3. Budget 2017-2020 - styrkelse af kontrol- og opkrævningsindsatsen (B)
3. Budget 2017-2020 - styrkelse af kontrol- og opkrævningsindsatsen (B)
Sagsnr.: 330-2017-2084 Dok.nr.: 330-2017-121412 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til om indsatsen vedrørende
styrkelse af kontrol- og opkrævningsindsatsen skal fremskyndes fra 2018 til
2017 og efter hvilket model.
Baggrund
Byrådet har som en del af
budgetforliget besluttet, at ”Kontrolgruppen styrkes med 4 medarbejdere, hvilket vil give en nettoprovenu på 1 mio. kr.
Indsatsen er en aktiv indsats for at indgå aftaler med borgerne om
gældsafvikling”.
Indsatsen er dog først lagt ind i budgettet for 2018. Sagen
fremlægges derfor for byrådet, med henblik på allerede at igangsætte en styrket
kontrol- og opkrævningsindsats i 2017. Desuden har vilkårene for kommunernes
opkrævningsindsats ændret sig pr. 2. februar, idet kommunerne har fået mulighed
for at inddrive fortrinsberettiget gæld (krav knytte til ejendomme). Byrådet
skal derfor også tage stilling til konkret forslag til model for inddrivelse af
fortrinsberettiget gæld.
Retligt
grundlag
Styrelseslovens § 40, Lov om ændring af lov om inddrivelse
af gæld til det offentlige, Lov om fremgangsmåden ved inddrivelse af skatter og
afgifter m.v. samt Lov om kommunal ejendomsskat.
Handlemuligheder
Kontrolgruppen
Kontrolgruppen foretager kontrol
af, om kommunens udbetalinger af ydelser til borgerne er berettiget, samt
kontrol rettet mod virksomhederne vedrørende social dumping, dobbeltforsørgelse samt arbejds-
og opholdstilladelse.
Et af de mest oplagte fokusområde for
yderligere kontrol er udtræk fra Udbetaling Danmarks dataenhed. Det er en ny
opgave, hvor kommunen på baggrund af UDK’s elektroniske dataoplysninger kan
udsøge kontrolsager ud fra forskellige kriterier.
Endvidere kan der foretages en
styrket økonomisk opfølgning på kontanthjælpsområdet, primært en styrket
kontrol af formueoplysninger vedr. likvid formue.
Endelig kan kontrolgruppen med
flere ressourcer bedre understøtte den interne videndeling og kontrolindsats på
tværs af den kommunale organisation.
Provenu ved styrkelse af
Kontrolgruppen
Kontrolgruppens økonomiske
resultater er et udtryk for et skøn på forventede sparede sociale ydelser, hvis
borgeren var fortsat med at få ydelserne udbetalt i et år efter kontrollen.
Det skønnes, at det forventede
økonomiske provenu ved ansættelse af 2 medarbejdere er netto 0,5 mio. kr. (dvs.
efter at lønomkostninger er betalt). Det økonomiske resultat ved ansættelse af
4 medarbejdere forventes ikke at blive højere, da den gennemsnitlige beregnede
besparelse pr. kontrolmedarbejder vil falde ved yderligere ansættelser. Det
skyldes, at det bliver stadig mere finmaskede kontroller, der kan igangsættes,
hvilket kræver flere medarbejderressourcer i forhold til det provenu der findes.
Opkrævning og inddrivelse
Opkrævningsteamet, der er
forankret i Center for Økonomi, sørger for, at borgere, virksomheder og
myndigheder som ikke har betalt til tiden bliver rykket for betaling. Der
bliver lavet aftaler om gældsafvikling og i begrænset omfang foretaget
tvangsinddrivelse ved modregning. Herefter tager SKAT over på opgaven og
foretager lønindeholdelse, udlæg og modregning m.v.
På grund af SKAT’s problemer med
inddrivelse, er der i Slagelse Kommune gjort en særlig indsats i 2016 for at få
opkrævet gæld før den sendes til inddrivelse hos SKAT. Der er ingen tvivl om, at den styrkede indsats i 2016 her medført, at
vi har fået en del flere penge i kommunekassen, set i forhold til året før. Men
det er alene en likviditetsforskydning – pengene kommer i kassen før forventet.
Det gavner altså ikke driften. Og kan derfor ikke bruges som indsats til at
udmønte den politiske beslutning om en besparelse på 1 mio. kr.
Nye muligheder for inddrivelse
På baggrund af den manglende
inddrivelse i SKAT er der ultimo januar 2017 vedtaget en ny lov om, at
kommunerne fra 2. februar 2017 overtager inddrivelsesopgaven af
fortrinsberettigede krav (krav knyttet til en ejendom). Ordningen evalueres
efter 2-3 år.
Den fremtidige proces ved
manglende betaling af ejendomsskat og øvrige fortrinsberettigede krav er:
1. Rykker med rykkergebyr, ved manglende
betaling:
2. Tilsigelse med retsafgift (muligvis
også rykkergebyr – det er ved at blive afklaret rent juridisk), ved manglende
betaling:
3. Udlæg, ved manglende betaling:
4. Oversendelse til advokat for begæring
af tvangsauktion
For at Center for Økonomi kan løse
den nye opgave vurderes det, at der skal ansættes en medarbejder i
opkrævningsteamet. Inklusiv alle udgifter forventes en inddrivelsesmedarbejder
at koste 500.000 kr.
Slagelse Kommune kompenseres af
staten med ca. 262.000 kr. på helårsbasis. Derudover vil der i forbindelse med
tilsigelse/udlæg til skyldnerne blive påført en retsafgift på minimum 300,00
kr. pr. ejendom. Dette skønnes at give et provenu på 240.000 kr. pr. rate
ejendomsskat, dvs. 480.000 kr. på helårsbasis. I alt styrkes Slagelse Kommunes
drift netto med 242.000 kr. (inkl. lønudgifter).
Vurdering
Administrationen anbefaler at
styrke kontrolgruppen med 2 medarbejdere, idet yderligere ansættelser ikke
forventes at give et økonomisk merprovenu. Styrkelsen med 2 medarbejdere
forventes netto at give 500.000 kr.
Derudover anbefaler
administrationen at ansætte en medarbejder i Opkrævningsteamet for at kunne
overtage inddrivelsesopgaven vedr. fortrinsrettet krav (krav vedr. ejendomme)
fra SKAT. Dette vil give et nettoprovenu på 242.000 kr. samt forventeligt
styrke likviditeten, fordi gæld til Slagelse Kommune inddrives hurtigere.
Det samlede provenu ved ovenstående
model udgør 742.000 kr. fra 2018. Den resterende reduktion på 258.000
kr. (i forhold til det politiske mål om at opnå en besparelse på 1 mio. kr.)
indarbejdes i den endelige udmøntning af puljen på 30 mio. kr. for
administrative tilpasninger og forslag.
I 2017 forventes provenuet at
udgøre 595.000 kr. Administrationen anbefaler at pengene placeres under
tværgående besparelser, placeret under politikområde 01.03 ”Tværgående områder
og initiativer”.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
Bevillingsønske | | | | | |
Drift, tværgående besparelser | 1.03 | 595 | 742 | 742 | 742 |
Drift, indsats kontrol | 2.01 | -750 | -1.500 | -1.500 | -1.500 |
Drift, løn kontrolgr. | 1.02 | 500 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
Drift, løn opkræv. | 1.02 | 375 | 500 | 500 | 500 |
Drift, retsafgift | 1.02 | -480 | -480 | -480 | -480 |
Finansiering | | | | | |
DUT | 1.04 | -240 | -262 | -262 | -262 |
Kassen | | 0 | 0 | 0 | 0 |
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Økonomi- og Teknik direktøren indstiller på forvaltningens
vegne,
1.
at Byrådet godkender det beskrevne opnormering af Kontrolgruppen samt
Opkrævningsteamet fra 2017, med henblik på at udmønte den politisk beslutning
fra Budget 2017-2020 om styrket kontrol- og opkrævningsindsats.
Beslutning i Økonomiudvalget
den 20. februar 2017:
Fraværende:
Anbefales til byrådets godkendelse.
Troels Christensen (I) ønsker at kommunaldirektøren kommer
med forslag til nednormering på 2 stillinger i centraladministrationen, så vi
ikke samlet set øger bureakratiet.
Forvaltningens bemærkninger til Økonomiudvalgets møde den
20. februar 2017
På baggrund af forespørgsel i forbindelse med sagens
behandling i Økonomiudvalget skal det præciseres, at sagen omhandler forslag om
to adskilte indsatser:
1) Styrke
kontrolgruppen med 2 medarbejdere
Formålet
er at udvide eksisterende kontroller med sociale ydelser. Det skønnes at der
kan opnås et årligt nettoprovenu på 500.000 kr.
2) Styrke
opkrævningsteamet med 1 medarbejder
Formålet
er at overtage inddrivelsen af ejendomsskatter m.m. fra SKAT, hvilket er blevet
muligt med den lovændring som folketinget vedtog pr. 2. februar. Der kan opnås
et årligt nettoprovenu på 242.000 kr. Desuden skønnes det, at indsatsen vil
minimere borgerens gæld til Slagelse Kommune og dermed styrke kommunens
likviditet.
Tilsammen vil de to indsatser give et årligt nettoprovenu på
742.000 kr. fra 2018.
Beslutning i Byrådet den 27.
februar 2017:
Fraværende:
Troels Christensen (I) foreslog, at kommunaldirektøren
kommer med forslag til nednormering på 2 stillingeri centraladministrationen,
så vi ikke samlet set øger bureaukratiet.
For stemte 3, (I) og Tonny Borgstrøm(udenfor partierne).
Imod stemte 17; (V), (O), (Ø), (F) og Michael Gram (FB).
11 (A) undlod at stemme.
Forslaget bortfaldt.
Styrkelse af kontrolgruppen med to medarbejdere til
udvidelse af eksisterende kontroller med sociale ydelser.
For stemte 16, (V), (O), (I) og Michael Gram (FB).
Imod stemte 4; (Ø), (F) og Tonny Borgstrøm (udenfor
partierne).
11 (A) undlod at stemme.
Dokumentet, som der citeres fra under "Baggrund"
udsendes som bilag til referatet af punktet.
Forslaget blev godkendt.
Styrke opkrævningsteamet med 1 medarbejder.
17 stemte for; (V), (O), (Ø), (F) og Michael Gram (FB).
14 undlod at stemme; (A), (I) og Tonny Borgstrøm (udenfor
partierne).
Forslaget blev godkendt.