Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal på baggrund af indstilling fra Erhvervs-,
Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget godkende ”budgetopfølgning 1 -
forventet regnskab 2023” for udvalgets økonomi, herunder beslutte
nødvendige tiltag for at overholde udvalgets samlede budgetramme.
Indstilling
Chefteamet
der betjener Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget indstiller,
at Byrådet godkender budgetopfølgning 1 - forventet
regnskab 2023, som indarbejdes i den samlede budgetopfølgning.
Sagens
indhold
Formålet med
at gennemføre budgetopfølgning 1- forventet regnskab 2023, er at vurdere det
forventede regnskab for 2023. Med baggrund i kommunens økonomiske
situation er der skærpet fokus på, at det forventede resultatet af
budgetopfølgningen er så nøjagtigt som muligt.
Situationen
er den, at likviditeten er faldende og at der allerede nu forventes en
overskridelse af servicerammen. Hertil kommer den seneste forventning til
resultat for 2023 i Budgetstatussagen, usikkerhed omkring pris- og
lønudviklingen samt regnskabsresultaterne for 2021 og 2022.
Et retvisende
billede giver udvalget mulighed for at foretage de nødvendige økonomiske
tilpasninger, således at udvalgets samlede budgetramme overholdes ved forventet
merforbrug og tilsvarende, at forventet mindreforbrug lægges i kassen. Det skal
endvidere sikres, at besparelsesforslag kan udmøntes som beskrevet.
Budgetopfølgning
1 - forventet regnskab tager derfor udgangspunkt i:
- det
korrigerede budget pr. ultimo marts 2023, dvs. inklusive driftsoverførsler fra
2022 samt rammereduktion på 0,5 % af serviceudgifterne
- aktuelle
forbrugs- og aktivitetsdata
- forventninger
til forbrugsudviklingen resten af året
Nedenstående
tabel viser forventet resultat for budgetopfølgning 1- forventet regnskab 2023
og forventet resultat ved forrige budgetopfølgning, opdelt på serviceudgifter
og øvrige udgifter.
Drift
(mio.kr) | Vedtaget
budget
(a) | Korrigeret
budget (b) | Forventet
resultat
BO
(c) | Forventet
resultat
Budgetstatus
(d) | Afvigelse
BO1
(b-c) |
Forsørgelse,
revalidering og aktivering | 758,2 | 757,9 | 777,8 | 784,3 | -19,9 |
Resultat
serviceudgifter | 1,2 | 1,2 | 0,8 | 0,8 | 0,4 |
Øvrige udgifter | 757,0 | 756,7 | 777,0 | 783,5 | -20,3 |
Erhverv og Kultur | 21,3 | 23,4 | 22,8 | 21,3 | 0,6 |
Resultat
serviceudgifter | 21,3 | 23,4 | 22,8 | 21,3 | 0,6 |
Øvrige udgifter | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Ungeenheden | 143,6 | 133,7 | 133,6 | 144,0 | 0,1 |
Resultat
serviceudgifter | 56,7 | 48,8 | 46,1 | 57,1 | 2,7 |
Øvrige udgifter | 86,9 | 84,9 | 87,5 | 86,9 | -2,6 |
I alt for udvalget | 923,1 | 915,0 | 934,2 | 949,6 | -19,1 |
|
Samlet resultat
serviceudgifter | 79,2 | 73,4 | 69,7 | 79,2 | 3,8 |
Samlet resultat øvrige
udgifter | 843,9 | 841,6 | 864,5 | 870,4 | -22,9 |
Forventet resultat på drift og anlæg
Drift
Ved
budgetopfølgning 1 forventes på Erhvervs-, Beskæftigelses- og
Uddannelsesudvalget et samlet merforbrug på 19,1 mio. kr. Dette er fordelt med
en forventning til et merforbrug på overførselsudgifterne på 22,9 mio. kr. og
en forventning til et mindreforbrug på 3,8 mio. kr. på serviceudgifter.
I forhold til
budgetstatus er det forventede forbrug på overførselsudgifter 6 mio. kr.
højere. På serviceudgifter er det forventede forbrug 9,5 mio. kr. lavere end
ved budgetstatus.
Politikområde
2.1 Forsørgelse, revalidering og aktivering
På
politikområde 2.1 forventes ved budgetopfølgning 1 et merforbrug på 19,9 mio.
kr., som er fordelt med et mindreforbrug på 0,4 mio. kr. på serviceudgifter og
et merforbrug på 20,3 mio. kr. på overførselsudgifter. Det forventede forbrug på
overførselsudgifter (kolonne c) er 6,5 mio. kr. højere i forhold til
budgetstatus (kolonne d).
Afvigelserne
skyldes primært:
·
Dagpenge til forsikrede
ledige
Forventet merforbrug på 26 mio. kr. som primært skyldes en forventning om
103 helårspersoner mere end ved budgetlægning. Efter budgetlægningen for 2023 i
august 2022 er kommet en ny økonomisk redegørelse, der forventer en stigning i
ledigheden fra 2022 til 2023 på 17.400 fuldtidspersoner på landsplan. For Slagelses vedkommende
er 2/3 af den andel der tilfalder Slagelse indregnet på de forsikrede ledige,
hvorved størstedelen af det forventede merforbrug fremkommer. Endvidere
forventes nettoudgiften pr. helårsperson at blive højere end ved budgetlægning,
hvilket skylde at flere af de ledige, der indgår
i ledighedstallet, har fået udbetalt dagpenge. Andelen af ledige der
modtager ydelsen, er markant større end i de tidligere år. I årene 2019-2022
har andelen været 87-90,5 %. Andelen i 2022 var 95,9 %.
Af yderlige
afvigelser kan nævnes nedenstående, som uddybes yderligere i bilag 1:
·
Integrationsprogram
Forventet mindreforbrug på 3 mio. kr. på integrationsprogrammet, hvilket
skyldes en nedjustering i forventningen til udgiften til danskuddannelse.
·
Kontanthjælp
På området kontanthjælp forventes et mindreforbrug på 8 mio. kr.
·
Sygedagpenge
Forventet merforbrug på sygedagpenge på 14,2 mio. kr., hvilket skyldes, at
der ved budgetopfølgning 1 forventes 100 flere helårspersoner end ved
budgetlægning.
·
Jobafklaringsforløb
Forventet merforbrug på Jobafklaringsforløb på 8,3 mio. kr. hvilket skyldes en
forventning om 340 helårspersoner ved budgetopfølgning 1 imod budgetteret 275
helårspersoner.
·
Løntilskud (fleksjob) og
ledighedsydelse
Forventet mindreforbrug på løntilskud (fleksjob) på 15,3 mio. kr. Årsagen
er, at der forventes 90 færre fuldtidspersoner end budgetlagt. Mindreforbruget
på løntilskud (fleksjob) skal ses i sammenhæng med merforbruget på
ledighedsydelse, her forventes et merforbrug på ca. 10,4 mio. kr., grundet en
forventning om 70 flere helårspersoner end budgetlagt.
·
Ressourceforløb
Der forventes et mindreforbrug på 10,1 mio. kr. vedr. ressourceforløb. Der er
budgetlagt 260 helårspersoner imod et forventet antal helårspersoner på 182 ved
Budgetopfølgning 1.
I
nedenstående tabel ses et samlet overblik over forventningerne til antal
helårspersoner ved regnskab 2022, budgetlægning 2023 og ved budgetopfølgning 1
fordelt på forsørgelsesydelserne. Der er ydermere sat forventet
gennemsnitspriser pr. helårsperson på.
| Helårspersoner | Netto
udgift på helårsperson (i 1000 kr.) |
Forsørgelse | Forventet regnskab 2022 | Budget 2023 | Forventet regnskab 2023 | Forventet regnskab 2022 | Budget 2023 | Forventet regnskab 2023 |
Sygedagpenge | 1037 | 800 | 900 |
132.343 |
144.406 |
144.326 |
Fleksjob | 1145 | 1320 | 1240 |
116.890 |
121.168 |
115.051 |
Ressourceforløb | 196 | 260 | 182 |
127.020 |
130.613 |
129.797 |
Jobafklaring | 323 | 275 | 340 |
124.585 |
127.432 |
127.427 |
Ledighedsydelse | 250 | 216 | 286 |
143.474 |
145.548 |
146.546 |
Kontanthjælp | 1105 | 1071 | 1080 |
116.698 |
121.667 |
118.712 |
Forsikrede ledige | 841 | 897 | 1000 |
137.727 |
145.014 |
153.362 |
Integrationsydelse | 201 | 270 | 250 |
66.212 |
68.132 |
70.672 |
Politikområde
2.2 Erhvervsservice
Der forventes
et mindreforbrug på 0,6 mio. kr. på tilskud til kulturinstitutioner, som følge
af forhold vedr. momsrefusion.
Erhvervsservice forventer ved denne budgetopfølgning at budget og forbrug
balancerer. Der er nogle tilskud der er blevet forsinkede i deres udbetaling og
derfor indgår som en udgift for 2023 men tilhører 2022. Erhvervsservice står
midt i en omstrukturering, hvilket vil påvirke budgetterne. Bl.a. skal
lønbudget overføres til konto 6 og budgettet vil dermed blive tilsvarende
reduceret.
Politikområde
2.3 Ungeenheden
På
politikområde 2.3 forventes ved budgetopfølgning 1 et mindreforbrug på 0,1 mio.
kr. Der forventes et merforbrug på overførselsudgifterne på 2,6 mio. kr. og et mindreforbrug
på serviceudgifter på 2,7 mio. kr.
Afvigelserne
skyldes primært:
· 100 småjobs
Forventet mindreforbrug på 0,5 mio. kr. vedr. 100 småjobs som følge af
tilbageholdenhed.
· Uddannelseshjælp
Der forventes et merforbrug på 3,3 mio. kr. på uddannelseshjælp, hvilket
skyldes en forventning om flere helårspersoner end budgetlagt. Ved
budgetlægningen forventedes der 443 helårspersoner, hvor der nu forventes 529.
I
nedenstående tabel ses et samlet overblik over forventningerne til antal
helårspersoner ved regnskab 2022, budgetlægning 2023 og ved budgetopfølgning 1
fordelt på forsørgelsesydelserne. Der er ydermere sat forventet
gennemsnitspriser pr. helårsperson på.
| Helårspersoner | Netto
udgift på helårsperson (i 1000 kr.) |
Forsørgelse | Forventet regnskab 2022 | Budget 2023 | Forventet regnskab 2023 | Forventet regnskab 2022 | Budget 2023 | Forventet regnskab 2023 |
Uddannelseshjælp | 561 | 443 | 529 |
80.641 |
83.800 |
80.203 |
I
bilag 1 er forbruget på drift og anlæg specificeret nærmere.
Anlæg
Der forventes
balance.
Byrådets har
i forbindelse med budgetstatussagen for 2023 godkendt, at anlægsrammen skulle
gennemgås med henblik på at vurdere hvor meget af anlægsrammen for 2023 der kan
udskydes og flyttes til 2024 og senere politisk prioritering.
På baggrund
af administrationens vurdering til forventet forbrug på de enkelte
anlægsprojekter og forslag til redisponering, har Byrådet på møde d. 24. april
2023 godkendt at der samlet budgetomplaceres 29,3 mio. kr. til 2024. Dette
vedrør ikke anlæg på Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.
Retligt grundlag
Det fremgår af
Kasse- og Regnskabsregulativet, at der som udgangspunkt ikke gives
tillægsbevillinger, der er kassefinansierede. Ved forventede
budgetoverskridelser skal fagudvalgene finde kompenserende besparelser inden
for egen budgetramme.
Styrelseslovens
§ 40 omhandler, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger, som ikke er en
del af det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden
kommunalbestyrelses bevilling.
Kommunalbestyrelsen
skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan
kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes. I Kasse- og
regnskabsregulativet for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der
gennemføres fire årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ultimo marts,
juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende
samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Ingen
bemærkninger.
Vurdering
Politikområde 2.1 Forsørgelse, revalidering og aktivering
Beregningerne
som ligger til grund for forventet regnskab baserer sig på den økonomiske
redegørelse fra efteråret 2022. Der forventes en ny økonomisk redegørelse inden
sommerferien, som vil kunne ændre på forventet regnskab. Dette gælder specielt
på det jobparate område, hvor den største afvigelse er at finde i
budgetopfølgningen.
Politikområde
2.2 Erhvervsservice
På
erhvervsområdet pågår i øjeblikket integration af erhvervsservice. Det betyder,
at vi er i gang med at tilpasse budgetter til den nye struktur. Dette omfatter
en opsplitning af erhvervsservice budgettet, så den andel der vedrører løn til
medarbejderne overføres til konto 6 og at det budget som vedrører Posthuset
overføres til Kommunale Ejendomme. Her efter skal det
laves et overblik over det resterende budget, som skal tilpasses aktiviteterne.
I forbindelse med organisationsændringerne på erhvervsområdet kommer der nogle
udgifter til IT og andre driftsudgifter, som der endnu ikke er det fulde
overblik over. Der er dog på området taget højde for nogle
etableringsomkostninger og området forventes at balancere ved årets udgang. Vi
forventer at kunne præsentere et meget mere præcist økonomisk overblik ved BO2.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen
bemærkninger.
Tværgående konsekvenser
Ingen
bemærkninger.
Sagens videre forløb
Fagudvalgenes
behandling af budgetopfølgning 1 – forventet regnskab 2023 indgår i samlet sag
til behandling i Økonomiudvalget den 15. maj 2023 og Byrådet den 23. maj
2023.