Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Erhvervs-,
Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget skal godkende ”budgetopfølgning 2 -
forventet regnskab 2023” for udvalgets økonomi, som indgår i den samlede
budgetopfølgning til Økonomiudvalget og Byrådet.
Byrådet kan på baggrund af
indstilling fra Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget godkende
ansøgning om en udgifts- og indtægtsbevilling til Ungeenheden vedr. opkrævning af andre kommuner for §91- og FGU-forløb. Der forventes indtægter- og udgifter for 2,1 mio. kr. i 2023.
Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget godkende omplacering af 1,6 mio. kr. fra Ungeenhedens serviceramme til Ungeenhedens administration under Økonomiudvalget.
Indstilling
Chefteamet
der betjener Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget indstiller,
- at Erhvervs-,
Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget godkender budgetopfølgning 2 -
forventet regnskab 2023.
- at Byrådet godkender
indtægts- og udgiftsbevilling på 2,1 mio. kr. i 2023 til betalinger fra andre kommuner
for §91- og FGU-forløb.
- at Byrådet godkender budgetomplacering af 1,6 mio. kr. fra Ungeenhedens serviceramme under Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalgets til Økonomiudvalget
Sagens
indhold
Formålet med
at gennemføre budgetopfølgning 2 - forventet regnskab 2023 er at vurdere det
forventede regnskab for 2023. Med baggrund i kommunens økonomiske
situation er der skærpet fokus på, at det forventede resultatet af
budgetopfølgningen er så nøjagtigt som muligt.
Situationen er på nuværende tidspunkt den, at kommunens økonomi udvikler sig positivt, men fortsat vil være udfordret med risiko for yderligere fald i likviditeten og overskridelse af servicerammen.
Et retvisende
billede giver udvalget mulighed for at foretage de nødvendige økonomiske
tilpasninger, således at udvalgets samlede budgetramme overholdes ved forventet
merforbrug og tilsvarende, at forventet mindreforbrug lægges i kassen.
Budgetopfølgning
2 - forventet regnskab tager derfor udgangspunkt i:
- Det
korrigerede budget pr. ultimo juni 2023,
- Aktuelle
forbrugs- og aktivitetsdata
- Forventninger
til forbrugsudviklingen resten af året
Nedenstående
tabel viser forventet resultat for budgetopfølgning 1- forventet regnskab 2023
og forventet resultat ved forrige budgetopfølgning, opdelt på serviceudgifter
og øvrige udgifter.
Drift
(mio.kr) | Vedtaget budget (a) | Korrigeret budget
(b) | Forventet resultat
BO2
(c) | Forventet resultat
BO1 (d) | Afvigelse (b-c) | | |
| |
Forsørgelse, revalidering
og aktivering | 758,2 | 757,9 | 784,0 | 777,8 | -26,1 | | |
Resultat serviceudgifter | 1,2 | 1,2 | 0,8 | 0,8 | 0,4 | | |
Øvrige udgifter | 757,0 | 756,7 | 783,2 | 777,0 | -26,5 | | |
Erhverv | 21,3 | 23,4 | 22,8 | 22,8 | 0,6 | | |
Resultat serviceudgifter | 21,3 | 23,4 | 22,8 | 22,8 | 0,6 | | |
Øvrige udgifter | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | | |
Ungeenheden | 143,6 | 133,7 | 132,4 | 132,3 | 1,3 | | |
Resultat serviceudgifter | 56,7 | 49,8 | 46,7 | 46,1 | 3,1 | | |
Øvrige udgifter | 86,9 | 83,9 | 85,7 | 86,2 | -1,8 | | |
I alt for udvalget | 923,1 | 915,0 | 939,2 | 932,9 | -24,2 | | |
| | |
Samlet resultat
serviceudgifter | 79,2 | 74,4 | 70,3 | 69,7 | 4,1 | | |
Samlet resultat øvrige
udgifter | 843,9 | 840,6 | 868,9 | 863,2 | -28,3 | | |
Forventet
resultat på drift og anlæg
Drift
På Erhvervs-,
Beskæftigelses og Uddannelsesudvalget forventes et merforbrug på 24,2 mio. kr.
Dette er fordelt med en forventning til et merforbrug på overførselsudgifterne
på 28,3 mio. kr. og en forventning til et mindreforbrug på 4,1 mio. kr. på
serviceudgifter.
Nedenfor er
afvigelserne beskrevet fordelt på politikområder.
Politikområde
1 Forsørgelse, revalidering og aktivering
På
politikområde 2.1 forventes ved budgetopfølgning 2 et merforbrug på 26,1 mio.
kr., som er fordelt med et mindreforbrug på 0,4 mio. kr. på serviceudgifter og
et merforbrug på overførselsudgifterne på 26,5 mio. kr. på
overførselsudgifterne. Det forventede forbrug på overførselsudgifter (kolonne
c) er 6,2 mio. kr. højere end ved budgetopfølgning 1 (kolonne d).
Afvigelserne
skyldes primært:
- Dagpenge
til forsikrede ledige
På området
dagpenge til forsikrede ledige forventes et merforbrug på 26,1 mio. kr.
som følge af en forventning om 103 helårspersoner mere end ved
budgetlægning. Endvidere forventes nettoudgiften pr. helårsperson at blive
højere end ved budgetlægning, hvilket skyldes at flere af de ledige, der indgår
i ledighedstallet, har fået udbetalt dagpenge. De borgere der indgår i ledighedstallet, men ikke modtager ydelse, kan enten være i løntilskud eller i karantæne som følge af at borgeren er selvforskyldt ledig. Andelen af ledige
der modtager ydelsen, er markant større end i de tidligere år. I årene
2019-2022 har andelen været 87-90,5 %. Andelen i 2022 var 95,9 %.
- Kontanthjælp
På området forventes et
mindreforbrug på 5,6 mio. kr.
- Sygedagpenge
På sygedagpenge forventes et
merforbrug på 13,9 mio. kr. som følge af at der forventes 100 flere
helårspersoner end ved budgetlægning.
- Jobafklaringsforløb
På jobafklaringsforløb
forventes et merforbrug på 13,1 mio. kr. som følge af en forventning om
102 helårspersoner mere end budgetlagt.
- Løntilskud
(fleksjob) og ledighedsydelse
Forventet mindreforbrug på
løntilskud (fleksjob) på 15,7 mio. kr. Årsagen er, at der forventes 85 færre
fuldtidspersoner end budgetlagt. Mindreforbruget på løntilskud (fleksjob)
skal ses i sammenhæng med merforbruget på ledighedsydelse, her forventes et merforbrug på ca. 8,7 mio. kr., grundet en
forventning om 60 flere helårspersoner end budgetlagt.
- Ressourceforløb
På området ressourceforløb
forventes et mindreforbrug på 10,1 mio. kr. som følge af færre
helårspersoner end budgetlagt.
I
nedenstående tabel ses et samlet overblik over forventningerne til antal
helårspersoner ved regnskab 2022, budgetlægning 2023 og ved budgetopfølgning 2
fordelt på forsørgelsesydelserne. Der er ydermere sat forventet
gennemsnitspriser pr. helårsperson på.
| Helårspersoner | Netto
udgift på helårsperson (1000 kr.) |
Forsørgelse | Regnskab
2022 | Budget
2023 | Forventet regnskab 2023 | Regnskab
2022 | Budget
2023 | Forventet
regnskab 2023 |
Sygedagpenge | 1037 | 800 | 900 | 132.343 | 144.406 |
144.326 |
Fleksjob | 1145 | 1320 | 1235 | 116.890 | 121.168 |
114.953 |
Ressourceforløb | 196 | 260 | 182 | 127.020 | 130.613 |
130.615 |
Jobafklaring | 323 | 275 | 377 | 124.585 | 127.432 |
127.427 |
Ledighedsydelse | 250 | 216 | 276 | 143.474 | 145.548 |
146.331 |
Kontanthjælp | 1105 | 1071 | 1079 | 116.698 | 121.667 |
118.712 |
Forsikrede ledige | 841 | 897 | 1000 | 137.727 | 145.014 |
153.362 |
Integrationsydelse | 201 | 270 | 246 | 66.212 |
68.132 |
73.561 |
Politikområde
2 Erhverv
Der forventes
et mindreforbrug på 0,6 på tilskud til kulturinstitutioner. På erhvervsservice forventes budgetoverholdelse.
Politikområde
3 Ungeenheden
På Ungeenheden
forventes et mindreforbrug på 1,3 mio. kr. Mindreforbruget er fordelt med et
forventet mindreforbrug på 3,1 mio. kr. på serviceudgifter og et forventet
merforbrug på overførselsudgifter på 1,8 mio. kr.
Merforbruget
på overførselsudgifterne er sammensat af mindreforbrug på driftsudgifter til
kommunal beskæftigelsesindsats og beskæftigelsesordninger svarende til 4,7 mio.
kr., og et merforbrug svarende til 7 mio. kr. på uddannelseshjælp, hvilket
skyldes at der forventes flere helårspersoner end budgetteret.
Mindreforbruget
på serviceudgifter skyldes primært mindreforbrug på personlig støtte og pasning
samt et mindreforbrug på håndhold indsats.
Anlæg
Der forventes
budgetoverholdelse.
I bilag 1 er
forbruget på drift og anlæg specificeret nærmere.
Retligt
grundlag
Det fremgår
af Kasse- og Regnskabsregulativet, at der som udgangspunkt ikke gives
tillægsbevillinger, der er kassefinansierede. Ved forventede
budgetoverskridelser skal fagudvalgene finde kompenserende besparelser inden
for egen budgetramme.
Styrelseslovens
§ 40 omhandler, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger, som ikke er en
del af det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden
kommunalbestyrelses bevilling.
Kommunalbestyrelsen
skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan
kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes. I Kasse- og
regnskabsregulativet for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der
gennemføres fire årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ultimo marts,
juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende
samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Ingen
bemærkninger.
Vurdering
For politikområde 2.1; Forsørgelse, revalidering og aktivering
Der er ikke set den forventede stigning i ledigheden, som der er forventet fra økonomimisteriet via. økonomisk redegørelse. Det er med baggrund i økonomisk redegørelse, at Slagelse har lagt sine vurderinger på det jobparate område, som indeholder A-dagpenge og jobparate kontanthjælpsmodtagere. På de andre områder under politikområdet, er der indlagt forventninger, der baserer sig på aktuelle estimater samt statistikker fra tidligere års udviklinger. Da beskæftigelsesområdet påvirkes i meget høj grad af den generelle udvikling i samfundet, herunder også af inflationen, så vil alle prognoser være med en grad af usikkerhed.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ungeenheden er i 2023 blevet opmærksom på muligheden for at indhente mellemkommunale refusion for FGU- og §91-forløb. I 2023 er Ungeenheden gået i gang med at opkræve betalinger jf. gældende lovgivning.
Ungeenhedens administrationsbudget, som ligger under Økonomiudvalget, er i 2023 blevet reduceret markant som følge af flere forhold (se bilag 2 for handleplan forelagt Økonomiudvalget). Administrationsbudgettet svarer derfor på nuværende tidspunkt ikke til udgiftsniveauet, hvorfor det indstilles, at fordelingen mellem budgettet på Ungeenhedens serviceudgifter og administrationsbudgettet ændres.
I
hele 1.000 kr. | Politikområde | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Bevillingsønske | | | | | |
Betalinger
fra andre kommuner | 2.3
Ungeenheden 2.3 Ungeenheden | -2.100 2.100 | | |
|
Budgettilpasning | 2.3Ungeenheden 1.2 Administration | -1.600 1.600 | | | |
| | | | | |
| | | | | |
Afledt
drift | | | | | |
Finansiering | | | | | |
Afsat
rådighedsbeløb | | | | | |
Kassen | | | | | |
Tværgående
konsekvenser
Ingen
bemærkninger.
Sagens
videre forløb
Ingen
bemærkninger.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Administrative bemærkninger pr. 11. september 2023
På mødet d. 10. august 2023 blev der fundet fejl i bilag 1, EBU budgetopfølgning 2 2023, hvorfor der er udarbejdet opdateret budgetopfølgningsbilag, bilag 3, der erstatter bilag 1.