10. Nyt tværkommunalt turismesamarbejde (B)
10. Nyt tværkommunalt turismesamarbejde (B)
Sagsnr.: 330-2019-4945 Dok.nr.: 330-2019-28665 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal beslutte, om
Slagelse Kommune tager del i, at der i Nordvest- og Vestsjælland igangsættes et
arbejde med etablering af et fælles turismedestinationsselskab, der omfatter
kommunerne; Kalundborg, Odsherred, Slagelse og Sorø.
Baggrund
Det danske system for turisme er under forandring.
Folketinget har i den nye lov om erhvervsfremme (L73), fastsat nye
retningslinjer for strukturen og økonomien turismesamarbejder gældende fra
2019. Konkret følger det af Folketingets beslutning, at kommunerne får en
større rolle i turismefremmeindsatsen, og at den kommunale turismefremmeindsats
skal konsolideres i færre og større destinationsselskaber frem mod 2021.
For at kunne imødekomme kravene til fremtidens
destinationsselskaber, foreslås det at kommunerne i Nordvest- og Vestsjælland
går sammen i et fælles destinationsselskab. Destinationsselskabet skal tage
udgangspunkt i kommunernes fælles baggrund i kyst- og naturturisme samt
kulturhistorie.
I forbindelse med vedtagelsen af Lov om erhvervsfremme, blev
det samtidig besluttet at forenkle den offentlige turismefremme, hvilket
fremgår særligt i "Lov om ændring af lov om dansk turisme og lov om
Visitdenmark"(L67).
Som en del af erhvervsfremmeloven skal den kommunale
turismefremmeindsats inden 2021 konsolideres i 15-25 destinationsselskaber, frem
for som i dag ca. 75-80 lokale aktører. Loven betyder at regionerne ikke
længere må beskæftige sig med turismeudvikling, hvorfor kommunerne
organisatorisk sikres en stærkere rolle såvel regionalt som lokalt, blandt
andet gennem styrket deltagelse i Det Nationale Turismeforum.
Konsolideringen skal medvirke til at skabe stærkere
destinationer og en mere sammenhængende turismefremmeindsats, som forbedrer
konkurrenceevnen og dermed sikrer, at turismen fortsat kan bidrage til skabe
vækst, beskæftigelse og oplevelser. Det indebærer større destinationsselskaber,
hvor indsatserne i højere grad skal ske mellem flere kommuner, som så i
fællesskab løfter i forhold til udviklingen af en stærk og attraktiv
destination. Under Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, etableres en
destinationsudviklingspulje øremærket til lokale og tværgående
turismeprojekter. Destinationsudviklingspuljen kan kun søges af godkendte
destinationsselskaber, og vil kunne søges allerede fra 1. januar 2019.
Processen for konsolideringen i 15-25 destinationsselskaber
baseres på 5 særlige hensyn, som er aftalt mellem regeringen og KL. Det er
inden for disse rammer op til kommunerne at indgå aftaler om fælles
destinationsselskaber med en tilstrækkelig stor turismemæssig volumen. De 5
særlige hensyn er:
·
Sammenhængende geografi: Selskabet skal dække et afgrænset og
sammenhængende geografisk område, der består af mere end én kommune.
·
Kritisk masse af turister: I det geografiske område skal der være
et vist minimumsniveau af kommercielle overnatninger og/eller samlet
turismeomsætning.
·
Kommunal basisfinansiering: Selskabet skal have et vist
minimumsniveau af kommunal basisfinansiering årligt (eksklusiv projektmidler).
·
Ansvar for den lokale turismefremmeindsats: Selskabet skal have
det overordnede ansvar for destinationsudvikling i området og være den operatør,
der varetager den lokale turismefremmeindsats i de deltagende kommuner.
·
Specialiserede kompetencer: Selskabet skal bestride
specialiserede kompetencer indenfor bl.a. strategisk destinationsudvikling,
produkt- og forretningsudvikling samt markedsføring og gæsteservice.
En kommende destination i Nordvest- og Vestsjælland er
bundet sammen af en lang sammenhængende og varieret kyststrækning fra Storebælt
over Sejerø Bugt og Kattegat til Isefjord. Kysten rummer tilsammen knapt 20% af
Danmarks fritidshuse. Destinationen er desuden bundet sammen af bl.a. et
istidslandskab, der danner grundlag for den kommende Istidsrute og indeholder 2
parker med særlig status, nemlig Naturpark Åmosen og UNESCO Global Geopark
Odsherred. Alt dette viser områdets samlede potentiale i forhold til udvikling
af kyst-og naturturisme.
Der er i forvejen et etableret museumssamarbejde, der rummer
4 kulturhistoriske museer samt 2 kunstmuseer (Sorø og Odsherred). Destinationen
rummer også nogle af Danmarks bedste vingårde (Røsnæs og Odsherred) samt en
række lokale producenter af kvalitetsfødevarer. Dertil kommer en række
kulturhistoriske attraktioner: Trelleborg, Sorø Akademi, Højbyen i Kalundborg,
Dragsholm slot m.fl. Endelig kan nævnes vigtige besøgssteder som Birkegårdens
haver og Sommerland Sjælland. Besøgssteder og aktiviteter der alle understøtter
udviklingspotentialet med tiltrækning af både endagsturister, sommerhusgæster
og krydstogtturister.
Det nye fælles destinationsselskabs hovedindsats vil
overordnet være at styrke de opgaver, som henholdsvis VisitOdsherred og
VisitVestsjælland allerede i dag varetager for kommunerne på turismeområdet,
såsom markedsføring, tiltrækning af investorer og overordnet strategisk
destinationsudvikling. Dette skal så samme med de relevante aktører, sikre et
stærkt og effektivt modtagerapparat, der kan imødekomme turisternes behov for
gode oplevelser og ophold.
Det kommende arbejde med etablering af et tværkommunalt
destinationsselskab for kommunerne Odsherred, Kalundborg, Slagelse og Sorø
tager udgangspunkt i de eksisterende visioner, strategier, planer og vedtægter
for henholdsvis VisitOdsherred og VisitVestsjælland. Desuden inddrages
eksisterende gældende lovgivning samt den kommende tværkommunale fælles turisme
udviklingsstrategi for region Sjælland, der forventes klar til endelig
forelæggelse for kommunerne i 3. kvartal 2019.
Ambitionen er udarbejdelse af et beslutningsgrundlag,
bestående af strategisk grundlag, vedtægter og ejeraftaler.
Beslutningsgrundlaget skal sikre, at kommunerne kan vedtage etableringen af et
nyt destinationsselskab for fremme af turismen, som vil kunne virke fra 1.
januar 2020.
Arbejdet med etableringen er fastlagt i vedlagte Proces- og
tidsplan, hvoraf der fremgår aktiviteter og leverancer. Proces- og tidsplanen
er opdelt i tre faser:
·
Afdæknings- og etableringsfasen, herunder det politiske ejerskab
i form af: ejerstrategi, nye vedtægter, organisatorisk set-up, finansielle
forudsætninger
·
Vedtagelsesfasen
·
Opbygnings- og driftsfasen. - Officiel nedlæggelse og oprettelse,
Nyt selskab i gang - turismestrategien implementeres
Under etableringsperioden,
nedsættes der:
·
Den politiske styregruppe
bestående af de fire kommuners borgmestre.
Den politiske styregruppe har særligt fokus på det politiske ejerskab og
vedtagelsen.
·
Den arbejdende styregruppe,
bestående af de for turismen ansvarlige fire fagdirektører i kommunerne og
tilknyttet som rådgivere, direktørerne for de to eksisterende
destinationsselskaber.
Den arbejdende styregruppe vil deslige inddrage to destinationsselskabers bestyrelser.
Den arbejdende styregruppe skal have fokus på at sikre arbejdet og udviklingen
af det samlede forløb for etablering af destinationsselskabet, samt sikre
ressourcerne finansielt og mandskabsmæssigt til opgaven.
Finansielt er der såvel
delvis midler hos de eksisterende destinationsselskaber VisitOdsherred og
VisitVestsjælland, som midler tilgængelig ved ansøgning af
Erhvervsfremmebestyrelsens destinationsudviklingspulje.
Retligt
grundlag
Lov om Erhvervsfremme (L73)
Lov om ændring af lov om dansk turisme og lov om
Visitdenmark (L67)
Handlemuligheder
Byrådet kan beslutte, at Slagelse Kommune tager del i
etableringen af et fælles turismedestinationsselskab, der omfatter kommunerne
Kalundborg, Odsherred, Sorø og Slagelse.
Såfremt Byrådet beslutter, at Slagelse Kommune ikke
involverer sig i et nyt tværkommunalt samarbejde om et fælles
destinationsselskab med de tre øvrige kommuner, vil det have den konsekvens, at
Slagelse Kommune i fremtiden ikke længere vil have et destinationsselskab.
Vurdering
Tallene for turismen i området viser styrken ved et nyt
samarbejde:
| Omsætning i 2016 Mill.kr. | Kommercielle
Overnatninger i 2017 | Basis finansiering
i 2018 t.kr. |
Slagelse, Kalundborg og Sorø (VisitVestsjælland) | 2.276 | 670.148 | 6.821 |
Odsherred (VisitOdsherred) | 1.606 | 460.964 | 2.700 |
Samlet for destinationen | 3.882 | 1.131.112 | 9.521 |
Alt i alt tegner der sig et billede af Nordvest- og
Vestsjælland som en destination, der både har potentiale og kritisk masse.
Det er derfor vurderingen, at et fælles destinationsselskab
bestående af kommunerne Odsherred samt Kalundborg, Slagelse og Sorø, der
henholdsvis står bag VisitOdsherred og VisitVestsjælland, vil kunne godkendes
som et destinationsselskab, således at det kan være virksomt fra 1. januar
2020. Destinationsselskabet vil skulle være åbent for yderlig tilslutning, fra
kommuner der geografisk og strategisk styrker den samlede destination.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Af loven fremgår det ikke, at
der direkte vil være økonomiske konsekvenser. Indirekte vil muligheden for at
kunne søge midler til udvikling i Danmarks erhvervsfremmebestyrelse muliggøres
med beslutning om at iværksætte etableringen af destinationsselskabet.
Konsekvenser
for andre udvalg
Beslutningskompetencen til at indgå i et fælles
turismedestinationsselskab ligger i Byrådet, efter anbefaling fra Erhvervs- og
Teknikudvalget samt Økonomiudvalget.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1. at Erhvervs- og Teknikudvalget anbefaler til
Økonomiudvalg og Byråd, at det besluttes at kommunen tager del i at der i Nordvest- og Vestsjælland igangsættes et
arbejde med etablering af fælles turismedestinationsselskab der omfatter
kommunerne Kalundborg, Odsherred, Slagelse og Sorø.
2.
at Erhvervs- og Teknikudvalget godkender proces- og tidsplanen for arbejdet
med etablering af et fælles turismedestinationsselskab.
3.
at Økonomiudvalget anbefaler til Byrådet, at det besluttes at kommunen
tager del i at der i Nordvest- og
Vestsjælland igangsættes et arbejde med etablering af fælles
turismedestinationsselskab der omfatter kommunerne Kalundborg, Odsherred,
Slagelse og Sorø.
4.
at Byrådet beslutter, at kommunen tager del i at der i Nordvest- og Vestsjælland igangsættes et arbejde med
etablering af fælles turismedestinationsselskab der omfatter kommunerne
Kalundborg, Odsherred, Slagelse og Sorø.
Beslutning i Erhvervs- og
Teknikudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende:
Henrik Brodersen (O)
Ad 1.: Anbefales.
Ad 2.: Godkendt.