Erhvervs- og Teknikudvalget (2018-2021) – Referat – 30. marts 2020



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2020-117155                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Dagsorden godkendes.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 30. marts 2020:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Orientering i forbindelse med coronavirus (O)

2.     Orientering i forbindelse med coronavirus (O)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2020-141019                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Administrationen orienterer om situationen i forhold til coronavirus, herunder igangsatte tiltag.
Baggrund
Administrationen orienterer om situationen i forhold til opgavevaretagelsen generelt.
Desuden orienteres om tiltag for at hjælpe det lokale erhvervsliv. Det drejer sig bl.a. om hurtigere regningsudbetaling og om at fremskynde anlægsinvesteringer / planlagte bygge- og anlægsprojekter mv. Tiltagene sker i tæt samarbejde med erhvervslivet og Erhvervscenteret.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik og Center for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 30. marts 2020:
Fraværende: 
Udvalget ønsker at Kommunale Ejendomme og Entreprenørservice hurtigst muligt går i gang med projekter der henhører under tag og fag. Administrationen koordinerer, prioriterer og igangsætter projekterne.
Udvalget ønsker at udvalget løbende holdes orienteret.
Udvalgets medlemmer foreslår følgende bruttoliste:
Villum Christensen (L):
- Støjværn Herthalund 50/50 løsning med Vejdirektoratet.
- Toilet ved Trelleborg Golfklub 0,5 mio. kr.
Anne Bjergvang (A):
- Handicaptoilet ved Magasinet Strandgade.
- Restarealerne udnyttes på Hjemmet ved Noret.
- Udvendig renovering af Administrationsbygningen ved Stigsnæs.
Flemming Erichsen (A):
- Fremrykning af anlægsmidler til Korsør Lystbådehavn fra 2021, så der er i alt 1,5 mio. kr. i 2020.
Anders Koefoed (V):
-Fremrykning af toilet ved Egerup strand og de sidste arbejder med badebroen ved Kobæk strand.
Udvalget ønsker ligeledes at trafiksikkerhedsprojekter fremmes.
Eksempelvis at asfaltere vejbump i Skælskør ved Højskolen og ved Slagelse Landevej.
Henrik Brodersen (O) gør opmærksom på at ovenstående liste skal være med til at holde på arbejdspladserne og at fokus holdes på kommunale bygninger og at beløbet primært skal bruges til det.

3. Etablering af Solceller på Kommunale Ejendomme i 2020 (O)

3.     Etablering af Solceller på Kommunale Ejendomme i 2020 (O)

Sagsnr.: 330-2019-71920               Dok.nr.: 330-2020-119947                                          Åbent
Kompetence: Erhverv- og teknikudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget orienteres om anvendelsen af anlægsrammen vedrørende solceller i 2020.
Baggrund
I budget 2020 er afsat en anlægsramme på 1,1 mio. kr. til investering i solceller. Denne fremstilling har til formål at orientere udvalget om initiativer indenfor investeringer og montering af solceller.
I forhold til allerede opsatte anlæg er der pt. sagsbehandling med Energistyrelsen omkring 3 af de tidligere opsatte anlæg. Sagsbehandlingen omfatter stillingtagen til, hvorvidt de nye anlæg skal udskilles i et separat selskab eller ej. Selskabsdannelsen vil betyde, at alt elproduktion skal sælges til markedspris. Fritagelse for selskabsdannelse betyder, at bygningen må forbruge egen produktion fra solcelleanlægget. Udvalget vil blive orienteret, når der er faldet afgørelse i sagen.
I det nedenstående er beskrevet igangværende og planlagte montering af solceller på kommunale ejendomme i 2020.
Hashøj Livs- og Læringshus
Der opsattes, her i foråret 2020, solcelleanlæg på udbygningen. Anlægget er energirammebestemt og en del af byggetilladelsen. Anlægget er indkøbt og opbevares midlertidigt af Center for Kommunale Ejendomme.
Der er udgifter til montage og overvågning på 0,170 mio. kr.
Børnehaven Firkløveren på Skanderborgvej i Slagelse
Anlægget kan oplægges i forbindelse med nybygning, hvorved bygningen formentlig også vil få en højere energi ramme.
Estimeret udgift til indkøb, montage og overvågning: 0,126 mio. kr.
Dalmose Børnehave og Arkiv, Vemmeløsevej 40 a, Dalmose
Ansøgning om opsætning af solcelleanlæg på denne bygning er tidligere blevet afvist, men ved genansøgning om byggetilladelse er denne godkendt.  Bygningen bliver anvendt som daginstitution og arkiv for Slagelse Kommune. Arkivet bliver opvarmet med luft til luft varmepumper.
Estimeret udgifter til indkøb, montage og overvågning: 0, 173 mio. kr.
Stillinge Skole, Bildsøvej 80 Stillinge:
Der opsættes et solcelleanlæg på indskolingsbygning på Stillinge Skole. Byggetilladelsen er givet.
Estimeret udgifter til indkøb, montage og overvågning: 0,345 mio. kr.
Herudover er der estimeret samlet rådgiverudgifter for 50.000 kr.
Samlet rådighedsbeløb 2020
Der er samlet disponeret udgifter for 0,970 mio. kr. til rådgivning, indkøb, montage og overvågning. De øvrige midler i 2020 på 0,130 mio. kr. er disponereret til evt. udgifter, hvis behovet for selskabsdannelse bliver en realitet. Hvis dette ikke er tilfældet, disponeres mindreforbruget til rådgivning, indkøb og montage af anlæg.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Center for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget tager orientering til efterretning.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 30. marts 2020:
Fraværende: 
Orienteringen taget til efterretning.

4. Udkast til bæredygtighedsstrategi (B)

4.     Udkast til bæredygtighedsstrategi (B)

Sagsnr.: 330-2019-37355               Dok.nr.: 330-2020-132178                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal godkende de foreslåede indsatsområder og handlinger i vedlagte udkast til bæredygtighedsstrategi med henblik på, at der udarbejdes et endeligt forslag til bæredygtighedsstrategi. I den forbindelse skal udvalget drøfte ambitionsniveauet i de foreslåede handlinger. 
Baggrund
Slagelse Kommune skal i henhold til Planloven udarbejde en strategi for kommunens bidrag til en bæredygtig udvikling. I budgetaftalen 2020 - 2023 står, at der med udgangspunkt i FN´s verdensmål og regeringens klimamål skal udarbejdes en bæredygtighedsstrategi, som forelægges byrådet i foråret 2020.
Administrationen har lagt vægt på følgende ved udarbejdelse af strategien.
Strategien skal:
·         Tage udgangspunkt i den miljømæssige bæredygtighed
·         Sætte spot på nye tiltag, som skal iværksættes inden for de valgte temaer, og dermed ikke omfatte allerede igangværende tiltag
·         Sætte en strategisk retning og samtidig være konkret og operationel
·         Tænke i helheder og skabe merværdi
·         Muliggøre at vi kan være omstillingsparate i forhold til de mange nye krav, tiltag og støttemuligheder der løbende kommer inden for bæredygtighedsområdet, både fra international og national side.
·         Lægge hovedvægt på de områder, hvor kommunen har direkte indflydelse og handlemulighed (som drifts- og bygherre og som myndighed), og at kommunen med afsæt heri kan agere rollemodel, inspirator og invitere ind til partnerskaber. 
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget har på udvalgsmødet i november 2019 godkendt, at strategien fokuserer på følgende 3 temaer:

·         Klima (reduktion af drivhusgasser)
·         Biodiversitet
·         Ressourceforbrug og cirkulær økonomi
Under de tre temaer fokuserer strategien på følgende indsatsområder:
Klima
·         Tværgående handlinger (opstilling af klimamål, kampagne, planlægning)
·         CO2-reduktion i energisektoren
·         CO2-reduktion i transportsektoren
·         CO2-reduktion i landbrugssektoren
Biodiversitet

·         Formidling og inspiration til borgere, foreninger og virksomheder
·         Mere natur på de kommunale arealer
·         Mere natur ind i lokalplanlægning og ved nye anlægsarbejder
·         Naturen som gevinst for velfærdsområdet
Ressourceforbrug og cirkulær økonomi

·         Bæredygtige indkøb
·         Bæredygtigt byggeri
·         Fødevarer  
·         Affald og genanvendelse
Der er i alt opstillet 43 handlinger. 
Temaerne er tænkt som langsigtede strategiske fokusområder, som rækker ud over strategiens to-årige levetid, mens handlingerne skal igangsættes inden for de kommende to år. Indsatsområder er som udgangspunkt også langsigtede, men der kan komme nye til undervejs, og andre kan blive afsluttet.
Et foreløbigt udkast til strategi har været drøftet på et temamøde i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 16. januar 2020 og på et fælles temamøde med Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Erhvervs- og Teknikudvalget den 2. marts 2020. De fremkomne bemærkninger er forsøgt indarbejdet i det vedlagte udkast til strategi.
Et endeligt forslag til strategi forventes at blive forelagt Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget, Erhvervs- og Teknikudvalget, Økonomiudvalget og Byrådet i maj. Dette forslag vil være layoutet. Derudover vil det indeholde en oversigt over status/igangværende tiltag, som strategien bygger på, og de verdensmål, som strategien adresserer. Tidsplan for strategien er vedlagt i bilag.
Vi anbefaler, at strategien revideres i 2022, når den nye kommunalbestyrelse er tiltrådt.
Strategien er blevet til i samspil med mange interne relevante interessenter. Ligeledes har mange eksterne interessenter bidraget med konkrete input og kvalificering af strategien og med forslag til nye samarbejder, blandt andre SK Forsyning, AffaldPlus, Slagelse Erhvervscenter, boligselskaber, Naturforum og 17.4 udvalget for bæredygtig udvikling og grøn omstilling.
Udkastet til bæredygtighedsstrategi vil blive eftersendt. 
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Erhvervs- og Teknikudvalget kan beslutte:
1.    At godkende de beskrevne indsatsområder og handlinger med tilhørende estimerede økonomi
2.    At komme med forslag til nye indsatsområder eller handlinger eller komme med ændringer til de foreslåede indsatsområder eller handlinger
3.    Ændre ambitionsniveauet for de enkelte handlinger og dermed den økonomiske ramme for strategien.
Vurdering
Emnet bæredygtighed er i sit udgangspunkt meget bredt. Vi har ønsket at lave en fokuseret strategi, som sætter en tydelig retning for, hvad Slagelse Kommune prioriterer særlig højt i forhold til at fremme en bæredygtig udvikling. Vi har i strategien valgt 3 temaer, som adresserer nogle meget væsentlige og aktuelle problemstillinger inden for bæredygtig udvikling.
Indenfor temaet klima er der fokus på de sektorer, som bidrager mest til CO2-udledningen. Kommunen har længe arbejdet med energiområdet, mens de to sektorer transport og landbrug er nye indsatsområder i den kommunale klimaindsats. Udgangspunktet for den kommende klimaindsats er et mål om at reducere CO2-udledningen med mindst 70 %, hvilket er i tråd med budgetaftalen 2020-2023.
Under temaet biodiversitet har vi valgt indsatser, hvor vi bruger kommunens egne arealer til at skabe mere plads til naturen. En ny måde at drifte de kommunale arealer på skal danne baggrund for formidling og inspiration til borgerne. Vi vil i strategien sætte naturen i spil i forhold til at løfte sociale udfordringer, fx øge trivslen og den mentale og fysiske sundhed.
Slagelse Kommune køber årligt ind for 1,4 mia. kr. og er dermed en stor indkøber og forbruger. Under temaet ressourceforbrug er de valgte indsatsområder; indkøb, byggeri, fødevarer og affald og genanvendelse områder, hvor vi som kommune spiller en vigtig rolle i den bæredygtige omstilling. Flere af tiltagene rækker også ud til borgere og erhvervslivet, som vi blandt andet vil understøtte med inspiration, kompetenceudvikling og samarbejde.
Administrationen anbefaler, at der arbejdes videre med de foreslåede indsatsområder og handlinger med henblik på at komme med et endeligt forslag til strategi til politisk behandling i maj.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Vi har efter bedste skøn kommet med et foreløbigt estimat over, hvad det vil kræve af ressourcer for at gennemføre de enkelte handlinger i strategien. Tallene afspejler ambitionsniveauet.
De angivne beløb er udtryk for det ekstra ressourceforbrug i form af øget anlægs-, drifts- og mandskabsressourcer, der skal til for at realisere strategien.
Det er ikke muligt at ressourcesætte alle handlinger på nuværende tidspunkt. Ved nogle af handlingerne skal vi afprøve nye metoder og gøre os nogle erfaringer, og først derefter kan de økonomiske konsekvenser beskrives.
Visse handlinger består i at lave en plan (fx klimahandleplan). Først når indsatserne i disse planer er nærmere beskrevet, er det muligt at opgøre det endelige ressourceforbrug. Vi har i strategien medtaget de omkostninger, vi forventer at skulle bruge på at udarbejde planerne.
I budgetaftalen 2020-2023 er der afsat 3 millioner kr. årligt til bæredygtighedsstrategien, men for at realisere strategien, skal der tilføres ressourcer og eventuelt ændres i prioritering af nuværende opgaver og driftsmidler.
Der vil foreligge bud på overstående ved endelig vedtagelse af strategien.
Konsekvenser for andre udvalg
Strategien er tværgående og berører flere fagudvalg, dog særligt Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Erhvervs- og Teknikudvalget. Derfor har disse to udvalg haft udkast til drøftelse/i høring ad flere omgange.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget godkender de foreslåede indsatsområder og handlinger i vedlagte udkast til bæredygtighedsstrategi med henblik på, at der udarbejdes et endeligt forslag til bæredygtighedsstrategi.
2.    at Erhvervs- og Teknikudvalget godkender ambitionsniveauet for de enkelte handlinger.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 30. marts 2020:
Fraværende: 
At 1.: Temaer og indsatser godkendt i det udvalget ønsker samme opmærksomhed på tilpasning som på forebyggelse.
At 2.:  Ambitionsniveauet og handlinger ønskes drøftet yderligere.
Udvalgets medlemmer fremsender deres kommentarer til forvaltningen, indenfor den næste uge.
Udvalget opfordrer til en fællesdrøftelse med Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget.

5. Anlægsbevilling til større brorenoveringer (B)

5.     Anlægsbevilling til større brorenoveringer (B)

Sagsnr.: 330-2019-79496               Dok.nr.: 330-2020-22932                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
I budgetaftalen for 2020-2023 er der afsat 3.5 mio. kr. årligt til større brorenoveringer.
Udvalget skal træffe beslutning om løsningsmodel for broarbejdet.
Udvalget kan desuden over for Byrådet anbefale, at der meddeles anlægsbevilling for ”Pulje til større brorenoveringer” og at anlægsudgiften der ligger ud over de afsatte 3.5 mio. kr. tilvejebringes ved omprioritering af de ikke frigivne anlægsmidler til vintermateriel i 2020.
Baggrund
På Erhvervs- og Teknikudvalgets møde den 13. januar blev det prioriteret at udføre broarbejdet over Vårby å, hvor der arbejdes med en løsning, hvor Slagelse Landevej ikke lukkes helt.
Entreprenørservice har i samarbejde med det rådgivende ingeniørfirma Broconsult fået beskrevet mulige løsninger for udførelse af brorenoveringen.
Herunder er kort beskrevet to løsningsforslag, mens fordele og ulemper er nærmere beskrevet i vedlagte bilag.
Løsning 1:
Spærring af Slagelse Landevejs passage over Vårby å, med lukning af biltrafik, men midlertidig passage for gående og cyklister. Biltrafikken ledes via motorvejen.
Arbejdet forventes påbegyndt medio juni og afsluttet i starten af oktober.
Prisoverslaget alt inklusiv vurderes til ca. 5.3 mio. kr.
Løsning 2:
Delvis spærring af Slagelse Landevejs passage over Vårby å, med lysreguleret passage af broen i ét spor.
Arbejdet forventes påbegyndt medio juni og afsluttet medio december.
Prisoverslaget alt inklusiv vurderes til ca. 6.8 mio. kr.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge løsning 1 eller 2.
Udvalget kan også vælge helt at udskyde brorenoveringen og prioritere de kommende broprojekter: Næsby Slusebro, Årslevvej, Nykøbing Landevej etc., jævnfør sagen fremlagt på udvalgsmøde den 13. januar 2020.
Som finansiering af den anlægsudgift, der ligger ud over de i budgetaftalen årligt afsatte 3.5 mio. kr. kan Erhvervs- og Teknikudvalget vælge at anbefale over for Byrådet, at der peges på en omprioritering. Løsning 1: 1.8 mio. kr. | Løsning 2: 3.3 mio. kr.
Forslag til finansiering:
-      Omprioritering fra det mindreforbrug der var på vinterbudgettet i 2019 (servicerammen).
-      Disponering af de i budget 2021 afsatte anlægsmidler til større brorenoveringer, med indvirkning på de kommende års brorenoveringer til følge.
-      Omprioritering fra de afsatte anlægsmidler til vintermateriel i 2020 (ikke frigivet). Her er anvendt 0.3 mio. kr. af de 2.3 mio. kr. og endnu ikke sat yderligere købsproces i gang.
Vurdering
Løsning 1 med en spærring, der stadig muliggør passage af gående og cyklister, er den billigste løsning og giver den korteste renoveringsperiode. Sikkerhedsmæssigt og arbejdsmiljømæssigt er det også den bedste løsning ift. At der opnås en byggeteknisk højere kvalitet. En omlægning af trafikken via motorvejen medfører ikke større forsinkelser end et gennemsnitligt stop ved en lysreguleret passage over Vårby å broen vil medføre.
På den baggrund anbefales løsning 1.
Det anbefales samtidig, at den anlægsudgift på 1.8 mio. kr., der ligger ud over de afsatte 3.5 mio. kr., tilvejebringes ved omprioritering af de ikke frigivne anlægsmidler til vintermateriel i 2020.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Finansieringen på 1.8 mio. kr. via afsat anlægsbudget på 2,3 mio. kr. til vintermateriel i 2020. 2,0 mio. kr. er ikke disponeret og herved kan 1.8 mio. kr. heraf anvendes til brorenoveringer i 2020.
Alternativ finansiering via et mindreforbrug på vinterbudgettet 2019, fremsættes særskilt i en sag for vinterbudgettet. Forslag til finansiering fra vinterbudgettets mindreforbrug på driften i 2019, forudsætter at Byrådet den 23. marts i overførselssagen har godkendt at mindreforbruget overføres til anvendelse i 2020.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2020
2021
2022
2023
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Anlæg (fra vinter)
6.2 Drift og Teknik
1.800
 
 
 
Anlæg
6.2 Drift og Teknik
3.500
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
6.2 Drift og Teknik
-3.500
 
 
 
 Anlæg Vintermateriel
6.2 Drift og Teknik
-1.800
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at der igangsættes en renovering af Vårby å broen over Slagelse Landevej, med en 16 ugers spærring for biltrafik og omkørsel via motorvejen (løsning 1).
2.    at det over for Byrådet anbefales, at der meddeles anlægsbevilling på 3,5 mio. kr. til det afsatte rådighedsbeløb i 2020, for ”Pulje til større brorenoveringer”.
3.    at Det over for Byrådet anbefales, at der godkendes en omprioritering på 1.8 mio. kr. fra anlægsbudget til vintermateriel i 2020 til anlægsprojektet ”større brorenoveringer” og at der i samme forbindelse meddeles anlægsbevilling på 1.8 mio. kr.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 30. marts 2020:
Fraværende: 
At 1.: Godkendt.
Der skal dog tages hensyn til langsomt kørende køretøjer.
At 2.: Anbefales.
At 3.: Anbefales, i det at omprioritering på 1,8 mio. kr. sker via mindre forbrug på vinterbudgettet fra 2019.

6. Pudebump som virkemiddel mod færdselsuheld (B)

6.     Pudebump som virkemiddel mod færdselsuheld (B)

Sagsnr.: 330-2014-87475               Dok.nr.: 330-2020-119103                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal træffe beslutning om brugen af pudebump som hastighedsdæmpende virkemiddel i både i by-rundkørsler og på strækninger. I den forbindelse skal der træffes beslutning om, hvad der skal ske med de fire by-rundkørsler, hvor der i dag er etableret hastighedsnedsættelse med pudebump som virkemiddel.
Baggrund
Erhvervs- og Teknikudvalget besluttede på mødet 3. februar 2020 at anmode Trafiksikkerhedsudvalget om at revurdere brugen af pudebump.
Trafiksikkerhedsudvalget har på mødet den 27. februar 2020 behandlet følgende to sager omhandlende anvendelsen af pudebump; ”Pudebump som virkemiddel mod færdselsuheld i by-rundkørsler” og ”Virkemidler til brug for trafiksikkerhedsprojekter”.
Referaterne er vedhæftet som bilag.
Trafiksikkerhedsudvalget anbefaler at der ikke bruges pudebump i by-rundkørsler og at hastigheden i by-rundkørsler sænkes ved brug af traditionelle bump i fuld vejbredde, alternativt som en hævet flade.
Trafiksikkerhedsudvalget anbefaler, at pudebump i forbindelse med trafiksikkerhedsprojekter kan bruges på andre lokationer, som lige strækninger, hvor trafikmængde og virkemiddel passer sammen.
Herudover skal udvalget træffe beslutning om, der skal ske anlægsmæssige ændringer i de to rundkørsler, hvor der allerede er anvendt præfabrikerede pudebump hhv. de to rundkørsler hvor der i forvejen er etableret asfaltpudebump.
Retligt grundlag
Færdselsloven og vejreglerne.
Handlemuligheder
A: Erhvervs- og Teknikudvalget kan vedrørende brug af pudebump som virkemiddel i by-rundkørsler beslutte:
1.    at følge Trafiksikkerhedsudvalgets anbefaling om ikke at bruge pudebump ved by-rundkørsler, men etablere bump i fuld vejbredde, eller
2.    at fortsætte med at bruge pudebump som virkemiddel i by-rundkørsler, eller
3.    at rundkørslerne bygges om som en hævet flade, eller
4.    at by-rundkørslerne ikke trafiksikres.
B: Erhvervs- og Teknikudvalget skal tage stilling til hvad der skal ske i de by-rundkørsler hvor der er etableret præfabrikerede pudebump (Sorøvej/Holbækvej/Tjørne Alle/Smedgade og Kalundborgvej/Valbygårdsvej/Holmstrupvej/Ndr.Ringgade): 
1.    Pudebumpene fjernes, eller
3.    Bumpene bliver liggende indtil der træffes anden beslutning.
1.    Pudebumpene fjernes, eller
2.    Pudebumpene udskiftes og den valgte løsning fra A iværksættes snarest muligt, eller
3.    Pudebumpene bliver liggende indtil der træffes anden beslutning.
D: Erhvervs- og Teknikudvalget kan vælge at følge Trafiksikkerhedsudvalgets anbefaling om, at pudebump i forbindelse med trafiksikkerhedsprojekter kan bruges på andre lokationer, som lige strækninger, hvor trafikmængde og virkemiddel passer sammen eller vælge ikke at bruge pudebump som virkemiddel mod høj hastighed
Vurdering
Ad A
Trafiksikkerhedsudvalget anbefaler, at der træffes en beslutning om ikke at bruge pudebump som virkemiddel ved by-rundkørsler, men der etableres almindelige bump i fuld vejbredde.
Ad B og C
Det kan konstateres, at foranstaltninger der medvirker til en reduceret hastighed ind og ud af en by-rundkørsel er med til at reducere antallet af uheld med lette trafikanter. Det er derfor administrationens anbefaling, at der gøres tiltag for at trafikanter som kører ind og ud af en by-rundkørsler tvinges til at sætte farten ned.
Særligt vedrørende de asfaltbump der er etableret i rundkørslerne; Klingenberg/Bredegade/ Slotsgade og Jernbanegade/Frederiksgade, anbefales det at disse bliver liggende i deres restlevetid, som kan være op til 15 år, eller indtil der træffes beslutning om at fjerne dem.
Ad D
Det er administrationens anbefaling, at pudebump kan bringes i anvendelse som virkemiddel mod høje hastigheder på vejstrækninger, hvor valget af dette virkemiddel vil være forenelig med målet om at få nedbragt hastigheden set i forhold til den gene trafikanten måtte opleve.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Anlægsoverslag for en by-rundkørsel med 3 ben:
1.    Løsning med asfaltbump i fuld vejbredde, inkl. vejafvanding.
680.000 kr.
2.    Pudebump som virkemiddel i by-rundkørsler.
165.000 kr.
3.    Ombygning af en rundkørsel, så den ligger som en hævet flade.
1-2 mio.
4.    By-rundkørslerne trafiksikres ikke.
0
Ovenstående overslagspriser er uden udgifter til opmåling og projektering.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at  den generelle brug af pudebump som virkemiddel i by-rundkørsler følger Trafiksikkerhedsudvalgets anbefaling om ikke at bruge pudebump ved by-rundkørsler, men bump i fuld vejbredde. (A1)
2.    at løsningen for rundkørslerne med præfabrikerede pudebump, bliver at bumpene udskiftes med den ovenfor valgte løsning snarest muligt (B2)
3.    at løsningen for rundkørslerne med asfalt pudebump bliver, at bumpene bliver liggende i deres levetid ud (C3)
4.    at pudebump, både præfabrikerede og asfaltpudebump kan bruges på andre lokationer, som lige strækninger, hvor valget af dette virkemiddel vil være forenelig med målet set i forhold til trafikmængde og fremkommelighed.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 30. marts 2020:
Fraværende: 
At 1.: Godkendt.
At 2.: Godkendt, i det udvalget opfordrer til at løsningen finanansieres inden for hjælpepakken.
At 3.: Godkendt.
At 4.: Godkendt.

7. Udbuds- og driftsform på asfaltområdet fra og med 2021 (B)

7.     Udbuds- og driftsform på asfaltområdet fra og med 2021 (B)

Sagsnr.: 330-2020-19869               Dok.nr.: 330-2020-126522                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal træffe beslutning om udbudsform og heraf driftsform på asfaltområdet fra og med 2021.
Baggrund
Efter udløb af funktionskontrakterne indenfor asfaltområdet pr. 31. december 2018 har opgaven været løst med en ændret opgavemæssig organisering både hvad angår planlægning, udbud og udførsel (eksternt/egenproduktion).
Det daværende Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalg traf beslutning om en 2-årig ”karensperiode” med udløb i udgangen af 2020. Perioden er anvendt til at få ny organisering på plads, samlet op på tilstande og behov efter funktionskontrakterne samt få afprøvet anden udbudsform, nemlig som en rammeaftale.
Entreprenørservise har nu tilpasset organisationen efter de nye forhold. Dette blev godkendt på udvalgsmødet d. 14. november 2019.
Gennem rammeaftalen er der blevet leveret væsentligt flere udlagte kvadratmeter asfalt end gennem de sidste mange år. De tilknyttede opgaver vedr. striber, slaghuller og afskalninger, rabatfræsning, kantfyld, skadesregistrering m.v. løses udenfor rammeaftalen i egenproduktion eller særskilte udbud jf. ny organisering.
De hyppigst anvendte udbudsformer indenfor vejvedligeholdelse er:
Udbud af specifikke strækninger: Kommunen tilrettelægger, udvælger og beskriver alle arbejder, der skal udføres på hver enkelt vejstrækning. Hver specifik strækning har sin egen tilbudsliste samt en tilbudssum. Der kan ikke afviges eller ændres fra det udbudte i udbudsperioden.
Udbud af rammeaftale: Med udgangspunkt i en overordnet vurdering af det fremtidige vedligeholdelses behov over f.eks. 4 årig periode, gives der en enhedspris for forskellige type arbejder. Det kan f.eks. en m2 pris pr. type udlagt asfalt mv.
Udbud i funktionskontrakter:  Entreprenøren vedligeholder vejene i typisk en 10-15 år årig periode. Der fastsættes for hver vejklasse krav til tilstand (skadespoint). Opfyldelsen af kravet dokumenters typisk ved, at en tredjepart udfører skadesregistrering én gang om året.
Retligt grundlag
Udbudsdirektivet og vejloven mv.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at pege på en af de beskrevne udbudsmodeller eller foreslå en helt anden model.
Vurdering
Generelt er der ved udbud af specifikke strækninger og funktionsudbud relativ lav fleksibilitet for kommunen og der er ikke mulighed for udvikling og innovation i samarbejdet. Ved funktionsudbud er økonomien låst i en lang årrække, som følge af, at der tale om en langtidskontrakt.
En rammeaftale er mere fleksibel. Kommunen kan vælge mellem alle de udbudte ydelser / enhedspiser og til udførelse på et hvilket som helst tidspunkt i entrepriseperioden og på en hvilken som helst strækning i kommunen. Udbudsformen er relevant ved forskellige ændrings og tilpasningsbehov blandt andet ved at kunne indeholde eller tage højde for nye byudviklings- og trafikprojekter samt de mange ledningsarbejder, som påvirker vejvedligeholdelsen.
Økonomien er ikke låst, men kan reguleres og tilpasses år for år. Desuden vil en rammeaftale muliggøre et mere fleksibel samarbejde mellem entreprenøren og Entreprenørservice (øvrige aktiviteter).
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Entreprenørservice arbejder videre med udbud i rammeaftale i den kommende 4-årige periode, 2021-2024.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 30. marts 2020:
Fraværende: 
Godkendt.

8. Orientering fra udvalgsmedlemmer og administration (O)

8.     Orientering fra udvalgsmedlemmer og administration (O)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2020-117166                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Der gives orientering af aktuelle tiltag, sager, projekter m.m.
1.    Orientering fra udvalgsformanden.
2.    Orientering fra Erhvervs- og Teknikudvalget´s medlemmer.
3.    Orientering fra Administrationen.
Indstilling
Centercheferne for Miljø, Plan og Teknik og Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 30. marts 2020:
Fraværende: 
Orienteringen taget til efterretning.
Anne Bjergvang (A) bad om orientering om tidsplanen for Sorøvej Skælskør og en orientering om, hvorvidt det kan være korrekt, at der er problemer i skiftet bus 902 i Vemmelev.

9. Eventuelt (D)

9.     Eventuelt (D)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2020-117186                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 30. marts 2020:
Fraværende: 
Intet at bemærke.
10. Lukket: Køb af areal i Dalmose (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
11. Lukket: Godkendelse af referat (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.