Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget – Referat – 10. august 2023



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

At 1: Godkendt. 

Kompetence

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.

 

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget skal godkende dagsordenen.

 

Indstilling

Direktøren for Erhverv, Ejendomme og Teknik indstiller,

  1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget godkender dagsordenen. 

2. Om opstart af udviklings- og forskningsprojekt på børne- og ungeområdet (O)

Beslutning

At 1: Taget til efterretning. 

Kompetence

Socialudvalget, Børne- og Ungeudvalget og Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget

 

Beslutningstema

Socialudvalget, Børne- og Ungeudvalget og Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget orienteres om opstart af udviklings- og forskningsprojekt på børne- og ungeområdet.

 

Indstilling

Chefen for Børn og Unge indstiller,

1. at Socialudvalget, Børne- og Ungeudvalget og Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget tager sagen til orientering. 

 

Sagens indhold

Børn og Unge går i gang med et 3-årigt udviklings- og forskningsprojekt, "Børnene og de unge er ikke problemet - de viser problemet". Projektet starter op i oktober og det overordnede formål er at sikre reel tidlig og forebyggende indsatser og dermed nedbringe andelen af udsatte børn og unge i Slagelse Kommune. Færre børn og unge skal opleve at være i mistrivsel, og det skal ske ved at arbejde med et nyt vidensbaseret mindset ud fra viden om risiko- og beskyttelsesfaktorer.

Andelen af udsatte børn og unge, herunder også børn og unge anbragt uden for hjemmet, har været konstant i mange årtier - og der ses tilmed nye målgrupper i mistrivsel. Ambitionerne er at omlægge tilgangen på børne- og ungeområdet, således der sikres reel forebyggelse og effekt af de iværksatte indsatser i barnets miljøer og hverdagsliv. Udviklings- og forskningsprojektet forventes at have en målrettet effekt for udsatte børn og unge i Slagelse Kommune, samt at påvirke den nationale dagsorden og retning på området.

I udviklings- og forskningsprojektet vil der blive arbejdet med tre parallelle spor:

  • Kompetenceudvikling - udvikling og gennemførsel af tre nye diplommoduler målrettet fagprofessionelle på børne- og ungeområdet i Slagelse Kommune. Modulerne skal understøtte et fælles børnesyn, mindset og vidensgrundlag til brug for en mere systemisk, forebyggende og helhedsorienteret praksis. Modulerne tager afsæt i nyeste viden og forskning på området samt den faglighed og de praksiserfaringer som er i organisationen. Modulerne udvikles og gennemføres (forventeligt) i samarbejde med Professionshøjskolen Absalon samt førende forskere på området.
  • Udvikling af nyt måleparameter med afsæt i intentionerne i Barnets Lov, herunder fokus på barnets perspektiv samt hurtigere og mere effektive indsatser. Intentionen er at gå fra at måle på proceskrav i lovgivningen (tidsfrister mv) til at måle på effekten af indsatsen for barnet og familien. Forventninger er at måleredskabet kan anvendes af Slagelse Kommune, Ankestyrelsen og øvrige kommuner i den videre understøttelse og implementering af Barnets lov. Ankestyrelsen har tilkendegivet at de ønsker at indgå i et samarbejde med Slagelse Kommune.
  • Sideløbende aktionsforskning og effektmåling af omlægningen. Der vil blive udarbejdet konkrete målsætninger med afsæt i Slagelse Kommunes udfordringsbillede på området, samt ud fra viden om hvad der skaber risiko- og beskyttelse i barnets opvækst. Forskning og effektmåling i projektperioden vil forventeligt ske i et partnerskab med Absalon og Ankestyrelsen.

Målgrupper

Målgruppen for hvem der ønskes at skabe en forandring, er børn og unge i Slagelse Kommune. Det vil sige, de børn og unge vi møder i Slagelse Kommune i vores dagtilbud, skoler og vores indsatser på det specialiserede børne- og ungeområde.

Den primære målgruppe for udviklings- og forskningsprojektet er fagpersoner ansat i Børn og Unge samt afgrænsede og relevante medarbejdere og ledere i Skole og dagtilbud og Kultur og Fritid i Slagelse Kommune. På den måde kan vi få hele børne- og ungeområdet repræsenteret, og nå ud til alle børn og unge i Slagelse Kommune.

Projektets tidsplan:

Opstartsperiode

Okt. 2023 – mar. 2024

Kompetenceudviklings- og afprøvningsperiode

Apr. 2024 - jul. 2026

Vidensforankring og evalueringsperiode

Aug. 2026 – dec. 2026

Opstartsperiode

Okt. 2023 – mar. 2024

Kompetenceudviklings- og afprøvningsperiode

Apr. 2024 - jul. 2026

Vidensforankring og evalueringsperiode

Aug. 2026 – dec. 2026

 

Retligt grundlag

Den kommunale styrelseslov.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at udviklings- og forskningsprojektet vil bidrage positivt til et nyt vidensbaseret mindset, fælles børnesyn og understøtte at færre børn og unge oplever at være i mistrivsel.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Projektet forankres under chef for Børne- og ungeområdet i Slagelse Kommune, som derved vil have det overordnede ansvar for både fremdrift, implementering og økonomi.

Børn og unge arbejder på flere spor med henblik på finansiering, herunder ekstern finansiering via fonde. Der forventes en hel eller delvis finansiering via centerets konto 6. Udviklingsprojektet er derfor ikke afhængig af eksterne fondsmidler.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Udvalgene vil løbende blive orienteret om udviklings- og forskningsprojektets fremdrift. 

 

Sagens forløb

09-08-2023 Socialudvalget
At 1: Taget til orientering.

3. Samarbejde med Sørby Esport vedr. bevilling fra VeluxFonden: Inklusion af potentialer i fællesskaber (O)

Beslutning

Vibeke Dømler Beske deltog under punktets oplysning.

At 1: Taget til efterretning. 

 

Kompetence

Erhvervs- Beskæftigelses, - og Uddannelsesudvalget (O)

 

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget orienteres om Slagelse Kommunes samarbejde med Sørby Esport vedr. bevillig fra VeluxFonden: Inklusion af potentialer i fællesskaber.

 

Indstilling

Chef for Arbejdsmarked, Rådgivning og Integration og Chef for Børn og Unge indstiller,

  1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget modtager orienteringen om Slagelse Kommunes samarbejde med Sørby Esport vedr. bevilling fra VeluxFonden: Inklusion af potentialer i fællesskaber.

 

Sagens indhold

Baggrund

Ungeenheden har en samarbejdsaftale om forløb med Sørby Esport, hvor fokus er på afklaring og opkvalificering og opnåelse af beskæftigelse eller opstart af uddannelse. I aftalen sættes fokus på, hvordan ”færdigheder” opnået i gaming-verdenen, kan omsættes i et job eller motivere til opstart af uddannelse. Samarbejdsaftalen benyttes også i forhold til borgere fra Jobcentret. Samarbejdsaftalen er yderligere beskrevet i Den socialøkonomiske Årsrapport, som Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget blev orienteret om den 30. marts 2023.

 

Indhold

Ansøgningen til VeluxFonden bygger på det første års erfaringer med samarbejdsaftalen og rummer et ønske og en ambition om at etablere endnu bedre overgange for borgerne til praktik, beskæftigelse og opstart af uddannelse efter endt forløb hos Sørby Esport. Afsættet er at understøtte borgers deltagelse og inklusion i både et frivilligt fællesskab og i et arbejdsfællesskab – for dermed at understøtte muligheden for et helt liv.

Sørby Esports indsats er knyttet til deres evne og kapacitet til at udvikle relationer, funderet i deres styrker som civilsamfundsorganisation. Ansøgningen giver mulighed for at fastholde og videreudvikle samarbejdet mellem borger og en fast mentor fra Sørby Esport i de efterfølgende 13 uger, så det også rummer et samarbejde med en lokal virksomhed hvor der er mulighed for at etablere en bæredygtig ansættelse til fælles glæde og gavn. I de 13 uger pågår en iterativ proces, hvor der arbejdes med udvikling af match mellem borgers ”færdigheder”, borgers rygsæk, virksomhedens opgaveportefølje, kultur og de fælles og individuelle udviklings- og tilpasningsmuligheder.

Ansøgningen er blevet til i et samarbejde mellem kommune og civilsamfundsorganisation. Ansøgningen rummer både udvikling af et nyt koncept af tværsektorielle samarbejder, af opnåelse af resultater sammen med borgere og af udvikling af borgers værdikæde gennem bidrag fra samarbejdspartnerne, borgere og lokale virksomheder.

Kort og godt rummer projektet en tilgang om, at alle deltagere træder et skridt frem og bliver ”et hak” bedre til at arbejde med en helhedsorienteret og sammenhængende tilgang, og til at kombinere et praktisk og strategisk arbejde med udvikling af mere af det rummelige arbejdsmarked.  

Ansøgningen indeholder fire sammenhængende spor: Et borgerspor, et virksomhedsspor, et konceptspor og et spor i Sørby Esport.

 

Centrale elementer i sporene:

  • Borgerspor: Opnåelse af livsmestring, livsduelighed, opnåelse af beskæftigelse eller opstart af uddannelse. Inklusion i både et frivilligt fællesskab og i et arbejdsfællesskab. Udvikling af beskæftigelsesduelighed, progression, intensitet. Arbejde med barrierer, rygsækken, det at forpligtige sig og empowerment. Den praktiske hverdag i virksomheden, ledelse og behovet for støtte herunder hjælpemidler. Valg af virksomhed som et aktiv tilvalg. Tilvænningsprocessen.

     

  • Virksomhedsspor: Udvikling af virksomhedernes kapacitet til at tage imod borgerne og være en del af det rummelige arbejdsmarked. Afsæt i opgaver og udvikling i værdi/vækst i virksomheden i kraft af deres nye ansættelse. Klædt på til borgere med en kompleks rygsæk og begrænset arbejdsmarkedserfaring. Rekruttering og udfordringer hermed. Organisering af opgaverne og krav i arbejdslivet. Det gode match og valg af borger som et aktivt tilvalg. At omsætte virksomhedens arbejde med det rummelige arbejdsmarked til mere end en ny kollega – differentiering, verdensmål og SOME.

     

  • Sørby Esport - civilsamfundsspor: Udvikling af mentorrollen i brobygningen, Sørby Esport version 2.0, udvidelse af erhvervsnetværket, kompetence ud i relationel velfærd. Udvikling af kompetenceprofil hos mentor og overblik over behovet for nye færdigheder.

     

  • Konceptspor: Helhedsorienteret og sammenhængende indsats, tværsektorielle samarbejder, langvarige relationer, støtte i overgange, opbygning af koncept i kraft af arbejde med prøvehandlinger, værdikæder og feedback struktur, udvikling af midler og mål, partnerskab for handling, dokumentation af effekter samt formidling.

 

Resultatmålene er knyttet til borgers deltagelse og inklusion i både et frivilligt fællesskab og i et arbejdsfællesskab. Succeskriterierne er:

  • At min. 75 % er medlem af Sørby Esport eller har deltaget i mindst tre aktiviteter, mens de har været de første 13 uger i en lokal virksomhed.
  • At deltager er inkluderet i arbejdsfællesskab hos lokal virksomhed. Succes: min. 75 % er ansat eller gået i uddannelse efter 13 uger.

 

Faktaboks

Målgruppen er mellem 18 og 45 år og kendetegnet ved fysiske og psykiske diagnoser (ADHD, ADD, PTSD, angst, depression), påvirket af social og kulturel arv, nedsat arbejdsevne og intensitet, begrænset netværk og kendskab til arbejdsmarkedet, udfordringer med døgnrytmen samt isolation. Målgruppen matches i forhold til deres interesse for gaming, esport og IT.

Primære samarbejdspartnere er Sørby Esport, Ungeenheden og Den socialøkonomiske virksomhed i jobcentret. Der deltager borgere fra både Ungeenheden og Jobcentret og samarbejdet er defineret som et tværsektorielt samarbejde. Andre samarbejdspartnere er CSRNext som understøtter med psykologisk viden og Practicum som understøtter med evaluering og opbygning af konceptet.

Projektet dækker perioden fra d.1.7.2023 til d.30.6.2026. Der forventes at deltage 100 borgere og 100 virksomheder i projektet fordelt således: D.1.7.23-30.6.24 = 20 deltagere, D.1.7.24-30.6.25 = 40 deltagere, D.1.7.25-30.6.26 = 40 deltagere. Slutevaluering afleveres senest d.22.11.2026.

Ansøgningen er udviklet ud fra tænkningen om at opgaven sætter holdet og ansøger i forhold til VeluxFonden er Sørby Esport. Budget i kr.: Toplinje: 1.729.580, Egenfinansiering: 296.100.

Bevilling fra VeluxFonden: 1.433.480. Størstedelen af egenfinansieringen kommer fra Sørby Esport og kommunen bidrager med styregruppetimer og understøtning i forhold til virksomheder via Den socialøkonomiske enhed.

 

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

Vurdering

Ingen bemærkninger.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

4. Nøgletal på Beskæftigelses- og Ungeområdet, 2. kvartal 2023 (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering. 

 

Kompetence

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.

 

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget orienteres om nøgletal på Beskæftigelses- og Ungeområdet for 2. kvartal 2023.

 

Indstilling

Chef for Arbejdsmarked, Rådgivning og Integration og Chef for Børn og Unge indstiller,

  1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget tager nøgletallene for Beskæftigelses- og Ungeområdet, 2. kvartal 2023 til orientering.

 

Sagens indhold

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget orienteres hvert kvartal om nøgletal for beskæftigelses- og ungeområdet. Formålet med nøgletallene er at give et overblik over

  • om målene i Beskæftigelsesplan 2023-24 indfris (bilag 1),
  • Kommunens resultater i forhold til sammenlignelige kommuner og på landsplan
  • Kommunens resultater i forhold til skærpet tilsyn og ministermålene på området (bilag 2).

 

Opfølgning på Beskæftigelsesplan 2023-24

Beskæftigelsesplanen er Slagelse Kommunes overordnede strategi for håndteringen af de beskæftigelsespolitiske udfordringer og har til formål at sikre sammenhæng mellem udfordringerne og de politiske mål og prioriteringer af indsatsen. Ungeenheden og Arbejdsmarked, Rådgivning og Integration omsætter disse prioriteringer i den daglige indsats for at sikre, at flest mulige borgere kommer i job og uddannelse, og at arbejdsgiverne kan rekruttere og fastholde kvalificeret arbejdskraft.  

Beskæftigelsesplan 2023-24 rummer i alt fire temaer, hver med 2-5 mål:

 

 

 

 

 

 

 

 

Nøgletal for beskæftigelsesområdet 

Nøgletalsrapporten er inddelt i tre overordnede temaer:

  • Udvikling for alle målgrupper

    Slagelse har de seneste 12 måneder oplevet et større fald på områderne Uddannelseshjælp, Revalidering, og Ressourceforløb ift. Landsplan og sammenlignelige klyngekommuner. I samme periode har Slagelse haft en mindre stigning end landsplan og klyngeniveau i forhold til A-dagpenge og selvforsørgelses- og hjemrejseydelse.

  • Skærpet tilsyn

    Slagelse Kommune er aktuelt ikke i risiko for at blive omfattet af skærpet tilsyn.

  • Ministermål
    Slagelse Kommune forventes at kunne indfri ministermålene.

 

Retligt grundlag

Lov nr. 1482 af 23. december 2014 om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger. 

 

Vurdering

Ingen bemærkninger. 

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger. 

5. Budgetopfølgning 2 - forventet regnskab 2023 (B)

Beslutning

At 1: Godkendt. 

Udvalget bad om opdateret budget på næste møde, idet der blev konstateret fejl i bilaget vedr. budgetopfølgning 1. 

At 2-3: Indstilles til Byrådets godkendelse. 

Kompetence: Byrådet

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget skal godkende ”budgetopfølgning 2 - forventet regnskab 2023” for udvalgets økonomi, som indgår i den samlede budgetopfølgning til Økonomiudvalget og Byrådet.

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget godkende ansøgning om en udgifts- og indtægtsbevilling til Ungeenheden vedr. opkrævning af andre kommuner for §91- og FGU-forløb. Der forventes indtægter- og udgifter for 2,1 mio. kr. i 2023.

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget godkende omplacering af 1,6 mio. kr. fra Ungeenhedens serviceramme til Ungeenhedens administration under Økonomiudvalget.

Indstilling

Chefteamet der betjener Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget indstiller,

  1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget godkender budgetopfølgning 2 - forventet regnskab 2023.
  2. at Byrådet godkender indtægts- og udgiftsbevilling på 2,1 mio. kr. i 2023 til betalinger fra andre kommuner for §91- og FGU-forløb.
  3. at Byrådet godkender budgetomplacering af 1,6 mio. kr. fra Ungeenhedens serviceramme under Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalgets til Økonomiudvalget 

 

Sagens indhold

Formålet med at gennemføre budgetopfølgning 2 - forventet regnskab 2023 er at vurdere det forventede regnskab for 2023.  Med baggrund i kommunens økonomiske situation er der skærpet fokus på, at det forventede resultatet af budgetopfølgningen er så nøjagtigt som muligt.

Situationen er på nuværende tidspunkt den, at kommunens økonomi udvikler sig positivt, men fortsat vil være udfordret med risiko for yderligere fald i likviditeten og overskridelse af servicerammen.

Et retvisende billede giver udvalget mulighed for at foretage de nødvendige økonomiske tilpasninger, således at udvalgets samlede budgetramme overholdes ved forventet merforbrug og tilsvarende, at forventet mindreforbrug lægges i kassen.

Budgetopfølgning 2 - forventet regnskab tager derfor udgangspunkt i:

  • Det korrigerede budget pr. ultimo juni 2023,
  • Aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata
  • Forventninger til forbrugsudviklingen resten af året

 Nedenstående tabel viser forventet resultat for budgetopfølgning 1- forventet regnskab 2023 og forventet resultat ved forrige budgetopfølgning, opdelt på serviceudgifter og øvrige udgifter.

  

 

Drift
(mio.kr)

Vedtaget budget

(a)

Korrigeret budget
(b)

Forventet resultat
BO2
(c)

Forventet resultat
BO1

(d)

Afvigelse

(b-c)

 

Forsørgelse, revalidering og aktivering

758,2

757,9

784,0

777,8

-26,1

Resultat  serviceudgifter

1,2

1,2

0,8

0,8

0,4

Øvrige udgifter

757,0

756,7

783,2

777,0

-26,5

Erhverv

21,3

23,4

22,8

22,8

0,6

Resultat  serviceudgifter

21,3

23,4

22,8

22,8

0,6

Øvrige udgifter

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

Ungeenheden

143,6

133,7

132,4

132,3

1,3

Resultat  serviceudgifter

56,7

49,8

46,7

46,1

3,1

Øvrige udgifter

86,9

83,9

85,7

86,2

-1,8

I alt for udvalget

923,1

915,0

939,2

932,9

-24,2

 

Samlet resultat serviceudgifter

79,2

74,4

70,3

69,7

4,1

Samlet resultat øvrige udgifter

843,9

840,6

868,9

863,2

-28,3

 

Forventet resultat på drift og anlæg

Drift

På Erhvervs-, Beskæftigelses og Uddannelsesudvalget forventes et merforbrug på 24,2 mio. kr. Dette er fordelt med en forventning til et merforbrug på overførselsudgifterne på 28,3 mio. kr. og en forventning til et mindreforbrug på 4,1 mio. kr. på serviceudgifter.

Nedenfor er afvigelserne beskrevet fordelt på politikområder.

Politikområde 1 Forsørgelse, revalidering og aktivering

På politikområde 2.1 forventes ved budgetopfølgning 2 et merforbrug på 26,1 mio. kr., som er fordelt med et mindreforbrug på 0,4 mio. kr. på serviceudgifter og et merforbrug på overførselsudgifterne på 26,5 mio. kr. på overførselsudgifterne. Det forventede forbrug på overførselsudgifter (kolonne c) er 6,2 mio. kr. højere end ved budgetopfølgning 1 (kolonne d).

Afvigelserne skyldes primært:

  • Dagpenge til forsikrede ledige
    På området dagpenge til forsikrede ledige forventes et merforbrug på 26,1 mio. kr. som følge af en forventning om 103 helårspersoner mere end ved budgetlægning. Endvidere forventes nettoudgiften pr. helårsperson at blive højere end ved budgetlægning, hvilket skyldes at flere af de ledige, der indgår i ledighedstallet, har fået udbetalt dagpenge. De borgere der indgår i ledighedstallet, men ikke modtager ydelse, kan enten være i løntilskud eller i karantæne som følge af at borgeren er selvforskyldt ledig. Andelen af ledige der modtager ydelsen, er markant større end i de tidligere år. I årene 2019-2022 har andelen været 87-90,5 %. Andelen i 2022 var 95,9 %. 
  • Kontanthjælp
    På området forventes et mindreforbrug på 5,6 mio. kr.
  • Sygedagpenge
    På sygedagpenge forventes et merforbrug på 13,9 mio. kr. som følge af at der forventes 100 flere helårspersoner end ved budgetlægning.
  • Jobafklaringsforløb
    På jobafklaringsforløb forventes et merforbrug på 13,1 mio. kr. som følge af en forventning om 102 helårspersoner mere end budgetlagt.
  • Løntilskud (fleksjob) og ledighedsydelse
    Forventet mindreforbrug på løntilskud (fleksjob) på 15,7 mio. kr. Årsagen er, at der forventes 85 færre fuldtidspersoner end budgetlagt. Mindreforbruget på løntilskud (fleksjob) skal ses i sammenhæng med merforbruget på ledighedsydelse, her forventes et merforbrug på ca. 8,7 mio. kr., grundet en forventning om 60 flere helårspersoner end budgetlagt.
  • Ressourceforløb
    På området ressourceforløb forventes et mindreforbrug på 10,1 mio. kr. som følge af færre helårspersoner end budgetlagt.

I nedenstående tabel ses et samlet overblik over forventningerne til antal helårspersoner ved regnskab 2022, budgetlægning 2023 og ved budgetopfølgning 2 fordelt på forsørgelsesydelserne. Der er ydermere sat forventet gennemsnitspriser pr. helårsperson på. 

 

 

Helårspersoner

Netto udgift på helårsperson (1000 kr.)

Forsørgelse

Regnskab 2022

Budget 2023

Forventet regnskab 2023

Regnskab 2022

Budget 2023

Forventet regnskab 2023

Sygedagpenge

1037

800

900

        132.343

         144.406

           144.326

Fleksjob

1145

1320

1235

        116.890

         121.168

           114.953

Ressourceforløb

196

260

182

        127.020

         130.613

           130.615

Jobafklaring

323

275

377

        124.585

         127.432

           127.427

Ledighedsydelse

250

216

276

        143.474

         145.548

           146.331

Kontanthjælp

1105

1071

1079

        116.698

         121.667

           118.712

Forsikrede ledige

841

897

1000

        137.727

         145.014

           153.362

Integrationsydelse

201

270

246

          66.212

           68.132

             73.561

 

Politikområde 2 Erhverv

Der forventes et mindreforbrug på 0,6 på tilskud til kulturinstitutioner. På erhvervsservice forventes  budgetoverholdelse.

Politikområde 3 Ungeenheden

På Ungeenheden forventes et mindreforbrug på 1,3 mio. kr. Mindreforbruget er fordelt med et forventet mindreforbrug på 3,1 mio. kr. på serviceudgifter og et forventet merforbrug på overførselsudgifter på 1,8 mio. kr. 

Merforbruget på overførselsudgifterne er sammensat af mindreforbrug på driftsudgifter til kommunal beskæftigelsesindsats og beskæftigelsesordninger svarende til 4,7 mio. kr., og et merforbrug svarende til 7 mio. kr. på uddannelseshjælp, hvilket skyldes at der forventes flere helårspersoner end budgetteret.

Mindreforbruget på serviceudgifter skyldes primært mindreforbrug på personlig støtte og pasning samt et mindreforbrug på håndhold indsats.

Anlæg  

Der forventes budgetoverholdelse.

I bilag 1 er forbruget på drift og anlæg specificeret nærmere.

 

Retligt grundlag

Det fremgår af Kasse- og Regnskabsregulativet, at der som udgangspunkt ikke gives tillægsbevillinger, der er kassefinansierede. Ved forventede budgetoverskridelser skal fagudvalgene finde kompenserende besparelser inden for egen budgetramme.

Styrelseslovens § 40 omhandler, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger, som ikke er en del af det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden kommunalbestyrelses bevilling. 

Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes. I Kasse- og regnskabsregulativet for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres fire årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ultimo marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

For politikområde 2.1; Forsørgelse, revalidering og aktivering

Der er ikke set den forventede stigning i ledigheden, som der er forventet fra økonomimisteriet via. økonomisk redegørelse. Det er med baggrund i økonomisk redegørelse, at Slagelse har lagt sine vurderinger på det jobparate område, som indeholder A-dagpenge og jobparate kontanthjælpsmodtagere. På de andre områder under politikområdet, er der indlagt forventninger, der baserer sig på aktuelle estimater samt statistikker fra tidligere års udviklinger. Da beskæftigelsesområdet påvirkes i meget høj grad af den generelle udvikling i samfundet, herunder også af inflationen, så vil alle prognoser være med en grad af usikkerhed.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ungeenheden er i 2023 blevet opmærksom på muligheden for at indhente mellemkommunale refusion for FGU- og §91-forløb. I 2023 er Ungeenheden gået i gang med at opkræve betalinger jf. gældende lovgivning.

Ungeenhedens administrationsbudget, som ligger under Økonomiudvalget, er i 2023 blevet reduceret markant som følge af flere forhold (se bilag 2 for handleplan forelagt Økonomiudvalget). Administrationsbudgettet svarer derfor på nuværende tidspunkt ikke til udgiftsniveauet, hvorfor det indstilles, at fordelingen mellem budgettet på Ungeenhedens serviceudgifter og administrationsbudgettet ændres. 

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2023

2024

2025

2026

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Betalinger fra andre kommuner

2.3 Ungeenheden

2.3 Ungeenheden 

-2.100

2.100

                    

                     

       

Budgettilpasning

2.3Ungeenheden

1.2 Administration

       -1.600

        1.600

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen

 

 

 

 

 

 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Administrative bemærkninger pr. 11. september 2023

 

På mødet d. 10. august 2023 blev der fundet fejl i bilag 1, EBU budgetopfølgning 2 2023, hvorfor der er udarbejdet opdateret budgetopfølgningsbilag, bilag 3, der erstatter bilag 1. 

 

 

 

 

 

6. Etablering af et §17,4 Integrationsudvalg (B)

Beslutning

At 1: Udvalget indstillede handlemulighed A til Byrådets godkendelse med bemærkning om, at deltagelsen fra civilsamfundet foreslås ændret, så det bliver med en repræsentation fra civilsamfundet på 5 - 8. 

(A) stemte imod forankringen i Økonomiudvalget og anbefalede forankring i EBU.

(D) stemte imod oprettelse af 17.4-udvalg, og mente at integration er et personligt ansvar. Læg dertil kommunens økonomiske situation, så kan vi ikke stemme for at bruge skatteborgernes penge på et udvalg, hvor lokalpolitikere sidder for bordenden med mulighed for at tilgodese deres vælger segment.

(V, A, C) bemærkede desuden, at det er vigtigt, at 17.4-udvalget har en rolle som høringsberettiget.

 

Kompetence

 

Byrådet (B)

 

Beslutningstema

 

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Erhvervs-, Beskæftigelses-, og Uddannelsesudvalget, Kultur-, Fritid-, og Turismeudvalget, samt Økonomiudvalget beslutte at nedsætte et § 17, stk. 4 integrationsudvalg i Slagelse Kommune og godkende kommissoriet.

 

Indstilling

 

Chef for Arbejdsmarked, Rådgivning og Integration indstiller,

1. at Byrådet beslutter at nedsætte et § 17, stk. 4 integrationsudvalg i Slagelse Kommune og godkender kommissoriet, som beskrevet i handlemulighed A.

 

Sagens indhold

 

Der er fra politisk side udtrykt ønske om etableringen af et § 17, stk. 4 integrationsudvalg efter styrelseslovens bestemmelser. Slagelse Kommune har i valgperioderne 2006-2009, 2010-2013 og igen i 2014-2017 tidligere haft et integrationsudvalg.

Et § 17, stk. 4 udvalg er et midlertidigt udvalg, som Byrådet kan nedsætte til at varetage særlige opgaver eller til at fungere som rådgivende eller forberedende udvalg for Byrådet, Økonomi- og Erhvervsudvalget eller et af de stående udvalg. Byrådet fastsætter rammer og indhold for udvalgets arbejde (kommissoriet). Når der vælges politiske medlemmer til udvalget, skal det ske ved forholdstalsvalg. I et § 17, stk. 4 udvalg kan der være eksterne medlemmer; både eksperter, interessenter, lokale borgere og repræsentanter fra administrationen.

Til forberedelse for nærværende indstillingssag er rammerne for et § 17, stk. 4 integrationsudvalg den 1. juni 2023 drøftet i henholdsvis Erhvervs-, Beskæftigelses-, og Uddannelsesudvalget (EBU) samt Kultur-, Fritid-, og Turismeudvalget (KFT). 

Udvalgene havde forskellige overvejelser og drøftelser ift. til kommissoriets indhold. Drøftelserne i de to udvalg kredsede primært om:

  • Integrationsudvalgets formål
  • Reference til fagudvalg, Økonomiudvalg eller Byråd
  • Deltagelse af byrådspolitikere
  • Medlemssammensætning og størrelse
  • Økonomi
  • Relevansen af et §17 stk. 4 udvalg på integrationsområdet.

På baggrund af de politiske drøftelser har administrationen præciseret flere forhold i kommissoriet, herunder § 17, stk. 4 udvalgets rådgivende funktion, uddybet de forpligtende og tværfaglige opgaver i både den administrative og politiske opgaveopgavebeskrivelse samt indkredset tre fokusområder for integrationsudvalgets rådgivende funktion, der har et direkte implementeringsunderstøttende ophæng til oplægget til en revideret integrationspolitik, som Byrådet tager endeligt stilling til på sit møde den 25. september 2023.

Sammendrag fra kommissoriet 

Kommissoriet fastsætter rammerne for udvalget formål, aktiviteter og opgaver. Oplægget til kommissoriet indeholder følgende hovedpointer:

  • I alt 7 medlemmer, heraf 2 politikere, 2 ledelsesrepræsentanter fra kommunen, og 3 medlemmer fra civilsamfundet.
  • Udvalget refererer til Slagelse Kommunes Økonomiudvalg.

Formål

  • Udvalget rolle er at rådgive, vidensdele, og ideudvikle. 
  • Bidrage med viden og indsigt i forhold til relevante integrationstiltag, hvor udvalget skal være med til at udvide dialogen med borgerne, styrke mangfoldigheden, pulje kræfter fra flere områder med inddragelse af kultur- og netværksorganisationer og bidrage med faglig viden og indsigt til at kvalificere politiske beslutningsprocesser.
  • En særlig opgave i at følge og rådgive om implementeringen af kommunens tværgående integrationspolitik.

Mødeaktivitet og opgaver

  • 4-5 årlige udvalgsmøder med ad hoc inddragelse af videns- og fagpersoner efter behov.
  • Med udgangspunkt i integrationspolitikkens målsætninger peger kommissoriet på tre konkrete opgaver, som udvalget særligt bedes drøfte og komme med input til. De omhandler (kort gengivet):

    1. Inddragelse og mobilisering af civilsamfundet på integrationsområdet.
    2. Aktive deltagelse i fritidsfællesskaber og sociale interaktioner.
    3. Hvordan vi sikrer løbende opmærksomhed på sundhedsmæssige behov.

  • Et årligt offentligt møde om integrationsemner, som udvalget, det politiske niveau, administrationen og borgerne med fordel kunne få bedre belyst.
  • Et årligt samarbejds- og dialogmøde med Økonomiudvalget, hvor udvalget har til opgave at komme med anbefalinger der understøtter en succesfuld implementering af integrationspolitikken, med særligt fokus på ovenstående 3 opgaver.  

 

 

Retligt grundlag

 

Et integrationsudvalg kan nedsættes efter Lov om kommunernes styrelse §17, stk. 4. Udvalget vil være et midlertidigt udvalg, og rummer en vis handlefrihed for kommunen til at definere yderligere formål, sammensætning, og opgavebeskrivelse, i forhold til det, som bedst understøtter Slagelse Kommunes politiske kompetencefordeling på integrationsområdet jf. Styrelsesvedtægt 2022.

Lov om kommunernes styrelse
§ 17.
Stk. 4. I øvrigt kan kommunalbestyrelsen nedsætte særlige udvalg til varetagelse af bestemte hverv eller til udførelse af forberedende eller rådgivende funktioner for kommunalbestyrelsen, økonomiudvalget eller de stående udvalg. Kommunalbestyrelsen bestemmer de særlige udvalgs sammensætning og fastsætter regler for deres virksomhed.

 

Handlemuligheder

 

Byrådet har følgende handlemuligheder:

A. Byrådet kan beslutte at nedsætte et § 17, stk. 4 integrationsudvalg i Slagelse Kommune og godkende kommissoriet.

B. Byrådet kan beslutte at nedsætte et § 17, stk. 4 integrationsudvalg i Slagelse Kommune og godkende kommissoriet, men afvise forankringen hos Økonomiudvalget og i stedet pege på forankring op mod et fagudvalg eller Byrådet selv.

C. Byrådet kan beslutte at nedsætte et § 17, stk. 4 integrationsudvalg, men afvise kommissoriet, idet Byrådet ønsker grundlæggende ændringer heri. Administrationen udarbejder et nyt udkast til kommissorium, som skal forelægges Byrådet. 

D. Byrådet kan afvise at nedsætte et § 17,4 integrationsudvalg.
 

 

Vurdering

 

Administrationen anbefaler, at Byrådet nedsætter et særligt § 17, stk. 4 udvalg til at arbejde med integrationsområdet på tværs af kommune og civilsamfund, og at Byrådet vedtager kommissoriet som forelagt.

Administrationen anbefaler, at integrationsudvalget forankres i Økonomiudvalget, med fokus på at integration foregår i alle aspekter af borgerens liv og arbejdes med på tværs af forvaltningsområder i Slagelse Kommune. Kommunes integrationspolitik har bl.a. fokus på såvel kultur- og fritidsområdet, sundhedsområdet, og beskæftigelsesområdet – hvilket er afspejlet i integrationsudvalgets tværgående opgaver.

Administrationen anbefaler, at der er politisk deltagelse i integrationsudvalget, idet medlemssammensætningen skal understøtte en styrket sammenhængskraft mellem det politiske niveau, forvaltningen, og civilsamfundet. Et § 17, stk. 4 udvalg er et politisk besluttet udvalg som Byrådet kan nedsætte til at varetage særlige opgaver af mere eller mindre politisk karakter. Til sammenligning er der politiske medlemmer i kommunes § 17, stk. 4 Ø-udvalg. Integrationsudvalget er et formelt forum som agerer rådgivende organ overfor de stående udvalg, hvor politikermedlemmer kan sikre en løbende sammenhæng ind i de politiske beslutningsprocesser.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

 

Finansiering af integrationsudvalget vil ske som led i budgetforhandlingerne for 2024-2027, såfremt det besluttes at etablere et integrationsudvalg. Der vil blive fremsendt et driftsforslag med afsæt i nedenstående økonomiske betragtninger.

Med afsæt i de tidligere erfaringer med betjening af de forrige integrationsudvalg anslås det, at udgifter til et kommende integrationsudvalg beløber sig til 150.000 kr. årligt. Foruden mødevirksomhed viste erfaringen med de forrige integrationsudvalg et behov for at afsætte ressourcer til sekretariatsbetjening af det stående udvalg.

 

Tværgående konsekvenser

 

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

 

Såfremt Byrådet beslutter at nedsætte et § 17, stk. 4 udvalg, igangsætter administrationen rekruttering af medlemmer fra civilsamfundet gennem presse annonceringer og/eller direkte henvendelser.  

Efter rekrutteringsperioden skal Byrådet endeligt godkende den samlede medlemssammensætning, herunder udpegning af politikere. Integrationsudvalget skal herefter konstituere sig og udarbejde en forretningsorden.

Det forventes, at integrationsudvalget kan afholde deres første møde i 2024.

 
 

Sagens forløb

10-08-2023 Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget

At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse med bemærkning om, at deltagelsen fra civilsamfundet foreslås ændret, så det bliver med en repræsentation fra civilsamfundet med 3 - 8 deltagere.

(A) stemte i mod forankringen i Økonomiudvalget.

Udvalget bemærker desuden, at det er vigtigt at 17.4-udvalget har en rolle som høringsberettiget.



7. Gensidig Orientering (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering. 

Kompetence

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget 

 

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

 

Indstilling

Direktøren for Erhverv, Ejendomme og Teknik indstiller,

1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget orienteres.

Sagens indhold

1. Orientering fra udvalgsformand
2. Orientering fra udvalgsmedlemmer
3. Orientering fra administrationen

 

8. Input til kommende møder (B)

Beslutning

At 1: Udvalget ønsker orientering om udskrivelsesmentor (IPS-indsats) på et kommende møde. 

 

Kompetence

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder. I det vedlagte bilag 1 findes en oversigt over kommende punkter til behandling. 

 

Indstilling

Direktøren for Erhverv, Ejendomme og Teknik indstiller,

1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder.

 

Sagens forløb

04-05-2023 Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget
At 1: Drøftet. 
01-06-2023 Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget
Beslutning ikke frigivet

9. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

At 1: Godkendt. 

Kompetence

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.

 

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget skal godkende referatet.

Indstilling

Direktøren for Erhverv, Ejendomme og Teknik indstiller,

  1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget godkender referatet.