6. Videreudvikling af Halsskov Færgehavn (B)
6. Videreudvikling af Halsskov Færgehavn (B)
Sagsnr.: 330-2018-32713 Dok.nr.: 330-2018-296964 Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal beslutte i hvilken retning
man ønsker at udviklingen af Halsskov Færgehavn skal bevæge sig hen imod.
Baggrund
Halsskov Færgehavn er et af Slagelse Kommunes strategiske
udviklingsprojekter som over tid skal udvikles fra en nedlagt færgehavn og til
et sports- og aktivitetsområde med udgangspunkt i vandsport.
I oktober 2014 godkendte Byrådet et kommissorium for § 17
stk. 4 udvalget: Korsør – byen møder vandet. Af kommissoriet fremgår følgende
konkrete opgaver for § 17.4 udvalget:
- at
gennemføre udarbejdelsen af en udviklingsplan for Korsør og nærmeste opland,
- at
arbejde for, at planen eller dele af planen efterfølgende prioriteres og
realiseres,
- at
være rådgivende udvalg for Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget i forhold til
anvendelsen af de i alt afsatte 30 mio. kr. i årene 2016-18, samt
- at
sikre lokal forankring i både proces og løsning.
§ 17 stk. 4 udvalget arbejdede med flere konkrete projekter
såsom Helheds- og etapeplan for Korsør Lystbådehavn, udvikling af boligområdet
Stationsbyen samt udvikling af Vandsportscenter i Færgehavnen. Specielt
udviklingen af Vandsportscentret har optaget § 17.4 udvalget og er det projekt,
som § 17.4 udvalget har brugt flest ressourcer på.
I sommeren 2017 stod følgende færdig i Halsskov Færgehavn;
toiletbygning med omklædningsrum og udendørs bad, 3 beachvolley baner, trampesti
til og fra opgraderet, så den er blevet brede nok til barnevogne mv, den asfalterede
vej og parkeringsplads istandsat, opsætning af bord og bænke, skraldestativer
og infotavler, etablering
af de første 7 meter af et udspringstår med klatrevæg mv, etablering af opholdsplads
med bænke og kikkert ved campingpladsen ud til spidsen af molen, etablering af
adgang til vandet med trappe og flydeplatform i vandet, ansøgning om blå flag
strand og etablering af de fornødne forhold samt nedtagning af fenderværk langs
kajen.
Ovenstående tiltag er langt fra nok til at omdanne området
fra en nedlagt færgehavn til et sports- og aktivitetsområde med udgangspunkt i
vandsport. Der skal væsentlige flere funktioner samt aktiviteter til.
På baggrund af det ideoplæg, (som udelukkende skal ses som
et ideoplæg) og som vist sig at være svært realiserbart og urealistisk, JDS
arkitekts har udarbejdet, har administrationen set nærmere på, hvordan området
kan udvikles.
En udvikling bør tage udgangspunkt i mange forskelligartede
tiltag, herunder bl.a. kommunal forskønnelse af området, kommunale støtteanlæg,
beboelse i området, forenings- og forretningsbaserede anlæg samt
foreningsbaserede aktiviteter/event.
Hvis målet forsat er at skabe et sports- og aktivitetsområde
med udgangspunkt i vandsport, er der brug for en konkret strukturplan der
styrer de mange og mangeartede tiltag. Målet med strukturplanen er at skabe en
realistisk og realiserbar plan, som tager udgangspunkt i det der allerede er
lavet samt den virkelighed der arbejde i.
Nedenfor er der oplistet en række tiltag som strukturplanen
kan indeholde
Kommunal forskønnelse af området
Slagelse Kommune ligger inde med en del azobetræ i
forbindelse med nedtagningen af fenderværket. Det er politisk besluttet, at
azobetræet skal sælges, da det ikke er økonomisk rentabel at opskære det til
planker, som kan bruges til trædæk i området. Administrationen har igangsat et
salg og er i dialog med flere parter om aftagning af træet. Bl.a er
administrationen i dialog med Ungdomsøen om, at de køber til sikring af deres
landanlæg. Endvidere arbejdes der på, hvordan noget af træet kan bruges som
siddemøbler i form af specielt designet bord- bænkesæt.
Det forventes, at azobetræet er solgt i løbet af sommeren
2018 og kan give et provenu til kommunen i størrelsesordenen 1.2 – 1.6 mio. kr.
Når azobetræet er solgt og afhentet, bør området hvor træet
ligger i dag planeres, således at området kan indgå som et midlertidig
opholdsareal. Området er ikke oprenset for forurening, primært asfaltrester, og
skal oprenses på sigt, hvorfor der heller ikke bør foretages yderligere, førend
dette er gjort.
På midtermolen har det vist sig, at naturen ikke beplanter
området som ønsket, hvorfor det vil være fordelagtig at kommunen sår græs,
således at hele området kan bruges som et stort opholdsareal hvor, borgere kan
brede deres tæpper mv. ud og tage ophold i længere tid. Endvidere bør der
opstilles bord- bænkesæt, grillpladser samt hængekøjer.
Ligeledes på midtermolen, samt andre steder i området, er
der i dag en del gammel graffiti. Meget af dette er enten dårlig lavet eller
præget af tidens tand, hvorfor det foreslås, at det udarbejdes et
vægmalerikoncept for midtermolen, som kan være med til at fremme det
arkitektoniske udtryk i området. Dette vil også på sigt være aktuelt andre
steder i Færgehavnen.
Kommunale støtteanlæg
Højvandsikring integreret i strandpromenade
Som led i højvandsikringen af Halsskov skal der også
foretages sikring i Halsskov Færgehavn. En højvandsikring bør bruges aktivt og
det er derfor oplagt, at hovedstien opgraderes og udvides, således at den får
karakter af en strandpromenade. Internt i administrationen er man allerede
begyndt at kigge på denne mulighed, da det på sigt er vigtig at sikre området
og de omkring liggende ejendomme.
Lukket havnebassin til sikker svømning
Idet vanddybden meget hurtig bliver rigtig dyb, ses der
behov for at etablere et havnebassin hvor vanddybden strækker sig fra 40 cm og
til 2 meter. Dette muliggør at primært børnefamilier også ser området som et
oplagt udflugtsmål, da det således er meget mere sikkert for børn af svømme i
området. Placeringen af et sådan havnebassin bør være i forbindelse med
forpladsen og Beach Volleybanerne.
Forlængelse af ydermolen
For at skabe de bedste rammer for vandsportsaktiviteter på
vand, er det vigtigt, at forholdene i havnen, herunder bølgeuroen, er af sådan
karakter, at områdets gæster føler, at det er behageligt og sikkert at færdes
på og under vandet. Som følge heraf vil det være fordelagtig, at forlænge den
vestlige ydermole således at indsejlingen til færgehavnen mindskes.
Opholdsmuligheder for skoler, foreninger og borger
For at opfordre til ophold både for skoler, foreninger og
borger er der behov for bedre opholdsmuligheder i form at afskærmede
faciliteter. Der bør tages udgangspunkt i det arkitektoniske formsprog i
området og det vil derfor være oplagt at tage udgangspunkt i 20 fods
containere. Disse bør placeres således at de skærmer for vind og vejr, både når
man er ude, men også inde. Det vil være oplagt, hvis alle har fri adgang, men
en proces omkring disse faciliteter bør afklare de præcise behov og ønsker samt
den endelige placering.
Beboelse i området
Boligudvikling langs Revvej
Den eksisterende lokalplan nr. 131 Halsskov Havn Kanalbyen
muliggør byggeri langs Revvej, Skovbrynet og ud mod havnen. Lokalplanen er dog
så restriktivt, at det vurderes af Planafdelingen, at det udelukkende er de
fire nederste byggefelter langs Revvej der delvis kan udnyttes, bl.a. fordi der
ikke lægges op til at grave kanaler ind i området. Det er endvidere blevet
besluttet af Miljøstyrelsen at store del af beplantningen i områder er
fredsskovspligtigt.
Dette betyder, at det areal der kan bebygges jf. den
eksisterende lokalplan, er på ca. 4.000 m2. Såfremt der udarbejdes en ny
lokalplan kan arealet bebygges væsentlig mere, hvilket har en positiv
indvirkning på salgsprisen samt områdets generelle udnyttelse. Endvidere kan
bebyggelsen bedre passes ind i de andre aktiviteter og tiltag, der ønskes for
området.
Forenings- og forretningsbasserede anlæg
Administrationen er bekendt med at flere har ydret ønske om,
at der oprettes forskellige nye foreningsdrevet anlæg i området. Overordnet
set, er det tanken, at kommunen stiller jorden til rådighed hvorefter
foreningen selv rejser økonomien til selve anlægget. På nuværende tidspunkt er
administrationen bekendt med følgende:
OCR-Bane
En
OCR-Bane (Obstacle Course Racing) som tænkes placeres på molen tættest på
campingpladsen.
Dette er også i overensstemmelse med ideoplægget hvor der netop lægges op til
forskellige sportsaktiviteter på molen.
OCR
sporten er fremadstormende i Danmark og er vækstett på verdensplan indenfor de
seneste år. Alle kan dyrke OCR da man kan gennemføre forhindringerne enten ved
egen hjælp eller som en holdsport hvor man hjælper hinanden undervejs. OCR
sport er derfor en sundhedsfremmende sport på flere punkter, da det giver
mulighed for fysisk udfoldelse samt socialt samvær. Det er mentalt og fysisk
udfordrende, udviklende for krop og sind og ikke mindst sjovt.
I
Danmark er der opstået en del kommercielle løb såsom Nordic Race, Strong
Viking, Extreme Mandehørm (afholdes bl.a. på Slagelse Kasserne) Det kniber dog
med træningsfaciliteter og de få der findes er ofte i forbindelse med
fitnesscentre og kræver dyre medlemskontingenter. En OCR bane med offentlig
adgang vil derfor skabe værdi for området og en generel promovering af Slagelse
Kommune, da der ikke findes noget tilsvarende i Vestsjælland.
OCR Banen vil være offentlig tilgængelig. Dog påtænkes det,
at der kan afholdes egentlige løbsarrangementer hvor der vil være
deltagerbetaling, dette til dækning af forplejning medaljer osv. På lige fod
som det er kendt fra andre sportsgrene f.eks. halvmaraton osv.
Undervandssti
En undervandssti tænkes placeres ud fra Beach Volleybanerne,
går rundt om midtermolen og over til/under campingpladsen.
På en undervandssti kan man få sjove og lærerige
undervandsoplevelser – enten på egen hånd eller en guidet tur. Stien leder over
sandbund, ålegræseng, muslingebanke og gennem tangskov. Undervandsskilte
opfordrer folk til at kikke efter detaljer f.eks. små tips til at få øje på en
godt camoufleret fladfisk der gemmer sig under sandet eller en tangnål som står
lodret op i vandet og ligner ålegræs.
Kabelbane
I ideoplægget lægges der op til en større kabelbane langs
ydermolen. Et sådan anlæg er økonomisk meget tungt og kan sjældent økonomisk
bæres af en forening. Der er ydret ønske om en enstrenget løsning, en kabelbane
hvor man bliver trukket frem og tilbage. En sådan løsning tænkes placeres fra
den sydlige ende af Beach Volleybanerne og ud til den yderst bropille fra den
gamle forsyningvej.
En kabelbane er en simple måde at stå på vandski/wakeboard
på, idet man ikke har brug for en båd, men bliver trukket af et kabel som
kommer ovenfra. Kablet er trukket ud mellem de to anker punkter, hvilket
betyder at man meget let bliver trukket op af vandet og op på boardet. Det er
derfor meget let for uøvet at benytte sig af et sådan anlæg.
Svømmebane
For at tiltrække havsvømmere vil det være oplagt at oprette
flere svømmebaner i havnebassinet. De tænkes placeres ud fra Beach
Volleybanerne og markeres ved hjælp af bøjer.
Caféer og Street food
Foruden foreningsbasserede anlæg, vil det være oplagt hvis
der i området gives mulighed for at der etableres en række caféer og street
food steder. Disse vil klart være med til at gøre området mere attraktivt og
igen tiltrække flere mennesker. En mulighed kan være at der i opstartsfasen
gives tilladelse til midlertidige steder, således der hurtig kan komme gang i
forskellige forretninger.
Foreningsbasserede aktiviteter/event
At kommunen støtte op om aktiviteter og event der
understøtter brugen af området, således at endnu flere får kendskab til området
og dens muligheder.
Hvis kommunen ønsker at støtte økonomisk op om dette kan, en
mulighed kan være, at der oprettes en kommunal pulje, som foreninger kan søge
støtte fra.
Retligt
grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
1. at Erhvervs- og
Teknikudvalget igangsætter en proces omkring udarbejdelse af en strukturplan,
og nedsætter en arbejdsgruppe der udstikker retningslinjer for strukturplanen
2. at Erhvervs- og
Teknikudvalget i stedet for udarbejdelse af en masterplan/strukturplan
udelukkende planlægger for de enkelte tiltag når det bliver aktuelt.
Vurdering
Det er administrationen
vurdering, at såfremt der ønskes en helhedsorienterede udvikling af Halsskov
Færgehavn, er der behov for, at der udarbejde en masterplan/strukturplan
således, at planlægningen og de enkelte tiltag sammentænkes og i samspil kan
være med til at udvikle området.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Af de 30 mio. kr. der er afsat til udvikling af Korsør, er
der i 2016 og 2017 i alt brugt ca. 13.5 mio. kr. Der er således 16.5 mio.
kr. tilbage i ikke disponerede midler.
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
Bevillingsønske | | | | | |
Drift | | | | | |
Anlæg | ETU | 2.000 | 11.500 | 6.500 | 10.000 |
Afledt drift | | | | | |
Finansiering | | | | | |
Afsat rådighedsbeløb | ETU | -2.000 | -11.500 | | |
Kassen | | | | | |
Finansieringen af
udarbejdelse af masterplan/strukturplan skal tages af det afsatte
rådighedsbeløb sted nr. 020575 udvikling af Korsør.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.
at Erhvervs- og Teknikudvalget igangsætter en proces omkring udarbejdelse
af en masterplan/strukturplan for Halsskov Færgehavn.
2.
at Erhvervs- og Teknikudvalget anmoder administrationen om igangsættelse af
en investorproces med henblik på salg af boligjord.