Erhvervs- og Teknikudvalget (2018-2021) – Referat – 10. oktober 2019



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2019-409944                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og indstiller,
1.    at dagsorden godkendes.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 10. oktober 2019:
Fraværende: 
Godkendt.
Der afholdelse udvalgsmøde d. 14. november 12.30 i Slagelse.
Henrik Brodersen (O) stillede sig undrende over at punkter på sidste udvalgsmøde blev udsat, når udvalget var beslutningsdygtigt.

2. Genoptaget - Temadrøftelse - Ny Servicemodel, Ejendomsservice (D)

2.     Genoptaget - Temadrøftelse - Ny Servicemodel, Ejendomsservice (D)

Sagsnr.: 330-2019-67598               Dok.nr.: 330-2019-415739                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget orienteres om projektet Velfærdsunderstøttende Facility Management (VFM) med særlig fokus på udarbejdelse af Ny Servicemodel. Udvalget træffer beslutning omkring Ny Servicemodel på udvalgsmødet i november.
Baggrund
Slagelse Kommunes Ejendomsservice blev etableret 1. januar 2016, hvor servicemedarbejdere fra alle kommunens virksomheder blev samlet under én administration, med fælles økonomi. Økonomien er siden 2016 blevet reduceret med 17,5 mio. kr., samtidig med at flere virksomheder og ejendomme, som ikke før 2016 blev serviceret, nu serviceres af Ejendomsservice.
Til at definere Ejendomsservices opgaver og ansvar, udarbejdede Center for Kommunale Ejendomme og virksomhederne i fællesskab et aftalegrundlag kaldet Service Level Agreement (SLA), som efterfølgende blev politisk vedtaget. Dette aftalegrundlag har givet anledninger til frustration, hos virksomhedslederne, grundet manglende fleksibilitet, gennemsigtighed og mangel på indflydelse.
I 2017 deltog Slagelse Kommune i en landsdækkende statusanalyse udarbejdet på vegne af Kommunernes Landsforening. Som følge af analysen blev der medio 2018 iværksat et internt udviklingsprojekt med titlen Velfærdsunderstøttende Facility Management (VFM), der søger at udvikle hele Center for Kommunale Ejendomme. Formålet har fra starten været, at dialogen og medinddragelsen af de kommunale virksomheder øges og at data indsamles for at kunne træffe bedre politiske og operationelle beslutninger.
I Budgetaftalen 2019 – 2022, pkt. 43, fremgår det, at der skal arbejdes i retning mod større ledelsesrum og samtidig rettes der fokus på kundebetjening og valgfrihed hos de decentrale enheder.
VFM
På baggrund af Budgetaftalen, udfordringerne med SLA og KLs rapport, igangsættes en række delprojekter under VFM-projektet.
Projektet indeholder disse emner:
·         Kommunikation og servicekultur
·         Bygningstilstand
·         Dataoverblik
·         Ny Servicemodel
·         Strategier og kvalitet
·         Projektmanual
Projekterne er kører fra 2. kv. 2019 til og med 3. kv. 2020, hvorefter de overgår i drift.
Ny Servicemodel
Delprojektet Ny Servicemodel beskriver hvordan EJDS kan øge fleksibiliteten, skabe hurtigere beslutningsgange samt sikre virksomhedernes indflydelse på den service der ydes af EJDS. Ny Servicemodel definerer de arbejdsopgaver der udføres og kategoriserer dem i 3 kategorier:
Sikkerhed, teknik og klimaskærm
Bygningsrelaterede ydelser
Serviceydelser
Kategoriseringen definerer samtidig hvilke opgaver der ikke påvirker virksomhedernes drift, hvilke opgaver, der kræver dialog og koordinering og hvilke opgaver virksomhederne frit kan tilrettelægge efter eget ønske.
Ny Servicemodel suppleres af årshjul som beskriver arbejdsopgaverne mere detaljeret.
I juni 2019, havde CKE et møde med formand og næstformand for Erhvervs- og Teknikudvalget hvor baggrunden og planer for VFM projektet blev præsenteret. På det møde blev det besluttet at projektet, som bl.a. indeholder beskrivelse af Ny Servicemodel, skulle præsenteres på som tema på udvalgets møde i oktober hvor det så efterfølgende skulle komme tages til beslutning i november.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan drøfte oplægget til Ny Servicemodel og hvorvidt CKE skal justere retning og indhold. Udvalgets ønsker indarbejdes i scenarierne i det kommende beslutningsoplæg i november.
Vurdering
Center for Kommunale Ejendomme står i dag med det samlede ansvar for service til virksomhederne og for at yde et forholdsvist ensartet bygningsvedligehold, der sigter på at fastholde værdien af de kommunale bygninger, hvis samlede værdi estimeres til mellem 4-6 mia. kr. Det er helt centralt, at fokus på bygningstilstand og værdi kan fastholdes, så eftersyn og servicering af klimaskærm og teknik fortsætter uanset Servicemodel.
Center for Kommunale Ejendomme vurderer, at VFM-projektet samt Ny Servicemodel kommer til at øge virksomhedernes indflydelse på de bygningsrelaterede- samt serviceopgaver som udføres af EJDS i deres virksomhed.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Den nye servicemodel kan afstedkomme flytning af økonomi imellem fagcentre og flytning af personaleressourcer. De nærmere omstændigheder for dette, drøftes på udvalgsmødet i november.
Konsekvenser for andre udvalg
Varetagelsen af de byggetekniske opgaver og serviceopgaver har væsentlig betydning for størstedelen af de kommunale virksomheder.
Indstilling
Centerchefen for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at Udvalget drøfter VFM projektet samt Ny servicemodel og tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 30. september 2019:
Fraværende: 
Udsat.
Genoptages på møde d. 9. oktober.
Administrative bemærkninger:
Siden drøftelsen i september, er der udarbejdet oplæg til 4 Servicekategorier (Bilag 1):
1)    Sikkerhed, Teknik og Klimaskærm
2)   Drift & Vedligehold – Inde
3)   Drift & Vedligehold – Ude
4)   Serviceydelser
Der lægges op til at de kommunale virksomheder fremadrettet skal vælge hvilke Servicekategorier, de ønsker at Ejendomsservice skal varetage og hvilke Servicekategorier, de selv ønsker at varetage. Det anbefales at kategorien Sikkerhed, Teknik & Klimaskærm i alle scenarier fastholdes i Ejendomsservice.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 10. oktober 2019:
Fraværende: 
Orienteringen taget til efterretning og sagen drøftet.
Villum Christensen (I), Flemming Erichsen (A) og Anne Bjergvang (A) ønsker, at CKE i overensstemmelse med budgetforliget forelægger en servicemodel, som indebærer, at tag og fag fastholdes centralt, mens de decentrale enheder frit kan vælge operatør til løsning af øvrige serviceopgaver på ejendomsområdet.
Det skal være muligt for den decentrale enhed, at erhverve ledelsesretten for servicemedarbejder og rengøring i sin egen institution, eller efter aftale med flere institutioner i nærområdet.
CKE udarbejder på den baggrund en ressourcestyringsmodel, som er udgiftsneutral for kommunen under et, men også - i respekt for den store forskellighed blandt enhederne - levner plads til individuel forhandling om vilkår, hvorved bygningernes stand, personalesituationen, og særlige lokale forhold kan inddrages.
På baggrund af drøftelsen udarbejdes der en beslutningssag til næste udvalgsmøde.

3. Borgerbus - et initiativ, der styrker dig og dit nærområde (B)

3.     Borgerbus - et initiativ, der styrker dig og dit nærområde (B)

Sagsnr.: 330-2019-59124               Dok.nr.: 330-2019-411948                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal træffe endelig beslutning om igangsætning af forsøgsprojektet med gratis borgerbus i Stillinge skoledistrikt med driftsstart i 2020. Der skal i den forbindelse træffes beslutning om borgerbuslinjen skal implementeres i forbindelse med et lokalt køreplanskifte i januar 2020 eller med det generelle køreplanskifte i juni 2020.
I fald af projektet igangsættes, skal der træffes beslutning om Borgerbussen skal hjemtages i kommunes regi eller om det skal foregå i regi af Movia. 
Baggrund
På udvalgsmøde den 12. august blev det besluttet, at et konkret forsøg med borgerbus i Stillinge skoledistrikt skulle sendes i høring.
På baggrund af høringssvarene besluttede udvalget på sit møde den 9. september, at der skulle arbejdes videre med forsøgsprojektet om borgerbus.
Høringen har ikke givet anledning til justeringer eller ændringer af borgerbusforslaget, som det var fremlagt.
Sagen blev udsat på udvalgsmødet d. 30. september. Sagen er efterfølgende blevet justeret bl.a. på baggrund af oplysninger om kompensation i forhold til nedlæggelse af eksisterende buslinjer.
Borgerbussen vil dække borgernes transportbehov i området, samtidig med at 90 pct. af børnenes skoletransport vil blive dækket af borgerbussen. Børn der får længere end 1.500 m til borgerbussen vil blive tilbudt en anden kørselsordning. Administrationen har anslået, at cirka 9 børn skal transporteres i en anden kørselsordning.
Frølunde området er i trafikbestillingssagen foreslået trafikbetjent af linje 902, som omlægges fra Agervej til Broholmvej. Tjæreby vil ikke længere blive trafikbetjent af linje 902, når buslinjen omlægges.
Ruteplanerne kan ses i bilag 1.
Administrationen har indhentet overslagspriser fra både private busoperatører og Movia på administrationens koncept for en borgerbus. Bilag 2 redegør nærmere for økonomien. Af den økonomiske redegørelse fremgår også kompensation som kommunen er forpligtet til som følge af opsigelse af eksisterende buslinjer. Kompensationen er ved opstart i juni 2020 væsentlig mindre end ved opstart i januar 2020.
Retligt grundlag
Folkeskoleloven og Lov om trafikselskaber.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at godkende eller afvise forsøgsordningen med borgerbus.
Udvalget kan vælge at hjemtage borgerbussen eller at projektet gennemføres i et samarbejde med Movia.
Desuden kan Udvalget vælge at udskyde projektet til juni 2020.
Vurdering
Forsøgsprojektet med borgerbus understøtter bedre service til borgerne og effektivisering af busdriften.
En hjemtagning af borgerbussen vil medføre flest økonomiske og driftsmæssige fordele for kommunen under forudsætning af, at forsøget strækker sig over mere end ét år.
De indhentede overslagspriser viser driftsudgiften ved at lade kommunen drive bussen er lavere end hvis det foregår i regi af Movia. Kompensationskravet der er en del af aftalegrundlaget mellem operatørerne og Movia er større, når kommunen vælger at hjemtage linjen.
Det vurderes, at driftsjusteringer på borgerbussen vil blive nemmere at gennemføre, når linjen hjemtages, da kommunen ikke vil være bundet af Movias udbudsregler.
Såfremt kommunen vælger, at lade forsøget køre i regi af Movia, vil der være juriske problemstillinger i forhold til senere hjemtagning, hvilket blandt andet er, at en kommune ikke kan hjemtage en buslinje, for efterfølgende at køre præcist den samme buslinje i kommunalt regi.
Det må forventes, at kommunens administration skal anvende arbejdstid til at styre projektet. Dette gælder i begge situationer. Dog må det forventes, at trækket på interne ydelser vil være mindre, hvis projektet afvikles i regi af Movia. 
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ved implementering i januar 2020
Hjemtages borgerbussen vil driftsudgiften årligt være ca. 1,60 - 1.70 mio. kr. Implementeres borgerbussen i Movia regi, vil driftsudgiften inkl. administration årligt være 2.5 mio. 
Begge beregninger bygger på overslagspriser.
I begge situationer vil der være et økonomisk kompensationskrav fra de operatører, som betjener de aktuelle buslinjer – 438, 439 og 491. Kompensationskravet vil være en éngangsydelse. Størrelsen af denne ydelse varierer afhængigt af, om kommunen hjemtager borgerbussen eller den drives i regi af Movia. Ved hjemtagelse vil kommunen blive mødt med et krav på 2,2 mio. kr. Hvis projektet gennemføres i regi af Movia vil kravet være 0,385 mio. kr. Baggrunden er, at Movia forventer projektet kan aftales med en af de operatører der i dag betjener en af buslinjerne i området.
Ved implementering i forbindelse med det officielle køreplanskift ultimo juni 2020
Kompensationskravet bliver væsentligt mindre ved en udsættelse af implementeringen. Hjemtages borgerbussen til kommunen, vil kompensationskravet fra operatørerne ligge på 0,95 mio. kr. Hvis projektet implementeres i regi af Movia vil der ikke være et krav om kompensation, hvilket skyldes at Movia har fordelagtige kontraktuelle forhold overfor operatørerne, når der planlægges justeringer i forbindelse med officielle køreplanskifter.
Udgifter til busdrift af de eksisterende linjer frem til juni måned er den samme i begge scenarier. Engangsydelsen vedrørende kompensation falder betydeligt, når projektet implementeres i forbindelse med køreplanskiftet juni 2020. Dette uddybes i sagens bilag 2.
Konsekvenser for andre udvalg
Borgerbussen vil aflaste økonomien af Center for Børn og Unge, idet der ikke opkræves billetter for at køre med borgerbussen. Administrationen forventer en årlig besparelse på 0,250,- mio. kr. plus interne arbejdstimer til administration af skolebuskort. Besparelsen kan helt eller delvist opnås i 2020, alt afhængigt af om borgerbussen implementeres i januar eller juni 2020.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Borgerbussen implementeres med det valgte forslag med start ultimo juni 2020,
2.    at Der tages stilling til om borgerbussen hjemtages eller drives i regi af Movia.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 10. oktober 2019:
Fraværende: 
Ad 1: Godkendt. Forsøgsordningen løber over et skoleår.
Ad 2: Borgerbussen hjemtages.

4. Genoptaget - Trafikbestilling 2020 (B)

4.     Genoptaget - Trafikbestilling 2020 (B)

Sagsnr.: 330-2019-37312               Dok.nr.: 330-2019-411913                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Udvalget skal træffes beslutning om, hvilke justeringer/ændringer, der skal foretages i forhold til servicen på det nugældende kollektive busnet. Trafikbestillingen vedrører ændringer, der skal gennemføres i 2020, samt meddelelse til Movia om, at der i forbindelse med det igangværende udbud af buslinjer skal annulleres udbud på visse buslinjer.
Baggrund
Kommunen skal hvert år afgive trafikbestilling til trafikselskabet Movia med de ændringer, kommunen ønsker at foretage i busdriften. Deadline for trafikbestillingen er den 31. oktober 2019, hvor ønsker til trafikændringer skal være meddelt Movia.
Med henvisning til sag om kollektiv trafikbestilling på Udvalgets møde den 9. september 2019 har kommunen modtaget flere ønsker fra kommunens borgere vedrørende busdriften.
I tidligere sager der har været forelagt Udvalget, har administrationen vurderet, at budgetområdet ”Buskørsel” i 2020, med en videreførelse af serviceniveauet fra indeværende år, vil være underbudgetteret med 8,5 mio. kr. (beløbet er eksklusiv eventuel besparelse ved implementering af Borgerbus).
Med afsæt i den økonomiske situation vil enhver udvidelse af serviceniveauet for at imødekomme borgernes ønsker betyde endnu højere driftsunderskud i 2020. 
Tiltag i forbindelse med Trafikbestilling 2020:
·         Udvalget besluttede på mødet den 9. september 2019, at der arbejdes videre med en reduktion af buslinje 902 på strækningen mellem Slagelse og Vemmelev, samt en optimal korrespondance mellem den del af 902 som består og 901.
·         Med en endelig beslutning om at iværksætte Projekt Borgerbus i skoledistriktet for Stillinge skole vil dette medfører, at følgende ordinære buslinjer udgår i 2020; 438, 439 og 491. Dato for hvornår disse buslinjer skal ophøre med at køre skal aftales nærmere mellem Movia og administrationen.
·         De øvrige buslinjer vil kører uforandret.
Administrationen har afholdt møde med Movia om det igangværende udbud af en del af buslinjerne i Slagelse Kommune. Buslinjerne der er i udbud vil starte ny periode fra den 27. juni 2021. I den forbindelse er det drøftet, at udbuddet på følgen buslinjer 433, 439, 496, 497 og 498 annulleres da disse linjer er eller kan blive påvirket af nytænkning i forhold til den måde de kører på. Èn af buslinjerne indgår i projektet med Borgerbus.
Retligt grundlag
Lov om trafikselskaber.
Handlemuligheder
Udvalget skal beslutte hvilke af nedenstående handlemuligheder administrationen skal meddele videre til Movia i forhold til Trafikbestilling 2020.
1.    At Slagelse Kommune meddeler Movia, at der med hurtigst mulige virkning for driftsudgiften i 2020 foretages reduktion på buslinje 902 mellem Slagelse og Vemmelev.
2.    At Slagelse Kommune med en beslutning om, at Projekt borgerbus iværksættes meddeler Movia, at buslinjerne 438, 439 og 491 udgår i 2020. I den forbindelse skal linjeføringen af buslinje 902 omlægges fra Agervej til Broholmvej.
3.    At der ikke foretages reduktion på buslinje 902.
4.    At der ikke foretage ændringer af det nuværende serviceniveau.
5.    At det meddeles Movia, at det igangværende udbud af følgende buslinjerne 433, 439, 496, 497 og 498 annulleres.
6.    At der ikke annulleres buslinjer i Movias udbud for buslinjer i Slagelse Kommune.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at det samlede driftsunderskud på 8,5 mio. kr. kun delvist kan dækkes med de tiltag til Trafikbestilling 2020 som er anført.
Med en reduktion af 902 på strækningen mellem Slagelse og Vemmelev har Movia tidligere vurderet at denne tilpasning vil give årlig driftsreduktion på 3,9 mio. kr. (helårsvirkning). Movia oplyser, at det tidligst vil være muligt at ændre på buslinje 902 fra Påsken 2020, det vil sige, at der vil kunne opnås en besparelse i 2020 på ca. 2,7 mio. kr. Reduktionen betyde, at der vil være halvtimesdrift på strækningen med buslinje 901. Passagerer som i dag benytter 902 vil med det omtalte tiltag kunne benytte 901 som erstatning. Der skal med en ny køreplanlægning arbejdes på, at den tilbageværende del af 902 som kører mellem Vemmelev og Korsør station (via Svenstrup) sikres en optimal korrespondance til tog på Korsør station og 901 i Vemmelev.
Med en beslutning om at iværksætte Projekt Borgerbus i 2020 er det en forudsætning, at buslinjerne 437, 438 og 439 udgår. Kommunens samlede driftstilskud til disse buslinjer er 3,1 mio. kr. Nedlæggelse af buslinje 438 betyder, at der ikke vil være busbetjening af Frølunde Fed, dette kan dog imødekommes ved, at buslinje 902’s linjeføring flyttes fra Agervej til Broholmvej, derved vil der være tilvejebragt en busbetjening af sommerhusområdet.  
Det er administrationens anbefaling, at det meddeles Movia at buslinjerne 433, 439, 496, 497 og 498 annulleres i det igangværende udbud. Derved vil det være muligt frem til den 27. juni 2021 at arbejde med alternative betjeninger af de områder, disse buslinjer betjener i dag.  
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Med afsæt i, at der er et estimeret underskud på 8,5 mio. kr. til ”Buskørsel” i 2020 vil tiltag til Trafikbestilling 2020 have følgende økonomiske helårsvirkninger:
 
2020
 
1.000 Kr.
Reduktion på buslinje 902
 
-2.700
Nedlæggelse af buslinjerne 438, 439 og 491
-3.100
Samlet resultat for tiltag
-5.800
Udgifter til Projekt Borgerbus behandles i særskilt sag.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Serviceniveauet på buslinje 902 ændres, så denne linje fra og med 2020 ikke længere betjener strækningen mellem Slagelse og Vemmelev,
2.    at Buslinjerne 438, 439 og 491 nedlægges fra januar 2020, dette er dog under forudsætning af, at der er truffet beslutning om, at Projekt Borgerbus iværksættes,
3.    at det meddeles Movia at buslinjerne 433, 439, 496, 497 og 498 annulleres i det igangværende udbud.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 30. september 2019:
Fraværende: 
Udsat.
Genoptages på møde d. 9. oktober.
Genoptaget
Med beslutning om, at udsætte Borgerbusprojektet til den 27. juni 2020, vil dette få konsekvenser for den trafikbestilling som Slagelse Kommune skal meddele Movia.
Konsekvensen er, at buslinjerne 438, 439 og 491 tidligst kan nedlægges ved køreplanskiftet den 27. juni 2020. Dette medfører, at Slagelse Kommune vil have udgifter på de tre buslinjer for hvad der svarer til ca. 1,55 mio. kr. i 2020.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Med afsæt i, at der er et estimeret underskud på 8,5 mio. kr. til ”Buskørsel” i 2020 vil tiltag til Trafikbestilling 2020 have følgende økonomiske virkninger:
 
2020
2021
 
1.000 Kr.
1.000 kr.
Reduktion på buslinje 902
 
-2.700
-3.900
Nedlæggelse af buslinjerne 438, 439 og 491
-1.550
-3.100
Samlet resultat for tiltag
-4.250
-7.000
Udgifter til Projekt Borgerbus behandles i særskilt sag.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
4.    at nedlæggelsen af buslinjerne 438, 439 og 491 tilpasses beslutningen truffet i forhold til Borgerbusprojektet.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 10. oktober 2019:
Fraværende: 
Ad 1: Godkendt.
Anders Koefoed (V) og Henrik Brodersen (O) kunne ikke tilslutte sig ad 1.
Ad 2: Buslinjerne 438, 439 og 491 nedlægges fra juni 2020, idet de erstattes med borgerbus.
Ad 3: Godkendt
Frem til juni 2021 arbejdes der med alternative løsninger for områderne.
Ad 4: Godkendt.
Anders Koefoed (V) og Henrik Brodersen (O) ønsker at det ufinansierede underskud på busdrift medtages i budget 2020.

5. Principbeslutning vedrørende anvendelse af parkeringsfonden i Slagelse bymidte (B)

5.     Principbeslutning vedrørende anvendelse af parkeringsfonden i Slagelse bymidte (B)

Sagsnr.: 330-2014-72783               Dok.nr.: 330-2019-410160                                          Åbent
Kompetence: Erhverv- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Der skal tages stilling til principper for anvendelse af parkeringsfonden i Slagelse bymidte.
Baggrund
Byrådet besluttede i 2015 at oprette en parkeringsfond i forhold til bymidterne i Korsør, Skælskør og Slagelse.
Parkeringsfonden kan anvendes i de tilfælde, hvor nyt byggeri/anven­del­ses­ændringer af eksisterende bygninger udløser et krav om øget parkering, der ikke kan dækkes på ejendommen, og hvor bygherren ikke kan pege på en anden ejendom i nærheden, hvor han selv kan etablere parkeringspladserne. Med oprettelse af parkeringsfonden har kommunen under byggesagsbehandling mulighed for at dispensere fra kravet om parkering såfremt bygherren indbetaler til parkeringsfonden.
Hvis parkeringsfonden bruges, vil de pladser, der indbetales for, være offentligt tilgængelige. Ansøger indbetaler den halve udgift til etablering af parkeringspladserne, og Slagelse Kommune forpligter sig til at afholde den anden halvdel af udgiften. Parkeringspladserne skal etableres indenfor en periode af 5 år, ellers skal indbetalingen betales tilbage til indbetaleren.
Bygherrens bidrag afhænger af om der indbetales til parkering på terræn (20.000 kr. pr. p-plads) eller om parkering skal realiseres i konstruktion (i alt 75.000 pr. p-plads ved p-hus og 125.000 kr. pr. p-plads ved p-kælder).
Hidtil har administration af parkeringsfonden taget udgangspunkt i etablering af parkering på terræn. Det er dog Administrations vurdering, at det ikke længere er realistisk at anlægge flere p-pladser på terræn i Slagelse bymidte.
Det medfører en stor grad usikkerhed for investorer og bygherrer, der ønsker en afklaring om forventede udgifter til parkeringsfonden, senest i forbindelse mulig etablering af boliger og kontorer ved Østerbro i Slagelse, hvor lokalplan for øjeblikket er i høring. Bygherren har her en forventning om at der skal indbetales 20.000 kr. pr. parkeringsplads.
Udvalget bedes derfor træffe principbeslutning om, anvendelse af parkeringsfonden i Slagelse bymidte fremover skal tage udgangspunkt i parkering i konstruktion.
Retligt grundlag
Byggeloven § 22, stk. 1 og 6 indeholder de ovennævnte regler for dispensation fra bygningsreglementets krav om parkering.
Bygningsreglementet 2010 (BR10) kapitel 2.4.2, stk. 1, siger, at der skal udlægges tilstrækkelige parkeringsarealer på den enkelte ejendom. Dette krav er dog kun gældende, hvis der ikke er en lokalplan, der tager stilling til parkering, jf. BR10, kapitel 2.1, stk. 3.
Cirkulære fra Bygge- og Boligstyrelsen af 18. oktober 1996 indeholder de nærmere regler for drift af parkeringsfonde.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge, at parkeringsfonden i Slagelse bymidte fortsat skal tage udgangspunkt i parkering på terræn.
Udvalget kan vælge, at parkeringsfonden fremover skal tage udgangspunkt i parkering i konstruktion.
Vurdering
Administration vil gerne give klar besked til investorer og bygherrer om deres forventede udgifter til parkeringsfonden.
Administration vurderer, at det ikke længere er muligt at etablere flere offentlige p-pladser på terræn i Slagelse bymidte. Fremtidige indbetalinger til parkeringsfonden med udgangspunkt i parkering på terræn vil derfor måtte betales tilbage til bygherrer uden at parkeringsproblematikken blive løst, hvilket vil medføre, at presset på både offentlige parkeringspladser og private parkeringsarealer (der er tilgængelig for alle) i Slagelse bymidte vil blive øget i fremtiden.
Hvis indbetalinger tager udgangspunkt i parkering i konstruktion, skal kommunen inden 5 år have etableret en udvidelse af tilgængelige offentlige parkeringspladser enten i en ny parkeringskælder eller i et parkeringshus; ellers skal indbetalingerne ligeledes betales tilbage. Pt. har kommunen ingen konkrete planer om ny parkeringskælder eller nyt parkeringshus.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Når der i forbindelse med en byggetilladelse gives tilsagn om, at bestemmelserne i kommunens parkeringsfond kan bringes i anvendelse betyder dette, at der skal findes kommunal medfinansiering til den halvdel af udgifterne. Det er Center for Miljø, Plan og Teknik anbefaler, at der i forbindelse med den årlige godkendelse af budget afsættes midler, som modsvarer indbetalingerne til parkeringsfonden.
Konsekvenser for andre udvalg
Beslutningen i denne sag har afgørende betydning for kommunale godkendelser som træffes i Miljø, Plan og Landdistriktsudvalget.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Udvalget skal træffe principbeslutning om, anvendelse af parkeringsfonden i Slagelse bymidte fremover skal tage udgangspunkt i parkering i konstruktion.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 10. oktober 2019:
Fraværende: 
Udvalget træffer principbeslutning primo 2020.
For nuværende tages der udgangspunkt i parkering i terræn.

6. Godkendelse af referat (B)

6.     Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2019-409963                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Godkendelse af referat.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at referatet godkendes.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 10. oktober 2019:
Fraværende: 
Godkendt.