Erhvervs- og Turismeudvalget (2018) – Dagsorden – 5. februar 2018



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2018-2081                 Dok.nr.: 330-2018-13473                                            Åbent
Kompetence:
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at dagsordenen godkendes.

2. Orientering fra Udvalgsformanden, Udvalget medlemmer samt Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren (O)

2.     Orientering fra Udvalgsformanden, Udvalget medlemmer samt Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren (O)

Sagsnr.: 330-2018-2081                 Dok.nr.: 330-2018-13108                                            Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Orientering fra Udvalgsformanden, udvalgets medlemmer samt Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren.
Baggrund
Udvalgsformanden giver orientering om:
Udvalgets medlemmer giver orientering om:
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren giver orientering om:
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.

3. Genoptaget - Vedtagelse af forretningsorden (B)

3.     Genoptaget - Vedtagelse af  forretningsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-84298               Dok.nr.: 330-2018-69174                                            Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte, om udvalget ønsker en forretningsorden, og udvalget vil have en forretningsorden, og i givet fald godkende oplæg til forretningsorden.
Baggrund
Det følger af styrelsesvedtægten, at et udvalg selv fastsætter sin forretningsorden. Byrådet kan bestemme, hvilken opgaveportefølje udvalget har, men ikke hvordan udvalget skal tilrettelægge sit arbejde. Det afgør udvalget selv.
Udvalgets forretningsorden kan bl.a. indeholde bestemmelse om følgende:
· Udvalgsmødernes varighed
· Tidspunkt for udsendelse af forslag til dagsorden – der skal være tid til forberedelse af de enkelte sager, men samtidigt skal dagsordenen heller ikke sendes ud så tidligt, at udvalget afskærer sig selv for at have aktuelle sager med på en ordinært udsendt (og offentliggjort) dagsorden. Ved fastsættelse af et tidspunkt for udsendelse af dagsorden skal der også tages højde for, at udvalget efter det vedtagne årshjul i de fleste måneder holder møde ugen efter Byrådets møde, herunder at der skal være mulighed for at få sager med på udvalgets møde, som Byrådet ønsker, at udvalget arbejder videre med.
Der er ikke krav om, at udvalgets forretningsorden er skriftlig.
Den vedhæftede forretningsorden er et eksempel på, hvad udvalgets forretningsorden i givet fald kan indeholde.
Retligt grundlag
Jf. § 20, stk. 3 i styrelsesloven vedtager udvalget selv sin forretningsorden.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Det anbefales, at udvalget tager drøftelsen, herunder eventuelt vedtager en forretningsorden, hvis der er flertal for det, således at forventningsafstemningen omkring samarbejdet i udvalget er på plads.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at udvalget beslutter at vedtage en forretningsorden,
2.    at udvalget godkender oplæg til forretningsorden, jf. bilag 1.
Beslutning i Erhvervs- og Turismeudvalget den 5. januar 2018:
Fraværende: 
Første "at": Godkendt
Andet "at": Oplæg godkendt, dog senere tilpasset med de generelle sproglige korrektioner og ændringer, der besluttes på tværs af fagudvalgene.
Genoptaget
Udvalget har valgt at tilpasse forretningsordenen på mødet den 5. januar 2018. Ændringerne er markeret i teksten med kursiv.
Sagen genoptages fordi en forretningsorden, jf. styrelsesloven, kun kan ændres ved beslutning på to på hinanden følgende møder, dvs. februar og marts.
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
3.    at udvalget godkender oplæg til forretningsorden, jf. bilag 1.

4. Genoptaget - oplæg til den fremtidige erhvervsfremmestruktur (B)

4.     Genoptaget - oplæg til den fremtidige erhvervsfremmestruktur (B)

Sagsnr.: 330-2016-30009               Dok.nr.: 330-2018-70398                                            Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget skal tage stilling til den fremtidige erhvervsfremmestruktur i Slagelse Kommune med udgangspunkt i de tre fremlagte modeller udarbejdet af Slagelse Erhvervscenter og Slagelse Erhvervsråd.
Baggrund
På Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalgets møde den 6. juni 2017 godkendte udvalget – efter ønske fra bestyrelsen i Slagelse Erhvervscenter - at der blev igangsat et udredningsarbejde med henblik på fremlæggelse af en model for den fremtidige struktur for Slagelse Erhvervscenter, samt at resultatet af udredningsarbejdet skulle fremlægges ultimo oktober 2017. Udvalget besluttede, at der skulle belyses forskellige organiseringsmodeller og at de 3 lokale erhvervsforeninger skulle høres i udredningsarbejdet.
Med afsæt i ovennævnte har Slagelse Erhvervsråd og Slagelse Erhvervscenter udarbejdet et ”Oplæg til fremtidig erhvervsfremmestruktur”, som er vedlagt i bilag 1. Endvidere har bestyrelsesformanden for Slagelse Erhvervscenter udformet et brev til Erhvervs-, Plan og Miljøudvalget, som er vedlagt i bilag 2. I nedenstående er følgende gengivet af brevet til belysning af sagen:
Siden EPM-udvalgets godkendelse den 6. juni har arbejdsgruppen, bestående af formænd og næstformænd i Slagelse Erhvervsråd og SEC, på en række møder arbejdet videre med bestyrelsens indstilling, således som den blev besluttet i foråret.
Vi har besøgt Erhvervsrådet i Herning/Ikast og drøftet deres erfaringer. Vi har gennemgået Advokatfirmaet Hortens materiale fra 2014 om forskellige modeller for organisering af erhvervsfremmeaktiviteter, og vi har fået belyst og klarlagt reglerne om udbud ved forskellige organiseringsformer.
Vi anbefaler fortsat, at det besluttes at omorganisere og samle kræfterne mellem SLER og SEC.
Der er enighed om, at der i Slagelse Erhvervsråd -  uanset model, jfr. nedenfor – etableres et bredt sammensat repræsentantskab, som bl.a. vælger bestyrelsen. Der henvises til udkast i vedhæftede materiale.
Arbejdsgruppen har indstillet 3 mulige modeller overfor bestyrelsen og foreslår, i fortsættelse af tidligere beslutninger, at vælge model A.
Modellerne beskrives således (se endvidere bilag 2):
A
Vi finder, at vi får det bedste udgangspunkt ”Herning-Ikast modellen”, en konstruktion med en medlemsbaseret forening (Slagelse Erhvervsråd). Det vil betyde, at Slagelse Erhvervsråd overtager den fremtidige drift, herunder driftskontrakten/ samarbejdsaftalen med Kommunen. Herudover kan den fremtidige organisation i ”Slagelse Erhvervscenter” generere egne projekter, opgavedele med erhvervsforeningerne, varetage medlemmernes og erhvervslivets interesser.

B
SLER køber Slagelse Erhvervscenter A/S. Selskabets drift fortsætter uændret med kommunale arbejdsopgaver, medlemsservice SLER og koordinerende opgaver for erhvervsforeningerne.
Kommunen får tilbagekøbsret.
C
Fastholdelse af eksisterende struktur, men således at bestyrelsen også i dette tilfælde vælges af repræsentantskabet. Samme bestyrelse i SEC og SLER. Opgaver som i B”
Den videre proces
Såfremt udvalget peger på en model for den fremtidige erhvervsfremmestruktur, vil administrationen igangsætte udarbejdelsen af et egentligt beslutningsgrundlag. Beslutningsgrundlaget vil efterfølgende danne grundlag for den endelige politiske beslutningsproces om den fremtidige erhvervsfremmestruktur. Beslutningsgrundlaget skal godkendes i Byrådet.
Retligt grundlag
Erhvervsfremmeloven.
Handlemuligheder
· Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget kan vælge at godkende en af de tre fremlagte modeller, som grundlag for udarbejdelse af det endelige politiske beslutningsgrundlag.
· Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget kan vælge at bede om en uddybning og præcisering af en eller flere de tre modeller, før en stillingtagen fra udvalgets side.
· Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget kan vælge at forkaste de tre fremlagte modeller.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, i forlængelse af Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalgets beslutning, at følgende bør indeholdes i det politiske beslutningsgrundlag, der skal endeligt godkendes i Byrådet
· Afklaring af de juridiske aspekter i relation til valg af model, herunder om model A indeholder en opløsning af aktieselskabet bag Slagelse Erhvervscenter, og i givet fald hvordan dette kan håndteres – evt. inspiration fra ”Herning/ Ikast” modellen eller ”Hillerød” modellen.

· Beskrivelse af hvordan den fremtidige erhvervsfremmestruktur vurderes at kunne tilgodese erhvervsservice og erhvervsfremme indenfor alle sektorer, herunder detailhandlen (i de tre købstæder) og sammenhæng med destinationsudvikling i relation til turismeindsatsen. Erfaringer fra Business Slagelses medbyg koncept, og erhvervsforeningernes arbejde generelt, medtænkes.
· Beskrivelse af den valgte model set i lyset af de nye krav, der vil blive afledt af den tværministerielle indsats for forenkling og professionalisering af erhvervsfremmeindsatsen, der er igangsat som en del af regeringsgrundlaget. 
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget godkender model for det videre arbejde med den fremtidige erhvervsfremmestruktur og beder administrationen igangsætte udarbejdelsen af et egentligt grundlag for en politisk beslutning.
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 6. november 2017:
Fraværende:  Villum Christensen (I)
Der ønskes en nærmere juridisk og økonomisk uddybning af model A og B, herunder også konsekvenserne for Slagelse Kommune.
Genoptaget
Afledt af Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget ønske om en juridisk og økonomisk uddybning af Slagelse Erhvervscenters fremlagte modeller for den fremtidige erhvervsfremmestruktur, har administrationen udarbejdet oplæg i samarbejde med Horten – se bilag. Oplægget uddybes yderligere på udvalgsmødet.
I det følgende er kort sammenfattet Hortens konklusioner vedrørende modellernes fordele og ulemper.
Horten har udarbejdet udkast til et notat, der beskriver tre forskellige organiseringsmodeller for den fremtidige erhvervsfremmestruktur i kommunen. To af modellerne er foreslået af SEC og SLER, mens den tredje model er foreslået af Horten.
Organiseringsmodellerne i notatet er følgende:
Model A: SEC og SLER samles i en forening – og SEC opløses
Model B: SLER bliver ejer af SEC i stedet for kommunen
Model X: Kommunen og SLER ejer SEC i fællesskab
Hver af de tre modeller indebærer en række fordele og udfordringer, som nærmere beskrives i notatet samt i en skematisk oversigt vedlagt som bilag til notatet.
Det fremgår af notatet, at det efter en omorganisering af erhvervsfremmestruktur i kommunen er vigtigt, at kommunen ved udarbejdelse af en samarbejdsaftale vedrørende erhvervsfremmeområdet har fokus på at sikre, at kommunen ikke køber ydelser, men yder støtte til erhvervsfremme. Dette med henblik på at sikre, at støtten til erhvervsfremme ikke udgør en udbudspligtig ydelse.
Herudover redegøres der i notatet for mulighederne for at sikre et bredt samarbejde på erhvervsfremmeområdet, herunder ved etablering af et bredt sammensat repræsentantskab eller et advisory board.  Etablering af et bredt funderet repræsentantskab eller advisory board i sammenhæng med etablering af en ny organiseringsmodel for erhvervsfremmearbejdet i kommunen vil medvirke til at sikre, at der etableres en overordnet "paraply" for erhvervsfremmeområdet i Slagelse Kommune med deltagelse af alle relevante aktører på området.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Erhvervs- og Turismeudvalget godkender model for det videre arbejde med den fremtidige erhvervsfremmestruktur og beder administrationen igangsætte udarbejdelsen af et egentligt grundlag for en politisk beslutning.
Beslutning i Erhvervs- og Turismeudvalget den 5. januar 2018:
Fraværende: 
Udvalget ønsker at afholde temamøde om den fremtidige erhvervsfremmestruktur med formændene for Slagelse Erhvervscenter, Slagelse Erhvervsråd, Business Slagelse, Korsør Erhvervsforening og Skælskør Erhvervsforening og inviterer til dette møde mandag den 15. januar kl. 8.
Sagen genoptages.
Flemming Erichsen (A) og Villum Christensen (I):
Der ønskes udarbejdet en supplerende model, hvor de tre erhvervsforeninger indgår i ejerstrukturen, og hvor kommunen bevarer en form for ejerindflydelse.
Genoptaget
Administrative bemærkninger
I forlængelse af møde i Erhvervs- og Turismeudvalget den 5. januar 2018, inviterede udvalget de primære parter indenfor erhvervsfremme til et dialogmøde med henblik på en drøftelse af de foreliggende modeller for den fremtidige organisering. Dialogmødet blev afholdt den 15. januar med repræsentation fra Slagelse Erhvervscenter, Slagelse Erhvervsråd, Business Slagelse, Korsør Erhvervsforening og Skælskør Erhvervsforening.
På mødet gav partnerne udtryk for deres synspunkter på de foreliggende modeller og forudsætninger for et styrket samarbejde gennem en ændret organisering af strukturen.
Udvalget besluttede efterfølgende at bede administrationen udarbejde et oplæg – en fjerde model – der tager afsæt i den eksisterende struktur, en ændret sammensætning af bestyrelsen, samt rammer, der understøtter udnyttelse af faglighed og kompetencer.
Model 4 beskrives i bilag: Ændringer indenfor den eksisterende selskabsstruktur
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at At Udvalget godkender en model eller en kombination af flere modeller for organisering af erhvervsfremmestrukturen, der kan danne grundlag for et konkret grundlag, herunder eventuelle ændrede vedtægter, til endelig politisk beslutning i Byrådet,
2.    at Såfremt udvalget beslutter at der arbejdes videre med model 4, bedes udvalget drøfte bestyrelsens sammensætning, herunder de medlemmer, der vælges af kommunen.

5. Anmodning om opstart af kommuneplantillæg for areal til skovrejsning i Slagelse (B)

5.     Anmodning om opstart af kommuneplantillæg for areal til skovrejsning i Slagelse (B)

Sagsnr.: 330-2018-3779                 Dok.nr.: 330-2018-27194                                            Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Turismeudvalget skal tage stilling til, om et kommuneplantillæg for et areal til skovrejsning nordvest for Tidselbjerget i Slagelse skal sættes i gang.
Baggrund
Naturstyrelsen Vestsjælland har erhvervet matr. 82a, nordvest for Tidselbjerget i Slagelse med henblik på at rejse skov. Matr. 82a er omfattet af to kommuneplanrammer – se bilag 1. Begge rammer (1.2R11 og 1.2R3) er udlagt til rekreativt område, men den specifikke anvendelse for ramme 1.2R3 er kolonihaver. Dette er i modstrid med ønsket om at rejse skov.
Naturstyrelsen Vestsjælland anmoder derfor om et tillæg til Kommuneplan 2017, der ændrer ramme 1.2R3’s specifikke anvendelse fra kolonihaver til rekreativt område.
Naturstyrelsen har i 2013 indgået en 30-årig samarbejdsaftale med Slagelse Kommune om etablering af et 300 ha skov- og naturområde nord for Slagelse by, kaldet Nordskoven. Matr. 82a indgår i dette område. Hele området er i Kommuneplan 2017 udpeget som positiv skovrejsning. Skoven etableres stykke for stykke; jorden til skovprojektet bliver løbende opkøbt, efterhånden som den bliver sat til salg.
Matr. 82a ligger umiddelbart øst for den i 2017 tilplantede del af Nordskoven kaldet Rosenkildeskoven.
Formålet med anvendelsen af matr. 82a er at bidrage til de overordnede mål for samarbejdsaftalen om Nordskoven, herunder at:
· Give bedre mulighed for friluftsliv og motion tæt på byen
· Forbedre biodiversiteten og genoprette vådområder
· Sikre klimatilpasningen ved at tilbageholde regnvand
· Binde CO2 og sænke Slagelse Kommunes samlede CO2-bidrag
For det konkrete areal vil der, efter vedtagelsen af et kommuneplantillæg, blive udarbejdet en tilplantningsplan. Planen vil fastlægge træartsvalg og placering af bevoksninger, samt rekreative anlæg som stier mm. og vil blive udformet med respekt for eksisterende traceer for gasledninger. Der sigtes mod en tilplantning i foråret 2019.
Retligt grundlag
Kommuneplantillæg tilvejebringes efter planlovens § 23c.
Handlemuligheder
Erhvervs- og Turismeudvalget kan vælge at igangsætte udarbejdelse af kommuneplantillægget.
Udvalget kan vælge ikke at imødekomme anmodningen om kommuneplantillæg. Det vil betyde, at den ønskede skovrejsning inden for ramme 1.2R3 ikke kan realiseres.
Vurdering
Den ønskede anmodning om ændring af kommuneplanens rammeområde 1.2R3 med henblik på at rejse skov, er i tråd med samarbejdsaftalen og kommuneplanens udpegning af positive skovrejsningsområder. Endvidere er ønsket om skovrejsning fint i tråd med den øvrige beplantning af skov i området.
Matr. 82a ligger inden for det udpegede projektområde for Nordskoven. Den konkrete matrikel er vigtig i det samlede skovrejsningsprojekt, da den er med til at skabe sammenhæng med de allerede opkøbte arealer. Desuden ligger arealet som et af de mest bynære i projektområdet, hvorfor det er centralt i forhold til at skabe bynær skov til Slagelse by.
Lige vest for området ligger der en større kolonihaveforening. Generelt er der i Slagelse Kommune ikke mangel på kolonihaveforeninger. Der er ikke planer om at lave flere kolonihaveforeninger.
Administrationen anbefaler på baggrund af ovenstående, at der sættes gang i et kommuneplantillæg, der ændrer områdets specifikke anvendelse fra kolonihaver til rekreativt område.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Planchefen indstiller,
1.    at tillæg til Kommuneplan 2017 sættes i gang.

6. Orientering om udvalgets Budget 2018-2021 - Erhvervs- og Turismeudvalget (O)

6.     Orientering om udvalgets Budget 2018-2021 - Erhvervs- og Turismeudvalget (O)

Sagsnr.: 330-2018-2882                 Dok.nr.: 330-2018-19672                                            Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om det vedtagne budget for 2018-2021, herunder status for udmøntning af den politiske aftale, der ligger til grund for budgettet.
Baggrund
Budget 2018-2021 blev i oktober 2017 besluttet af Byrådet, og fagudvalgene har i henhold til styrelsesvedtægtens § 11 ansvaret for, at bevilliger, der er tildelt udvalget, ikke overskrides. Udvalget præsenteres derfor Budget 2018 (korrigeret budget), og de elementer, der i den politiske budgetaftale særligt vedrører udvalget.
Bilag 1 Notat om budgetgrundlag 2018-2021 giver en kort beskrivelse af udvalgets budget (med fordeling på politikområder) som indeholder:
Beskrivelse af området
Budgetrammer
Budgetfordelingsmodeller
Anlæg
Nøgletal
Budgetgrundlaget er beskrevet med den opgavefordeling for fagudvalgene, der er gældende fra 1.1.2018, og der kan derfor være afvigelser til tidligere beskrivelser.
I Bilag 2 ses de budgetændringer for udvalget, som blev indarbejdet i budgettet ved den politiske behandling i september/oktober 2017.
Retligt grundlag
Det retslige grundlag for budgettet fremgår af Den kommunale Styrelseslov §§ 37-40.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler for den økonomiske styring af bevillinger mv.
Handlemuligheder
Udvalget har mulighed for at disponere inden for de økonomiske rammer og aktivitetsforudsætninger, der ligger bag budgettet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren samt Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektør indstiller,
1.    at Orienteringen om budget 2018-2021 tages til efterretning.

7. Budgetopfølgning 1 for 2018 - Erhvervs- og Turismeudvalget (B)

7.     Budgetopfølgning 1 for 2018 - Erhvervs- og Turismeudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2017-91768               Dok.nr.: 330-2018-18472                                            Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Alle fagudvalg gennemfører budgetopfølgning 1 for 2018 med rapportering og godkendelse af den økonomiske status på udvalgets område.
Erhvervs- og Turismeudvalget godkender budgetopfølgning, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Budgetopfølgningerne udarbejdes i almindelighed på baggrund af aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata samt forventninger til forbrugsudviklingen i resten af året.
Budgetopfølgning 1 gennemføres dog så tidligt på året, at de aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata er begrænsede. Derfor er udgangspunktet for budgetopfølgning 1, at budgettet overholdes på alle områder medmindre der er konkret viden om andet. Budgetopfølgningen udarbejdes derfor med fokus på:
Væsentlige ændringer i forudsætninger i forhold til det korrigerede budget, herunder afledt af forventet regnskab 2017.
Budgetaftalens udmøntning
Forventet realisering af anlægsbudget
Der sættes således alene fokus på de områder, hvor der forventes væsentlige budgetafvigelser, som kræver særlig handling. Handleplaner fra tidligere år, der fordrer indsats i 2018, forelægges ligeledes.
Erhvervs- og Turismeudvalget forventes i 2018 at have et budget i balance for driftsudgifter.
Erhvervsservice
De forventede overførsler af mindreforbrug fra 2017 er disponeret til bosætningskampagne, Nytorv, KIT, fundingaktiviteter. Udvalget får til marts mødet forelagt sager omkring hhv. Stigsnæs og Korsør Erhvervspark, hvori der indgår disponering af projektmidler.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes. Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune indeholder retningslinjer for budgetopfølgningerne.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Det anbefales, at budgetopfølgning 1 for 2018 godkendes og videresendes til orientering i Økonomiudvalget og Byrådet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren samt Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Budgetopfølgning 1 for 2018 godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byrådet.

8. Orientering om kommunalt støttede bykontorer i Slagelse Kommune (O)

8.     Orientering om kommunalt støttede bykontorer i Slagelse Kommune (O)

Sagsnr.: 330-2017-61246               Dok.nr.: 330-2018-36991                                            Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Baggrund
I Slagelse Kommune er der to bykontorer, som modtager kommunalt støtte. Det drejer sig om 1) Skælskør Bykontor, som blev etableret 2014 i lokaler i Den gamle Købmandsgård i Skælskør og 2) Korsør Bykontor, som åbnede i november 2017 i lokale ved Korsør Madmarked. Skælskør Bykontor har en medarbejder tilknyttet i 30 timer, som arbejder 15 timer for bykontoret, mens resten af tiden bruges på at løse opgaver, der honoreres eksternt. Korsør Bykontor har en medarbejder tilknyttet 10 timer om ugen. Begge bykontorer er borgerinitiativer, og etableret ud for ønsket om at understøtte og koordinere den frivillige indsats i byerne, øge synligheden af lokale initiativer samt at give tilflyttere, besøgende og turister en god oplevelse, når de kommer til byerne.
Kommunen har lavet en evaluering af bykontorerne i efteråret 2017, som blev behandlet i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget samt Erhvervs- Plan- og Miljøudvalget i oktober 2017. Evalueringen har hovedsageligt haft fokus på Skælskør Bykontor, fordi Korsør Bykontor endnu ikke var kommet i gang på evalueringstidspunktet. Siden åbningen i november 2017 har Korsør Bykontor arbejdet for at ansætte en fleksjobber for at udvide åbningstiderne. Bykontoret oplyser at det aktuelt arbejder med facilitering af en proces omkring iværksættelsen af et større lokalt sportsinitiativ, som kræver en bred involvering blandt lokale aktører.
Kommunens evalueringen viser, at Skælskør Bykontor spiller en afgørende rolle i planlægningen af større events som Keramikfestivallen, Drengerøvsaften og Kulturel Folkefest, hvor Bykontoret tager del i planlægningen og koordineringen af de mange frivillige aktører, der bidrager til gennemførelsen af de pågældende events.
Skælskør Bykontor spille desuden en afgørende rolle i forhold til synliggørelsen og markedsføringen af lokal aktiviteter som eksempelvis Familiefestivallen. Dertil kommer, at Skælskør Bykontor spiller en vigtig rolle for videndeling og agerer proaktivt i forhold til at skabe koblinger mellem lokale initiativer.
I forbindelse med evalueringen påpeger VisitVestsjælland desuden, at Bykontorerne generelt set kan spille en vigtig rolle i forhold til det lokale værtskab og være med til at give turister og besøgende en positiv oplevelse, når de kommer til området. Man udtrykker også ønske om at etablere et tæt samarbejde med bykontorerne.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Evalueringen viser at bykontorerne i Korsør og Skælskør har forskellige set-ups, og fungerer forskelligt i den kontekst, som de er en del af, hvorfor det ikke giver mening at sammenligne dem, eller at bruge dem som udgangspunkt for at udlede en model for, hvordan bykontorer kan fungere og hvilke opgaver, de skal påtage sig.
Skælskør Bykontor har udviklet sig til en velfungerende institution, der understøtter lokale netværk og samarbejder, og som i kraft af sin rammesætning, gør det nemmere at yde en frivillig indsats i Skælskør. Samlet set er bykontoret med til at gøre det mere attraktivt at bo og virke i Skælskør, hvilket vurderes at have en positiv effekt på bosætningen og turismeudviklingen i området.
Det anbefales, at der arbejdes for, at Bykontorerne kommer til at opnå en højere grad af økonomiske bæredygtighed end det aktuelt er tilfældet, så de bliver mindre afhængige af kommunal støtte i fremtiden.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Skælskør Bykontor:
År
Beløb i alt
Kultur- Fritid- og Turismeudvalget
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
2016
260.000 kr.
130.000 kr. (turismemidler)
130.000 kr. (projektpulje)
2017
260.000 kr.
130.000 kr. (turismemidler)
130.000 kr. (projektpulje)
Korsør Bykontor:
År
Beløb i alt
Kultur- Fritid- og Turismeudvalget
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
2016 og 2017
260.000 kr.
130.000 kr. (turismemidler)
130.000 kr. (projektpulje)
Ved status pr. 1. november 2017 havde Korsør Bykontor brugt 50.318,53 kr.
Kultur- Fritid- og Turismeudvalget og Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget besluttede på møder i november 2017 at overføre restbeløbet på 209.681,47 kr. til drift af Korsør Bykontor for 2018 gældende året ud. 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.

9. Beslutning om anvendelse af turismemidler (B)

9.     Beslutning om anvendelse af turismemidler (B)

Sagsnr.: 330-2013-9457                 Dok.nr.: 330-2018-50711                                            Åbent
Kompetence: Erhvervs og Turismeudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte anvendelse af de turismemidler, som i 2017 er udbetalt til de tre turismeforeninger i Slagelse Kommune. Herunder om nogle af disse midler skal allokeres til udvalgets udviklingspulje.
Baggrund
Turistforeningerne har tidligere i praksis stået for uddelingen af kommunale midler til turismeformål. Det er ikke en hensigtsmæssig praksis, da det er Slagelse Kommune, som offentlig myndighed, der retteligt skal være den, der tildeler støtte. Det kan ikke overlades til en privat turismeforening at træffe afgørelse om tildeling af kommunale støttemidler.
I praksis har turismeforeningerne modtaget ansøgninger og uddelt midlerne til andre aktørers aktiviteter. At vurdere, om midler anvendes til et kommunalt formål, er en myndighedsopgave, der ikke kan uddelegeres. Der er altså behov for at udvikle en ny praksis for turistforeninger eller anvende midlerne på anden vis.
Hvad kan der gives støttes til?
Aktiviteterne skal ligge inden for rammerne af Lov om Erhvervsfremme og understøtte turismen lokalt i Slagelse Kommune. Midlerne skal ligeledes anvendes i overensstemmelse med kommunalfuldmagten.
Ovenstående betyder, at aktivitetsmidlerne skal gå til turismeforeningernes egne aktiviteter. Der kan ikke gives driftsstøtte til andres aktiviteter.  Midlerne kan f.eks. ikke anvendes til kommercielle formål eller som direkte støtte til virksomheder – herunder markedsføringsstøtte til virksomheder. Aktivitetsmidlerne kan anvendes til en turistforeningsaktivitet i en eksisterende aktivitet, ligesom det kan være en særskilt aktivitet foranstaltet af turistforeningen. Det anbefales, at der herudover skal ligge et incitament for privat medfinansiering.
Kommunens erhvervsfremme indsats ligger i Erhvervscentret, mens Visit Vestsjælland yder markedsføring til turismeaktører herunder råd og vejledning. Det er derfor ikke turismeforeningernes opgave.
Administrationen anbefaler, at der udarbejdes en samlet turismestrategi, hvori turistforeningernes rolle skal beskrives. Denne vil blive forelagt udvalget medio 2018, så erfaringerne fra Kyst og Naturturismeprojektet kan inddrages. I år 2018 foreslår administrationen derfor, at der udarbejdes midlertidige retningslinjer for støtte til turismeforeningerne. Forslag til retningslinjer understøtter Visit Vestsjællands strategi ”Genoplad” og de fem temafortællinger:
- Naturoplevelser
- At være aktiv i naturen
- Kulinariske oplevelser
- Kystnære oplevelser
- Kulturelle oplevelser
Turismeforeningerne kan søge støtte til aktiviteter, der understøtter de fem temafortællinger. En aktivitet kan også være at afholde netværksmøder med henblik på, at turismeaktører udvikler oplevelser indenfor de fem temafortællinger.
Administrationen har udarbejdet et forslag til retningslinjer for anvendelse af turismemidlerne (bilag 1). Derudover er der udarbejdet en benchmarking for sammenligningskommuner, hvoraf det fremgår, at Slagelse Kommune er den eneste af de kommuner, der sammenlignes med, der udbetaler direkte tilskud til turistforeninger (bilag 2).
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten og Lov om erhvervsfremme
Handlemuligheder
Der er tale om disponering af 450.000 kroner. Udvalget har mulighed for at sætte nyt beløb på en pulje til turistforeninger (fx et mindre beløb) for derved at frigive flere udviklingsmidler.
Udvalget har følgende handlemuligheder
a) Godkende de foreslående retningslinjer (bilag 1)
b) Vælge anden disponering over turismemidlerne 
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at der er behov for at revurdere anvendelsen af turismemidlerne, der tidligere er uddelt til turismeforeningerne. Dels i forhold til at den nuværende praksis er uhensigtsmæssig, dels i forhold til en vurdering af om midlerne kan skabe merværdi ved en anden disponering.
Udvalgets udviklingspulje på turismeområdet er på 125.000 kroner årligt. Administrationen vurderer, at nogle af midlerne fra turistforeningerne med fordel kan allokeres til udvalgets udviklingspulje. Der kan vise sig behov for udviklingsmidler fx når kyst og naturturismeprojektet udløber ved udgangen af 2018. Derfor skal udvalget træffe beslutning om puljebeløbets størrelse såfremt udvalget vælger, at der skal være en pulje til turistforeningerne.
Administrationen vil forelægge oplæg til turismestrategi medio 2018, hvorefter det vil være naturligt med en ny drøftelse af anvendelse af de samlede midler på turismeområdet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Centerchefen indstiller,
1.    at udvalget beslutter anvendelse af turismemidler i 2018, som tidligere er udbetalt til turismeforeninger, jf. de beskrevne handlemuligheder
2.    at udvalget godkender retningslinjer for udbetaling af midler
3.    at udvalget beslutter puljens størrelse, såfremt udvalget ønsker en pulje til turismeaktiviteter

10. Ansøgning om støtte til Skælskør Bykontor 2018 (B)

10.   Ansøgning om støtte til Skælskør Bykontor 2018 (B)

Sagsnr.: 330-2017-86494               Dok.nr.: 330-2018-31337                                            Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Skælskør Bykontor har sendt en ansøgning til Slagelse Kommune om et årligt støttebeløb på 500.000 kr. gældende fra 2018. Ansøgningen er sendt på baggrund af Bykontorets egen evaluering, ifølge hvilken Bykontoret er en anerkendt institution i Skælskør området. Bykontoret fungerer som driver for den lokale turisme, og som inspirator og koordinator for lokale samarbejder. Samtidig er det garant for lokal involvering, samsskabelse og kulturelt engagement. Succesen skyldes stor opbakning blandt lokale frivillige samt det kommunale støttebeløb. Der er dog behov for at højne støttebeløbet, hvis Bykontoret skal udvikle de mange muligheder og potentialer i Skælskør-området.
Ifølge det opstillede budget går det årlige støttebeløb på 260.000 kr. til dækning af husleje, vedligehold og forbrug, administration og bogholderi, samt bemanding af bykontoret 15 timer ugentligt. Med et forhøjet støttebeløb på 240.000 kr. vil der være mulighed for at aflønne en medarbejder 30 timer i sommerperioden og 20 timer i vinterperioden samt at ansætte ekstra hjælp om sommeren. Samlet set vil det give mulighed for at aflønne nogle af de mange timer, som Bykontorets medarbejder aktuelt arbejder ulønnet. 
Skælskør Bykontors formål (jævnfør Status og strategi 2017-2022 for Skælskør Bykontor):
· Fungere som koordinerings- og formidlingscenter for kulturelle og erhvervsrettede tiltag og events,
· Udvikle aktiviteter – som ovenstående – i samarbejde med lokale aktører,
· Være tovholder og netværksskaber for lokale aktører,
· Yde administrativ bistand til lokale foreninger og institutioner,
· Servicere lokale besøgende og turister.
Bykontorets daglige arbejde dækker over:
· Drift og bemanding af turistinformation,
· Samarbejder og sekretariatsopgaver,
· Formidling og kommunikation,
· Koordinering af lokale begivenheder,
· Arrangør og tovholder på Skælskør Familiefestival,
· Sparring med lokale aktører,
· Informations- og serviceaktivitet for tilflyttere
Bykontoret – en del af et klyngesamarbejde
I henhold til kommunens strategi Vækst i Balance, har Økonomiudvalget foranlediget udarbejdelsen af en analyse af potentialet i et klyngesamarbejde mellem lokale aktører i Skælskørområdet for at skabe vækst og udvikling i området. Ifølge rapporten vurderes der at være mulighed for at udvikle Skælskør-området som destination og oplevelsestilbud for turister med særlig interesse for kunst og design. Dette fordrer en målrettet indsats, som blandt andet omfatter en fortsat støtte til det frivillige engagement i byen.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
1. Udvalget kan imødekomme ansøgningen i det omfang, der er turismemidler til det og bevillige 250.000 kr. til Skælskør Bykontor for 2018. Det betyder, at udvalget prioriterer alle turismemidler til dette formål, hvorfor det ikke vil kunne støtte andre turismerelaterede tiltag i indeværende år – såvel i Skælskør som i hele kommunen. 
2. Udvalget kan vælge at bevillige et mindre beløb, som eksempelvis 130.000 kr., til Skælskør Bykontor, hvilket svarer til det beløb som Erhvervs-, Plan og Miljøudvalget bevilligede den 4. december 2017. Skælskør Bykontor vil således modtage et samlet kommunalt støttebeløb på 260.000 kr. for 2018, hvilket er i overensstemmelse med tidligere praksis for 2016 og 2017. Hvis udvalget vælger denne handlemulighed, vil der ikke være midler til at finansiere de udvidelses- og udviklingsmuligheder, der ifølge Skælskør Bykontor er behov for. Det kan i sidste konsekvens betyde, at Bykontoret må reducere sit aktivitetsniveau, hvis dets funktion ikke fortsat kan bæres oppe af frivillig/ulønnet arbejdskraft. 
3. Udvalget kan vælge ikke at støtte Skælskør Bykontor, for at prioritere turismemidlerne til andre formål. Skælskør Bykontor modtager således 130.000 kr. i støtte for 2018 - som bevilliget af Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget i december 2017. Som følge heraf forudses det, at Skælskør Bykontor i højere grad må basere sin funktion på frivillig arbejdskraft, hvilket kan medføre, at omfanget og kvaliteten af dets leverancer vil dale.
Vurdering
Skælskør Bykontor har udviklet sig til en institution der understøtter netværk, koordinerer frivilligt arbejde, skaber synlighed om lokale aktiviteter events og medvirker til at give dem et kvalitativt løft. Bykontoret er sammen med andre lokale aktører med til at gøre Skælskør til en levende by og understøtte dens identitet, som en aktiv by båret af et stærkt fællesskab med et rigt kunst- og kulturliv til gavn for bosætning og turismeudviklingen i området.
Administrationen anbefaler, at der ydes et engangstilskud til Skælskør Bykontor for 2018, for at give mulighed for en overordnet drøftelse af, hvorvidt man ønsker at arbejde videre med idéen om et lokalt klyngesamarbejde. 
Det anbefales, at der indledes en drøftelse af, hvordan Skælskør Bykontor kan opnå større økonomisk bæredygtighed, end det aktuelt er tilfældet.  
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Udvalget råder over turismepuljen som årligt er på kr. 495.000 kroner. Der er endvidere søgt om overførsel af uforbrugte midler fra 2017. Af de overførte midler er der disponeret 200.000 kroner til opgradering af Sjællandsleden i forbindelse med Kyst og Naturturismeprojektet. Af turismepuljen finansieres også aktivitetstilskud til turismeaktiviteter.
Administrationen vurderer, at der kan disponeres op til 250.000 kroner af turismepuljen, hvorefter puljen er opbrugt.
Udvalget råder over en udviklingspulje som årligt er på 125.500 kroner. Der er også søgt om overførsel af mindreforbrug på denne pulje.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at der bevilliges 130.000 kr. fra turismepuljen til Skælskør Bykontor for 2018.
2.    at der tages en politisk drøftelse af anvendelse og prioritering af turismemidler set i forhold til idéen om arbejdet med klyngedannelse i Skælskør området.

11. Ansøgning om aktivitetstiktilskud til Agersø Rundt 2018 (B)

11.   Ansøgning om aktivitetstiktilskud til Agersø Rundt 2018 (B)

Sagsnr.: 330-2018-6374                 Dok.nr.: 330-2018-53135                                            Åbent
Kompetence: Erhvervs og Turismeudvalget
Beslutningstema
Erhvervs og Turismeudvalget skal tage beslutning om støtte af turismemidler til aktivitetstilskud af Agersø Rundt 2018
Baggrund
Korsør Sejlklub arrangerer årligt en kapsejlads rund om Agersø. Sejladsen har tidligere været meget lokalforankret, men Korsør Sejlklub ønsker sejladsen i højre grad også henvender sig til deltagere uden for kommunen herunder at afholde et større socialt arrangement efter sejladsen. Sejlklubben oplyser at det har været godt lydhed blandt lokale sponsoere og at deltager tager tallet i 2017 steg fra 30 til 72 deltagende både.
Korsør Sejlklub afprøvede det nye koncept med sejlads og efterfølgende socialt arrangement på land i Korsør i 2017 for første gang og ønsker i 2018 at kunne højne deltagerantallet yderligere, derfor ansøges Erhvervs og Turismeudvalget om støtte på i alt 30.000 kr. til leje af festtelt, hvori den sociale arrangengemt kan afholdes. Målet er at kunne modtage i alt 350 deltagere mod sidste års 275 deltagere.
Den samlede leje af teltet er på godt 52.000 kr., men Korsør Sejlklub har forhåndstilsagn fra Korsør Lystbådehavn til teltleje på 18.750 kr.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten
Handlemuligheder
Erhvervs og Trurismeudvalget kan
1) Bevilge 30.000 kr. i støtte til leje af telt
2) Bevilge et andet beløb
3) Give afslag på ansøgningen
Vurdering
Administrationen vurderer, at ansøgningen bør imødekommes, da arrangementet bygger på en stor del af med og egenfinansiering.
Derudover vurderer administration, at arrangementet støtter op om Korsørs fortælling som maritimt centrum, samt at arrangementet også vil være til fordel for det lokale handels – og erhvervsliv i kommunen, da mange ekstra gæster kan ventes at besøge Korsør.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Centerchefen indstiller,
1.    at Ansøgningen i imødekommes med de ansøgte 30.000 kr.

12. Aktivitetstilskud 2018: Keramikfestival v. Kunstnerlavet KIT (B)

12.   Aktivitetstilskud 2018: Keramikfestival v. Kunstnerlavet KIT (B)

Sagsnr.: 330-2017-77114               Dok.nr.: 330-2018-28143                                            Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget og Erhvervs- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kunstnerlavet KIT ansøger om 70.000 kr. i aktivitetstilskud til Keramikfestivalen 2018. Sagen fremlægges i både Kultur- og Fritidsudvalget og Erhvervs- og Turismeudvalget, da aktiviteten kan støttes af både Puljen til kulturelle formål og Turismepuljen.
Baggrund
Keramikfestivalen er en årligt tilbagevendende festival, hvor keramikere i Skælskør samt tilrejsende keramikere udstiller og sælger deres produkter på havnen i Skælskør. Festivalen er medvirkende til at sætte Skælskør på kortet som ”Kunstnernes By”
Keramikfestivalen 2017 var en stor succes med mange besøgende keramikere på venteliste, som gerne vil deltage i 2018.
Keramikfestivalen vil i år finde sted d. 11. juli, og KIT ønsker at udvikle festivalen yderligere, så flere keramikere har mulighed for at deltage.
KIT ansøger derfor om et forhøjet tilskud på 70.000 kr. - i forhold til sidste års ansøgning på 40.000 kr. - til gennemførelse af Keramikfestivalen 2018.
Budget for Keramikfestivalen 2018 er vedlagt som bilag.
Skælskør Keramikfestival blev i 2017 tildelt 40.000 kr. i aktivitetstilskud.
Skælskør Keramikfestivals regnskab for 2016 viser et overskud på 1.978 kr.
Ved regnskabets afslutning i 2016 havde Skælskør Keramikfestival en egenkapital på 1.978 kr.
Retligt grundlag
Retningslinjerne for Puljen til kulturelle formål, der bygger på kommunalfuldmagtens principper for støtte til kulturelle og turismefremmende aktiviteter.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget og Erhvervs- og Turismeudvalget kan
a) Bevilge de ansøgte 70.000 kr.
b) Bevilge et andet beløb
c) Give afslag på ansøgningen
Vurdering
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice vurderer, at projektet lever op til principperne for Puljen til kulturelle formål om autentiske events. Projektet medvirker til at skabe samarbejde mellem Skælskørs kulturaktører og har en stor lokal forankring. Herudover er projektet i høj grad finansieret gennem egenfinansiering (deltagerbetaling).
Det forhøjede ansøgte beløb, i forhold til sidste års festival, er et udtryk for et ønske om at udvide antallet af deltagende keramikere, da der ikke er tale om nye tiltag eller aktiviteter. Centret opfordrer KIT til at udarbejde en forretningsmodel, som giver mulighed for at øge antallet af deltagende keramikere uden samtidig forhøjet tilskud fra Slagelse Kommune. 
Centret anbefaler derfor, at der bevilges tilskud på 40.000 kr. i 2018 til informationsmateriale. Centret vurderer, at Keramikfestivalen er en aktivitet, der i høj grad har potentiale for også at henvende sig til turister i kommunen. Centret anbefaler derfor, at tilskuddet til Keramikfestivalen fordeles med 30.000 kr. fra Puljen til kulturelle formål og 10.000 kr. fra Turismepuljen, under forudsætning af at turister også er målgruppe for markedsføringen af festivalen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget bevilger et tilskud på 30.000 kr. fra Puljen til kulturelle formål.
2.    at Erhvervs- og Turismeudvalget bevilger et tilskud på 10.000 kr. fra Turismepuljen.

13. Aktivitetstilskud 2018: Drengerøvsaften v. Skælskør Erhvervsforening (B)

13.   Aktivitetstilskud 2018: Drengerøvsaften v. Skælskør Erhvervsforening (B)

Sagsnr.: 330-2017-78364               Dok.nr.: 330-2018-27511                                            Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget og Erhvervs- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Skælskør Erhvervsforening søger om aktivitetstilskud på 60.000 kr. til Drengerøvsaften 2018.
Sagen fremlægges i både Kultur- og Fritidsudvalget og Erhvervs- og Turismeudvalget.
Baggrund
Skælskør Erhvervsforening afholder i 2018 Drengerøvsaften i Skælskør for 10. gang. Arrangementet sætter for en aften fokus på temaet drengerøv ved at samle køretøjer, biler og motorcykler i alle aldre og afskygninger. Skælskør bymidte og havn danner ramme om dagen.
Skælskør Erhvervsforening, som står bag arrangementet, har de foregående 9 år finansieret arrangementet, udover hvad indtægterne fra ølsalg og salg af stande har dækket. Da erhvervsforeningen får 75.000 kr. i støtte om året fra Slagelse Kommune, er det næsten hele foreningens årsbudget, der bruges på Drengerøvsaftenen. Derfor søger erhvervsforeningen om støtte til arrangementet fra Puljen til kulturelle formål.
I 2017 bevilgede Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget 30.000 kr. i tilskud til Drengerøvsaften af turismemidlerne, da man vurderede, at der var tale om en turismeevent frem for en kulturevent.
Budget for Drengerøvsaften 2018 er vedlagt som bilag
Drengerøvsaften blev i 2017 tildelt 60.000 kr. i aktivitetstilskud - 30.000 kr. fra Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget og 30.000 kr. fra Erhvervs- Plan- og Miljøudvalget.
Drengerøvsaften havde ved regnskabets afslutning i 2017 en egenkapital på 0 kr.
Retligt grundlag
Retningslinjerne for Puljen til kulturelle formål, der bygger på kommunalfuldmagtens principper for støtte til kulturelle og turismefremmende aktiviteter.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget og Erhvervs- og Turismeudvalget kan:
a) bevilge de ansøgte 60.000 kr. i aktivitetstilskud for 2018.
b) bevilge et andet beløb i aktivitetstilskud for 2018.
c) give afslag på ansøgningen.
Vurdering
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice vurderer, i lighed med 2017, at arrangementet i højere grad har karakter af et erhvervsarrangement end et kulturarrangement og derfor ikke kan opnå støtte fra Puljen til kulturelle formål.
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice vurderer dog, at arrangementet er en aktivitet, der har potentiale for at henvende sig til kommunens turister. Derfor anbefaler centret, at Drengerøvsaftenen ydes et tilskud på 30.000 kr. fra Turismepuljen til markedsføring af arrangementet, under forudsætning af at turister også er målgruppe for denne markedsføring.
Arrangementet formodes at have en gavnlig effekt på omsætningen i de lokale butikker, hvorfor det kan siges at være med til at styrke detailhandlen i byen både i forhold til fastholdelse af eksisterende butikker og tiltrækning af nye.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget giver afslag på ansøgningen.
2.    at Erhvervs- og Turismeudvalget bevilger 30.000 kr. i tilskud fra Turismepuljen i 2018 til Drengerøvsaften.

14. Aktivitetstilskud 2018: Maritime Kulturdage (B)

14.   Aktivitetstilskud 2018: Maritime Kulturdage (B)

Sagsnr.: 330-2017-80264               Dok.nr.: 330-2018-31597                                            Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget og Erhvervs- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Sagen fremlægges i både Kultur- og Fritidsudvalget og Erhvervs- og Turismeudvalget, da aktiviteten kan støttes af både Puljen til kulturelle formål og Turismepuljen.
Baggrund
Maritime Kulturdage i Korsør har været afholdt siden 2003 i uge 34.
Formålet med kulturdagene er at skabe fokus på det maritime miljø i Korsør og dermed også på Slagelse Kommune som en maritim kommune med mere end 180 km kystlinje, overfartshistorie og mange havne. Med særligt afsæt i det maritime skabes aktiviteter, samvær og oplevelser for hele Vestsjælland, der henvender sig til både børn og voksne.
Maritime Kulturdage drives af frivillige, i lighed med Kulturel Folkefest i Skælskør. Til sammenligning varetages Slagelse Festuge af et privat firma.
Mange foreninger, institutioner og frivillige kræfter deltager i afholdelsen af kulturdagene. Derudover deltager erhvervslivet i byen, Korsør Havn, Flådestationen, Korsør Produktionsskole og foreninger og institutioner på Korsør Fæstning i kulturdagene.
Maritime Kulturdage har i løbet af 2017 fået ny bestyrelse, og denne arbejder med at skabe et program, der både indeholder traditionsbårne aktiviteter og nye tiltag. I 2018 vil der være større fokus på at skabe fysisk sammenhæng mellem marinaen, flådestationen, fiskerihavnen, værftet og videre langs med havnearkaderne til den nye Solens Plads i Korsør by, hvor der vil være markedsplads. Det betyder bl.a., at der vil være øget sejlads rundt i havnen og evt. ud til Halsskov Færgehavn eller til broen. Derudover vil de deltagende aktører som By- og Overfartsmuseet og Kunstnerkollektivet Kabeldepotet have maritimt fokus ift. de aktiviteter, de står for.
Maritime Kulturdage deltager derudover i en arbejdsgruppe, der arbejder på at etablere et maritimt folkemøde i forbindelse med kulturdagene i fremtiden. Arbejdsgruppen består, udover kulturdagene, af bl.a. formanden for Kultur- og Fritidsudvalget, byrådsmedlem, chefen for flådestationen, formanden for marinaen og lederen af produktionsskolen.
I 2018 har den nye bestyrelse valgt at koncentrere programmet for kulturdagene fra onsdag eftermiddag til lørdag aften, hvilket er to dage kortere end tidligere.
Maritime Kulturdages budget for 2018 er vedlagt som bilag. Kulturdagenes samlede budgetterede udgifter er 285.000 kr. Budgettet balancerer med det ansøgte aktivitetstilskud fra Puljen til kulturelle formål.
Maritime Kulturdage blev i 2017 tildelt aktivitetstilskud på 171.000 kr.
Maritime Kulturdages regnskab for 2016 viser et underskud på 6.962 kr.
I 2015 havde kulturdagene et overskud på 7.586,81 kr.
Maritime Kulturdage havde ved regnskabets afslutning i 2016 en egenkapital på 5.499 kr.
Retligt grundlag
Retningslinjerne for Puljen til kulturelle formål, der bygger på kommunalfuldmagtens principper for støtte til kulturelle og turismefremmende aktiviteter.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget og Erhvervs- og Turismeudvalget kan
a) bevilge de ansøgte 220.000 kr. i aktivitetstilskud for 2018.
b) bevilge et andet beløb i aktivitetstilskud for 2018.
c) give afslag på ansøgningen.
Vurdering
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice vurderer, at Maritime Kulturdage i Korsør i høj grad lever op til retningslinjerne for Puljen til kulturelle formål ift. principperne om støtte til events.
Maritime Kulturdage har altid haft fokus på at formidle Korsørs maritime historie. Det er centrets vurdering, at den nye bestyrelse har styrket denne indsats, bl.a. gennem øget sejlads i havnen for herigennem også at skabe fysisk sammenhæng mellem kulturdagenes forskellige deltagere. Udgifterne til den øgede sejlads er hovedårsagen til kulturdagenes øgede udgifter i 2018 og dermed det øgede ansøgte beløb.
Derudover arbejder Maritime Kulturdage sammen med andre aktører på at etablere et maritimt folkemøde i forbindelse med kulturdagene.
Maritime Kulturdage er dermed med til at styrke fortællingen om Korsør som kommunens maritime centrum. Samtidig styrkes kulturdagenes brand gennem det øgede fokus på det maritime indhold.
Maritime Kulturdages nye bestyrelse arbejder på at udvikle programmet med nye aktiviteter og nye samarbejdspartnere.
Maritime Kulturdage har en grad af egenfinansiering gennem sponsorater, hvilket er en generel prioritering i vurderingen af ansøgninger til Puljen til kulturelle formål. Centret opfordrer foreningen til at øge dens indtægter gennem eksempelvis salg af drikkevarer.
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice vurderer på denne baggrund, at Maritime Kulturdage kan opnå tilskud på de ansøgte 220.000 kr. Centret opfordrer samtidig foreningen til at øge andre indtægter, således at der i fremtiden kan søges om lavere beløb i kommunalt tilskud.
Centret vurderer, at Maritime Kulturdage er en aktivitet, der i høj grad har potentiale for også at henvende sig til turister i kommunen. Centret anbefaler derfor, at tilskuddet til kulturdagene fordeles med 146.000 kr. fra Puljen til kulturelle formål og 74.000 kr. fra Turismepuljen, under forudsætning af at turister også er målgruppe for markedsføringen af Maritime Kulturdage.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Sagen behandles i Kultur- og Fritidsudvalget og Erhvervs- og Turismeudvalget samtidig.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget bevilger 146.000 kr. i aktivitetstilskud fra Puljen til kulturelle formål i 2018 til Maritime Kulturdage i Korsør,
2.    at Erhvervs- og Turismeudvalget bevilger 74.000 kr. i tilskud fra Turismepuljen i 2018 til Maritime Kulturdage i Korsør.

15. Aktivitetstilskud 2018: Slagelse Festuge (B)

15.   Aktivitetstilskud 2018: Slagelse Festuge (B)

Sagsnr.: 330-2017-75118               Dok.nr.: 330-2018-11533                                            Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget og Erhvervs- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Slagelse Festuge søger om aktivitetstilskud på 400.000 kr. i 2018.
Sagen fremlægges i både Kultur- og Fritidsudvalget og Erhvervs- og Turismeudvalget, da aktiviteten kan støttes af både Puljen til kulturelle formål og Turismepuljen.
Baggrund
Foreningen Slagelse Festuge afholder hvert år Slagelse Festuge, der blandt andet indeholder store koncerter, Børnefrokost og Dyrenes Dag, og afvikles i Slagelse by på torve og i Lystanlægget. Festugen afholdes i 2018 for 18. gang.
I 2017 vurderede festugen, at mere end 35.000 mennesker besøgte festugen. Se bilag 1 for beskrivelse af de aktiviteter, der er søgt aktivitetstilskud til.
Slagelse Festuge lægger vægt på at skabe en festuge, der appellerer til alle, og prøver derfor at holde entrépriserne nede. Eksempelvis koster et dagsarmbånd til de store koncerter 100 kr. I fremtiden vil festugen ideelt set gerne være en gratis festuge for borgerne. Dette arbejder festugen på ved at få flere sponsorer, være meget omkostningsbevidst og nøje udvælge aktiviteterne, men også ved at søge kommunen om et forhøjet tilskud.
Slagelse Festuges sekretariat varetages af et privat firma. Til sammenligning arrangeres Maritime Kulturdage i Korsør og Kulturel Folkefest i Skælskør af frivillige kræfter.
Slagelse Festuge søger 400.000 kr. i aktivitetstilskud i 2018 fordelt med 75.000 kr. til Dyrenes Dag, 25.000 kr. til Upcoming Stars samt 300.000 kr. til generelle udgifter ved festugen, såsom markedsføring, administration, oprydning, leje af toiletter, scene, lyd, lys o.l.
Slagelse Festuges budget for 2018, med udspecificering af udgifter for de ansøgte aktiviteter, er vedlagt som bilag 2. Festugens samlede budgetterede udgifter er 1.880.000 kr. i 2018.
Der budgetteres med et overskud på 130.000 kr., hvis det ansøgte aktivitetstilskud bevilges.
Slagelse Festuge blev i 2017 bevilget 225.000 kr. i tilskud på baggrund af ansøgning om 300.000 kr.
Slagelse Festuge aflægger regnskab forskudt.
I 2015/16 havde festugen et overskud på 136.078 kr.
I 2016/17 havde festugen et overskud på 128.383 kr.
Slagelse Festuge havde i september 2017 en likvid beholdning på 496.635 kr. Slagelse Festuge påpeger, at den likvide beholdning er nødvendig ift. forudbetaling af leverandører.
Retligt grundlag
Retningslinjerne for Puljen til kulturelle formål, der bygger på kommunalfuldmagtens principper for støtte til kulturelle og turismefremmende aktiviteter.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget og Erhvervs- og Turismeudvalget kan
a) bevilge de ansøgte 400.000 kr. i aktivitetstilskud for 2018.
b) bevilge et andet beløb i aktivitetstilskud for 2018.
c) give afslag på ansøgningen.
Vurdering
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice vurderer, at Slagelse Festuge er en traditionsrig aktivitet i kommunen, der bidrager til et aktivt byliv i Slagelse by. Dermed understøtter festugen Puljen til kulturelle formåls princip om støtte til events. Det er dog centrets vurdering, at festugen i højere grad fokuserer på velkendte aktiviteter og traditioner i forhold til nytænkning, og at det kulturelle indhold, i forhold til retningslinjerne for Puljen til kulturelle formål, ikke i særlig grad er i fokus i aktiviteterne.
Centret opfordrer festugen til at have fokus på både det kulturelle indhold af festugen og skærpe sin profil ift. Slagelses rolle som studieby ved f.eks. at involvere unge i nytænkning af festugen. Festugen vil derigennem i højere grad tilbyde autentiske events, jf. retningslinjerne for Puljen til Kulturelle formål.
Centret vurderer, at Dyrenes Dag ikke har et egentligt kulturelt indhold, da aktiviteten handler om børns møde med dyr, og aktiviteten lever derfor ikke op til retningslinjerne for Puljen til kulturelle formål.
Upcoming Stars lever derimod op til Puljen til kulturelle formåls princip om dels støtte til aktiviteter for børn og unge, da aktiviteten især markedsføres over for unge musiktalenter, og dels støtte til aktiviteter, der kobler den frivillige del af kulturlivet med den professionelle, da amatørmusikerne både oplever at spille på en professionel scene, men også coaches af erfarne folk fra musikbranchen.
Derudover har festugen en høj grad af egenfinansiering, både i form af deltagerbetaling og tilskud fra andre sponsorer, ud over det tilskud, der søges fra Slagelse Kommune, hvilket er en generel prioritering i vurderingen af ansøgninger til Puljen til kulturelle formål.
Slagelse Festuge søger et betydeligt forhøjet tilskudsbeløb for 2018. Festugen præsenterer ikke nye, konkrete tiltag, men begrunder ansøgningen med, at man gerne vil udvikle sig til en gratis festuge i lighed med festugerne i Køge og Vordingborg. Centret finder ambitionen prisværdig, men anser det ikke nødvendigvis som kommunens rolle at sikre dette.
Da Slagelse Festuge både i regnskabsåret 15/16 og 16/17 fremviser betydelige overskud, samt budgetterer med et overskud efter festugen i 2018 på 130.000 kr., vurderer Center for Kultur, Fritid og Borgerservice ikke, at der er anledning til at yde et højere tilskud til festugen end tidligere.
På den baggrund vurderer Center for Kultur, Fritid og Borgerservice, at der kan ydes støtte til Slagelse Festuge på 225.000 kr. fordelt på følgende aktiviteter:
- 25.000 kr. til Upcoming Stars
- 100.000 kr. til markedsføring
- 100.000 kr. til logistik, scene, lys, lyd o.l.
I alt 225.000 kr.
Centret vurderer, at festugen er en aktivitet, der i høj grad har potentiale for også at henvende sig til turister i kommunen. Centret anbefaler derfor, at tilskuddet til festugen fordeles med 125.000 kr. fra Puljen til kulturelle formål til Upcoming Stars og logistik, scene, lys, lyd o.l. og 100.000 kr. fra Turismepuljen til markedsføring, under forudsætning af at turister også er målgruppe for markedsføringen af festugen.
Foreningens regnskab for 2016/17 viser et overskud på 136.078 kr., og retningslinjerne for puljen angiver, at overskud fra tilskud kan kræves tilbagebetalt eller modregnet i kommende tilskud.
Administrationen anbefaler, på baggrund af foreningens konsoliderede økonomi, at overskuddet modregnes et bevilget tilskud i 2018.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Sagen behandles i Kultur- og Fritidsudvalget og Erhvervs- og Turismeudvalget samtidig.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget bevilger 125.000 kr. i aktivitetstilskud fra Puljen til kulturelle formål i 2018 til Slagelse Festuge,
2.    at Erhvervs- og Turismeudvalget bevilger 100.000 kr. i tilskud fra Turismepuljen i 2018 til Slagelse Festuge til markedsføring,
3.    at overskuddet på 136.000 kr. modregnes tilskuddet i 2018.

16. Aktivitetstilskud 2018: Metal i Byen (B)

16.   Aktivitetstilskud 2018: Metal i Byen (B)

Sagsnr.: 330-2017-78450               Dok.nr.: 330-2018-47808                                            Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget og Erhvervs- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Metal i Byen har søgt om aktivitetstilskud på 100.000 kr. i 2018. Sagen fremlægges i både Kultur- og Fritidsudvalget og Erhvervs- og Turismeudvalget, da aktiviteten kan støttes af både Puljen til kulturelle formål og Turismepuljen.
Baggrund
Metal i Byen er en nystartet forening, som afholdte deres første koncerter i 2017, og som gerne vil skabe flere live-musikoplevelser i Slagelse Kommune og dermed bidrage til at bevare og udvikle Slagelse som en musikby. Metal i Byen skaber arrangementer omkring metalmusik til glæde for både borgere med denne musikinteresse og besøgende. Metalmusik tiltrækker et publikum i alle aldre, som brænder for netop denne genre.
Musikken leveres af både lokale, nationale og internationale kunstnere. Metal i Byen håber herved også på at trække turister til byen. Foreningen vil herigennem også gerne bidrage til det lokale turist- og erhvervsliv.
Metal i Byen fik støtte fra Puljen til kulturelle formål til to mini-festivaler i 2017. Foreningen vil gerne i fremtiden være selvfinansierende, men det kræver, at den først bliver mere etableret og derigennem får flere medlemmer.
Metal i Byens arrangementer i 2017 blev afholdt på Godset, som nu rives ned. Foreningen leder derfor nu efter nye faciliteter til afholdelse af deres arrangementer, bl.a. i dialog med kommunen.
Metal i Byen drives af frivillige kræfter både i bestyrelsen og under arrangementerne.
I 2018 planlægger Metal i Byen følgende aktiviteter:
- 2 x 1-dags minifestivaler i henholdsvis april og oktober
- 8 mindre koncerter
- 1 Open-air-festival, gerne over 2 dage
Metal i Byens budget for 2018 er vedlagt som bilag. Foreningens samlede budgetterede udgifter er 173.400 kr. i 2018. Der budgetteres med et overskud på 5.600 kr., hvis det ansøgte aktivitetstilskud fra Puljen til kulturelle formål bevilges.
Metal i Byen blev i 2017 tildelt 50.000 kr. i aktivitetstilskud til to mini-festivaler.
Metal i Byen har endnu ikke afsluttet regnskabet for 2017, som er første år, de har lavet aktiviteter.
Retligt grundlag
Retningslinjerne for Puljen til kulturelle formål, der bygger på kommunalfuldmagtens principper for støtte til kulturelle og turismefremmende aktiviteter.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget og Erhvervs- og Turismeudvalget kan
a) bevilge de ansøgte 100.000 kr. i aktivitetstilskud for 2018.
b) bevilge et andet beløb i aktivitetstilskud for 2018.
c) give afslag på ansøgningen.
Vurdering
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice vurderer, at Metal i Byen lever op til retningslinjerne for Puljen til kulturelle formål ift. princippet om støtte til events.
Metal i Byens events bidrager til et alsidigt musiktilbud i Slagelse, der i forvejen er kendt som en god musikby. Den særlige, mere nicheprægede musikgenre, som Metal i Byen har fokus på, trækker både besøgende til byen, men sikrer også, at de af kommunens borgere, der gerne vil opleve koncerter inden for denne genre, ikke altid behøver at søge andre steder hen. Et alsidigt musikliv bidrager også til Slagelses ambition om at være en attraktiv by for studerende.
Metal i Byen er derudover et nystartet initiativ, der også har en høj grad af egenfinansiering i form af både kontingenter, billetindtægter og salg af drikkevarer, hvilket er en generel prioritering i vurderingen af ansøgninger til Puljen til kulturelle formål.
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice vurderer på denne baggrund, at Metal i Byen kan opnå tilskud på 94.400 kr. til de planlagte aktiviteter i 2018, således at forventet overskud modregnes. Foreningen har selv en ambition om i fremtiden at blive selvfinansierende, og centret opfordrer i den forbindelse foreningen til at tage kontakt til kommunens erhvervscenter for sparring ift. dette.
Centret vurderer, at Metal i Byen er en aktivitet, der i høj grad har potentiale for også at henvende sig til turister i kommunen. Centret anbefaler derfor, at tilskuddet til Metal i Byen fordeles med 62.900 kr. fra Puljen til kulturelle formål og 31.500 kr. fra Turismepuljen, under forudsætning af at turister også er målgruppe for markedsføringen af Metal i Byens aktiviteter. Derudover opfordrer centret foreningen til at tage kontakt til Slagelse Turistforening og VisitVestsjælland ift. markedsføring af dens events.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Sagen behandles i Kultur- og Fritidsudvalget og Erhvervs- og Turismeudvalget samtidig.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget bevilger 62.900 kr. i aktivitetstilskud fra Puljen til kulturelle formål i 2018 til Metal i Byens planlagte aktiviteter,
2.    at Erhvervs- og Turismeudvalget bevilger 31.500 kr. i tilskud fra Turismepuljen i 2018 til Metal i Byens planlagte aktiviteter.

17. Aktivitetstilskud 2018: Kulturel Folkefest v. Skælskør år 2000 (B)

17.   Aktivitetstilskud 2018: Kulturel Folkefest v. Skælskør år 2000 (B)

Sagsnr.: 330-2017-77224               Dok.nr.: 330-2018-17461                                            Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget og Erhvervs- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Skælskør År 2000 har søgt om aktivitetstilskud på 232.100 kr. i 2018 til Kulturel Folkefest. Sagen fremlægges i både Kultur- og Fritidsudvalget og Erhvervs- og Turismeudvalget, da aktiviteten kan støttes af både Puljen til kulturelle formål og Turismepuljen.
Baggrund
Foreningen Skælskør År 2000 planlægger at afholde den 19. Kulturelle Folkefest i Skælskør i slutningen af august/starten af september 2018. Folkefesten er åben for alle borgere i kommunen og nyder stor opbakning fra både lokale, foreninger og erhvervslivet.
Skælskør År 2000 forsøger at planlægge et alsidigt program med deltagelse af både lokale og nationale aktører, der tiltrækker alle aldre. Skælskør År 2000 opfordrer aktørerne til at have kulturen i fokus, samtidig med at nye idéer udvikles.
Børn og unge er målgruppen for mange af arrangementerne under folkefesten. Der er f.eks. særlige børne-/familieteaterforestillinger om lørdagen, der afholdes børnearrangement/koncert på biblioteket, Skælskør Billedskole afholder workshop, Gerlev Legepark laver aktiviteter på havnen, der er alkoholfrit diskotek i fritidsklubben Oliemøllen, og børn og unge optræder både gennem Musikskolen og Skælskør Marinegardes deltagelse.
Der vil være en række musikarrangementer med både professionelle og amatører på torve og gader, i Det Røde Pakhus og koncert i kirken. Den sidstnævnte koncert er altid med en kendt kunstner, og der tages 75 kr. for billetten.
Derudover inddrages Guldagergaard og Kunstnerlavet KIT med aktiviteter til folkefesten, samtidig med at flere af byens kunstnere holder åbent på værkstederne under folkefesten.
Kulturel Folkefest arrangeres af frivillige kræfter i lighed med Maritime Kulturdage i Korsør. Til sammenligning varetages Slagelse Festuge af et privat firma.
I 2018 arbejder Skælskør År 2000 på følgende nyheder:
- En virtual reality oplevelse, der præsenterer noget af det nyeste indenfor VR.
- En lysinstallation ved ”Dampmøllen” med historisk islæt.       
- ”Menneske-bibliotek” i samarbejde med biblioteket.                                                                                  
- Idébroen – broen, der forbinder Vestergade med Havnevej/Algade, omdannes til en idébro, hvor folk kan nedskrive deres idéer til byens udvikling.
Skælskør År 2000’s budget for Kulturel Folkefest 2018 er vedlagt som bilag. Folkefestens samlede budgetterede udgifter er 309.550 kr. i 2018. Der budgetteres med et underskud på 25.750 kr. hvis det ansøgte aktivitetstilskud bevilges.
Skælskør År 2000 blev i 2017 tildelt det ansøgte tilskud på 187.000 kr.
Regnskabet for 2016 viser et underskud på 2.384 kr. I 2015 havde foreningen et underskud på 7.803 kr. Foreningen forventer også underskud for 2017.
Skælskør År 2000 kalkulerer årligt med et underskud for folkefesten, der forsøges dækket ved afholdelse af en vin- og livsstilsmesse senere på året, som arrangeres af bestyrelsen bag Kulturel Folkefest.
Regnskabet er samlet for både Kulturel Folkefest og Livsstilsmesse.
Skælskør År 2000 havde ved regnskabets afslutning i 2016 en egenkapital på 149.414 kr.
Retligt grundlag
Retningslinjerne for Puljen til kulturelle formål, der bygger på kommunalfuldmagtens principper for støtte til kulturelle og turismefremmende aktiviteter.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget og Erhvervs- og Turismeudvalget kan
a) bevilge de ansøgte 232.100 kr. i aktivitetstilskud for 2018.
b) bevilge et andet beløb i aktivitetstilskud for 2018.
c) give afslag på ansøgningen.
Vurdering
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice vurderer, at Skælskør År 2000 med Kulturel Folkefest i høj grad lever op til retningslinjerne for Puljen til kulturelle formål ift. principperne om støtte til aktiviteter med børn og unge og events.
Skælskør År 2000 har igen i 2018 stort fokus på at tilbyde aktiviteter for børn og unge. Skælskør År 2000 har sørget for, at programmet tilbyder aktiviteter for både de små og store børn og de unge med eksempelvis alkoholfrit diskotek og virtual reality-oplevelse. Aktiviteterne har både en underholdende karakter, men der er også aktiviteter, hvor børn og unge inddrages og ikke blot er tilskuere, bl.a. i samarbejde med Skælskør Billedskole og biblioteket.
Derudover inddrager foreningen de lokale kunstnere i folkefesten. Dermed sikrer foreningen eventens autenticitet ved at bygge videre på det, der især kendetegner Skælskør. Dette styrker både fortællingen om Skælskør som kunsthåndværkets by, men også folkefestens brand.
Hvert år arbejder Skælskør År 2000 derudover på at udvikle og udvide programmet med nye aktiviteter, hvor der er plads til nytænkning.
Den Kulturelle Folkefest har en grad af egenfinansiering, både i form af billetsalg (til koncerten i kirken), annoncesalg, salg af drikkevarer og de midler, der genereres gennem Livsstilsmessen, ud over det tilskud, der søges fra Slagelse Kommune, hvilket er en generel prioritering i vurderingen af ansøgninger til Puljen til kulturelle formål.
Skælskør År 2000 har de seneste år haft underskud og har derfor valgt at søge et forhøjet tilskud for 2018.
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice vurderer på denne baggrund, at Skælskør År 2000 kan opnå tilskud på de ansøgte 232.100 kr. Det højere tilskud i 2018 skal ses som en håndsrækning til foreningen efter år med underskud, men centret opfordrer samtidig foreningen til enten at øge andre indtægter eller være mere realistiske ift. indtægter og udgifter, således at der i fremtiden kan søges om lavere beløb i kommunalt tilskud.
Centret vurderer, at den Kulturelle Folkefest er en aktivitet, der i høj grad har potentiale for også at henvende sig til turister i kommunen. Centret anbefaler derfor, at tilskuddet til folkefesten fordeles med 154.100 kr. fra Puljen til kulturelle formål og 78.000 kr. fra Turismepuljen, under forudsætning af at turister også er målgruppe for markedsføringen af folkefesten.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Sagen behandles i Kultur- og Fritidsudvalget og Erhvervs- og Turismeudvalget samtidig.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget bevilger 154.100 kr. i aktivitetstilskud fra Puljen til kulturelle formål i 2018 til Skælskør År 2000’s aktivitet Kulturel Folkefest.
2.    at Erhvervs- og Turismeudvalget bevilger 78.000 kr. i tilskud fra Turismepuljen i 2018 til Skælskør År 2000’s aktivitet Kulturel Folkefest.

18. Pressemeddelelser (B)

18.   Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2018-2081                 Dok.nr.: 330-2018-13309                                            Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Turismeudvalget ønsker, at følgende offentliggøres ved udarbejdelse af pressemeddelelse.