Erhvervs- og Turismeudvalget (2018) – Referat – 5. marts 2018



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2018-2081                 Dok.nr.: 330-2018-115235                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at dagsordenen godkendes.
Beslutning i Erhvervs- og Turismeudvalget den 5. marts 2018:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Orientering fra Udvalgsformanden, Udvalgets medlemmer samt Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren (O)

2.     Orientering fra Udvalgsformanden, Udvalgets medlemmer samt Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren (O)

Sagsnr.: 330-2018-2081                 Dok.nr.: 330-2018-115239                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Orientering fra Udvalgsformanden, udvalgets medlemmer samt Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren.
Baggrund
Udvalgsformanden giver orientering om:
Udvalgets medlemmer giver orientering om:
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren giver orientering om:
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Erhvervs- og Turismeudvalget den 5. marts 2018:
Fraværende: 
Orientering fra Udvalgsformanden: Turismeforeninger inviteres til maj mødet. kl.9-10.
Orientering fra Erhvervs- arbejdsmarkedsdirektør: Administration har holdt møde med Næstved Kommune vedr. aflastningsområde ved Bilka.

3. Eventuel ny mødedato for Erhvervs- og Turismeudvalgets april møde (B)

3.     Eventuel ny mødedato for Erhvervs- og Turismeudvalgets april møde (B)

Sagsnr.: 330-2017-90230               Dok.nr.: 330-2018-117765                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Der skal tages beslutning om, hvorvidt Erhvervs- og Turismeudvalgets møde, der er sat til den 9. april, skal ændre mødedato på grund af fravær.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at sagen drøftes.
Beslutning i Erhvervs- og Turismeudvalget den 5. marts 2018:
Fraværende: 
Udvalgsmøde flyttes til fredag den 6. april kl. 08:00.

4. Kyst og Naturturisme - Stillinge Strand (O)

4.     Kyst og Naturturisme - Stillinge Strand (O)

Sagsnr.: 330-2017-58973               Dok.nr.: 330-2018-8072                                              Åbent
Kompetence: Udvalgene for Erhverv og Turisme, Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighed samt Landdistrikts-, Teknik- og Ejendom.
Beslutningstema
Udvalgene orienteres om, at der under Kyst- og Naturturisme projektet igangsættes udvikling af en helhedsplan for Stillinge Strand området.
Baggrund
Som en del af kommunens vækststrategi, har en projektgruppe de seneste 2 år arbejdet med Kyst & Naturturisme. Hovedlinjerne har været bookbare events, national og lokal synlighed, faciliteter i naturen.
I august og september 2016 blev Kyst og Naturturismeprojektet præsenteret for LTE, KFT og EPM udvalget med en status og med information om, at projektgruppen i 2018 ville fokuserer på Stillinge Strand og udvikling af dette område. Nu er der blevet udarbejdet en projektplan for første trin, som igangsættes.
Størst koncentration af turister:
Stillinge Strand som område er aktuelt, fordi det af bl.a. Visit Vestsjælland bakkes op som:
- Største koncentration af sommerhuse (ca. 2500 sommerhuse i området)
- Største koncentration af udlejning
- Største koncentration af turister
- Mest omfattende erhvervsliv i forbindelse med strandområde
- Direkte offentlig transport fra national togrute (Slagelse Station)
- Nær kommunens største attraktion: Vikingeborgen Trelleborg
- Centrum i største sammenhængende strandområde (fra Korsør til Bildsø samt mod Kalundborg)
- Tidligere nomineret til at være blandt de bedste 10 strande i DK (Berlingske 2012)
- Bred lokal opbakning til udviklingstankerne
Lokal opbakning fra borgere, sommerhusejere og erhvervsliv:
Hejninge-Stillinge lokalråd udarbejdede i 2014 ligeledes en strategi, hvor flere områder bakker op om indsatsen. Herunder blandet andet: øget trafiksikkerhed, nye sommerhusgrunde, aktiviteter i området. Se hele strategien her: http://www.onlinepdf.dk/Books/viewpaid.aspx?onlinepdf=2faacad7-e871#24
I sommeren foretog Kyst- og Naturturisme projektet en undersøgelse af både gæster og erhvervsdrivende i området for at klarlægge årsagen til, hvorfor strandområdet var besøgsværdigt, men også afsøgte potentialet.
Den 6. oktober 2017 afholdt Kyst- og Naturturisme projektet en workshop for lokale interessenter, hvor blandt andet Erhvervscenteret, Visit Vestsjælland og Dansk Kyst og Naturturisme deltog sammen med de lokale grundejerforeninger, erhvervsdrivende og lokalrådet om at pege på potentialer og samle ønsker for området. Det blev til en helt konkret liste med en lang række konstruktive forslag til forbedringer.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Orienteringen tages til efterretning.
Vurdering
Arbejdet med Stillinge Strand er et godt eksempel på, hvordan man med tværfagligt samarbejde kan nå længere ved at arbejde sammen. Administrationen vurderer, at både trafiksikkerhed og trafiktrykhed, erhvervslivet og turismen samt landudvikling og borgernes oplevelse af området vil blive højnet ved indsatsen, som bygger på områdets egne ønsker for udviklingen.
I 2018 er indsatserne i kyst og naturturisme projektet derfor:
- Helhedsplan for Stillinge Strand området med udgangspunkt i bilag 1
- Aktivitetsudvikling med lokal- og erhvervsforeningen i området samt Visit Vestsjælland (er igangsat).
- Koordinere allerede driftsmidler for området, så der er rød tråd med udviklingsprojektet
Med inspiration i lignende projekter i Marielyst Strand og Øster Hurup ved Thy, har man set, hvordan både erhvervsliv og turisme udvikler sig markant ved en helhedstankegang i et sommerhus område. Helhedsplanen er inddelt i 3 områder:
- Strandområdet inkl. pladsen med toiletter
- Torvet inkl. trafiksikkerhed på Stillinge Strandvej
- Forløbet fra P-pladsen til vandkanten: etablere oplevelser på vejen, så forløbet virker interessant.
En arbejdsgruppe bestående af medarbejdere fra Vej, Drift og Plan vil sammen med projektlederen udarbejde helhedsplanen i de kommende måneder.
Helhedsplanen vil blive præsenteret på udvalgsmøde i juni måned inklusiv fundingplan for udvalgets vurdering af om projektet kan bringes videre til budgetforhandlinger 2019 i august.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice og Centerchefen for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at udvalgene tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Erhvervs- og Turismeudvalget den 5. marts 2018:
Fraværende: 
Taget til efterretning.

5. Kunst og Kirker - ansøgning Slagelse Turistforening

5.     Kunst og Kirker - ansøgning Slagelse Turistforening

Sagsnr.: 330-2018-13461               Dok.nr.: 330-2018-114530                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs og Turismeudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Turismeudvalget skal beslutte om ansøgning fra Slagelse Turistforening om støtte på i alt 46.650 kr. til et to-dags turismeevent ”Kunst og Kirker” kan godkendes.
Endvidere skal udvalget træffe beslutning om uddelegering af kompetence til administrationen, således at tilskudssager kan afgøres administrativt efter de godkendte retningslinjer samt de økonomiske rammer for fordelingen af puljen mellem de tre turistforeninger.
Baggrund
Slagelse Turistforening planlægger i samarbejde med Slagelse Provsti et nyt turismeevent i november 2018: ”Kunst og Kirker”.
Eventet udstiller moderne kunst i kirker og påtænkes gennemført 10. - 11. november 2018 med ca. 20 billede- og skulpturkunstnere, som udstiller i 10 forskellige kirker inden for Slagelse Provstis område.
Kunst og Kirker vil blive igangsat ved en åbningsceremoni, som gennemføres lørdag 10. november 2018 på Slagelse Kloster.
Udstillingen, som vurderes at være den første af sin art i Danmark, henvender sig til et bredt publikum fra dels det lokale område, men også fra det sjællandske og fynske område. 
Der vil være gratis adgang for publikum til udstillingen, som gennemføres lørdag i tidsrummet 11- 16 og søndag i tidsrummet 10- 16. Det forventes, at mange vil bruge en eller to dage til at køre rundt og besøge de forskellige kirker for at se kunst, få en kort fortælling om aktuel kirke og lokalområdet samt for at kunne høre musik i udvalgte kirker.
Det planlægges, at der under udstillingen vil blive ophængt ca. 110 forskellige billeder og ca. 70 skulpturer i de forskellige kirker. I hver kirke vil der være fra en til fire kunstnere placeret afhængig af kirkens størrelse, således at den enkelte kunstner kan fortælle publikum om deres kunst.
Ud over selve kunstudstillingen er det muligt for hvert enkelt menighedsråd at beslutte om, der skal være sang, musik m.v. i perioder under udstillingen.  Udstillingen vil forud for åbningsceremonien blive markedsført lokalt samt landsdækkende via bl.a. sociale medier med opstart fra august måned 2018.
Der vil til udstillingen blive udarbejdet et program, som vil indeholde billeder af de forskellige kirker, kort historie om den enkelte kirke samt billede og kort fortælling om aktuelle kunstner, som udstiller i kirkerne.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten og Lov om erhvervsfremme
Handlemuligheder
Erhvervs – og Turismeudvalget har følgende handlemuligheder
1) Bevillige de ansøgte beløb
2) Give afslag på ansøgningen
3) Bevillige et andet beløb
Vurdering
Administrationen vurderer, at ansøgningen bør imødekommes.
Eventet er et nyt tiltag, som opfylder de af udvalget vedtaget retningslinjer for støtte til turistforeningerne (vedlagt som bilag).  Der er tale om tværfagligt vækstfremmende samarbejde, styrkelse af det lokale værtskab og en markedsføring af destinationen. Derudover er der tale om kulturelle  aktiviteter og tiltag, der inddrager og formidler områdets historie, fortid, steder og begivenheder fx museer, kunstudstillinger, festivaler, festuger m.m.
Udvalget besluttede ved sidste møde, at turismepuljens beløb reduceres til 225.000 kr. i 2018 med fortsat fordeling 3:2:1 til henholdsvis Slagelse Turistforening, Korsør Turistforening og Skælskør Turistforening. Det er således muligt at imødekomme ansøgningen.
Med denne beslutning bedes udvalget endvidere træffe beslutning om, hvorvidt kompetencen til at bevilge midler til foreningerne inden for de givne rammer kan gives til administrationen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Centerchefen indstiller,
1.    at Erhvervs og Turismeudvalget imødekommer ansøgning med i alt 46.650 kr. underhenvisning til udvalgets beslutning ved sidste udvalgsmøde 5.feb. 2018
2.    at Udvalget giver administrationen kompetencen til at bevilge midler inden for de politisk godkendte retningslinjer og økonomiske rammer til foreningerne
Beslutning i Erhvervs- og Turismeudvalget den 5. marts 2018:
Fraværende: 
Ad. 1. Ansøgning imødekommes.
Ad. 2. Godkendt. Udvalget bliver fremover orienteret om bevillinger.

6. Genoptaget - Vedtagelse af forretningsorden (B)

6.     Genoptaget - Vedtagelse af forretningsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-84298               Dok.nr.: 330-2018-115244                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte, om udvalget ønsker en forretningsorden, og udvalget vil have en forretningsorden, og i givet fald godkende oplæg til forretningsorden.
Baggrund
Det følger af styrelsesvedtægten, at et udvalg selv fastsætter sin forretningsorden. Byrådet kan bestemme, hvilken opgaveportefølje udvalget har, men ikke hvordan udvalget skal tilrettelægge sit arbejde. Det afgør udvalget selv.
Udvalgets forretningsorden kan bl.a. indeholde bestemmelse om følgende:
· Udvalgsmødernes varighed
· Tidspunkt for udsendelse af forslag til dagsorden – der skal være tid til forberedelse af de enkelte sager, men samtidigt skal dagsordenen heller ikke sendes ud så tidligt, at udvalget afskærer sig selv for at have aktuelle sager med på en ordinært udsendt (og offentliggjort) dagsorden. Ved fastsættelse af et tidspunkt for udsendelse af dagsorden skal der også tages højde for, at udvalget efter det vedtagne årshjul i de fleste måneder holder møde ugen efter Byrådets møde, herunder at der skal være mulighed for at få sager med på udvalgets møde, som Byrådet ønsker, at udvalget arbejder videre med.
Der er ikke krav om, at udvalgets forretningsorden er skriftlig.
Den vedhæftede forretningsorden er et eksempel på, hvad udvalgets forretningsorden i givet fald kan indeholde.
Retligt grundlag
Jf. § 20, stk. 3 i styrelsesloven vedtager udvalget selv sin forretningsorden.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Det anbefales, at udvalget tager drøftelsen, herunder eventuelt vedtager en forretningsorden, hvis der er flertal for det, således at forventningsafstemningen omkring samarbejdet i udvalget er på plads.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at udvalget beslutter at vedtage en forretningsorden,
2.    at udvalget godkender oplæg til forretningsorden, jf. bilag 1.
Beslutning i Erhvervs- og Turismeudvalget den 5. januar 2018:
Fraværende: 
Første "at": Godkendt
Andet "at": Oplæg godkendt, dog senere tilpasset med de generelle sproglige korrektioner og ændringer, der besluttes på tværs af fagudvalgene.
Genoptaget
Udvalget har valgt at tilpasse forretningsordenen på mødet den 5. januar 2018. Ændringerne er markeret i teksten med kursiv.
Sagen genoptages fordi en forretningsorden, jf. styrelsesloven, kun kan ændres ved beslutning på to på hinanden følgende møder, dvs. februar og marts.
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
3.    at udvalget godkender oplæg til forretningsorden, jf. bilag 1.
Beslutning i Erhvervs- og Turismeudvalget den 5. februar 2018:
Fraværende: 
Godkendt.
Genoptaget
Udvalget har valgt at tilpasse forretningsordenen på mødet den 5. januar 2018. Ændringerne er markeret i teksten med kursiv.
Sagen genoptages fordi en forretningsorden, jf. styrelsesloven, kun kan ændres ved beslutning på to på hinanden følgende møder, dvs. februar og marts.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at udvalget godkender oplæg til forretningsorden, jf. bilag 1.
Beslutning i Erhvervs- og Turismeudvalget den 5. marts 2018:
Fraværende: 
Godkendt.

7. Regnskabsresultat for 2017 og overførsel til 2018 - Erhvervs- og Turismeudvalget (B)

7.     Regnskabsresultat for 2017 og overførsel til 2018 - Erhvervs- og Turismeudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2018-12030               Dok.nr.: 330-2018-102468                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Udvalget orienteres om foreløbigt regnskabsresultat for 2017. Desuden skal udvalget indstille til Økonomiudvalg og Byråd vedr. overførsel af mindre-/merforbrug på drift og anlæg til 2018.
Baggrund
Der foreligger foreløbigt regnskabsresultat 2017 for drift og anlæg. Resultat på drift fremgår af bilag 1 og er fordelt på udgiftstyper samt resultat pr. enhed/virksomhed. (Bilag er vist med udgiftsområder i henhold til den ny udvalgsstruktur.)
Overførsel af mer-/mindreforbrug fra 2017 til 2018 tager udgangspunkt i ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune”, som er godkendt af Byrådet den 29. marts 2016 med ændring vedr. overførsel af mindreforbrug. Heraf fremgår at:
· For Budgetramme 1 (serviceudgifter, særligt dyre enkeltsager og ældreboliger) overføres mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene. For merforbrug over 100.000 kr. udarbejdes handleplan til den efterfølgende budgetopfølgning, der viser plan for afvikling af merforbruget inden for 2 år.
· For Budgetramme 2 (overførselsudgifter, forsikrede ledige, aktivitetsbestemt medfinansiering) overføres mer-/mindreforbrug ikke mellem regnskabsårene.
· For Budgetramme 3 (anlæg) overfører virksomheder og Centre mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene, idet uforbrugte rådighedsbeløb overføres fuldt ud.
· For det brugerfinansierede område overføres over-/underskud via status og derfor sker der ikke overførsel af drifts- og anlægsbevillinger
På Erhvervs- og Turismeudvalgets område er budgettet udelukkende på budgetramme 1.
Afvigelse fra disse hovedprincipper skal godkendes i Økonomiudvalget og Byråd.
Økonomiudvalget behandler på møde d. 19. marts 2018 de enkelte fagudvalgs anbefalinger med henblik på indstilling i samlet sag til Byrådet den 26. marts 2018.
A. Regnskabsresultat, drift
Regnskabsresultatet for 2017 viser for drift et samlet forbrug på 18,6 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september var det forventede regnskab anslået til 13,9 mio. kr. for Erhvervsservice og 6,2 mio. kr. for Turisme, i alt 20,1 mio. kr.
Resultatet fordeler sig således:
Regnskabsresultat, drift

Erhvervs- og Turismeudvalget

Mio. kr.
Korrigeret budget
2017
Regnskab 2017
Afvigelse (- = mer-
forbrug)
3.1 Erhvervsservice
 
 
 
Serviceudgifter
15,9
13,0
2,9
3.2 Turisme
 
 
 
Serviceudgifter
7,1
5,6
1,5
Total
22,9
18,6
4,4
Erhvervsservice
Regnskabsresultatet for 2017 viser et mindreforbrug på 2,9 mio. kr. Afvigelsen forekommer hovedsageligt på igangsatte erhvervsudviklingsprojekter, som fortsætter i 2018, herunder Stigsnæs Erhvervspark og Korsør Energipark.
Turisme
Regnskabsresultatet for 2017 viser et mindreforbrug på 1,5 mio. kr. Afvigelsen vedrører hovedsageligt projekter, der forventes afsluttet i 2018: Pulje til Aktiviteter på Korsør Fæstning samt elementer under projektet Kyst- og Naturturisme, herunder skiltning af Sjællandsleden.
Herudover skal udvalget træffe beslutning om anvendelse af midler til udviklingsprojekter.
B. Overførsel af mer-/mindreforbrug, drift (bilag 1)
Nedenstående tabel viser, hvordan overførsler på drift (Budgetramme 1) overordnet fordeler sig på udvalgets politikområder.
Overførsel af mer-/mindreforbrug, drift

Erhvervs- og Turismeudvalget

Mio. kr.
Overført
fra 2016
til 2017
Overføres
fra 2017
til 2018
Tilføres
kassen
3.1 Erhvervsservice
2,2
2,9
0,0
3.2 Turisme
2,2
1,5
0,0
Total
4,4
4,4
0,0
Bilag 1 viser for hver virksomhed og center overførsler i henhold til ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune”.
C. Overførsel anlæg
Erhvervs- og Turismeudvalget havde i 2017 ingen anlægsprojekter.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
Reglerne for overførselsadgang af drift og anlæg fremgår af ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune” afsnit 1.3.
Handlemuligheder
Udvalget kan godkende indstilling fra administrationen vedr. overførsel af mer-/mindreforbrug for drift og anlæg eller udvalget kan for specifikke områder anbefale Økonomiudvalg og Byrådet, at der gives dispensationer for de nævnte hovedprincipper.
Vurdering
Administrationen anbefaler at kommunens styringsregler følges, og der overføres uforbrugte budgetrammer fra 2017 til 2018 som angivet i bilag 1.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Indstilling fra administrationen indebærer, at der vedr. drift skal overføres mindreforbrug på netto 4,4 mio. kr. fra 2017 til 2018.
Overførslerne finansieres over kassen.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
3.1 Erhvervsservice
 
2.896
 
 
Drift
3.2 Turisme
 
1.498
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Kassen
1.4
 
-4.394
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Orientering om foreløbigt regnskabsresultat for 2017 tages til efterretning
2.    at Fagudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der til drift på politikområde 3.1 Erhvervsservice, til fordeling på de respektive enheder, overføres et samlet mindreforbrug på i alt 2,896 mio. kr.
3.    at Fagudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der til drift på poltikområde 3.2 Turisme, til fordeling på de respektive enheder, overføres et samlet mindreforbrug på i alt 1,498 mio. kr.
Beslutning i Erhvervs- og Turismeudvalget den 5. marts 2018:
Fraværende: 
Ad. 1 Taget til efterretning.
Ad. 2 Anbefalet.
Ad. 3 Anbefalet.

8. Kompetenceplan 2018 (D)

8.     Kompetenceplan 2018 (D)

Sagsnr.: 330-2017-62614               Dok.nr.: 330-2018-9512                                              Åbent
Kompetence: Fagudvalgene
Beslutningstema
Fagudvalgene skal drøfte kompetenceplanen, hvor kommunens opgaver er uddelegeret.
Baggrund
Da der er kommet ny styrelsesvedtægt skal kompetenceplanen opdateres, således at den svarer til den nye udvalgsstruktur. Administrationen har derfor gennemgået kompetenceplanen fra tidligere byrådsperiode, således at opgaverne bliver flyttet ud på de nye udvalg. Denne flytning skal godkendes af Byrådet.
Principperne bag kompetenceplanen er vedhæftet som bilag. Bilaget beskriver blandt andet forholdet mellem Styrelsesloven, Styrelsesvedtægten og kompetenceplanen.
Ajourføringen
Økonomiudvalget og Byrådet besluttede på møder henholdsvis den 11. og 18. september 2016, at der, i forbindelse med opdatering af kompetenceplanen, skulle ske en ajourføring med afsæt i en administrativ ajourføring af de gældende kompetenceforhold, herunder forslag til kompetenceændringer. Dette gøres blandt andet fordi der hele tiden sker ændringer, glidninger af opgaver og ændrede ønsker til opgavefordelingen.
Der er taget udgangspunkt i den senest godkendte kompetenceplan fra 2016, og den er så løbende blevet administrativt ajourført med de konkrete politiske beslutninger om kompetenceændringer, der er truffet siden. Det handler kun om et par stykker. Disse er ikke markeret i den vedhæftede kompetenceplan.
Administrationens forslag til ændringer er vedhæftet som bilag.
Alle ændringer, der er foreslået af administrationen, er i den vedhæftede kompetenceplan markeret med rødt. Det er den foreslåede tekst, der er indsat i dokumentet.
Følgende principper er dog grundlæggende for kompetenceplanen:
Tværgående politikker er Byrådets kompetence. Det samme gælder overordnede serviceniveauer omfattende alle kommunens borgere. Politikker og serviceniveauer på de enkelte fagområder er udvalgenes kompetence. Det samme gælder udmøntningen af de tværgående politikker i strategier inden for de enkelte fagområder. Opdatering af serviceniveauerne med baggrund f.eks. i ændret lovgivning, hvor der ikke ændres væsentligt på serviceniveauet, er administrationens kompetence, eventuelt med efterfølgende orientering af det relevante fagudvalg.
Indgreb (eller håndhævelse af en fastsat pligt f.eks. tilslutningspligt) er administrationens kompetence med efterfølgende orientering af udvalget i de generelle typer af sager, hvor udvalget måtte ønske det (fordi der er tale om enkeltsagsbehandling med baggrund i en allerede fastlagt ramme).
Støtte fra midler under udvalgets område er udvalgets kompetence (meddelelsen af støtten beror på et skøn), denne kompetence kan eventuelt udøves gennem fastsættelse af retningslinjer, som administrationen forvalter i forhold til enkeltansøgninger.
Fagudvalgenes drøftelser i nærværende sag, vil blive indskrevet i en ny sag, som igen forelægges fagudvalgene i april, inden beslutning i Byrådet.
Retligt grundlag
Beslutning om kompetenceændringer er Byrådets kompetence.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Det anbefales, at de foreslåede ændringer drøftes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Den konstituerede kommunaldirektør indstiller,
1.    at Fagudvalgene skal drøfte kompetenceplanen
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 5. marts 2018:
Fraværende: 
Drøftet med følgende bemærkninger:
Udvalget ønsker, at der sker ændring i forslaget til |Kompetenceplan| af 26. marts 2018.
Side 8: vedrørende "ændringer i serviceniveau.." og "afskedigelser og /eller ændringer.." rettes i forhold til |Evt. Afskedigelser eller indgriben i forhold til handleplaner, der ikke overholdes eller af direktonen vurderes ikke at kunne overholdes, så skal orienteringen til udvalget ske før, der tages konkrete skridt i forhold til handleplanerne.
Side 5: Udvalget ønsker til udvalgsmødet i april at få forelagt en beskrivelse af konsekvenser ved at ændre kompetencen i forhold til "Rammer for tilsyn, § 5" og "Evaluere pædagogiske læreplaner § 10, stk. 2".
Beslutning i Erhvervs- og Turismeudvalget den 5. marts 2018:
Fraværende: 
Godkendt. Evt. afskedigelser eller indgriben i forhold til handleplaner, der ikke overholdes eller af direktionen vurderes ikke at kunne overholdes, skal orienteringen til udvalget ske før der tages konkrete skridt i forhold til handleplanerne.

9. Boligprogram 2018 (O)

9.     Boligprogram 2018 (O)

Sagsnr.: 330-2018-10164               Dok.nr.: 330-2018-86164                                            Åbent
Kompetence: Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget; Erhvervs- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Boligprogram 2018 fremsendes til Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget og Erhvervs- og Turismeudvalget til orientering.
Baggrund
Der er udarbejdet et boligprogram for 2018. Boligprogrammet er en grundig gennemgang af Slagelse Kommunes ubebyggede boligarealer delt op i fremskrivningsområder. Der gives et overblik over, hvor mange ledige boliggrunde, der er, hvor mange boliggrunde der hvert år bliver taget i brug, og hvor de populære boliggrunde er.
Boligprogrammet indeholder desuden en oversigt over, hvor mange boliger der forventes bygget i perioden 2018-2031. Der er tale om en fremskrivning baseret på, hvor der er ledige arealer, hvor der er bygget de foregående år, hvordan markedet er pt., hvem der ejer ejendommene og kendskab til konkrete projekter.
Boligprogrammet indgår i grundlaget for Befolkningsprognose 2018, som udarbejdes af Center for Økonomi i marts 2018. Befolkningsprognosen indgår i grundlaget for budget 2019-2022.
Retligt grundlag
Udarbejdelse af boligprogram er i overensstemmelse med kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Udvalget kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Boligprogram 2018 viser en fremgang i boligbyggeriet i Slagelse Kommune. De seneste år har især været præget af nyetablering af institutionsbyggeri (plejeboliger) og ungdomsboliger. Hvert år ses desuden en jævn tilvækst af nye parcelhuse og rækkehuse samt en fortætning af købstæderne ved indretning af lejligheder i eksisterende bebyggelse.
De kommende år vurderes tilvæksten af ungdomsboliger at fortsætte, da der fortsat opleves en efterspørgsel. Tilvæksten af rækkehuse vil desuden være markant de næste to år med etableringen af 126 nye rækkehuse på Tidselbjerget af Slagelse Boligselskab. Derudover forventes den jævne tilvækst af nye parcelhuse og fortætningen af byerne at fortsætte.
Udviklingen i Slagelse Kommune sker hovedsagelig i Slagelse By, hvor 119 ud af i alt 173 nye boliger i 2017 er opført. Udover Slagelse opleves der en efterspørgsel og udvikling i Slots Bjergby, Korsør, Skælskør og Vemmelev.
Rummeligheden i Slagelse Kommunes gældende planlægning er opgjort til, at der kan opføres 4498 boliger fordelt over hele kommunen. Rummeligheden er udregnet på baggrund af kommuneplanrammer og lokalplaner der giver mulighed for boliger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Befolkningsprognose 2018 udarbejdes på baggrund af Boligprogram 2018. Befolkningsprognosen samt budgetlægningen af budget 2019-2022 behandles af Økonomiudvalget.
Indstilling
Planchefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Erhvervs- og Turismeudvalget den 5. marts 2018:
Fraværende: 
Taget til efterretning.

10. Revisioner til Kommuneplan 2017 (B)

10.   Revisioner til Kommuneplan 2017 (B)

Sagsnr.: 330-2016-39607               Dok.nr.: 330-2018-102187                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Turismeudvalget skal tage stilling til, om der skal udarbejdes tillæg til Kommuneplan 2017 for henholdsvis et erhvervsområde og et boligområde i Slagelse.
Baggrund
Administrationen har modtaget en anmodning om ændring af erhvervsrammerne 1.2E4 og 1.2E9 ved Rensevej i Slagelse. Henvendelsen drejer sig om ejendommene Rensevej 2-4, der i dag er anvendt til beboelse og beliggende i ramme 1.2E9, som er udlagt til tung industri. Ansøger ønsker, at ejendommene Rensevej 2-4 kommer ind under naborammen 1.2E4, som er udlagt til lettere industri. Hele området omkring Rensevej fremstår som en blanding af lettere industri og boliger med og uden tilknyttet erhverv. Ejendommene på Rensevej 2-4 har aldrig været anvendt til tung industri. 
Forslag til rammeændringerne for Rensevej 2-4 samt beliggenhed fremgår af bilag 1.
Administrationen har modtaget en anmodning om ændring af boligrammen 1.5B2 og den rekreative ramme 1.5R1 i Slagelse. Henvendelsen drejer sig om ejendommen Agerhønevej 38, der i dag fremstår som privat grønt område beliggende i ramme 1.5R1, som er udlagt til rekreativt område. Agerhønevej 38 har et grundareal på 5.343 m2 og har tidligere været udlagt til boligformål i Kommuneplan 2009. Ved en fejl blev ejendommen ændret til rekreativt område i Kommuneplan 2013. Denne udpegning er fastholdt i Kommuneplan 2017. Grundejer har ikke tidligere været bekendt med denne ændring og ønsker nu at få området tilbageført som boligområde i kommuneplanen. Dette kan ske ved at udvide den eksisterende boligramme 1.5B2, som er udlagt til parcelhuse, så den omfatter ejendommen Agerhønevej 38.
Forslag til rammeændringerne for Agerhønevej 38 samt beliggenhed fremgår af bilag 2.
Retligt grundlag
Lov om planlægning – Planloven, §§ 11 og 23c.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at imødekomme anmodning om kommuneplantillæg for erhvervsområdet 1.2E4 og boligområdet 1.5B2 i Slagelse.
Udvalget kan vælge ikke at imødekomme anmodning om kommuneplantillæg for erhvervsområdet 1.2E4 og boligområdet 1.5B2 i Slagelse.
Vurdering
Rensevej 2-4 har tidligere været anvendt som gartneri. Ejendommene har siden slut 60’erne været anvendt til privat beboelse med tilhørende udeanlæg og faciliteter. Ejendommene grænser op til boliger (mod syd), VVS virksomhed (mod vest), Busholdeplads (mod øst) og grønt område og autoværksted mod nord. Alle ejendomme er beliggende i erhvervsområde.
Da der er placeret boliger lige syd for Rensevej 2-4, er der ikke umiddelbart mulighed for at anvende ejendommene på Rensevej 2-4 til tung industri. Det er administrationens vurdering, at den ønskede ændring af rammeforholdene for ejendommene Rensevej 2-4 vil være hensigtsmæssig med henblik på en langsom omdannelse af erhvervsområdet omkring Rensevej i Slagelse. En ændring af rammeforholdene vil ikke medføre ændrede vilkår for nabovirksomhederne. Administrationen anbefaler derfor, at erhvervsramme 1.2E4, udlagt til lettere industri, udvides, så den omfatter Rensevej 2-4. Administrationen anbefaler endvidere, at der som en del af næste revision af kommuneplanen bliver kigget nærmere på hele området som helhed.
Agerhønevej 38 er placeret som den sidste ejendom på Agerhønevej, som er en boligvej, der ender blindt ud til Den grønne ring og Omfartsvejen. Agerhønevej 38 vurderes samlet set som en naturlig forlængelse af eksisterende parcelhuse på begge sider af Agerhønevej, hvorfor administrationen anbefaler, at ejendommen ændres til boligformål som en del af ramme 1.5B2.
En udvikling af ejendommen Agerhønevej 38 til boligformål forudsætter, ud over et kommuneplantillæg, at det ved støjmålinger kan påvises, at nye boliger ikke vil blive påvirket af støjgener, der ligger over støjgrænserne for boligområder. Denne udgift pålægges bygherren.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I tilfælde af, at anmodningen om kommuneplantillæg for ejendommen Agerhønevej 38 ikke godkendes, kan Slagelse Kommune stå overfor en erstatningssag, idet ændringen af området fra boligområde til rekreativt område, som en del af udarbejdelsen af Kommuneplan 2013, ikke er blevet meddelt grundejer.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Planchefen indstiller,
1.    at tillæg nr. 14 til Kommuneplan 2017 vedrørende ramme 1.2E4 i Slagelse igangsættes,
2.    at tillæg nr. 15 til Kommuneplan 2017 vedrørende ramme 1.5B2 i Slagelse igangsættes.
Beslutning i Erhvervs- og Turismeudvalget den 5. marts 2018:
Fraværende: 
Ad. 1 Igangsat.
Ad. 2 Igangsat.

11. Status på Korsør - byen møder vandet og den videre udvikling (B)

11.   Status på Korsør - byen møder vandet og den videre udvikling (B)

Sagsnr.: 330-2015-12272               Dok.nr.: 330-2018-115577                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Erhvervs- og Turismeudvalget orienteres om status på Korsør – byen møder vandet med en efterfølgende drøftelse af den videre udvikling jf. udviklingsplanen.
Erhvervs- og Turismeudvalget skal beslutte om de ønsker at anbefale overfor Byrådet, at der skal nedsætte et § 17 stk. 4 udvalgt, som videreføre arbejdet fra det tidligere § 17 stk. 4 Korsør – Byen møder vandet.
Baggrund
I oktober 2014 godkendte Byrådet et kommissorium for § 17 stk. 4 udvalget: Korsør – byen møder vandet. Kommissoriet beskriver bl.a. baggrund, formål og opgaver for § 17.4 udvalgets arbejde.
Baggrunden for § 17.4 udvalget er, at Byrådet ønskede at sætte fokus på en øget udvikling i Korsør og at  § 17.4 udvalget skulle arbejde for en udvikling og revitalisering af Korsør.
§ 17.4 udvalgets formål var ”at skabe grundlag for vækst i Korsør og nærmeste opland, herunder sikre øget tilflytning, skabe og bevare arbejdspladser og skabe gode oplevelser for både borger og besøgende. At arbejdet med at skabe en positiv udvikling i Korsør skal ske gennem udarbejdelse af en udviklingsplan, der tager afsæt i byens nuværende styrkepositioner, potentialer og de projekter, der er i gang”.
Af kommissoriet fremgår følgende konkrete opgaver for § 17.4 udvalget:
- at gennemføre udarbejdelsen af en udviklingsplan for Korsør og nærmeste opland,
- at arbejde for, at planen eller dele af planen efterfølgende prioriteres og realiseres,
- at være rådgivende udvalg for Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget i forhold til anvendelsen af de i alt afsatte 30 mio. kr. i årene 2016-18, samt
- at sikre lokal forankring i både proces og løsning.
Som en bærende del af udviklingsplanen skal udvalget bidrage til en vision for Korsørs udvikling, hvor vand er det gennemgående tema, og hvor Korsørs identitet som havneby defineres og tydeliggøres. Udvalget skal som led i formuleringen af visionen drøfte nye idéer (der er i tråd med udvalgets formål), som f.eks.:
- erhvervshavnens fremtid,
- Korsør Flådestations fremtid,
- broforbindelse over havnen,
- infrastruktur, herunder stiforbindelser,
- identitetsskabende aktiviteter,
- tanker om miljø, klima og bæredygtighed i byudviklingen.
Men udvalget skal også arbejde for, at udviklingsplanen forbedrer udviklingsmulighederne for og sammenhængskraften mellem som minimum de større igangværende planer og projekter under fællesbetegnelsen ’Korsør – Ny By’, herunder bl.a.:
- byforskønnelsen af Korsør bymidte,
- højvandssikringsprojekterne i både Korsør bymidte og i Halsskov,
- strandparksprojektet i Halsskov, herunder sammenhængen til begge færgehavns-områder,
- revitalisering af det centrale Halsskov og byparken,
- de større almennyttige og private boligudviklingsprojekter.
I de forgangne 3 år har § 17.4 udvalget udarbejdet en Udviklingsplan for Korsør, vedtaget oktober 2017. Herudover har § 17.4 udvalget arbejdet med flere konkrete projekter såsom Helheds- og etapeplan for Korsør Lystbådehavn, udvikling af boligområdet Stationsbyen samt udvikling af Vandsportscenter i Færgehavnen. Specielt udviklingen af Vandsportscentret har optaget § 17.4 udvalget og er det projekt, som § 17.4 udvalget har brugt flest ressourcer på.
Af de 30 mio. kr., der er afsat til udvikling af Korsør, er der i 2016 og 2017 i alt brugt ca. 13.5 mio.  kr. hvilket gør, at der er budgetlagt 16.5 mio. kr. i ikke disponerede midler. Hovedparten af de brugte midler er brug til at igangsætte udviklingen af Halsskov Færgehavn. Der er brugt 11.5 mio. kr. til igangsættelsen af de tiltag, der skulle stå færdig til sommeren 2017.
Det hidtidige § 17.4 udvalg har dels arbejdet i plenum, dels i arbejdsgrupper, der i samarbejde med administrationen har udarbejdet konkrete oplæg til § 17.4 udvalget med efterfølgende beslutning til det respektive politiske fagudvalg.
Der foreligger således en udviklingsplan for Korsør, samt igangsatte tiltag, der kan videreføres og videreudvikles. Udvalget bedes derfor forholde sig til, hvilken arbejdsform udvalget ønsker for at fastholde udviklingen, herunder disponeringen af de afsatte budgetmidler.
Retligt grundlag
Styrelsesloven § 17 stk. 4, ift. at Byrådet kan uddelegere opgaver i udvalg.
Handlemuligheder
1. at det nuværende § 17 stk. 4 udvalg forsætter med udgangspunkt i det tidligere udarbejdede kommissorium, således at udvalget skal arbejde med udviklingen af Korsør og omegn.
2. at der ikke nedsættes et § 17 stk. 4 udvalg, da man ønsker at videreførelsen af arbejdet fra det tidligere § 17 stk. 4 udvalg Korsør – byen møder vandet skal varetages af Erhvervs- og Turismeudvalget.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at der nedsættes et § 17 stk. 4 udvalg, som kan sikre videreudviklingen af Korsør med afsæt i udviklingsplanen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Beslutninger og tiltag kan have konsekvenser for de øvrige udvalg.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Erhvervs- og Turismeudvalget tager orienteringen til efterretning,
2.    at Erhvervs- og Turismeudvalget drøfter hvilken model, der ønskes for at videreføre det arbejde, det tidligere § 17 stk. 4 Korsør – Byen møder vandet har udarbejdet,
3.    at Erhvervs- og Turismeudvalget, hvis det anbefales at nedsætte et § 17 stk. 4 udvalg, drøfter og anbefaler en sammensætning af § 17 stk. 4 overfor Byrådet.
Beslutning i Erhvervs- og Turismeudvalget den 5. marts 2018:
Fraværende: 
Ad. 1 Taget til efterretning.
Ad. 2 og 3 Der afventes fælles møde om anlægsstrategi, hvorefter sagen genoptages.
Udvalget ønsker, at der arbejdes på, hvordan de disponerede midler kan bruges mest optimalt i dette område.