Erhvervs- og Teknikudvalget (2018-2021) – Referat – 8. oktober 2018



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2018-498257                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget .
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at dagsorden godkendes.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 8. oktober 2018:
Fraværende:  Anders Koefoed (V)
Godkendt.

2. Orientering fra udvalgsmedlemmer og administration (O)

2.     Orientering fra udvalgsmedlemmer og administration (O)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2018-498278                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Der gives orientering af aktuelle tiltag, sager, projekter m.m.
1. Orientering fra udvalgsformanden.
2. Orientering fra Erhvervs- og Teknikudvalget´s medlemmer.
3. Orientering fra Administrationen.
- Status på destinationsselskaber for turisme.
- Orientering om mågegener.
- Busorientering
Indstilling
Centercheferne for Miljø, Plan og Teknik, Kommunale Ejendomme samt Kultur Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 8. oktober 2018:
Fraværende:  Anders Koefoed (V)
Orienteringen taget til efterretning.
Flemming Erichsen (A) spurgte ind til farverne på containerne på Halsskov Færgehavn og om det er i overensstemmelse med lokalplanen.
Der kommer en sag på til november om destinationsselskaber for turisme.
Mågeproblemer blev drøftet og det undersøges, hvad der tiltrækker mågerne.
Der foreslås temamøde om busdrift den 24. oktober eller den 2. november.

3. Trafiksikkerhedsplan 2016-2020 - orientering (O)

3.     Trafiksikkerhedsplan 2016-2020 - orientering (O)

Sagsnr.: 330-2014-87475               Dok.nr.: 330-2018-512264                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Der gives en status på anlægsprojekter ifbm. realisering af trafiksikkerhedsplanen.
Baggrund
Administrationen giver en status på anlægsprojekter ifbm. realisering af trafiksikkerhedsplanen.
Der er i budgettet en anlægsramme på 9,5 mio. kr. til projektering og udførelse af trafiksikkerhedsfremmende tiltag. Rammen anvendes i henhold til trafiksikkerhedsplanens handleplan.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Orientering tages til efterretning
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 8. oktober 2018:
Fraværende: 
Orientering taget til efterretning.

4. Agersø Havn og Omø Havn - generelt materiale vedrørende lejeaftaler med erhvervsfiskere (B)

4.     Agersø Havn og Omø Havn - generelt materiale vedrørende lejeaftaler med erhvervsfiskere (B)

Sagsnr.: 330-2018-24514               Dok.nr.: 330-2018-492683                                          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal beslutte, om det overfor Økonomiudvalget kan anbefales, at lejere af havnearealer på Agersø og Omø kan få reduceret lejebetaling.
Baggrund
Fiskerne på Agersø og Omø har henvendt sig til Slagelse Kommune om muligheden for at få en nedsættelse af lejen på de arealer, som fiskerne anvender til deres aktiviteter, herunder opbevaring af fiskeudstyr samt areal til kølehuse (seneste henvendelse er bilagt). Den 11. april har administrationen haft et møde med fiskerne, hvor forskellige muligheder for løsning blev diskuteret. (Referat er bilagt.)
Den bilagte henvendelse omhandler specifikt Agersø Fiskehus, men et tilsvarende kølehus findes på Omø.
Fiskerne begrunder deres ønske med en generel tilbagegang på fiskeriområdet, der gør det svært at få økonomien til at hænge sammen. Fiskerne ønsker at gøre det muligt, at fastholde erhvervsfiskeri på øerne. Der kan komme bedre tider for fiskerne. Herunder er der et par unge fiskere med hjemsted på Agersø og Omø, som man håber på kan holde erhvervet i gang.
Hvis fiskerierhvervet på øerne skal fastholdes, er det afgørende, at driften af kølehusene kan opretholdes. For at øge chancerne for en fortsat drift, ønsker fiskerne nedsat det nuværende lejeniveau på 33,56 kr./ m2, eller eventuelt udskydelse af betaling, samt eventuel justering, så det lejede areal alene omfatter det bebyggede areal. Fiskerne argumenterer med, at havneafgiften bør dække arealbruget til fiskeri-udstyr (de ubebyggede arealer), samt at de bygninger, der ligger på de lejede arealer, ikke koster kommunen penge.
På mødet med fiskerne blev det gjort klart, at kommunen er forpligtiget til at udleje til markedsleje, og at kommunen ikke kan yde særlig støtte til et specifikt erhverv eller enkelte lejere.
Kommunen kan overveje om lejeniveauet i området generelt ligger på det rigtige niveau. På Agersø og Omø er der i alt 14 lejemål. De lejes ud til den samme enhedspris på 33,56 kr./m2. Den hidtidige vurdering har med andre ord været, at havnearealerne har samme værdi, når de udlejes.
I andre lignende sager har det vist sig vanskeligt at afgøre det korrekte markedslejeniveau. Konkret foreligger der én vurdering på 70 kr./m2 til udleje af areal til pølsevogn i lystbådehavnen på Agersø, men sammenhængen til lystbådehavnen har her en væsentlig betydning. Tilsvarende vurderinger i Skælskør ligger på 40-60 kr./m2, men også her er både type af havn og beliggenhed helt anderledes. Der er ikke konkrete forespørgsler til leje af havnearealer på Agersø og Omø. Det kan tale for, at det nuværende generelle lejeniveau sættes til et lavere niveau på øerne. Administrationen skønner, at lejen med rimelighed kan nedsættes med 30 % til 23,50 kr./ m2 gældende fra 2019 og frem til genforhandling af kontrakterne i 2023
Modsat andre havne betales ikke ”broafgift” på Omø og Agersø (afgift der betales til dækning af skibenes brug af havnearealerne fx til lodsning og lastning). De erhvervsdrivende på øerne kan derfor ikke tilgodeses yderligere af den vej.
Lejeafgift af ubebyggede havnearealer betales kun, hvis der ønskes en særlig eksklusiv ret til at råde over arealet.
Hvis der ikke anvendes udendørs arealer til aktiviteterne i bebyggelser fx til oplag mv., kan areal-lejen aftales til alene at omfatte bebyggelsens areal.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten,- kommunen skal handle på markedsvilkår.
Erhvervslejeloven (arealet lejes ud på de vilkår der gælder efter erhvervslejelovgivningen).
Handlemuligheder
1. Fiskernes krav kan afvises ud fra det synspunkt, at markedslejen er rimelig.
2. Lejen nedsættes med 30% ud fra et skøn baseret på, at udleje af havnearealer på øerne forventeligt ligger på et lavere niveau, og at der ikke er registreret efterspørgsel på erhvervsarealer på havnene på Agersø eller Omø.
3. At lejen lægges på et andet niveau.
4. At servicearealer der ikke knytter sig til et specifikt lejemål kan udtages af lejekontrakterne
5. At der gennemføres en ekstern vurdering af markedslejeniveauet på Agersø og Omø erhvervshavne.
Vurdering
Lejekontrakterne indeholder en pristalsregulering, men de tager ikke højde for om der reelt bør ske en genvurdering af udgangspunktet for reguleringen, altså om m2-prisen bør nedsættes på grund af et stort fald i markedet i op- eller nedadgående retning. Det er ikke usædvanligt, at erhvervslejekontrakter indeholder denne mulighed for justering af markedsniveauet fx hvert 5. år.
Lejere vil formentlig ikke modsætte sig et fald i lejeopkrævning, så det foreslås derfor, at lejeniveauet uden videre nedsættes med 30% i forhold til 2018 taksten, og at dette udgangspunkt gælder frem til genforhandling af kontrakt i 2023. Her bør der generelt indarbejdes en mulighed for gensidig tilbagevendende markedsvurdering fx hvert 5. år.
Da lejemålet er af en beskeden størrelse, har administrationen foretaget en skønsmæssig vurdering af, hvor meget lejen eventuelt kan nedsættes. Hvis parterne ikke kan nå til enighed, eller hvis det ønskes politisk, kan vurderingen eventuelt ske med en mæglers mellemkomst.
Kommunen har en vis omkostning til administration af lejemålet og vedligeholdelse af arealer der er en forudsætning for lejemålene fx færdselsarealer. En lejeaftale på 0 kroner vil derfor kunne betegnes som en ulovlig erhvervsstøtte.
Der opkræves ikke afgift for arealer til op bevaring af fiskeriudstyr eller udstyr til skibene eller anden almen brug af havnearealerne. Hvis eksisterende lejekontrakter omfatter denne arealtype kan lejekontrakterne tilrettes mht. arealet
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Hvis det besluttes at nedsætte lejeprisen med 30%, skal indtægtsbudgettet fremadrettet nedsættes med 38.000 kr. fra 127.000 kr. til 89.000 kr. Hertil skal lægges en skønnet udgift på 12.000 for eventuelt tilretning af arealer. Mindre-indtægten sker ved en tilsvarende reduktion af budgettet til vedligeholdelse af kommunens havnearealer.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det over for Økonomiudvalget anbefales,
1.    at Havnelejen for erhvervslejemålene på Agersø og Omø fastlægges til 23,50 kr./m2 gældende fra 1. januar 2019
2.    at Der alene opkræves leje for de faktisk bebyggede arealer, samt de oplagsarealer der knytter sig direkte til den aktivitet, som lejemålet omhandler.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 8. oktober 2018:
Fraværende: 
Anbefales.

5. Korsørvej 4200 - ekspropriation i forbindelse med etablering af cykelsti fra Slagelse til Vemmelev (B)

5.     Korsørvej 4200 - ekspropriation i forbindelse med etablering af cykelsti fra Slagelse til Vemmelev (B)

Sagsnr.: 330-2017-50831               Dok.nr.: 330-2018-488325                                          Åbent
Kompetence: Byrådet.
Beslutningstema
Udvalget skal overfor Byrådet anbefale, at der igangsættes ekspropriation vedr. arealerhvervelser til anlæg af cykelsti i den nordvestlige side af Korsørvej/Slagelse Landevej fra Slagelse (Omfartsvejen) og til Vemmelev (Borgergade) og at der vælges en repræsentant og suppleant til åstedsforretning.
Baggrund
Realisering af kommunens Cykelstiplan 2015-2028 ved anlæg af en dobbeltrettet cykelsti fra Slagelse (Omfartsvejen) til Vemmelev (Borgergade).
For at kunne anlægge cykelstien kræver det, at kommunen eksproprierer areal fra en række tilstødende lodsejere. 29 lodsejere bliver berørt af ekspropriationen.
Projektet har været forelagt udvalget den 6. april 2018.
Myndighedsprojekt og detailprojektering er igangsat og pågår.
Retligt grundlag
Vejlovens kapitel 10 § 96 giver kommunen hjemmel til at ekspropriere til offentlig sti.
Ekspropriationen gennemføres efter den procedure, der er beskrevet i Vejlovens kapitel 10 (§§ 98-122).
Åstedsforretningen skal ledes af et medlem af Byrådet (jf. vejlovens §101).
Handlemuligheder
Udvalget har følgende handlemuligheder:
1. Anbefale at der ikke igangsætte ekspropriation.
2. Anbefale at igangsætte ekspropriation.
Vurdering
Ekspropriation er nødvendig for gennemførelse af projektet.
Åstedsforretningen er planlagt over to dage, tirsdag den 27. november og onsdag den 28. november 2018.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Omkostninger vedrørende ekspropriationen afholdes af den samlede anlægsramme.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at det overfor Byrådet anbefales, at ekspropriationen igangsættes,
2.    at der blandt Byrådets medlemmer udpeges én repræsentant, som deltager på åstedsforretningen i forbindelse med ekspropriationen samt én suppleant.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 8. oktober 2018:
Fraværende: 
Anbefales.
Villum Christensen (I) blev foreslået som repræsentant.
Anne Bjergvang (A) blev foreslået som suppleant.

6. Korsørvej 4200 - afledte driftsomkostninger og udgifter til renovering af bro over Vårby Å i forbindelse med etablering af cykelsti fra Slagelse til Vemmelev (O)

6.     Korsørvej 4200 - afledte driftsomkostninger og udgifter til renovering af bro over Vårby Å i forbindelse med etablering af cykelsti fra Slagelse til Vemmelev (O)

Sagsnr.: 330-2017-50831               Dok.nr.: 330-2018-494522                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Der orienteres om afledte driftsudgifter i forbindelse med anlæggelse af cykelstien og manglende renovering af broen over Vårby Å.
Baggrund
Projektet for cykelstien har været forelagt udvalget den 6. april 2018.
Skitseprojektet for anlæg af cykelsti fra Slagelse (Omfartsvejen) og til Vemmelev (Borgergade) er nu afsluttet og på baggrund af skitseprojektet er den årlige ekstra driftsomkostning opgjort til 300.000 kr./år, hvilket svarer til ca. 65 kr./lbm.
I Særeftersynsrapport for broen over Vårby Å anbefales en snarlig renovering. Der er ikke afsat midler til renovering af broen, hvilket betyder, at cykelstiopbygningen over broen skal fjernes og genetableres i forbindelse med broen renoveres.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Cykelstien anlægges i 2019-2020 i to etaper. Den fulde meromkostning til afledt drift udmøntes derfor først fra 2020.
Driftsudgiften afholdes indenfor den nuværende driftsramme under politikområde 02 Drift og Teknik.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 8. oktober 2018:
Fraværende: 
Orientering taget til efterretning.

7. Busudbud (B)

7.     Busudbud (B)

Sagsnr.: 330-2017-35265               Dok.nr.: 330-2018-497384                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Der skal tages stilling til indholdet af udbudsmaterialet i forhold til Trafikselskabet Movias busudbud på ni buslinjer.
Baggrund
Kontrakten på ni buslinjer i Slagelse kommune udløber i 2021. Movia skal derfor igangsætte et nyt busudbud. Når busudbuddet er afsluttet i 2021 vil kontrakten med busoperatørerne løbe i 10 år med mulighed for forlængelse med yderligere 2 år.
I Slagelse Kommune skal følgende ni buslinjer udbydes; 431, 433, 496, 497, 439, 491, 498, 909 og 460 (regional linje – kommunens andel er Stigsnæs Havn – Skælskør). Hovedparten af linjerne er åbne skolebuslinjer, som primært forsyner oplandet med bustrafik. Linje 909 er den eneste buslinje, som har bybuskarakter.
I de kommende år skal de øvrige buslinjer i Slagelse kommune udbydes, som bl.a. linjerne 901 og 902.  Disse linjer transporterer flere passagerer og nyder derfor større opmærksomhed blandt brugerne end de buslinjer der udbydes i år.
Kompetencen for busudbud ligger hos Trafikselskabet Movia, som gennemfører udbuddet i fire faser (se mere i bilag 1). Fase 1: Forberedelsesfasen, fase 2: Prækvalifikation og tilbudsfasen, fase 3: Evalueringsfasen, fase 4: Driftsfasen. I forberedelsesfasen (fase 1) har kommunerne størst indflydelse på forudsætningerne for den fremtidige buskørsel, hvor trafikselskabet sammen med kommunerne laver en forventningsafstemning ift. bustyper og bussernes teknologi. 
Kommunerne skal blandt andet forholde sig til:
1. Buslængde og kapacitet.
2. Reklamer i bussen.
3. Digital trafikinformation.
4. Miljø.
Administrationen har ingen bemærkninger til punkterne 1 – 3 ift. udbudsgrundlaget. Administrationen er meget enig med Movia om bussernes størrelser, som vil blive mindre ift. i dag. Det vurderes, at passagergrundlaget er passende og tillader mindre busser. 
I forhold til punkt 4, bussernes miljøregnskab, anbefaler Movia, at busserne i Slagelse Kommune som minimum udbydes med krav om fossilfrihed, hvilket vil betyde at kommunens busser vil opgraderes til EEV-normen (Enhanced Environmental Friendly Vehicle), som er den højeste EU-norm for tunge køretøjer. Baggrunden for Movias anbefaling er trafikselskabets målsætning om at være helt uafhængigt af fossile brændstoffer i 2030.
Retligt grundlag
Lov om trafikselskaber, som forankrer udbudskompetencen hos trafikselskaberne.
Handlemuligheder
Slagelse Kommune kan i forhold til den kollektive bustrafiks miljøpåvirkning vælge mellem tre drivmiddelgrupper:
A. fossile brændstoffer (fx diesel) – niveau for den nuværende kontrakt.
B. fossilfrie busser (bio- gas og bio- diesel).
C. nulemission (el, brint).
Scenarie B (fossilfri scenarie) vil leve op til Trafikplanens målsætninger, som sigter efter CO2 reduktioner på 55 pct. i 2020, 77 pct. i 2025 og 100 pct. i 2030. Trafikplanen beskriver hovedlinjerne i Movias strategiske udviklingsarbejde. Reduktionsmålene i Trafikplanen er defineret ud fra udledningen per kørt km.
Scenarie C bidrager mest til Trafikplanens CO2-udledningsmålsætninger, mens scenarie A modarbejder Trafikplanens målsætninger.
Vurdering
Administrationen og Movia forventer ingen meromkostninger, hvis kommunen vælger at fortsætte med fossile brændstoffer.
Fossilfrie brændstoffer vil generere meromkostninger mellem 3,5 og 8 pct. af de årlige driftsudgifter på de ni buslinjer, svarende til merudgifter på mellem 0,3 til 0,6 mio. kr. årligt ved uændret serviceniveau.
Meromkostning for nulemission skønnes at ligge mellem 2 og 20 pct., svarende til merudgifter mellem 0,2 til 1,5 mio. kroner årligt ved uændret serviceniveau.
På grund af usikkerhed på busmarkedet og manglende erfaring på området, er der et stort spænd mellem de forventede meromkostninger. På grund af scenariernes prisspredninger foreslår administrationen, at Movia indhenter tilbud for hvert scenarie, som skal vurderes på et senere tidspunkt.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Eventuelle meromkostninger i busdriften kan kun dækkes ved at reducere serviceniveauet, hvis rammen for nuværende budget til busdrift ikke udvides.
Konsekvenser for andre udvalg
Der forventes ingen konsekvenser for andre udvalg.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Movia indhenter tilbud fra busoperatørerne på busdrift med fossile brændstoffer, fossilfri busdrift og el (brint) -drevet busdrift.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 8. oktober 2018:
Fraværende: 
Godkendt.

8. Genoptaget - Lokalplan 1194 - tildeling af vejnavne til nye private fællesveje langs Elmesvinget (B)

8.     Genoptaget - Lokalplan 1194 - tildeling af vejnavne til nye private fællesveje langs Elmesvinget (B)

Sagsnr.: 330-2018-53126               Dok.nr.: 330-2018-478902                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal tage stilling til oprettelse af nyt vejnavn.
Baggrund
Der skal tildeles et vejnavn til udstykningen, der er omfattet af lokalplan 1194 – Boligområdet Skovbrynet, Slagelse.
Lokalplanområdet erstatter en del af lokalplan 1011, som er udlagt til erhverv og service. Den eksisterende vej gennem området har tidligere fået tildelt vejnavnet ”Elmesvinget” og der er i det nye lokalplanområde 3 boliger med adresse på Elmesvinget. Stamvejen gennem området får ikke ændret vejnavn.
I det nye lokalplansområde vil der over tid blive etableret 9 små vænger (Boligvej A-I) med åben-lav bebyggelse, en lang boligvej med mulighed for 2 sideveje (Boligvej J-N), hvor der kan etableres tæt-lav og etageboliger og en vej hvor der kan etableres etageboliger (Intet bogstav er givet til denne vej ”X”). Disse nye boligveje skal hver især have individuelle vejnavne.
Hele området er i lokalplan 1194 beskrevet som et område, hvor skovbeplantning er et væsentligt element. Derfor vil alle de nye veje få vejnavne opkaldt efter løvtræer, for at holde en overordnet fællesnævner for området.
De nye vejnavne vil være: Ahornvænget, Askevænget, Aspevænget, Bøgevænget, Egevænget, Ellevænget, Hasselvænget, Lindevænget, Pilevænget og Lysningen. Poppelvænget, Platanvænget og Rønnevænget vil blive reserveret til brug for de tre veje, der ikke er matrikuleret endnu.
Der forefindes i dag ikke veje i postnr. 4200, som er tildelt vejnavnene: Ahornvænget, Askevænget, Aspevænget, Bøgevænget, Egevænget, Ellevænget, Hasselvænget, Lindevænget, Pilevænget, Lysningen, Poppelvænget, Platanvænget eller Rønnevænget
Det er efter udstykkerens ønske, at boligvej J, K, M benævnes Lysningen.
Vejnavne og adresser fastsættes under hensyntagen til, at borgere, myndigheder, forsyningsvirksomheder, ulykkesberedskab og andre, på lettest mulige måde, herunder ved brug af navigationssystemer, kan orientere sig og finde frem til den pågældende vej, ejendom, bygning, indgangsdør, bolig- eller erhvervsenhed m.v.
Registreringen af de fastsatte vejnavne og adresser har som formål at sikre, at de korrekte oplysninger herom kan stilles til rådighed på en ensartet måde for borgere, erhvervsliv og den offentlige administration.
Retligt grundlag
De overordnede regler for vejnavne og adresser findes i Bekendtgørelse af lov om bygnings- og boligregistrering (BBR) §3. De mere præcise regler for vejnavne og adresser findes i §§ 3-4 i Adresseloven og i Bekendtgørelse om vejnavne og adresser (Adressebekendtgørelsen) §§ 3-10.
Handlemuligheder
Udvalget skal tage stilling til, om de nye veje skal tildeles vejnavnene: Ahornvænget, Askevænget, Aspevænget, Bøgevænget, Egevænget, Ellevænget, Hasselvænget, Lindevænget, Pilevænget, Lysningen, Poppelvænget, Platanvænget og Rønnevænget, eller, at vejene navngives med andre navne.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Udvalget træffer beslutning om nye vejnavne til udstykningen.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 3. september 2018:
Fraværende: 
Udvalget beslutter Bøgevænget.
Sagen genoptages, da der i beslutning af 3. september 208 mangler navngivning af 12 veje i lokalplanområdet.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Lokalplanområdets veje ud over Bøgevænget navngives med følgende vejnavne: Ahornvænget, Askevænget, Aspevænget, Egevænget, Ellevænget, Hasselvænget, Lindevænget, Pilevænget, Lysningen, Poppelvænget, Platanvænget og Rønnevænget.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 8. oktober 2018:
Fraværende: 
Godkendt.

9. Lokalplan 1199 - tildeling af vejnavne til nye private fællesveje i ny udstykning (B)

9.     Lokalplan 1199 - tildeling af vejnavne til nye private fællesveje i ny udstykning (B)

Sagsnr.: 330-2018-60769               Dok.nr.: 330-2018-500204                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal tage stilling til oprettelse af nye vejnavne.
Baggrund
Der skal tildeles 7 nye vejnavne til udstykningen, der er omfattet af lokalplan 1199 – Boligområdet Kirsebærbakken, Slagelse.
Lokalplanområdet har fra 1978-2016 været en kirsebærplantage og historien om kirsebærplantagen vil ejeren af arealet gerne have formidlet ved at opkalde vejene efter kirsebærsorter. Endvidere er der påtænkt at anlægge en frugtlund med kirsebærtræer i områdets grønne areal.
Stamvejen i lokalplanområdet er en forlængelse af den eksisterende vej Stjernebakken. Stamvejen i lokalplanområdet vil få tildelt navnet Stjernebakken for at lette navigationen for bl.a. redningskøretøjer.
Der er 7 sideveje til stamvejen. Disse sideveje skal hver i sær have et nyt navn.
Der skal vælges 7 vejnavne af de 13 opremsede vejnavne, som alle er kirsebærsorter.
De nye vejnavne, hvoraf der skal vælges 7, er: Kellerisgrenen, Ulstergrenen, Kordiagrenen, Mertongrenen, Stellagrenen, Violagrenen, Summitgrenen, Fanalgrenen, Starkinggrenen, Lapingrenen, Sweatheartgrenen, Sunburstgrenen eller Reginagrenen.
Der forefindes i dag ikke vejnavne i Slagelse Kommune, som er tildelt ovennævnte 13 vejnavnene.
Vejnavne og adresser fastsættes under hensyntagen til, at borgere, myndigheder, forsyningsvirksomheder, ulykkesberedskab og andre, på lettest mulige måde, herunder ved brug af navigationssystemer, kan orientere sig og finde frem til den pågældende vej, ejendom, bygning, indgangsdør, bolig- eller erhvervsenhed m.v.
Registreringen af de fastsatte vejnavne og adresser har som formål at sikre, at de korrekte oplysninger herom kan stilles til rådighed på en ensartet måde for borgere, erhvervsliv og den offentlige administration.
Retligt grundlag
De overordnede regler for vejnavne og adresser findes i Bekendtgørelse af lov om bygnings- og boligregistrering (BBR) §3. De mere præcise regler for vejnavne og adresser findes i §§ 3-4 i Adresseloven og i Bekendtgørelse om vejnavne og adresser (Adressebekendtgørelsen) §§ 3-10.
Handlemuligheder
Udvalget skal tage stilling til, om de 7 nye sideveje skal tildeles 7 af de følgende vejnavne Kellerisgrenen, Ulstergrenen, Kordiagrenen, Mertongrenen, Stellagrenen, Violagrenen, Summitgrenen, Fanalgrenen, Starkinggrenen, Lapingrenen, Sweatheartgrenen, Sunburstgrenen eller Reginagrenen eller om vejene navngives med andre navne.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at følgende 7 vejnavne vælges: Kellerisgrenen, Ulstergrenen, Kordiagrenen, Mertongrenen, Stellagrenen, Violagrenen, Summitgrenen.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 8. oktober 2018:
Fraværende: 
Udvalget ønsker et nyt oplæg til vejnavne.

10. Genoptaget - Rugvænget 4200 - Nedlæggelse af offentligt vejareal ud for nr. 8 (B)

10.   Genoptaget - Rugvænget 4200 - Nedlæggelse af offentligt vejareal ud for nr. 8 (B)

Sagsnr.: 330-2017-68520               Dok.nr.: 330-2018-288558                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte om ansøgning om nedlæggelse af del af offentlig vej, Rugvænget, Slagelse kan godkendes, for efterfølgende at sælge det nedlagte vejareal til ejeren af matr. 1lu Slagelse Markjorder – Danish Pork Meat.
Baggrund
Danish Pork Meat, Rugvænget 8, 4200 Slagelse har anmodning om, at virksomheden kan erhverve ca. 125 m2 af udskilt vejareal således, at arealet kan indgå i virksomhedens samlede grundareal. Virksomheden påtænker, at arealet skal benyttes i forbindelse med af- og pålæsning. Erhvervelsen af vejarealet indgår som en del af den samlede sag om udvidelse af virksomheden. Virksomhedsudvidelsen har været behandlet i Erhvervs-, Plan, og Miljøudvalget den 4. september 2017 og 2. oktober 2017.
Danish Pork Meats rådgiver oplyser følgende:
- Det er et blindt stykke vej på ca. 13,2 m i længde og ca. 9,5 m i bredde.
- Vedligeholdelsens stand ringe.
- Slagelse Dyrehospital A/S, Rugvænget 12, sikres adgang til deres container og træningsbane for hunde.
- Danish Pork Meat afholder udgifter til landinspektør og tinglysning.
Retligt grundlag
Lov om offentlige veje §15, §124 og §127
Handlemuligheder
Der er følgende handlemuligheder i sagen:
- Godkende anmodningen om at ca. 125 m2 offentlig vej nedlægges for efterfølgende at blive solgt til virksomheden Danish Pork Meat eller
- Afvise anmodningen.
Vurdering
Den aktuelle del af Rugvænget der ønskes erhvervet, vurderes ikke at have interesse for Slagelse Kommune ud over det forhold, at det eksisterende fortov sikre adgang til græsarealet bag Slagelse Dyrehospital, Rugvænget 12 (matr. nr. 1ly Slagelse Markjorder). Der skal derfor ved et eventuelt salg af vejarealet sikres, at der tinglyses en stiadgang i minimum 1,5 meters bredde langs Slagelse Dyrehospitals syd-vestlige skel. Ansvaret for vedligeholdelsen af stien vil være den til enhver tid værende ejer af det nedlagte vejareal.
For den del af arealet, der skal fungere som adgang for Slagelse Dyrehospital, Rugvænget 12 (matr. nr. 1ly Slagelse Markjorder) skal den til enhver tid værende ejer af dette matrikel sikres påtaleret.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Værdisættelsen af arealet fastsættes af Økonomiudvalget efter indstilling fra Center for Kommunale Ejendomme.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at Udvalget beslutter, at ca. 125 m2 offentligt vejareal fra matr. 7000di Slagelse Markjorder – Rugvænget - nedlæggelse som offentlig vej,
2.    at der tinglyses adgang i minimum 1,5 meters bredde for matr. nr. 1ly Slagelse Markjorder langs skel,
3.    at der udarbejdes beslutningsgrundlag for salg af kommunal jord til behandling i Økonomiudvalget.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. november 2017:
Fraværende: 
Udsat til der er vedtaget en lokalplan.
Genoptaget
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Byrådet har på mødet den 30 april 2018 endeligt vedtaget lokalplan 1189, Industriområde ved Kongstedvej og Rugvænget i Slagelse. Sagen forelægges derfor Erhvervs- og Teknikudvalget til endelig behandling.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 6. august 2018:
Fraværende: 
Udsat.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 8. oktober 2018:
Fraværende: 
Udvalget ønsker ikke at afhænde arealet.

11. Eventuelt (D)

11.   Eventuelt (D)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2018-498297                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 8. oktober 2018:
Fraværende: 
Intet.
12. Lukket: Status på igangværende renovering af ydermoler, Halsskov Færgehavn (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
13. Lukket: Forespørgsel vedr. leje af areal ved Stigsnæs (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.