Erhvervs- og Teknikudvalget (2018-2021) – Referat – 8. november 2021



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2021-286819                                          Åbent

Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget

Beslutningstema

Erhvervs- og Teknikudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget godkender dagsordenen.

Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 8. november 2021:

Fraværende: 

Pkt. 3 udgår.

2. Parkering i Slagelse Kommune (D)

2.     Parkering i Slagelse Kommune (D)

Sagsnr.: 330-2021-86825               Dok.nr.: 330-2021-393688                                          Åbent

Kompetence:

Erhvervs- og Teknikudvalget

Beslutningstema

Erhvervs- og Teknikudvalget drøfter parkeringsrestriktioner generelt i Slagelse Kommune.

Sagens indhold

Efter hjemtagelse af parkeringskontrol pr. 1. oktober 2021 har der været en del henvendelser fra borgere og virksomheder, som nu bliver konfronteret med de parkeringsrestriktioner som har været gældende på kommunens offentlige parkeringspladser igennem flere år. Alle offentlige parkeringspladser i kommunen kan frit benyttes, uden betaling, når blot trafikanterne er opmærksomme på de restriktioner der gælder for anvendelsen af parkeringspladserne.

Overordnet set kan parkering stilles til rådighed på to måder; gratis parkering som tilfældet er for nuværende og betalingsparkering.

Gratis parkering styres primært af tidsrestriktioner på de forskellige parkeringsarealer, derved tilstræbes, at der kommer en naturlig udskiftning af parkanter i forhold til det behovet som parkeringen skal understøtte for et givent område.

Generelt gælder det for gratis offentlig parkering, at det ikke er muligt for vejmyndigheden at reservere offentlige parkeringsbåse/-arealer til trafikanter, som måtte ønske sig en privat parkeringsbås. 

Betalingsparkering åbner andre muligheder. Her gives parkanten mulighed for selv at vælge, hvor længe parkeringen skal være på det pågældende sted. I denne situation vil parkeringsarealer eller parkeringsbåse ikke være reguleret af en fast skiltning om tidsbegrænsninger, men kan styres med størrelsen af den betaling som skal ydes i et bestemt tidsrum. Med betalingsparkering vil det være muligt at indføre parkeringslicenser, da parkanten på en forkant har mulighed for at betale for sin parkering.

I en årrække er der enkelte steder sket justeringer i restriktionerne, hvilket som oftest har været begrundet i, forudsætningerne for parkeringspladsen har ændret sig. Det kan for eksempel være at parkeringsmuligheden i en ny situation enten har været for tidsmæssigt begrænsede eller der har været behov for kortere parkeringstid.

Slagelse Kommune udarbejdede i 2017 en parkeringsstrategi, der blev godkendt af Byrådet den 18. december 2017. Baggrundsrapporten inkl. parkeringsregistreringer er vedlagt som bilag.

Af rapportens sammenfatning gives der bemærkninger om, at der ikke vil være behov for at etablere yderligere offentlig parkering i Korsør midtby frem imod 2028, med mindre der reduceres i det nuværende antal. For Slagelse by bemærkes det, at der er pres på parkeringen, særligt omkring stationsområdet men også centralt i midtbyen.

Forhold vedrørende standsning og parkering er reguleret i Færdselsloven, det er derfor nødvendigt, at vejmyndigheden indhenter politiets samtykke før der implementeres færdselsmæssige reguleringer.

Retligt grundlag

Færdselsloven §92.

Handlemuligheder

Erhvervs- og Teknikudvalget drøfter parkering generelt, samt forhold som administrationen skal undersøge i det videre forløb.

Vurdering

Det er administrationens anbefaling, at der tages afsæt i, at de nuværende tidsrestriktioner på veje og parkeringspladser er etableret med udgangspunkt i, at parkeringen tilgodeser flest mulige forhold, herunder den omkringliggende detailhandels åbningstider.

Det er administrationens anbefaling, at de offentlige pladsers primære formål er at betjene trafikanter, der har et ærinde i bymidterne og ikke som privat parkering for de omkringliggende boligejendomme. Dette betyder naturligvis ikke at de ikke må benyttes af beboere, men at parkeringsarealerne kan benyttes under hensyntagen til de restriktioner, som er anført på skiltningen.

Der vil dog være nogle steder, hvor det umiddelbart vil være relevant at ændre/nedlægge parkeringsrestriktioner, f.eks. på Solens Plads i Korsør.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Der er ikke afsat særskilt budget til parkeringsområdet.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1.    at parkering drøftes.

Bilag

330-2021-393951

Bilag 1 - Parkeringsstrategi - Registrering og analyse

330-2021-394066

Bilag 2 - Slagelse - Parkeringsarealer

330-2021-394011

Bilag 3 - Slagelse Belægningsregistrering torsdag

330-2021-394008

Bilag 4 - Slagelse Belægningsregistrering lørdag

330-2021-394076

Bilag 5 - Korsør - Parkeringsarealer

330-2021-394012

Bilag 6 - Korsør Belægningsregistrering

Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 8. november 2021:

Fraværende: 

Drøftet.

Udvalget ønsker, at der indføres en licensordning for beboere, og at der kun skal være parkeringsrestriktioner i tidsrummet hverdage kl. 10-18 og lørdage i tidsrummet kl. 10-14. Administrationen kommer med et oplæg.

Udvalget ønsker, at den nuværende skiltning gennemgås vedrørende standsning og parkering.

Villum Christensen (I) ønsker, at det i første omgang omfatter Korsør.

Henrik Brodersen (O) ønsker kontrakten med Parkeringskontrol Nord opsagt, og at politiet overtager opgaven igen.

3. Konstituering af næstformand (B)

3.     Konstituering af næstformand (B)

Sagsnr.: 330-2021-86779               Dok.nr.: 330-2021-392898                                          Åbent

Kompetence:

Erhvervs- og Teknikudvalget.

Beslutningstema

Udvalget skal beslutte omkonstituering med ny næstformand.

Sagens indhold

Udvalgets næstformand er sygemeldt og udvalget har den mulighed at omkonstituere sig for at udpege en ny næstformand for den resterende periode.

Retligt grundlag

Kommunalstyrelsesloven § 24, stk. 1, 1. pkt.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget vælger ny næstformand.

Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 8. november 2021:

Fraværende: 

Udgår.

4. Godkendelse af Ejerstrategi for Destination Sjælland A/S (B)

4.     Godkendelse af Ejerstrategi for Destination Sjælland A/S (B)

Sagsnr.: 330-2021-59216               Dok.nr.: 330-2021-380297                                          Åbent

Kompetence:

Byrådet

Beslutningstema

Erhvervs- og Teknikudvalget/Byrådet skal godkende ny ejerstrategi for Destination Sjælland A/S.

Sagens indhold

Den hidtil gældende ejerstrategi for Destination Sjælland A/S blev opsagt i forbindelse med udtrædelsesaftalen med Odsherred Kommune. Derfor fremlægges hermed forslag til ny ejerstrategi for virksomheden.

I henhold til ejeraftalen vil ejerstrategien første gang skulle revideres inden udgangen af

2023.

Odsherred Kommune udtrådte af ejerskabet af Destination Sjælland A/S med virkning fra

1. juli 2021. Herefter ejes selskabet af Holbæk, Kalundborg, Sorø og Slagelse kommuner med 25% hver. I forbindelse med indgåelsen af udtrædelsesaftalen med Odsherred Kommune blev den gældende ejerstrategi opsagt.

Ejerkommunerne har i ejeraftalen aftalt, at der skal udarbejdes en ejerstrategi, hvilket begrundes med, at når virksomheden er organiseret som et aktieselskab, har ejerne ikke direkte indflydelse på driften, ligesom ejerne ikke har instruktionsbeføjelser overfor bestyrelsesmedlemmerne.

Ejerne øver derfor indflydelse på selskabet gennem:

·         Generalforsamlingen

·         Udpegning af bestyrelsesmedlemmer

·         Ejerstrategien

Ejerstrategien danner en overordnet ramme for bestyrelsens arbejde i den kommende periode. Hovedtemaerne i det foreliggende forslag til ejerstrategi er:

·         At bestyrelsen har en aktiv rolle i virksomhedens drift gennem en løbende dialog med virksomhedens ledelse

·         At der er en løbende dialog mellem virksomhedens ledelse og ejernes administrative ledelse

·         At bestyrelsen, i samarbejde med ledelsen, opsætter konkrete mål for virksomheden – og hvordan disse afrapporteres til generalforsamlingen

·         At bestyrelsen er ansvarlig for og forpligtet til at tilse, at virksomheden drives indenfor den økonomi, ejerkommunerne har stillet til rådighed jf. ejeraftalen.

·         At bestyrelse og ledelse i samarbejde med branchens aktører m.fl., udvikler en strategi, som sætter retning for udvikling af turismen i ejerkommunerne – og dermed for virksomhedens aktiviteter ud fra flg. overskrifter:

o    Bæredygtig Turisme

o    Fokus på lokal forankring

o    Styrkelse af samarbejdet på tværs af kommunegrænser

o    Styrkelse af samarbejdet med øvrige aktører, der kan understøtte turismeerhvervet

o    Indgå i nationale og regionale tiltag

o    Samarbejde med turismeorganisationerne i nabokommunerne

Ejerstrategien er gældende til en ny er godkendt. Det er i ejeraftalen er besluttet, at ejerstrategien skal revideres / fornys en gang i hver kommunalbestyrelsesperiode senest med udgangen af 2. valgår. Denne aftale skal således fornys eller revideres senest med udgangen af år 2023.

Udkastet til ejerstrategi har været forelagt bestyrelsen for Destination Sjælland A/S på et bestyrelsesmøde den 14. oktober 2021. Følgende blev protokolleret i referatet fra mødet:

�Bestyrelsen havde ingen ændringsforslag eller bemærkninger til ejerstrategien�.

Retligt grundlag

Erhvervsfremmeloven definerer kommunernes kompetence til at etablere Destinationsselskaber.

Handlemuligheder

Byrådet kan enten godkende eller afslå at godkende ejerstrategien.

Vurdering

Administrationen anbefaler at Byrådet godkender ejerstrategien.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ejerstrategien skal gennemføres indenfor den økonomi, ejerkommunerne har stillet til rådighed jf. ejeraftalen. Der er således ingen budgetmæssige konsekvenser af godkendelse af ejerstrategien.

Tværgående konsekvenser

Ingen.

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1.    at Byrådet godkender Ejerstrategien.

Bilag

330-2021-380343

Bilag 1 - 326_2021_198033_Udkast_til_ejerstrategi

330-2021-258336

Bilag 2 - Ny ejeraftale for Destination Sjælland, august 2021

Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 8. november 2021:

Fraværende: 

Anbefales.

Ejeraftale - vedtaget på Byrådsmøde d. 30. august 2021 -  vedlagt sagen som bilag.

5. Budgetopfølgning 4 for 2021 - Erhvervs- og Teknikudvalget (B)

5.     Budgetopfølgning 4 for 2021 - Erhvervs- og Teknikudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2021-4080                 Dok.nr.: 330-2021-377389                                          Åbent

Kompetence:

Erhvervs- og Teknikudvalget

Beslutningstema

Alle fagudvalg gennemfører Budgetopfølgning 4. for 2021 med rapportering og godkendelse af den økonomiske status på udvalgets område.

Erhvervs- og Teknikudvalget godkender budgetopfølgning samt ansøgning om tillægsbevillinger og budgetomplaceringer som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.

Sagens indhold

Budgetopfølgningen tager udgangspunkt i aktuelle forbrugsdata, samt forventninger til forbrugsudviklingen i resten af året.

Budgetopfølgning er udarbejdet med fokus på områder, hvor der forventes væsentlige budgetafvigelser, som kræver særlig handling, eller forklaring.

Drift

I forbindelse med budgetopfølgning er forventningen at udvalget i 2021, ville have et merforbrug for driftsudgifterne på 6,7 mio. kr.  

I forventningen er indregnet at byrådet godkender udmøntning af 37 mio. kr. besparelsen i 2021. Administrationen forventer ikke kunne effektuere den fulde besparelse i 2021. 

Merforbruget i forbindelse med budgetopfølgningen kan primært henføres til drift under entreprenørservice, vintervedligeholdelse, busdrift og ejendomsservice.

Entreprenørservice forventer et merforbrug på renholdelse, offentlige toiletter og vintervedligeholdelse. Ejendomsservice forventer et merforbrug primært grundet stigende priser på byggematerialer og håndværkerydelser. Øvrige områder forventes at balancere eller at komme ud med et mindre merforbrug.

Bilag 1. angiver nærmere specifikation af forbruget.

Udmøntning af besparelse på 37 mio. kr.

Økonomiudvalget har drøftet udmøntning af besparelsen på møde d. 11. oktober 2021. Økonomiudvalget har tilkendegivet, at besparelser på 16,7 mio.kr. relateret til generel reduktion ikke udmøntes – men finansieres af kassen i 2021. 

Besparelser på 20,9 mio.kr. relateret til vakante stillinger, organisatoriske omlægninger og optimering af opgaveløsningen på centrale enheder forventes udmøntet. 

Besparelsen i 2021 for udvalget forventes at være på 5,3 mio. kr.

Udmøntning forlægges Økonomiudvalget og Byrådet til godkendelse i forbindelse med budgetopfølgning 4. Herefter vil besparelsen blive indarbejdet i budgettet på de berørte områder.

Budgetbehov relateret til manglende centrale overførsler fra 2020

Der kan være opstået konkrete budgetbehov, som følge af at opsparede midler ikke blev overført fra 2020 til 2021.

Planlagte og igangsatte projekter eller tiltag på centrale områder, som ikke kan finansieres via områdets budgetramme for 2021, kan derfor ud fra konkrete budgetbehov søge om finansiering i forbindelse med budgetopfølgning 4. eller ved overførelse af merforbrug til 2022.

Bevillingsansøgninger til BO4, eller forventede behov for finansiering i overførelsessagen:

1. Entreprenørservice. Udvalget disponerede 1,51 mio. kr. af mindreforbrug 2020, som ikke er overført til 2021, til øget serviceniveau vedrørende renholdelse og offentlige toiletter for at følge borgernes ændrede og øgede brug af det offentlige rum, naturen og stierne m.v. som følge corona jf. udvalgets beslutning i februar 2021. Administrationen anbefaler at udvalget søger dem som en kassefinansieret tillægsbevilling i forbindelse med budgetopfølgning 4. Idet entreprenørservice ikke forventer at kunne afholde udgiften til det ændrede serviceniveau indenfor budget 2021. I forbindelse med det vedtaget budget 2022-2025 er der fremadrettet afsat midler til det øgede serviceniveau.

Anlæg

I forbindelse med Byrådets behandling af Budget 2022-2025 er der også foretaget en vurdering af mulighederne for nedjustering af omfanget af anlægsprojekter i 2021.

Endvidere er der foretaget en vurdering af afsatte anlægsbudgetter i 2021 i forhold til forventet forbrug, og behov at for at justere anlægsrammerne i 2021 og overslagsår. 

Til denne budgetopfølgning er der udarbejdet konkrete forslag om tilpasninger af anlægsbudgetter.

Bilag 2 viser forventet resultat samt behov for tilpasning af udvalgets anlægsprojekter.

Det anbefales at udvalgets anlægsramme i 2021 nedjusteres med 23,3 mio. kr., heraf tilføres 22,8 mio. kr. kassen.

Vedrørende Parkering Slagelse Bymidte (nr. 188) har det efterfølgende vist sig et behov for at få fremrykket 0,5 mio. kr. fra 2022 til 2021 til udarbejdelse af trafikanalyse.

Administrationen har igangsat rådgivningsopgaven i forhold til udarbejdelse af et planlægningsgrundlag for trafik og parkering, der skal understøtte trafikal tilgængelighed og disponering af parkering i Slagelse midtby, specielt i området omkring Rådhuspladsen og Gørtlergade. Opgaven skal tilvejebringe et beslutningsgrundlag for, hvordan Slagelse Kommune kan forberede og understøtte ønskværdige trafikmønster, hvor en væsentlig parameter er at der kan etableres midtbycentral parkering i og omkring Rådhuspladsen i Slagelse.

Udgangspunkter for planlægningsarbejdet vil være helhedsplanen for Slagelse by.

Retligt grundlag

Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.

I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.

Det fremgår ligeledes af den økonomiske politik, at i forbindelse med ansøgning om tillægsbevillinger skal der angives andre finansieringsmuligheder end kassefinansiering.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at budgetopfølgningen godkendes og videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Administrationen anbefaler at udvalget overfor Økonomiudvalg og Byråd indstiller at anlægsrammen tilpasses jævnfør økonomiskema/bilag 2 og at 22,8 mio. kr. tilføres kassen. Samt at der gives en kassefinansieret tillægsbevilling til drift på 1,5 mio. kr.

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2021

2022

2023

2024

Bevillingsønske

 

 

 

Drift – overførsel 2020

 6.2 Drift og Teknik

1.510 

 

 

Anlæg – trafikanalyse

 6.2 Drift og Teknik

500 

 

 

 

Anlæg – udsat

 6.2 Drift og Teknik

-16.940 

 

 

 

Anlæg – udsat

 6.3 Kommunale Ej.

-6.366 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Kassen – anlæg

 1.4 Finansiering

22.806 

 

 

 

Kassen - drift

 1.4 Finansiering

-1.510 

 

 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Indstilling

Centerchefer indstiller,

1.    at Budgetopfølgning 4. for 2021 godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalget og Byrådet.

2.    at Det over for Økonomiudvalg og Byråd indstilles, at der gives en tillægsbevilling til drift på 1,51 mio. kr. – finansieret af kassen

3.    at Det over for Økonomiudvalg og Byråd indstilles, at anlægsprojekter jævnfør bilag 2 udsættes og at afsat anlægsbudget på i alt 22,806 mio. kr. tilføres kassen.  

4.    at Det over for Økonomiudvalg og Byråd indstilles, at anlægsprojekt 188. Parkering Slagelse bymidte tilføres 0,5 mio. kr. i 2021 til udarbejdelse af trafikanalyse og at der i samme forbindelse gives anlægsbevilling

Bilag

330-2021-386530

Bilag 1 - Budgetopfølgning 4 - ETU

330-2021-386531

Bilag 2 - Forventet resultat anlæg - ETU

Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 8. november 2021:

Fraværende: 

Ad 1: Godkendt og videresendt.

Venstre bemærker, at Budgetopfølgning 4 viser væsentlig større forbrugsprocent end forventet ved budgetopfølgning 3. Venstre udtrykker bekymring for, at forbrugsprocenterne dermed lander højere end det niveau, som flertallet har forudsat - og tættere på det niveau, som forvaltningen fandt realistisk den 30. august 2021.

Ad 2: Anbefales.

Ad 3: Anbefales.

Anders Koefoed (V) kunne ikke anbefale indstillingen, idet han ønskede nogle af de udsatte anlægsprojekter igangsat.

Ad 4: Anbefales.

6. Projekt M/F BROEN (D), (B)

6.     Projekt M/F BROEN (D), (B)

Sagsnr.: 330-2021-57985               Dok.nr.: 330-2021-387724                                          Åbent

Kompetence:

Kultur- og Fritidsudvalget, Erhvervs- og Teknikudvalget

Beslutningstema

Kultur- og Fritidsudvalget og Erhvervs- og Teknikudvalget skal drøfte udkast til projektoplæg for M/F BROEN samt beslutte organisering af det indledende udviklingsarbejde og finansiering af projektassistancen hertil.

Sagens indhold

Kultur- og Fritidsudvalget og Erhvervs- og Teknikudvalget besigtigede den 16. september M/F BROEN og drøftede input til anvendelse af færgen.

Til brug for den videre politiske drøftelse og rammesætning er udarbejdet 1. udkast til projektoplæg. Se bilag 1.

Den foreløbige vision for M/F BROEN er, at udvikle en levende kulturhistorisk færge og et attraktivt mødested med mulighed for, at besøgende fra nær og fjern kan få en mangfoldighed af unikke oplevelser på Danmarks eneste bevarede storebæltsfærge.

Første skridt i udviklingen af M/F BROEN er at åbne op for øverste dæk og give adgang for offentligheden. Arbejdet hermed er igangsat af Kommunale Ejendomme og målet er at denne udsigtsplatform er klar til Tour de France i sommeren 2022.

Der foreligger for indeværende ikke en samlet vurdering af udgifterne til udvikling, herunder formidlingstiltag om overfartens historie og renovering af færgen. Muligheden for delvis ekstern finansiering indgik i grundlaget for købet af færgen.

Retligt grundlag

Kommunalfuldmagten.

Handlemuligheder

Kultur- og Fritidsudvalget og Erhvervs- og Teknikudvalget har følgende handlemuligheder:

A.    Udvalgene kan drøfte og komme med input til næste udkast til projektoplæg. Vælges denne mulighed kan den politiske forankring af opgaven indtil anden beslutning være Kultur- og Fritidsudvalget samt Erhvervs- og Teknikudvalget. Det videre arbejde forudsætter finansiering af projektassistance 150.000 kr. i 2021 og foreløbigt 300.000 kr. i 2022 via Kultur- og Fritidsudvalgets Udviklingspulje.

B.    Udvalgene kan beslutte at der ikke skal arbejdes videre med projektoplæg for M/F BROEN.

Vurdering

Kommunale Ejendomme og Kulturafdelingen anbefaler, at udviklingsarbejdet igangsættes med henblik på at få en uddybende projektbeskrivelse af M/F BROENs udviklingspotentialer og at fondssøgningen igangsættes.

Primo 2022 vil næste udgave af projektoplægget kunne foreligge. Heri indgår en konkretiseret tids- og procesplan, projektøkonomi samt organisering på administrativt- og politisk niveau.

Overvejelserne om organisering skal indeholde en beskrivelse af mulighederne for at involvere foreninger, interessegrupper, private aktører, eksperter m.fl.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Finansiering af foreløbig projektassistance til udarbejdelse af projektoplæg – 150.000 kr. i 2021 og 300.000 kr. i 2022 via Kultur- og Fritidsudvalgets Udviklingspulje.

Projektet forankres i et samarbejde mellem Kulturafdelingen og Kommunale Ejendomme.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Chefen for Kommunale Ejendomme og Social- og Projektchefen indstiller,

1.    at udkast til projektoplæg drøftes.

2.    at opgaven fortsat er politisk forankret i Erhvervs- og Teknikudvalget samt Kultur- og Fritidsudvalget.

3.    at Kultur- og Fritidsudvalget tager stilling til, at projektassistance til udarbejdelse af projektoplæg og fondssøgning finansieres af Kultur- og Fritidsudvalget med 150.000 kr. i 2021 og 300.000 kr. i 2022.

Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 2. november 2021:

Fraværende: 

At 1: Drøftet.

Udvalget opfordrer til, at der etableres en faglig følgegruppe, gerne med medvirken fra Museum Vestsjælland.

Udvalget ønsker, at oplægget Bright over Night inddrages i det videre arbejde.

At 2: Godkendt.

Udvalget anmodede om, at der hurtigst muligt planlægges fællesmøder.

At 3: Godkendt.

Bilag

330-2021-387976

Bilag 1 - Projektoplæg

330-2021-387981

Bilag 2 - Skitseplan MF BROEN

330-2021-387982

Bilag 3 - Fotos MF BROEN, fotos

Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 8. november 2021:

Fraværende: 

Ad 1: Drøftet.

Ad 2: Godkendt.

Ad 3: Taget til orientering.

7. Husbåde i Korsør og Skælskør havn (O)

7.     Husbåde i Korsør og Skælskør havn (O)

Sagsnr.: 330-2021-86900               Dok.nr.: 330-2021-393496                                          Åbent

Kompetence:

Erhvervs- og Teknikudvalget, Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Beslutningstema

Administrationen har modtaget henvendelse om husbåde i Korsør og Skælskør Havn og ønsker en drøftelse af sagen.

Sagens indhold

Administrationen har via udvalgsformanden modtaget vedlagte henvendelse om husbåde i Korsør og Skælskør Havn og ønsker en drøftelse af sagen med henblik på, at den videresendes til Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget.

Administrationen finder, at husbåde kan skabe liv i og ved havnearealer, men finder ikke at de konkrete placeringer hensigtsmæssige.

Retligt grundlag

Anvendelse af søterritoriet hører under staten og Kystdirektoratet. I havne er det dog havnens egen afgørelse og i henhold til vedtægter, om det er muligt og ønskværdigt at placere husbåd i havnebassinerne.

Kommunerne har jf. planloven ikke hjemmel til at planlægge for anvendelser på vandet – kun for tilstødende arealer på land. Den eneste mulighed for at fastlægge anvendelse til husbåde er i områder, der er udpeget som byomdannelsesområder, hvilket ikke gælder for nogen af de tre placeringer nævnt i oplæg.

Hvis der fra Kystdirektoratet opnås tilladelse til f.eks. placering af flydende boliger/husbåde på et givent sted langs kysten, vil det være en konkret vurdering, om det er relevant og nødvendigt at planlægge for tilstødende arealer på land – f.eks. for at sikre vejadgang, parkeringsmuligheder mv. eller for at sikre indplacering i omgivelser, hvis naboarealer f.eks. anvendes til erhverv.

Husbåde/flydende boliger kræver i flere tilfælde byggetilladelse. Ift. parkering er det ikke nok at henvise til offentlig parkeringsplads – der skal sikres adgang til et tilstrækkeligt antal parkeringspladser i nærheden.

Handlemuligheder

At sagen drøftes.

Vurdering

Administrationen finder det interessant med husbåde, men kan ikke anbefale de viste placeringer ud fra følgende:

Korsør havn ved havnekajen ud for Korsør Fæstning og Havnearkaderne (4 boliger)

De foreslåede placeringer nr. 1, 2 og 4 ligger inden for fortidsmindebeskyttelseslinjen omkring Korsør Fæstning. Fortidsmindebeskyttelseslinjen forvaltes restriktivt og skal sikre den visuelle oplevelse af og rundt om fæstningen (både ind- og udkig), og en tilladelse til placering af husbåde/flydende boliger her er således tvivlsom. Havnekajen syd for (ud for Havnearkaderne og frem til broen), hvor placering nr. 3 er angivet, har ikke samme begrænsning, men er vanskelig pga. sikkerhedsforholdene for indsejling til erhvervshavne.

Skælskør på begge sider af inderste havnebassin (2 boliger)

Det inderste havnebassin er visuelt og oplevelsesmæssigt en vigtig del af det offentlige byrum. Placering af permanente, flydende boliger på denne placering vil medføre, at havnekajen vil opleves mere privat, hvilket ikke harmonerer med ønskerne om udvikling af det offentlige bymiljø og byliv på de mest centrale havnearealer.

Halsskov havn - uspecificeret placering (10-50 boliger)

Gældende lokalplan 132 giver mulighed for en �husbådby� med op til 30 husbåde, placeret omkring to adgangsbroer midt i havnebassinet – men planlægningen må betragtes som ugyldig jf. det ovenstående om planlægning for anvendelse af søterritoriet. Et projekt vil være konflikt med de nuværende aktiviteter i vandsportscenteret. Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget har i september besluttet at igangsætte en lokalplan, der sikrer rammerne for videreudvikling af vandsportscenter sammen med M/F Broen og boliger på landarealet bagved.

Administrationen anbefaler, at der arbejdes videre med andre mulige placeringer.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknik chefen indstiller,

1.    at sagen drøftes og videresendes til Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget.

Bilag

330-2021-393545

Bilag 1 - Mail

Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 8. november 2021:

Fraværende: 

Drøftet.

Udvalget er enig i, at husbåde kan skabe liv i nogle havne - herunder Agersø og Omø, og henstiller til Miljø-, Plan- og Landdistiktsudvalget, at man er meget opmærksom på, at husbåde ikke skal forringe, men i stedet understøtte det maritime miljø.

Udvalget anbefaler, at sagen sendes til  Miljø-, Plan- og Landdistiktsudvalget, og at  Miljø-, Plan- og Landdistiktsudvalget efterfølgende sender sagen - herunder placering, udformning m.v.  - i høring hos bymidtegrupper, lystbådehavne m.v.

Udvalget kan ikke anbefale, at der placeres husbåde i inderhavnene i Korsør og Skælskør.

8. Solens Plads 4220 - nedlæggelse af del af offentlig vej (B)

8.     Solens Plads 4220 - nedlæggelse af del af offentlig vej (B)

Sagsnr.: 330-2021-78635               Dok.nr.: 330-2021-361396                                          Åbent

Kompetence:

Erhvervs- og Teknikudvalget

Beslutningstema

Erhvervs- og Teknikudvalget skal tage stilling til om en del af det offentlige vejareal 7000bm Korsør Bygrunde - Solens Plads, Korsør - skal nedlægges som vejareal og ikke opretholdes som privat fællesvej eller privat vej.

Udvalget skal desuden beslutte, om administrationen kan bemyndiges til at afslutte sagen.

Sagens indhold

Med afsæt i en sag om udvidelse af et erhvervsareal på Solens Plads 23 har administrationen været i dialog med butiksejeren, som ønsker at kunne udvide sine erhvervskvadratmeter ud over det nuværende ejendomsskel. Projektet forudsætter, at vejareal kan nedlægges fuldt og helt.

Kortbilag 1 viser placeringen af arealet. Området ligger ved Solens Plads 23 i nærheden af Solens Plads 19 og Algade 48. Vejarealet er anlagt som et torveareal. Arealet har ikke været tiltænkt, at skulle anvendes til parkering af køretøjer.

Efter lov om offentlige veje bestemmer kommunalbestyrelsen om en kommunevej skal nedlægges. Beslutninger herom skal træffes på baggrund af en samlet trafikal vurdering, og må ikke kun være begrundet i økonomiske forhold.

Med godkendelsen af lokalplan 36 – �Karreen Havnegade, Nygade, Algade, Brogade� - er der indgået aftaler for en del berørte ejendomme. For Algade 48, er der den 29. maj 1987 indgået aftale om afståelse af areal. I relation til det adgangsmæssige skal ejeren af Algade 48, sikres adgang til friareal fra torv. En afgørelse skal derfor sikre, at ejendommens friareal fortsat har torvet som nabo (se kortbilag).

Retligt grundlag

Lov 2014-12-27 nr. 1520 om offentlige veje §15, § 124 stk. 1, 2, 6 og 7 og §127.

Handlemuligheder

Erhvervs- og Teknikudvalget har følgende handlemuligheder:

A.    Udvalget kan beslutte, at administrationen igangsætter den lovmæssige procedure, der skal gå forud for, at der kan træffes endelig afgørelse om nedlæggelse af del af vejarealet matr. nr. 7000bm Korsør Bygrunde, samt at administrationen bemyndiges til, at afgøre sagen, hvis der ikke kommer høringssvar imod nedlæggelsen.

B.    Udvalget kan beslutte, at der ikke skal arbejdes videre med nedlæggelse af del af matr. nr. 7000bm Korsør Bygrunde.

Vurdering

Administrationen har vurderet, at nedlæggelsen af den del af vejarealet der er vist på Kortbilag 1 kan nedlægges uden negative trafikale konsekvenser for almenvældet og naboejendommene. Det er også vurderet, at det anførte vejareal ikke skal opretholdes som privat fællesvej eller privat vej, da ingen matrikler hindres adgang som følge af nedlæggelsen af vejarealet.

Det vurderes også, at aftalen om adgang til naboejendommen Algade 48 overholdes.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Når vejmyndigheden har truffet beslutning om, at vejarealet kan nedlægges, kan Kommunalbestyrelsen råde frit over det nedlagte areal og herunder sælge det. Beslutning om salg af det nedlagte areal vil ske i særskilt sag, som skal behandles i Økonomiudvalget.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget er indforstået med at del af vejarealet matr. nr. 7000bm Korsør Bygrunde jf. kortbilag 1 kan nedlægges som foreslået,

2.    at Administrationen bemyndiges til at afgøre sagen, hvis der ikke indkommer høringssvar, som modsætter sig nedlæggelsen af del af vejarealet matr. nr. 7000bm Korsør Bygrunde jf. kortbilag 1.

Bilag

330-2021-377234

Bilag 1 - Kortbilag 1 - Angivelse af vejareal som foreslås nedlagt

Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 8. november 2021:

Fraværende: 

Ad 1: Godkendt.

Ad 2: Godkendt.

Henrik Brodersen (O) kunne ikke følge indstillingen.

9. Slagelse Kommune - grønt regnskab 2019 (O)

9.     Slagelse Kommune - grønt regnskab 2019 (O)

Sagsnr.: 330-2021-78570               Dok.nr.: 330-2021-389830                                          Åbent

Kompetence:

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget/Erhvervs- og Teknikudvalget

Beslutningstema

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Erhvervs- og Teknikudvalget skal orienteres om resultaterne på det Grønne Regnskab for kommunens egen drift for årene 2015-2019.

Sagens indhold

Byrådet godkendte i foråret 2021 kommunens bæredygtighedsstrategi og handleplan.

Jf. handleplanen skal Administrationen udarbejde et årligt grønt regnskab, som redegør for kommunens el-, varme- og vandforbrug, såvel som status på økologi i kommunens forplejning.

I løbet af 2020 blev energistyringssystemet i de kommunale bygninger omstillet til et nyt system. Men omstillingen fungerede ikke uden problemet, og arbejdet med at kvalificere de transfererede data er ikke færdig endnu. Derfor kan det grønne regnskab for 2020 først udarbejdes til næste år.

Men det Grønne regnskab for årene 2014-2019 er nu færdig og fremlægges til udvalgets orientering.

Resultater

Forbruget af el, vand og varme er faldet i perioden 2014-2019 med henholdsvis 8%, 7 % og 16 %. Kommunen ejer 51 solcelleanlæg på kommunens bygninger.

Kommunen ejer ca. 300 personbiler, 170 varebiler samt 2 færger. 6 af bilerne er rene el eller plug-in hybrider mens 2 biler kører på brint. Desuden ejer kommunen ca. 100 almindelige hybridbiler.

Den samlede CO2 udledningen fra el- og varmeforbrug og fra kørsel over årene er faldet, og faldet skyldes både det faldende energiforbrug men også at Danmarks elproduktion er blevet grønnere gennem årene.

Det er første gang, at kommunen udgiver et økologiregnskab, og det er derfor ikke muligt at sammenligne økologiprocenten med tidligere år. Økologiregnskabet for 2020 viser, at økologiprocenten for kommunens forplejning var på 29,1%. Året kan ikke anses som repræsentativ pga. corona-situationen men opgørelsen viser store forskelle på økologiprocenten mellem kommunens institutionstyper og institutionerne imellem. 

I 2022 arbejdes der fortsat med energirenovering i kommunale bygninger, og der er fokus på at udnytte data mere proaktivt. Arbejde med, ved løbende indkøb at udskifte fossile biler med elbiler fortsætter i 2020, og der vil blive sat fokus på at etablere den nødvendige infrastruktur til elbiler. I 2022 skal der arbejdes på at øge økologi procenten i den kommunale forplejning, hvor der også vil være fokus på at nedbringe klimaaftryk fra forplejningen jf. handlingen i bæredygtighedsstrategien.  

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Handlemuligheder

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget orienteres om det grønne regnskab.

Vurdering

Det grønne regnskab for årene 2014 – 2019 er nu færdig, og danner grundlag for det videre arbejde med at nedbringe forbrug i de kommunale bygninger og reducerer kommunens klima-aftryk. Arbejdet med opgørelserne har tydeliggjort fokus på den måde vi på tværs af forvaltningerne arbejder med de tilgængelige data af el-, vand og varmeforbrug, kommunens bilpark og fokus på økologi i forplejningen.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Arbejdet med det grønne regnskab er et led i kommunens arbejde for mere bæredygtighed i kommunens egen drift. Resultaterne af det grønne regnskab skal indgå i en informationskampagne over for kommunens medarbejdere. Den skal informere om kommunens arbejde med bæredygtighed, og skærpe de ansattes opmærksomhed i forhold til egen adfærd i forhold til forbrug af fossile ressourcer.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1.    at det grønne regnskab tages til efterretning.

Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 26. oktober 2021:

Fraværende: 

Godkendt.

Administrative bemærkninger:

Under handlemuligheder skal følgende sætning tilføjes:

Erhvervs- og Teknikudvalget orienteres også om det grønne regnskab.

Bilag

330-2021-373079

Bilag 1 Grønt regnskab 2014-2019

Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 8. november 2021:

Fraværende: 

Taget til efterretning.

10. Godkendelse af Strategi for boliger til ældre 2021 (B), (E)

10.   Godkendelse af Strategi for boliger til ældre 2021 (B), (E)

Sagsnr.: 330-2021-26090               Dok.nr.: 330-2021-359255                                          Åbent

Kompetence:

Forebyggelses- og Seniorudvalget

Beslutningstema

Forebyggelses- og Seniorudvalget kan godkende den reviderede Strategi for boliger til ældre.

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan tage sagen til efterretning.

Erhvervs- og Teknikudvalget kan tage sagen til efterretning.

Sagens indhold

Forebyggelses og Seniorudvalget besluttede på møde den 6. oktober 2020 pkt. 4, at den eksisterende strategi for boliger til ældre skulle revideres.

Den 9. marts 2021 blev der afholdt et virtuelt temamøde om boliger til ældre. Til temamødet deltog repræsentanter fra Forebyggelses- og Seniorudvalget, Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget, Ældrerådet, Ældre Sagen samt enkelte borgere.

På baggrund af input og drøftelser fra temamødet udarbejdede administrationen et forslag til en revideret Strategi for boliger til ældre (bilag 1). Forslaget blev principgodkendt på Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde den 4. maj 2021 pkt. 4.

Samtidig besluttede Forebyggelses- og Seniorudvalget, at sende strategien i høring i Ældrerådet og Ældre Sagen. Udvalget besluttede desuden, at der skulle udarbejdes en handlingsplan med tidsplan og økonomi til Strategien for boliger til ældre. Handlingsplanen præsenteres som næste punkt på indeværende dagsorden.

I denne sag præsenteres høringssvarene fra Ældrerådet og Ældresagen samt en revideret Strategi for boliger til ældre, hvor dele af høringssvarene er indarbejdet.

Uddrag fra Høringssvar fra Ældrerådet (bilag 2)

Ældrerådet havde ikke yderligere bemærkninger til forslaget til den reviderede Strategi for boliger til ældre 2021.

Ældrerådet tilsluttede sig, at der udarbejdes en handlingsplan og at tidsplan for byggeri af manglende plejeboliger i Skælskør og Korsør fremgår af denne.

Ældrerådet ønsker indflydelse i planlægning af fremtidige plejecentre.

Uddrag fra Høringssvar fra Ældre Sagen (bilag 3)

Strategiplanen har mange gode visioner omkring målsætning, tilgængelighed og tidssvarende boliger.

Ældresagen savner oplysninger om hvilke ens dækningsgrad, der bør være på plejecentrene i de 3 købstæder.

Under initiativer savner Ældre Sagen en plan for, hvornår disse initiativer tænkes realiseret.

Det var ønskeligt, at det gerne løbene kunne oplyses, hvor langt man er kommet med målsætningen.

En strategi skulle gerne være målbar, således at man ved den nye opfølgning i 2023 kan oplyse om man virkelig et rykket på strategien.

Ændringer i Strategi for boliger til ældre på baggrund af høringssvarene

Under konkrete initiativer er der tilføjet:

I tillæg til Strategi for boliger til ældre er der lavet en handlingsplan, hvor de konkrete handlinger, som skal sættes i værk for at indfri målsætningerne i strategien, er uddybet.

I afsnittet om opfølgning er følgende tekst:

Administrationen udarbejder i 2023 en fornyet analyse af boligtilbud i kommunen. Analysen indeholder en oversigt over relevante boligtilbud til ældre, en prognose baseret på demografiudvikling, en opgørelse over venteliste og dækningsgrader på pleje- og ældreboliger, belægningsprocenter på de midlertidige pladser samt en vurdering af demensvenlighed på kommunens plejecentre.

Erstattet med:

Status på handlingsplanens indsatser fremlægges to gange årligt for Forebyggelses- og Seniorudvalget.

I forlængelse af den årlige befolkningsprognose laves en årlig status på de aktuelle forhold. Den årlige status indeholder prognose for behovet for ældre- og plejeboliger i fremtiden, udvikling i ventelister og ansøgerfelt, belægningsprocenter på pleje- og ældreboliger samt de midlertidige pladser.

Der indarbejdes spørgsmål om borgernes boligtilfredshed i brugertilfredshedsundersøgelsen i hjemmepleje og på plejecentre. Brugertilfredshedsundersøgelsen gennemføres i lige år.

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Handlemuligheder

Forebyggelses- og Seniorudvalget kan godkende Strategien for boliger til ældre, som den foreligger eller komme med ændringsforslag.

Vurdering

Administrationen vurderer, at forslaget til Strategi for boliger til ældre giver et godt grundlag for det fremadrettede arbejde med at sikre boliger til fremtidens ældre.

Administrationen vurderer, at de to årlige opfølgninger på handlingsplanens indsatser medvirker til at sikre fremdrift i indsatserne og dermed indfri målsætningerne i strategien.

Administrationen vurderer, at den årlige status på de aktuelle forhold omkring prognoser, ventelister, ansøgerfelt samt belægningsprocenter på pleje- og ældreboliger samt de midlertidige pladser sammen med status på handlingsplanen og spørgsmål om boligtilfredshed i brugerundersøgelsen giver et billede af om strategiens målsætninger opfyldes.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

En forudsætning for at strategien kan blive til virkelighed er, at der prioriteres midler til de konkrete initiativer, der kommer ud af handlingsplanens anbefalinger.

Økonomiske konsekvenser af handlingsplanens anbefalinger forelægges løbende til Forebyggelses- og Seniorudvalgets behandling sammen med konkrete beslutningsoplæg.

Tværgående konsekvenser

Strategi for boliger til ældre har tværgående tråde til Erhvervs- og Teknikudvalget samt Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget godkender Strategi for boliger til ældre.

2.    at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget tager sagen til efterretning.

3.    at Erhvervs- og Teknikudvalget tager sagen til efterretning.

Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 26. oktober 2021:

Fraværende: 

Sagen taget til efterretning med følgende bemærkninger:

Udvalget finder ikke, at handlingsplan med tidsestimat og økonomi er tilstrækkeligt beskrevet og handlingsorienteret bl.a. med afsæt i FN`s Verdensmål, Slagelse kommuneplan revision og de fremsendte Masterplaner fra bl.a. Skælskør.

Omkring de økonomiske aspekter finder udvalget, at dette alene er omtalt i almindelig kendte terme og ikke ud fra det aktuelle finansielle marked og dermed betydningen for kommende beboere.  I handling 7 angives "at invitere investorer". Det er udvalgets indstilling, at Slagelse Kommune selv bør være opsøgende i det aktuelle marked bl.a. PFA, OK fonden m.fl.

Eventuel kommunale investeringer bør indgå i budget 2022 og overslagsårene for Slagelse Kommune.

Definitionen på boligtyper bør også omtale "generationsboliger" og boliger til det stigende antal ældre +80.

Opfølgning på handlingsplaner i kommende Forebyggelse og Seniorudvalg bør ligeledes tilgå MPL og øvrige hørte NGO`er.

Udvalget indstiller, at strategi- og handlingsplanerne indgår i Slagelse Kommunes kommuneplan med særskilt afsnit.

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 2. november 2021:

Fraværende:  Ali Yavuz (A), Jørn-Ole Didriksen (V)

At 1 - Godkendt.

Udvalget kvitterer for de indkomne høringssvar.

Udvalget bemærker, at FN´s Verdensmål skal tydeliggøres i Strategien for boliger til ældre.

Udvalget støtter op om Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalgets indstilling om, at Strategi- og handlingsplanerne indgår i Slagelse Kommunes Kommuneplan med særskilt afsnit.

Bilag

330-2021-370866

Bilag 1 - Endeligt udkast til Strategi for boliger til ældre

330-2021-189499

Bilag 2 - Høringssvar. Ældrerådet. Strategi for boliger til ældre. 27.5.2021

330-2021-359441

Bilag 3 - Høringssvar. Ældre Sagen. Strategi for boliger til ældre.12.07.2021

Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 8. november 2021:

Fraværende: 

Taget til efterretning.

11. Godkendelse af handlingsplan til Strategi for boliger til ældre 2021 (B), (E)

11.   Godkendelse af handlingsplan til Strategi for boliger til ældre 2021 (B), (E)

Sagsnr.: 330-2021-26090               Dok.nr.: 330-2021-359321                                          Åbent

Kompetence:

Forebyggelses- og Seniorudvalget

Beslutningstema

Forebyggelses- og Seniorudvalget kan principgodkende handlingsplanen til Strategi for boliger til ældre.

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan tage sagen til efterretning.

Erhvervs- og Teknikudvalget kan tage sagen til efterretning.

Forebyggelses- og Seniorudvalget kan sende handlingsplanen til Strategi for boliger til ældre i høring i Ældrerådet, Ældre Sagen og Handicaprådet.

Sagens indhold

Forebyggelses- og Seniorudvalget principgodkendte på møde den 4. maj 2021 pkt. 4. udkast til Strategi for boliger til ældre. Samtidig besluttede Forebyggelses- og Seniorudvalget, at der skulle udarbejdes en handlingsplan med tidsplan og økonomi til Strategien for boliger til ældre.

Med henblik på at udarbejde handlingsplanen har administrationen inviteret Ældreråd, Ældre Sagen, repræsentanter fra Center for Kommunale Ejendomme, Center for Miljø, Plan og Teknik samt repræsentanter fra plejecentre, hjemmepleje og visitationen til at deltage i en arbejdsgruppe.

Arbejdsgruppen har mødtes tre gange i perioden juli til oktober 2021.

Arbejdsgruppens opgave har været at komme med input til, gennemlæse og kvalificere de enkelte handlinger i handlingsplanen.

Resultatet er blevet til 15 handlinger, der er beskrevet i handlingsplanen. Handlingsplanen er vedhæftet i bilag 1 og tidsoverblik i bilag 2.

Handlingsplanen beskriver handlinger, der skal tilvejebringe viden og grundlag for de fremadrettede politiske beslutninger og prioriteringer i forhold til at indfri målsætningerne i Strategien for boliger til ældre. Konkrete indsatser og projekter vil blive fremlagt til politisk behandling og beslutning løbende.

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Handlemuligheder

Forebyggelses- og Seniorudvalget kan principgodkende handlingsplanen til Strategien for boliger til ældre, som den foreligger eller komme med ændringsforslag.

Forebyggelses- og Seniorudvalget kan vælge, at sende handlingsplanen til Strategien for boliger til ældre i høring i Ældreråd, Ældresagen og Handicaprådet.

Hvis udvalget vælger, at sende handlingsplanen i høring vil den blive forelagt til Forebyggelses- og Seniorudvalgets endelige godkendelse i februar 2022.

Vurdering

Administrationen vurderer, at handlingsplanen sikrer konkret handling, der understøtter målsætningerne i Strategi for boliger til ældre.

Administrationen vurderer, at den brede repræsentation i arbejdsgruppen vedrørende udarbejdelsen af handlingsplanen har medvirket til at kvalificere handlingerne i handlingsplanen, så den understøtter målsætningerne i Strategi for boliger til ældre.

Administrationen vurderer, at de to årlige opfølgninger på handlingsplanens indsatser medvirker til at sikre fremdrift i indsatserne.

Administrationen vurderer, at den årlige status på de aktuelle forhold omkring prognoser, ventelister, ansøgerfelt samt belægningsprocenter på pleje- og ældreboliger samt de midlertidige pladser sammen med status på handlingsplanen og spørgsmål om boligtilfredshed i brugerundersøgelsen giver et billede af om strategiens målsætninger opfyldes.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

En forudsætning for at strategien kan blive til virkelighed er, at der prioriteres midler til de konkrete initiativer, der kommer ud af handlingsplanens anbefalinger.

Økonomiske konsekvenser af handlingsplanens anbefalinger forelægges løbende til Forebyggelses- og Seniorudvalgets behandling sammen med konkrete beslutningsoplæg.

Tværgående konsekvenser

Handlingsplanen har tværgående tråde til Erhvervs- og Teknikudvalget samt Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget principgodkender handlingsplanen til Strategi for boliger til ældre.

2.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget sender handlingsplanen i høring i Ældrerådet, Ældre Sagen og Handicaprådet.

3.    at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget tager sagen til efterretning.

4.    at Erhvervs- og Teknikudvalget tager sagen til efterretning.

Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 26. oktober 2021:

Fraværende: 

Sagen taget til efterretning.

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 2. november 2021:

Fraværende:  Ali Yavuz (A), Jørn-Ole Didriksen (V)

At 1 - Principgodkendt.

At 2 - Godkendt.

Udvalget bemærker, at FN´s Verdensmål skal tydeliggøres i Strategien for boliger til ældre.

Udvalget støtter op om Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalgets indstilling om, at Strategi- og handlingsplanerne indgår i Slagelse Kommunes Kommuneplan med særskilt afsnit.

Henholdsvis Sundhedsprofil, befolkningsprognose og venteliste til ældre- og plejeboliger bør indgå som redskaber til analysedelen. Endvidere bør regionens strategi for forkortede indlæggelsesperioder på sygehusene indgå som et redskab i analysedelen.

Udvalget ønsker, at alle boligtyper indgår i Handlingsplanen, eksempelvis også behovet for midlertidige boliger, aflastningspladser, restitutionspladser o.l.

Handlingsplanen skal have blik for hele geografien i kommunen.

Udvalget ønsker at bibeholde muligheden for, at demente borgere, der ikke har behov for skærmet plads, ved visiteringen af plejebolig, fortsat kan bo på samtlige plejecentre/plejehjem i hele kommunen.

Der skal laves en prioritering ift. renovering af den eksisterende boligmasse.

Administrationens anbefalinger skal indeholde økonomiske overslag til politisk beslutning.

Bilag

330-2021-370885

Bilag 1 - Udkast til Handlingsplan til Strategi for boliger til ældre

330-2021-374224

Bilag 2 - Tidsoverblik til Handlingsplan for Strategi for boliger til ældre

Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 8. november 2021:

Fraværende: 

Taget til efterretning.

12. Gensidig orientering (O)

12.   Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2021-286821                                          Åbent

Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.

Beslutningstema

Erhvervs- og Teknikudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

Sagens indhold

1.    Orientering fra udvalgsformand

2.    Orientering fra udvalgsmedlemmer

3.    Orientering fra administrationen:

a.    Stillinge Fribus

b.    Stadepladser Nytorv

c.    Trafiksikkerhed, Flakkebjerg 

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen og Ejendomschefen indstiller,

1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget orienteres.

Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 8. november 2021:

Fraværende: 

Der ønskes en sag op om ladestandere.

Villum Christensen (I) efterspurgte lastbilparkeringer.

Udvalget ønsker 4 stadepladser til madvogne på Nytorv.

Anders Koefoed (V) spurgte ind til

-Sag om trafiksikkerhed og opsætning af skilte/ Fredensvej og den alt for lange sagsbehandlingstid.

-Boldbanerne i Skælskør -  lysanlæg og manglende vedligeholdelse af hegn /gitter.

Næste udvalgsmøde starter kl. 10 i Slagelse med efterfølgende frokost.

13. Lukket: Udvikling af Bildsø Camping (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
14. Lukket: Godkendelse af referat (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.