Erhvervs- og Teknikudvalget (2018-2021) – Dagsorden – 4. juni 2018



1. Godkendelse af dagsorsden (B)

1.     Godkendelse af dagsorsden (B)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2018-270378                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Centerchefen for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at dagsorden godkendes.

2. Orientering fra udvalgsmedlemmer og administration (O)

2.     Orientering fra udvalgsmedlemmer og administration (O)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2018-270382                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Der gives orientering af aktuelle tiltag, sager, projekter m.m.
1. Orientering fra udvalgsformanden.
2. Orientering fra Erhvervs- og Teknikudvalget´s medlemmer.
3. Orientering fra Administrationen.
Indstilling
Centercheferne for Teknik og Miljø, Kommunale Ejendomme samt Kultur Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.

3. Overførsel af anlæg fra 2018 til 2019 - Erhvervs- og Teknikudvalget (B)

3.     Overførsel af anlæg fra 2018 til 2019 - Erhvervs- og Teknikudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2018-22369               Dok.nr.: 330-2018-268686                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Udvalget skal indstille til Økonomiudvalg og Byråd, hvilke anlægsbevillinger, der på baggrund af Budgetopfølgning 2 for 2018, der foreslås overført til 2019.
Baggrund
Fagudvalgenes Budgetopfølgning 2 for 2018 viste en forventning om et samlet mindreforbrug på anlæg i 2018 på 70,9 mio. kr. Byrådet besluttede på den baggrund på mødet den 28. maj 2018, at få udarbejdet et forslag til anlægsbevillinger, der udskydes fra 2018 til 2019. Formålet hermed er at sikre et mere retvisende budget for 2018 samt en opdatering af anlægsrammen i Budget 2019-2022.
Udgangspunkt for vurderingen af, om en bevilling overføres, er den forbrugsvurdering for 2018, der blev gjort i forbindelse med Budgetopfølgning 2. Udvalget har dog mulighed for at pege på og kommentere konkrete forhold, der justerer på dette grundlag inden samlet sag forelægges Økonomiudvalg og Byråd i juni.
I Bilag 1 er vist udvalgets anlæg i 2018 med forventet forbrug i henhold til Budgetopfølgning 2 samt evt. bemærkninger hertil.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
Handlemuligheder
Udvalget kan bekræfte oversigten i Bilag 1 til overførsel af anlægsbevilling til 2019 eller vælge at indstille ændringer heri.
Vurdering
Center for Teknik og miljø har justeret på den forventede afvigelse for 2018 i forhold til den udmeldte afvigelse i forbindelse med Budgetopfølgning 2. Enkelte anlæg forventes afsluttes i 2018 og derfor foreslås den forventede afvigelse ikke overført til 2019. For enkelte andre anlæg forventes forbruget i 2018 at være lidt højere end forventet ved Budgetopfølgning 2.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektør og Centerchefer indstiller,
1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget til Økonomiudvalg og Byråd anbefaler overførsel af anlæg for 17,713 mio. kr. fra 2018 til 2019 som vist i Bilag 1.

4. Aftale med Slagelse Festuge om tilskud i 2019-2022 (B)

4.     Aftale med Slagelse Festuge om tilskud i 2019-2022 (B)

Sagsnr.: 330-2018-18450               Dok.nr.: 330-2018-259373                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget, Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Bestyrelsen for Slagelse Festuge har i ansøgningen om tilskud til 2018 søgt om flere midler end de forudgående år. I de nuværende retningslinjer, som baserer sig på Kulturstrategien, fandtes der ikke hjemmel til at anbefale overfor udvalget, at ansøgningen på 400.000 kroner kunne imødekommes. Udvalgene godkendte administrationens indstilling om 225.000 kroner (kultur- og turismemidler), dog med dispensation til at festugen kunne beholde overskud af tidligere kommunalt tilskud kr. 136.000,-
Administrationen har haft en dialog med bestyrelsen for Slagelse Festuge vedrørende udviklingsplaner og støttemuligheder. I det følgende fremlægges bestyrelsens forslag til en udviklingsplan som input til en flerårig aftale med kommunen om støtte.
Vision – Slagelse Festuge
Festugen afholdes altid i uge 26. Festugen er en frivillig forening med en ulønnet bestyrelse bestående af 6 ildsjæle. Der er tilknyttet en lønnet koordinator for festugen. Den første festuge fandt sted i år 2000, og i dag gæster op mod 40.000 gæster Slagelse i løbet af festugen (festugens egne tal).
For bestyrelsen er det vigtigt, at der indgår nye elementer i festugen, samtidig med at succesfulde, eksisterende arrangementer bevares, som fx Dyrenes Dag og Sankt Hans Aften.
Festugens visioner går bl.a. på at inddrage flere af kommunens foreninger i at bidrage med kulturelle begivenheder. Festugen har planer om at lave satellit-arrangementer i hele kommunen samt at udbyde et bredere sortiment af musikgenrer. Det er et stort ønske fra bestyrelsen, at der kan tilbydes gratis koncerter.
Den overvejende del af finansieringen af udviklingsplanen kommer fortsat fra sponsorer. Dog ser bestyrelsen gerne, at der indgås en 3-årig tilskudsaftale med Slagelse Kommune.
Festugens oplæg til udviklingsplan er vedlagt som bilag.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens principper om støtte til kulturelle aktiviteter samt aktiviteter, der har turismefremmende karakter.
Handlemuligheder
Det er administrationens vurdering, at udvalgene har følgende handlemuligheder:
1. 4-årig aftale med fastlagte mål, som understøtter indsatser i Slagelse Kommune. Forslag til aftale er vedlagt som bilag
2. Nuværende ansøgningspraksis fastholdes
Vurdering
Generelt til udviklingsplanen har administrationen følgende kommentarer:
Bestyrelsen ønsker at lave satellit arrangementer i hele kommunen. Administrationen vil anbefale, at festugen fokuserer på at lave aktiviteter i Slagelse Bymidte for at markedsføre Slagelse by. Der findes byfester rundt i kommunen arrangeret af mindre foreninger.
Ydermere anbefaler administrationen, at festugen også fokuserer på at inddrage studerende og uddannelsessøgende i byen, da Slagelse er en uddannelsesby. Dette kan gøres via kulturelle aktiviteter.
Handlemulighed 1 – 4-årig aftale med fastlagte mål
Med en 4-årig aftale vil det være muligt for festugen at arbejde hen imod en bæredygtig økonomi, der betyder, at der ikke skal søges om kommunalt tilskud. Det er administrationens anbefaling, at der skal udarbejdes en aftale med tydelige mål, således at tilskuddet dækker køb af aktiviteter, der markedsfører Slagelse som en handelsby og en uddannelsesby. Aftale er vedlagt som bilag.
Med denne aftale kan festugen ikke søge andre midler i Slagelse Kommune.
Økonomi:
- Køb af kulturaktiviteter 300.000 kr. (kulturmidler)
- Køb af markedsføring samt andre understøttende foranstaltninger 100.000 kr. (turismemidler)
Handlemulighed 2 – nuværende praksis fastholdes
Festugen søger årligt Puljen til kulturelle formål og bliver udelukkende vurderet ud fra retningslinjerne til denne pulje. Retningslinjerne bygger på Kulturstrategien.
Herudover oplever administrationen, at festugen søger andre puljer, hvorfor der bliver brugt forholdsvis mange ressourcer på at sagsbehandle ansøgninger fra festugen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Handlemulighed 1 giver mulighed for at tænke tilskud fra både kulturmidler og turismemidler.
Handlemulighed 2 vurderes kun ud fra Puljen til kulturelle formål, som bliver skåret med 2 % hvert år frem til år 2021.
Konsekvenser for andre udvalg
Handlemulighed 1 vil kræve, at Kultur- og Fritidsudvalget samt Erhvervs- og Teknikudvalget disponere midler til festugen. Herudover bør der i aftalerne tænkes flere af kommunens strategier ind, fx udvikling af detailhandel, campus og lokale fødevarer.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget beslutter at indgå en 4-årig aftale med Slagelse Festuge, jf. aftalen som er vedlagt som bilag. Støtten udgør 300.000 kroner og finansieres fra Puljen til kulturelle formål
2.    at Erhvervs- og Teknikudvalget beslutter at indgå en 4-årig aftale med Slagelse Festuge, jf. aftalen som er vedlagt som bilag. Støtte udgør 100.000 kroner, som finansieres af turismemidlerne.

5. Korsør Messen 2018 - ansøgning om tilskud (B)

5.     Korsør Messen 2018 - ansøgning om tilskud (B)

Sagsnr.: 330-2018-33087               Dok.nr.: 330-2018-281763                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Arrangørerne bag Korsør Messen søger om tilskud på 35.000 kr. til arrangementet i september 2018.
Baggrund
Korsør Antenneforening, Korsør Nærradio, Korsør Picnickoncerter og SOS Kommunikation v/Jens Møller er gået sammen om at afvikle Korsør Messen den 1. og 2. september 2018.
Arrangørerne beskriver arrangementet som en flot blanding af gode tilbud, lækre fødevarer, spændende øl og vin samt fed musik. Arrangementet foregår på Korsør Fæstning med udstillinger inden for i udstillingslokalet samt i telt udendørs. Musikken foregår i ”Gryden” og afvikles af Korsør Picnickoncerter. Beskrivelsen af arrangementet er vedhæftet som bilag.
Arrangørerne fokuserer på, at arrangementet også er målrettet turister i kraft af de deltagende udstillere – pt. er der tilmelding fra bl.a. Danske Ølentusiaster, Bag for en Sag, Korsør Antenneselskab/Yousee, BoligKorsør, Rema1000, Korsør MadMarked, Kjerulff A/S (Kia Biler).
Arrangørernes budget for Korsør Messen:
Indtægter
Salg af stande                                                   kr.    60.000
Tilskud ansøgt                                                   -       20.000
Tilskud, ansøgt Slagelse Kommune                        -       35.000
Sponsorbidrag                                                   -       27.000
I alt                                                                 kr.   142.000
Udgifter
Leje af Magasinbygningen på Korsør Fæstning         kr.      2.000
Leje af telt og toiletvogn                                     -       15.000
Musik om søndagen (Picnickoncert)                       -       14.000
Forplejning til personer på stande og frivillige          -        5.000
Administration, PR/komm, sociale medier m.m.       -       50.000
El/vand til faciliteter udendørs fx, køleskabe m.m.   -       10.000
Revisor                                                            -        8.000
Diverse                                                            -       10.000
Webhjælp til sociale medier                                  -        5.000
Annoncer                                                          -       20.000
I alt                                                                 kr.   139.000
Overskud inkl. ansøgt tilskud                                kr.      3.000
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens principper, der giver mulighed for tilskud til turismefremmende arrangementer. Endvidere giver Lov om erhvervsfremme mulighed for tilskud til erhvervsfremmende tiltag.
Handlemuligheder
Erhvervs- og Teknikudvalget kan:
a. bevilge de ansøgte 35.000 kr. i tilskud for 2018.
b. bevilge et andet beløb i tilskud for 2018.
c. give afslag på ansøgningen.
Vurdering
Administrationen vurderer, at der er tale om et spændende arrangement, der kan være medvirkende til at sætte fokus på Korsør, lokale producenter og øvrigt erhvervsliv.
Arrangementet har en bred målgruppe og henvender sig til såvel borgere, gæster og turister. Derudover har arrangementet et erhvervsfremmende sigte i form af præsentation af især lokale producenter og inddragelse af det lokale erhvervsliv, herunder det kommunikationsfirma, der varetager PR/markedsføring og indgår som en del af arrangørgruppen.
Tilsvarende kommercielle arrangementer i form af messer, der afvikles rundt om i kommunen, modtager ikke kommunalt tilskud.
Administrationen har nedenstående bemærkninger til arrangørernes budget:
Korsør Picnickoncerter afvikler koncerten søndag. Foreningen får tilskud på 42.000 kr. til de 10 øvrige koncerter, der afvikles i løbet af sommeren og udgiften på 14.000 kr. til denne koncert vurderes derfor som ekstraordinært høj. Som ved årets øvrige picnickoncerter stiller Slagelse Kommune scenefaciliteter til gratis til rådighed i ”Gryden” på Korsør Fæstning pga. fortidsmindefredningen.
Administrationen vurderer, at udvalget vil kunne bevilge tilskud fra turismemidlerne til udgiften til leje af telt og toiletvogn for at støtte etableringen af et nyt tiltag i Korsør. Dog skal det tages i betragtning, at udgiften til leje af udstillingslokalet i Magasinbygningen er væsentlig lavere end udgift til leje af fx Storebæltshallen eller lignende facilitet, som arrangørerne planlægger at benytte, hvis arrangementet gentages i 2019, og dermed får arrangørerne indirekte tilskud til arrangementet via faciliteten.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget bevilger 15.000 kr. i tilskud til arrangørerne af Korsør Messen 2018 til udgift til leje af telt og toiletvogn.

6. Videreudvikling af Halsskov Færgehavn (B)

6.     Videreudvikling af Halsskov Færgehavn (B)

Sagsnr.: 330-2018-32713               Dok.nr.: 330-2018-296964                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal beslutte i hvilken retning man ønsker at udviklingen af Halsskov Færgehavn skal bevæge sig hen imod. 
Baggrund
Halsskov Færgehavn er et af Slagelse Kommunes strategiske udviklingsprojekter som over tid skal udvikles fra en nedlagt færgehavn og til et sports- og aktivitetsområde med udgangspunkt i vandsport.
I oktober 2014 godkendte Byrådet et kommissorium for § 17 stk. 4 udvalget: Korsør – byen møder vandet. Af kommissoriet fremgår følgende konkrete opgaver for § 17.4 udvalget:
- at gennemføre udarbejdelsen af en udviklingsplan for Korsør og nærmeste opland,
- at arbejde for, at planen eller dele af planen efterfølgende prioriteres og realiseres,
- at være rådgivende udvalg for Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget i forhold til anvendelsen af de i alt afsatte 30 mio. kr. i årene 2016-18, samt
- at sikre lokal forankring i både proces og løsning.
§ 17 stk. 4 udvalget arbejdede med flere konkrete projekter såsom Helheds- og etapeplan for Korsør Lystbådehavn, udvikling af boligområdet Stationsbyen samt udvikling af Vandsportscenter i Færgehavnen. Specielt udviklingen af Vandsportscentret har optaget § 17.4 udvalget og er det projekt, som § 17.4 udvalget har brugt flest ressourcer på.
I sommeren 2017 stod følgende færdig i Halsskov Færgehavn; toiletbygning med omklædningsrum og udendørs bad, 3 beachvolley baner, trampesti til og fra opgraderet, så den er blevet brede nok til barnevogne mv, den asfalterede vej og parkeringsplads istandsat, opsætning af bord og bænke, skraldestativer og infotavler, etablering af de første 7 meter af et udspringstår med klatrevæg mv, etablering af opholdsplads med bænke og kikkert ved campingpladsen ud til spidsen af molen, etablering af adgang til vandet med trappe og flydeplatform i vandet, ansøgning om blå flag strand og etablering af de fornødne forhold samt nedtagning af fenderværk langs kajen.
Ovenstående tiltag er langt fra nok til at omdanne området fra en nedlagt færgehavn til et sports- og aktivitetsområde med udgangspunkt i vandsport. Der skal væsentlige flere funktioner samt aktiviteter til.
På baggrund af det ideoplæg, (som udelukkende skal ses som et ideoplæg) og som vist sig at være svært realiserbart og urealistisk, JDS arkitekts har udarbejdet, har administrationen set nærmere på, hvordan området kan udvikles.
En udvikling bør tage udgangspunkt i mange forskelligartede tiltag, herunder bl.a. kommunal forskønnelse af området, kommunale støtteanlæg, beboelse i området, forenings- og forretningsbaserede anlæg samt foreningsbaserede aktiviteter/event.
Hvis målet forsat er at skabe et sports- og aktivitetsområde med udgangspunkt i vandsport, er der brug for en konkret strukturplan der styrer de mange og mangeartede tiltag. Målet med strukturplanen er at skabe en realistisk og realiserbar plan, som tager udgangspunkt i det der allerede er lavet samt den virkelighed der arbejde i.
Nedenfor er der oplistet en række tiltag som strukturplanen kan indeholde
Kommunal forskønnelse af området
Slagelse Kommune ligger inde med en del azobetræ i forbindelse med nedtagningen af fenderværket. Det er politisk besluttet, at azobetræet skal sælges, da det ikke er økonomisk rentabel at opskære det til planker, som kan bruges til trædæk i området. Administrationen har igangsat et salg og er i dialog med flere parter om aftagning af træet. Bl.a er administrationen i dialog med Ungdomsøen om, at de køber til sikring af deres landanlæg.  Endvidere arbejdes der på, hvordan noget af træet kan bruges som siddemøbler i form af specielt designet bord- bænkesæt.   
Det forventes, at azobetræet er solgt i løbet af sommeren 2018 og kan give et provenu til kommunen i størrelsesordenen 1.2 – 1.6 mio. kr.
Når azobetræet er solgt og afhentet, bør området hvor træet ligger i dag planeres, således at området kan indgå som et midlertidig opholdsareal. Området er ikke oprenset for forurening, primært asfaltrester, og skal oprenses på sigt, hvorfor der heller ikke bør foretages yderligere, førend dette er gjort. 
På midtermolen har det vist sig, at naturen ikke beplanter området som ønsket, hvorfor det vil være fordelagtig at kommunen sår græs, således at hele området kan bruges som et stort opholdsareal hvor, borgere kan brede deres tæpper mv. ud og tage ophold i længere tid. Endvidere bør der opstilles bord- bænkesæt, grillpladser samt hængekøjer.
Ligeledes på midtermolen, samt andre steder i området, er der i dag en del gammel graffiti. Meget af dette er enten dårlig lavet eller præget af tidens tand, hvorfor det foreslås, at det udarbejdes et vægmalerikoncept for midtermolen, som kan være med til at fremme det arkitektoniske udtryk i området. Dette vil også på sigt være aktuelt andre steder i Færgehavnen.       
Kommunale støtteanlæg
Højvandsikring integreret i strandpromenade
Som led i højvandsikringen af Halsskov skal der også foretages sikring i Halsskov Færgehavn. En højvandsikring bør bruges aktivt og det er derfor oplagt, at hovedstien opgraderes og udvides, således at den får karakter af en strandpromenade. Internt i administrationen er man allerede begyndt at kigge på denne mulighed, da det på sigt er vigtig at sikre området og de omkring liggende ejendomme.
Lukket havnebassin til sikker svømning 
Idet vanddybden meget hurtig bliver rigtig dyb, ses der behov for at etablere et havnebassin hvor vanddybden strækker sig fra 40 cm og til 2 meter. Dette muliggør at primært børnefamilier også ser området som et oplagt udflugtsmål, da det således er meget mere sikkert for børn af svømme i området. Placeringen af et sådan havnebassin bør være i forbindelse med forpladsen og Beach Volleybanerne.
Forlængelse af ydermolen
For at skabe de bedste rammer for vandsportsaktiviteter på vand, er det vigtigt, at forholdene i havnen, herunder bølgeuroen, er af sådan karakter, at områdets gæster føler, at det er behageligt og sikkert at færdes på og under vandet. Som følge heraf vil det være fordelagtig, at forlænge den vestlige ydermole således at indsejlingen til færgehavnen mindskes.
Opholdsmuligheder for skoler, foreninger og borger
For at opfordre til ophold både for skoler, foreninger og borger er der behov for bedre opholdsmuligheder i form at afskærmede faciliteter. Der bør tages udgangspunkt i det arkitektoniske formsprog i området og det vil derfor være oplagt at tage udgangspunkt i 20 fods containere. Disse bør placeres således at de skærmer for vind og vejr, både når man er ude, men også inde. Det vil være oplagt, hvis alle har fri adgang, men en proces omkring disse faciliteter bør afklare de præcise behov og ønsker samt den endelige placering. 
Beboelse i området
Boligudvikling langs Revvej
Den eksisterende lokalplan nr. 131 Halsskov Havn Kanalbyen muliggør byggeri langs Revvej, Skovbrynet og ud mod havnen. Lokalplanen er dog så restriktivt, at det vurderes af Planafdelingen, at det udelukkende er de fire nederste byggefelter langs Revvej der delvis kan udnyttes, bl.a. fordi der ikke lægges op til at grave kanaler ind i området. Det er endvidere blevet besluttet af Miljøstyrelsen at store del af beplantningen i områder er fredsskovspligtigt.
Dette betyder, at det areal der kan bebygges jf. den eksisterende lokalplan, er på ca. 4.000 m2. Såfremt der udarbejdes en ny lokalplan kan arealet bebygges væsentlig mere, hvilket har en positiv indvirkning på salgsprisen samt områdets generelle udnyttelse. Endvidere kan bebyggelsen bedre passes ind i de andre aktiviteter og tiltag, der ønskes for området.
Forenings- og forretningsbasserede anlæg
Administrationen er bekendt med at flere har ydret ønske om, at der oprettes forskellige nye foreningsdrevet anlæg i området. Overordnet set, er det tanken, at kommunen stiller jorden til rådighed hvorefter foreningen selv rejser økonomien til selve anlægget. På nuværende tidspunkt er administrationen bekendt med følgende:
OCR-Bane
En OCR-Bane (Obstacle Course Racing) som tænkes placeres på molen tættest på campingpladsen.
Dette er også  i overensstemmelse med ideoplægget hvor der netop lægges op til forskellige sportsaktiviteter på molen.
OCR sporten er fremadstormende i Danmark og er vækstett på verdensplan indenfor de seneste år. Alle kan dyrke OCR da man kan gennemføre forhindringerne enten ved egen hjælp eller som en holdsport hvor man hjælper hinanden undervejs. OCR sport er derfor en sundhedsfremmende sport på flere punkter, da det giver mulighed for fysisk udfoldelse samt socialt samvær. Det er mentalt og fysisk udfordrende, udviklende for krop og sind og ikke mindst sjovt.
I Danmark er der opstået en del kommercielle løb såsom Nordic Race, Strong Viking, Extreme Mandehørm (afholdes bl.a. på Slagelse Kasserne) Det kniber dog med træningsfaciliteter og de få der findes er ofte i forbindelse med fitnesscentre og kræver dyre medlemskontingenter. En OCR bane med offentlig adgang vil derfor skabe værdi for området og en generel promovering af Slagelse Kommune, da der ikke findes noget tilsvarende i Vestsjælland.   
OCR Banen vil være offentlig tilgængelig. Dog påtænkes det, at der kan afholdes egentlige løbsarrangementer hvor der vil være deltagerbetaling, dette til dækning af forplejning medaljer osv. På lige fod som det er kendt fra andre sportsgrene f.eks. halvmaraton osv.
Undervandssti
En undervandssti tænkes placeres ud fra Beach Volleybanerne, går rundt om midtermolen og over til/under campingpladsen.
På en undervandssti kan man få sjove og lærerige undervandsoplevelser – enten på egen hånd eller en guidet tur. Stien leder over sandbund, ålegræseng, muslingebanke og gennem tangskov. Undervandsskilte opfordrer folk til at kikke efter detaljer f.eks. små tips til at få øje på en godt camoufleret fladfisk der gemmer sig under sandet eller en tangnål som står lodret op i vandet og ligner ålegræs.
Kabelbane
I ideoplægget lægges der op til en større kabelbane langs ydermolen. Et sådan anlæg er økonomisk meget tungt og kan sjældent økonomisk bæres af en forening. Der er ydret ønske om en enstrenget løsning, en kabelbane hvor man bliver trukket frem og tilbage. En sådan løsning tænkes placeres fra den sydlige ende af Beach Volleybanerne og ud til den yderst bropille fra den gamle forsyningvej.  
En kabelbane er en simple måde at stå på vandski/wakeboard på, idet man ikke har brug for en båd, men bliver trukket af et kabel som kommer ovenfra. Kablet er trukket ud mellem de to anker punkter, hvilket betyder at man meget let bliver trukket op af vandet og op på boardet. Det er derfor meget let for uøvet at benytte sig af et sådan anlæg.
Svømmebane
For at tiltrække havsvømmere vil det være oplagt at oprette flere svømmebaner i havnebassinet. De tænkes placeres ud fra Beach Volleybanerne og markeres ved hjælp af bøjer.
Caféer og Street food
Foruden foreningsbasserede anlæg, vil det være oplagt hvis der i området gives mulighed for at der etableres en række caféer og street food steder. Disse vil klart være med til at gøre området mere attraktivt og igen tiltrække flere mennesker. En mulighed kan være at der i opstartsfasen gives tilladelse til midlertidige steder, således der hurtig kan komme gang i forskellige forretninger.
Foreningsbasserede aktiviteter/event
At kommunen støtte op om aktiviteter og event der understøtter brugen af området, således at endnu flere får kendskab til området og dens muligheder.
Hvis kommunen ønsker at støtte økonomisk op om dette kan, en mulighed kan være, at der oprettes en kommunal pulje, som foreninger kan søge støtte fra.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
1. at Erhvervs- og Teknikudvalget igangsætter en proces omkring udarbejdelse af en strukturplan, og nedsætter en arbejdsgruppe der udstikker retningslinjer for strukturplanen 
2. at Erhvervs- og Teknikudvalget i stedet for udarbejdelse af en masterplan/strukturplan udelukkende planlægger for de enkelte tiltag når det bliver aktuelt.
Vurdering
Det er administrationen vurdering, at såfremt der ønskes en helhedsorienterede udvikling af Halsskov Færgehavn, er der behov for, at der udarbejde en masterplan/strukturplan således, at planlægningen og de enkelte tiltag sammentænkes og i samspil kan være med til at udvikle området.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Af de 30 mio. kr. der er afsat til udvikling af Korsør, er der i 2016 og 2017 i alt brugt ca. 13.5 mio. kr. Der er således 16.5 mio. kr. tilbage i ikke disponerede midler.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2016
2017
2018
    2019
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
ETU
2.000
11.500
6.500
10.000
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
ETU
-2.000
-11.500
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Finansieringen af udarbejdelse af masterplan/strukturplan skal tages af det afsatte rådighedsbeløb sted nr. 020575 udvikling af Korsør.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget igangsætter en proces omkring udarbejdelse af en masterplan/strukturplan for Halsskov Færgehavn.
2.    at Erhvervs- og Teknikudvalget anmoder administrationen om igangsættelse af en investorproces med henblik på salg af boligjord. 

7. Risikovurdering af Halsskov Færgehavn (B)

7.     Risikovurdering af Halsskov Færgehavn (B)

Sagsnr.: 330-2018-32713               Dok.nr.: 330-2018-278705                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget har bedt administrationen om, at fået udarbejdet en sikkerhedsvurdering af Halsskov Færgehavn med henblik på at få vurderet sammenstyrtningsrisiko af terrænet bag kajmurene på grund af huller i spunsen.
Baggrund
Administrationen har bedt Sweso om at udarbejde en sikkerhedsvurdering af Halsskov Færgehavn i forhold til sammenstyrtningsrisiko af terrænet bag kajmurene på grund af huller i spunsen. Sweco´s notat er vedlagt dagsordenspunktet.
Sweco konkludere bl.a.:
”Sweco vurderer, at der i det kommende sommerhalvår på grund af rolige bølgefor-hold i havnen må formodes ikke at ville opstå nye jordfaldshuller. Såfremt dette alligevel sker, må hullerne formodes at være af typen mindre jordfaldshul.
I den kommende vintersæson og fremadrettet kan det på grund af den forøgede korrosion og vejrliget ikke udelukkes at der dannes jordfaldshuller, store som små.
Imidlertid giver dykkerundersøgelsen, planlagt til udførelse i maj 2018, en mere konkret viden om spunsvæggenes tilstand og dermed også et bedre grundlag for bedømmelse af risikoen for jordfaldshuller langs kajkonstruktionerne fremadrettet.
På det foreliggende grundlag vurderer Sweco at der ikke er behov for at hele området afspærres i det kommende sommerhalvår. Om der skal afspærres på et senere tidspunkt må vurderes ud fra dykkerundersøgelsen, planlagt til udførelse i maj 2018.”
Allerede i dag fremgår det af skiltning, at udspring er på eget ansvar.
Dykkerundersøgelsen forventes afrapporteres til Slagelse Kommune den 30. maj, hvorfor dykkerundersøgelsen ikke er vedlagt dagsordenspunktet. Dykkerundersøgelsen fremlægges på mødet.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Erhvervs- og Teknik udvalget kan vælge:
1. at følge Sweco´s vurdering af sikkerhedsrisikoen.
2. ikke at følge Sweco´s vurdering af sikkerhedsrisikoen og evt. igangsætte tiltag med henblik på afspærring af området.  
Vurdering
Administrationen vurderer, at man bør følge Sweco´s vurdering af sikkerhedsrisikoen. Det vil sige, at der ikke er behov for at hele området afspærres i det kommende sommerhalvår. Om der skal afspærres på et senere tidspunkt må vurderes ud fra dykkerundersøgelsen
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger på nuværende tidspunkt.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at udvalget følger Sweco´s vurdering af sikkerhedsrisikoen.
2.    at der opsætte skilte der angiver, at færdsel i området er på eget ansvar.

8. Udstillingscenter Storebælt (B)

8.     Udstillingscenter Storebælt (B)

Sagsnr.: 330-2010-47350               Dok.nr.: 330-2018-266274                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal beslutte, om administrationen kan igangsætte en proces i tæt samarbejde med Isbådsmuseet/Overfartsmuseet, med henblik på etablering af udstillingsfaciliteter, der fremviser byggeriet af Storebæltsforbindelsen i Isbådsmuseet.
Baggrund
A/S Storebælt etablerede et udstillingscenter i Korsør i forbindelse med opførelsen af Storebæltsbroen. Da udstillingscentret lukkede i 2000, blev det overdraget til Fonden Storebælts Udstillingscenter, som var ejet af Korsør Kommune og Vestsjællands Erhvervsråd. Fonden Storebælts Udstillingscenters bestyrelse har efterfølgende besluttet, at Fondens formål ønskes opfyldt gennem etablering af et nyt udstillingscenter ved Naturrastepladsen syd for Storebæltsvej. Slagelse Kommune har indgået en aftale med Fonden om at opføre et nyt udstillingscenter, mod at Fonden frigiver 4,5 mio. kr. til formålet.
Efterfølgende har administrationen vurderet, at det er økonomisk urealistisk, at opføre en ny bygning inden for fondsmidlernes rammer. Derfor har der været kontakt til fondens bestyrere med henblik på, at få en afklaring på om fondsmidlerne kan anvendelse til opførelse af udstillingsfaciliteter i det eksisterende Isbådsmuseum. Fondsbestyreren har godkendt denne mulighed. Denne løsning er til lige i overensstemmelse med Overfartsmuseets/Isbådsmuseets ønsker. Museerne er meget villige til, at indgå i den videre udviklingsproces.
På baggrund af dette har administrationen præciseret en proces for hvordan, der skabes gode rammer for udstillingen.
Proces for etablering
Administrationen foreslår, at der etableres en projektgruppe med Flemming Erichsen og med repræsentanter fra Overfartsmuseet/Isbådsmuseet, det gamle §17.4 udvalg Korsør – byen møder vandet samt Storebælt Camping. Administrationen faciliteter den projektgruppe.
For nuværende vurderes en hensigtsmæssig proces at have følgende overskrifter:
· Opstartsworkshop med projektgruppen for at sikre input til projektbeskrivelsen.
· Udarbejdelse af projektbeskrivelse med inddragelse af eksterne rådgivere, dels til den byggetekniske rådgivning af isolering og indretning af en gammel bygning og dels til design af udstillingsfaciliteterne. 
· Workshop 2 med fremlæggelse af projektbeskrivelse med henblik på kvalificering og ændringer.
· Igangsættelse af etablering af udstillingsfaciliteter.
Endelig at der overvejes en ”memory lane”, der forbinder Halsskov Færgehavn – Campingpladsen og Isbådsmusset.
Retligt grundlag
Lov om erhvervsfremme og regional udvikling.
Handlemuligheder
Erhvervs- og Teknik udvalget kan vælge:
1. at godkende igangsætningen af en proces i tæt samarbejde med Isbådsmusset/Overfartsmuseet med henblik på etablering af udstillingsfaciliteter, der fremviser byggeriet af Storebæltsforbindelsens i Isbådsmuseet.
2. ikke at godkende etablering af udstillingsfaciliteterne hvilket indebærer, at projektet stopper og fondens midler reduceres år for år som følge af administrationsomkostninger og husleje til opbevaring af udstillingsmateriale.
Vurdering
Administrationen vurderer, at etablering af udstillingsfaciliteter, der fremviser byggeriet af Storebæltsforbindelsens i det eksisterende Isbådsmuseum, er den rigtige løsning for at bevare historien for byggeriet af Storebæltsforbindelsen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Etableringen af Udstillingscenter Storebælt belaster ikke Slagelse Kommune økonomisk. Projektet stiller selv med ca. 4.4 mio. kr. inkl. moms.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at der igangsættes en proces i med henblik på etablering af udstillingsfaciliteter, der fremviser byggeriet af Storebæltsforbindelsens i Isbådsmuseet.

9. Ny samhandelssaftale mellem Slagelse Kommune og Slagelse Erhvervscenter (D)

9.     Ny samhandelssaftale mellem Slagelse Kommune og Slagelse Erhvervscenter (D)

Sagsnr.: 330-2016-30009               Dok.nr.: 330-2018-273391                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Samhandelsaftalen skal en gang årligt behandles i det respektive politiske udvalg med henblik på dels evaluering, dels drøftelse af det kommende års strategiske fokus.
I det følgende er der en opfølgning på den eksisterende samarbejdsaftale (se vedlagte bilag 1). Dette med henblik på at indkredse hvilke strategiske fokusområder, indsatser og mål, der kan være i aftalen for 2018/2019. Samtidig vil Regeringens strategi for forenkling af erhvervsfremmestrukturen blive inddraget.
Den eksisterende samhandelsaftale - se vedlagte bilag 1.
Afsnit 1.1 har været den konkrete målstyrende del af samhandelsaftalen med primært fokus på erhvervsservicen:
”A)  Prioritering af ”Én indgangmed henblik på at yde den optimale erhvervsservice overfor eksisterende virksomheder i kommunen og potentielle ny virksomheder.
Effektmåling er her dels en brugeranalyse af alle virksomheder/personer, der har anvendt ”Én indgang” i 2017. Brugeranalysen gennemføres ved hjælp af kort og præcist digitalt spørgeskema, der udsendes pr mail til de berørte.
Spørgeskemaet udvikles i samarbejde mellem Selskabet og Slagelse Kommune og ligeledes udsendelse og indsamling af data samt rapportering.
Det ønskede effektmål for brugeranalysen vedrørende ”En indgang” i 2017 er: Den gennemsnitlige tilfredshedsgrad skal være minimum 3,5 udregnet på basis af en svarskala på spørgsmålene fra 1 til 5, hvor 1 er meget utilfreds og 5 er særdeles tilfreds.
Dernæst er effektmålingen vedrørende ”En indgang” en opgørelse i procent over virksomheder, Selskabet har haft kontakt med via ”En indgang” i forhold til det samlede antal virksomheder i Slagelse Kommune ved udgangen af 2017.
B)  Prioritering af fremskaffelse af kvalificeret arbejdskraft.
Effektmåling er her DI’s erhvervsklima undersøgelse. Slagelse Kommune skal som minimum opnå en placering som nummer 20 i 2017 under området ”Virksomhedernes tilfredshed med kommunes indsats for at opfylde virksomhedernes behov for kvalificeret arbejdskraft.”  Placeringen i 2016 var nummer 25.
C)  Prioritering af fremskaffelse af praktikpladser
· Effektmåling er her opnåelse af 625 praktikpladser ved udgangen af 2017. Antallet af praktikpladser i 2014: 694, 2015: 679, 2016: 650.  Årsagen til faldet i antallet af praktikpladser skyldes afgang af en stor landsdækkende kunde/virksomhed hos Selandia. (Statistik/budgettal fra Selandia).

D)  Prioritering af iværksætterindsatsen med henblik på etablering af ny levedygtige virksomheder.
· Effektmåling er her 100 flere iværksættervirksomheder ved udgangen af 2017 fra et udgangspunkt på 209 reelt aktive nye virksomheder i 2013. Tal for 2014 og 2015 foreligger endnu ikke fra Danmarks statistik.  Det vil sige, at det forventede resultat vil være 309 reelt aktive nye virksomheder i 2017. (Kilde – Væksthus Sjælland)
Det samlede effektmål af ovennævnte prioriteringer A), B), C) og D) forventes at resultere i:
· 600 nye arbejdspladser ved udgangen af 2017 (Danmarks Statistik)
· Den private omsætning er øget med 400 mio. kr. ved udgangen af 2017 (Danmarks Statistik)”
Slagelse Erhvervscenters direktør vil på Erhvervs- og Teknik udvalgets møde den 4/6 2018 redegøre for målopfyldelsen i forhold til ovenstående.
Ovennævnte forholder sig til væsentlige områder i varetagelsen af erhvervsserviceområdet.
Der er fokuseret i mindre omfang på evaluering og målopfyldelse indenfor erhvervsfremme området som præciseret i Erhvervsstrategi 2016-2020 (se vedlagte bilag 2).
Derfor kan det være relevant i den kommende samhandelsaftale at drøfte, hvorvidt erhvervsfremme området i højere grad skal være i aftalen for 2018/2019.
Eksempler på erhvervsfremme aktiviteter fra Erhvervsstrategi 2016-2020 er udvikling af cleantech- og energiklynge, udvikling af fødevareklynge, erhvervsawards, internationalisering, udvikling af inkubations- og innovationsmiljø.
Regeringens forslag til forenkling af erhvervsfremmestrukturen.
Regeringens strategi for forenkling af erhvervsfremmestrukturen er tillige et tema, der kan inddrages, når der overvejes fokusområder, indsatser og mål, der skal være i aftalen for 2018/2019. I bilag 3 er illustreret hvilke niveauer og aktører, der er på banen, når det gælder om at ”fremme” vækst i Slagelse Kommune.
Gennemgående for Regeringens strategi er specialisering og afledt heraf centralisering for at undgå overlap i opgavevaretagelsen og mangel på faglighed i leverede ydelser. Hertil har mange kommuner reageret ved at udtrykke frygt for nærhedsprincippet i deres erhvervsservice og erhvervsfremme vil blive ødelagt.
I forlængelse af dette kan det være relevant at drøfte styrkelse af nærhedsprincippet samtidig med, at der er fokus på arbejdsdeling og specialisering på tværs mellem de faglige aktører og mellem niveauerne i ”fremmeindsatsen” – se bilag 3.
På baggrund af drøftelser i Erhvervs- og Teknikudvalget udarbejdes oplæg til samhandelsaftale, som forelægges til udvalgsmødet i august til endelig godkendelse.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Erhvervs- og Teknikudvalget drøfter, hvordan den nye samarbejdsaftale kan udvikles, herunder hvilke mål der er relevante at præcisere for Slagelse Erhvervscenter.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser vedrørende økonomiske og personalemæssige forhold er afhængig af, hvad der besluttes med hensyn til den fremtidige samhandelsaftale med Slagelse Erhvervscenter.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget evaluerer effekten af den gældende samhandelsaftale,
2.    at Erhvervs- og Teknikudvalget drøfter det strategiske fokus for samhandelsaftalen gældende for 2018/2019.

10. Omdannelse af Skælskør Plejecenter til almene boliger (B)

10.   Omdannelse af Skælskør Plejecenter til almene boliger (B)

Sagsnr.: 330-2018-25012               Dok.nr.: 330-2018-210356                                          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal tage stilling til, om det vil indstille til Økonomiudvalget at godkende en budgetomplacering mellem Forebyggelses- og Seniorudvalget og Erhvervs- og Teknikudvalget i forbindelse med omdannelse af Skælskør Plejecenter til almene boliger.
Baggrund
I 2016 godkendte Byrådet, at Skælskør Plejecenter skulle ombygges og omdannes til 29 almene boliger med serviceareal på baggrund af et påbud fra Arbejdstilsynet. Ombygningen er nu ved at blive færdiggjort og beboerne flytter tilbage til de nye boliger d. 28. maj 2018.
I forbindelse med omdannelsen til almene boliger skal der fastlægges et driftsbudget for henholdsvis boligerne og for servicearealerne inkl. det restareal, som ikke indgår i det almene plejecenter.
Eksisterende budget
Skælskør Plejecenter har et eksisterende nettobudget til drift af ejendommen på 0,704 mio. kr. i 2018 og 0,692 mio. kr. i 2019, som kan bruges til at medfinansiere de nye driftsbudgetter på de almene boliger og servicearealer mv. Dette bygningsbudget ligger p.t. under forebyggelses- og Seniorudvalget.
Almene boliger
Budgetbehovet for de almene boliger er et 0-budget. Budgettet består på indtægtssiden af huslejeindtægter og på udgiftssiden af nettokapitaludgifter, faste udgifter, variable udgifter og henlæggelser.
Nettokapitaludgifterne er allerede blevet indregnet i budgettet i forbindelse med vedtagelsen af budget 2018-2021, hvilket betyder, at der nu kun skal budgetteres med indtægterne og de resterende udgifter. Dette giver et forventet nettoindtægtsbudget på 0,884 mio. kr. i 2018 og på 1,516 mio. kr. i 2019 og overslagsårene.
Servicearealer inkl. restarealer
Budgettet for servicearealer mv. indeholder de forventede udgifter til at drive servicearealerne og de restarealer, som henstår tomme. Der forventes ingen indtægter på servicearealerne. Budgetbehovet for driften af servicearealer forventes at være på 0,548 mio. kr. i 2018 og 0,641 mio. kr. i 2019 og overslagsårene.
Ved fastlæggelsen af de nye budgetter i forbindelse med omdannelsen af Skælskør Plejecenter, vil det betyde, at der er et budgetmæssigt overskud på 1,04 mio. kr. i 2018 og 1,567 mio. kr. i 2019 og overslagsårene, jf. bilag 1.
Øvrige ældre- og handicapboliger
For de øvrige ældre- og handicapboliger er det tidligere konstateret i forbindelse med budgetopfølgning 1 og 2, at området har været underbudgetteret, jf. bilag 2.
Det budgetmæssige overskud, som der er i forbindelse med omdannelse af budgetterne for Skælskør Plejecenter, vil kunne dække det budgetmæssige underskud, der er på de øvrige ældre- og handicapboliger.
Det foreslås derfor, at det budgetmæssige overskud ved fastlæggelsen af de nye budgetter for de almene boliger inkl. servicearealer på Skælskør Plejecenter anvendes til at dække det budgetmæssige underskud, som der er konstateret på de øvrige ældre- og handicapboliger.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal, jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at budgetomplaceringer mellem fagudvalgsområder uden kassevirkning skal godkendes af Økonomiudvalget.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at:
· Indstille til Økonomiudvalget om godkendelse af budgetomplaceringen.
· Afvise at indstille til Økonomiudvalget om godkendelse af budgetomplaceringen. En afvisning vil betyde, at der fortsat vil være for høje indtægtsbudgetter på ældre- og handicapboliger, samt at der ikke vil være noget driftsbudget for den nye afdeling, som nu går i drift.
Vurdering
Center for Kommunale Ejendomme anbefaler, at budgetomplaceringen godkendes, således at der er driftsbudget til både de almene boliger, men også til servicearealerne inkl. restarealet når disse går i drift. Herudover anbefaler centret, at det budgetmæssige overskud anvendes til at dække det øvrige underskud der er på ældre- og handicapboliger, således at der kommer retvisende budgetter på området.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Budgetomplaceringen har ingen kassevirkning, men vil betyde, at der bliver flyttet et bygningsbudget på 0,704 mio. kr. i 2018 og på 0,692 mio. kr. i 2019 og overslagsårene fra Forebyggelses- og Seniorudvalget og til Erhvervs- og Teknikudvalget.
På Erhvervs- og Teknikudvalget vil det betyde, at budgettet for Ejendomsservice vil blive forøget med 0,548 mio. kr. i 2018 og 0,641 mio. kr. i 2019, mens budgettet for ældre- og handicapboliger vil blive forøget med 0,156 mio. kr. i 2018 og 0,051 mio. kr. i 2019 og overslagsårene.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2018
2019
2020
2021
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift, Ejd.service
06.03
 548
 641
 641
 641
Drift, Ældrebolig mv
06.03
 156
   51
   51
   51
Drift, Skælskør Pleje
07.01
-704
-692
-692
-692
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Forebyggelses- og Seniorudvalgets driftsbudget vil blive reduceret med 0,704 mio. kr. i 2018 og 0,692 mio. kr. i 2019 og overslagsårene.
Indstilling
Centerchefen for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget indstiller til Økonomiudvalget, at der budgetomplaceres 0,704 mio. kr. i 2018 og 0,692 mio. kr. i 2019 og overslagsårene fra Skælskør Plejecenter under Forebyggelses- og Seniorudvalget til Erhvervs- og Teknikudvalget.
2.    at Erhvervs- og Teknikudvalget indstiller til Økonomiudvalget, at de budgetmidler, som tilgår Erhvervs- og teknikudvalget fordeles med 0,548 mio. kr. i 2018 og 0,641 mio. kr. i 2019 og overslagsårene til Ejendomsservice og med 0,156 mio. kr. i 2018 og 0,051 mio. kr. i 2019 i overslagsårene til Ældre- og handicapboliger.

11. Afvikling af ejendom i Slagelse (B)

11.   Afvikling af ejendom i Slagelse (B)

Sagsnr.: 330-2018-6389                 Dok.nr.: 330-2018-268255                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Slagelse Brand & Redning har efter anbefaling af Byrådet den 26. februar 2018 indgået lejekontrakt med Falck A/S og lejer sig ind på en del af redningsstationen på Antvorskov Alle 135 pr. 1. juni 2018. Herved løses en række udfordringer for redningstjenesten, da bygningerne på Rytterstaldstræde er utidssvarende i forhold køretøjer og materiel.
Ejendommen på Rytterstaldstræde har siden 1940 fungeret som brandstation og består af garageanlæg på 455 m² og en nyere pavillon på 84 m².
Matriklen er på i alt 8.344 m², heraf udgør ca. 2.500 m² Ridehuspladsen Parkeringsplads, et kommunalt parkeringsareal med 99 pladser, som anbefales udmatrikuleret før frasalg (se kortbilag). Der er desuden pt. 3 udlejede nyttehaver på grunden bag arresthuset, som kan opsiges med ophør den 31.12.2018.
Fra Rytterstaldstræde og ind til matriklen er der et kommunalt vejareal på ca. 1.000 m², matr.nr. 7000E, som med fordel kan indgå i et eventuelt frasalg sammen med ejendommen. Forholdene omkring dette areal undersøges pt. og behandles på Erhvervs- og Teknikudvalgets møde i august.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at følge indstillingen om et salg eller beslutte at beholde ejendommen på kommunale hænder, enten i tomgang eller ved korttidsudlejning, indtil der er fundet anden kommunal anvendelse for ejendommen.
Vurdering
Administrationen vurderer, at der ikke er et kommunalt behov for denne ejendomstype i området og anbefaler, at ejendommen frasælges. Pavillonen på grunden er af nyere dato, og det undersøges pt., om den kan finde anden kommunal anvendelse, eller om den bør frasælges separat.
Center for Teknik & Miljø anbefaler, at parkeringsarealet Ridehuspladsen i sin fulde udstrækning bibeholdes som en offentlig P-plads, som ejes og driftes af kommunen, og at den bliver udmatrikuleret før evt. salg af resten af grunden.
Anbefalingerne angående vejmatriklen 7000E behandles i en separat sag på Erhvervs- og Teknikudvalgets møde i august med henblik på et eventuelt samlet frasalg af de to matrikler.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Såfremt ejendommen frasælges, forventes der et væsentligt provenu og en driftsbesparelse ved et salg af ejendommen.
Dog vil driftsbesparelsen og en mindre del af provenuet skulle dække en del af huslejeudgiften og flytteomkostningerne.
De nærmere salgsvilkår og forventede omkostninger vil blive belyst og besluttet i en særskilt sag under Økonomiudvalget til august.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at Ejendommen Rytterstaldstræde 8 søges afviklet ved et salg.
2.    at Parkeringsarealet udmatrikuleres før et salg og driften heraf fortsætter uændret.
3.    at Muligheden for at inkludere vejarealet matrikel 7000E afklares ved sag på Erhvervs- og Teknikudvalget til august.
4.    at De nærmere salgsvilkår forelægges Økonomiudvalget i august.

12. Afvikling af ejendommen Blomstervænget 3B, 4261 Dalmose (B)

12.   Afvikling af ejendommen Blomstervænget 3B, 4261 Dalmose (B)

Sagsnr.: 330-2018-31850               Dok.nr.: 330-2018-271752                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Blomstervænget 3B er en ejendom på ca. 262 m2 og opført i 1972. Den er beliggende på skolens matrikel og har stået tom siden 1. oktober 2014.
Ejendommen og dens placering fremgår i øvrigt af vedlagte kortbilag, der også viser det fremtidige skel.
Såfremt udvalget besluttet at sælge ejendommen, skal der af hensyn til salget igangsættes en planproces med henblik af ændring af kommuneplanrammen fra offentlige formål til blandet bolig formål.
Blomstervænget 3B ligger meget tæt på den ene bygning på Dalmose Skole, men det skønnes, at en adskillelse af de 2 ejendomme vil kunne gennemføres, så også den tidligere tandklinik kan blive en del af det blandede boligområde, som ligger op til ejendommen.
Der er ikke noget, der tyder på, at Dalmose Centralskole i fremtiden vil få brug for bygningsmassen, idet skolen oplever faldende elevtal. Dalmose Centralskole kan rumme op til ca. 600 elever. Med det nuværende elevtal vil der være plads til yderligere ca. 130 elever
Center for Kommunale Ejendomme har også forespurgt skolederen på Dalmose Skole, som har sagt god for salg af ejendommen, samt fordeling af skel som vist på kortbilag. 
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at fastholde bygningen i kommunens ejendomsportefølje, eller det kan besluttes at afvikle bygningen ved et salg.
Vurdering
Center for Kommunale Ejendomme vurderer, at der ikke i fremtiden bliver kommunalt behov for ejendommen og at den frasælges. 
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Såfremt ejendommen frasælges tilgår salgsprovenu og driftsbesparelse ejendomsstrategien.
Udgifter til landmåler og øvrige omkostninger til sagen dækkes af salgsprovenuet.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at Blomstervænget 3B, 4261 Dalmose afvikles ved et salg

13. Vejbelysning - Leveringsaftale med SK GADELYS A/S (B)

13.   Vejbelysning - Leveringsaftale med SK GADELYS A/S (B)

Sagsnr.: 330-2015-77902               Dok.nr.: 330-2018-256374                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
I henhold til Byrådets godkendelse af sag nr. 10 den 28. august 2017 skal driftsaftaler vedrørende vejbelysning, som ejes og driftes af SK GADELYS A/S, forelægges Erhvervs- og Teknikudvalget til endelig godkendelse.
Baggrund
Administrationen har med afsæt i den af Byrådet godkendte Vejbelysningspolitik, i et samarbejde med SK GADELYS A/S, udarbejdet et udkast til en leveringsaftale vedrørende vejbelysning mellem Slagelse Kommune og SK GADELYS A/S. Udkastet er vedhæftet som bilag.
Aftalen der omfatter ca. 13.500 vejbelysningsenheder, som i henhold til aftalen konverteres til LED-teknologi inden udgangen af 2022, med det hovedformål at reducere energiforbruget og udskifte udtjente armaturer. Serviceniveauet for vejbelysningen (bilag 3 i Leveringsaftalen) fastsættes i henhold til tændingsprofilet, som det er beskrevet i kommunens vejbelysningspolitik.
Vejbelysningsanlægget, som er angivet i leveringsaftalens bilag 1 ”Anlægskartotek”, vil være omfattet af aftalen. Aftalen vil være uopsigelig i 20 år fra ikrafttrædelsesdatoen.
Den ny leveringsaftale med SK GADELYS A/S, som vil være gældende med virkning fra 1. januar 2018, har været forelagt bestyrelsen for SK Forsyning A/S på deres seneste møde.
Retligt grundlag
Den nugældende leveringsaftale med SK GADELYS A/S erstattes af vedhæftede nye Leveringsaftale.
Handlemuligheder
Erhvervs- og Teknikudvalget skal enten godkende eller afslå aftalen med SK GADELYS A/S om levering af vejbelysning som den er fremlagt.
Vurdering
Det er Center for Teknik og Miljøs anbefaling, at den fremlagte aftale med SK GADELYS A/S accepteres da aftalen indeholder en modernisering af det samlede vejbelysningsanlæg indenfor SK GADELYS A/S’ leveringsområde.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
På den nuværende aftale med SK GADELYS A/S, havde Slagelse Kommune i 2017 en kvartalsudgift på 4.966.949,75 kr., hvilket svarer til en årlig udgift på 19.867.799,00 kr. Med indgåelse af leveringsaftalen, som den er fremlagt med denne sag, har SK GADELYS A/S beregnet, at kommunens årlige udgift vil blive reduceret til 18.908.000 kr. i 2018. For efterfølgende år vil den samlede udgift blive reduceret til 17.948.000 kr. (2018-niveau).
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget godkendte den 4. december 2017 drifts- og vedligeholdelsesaftale med SEAS-NVE for deres andel af vejbelysningen. For denne aftale er det beregnet, at kommunens årlige udgift vil blive reduceret med ca. 411.000 kr. pr. år, hvor der forventes halv virkning for 2018, og fuld virkning fra 1. januar 2019.
Med beslutningen af budget 2018(-21) er der indlagt en reduktion på vejbelysningen i budgetperioden som følger; 1,165 mio. kr. i 2018, 2,330 mio. kr. i 2019, 2,330 mio. kr. i 2020 og 2,330 mio. kr. i 2021.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at der indgås leveringsaftale med SK GADELYS A/S som den er fremlagt med denne sag.

14. Lokalplan 1156 - tildeling af vejnavn til ny vej i ny udstykning (B)

14.   Lokalplan 1156 - tildeling af vejnavn til ny vej i ny udstykning (B)

Sagsnr.: 330-2017-18907               Dok.nr.: 330-2018-261467                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Erhvervs og Teknikudvalget bedes tage stilling til oprettelse af nyt vejnavn.
Baggrund
Der skal tildeles et vejnavn til udstykningen, der er omfattet af lokalplan 1156 – Høje Bjergby, Slots Bjergby. Der etableres en ny vej, som skal forsyne de nye parceller, der opstår.
Adgangsvejen til lokalplanområdet sker via kommunevejen – Hashøjvej, det vil derfor være en mulighed, at den nye vej tildeles et navn, der relaterer sig til adgangsvejen for området.
Der forefindes i dag ikke en vej i Slagelse Kommune, som er tildelt vejnavnet – Hashøjvænget.
Området er meget kuperet og er beliggende i den nordlige ende af Slots Bjergby med udsigt til Storebælt. I lokalplanen benævnes området Høje Bjergby, hvilket foranlediger til at anvende et navn der relaterer til dette områdenavn.
Der forefindes i dag ikke en vej i Slagelse Kommune, som er tildelt vejnavnet – Høje Bjergbyvej.
Vejnavne og adresser fastsættes under hensyntagen til, at borgere, myndigheder, forsyningsvirksomheder, ulykkesberedskab og andre, på lettest mulige måde, herunder ved brug af navigationssystemer, kan orientere sig og finde frem til den pågældende vej, ejendom, bygning, indgangsdør, bolig- eller erhvervsenhed m.v.
Registreringen af de fastsatte vejnavne og adresser har som formål at sikre, at de korrekte oplysninger herom kan stilles til rådighed på en ensartet måde for borgere, erhvervsliv og den offentlige administration.
Retligt grundlag
De overordnede regler for vejnavne og adresser findes i § 3 i Lov om Bygnings- og Boligregistrering (BBR-Loven). De mere præcise regler findes i en særlig bekendtgørelse om vejnavne og adresser (Adressebekendtgørelsen).
Handlemuligheder
Udvalget kan tage stilling til, om den nye vej skal tildeles vejnavnet ”Hashøjvænget”, ”Høje Bjergbyvej” eller at vejen navngives med et andet navn.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at Udvalget træffer beslutning om nyt vejnavn for udstykningen.

15. Lokalplan nr. 1008 - tildeling af vejnavn til ny vej (B)

15.   Lokalplan nr. 1008 - tildeling af vejnavn til ny vej (B)

Sagsnr.: 330-2018-29847               Dok.nr.: 330-2018-262934                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget bedes tage stilling til oprettelse af nyt vejnavn.
Baggrund
Der skal tildeles et vejnavn til udstykningen, der er omfattet af lokalplan 1008 – Boligbebyggelse i Løvegade ved Nansensgade. Der etableres en ny vej, som skal forsyne de nye rækkehusboliger.
Den nye udstykning er beliggende på eksisterende adresse Løvegade 67.
Begrundelsen for at tildele den nye private vej et nyt vejnavn er, at der etableres et stort antal boliger og nummereringen af disse med bogstaver vil ikke være muligt, da der er flere boliger end bogstaver i alfabetet.
Adgangsvejen til lokalplanområdet sker via kommunevejen – Løvegade, det vil derfor være en mulighed, at den nye vej tildeles et navn, der relaterer sig til adgangsvejen for området.
Der forefindes i dag ikke en vej i Slagelse Kommune, som er tildelt vejnavnet – Løveparken eller Løvehaven.
Bygherren er mest interesseret i at benævne vejen Løveparken, da der i lokalplanområdet skal etableres en sti og grønne områder med et parklignende udtryk.
I starten af 1900-tallet lå der et hampegarnsspinderi på matriklen. Spinderiet var en af de få ”store” virksomheder i Slagelse på det tidspunkt.
Der forefindes i dag ikke en vej i Slagelse Kommune, som er tildelt vejnavnet – Spinderiparken.
Vejnavne og adresser fastsættes under hensyntagen til, at borgere, myndigheder, forsyningsvirksomheder, ulykkesberedskab og andre, på lettest mulige måde, herunder ved brug af navigationssystemer, kan orientere sig og finde frem til den pågældende vej, ejendom, bygning, indgangsdør, bolig- eller erhvervsenhed m.v.
Registreringen af de fastsatte vejnavne og adresser har som formål at sikre, at de korrekte oplysninger herom kan stilles til rådighed på en ensartet måde for borgere, erhvervsliv og den offentlige administration.
Retligt grundlag
De overordnede regler for vejnavne og adresser findes i § 3 i Lov om Bygnings- og Boligregistrering (BBR-Loven). De mere præcise regler findes i en særlig bekendtgørelse om vejnavne og adresser (Adressebekendtgørelsen).
Handlemuligheder
Udvalget kan tage stilling til, om den nye vej skal tildeles vejnavnet ”Løveparken”, ”Løvehaven”, ”Spinderiparken” eller at vejen navngives med et andet navn.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at Udvalget træffer beslutning om nyt vejnavn for udstykningen.

16. Vejstatus for veje omfattet af lokalplan 1183 "Etageboliger ved Danasvej, Slagelse" (B)

16.   Vejstatus for veje omfattet af lokalplan 1183 "Etageboliger ved Danasvej, Slagelse" (B)

Sagsnr.: 330-2018-30851               Dok.nr.: 330-2018-264273                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal træffe beslutning om myndighedsstatus for veje, som er omfattet af lokalplan 1183 ”Etageboliger ved Danasvej, Slagelse”.
Baggrund
I henhold til lokalplan 1183, skal eksisterende boliger på Danasvej og nye boliger indenfor lokalplanens afgrænsning vejbetjenes via Kvægtovsvej. Lokalplanen giver mulighed for at Danasvej tilslutning til Kalundborgvej kan ændres til alene en stiadgang.
Danasvej (A-B-C, jf. kortbilag) har i dag status af at være offentlig kommunevej og forvaltes i henhold til lov om offentlige veje. Danasvej ender i dag blindt i punkt C. Adgangen sker direkte til Kalundborgvej.
Med denne sag skal der træffes beslutning om, hvilke veje indenfor lokalplanens afgrænsning, som skal være offentlige kommuneveje, og hvilke som skal være enten private fællesveje eller private veje.
Retligt grundlag
Lov om offentlige veje (nr. 1520 af 27. december 2014) og lov om private fællesveje (nr. 1537 af 21. december 2010).
Handlemuligheder
Udvalget skal træffe beslutning om følgende:
· Danasvej A-B ændre status fra offentlig kommunevej til offentlig sti med kørsel tilladt for ejendommene Kalundborgvej 6 og 8, og lukkes for motorkørende trafik ved B.
· Danasvej B-C opretholder status som offentlig kommunevej.
· Udlagt vej C-D gives status af offentlig kommunevej.
· Udlagt vej D-E gives status af offentlig kommunevej.
· Udlagt vej E-F gives status af offentlig kommunevej.
· Udlagt vej B-E gives status af privat fællesvej, hvis vejen fungerer som færdselsareal for andre ejendomme end den ejendom, som færdselsarealet ligger på, når ejendommene ikke har samme ejer. Alternativt gives vejen status af privat vej.
Med afsæt i vejlovgivningen finder administrationen ikke andre forslag til handlemuligheder.
Vurdering
Center for Teknik og Miljø skal overfor udvalget anbefale, at der træffes beslutning om, at vejstatus for eksisterende og nye veje indenfor lokalplan 1183s afgrænsning bliver som beskrevet i afsnittet Handlemuligheder, og at arealer til offentlig kommunevej udskilles som selvstændig vejmatrikel.
Administrationen har i sin anbefaling lagt vægt på, at de nuværende ejendomme på Danasvej opretholder adgang til deres ejendomme via offentlig kommunevej.
Parkeringsarealer (markeret med P) vil være at betragte som privat parkering til de ejendomme, der opføres indenfor lokalplanens afgrænsning.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Med henvisning til Kapitel 4 i Lov om offentlige vej, kan vejmyndigheden pålægge ejere af ejendomme at betale vejbidrag, hvis ejendommen grænser til eller kommer til at grænse til en offentlig vej. Ved vejbidrag kan ejere pålægges helt eller delvis at betale udgifterne til anlæg af nye offentlige veje.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at følgende vejstrækninger jf. sagens kortbilag gives status af offentlig kommunevej; B-C-D-E-F,
2.    at følgende vejstrækninger jf. sagens kortbilag gives status af offentlig sti; A-B
3.    at følgende vejstrækning jf. sagens kortbilag gives status af privat fællesvej eller privat vej, afhængigt af om ejendomme udstykkes eller ej; B-E,
4.    at det med hjemmel i lov om offentlige veje pålægges ejeren af ejendommen at afholde alle udgifter til alle ny vejanlæg indenfor lokalplanens afgrænsning, samt udgifter til etablering af vejlukning umiddelbart vest for B.

17. Vejadgang for fremtidigt parkeringsareal på ejendommen Drøsselbjergvej 94, Slagelse (B)

17.   Vejadgang for fremtidigt parkeringsareal på ejendommen Drøsselbjergvej 94, Slagelse (B)

Sagsnr.: 330-2018-31483               Dok.nr.: 330-2018-268740                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal træffe beslutning om etablering af adgang for parkeringsarealet som måtte blive realiseret ved beslutning af lokalplan 1191 P-plads ved Bedstes hus.
Baggrund
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget har på mødet den 6. november 2017, efter anmodning fra ejeren af restaurant Bedstes hus, igangsat lokalplan for restaurant og parkeringsareal, Drøsselbjergvej 92-94, Stillinge Strand. Drøsselbjergvej 94 er en sommerhusgrund og ejendommen ønskes planlagt til erhvervsformål med mulighed for parkering. I anmodningen ønsker ejeren udkørsel til Drøsselbjergvej fra Drøsselbjergvej 94.
Ved udvalgets behandling af lokalplananmodningen blev der i beslutningen lagt vægt på, at hensynet til naboerne, herunder afskærmning og trafikafvikling, og at ansøger skal bistå ved udarbejdelse af trafikskitser og vurdering.
Drøsselbjergvej 94 har en deklareret ret til adgang mod syd til Bregnevej, og er ellers afgrænset af Blomstervej mod nord, Drøsselbjergvej mod øst og Bregnevej 17 mod vest.
Administrationen har med ejeren af Bedstes hus drøftet bedre parkeringsforhold og adgang for parkeringsarealet på Drøsselbjergvej 94. Der er ikke opnået enighed.
Ejeren af Bedstes hus ønsker en adgang for parkeringsarealet direkte til Drøsselbjergvej, og administrationen ønsker, at adgangen etableres via den private fællesvej Blomstervej. Vedhæftet sagen er et udkast til en dispositionsplan, som den er foreslået af administrationen.
Ejers argumentation for den direkte adgang for parkeringsarealet til Drøsselbjergvej og ikke via Blomstervej er, at de ikke får glæde af grunden, og at der mistes for mange parkeringspladser, og at den anviste løsning af kommunen vil være fordyrende for projektet.
Desuden anføres det, at mange andre parkeringspladser har direkte adgang til Drøsselbjergvej.
På ejendommene Drøsselbjergvej 106 (dagligvarebutik) og 119 (café og restaurant) er der etableret direkte adgang for parkeringsarealer til Drøsselbjergvej, da det for disse ejendomme ikke har været muligt at etablere anden adgang.
Det overordnede princip for sommerhusområdet langs Drøsselbjergvej er, at ejendomme som ligger med facade mod både Drøsselbjergvej og en sidevej har adgang via sidevejen, dette for at reducere antallet af adgange til selve Drøsselbjergvej.
Tværprofilet for Drøsselbjergvej viser en vej med en befæstede vejbredde, som ligger mellem ca. 5,75 meter og ca. 6,00 meter. Der er langs vejen ikke fortove, cykelstier eller cykelbaner, hvilket vil sige, at alle trafikanter både kørende og gående færdes på det samme vejareal.
Den seneste trafikmåling der er foretaget på Drøsselbjergvej er udført fra den 9. juli til den 17. juli 2016 og viser en samlet trafikmængde på 1.964 køretøjer.
Udfor ejendommen Drøsselbjergvej 94 er der i dag etableret busstoppested.
Retligt grundlag
Lov om offentlige veje (nr. 1520 af 27. december 2014) og lov om private fællesveje (nr. 1537 af 21. december 2010).
Handlemuligheder
Udvalget skal træffe beslutning om princippet om i vides mulige omfang, at begrænse ejendommes direkte adgang til Drøsselbjergvej skal fraviges, eller om der skal gives tilladelse til etablering af direkte adgang til Drøsselbjergvej for ejendommen Drøsselbjergvej 94.
Vurdering
Det er Center for Teknik og Miljø’s vurdering, at princippet om så få adgange for kørende trafik til Drøsselbjergvej bør efterstræbes, dette ud fra den betragtning, at der kan være risiko for trafiksikkerheden ved etablering af ekstra adgange til hovedfærdselsåren igennem sommerhusområdet.
For at understøtte, at der etableres gode trafiksikker løsninger har administrationen lagt vægt på, at søge at begrænse antallet af adgange direkte til en stamvej, hvor dette er muligt. I disse situationer bør trafiksikkerhed vægtes højere end hensynet til øget omkostninger til etablering af en adgang, som i denne situation må antages at være begrænsede.
Erfaringer viser, at de fleste trafikuheld sker i forbindelse med krydsende færdsel, derfor bør andelen af vejtilslutninger forsøges begrænset i videst mulige omfang. Særligt for denne sag vil det være en udfordring, at der indenfor en 40 meter lang strækning vil være tre direkte adgange til Drøsselbjergvej, hvilket kan medfører gener for både trafikanter på Drøsselbjergvej men også de trafikanter, som vil benytte én af de tre adgange.
Det er administrationens anbefaling, at der med hjemmel i § 26 i Lov om private fællesveje tildeles ejendommen Drøsselbjergvej 94 en vejret til den private fællesvej Blomstervej.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Alle omkostninger i forbindelse med etablering af adgang for parkeringsarealet vil være Slagelse Kommune uvedkommende.
Konsekvenser for andre udvalg
Afgørelsen i denne sag vil have konsekvenser for behandling af lokalplansagen i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at det overfor Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget anbefales, at der ikke gives mulighed for at etablere direkte adgang fra parkeringsarealet, på ejendomme Drøsselbjergvej 94, ud på offentlig kommunevej Drøsselbjergvej,
2.    at der gives vejret for ejendommen Drøsselbjergvej 94 til privat fællesvej Blomstervej,
3.    at adgang for parkeringsarealet skal ske til Blomstervej.

18. Salgsvogne - Kaffeklubben (B)

18.   Salgsvogne - Kaffeklubben (B)

Sagsnr.: 330-2018-27396               Dok.nr.: 330-2018-268519                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Udvalget skal tage stilling til, om Slagelse kommune skal fortsætte nuværende praksis for mobile salgsvogne, eller om der skal ændres praksis på området.
Der skal desuden tages stilling til, om der skal opkræves stadeleje eller det skal være gratis for visse typer af salgsvogne.
Baggrund
Center for Teknik og Miljø har modtaget en ansøgning fra Kaffeklubben, der er en privat kaffeforretning, som stiller deres campingvogne op ved arrangementer og sælger kaffe.
Kaffeklubben søger om tilladelse til at opstille en flytbar kaffevogn, som kan placeres, hvor det er rentabelt, og hvor der kunne være et kundegrundlag, f.eks. ved hallerne, stadions, de grønne anlæg, strandene osv. når vejret er godt og der er arrangementer.
Sommeren over er de meget i København med deres vogne, men synes det kunne være interessant at forsøge at sælge kaffe i Slagelse Kommune også.
I Slagelse kommune skelner vi mellem to typer stadepladser.
Den ene type stadeplads er forbeholdt grønt-, blomster-, ostehandlere m.fl., som står på Nytorv, Slagelse og Solens Plads, Korsør, her betales en fast lejeafgift, som giver mulighed for at benytte stadepladsen 7 dage om ugen, de benyttes dog kun 1 til 2 dage.
Den anden type stadeplads er forbeholdt salgsvogne som pølse- og kebabvogne m.m.
På Nytorv, Slagelse er der 2 stadepladser af denne type, hvor pølsevognen også har en natbevilling, der giver mulighed for at stå på Gl. Torv, Slagelse i weekenderne.
Alle der har en stadeplads får en tilladelse indeholdende vilkår om, hvad stadepladsen kan bruges til samt at kommunen har mulighed for at disponere over stadepladsen i tilfælde af arrangementer og lignende. For begge typer af stadepladser betales der en lejeafgift, også i parker, grønne arealer og strande.
Ydermere er udeservering udfor caféer/restauranter tilladt ud for egen facade, der betales ingen afgift.
Kaffeklubben henviser til Københavns kommunes liberale regler, hvor Københavns kommunen i grove træk udpeger områder, hvor det er tilladt at stille op med en lille salgsvogn. Visse steder omkring Strøget, Kongens Nytorv m.v. kræver dog en særlig tilladelse.
Salgsvognene skal fjernes ved lukketid og de store- og små salgsvogne kan stille op det samme sted næste dag, hvis ikke en anden har taget pladsen.
Salgsvognene er fritaget for afgift foreløbig frem til 2020, eneste sted der betales afgifter er i de kommunalt ejede parker.
I forbindelse med arrangementer, hvor der ønskes tilladelse til opstilling af salgsvogne, er det en sag mellem arrangøren og ejeren af salgsvognen.
Retligt grundlag
For vejarealerne gælder Vejloven og øvrige arealer (strande, parker, anlæg) gælder ejendomsretten.
Handlemuligheder
Udvalget kan f.eks. vælge blandt følgende scenarier:
Opstilling:
Der udpeges områder i byerne, hvor der ikke skal søges om tilladelse til opstilling af salgsvogne.
Dog bør der være arealer f.eks. Schweizerpladsen, hvor mobile salgsvogne ikke er tilladt, da pladsen er forbeholdt caféer og restauranter.
Alternativt kan vælges at fastholde nuværende praksis, hvor alle sælgere også de faste stadepladser, skal have en skriftlig personlig tilladelse på en anvist placering.
Lejeafgifter eller ikke lejeafgifter:
De faste stadepladser på Nytorv, Slagelse og Solens plads, Korsør bør ikke fortsætte med at betale lejeafgifter, hvis udvalget beslutter at gøre mobile salgsvogne afgiftsfrie.
Stadepladser i parker/grønne arealer/strande gøres ligeledes afgiftsfrie.
Alternativt kan Slagelse Kommune bibeholde den nuværende praksis, hvor alle sælgere betaler en lejeafgift både på torve, pladser, strande, grønne arealer, anlæg m.v.
Vurdering
Med den nuværende praksis er administrationen bekendt med, hvilke stadeholdere, som har tilladelse til at sælge sine vare på offentlige arealer, og der kan tages kontakt til stadeholderne ved manglende renholdelse. Kommunen kan varsle aflysninger af gadesalg pga. arrangementer som Festugen, Kulturnatten og andre større events.
Af hensyn til ”lighedsprincippet” bør stadeholderne mobile og faste, store og små betale for deres forretning, ligesom de forretningsdrivende, der har udgifter til lejemål i bygninger.
Ved arrangementer i haller, stadions, anlæggene (picnickoncerter m.m.) m.m., bør det være arrangørerne, der bestemme om de vil tillade salgsvogne under arrangementet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ved en beslutning om, at der ikke skal ydes betaling for stadepladser m.m., vil kommunen miste en indtægt på ca. 0,1 mio. kr.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at nuværende praksis fastholdes, hvor der gives en tilladelse fra Center for Teknik og       Miljø og der betales stadeleje for salgsvogne og faste stadepladser.
2.    at stadelejen har samme størrelse på vejarealer, grønne arealer, anlæg og strande.
3.    at salgsvogne skal stå et fast sted.
4.    at salgsvogne ikke må flyttes rundt på de kommunale arealer efter sælgers behov.

19. Parkvænget 4200 - Parkeringsforhold (D)

19.   Parkvænget 4200 - Parkeringsforhold (D)

Sagsnr.: 330-2013-93489               Dok.nr.: 330-2018-267783                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Udvalget skal drøfte parkeringsforhold på Parkvænget, Slagelse.
Baggrund
Slagelse Kommune har igennem en længere årrække været i dialog med repræsentanter for borgerne på Parkvænget og Fredensgade i Slagelse om parkeringsforholdene. I den forbindelse har der også været dialog med Professionshøjskolen Absalon (tidligere UCSj).
Borgernes oplevelser er og har været, at rigtig mange trafikanter, der har ærinde på enten Absalon eller i midtbyen, benytter muligheden for at parkere på både Parkvænget og Fredensgade, hvilket til tider kan opleves meget generende. På et tidspunkt var parkeringssituationen så markant problematisk, at der blev parkeret i begge sider af vejen, så det til tider var nærmest umuligt at få trafik igennem vejene. Yderligere blev der parkeret ulovligt ud for nogle ejendommes adgange.
I juni 2012 blev der etableret parkeringsforbud på den side af Parkvænget og Fredensgade med de ulige husnumre, dog blev parkeringsforbuddet på strækningen mellem Fredensgade og Skolegade først etableret ultimo 2012, da det efterfølgende viste sig, at problemet flyttede til denne del af Parkvænget.
I forbindelse med at der blev etableret parkeringsforbud blev det aftalt med Absalon, at de overfor deres elever jævnligt skulle henstille til, at der ikke blev foretaget elevparkering på de tilstødende boligveje, men at det var muligt at parkere på den offentlige parkeringsplads ved Slagelsehallen.
Der er senest onsdag den 4. april 2018 afholdt møde med deltagelse af en repræsentant for beboerne på Parkvænget og Fredensgade, en repræsentant fra Absalon, borgmesteren, Centerchef for Teknik og Miljø samt afdelingsleder for Natur, Vej og Trafik.
På dette møde blev det aftalt, at administrationen skulle undersøge muligheden for at efterkomme beboernes forslag til løsning af problemet, hvilket er at kommunen/politi indfører en midlertidig forsøgsordning, gældende f.eks. til udgangen af 2020 (med mulighed for forlængelse), med parkering forbudt i begge vejsider mellem 9:00-16:00 på alle hverdage.
Samtidig udstedes 2 stk. parkeringstilladelser pr. husstand (flere har 2 biler) gældende i det ovennævnte tidsrum.
Retligt grundlag
Færdselsloven.
Handlemuligheder
Sagen drøftes.
Vurdering
Center for Teknik og Miljø har drøftet parkeringsforholdene og beboernes forslag til en mulig løsning på parkeringsproblematikken med repræsentanter fra Sydsjællands- og Lolland Falsters politikreds, Transport-, Bygnings- og Boligministeriet samt Vejdirektoratet.
Det er politiets holdning, at politiet ikke kan eller vil administrere en særordning for Parkvænget og Fredensgade, da politiet ikke vil have lovmæssig hjemmel til dette i den gældende lovgivning. Politiet kan ikke udtale sig om der i lovgivningen er mulighed for, at et delområde kan udtages, til administration efter en særordning. I den forbindelse henvises til at få dette spørgsmål afklaret i Transport-, Bygnings- og Boligministeriet/Vejdirektoratet.
Politiet stillede dog følgende forslag, som kunne overvejes og drøftes med beboerne på Parkvænget: Der etableres tilladelse til 2 timers parkering på den side af Parkvænget med lige husnumre på hverdage i perioden mellem kl. 8 og 14. Dette vil naturligvis gælde for alle trafikanter, også beboerne på Parkvænget.
Det er administrationens vurdering, at politiets forslag ikke vil give beboerne den ønskede effekt.
Administrationen har været i telefonisk kontakt med både ministeriet og Vejdirektoratet, på baggrund af disse henvendelser kan det på nuværende tidspunkt ikke afklares om, kommunen som vejmyndighed, kan overtage parkeringskontrollen for et lille område af det offentlige vejnet.
Det er administrationens anbefaling, at der arbejdes videre med en afklaring hos ministeriet/Vejdirektoratet, med henblik på en officiel afgørelse vedrørende kommunal parkeringskontrol på et mindre delområde af det offentlige vejnet.
Hvis lovgivningen giver mulighed for at der på delområder af det offentlige vejnet kan indføres kommunal parkeringskontrol, anbefales det, at der kun igangsættes ét forsøgsprojekt, da det vurderes, at der vil være beboere på en del andre boligveje i kommunen som ønsker lignende ordninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Hvis lovgivningen åbner mulighed for at realisere et parkeringsforsøg på Parkvænget og Fredensgade vil det være administrationens anbefaling, at den samlede udgift til implementering af forsøget samt opretholde en kontrol med, om der sker parkering uden tilladelse, bør fordeles på de ejendomme, der kan tilgodeses med parkeringstilladelser.
Administrationen har på nuværende tidspunkt ikke et skøn på udgiften til realisering af et parkeringsforsøg som det er beskrevet.
Konsekvenser for andre udvalg
Hvis der gives mulighed for at implementere parkeringstilladelser på offentlige veje, vil det få konsekvenser for planlægningen i bymidten, da begrænsede parkeringsmuligheder på det offentlige vejnet vil øge efterspørgslen på parkeringspladser centralt i byen.
Indstilling
Centerchefen for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at sagen drøftes.

20. Eventuelt (D)

20.   Eventuelt (D)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2018-270401                                          Åbent
21. Lukket: Genoptagelse af sag: Spørgsmål om fremtidig forpagtning og drift (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
22. Lukket: Lokalplan, Sverigesvej - afklaring om fremtidig anvendelse (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
23. Lukket: Vejbidrag - retssag SK-forsyning mod Slagelse Kommune (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
24. Lukket: Solens Plads, tvist med rådgiver (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.