Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget – Referat – 15. januar 2024



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

At 1: Godkendt. 

Kompetence

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget

 

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget skal godkende dagsordenen.

 

Indstilling

Direktøren for Erhverv, Ejendomme og Teknik indstiller,

1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget godkender dagsordenen. 

2. Nytænkning af beskæftigelsesindsatsen (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering, idet udvalget bemærker, at vi skal undgå, at Slagelse Kommunes beskæftigelsesindsats bliver ramt unødigt hårdt af den finansiering af Arne-pensionen, som Folketinget har udpeget. Derfor skal det frem mod første budgetopfølgning vurderes i hvilket omfang, det er nødvendigt at kompensere beskæftigelsesindsatsen, så indfasningen af finansiering sker med øje for de fremadrettede politiske mål og påkrævede indsatser.

Udvalget er enige om at udtrykke et politisk ønske om, at der fortsat gives tilbud til de mest udsatte grupper, som kan flytte dem i retning af uddannelse og arbejdsmarked. Derfor ønsker udvalget at få præsenteret en eller flere modeller for, hvordan viden og erfaringer fra bl.a. projektet 180 grader, kan indtænkes i Ungeenhedens praksis, så der tages hensyn til de udfordringer, som målgruppen har. 


Kompetence

Erhvervs-, Beskæftigelses-, og Uddannelsesudvalget.

 

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget orienteres om budgetforligets implementering på beskæftigelses- og integrationsområdet.

 

Indstilling

Chefen for Arbejdsmarked, Rådgivning og Integration samt Chefen for Børn og Unge indstiller,

1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget tager sagen til orientering.

 

Sagens indhold

Slagelse Kommunes Byråd har i budgetforliget 2024-2027 beskrevet kommunens visioner for en nytænkning af beskæftigelsesindsatsen. Baggrunden er dels, at Slagelse Kommune, som led i medfinansieringen af retten til tidlig pension (Arnepensionen) skal tilvejebringe en budgetbesparelse på 16 millioner kr. på det samlede område, dvs. både unge og voksenområdet, og dels, at der fremadrettet skal implementeres nye lovkrav, herunder bl.a. en 37-timers arbejdspligt på kontanthjælps- og integrationsområdet. 

Ændringerne i de budgetmæssige rammer for den lokale beskæftigelsesindsats kalder på, at vi ser på området med nye øjne og på muligheder for at gentænke indsatsen. Budgetforliget peger konkret på, at beskæftigelsesområdet skal have et særligt fokus på i) de digitale muligheder, ii) forenkling, iii) en intensiveret indsats for borgere på kanten af arbejdsmarkedet, iv) en styrket helhedsorienteret indsats, og v) et styrket samarbejde med det lokale erhvervsliv.

Med udgangspunkt i de udstukne retninger fra budgetforliget giver denne orientereringssag et bredt overblik over, hvilke hovedveje beskæftigelsesområdet arbejder på i de næstkommende år. Sagen er suppleret med to bilag; et overblik over budgetforligets samlede påvirkning og deraf initiativer på beskæftigelsesområdet (bilag 1), og en uddybning af budgetreduktionernes konsekvenser i forhold til de enkelte borgermålgrupper (bilag 2).

Orienteringssagen er første skridt mod en fremtidig drøftelse i Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.


Hovedveje som beskæftigelsesområdet arbejder på:

1. Vi skal have opkvalificeret flere ufaglærte, og aktivt inddrage virksomhederne som en del af Slagelse Kommunes erhvervsstrategi.

Arbejdsmarked, Rådgivning og Integration samt Ungeenheden skal levere en attraktiv virksomhedsservice ift. rekruttering, opkvalificering og fastholdelse af arbejdskraft. Det er ikke nok, at vi fokuserer på de aktuelle rekrutteringsudfordringer. Vi skal også se på det fremtidige behov for (faglært) arbejdskraft, herunder en opkvalificering af ufaglærte, og voksen- og efteruddannelse for de ledige som er jobparate. Virksomhederne skal aktivt inddrages, og vi skal arbejde for at styrke samarbejdet med erhvervslivet med koblingen til kommunens erhvervsstrategi. Præmissen er, at beskæftigelsesindsatsen og erhvervslivet gensidigt skal understøtte vækst og beskæftigelse. Herigennem lykkes vi bedst med at bistå ledige i at finde job og i at understøtte personer med begrænsninger i arbejdsevnen, med en individuel og målrettet beskæftigelsesrettet indsats med en varig tilknytning arbejdsmarkedet for øje.

Sideløbende med nytænkning af beskæftigelsesindsatsen, indebærer medfinansieringen af Arnepensionens uundgåeligt nogle servicereducerende tiltag, idet administration vurderer, at de anviste forenklinger og opgavebortfald i de to delaftaler, der er indgået med henblik på at finansiere Arnepensionen, ikke står mål den besparelse der skal tilvejebringes. Det betyder, at vi er nødt til at prioritere i forhold til indsatser og myndighedsarbejdet for at tilvejebringe den fulde besparelse med øje for at sikre et meningsfuldt og lovmedholdeligt serviceniveau for de enkelte forsørgelsesgrupper. Disse prioriteringer er beskrevet mere indgående i bilag 2.


2. Forsørgelsesperioden for borgere langt fra arbejdsmarkedet skal forkortes

Gruppen af borgere med andre problemer end ledighed kan drage stor nytte af en helhedsorienteret indsats. Derfor ser kommunerne også frem til vedtagelsen af en Hovedlov der sætter rammerne for, og udvider, kommunernes muligheder for at lave tværgående indsatser. I mellemtiden er flere kommuner, herunder Slagelse Kommune, gået i gang og danner sig nogle erfaringer. Det skal ses i sammenhæng med indsatsen for at bremse udviklingen af borgere som ender på førtidspension, og hvor der i 2024 er afsat midler til en investeringscase, hvor der sættes intensivt ind over for målgruppen af aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere.

Kommunen arbejder også på, sammen med virksomhederne, at skabe flere lønnede timer der kan bidrage mestrende og hvor afklaring af forsørgelsesgrundlag og førtidspension, foretages. Med de opgaver som kommunen ser ind i de næste par år, herunder en 37-timers arbejdspligt for borgere med en integrationsbehov, er der fra folketingets side lagt op til, at kommunerne skal skabe flere nyttejobs. Den opgave har vi så småt taget hul på og vil forsætte ind i 2025. Nyttejobs vil dog ikke kunne opfylde 37-timers kravet alene, så vi skal se på yderligere tiltag i form af undervisning, danskuddannelse, jobsøgningsaktiviteter, CV-kurser, gennemførsel af videoforløb via jobcentrets virtuelle jobunivers, og naturligvis lønnede timer.

3. Unge skal fastholdes i uddannelse, bl.a. ved forsat støtte til unge med behov for specialiserede behov.

Slagelse Kommune har et af landets højeste fravær i skolen, ligesom Slagelse har en meget stor segregeringsgrad i grundskolen. Dette påvirker uddannelsesparatheden hos mange af de unge, der forlader grundskolen, negativt og sætter store krav til bl.a. Ungeenhedens indsatsmuligheder. Derfor er der behov for tidlige indsatser samt helhedsorienterede indsatser omkring overgangen fra grundskolen til ungdomsuddannelserne. Det gælder også unge, som modtager en støtteindsats for at de kommer tættere på uddannelse og beskæftigelse, eller allerede er i gang med et virksomhedsrettede forløb. For at imødekomme dette, er der med budgetforliget besluttet at ansætte to fastholdelsesmedarbejdere, ligesom det i budgetforliget er besluttet, at erfaringerne fra det specialiserede tilbud Projekt 180 grader, skal køre videre. 


4. Vi går den digitale vej

Digitale redskaber og hjælpemidler skal understøtte, at flere borgere bliver selvhjulpne, frigive plads til at medarbejderne i samtalerne kan fokusere målrettet på jobrådgivning og konkrete jobs. Vi ved allerede, at borgerne efterspørger 24/7-adgang til vejledning og selvbetjeningsmuligheder, samt mere kontrol med deres sag, møder og handlemuligheder. Vi ved også, at de jobcentre som går forrest, har succes med at forankre udbredelse blandt borgere og medarbejdere. Slagelse Kommune har derfor tilkøbt ”det virtuelle jobunivers” som en platform hvor borgerne kan få individuel hjælp, vi indgår i tværkommunale pilotprojekter hvor digitale muligheder testes af på borgere og medarbejdere, og ARI er ved at udarbejde en it- og digitaliseringsstrategi. Strategien skal medvirke til at skabe større sammenhæng og understøtte, at Slagelse Kommune tager begavede og økonomisk rentable beslutninger i tide, også med øje på at overholde kravene ift. GDPR-, udbudsregler mv. Det er endvidere ambitionen, at digitaliseringen på sigt skal have et budgetmæssigt potentiale for det samlede område.

 

Det er administrationens vurdering, at de fire ovenstående beskrevne hovedveje adresserer de nytænkningselementer, som Slagelse Kommunes budgetforlig 2024-2027 indeholder, og som uddybes yderligere i bilag 1 ift. budgetforligets samlede påvirkning på beskæftigelsesområdet. Med særligt budgetreduktionerne og en øget sagsstamme for flere af sagsbehandlergrupperne i Jobcentret, er der en ledelsesmæssig opmærksomhed på medarbejdernes arbejdsmiljø, arbejdsbelastningen for den enkelte medarbejder og kommunens muligheder for at kunne tiltrække og rekruttere kvalificerede medarbejdere. Med den lave ledighed og høje beskæftigelse som landet har haft de seneste år, betyder det også, at det kan være svært at rekruttere erfarne og specialiserede sagsbehandlere. For at imødekomme dette, er Jobcentret som arbejdsgiver en del af sygefraværsprojekter med et mål om at mindske sygefraværet. Ligeledes har vi i 2023/2024, med udgangspunkt i vores pejlemærkearbejde (med et afsæt om, at borgerne, medarbejderne og indsatsen virker) igangsat et forløb som fokuserer på at skabe bedre sparringsmuligheder og klæde medarbejdere på til at konfliktnedtrappe. Jobcentret har desuden en styregruppe (”Et godt sted”-styregruppen) bestående af medarbejdere og ledere, som arbejder konkret med at igangsætte initiativer for at skabe den gode arbejdsplads, og bringe emner direkte ind i SektorMED.

 

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

På baggrund af orienteringssagen og det parallelle forløb med retning for EBU 2024/2025 fremadrettet, igangsættes en politisk drøftelse, hvor udvalgets medlemmer kan drøfte, hvad det er, de hver især bliver optaget af. Med afsæt heri kan de videre drøftelser tage udgangspunkt i:

  • Af de fire hovedveje som er beskrevet i sagen, er der et eller flere af dem, som giver anledning til yderligere politisk retning eller behov for at uddybe i en temadrøftelse?
  • Vi skal skabe flere lønnede timer – hvordan kommer vi videre af den vej, både i forhold til virksomhederne, og også som offentlig arbejdsgiver. Hvilke forpligtelser har kommunen som arbejdsgiver?
  • Nytteindsatsen bliver et væsentligt element i at kunne opfylde den 37-timers arbejdspligt, som varsles indført fra 2025 over for personer med et integrationsbehov. Hvilke perspektiver skal nytteindsatsen understøtte ift. de begrænsninger som der lovgivningsmæssigt er sat, fx at det ikke må erstatte ordinære jobs men samtidig skal give reel nytteværdi for både samfundet og borgeren?
  • Er der behov for en Ungestrategi (evt. som revidering af den nuværende strategi for kommunal unge indsats)?

3. Indgået aftale om social investering (O)

Beslutning

At 1. Taget til orientering. 

Kompetence

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget. 

 

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget orienteres om, at der er indgået en aftale med Den Sociale Investeringsfond ift. en social investering i Slagelse Kommune. 

 

Indstilling

Chefen for Arbejdsmarked, Rådgivning og Integration indstiller,

  1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget orienteres om, at der er indgået en aftale med Den Sociale Investeringsfond ift. en social investering i Slagelse Kommune. 

 

Sagens indhold

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget behandlede den 11. august 2022 en beslutningssag vedr. sociale investeringer med henblik på at flere borgere får fodfæste på arbejdsmarkedet. Heraf fremgår det, at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget skal orienteres, når der indgås partnerskaber. 

Den første aftale om sociale investeringer er nu indgået, idet Den Sociale Investeringsfond (DSI) har givet tilsagn om betinget tilskud til Slagelse Kommune vedr. helhedsorienteret beskæftigelsesindsats for psykisk sårbare borgere. 

Hvad aftalen betyder for kommunen, herunder hvem den omfatter og hvordan den udmøntes, præsenteres i det følgende. 

 

Hvad er en social investering?

Formålet med en social investering er at skabe yderligere positive resultater for borgerne. På arbejdsmarkedsområdet er formålet med den sociale investering hel eller delvis tilknytning til arbejdsmarkedet via lønnede timer. Med ”yderligere positive resultater” henvises til, at der i en social investering ofte iværksættes mere intensive og bekostelige indsatser, det ikke er muligt at tilvejebringe inden for ”normalindsatsen” med et formodet håb om en højere effekt.

En social investering går ud på, at tre parter – en udbyder (her Slagelse Kommune), en leverandør (her Sundinvest) og en investor (her Den Sociale Investeringsfond) – indgår et partnerskab om at løse en social udfordring (her manglende arbejdsmarkedstilknytning for en udvalgt målgruppe, jf. nedenfor). Partnerskabet er bygget op omkring en resultatkontrakt, hvor DSI tjener penge, hvis det fastsatte mål opnås. Kommunen skal til gengæld kun have penge op af lommen, hvis målet for den enkelte borger nås.

De opnåede resultater skal samlet set også bidrage til at effektivisere kommunens drift og derved skabe et større råderum i økonomien. Sociale effektinvesteringer har dermed fokus på den dobbelte bundlinje - både positive og sociale og økonomiske effekter.

 

Det betyder investeringen

Med DSI's tilsagn får Slagelse Kommune mulighed for at realisere velfærdsindsatsen Helhedsorienteret beskæftigelsesindsats for psykisk sårbare borgere, hvor formålet er at sikre, at borgere med psykiske lidelser igen bliver selvforsørgende.

Indsatsen skal understøtte Kommunens intentioner om at skabe ”mening, sammenhæng og fremdrift”, og vil derfor blive tilrettelagt på en måde, som fremmer et tværfagligt samspil mellem kommunens forskellige velfærdstilbud og den tilbudsvifte DSI bringer til bordet.

Formålet med den tværfaglige tilgang vil være at synliggøre eventuelle udfordringer af beskæftigelses-, social- og sundhedsfaglig karakter med henblik på at kunne levere en helhedsorienteret løsning med parallelle indsatser.

 

Målgruppe

Indsatsen skal tilbydes til i alt 66 borgere, heraf 33 som er i jobafklaringsforløb og 33 aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere. 

 

Periode og varighed

Borgerne vil påbegynde indsatsen i perioden fra den 1. marts 2024 til 30. november 2024. Alt efter om borgeren er i et jobafklaringsforløb eller er aktivitetsparat kontanthjælpsmodtager, vil indsatsen for den enkelte borger have en gennemsnitlig varighed på henholdsvis seks og syv måneder.

For nogle borgere vil der være behov for et efterværn af 26 ugers varighed, som vil finde sted i forlængelse af indsatsperioden.

 

Det vil vi med indsatsen

Med indsatsen er det Slagelse Kommunes hensigt at indfri følgende målsætninger:

  • Afklaring: At alle får en individuel handlingsplan med en klar beskrivelse af de konkrete udfordringer, som holder borgerne ude af beskæftigelse samt hvordan disse håndteres.
  • Raskmeldinger: At 50 % af borgerne raskmeldes helt eller delvist til arbejdsmarkedet (gælder kun jobafklaringsforløb).
  • Beskæftigelse: At 35 % af borgerne på jobafklaring og 30% af de borgere som er aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere, kommer i ordinær beskæftigelse eller på anden vis bliver selvforsørgende inden for en gennemsnitlig periode på henholdsvis 6 og 7 måneder.
  • Trivsel: At 80 % af borgerne oplever højere trivsel ved afslutning af forløbet end de gjorde ved visitationen.
  • Kapacitets- og kompetenceudvikling: At medarbejderne i jobcentret opbygger ny viden og indsigter, som understøtter jobcenterets fremadrettede arbejde med sygemeldte borgere med psykiske lidelser. Samtidig vil der i forløbet være fokus på, at der skabes grundlag for et tættere tværkommunalt samarbejde med de primære involverede aktører i borgerens sag.
  • Økonomi: At effektivisere kommunens drift og derved skabe et større råderum i økonomien.

 

Det består indsatsen i

Indsatsen er den evidensbaserede IPS-metode (Individuel Planlagt job med Støtte). Formålet med IPS er, at borgeren finder fodfæste i et lønnet arbejde, hvor borger kan reducere eller mestre sine psykiske vanskeligheder med målet om en langvarig tilknytning til arbejdsmarkedet, enten i ordinær eller beskyttet beskæftigelse eller uddannelse.

Samarbejdet indledes med en grundig opstartsproces med fokus på etablering af de rette tillidsbaserede samarbejdsrelationer mellem parterne. Herefter følger en omhyggelig visitionsproces med henblik på at sikre det bedst mulige match mellem borgerens ressourcer og udfordringer på den ene side og indsatsens struktur og indhold på den anden side.

Den borgerrettede indsats vil omfatte et helhedsorienteret forløb baseret på fire faser:

Fase

Element

Indhold

1

Udredning

Hurtig og effektiv afklaring af borgerens situation og handlemuligheder gennem inddragelse af et bredt spektrum af såvel læge-, sundheds- social og beskæftigelsesfaglige kompetencer

2

Aktiverings- og udredningsforløb

Helhedsorienterede aktivering- og udviklingsforløb, der tager effektiv hånd om den enkeltes udfordringer og øger motivationen for at skabe forandring.

3

Jobmatch

Målrettet beskæftigelsesindsats baseret på en kombination af job- og karriereafklaring og opsøgende virksomhedskontakt.

4

Efterværn

Efter behov opfølgende dialog og supplerende handling målrettet borgere, der er vendt tilbage til arbejdsmarkedet efter ledighed eller sygdomsforløb. Efterværnsindsatsen aftales i hvert enkelt tilfælde med jobcentrets myndighedssagsbehandler.

Det etiske kodeks, som indsatsen er omfattet af, bygger på seks værdier vedr. tillid, åbenhed, respekt, ansvarlighed, faglighed og sammenhæng. Det er også med afsæt heri, der igennem forløbet vil være fokus på borgernes motivation og trivsel for derved at understøtte, at vi lykkes med indsatsen. 

 

Rollefordeling

Slagelse Kommune har indgået aftale med Sundinvest om at være udfører på selve indsatsen, mens kommunen selv forestår visitationsprocessen.

Sundinvest har til opgaven sammensat et hold bestående af en socialfaglig medarbejder (jobcoach), speciallæger/læger, sygeplejersker med speciale i psykiatri, fysioterapeut, job- og karriererådgiver, mindfulness-instruktører og virksomhedskonsulenter. 

Økonomi i aftalen

Investeringen fra DSI beløber sig til 4.133.399 kr. og fordeles i tre rater hen over 2024.

Slagelse Kommunes tilbagebetaling til DSI sker i takt med, at vi opnår de forventede budgetforbedringer. Det betyder, at frem til tilskuddet er tilbagebetalt (tranche 1), betaler Slagelse Kommune 100% af den realiserede budgetforbedring til DSI. For de efterfølgende ca. 550.000 kr. betaler kommunen fortsat 100% af den realiserede budgetforbedring til hhv. investor og leverandør (tranche 2). De næste ca. 2,1 mio. kr. (tranche 3) fordeles som overskud mellem kommunen (58 %), leverandøren (20,5 %) og DSI (21,5 %). Overstiger kommunens budgetforbedringer 6.834.966 kr. beholder kommunen 100 % af budgetforbedringerne (tranche 4). 

Tranche 1

Tranche 2

Tranche 3

Tranche 4

4.133.399 kr.

4.685.327 kr.

6.834.966 kr.

>6.834.966 kr.

Kommune

0 kr.

0 kr.

1.246.791 kr.

100%

Investor

4.133.399 kr.

220.771 kr.

462.172 kr.

Leverandør

0 kr.

331.157 kr.

440.676 kr.

Retligt grundlag

§§ 1, 4 og 6 i lov om Den Sociale Investeringsfond om Fondens formål, tilskudsmuligheder og vederlag.

Kommunalfuldmagtsreglernes adgang for kommunerne til at samarbejde med private, om varetagelse af kommunale opgaver, og kravene til kommunerne om økonomisk ansvarlighed.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Eventuelle økonomiske konsekvenser vil afhænge af realiseringen af de opsatte mål.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Sagens videre forløb

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget orienteres om status på indsatsen i februar 2025. 

 

4. Gensidig orientering (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.


Kompetence

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget

 

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

 

Indstilling

Direktøren for Erhverv, Ejendomme og Teknik indstiller,

1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget orienteres.

 

Sagens indhold

1. Orientering fra udvalgsformand
2. Orientering fra udvalgsmedlemmer
3. Orientering fra administrationen

 

5. Input til kommende møder (B)

Beslutning

At 1: Ingen bemærkninger. 

Kompetence

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget

 

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder. I det vedlagte bilag findes en oversigt over kommende punkter til behandling. 

 

Indstilling

Direktøren for Erhverv, Ejendomme og Teknik indstiller,

1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder.

6. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

At 1: Godkendt. 

Kompetence

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget

 

Beslutningstema

Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget skal godkende referatet.

 

Indstilling

Direktøren for Erhverv, Ejendomme og Teknik indstiller,

1. at Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget godkender referatet.