Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget – Referat – 4. maj 2023



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

At 1: Godkendt. 

Kompetence

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

  1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget godkender dagsordenen. 

2. Erhvervsstrategi (D)

Beslutning

Signe Skovstrup Ethelberg og Jens Bjerg fra Iris Group deltog under punktets oplysning. 

At 1: Drøftet. 

Kompetence

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget bedes på baggrund af oplæg fra Iris Group drøfte, hvilke potentialer, fremtidige trends og udfordringer en ny erhvervsstrategi i Slagelse Kommune skal adressere.

Indstilling

Direktøren for Erhverv, Ejendomme og Teknik indstiller,

1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget på baggrund af oplægget fra Iris Group drøfter hvilke potentialer, fremtidige trends og udfordringer en ny erhvervsstrategi i Slagelse Kommune skal adressere.

Sagens indhold

IRIS Group kommer med en præsentation af den nyeste viden om Slagelse Kommunes erhvervsstruktur og -udvikling, herunder toneangivende erhvervsområder og centrale erhvervsvilkår.

På baggrund af oplægget faciliteres en indledende drøftelse i udvalget om, hvilke potentialer, fremtidige trends og udfordringer en ny erhvervsstrategi i Slagelse Kommune skal adressere.

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger. 

Vurdering

Ingen bemærkninger. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

Sagens videre forløb

Drøftelserne vil blive medtaget i det videre arbejde med erhvervsstrategien. 

3. Budgetopfølgning 1 - forventet regnskab 2023 (B)

Beslutning

At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse. 

Kompetence: Byrådet

Beslutningstema

Byrådet skal på baggrund af indstilling fra Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget godkende ”budgetopfølgning 1 - forventet regnskab 2023” for udvalgets økonomi, herunder beslutte nødvendige tiltag for at overholde udvalgets samlede budgetramme.  

Indstilling

Chefteamet der betjener Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget indstiller,

at    Byrådet godkender budgetopfølgning 1 - forventet regnskab 2023, som indarbejdes i den samlede budgetopfølgning.   

Sagens indhold

Formålet med at gennemføre budgetopfølgning 1- forventet regnskab 2023, er at vurdere det forventede regnskab for 2023.  Med baggrund i kommunens økonomiske situation er der skærpet fokus på, at det forventede resultatet af budgetopfølgningen er så nøjagtigt som muligt.

Situationen er den, at likviditeten er faldende og at der allerede nu forventes en overskridelse af servicerammen. Hertil kommer den seneste forventning til resultat for 2023 i Budgetstatussagen, usikkerhed omkring pris- og lønudviklingen samt regnskabsresultaterne for 2021 og 2022.

Et retvisende billede giver udvalget mulighed for at foretage de nødvendige økonomiske tilpasninger, således at udvalgets samlede budgetramme overholdes ved forventet merforbrug og tilsvarende, at forventet mindreforbrug lægges i kassen. Det skal endvidere sikres, at besparelsesforslag kan udmøntes som beskrevet.

Budgetopfølgning 1 - forventet regnskab tager derfor udgangspunkt i:

-      det korrigerede budget pr. ultimo marts 2023, dvs. inklusive driftsoverførsler fra 2022 samt rammereduktion på 0,5 % af serviceudgifterne

-      aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata

-      forventninger til forbrugsudviklingen resten af året

 

Nedenstående tabel viser forventet resultat for budgetopfølgning 1- forventet regnskab 2023 og forventet resultat ved forrige budgetopfølgning, opdelt på serviceudgifter og øvrige udgifter.

Drift
(mio.kr)

Vedtaget
budget
(a)

Korrigeret
budget

(b)

Forventet
resultat
BO
(c)

Forventet
resultat
Budgetstatus
(d)

Afvigelse
BO1
(b-c)

Forsørgelse, revalidering og aktivering

758,2

757,9

777,8

784,3

-19,9

Resultat serviceudgifter

1,2

1,2

0,8

0,8

0,4

Øvrige udgifter

757,0

756,7

777,0

783,5

-20,3

Erhverv og Kultur

21,3

23,4

22,8

21,3

0,6

Resultat serviceudgifter

21,3

23,4

22,8

21,3

0,6

Øvrige udgifter

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

Ungeenheden

143,6

133,7

133,6

144,0

0,1

Resultat serviceudgifter

56,7

48,8

46,1

57,1

2,7

Øvrige udgifter

86,9

84,9

87,5

86,9

-2,6

I alt for udvalget

923,1

915,0

934,2

949,6

-19,1

 

Samlet resultat serviceudgifter

79,2

73,4

69,7

79,2

3,8

Samlet resultat øvrige udgifter

843,9

841,6

864,5

870,4

-22,9

 

Forventet resultat på drift og anlæg

Drift

Ved budgetopfølgning 1 forventes på Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget et samlet merforbrug på 19,1 mio. kr. Dette er fordelt med en forventning til et merforbrug på overførselsudgifterne på 22,9 mio. kr. og en forventning til et mindreforbrug på 3,8 mio. kr. på serviceudgifter.

I forhold til budgetstatus er det forventede forbrug på overførselsudgifter 6 mio. kr. højere. På serviceudgifter er det forventede forbrug 9,5 mio. kr. lavere end ved budgetstatus.

Politikområde 2.1 Forsørgelse, revalidering og aktivering

På politikområde 2.1 forventes ved budgetopfølgning 1 et merforbrug på 19,9 mio. kr., som er fordelt med et mindreforbrug på 0,4 mio. kr. på serviceudgifter og et merforbrug på 20,3 mio. kr. på overførselsudgifter. Det forventede forbrug på overførselsudgifter (kolonne c) er 6,5 mio. kr. højere i forhold til budgetstatus (kolonne d). 

Afvigelserne skyldes primært:

·         Dagpenge til forsikrede ledige
Forventet merforbrug på 26 mio. kr. som primært skyldes en forventning om 103 helårspersoner mere end ved budgetlægning. Efter budgetlægningen for 2023 i august 2022 er kommet en ny økonomisk redegørelse, der forventer en stigning i ledigheden fra 2022 til 2023 på 17.400 fuldtidspersoner på landsplan. For Slagelses vedkommende er 2/3 af den andel der tilfalder Slagelse indregnet på de forsikrede ledige, hvorved størstedelen af det forventede merforbrug fremkommer. Endvidere forventes nettoudgiften pr. helårsperson at blive højere end ved budgetlægning, hvilket skylde at flere af de ledige, der indgår i ledighedstallet, har fået udbetalt dagpenge. Andelen af ledige der modtager ydelsen, er markant større end i de tidligere år. I årene 2019-2022 har andelen været 87-90,5 %. Andelen i 2022 var 95,9 %.

Af yderlige afvigelser kan nævnes nedenstående, som uddybes yderligere i bilag 1:

·         Integrationsprogram
Forventet mindreforbrug på 3 mio. kr. på integrationsprogrammet, hvilket skyldes en nedjustering i forventningen til udgiften til danskuddannelse.

·         Kontanthjælp
På området kontanthjælp forventes et mindreforbrug på 8 mio. kr.

·         Sygedagpenge
Forventet merforbrug på sygedagpenge på 14,2 mio. kr., hvilket skyldes, at der ved budgetopfølgning 1 forventes 100 flere helårspersoner end ved budgetlægning. 

·         Jobafklaringsforløb
Forventet merforbrug på Jobafklaringsforløb på 8,3 mio. kr. hvilket skyldes en forventning om 340 helårspersoner ved budgetopfølgning 1 imod budgetteret 275 helårspersoner. 

·         Løntilskud (fleksjob) og ledighedsydelse
Forventet mindreforbrug på løntilskud (fleksjob) på 15,3 mio. kr. Årsagen er, at der forventes 90 færre fuldtidspersoner end budgetlagt. Mindreforbruget på løntilskud (fleksjob) skal ses i sammenhæng med merforbruget på ledighedsydelse, her forventes et merforbrug på ca. 10,4 mio. kr., grundet en forventning om 70 flere helårspersoner end budgetlagt.

·         Ressourceforløb
Der forventes et mindreforbrug på 10,1 mio. kr. vedr. ressourceforløb. Der er budgetlagt 260 helårspersoner imod et forventet antal helårspersoner på 182 ved Budgetopfølgning 1. 

I nedenstående tabel ses et samlet overblik over forventningerne til antal helårspersoner ved regnskab 2022, budgetlægning 2023 og ved budgetopfølgning 1 fordelt på forsørgelsesydelserne. Der er ydermere sat forventet gennemsnitspriser pr. helårsperson på. 

 

Helårspersoner

Netto udgift på helårsperson (i 1000 kr.)

Forsørgelse

Forventet regnskab 2022

Budget 2023

Forventet regnskab 2023

Forventet regnskab 2022

Budget 2023

Forventet regnskab 2023

Sygedagpenge

1037

800

900

        132.343

      144.406

        144.326

Fleksjob

1145

1320

1240

        116.890

      121.168

        115.051

Ressourceforløb

196

260

182

        127.020

      130.613

        129.797

Jobafklaring

323

275

340

        124.585

      127.432

        127.427

Ledighedsydelse

250

216

286

        143.474

      145.548

        146.546

Kontanthjælp

1105

1071

1080

        116.698

      121.667

        118.712

Forsikrede ledige

841

897

1000

        137.727

      145.014

        153.362

Integrationsydelse

201

270

250

          66.212

        68.132

           70.672

 

Politikområde 2.2 Erhvervsservice

Der forventes et mindreforbrug på 0,6 mio. kr. på tilskud til kulturinstitutioner, som følge af forhold vedr. momsrefusion.
Erhvervsservice forventer ved denne budgetopfølgning at budget og forbrug balancerer. Der er nogle tilskud der er blevet forsinkede i deres udbetaling og derfor indgår som en udgift for 2023 men tilhører 2022. Erhvervsservice står midt i en omstrukturering, hvilket vil påvirke budgetterne. Bl.a. skal lønbudget overføres til konto 6 og budgettet vil dermed blive tilsvarende reduceret.

Politikområde 2.3 Ungeenheden

På politikområde 2.3 forventes ved budgetopfølgning 1 et mindreforbrug på 0,1 mio. kr. Der forventes et merforbrug på overførselsudgifterne på 2,6 mio. kr. og et mindreforbrug på serviceudgifter på 2,7 mio. kr.

Afvigelserne skyldes primært:

·         100 småjobs
Forventet mindreforbrug på 0,5 mio. kr. vedr. 100 småjobs som følge af tilbageholdenhed.

·         Uddannelseshjælp
Der forventes et merforbrug på 3,3 mio. kr. på uddannelseshjælp, hvilket skyldes en forventning om flere helårspersoner end budgetlagt. Ved budgetlægningen forventedes der 443 helårspersoner, hvor der nu forventes 529.

 

I nedenstående tabel ses et samlet overblik over forventningerne til antal helårspersoner ved regnskab 2022, budgetlægning 2023 og ved budgetopfølgning 1 fordelt på forsørgelsesydelserne. Der er ydermere sat forventet gennemsnitspriser pr. helårsperson på. 

 

Helårspersoner

Netto udgift på helårsperson (i 1000 kr.)

Forsørgelse

Forventet regnskab 2022

Budget 2023

Forventet regnskab 2023

Forventet regnskab 2022

Budget 2023

Forventet regnskab 2023

Uddannelseshjælp

561

443

529

          80.641

        83.800

           80.203

I bilag 1 er forbruget på drift og anlæg specificeret nærmere.

Anlæg 

Der forventes balance.

Byrådets har i forbindelse med budgetstatussagen for 2023 godkendt, at anlægsrammen skulle gennemgås med henblik på at vurdere hvor meget af anlægsrammen for 2023 der kan udskydes og flyttes til 2024 og senere politisk prioritering.

På baggrund af administrationens vurdering til forventet forbrug på de enkelte anlægsprojekter og forslag til redisponering, har Byrådet på møde d. 24. april 2023 godkendt at der samlet budgetomplaceres 29,3 mio. kr. til 2024. Dette vedrør ikke anlæg på Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.      

Retligt grundlag

Det fremgår af Kasse- og Regnskabsregulativet, at der som udgangspunkt ikke gives tillægsbevillinger, der er kassefinansierede. Ved forventede budgetoverskridelser skal fagudvalgene finde kompenserende besparelser inden for egen budgetramme.

Styrelseslovens § 40 omhandler, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger, som ikke er en del af det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden kommunalbestyrelses bevilling. 

Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes. I Kasse- og regnskabsregulativet for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres fire årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ultimo marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.  

Vurdering

Politikområde 2.1 Forsørgelse, revalidering og aktivering

Beregningerne som ligger til grund for forventet regnskab baserer sig på den økonomiske redegørelse fra efteråret 2022. Der forventes en ny økonomisk redegørelse inden sommerferien, som vil kunne ændre på forventet regnskab. Dette gælder specielt på det jobparate område, hvor den største afvigelse er at finde i budgetopfølgningen.

Politikområde 2.2 Erhvervsservice

På erhvervsområdet pågår i øjeblikket integration af erhvervsservice. Det betyder, at vi er i gang med at tilpasse budgetter til den nye struktur. Dette omfatter en opsplitning af erhvervsservice budgettet, så den andel der vedrører løn til medarbejderne overføres til konto 6 og at det budget som vedrører Posthuset overføres til Kommunale Ejendomme. Her efter skal det laves et overblik over det resterende budget, som skal tilpasses aktiviteterne. I forbindelse med organisationsændringerne på erhvervsområdet kommer der nogle udgifter til IT og andre driftsudgifter, som der endnu ikke er det fulde overblik over. Der er dog på området taget højde for nogle etableringsomkostninger og området forventes at balancere ved årets udgang. Vi forventer at kunne præsentere et meget mere præcist økonomisk overblik ved BO2.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Fagudvalgenes behandling af budgetopfølgning 1 – forventet regnskab 2023 indgår i samlet sag til behandling i Økonomiudvalget den 15. maj 2023 og Byrådet den 23. maj 2023. 

 

4. Evaluering af aftale om tilskud målrettet kulturelle aktiviteter mellem Slagelse Musikhus og Slagelse Kommune 2021-2023 (O)

Beslutning

 

At 1: Taget til orientering.

Kompetence

Byrådet.

 

Beslutningstema

Byrådet orienteres på anbefaling af Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget om evaluering af aftale om tilskud målrettet kulturelle aktiviteter mellem Slagelse Musikhus og Slagelse Kommune.  

Indstilling

Direktøren børn, unge og kultur indstiller, 

1. at Byrådet på anbefaling af Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget tager evaluering af aftale om tilskud målrettet kulturelle aktiviteter mellem Slagelse Musikhus og Slagelse Kommune til orientering.

 

Sagens indhold

Slagelse Musikhus og Badeanstalten har med Slagelse Kommune indgået aftale om tilskud målrettet kulturelle aktiviteter for perioden 1.1. 2021 til udgangen af 2023. (Bilag 1) 

I 2023 udgør tilskuddet 3.840.233,08 kr. og er PL-reguleret. Ifølge aftalen bliver tilskuddet nedjusteret med 50.000 kr. pr. år med henblik på, at Slagelse Musikhus løbende bliver mere selvfinansierende.

500.000 kr. af tilskuddet er øremærket koncerthonorarer, hvortil Slagelse Musikhus kan søge støtte fra Projektstøtteudvalget for Musik under Statens Kunstfond. 

Aftalens krav om aktiviteter er:

  1. Et varieret udbud af kvalitetsprægede koncerter – min. 50 koncerter om året - inden for forskellige stilarter og genre.
  2. Arrangementer, der er målrettede børn og unge, fx årlig børnemusikfestival samt enkeltstående koncerter eller lignende.
  3.  Samarbejde med Slagelse Musikskole i forhold til koncerter/arrangementer med eleverne, der understøtter den lokale talentudvikling – herunder afvikling af jamaftener
  4.  Understøttelse af en musikkultur med faciliteter og aktiviteter for unge talenter både nationalt og lokalt.
  5. Regionalt og kommunalt samarbejde om musikaktiviteter
  6.  Markedsføringsværdi i forhold til branding af Slagelse Kommune som musikalsk kraftcenter

Slagelse Musikhus har en særskilt kontrakt med Kommunale Ejendomme på lejeforholdet af ejendommene Sdr. Stationsvej 3-5, 4200 Slagelse. Udgør årligt ifølge kontrakten 1.2 mio. kr.

I den nuværende aftale fremgår det, at evalueringen skal foretages medio 2023 og fungere som grundlag for evt. genforhandling af en ny aftale. Evalueringen er foretaget på baggrund af årsberetningen for 2021 og 2022 og to dialogmøder mellem Musikhuset og administrationen i løbet af foråret 2023. Evalueringen er primært baseret på årsberetningen for 2022, da 2021 ikke repræsenterer et "normalt" år pga. coronanedlukninger og restriktioner. Evaluering, årsberetning 2021 og 2022 samt årsregnskab 2022 er hhv. bilag 2, 3, 4 og 5.

Evalueringen skal i følge aftalen forelægges Slagelse Byråd og bestyrelsen for Fonden for Slagelse Musikhus. 

Tidsplan ift. evt. genforhandling af ny aftale aftales mellem Slagelse Kommune og Slagelse Musikhus. 

Bemærk, at årsregnskab og årsberetning for 2022 ikke er nået at blive underskrevet af bestyrelsen og er dermed ikke endelige. Derfor er bilagene til disse to lukket. Underskrevet årsregnskab og årsberetning 2022 kan eftersendes på et senere tidspunkt.  

Retligt grundlag

Aftalen om tilskud målrettet kulturelle formål mellem Slagelse Musikhus og Badeanstalten og Slagelse Kommune. 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger. 

Vurdering

Slagelse Musik og Badeanstalten er en meget central spiller i Slagelse Kommunes kulturliv - og regionalt som Vestsjællands største spillested. Slagelse Musikhus er en aktiv part i kommunens strategi om at være et attraktivt sted at studere, bo og drive virksomhed. 
Administrationen vurderer, at Slagelse Musikhus og Badeanstalten lever op til aftalens mål og krav om (se evaluering, bilag 2):

  1. Et varieret udbud af kvalitetsprægede koncerter – min. 50 koncerter om året - inden for forskellige stilarter og genre.
  2. Arrangementer, der er målrettede børn og unge, fx årlig børnemusikfestival samt enkeltstående koncerter eller lignende.
  3.  Samarbejde med Slagelse Musikskole i forhold til koncerter/arrangementer med eleverne, der understøtter den lokale talentudvikling – herunder afvikling af jamaftener
  4.  Understøttelse af en musikkultur med faciliteter og aktiviteter for unge talenter både nationalt og lokalt.
  5. Regionalt og kommunalt samarbejde om musikaktiviteter
  6.  Markedsføringsværdi i forhold til branding af Slagelse Kommune som musikalsk kraftcenter

Som professionel kulturinstitution understøtter Slagelse Musikhus det lokale musikliv, hvor det især er unge talenter og lokale bands, der kan blive støttet i deres vej ind et professionelt musikmiljø og netværk. 
Slagelse Musikhus og Badeanstalten leverer koncerter, aktiviteter og arrangementer, som både formår at være i høj grad for de unge - og for de lidt ældre. Administrationen vurderer, at Slagelse Musikhus lever fuldt op til de opgaver, der er indeholdt i aftalen - også når det kan give økonomiske udfordringer, som fx de indtægtsløse børnearrangementer. 
Med deres markedsføring, som nu også er intensiveret på de sociale medier, når Musikhuset meget længere ud end kommunegrænsen og bidrager til en synlighed i hele landet. 
Slagelse Musikhus arbejder mod at blive regionalt spillested, hvilket vil skabe en betydelig synlighed regionalt og nationalt. Der vil være mulighed for at søge igen i 2024. 
Slagelse Musikhus bidrager til udviklingen generelt af kulturlivet i Slagelse Kommune med stærke samarbejder med Slagelse Musikskole, som bidragsyder til Kulturnatten, samarbejder med festivalen Sommerlyd, deltager i Kulturlederforum mm. Endvidere arbejder Musikhuset også på at få flere arrangementer ind af anden type, som fx firmajulefrokoster. I forhold til det forventede underskud på årsregnskabet, betyder det også, at det er nødvendigt at tænke nye muligheder for indtjening ind - som Musikhuset også gør ved bl.a. udlejning til fx kontorlokaler mv. 

Økonomi: 

Årets resultat i 2021 var 430.497 kr. 

I følge årsregnskabet 2022 er årets resultat et underskud på -651.897 kr.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

Sagens videre forløb

Evalueringen danner baggrund for en forhandling af evt. ny aftale. Den nuværende aftale udløber med udgangen af 2023.
5. Lukket: Henvendelse fra bestyrelsen for Fonden Slagelse Musikhus
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.

6. Sagsbehandlingsfrister (B)

Beslutning

At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse med handlemulighed A.

Erhvervs-, Beskæftigelse- og Uddannelsesudvalget ønsker en status på sagsbehandlingsfristerne minimum hvert andet år. Erhvervs-, Beskæftigelse- og Uddannelsesudvalget bemærker, at de ønsker at bilag skal konsekvensrettes forud for Byrådets behandling, således at der står sagsbehandlingsfrister og ikke sagsbehandlingstider

 

Kompetence

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget, Socialudvalget, Byrådet

 

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Erhvervs- Beskæftigelse- og Uddannelsesudvalget, Socialudvalget og Økonomiudvalget godkende foreslåede sagsbehandlingsfrister.

 

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen og Børn- og Ungechefen indstiller,

  1. at Byrådet godkender sagsbehandlingsfristerne.

 

Sagens indhold

Kommunalbestyrelsen skal på det social- og beskæftigelsesretlige område fastsætte og offentliggøre sagsbehandlingsfrister for kommunens behandling af ansøgningsager på det sociale- og beskæftigelsesrettede område, så borgerne let kan få kendskab til behandlingstiden.

Fristerne fremgår af bilag 1-3. Enkelte frister er lovbestemte. Disse er medtaget i bilagene for helheden.  

Der er ikke i lovgivningen retningslinjer for, hvor korte eller hvor lange fristerne må være. Dog gælder et lovfæstet hurtighedsprincip, som indebærer, at en sag skal behandles så hurtigt som muligt. ”Så hurtigt som muligt” afhænger bl.a. af, hvor kompliceret sagen er, det sociale problems karakter, hvor mange erklæringer og andre oplysninger, der skal indhentes, om afgørelsen må afvente udfaldet af andre tiltag m.m.

Rimelig behandlingstid kan således variere meget, tre uger kan være for lang tid i nogle sagstyper, mens et halvt år kan være passende i andre.

Ved fastsættelsen af fristerne skal forskellige hensyn iagttages og afvejes. På den ene side borgernes rimelige ønsker om at få svar hurtigt, og på den anden side hensynet til korrekt sagsbehandling, herunder tilstrækkelig sagsoplysning samt kommunens prioriteringer af, hvordan de samlede kommunale ressourcer bedst anvendes.

Kommunens fastsatte sagsbehandlingsfrister skal være realistiske og afspejle den tid, der i hovedparten (ca. 90 %) af tilsvarende sager bruges på behandling.

Administrationens foreslåede sagsbehandlingstider har været i høring hos interessenter inden for Center for Børn og Unge og Center for Arbejdsmarked, Rådgivning og Integration for disses vurdering og bemærkninger. Administrationen har modtaget høringssvar fra DH Slagelse, Danske Handicaporganisationer og Rådet for Socialt Udsatte, Slagelse. Bemærkningerne fremgår af bilag 4 og 5.

Rådet for Socialt Udsatte tilkendegav, at det det vanskeligt at vurdere, hvilke arbejdsopgaver og processer en sag skal igennem, som er bestemmende for fristen og havde derfor ikke bemærkninger til fristerne.

DH Slagelse henledte generelt opmærksomheden på hurtighedsprincippet i retssikkerhedslovens § 3, som det sociale områdes afgørelsesvaretagelse er underlagt. Derudover havde DL Slagelse bemærkninger til tre specifikke frister, herunder en positiv tilkendegivelse af en kort frist, hvis den efterkommes. Der udtryktes bekymring mht. to fristændringer. Fristen for tabt arbejdsfortjeneste, der ændres fra 6 til 8 uger, og fristen for klargøring af sagen ved ansøgning om førtidspension på det foreliggende dokumentationsgrundlag, der foresloges ændret fra 1 måned til 10 uger.

Administrationen har på baggrund af høringssvaret undersøgt sagsgangen, der danner baggrund for pågældende frister igen.

Mht. tabt arbejdsfortjeneste er det ikke realistisk at undgå den foreslåede ændring.

For så vidt angår jobcenterets behandling af en ansøgning om førtidspension på det foreliggende dokumentationsgrund, er det væsentligt at bemærke, at det ikke drejer sig om de sager, hvor forvaltningen har vurderet, at borgeren skal tilkendes førtidspension. Der er således ikke tale om en længere sagsbehandlingstid, når borgere er afklaret til førtidspension. Jobcenteret har på baggrund af høringssvaret nedsat sagsbehandlingsfristen fra 10 uger til 8 uger. Den tidligere frist på en måned vurderes at være sat forkert, da det ikke er muligt at nå de sagsgange, der er påkrævet på den tid.

Dog henleder administrationen opmærksomheden på, at sager altid behandles hurtigst muligt, så der vil være en stor del af afgørelserne også mht. til disse to frister, der træffes på kortere tid end den fastsatte maksimale frist.

 

Retligt grundlag

Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (retssikkerhedsloven) § 3, stk. 2.

Af denne bestemmelse fremgår det, at der på de enkelte sagsområder skal fastsættes frister for, hvor lang tid der må gå, fra kommunen modtager en ansøgning til afgørelsen skal være truffet.

 

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

A. Byrådet godkender de reviderede sagsbehandlingsfrister.

B. Byrådet ikke godkender de reviderede sagsbehandlingsfrister.

C. Byrådet godkender nogle af de reviderede sagsbehandlingsfrister og beder administrationen udarbejdet oplæg på ikke-godkendte frister.

 

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at de foreslåede sagsbehandlingsfrister afspejler en hensynsafvejning, hvorved borgerne hurtigst muligt og på et tilstrækkeligt oplyst grundlag får afgjort om og hvilken hjælp, de har ret til.

Fristerne er realistiske for størstedelen af ansøgninger, og kun konkrete omstændigheder i den enkelte sag vil kunne forlænge sagsbehandlingstiden udover fastsatte frister. I tilfælde af længere sagsbehandlingstid orienteres borger om årsagen til forlængelsen samt den konkrete forventede sagsbehandlingstid.

De foreslåede frister er den længste forventede sagsbehandlingstid for størstedelen af ansøgningerne. Ansøgninger, der kan behandles hurtigere, vil blive det, hvilket også er i overensstemmelse med hurtighedsprincippet.

Høringssvar har bidraget med yderligere indsigt i betydningen af en særlig hurtig afklaring af muligheder og rettigheder for borgere, der har et særligt akut behov for hjælp – eller risikerer at rammes hårdt, hvis der ikke i den konkrete situation tages særligt hensyn til akutte behov. Der vil fortsat blive taget særlige hensyn til fremskyndelse af afgørelsen, når konkrete individuelle hensyn tilsiger det.

Administrationen anbefaler på denne baggrund, at de foreslåede sagsbehandlingsfrister godkendes.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Sagsbehandlingsfristerne vil blive gennemgået og vurderet af administrationen løbende. Hvis gennemgangen giver anledning til behov for ændring, vil fristerne blive forelagt Byrådet for vurdering og godkendelse.

 

Læsevejledning bilag:

- De frister, hvor der ikke er angivet en tidligere frist, har der ikke tidligere være godkendt en frist.

- De lovbestemte frister, der er medtaget, er angivet som lovbestemte.

Sagens forløb

03-05-2023 Socialudvalget

At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse med handlemulighed A. Socialudvalget ønsker en status på sagsbehandlingsfristerne minimum hvert andet år. Socialudvalget bemærker, at bilagene skal konsekvensrettes forud for Byrådets behandling, således at der står sagsbehandlingsfrister og ikke sagsbehandlingstider. 

 

7. Oprettelse af § 17 stk. 4 udvalg – Lokalt Arbejdsmarkedsråd (D)

Beslutning

 
At 1: Drøftet
 
Udvalget ønsker et overblik over eksisterende lignende fora i kommunen, hvor man kan inkludere arbejdsmarkedets parter. Herefter ønsker udvalget at behandle sagen.

Kompetence

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.

 

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget kan drøfte etableringen af et § 17 stk. 4 udvalg - Lokalt Arbejdsmarkedsråd. 

 

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

  1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget drøfter, om man over for byrådet ønsker at anbefale etableringen af et § 17 stk. 4 udvalg - Lokalt Arbejdsmarkedsråd. 

 

Sagens indhold

Aktuelt er der otte Regionale Arbejdsmarkedsråd (RAR) i Danmark, som har til opgave at koordinere beskæftigelsesindsatsen, virksomhedsindsatsen og indsatsen rettet mod områder med mangel på arbejdskraft og områder med høj ledighed. Her indgår Slagelse kommune i RAR Sjælland sammen med Faxe, Greve, Køge, Lejre, Roskilde, Solrød, Guldborgsund, Holbæk, Kalundborg, Lolland, Næstved, Odsherred, Ringsted, Sorø, Stevns og Vordingborg. Rådet koordinerer desuden efter- og videreuddannelsesindsatsen i regionen. Se evt. mere her: rar-bm.dk/rar-sjaelland/.

Oprettelsen af RAR skete i forbindelse med beskæftigelsesreformen i 2015, hvormed De Lokale Beskæftigelsesråd (LBR) og De Regionale Beskæftigelsesråd (RBR) blev nedlagt. LBR havde bl.a. til opgave at overvåge resultater og effekter af jobcentrets beskæftigelsesindsats samt rådgive om, hvordan man kan forbedre indsatsen i jobcentret. I den forbindelse blev KKR’s rolle gjort mere offensiv, da det nu er her, kommunerne skal drøfte og iværksætte tværkommunale samarbejder om beskæftigelsesindsatsen. Herudover har nogle kommuner besluttet at oprette § 17 stk. 4 udvalg, der skal medvirke til at understøtte det lokale arbejdsmarked, enten bredt set eller inden for et afgrænset område.

Det gælder bl.a. Ringsteds Rekrutterings- og Fastholdelsesudvalg, som har til opgave at komme med input til, hvordan kommunen sikrer nok arbejdskraft til fremtidens velfærdsopgaver. I Roskilde er der et erhvervsudvalg, som bl.a. skal sikre udviklingen af gode vækstbetingelser for virksomheder samt skabe, tiltrække og fastholde arbejdspladser mm. Mens Kalundborg har nedsat et Uddannelsesråd, hvis formål er at være med til at gøre kommunen til en attraktiv uddannelseskommune, hvor der er fokus på at optimere de unges skolegang og deres fremadrettede uddannelses- og beskæftigelsesmuligheder.

Slagelse Kommune har ikke i denne byrådsperiode et § 17 stk. 4 udvalg, som rådgiver fagudvalget om udviklingspotentialer på det lokale arbejdsmarked. Under den forrige byrådsperiode havde Slagelse Kommune et § 17 stk. 4 udvalg i form af et Lokalt Arbejdsmarkedsråd, 2018-2021. Kommissoriet herfor er vedlagt som bilag.

 

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

Vurdering

Ingen bemærkninger.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger. 

8. Udkast til en opdateret integrationspolitik for Slagelse Kommune (D)

Beslutning

At 1: Drøftet.

Udvalget ønsker, at integrationspolitikken kommer i høring hos eksterne samarbejdspartnere.

 

 

Kompetence

Kultur,- Fritids,- og Turismeudvalget, Sundhedsudvalget, Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget

 

Beslutningstema

Kultur,- Fritids,- og Turismeudvalget, Sundhedsudvalget samt Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget kan drøfte udkast til en opdateret integrationspolitik for Slagelse Kommune med henblik på at komme med input til den endelige integrationspolitik.

 

Indstilling


1. 
at Kultur,- Fritids,- og Turismeudvalget, Sundhedsudvalget, samt Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget drøfter udkast til en opdateret integrationspolitik for Slagelse Kommune med henblik på at komme med input til den endelige integrationspolitik. 

 

Sagens indhold

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget har besluttet, at Slagelse Kommunes integrationspolitik fra 2013 skal opdateres. Den nuværende politik har fungeret hensigtsmæssigt og været rammesættende for integrationsarbejdet i ti år. Med opdateringen forenkles politikken med henblik på at tilbyde et tidssvarende og visionært sigte for kommunens tværfaglige integrationsindsats, der taler op imod de justerede, statslige rammer.

Integrationspolitikken skal i høring hos de forskellige udvalg i august 2023, men Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget har ønsket, at Kultur,- Fritids,- og Turismeudvalget samt Sundhedsudvalget allerede nu får mulighed for at drøfte politikken, med det formål at kvalificere indholdet af politikken. Den samlede tids- og procesplan er beskrevet i bilag 3.

Arbejdet med at opdatere integrationspolitikken er forankret i Center for Arbejdsmarked, Rådgivning og Integration (ARI). Den nuværende politik blev til gennem en omfattende procesinddragelse, bl.a. med borgermøde og ekstern inddragelse, og har efterfølgende fungeret efter hensigten. Der var ikke et ønske om at udarbejde en helt ny politik, men i stedet at bygge videre på og opdatere den nuværende politik, så den forholder sig til bl.a. ændrede flygtningemålgrupper og kommunens organisering af integrationsarbejdet.  

ARI har afholdt workshops i januar og februar med deltagere fra Kultur, Fritid og Borgerservice, Handicap og Psykiatri, Børn og Unge samt Sundhed og Ældre. Det er centre, der har fagspecifikt indhold i integrationspolitikken og derigennem har kunnet bidrage med perspektiver i forhold til succesfulde integrationsindsatser, som giver værdi for både kommunen og borgerne. Ligeledes havde centrene blik for, hvor der kan være udfordringer, og hvordan vi i praksis kan styrke samarbejdet på tværs. Endelig har centrene bidraget til at kvalificere terminologien.

Arbejdsmarkedschefen faciliterer på dagens udvalgsmøde en drøftelse af det relevante indhold i den opdaterede integrationspolitik. Med udgangspunkt i drøftelserne færdiggør administrationen den opdaterede integrationspolitik, som fremlægges for EBU den 1. juni 2023 til godkendelse og sendes i høring hos de øvrige udvalg i august 2023.


Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

 

Handlemuligheder

Kultur,- Fritids,- og Turismeudvalget, Sundhedsudvalget samt Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget kan drøfte udkast til en opdateret integrationspolitik for Slagelse Kommune med henblik på at komme med input til den endelige integrationspolitik.

 

Vurdering

Administrationen vurderer, at integrationspolitikken repræsenterer et solidt afsæt for den nuværende og fremtidige retning for det samlede integrationsområde i Slagelse Kommune.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Erhvervs- Beskæftigelse- og Uddannelsesudvalget vil på udvalgsmøde den 1. juni 2023 blive forelagt den opdaterede integrationspolitik til godkendelse.

Herefter skal politikken til august 2023 i høring i Kultur,- Fritids,- og Turismeudvalget, Sundhedsudvalget, Børne- og Ungeudvalget, Seniorudvalget, og Socialudvalget, før endelig godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet i september 2023.

 

Sagens forløb

04-05-2023 Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget

At 1: Drøftet.

Arbejdsmarkedschef Peter Sidelmann deltog under oplysningen af punktet. 


9. Nøgletal på Beskæftigelses- og Ungeområdet, 1. kvartal 2023 (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering. 

Kompetence

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.

 

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget orienteres om nøgletal på Beskæftigelses- og Ungeområdet for 1. kvartal 2023.

 

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

  1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget tager nøgletallene for Beskæftigelses- og Ungeområdet, 1. kvartal 2023 til orientering.

 

Sagens indhold

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget orienteres hvert kvartal om nøgletal for beskæftigelses- og ungeområdet. Nøgletallene er tænkt som et værktøj til en indikation af dels status på indfrielse af mål i Beskæftigelsesplan 2023-24 (bilag 1), dels hvordan Slagelse Kommune ligger på beskæftigelsesområdet i forhold til sammenlignelige kommuner og på landsplan samt i forhold til skærpet tilsyn og ministermålene for beskæftigelsesindsatsen (bilag 2).

 

Opfølgning på Beskæftigelsesplan 2023-24

Beskæftigelsesplanen er Slagelse Kommunes overordnede strategi for håndteringen af de beskæftigelsespolitiske udfordringer og har til formål at sikre sammenhæng mellem udfordringerne og de politiske mål og prioriteringer af indsatsen. Ungeenheden og Center for Arbejdsmarked og Integration omsætter disse prioriteringer i den daglige indsats, for at sikre, at flest mulige borgere kommer i job og uddannelse, og at arbejdsgiverne kan rekruttere og fastholde kvalificeret arbejdskraft.  

Beskæftigelsesplan 2023-24 rummer i alt fire temaer, hver med 2-5 mål:

 

 

Nøgletal for beskæftigelsesområdet 

Nøgletalsrapporten er inddelt i tre overordnede temaer:

  • Udvikling for alle målgrupper

    Slagelse har de seneste 12 måneder oplevet et større fald på områderne A-dagpenge og Uddannelseshjælp ift. Landsplan og sammenlignelige klyngekommuner. I samme periode har Slagelse haft en mindre stigning end landsplan og klyngeniveau i forhold til selvforsørgelses- og hjemrejseydelse. Mens Slagelse oplever et fald i ledighedsydelse, ses en stigning på landsplan og klyngeniveau.

  • Skærpet tilsyn

    Slagelse Kommune er aktuelt ikke i risiko for at blive omfattet af skærpet tilsyn.

  • Ministermål
    Slagelse Kommune forventes at kunne indfri ministermålene.

 

Retligt grundlag

Lov nr. 1482 af 23. december 2014 om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger. 

 

Vurdering

Ingen bemærkninger. 

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger. 

10. Gensidig orientering (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.

Arbejdsmarkedschefen gav orientering omkring henvendelse fra Arbejdsmarkedskontor Øst vedrørende manglende opfølgning i kontanthjælpssager. Udvalget får en orientering igen om ca. 6 måneder, når Arbejdsmarkedskontor Øst igen retter henvendelse. 

Arbejdsmarkedschefen orientere om, at der afholdes Jobcamp 9-10 november. 

Kompetence

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget 

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

Indstilling

Direktøren for Erhverv, Ejendomme og Teknik indstiller,

1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget orienteres.

Sagens indhold

1. Orientering fra udvalgsformand
2. Orientering fra udvalgsmedlemmer
3. Orientering fra administrationen

 


Kulturområdet

Kulturinstitutionerne under Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalgets halvårlige korte, skriftlige orientering til udvalget som beskrevet i aftalerne om tilskud. Slagelse Musikhus bidrager, selvom det ikke indgår i deres aftale, som udløber ultimo 2023.

Orienteringerne er modtaget marts 2023.

Orientering fra Guldagergaard:

Guldagergaard har i første kvartal 2023 arbejdet med et udviklingsprojekt for haven omkring Guldagergaard, og har modtaget midler fra Realdania til konceptualisering af projektet som involverer bæredygtighed, diversitet, børnekultur, erhvervspartnerskaber samt borgere uden for det ordinære arbejdsmarked. Projektet har som overordnet formål at skabe en merværdi for Slagelse Kommune, at øge egenindtægten for Guldagergaard samt skabe nye grønne aktiviteter jf. FN’s klimamål.

Derudover er Guldagergaard i dialog med Kommunal Ejendomsservice omkring opfyldelse af bygningsmassens klimamål jf. Slagelse Kommunes egen bæredygtighedsstrategi samt opfyldelse af ESG, da ejendommen er kommunal.

Guldagergaard har i første kvartal haft en borger i ressourceforløb fra Ung Slagelse.

 

Orientering fra Slagelse Musikhus og Badeanstalten:

XL-byg Grønvold og Schou fejrede i januar deres 150-års jubilæum med kæmpefest over 2 dage i Slagelse Musikhus med spisning for 450 gæster, underholdning med bl.a. The Antonnelli Orchestra. En kæmpe opgave arrangeret og afviklet af Musikhuset - med stor succes.

Et nyt koncept har stor succes i Musikhuset: Foreningen Karmaklubben arrangerer dansefester for voksne og har i år samarbejde med Musikhuset afholdt foreløbig 2 arrangementer med fuldt hus.

Upcoming rapperen LAMIN, som nu står på plakaten på flere store festivaler, spillede den første koncert på sin allerførste tur på Badeanstalten i februar. Fuldt hus med et helt ungt publikum.

Musikhuset har netop via partnerskabsaftalen med Jobcentret startet en 13 ugers praktikperiode for en voksen person i ressourceforløb, 2x2 timer om ugen.

Vi er i positiv dialog med vores ølleverandør, Carlsberg om udvikling af ”Street Party”, et nyt gadefestkoncept med gratis musik og fest for unge.

For at optimere indtjening og udnytte lokalerne endnu mere undersøger vi p.t. mulighederne for udlejning af hele eller dele af administrationslokalerne.

Slagelse Sommerlyd og Musikhuset er i strategisk partnerskab om afviklingen af årets festival. Derfor er vi nu i gang med justering af samarbejdsaftaler og forventninger til fælles gavn.

 

Vikingeborgen Trelleborg, Nationalmuseet:

Trelleborg arbejder løbende med udviklingsprojekter inden for undervisning, eksperimental arkæologi og levende formidling og har museet netop slået en ph.d.- stilling op med titlen Krigerliv og kampteknik.

Det største udviklingsprojekt Den Genskabte Borg med realisering af en rekonstruktion af Harald Blåtands autentiske vikingeborg vil bl.a. give museets gæster en helt unik, kropslig og sansemættet oplevelses- og læringsmulighed.  Museet har gennem de seneste år udviklet en legeplads for de mindste og udvikler i år en krigertræningsbane – en klassisk OCR (Obstacle Course Race) bane med vikingetidstypiske elementer.

I Trelleborgs medarbejdergruppe søger vi at favne bredt og har praktikanter fra skoler, gymnasier, universiteter og jobcentret tilknyttet. I øjeblikket har vi praktikanter i jobprøvning og i flexjob.

I forhold til bæredygtighed og ESG arbejder Trelleborg målrettet på løsninger, der gavner miljøet, bl.a. i forhold til energioptimering i bygninger, affaldssortering, samt biodiversiteten i udearealerne. I forhold til FNs Verdensmål har Trelleborg i regi af Ny Trelleborg projektet arbejdet med flere verdensmål.

Trelleborg opfylder alle Kulturstrategiens punkter, inden for Børnekultur, Ungekultur, Kultur i det offentlige rum, Kulturelle arrangementer med lokalt særpræg, Frivilligt engagement og Det professionelle kulturliv.

Med Trelleborgs og de øvrige ringborges ansøgning om optagelse på UNESCOs Verdensarvsliste vil der kunne sættes yderligere fokus på såvel bosættelse, uddannelse og turismeudvikling.

Kongegaarden:

Kongegaarden er på få år transformeret fra et foreningsdrevet lokalt, semiprofessionelt center til en national, kunstfagligt drevet udstillings- og vidensplatform med professionel billed- og lydkunst, som for alvor sætter Slagelse Kommune på det kunstneriske Danmarkskort, og har gjort Korsør til kunstens by i Vestsjælland.
Offentlige og private fonde er på kort tid blevet nødvendige samarbejdspartnere og flere kommer løbende til. Siden 2021 har Kongegaarden generøst modtaget midler fra Statens Kunstfond, Slots- og Kulturstyrelsen, Knud Højgaards Fond, 15. Juni Fonden, Beckett-Fonden, Augustinus Fonden, Grosserer L.F. Foghts Fond, Det Obelske Familiefond, Poul Johansens Fond, Konsul George Jorck & hustru Emma Jorck’s Fond, Aage & Johanne Louis Hansens Fond, Spar Nord Fonden og senest den japanske fond FEST.

De overraskende mange fondsmidler (årligt ca. 900.000 kr.) sikrer national bevågenhed, et højt kunstnerisk niveau og en professionel, kunstfaglig formidling. Den massive nationale støtte bruger vi så vidt muligt lokalt.

Vi samarbejder tæt med Jobcentret om at få mennesker med særlige forudsætninger ud på arbejdsmarkedet. I en aktuel socialøkonomisk årsrapport bliver vi rost for vores rummelighed og integration af udsatte borgere. Som kommunens flagskib for billedkunst er vi med i det regionale samarbejde KUMULT, der i 2022 betød besøg af 22 kommunale 2. klasser, der alle fik tre timers undervisning i teoretisk og praktisk billedkunst. Vi sikrer gerne, at ingen børn forlader en folkeskole i Slagelse Kommune uden at vide, hvad kunst er - og ikke er.

11. Input til kommende møder (B)

Beslutning

At 1: Drøftet. 

Kompetence

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder. I det vedlagte bilag 1 findes en oversigt over kommende punkter til behandling. 

 

Indstilling

Direktøren for Erhverv, Ejendomme og Teknik indstiller,

1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder.

 

12. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

At 1: Godkendt. 

Kompetence

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget skal godkende referatet.

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

  1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget godkender referatet.