Erhvervs- og Teknikudvalget (2018-2021) – Referat – 4. februar 2019



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2019-23079                                            Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at dagsorden godkendes.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende:  Henrik Brodersen (O)
Godkendt.

2. Orientering fra udvalgsmedlemmer og administration (O)

2.     Orientering fra udvalgsmedlemmer og administration (O)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2019-23057                                            Åbent
Kom petence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Der gives orientering af aktuelle tiltag, sager, projekter m.m.
1.    Orientering fra udvalgsformanden.
2.    Orientering fra Erhvervs- og Teknikudvalget´s medlemmer.
3.    Orientering fra Administrationen.
-      Orientering om ”Giv et praj”
Indstilling
Centercheferne for Miljø, Plan og Teknik, Kommunale Ejendomme samt Kultur Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende:  Henrik Brodersen (O)
Villum Christensen (I) orienterede om tur med Erhvervsrådet.
Villum Christensen (I) orienterede om SIFs venner.
Anders Koefoed (V) ønskede overblik over afgifter som SIFs venner betaler til kommunen.
På baggrund af forespørgsel fra Anders Koefoed (V) forklarede Villum Christensen (I) at administrationen på formøde forelagde en sag vedr. Kabeldepotet, som ikke blev medtaget i den endelige dagsorden. Sagen blev drøftet. Anders Koefoed (V) ønskede indsigt i brugsretsaftaler med kunsterne.
Anders Koefoed (V) spurgte ind til brug af tang til isolering som praksiseres i Næstved.

3. Genoptaget - Åbningstid på offentlige toiletter 2019 (B)

3.     Genoptaget - Åbningstid på offentlige toiletter 2019 (B)

Sagsnr.: 330-2018-74924               Dok.nr.: 330-2019-27628                                            Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget .
Beslutningstema
Baggrund
De offentlige toiletter er ud fra placering, bygningstype, isolering m.v. kategoriseret med angivelse af åbningsperiode og servicering.
Kategoriseringen og åbningstider blev senest godkendt på udvalgsmødet den 5.februar 2018. Revideringen blev foretaget efter opførelse af en ny toilet-/omklædningsbygning ved Halsskov Færgehavn, der efter ibrugtagningen er besluttet at skulle være helårsåbent.
Toilettet i Kobæk er i 2018 udvidet med en ny bygning. Den nye bygning er helårsisoleret, hvorfor bygningen (handicaptoilettet) vil være helårsåben og tilgængelig for brugere. Toilettet foreslås fremadrettet ændret fra kategori B til kategori A.
Der er ikke tilført afledt drift til toilettet i Kobæk. Den afledte drift forventes stort set neutraliseret som følge af en nemmere og hurtigere rengøring på de nye toiletter samt istandsættelse af ”de gamle” toiletter.
Ved Stillinge Strand forventes opført en ny toiletbygning inden 1.december 2019. Den nye toiletbygning forventes at være helårsåben, hvorfor det foreslås, at toilettets kategori ændres fra kategori B til kategori A.
Der ønskes ikke tilført afledt drift til toilettet ved Stillinge Strand. Den afledte drift forventes neutraliseres som følge af bygningens tilkobling til offentlig kloak, hvorfor sæsonens mange tanktømninger bortfalder.
I forhold til udvalgets beslutning på mødet den 5. februar 2018 er der ikke yderligere forslag til ændringer i åbningstider på de offentlige toiletter end ovennævnte.
Den samlede reviderede kategorisering og åbningstid fremgår af vedlagte bilag.
På mødet vil administrationen redegøre for prioriteringen.
Det skal bemærkes, at ud over de offentlige toiletter, der drives og vedligeholdes af Slagelse Kommune, er der offentligt tilgængelige toiletter på bl.a. stationerne i hhv. Skælskør, Slagelse og Korsør. Omkring toilettet på Korsør Station verserer der i øjeblikket en sag om genåbning mellem Slagelse Kommune og DSB.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan godkende eller foretage en omprioritering af ét eller flere toiletter inden for kategorien A – F. Dette vil medføre, at der vil komme en ny sag på kommende udvalgsmøde.
Vurdering
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik anbefaler, at den fremlagte ændring i kategoriseringen godkendes.
Temaerne erhverv, turisme og bosætning fra budgetaftale 2017-2020 samt ”Vækst i Balance” (fra Plan- og strategiudvalget 2015) understøttes ved den fremlagte kategorisering og heraf prioritering i serviceniveau og åbningsperiode. 
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen – ændringerne finansieres indenfor de tilførte driftsmidler
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at kategoriseringen godkendes.  
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 3. december 2018:
Fraværende: 
Sagen genoptages.
Udvalget ønsker:
- At DSB holder Korsør station toilettet åbent efter 1. januar.
- At Halsskov toilettet lukkes forsøgsvis om natten.
- At få en beregning af udgifterne til at holde toiletterne i kategori B åbne fra påske.
- At få en beregning af udgifterne ift. at flytte toiletterne ved Fodsporet til kategori B.
Genoptaget
I forlængelse af Erhvervs- og Teknikudvalgets beslutning den 3.december 2018, er der fulgt op på følgende:
-      DSB har indvilget i at holde toilettet på Korsør station åbent.
-      Der testes og tilpasses aktuelt timer på låsesystemet på Halsskov toilettet, hvor natlukning testes af i forhold til effekt på hærværksmængden og brugeroplevelsen. En blivende løsning forventes at være kørt ind før udgangen af marts.
-      Der er foretaget beregning af udgifterne til at holde toiletterne i kategori B åbne fra påske, samt en beregning af udgifterne ift. at flytte toiletterne langs Fodsporet til kategori B.
Udgifterne er opgjort på bilag vedlagt sagen. Af bilaget fremgår det at de samlede ekstraomkostninger vil udgøre ca. 36.000 kr. årligt.
Omkostningerne til den udvidede åbningsperiode forventes, at kunne finansieres over det eksisterende driftsbudget til drift af offentlige toiletter samt af driftsbudgettet afsat til drift af Fodsporet.
Vedlagt som bilag ses en revideret oversigt over offentlige toiletters åbningstider indeholdende ovenstående ændringer.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at toiletterne i kategori B åbnes fra påske og
2.    at toiletterne ved Fodsporet flyttes til kategori B
3.    at ”Kategorisering af offentlige toiletter 2019” godkendes indeholdt ad 1 og 2
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende:  Henrik Brodersen (O)
Godkendt.

4. Strande i Slagelse kommune - praksis for fjernelse af tang (O)

4.     Strande i Slagelse kommune - praksis for fjernelse af tang (O)

Sagsnr.: 330-2016-88664               Dok.nr.: 330-2019-4923                                              Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget har på mødet den 3. december 2018 bedt om en yderligere redegørelse for indsatsen på tangfjernelse. Her redegøres for udstrækningen af indsatsen samt grundejerforhold på de konkrete strande.
Baggrund
Tangfjernelse på kommunens strande sker i hovedreglen på eller ud for de kommunalt ejede strand matrikler, og i en udstrækning i forhold til de kommunale parkeringspladser, som muliggør et nemt tilgængeligt besøg på stranden.
På udvalgsmødet den 3. december 2018 bad Erhvervs- og Teknikudvalget om en yderligere redegørelse for indsatsen på tangfjernelsen.
Af det vedlagte bilag vises en illustration af de i hovedreglen beskrevne forudsætninger samt en redegørelse for ejerforholdet ved de konkrete strande.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Center for Miljø, Plan og Teknik vurderer, at det er hensigtsmæssigt at fortsætte fjernelsen af tang på kommunens badestrande, i en ambition om at sikre attraktive strande for turister såvel som fastboende.
Det vurderes ligeledes at det afsatte driftsbudget på 1 mio. kr. årligt, med baggrund i nedenstående forbrugstal samt et forventet øget slid på maskinerne til tangfjernelse, svarer overens med det fastsatte serviceniveau.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Omkostningerne til fjernelse af tang de to forgangne sæsoner fordeler sig således:
2017          383.000 kr.
2018          742.000 kr.
Ovenstående er udtryk for, at der på budgettet er nødt til at være plads til et vejrligs-afhængigt udsving, idet der her ses en stor forskel mellem indsatsen på en god og en dårlig sommer. Ligeledes kan strømforhold kombineret med vind, spille en stor rolle i forhold til hvor meget tang der kommer op på strandene og dermed bør fjernes.
Det forventes kun at der kommer mere tang på strandene de kommende år, hvilket kan medføre at vi oftere må transportere tang væk fra strandene. Det råderum budgettet giver mulighed for, vurderes derfor at være fornuftigt at fastholde.
Som supplement til ovenstående forbrugstal, skal det tilføjes, at der endnu ikke har været afholdt omkostninger til sortering og udbringning af tang på landbrugsarealer, eller anden bortskaffelse i øvrigt.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen Bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at orienteringen om fjernelse af tang på kommunens strande tages til efterretning.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende:  Henrik Brodersen (O)
Taget til efterretning.
Udvalget ønskede en evt. udvidelse af tangrensning på Kobæk og Stillinge strande.
Flemming Erichsen (A) henledte opmærksomheden på strand ved Korsør/Lystbådehavnen, som ikke pt. bliver oprenset.

5. Socialøkonomisk Årsrapport 2018 (O)

5.     Socialøkonomisk Årsrapport 2018 (O)

Sagsnr.: 330-2019-4466                 Dok.nr.: 330-2019-26304                                            Åbent
Kompetence:
Erhvervs- og Teknikudvalget og Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget og Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres om Årsrapport for Socialøkonomi 2018.
Baggrund
I november og december 2017 blev vedtaget hhv. strategi og udmøntningsplan for socialøkonomi som dækker perioden 2018-2020.
Det blev samtidig besluttet, at ved hvert årsskifte skal der udarbejdes en Årsrapport, som afrapporterer resultater og viser fremdriften på arbejdet med strategi og udmøntningsplan.
Årsrapporten tager afsæt i punkterne fra strategi og udmøntningsplan og fra udvalgets tilføjelser til beslutningerne vedrørende netop strategi og udmøntningsplan.
Strategi og Udmøntningsplan har fokus på at fremme en bred og integreret værditilvækst og skabe job til mennesker som gerne vil arbejde, men af forskellige grunde har svært ved at få fodfæste på arbejdsmarkedet. Der arbejdes med socialøkonomi med afsæt i lokale muligheder, styrker og udfordringer og det sker under overskriften: ”Lokal socialøkonomi”. 
Socialøkonomi folder sig ud i samspil med den omverden, som Slagelse Kommune er en del af og, Årsrapporten tager også afsæt i ideer og input fra de socialøkonomiske virksomheder og initiativer.
Årsrapporten lægger ud med at give en introduktion til:
·         Socialøkonomiske virksomheder og initiativer
·         Registreringsordningen for socialøkonomiske virksomheder
·         Socialøkonomisk Netværk
·         Medvind på cykelstierne – 5 positive historier
Herefter afrapporteres på følgende punkter:
·         Socialøkonomi og CSR
·         Ansøgninger og fondsmidler til socialøkonomi
·         Boligområder med Helhedsplan
·         Udvidelse af målgruppen
·         Lokale indkøb
·         In-House løsninger
·         Tilføjelser A, B, C og D
Årsrapporten afsluttes med anbefalinger til det videre arbejde med socialøkonomien.  
Der er to overordnede mål for perioden fra 2018-2020:
·         At vinde Den Socialøkonomiske Årspris, hvilket sket sommeren 2018
·         At have 25 socialøkonomiske virksomheder og initiativer med udgangen af 2020 – status ultimo 2018 er 19 socialøkonomiske virksomheder og initiativer
Hvert år skal socialøkonomiske virksomheder og initiativer levere 30 job. I 2018 er leveret 35 job, og virksomheder og initiativer har ansat flere gennem andre kanaler.
Retligt grundlag
Lov om registrering af socialøkonomiske virksomheder
Lov om ansvaret for styring af den aktive socialpolitik
Lov om aktiv beskæftigelsesindsats
Serviceloven
Førtidspension – og Fleksjobreformen
Handlemuligheder
Erhvervs- og Teknikudvalget og Social- og Beskæftigelsesudvalget tager orientering om Årsrapport for Socialøkonomi 2018 til efterretning.
Vurdering
Administrationen vurderer, ar strategi og udmøntningsplan virker, og med anbefalinger giver den forventede værdi fremadrettet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Direktøren indstiller,
1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget og Social- og Beskæftigelsesudvalget tager Årsrapport for Socialøkonomi 2018 til orientering.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende:  Henrik Brodersen (O)
Årsrapporten taget til efterretning.

6. Genoptagelse: Offentliggørelse af beslutninger fra lukkede punkter på udvalgsmøder (B)

6.     Genoptagelse: Offentliggørelse af beslutninger fra lukkede punkter på udvalgsmøder (B)

Sagsnr.: 330-2018-42027               Dok.nr.: 330-2019-23920                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal beslutte retningslinjer for offentliggørelse af beslutninger fra lukkede punkter på udvalgsmøder. De stående udvalg skal drøfte og anbefale retningslinjer til Byrådet
Baggrund
I Slagelse Kommune har det ved udvalgsmøder længe været praksis, at der ved åbne punkter offentliggøres dagsorden, indstillinger, bilag og beslutninger. Mens vi der ved lukkede punkter kun offentliggøres overskriften på punktet og ikke andet; heller ikke beslutningen og afstemningsforhold.
Der har været et ønske om større åbenhed i udvalgene, og at beslutninger fra lukkede sager bliver offentliggjort.
I august 2018 drøftede Økonomiudvalget og de stående udvalg retningslinjer for offentliggørelse af lukkede punkter på udvalgsmøder. Udvalgene ønskede overordnet set størst mulig åbenhed, men ønskede samtidigt at få forelagt konkrete retningslinjer.
Økonomiudvalget besluttede den 20. august 2018, at administrationen skulle udarbejde konkrete retningslinjer for offentliggørelse af lukkede punkter, og at disse retningslinjer efterfølgende skulle drøftes og godkendes i de stående udvalg og Økonomiudvalget forud for beslutning i Byrådet.
Derudover besluttede Økonomiudvalget, at der generelt blev vejledt om reglerne for fortrolighed og lukkede sager.
Offentliggørelse af lukkede punkter på udvalg
Byrådet har ret til at fastsætte retningslinjer for hvor meget udvalgene skal offentliggøre, herunder om der skal offentliggøres dagsorden, indstillinger eller beslutninger.
Byrådets retningslinjer for offentliggørelse af beslutninger fra lukkede punkter kunne være:
-      Det skal anføres i sagsfremstillingen, hvorfor en sag behandles som et lukket punkt, f.eks. hvilke oplysninger der er tavshedsbelagte/personfølsomme, priser eller forhandlingssituationer m.m.
-      Der skal samtidigt tages stilling til om hele sagen kan åbnes eller offentliggøres efter mødet
-      Overskriften for det lukkede punkt bør udformes, så borgerne kan se hvad punktet handler om
-      Når der er truffet beslutning på et lukket punkt, skal protokollen udformes, så beslutningerne bliver forståelige for borgerne, selv om indstillingen ikke er offentliggjort, samtidig med, at der ikke røbes fortrolige oplysninger.
For at sikre at Byrådet træffer beslutning om retningslinjerne på et oplyst grundlag, får de stående udvalg og Økonomiudvalget mulighed for at afgive høringssvar til Byrådet, hvor fordele og ulemper kan beskrives, inden Byrådet træffer beslutning.
Vejledning om fortrolige oplysninger og lukkede sager:
I modsætning til byrådsmøder er alle udvalgsmøder er i princippet lukkede møder. Men det betyder ikke, at alt på møderne er fortroligt, tværtimod.
Hovedreglen er nemlig, at langt de fleste oplysninger ikke er fortrolige eller tavshedsbelagte, og det gælder både for åbne og lukkede punkter.
-      Der er kun tavshedspligt i forhold til fortrolige oplysninger, f.eks. personfølsomme oplysninger eller forretningshemmeligheder.
-      Derudover må man ikke gengive hvad andre udvalgsmedlemmer har sagt under forhandlingerne på mødet.
-      Man må gerne gengive/referere beslutningen, hvem der har stemt for eller imod, indstillingen fra forvaltningen, bilag i sagen m.m. (så længe der ikke er fortrolige oplysninger i fx bilagene)
Grunden til at enkelte punkter typisk bliver ”lukkede punkter” er, at sagerne handler om bedømmelse af personlige forhold, køb og salg af fast ejendom eller tilbud og forhandlinger. At et punkt er et ”lukket” punkt, er dog ikke ensbetydende med, at der er tavshedspligt for hele sagen, men der vil typisk være konkrete oplysninger, der er undergivet tavshedspligt.
Retligt grundlag
Styrelseslovens §§ 8 og 20
Handlemuligheder
Byrådet har kompetence til at beslutte retningslinjerne for de stående udvalgs offentliggørelse af dagsorden, indstillinger og beslutninger. Byrådet kan beslutte at fastholde de nuværende retningslinjer eller fastsætte nye retningslinjer.
Byrådet kan overlade det til de stående udvalg og Økonomiudvalget selv at fastsætte egne retningslinjer for offentliggørelse af lukkede punkter
Vurdering
Administrationen vurderer, at offentliggørelse af beslutninger fra lukkede punkter vil give offentligheden bedre indsigt i de kommunale beslutningsprocesser. Samtidigt vil offentliggørelsen af beslutninger fra lukkede punkter gøre det lettere for udvalgsmedlemmerne efterfølgende at diskutere udvalgets beslutninger med borgere eller pressen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Udvalgene drøfter retningslinjer for offentliggørelse af beslutninger fra lukkede punkter og afgiver høringssvar til Byrådets videre behandling
2.    at Byrådet beslutter nye retningslinjer for offentliggørelse af beslutninger fra lukkede punkter på stående udvalg og Økonomiudvalg
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende: 
Drøftet.
Udvalget peger på muligheden for, at et punkt skal kunne lukkes (efter behandling).
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende:  Henrik Brodersen (O)
Ad 1: Drøftet.
Udvalget ønsker størst muligt offentlighed. Som minimum bør det af sagen fremgå, hvad den handler om. Der tages konkret stilling til offentliggørelse af beslutningsteksten i hver enkelt lukket sag.
Ad 2: Godkendt.

7. Budgetopfølgning 1 for 2019 - Erhvervs- og Teknikudvalget (B)

7.     Budgetopfølgning 1 for 2019 - Erhvervs- og Teknikudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2019-948                   Dok.nr.: 330-2019-4516                                              Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Alle fagudvalg gennemfører budgetopfølgning 1 for 2019 med rapportering og godkendelse af den økonomiske status på udvalgets område.
Erhvervs- og Teknikudvalget godkender budgetopfølgning, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Budgetopfølgningerne udarbejdes i almindelighed på baggrund af aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata samt forventninger til forbrugsudviklingen i resten af året.
Budgetopfølgning 1 gennemføres dog så tidligt på året, at de aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata er begrænsede. Derfor er udgangspunktet for budgetopfølgning 1, at budgettet overholdes på alle områder medmindre der er konkret viden om andet. Budgetopfølgningen udarbejdes derfor med fokus på:
      Væsentlige ændringer siden budgetvedtagelsen - særligt for områder, der er aktivitetsstyrede, eller tillægsbevillinger givet i 2018, som også har effekt i 2019
      Forventet realisering af anlægsbudget
Der sættes således primært fokus på de områder, hvor der forventes væsentlige budgetafvigelser, som kræver særlig handling. Handleplaner fra tidligere år, der fordrer indsats i 2019, forelægges ligeledes.
Til orientering så vedlægges budgetgrundlag for 2019 for Erhvervs- og Teknikudvalget i bilag 1.
Erhvervs- og Teknikudvalget forventes i 2019 at ikke at have væsentlige budgetafvigelser på hverken drift eller anlæg.
Havne
For politikområde Havne forventes ved budgetopfølgning 1 ingen afvigelser mellem budget og regnskab for 2019. Det gælder både drift og anlæg.

Drift og Teknik
For politikområde Drift og teknik forventes ved budgetopfølgning 1 ingen afvigelser mellem budget og regnskab for 2019. Det gælder både drift og anlæg.

Kommunale Ejendomme
For politikområde Kommunale Ejendomme forventes ved budgetopfølgning 1 ingen afvigelser mellem budget og regnskab for 2019. Det gælder for både drift og anlæg.
Ændring af regnskabspraksis for ældre- og handicapboliger
Fra 2018 skiftede kommunen revisor efter et udbud af revisionsopgaven. Revisionen har i 2018 gennemgået den aktuelle regnskabspraksis for hvordan henlæggelser vedrørende almene ældre- og handicapboliger bogføres. Den aktuelle regnskabspraksis er godkendt af kommunens tidligere revisor. Kommunens nuværende revisor er ikke enig i denne regnskabspraksis, idet det er deres opfattelse at henlæggelserne og afvikling af tidligere års over- og underskud ikke bør bogføres i driften, som er praksis nu, men i stedet bogføres direkte som en regulering på finansieringsposterne. For at tilpasse regnskabspraksis til denne nye praksis forslås det derfor, at det budgetomplaceres 0,155 mio. kr. om året fra driften af ældre- og handicapboliger til finansieringskontiene for ældre- og handicapboliger.
Lejemål Brand og Redning
Byrådet besluttede i februar måned 2018 at indgå et lejemål med henblik på at flytte Brand & Redning. Indgåelsen af lejemålet bevirker øgede driftsudgifter til Brand & Rednings bygninger på 0,279 mio. kr. om året. Byrådet tog ikke stilling til finansieringen af de øgede driftsudgifter af bygningerne, som i den oprindelige sagsfremstilling var foreslået finansieret af kassen. De øgede driftsudgifter foreslås derfor finansieret af kassen med 0,279 mio. kr. i 2019 og overslagsårene.
Udearealer offentlig tilgængelig gård
Pasningen af de offentligt tilgængelige udearealer på institutionen Midgård i Slagelse har hidtil været passet af Ejendomsservice. Det er dog aftalt mellem Ejendomsservice og Entreprenørservice at pasningen af udearealerne har større sammenhæng med Entreprenørservices øvrige opgaver. Det foreslå derfor at der budgetomplaceres 0,012 mio. kr. om året fra Ejendomsservice under Kommunale Ejendomme til Entreprenørservice under Teknik og drift.
Erhverv og Turisme
For politikområde Erhverv og Turisme forventes ved budgetopfølgning 1 ingen afvigelser på drift mellem budget og regnskab for 2019.  

Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Det anbefales, at budgetopfølgning 1 for 2019 godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalget og Byrådet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2019
2020
2021
2021
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift, udearealer
06.02
 12
 12
 12
 12
Drift, udearealer
06.03
-12
-12
-12
-12
Drift, lejemål
06.03
 279
 279
 279
 279
Drift, ældrebolig. mv
06.03
-155
-155
-155
-155
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
155
155
155
155
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
-279
-279
-279
-279
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Stabs- og Centerchefer indstiller,
1.    at Budgetopfølgning 1 for 2019 godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byrådet.
2.    at Udvalget godkender at der budgetomplaceres 0,012 mio. kr. i 2019 og overslagsårene fra Ejendomsservice til Entreprenørservice for pasning af udearealer.
3.    at Udvalget anbefaler overført Økonomiudvalget, at der budgetomplaceres 0,155 mio. kr. i 2019 og overslagsårene fra driften af ældre- og handicapboliger til finansiering af ældre- og handicapboliger.
4.    at Udvalget anbefaler overfor Økonomiudvalget og Byrådet, at der tilføres 0,279 mio. kr. i 2019 og overslagsårene til Kommunale Ejendomme til merudgifter til drift af bygningerne for Brand & Redning.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende:  Henrik Brodersen (O)
Ad 1 og 2: Godkendt.
Ad 3 og 4: Anbefales.

8. Genoptaget - Budget 2019 | Orientering om budgetdokumentet - ETU (D)

8.     Genoptaget - Budget 2019 | Orientering om budgetdokumentet - ETU (D)

Sagsnr.: 330-2018-61895               Dok.nr.: 330-2019-34456                                            Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Alle fagudvalg orienteres om budgetdokumentet for 2019, som er udarbejdet på baggrund af budgetaftalen for 2019-22.
Baggrund
Efter vedtagelse af budget 2019-2022 er der udarbejdet et budgetdokument (styringsark), som bl.a. skal tjene som orientering til og overblik for fagudvalget, og anvendes som styringsdokument i forhold til aftalepunkterne i budgetaftalen (bilag 1).
Budgetaftalen udmøntes igennem fagudvalget, i januar med en første politisk drøftelse ud fra budgetdokumentet og nærværende sag. På et efterfølgende møde i fagudvalget følges op med en beslutningssag vedr. fagudvalgets nærmere behandling af punkterne.
Retligt grundlag
Det retslige grundlag for budgettet fremgår af Den kommunale Styrelseslov §§ 37-40. I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler for den økonomiske styring af bevillinger mv.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Fagudvalget drøfter budgetdokumentet
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 7. januar 2019:
Fraværende: 
Drøftet.
Udvalget ønsker en nærmere drøftelse af udvalgets ressortområder i forhold til indhold og tidsplan.
GENOPTAGET:
På Erhvervs- og Teknikudvalgsmødet den 07. januar 2019 blev Budget 2019 – styringsark drøftet.
Det blev besluttet, at genoptage sagen med uddybninger i forhold til udvalgets områder.
Ekstra bilag vedlagt sagen..
Indstilling
Administrationen indstiller,
1.    at Styringsarket drøftes.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende:  Henrik Brodersen (O)
Drøftet.
Der præsenteres et samlet oplæg for udvalgets aktiviterer på næste møde.

9. Strategisk anvendelse og prioritering af midler inden for turismeområdet (B)

9.     Strategisk anvendelse og prioritering af midler inden for turismeområdet (B)

Sagsnr.: 330-2018-81275               Dok.nr.: 330-2018-639856                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal orienteres om og evt. træffe beslutning om strategiske anvendelse og prioritering af midler inden for turismeområdet.
Baggrund
Udvalget har ønsket en orientering om strategiske anvendelse og prioritering af midler inden for turismeområdet.
Slagelse Kommune har en leveranceaftale med Visit Vestsjælland, der indebærer et årligt driftstilskud på ca. 3.5 mio. kr. Der er for nyligt igangsat udarbejdelse af en ny leveranceaftale gældende fra 2019, som vil blive fremlagt til udvalgets drøftelse. Udkast til ny leveranceaftale forventes fremlagt for udvalget i løbet af 1. kvartal 2019.
Slagelse Kommune indgår i drøftelser omkring etablering af et turismedestinationsselskab i rammen af den nye erhvervsfremmelov, hvor Visit Vestsjælland påtænkes at udgøre den fremtidig ramme. Slagelse Kommunes andel af finansiering af et nyt destinationsselskab forventes at kunne holdes inden for den nuværende økonomiske ramme på 3.5 mio. kr.
På udvalgets møde d. 5. november 2018 besluttede udvalget at bevilge en ansøgningsramme på 225.000 i 2019 til aktivitetstilskud til de tre turistforeninger (fordelt efter en 3:2:1 fordelingsmodel).
Det årlige budget til turismefremme er fastsat til ca. 4.3 mio. kr. i 2019, hvilket reduceres til ca. 4.0 mio.kr i 2022 (på grund af generel effektiviseringsprocent på 0,7% hvert af årene).
Heraf er afsat 3.5 mio.kr. til driftstilskud til Visit Vestsjælland, ligesom der er bevilget 130.000 til Skælskør Bykontor i 2019 og 260.000 til Korsør Bykontor i årene 2019 og 2020.
På nuværende tidspunkt forventes overført et mindreforbrug fra 2018 på ca. 1,2 mio. kr., der på nuværende tidspunkt ikke er disponeret til et specifikt formål.
Gennem de seneste par år har der været gennemført et projekt omkring kyst- og naturturisme, der har haft til hensigt at arbejde for at udnytte et potentiale omkring Slagelse Kommunes kyster i relation til turismefremme. Projektet har haft særligt fokus på området ved Stilling Strand, hvor der har været bred involvering af interessenter og samarbejdspartnere. Projektet har haft fokus på konkrete leverancer i området og de sidste leverancer er ved at blive realiseret. Projektet er planlagt afsluttet med udgangen af 2019.
Som et led i overgangen til et nyt erhvervs- og turismefremmesystem, er KKR Sjællands formandskab på et møde med erhvervsministeren den 24. september 2018 blevet enige om kommissorium for Udviklingsplan for turismen i Sjælland og øerne. Det forventede budget for udviklingsplanen udgør ca. 2.5 mio. kr., hvoraf 500.000 planlægges inddækket gennem kommunal finansiering. Slagelse Kommunes forventede andel jf. fordelingsnøglen anslås at udgøre ca. 50.000.
I et særskilt dagsordenspunkt besluttede udvalget på mødet d. 7. januar 2019, at prioritere midler til bykontorer i de tre købstæder jf. budgetaftale for 2019-2022, pkt. 38 omkring udvikling af større arrangementer og oplevelser, hvortil der er afsat 1.5 mio. kr. årligt i en treårig forsøgsperiode.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten i forhold til kommunens mulighed for at støtte turismefremmende aktiviteter.
Handlemuligheder
Råderummet giver udvalget mulighed for:
1) at beslutte en flerårig bevillingsramme til turistforeningerne.
2) at afsætte en del af råderummet til yderligere fremme af kyst- og naturturisme.
3) at afsætte en del af råderummet til aktivitetstilskud til foreninger, klubber, råd og laug.
Vurdering
Administrationen anbefaler at udvalget bevilger en flerårig ramme til aktivitetstilskud til turistforeningerne for perioden 2020 til 2022. Råderummet giver mulighed for at videreføre den bevilgede ramme på 225.000 i 2019. Det anbefales endvidere at videreføre den fastlagte fordelingsmodel på 3:2:1.
Administrationen anbefaler endvidere, at bevilge 250.000 hvert af årene i perioden 2019 til 2022 til aktiviteter, der understøtter fremme af kyst- og naturturisme. Udvalget kan i løbet af 1. kvartal 2019 få et oplæg til konkrete indsatser.
Administrationen anbefaler at reservere 50.000 til at finansiere Slagelse Kommunes andel i udviklingsplanen for turisme i Sjælland og øerne.
Administrationen anbefaler, at de resterende midler bevilges til turismefremmende aktivitetstilskud til foreninger, klubber, råd og laug (ex. drengerøvsaften, maritime kulturdage m.v.).
De resterende midler kan ansøges under forudsætning af, at ansøger selv finansierer aktiviteten med et tilsvarende beløb (50/50 finansiering).
Det anbefales i den forbindelse at administrationen bemyndiges til at træffe afgørelse om aktivitetstilskud på op til 25.000. Ansøgninger på over dette beløb forelægges til beslutning i udvalget.  
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ovenstående økonomiske disponeringer giver følgende økonomiske konsekvenser:
 
2019
2020
2021
2022
Budget
4.366
4.256
4.146
4.036
Overført mindreforbrug
1.213
0
0
0
I alt til disponering
5.579
4.256
4.146
4.036
 
 
 
 
 
Visit Vestsjælland
3.500
3.500
3.500
3.500
Turistforeninger
225
225
225
225
Bykontor Skælskør
130
 
 
 
Bykontor Korsør
260
260
 
 
Kyst- og Naturturisme
250
250
250
250
Slagelse Kommunes andel af udviklingsplan for turisme
50
 
 
 
 
 
 
 
 
Til anvendelse til ansøgninger med 50/50 finansiering
1.164
21
171
61
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
2.    at Udvalget beslutter at videreføre muligheden for at turistforeningerne kan ansøge om aktivitetstilskud på op til 225.000 hvert år i perioden 2020 til 2022 ud fra en 3:2:1 fordelingsmodel.
3.    at Udvalget bevilger 50.000 til finansiering af Udviklingsplan for Sjælland og øerne.
4.    at Udvalget bevilger 250.000 hver af årene i perioden 2019 til 2022 til aktiviteter, der understøtte fremme af kyst- og naturturisme.
5.    at Udvalget bevilger ikke disponerede turismemidler til aktivitetstilskud til foreninger, klubber, råd og laug, hvor ansøger selv finansierer aktiviteten med et tilsvarende beløb (50/50 finansiering) samt at administrationen bemyndiges til at træffe afgørelse om aktivitetstilskud på op til 25.000 kr.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende:  Henrik Brodersen (O)
Ad 1: Taget til efterretning.
Ad 2: Godkendt.
Ad 3: Godkendt.
Ad 4: Godkendt. Beløb over 25.000 kr. skal godkendes politisk. Der gives en orientering til udvalget over anvendelse af midler.
Ad 5: Godkendt, idet alle skal have mulighed for at søge. Der gives en orientering til udvalget over anvendte midler.

10. Nyt tværkommunalt turismesamarbejde (B)

10.   Nyt tværkommunalt turismesamarbejde (B)

Sagsnr.: 330-2019-4945                 Dok.nr.: 330-2019-28665                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal beslutte, om Slagelse Kommune tager del i, at der i Nordvest- og Vestsjælland igangsættes et arbejde med etablering af et fælles turismedestinationsselskab, der omfatter kommunerne; Kalundborg, Odsherred, Slagelse og Sorø.
Baggrund
Det danske system for turisme er under forandring. Folketinget har i den nye lov om erhvervsfremme (L73), fastsat nye retningslinjer for strukturen og økonomien turismesamarbejder gældende fra 2019. Konkret følger det af Folketingets beslutning, at kommunerne får en større rolle i turismefremmeindsatsen, og at den kommunale turismefremmeindsats skal konsolideres i færre og større destinationsselskaber frem mod 2021.
For at kunne imødekomme kravene til fremtidens destinationsselskaber, foreslås det at kommunerne i Nordvest- og Vestsjælland går sammen i et fælles destinationsselskab. Destinationsselskabet skal tage udgangspunkt i kommunernes fælles baggrund i kyst- og naturturisme samt kulturhistorie.
I forbindelse med vedtagelsen af Lov om erhvervsfremme, blev det samtidig besluttet at forenkle den offentlige turismefremme, hvilket fremgår særligt i "Lov om ændring af lov om dansk turisme og lov om Visitdenmark"(L67).
Som en del af erhvervsfremmeloven skal den kommunale turismefremmeindsats inden 2021 konsolideres i 15-25 destinationsselskaber, frem for som i dag ca. 75-80 lokale aktører. Loven betyder at regionerne ikke længere må beskæftige sig med turismeudvikling, hvorfor kommunerne organisatorisk sikres en stærkere rolle såvel regionalt som lokalt, blandt andet gennem styrket deltagelse i Det Nationale Turismeforum.
Konsolideringen skal medvirke til at skabe stærkere destinationer og en mere sammenhængende turismefremmeindsats, som forbedrer konkurrenceevnen og dermed sikrer, at turismen fortsat kan bidrage til skabe vækst, beskæftigelse og oplevelser. Det indebærer større destinationsselskaber, hvor indsatserne i højere grad skal ske mellem flere kommuner, som så i fællesskab løfter i forhold til udviklingen af en stærk og attraktiv destination.  Under Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, etableres en destinationsudviklingspulje øremærket til lokale og tværgående turismeprojekter. Destinationsudviklingspuljen kan kun søges af godkendte destinationsselskaber, og vil kunne søges allerede fra 1. januar 2019.
Processen for konsolideringen i 15-25 destinationsselskaber baseres på 5 særlige hensyn, som er aftalt mellem regeringen og KL. Det er inden for disse rammer op til kommunerne at indgå aftaler om fælles destinationsselskaber med en tilstrækkelig stor turismemæssig volumen. De 5 særlige hensyn er:
·         Sammenhængende geografi: Selskabet skal dække et afgrænset og sammenhængende geografisk område, der består af mere end én kommune.
·         Kritisk masse af turister: I det geografiske område skal der være et vist minimumsniveau af kommercielle overnatninger og/eller samlet turismeomsætning.
·         Kommunal basisfinansiering: Selskabet skal have et vist minimumsniveau af kommunal basisfinansiering årligt (eksklusiv projektmidler).
·         Ansvar for den lokale turismefremmeindsats: Selskabet skal have det overordnede ansvar for destinationsudvikling i området og være den operatør, der varetager den lokale turismefremmeindsats i de deltagende kommuner.
·         Specialiserede kompetencer: Selskabet skal bestride specialiserede kompetencer indenfor bl.a. strategisk destinationsudvikling, produkt- og forretningsudvikling samt markedsføring og gæsteservice.
En kommende destination i Nordvest- og Vestsjælland er bundet sammen af en lang sammenhængende og varieret kyststrækning fra Storebælt over Sejerø Bugt og Kattegat til Isefjord. Kysten rummer tilsammen knapt 20% af Danmarks fritidshuse. Destinationen er desuden bundet sammen af bl.a. et istidslandskab, der danner grundlag for den kommende Istidsrute og indeholder 2 parker med særlig status, nemlig Naturpark Åmosen og UNESCO Global Geopark Odsherred. Alt dette viser områdets samlede potentiale i forhold til udvikling af kyst-og naturturisme.
Der er i forvejen et etableret museumssamarbejde, der rummer 4 kulturhistoriske museer samt 2 kunstmuseer (Sorø og Odsherred). Destinationen rummer også nogle af Danmarks bedste vingårde (Røsnæs og Odsherred) samt en række lokale producenter af kvalitetsfødevarer. Dertil kommer en række kulturhistoriske attraktioner: Trelleborg, Sorø Akademi, Højbyen i Kalundborg, Dragsholm slot m.fl. Endelig kan nævnes vigtige besøgssteder som Birkegårdens haver og Sommerland Sjælland. Besøgssteder og aktiviteter der alle understøtter udviklingspotentialet med tiltrækning af både endagsturister, sommerhusgæster og krydstogtturister.
Det nye fælles destinationsselskabs hovedindsats vil overordnet være at styrke de opgaver, som henholdsvis VisitOdsherred og VisitVestsjælland allerede i dag varetager for kommunerne på turismeområdet, såsom markedsføring, tiltrækning af investorer og overordnet strategisk destinationsudvikling. Dette skal så samme med de relevante aktører, sikre et stærkt og effektivt modtagerapparat, der kan imødekomme turisternes behov for gode oplevelser og ophold.
Det kommende arbejde med etablering af et tværkommunalt destinationsselskab for kommunerne Odsherred, Kalundborg, Slagelse og Sorø tager udgangspunkt i de eksisterende visioner, strategier, planer og vedtægter for henholdsvis VisitOdsherred og VisitVestsjælland. Desuden inddrages eksisterende gældende lovgivning samt den kommende tværkommunale fælles turisme udviklingsstrategi for region Sjælland, der forventes klar til endelig forelæggelse for kommunerne i 3. kvartal 2019.
Ambitionen er udarbejdelse af et beslutningsgrundlag, bestående af strategisk grundlag, vedtægter og ejeraftaler. Beslutningsgrundlaget skal sikre, at kommunerne kan vedtage etableringen af et nyt destinationsselskab for fremme af turismen, som vil kunne virke fra 1. januar 2020.
Arbejdet med etableringen er fastlagt i vedlagte Proces- og tidsplan, hvoraf der fremgår aktiviteter og leverancer. Proces- og tidsplanen er opdelt i tre faser:
·         Afdæknings- og etableringsfasen, herunder det politiske ejerskab i form af: ejerstrategi, nye vedtægter, organisatorisk set-up, finansielle forudsætninger
·         Vedtagelsesfasen
·         Opbygnings- og driftsfasen. - Officiel nedlæggelse og oprettelse, Nyt selskab i gang - turismestrategien implementeres
Under etableringsperioden, nedsættes der:
·         Den politiske styregruppe bestående af de fire kommuners borgmestre.
Den politiske styregruppe har særligt fokus på det politiske ejerskab og vedtagelsen.
·         Den arbejdende styregruppe, bestående af de for turismen ansvarlige fire fagdirektører i kommunerne og tilknyttet som rådgivere, direktørerne for de to eksisterende destinationsselskaber.
Den arbejdende styregruppe vil deslige inddrage to destinationsselskabers bestyrelser.
Den arbejdende styregruppe skal have fokus på at sikre arbejdet og udviklingen af det samlede forløb for etablering af destinationsselskabet, samt sikre ressourcerne finansielt og mandskabsmæssigt til opgaven.
Finansielt er der såvel delvis midler hos de eksisterende destinationsselskaber VisitOdsherred og VisitVestsjælland, som midler tilgængelig ved ansøgning af Erhvervsfremmebestyrelsens destinationsudviklingspulje.
Retligt grundlag
Lov om Erhvervsfremme (L73)
Lov om ændring af lov om dansk turisme og lov om Visitdenmark (L67)
Handlemuligheder
Byrådet kan beslutte, at Slagelse Kommune tager del i etableringen af et fælles turismedestinationsselskab, der omfatter kommunerne Kalundborg, Odsherred, Sorø og Slagelse.
Såfremt Byrådet beslutter, at Slagelse Kommune ikke involverer sig i et nyt tværkommunalt samarbejde om et fælles destinationsselskab med de tre øvrige kommuner, vil det have den konsekvens, at Slagelse Kommune i fremtiden ikke længere vil have et destinationsselskab.
Vurdering
Tallene for turismen i området viser styrken ved et nyt samarbejde:
 
Omsætning i 2016
Mill.kr.
Kommercielle Overnatninger i 2017
Basis finansiering i 2018 t.kr.
Slagelse, Kalundborg og Sorø (VisitVestsjælland)
 
2.276
 
670.148
 
6.821
 
Odsherred (VisitOdsherred)
 
1.606
 
460.964
 
2.700
 
Samlet for destinationen
 
3.882
 
1.131.112
 
9.521
Alt i alt tegner der sig et billede af Nordvest- og Vestsjælland som en destination, der både har potentiale og kritisk masse.
Det er derfor vurderingen, at et fælles destinationsselskab bestående af kommunerne Odsherred samt Kalundborg, Slagelse og Sorø, der henholdsvis står bag VisitOdsherred og VisitVestsjælland, vil kunne godkendes som et destinationsselskab, således at det kan være virksomt fra 1. januar 2020. Destinationsselskabet vil skulle være åbent for yderlig tilslutning, fra kommuner der geografisk og strategisk styrker den samlede destination.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Af loven fremgår det ikke, at der direkte vil være økonomiske konsekvenser. Indirekte vil muligheden for at kunne søge midler til udvikling i Danmarks erhvervsfremmebestyrelse muliggøres med beslutning om at iværksætte etableringen af destinationsselskabet.
Konsekvenser for andre udvalg
Beslutningskompetencen til at indgå i et fælles turismedestinationsselskab ligger i Byrådet, efter anbefaling fra Erhvervs- og Teknikudvalget samt Økonomiudvalget.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget anbefaler til Økonomiudvalg og Byråd, at det besluttes at kommunen tager del i at der i Nordvest- og Vestsjælland igangsættes et arbejde med etablering af fælles turismedestinationsselskab der omfatter kommunerne Kalundborg, Odsherred, Slagelse og Sorø.
2.    at Erhvervs- og Teknikudvalget godkender proces- og tidsplanen for arbejdet med etablering af et fælles turismedestinationsselskab.
3.    at Økonomiudvalget anbefaler til Byrådet, at det besluttes at kommunen tager del i at der i Nordvest- og Vestsjælland igangsættes et arbejde med etablering af fælles turismedestinationsselskab der omfatter kommunerne Kalundborg, Odsherred, Slagelse og Sorø.
4.    at Byrådet beslutter, at kommunen tager del i at der i Nordvest- og Vestsjælland igangsættes et arbejde med etablering af fælles turismedestinationsselskab der omfatter kommunerne Kalundborg, Odsherred, Slagelse og Sorø.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende:  Henrik Brodersen (O)
Ad 1.: Anbefales.
Ad 2.: Godkendt.

11. Henvendelse vedr. udlejning af areal på Dahlsvej 3 (B)

11.   Henvendelse vedr. udlejning af areal på Dahlsvej 3  (B)

Sagsnr.: 330-2019-3295                 Dok.nr.: 330-2019-20931                                            Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte hvorvidt der skal udlejes et areal i administrationsbygningen på Dahlsvej 3 i Korsør for en 2-årig periode til FGU-institutionen i Korsør.
Baggrund
Fra august 2019 nedlægges landets produktionsskoler og i stedet træder en ny Forberedende Grunduddannelse. I Vordingborg, Slagelse og Næstved Kommuner oprettes én fælles FGU-institution med administrativt hovedsæde i Korsør og fire skoler beliggende i henholdsvis Vordingborg, Næstved, Korsør og Slagelse. Det forventes, at det samlede antal årselever for hele institutionen bliver ca. 830 elever og at der for skolen i Korsør vil blive et øget elevantal.
Den nystiftede FGU-organisation har derfor kontaktet Slagelse Kommune, med henblik på at leje et areal på Dahlsvej i minimum 2 år, med mulighed for forlængelse indtil det fremtidige elevtal kendes nærmere og der kan etableres en mere permanent løsning.
Administrationsbygningen på Dahlsvej 3 i Korsør, rummer primært Teknik & Miljø-afdelingen og nærpolitiet, men flere fløje i stueetagen står tomme. FGU-organisationen har primært været interesserede i to fløje mod Teilmanns Allé og Dahlsvej, grundet nærheden til deres bygninger på Norvej (se bilag 1.). Her vil der være muligt at etablere et mindre undervisningsmiljø med egen indgang fra Teilmanns Allé og et udeareal, uden at elever kan færdes i resten af administrationsbygningen. Bygningen er i dag indrettet med kontorer til 2-3 personer, hvilket ikke er hensigtsmæssigt til undervisningsmiljø. FGU ønsker selv at forestå ombygning og indretning med Center for Kommunale Ejendomme som bygherre. Ønsket er desuden at værdien af ombygningen indgår som en del af huslejebetalingen. Dog ud fra en på forhånd aftalt vurdering af arbejdets omfang og økonomi.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Erhvervs- og Teknikudvalget har følgende valgmuligheder:
1)    At fastholde Administrationsbygningen på Dahlsvej 3 alene som en kommunal administrationsbygning og evt. arbejde imod at flytte kommunale funktioner hertil, med henblik på bedre arealudnyttelse.
2)    At tilbyde at FGU kan leje arealerne på ordinære lejevilkår. Udlejer forestår tilpasninger i bygningen på lejers regning.
3)    At tilbyde at FGU kan leje arealerne på ordinære lejevilkår. Værdien af tilpasningerne fratrækkes huslejebetalingen.
Vurdering
Administrationsbygningen på Dahlsvej 3 har i en længere periode været dårligt udnyttet og udlejning til FGU i en 2-3 årig periode, vil sikre at færre m2 står ubrugte hen. De to fløje ligger i stuetagen bl.a. under kantinen, og er valgt for at forstyrre den kommunale administration mindst muligt, men der kan forventes øget støj fx i undervisningspauser.
Det er sværere at vurdere hvorvidt en ombygning med nedlæggelse af kontorgangene, tilfører bygningen en værdi der tilsvarer omkostningerne ved ombygningen, da indholdet ikke kendes endnu. Men det vil i fremtiden give mulighed for andre anvendelser og hvis arealerne skal anvendes til kommunal administration efterfølgende, vil muligheden for at etablere større grupper end 2-3 personer også i mange tilfælde være attraktiv. Alternativt vil det være muligt at fastholde arealet, som et udlejningsareal i bygningen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Pris og lejevilkår fastsættes af Administrationen jf. Kompetenceplanen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchef for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at Udvalget vælger handlemulighed 3, at FGU tilbydes at leje arealerne på ordinære lejevilkår. Værdien af tilpasningerne fratrækkes huslejebetalingen, ud fra en på forhånd aftalt vurdering.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende:  Henrik Brodersen (O)
Udvalget godkendte handlemulighed 2. Udvalget ønsker at lokalerne er brugbare til kommunalt brug efter lejemålets ophør.

12. Skælskør havn øst - ansøgning om fondsmidler til byforskønnelse (B)

12.   Skælskør havn øst - ansøgning om fondsmidler til byforskønnelse (B)

Sagsnr.: 330-2019-2934                 Dok.nr.: 330-2019-26192                                            Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal tage stilling til, om der skal søges fondsstøtte hos Realdania til forskønnelse og udvikling af græsarealet ved Skælskør havn, og i så fald udpege den økonomiske ramme for et projekt.
Baggrund
På baggrund af dialog med lokale foreninger og bymidtegruppe ønsker administrationen at afklare, om der er politisk opbakning til at søge fondsstøtte og i den forbindelse at finde medfinansiering til et byrumsprojekt på den østlige side af Skælskør havn. Det foreslås, at et projekt som minimum indeholder forskønnelse og forbedring af anvendelsesmulighederne af græsarealet mellem Havnevej og bebyggelsen langs Strandgade. Der ses dog også en mulighed for et egentligt omdannelsesprojekt, som f.eks. kan skabe bedre sammenhæng med havnearealerne henover Havnevej og styrke forbindelsen til bymidten i øvrigt.
Græsarealet er kommunalt ejet og er i dag et åbent byrum med få specifikke funktioner. I den sydlige ende af arealet er en grillplads, som bl.a. anvendes af sejlere, og ellers bliver arealet typisk brugt ved større events som Drengerøvsaften, Keramikfestival mm. Oversigtskort med afgrænsning er vedlagt som bilag.
I Realdanias initiativ ”Hovedbyer på forkant” har en række kommuner i yderområderne mulighed for at søge støtte til fysiske bygge- eller omdannelsesprojekter i deres hovedbyer. I vurderingen af ansøgninger lægges der vægt på, at projektet tager afsæt i gældende strategier og initiativer, at det bygger på lokale initiativer, og at det er realistisk, at det vil bidrage til at styrke byens udvikling. Der kan opnås støtte i et omfang på op til 10 mio. kr. inkl. moms, dog maks. 50% af det samlede budget for projektet. Ansøgningsfrist er 28. februar 2019, og ansøgere, der får tilsagn om støtte, får besked senest den 26. marts 2019.
En eventuel ansøgning til Realdania vil tage udgangspunkt i ønsker og idéer fremsat af en gruppe af lokale foreninger og inddrage det projekt for byforskønnelse, som dannede grundlag for renoveringen af Algade i 2012-2014. Plantegning fra projektet er vedlagt som bilag. Omfang og indhold skal afklares yderligere, men centrale temaer forventes at være:
·         Fastholdelse af fleksibel anvendelse (eventplads).
·         Forbedring af opholdsmuligheder med fokus på komfort, tryghed og aktiviteter for forskellige målgrupper (siddepladser, læ, belysning, muligheder for leg/bevægelse mm.)
·         Synliggørelse af området som centralt koblingspunkt og ankomststed i byen, dvs. løfte det æstetiske udtryk med afsæt i Skælskørs særlige kendetegn: Kunst og kultur, det historiske bymiljø, nærhed til vand og natur mm.
·         Styrkelse af sammenhængen med de øvrige områder på havnen og med bymidten i øvrigt, f.eks. ved nytænkning af forbindelser over Havnevej og hen mod Algade.
Det ses som en forudsætning for et videre projektforløb, at der etableres en projektgruppe med lokal deltagelse. Skælskør Bymidtegruppe har givet udtryk for opbakning til eventuel ansøgning og projektudvikling på bymidtegruppens møde i december 2018.
Realdania nævner som en forudsætning for støtte, at kommunen kan tilvejebringe den nødvendige medfinansiering – dog er det ikke et krav, at medfinansieringen er på plads, før ansøgningen sendes ind. Budget 2019 afsætter 2,5 mio. kr. til forskønnelse af byer og landsbyer over tre år (2020-2022), men der er ikke afsat midler målrettet byrum i Skælskør. En fondsansøgning afhænger derfor af, om der politisk er vilje til at arbejde for medfinansiering, og hvilken økonomisk ramme og ambitionsniveau der ønskes for projektet.
Mulighederne spænder fra den mindre renovering/forskønnelse, der tager udgangspunkt i de nuværende forhold og f.eks. omhandler nyt inventar og beplantning, til et projekt for egentlig omdannelse og nytænkning af byrummet ved havnen, som omhandler ny disponering og indretning, og som f.eks. kan omfatte større anlægsarbejder med ny belægning mm.
Til sammenligning kan nævnes andre byforskønnelsesprojekter gennemført i Slagelse Kommune i de senere år, herunder forskønnelse af Nytorv i Slagelse med midlertidigt inventar (udført i 2018, økonomisk ramme 500.000 kr.), omdannelse af Solens Plads i Korsør med ny arealdisponering og nye funktioner (indviet i 2017, økonomisk ramme 12 mio. kr.) samt renovering af Algade i Skælskør med ny belægning (indviet i 2014 og udført for 13 mio. kr.).
Retligt grundlag
Det er givet af kommunalfuldmagten, at kommunen kan arbejde med projekter, der har til formål at sikre kommunal udvikling.
Handlemuligheder
Udvalget kan beslutte, at der skal søges fondsstøtte til et byrumsprojekt og i beslutningen angive en økonomisk ramme for et projekt. Det vil betyde, at der indsendes en ansøgning til Realdania og initiativet ”Hovedbyer på forkant”, og at der i tilfælde af tilsagn om støtte skal tages endeligt stilling til den videre projektudvikling, herunder kommunens medfinansiering.
Udvalget kan beslutte, at der ikke skal arbejdes videre med en fondsansøgning, men at administrationen skal undersøge andre muligheder for at imødekomme ønskerne til forskønnelse og udvikling af græsarealet. Det vil betyde, at udvalget på et senere tidspunkt kan blive forelagt et forslag til evt. anlægsarbejder, hvor der skal tages stilling til økonomi og finansiering.
Udvalget kan beslutte, at der ikke skal arbejdes videre med forskønnelse og udvikling af græsarealet på Skælskør havn.
Vurdering
Det er administrationens anbefaling, at mulighederne for udvikling og forskønnelse af græsarealet ses i et større perspektiv, som også omfatter havnearealerne og bymidten/Algade, så der uanset projektets omfang og finansieringsløsning arbejdes med at styrke sammenhænge og forbindelser i Skælskørs bymidte. Det anbefales desuden, at fokus lægges på forholdsvist enkle, men gennemtænkte løsninger af høj kvalitet. I en eventuel videre projektudvikling skal indgå, at der er kendskab til jordforurening på en stor del af græsarealet, hvilket taler for løsninger, der så vidt muligt ikke ”går i jorden”, da det vil betyde væsentlige udgifter til jordflytning mm.
Tiltag bør i alle tilfælde udvikles med inddragelse af lokalsamfundet, og der kan med fordel hentes inspiration i det projekt, der gik forud for beslutningen om renovering af Algade. Realdanias initiativ ”Hovedbyer på forkant” ses som en oplagt mulighed for at undersøge tidligt i processen, om der kan tilvejebringes eksternt tilskud til et byrumsprojekt.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I tilfælde af at der søges om og opnås tilsagn om støtte fra Realdania, og når omfanget af støtten kendes, udarbejdes et en særskilt sag om projektets økonomi, herunder disponering af midler fra nuværende budget og/eller sag om ny bevilling. Sagen forelægges i så fald til beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget samt Økonomiudvalget.
Selve ansøgningen til Realdania har ingen økonomiske konsekvenser.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at der udarbejdes og indsendes en ansøgning til Realdanias initiativ ”Hovedbyer på forkant” inden for en af udvalget fastsat økonomisk ramme.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende:  Henrik Brodersen (O)
Godkendt.

13. Trafiksikkerhed - oprettelse af projektstilling (B)

13.   Trafiksikkerhed - oprettelse af projektstilling (B)

Sagsnr.: 330-2014-54233               Dok.nr.: 330-2019-29810                                            Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Udvalget skal træffe beslutning, om der kan opretholdes yderligere en projektstilling, til at understøtte Center for Miljø, Plan og Tekniks udmøntning af tiltag, der skal understøtte arbejdet med trafiksikkerhed og tryghed i trafikken i kommunen.
Baggrund
På mødet den 3. december 2018 drøftede udvalget anbefalinger fra Trafiksikkerhedsudvalget, heri blandt andet den personalemæssige ressource, som anvendes på trafiksikkerhed i kommunen.
På nuværende tidspunkt er det godkendt, at der ved finansiering fra de afsatte midler til trafiksikkerhed er realiseret én projektstilling til arbejdet med trafiksikkerhed samt arbejde med at realisere de aktiviteter, som planen anviser.
Der har i de seneste år været et stort ønske fra mange borgere og flere institutioner om, at administrationen indgår i dialog om tiltag, der skal være med til at styrke tryghed i trafikken. Denne dialog har kun kunne tages i begrænset omfang, da det administrative tidsforbrug i forhold til planlægning og udførelse af anlægsaktiviteter i henhold til trafiksikkerhedsplanens handleplan har medført, at der kun har været en begrænset personaleressource til rådighed til dialog.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Der er i lovgivningen ingen krav om, at der arbejdes med trafiksikkerhed i kommunerne, men trafiksikkerhed er på landsplan sat på dagsordenen ved mange initiativer, der skal understøtte trafiksikkerhedsarbejdet. Her tænkes blandt andet på Færdselssikkerhedskommissionens handleplaner, Rådet for Sikker Trafik og meget mere.
Det kan vælges, at der i Center for Miljø, Plan og Teknik opretholdes yderligere en projektstilling til arbejdet med trafiksikkerhed og tryghed i trafikken i kommunen.
Alternativt kan der træffes beslutning om, at administrationen skal håndtere trafiksikkerhedsarbejdet med den nuværende personaleressource. Dette betyder, at tryghedsinitiativer der bunder i henvendelser fra borgere, kun kan håndteres i et begrænset omfang. Et andet element, som vil blive vanskeligt at løfte, er den dialog, som er et stort ønske hos flere skoler og institutioner om trafiksikkerhedstiltag ved disse.
Vurdering
Center for Miljø, Plan og Teknik skal derfor anbefale, at der oprettes endnu en projektstilling af de afsatte midler til trafiksikkerhed, som skal medvirke til, at fokus på trafiksikkerhed og tryghed i trafikken styrkes. Center for Miljø, Plan og Teknik skal foreslå, at stillingen opretholdes så længe, at der er afsat midler i budgettet til trafiksikkerhedsfremmende foranstaltninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Center for Miljø, Plan og Teknik anbefaler, at der af anlægsramme – 222739 – Trafiksikkerheds-fremmende foranstaltninger, hvor der årligt er afsat 5,0 mio. kr., ud over den stilling som allerede er oprettet og finansieret under anlægsrammen, yderligere disponeres udgift til en projektstillingen. Udgiften til en ny projektstilling forventes at ligge på ca. 500.000,00 kr.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at der oprettes yderligere en projektstilling vedrørende trafiksikkerhed i Center for Miljø, Plan og Teknik, så længe der er afsat midler til trafiksikkerhed i budgettet.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende:  Henrik Brodersen (O)
Godkendt.

14. Eventuelt (D)

14.   Eventuelt (D)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2019-23040                                            Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende:  Henrik Brodersen (O)
Anne Bjergvang (A) spurgte ind til status på pyloner.
Anne Bjergvang (A) (og Ø Udvalg) fandt rengøring af venteværelse på Stignæs kritisabel.
Anders Koefoed (V) spurgte ind til sti langs Tårnborgvej.
På baggrund af mail fra Guldagergård ønskes der regler for, hvad der skal betales for ved leje af lokaler.
Anne Bjergvang (A) henledte opmærksomheden på evt. lukning af Kongevejen i forhold til verserende lokalplan.
Flemming Erichsen (A) spurgte ind til, hvornår handicapparkering bliver indarbejdet i parkeringstrategien som vedtaget i Byrådet.