Kompetence
Erhvervs-, Beskæftigelses-, og Uddannelsesudvalget.
Beslutningstema
Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget orienteres om budgetforligets implementering på beskæftigelses- og integrationsområdet.
Indstilling
Chefen for Arbejdsmarked, Rådgivning og Integration samt Chefen for Børn og Unge indstiller,
1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget tager sagen til orientering.
Sagens indhold
Slagelse Kommunes Byråd har i budgetforliget 2024-2027 beskrevet kommunens visioner for en nytænkning af beskæftigelsesindsatsen. Baggrunden er dels, at Slagelse Kommune, som led i medfinansieringen af retten til tidlig pension (Arnepensionen) skal tilvejebringe en budgetbesparelse på 16 millioner kr. på det samlede område, dvs. både unge og voksenområdet, og dels, at der fremadrettet skal implementeres nye lovkrav, herunder bl.a. en 37-timers arbejdspligt på kontanthjælps- og integrationsområdet.
Ændringerne i de budgetmæssige rammer for den lokale beskæftigelsesindsats kalder på, at vi ser på området med nye øjne og på muligheder for at gentænke indsatsen. Budgetforliget peger konkret på, at beskæftigelsesområdet skal have et særligt fokus på i) de digitale muligheder, ii) forenkling, iii) en intensiveret indsats for borgere på kanten af arbejdsmarkedet, iv) en styrket helhedsorienteret indsats, og v) et styrket samarbejde med det lokale erhvervsliv.
Med udgangspunkt i de udstukne retninger fra budgetforliget giver denne orientereringssag et bredt overblik over, hvilke hovedveje beskæftigelsesområdet arbejder på i de næstkommende år. Sagen er suppleret med to bilag; et overblik over budgetforligets samlede påvirkning og deraf initiativer på beskæftigelsesområdet (bilag 1), og en uddybning af budgetreduktionernes konsekvenser i forhold til de enkelte borgermålgrupper (bilag 2).
Orienteringssagen er første skridt mod en fremtidig drøftelse i Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.
Hovedveje som beskæftigelsesområdet arbejder på:
1. Vi skal have opkvalificeret flere ufaglærte, og aktivt inddrage virksomhederne som en del af Slagelse Kommunes erhvervsstrategi.
Arbejdsmarked, Rådgivning og Integration samt Ungeenheden skal levere en attraktiv virksomhedsservice ift. rekruttering, opkvalificering og fastholdelse af arbejdskraft. Det er ikke nok, at vi fokuserer på de aktuelle rekrutteringsudfordringer. Vi skal også se på det fremtidige behov for (faglært) arbejdskraft, herunder en opkvalificering af ufaglærte, og voksen- og efteruddannelse for de ledige som er jobparate. Virksomhederne skal aktivt inddrages, og vi skal arbejde for at styrke samarbejdet med erhvervslivet med koblingen til kommunens erhvervsstrategi. Præmissen er, at beskæftigelsesindsatsen og erhvervslivet gensidigt skal understøtte vækst og beskæftigelse. Herigennem lykkes vi bedst med at bistå ledige i at finde job og i at understøtte personer med begrænsninger i arbejdsevnen, med en individuel og målrettet beskæftigelsesrettet indsats med en varig tilknytning arbejdsmarkedet for øje.
Sideløbende med nytænkning af beskæftigelsesindsatsen, indebærer medfinansieringen af Arnepensionens uundgåeligt nogle servicereducerende tiltag, idet administration vurderer, at de anviste forenklinger og opgavebortfald i de to delaftaler, der er indgået med henblik på at finansiere Arnepensionen, ikke står mål den besparelse der skal tilvejebringes. Det betyder, at vi er nødt til at prioritere i forhold til indsatser og myndighedsarbejdet for at tilvejebringe den fulde besparelse med øje for at sikre et meningsfuldt og lovmedholdeligt serviceniveau for de enkelte forsørgelsesgrupper. Disse prioriteringer er beskrevet mere indgående i bilag 2.
2. Forsørgelsesperioden for borgere langt fra arbejdsmarkedet skal forkortes
Gruppen af borgere med andre problemer end ledighed kan drage stor nytte af en helhedsorienteret indsats. Derfor ser kommunerne også frem til vedtagelsen af en Hovedlov der sætter rammerne for, og udvider, kommunernes muligheder for at lave tværgående indsatser. I mellemtiden er flere kommuner, herunder Slagelse Kommune, gået i gang og danner sig nogle erfaringer. Det skal ses i sammenhæng med indsatsen for at bremse udviklingen af borgere som ender på førtidspension, og hvor der i 2024 er afsat midler til en investeringscase, hvor der sættes intensivt ind over for målgruppen af aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere.
Kommunen arbejder også på, sammen med virksomhederne, at skabe flere lønnede timer der kan bidrage mestrende og hvor afklaring af forsørgelsesgrundlag og førtidspension, foretages. Med de opgaver som kommunen ser ind i de næste par år, herunder en 37-timers arbejdspligt for borgere med en integrationsbehov, er der fra folketingets side lagt op til, at kommunerne skal skabe flere nyttejobs. Den opgave har vi så småt taget hul på og vil forsætte ind i 2025. Nyttejobs vil dog ikke kunne opfylde 37-timers kravet alene, så vi skal se på yderligere tiltag i form af undervisning, danskuddannelse, jobsøgningsaktiviteter, CV-kurser, gennemførsel af videoforløb via jobcentrets virtuelle jobunivers, og naturligvis lønnede timer.
3. Unge skal fastholdes i uddannelse, bl.a. ved forsat støtte til unge med behov for specialiserede behov.
Slagelse Kommune har et af landets højeste fravær i skolen, ligesom Slagelse har en meget stor segregeringsgrad i grundskolen. Dette påvirker uddannelsesparatheden hos mange af de unge, der forlader grundskolen, negativt og sætter store krav til bl.a. Ungeenhedens indsatsmuligheder. Derfor er der behov for tidlige indsatser samt helhedsorienterede indsatser omkring overgangen fra grundskolen til ungdomsuddannelserne. Det gælder også unge, som modtager en støtteindsats for at de kommer tættere på uddannelse og beskæftigelse, eller allerede er i gang med et virksomhedsrettede forløb. For at imødekomme dette, er der med budgetforliget besluttet at ansætte to fastholdelsesmedarbejdere, ligesom det i budgetforliget er besluttet, at erfaringerne fra det specialiserede tilbud Projekt 180 grader, skal køre videre.
4. Vi går den digitale vej
Digitale redskaber og hjælpemidler skal understøtte, at flere borgere bliver selvhjulpne, frigive plads til at medarbejderne i samtalerne kan fokusere målrettet på jobrådgivning og konkrete jobs. Vi ved allerede, at borgerne efterspørger 24/7-adgang til vejledning og selvbetjeningsmuligheder, samt mere kontrol med deres sag, møder og handlemuligheder. Vi ved også, at de jobcentre som går forrest, har succes med at forankre udbredelse blandt borgere og medarbejdere. Slagelse Kommune har derfor tilkøbt ”det virtuelle jobunivers” som en platform hvor borgerne kan få individuel hjælp, vi indgår i tværkommunale pilotprojekter hvor digitale muligheder testes af på borgere og medarbejdere, og ARI er ved at udarbejde en it- og digitaliseringsstrategi. Strategien skal medvirke til at skabe større sammenhæng og understøtte, at Slagelse Kommune tager begavede og økonomisk rentable beslutninger i tide, også med øje på at overholde kravene ift. GDPR-, udbudsregler mv. Det er endvidere ambitionen, at digitaliseringen på sigt skal have et budgetmæssigt potentiale for det samlede område.
Det er administrationens vurdering, at de fire ovenstående beskrevne hovedveje adresserer de nytænkningselementer, som Slagelse Kommunes budgetforlig 2024-2027 indeholder, og som uddybes yderligere i bilag 1 ift. budgetforligets samlede påvirkning på beskæftigelsesområdet. Med særligt budgetreduktionerne og en øget sagsstamme for flere af sagsbehandlergrupperne i Jobcentret, er der en ledelsesmæssig opmærksomhed på medarbejdernes arbejdsmiljø, arbejdsbelastningen for den enkelte medarbejder og kommunens muligheder for at kunne tiltrække og rekruttere kvalificerede medarbejdere. Med den lave ledighed og høje beskæftigelse som landet har haft de seneste år, betyder det også, at det kan være svært at rekruttere erfarne og specialiserede sagsbehandlere. For at imødekomme dette, er Jobcentret som arbejdsgiver en del af sygefraværsprojekter med et mål om at mindske sygefraværet. Ligeledes har vi i 2023/2024, med udgangspunkt i vores pejlemærkearbejde (med et afsæt om, at borgerne, medarbejderne og indsatsen virker) igangsat et forløb som fokuserer på at skabe bedre sparringsmuligheder og klæde medarbejdere på til at konfliktnedtrappe. Jobcentret har desuden en styregruppe (”Et godt sted”-styregruppen) bestående af medarbejdere og ledere, som arbejder konkret med at igangsætte initiativer for at skabe den gode arbejdsplads, og bringe emner direkte ind i SektorMED.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Sagens videre forløb
På baggrund af orienteringssagen og det parallelle forløb med retning for EBU 2024/2025 fremadrettet, igangsættes en politisk drøftelse, hvor udvalgets medlemmer kan drøfte, hvad det er, de hver især bliver optaget af. Med afsæt heri kan de videre drøftelser tage udgangspunkt i:
- Af de fire hovedveje som er beskrevet i sagen, er der et eller flere af dem, som giver anledning til yderligere politisk retning eller behov for at uddybe i en temadrøftelse?
- Vi skal skabe flere lønnede timer – hvordan kommer vi videre af den vej, både i forhold til virksomhederne, og også som offentlig arbejdsgiver. Hvilke forpligtelser har kommunen som arbejdsgiver?
- Nytteindsatsen bliver et væsentligt element i at kunne opfylde den 37-timers arbejdspligt, som varsles indført fra 2025 over for personer med et integrationsbehov. Hvilke perspektiver skal nytteindsatsen understøtte ift. de begrænsninger som der lovgivningsmæssigt er sat, fx at det ikke må erstatte ordinære jobs men samtidig skal give reel nytteværdi for både samfundet og borgeren?
- Er der behov for en Ungestrategi (evt. som revidering af den nuværende strategi for kommunal unge indsats)?