Erhvervs- og Teknikudvalget (2018-2021) – Dagsorden – 4. marts 2019



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2019-56205                                            Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at dagsorden godkendes.

2. Slagelse Erhvervscenter - Strategi 2019-2020 (B)

2.     Slagelse Erhvervscenter - Strategi 2019-2020 (B)

Sagsnr.: 330-2016-30009               Dok.nr.: 330-2019-55385                                            Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal beslutte om udvalget kan godkende de udarbejdede KPI’er udledt af Slagelse Erhvervscenters strategi 2019 – 2020.
Baggrund
På Erhvervs- og Teknikudvalgets møde d. 3. september 2018 blev en ny samhandelsaftale mellem Slagelse Kommune og Slagelse Erhvervscenter godkendt, jf. bilag 1.
Som følge af den nye erhvervsfremmestruktur, med oprettelse af nye erhvervshuse, har Slagelse Erhvervscenter udarbejdet en ny strategi for 2019 – 2020. Strategien, der er godkendt af Slagelse Erhvervscenters bestyrelse, er vedlagt som bilag 2.
Det fremgår endvidere af samhandelsaftalen, at bestyrelsen for Slagelse Erhvervscenter skal fremlægge et oplæg med yderligere relevante målepunkter (KPI).
I den nye strategi for 2019-2020 for Slagelse Erhvervscenter er der udarbejdet følgende yderligere målepunkter:
1)    Slagelse Erhvervscenter skal årligt vejlede 300 iværksættere og eksisterende virksomheder i Slagelse Kommune
2)    Tilfredsheden med Slagelse Erhvervscenter er mindst 3,5 i gennemsnit på en skala mellem 1 og 5 blandt iværksættere og eksisterende virksomheder i Slagelse Kommune, som vi har vejledt (jævnfør ovenstående)
3)    Mindst 40 procent af samtlige iværksættere og eksisterende virksomheder i Slagelse Kommune kender til Slagelse Erhvervscenter og vores ydelser (dvs. har et kvalitativt kendskab og ikke kun navne-kendskab)
Retligt grundlag
Lov om erhvervsfremme.
Handlemuligheder
Erhvervs- og Teknikudvalget har følgende handlemuligheder:
1)    Udvalget kan godkende de udarbejde KPI’er.
2)    Udvalget kan komme med ændringsforslag til de udarbejdede KPI’er.
3)    Udvalget kan vælge at forkaste de udarbejdede KPI’er.
Såfremt udvalget vælger handlemulighed 1 eller 2, vedlægges de valgte KPI´er som allonge til samhandelsaftalen, jf. bilag 3.
Vurdering
Det er administrationens vurdering at de definerede KPI’er giver mulighed for, at vurdere Slagelse Erhvervscenters performance på retvisende måde, samtidig med at det er muligt at gennemføre målingerne.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen konsekvenser.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget godkender de udarbejdede KPI’er (model 1), der vedlægges som allonge til samhandelsaftalen.

3. Orientering fra udvalgsmedlemmer og administration (O)

3.     Orientering fra udvalgsmedlemmer og administration (O)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2019-56233                                            Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Der gives orientering af aktuelle tiltag, sager, projekter m.m.
1.    Orientering fra udvalgsformanden.
2.    Orientering fra Erhvervs- og Teknikudvalget´s medlemmer.
3.    Orientering fra Administrationen.
-      Orientering vedr. kabeldepotet jf. beslutning på Økonomiudvalgets møde den 18. feb.
Indstilling
Centercheferne for Miljø, Plan og Teknik, Kommunale Ejendomme samt Kultur Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.

4. Administration og videreudvikling - Stueetagen - Posthuset (B)

4.     Administration og videreudvikling - Stueetagen - Posthuset (B)

Sagsnr.: 330-2019-13948               Dok.nr.: 330-2019-75670                                            Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal beslutte modellen for administration og videreudvikling af stueetagen i Posthuset.
Baggrund
Administration og udvikling af Posthuset har frem til nu været med afsæt i Forretningsplan for Posthuset godkendt af Økonomiudvalget i 2016. På møde i Erhvervs – og Teknikudvalget nov. 2018 fastlagde udvalget afsættet for videreudviklingen, hvor det for så vidt angår stueetagen er visionen, der beskrives i budgetaftalen, som er retningsgivende.
Visionen er:
Posthuset er på vej i en positiv udvikling som et erhvervshus, der udgør den fysiske ramme for samling af Slagelse Kommunes erhvervsliv. Posthuset skal endvidere medvirke til, at Slagelse Kommune, også fremover, kan gøre sig attraktiv med en stærk uddannelses- og iværksætterprofil.
Posthusets stueetage huser i dag både et miljø for ungt eksperimenterende entreprenørskab, et samarbejde med uddannelsesinstitutionerne, samt en række andre spændende tiltag. Hertil kommer, at Slagelse Kommune, som led i de seneste års strategi med at styrke Slagelse som studieby, har erfaret, at Posthusets stueetage tilbyder en attraktiv og uformel ramme for tværgående samarbejder og samskabende processer på tværs af uddannelse, erhverv og kommune. De unge og studerende i Slagelse efterspørger faciliteter, som understøtter fællesskaber af både social og faglig karakter, og dette behov kan Posthuset i høj grad imødekomme. Ligeledes kan stueetagen udgøre rammerne for socialøkonomiske virksomheder.
Posthusets beliggenhed gør endvidere, at huset kan indgå i koblingen af campusområdet med Slagelse bymidte. Bymidten bliver større med den værdi og synergi, der hermed kan skabes for detailhandlen, cafelivet, pendlerne og de studerende. Konkret arbejdes der med synlighed og liv via midlertidige aktiviteter i og omkring Posthuset – byliv før byrum.
I budgetaftalen er indskrevet at der skal være er et særligt fokus på udvikling af socialøkonomiske virksomheder og tilhørende aktiviteter, samt at Posthuset i stueetagen rummer socialøkonomiske virksomheder, og her må også gerne være fokus på lokale råvarer fra landdistrikterne.
Et Partnerskabsforum skal være omdrejningspunktet for fastholdelse af udviklingsprocessen, og dette forum skal samle de mange perspektiver og sikre involvering af husets brugere, såvel som de mange aktører, der træder ind i innovations – og udviklingsforløb.
Den 1. februar er der gennemført en workshop med en bred vifte af interessenter, og på baggrund af input fra denne workshop er der udarbejdet kommissorium for Partnerskabsforum.
På udvalgets møde i nov. blev det besluttet, at Slagelse Kommune havde ansvaret for administration og videreudvikling af stueetagen i tæt samarbejde med Slagelse Erhvervscenter (SEC) og husets brugere, jf. ovenstående. Dette bl.a. set i lyset af de forandringer, som den nye erhvervsfremmestruktur medfører, hvor SEC har en væsentlig rolle.
SEC har imidlertid henvendt sig og vist interesse for nu at overtage ansvaret for administration og videreudvikling af også stueetagen, hvilket er baggrunden for at nærværende sag rejses.
SEC har endvidere foreslået, at der afsættes ressourcer specifikt målrettet mod videreudviklingen af Posthusets stueetage, og at dette kan ske via en projektansættelse for et år.
Der er fortsat behov for at bedre de fysiske rammer i stueetagen. Muligheden for dette indenfor den afsatte ramme, jf. budgetaftalen, til renoveringen af Posthuset fremgår af selvstændig sag om projektering og frigivelse af anlægsmidler.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan beslutte:
1)    At overdrage administration og udvikling af også stueetagen i Posthuset til SEC umiddelbart efter udvalgets beslutning, således at SEC hermed får ansvaret for at fastholde retningen i udmøntningen af den politiske vision.
Med denne beslutning udarbejdes og fremlægges en lejekontrakt, hvor SEC lejer hele huset. I denne lejekontrakt vil det fremgå, at Slagelse Kommune bevarer adgangen til brug af stueetagen, naturligvis under skyldig hensyntagen til planlægning af aktiviteter med mere.
Med denne beslutning udarbejdes endvidere allonge til Samhandelsaftalen.
2)    At fastholde tidligere beslutning om det kommunale ansvar for at administrere og udvikle stueetagen jf. visionen. Med denne beslutning bevarer SEC adgangen til brug af stueetagen, naturligvis under skyldig hensyntagen til planlægning af aktiviteter med mere.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der fremlægges udkast til lejekontrakt for Posthuset, som afspejler stueetagens midlertidighed og centrale ramme også for kommunale innovation og væksttiltag.
For så vidt angår en projektansættelse for et år foreslås det, at Slagelse Kommune medfinansierer 50 % og at SEC finansierer resten. Den kommunale medfinansiering begrundes i ønsket om at understøtte nytænkning og innovation, eksempelvis i samskabende processer med borgere, brugere med flere.
Slagelse Erhvervscenter forestår projektansættelsen samt varetager de arbejdsgivermæssige forpligtelser.
Konsekvenser for andre udvalg
Erhvervs- og Teknikudvalget samt Økonomiudvalget vil få forelagt en sag, når der skal indgås konkrete aftaler om udlejning, og når forventet driftsbudget er kendt.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget beslutter hvilken handlemulighed, der skal være afsættet for den videre udvikling af stueetagen i Posthuset.

5. Leveranceaftale for Visit Vestsjælland i 2019 (B)

5.     Leveranceaftale for Visit Vestsjælland i 2019 (B)

Sagsnr.: 330-2019-13196               Dok.nr.: 330-2019-72105                                            Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal godkende leveranceaftale for Visit Vestsjælland i 2019.
Baggrund
Visit Vestsjælland er destinationsselskabet for Sjællands vestkyst, som dækker Slagelse, Sorø og Kalundborg kommuner. Selskabet har til formål, at udvikle turismen og markedsføre destinationen, som paraplyorganisation for turisterhvervene og de tre kommuner.
Erhvervs- og Teknikudvalget anbefalede til Økonomiudvalget og Byrådet, på udvalgets møde d. 4. februar 2019, at det besluttes at kommunen tager del i, at der i Nordvest- og Vestsjælland igangsættes et arbejde med etablering af fælles turismedestinationsselskab, der omfatter kommunerne Kalundborg, Odsherred, Slagelse og Sorø.
Såfremt de 4 ejerkommuner beslutter at igangsætte arbejdet mod et nyt fælles turismedestinationsfællesskab, forventes selskabet at være etableret med udgangen af 2019.
Den eksisterende leveranceaftale med Visit Vestsjælland er udløbet i 2018 og der har således været drøftelser mellem de nuværende 3 ejerkommuner og Visit Vestsjælland, omkring en leveranceaftale for 2019. Den vedhæftede leveranceaftale, bygger videre på turismeindsatserne fra den tidligere leveranceaftale samt har til formål, at forberede et evt. arbejde mod etablering af et nyt fælles turismedestinationsselskab.
Den vedhæftede leveranceaftale fremlægges til politisk godkendelse i de to andre ejerkommuner i marts 2019.
Retligt grundlag
Lov om ændring af lov om dansk turisme og lov om Visitdenmark (L67).
Handlemuligheder
Erhvervs- og Teknikudvalget kan godkende den fremlagte leveranceaftale for 2019, eller fremsætte ændringsforslag til aftalen.
Vurdering
Administrationen anbefaler at godkende den fremlagte leveranceaftale for 2019. Det vurderes at aftalen bygger videre på turismeindsatserne fra den tidligere leveranceaftale samt etablerer et forberedende grundlag for et evt. arbejde mod etablering af et nyt fælles turismedestinationsselskab.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget godkender leveranceaftale for 2019 for Visit Vestsjælland.

6. Skælskør Bådfart (B)

6.     Skælskør Bådfart (B)

Sagsnr.: 330-2019-7205                 Dok.nr.: 330-2019-41834                                            Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal beslutte om Slagelse Kommune, i forbindelse med opløsning af Skælskør Bådfart S.m.b.A., skal arbejde for at sikre den fremtidige drift af turbåden ”Skjelskør V”.
Baggrund
Bestyrelsen for Skælskør Bådfart S.m.b.A. har i forlængelse af generalforsamling afholdt d. 22. januar 2019, meddelt at selskabet ønsker at påbegynde en likvidation. Dette blev tiltrådt i forbindelse med 2. generalforsamling d. 5. februar 2019. Bestyrelsen afsatte sig selv og lukkede for driften af Turistfarten.
Selskabets likvidation er igangsat og advokat Jens Iversen er valgt som likvidator.
Årsagen til bestyrelsens beslutning er, at foreningen mangler frivillige med et søfartsbevis, og at der generelt mangler frivillige til at sejle med turbåden.
Den tidligere Skælskør Kommune har ekstraordinært ydet tilskud i årene 1999 – 2006 til Skælskør Bådfart og der er i den forbindelse tinglyst et skibsejerpantebrev på 800.000 kr. i 1999.
Likvidator har igangsat vurdering af turbåden.
I samarbejde med likvidator er der igangsat undersøgelse af hvilke muligheder Slagelse Kommune har for at erhverve båden for pantbeløbet. På det foreliggende grundlag udestår dog likvidators vurdering af Slagelse Kommunes gældsfordring i selskabet.
Retligt grundlag
Søfartsloven
Kommunalfuldmagten
Erhvervsfremmeloven
Handlemuligheder
Administrationen kan undersøge følgende modeller for den fortsatte drift:
Model 1. Stiftelse af et ApS
Såfremt Kommunen kan erhverve båden, vil det være muligt at leje turbåden ud til et ApS, som stiftes af en eller flere virksomheder i lokalområdet, foreninger i Skælskør og Visit VestSjælland.
Ved denne model vil det være ApS’et, der driver bådfarten. Slagelse Kommune kan yde tilskud til, såfremt at det står i ApS’ vedtægter, at et eventuelt overskud øremærkes til vedligeholdelse og fornyelse af bådfarten. Ved ophør går ApS’ evt. frie egenkapital (udover anpartskapitalen) tilbage til Slagelse Kommune.
Model 2. Ny forening til at drive sejladsen
De nuværende frivillige ønsker ikke at fortsætte med driften af turbåden. Det vil kræve en del opsøgende arbejde fra Slagelse Kommunes side, at skabe interesse for at stifte en ny forening for Bådfarten Skjelskør V.
Kommunen kan yde tilskud til en forening, såfremt det står i foreningens vedtægter, at foreningen ikke har et erhvervsmæssigt formål, og at et eventuelt overskud øremærkes til vedligeholdelse og fornyelse af driften.
Kommunen kan yde tilskud til foreningen, også selvom der er lønnede medarbejdere i driften.
Der vil fortsat være behov for at Visit Vestsjælland yder sparring i forhold til forretningsudvikling, så driften kan blive bærende i sig selv.
Model 3. Turdriften kobles til driften af Agersø og Omø færgedriften.
Såfremt det er muligt at erhverve turbåden gennem skibsejerpantebrevet, kan mulige koblinger til Agersø og Omø færgefærgerne vurderes.
Slagelse Kommune kan som alternativ til ovenstående tre modeller, beslutte at afvente salg af turbåden og selskabets likvidation. I forlængelse af likvidators vurdering af Slagelse Kommunes tilgodehavende i selskabet, kan der fremsættes evt. fordring på baggrund af ejerskibspantebrevet.
Vurdering
Skjelskør V. er meget afholdt af borgere og turister i Skælskør samt en vigtig turistattraktion for turismen i Slagelse Kommune. Turfarten udbyder sejlture og chartrede sejladser, fester og lignende.
Det har på nuværende tidspunkt ikke været muligt at værdiansætte turbådens stand og salgsværdi. Det er derfor på nuværende tidspunkt uvist hvad der er behov for at investere i turbåden, for at sikre en eventuel videreførelse af driften samt hvilke driftsomkostninger en erhvervelse medfører.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Slagelse Kommune har skibsejerpant i turbåden på 800.000 kr. Dette er dog en garanti, som kan inddrives, såfremt det kan fastslås at Slagelse Kommune har en gældsfordring i selskabet.
Der må påregnes driftsudgifter (udgifter til godkendelse af turbåden til sejlads med passagerer, årlig sikkerhedstjek af redningsudstyr, forsikringer, olie, småreparationer, havneleje og lønudgifter) til sikring af kontinuerlig drift.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget drøfter de fremsatte modeller, og beslutter om kommunen skal arbejde videre med de skitserede modeller.

7. Korsør - Byen møder vandet - Halsskov Færgehavn (B)

7.     Korsør - Byen møder vandet - Halsskov Færgehavn (B)

Sagsnr.: 330-2018-32713               Dok.nr.: 330-2019-71772                                            Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget bedes træffe beslutning om at godkende projekttidsplan og supplement til udbud.
Udvalget orienteres tillige om status for fremdriften for de besluttede delprojekter og øvrige tiltag (jf. bilag 1).
Baggrund
På udvalgets møde den 3. december 2018 blev det anbefalet, at der meddeles anlægsbevilling på kr. 500.000 til udarbejdelse af projekt, myndighedsbehandling og udbud af projekt. Byrådet har efterfølgende den 17. december 2018 godkendt og frigivet anlægsbevillingen.
Det er fortsat NIRAS, som er rådgiver på opgaven, og der har været arbejdet meget koncentreret på dels myndighedsbehandling hos Kystdirektoratet, dels færdiggørelse af udbudsmateriale. Der er skitseret en overordnet tidsplan frem til opstart af anlægsarbejdet, og det er fortsat målet, at der afholdes udbud i løbet af marts måned 2019 således, at der kan foreligge et projekt til endelig politisk godkendelse i løbet af april måned 2019.
Her skal bemærkes, at den store udfordring pt. er myndighedsbehandlingen hos Kystdirektoratet, som kan tage op til 12 uger, og før der foreligger en godkendelse bør der ikke indgås kontrakt med den valgte entreprenør. Den 4. februar 2019 har NIRAS, på vegne af kommunen, fremsendt ”Ansøgning om tilladelse til anlæg på søterritoriet”, og der kan således forventes en afgørelse primo maj måned 2019.
I afgørelsen fra Kystdirektoratet vil der med al sandsynlighed være anført en klagefrist på normalt 4 uger. Den vil kunne have opsættende virkning som medføre, at vi ikke kan påbegyndte arbejdet før primo juni 2019.
I sagsfremstillingen af 3. december 2018 blev det anbefalet, at der arbejdes videre med en løsning, som omhandler delvis opfyldning af de tre færgelejer og renovering af spunsvæg på molen rundt om udspringstårnet, herunder etablering af anode beskyttelse samt stenkastning langs de tre færgelejer og langs campingpladsen (jf. principskitse, bilag 1).
Denne løsning er indledningsvis estimeret til i alt ca. 18,3 mio. kr., og ved brug af de jorddepoter, som ligger i færgehavnen, vil udgiften kunne reduceres med ca. 1 mio. kr. Her skal det bemærkes, at det netop er blevet oplyst, at Kystdirektoratet stiller krav om, at der kun må anvendes ren jord til opfyld.
En del af den jord, som ligger i depot, er ikke helt ren jord. Det er nødvendigt at dokumentere forureningsniveauet i jordbunkerne, hvilket er en tidskrævende proces som vil forsinke projektet væsentligt, og da der ikke er sikkerhed for, hvor stor en mængde ren jord, vi får til rådighed anbefales det, at vi ikke gør brug af denne løsning, såfremt at anlægsarbejdet udføres frem mod sommeren.
Det er muligt at få tilført ren jord til en relativ lav pris, som givetvis ikke vil blive større end den udgift, der vil være ved at sortere og rense de eksisterende jordbunker. I det forestående udbud vil vi således få en pris på tilført ren jord.
Med den nuværende anlægsøkonomi, hvor der er afsat 16,5 mio. kr., vil der i det forestående udbud blive beskrevet en etapeopdeling, hvor strækningen langs campingpladsen prissættes som en etape 2 til eventuel senere udførelse. Ved at lukke nogle enkelte huller vurdere NIRAS, at renoveringen af strækningen kan udskydes 2 til max. 3 år.
I forbindelse med udarbejdelse af udbudsmaterialet har NIRAS peget på en alternativ og billigere løsning i forhold til stenkastning langs de tre færgelejer. Der stilles forslag om, at der i stedet for stenkastning etableres sandbund i et eller flere af færgelejerne. Som bilag 3 og 4, er der vedlagt to principskitser, som viser de to løsningsmuligheder samt et tværsnit, som viser den delvise opfyldning af færgelejerne.
En sandbundsløsning, specielt i færgeleje 3, vil være hensigtsmæssig, da færgeleje 3 sammen med stranden og udspringstårnet udgør et samlet ”badeområde”. Det vil være en brugsmæssig optimal løsning, og færgeleje 1 og 2 kan færdiggøres med stenkastning (jf. bilag 5).
På baggrund af ovennævnte vil det være hensigtsmæssigt også at medtage en sandbundsløsning i det kommende udbud således, at anlægsudgiften for en sådan løsning bliver synliggjort.
Projekttidsplan:
Som bilag 5 er vedlagt en projekttidsplan, som viser forløbet for myndighedsbehandling, udbud og udførelse (løsning A). Det er en meget koncentreret tidsplan, hvor udbud og politisk behandling ligger fast med henblik på projektstart primo maj 2019. Opstart på udførelsen primo maj 2019 forudsætter dog, at Kystdirektoratet afslutter myndighedsgodkendelsen indenfor de forventede 12 uger, og at klagefristen ikke har opsættende virkning. Udførelsen vil i så fald også være ret koncentreret, og specielt ”Forstøbning og anode opsætning” er tidskrævende, cirka 8 uger, og kan ikke optimeres.
Da ovenstående projekttidsplan er forbundet med nogle tids- og sikkerhedsmæssige risici som vil forhindre brugen af færgehavnen i en stor del af den forestående sommer, er der udarbejdet en mere hensigtsmæssig tidsplan (bilag 6, løsning B).
I denne tidsplan fastholdes myndighedsbehandling, udbud og politisk godkendelse. Primo maj 2019 klargøres området til sommerens aktiviteter som bl.a. vil omhandle lukning af diverse huller i spunsvæggen som sikring mod jordskred (et arbejde som under alle omstændigheder skal udføres, og er ikke et fordyrende element eller spildt arbejde).
Ultimo august lukkes området af for brugere, og den samlede renovering iværksættes. Opgaven vil være afsluttet primo december 2019.
Hen over sommeren vil der således være tid til at få undersøgt den jord, som ligger i depot med henblik på genbrug.
Handlemuligheder
Udvalget har mulighed for at beslutte, at løsningen med sandbund også medtaget i det forestående udbud, og Udvalget har tillige mulighed for, at beslutte at anvende projekttidsplan, løsning B, som vil sikre, at specielt ”badeområdet” kan benyttes i sommerperioden samtidig med, at renoveringsprojektet bliver gennemført inden årets udgang 2019.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at der fortsat bør arbejdes på at gøre specielt området ved stranden, færgeleje 3 og udspringstårnet, klar til brug i løbet af den kommende sommer.
Det er tillige administrationens vurdering, at en kombineret løsning med sandbund i færgeleje 1 og stensætning i færgeleje 1 og 2 vil være hensigtsmæssig.
Et valg af projekttidsplan, løsning B, vil være optimal både af hensyn til brugerne og den samlede renovering.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget tager orienteringen til efterretning,
2.    at Erhvervs- og Teknikudvalget beslutter, at sandbundsløsningen også medtages i det forestående udbud,
3.    at Erhvervs- og Teknikudvalget beslutter, at projekttidsplan, løsning B anvendes.
Bilag:

8. Udlån af 2 byggegrunde til Rude Beboerforening (B)

8.     Udlån af 2 byggegrunde til Rude Beboerforening (B)

Sagsnr.: 330-2011-53566               Dok.nr.: 330-2019-50270                                            Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Det skal besluttes, om Rude Beboerforening kan forlænge deres lån af 2 boliggrunde på Holsteinborgvej i Rude. Se kortbilag 1.
Baggrund
Plan, Erhverv og Udvikling har den 5. oktober 2009 godkendt at udlåne 2 boliggrunde på Holsteinborgvej i Rude til Rude Beboerforening og i en periode på 10 år. Denne periode udløber i oktober 2019. Rude Beboerforening ønsker derfor at forlænge låneperioden med yderligere 10 år mere og har sendt en ansøgning til Slagelse Kommune. Ansøgningen er vedlagt som bilag 2.
Følgende vilkår:
·         Beboerforeningen låner de 2 grunde i en 10 års periode
·         Slagelse Kommune kan opsige lånet i tilfælde af force Majeure, ændret lovgivning m.m. og med en opsigelsesvarsel på 6 måneder.
·         Slagelse Kommune kan opsige udlånet i tilfælde af misligholdelse af aftalen.
·         Beboerforeningen skal ikke betale for at låne arealet, men skal til gengæld vedligeholde arealet på ca. 2.000 m2 (se vedlagte kortbilag).
·         Beboerforeningen ansøger Teknik og Miljø om de fornødne tilladelser.
·         Senest ½ år før udløbet af udlånsaftalen tages der stilling til en eventuel fortsættelse af udlånet.
·         Ved aflevering af arealet skal det fremstå i samme stand som i dag.
·         Ved opløsning af Beboerforeningen skal grundene afleveres i samme stand som i dag.
Ifølge Beboerforeningen har der ikke været nogen klager eller indsigelser ved brug af arealet.
Arealet er blevet en smule mindre, da der er indgået en lejeaftale om parkering med autohandleren på den anden side af vejen.
Byggeri udtaler følgende: Men som ejendommene i en årrække har været anvendt til, kan denne godt forlænges uden naboorientering, da anvendelsen ikke er i strid med formålsbestemmelserne i lokalplan nr. 48, og naboer har tidligere accepteret anvendelsen. Derfor anses orientering af naboer til den fortsatte ønskede anvendelse af underordnet betydning i henhold til Planlovens § 20, stk. 2, pkt. 1. Sagen sendes derfor ikke i en fornyet høring.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge
1.    At udlåne de 2 boliggrunde i en ny periode på 10 år.

2.    Ikke at udlåne de 2 boliggrunde.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at de 2 boliggrunde udlånes i en ny periode på 10 år.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at Udlånet af de 2 boliggrunde til Rude Beboerforening forlænges med yderligere 10 år og i henhold til ovennævnte vilkår

9. Slagelse Kommune - Revision af ejerstrategi - SK Forsyning (B)

9.     Slagelse Kommune - Revision af ejerstrategi - SK Forsyning (B)

Sagsnr.: 330-2018-72722               Dok.nr.: 330-2019-76253                                            Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Økonomiudvalget skal tage stilling til, om den reviderede ejerstrategi for SK Forsyning 2019-2025 kan sendes til behandling i Miljø-, Plan og Landdistriktsudvalget samt Erhvervs- og Teknikudvalget.
Baggrund
Økonomiudvalget besluttede på mødet den 19. november 2018, at revidere ejerstrategien 2012-2020 for SK-Forsyning.
Den reviderede Ejerstrategi 2019-2025 fremlægges hermed.
På mødet den 19. november blev det vedtaget, at den reviderede ejerstrategi skulle have fokus på følgende punkter
·         Dialog og samarbejde
·         Kodeks for god selskabsledelse
·         Konsolidering, fusioner og samarbejder m.v.
·         FN’s verdensmål for bæredygtighed
·         Samarbejde med kommunens erhvervsliv og uddannelsesinstitutioner
·         Effektivisering og værdiskabelse gennem digitalisering
Oplæg til den revideret ejerstrategi blev behandlet på et møde mellem Økonomiudvalget og SK Forsynings bestyrelse den 21. januar 2019. Med baggrund i de indkomne bemærkninger er der nu udarbejdet et endeligt oplæg.
På mødet den 21. januar blev det besluttet, at sagen skulle behandles op Økonomiudvalgets møde i februar og i Miljø-, Plan og Landdistriktsudvalget samt Erhvervs- og Teknikudvalget i marts, hvorefter den igen behandles i Økonomiudvalget og endelig i Byrådet.
Retligt grundlag
Der er ikke et særligt retsligt grundlag.
Handlemuligheder
Byrådet kan vælge at godkende forslaget til ejerstrategien, komme med ændringer eller at afvise det.
Vurdering
Det vurderes, at den fremlagte ejerstrategi er dækkende for de forventninger, som ejerskabet har til SK-Forsynings aktiviteter.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ejerstrategien kan på sigt have økonomiske og personalemæssige konsekvenser for både kommunen og SK Forsyning.
Konsekvenser for andre udvalg
Ejerstrategien har særlig indflydelse på områder, der knytter sig til Erhverv- og Teknikudvalget samt Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektøren indstiller
1.    at Ejerstrategien for SK Forsyning A/S 2019-2025 sendes til behandling i Miljø-, Plan og Landdistriktsudvalget samt Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutning i Økonomiudvalget den 18. februar 2019:
Fraværende:  Lis Tribler (A)
At 1 - Godkendt.
Knud Vincents (V) efterlyste en mere klar ansvarsplacering i forhold til fremtidig konsolidering og fusion.
Thomas Clausen (Ø) ønskede prioriteret, at der gås efter "grøn" strøm, og at der på sigt neddrosles på "sort strøm", prioritering af solcelleenergi og solvarmeanlæg.
Endelig vedtagelse i Økonomiudvalget efter behandling i fagudvalg og SK's bestyrelse.
Administrationens bemærkninger:
Kompetence: Økonomiudvalget.
Ejerstrategien for SK Forsyning forelægges Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget samt Erhvervs- og Teknikudvalget.
Økonomi- og Teknikdirektøren indstiller,
1.    at Ejerstrategi for SK Forsyning anbefales overfor Økonomiudvalget.

10. Caspar Brands Plads 8 4220 - kontrakt med Korsør Havn om leje af parkeringsareal mellem Havnearkaderne og Korsør gl. rådhus (B)

10.   Caspar Brands Plads 8 4220 - kontrakt med Korsør Havn om leje af parkeringsareal mellem Havnearkaderne og Korsør gl. rådhus (B)

Sagsnr.: 330-2018-35931               Dok.nr.: 330-2018-593749                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal forholde sig til, at der indgås lejeaftale med Korsør Havn for parkeringsarealet beliggende ved Havnearkaderne og det gamle rådhus.
Baggrund
Parkeringsarealet er omfattet af lokalplan 100 – Havnearkaderne dateret juni 1997. Arealet er udlagt til vej-, adgangs- og parkeringsareal, og der kan indenfor arealet tillige anlægges holdeplads for blandt andet busser.
Tilbage i december 2008 og januar 2009 har der været forelagt sager til politisk behandling vedrørende leje af parkeringsarealet. Begge gange blev sagen udsat, og ved den seneste udsættelse blev det besluttet, at der skulle foretages en vurdering af økonomien ved at købe arealet. Endvidere var det ønsket, at det skulle undersøges om der i lejeprisen var taget hensyn til at havnen ikke skulle vedligeholde og at administrationen ville være lettere end ved almindelig udlejning.
Parkeringsarealet mellem Havnearkaderne og Korsør gl. rådhus er ejet af Korsør Havn (se kortbilag), men Slagelse Kommune disponerer, driver og vedligeholder arealet. Som selvstyrehavn er Korsør Havn underlagt det vilkår, at havnen skal drives på kommercielle vilkår. Indtægterne kommer dels fra de skibe der anløber havnen, dels fra de aktiviteter der i øvrigt sker på havnens arealer. Da Korsør Havn ikke har mulighed for at skabe indtægt på det areal, hvor brugsretten er givet til Slagelse Kommune skal Korsør Havn i stedet opkræve en årlig lejeafgift på arealet. Dette beløb er fastsat ud fra en markedsleje og er pr. januar 2018 sat til 33,10 kr. pr m2 pr. år, hvilket svarer til en årlig udgift på 301.971,30 kr. for 2018.
Med udsættelsen af den politiske behandling af sagen i 2009, og hvor der ikke efterfølgende er blevet truffet beslutning af sagen, har driftsbudgettet for politikområdet Drift og Teknik, siden 2008 afholdt udgiften til lejen uden at der har været afsat et særskilt budget til denne post.
Center for Miljø, Plan og Teknik har i 2018 været i dialog med Korsør Havn om udarbejdelse af en lejekontrakt på parkeringsarealet, og i den forbindelse har muligheden for et eventuelt køb af arealet været drøftet. På et møde den 21. september 2018 blev det aftalt, at et eventuelt salg af arealet skulle forelægges Havnebestyrelsen for Korsør Havn.
Korsør Havn har den 8. oktober 2018 til Slagelse Kommune meddelt, at Havnebestyrelsen har beslutte ikke at sælge arealet, men at der skal arbejdes videre på at indgå en lejeaftale.
Retligt grundlag
Arealet er omfattet af lokalplan nr. 100 – Havnearkaderne.
Handlemuligheder
Erhvervs- og Teknikudvalget kan vælge at der indgås lejeaftale på parkeringsarealet med Korsør Havn.
Vurdering
Det er administrationens anbefaling, at der indgås lejeaftale med Korsør Havn for parkeringsarealet beliggende mellem Havnearkaderne og Korsør gl. rådhus. Umiddelbart vil det være muligt ikke at indgå aftale for det samlede areal men kun arealet, hvor der i dag er etableret busholdeplads. Hvis der ikke indgås lejeaftale for det fulde parkeringsareal, vil ejeren af arealet være bundet af den aftale der er indgået i forbindelse med salget af arealet til Havnearkaderne. I skødet af 22. december 1998, hvor Korsør Havn står som sælger af arealet til Havnearkaderne, er det anført, at omkostningerne til det offentlige parkeringsarealet øst for Havnearkaderne afholdes af kommunen. Parkering skal være tidsbegrænset i butikkernes åbningstider, og der ikke må opkræves parkeringsafgift på pladsen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Med Korsør Havns vilkår som selvstyrehavn om at drive havnen kommercielt og med Slagelse Kommunes disponeringsret over parkeringsarealet har kommunen en årlig udgift på 301.971,30 kr. (2018-niveau), denne udgift har siden 2008 været afholdt af politikområdet Drift og Teknik, uden, at der har været foretaget regulering af driftsbudgettet for denne merudgift.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at der indgås lejeaftale med Korsør Havn for den del af parkeringsarealet, som er markeret på kortbilaget til denne sag,
2.    at udgiften til leje af arealet afholdes indenfor driftsrammen på politikområde Drift og Teknik.

11. Trafiksikkerhedsplanens handleplanprojekter for 2019 (B)

11.   Trafiksikkerhedsplanens handleplanprojekter for 2019 (B)

Sagsnr.: 330-2015-7807                 Dok.nr.: 330-2019-80209                                            Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal med baggrund i anbefalingen fra Trafiksikkerhedsudvalget træffe beslutning om realisering af Handleplanprojekter 2019.
Baggrund
Trafiksikkerhedsplan 2016-2020 som Byrådet godkendte den 30. maj 2016 med indeholdende handleplan for fysiske ændringer på kommunens vejnet, skal tilstræbe en realisering af projekter der skal medvirke til at øge trafiksikkerheden i kommunen.
De kryds og strækninger på kommunens offentlige veje, der er udpeget i Trafiksikkerhedsplan 2016-2020’s handleplan til realisering i 2019 vil sammen med opsamling på færdiggørelse af projekter fra 2018, blive udført i indeværende år.
Prioriteringen af trafiksikkerhedsprojekterne sker efter forventede sparede ulykkesomkostninger.
Der foregår i øjeblikket en halvvejsevaluering af Trafiksikkerhedsplanen 2016-2020. Evalueringen har indledningsvist været til drøftelse i Trafiksikkerhedsudvalget den 21. februar. På Trafiksikkerhedsudvalgets næste møde den 10. april 2019 vil der blive udarbejdet en anbefaling til Erhvervs- og Teknikudvalget om justeringer af planen. Indeholdt i anbefalingen vil der udover den nuværende praksis i forhold til prioritering af handleplanprojekter, blive fremlagt en alternativ metode til prioritering.
Retligt grundlag
Ingen.
Handlemuligheder
Erhvervs- og Teknikudvalget kan vælge enten at anbefale, at der fortsættes med projekterne på prioriteringslisten eller at komme med ændringsforslag. 
Vurdering
Administrationen anbefaler, at der arbejdes videre med den tidligere godkendte handleplan for 2019
Følgende handleplanprojekter er prioriteret til udførelse i 2019:
·         Krydset Parkvej/Ingemannsvej – opgradering af signalanlægget.
Over en 5-årig periode er der registreret 8 uheld. Særligt vil der være fokus på en bedre signalgivning for de trafikanter som kommer fra syd og skal foretage venstresving. Signalanlægget skal have ny signalteknik, som blandt andet vil give mulighed for ”førgrønt” for fodgængere, som vil medføre en øget sikkerhed.
·         Stillingevej, trafiksikkerhedsinspektion og udførelse af inspektionsforslag.
Over en 5-årig periode er der registreret 6 personskadeuheld på en 3,9 km lang strækning mellem Tude å og Kr. Stillinge (vest).
·         Parkvej-Klostergade mellem Priorgade og Slotsalleen, trafiksikkerhedsinspektion og udførelse af inspektionsforslag.
Over en 5-årig periode er der registreret 3 personskadeuheld på en 0,3 km lang strækning.
·         Smedegade – indgår i det igangværende projektet med hastighedszoner i Slagelse Bymidte.
Herudover arbejdes der med at handleplanprojekter fra tidligere år, så de også vil være færdige i 2019, jf. orienteringen givet på Erhvervs- og Teknikudvalgets mødet den 6. august 2018.
Med beslutningen om at styrke personaleressource på trafiksikkerhedsområdet forventes det, at projekterne til og med 2019 i den nuværende prioriterede handleplan vil være afsluttede med udgangen af 2019.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Samlet ramme for de fire handleplanprojekter ligger på 4,0 mio. kr. som finansieres på sted 9023000016 Trafiksikkerhedsfremmende foranstaltninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Med afsæt i Trafiksikkerhedsudvalgets anbefaling indstiller centerchefen for Miljø Plan og Teknik,
1.    at Det overfor Erhvervs- og Teknikudvalget anbefales at handleplanen for 2019 følges.

12. Samarbejdsaftale med Handicaprådet og Slagelse Kommune (B)

12.   Samarbejdsaftale med Handicaprådet og Slagelse Kommune (B)

Sagsnr.: 330-2018-83267               Dok.nr.: 330-2019-76720                                            Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal godkende oplæg til samarbejdsaftale.
Baggrund
På møde den 07. januar drøftede udvalget med Formandskabet for Handicaprådet indhold og muligheder for et samarbejde.
På mødet blev det besluttet at Handicaprådet fremsender oplæg til samarbejdsaftale.
Handlemuligheder
Erhvervs- og Teknikudvalget kan vælge at komme med ændringer til samarbejdsaftalen eller komme med forslag til ændringer.
Vurdering
Administrationen har ingen bemærkninger til oplægget.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Samarbejdsaftalen godkendes.

13. Foreløbigt regnskabsresultat for 2018 og overførsel til 2019 - Erhvervs- og Teknikudvalget (B)

13.   Foreløbigt regnskabsresultat for 2018 og overførsel til 2019 - Erhvervs- og Teknikudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2019-10094               Dok.nr.: 330-2019-56346                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Udvalget orienteres om foreløbigt regnskabsresultat for 2018. Desuden skal udvalget indstille til Økonomiudvalg og Byråd vedr. overførsel af mindre-/merforbrug på drift og anlæg til 2019.
Baggrund
Der foreligger foreløbigt regnskabsresultat 2018 for drift og anlæg. Resultat på drift fremgår af bilag 1 og er fordelt på udgiftstyper samt resultat pr. enhed/virksomhed. Resultat på anlæg fremgår af bilag 2 og er fordelt på de enkelte projekter.
Overførsel af mer-/mindreforbrug fra 2018 til 2019 tager udgangspunkt i ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune”, som er godkendt af Byrådet den 29. marts 2016 med ændring vedr. overførsel af mindreforbrug. Heraf fremgår at:
·         For Budgetramme 1 (serviceudgifter og særligt dyre enkeltsager) overføres mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene. For merforbrug over 100.000 kr. udarbejdes handleplan til den efterfølgende budgetopfølgning, der viser plan for afvikling af merforbruget inden for 2 år.
·         For Budgetramme 2 (overførselsudgifter, forsikrede ledige, aktivitetsbestemt medfinansiering) overføres mer-/mindreforbrug ikke mellem regnskabsårene.
·         For Budgetramme 3 (anlæg) overfører virksomheder og Centre mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene, idet uforbrugte rådighedsbeløb overføres fuldt ud.
·         For det brugerfinansierede område og ældreboliger overføres over-/underskud via status og derfor sker der ikke overførsel af drifts- og anlægsbevillinger
Afvigelse fra disse hovedprincipper skal godkendes i Økonomiudvalget og Byråd.
Økonomiudvalget behandler på møde d. 18. marts 2019 de enkelte fagudvalgs anbefalinger med henblik på indstilling i samlet sag til Byrådet den 25. marts 2019.
A.   Regnskabsresultat, drift
Regnskabsresultatet for 2018 viser for drift et samlet forbrug på 322,6 mio. kr.
Ved Budgetopfølgning 4 for 2018, som blev godkendt i november 2018, var det forventede regnskab anslået til 332,2 mio. kr.
Resultatet fordeler sig således:
Regnskabsresultat, drift

Erhvervs- og Teknikudvalget

Mio. kr.
Korrigeret budget
2018
Regnskab 2018
Afvigelse
(- = mer-
forbrug)
6.1 Havne
 
 
 
Serviceudgifter
2,5
1,1
1,4
6.2 Drift og Teknik
 
 
 
Serviceudgifter
147,3
141,3
6,0
6.3 Kommunale Ejendomme
 
 
 
Serviceudgifter
193,5
188,1
5,4
Overførselsudgifter
1,3
2,1
-0,8
Ældreboliger
-25,7
-27,7
2,0
6.4 Erhverv og turisme
 
 
 
Serviceudgifter
20,6
17,6
3,0
Total
339,5
322,6
17,0
Havne
Mindreforbrug på serviceudgifter på 1,4 mio. kr. skyldes primært disponerede midler til vedligeholdelse af havneanlæg og bassiner, herunder katodisk beskyttelsesanlæg.
Drift og Teknik
Et samlet mindreforbrug på serviceudgifter på 6,0 mio. kr. som primært skyldes.
At Veje og Trafik har et mindreforbrug på 1,0 mio. kr. primært på vejbelysningen. At Entreprenørservice har et mindreforbrug på 5,0 mio. kr. skyldes igangværende opgaver som ikke er blevet afsluttet eller afregnet i 2018 som forventet, disponerede midler som skal anvendes til vej og trafik i 2019 samt et mindre forbrug på vintervedligeholdelsen end budgetteret.
Kommunale Ejendomme
Serviceudgifter
Mindreforbruget på serviceudgifter på 5,4 mio. kr. vedrører primært Ejendomsservice. 1,5 mio. kr. af mindreforbruget skyldes huslejeindtægter, som vedrører 2019, men som er bogført i 2018. Det resterende mindreforbrug skyldes at nogle projekter først er igangsat i slutningen af året for at sikre økonomiske midler til årets akutte problemer. Derved er der en tidsmæssig forskydning i afregningen af projekterne, som først vil blive afregnet i 2019.
Erhverv- og Turisme
Et samlet mindreforbrug på serviceudgifter på 3,0 mio. kr. som primært skyldes ikke disponerede udviklingsmidler under turisme samt mindreforbrug på afledt drift til Korsør Erhvervspark og projektpulje under erhvervsservice.
B.   Overførsel af mer-/mindreforbrug, drift (bilag 1)
Nedenstående tabel viser, hvordan overførsler på drift (Budgetramme 1) overordnet fordeler sig på udvalgets politikområder.
Overførsel af mer-/mindreforbrug, drift

Erhvervs- og Teknikudvalget

Mio. kr.
Overført
fra 2017
til 2018
Overføres
fra 2018
til 2019
Tilføres
kassen
6.1 Havne
1,1
1,4
0,0
6.2 Drift og Teknik
9,4
6,0
0,0
6.3 Kommunale Ejendomme
-1,2
5,4
0,0
6.4 Erhverv og turisme
4,4
3,0
0,0
Total
13,7
15,8
0,0
Bilag 1 viser for hver virksomhed og center overførsler i henhold til ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune”.
C.    Overførsel anlæg (bilag 2)
Regnskabsresultatet for 2018 viser for anlæg samlet uforbrugte rådighedsbeløb på 17,8 mio. kr.
Ved Budgetopfølgning 4 for 2018 forventedes uforbrugt rådighedsbeløb på 5,5 mio. kr.
Nedenstående tabel viser hvordan overførsler på anlæg overordnet fordeler sig på udvalgets politikområder. En mere detaljeret oversigt kan ses i bilag 2.
Overførsel af uforbrugte rådighedsbeløb, anlæg

Erhvervs- og Teknikudvalget

Mio. kr.
Overføres
fra 2018
til 2019
6.1 Havne
6,5
6.2 Drift og Teknik
8,5
6.3 Kommunale Ejendomme
2,7
Total
17,8
Havne
Mindreforbrug på 6,5 mio. kr. skyldes primært renovering af molerne i Halsskov Færgehavn, hvor byrådet i oktober 2018 besluttede at give en ekstra anlægsbevilling til projektet.
Drift og Teknik
Mindreforbrug på 8,5 mio. kr. skyldes primært forsinkelse i projekter vedrørende Trafiksikkerhedsfremmende foranstaltninger, hvor 5,6 mio. kr. ikke er anvendt i 2018. Af større afvigelser kan herudover nævnes, mindreforbrug på Renovering af Ormslev Gadekær, indkøb af vintermateriel samt anlæg af cykelstier.
Kommunale Ejendomme
Mindreforbruget på 2,7 mio. kr. skyldes primært at anlægsprojektet Investering i solceller er forsinket pga. en genbehandling omkring projektets fortsættelse.
Erhverv- og Turisme
Politikområdet har ingen anlægsprojekter.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
Reglerne for overførselsadgang af drift og anlæg fremgår af ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune” afsnit 1.3.
Handlemuligheder
Udvalget kan godkende indstilling fra administrationen vedr. overførsel af mer-/mindreforbrug for drift og anlæg eller udvalget kan for specifikke områder anbefale Økonomiudvalg og Byrådet, at der gives dispensationer for de nævnte hovedprincipper.
Vurdering
Administrationen anbefaler at kommunens styringsregler følges, og der overføres uforbrugte budgetrammer fra 2018 til 2019 som angivet i bilag 1 (drift) og bilag 2 (anlæg).
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Indstilling fra administrationen indebærer, at der vedr. drift skal overføres mindreforbrug på netto 15,768 mio. kr. fra 2018 til 2019.
Tilsvarende betyder indstillingen, at der samlet overføres uforbrugte rådighedsbeløb på anlægsprojekter for samlet 17,754 mio. kr.
Overførslerne finansieres over kassen, dog ikke anlæg med automatisk låneadgang.
I hele 1.000 kr.
Politik--område
2019
2020
2021
2022
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
6.1
1.419
 
 
 
Drift
6.2
5.991
 
 
 
Drift
6.3
5.378
 
 
 
Drift
6.4
2.980
 
 
 
Anlæg (rådighedsbeløb)
6.1
6.549
 
 
 
Anlæg (rådighedsbeløb)
6.2
8.523
 
 
 
Anlæg (rådighedsbeløb)
6.3
2.682
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Låneoptagelse
1.4
-2.496
 
 
 
Kassen
1.4
-31.026
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Stabs- og Centerchefer indstiller,
1.    at Orientering om foreløbigt regnskabsresultat for 2018 tages til efterretning
2.    at Erhvervs og Teknikudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der til drift på politikområde 6.1 til fordeling på de respektive enheder overføres et samlet mindreforbrug på i alt 1,419 mio. kr.
3.    at fagudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der på politikområde 6.1 overføres et samlet uforbrugt rådighedsbeløb til anlæg på i alt 6,549 mio.kr.
4.    at Erhvervs- og Teknikudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der til drift på politikområde 6.2 til fordeling på de respektive enheder overføres et samlet mindreforbrug på i alt 5,991 mio. kr.
5.    at fagudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der på politikområde 6.2 overføres et samlet uforbrugt rådighedsbeløb til anlæg på i alt 8,523 mio.kr.
6.    at Erhvervs og Teknikudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der til drift på politikområde 6.3 til fordeling på de respektive enheder overføres et samlet mindreforbrug på i alt 5,378 mio. kr.
7.    at fagudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der på politikområde 6.3 overføres et samlet uforbrugt rådighedsbeløb til anlæg på i alt 2,682 mio.kr.
8.    at Erhvervs- og Teknikudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der til drift på politikområde 6.4 til fordeling på de respektive enheder overføres et samlet mindreforbrug på i alt 2,98 mio. kr.

14. Udmøntning af 0,7 % effektivisering p.a. fra 2020 jfr. Budgetaftalen - Erhvervs- og Teknikudvalget (B)

14.   Udmøntning af 0,7 % effektivisering p.a. fra 2020 jfr. Budgetaftalen - Erhvervs- og Teknikudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2019-12064               Dok.nr.: 330-2019-65444                                            Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte, hvorledes 0,7 %-effektiviseringen p.a. fra 2020 skal udmøntes inden for udvalgets område, herunder proces og dialog med virksomheder og centre.
Baggrund
Med Budgetaftalen for 2019 besluttede Byrådet, at der i de kommende år ikke skal udarbejdes råderumskatalog til at sikre balance og prioriteringsmulighed i budgetlægningen. I stedet indeholder budgettet for alle udvalg og politikområder et årligt effektiviseringskrav på 0,7 % af nettoudgifterne i perioden 2020-2022, jfr. bilag 1.
For Erhvervs- og Teknikudvalget udgør effektiviseringskravet i alt 2,452 mio. kr., som fordeler sig på udvalgets politikområder med følgende:
Politikområde
Årligt effektiviseringskrav
 (beløb i 1.000 kr.)
6.01 Havne
-10
6.02 Drift og teknik
-987
6.03 Kommunale ejendomme
-1.345
6.04 Erhvervs og turisme
-110
Det er udvalgets kompetence at beslutte, hvorledes effektiviseringerne skal udmøntes og fordeles, herunder hvorvidt beløb skal omflyttes mellem egne politikområder. Det skal dog samtidig bemærkes, at udmøntningen af effektiviseringerne i Budgetaftalen bygger på en involverende proces, hvor den daglige viden og kontakt med borgerne danner grundlag for valg af de rigtige løsninger.
Udmøntning af 0,7% effektiviseringen i forhold til Erhverv- og Turisme blev umiddelbart behandlet i en udvalgssag på udvalgets møde d. 4. februar 2019 omkring strategisk anvendelse og prioritering af turismemidler for perioden 2019 til 2022. I denne sag var den samlede 0,7% effektivisering for begge områder indarbejdet i de disponible midler for perioden 2019 til 2022.
Administrationen fremlægger på mødet oplæg til elementer i den videre proces.
Retligt grundlag
Den kommunale Styrelseslov.
Budgetaftalen for 2019 angiver den ramme, som Byrådet har besluttet for opgaven.
Handlemuligheder
Udvalget kan beslutte hvorledes udmøntningen skal gribes an, herunder former for involvering af brugere, medarbejdere og ledere. Af hensyn til processen for Budget 2020-2023 skal udmøntningen være budgetmæssigt afklaret senest i juni 2019.
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Det forudsættes, at de initiativer, der iværksættes, ikke har negative konsekvenser for andre udvalg.
Indstilling
Stabs- og Centerchefer indstiller,
1.    at det besluttes, hvorledes udvalget ønsker at blive involveret i den generelle 0,7 % effektivisering samt eventuelle initiativer, der kan indgå i proces med udmøntning af effektiviseringer

15. Erhvervs- og Teknikudvalget - Budget 2020-2023 (D)

15.   Erhvervs- og Teknikudvalget - Budget 2020-2023 (D)

Sagsnr.: 330-2019-14736               Dok.nr.: 330-2019-83259                                            Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget drøfter initiativer, proces og tidsplan for at arbejde med budgetgrundlag og effektiv udmøntning af vedtagne budgetrammer.
Baggrund
Økonomiudvalget har i sit møde den 18. februar 2019 drøftet oplæg til rammer og proces for udarbejdelse af Budget 2020-2023, som med få bemærkninger og suppleringer vil udgøre det endelige grundlag for beslutningssag i marts.
Udvalgene ønskes hurtigst muligt at påbegynde denne proces, således at der kan afsættes den fornødne tid til inddragelsen i processen.
Den politiske proces indeholder en række aktiviteter i fagudvalgene med henblik på afklaring af budgetgrundlag og sikring af effektiv udmøntning af de vedtagne budgetter. Et af elementerne heri er at fagudvalgene i marts-juni indgår i dialog med brugere og MED-udvalg om opgaveløsning og effekt m.v. Det sker med henblik på at sikre den bedst mulige anvendelse af de ressourcer, som udvalget disponerer over og opfyldelse af de politiske mål for indsatserne.
Heri indgår samtidig, at grundlaget fra den løbende budgetopfølgning indgår i prioriteringen for de kommende budgetår
Retligt grundlag
Den kommunale Styrelseslov samt Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. fastlægger det retlige grundlag for budgetlægningen. Økonomiudvalget skal senest den 15. september 2019 udarbejde budgetforslag til Byrådet.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektøren indstiller,
1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget drøfter initiativer, proces og tidsplan for videre behandling.

16. Genoptaget - Budget 2019 | Orientering om budgetdokumentet - ETU (D)

16.   Genoptaget - Budget 2019 | Orientering om budgetdokumentet - ETU (D)

Sagsnr.: 330-2018-61895               Dok.nr.: 330-2019-79680                                            Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Alle fagudvalg orienteres om budgetdokumentet for 2019, som er udarbejdet på baggrund af budgetaftalen for 2019-22.
Baggrund
Efter vedtagelse af budget 2019-2022 er der udarbejdet et budgetdokument (styringsark), som bl.a. skal tjene som orientering til og overblik for fagudvalget, og anvendes som styringsdokument i forhold til aftalepunkterne i budgetaftalen (bilag 1).
Budgetaftalen udmøntes igennem fagudvalget, i januar med en første politisk drøftelse ud fra budgetdokumentet og nærværende sag. På et efterfølgende møde i fagudvalget følges op med en beslutningssag vedr. fagudvalgets nærmere behandling af punkterne.
Retligt grundlag
Det retslige grundlag for budgettet fremgår af Den kommunale Styrelseslov §§ 37-40. I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler for den økonomiske styring af bevillinger mv.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Fagudvalget drøfter budgetdokumentet
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 7. januar 2019:
Fraværende: 
Drøftet.
Udvalget ønsker en nærmere drøftelse af udvalgets ressortområder i forhold til indhold og tidsplan.
GENOPTAGET:
På Erhvervs- og Teknikudvalgsmødet den 07. januar 2019 blev Budget 2019 – styringsark drøftet.
Det blev besluttet, at genoptage sagen med uddybninger i forhold til udvalgets områder.
Ekstra bilag vedlagt sagen..
Indstilling
Administrationen indstiller,
1.    at Styringsarket drøftes.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 4. februar 2019:
Fraværende:  Henrik Brodersen (O)
Drøftet.
Der præsenteres et samlet oplæg for udvalgets aktiviterer på næste møde.
Administrationens bemærkninger:
Tilrettet bilag vedlagt.

17. Eventuelt (D)

17.   Eventuelt (D)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2019-56183                                            Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
18. Lukket: Frigivelse af anlægsmidler til etape 2, Slagelse posthus (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
19. Lukket: Slagelse - Vemmelev - etablering af cykelsti - ekspropriation (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.