Erhvervs- og Teknikudvalget (2018-2021) – Referat – 6. april 2018



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2018-201912                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget  
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Centerchefen for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at dagsordenen godkendes.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 6. april 2018:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Orientering fra udvalgsmedlemmer og administration (O)

2.     Orientering fra udvalgsmedlemmer og administration (O)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2018-201931                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget  
Beslutningstema
Der gives orientering af aktuelle tiltag, sager, projekter m.m.
1. Orientering fra udvalgsformanden.
- Udvalgsformanden foreslår, at der afholdes udvalgsmøder 1. mandag i måneden kl. 8:30.
- Udvalgsformanden ønsker en drøftelse af udvalgets fokusområder og evt. temamøder.
2. Orientering fra Erhvervs- og Teknikudvalget´s  medlemmer.
3. Orientering fra Administrationen.
Indstilling
Centercheferne for Teknik og Miljø, Kommunale Ejendomme samt Kultur Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 6. april 2018:
Fraværende: 
Udvalgsmøder afholdes første mandag i måneden kl. 8.30.
Næste udvalgsmøde afholdes hos Entreprenørservice i Korsør.
Udvalgsmødet d. 1. oktober flyttes til d. 8. oktober.
Det blev aftalt, at udvalget på næste udvalgsmøde drøfter fokusområder.
Villum Christensen (I) pegede på generel forskønnelse af byen som et fokusområde.
Anne Bjergvang (A) orienterede om bestyrelsesmøde hos Movia 1. marts 2018.
Budgetgrundlag og kompetenceplaner foreligger på næste udvalgsmøde.
Som fagudvalg for IT forelægges også sag om informationssikkerhedspolitik jf. Byrå-dets beslutning af 26. marts 2018.

3. Korsør Fæstning - pulje til aktiviteter (B)

3.     Korsør Fæstning - pulje til aktiviteter (B)

Sagsnr.: 330-2016-83846               Dok.nr.: 330-2018-201964                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget 
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal træffe beslutning om fordeling af midler fra puljen til aktiviteter på Korsør Fæstning.
Baggrund
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget (KFT) afsatte på sit møde i november 2016 400.000 kr. til aktiviteter på Korsør Fæstning. Det blev besluttet, at puljen skulle være til disposition i 2017 efter først-til-mølle-princippet. På sit møde i januar 2017 fik KFT sagen til genbehandling med et nyt oplæg, der i endnu højere grad lagde vægt på aktiviteter, der udviklede sig over tid, og som underbyggede den historiske fortælling, der er ift. området. KFT bad forvaltningen om at gå i dialog med aktørerne på fæstningsområdet om et sommerprogram med udvalgte datoer, hvor aktørerne bød ind med aktiviteter. I sommeren 2017 arrangerede foreningerne på fæstningen en række aktiviteter, hvor Korsør Kulturhus fungerede som koordinator.
Aktørerne på fæstningen gav udtryk for at, det har været sjovt at være med, men at der har været trukket store veksler på frivilligheden. Foreningerne udtrykte ønske om, at div. aktiviteter kunne videreudvikles på en måde, som i højere grad knytter den maritime kultur til fæstningen og inddrager foreningerne på tværs. Udgifterne for aktiviteterne beløb sig til i alt 130.000 kr. Derudover har Korsør Kulturhus anvendt i alt 15.000 kr. til koordinering og div. De samlede udgifter for sommerens aktiviteter beløb sig derfor til 145.000 kr. i alt.
Korsør Kulturhus har afholdt møde med aktørerne og foreningerne på fæstningen, for at udvikle aktiviteter for sommeren 2018. Forslagene lyder på følgende:
· Arkiv og museum vil gerne fejre at det er 20 år siden Storebæltsbroen blev indviet. Udstillingen løber over 3 uger i juli i magasinbygningen. Vil bestå af store fotostater og forhåbentlig også genstande fra det tidligere ”bromuseum”. Vi kan ikke løbe an på at der er frivillige nok til at passe udstillingen. Derfor store genstande og fotostater, så udstillingen kan passe sig selv. Suppleres af turisters og borgeres fotos af broen i alle afskygninger. Kabeldepotet kan indgå her med en tegnekonkurrence omkring børns malerier/tegninger af broen. Fotostater kan anvendes efterfølgende i udstillingsøjemed.
· Produktionsskolen vil gerne byde ind med en fortælling om kanonjollen, et værksted hvor der bliver lavet uniformer som skal bruges i forhold til kanonjollen. Historien suppleres af professionel historiefortæller. Museum og arkiv kan supplere med historie til dette arrangement.
· Picnicpigerne vil gerne afslutte sommerens picnickoncerter med et stort navn/et brag, der kan trække mange publikummer.
· Kabeldepotet vil gerne byde ind med et professionelt kunstforedrag og et familiearrangement som består af ballonarrangment, hvor der efterfølgende skal tegnes og males. Der holdes åbent hus 1. lørdag i 3 måneder og i forbindelse med øvrige arrangementer i perioden.
Interessenterne vil alle være opmærksomme på at holde åbent når ovenstående foregår på området f.eks. vil Kabeldepotet holde åbent når der er picnickoncert m.m.
Overblik økonomi:
Samlet beløb til rådighed 260.000 kr.
Udgifter:
Udstilling om Storebæltsbroen 30.000 kr.
Uniformsværksted og historiefortælling 70.000 kr.
Kunstforedrag og familiearrangement 45.000 kr.
Årets Picninckoncert 60.000 kr.
PR - fællesannoncer 10.000 kr.
Yderligere børne historiearrangement 10.000 kr.
Koordinering 25.000 kr.
Uforudsete udgifter 10.000 kr.
I alt 255.000
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten og Lov om erhvervsfremme.
Handlemuligheder
Erhvervs- og Teknikudvalget kan
a. Imødekomme foreningernes og aktørernes forslag.
b. Afvise foreningernes og aktørernes forslag.
c. Finde en anden løsning.
Vurdering
Administrationen vurderer at foreningernes og aktørernes forslag bør imødekommes.
Administrationen vurderer, at aktiviteterne i sommeren 2017 har medvirket positivt til at binde foreningerne på fæstningen sammen. En udvikling som med fordel bør støttes yderligere. Korsør Kulturhus’ rolle som koordinator har været vigtig for gennemførslen af aktiviteterne, da aktiviteterne har trukket store veksler på foreningerne.
Ved at videreudvikle en række aktiviteter, som sætter Korsørs Fæstning i centrum, kan turismeindsatsen i området styrkes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Puljen blev afsat af det tidligere Kultur, Fritids og Turismeudvalg med et fast beløb på 400.000 kroner. Der er tale om et engangsbeløb og således er der ikke afsat midler til aktiviteter i 2019.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget bevilger 255.000 kroner til aktiviteter på fæstningen i Korsør i 2018 fra fæstningspuljen.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 6. april 2018:
Fraværende: 
Godkendt.
Udvalget ønsker en skriftlig afrapportering og regnskabsaflæggelse af gennemførte ak-tiviteter.
Budgetterne for aktiviteter ønskes fremsendt til udvalget.

4. Børneperron, tilbygning til Kobæk badebro - medfinanciering (B)

4.     Børneperron, tilbygning til Kobæk badebro - medfinanciering (B)

Sagsnr.: 330-2018-16464               Dok.nr.: 330-2018-201973                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte om turismepuljen kan medfinansiere en børneperron som tilbygning til den nyetablerede badebro i Kobæk
Baggrund
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget realiserede i 2017 opførelsen af en 90 meter lang helårsbadebro ved Kobæk strand. Der er taget rigtigt godt imod badebroen, og den bliver uden tvivl et stort aktiv for Kobæk strand i mange år fremover.
Helårsbadebroen blev udbudt med en option på etablering af en ”børneperron” nær stranden. En niveaudelt platform hvor mindre børn og deres forældre kan have en tryg og anderledes oplevelse af at gå i vandet.
Desværre rummede anlægsøkonomien ikke mulighed for at udnytte optionen på ”børneperronen. I 2018 retter Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget fokus ind på forbedrede toiletfaciliteter ved bl.a. Kobæk strand. Det vil imidlertid fuldende en gennemgribende forandring af oplevelserne ved Kobæk strand, hvis børneperronen kan etableres i foråret 2018 – inden badesæsonen. Derfor har Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget afsat 50.000 kr. som en medfinansiering af en ”børneperron” i 2018.
Den samlede anlægsøkonomi er anslået til knapt 300.000 kr., og der arbejdes på alternativ finansiering via fonde. I en erkendelse af at det vil være udfordrende at fundraise hele beløbet anmodes Teknik og Erhvervsudvalget derfor om en medfinansiering 150.000 kr.
Det forventes at etableringen af en ”børneperron” vil bidrage til en endnu større brug af Kobæk strand fra såvel turister som lokale.
Børneperronen har opbakning fra det lokale foreningsliv, hvor Skælskør Roklub, Skælskør Turistforening og Havbaderne i Skælskør er med i projektet om børne perronen.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten og herunder retningslinjerne for turismemidlerne.
Kystdirektoratet har i 2018 givet dispensation fra strandbeskyttelselinjen til etablering af en ”børneperron”.
Handlemuligheder
A: tildele projektet 150.000 i medfinansiering. Beløbet tages fra de udisponerede turismemidler, hvorefter denne pulje udgør ca. 1,1 mio.
B: tildele et andet beløb end de 150.000 kr.
C: ikke støtte projektet.
Vurdering
Helårsbadebroen blev udbudt med en option på etablering af en ”børneperron” nær stranden og det er administrationens vurdering at en børneperron vil fuldende børnefamiliernes oplevelse ved Kobæk strand. Det anbefales endvidere, at børneperronen etableres i foråret 2018 – inden badesæsonen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller
1.    at Udvalget tildeler projektet 150.000 kr. fra de udisponerede turismemidler – handlemulighed A.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 6. april 2018:
Fraværende: 
Godkendt.

5. Etablering af solceller - status samt beslutning om videre forløb (B)

5.     Etablering af solceller - status samt beslutning om videre forløb (B)

Sagsnr.: 330-2015-78989               Dok.nr.: 330-2018-202005                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Der gives her en status over det igangsatte projekt med etablering af solceller på en række kommunale ejendomme. Med baggrund i denne status skal udvalget beslutte om der fortsat skal arbejdes videre med etableringen af solceller, eller man ønsker at anvende de afsatte midler anderledes.  
Baggrund
Byrådet besluttede på mødet den 29. august 2016, at fortsætte arbejdet med at etablere solceller på en række bygninger. Forudgående havde Center for Kommunale Ejendomme fremlagt en screening af hvilke ejendomme der kunne være relevante at etablere solcelleanlæg på, samt fremlagt de økonomiske konsekvenser. Enkelte ejendomme har det ikke været muligt at opnå byggetilladelse for, derfor er der ændret lidt i hvilke ejendomme der arbejdes med at opsætte anlæg på.
- Der er planlægges med etablering af 12 anlæg.
- Samlet set installeres anlæg på 240.000 kWh
- Der er tale om en samlet anlægsbevilling på 4,7 mio. kr.
Opsætningen af solcelleanlæg på udvalgte bygninger sker med det formål at dække bygningens eget forbrug af elektricitet i den primære anvendelsestid, og herved også at bidrage med nedsættelsen af CO2-udledningen. Da projektet her blev vedtaget, forventede man også et økonomisk overskud.
Der er de seneste år sket en række politiske ændringer, der har haft indflydelse på etableringen af solceller, bl.a. følgende:
- PSO afgiften er afskaffet, hvilket betyder at den forventede besparelse bliver mindre end først antaget. 
- Der er afskaffet den årsbaserede nettoafregning, hvilket betyder, at vi kun regner med at kunne nå at anvende 80% af den energi der produceres, mod de 100% der tidligere blev regnet med.
- 40/60 ordningen er afskaffet (hvilket kun er relevant hvis der skal selskabsdannes). Dette betyder, at der ikke længere kan regnes med en afregningspris pr. kWh på 60 øre det første 10 år og 40 øre de næste 10 år, men at der i stedet regnes med en anslået markedspris på 19 øre pr. kWh i hele perioden.
Vedlagt er et bilag, der lig tidligere viser beregningerne på rentabiliteten på projektet. Hvor man tidligere forventede at kunne lave et samlet selskab for projektet, er reglerne i dag, at der skal oprettes et selskab for hver ejendom der etableres anlæg på. Det påvirker rentabiliteten på projektet en del i negativ retning, da der herved skal oprettes 12 selskaber, der hver især skal have tilknyttet revisor, laves regnskaber på, og administreres internt. Sammen med de ovenstående ændringer betyder det, at med mindre der gives dispensation fra de nuværende regler om selskab for hvert enkelt anlæg, vil det koste kommunen 900.000 kr. samlet set over de næste 35 år at gennemføre projektet. Det svarer til 26.000 kr. i øgede driftsudgifter om året.
Status på projektet er følgende:
- Udbudsmaterialet er lavet er færdigt.
- Tilbudsgivere er valgt (3 lokale, 2 ikke lokale).
- Der afgives tilbud på hvert enkelt anlæg.
- Der er indsendt bemærkninger omkring afslag af byggetilladelser.
- Udbud er sat i bero indtil udvalgets beslutning i denne sag foreligger.
Bygninger med byggetilladelse:
1. Administration, Gørtlergade 4, Slagelse
2. Administration, Torvegade 15, Slagelse
3. Botilbud, Pilagervej 31, Slagelse
4. BH Nygården, Borgergade 153b, Vemmelev
5. CSU mm, Rosenkildevej 88, Slagelse
6. Søndermarksskolen, Byskov Alle 41, Slagelse
7. Botilbud, Anne Marievej 5, Slagelse
8. BH Mariehønen, Grevsensgade 6, Korsør
9. Entreprenørservice, Dalsvinget 13, Slagelse
Bygninger hvor der forventes byggetilladelse:
1. Antvorskov Børnegård, Anholtvej, Slagelse
2. Administration, Næstvedvej 15, Skælskør
3. BH Trestensgården, Trestensvej, Skælskør
Bygninger hvor planlægges med integreret solcelleanlæg (BIPV).
1. Hashøj Skole udbygning, Slots Bjergby
På udbygning af Hashøjskolen påtænkes det at integrere solceller i tagkonstruktionen.
2. Korsør Kulturhus, Korsør
I forbindelse med evt. tagrenovering på Korsør Kulturhus undersøges økonomi ved at lægge et rødt tegltag med indbyggede solceller i hver teglsten, for ikke at skæmme bygningens udseende. - Der er pt. usikkerhed om hvorvidt der er midler til at udskifte taget på Kulturhuset, så løsningerne her skal revurderes.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at:
1) fortsætte det samlede projekt, og etablere solceller på de 12 lokationer.
2) fortsætte med enkelte af de mindre anlæg, og derved udfordre lovgivningen og Energinets regler på dette område, om man f.eks. kan lave et samlet selskab for alle anlæg. Resten af projektet stilles i bero.
3) stoppe projektet helt og finde alternative energiprojekter med større rentabilitet. Administrationen skønner, at det er muligt at gennemføre sådanne alternative projekter.
Der er pt. konteret 282.000 kr. på rådgivning i forbindelse med projektet. Den resterende anlægssum der kan disponeres til andet, er således 4,4 mio. kr.
Hvis Erhvervs- og Teknikudvalget ønsker at fortsætte med en mindre del af anlæggene eller at stoppe projektet helt, skal sagen videre til behandling i Byrådet.
Vurdering
Da der har været et øget fokus på området omkring kommunale solceller i medierne i den seneste tid, og de økonomiske forudsætninger har ændret sig, kommer denne sag nu på dagsordenen, så man fra politisk side har mulighed for at revurdere den tidligere beslutning.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchefen for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at udvalget tager stilling til, hvorvidt der skal arbejdes videre med projektet med etablering af solceller, og i hvilket omfang.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 6. april 2018:
Fraværende: 
Genoptages på næste udvalgsmøde med henblik på, at administrationen fremlægger forslag til alternative energiprojekter.

6. Affaldssortering i kommunale bygninger (O)

6.     Affaldssortering i kommunale bygninger (O)

Sagsnr.: 330-2018-20705               Dok.nr.: 330-2018-202318                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget 
Beslutningstema
Ejendomsservice vil orientere udvalget om at man pr. 1. maj 2018 påbegynder en sortering af affald i kommunale bygninger.
Baggrund
Pr. 1. maj 2018 indføres en øget affaldssortering af husholdningsaffald fra private husstande i Slagelse Kommune. Erhvervsregulativet for affald siger at kommunale bygninger og institutioner, også er omfattet af denne sortering. Derfor vil Ejendomsservice påbegynde en tilsvarende sortering af affald i alle kommunale bygninger.
Da det drejer sig om rigtigt mange bygninger og institutioner med specielle behov, vil sorteringen blive rullet ud i etaper.
Ejendomsservice regner med at udrulningen forløber således:
Administrative bygninger (rådhuse, biblioteker, jobcentre mv.)
Maj-juni 2018
4-5 folkeskoler hvor løsninger testes af
Maj-juni 2018
Daginstitutioner
Maj-Juni 2018
Pleje centre mv.
Juni 2018
Idrætshaller, svømmehaller mv.
Juni 2018
Folkeskoler
August 2018
Det er endnu for tidligt at estimere på hvad den samlede udgift til nye og evt. extra affaldsspande mv. bliver.
Den øgede sortering af affald får betydning for stort set alle ansatte og brugere i de kommunale institutioner, da de fremover skal sortere affaldet i flere fraktioner.
Sorteringen får også betydning for det tekniske servicepersonale, samt rengøringspersonalet. Den øgede arbejdsbyrde vil udover at påvirke, vores egne kollegaer, og betyde en øget omkostning hvor rengøringen er udliciteret.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Udvalget kan taget orienteringen til efterretning
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchef for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 6. april 2018:
Fraværende:  Anders Koefoed (V)
Orientering taget til efterretning.
Udvalget ønsker, at implementeringen indgår som en del af det pædagogiske arbejde mhp., at skabe ejerskab for alle involverede.
Udvalget har fokus på adfærdsændring, og orientering fremsendes til øvrige relevante fagudvalg.

7. Orientering om frigjort ejendomsdriftsbudget såfremt varmtvandsbassin på Bragesvej 6 i Korsør flyttes til anden lokation (O)

7.     Orientering om frigjort ejendomsdriftsbudget såfremt varmtvandsbassin på Bragesvej 6 i Korsør flyttes til anden lokation (O)

Sagsnr.: 330-2018-13896               Dok.nr.: 330-2018-202047                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget 
Beslutningstema
Baggrund
I forbindelse med sonderinger for et muligt fondsfinansieret anlæg af nyt varmtvandsbassin ved den nuværende specialskole Storebæltsskolen i Korsør, har der været behov for en kortlægning af de nuværende driftsudgifter til varmtvandsbassinet på Bragesvej 6. Primært ud fra en tanke om at såfremt fondsfinansieringen af et nyt bassin ved Storebæltsskolen skulle falde på plads i løbet af 2018, så vil der herefter skulle afklares finansiering af drift af det nye – og forventeligt større – bassin.
Da det nuværende bassin har ligget som en integreret del af Bragesvej 6/Broskolen i Korsør, har det ikke været muligt blot at trække bogførte driftsudgifter på ejendommen, men derimod været nødvendigt at kombinere bogførte udgifter, med konkrete måleraflæsninger, samt faglige skøn på en fordeling af blandt andet forbrugsudgifterne registreret på disse målere.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Udvalget kan tage orienteringen til efterretning, idet Center for Kommunale Ejendomme (CKE) herefter vil orientere Center for Skole og Center for Kultur og Fritid om den driftsudgift der for nuværende er knyttet til varmtvandsbassinet på Bragesvej 6.
Udvalget kan alternativt vælge at komme med kommentarer eller indvendinger til orienteringen.
Vurdering
Det er CKE’s vurdering, at det anførte skøn på driftsudgifter er baseret på et troværdigt grundlag. Skønnet tager også hensyn til, at såfremt det skulle blive overført til et eventuelt nyt varmtvandsbassin – og det gamle derved nedlukkes – vil det fortsat være muligt for CKE at opretholde tomgangsdrift på det areal der tidligere var benyttet til varmtvandsbassin på Bragesvej.
Det skal samtidig fremhæves, at såfremt arealet senere ønskes anvendt til andre formål (skole, kontor, foreninger el.), vil det kræve betydelige anlægsinvesteringer i de pågældende kvadratmeter, for fjernelse af de gamle bassininstallationer m.v., hvilket bør blive belyst i en eventuel anlægssag på et nyt varmtvandsbassin.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Følgende driftsudgifter er et gennemsnit for årene 2015-2017:
Varme kr. 85.500,-
Strøm kr. 28.500,-
Vand kr. 40.500,-
Kemi kr. 12.000,-
Total forbrug: 166.500,-
Der er i den nuværende 5-8 årige horisont ikke nogen betydelige vedligeholdelsesprojekter planlagt på det nuværende varmtvandsbassin, så det er skønnet at den årlige drift af de tekniske installationer og svømmetekniske bygningsdele etc. beløber sig til kr. 60.000,-
Total driftsøkonomi knyttet til varmtvandsbassin på Bragesvej 6 skønnes på den baggrund til: kr. 226.500,- årligt.
Hertil kommer at Ejendomsservice bruger ca. 450 mandtimer årligt på drift af bassinet (kemi, målinger, doseringer, tilsyn etc.) svarende til ca. 10 timer pr. åbningsuge. Dette træk på interne servicetimer vil naturligvis kunne ydes uanset placeringen af bassinet.
Konsekvenser for andre udvalg
Hovedbrugeren af varmtvandsbassinet er Storebæltsskolen under Uddannelsesudvalget, og sekundære brugere er foreningslivet under Kultur- og Fritidsudvalget. Det har betydning for en eventuelt fremtidig drift af et nyt varmtvandsbassin, hvor stor en del af denne der kan dækkes af nuværende drift på Bragesvej 6.
Indstilling
Centerchefen for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 6. april 2018:
Fraværende:  Anders Koefoed (V)
Orienteringen taget til efterretning.

8. Genoptaget - oplæg til den fremtidige erhvervsfremmestruktur (B)

8.     Genoptaget - oplæg til den fremtidige erhvervsfremmestruktur (B)

Sagsnr.: 330-2016-30009               Dok.nr.: 330-2018-202092                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget skal tage stilling til den fremtidige erhvervsfremmestruktur i Slagelse Kommune med udgangspunkt i de tre fremlagte modeller udarbejdet af Slagelse Erhvervscenter og Slagelse Erhvervsråd.
Baggrund
På Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalgets møde den 6. juni 2017 godkendte udvalget – efter ønske fra bestyrelsen i Slagelse Erhvervscenter - at der blev igangsat et udredningsarbejde med henblik på fremlæggelse af en model for den fremtidige struktur for Slagelse Erhvervscenter, samt at resultatet af udredningsarbejdet skulle fremlægges ultimo oktober 2017. Udvalget besluttede, at der skulle belyses forskellige organiseringsmodeller og at de 3 lokale erhvervsforeninger skulle høres i udredningsarbejdet.
Med afsæt i ovennævnte har Slagelse Erhvervsråd og Slagelse Erhvervscenter udarbejdet et ”Oplæg til fremtidig erhvervsfremmestruktur”, som er vedlagt i bilag 1. Endvidere har bestyrelsesformanden for Slagelse Erhvervscenter udformet et brev til Erhvervs-, Plan og Miljøudvalget, som er vedlagt i bilag 2. I nedenstående er følgende gengivet af brevet til belysning af sagen:
Siden EPM-udvalgets godkendelse den 6. juni har arbejdsgruppen, bestående af formænd og næstformænd i Slagelse Erhvervsråd og SEC, på en række møder arbejdet videre med bestyrelsens indstilling, således som den blev besluttet i foråret.
Vi har besøgt Erhvervsrådet i Herning/Ikast og drøftet deres erfaringer. Vi har gennemgået Advokatfirmaet Hortens materiale fra 2014 om forskellige modeller for organisering af erhvervsfremmeaktiviteter, og vi har fået belyst og klarlagt reglerne om udbud ved forskellige organiseringsformer.
Vi anbefaler fortsat, at det besluttes at omorganisere og samle kræfterne mellem SLER og SEC.
Der er enighed om, at der i Slagelse Erhvervsråd -  uanset model, jfr. nedenfor – etableres et bredt sammensat repræsentantskab, som bl.a. vælger bestyrelsen. Der henvises til udkast i vedhæftede materiale.
Arbejdsgruppen har indstillet 3 mulige modeller overfor bestyrelsen og foreslår, i fortsættelse af tidligere beslutninger, at vælge model A.
Modellerne beskrives således (se endvidere bilag 2):
A
Vi finder, at vi får det bedste udgangspunkt ”Herning-Ikast modellen”, en konstruktion med en medlemsbaseret forening (Slagelse Erhvervsråd). Det vil betyde, at Slagelse Erhvervsråd overtager den fremtidige drift, herunder driftskontrakten/ samarbejdsaftalen med Kommunen. Herudover kan den fremtidige organisation i ”Slagelse Erhvervscenter” generere egne projekter, opgavedele med erhvervsforeningerne, varetage medlemmernes og erhvervslivets interesser.

B
SLER køber Slagelse Erhvervscenter A/S. Selskabets drift fortsætter uændret med kommunale arbejdsopgaver, medlemsservice SLER og koordinerende opgaver for erhvervsforeningerne.
Kommunen får tilbagekøbsret.
C
Fastholdelse af eksisterende struktur, men således at bestyrelsen også i dette tilfælde vælges af repræsentantskabet. Samme bestyrelse i SEC og SLER. Opgaver som i B”
Den videre proces
Såfremt udvalget peger på en model for den fremtidige erhvervsfremmestruktur, vil administrationen igangsætte udarbejdelsen af et egentligt beslutningsgrundlag. Beslutningsgrundlaget vil efterfølgende danne grundlag for den endelige politiske beslutningsproces om den fremtidige erhvervsfremmestruktur. Beslutningsgrundlaget skal godkendes i Byrådet.
Retligt grundlag
Erhvervsfremmeloven.
Handlemuligheder
· Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget kan vælge at godkende en af de tre fremlagte modeller, som grundlag for udarbejdelse af det endelige politiske beslutningsgrundlag.
· Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget kan vælge at bede om en uddybning og præcisering af en eller flere de tre modeller, før en stillingtagen fra udvalgets side.
· Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget kan vælge at forkaste de tre fremlagte modeller.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, i forlængelse af Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalgets beslutning, at følgende bør indeholdes i det politiske beslutningsgrundlag, der skal endeligt godkendes i Byrådet
· Afklaring af de juridiske aspekter i relation til valg af model, herunder om model A indeholder en opløsning af aktieselskabet bag Slagelse Erhvervscenter, og i givet fald hvordan dette kan håndteres – evt. inspiration fra ”Herning/ Ikast” modellen eller ”Hillerød” modellen.

· Beskrivelse af hvordan den fremtidige erhvervsfremmestruktur vurderes at kunne tilgodese erhvervsservice og erhvervsfremme indenfor alle sektorer, herunder detailhandlen (i de tre købstæder) og sammenhæng med destinationsudvikling i relation til turismeindsatsen. Erfaringer fra Business Slagelses medbyg koncept, og erhvervsforeningernes arbejde generelt, medtænkes.
· Beskrivelse af den valgte model set i lyset af de nye krav, der vil blive afledt af den tværministerielle indsats for forenkling og professionalisering af erhvervsfremmeindsatsen, der er igangsat som en del af regeringsgrundlaget. 
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget godkender model for det videre arbejde med den fremtidige erhvervsfremmestruktur og beder administrationen igangsætte udarbejdelsen af et egentligt grundlag for en politisk beslutning.
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 6. november 2017:
Fraværende:  Villum Christensen (I)
Der ønskes en nærmere juridisk og økonomisk uddybning af model A og B, herunder også konsekvenserne for Slagelse Kommune.
Genoptaget
Afledt af Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget ønske om en juridisk og økonomisk uddybning af Slagelse Erhvervscenters fremlagte modeller for den fremtidige erhvervsfremmestruktur, har administrationen udarbejdet oplæg i samarbejde med Horten – se bilag. Oplægget uddybes yderligere på udvalgsmødet.
I det følgende er kort sammenfattet Hortens konklusioner vedrørende modellernes fordele og ulemper.
Horten har udarbejdet udkast til et notat, der beskriver tre forskellige organiseringsmodeller for den fremtidige erhvervsfremmestruktur i kommunen. To af modellerne er foreslået af SEC og SLER, mens den tredje model er foreslået af Horten.
Organiseringsmodellerne i notatet er følgende:
Model A: SEC og SLER samles i en forening – og SEC opløses
Model B: SLER bliver ejer af SEC i stedet for kommunen
Model X: Kommunen og SLER ejer SEC i fællesskab
Hver af de tre modeller indebærer en række fordele og udfordringer, som nærmere beskrives i notatet samt i en skematisk oversigt vedlagt som bilag til notatet.
Det fremgår af notatet, at det efter en omorganisering af erhvervsfremmestruktur i kommunen er vigtigt, at kommunen ved udarbejdelse af en samarbejdsaftale vedrørende erhvervsfremmeområdet har fokus på at sikre, at kommunen ikke køber ydelser, men yder støtte til erhvervsfremme. Dette med henblik på at sikre, at støtten til erhvervsfremme ikke udgør en udbudspligtig ydelse.
Herudover redegøres der i notatet for mulighederne for at sikre et bredt samarbejde på erhvervsfremmeområdet, herunder ved etablering af et bredt sammensat repræsentantskab eller et advisory board.  Etablering af et bredt funderet repræsentantskab eller advisory board i sammenhæng med etablering af en ny organiseringsmodel for erhvervsfremmearbejdet i kommunen vil medvirke til at sikre, at der etableres en overordnet "paraply" for erhvervsfremmeområdet i Slagelse Kommune med deltagelse af alle relevante aktører på området.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Erhvervs- og Turismeudvalget godkender model for det videre arbejde med den fremtidige erhvervsfremmestruktur og beder administrationen igangsætte udarbejdelsen af et egentligt grundlag for en politisk beslutning.
Beslutning i Erhvervs- og Turismeudvalget den 5. januar 2018:
Fraværende: 
Udvalget ønsker at afholde temamøde om den fremtidige erhvervsfremmestruktur med formændene for Slagelse Erhvervscenter, Slagelse Erhvervsråd, Business Slagelse, Korsør Erhvervsforening og Skælskør Erhvervsforening og inviterer til dette møde mandag den 15. januar kl. 8.
Sagen genoptages.
Flemming Erichsen (A) og Villum Christensen (I):
Der ønskes udarbejdet en supplerende model, hvor de tre erhvervsforeninger indgår i ejerstrukturen, og hvor kommunen bevarer en form for ejerindflydelse.
Genoptaget
Administrative bemærkninger
I forlængelse af møde i Erhvervs- og Turismeudvalget den 5. januar 2018, inviterede udvalget de primære parter indenfor erhvervsfremme til et dialogmøde med henblik på en drøftelse af de foreliggende modeller for den fremtidige organisering. Dialogmødet blev afholdt den 15. januar med repræsentation fra Slagelse Erhvervscenter, Slagelse Erhvervsråd, Business Slagelse, Korsør Erhvervsforening og Skælskør Erhvervsforening.
På mødet gav partnerne udtryk for deres synspunkter på de foreliggende modeller og forudsætninger for et styrket samarbejde gennem en ændret organisering af strukturen.
Udvalget besluttede efterfølgende at bede administrationen udarbejde et oplæg – en fjerde model – der tager afsæt i den eksisterende struktur, en ændret sammensætning af bestyrelsen, samt rammer, der understøtter udnyttelse af faglighed og kompetencer.
Model 4 beskrives i bilag: Ændringer indenfor den eksisterende selskabsstruktur
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at At Udvalget godkender en model eller en kombination af flere modeller for organisering af erhvervsfremmestrukturen, der kan danne grundlag for et konkret grundlag, herunder eventuelle ændrede vedtægter, til endelig politisk beslutning i Byrådet,
2.    at Såfremt udvalget beslutter at der arbejdes videre med model 4, bedes udvalget drøfte bestyrelsens sammensætning, herunder de medlemmer, der vælges af kommunen.
Beslutning i Erhvervs- og Turismeudvalget den 5. februar 2018:
Fraværende: 
Udvalget godkendte:
- en model, der bevarer den eksisterende ejerkonstruktion,
- at der arbejdes hen imod samlokalisering i Posthuset for interressenter omkring erhverv og turisme,
- at samhandelsaftalen skal revideres blandt andet med øget vægtning på detailhandel.
Udvalget (Knud Vincents (V), Pernille Ivalo Frandsen (V) og Henrik Brodersen (O)) besluttede at indstille vedtægtsændringer til byrådet med følgende bestyrelses sammensætning:
- en repræsentant fra hver af de 3 erhvervsforeninger (Korsør Erhvervsforening, Skælskør Erhvervsforening og Business Slagelse),
- en repræsentant fra de videregående uddannelsesinstitutioner,
- en repræsentant fra Visit Vestsjælland,
- formanden for Erhvervs- og Turismeudvalget som menigt bestyrelsesmedlem,
- to fra Slagelse Erhvervsråd.
Erhvervslivet skal besætte formandsposten.
Villum Christensen (I) og Flemming Erichsen (A) indstiller, at Slagelse Erhvervsråd repræsenteres med et medlem i bestyrelsen, og bestyrelsens næstformand bør være det af byrådet udpegede medlem.
Villum Christensen (I) og Flemming Erichsen (A) ønsker, at der til Byrådets behandling bliver fremlagt en vedtægt, der svarer til deres ønsker.
Udvalget beslutter, at der fremlægges oplæg til vedtægter med ændringer for Byrådet til førstkommende møde.
Genoptaget
Administrative bemærkninger
I forlængelse af Erhvervs- og Turismeudvalgets beslutning den 5. februar, er der udarbejdet oplæg til ændringer af vedtægter for Slagelse Erhvervscenter. Oplægget er vedlagt sagen som bilag (kaldet Vedtægter – udkast – version udvalgsbeslutning). Vedtægterne er ændret for så vidt angår bestyrelsens sammensætning, samt de deraf følgende konsekvensrettelser.
Borgmesteren har endvidere bedt administrationen udarbejde oplæg til vedtægter med følgende bestyrelsessammensætning:
7 generalforsamlingsvalgte bestyrelsesmedlemmer, heraf:
a. 1 medlem af kommunalbestyrelsen i Slagelse Kommune,
b. 1 repræsentant indstillet af Erhvervsakademiet, Professionsskolen Absalon og Syddansk Universitet i fællesskab,
c. 1 repræsentant indstillet af Slagelse Erhvervsråd,
d. 3 repræsentanter indstillet af Business Slagelse, Skælskør Erhvervsforening og Korsør Erhvervsforening i fællesskab, og
e. 1 repræsentant indstillet af Visit Vestsjælland A/S.
Bestyrelsens næstformand er det til enhver tid siddende kommunalbestyrelsesmedlem.
Oplægget er vedlagt sagen som bilag (kaldet Vedtægter – udkast – version borgmesterbeslutning). Vedtægterne er ændret for så vidt angår bestyrelsens sammensætning, samt de deraf følgende konsekvensrettelser.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Byrådet beslutter hvilke vedtægter, der skal være gældende for Slagelse Erhvervscenter,
2.    at Byrådet beslutter, at vedtægterne ændres på den ordinære generalforsamling i 2018.
Beslutning i Økonomiudvalget den 19. februar 2018:
Fraværende: 
Drøftet. Det anbefales, at byrådet træffer beslutning på det kommende møde, på baggrund af yderligere politiske drøftelser inden byrådsmødet.
Beslutning i Byrådet den 26. februar 2018:
Fraværende: 
Udsat til næste møde i Byrådet den 26. marts 2018
Genoptaget
Administrative bemærkninger
Efter fællesmødet mellem Erhverv- og Turismeudvalget og borgmesteren, har borgmesteren bedt om udarbejdelse af nyt oplæg til vedtægter for Slagelse Erhvervscenter. Vedtægterne er vedlagt som bilag.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Udvalget beslutter hvilke vedtægter, der skal være gældende for Slagelse Erhvervscenter,
2.    at sagen sendes til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 6. april 2018:
Fraværende:  Anders Koefoed (V)
Anbefales med følgende bemærkninger til bestyrelsessammensætninger:
Der udpeges 2 politiske medlemmer: et medlem fra Erhvervs- og Teknikudvalget og et medlem fra Økonomivalget.
Slagelse Erhvervsråd indstiller 2 personer med tilknytning til industrien, hvorefter der udpeges et medlem.
Zealand Business College (ZBC), Erhvervs Akademi Sjælland (Slagelse), AU Flakkebjerg og Syddansk Universitet (SDU) indstiller 2 personer med tilknytning til uddannelsessektoren, hvorefter der udpeges et medlem.
Business Slagelse, Skælskør Erhvervsforening og Korsør Erhvervsforening indstiller 2 personer med tilknytning til detailhandlen, hvorefter der udpeges et medlem.
Den til enhver tid siddende direktør fra Vistit Vestsjælland er medlem.
Formand for bestyrelsen udpeges af generalforsamlingen  jf. vedtægterne.
Herudover kan bestyrelsen selv udpege et medlem.
Udvalget anbefaler, at bestyrelsens medlemmer honoreres med det halve af honoraret for kommunens politiske fagudvalg (formand, næstformand og medlem).
Udvalget anbefaler, at udpegningen af bestyrelsesmedlemmer uddelegeres til Erhvervs- og Teknikudvalget.
Henrik Brodersen (O) kunne ikke tilslutte sig indstillingen.
Henrik Brodersen (O) begærede sagen i Byrådet.

9. Korsør Landevej 4200 - anlæg af cykelsti fra Slagelse til Vemmelev (B)

9.     Korsør Landevej 4200 - anlæg af cykelsti fra Slagelse til Vemmelev (B)

Sagsnr.: 330-2017-50831               Dok.nr.: 330-2018-202113                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget 
Beslutningstema
Udvalget skal træffe beslutning om placering af cykelsti langs Korsør Landevej/Slagelse Landevej fra Slagelse (Omfartsvejen) til Vemmelev (Borgergade).
Baggrund
Anlæg af cykelsti på strækket mellem Slagelse og Vemmelev er første etape på hovedstrækningen mellem Slagelse og Korsør, strækningen er en fortsættelse af realisering af kommunens Cykelstiplan 2015-2028.
For den omhandlende strækning er der er undersøgt seks alternative løsninger for anlæg af cykelsti mellem Slagelse og Vemmelev indeholdende forudsætninger, fordele, ulemper og budgetter.
De seks alternativer tager afsæt i løsninger med udgangspunkt i følgende principper; enkeltrettet cykelstier, cykelbaner og dobbeltrettet cykelsti placeret i nordsiden af vejen.
Der arbejdes kun med en placering af den dobbeltrettet cykelsti på nordsiden af Korsør Landevej/Slagelse Landevej, da denne placering tager størst hensyn til naboejendomme, skolen i Vemmelev, sportspladser og skateranlæg.
For alle seks alternativer kræver det, at kommunen eksproprierer areal fra en række tilstødende lodsejere for at kunne anlægge cykelstiforbindelsen.
Ingen af de seks alternativer kan holdes inden for det oprindelige estimat på de samlede anlægsomkostninger.
Det forhold, at Slagelse kommune nu skal i gang med etablering af cykelsti på den anførte strækning har der været foretaget en høring hos 147 naboer, Vemmelev Lokalråd, Hejninge Bylaug, Hejninge Stillinge Lokalråd, Slots Bjergby Landsbyråd, Vemmelev Skole, Hashøjskolen, Marievangsskolen, Antvorskov Skole, Forlev Friskole, Landsgrav Skole, Fritid og Kommunale Ejendomme som alle er blevet tilskrevet med anmodning om at komme med høringssvar på den forestående cykelstiforbindelse. Yderligere har høringen været offentliggjort på kommunens hjemmeside og derved har den offentlig tilgængelig for kommunens øvrige borgere.
Der er kommet fire høringssvar. Alle indkomne høringssvar vil blive vurderet i forhold til det videre arbejde med udarbejdelse af det endelige projekt for cykelforbindelsen. 
Projektering og åstedsforretning udføres i 2018 og anlægsarbejder i 2019 og 2020.
I Særeftersynsrapport for broen over Vårby Å anbefales en snarlig renovering. Det kan derfor anbefales at renoverer broen inden etablering en ny cykelsti, som minimum i hele cykelstiens bredde. Udgifter til brorenoveringen er ikke medtaget i cykelstiprojektet.
Den nederste del af broen under landevejen over Vårby Å er fredet og har en defineret fortidsmindebeskyttelseslinje på 100 m, hvilket betyder der skal indhentes tilladelse hos Slots- og Kulturstyrelsen.
Vestsjællands Museum oplyser, at der er arkæologiske interesser i begge sider af vejen og anbefaler, at der indhentes en udtalelse jf. Museumsloven når projektet er konkretiseret.
Tilslutninger ved Omfartsvejen i Slagelse og motorvejstilslutninger til Vestmotorvejen ved Vemmelev kræver godkendelse hos Vejdirektoratet.
Der er udført VVM – screening på strækningen.
Retligt grundlag
Vejlovens kap. 10 § 96 giver kommunen hjemmel til at ekspropriere til offentlig sti.
Handlemuligheder
Udvalget skal vælge én af nedenstående syv muligheder;
1. at anlægsarbejdet ikke udføres
2. at der anlægges enkeltrettet cykelstier med 3 meter skillerabat
3. at der anlægges enkeltrettet cykelstier med 1 meter skillerabat
4. at der anlægges cykelbaner med bred kantbane og med kørebanebredde på 3 meter
5. at der anlægges cykelbaner med bred kantbane og med kørebanebredde på 3,5 meter
6. at der anlægges dobbeltrettet cykelsti i nordsiden og med 3 meter skillerabat
7. at der anlægges dobbeltrettet cykelsti i nordsiden og med 1,5 meter skillerabat
Vurdering
Center for Teknik og Miljø anbefaler, at der anlægges en dobbeltrettet cykelsti i nordsiden af Korsør Landevej/slagelse landevej i 2,5 meters bredde og med 3 meter skillerabat mellem vej og cykelsti (valgmulighed 6).
På strækningen ved Vårby Bakke anbefales det, at stien anlægges med en bredde på 4 meter dette af hensynet til komfort og sikkerhed idet farten for cyklisterne ned af bakke vil være højere end på resten af strækningen.
Der anbefales en skillerabat på 3 meter af hensynet til tryghedsfølelsen hos de lette trafikanter, som på strækningen fra Vemmelev mod Slagelse cykler med modkørende færdsel på deres højre side.
Ekspropriation er nødvendig for gennemførelse af projektet.
Det forventes ikke, at cykelstien kan finansierers inden for det tidligere estimat på 11,6 mio. kr.
Fordyrelsen af projektet skyldes primært de store niveauforskelle i terrænet, sikring af tre krydsninger af Korsør Landevej/Slagelse Landevej, krydsning af Vårby Å og tilslutninger ved til- og frafarter ved Vestmotorvejen som alle kræver særlige anlæg.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Med udgangspunkt i forundersøgelsen for nærværende budget skønnes det, at den samlede omkostning til den anbefalede dobbeltrettede cykelsti vil andrage 19,5 mio. kr. I det nuværende budget 2018 og overslagsårene 2019-2020 er der i investeringsoversigten under stednr. 222900 ”Cykelstier” et samlet rådighedsbeløb på 19,932 mio. kr. Yderligere er der på stednr. 222845 ”Anlæg af nye cykelstier” et udisponeret rådighedsbeløb på 2,46 mio. kr., som i forbindelse med ansøgningen om frigivelse af rådighedsbeløb vil blive søgt overført til stednr. 222900.
Det anbefales, at der arbejdes videre med projekteringen af den dobbeltrettet cykelsti, også selv om de estimerede omkostninger ligger over den afsatte anlægsramme. Der igangsættes ikke anlægsarbejder før der kan peges på en samlet finansiering af anlægsarbejdet, hvilket for eksempel kunne være, at der i forbindelse med kommende budgetaftaler blev afsat yderligere midler til understøttelse af kommunens Cykelstiplan 2015-2028.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2018
2019
2020
2021
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
222845
222900
2.460
9.932
0
5.000
0
5.000
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at der anlægges en dobbeltrettet cykelsti med 3 meter skillerabat på den nordlige side af Korsør Landevej/Slagelse Landevej.
2.    at den igangværende projektering fortsættes.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 6. april 2018:
Fraværende:  Anders Koefoed (V)
Godkendt.
Cykelstiplan vedlægges referatet.

10. Kollektiv trafik - trafikbestilling 2019 (B)

10.   Kollektiv trafik - trafikbestilling 2019 (B)

Sagsnr.: 330-2017-35265               Dok.nr.: 330-2018-202144                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget 
Beslutningstema
Med udgangspunkt i møde den 5. februar 2018 skal Erhvervs- og Teknikudvalget tage stilling til udvidelse af det eksisterende serviceniveau på en række oplandslinjer.
Baggrund
Slagelse Kommune skal én gang om året meddele trafikselskabet Movia, hvilke ændringer der skal gennemføres for den kollektive trafik i kommunen. Senest den 1. maj 2018 skal kommunen meddele Movia.
På mødet den 5 februar 2018 besluttede udvalget at undersøge Busborgergruppens ønsker om:
· Én ekstra aftenafgang mellem Stigsnæs og Skælskør
· Ekstra afgange på linje 909 – Solskinsbussen – i Skælskør By
· Busbetjening Trelleborg herunder at undersøge muligheden for at lade denne finansieres af Udvalget for Kultur og Fritid
Derudover ønskede udvalget undersøgt muligheden for omlægning af bus 470R (Region Sjællands linje), således at den kører på strækningen Boeslunde - Skælskør via Korsør Landevej og Sorø Landevej. Movia har meddelt, at ændringer på 470R skal drøftes med Region Sjælland. Dertil har Movia følgende kommentar: En eventuel gennemførelse af forslaget vil dels betyde en forøget rejsetid mellem Slagelse og Skælskør på omkring 10 minutter, dels medføre et øget ressourceforbrug og dermed økonomiske konsekvenser i opadgående retning. Omvejskørslen vil berøre en meget stor andel af linjens passagerer og vil stride mod Region Sjællands intentioner om at bevare den kollektive transport, hvor den gavner de fleste, og reducere der, hvor det generer de færreste.
Movia vil ikke anbefale en omlægning som den foreslåede overfor Region Sjælland.”
Administrationen har sammen med Movia undersøgt passagermæssige og økonomiske konsekvenser på busborgergruppens ønsker.
Hvis der skal ske udvidelse af serviceniveau på de udvalgte linjer, vil det være nødvendigt at reducere servicen på andre dele af linjenettet, administrationen har på den baggrund set nærmere på to spareforslag for linje 902, som beskrives nærmere i vedlagte bilag 1.
For så vidt angår finansiering af busbetjening af Trelleborg, blev dette afvist på Kultur og Fritidsudvalgets møde den 6 marts 2018 med bemærkningen om, at busruter ligger uden for udvalget kompetence og økonomi
Retligt grundlag
Bekendtgørelse af lov om trafikselskaber af 20. marts 2015, som bestemmer at trafikselskaber varetager kommunernes administration af offentlig servicetrafik i form af almindelig rutekørsel.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge:
· at der ikke arbejdes videre med at ændre serviceniveauet,
eller
· at serviceniveauet dels eller delvis gennemføres og besparelser sker ved serviceforringelser på andre busruter eller ved omprioritering af midler fra andre af udvalgets politikområder.
Vurdering
Implementeringen af ændringsforslagene vil direkte påvirke driftsomkostningerne for den kollektive trafik i Slagelse Kommune. Busbudgettet for 2019 kan ikke rumme serviceudvidelser i den kollektive trafik, uden at der skal spares på de øvrige buslinjer.
Administrationen har ikke forslag til at overflytte midler fra andre af udvalgets politikområder
Såfremt der skal ske serviceforringelse på andre buslinjer er det administrationens opfattelse at der ikke skal spares på ”de tynde” linjer med lav egenfinansiering, da linjernes hovedformål er transport af de skole- og uddannelsessøgende. Besparelser kan derfor kun hentes fra buslinjer med stor passagervolumen, det vil sige, at der må justeres på linje 902 der kører mellem Slagelse Skovsø og Korsør,
Besparelser på linje 902 vil medføre en række negative effekter for kommunens buskunder, som på sigt vil skade hele det kommunale bussystem. Konsekvenserne for kommunens mange buskunder vil være for store, og der er en risiko for at passagererne på sigt vil fravælge kørsel med den kollektive trafik.
I henhold til Movias vurdering vil besparelserne på linje 902 have en negativ effekt på ca. 275.000 passagerer årligt. Reduktionen på linjen kan finansiere udvidelser på linjerne 909, 460 samt kørsel til Trelleborg med timesdrift i sommerhalvåret. Det skønnes at den årlige tilvæksten for de aktuelle linjer bliver som følger; linje 909 - 6.000 nye brugere, linje 460 - 600 nye brugere og den nye buslinje til Trelleborg - 10.000 nye brugere.
Serviceniveauet forøges således på buslinjer med få passagerer, på bekostning af de ”gode” buslinjer omkring Slagelse med mange årlige påstigninger og forskellige kundetyper.
Administrationen anbefaler således at ændringsforslagene ikke implementeres.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Implementeringen af alle tre ændringsforslag vil betyde årlige merudgifter på enten 1,3 mio. kroner årligt eller 1,8 mio. kroner årligt, afhængigt af serviceniveauet på ”Trelleborg-bussen”, hvor der kan vælges mellem to serviceniveauer. Forslagene uddybes i vedlagte notat.
Movia orienterer om, at det samlede tilskudsbehov for Slagelse Kommunes busdrift i 2019 vil ligge mellem 40 –og 44,2 mio. kroner (eksklusiv Flextur og Handicapkørsel). Den store spredning skyldes usikkerheden om udviklingen af det øvrige kollektive trafiknet indenfor Movias geografi.
Den store spredning på 4,2 mio. kroner gør det vanskeligt, at lægge et pålideligt driftsbudget til 2019. Administrationen anbefaler, at der skal handles med rettidig omhu, og at kommunen skal tage udgangspunkt i det mindst fordelagtige scenarie, som forudser meromkostninger på cirka 2 mio. kroner for busdriften i 2019, for samme serviceniveau som i dag. Meromkostninger for de ønskede trafikændringer er ikke indeholdt i dette scenarie.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Teknik- og Miljø indstiller,
1.    at ændringsforslagene ikke implementeres.
2.    at det meddeles Movia, at der i forbindelse med køreplanskiftet i december 2018 ikke foretages ændringer af serviceniveauet på de kommunale buslinjer.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 6. april 2018:
Fraværende:  Anders Koefoed (V)
Godkendt.
Administrationen følger op på korrespondance mellem linie 460 og linie 470R.
Henrik Brodersen (O) ønsker genetablering af linie 909.

11. Anlægsregnskaber > 2 mio. kr. - Teknik og Miljø (B)

11.   Anlægsregnskaber > 2 mio. kr. - Teknik og Miljø (B)

Sagsnr.: 330-2017-82577               Dok.nr.: 330-2018-202158                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
For anlægsprojekter, hvor bruttoudgift er større end 2 mio. kr., skal der udfærdiges særskilt anlægsregnskab. Anlægsregnskabet skal ledsages af en regnskabsforklaring og forelægges Byrådet.
Baggrund
Center for Teknik og Miljø har udarbejdet del-anlægsregnskab for:
211500 Istandsættelse af fortovsbelægninger (2017)
Anlægsbevilling                                                          3.000.000 kr.
Afholdte udgifter                                                       2.856.539 kr.
Mindreudgift                                                                143.461 kr.
Det er første del-regnskab.
Budgettet bruges til fornyelse af fortovsbelægninger og herved søge, at sikre den bundne kapital heri, bevaret bedst muligt. Der er udskiftet strækninger hvor tilstanden har krævet nu og her indsats, og herudover er der renoveret fortovsbelægninger i forbindelse med forsyningsselskabernes opgravninger.
Mindreudgift er overført til 2018.
212500 Asfalt- samt øvrige belægninger (2017)
Anlægsbevilling                                                        30.009.000 kr.
Afholdte udgifter                                                      29.296.592 kr.
Mindreudgift                                                                712.408 kr.
Det er første del-regnskab.
Der er udført belægningsarbejder iht. Funktionskontrakterne. Herunder også arbejdet med rabatter, striber m.v. samt foretaget enkelte forstærkningsprojekter samt deltagelse i Forsyningens større anlægsprojekter for at opnå yderligere slidlagsarbejde ved afslutningerne m.v.
Mindreudgiften i 2017 vedrører en tilbageholdelse af betaling på en verserende garantisag vedr. stribearbejde.
Mindreudgift er overført til 2018.
222739 Trafiksikkerhedsfremmende foranstaltninger (2017)
Anlægsbevilling                                                          4.495.000 kr.
Afholdte udgifter                                                       2.161.717 kr.
Mindreudgift                                                             2.333.283 kr.
Der er tidligere aflagt del-regnskab 2008-2015
med i alt                                                                37.072.577 kr.
Regnskab 2017                                                         2.161.717 kr.
Med dette del-regnskab er i alt aflagt for                     39.234.294 kr.
I 2017 er afholdt udgifter til venstresvingsbaner på Ndr. Ringgade ved Nordvej, Ny trafiksikkerhedsplan, Mindre trafiksikkeredstiltag, Tryghedsfremmende projekter, Sikker skolevej – Antvorskov skole, Valbygårdsvej Slagelse – etablering af cykelbane og støtteheller, Projektansættelse samt handplanprojekterne: Næstved Landevej/Stigsnæs Landevej, Rundkørsler, Grønningen/Skovvejen, Sdr. Ringgade/Næstvedvej, Tårnborgvej, Østerbro/Rosenkildevej/Østre Alle, Sdr. Stationsvej.
Mindreudgift er overført til 2018.
222896 Korsør Erhvervspark – etablering af vej (2017)
Anlægsbevilling                                                          5.394.000 kr.
Afholdte udgifter                                                       4.163.931 kr.
Mindreudgift                                                             1.230.069 kr.
Der er tidligere aflagt del-regnskab 2016
med i alt                                                                     309.575 kr.
Regnskab 2017                                                         4.163.931 kr.
Med dette del-regnskab er i alt aflagt for                       4.473.506 kr.
Der er etableret vejadgang og vejen er åbnet for færdsel. Arbejdet forventes afsluttet i 2018.
Mindreudgift er overført til 2018.
667190 Shared Space – trafikdæmpning ved sygehus (2017)
Anlægsbevilling                                                          3.269.000 kr.
Afholdte udgifter                                                       2.445.317 kr.
Mindreudgift                                                                823.683 kr.
Der er tidligere aflagt del-regnskab 2014 - 2016
med i alt                                                                  6.240.238 kr.
Regnskab 2017                                                         2.445.317 kr.
Med dette del-regnskab er i alt aflagt for                       8.685.555 kr.
Arbejdet er næsten færdig. Der pågår for tiden drøftelser med SK Gadelys A/S i forhold til den etablerede vejbelysning. Arbejdet forventes helt afsluttet i 2018.
Mindreudgift er overført til 2018
667195 Omprofilering af kryds Grønningen (2017)
Anlægsbevilling                                                          2.500.000 kr.
Afholdte udgifter                                                       2.281.091 kr.
Mindreudgift                                                                218.909 kr.
Der er tidligere aflagt del-regnskab 2014 - 2016
med i alt                                                                  8.130.263 kr.
Regnskab 2017                                                         2.281.091 kr.
Med dette del-regnskab er i alt aflagt for                      10.411.354 kr.
Sideudvidelse af Grønningen er fortsat fra 2016. Der er stadig uafklarede forhold med Vejdirektoratet.
Mindreudgift er overført til 2018.
Retligt grundlag
Slagelse kommunes regler for Anlægsstyring.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Centerchef for Teknik og Miljø anbefaler, at regnskaberne godkendes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Jf. Slagelse Kommunes Kasse- og Regnskabsregulativ skal overskridelse af en anlægsbevilling finansieres inden for fagudvalgets egen budgetramme 1 (løn samt øvrige driftsudgifter/-indtægter). Mindreudgift tilføres kassen.
Da der er tale om del-anlægsregnskaber søges alle uforbrugte beløb overført til 2018 til videreførelse af projekterne.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller, at det anbefales over for Byrådet
1.    at del-anlægsregnskaberne godkendes.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 6. april 2018:
Fraværende:  Anders Koefoed (V)
Anbefales.

12. Anlægsregnskaber < 2 mio. kr. - Teknik og Miljø (B)

12.   Anlægsregnskaber < 2 mio. kr. - Teknik og Miljø (B)

Sagsnr.: 330-2017-82577               Dok.nr.: 330-2018-202168                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget  
Beslutningstema
For anlægsprojekter, hvor bruttoudgift er mindre end 2 mio. kr., skal der udfærdiges anlægsregnskab til fagudvalgets godkendelse. Regnskabet indgår herefter i en samlet anlægsoversigt over afsluttede anlægsregnskaber til Økonomiudvalg og Byråd i forbindelse med regnskabsafslutningen.
Baggrund
Center for Teknik og Miljø har udarbejdet anlægsregnskaber for:
020545 Rekreativt areal ved Gl. stadion, Slagelse
Der er tidligere aflagt del-regnskab for udgifter afholdt i 2014-2016
med i alt                                                                      1.330.692 kr.
Regnskab 2017                                                                101.917 kr.
Med dette regnskab er i alt aflagt for                                1.432.609 kr.
Bevilling                                                                       1.431.000 kr.
Samlet merudgift                                                                1.609 kr.
I 2017 er arbejdet med renovering af areal ved Gl. Stadion i Slagelse færdiggjort med renovering af krat og beplantning mod Parkvej.
Samlet merudgift 1.609 kr. finansieres af driftskonto 020003-02 Grønne områder og naturpladser, Ad-hoc.
222740 Tilgængelighedsfremmende tiltag
Der er tidligere aflagt del-regnskab for udgifter afholdt i 2008-2016
med i alt                                                                    10.451.851 kr.
Regnskab 2017                                                             1.194.418 kr.
Med dette regnskab er i alt aflagt for                              11.646.269 kr.
Bevilling                                                                     11.452.000 kr.
Samlet merudgift                                                             194.269 kr.
Der er udført tilgængelighedsprojekter jf. udbud.
Merudgift foreslås finansieret af driftskonto 211002 Veje og Trafik, 571 Udskillelse af off. Veje.
222890 Parkeringsstrategi for Slagelse kommune
Bevilling                                                                         300.000 kr.
Afholdt udgift                                                                  269.170 kr.
Mindreudgift                                                                     30.730 kr.
ViaTrafik har udarbejdet parkeringsstrategi for Slagelse kommune.
Mindreudgift foreslås tilført kassebeholdningen.
Samt følgende del-anlægsregnskaber:
010580 Strand, Broer og toiletter (2017)
Bevilling                                                                       1.500.000 kr.
Afholdt udgift                                                               1.480.410 kr.
Mindreudgift                                                                     19.590 kr.
Det er første del-regnskab.
Der er etableret vinter-/helårsbadebro udført i træ ved Kobæk strand samt mindre istandsættelser af toiletter ved kommunens strande.
Mindreudgift er overført til 2018.
214500 Vintermateriel (2017)
Anlægsbevilling                                                            265.000 kr.
Afholdte udgifter                                                          265.480 kr.
Merudgift                                                                         480 kr.
Der er tidligere aflagt del-regnskab for udgifter afholdt i 2016
Med i alt                                                                2.035.207 kr.
Regnskab 2017                                                          265.480 kr.
Med dette del-regnskab er i alt aflagt for                     2.300.687 kr.
I 2017 er kun anskaffet det mest presserende udskiftninger. Fra 2018 er der igen afsat budget på kontoen.
222510 Hovedistandsættelse af broer (2017)
Bevilling                                                                       1.967.000 kr.
Afholdt udgift                                                               1.850.775 kr.
Mindreudgift                                                                    116.225 kr.
Der er tidligere aflagt del-regnskab for udgifter afholdt i 2009-2016
med i alt                                                                      8.675.251 kr.
Regnskab 2016                                                             1.850.775 kr.
Med dette del-regnskab er i alt aflagt for                         10.526.026 kr.
I 2017 er en stor del af gået til udskiftning af bro over Tude å på Nordskovvej på grænsen til Sorø Kommune. Herudover driftsomkostninger til Halsskovbroen, særeftersyn m.v.
Mindreudgift er overført til 2018.
222520 Støjvold langs motorvejen (2017)
Bevilling udgift                                  363.000 kr.
Bevilling indtægt                                250.000 kr.               113.000 kr.
Afholdt udgift                                    605.417 kr.               605.417 kr.
Netto-merudgift                                                               492.417 kr.
Der er tidligere aflagt del-regnskab for udgifter/indtægter afholdt i 2007-2016
med i alt                                                                     -5.626.107 kr.
Regnskab 2017                                                                605.417 kr.
Med dette del-regnskab er netto aflagt for                        -5.020.690 kr.
I 2017 er afholdt udgift til dels advokat ifm. tidligere hovedentreprenørs konkurs. Herudover er afholdt udgift til ny hovedentreprenør Frede Andersen & Søn, som færdiggør jordvolden. Arbejdet forventes færdig i 2021.
Merudgift er overført til 2018.
222845 Anlæg af cykelstier (2017)
Bevilling                                                                       4.862.000 kr.
Afholdt udgift                                                               1.732.374 kr.
Mindreudgift                                                                 3.129.626 kr.
Der er tidligere aflagt del-regnskab for udgifter afholdt i 2012 - 2016
med i alt                                                                    36.489.268 kr.
Regnskab 2017                                                             1.732.374 kr.
Med dette del-regnskab er netto aflagt for                       38.221.642 kr.
I 2017 er afholdt udgift til færdiggørelse af cykelsti Skælskør Landevej – Hashøjvej til Gerlevvej, cykelsti Skælskør Landevej – Gerlevvej til Lundforlund samt følgearbejder ved afsluttede stiprojekter.
Mindreudgift er overført til 2018.
222900 Cykelstier – 2017 – 2020 (2017)
Bevilling                                                                       2.100.000 kr.
Afholdt udgift                                                                    67.550 kr.
Mindreudgift                                                                 2.032.450 kr.
Det er første del-regnskab.
I 2017 er alene afholdt udgift til planlægning af cykelstistrækning. Arbejdet forventes igangsat foråret 2018. Kontoen skal i øvrigt ses sammen med cykelstikonto 222845 Anlæg af cykelstier.
Mindreudgift er overført til 2018.
Retligt grundlag
Slagelse Kommunes regler for Anlægsstyring.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Centerchef for Teknik og Miljø anbefaler, at del-anlægsregnskaberne godkendes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Jf. Slagelse Kommunes Kasse- og Regnskabsregulativ skal overskridelse af en anlægsbevilling finansieres inden for fagudvalgets egen budgetramme 1 (løn samt øvrige driftsudgifter/-indtægter). Mindreudgift tilføres kassen.
For del-anlægsregnskabernes vedkommende søges alle uforbrugte beløb overført til 2018 til videreførelse af projekterne.
Merudgift og mindreudgift på de endelige anlægsregnskaber foreslås hhv. finansieret af driftskonto 211002-571 Veje og trafik med 194.000 kr. og tilføres kassen med 31.000 kr.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2018
2019
2020
2021
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Anlæg
06.02
163
 
 
 
Drift 211002-571
06.02
-194
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
31
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at anlægsregnskaberne godkendes og indgår i oversigt over afsluttede anlægsregnskaber undr 2 mio. kr. i forbindelse med aflæggelse af årsregnskab,
2.    at merudgift på anlæg Tilgængelighedsfremmende tiltag på 194.000 kr. finansieres af driftskonto 211002-577 Veje og Trafik,
3.    at mindreudgift på anlæg Parkeringsstrategi for Slagelse kommune på 31.000 kr. tilføres kassebeholdningen,
4.    at del-anlægsregnskaber godkendes og indgår i oversigt over afsluttede anlægsregnskaber undr 2 mio. kr. i forbindelse med aflæggelse af årsregnskab
5.    at afvigelserne på del-anlægsregnskaberne overføres til 2018.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 6. april 2018:
Fraværende: 
Godkendt.

13. Initiativretssag - Støtte WIFI4EU (B)

13.   Initiativretssag - Støtte WIFI4EU (B)

Sagsnr.: 330-2018-21736               Dok.nr.: 330-2018-202195                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Ansøgning om midler til udbredelse af WIFI forbindelser.
Anne Bjergvang (A) ønsker at sætte en sag på dagsorden vedrørende EU projektet Wifi4eu.
Baggrund
EU kommissionen har igangsat et projekt, kaldet WiFI4EU, hvor 1000 kommuner kan få hjælp til at få 5G hot spot. Med WiFi4EU ønsker EU-Kommissionen, at støtte udbredelsen af gratis wifi-forbindelse til borgerne og de besøgende i offentlige rum som parker, pladser, offentlige bygninger, biblioteker, sundhedscentre og museer overalt i Europa.
For at komme i betragtning, har kommunen registreret sig. Derefter, når ansøgningen åbner den 15. maj 2018, skal kommunen ansøge hurtigst muligt efter ”først til mølle” princippet. EU kommissionen dækker udgifter til udstyr og etablering af hot spot op til 15.000 Euro, mens kommunen skal afholde alle driftsudgifter i minimum 3 år.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der skal afsættes midler til projektet.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Anne Bjergvang (A) indstiller,
1.    at der gives en orientering om initiativet,
2.    at der ansøges hurtigst muligt med henblik på, at kendte ”sorte pletter” i det offentlige rum får bedre adgang med 5G hotspots.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 6. april 2018:
Fraværende: 
Genoptages.
Villum Christensen (I) deltog delvis i punktet.

14. Eventuelt (D)

14.   Eventuelt (D)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2018-201943                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget  
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 6. april 2018:
Fraværende:  Anders Koefoed (V), Villum Christensen (I)
Intet.

15. Genoptaget - Opstilling af digitale skilte (pyloner) med op-startsfinansiering over 3 år i Slagelse, Korsør og Skælskør (B)

15.   Genoptaget - Opstilling af digitale skilte (pyloner) med op-startsfinansiering over 3 år i Slagelse, Korsør og Skælskør (B)

Sagsnr.: 330-2016-42370               Dok.nr.: 330-2018-202219                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget skal tage stilling til, om nedenstående finansieringsmodel for opsætning af pyloner i Slagelse, Korsør og Skælskør skal iværksættes, hvilket forudsætter beslutning om støtte fra Slagelse Kommune. Finansieringsmodellen skal sikre, at det økonomiske bidrag til driften af pylonerne kan foregå uden Slagelse Kommunes involvering efter 3 år.
Baggrund
Business Slagelse har, med interessesammenfald fra Korsør Erhvervsforening og Skælskør Erhvervsforening, gennem de seneste år ønsket at få etableret pyloner ved indfaldsvejene til kommunens 3 købstæder. 4 stk. i Slagelse, og 2 stk. i hhv. Korsør og Skælskør.
Der har været overvejet forskellige løsninger over tid, som nu udmønter sig i, at de tre erhvervsforeninger har henvendt sig til Slagelse Kommune med et forslag til kommunalt støtte over 3 år på 450.000 kr. eksklusiv moms pr. år, i alt 1.350.000 kr. Dette med henblik på en selvkørende drift af pylonerne, uden kommunens involvering, efter 3 år. Det er aftalt mellem de 3 erhvervsforeninger, at Business Slagelse er ansvarlig for udvikling og drift af hele projektet.
I bilag er gengivet den økonomiske kalkulation.
Erfaringer med opstilling og drift af pyloner
I flere kommuner landet over er der positive erfaringer med digital skiltning. Eksempelvis har både Holstebro Kommune og Horsens Kommune rigtig gode erfaringer med pyloner. Sidstnævnte kommune har særdeles gode erfaringer med markedsføring af events og borgerrettet information. Derudover har pylonerne profileret detailhandel og erhvervsvirksomheder i kommunen. Den økonomiske erfaring fra Horsens Kommune er, at pylonerne har aktiveret nye sponsorer og dermed løftet indtægtsgrundlaget.
Placering af digitale infostandere
Da Slagelse Kommune tidligere har overvejet mulighederne for opstilling af pyloner, er der allerede foretaget vurderinger af den praktiske del af opsætningen af pylonerne, jævnfør følgende:
Alle digitale infostandere placeres udenfor registreret vejareal, det vil sige, at der ikke kan opsættes digitale infostandere på arealer, som er registreret som offentlig vej eller privat fællesvej.
Alle digitale infostandere skal placeres indenfor den færdselsmæssige byzoneafgrænsning, og placeringen skal ske på en sådan måde, at infostanderen ikke dækker for udsyn og oversigter på færdselsarealet.
I forlængelse af de krav, som er præciseret til placeringen af pylonerne, er følgende overvejet som placeringer i samarbejde med Business Slagelse for Slagelse by.
Pyloner – 4 stk. ønskes ved følgende indfaldsveje:
Indfaldsvej fra Næstved. Her placeres pylon tæt på rundkørslen imellem Sdr. Ringgade og Transportcenteret (Stop 39). Gældende bestemmelse for området:
Område privat ejet. Omfattet af lokalplan 197, Trafik og Transportcenter
§ 7.5 – Fritstående skilte og lign. må ikke være højere end 6 m.
§ 7.6 – Markeringsskilt, vartegn – maks. 14 m højt.
Kommuneplantillæg: Der skal tages særlige hensyn til udformning af facader og for arealer mod Sdr. Ringgade.
Indfaldsvej fra Korsør. Her ønskes pylon placeret ud til Korsørvej mellem omfartsvejen og Asienvej. Gældende bestemmelse for området:
Område privat ejet. Er ikke lokalplanlagt.
Kommuneplanrammeområde 1.4R8: Rekreativt grønt område (ingen specifikke skiltebestemmelser).
Indfaldsvej fra Sorø. Her ønskes pylon placeret mellem Ndr. Ringgade og Sorøvej ved rundkørslen. Gældende bestemmelse for området:
Område privat ejet. Omfattet af lokalplan 192, Erhvervsområde ved Pilegårdsvej.
§ 7.4 – Fritstående skiltning må ikke være højere end 5 m og må ikke placeres over færdselsarealer, i oversigtsarealer eller beplantningsbælter. Reklameflagning og reklameskiltning ikke tilladt.
Indfaldsvej fra Kalundborg. Her ønskes pylon placeret på den østlige side af Kalundborgvej. Gældende bestemmelse for området:
Privat ejet. Omfattet af lokalplan 97, Erhvervsområde ved Odensevej
§ 7.2 – Skiltning og reklamering må kun finde sted i et efter Byrådets skøn sædvanligt omfang for virksomheder af den pågældende art.
§ 8.4 – Arealet mellem Kalundborgvej og beplantningsbæltet (5-7m fra vejskel) må ikke bruges til udstilling
.
Hertil placeringer af pyloner ved 2 indfaldsveje til Korsør og 2 placeringer af pyloner ved indfaldsveje til Skælskør, der endnu ikke er fastlagt.
Center for Teknik og Miljø har efterfølgende foretaget en besigtigelse af de pågældende placeringer ved de ovennævnte 4 indfaldsveje og konkluderet følgende.
Den endelige og nøjagtige placering af pylonerne vil herefter foregå i et tæt samarbejde mellem Business Slagelse og projektleder fra Center for Teknik og Miljø. Projektleder vil også være behjælpelig med udformning af ansøgning om gravetilladelse og byggetilladelse.
For Korsør og Skælskør er der som nævnt endnu ikke præciseret konkrete placeringer af Pylonerne. Krav til placering vil være den samme for Korsør by og Skælskør by som for Slagelse by.
Retligt grundlag
Erhvervsfremmeloven.
Handlemuligheder
A. Udvalget kan vælge at beslutte, at den fremlagte model godkendes med henblik på igangsætning straks.
B. Udvalget kan vælge at beslutte, at den fremlagte model ikke godkendes.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at etableringen af pylonerne vil styrke Slagelse Kommunes image som en førende kommune på Sjælland, når det gælder detailhandel, kultur og events samt kyst- og naturturisme. Samtidig får Slagelse Kommune mulighed for at synliggøre egne aktiviteter overfor borgerne og dermed styrke kommunens borgerrelationer og kommunikation.
Hertil kan forventes en aktivering af nye indtægtskilder, der kan styrke detailhandling og byudvikling
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Den økonomiske model er beskrevet i bilag. Her er præciseret den økonomiske investering for Slagelse Kommune. Investeringen udgøres af støtte på 450.000 kr. eksklusiv moms i 3 år, i alt 1.350.000 kr. Se bilag med den økonomiske kalkulation udarbejdet af Business Slagelse.
Finansieringen af driftstilskuddet foreslås gennemført ved at indgå i de kommende budgetforhandlinger.
Konsekvenser for andre udvalg
Erhvervsforeningerne er forankret i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget. 
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
· den fremlagte model for opstilling af pyloner godkendes med henblik på, at finansieringen indgår i de kommende budgetforhandlinger.
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 7. august 2017:
Fraværende: 
Udvalget finder projektideen interessant.
Udvalget ønsker at administrationen tager dialog med Skælskør og Korsør Erhvervsforening.
Udvalget ønsker en nærmere redegørelse for budgetforudsætningerne.
GENOPTAGET
A. Udvalget ønsker at administrationen tager dialog med Skælskør og Korsør Erhvervsforening.
Der har været dialog med formand for hhv. Skælskør og Korsør Erhvervsforening, der begge fortæller, at foreningerne har en positiv interesse i opstilling af pyloner – 2 i Skælskør og 2 i Korsør - og forudsætter mulighed for indflydelse i den videre proces. Også overfor formanden for Business Slagelse har de to formænd bekræftet, at der ønskes pyloner i de to byer.
B. Udvalget ønsker en nærmere redegørelse for budgetforudsætningerne.
Som uddybning af den allerede fremsendte budgetforudsætning kan tilføjes at:
Business Slagelse har i budgetforudsætningerne indlagt et forsigtighedsprincip. Dette princip bygger på erfaringer fra andre byer, der har arbejdet med pylonprojekter. Her peges på, at der i de første år er områder, der kræver særlig opmærksomhed og har udfordret indtjeningspotentialet. Der peges på følgende:
· Uddannelse og kurser af brugere (kunder) og administrativ support
· Opbygning af ”kundeportefølje”
· Markedsføring
· Hotline og support
· Prissætning
Ud over forsigtighedsprincippet i budgetforudsætningerne er følgende indbygget i det vedlagte budgetskema/bilag.
· Den leasingmodel der er valgt er gennemtestet af leverandøren og bygger på en række lignende pylonprojekter over hele landet.
· Valg af leverandør er foretaget ud fra kriterier der bygger på faglig erfaring, økonomisk soliditet, teknologisk kompetence.
· Der er foretaget en analyse af markedet for pylonannoncer. Her dokumenteres det at annoncører i dag betaler en markedspris for dagbladsannoncering på 7000 kr. til 16.000 kr. pr. oplag.
· Den angivne investering for Slagelse Kommune i budgetskamaet/bilaget på 450.000 kr. årligt i 3 år, vil i et vist omfang kunne finansieres af de eksisterende midler til kommunikation/markedsføring i de relevante centre, hvor det skønnes at digital formidling er faglig relevant.  
Samtidig pointeres det, at det at tænke nyt og adoptere de nye muligheder er, jævnfør andres erfaringer, ikke en selvfølgelighed. Derfor forudsætter det en målrettet markedsføringsindsats af de digitale løsninger overfor Slagelse Kommune, detailhandel, erhverv, foreninger og kulturarrangementer.
Det skal bemærkes, at der er foretaget et par sproglige præciseringer i budgetskemaet/bilag.
C. Udvalget ønsker uddybet retningslinjerne for anvendelsen af pylonerne.
Formål
Pyloner bruges til at markedsføre større events i Slagelse Kommune, og de skal være med til at styrke sammenhængskraften i hele kommunen.
Der vises større arrangementer som for eksempel Slagelse Festuge, Maritime dag i Korsør, Drengerøvsaften i Skælskør, Sct. Mikaels nat, koncerter, store sportsbegivenheder og kulturelle arrangementer, der enten har stor volumen eller som en unik karakter.
Skærmene kan også bruges til nødvendige serviceoplysninger.
Hvordan vises annoncerne?
Hvis informationerne på infostanderne følger de retningslinjer som er anført i nedenstående er det Center for Teknik og Miljøs vurdering, at annonceringerne på infostanderne ikke vil være til gene for trafikken og trafiksikkerheden.
Annoncerne vises enkeltvis i minimum 10 sek. ad gangen. Skift mellem annoncerne sker ved langsom op- og nedblænding. Dette sker af hensyn til trafiksikkerheden.
Annonceringen på infostanderne skal være uden bevægelser.
Infostanderne slukkes i perioden mellem kl. 1.00 og 5.00.
Der tages forbehold for tekniske nedbrud, som kan medføre, at skiltene er ude af drift i kortere perioder. Dette betragtes som force majeure.
Hvad kan der annonceres for?
Der lægges vægt på, at arrangementer og begivenheder skal være af væsentlig karakter med en bred almen interesse og med offentlig adgang.
Det er kun muligt at booke annoncer på de digitale infostandere, som omhandler:
· Kultur- og sportsarrangementer, udstillinger, konferencer og lignende
· Turistarrangementer
· Store handelsarrangementer
· Generel borgerinformation
· Trafikinformation.
Der må ikke annonceres for kommercielle virksomheders produkter i salgsøjemed. Men kommercielle virksomheder må gerne brande deres logo uden tilhørende salgstilbud. Sponsorer der støtter events og arrangementer må gerne få præsenteret deres logo i forbindelse med markedsføringen af disse events/arrangementer.
D. Udvalget ønsker præciseret mulighederne for anvendelse af intelligent parkeringsskiltning via pylonerne.
På baggrund af henvendelse fra Business Slagelses formand har leverandøren af pylonerne bekræftet, at det er muligt at vise intelligent trafikinformation via pyloner. Samtidig skal det understreges, at dette forudsætter, at der etableres et parkeringssystem til indsamling af trafikdata, hvilket forudsætter en investering fra Slagelse Kommunes side.
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 4. september 2017:
Fraværende:  Johnny Persson (V), Villum Christensen (I)
Der ønskes en nærmere redegørelse samt flere scenarier for indtægtsfinansiering og forankring af projektet.
Der ønskes en nærmere redegørelse for udgift til etablering af parkeringssystem og udgifterne for intern ressource til salg mv (30.000 kr.).
GENOPTAGET
Administrative bemærkninger
I det følgende er redegjort for den uddybning, som Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget havde som ønske ved mødet i udvalget den 4.september 2017.
1. Forankring af projektet
Erhvervsforeningerne drøfter indbyrdes forskellige modeller for forankring, men ønsker under alle omstændigheder, at administrationen forankres i erhvervsforeningsregi.
2. Udgift til etablering af parkeringssystem
Der er i det følgende præciseret hvilke omkostninger, der er i forbindelse med etablering af et parkeringssystem i relation til opsætning af pyloner. Der er alene fokuseret på Slagelse by, i overensstemmelse med den nyligt udarbejdede parkeringsstrategi. Strategien præciserer, at det er alene Slagelse by, der har den bymæssige størrelse og udfordringer med parkeringskapaciteten, der gør det økonomisk relevant at etablere et parkeringssystem.
Ifølge leverandøren ITS Teknik vil en typisk gennemsnitlig pris for et parkeringsområde være kr. 200.000 ekskl. moms for etablering af et parkeringssystem.
Der vil selvfølgelig være nogle konkrete forhold, der kan rykke prisen både den ene og den anden vej, men hvis der er flere områder, vil det typisk udjævne sig.
Der skal være minimum 4-5 parkeringsområder inddraget, for at den angivne pris på 200.000 kr. ekskl. moms er gældende og at omkostningerne vedrørende tilslutning af parkeringssystemet til pylonerne kan indeholdes i prisen.
Ifølge parkeringsstrategien er der 53 offentlige parkeringspladser i Slagelse by. Det kan drøftes, hvorvidt det kun er de større parkeringsområder, der skal omfattes af et evt. parkeringssystem.
3. Scenarier for indtægtsfinansiering og herunder udgifterne til intern ressource vedrørende salg (30.000 kr.)
Der har i uge 39 været møde med formændene for de 3 erhvervsforeninger, hvor ovenstående blev drøftet, og der var en umiddelbar tilbagemelding i forhold udgifterne for intern ressource til salg:
Erhvervsforeningerne har revurderet behovet for intern ressource, således at den primært skal bruges til administration af systemet. Selve ”salgsopgaven” forventes løst på anden vis, eksempelvis via by-kontorerne. Udgifterne til intern ressource vil derefter udgøre 15.000 kr./mdr. Med afsæt i dette ønsker erhvervsforeningerne således opstartsfinansiering på 270.000 kr. årligt i 3 år.
Det skal bemærkes at de fleste fagområder i kommunen anvender midler på annoncering. Det kan derfor vurderes, hvorvidt en del af annonceringen fremadrettet hensigtsmæssigt vil kunne ske via pyloner. I givet fald vil købet af annoncer/formidling via pyloner kunne indgå som en del af Slagelse Kommunes bidrag til finansieringen i de tre år. På mødet uddybes dette.
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller
1. at udvalget drøfter opstartsfinansiering for de første tre år af pylonernes drift
2. at udvalget tager erhvervsforeningernes ønske om at fastholde forankringen i eget regi til efterretning
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 6. april 2018:
Fraværende:  Anders Koefoed (V)
Taget til efterretning
Udvalget er positiv over for initiativet.
Administrationen udarbejder en samlet oversigt over kommunens udgifter til annoncering.
Administrationen afholder møde med Business Slagelse med henblik på drøftelse af organisering / finansiering.
Sagen genoptages på næste udvalgsmøde.