Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget (2014-2017) – Referat – 5. december 2016



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.      Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2013-114099             Dok.nr.: 330-2016-669010                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at dagsordenen godkendes.
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 5. december 2016:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Orientering fra centerchef for Teknik og Miljø samt Erhvervs- & Arbejdsmarkedsdirektør (O)

2.      Orientering fra centerchef for Teknik og Miljø samt Erhvervs- & Arbejdsmarkedsdirektør (O)

Sagsnr.: 330-2013-114099             Dok.nr.: 330-2016-669022                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Orientering fra centerchef for Teknik og Miljø samt Erhvervs- & arbejdsmarkedsdirektør.
· Særlige sager/mails udsendt til udvalget
· Årshjul for den kommende tids aktiviteter
· Status lokalplaner
· Afgørelser fra andre instanser
Baggrund
Centerchef for Teknik og Miljø giver orientering om:
· Temamøde – mobilitet og parkering
Erhvervs- & arbejdsmarkedsdirektøren giver orientering om:
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø samt Erhvervs- & arbejdsmarkedsdirektør indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 5. december 2016:
Fraværende: 
Flemming Erichsen (A) efterlyste en status på undersøgelse af Sheerwind vindturbine og inddragelse DTU jf. tidligere udvalgsmøde.
Villum Christensen (I) orienterede om at der var nedsat en teknikergruppe, hvor DTU deltager. Resultatet fremlægges  udvalget, når det foreligger.
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren orienterede om opfølgning på DI undersøgelsen. Der er nedsat en gruppe fra kommunen og erhvervscenteret for at følge op på undersøgelsen.
Steen Olsen (A) spurgte ind til en nærmere specifikation af DI tallene (også dem, som ikke vedrører DÌ virksomheder) samt jobtallene.
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren orienterede om opsætning af lys reklameskilte /pyloner ved indfaldsveje i byerne.
Der planlægges afholdt temamøde om mobilitet- og parkering med Landdistrikt-, Teknik- og Ejendomsudvalget i januar.
Centerchef for Teknik og Miljø orienterede om sag: fjernelse af anløbsbro mm., Skælskør højskole.
Der følges op på status vedrørende tidligere sag:  opsætning af valgplakater v. busstoppesteder.

3. Ansøgning om aktivitetstilskud til Skælskør Bykontor for 2017 (B)

3.      Ansøgning om aktivitetstilskud til Skælskør Bykontor for 2017 (B)

Sagsnr.: 330-2016-69221               Dok.nr.: 330-2016-677426                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Skælskør Bykontor er idéskaber, udviklingsagent og koordinator for de mange aktører, som arbejder for at skabe udvikling i Skælskør området. Man samarbejder med en bred vifte af lokale aktører som Bushistorisk Selskab, Skælskør V, Det Røde Pakhus, museet, Kulturel Folkefest, Kunstnerlauet KIT, Skælskør Kunstforening, Musisk Forening og Borreby Teater, Keramisk Center Guldagergaard om at skabe aktiviteter, som kan skabe liv i byen. 
Hovedaktiviteten er Skælskør Familiefestival med et væld af tilbud for hele familien som i år har strakt sig over 3 uger i sommerferien og været med til at trække mange besøgende til byen. Eksempelvis anslås det at Keramikfestivallen har tiltrukket omkring 10.000 mennesker til byen i juli måned.
Den store indsats for at skabe udvikling i området har tiltrukket delegationer fra flere kommuner til området, som har hentet inspiration til, hvordan man kan skabe fællesskab og vækst i mindre bysamfund.
I 2017 vil Skælskør Bykontor udvikle en digital byportal for Skælskør og omegn – inklusiv Agersø og Omø, som skal synliggøre de mange lokale initiativer.
Den samlede ansøgning er på 260.000 kr. Der er opstillet et budget på 442.000 kr., som skal dække udgifter til lønninger, husleje og kontor. Det forventes, at der vil komme indtægter fra lokale aktører på et beløb på 182.000 kr. 
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Følgende handlemuligheder opstilles:
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget kan bevillige 130.000 kr. til Skælskør Bykontor for 2017, hvorved udvalget fortsætter sin opbakning til en lokal forening, der arbejder på at skabe vækst i Skælskør området. Beløbet vil være det samme beløb, som udvalget bevilligede til Skælskør Bykontor for 2016.
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget kan beslutte ikke at yde støtte til Skælskør Bykontor. Hvis udvalget vælger denne handlemulighed vil Skælskør Bykontor have vanskeligt ved at fortsætte sine aktiviteter, hvilket kan få konsekvens for aktivitetsniveauet og kvaliteten af de lokale arrangementer i Skælskør og omegn.
Vurdering
Udviklingssekretariatet vurderer, at Skælskør Bykontor spiller en afgørende rolle i forhold til koordineringen af lokale aktiviteter, som bliver rammesat på en måde så de tilsammen udgør en større volumen, som eksempelvis Familiefestivallen, der med sine mange aktiviteter er med til at trække mange besøgende til området i sommerperioden. Det planlagte arbejde med at etablere en digital portal for området vil gøre det muligt at øge synligheden om de mange aktiviteter.
Udviklingssekretariatet vurderer, at Skælskør Bykontor er med til at skabe en levende by, som ifølge kommunens analyse af potentialer i forhold til bosætning, er med til at gøre Skælskør attraktiv i forhold til tilflyttere, der værdsætter kultur og natur.
Det anbefales derfor, at der fortsat ydes støtte til Skælskør Bykontor. 
Det anbefales at Skælskør Bykontor evalueres i forbindelse med en allerede planlagt evaluering af Korsør Bykontor i september 2017 med henblik på at skabe grundlag for en drøftelse af bykontorer. Der bør i den forbindelse arbejdes med en forretningsmodel som gør bykontorerne i stand til at opretholde en bæredygtig økonomi, uden et eventuelt kommunalt tilskud.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Parallelt med Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget’s behandling af ansøgningen, vil Kultur- Fritids- og Turismeudvalget behandle en lignende ansøgning med indstilling om at bevillige 130.000 kr. til aktivitetstilskud til Skælskør Bykontor. Ansøgningen behandles på møde i Kultur- Fritids- og Turismeudvalget den 5. december 2016.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget bevilliger 130.000 kr. i støtte til Skælskør Bykontor for 2017 under betingelse af at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget bevilliger et lignende beløb.
2.    at midlerne tages fra udvalgets ikke disponerede puljemidler for 2016.
3.    at Skælskør Bykontor evalueres i september i 2017 i forbindelse med en allerede fastlagt evaluering af Korsør Bykontor for at skabe grundlag for en drøftelse af koncepter for Bykontorer og en eventuel fortsat støtte til disse.
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 5. december 2016:
Fraværende: 
Godkendt.

4. Anmodning om opstart af ny lokalplan og kommuneplantillæg for Landsgrav Friskole, Slagelse (B)

4.      Anmodning om opstart af ny lokalplan og kommuneplantillæg for Landsgrav Friskole, Slagelse (B)

Sagsnr.: 330-2016-82200               Dok.nr.: 330-2016-673988                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget skal tage stilling til, om en ny lokalplan, som muliggør en udvidelse af Landsgrav Friskole, skal sættes i gang.
Baggrund
Steffen H. Hansen ansøger, på vegne af Landsgrav Friskole, om igangsættelse af lokalplan, som giver mulighed for at udvide det areal, der i dag kan anvendes til skoleformål/offentligt formål.
Konkret er Landsgrav Friskole ejere af den ubebyggede parcelhusgrund Toftevej 21 (matr. nr. 8fa) og parcelhuset Toftevej 19 (matr. nr. 8 gr), som grænser direkte op til skolens areal. Det er disse 2 grunde, der ønskes inddraget til skoleformål. En anvendelsesændring fra boligformål til offentligt formål kræver udarbejdelse af ny lokalplan og kommuneplantillæg.
Det eksisterende parcelhus Toftevej 19 ønskes nedrevet til fordel for ny skolebygning i maks. 1½ etage og maks. bebyggelseshøjde på 8,5 m samt til 7 P-pladser til personale.
Ansøger vil respektere, at ny bebyggelse placeres min. 5 m fra skel mod naboer, at bebyggelsen i forhold til naboer placeres med en afskærmende effekt mod det øvrige skoleområde, og at der stilles krav om et 3 m bredt beplantningsbælte i skel mod bolignaboer.
Herudover ønsker ansøger, at lokalplanen vil tage højde for at muliggøre, på længere sigt, at flere naboparcelhusgrunde kan overgå til skoleformål, herunder specielt matr. nr. 8m og matr. nr. 8as, Bagervej 3b og Bagervej 7, som ikke er ejet af skolen.
Retligt grundlag
Lokalplaner tilvejebringes efter planlovens kapitel 5.
Handlemuligheder
1. Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget kan vælge at imødekomme lokalplananmodningen. Det vil betyde, at lokalplanlægningen sættes i gang sammen med et kommuneplantillæg.

2. Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget kan vælge at imødekomme lokalplananmodningen, alene med udvidelsesmulighed på grundene Toftevej 19 og 21. Det vil betyde, at lokalplanlægningen sættes i gang sammen med et kommuneplantillæg.

3. Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget kan vælge ikke at imødekomme lokalplananmodningen. Det betyder, at administrationsgrundlaget fortsat er lokalplan 42 og at de 2 grunde, som Landsgrav Friskole har erhvervet, fortsat kun må benyttes til parcelhusformål.
Vurdering
Der er følgende 2 emner at tage stilling til:
· Landsgrav Friskole har behov for en udvidelse i forhold til den eksisterende nordlige afgræsning mod parcelhusområdet ved Toftevej. Såfremt denne grænse overskrides, er det væsentligt, at der sikres den bedst mulige afskærmning visuelt/støjmæssigt langs skolens nye afgrænsning mod bolignaboer. Trafikken på Toftevej vil blive forøget med etablering af 7 P-pladser i stedet for 2, men vurderes ikke så voldsom, hvis der er tale om personaleparkering.
· Det er Plans vurdering, at ønsket om at lokalplanen yderligere skal kunne gøre det muligt for skolen, på et senere tidspunkt, at opkøbe og inddrage tilstødende boligparceller til offentligt formål/skoleformål (herunder Bagervej 3b og Bagervej 7), ikke bør imødekommes, da det ville medføre en usikker retsstilling for bolignaboerne. Hvis en lokalplan udlægger en ejendom til offentligt formål, og dette i praksis hindrer ejeren i at udnytte sin ejendom økonomisk, har kommunen pligt til at overtage ejendommen. 
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektør indstiller,
1.    at lokalplan og kommuneplantillæg sættes i gang, alene med udvidelsesmulighed på grundene Toftevej 19 og 21 (handlemulighed 2).
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 5. december 2016:
Fraværende: 
Udvalget kunne ikke tilslutte sig handlemulighed 1.
Genoptages da trafikale forhold, skolens aktivitetsniveau og alternativ placering ønskes undersøgt nærmere.

5. Anmodning om opstart af lokalplan 1171, boligbebyggelse Engdraget, Slagelse (B)

5.      Anmodning om opstart af lokalplan 1171, boligbebyggelse Engdraget, Slagelse (B)

Sagsnr.: 330-2016-83384               Dok.nr.: 330-2016-679383                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget skal tage stilling til, om en lokalplan for et nyt boligområde til almenboliger, Engdraget (Tidselbjerget), skal sættes i gang.

Baggrund
Engdraget er betegnelsen for et nyt almennyttigt boligbyggeri, som Slagelse Boligselskab står bag. Byrådet har den 27. juni 2016 godkendt Skema A, der er et forhåndstilsagn om offentlig støtte, til byggeriet. Punktet kan ses på www.slagelse.dk\politik\byraadet\byraadsmoeder. Heraf fremgår, at byggeriet udgøres af 126 boliger med vægt på nytænkning og bæredygtighed, og at det underlægger sig lokalplan nr. 1111, der er en rammelokalplan for hele Tidselbjergområdet.

Efterfølgende har Slagelse Boligselskab med bistand fra arkitektfirmaet Arkitema arbejdet videre med projektet. Arbejdet har primært handlet om at forberede byggeprogrammet – altså beslutte hvilke krav, der skal stilles til byggeriet, når det skal sendes i udbud. Som led i tankerne om bæredygtighed har det været boligselskabets ønske, at aktørerne (både beboere og rådgivere) har fået indflydelse på projektet. Der har derfor været afviklet tre workshops med deltagelse af borgere, naboer, potentielle beboere, rådgivere, den kommunale administration samt boligselskabet selv. Her har man defineret mål for hhv. miljømæssig, social og økonomisk bæredygtighed.

Målene er ikke endeligt sammenfattet, men det fremgår foreløbigt, at der er store forventninger til LAR-løsningen (Lokal Afledning af Regnvand), boligernes indretning, fællesfaciliteter, mulighed for at dele mv. Generelt har opbakningen til de tre workshops også vist, at der er interesse for projektet blandt borgerne.
Nu er projektet nået et stadie, hvor Slagelse Boligselskab ønsker lokalplanen igangsat.
Bilaget beskriver projektet og viser (på side 5), hvor projektet forventes realiseret og giver et første bud på en disponering af området. Lokalplanen forventes, hvis udvalget godkender lokalplananmodningen, endeligt godkendt den 28. august 2017.
Retligt grundlag
Lokalplaner tilvejebringes efter Planlovens kapitel 5.
Handlemuligheder
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget kan vælge at imødekomme lokalplananmodningen. Det vil betyde, at lokalplanlægningen sættes i gang.
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget kan vælge ikke at imødekomme lokalplananmodningen og sende sagen tilbage til administrationen med henblik på fornyet dialog med Slagelse Boligselskab om projektet. Dette vil dog være i konflikt med Byrådets tidligere beslutning om foreløbigt tilsagn til projektet.
Vurdering
Lokalplananmodningen er i tråd med Slagelse Kommuneplan 2013, lige som den er underlagt lokalplan 1111, rammelokalplan for Tidselbjerget. Planafdelingen finder på den baggrund, at lokalplan 1171 vil understøtte den overordnede, tidligere planlægning og vision for området.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Lokalplanen udarbejdes inden for nuværende ressourcer og skønnes derfor ikke i sig selv at have økonomiske konsekvenser for Slagelse Kommune.
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger. Det skal dog bemærkes, at 17.4-udvalget ’Grøn Fornuft’ har været med til at fostre og understøtte idéen om en bæredygtig almenboligbebyggelse her.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at lokalplananmodningen imødekommes, og at lokalplanarbejdet igangsættes umiddelbart herefter.
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 5. december 2016:
Fraværende: 
Godkendt.

6. Forslag til lokalplan 1158 Energipark Korsør samt Kommuneplantillæg nr. 45 til Kommuneplan 2013 og tilhørende miljøvurdering (B)

6.      Forslag til lokalplan 1158 Energipark Korsør samt Kommuneplantillæg nr. 45 til Kommuneplan 2013 og tilhørende miljøvurdering (B)

Sagsnr.: 330-2015-96369               Dok.nr.: 330-2016-663171                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til, om forslag til lokalplan 1158 – Energipark Korsør samt forslag til Kommuneplantillæg nr. 45 til Kommuneplan 2013 og miljøvurdering, skal vedtages og fremlægges i 8 ugers offentlig høring.
Baggrund
Byrådet vedtog den 27. juni 2016, at Energipark Korsør skal placeres i Korsør Erhvervspark. Der blev samtidig truffet beslutning om at der skal indarbejdes mulighed for at ”Superstien”, der forbinder Korsør Station med byen, kan flyttes mod vest mod kolonihaveområdet.
Med byrådets beslutning er der nu udarbejdet et forslag til lokalplan 1158 – Energipark Korsør. Lokalplanen kræver at Kommuneplanen ændres i forhold til de gældende rammer. Derfor er der udarbejdet et Kommuneplantillæg nr. 45, der udlægger Korsør Erhvervspark til erhvervsformål. Der har i forbindelse med Kommuneplantillægget været afholdt en foroffentlighedsfase, der dog ikke gav anledning til høringssvar.
Lokalplan 1158 erstatter de to gældende lokalplaner: Lokalplan 11 – For et erhvervsområde nord for motorvejen og lokalplan 112 – Erhvervsområde ved Tårnborgvej.
Idéen om Energipark Korsør er skabt i Grøn Fornuft Udvalget (§ 17 stk. 4). SK Forsyning A/S og EUE (Energy Universe Europe) har videreudviklet tankerne omkring Energipark Korsør, som er en klynge af energiproducerende virksomheder og heraf afledte virksomheder. I første omgang skal der etableres et halmvarmeværk, der skal fjernvarmeforsyne det nordlige Korsør og en vindturbine, der leverer strøm til et brintproduktionsanlæg som leverer brint til en brinttankstation. Som en del af Energipark Korsør reserveres areal til domicilbyggeri herunder et energikompetencecenter og oplevelsescenter som skaber en randbebyggelse mod nord og ud mod Tårnborgvej. I randbebyggelsen mod Tårnborgvej er der endvidere mulighed for opførelse af butikker for særligt pladskrævende varegrupper. Området afgrænses mod vest af en oplevelsespark - et grønt strøg, hvor opstilling, udstilling og demonstration af bæredygtig og vedvarende energiproduktion må finde sted. Det er også her en ny placering af ”Superstien”, der forbinder Korsør Station med byen, kan fastlægges.
Den primære adgangsvej fra rundkørslen på Tårnborgvej og ind i området adskiller sig fra de sekundære adgangsveje ved at være placeret i et grønt strøg igennem området der forbinder to lavtliggende områder hhv. mod nordvest og sydøst.
Lokalplanen giver mulighed for indpasning af store bygningsvolumener samt høje bygningsdele eks. skorsten, akkumuleringstank og en vindturbine. Da der er tale om et relativt stort og nyt areal til erhvervsformål med forholdsvis store bygningsvolumener, der kan få konsekvenser for omgivelserne, er der udarbejdet en miljøvurdering af planforslaget. Miljøvurderingen er vedlagt som bilag og vil ligeledes indgå i lokalplanen som bilag.
I nedenstående tabel er vist de udpegede miljøfaktorer, der kan berøres væsentligt af lokalplanen og kommuneplantillægget, og hvad indvirkningen på de enkelte miljøfaktorer vurderes at være:
Miljøfaktor
Indvirkning
Begrundelse
Biologisk mangfoldighed, flora og fauna
 
Let positiv
Arealet til det grønne strøg bliver udpeget og den eksisterende arealanvendelse er landbrug.
Befolkningen og menneskers sundhed
 
svagt positiv
Lokalplan 1158 opdeler planområdet i delområder og udpeger et delområde langs den vestlige afgrænsning til grønt strøg og energioplevelsespark. Inden for denne vil der være stier og derved rekreative muligheder.
Vand
 
Neutral
Det kommende vandforbrug er vanskeligt at kvantificere og kommer an på produktionsformer, kapacitet, besøgende, ansatte mv. Det skal sikres, at SK Forsyning kan levere og håndtere den nødvendige kapacitet (vand og spildevand) til de kommende aktiviteter.
Klimatiske faktorer
 
Positiv
Energiproduktionen i området er med til at reducere og udfase produktionen af energi fra fossile energikilder som kul, olie og naturgas.
Arealanvendelse
 
Positiv og Negativ
Miljøpåvirkningen fra de ændrede rammer for arealanvendelse er en væsentlig miljøpåvirkning, som både rummer positive og negative indvirkninger.
Ressourcer og energi
 
Svagt positiv
De nye ressourcer, som skal anvendes (halm), skal ses som et led i at reducere brugen af traditionelle fossile energikilder som kul og olie.
Landskab
 
Neutral
Det eksisterende plangrundlag tillader allerede byggeri op til 12,5 meter i dele af planområdet. Den samlede landskabelige påvirkning som det nye plangrundlag muliggør, vurderes derfor ikke at adskille sig væsentligt fra det eksisterende.
Kulturarv
 
Neutral
Det skal sikres, at der ikke sker en påvirkning inden for beskyttelseslinjer i forhold til fortidsminder.
Miljøvurderingen af Kommuneplantillæg nr. 45 og Lokalplan 1158 viser, at planerne vurderes at give begrænsede virkninger på miljøet. Der vil være nogle væsentlige ændringer i bl.a. arealanvendelsen, men ændringerne vurderes at være lokale. Lokalplanen og kommuneplantillægget vil ikke i sig selv have indvirkning på miljøet, men de tiltag og projekter som planen muliggør, vil påvirke miljøet bl.a. gennem en fortætning af bebyggelse.
Retligt grundlag
Lokalplaner tilvejebringes efter Planlovens kapitel 5.
Kommuneplantillæg tilvejebringes efter Planlovens § 23c.
Miljøvurderingen tilvejebringes efter Lov om miljøvurdering af planer og programmer.
Handlemuligheder
Byrådet kan vælge at vedtage Forslag til lokalplan 1158 Energipark Korsør med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 45 til Slagelse Kommuneplan 2013 og tilhørende miljøvurdering og dermed sende det i 8 ugers offentlig høring. Derved opfyldes Planlovens formål om at skabe debat omkring planforslaget, hvilket er en forudsætning for at kunne vedtage planen endeligt.
Byrådet kan vælge at forkaste planforslaget. I dette tilfælde vil konsekvensen være, at der ikke bliver etableret et nyt plangrundlag. Det vil betyde, at de gældende rammer og de to gældende lokalplaner fortsat er gældende. Konsekvensen vil være, at placering af et nyt halmvarmeværk i området, brintproduktionsanlæg med tilknyttet vindturbine, brinttankstation og anlæg til brintbusser ikke vil ske ud fra en samlet planlægning for hele området. Etablering af en energiklynge vil ikke kunne gennemføres i samme grad det pågældende sted på baggrund af de gældende lokalplaner.
Byrådet har også mulighed for at vedtage justeringer af planforslaget inden vedtagelsen om at fremlægge planforslaget i 8 ugers offentlig høring.
Vurdering
Plan anbefaler, at Forslag til lokalplan 1158 – Energipark Korsør med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 45 til Kommuneplan 2013 og miljøvurdering vedtages til fremlæggelse i 8 ugers offentlig høring.
En realisering af Energipark Korsør vil understøtte Slagelse Kommunes vækststrategi – Vækst i Balance som har fire indsatsområder: Erhverv, turisme og kultur, Uddannelse og beskæftigelse, Bosætning samt Regional udvikling og samarbejde. Med Energipark Korsør sættes fokus på tre af de fire indsatsområder: Erhverv, Uddannelse og samarbejde i og udenfor Slagelse Kommune.
Erhvervsparken er tænkt som et oplevelsesområde, hvor samspillet mellem natur, naturens kræfter og energiproduktion er i fokus. Derudover kan Energipark Korsør indgå i en sammenhængende oplevelsesrute, der forbinder Halsskov Færgehavn, Naturrastepladsen, Energipark Korsør og Korsør Station. Endelig vil en realisering af Energipark Korsør medvirke til at binde Korsør Station sammen med den øvrige by, idet der skabes en bystruktur med stiforbindelser ud til stationsområdet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Hvis Byrådet vedtager planlægningen for Energipark Korsør, følger der omkostninger til byggemodning herunder etablering af adgangsvej, fællesarealer, beplantning samt afledt drift. Byrådet har afsat et rådighedsbeløb med en samlet ramme på 6,0 mio. kr. til etablering af op til ca. 400 m vej. Der må forventes en betydelig indtægt ved et evt. grundsalg, der kan godtgøre omkostningerne til byggemodningen.
Konsekvenser for andre udvalg
Grøn Fornuft udvalget (§17 stk. 4) og Byen Møder Vandet udvalget (§17 stk. 4) høres direkte i forbindelse med den offentlige høring.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller, at det anbefales overfor Byrådet
1.    at Forslag til lokalplan 1158 med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 45 samt miljøvurdering vedtages til fremlæggelse i 8 ugers offentlig høring.
2.    at der afholdes borgermøde den 31. januar 2017 eller alternativt den 1. februar 2017 i tidsrummet mellem 18.30 og 20.30 i Korsør Kulturhus.
3.    at sagen sendes videre til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 5. december 2016:
Fraværende: 
Anbefales.
Ali Yavuz (A), Flemming Erichsen (A) og Steen Olsen (A) ønsker en justering af lokalplanen, således at vindturbine udskrives af lokalplanen.
Der ønskes afholdt et informationsmøde om projektet forud for  borgermødet.
Møder afholdes 8. februar 2017 kl. 19

7. Forslag til lokalplan 1164 for butik, tankanlæg og cafe ved Kalundborgvej/Omfartsvejen, Slagelse samt Kommuneplantillæg nr. 43 til Kommuneplan 2013 og tilhørende miljøscreening(B)

7.      Forslag til lokalplan 1164 for butik, tankanlæg og cafe ved Kalundborgvej/Omfartsvejen, Slagelse samt Kommuneplantillæg nr. 43 til Kommuneplan 2013 og tilhørende miljøscreening(B)

Sagsnr.: 330-2016-38359               Dok.nr.: 330-2016-678141                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til, om forslag til lokalplan 1164 for butik, tankanlæg og cafe ved Kalundborgvej/omfartsvejen, Slagelse samt forslag til tillæg nr. 43 til Kommuneplan 2013 og miljøscreening, skal vedtages og fremlægges i 8 ugers offentlig høring.
Baggrund
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget valgte d. 1. februar 2016 at imødekomme lokalplananmodning for en butik til særlig pladskrævende varegrupper på 2500 m2 i tilknytning til planlagte tank og cafe ved Kalundborgvej, Slagelse. Området udgør den nordvestligste spids af Slagelse by og ligger, hvor Kalundborgvej og omfartsvejen mødes. Området er omfattet af lokalplan 1116, vedtaget marts 2014, der giver mulighed for en cafe og tankanlæg.
Bygherres rådgiver, Torben Wissing, har sent i processen (oktober 2016) anmodet om, at lokalplanen giver mulighed for en dagligvarebutik i stedet for en butik til særlig pladskrævende varegrupper. Udvalget bedes tage stilling til denne ændring som en del af behandlingen af lokalplanforslaget.
Området har tilbage i år 2013 været forsøgt lokalplanlagt med en dagligvarebutik i forbindelse med udarbejdelsen af lokalplan 1116. Naturstyrelsen nedlagde dengang veto mod en dagligvarebutik, idet de mente at den var i strid med planlovens detailhandelsbestemmelser. Naturstyrelsen fandt ikke, at der var dokumentation for tilstrækkeligt opland.
Siden år 2013 er det potentielle kundeopland øget med planerne om et nyt boligområde syd for lokalplanområdet. Med det planlagte boligområde kommer dagligvarebutikken til at ligge i direkte forlængelse af Slagelse by hvor den før lå mere isoleret. Med dagligvarebutikkens placering på grænsen til Slagelse by vil butikken både kunne betjene et lokalt kundeopland i Slagelse by, de omkringliggende landområder og pendlere til og fra arbejde.
Lokalplanen forudsætter, at der udarbejdes et kommuneplantillæg, da rammen skal ændres fra erhvervsområde til centerområde. Ved den endelige vedtagelse af lokalplanen, med tilhørende kommuneplantillæg, ændres rammeområdet til centerområde.
Der har i forbindelse med udarbejdelsen af kommuneplantillægget været afholdt en lovpligtig for-offentlighedsfase i perioden fra den 10. oktober 2016 til den 26. oktober 2016. Kommunen modtog ingen idéer, forslag eller øvrige kommentarer.
Eftersom det samlet vurderes, at miljøpåvirkningen fra planforslaget ikke vil være væsentlig, er der ikke krav om udarbejdelse af en miljøvurdering iht. Lov om miljøvurdering af planer og programmer.
Retligt grundlag
Kommuneplantillæg tilvejebringes efter Planlovens § 23 c.
Lokalplaner tilvejebringes efter Planlovens kapitel 5.
Handlemuligheder
Byrådet kan vælge at vedtage Forslag til lokalplan 1164 for butik, tankanlæg og cafe ved Kalundborgvej/omfartsvejen, Slagelse med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 43 til Slagelse Kommuneplan 2013 og dermed sende det i 8 ugers offentlig høring. Derved opfyldes Planlovens formål om at skabe debat omkring planforslaget, hvilket er en forudsætning for at kunne vedtage planen endeligt.
Byrådet kan vælge at forkaste planforslaget i sin nuværende form, og i stedet igangsætte en ændring af forslaget fra at give mulighed for en dagligvarebutik til at give mulighed for en butik til særlig pladskrævende varegrupper.
Byrådet har også mulighed for at vedtage justeringer af planforslaget inden vedtagelsen om at fremlægge planforslaget i 8 ugers offentlig høring.
Der er mulighed for at afholde borgermøde i forbindelse med den offentlige høring.
Vurdering
Plan anbefaler, at Forslag til lokalplan 1164 for butik, cafe og tankanlæg ved Kalundborgvej/omfartsvejen, Slagelse - med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 43 til Slagelse Kommuneplan 2013 vedtages til fremlæggelse i 8 ugers offentlig høring.
Etablering af en dagligvarebutik, der skal fungere som et lokalcenter, kræver, at der er et stort kundeopland. Slagelse Kommune vurderer at et opland på ca. 1500 personer indenfor en radius af 500 m er tilstrækkeligt. Den nye dagligvarebutik vurderes at have et potentielt opland på ca. 1300 personer, fra bl.a. Instrumentkvarteret, Jonsgården/Jonshaven og det kommende boligkvarter syd for lokalplanområdet samt landsbyen Havrebjerg. I dag ligger den nærmeste dagligvarebutik ca. 5 km fra Havrebjerg. Med den nye butik vil afstanden reduceres væsentligt og samtidig betyde at borgerne kan undgå at køre ind til Slagelse bymidte, når de skal handle. I forhold til de andre kvarterer vil den nye dagligvarebutik give et mere varieret butiksudbud, da de i dag kun har en enkelt butik i lokalområdet. Butikkens placering sammen med de to servicefunktioner; Cafe og tank, vil også betyde at den i sig selv kommer til at fungere som et lille center for forbipasserende trafikanter på både Kalundborgvej og omfartsvejen. Derfor vurderes det at kundeoplandet er tilstrækkeligt.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektør indstiller, at det anbefales over for Byrådet
1.    at anvendelse til dagligvarebutik godkendes,
2.    at forslag til lokalplan 1164 for butik, tankanlæg og cafe ved Kalundborgvej/omfartsvejen, Slagelse med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 43 vedtages til fremlæggelse i 8 ugers offentlig høring,
3.    at afgørelsen om ikke at miljøvurdere planforslaget vedtages,
4.    at borgermøde afholdes på Slagelse Bibliotek d. 18. eller 23. januar 2017 i tidsrummet mellem 18.30 og 20.00,
5.    at sagen sendes videre til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 5. december 2016:
Fraværende: 
Anbefales.
Borgermøde afholdes 24. januar 2017 kl. 18.

8. Forslag til Lokalplan 1170 - Boligområde på Slots Bjergby Bakke, Slots Bjergby - samt Kommuneplantillæg nr. 42 og Miljøscreening (B)

8.      Forslag til Lokalplan 1170 - Boligområde på Slots Bjergby Bakke, Slots Bjergby - samt Kommuneplantillæg nr. 42 og Miljøscreening (B)

Sagsnr.: 330-2015-20059               Dok.nr.: 330-2016-676124                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til, om Forslag til lokalplan 1170 – Boligområde på Slots Bjergby Bakke, Slots Bjergby – samt forslag til Kommuneplantillæg nr. 42 til Kommuneplan 2013 og Miljøscreening skal vedtages og fremlægges i 8 ugers offentlig høring.
Baggrund
Lokalplananmodningen blev behandlet af Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 8. august 2016, og det blev her besluttet at igangsætte lokalplanprocessen.
Lokalplanen er igangsat på anmodning fra bygherre, som ønsker at udvikle et nyt boligområde vest for Skælskør Landevej i Slots Bjergby. Projektet indeholder ca. 50-60 boliger med mulighed for både parcel- og rækkehuse. Området har flere særlige kvaliteter, der kan skabe grundlag for attraktive boligmuligheder. Den store skråning ned mod Vårby Å giver en udsigt langt ud mod vest, hen over Storebælt og samtidig er det et oplevelsesrigt landbrugslandskab. Placeringen tæt på Slagelse by og motorvejsafkørsel betyder, at de nye boliger vil være tæt forbundet til hele det infrastrukturelle system i hovedstadsregionen.
Under planlægningen er der blevet taget højde for landskabets sårbarhed over for byudvikling. Bakkekammen, der løber langs Skælskør Landevej, friholdes for bebyggelse. Bebyggelsen tættest på Skælskør Landevej holdes i én etage med en maks. højde på 4 m for at sikre en optimal udsigt ind over boligområdet. Den øvrige bebyggelse i lokalplanområdet, som ligger mere tilbagetrukket og lavere i terrænet, må opføres i 2 etager med en maks. højde på 7 m for at sikre en diskret indplacering i landskabet. Denne bebyggelse vil ikke være synlig fra Skælskør Landevej pga. terrænforhold. Der er sikret klare udsigtskiler igennem hele lokalplanområdet ved hjælp af fastlagte byggefelter samt en beplantningsplan, der sørger for, at beplantningen ikke vokser sig alt for høj og dominerende i landskabet.
Hele området ligger i landzone uden for eksisterende kommuneplanrammer, og derfor skal der udarbejdes et kommuneplantillæg, der udpeger området som boligområde.
Slagelse Kommune må ikke forøge boligudlæg i planperioden. Det nye boligområde forudsætter derfor, at et tilsvarende planlagt boligområde tilbageføres til landzone. Hvis dette ikke sker, forventes Erhvervsstyrelsen at fremsende en statslig indsigelse.
Kommuneplantillæg nr. 42 udpeger den nordlige del af kommuneplanramme 3.3B5 Trestengården vest i Skælskør som området, der skal tilbageføres. Området, der er på godt 70.000 m2, er kommunalt ejet. Skælskør har flere ubebyggede boligområder. Trestengården vest vurderes at være det mindst attraktive af disse områder.
Eftersom det samlet vurderes, at miljøpåvirkningen fra planforslaget ikke vil være væsentlig, er der ikke krav om udarbejdelse af en miljøvurdering iht. Lov om miljøvurdering af planer og programmer.
Retligt grundlag
Lokalplaner tilvejebringes efter Planlovens kapitel 5. Kommuneplantillæg tilvejebringes efter Planlovens § 23 c.
Planlovens § 11f foreskriver, at kommunen skal gennemgå og ophæve de vedtagne men ikke udnyttede arealreservationer i kommuneplanen, hvis de vurderes ikke at være aktuelle længere.
Handlemuligheder
Byrådet kan vælge at vedtage Forslag til lokalplan 1170 – Boligområde på Slots Bjergby Bakke, Slots Bjergby – med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 42 til Slagelse Kommuneplan 2013 og dermed sende det i 8 ugers offentlig høring. Derved opfyldes Planlovens formål om at skabe debat omkring planforslaget, hvilket er en forudsætning for at kunne vedtage planen endeligt.
Byrådet kan vælge at forkaste planforslaget. I dette tilfælde vil konsekvensen være, at der ikke bliver etableret et nyt plangrundlag. Dette vil betyde, at området fortsat vil henstå som åbent land.
Byrådet har også mulighed for at vedtage justeringer af planforslaget inden vedtagelsen om at fremlægge planforslaget i 8 ugers offentlig høring. Byrådet kan fx vælge at tilbageføre et andet areal end Trestengården vest i Skælskør.
Vurdering
Plan anbefaler, at Forslag til lokalplan 1170 med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 42 til Slagelse Kommuneplan 2013 vedtages til fremlæggelse i 8 ugers offentlig høring.
Lokalplanen giver mulighed for spændende nye boliger placeret i et oplevelsesrigt landskab.
Lokalplanen er i tråd med kommunens bosætningsindsats generelt og det konkrete fokus på udvikling i Slots Bjergby. Nærheden til det åbne land, den åbne bebyggelseskarakter og de relativt store byggegrunde taler til børnefamilier, som gerne vil have god plads. Hertil kommer, at der er kort afstand til kommunale børneinstitutioner og skole. Enfamiliehusene er særligt tiltænkt travle børnefamilier, der gerne vil bo i frisk luft på landet, men også har behov for en praktisk hverdag. Tæt-lav boligerne er planlagt som bebyggelse på sokkelgrunde, hvor der ikke hører have til, og er tiltænkt de borgere, der er interesseret i at bo i landlige omgivelser men ikke ønsker have.
Det anbefales at tilbageføre den nordlige del af kommuneplanramme 3.3B5 Trestengården vest i Skælskør til landzone.
Alternative arealer, der kan tilbageføres, er følgende (se vedhæftede kort):
· Kommuneplanramme 3.3B1 Galbuegård i Skælskør. Et område på godt 60.000 m2, der ikke er lokalplanlagt. Området er privat ejet. En realisering af boligbebyggelse her skønnes at være i et længere perspektiv end de øvrige boligrammer i Skælskør, da det ligger perifært.
· Den sydlige del af kommuneplanramme 9.B7 Slots Bjergby i Slots Bjergby. Et mindre areal, der ikke er lokalplanlagt. Området er privat ejet. Det meste af arealet benyttes til Slots Bjergby maskinstation, og der er reelt ikke plads til særlig mange boliger.
· Kommuneplanramme 17.B18 Forlev Øst i Vemmelev. Et område på godt 100.000 m2, der ikke er lokalplanlagt. Området er privat ejet. Arealet vurderes som et potentielt område at udtage, idet størstedelen af udbygningen i Vemmelev/Forlev er koncentreret vest for byen.
Det udløser ikke erstatningspligt til ejere at tage kommuneplanrammer ud af kommuneplanen, så længe områderne ikke er lokalplanlagte.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektør indstiller, at det anbefales over for Byrådet
1.    at forslag til lokalplan 1170 med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 42 vedtages til fremlæggelse i 8 ugers offentlig høring,
2.    at afgørelsen om ikke at miljøvurdere planforslaget vedtages,
3.    at der afholdes borgermøde enten den 18. eller 19. januar 2017 i tidsrummet mellem
      18.30 og 20.00,
4.    at sagen sendes videre til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 5. december 2016:
Fraværende: 
Anbefales.
Trestensgården anbefales tilbageført.
Borgermøde afholdes 17. januar 2017 kl. 19.

9. Forslag til lokalplan 1177 - boligbebyggelse mellem Bredegade og Oehlenschlægersgade, Slagelse og tilhørende miljøscreening (B)

9.      Forslag til lokalplan 1177 - boligbebyggelse mellem Bredegade og Oehlenschlægersgade, Slagelse og tilhørende miljøscreening (B)

Sagsnr.: 330-2016-79103               Dok.nr.: 330-2016-654017                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til, om Forslag til lokalplan 1177 – boligbebyggelse mellem Bredegade og Oehlenschlægersgade, Slagelse og tilhørende miljøscreening skal vedtages og fremlægges i 8 ugers offentlig høring.
Baggrund
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget godkendte på mødet den 5. september 2016 anmodning om opstart af lokalplan for boligbebyggelse mellem Bredegade og Oehlenschlægersgade i Slagelse.
Lokalplanen er igangsat på anmodning af bygherre, der ønsker at udvikle arealet til boligformål. Lokalplanen giver mulighed for at etablere 8 boliger i op til to etager med tilhørende 12 parkeringspladser og adgang fra Oehlenschlægersgade. Bebyggelsen opføres mellem den gamle brødfabrik og etageejendommen ud mod Bredegade på et grønt areal, hvor der tidligere har stået baghuse. Der etableres opholdsareal syd for den nye bebyggelse, og der opretholdes stiforbindelse mellem Bredegade og Oehlenschlægersgade.
Det vurderes, at den planlagte anvendelse til boligområde ikke vil påvirke miljøet væsentligt, hvilket ligeledes fremgår af miljøscreeningsrapporten, som fremgår af bilaget.
Retligt grundlag
Lokalplanlægning reguleres efter planlovens kapitel 5.
Handlemuligheder
Byrådet kan vælge at vedtage forslag til lokalplan 1177 og dermed sende det i 8 ugers offentlig høring. Derved opfyldes planlovens formål om at skabe debat om planforslaget, hvilket er en forudsætning for at kunne vedtage planen endeligt.
Byrådet kan vælge at forkaste planforslaget. I dette tilfælde vil konsekvensen være, at der ikke bliver etableret et nyt plangrundlag. Det vil betyde, at de påtænkte boliger ikke kan realiseres.
Byrådet har også mulighed for at vedtage justeringer af planforslaget inden vedtagelsen om at fremlægge planforslaget i 8 ugers offentlig høring.
Der er mulighed for at afholde borgermøde i forbindelse med den offentlige høring.
Vurdering
I henhold til Slagelse Kommunes bosætningsstrategi tiltrækker Slagelse by særligt de unge under uddannelse, der foretrækker at bo centralt i mindre lejligheder med nærhed til studie og dagligvarebutikker samt børnefamilierne. Plan anbefaler derfor, at forslag til lokalplan 1177, der muliggør opførelse af nye lejelejligheder centralt i Slagelse, vedtages til fremlæggelse i 8 ugers offentlig høring.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektør indstiller, at det anbefales over for Byrådet
1.    at Forslag til lokalplan 1177 – boligbebyggelse mellem Bredegade og Oehlenschlægersgade, Slagelse vedtages til fremlæggelse i 8 ugers offentlig høring,
2.    at afgørelsen om ikke at miljøvurdere planforslaget vedtages,
3.    at der afholdes borgermøde enten den 25. januar 2017 eller den 8. februar 2017 i tidsrummet mellem kl. 18.30 og 20.00,
4.    at sagen sendes videre til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 5. december 2016:
Fraværende: 
Anbefales.
Borgermøde afholdes 8. februar 2017 kl. 17.

10. Endelig vedtagelse af lokalplan 1137 - oplevelses- og videnscenter Trelleborg (B)

10.   Endelig vedtagelse af lokalplan 1137 - oplevelses- og videnscenter Trelleborg (B)

Sagsnr.: 330-2013-97296               Dok.nr.: 330-2016-653682                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til, om forslag til lokalplan 1137 skal vedtages endeligt med de ændringer, der fremgår af hvidbogen.
Baggrund
Byrådet vedtog på sit møde den 29. august 2016 at fremlægge Forslag til lokalplan 1137 – oplevelses- og videnscenter Trelleborg i 8 ugers offentlig høring.
Lokalplanen giver mulighed for at kunne opføre et nyt oplevelses- & videnscenter med udnyttelig tagetage, hvorfra der vil være udsigt til fortidsmindet Trelleborg. Området vejbetjenes fra Trelleborg Alle, og der anlægges omkring 200 parkeringspladser med mulighed for bufferzone ved spidsbelastninger. Planlægningen respekterer de mange beskyttelseshensyn, hvad angår natur- og kulturværdier. Ved opførelse af nyt oplevelses- & videnscenter vil eksisterende museum blive nedrevet.
I offentlighedsperioden er der modtaget én bemærkning fra Sydsjællands- og Lolland-Falsters Politi, der vedrører vejes udnyttelse og indretning. Bemærkningen fra Politiet har givet anledning til en tilføjelse til redegørelsen vedrørende tilladelser fra andre myndigheder.
Retligt grundlag
Lokalplaner tilvejebringes efter planlovens kapitel 5.
Handlemuligheder
Byrådet har generelt mulighed for at foretage mindre justeringer af planen som en del af den endelige vedtagelse.
Byrådet kan vælge at vedtage lokalplan 1137 endeligt med de foreslåede ændringer. Derved skabes plangrundlaget for at opføre et nyt oplevelses- og videnscenter ved fortidsmindet Trelleborg.
Byrådet kan vælge ikke at vedtage lokalplan 1137 endeligt. I dette tilfælde vil det betyde, at et nyt oplevelses- og videnscenter ved fortidsmindet Trelleborg ikke kan realiseres.
Vurdering
Plan anbefaler, at byrådet vedtager lokalplan 1137 endeligt med de ændringer, der fremgår af hvidbogen. En vedtagelse af lokalplanen vil skabe plangrundlaget for, at der kan opføres et nyt oplevelses- og videnscenter ved fortidsmindet Trelleborg i tråd med Slagelse Kommunes vision om at skabe attraktive oplevelser.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektør indstiller, at det anbefales over for Byrådet
1.    at lokalplan 1137 vedtages endeligt med de ændringer, der fremgår af hvidbogen,
2.    at sagen sendes videre til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 5. december 2016:
Fraværende: 
Anbefales.

11. Endelig vedtagelse af Lokalplan 1152 - Boliger på kasernegrunden, Slagelse - samt Kommuneplantillæg nr. 30 (B)

11.   Endelig vedtagelse af Lokalplan 1152 - Boliger på kasernegrunden, Slagelse - samt Kommuneplantillæg nr. 30 (B)

Sagsnr.: 330-2015-19446               Dok.nr.: 330-2016-676400                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til, om Forslag til lokalplan 1152 – Boliger på kasernegrunden, Slagelse – samt forslag til Kommuneplantillæg nr. 30 til Slagelse Kommuneplan 2013 skal vedtages endeligt med de ændringer, der fremgår af hvidbogen.
Baggrund
Lokalplananmodningen blev behandlet af Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 1. december 2015. Her var der enighed om at igangsætte lokalplanprocessen, dog var der et mindretal bestående af Steen Olsen (A), Flemming Erichsen (A) og Ali Yavuz (A), der ønskede byggeri i maks. 2 etager i lokalplanområdet.
Lokalplanforslaget har været behandlet af Byrådet den 29. august 2016, hvor det blev besluttet at sende forslaget i 8 ugers offentlig høring.
Lokalplanen giver mulighed for at udvikle arealet til boligformål. Lokalplanen giver mulighed for at etablere ca. 100-200 etageboliger alt efter, hvilken tæthed der vælges, når delprojekterne igangsættes. Boligområdet planlægges med fælles friarealer og stisystem, der kobler det på eksisterende stinet i området.
Lokalplanen har været i offentlig høring fra den 2. september til den 28. oktober 2016. I forbindelse med offentlighedsfasen har Slagelse Kommune modtaget 5 høringssvar, herunder indeholder det ene høringssvar 42 underskrifter fra naboer, der støtter op om høringssvaret. Der er tre høringssvar fra naboer, der har indsendt forslag til ændringer i lokalplanen, et høringssvar fra Grundejerforeningen Krudthuset, der ligeledes har forslag til forbedringer i lokalplanen, samt et høringssvar fra Banedanmark, der gør opmærksom på jernbaneskinnerne syd for lokalplanområdet og reglerne for ophold omring disse. Høringssvarene er behandlet i vedlagte hvidbog. Høringssvarene giver anledning til følgende ændringer i lokalplanen:
- Det er indarbejdet i planen under forudsætning for ibrugtagning, at ny bebyggelse ikke må ikke tages i brug, før det er sikret ved støjberegning, at bebyggelsen og størstedelen af opholdsarealerne ikke belastes med trafikstøj, der overstiger Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier
- Byggezonen for 1-2 etager udvides til også at omfatte et bælte på 30 meter fra lokalplanområdets vestlige skel for at undgå indbliksgener til handicapboligerne, som ligger vest for lokalplanområdet
- Solcellebestemmelsen i lokalplanen præciseres, så refleksgener undgås
- Arealanvendelseskortet er blevet præciseret i forhold til beplantningsbæltets og byggezonernes bredder
- Bygherre afholder udgifter forbundet med det trafikale opmærksomhedsfelt
Desuden er der på baggrund af høringssvarene opstillet færdselsskilte, der forbyder kørsel på knallert på jernbanestien. Jernbanestien er ikke omfattet af lokalplanen.
Retligt grundlag
Lokalplaner tilvejebringes efter Planlovens kapitel 5.
Kommuneplantillæg tilvejebringes efter Planlovens § 23c.
Handlemuligheder
Byrådet har generelt mulighed for at foretage mindre justeringer af planen, som en del af den endelige vedtagelse.
Byrådet kan vælge at vedtage Lokalplan 1152 og Kommuneplantillæg nr. 30 med de foreslåede ændringer. Derved skabes plangrundlaget for et nyt boligområde på den gamle kasernegrund i Slagelse.
Byrådet kan vælge ikke at vedtage Lokalplan 1152 og Kommuneplantillæg nr. 30 endeligt. Derved vil det påtænkte boligområde på ejendommen ikke kunne opføres.
Vurdering
Plan anbefaler, at Byrådet vedtager Lokalplan 1152 – Boliger på kasernegrunden, Slagelse – med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 30 endeligt med de foreslåede ændringer. En vedtagelse af lokalplanen og kommuneplantillægget vil skabe det fornødne plangrundlag, som muliggør en ny udnyttelse af ejendommen, og de eksisterende bygninger på grunden vil blive nedrevet.
Planen ligger i tråd med Slagelse Kommunes bosætningsstrategi, der har som målsætning at tiltræk­ke og fastholde ’de etablerede’, ’børnefamilier’ og ’unge under uddan­nelse’. Slagelse by ses som destination for alle tre målgrupper. Byen skal kunne udnytte sine stærke sider til at tiltrække de etablerede og ressourcestærke børnefamilier med en uddannelse og et arbejde. Det gælder især i forbindelse med de 600 nye arbejdspladser, der er resul­tatet af det nye psykiatriske sygehus og akutsygehusets udvidelse. Her er der en enestående mulighed for at lokke nye borgere til Slagelse, og bosætningshandlingsplanen lægger op til en målrettet fokus på de nye medarbejdere og deres familier. Slagelse by skal derfor tilbyde både et spændende kultur- og fritidsliv og nem adgang til natur. Byen skal invi­tere til aktivitet og bevægelse tæt på boligen. På tværs af byen skal der planlægges for varierede boligtyper, der kan dække mange nye bebo­eres ønsker og behov.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller, at det anbefales over for Byrådet
1.    at Lokalplan 1152 med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 30 vedtages endeligt med de ændringer, som fremgår af hvidbogen,
2.    at sagen sendes videre til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 5. december 2016:
Fraværende: 
Flemming Erichsen (A), Ali Yavuz (A) og Steen Olsen (A) ønsker byggerie i max. 2 etager.
Anbefales.

12. Gerlev Engvej 14, 4200 Slagelse - udstykning af byggegrund - landzonesag (B)

12.   Gerlev Engvej 14, 4200 Slagelse - udstykning af byggegrund - landzonesag (B)

Sagsnr.: 330-2016-39094               Dok.nr.: 330-2016-672433                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal tage stilling til, om der skal gives tilladelse til at udstykke en grund til boligbebyggelse ved Gerlev Legepark.
Baggrund
Denne sag kræver politisk behandling, da der foreslås en afvigelse fra administrationsgrundlaget.
Ejeren af Gerlev Engvej 14, 4200 Slagelse har søgt om landzonetilladelse til at udstykke en ca. 5200 m² grund til bebyggelse fra matr.nr. 18b Gerlev By, Gerlev. Den ønskede grund ligger ca. 400 m fra ejendommens bygninger, umiddelbart op af Gerlev Legepark, og vil kunne få vejadgang til Skælskør Landevej via en eksisterende privat fællesvej.
Ansøger har foreslået et byggefelt umiddelbart op af to eksisterende boliger, der ligger lige syd for grunden. Udstykningsforslaget er vedlagt.
Den nye grund ønskes placeret op af Gerlev Idrætshøjskole og Legepark. Matriklen der ønskes udstykket er omfattet af en kommuneplanramme, der udlægger området til rekreativt område. Området omkring Gerlev Legepark er netop udlagt med kommuneplanramme for at sikre mulighed for en eventuel fremtidig udvidelse. Kommuneplanrammen forventes fastholdt i den nye kommuneplan, også selvom der ikke er planer om en udvidelse pt.
Det ansøgte er i strid med administrationsgrundlaget for landzonesager. I henhold til dette gives der altid afslag til at udstykke en grund udenfor afgrænsede landsbyer med henblik på opførelse af ny selvstændig beboelse. Eneste undtagelse er umiddelbart op af kanten af en afgrænset landsby i landdistrikter om særlige muligheder. Den ansøgte grund ligger ca. 500 m fra den nærmeste landsby og kan derfor ikke komme ind under dette.
Sagen har været sendt i naboorientering hos de nærmeste naboer og der vil blive orienteret nærmere om dette på udvalgsmødet.
Retligt grundlag
Planlovens § 35, stk. 1.
Handlemuligheder
Der findes 3 forskellige muligheder for afgørelser.
Der kan gives afslag på landzonetilladelse i overensstemmelse med administrationsgrundlaget. Grundlaget er baseret på, at et af planlovens hovedformål er at forhindre spredt og uplanlagt bebyggelse i det åbne land. Det følger af planlovens formål, at der som hovedregel ikke bør gives tilladelse til udstykning af ejendomme i landzone, hvorved der skabes en ny ejendom i det åbne land. Udstykning til boligformål skal så vidt muligt ske i områder, der gennem planlægningen er udlagt hertil. En tilladelse til udstykning vil være i modstrid med denne hovedregel. Et afslag vil samtidig sikre muligheden for udvidelse af legeparken.
Der kan gives tilladelse til udstykningen som foreslået. Det vil betyde, at Gerlev legepark vil være afskåret fra at kunne udvide mod vest som udlagt i kommuneplanrammen.
Der kan gives tilladelse til en udstykning af en byggegrund, men på vilkår om, at grunden skal placeres, så der stadig er forbindelse mellem den vestlige og den nordlige del af rammeområdet. På den måde vil en fremtidig udvidelse af legeparken stadig være en mulighed. Det kunne fx sikres ved at der friholdes et 10 m bælte langs med det nordlige skel (se det vedlagt kortbilag 2). På denne måde vil udstykningen ikke fuldstændig afskære en fremtidig udvidelse mod vest for Gerlev Legepark og der vil stadig kunne ske gennemgang mellem den nordlige del og den vestlige del af matriklen.
Vurdering
Det er Center for Teknik og Miljøs vurdering, at der kan lægges vægt på, at den nye grund ikke vil blive fritliggende i det åbne land, selvom den ikke placeres i tilknytning til en landsby. Boligen placeres i tilknytning til 2 andre boliger og umiddelbart udenfor legeparken. Ansøger har selv foreslået, at byggefeltet til boligen placeres op mod de eksisterende boliger, så boligen vil fremstå som en helhed sammen med disse.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen. bemærkninger
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at der gives tilladelse til udstykning af en grund til beboelse på vilkår om;
a. at der friholdes et 10 m bælte mod nord
b. at det vestlige skel lægges i forlængelse af de 2 boligers skel
c. at boligen placeres indenfor det på ansøgningen viste byggefelt
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 5. december 2016:
Fraværende: 
Godkendt.
Der har i forbindelse med naboorientering ikke været væsentlige bemærkninger i forhold til udarbejdelse af en landzonetilladelse .

13. Regulering af offentlighedens adgang på Lejodde (B)

13.   Regulering af offentlighedens adgang på Lejodde (B)

Sagsnr.: 330-2016-30616               Dok.nr.: 330-2016-679397                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget skal tage stilling om offentlighedens adgang til Lejodde skal indskrænkes.
Baggrund
Lodsejeren på Lejodde har anmodet Slagelse Kommune om at sikre, at Lejodde lukkes for offentlighedens adgang dog på nær stranden. Ønsket er at beskytte rastende fugle mod forstyrrelser.
Lejodde ligger umiddelbart nord for Korsør (se kortbilag 1). Det er et 65 ha. stort naturareal med strand, strandenge og søer herunder den ca. 20 ha store Lejsø. Lejodde indgår i Natura 2000-område nr. 116 ”Centrale Storebælt og Vresen”. Naturarealerne er beskyttet mod tilstandsændringer efter naturbeskyttelseslovens § 3. Lejodde er et populært bynært rekreativt område, der benyttes af bl.a. lystfiskere, fuglekiggere og hundeluftere.
I foråret og forsommeren er Lejodde et vigtigt område for ynglende fugle. Forår og efterår er området et vigtigt rasteområde for et stort antal trækkende vade- og andefugle.
Lejodde er privatejet. Der er offentlig adgang til stranden og strandengene til fods efter bestemmelser i naturbeskyttelsesloven. Slagelse Kommune har dog skiltet med forbud mod offentlig adgang på strand og strandenge i perioden 1. marts - 30. juni med hjemmel i naturbeskyttelseslovens § 27. Beslutningen herom er truffet i Teknik- og Miljøudvalget den 4. november 2013. Skiltningen skal sikre mod forstyrrelser af ynglende fugle især dværgterne, som er særligt udpeget for Natura 2000-området. Dværgternen yngler på strandvolden, og derfor er selve stranden også omfattet af adgangsforbuddet. Resten af året kan man færdes til fods på såvel strand som strandenge (se kortbilag 2). Hund skal holdes i snor. Der drives jagt i området.
Lodsejer har mulighed for lovligt at forhindre offentlighedens adgang til strandenge og søer ved at opsætte kreaturhegn ned mod stranden. Lodsejer har dog ikke ønsket at opsætte hegn mod kystsiden, da han mener, at et sådant ville være stærkt udsat for havets kræfter en stor del af året.
Lodsejer ønsker, at det eksisterende forbud udvides med et forbud mod færdsel uden for yngleperioden, hvor færdsel til fods på stranden dog tillades. Lodsejer har begrundet ønsket med, at publikum (ofte med løsgående hunde) i trækperioden forstyrrer et stort antal fugle, som har behov for at hvile og søge føde i Lejsø.
Center for Teknik og Miljø har forelagt sagen for Slagelse Kommunes Natursamråd. Rådet består af repræsentanter fra Jagtforeningernes Kommunale Fællesråd, Dansk Ornitologisk Forening (DOF), Danmarks Naturfredningsforening (DN), Sportsfiskerforeningerne, Gefion, Dansk Skovforening, Museum Vestsjælland, Bevaringsforeningerne, Naturstyrelsen, VisitVestsjælland, Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget samt Center for Teknik og Miljø.
Følgende bemærkninger er indkommet fra Natursamrådets medlemmer:
· Danmarks Jægerforbund Slagelse taler for, at det eksisterende forbud udvides således, at der i efterårsperioden kun er adgang langs stranden. Dette begrundes med, at Lejodde er et yndet rasteområde for mange trækfugle. Senest er et stort antal traner begyndt at raste på Lejodde. Der er ynglende terner og tidligere ynglede her brushøns, som desværre er jaget bort af publikum. Det nye feriecenter tæt på området vil give et større tryk på naturen.
· Dansk Ornitologisk Forening synes det er en god ide at ændre adgangsforbuddet, så færdsel er henvist til stranden i perioden 1. marts til 31. oktober. Dog under forudsætning af, at der er tilstrækkeligt vand i Lejsø. Søen er en af Vestsjællands vigtigste vadefuglelokaliteter.
· Danmarks Naturfredningsforening kan ikke støtte et forslag om at lukke området i fuglenes træktid. For DN er det vigtigt både at beskytte og benytte, og det mener DN er tilgodeset af adgangsforbud i yngletiden og adgang efter naturbeskyttelseslovens regler resten af året. Løse hunde er et problem i hele Danmark og løses ikke ved at lukke al natur, men f.eks. ved hundeskove eller flere autoritative opsyn i naturområder. Desuden mener DN Slagelse, at en regulering af vandstanden i Lejsø med f.eks. et stigbord vil være en meget stor hjælp for fuglelivet i området.
· Friluftsrådet mener ikke, at der er grund til at forbyde adgangen, idet fuglene her er vant til at blive forstyrret under trækket og blot kommer tilbage uden skade på unger eller lignende. Det foreslås, at man på skilte oplyser om, at man ikke bør gå derud og forstyrre, hvis der er mange trækfugle, idet de er bedre at observere på afstand.
· Korsør Lysfiskerforening giver udtryk for, at den stiltiende har accepteret det nuværende adgangsforbud i fuglenes yngletid. Foreningen finder det dog uacceptabelt, at man ikke længere lovligt kan fiske fra stranden i denne periode. Foreningen anbefaler en effektiv beskyttelse af området, idet foreningen mener, at en massiv byudvikling op mod Lejodde har betydet øget menneskelig trafik. Foreningen mener, at man kan varetage beskyttelsen og samtidigt sikre muligheden for at fiske fra stranden, hvis der alene tillades adgang på Lejodde ad den vestlige strand til spidsen året rundt. Foreningen mener, at man dermed sidestiller den nye brugerkreds i området (forårsaget af byudvikling) med ”gamle dage” med hensyn til gåafstande. Foreningen efterlyser bedre kontrol af de eksisterende adgangsregler og foreslår, at der skiltes med forbud mod at medbringe hund på Lejodde (også hund i snor).
Retligt grundlag
Slagelse Kommune har med hjemmel i naturbeskyttelseslovens § 27 mulighed for at lukke for offentlighedens adgang, hvis særlige forhold taler for dette.
Handlemuligheder
· Som foreslået af ejer udvides det nuværende forbud med et forbud mod offentlig adgang resten af året, dog undtaget stranden, hvor forbuddet kun gælder 1. marts – 30. juni (som nu).
· Som foreslået af jægerforbundet udvides det nuværende forbud med et forbud mod offentlig adgang i efterårsperioden 1. september – 31. oktober dog undtaget stranden.
· Som foreslået af DOF ændres det nuværende forbud med et forbud mod offentlig adgang i perioden 1. juli – 31. oktober dog undtaget stranden.
· Som foreslået af DN og Friluftsrådet bevares det nuværende forbud mod offentlig adgang i fuglenes yngletid 1. marts – 30. juni på Lejodde (inklusive stranden) uændret, og der opfordres evt. via skiltning til at tage hensyn til fugle i træktiden.
· Det nuværende adgangsforbud på stranden genovervejes med mulighed for at imødekomme ønsket fra Korsør Lystfiskerforening om at tillade adgang til Lejodde alene ad den vestlige strand til spidsen hele året.
Vurdering
Det er velbeskrevet, at gående personer kan forstyrre rastende fugle i vådområder. Flugtafstanden for vade- og andefugle varierer typisk mellem 100 og 300 meter. En konkret vurdering af, hvilken effekt menneskelige forstyrrelser har på en given lokalitet er erfaringsmæssigt meget vanskeligt og tidskrævende. For Lejsø og Lejodde findes der ikke sådanne undersøgelser, men lodsejer har tilkendegivet, at forstyrrelsen efter hans opfattelse er betydelig.
Lejsø er med en længde og bredde på henholdsvis 700 og 300 meter relativ lille. Center for Teknik og Miljø vurderer, at forstyrrelser af rastende fugle forårsaget af gående i nogle situationer utvivlsomt finder sted. Det er dog efter Centerets vurdering ikke muligt objektivt at fastslå den faktiske betydning af forstyrrelserne.
Center for Teknik og Miljø vurderer, at Slagelse Kommune med den nuværende skiltning bidrager til at sikre de beskyttelsesinteresser (ynglende dværgterne og splitterne), som er formuleret i statens Natura 2000-planer. Yderligere adgangsbegrænsning vil ikke have væsentlig betydning for Natura 2000-interesserne, men vil kunne have en betydning for fuglelivet generelt.
Center for Teknik og Miljø har foretaget en sammenligning med bestemmelserne for de tre lokale vildtreservater Holsteinborg Nor, Helleholm Vejle og Skælskør Nor og Fjord. Der er tale om tre områder, som af staten er underlagt restriktioner af hensyn til det sårbare fugleliv. Bestemmelserne indeholder forbud mod sejlads og jagt året rundt, samt en begrænsning af offentlighedens adgang alene i fuglenes yngletid. Helleholm Vejle på Agersø har en størrelse (140 ha), som tilnærmet er sammenligneligt med Lejodde. De øvrige reservater er væsentligt større.
I forhold til bestemmelserne i vildtreservaterne vil en begrænsning af offentlighedens adgang uden for fuglenes yngletid kunne ses som restriktivt.
Hvis der, som foreslået af Danmarks Jægerforbund og DOF, skiltes med adgangsforbud i sensommer/efterår på strandengene vil det medføre, at der bliver tre forskellige sæt regler for adgang i området gældende for henhv. yngletid, træktid og resten af året. Efter Centrets opfattelse vil dette være vanskeligt at formidle ved skiltning i området og kunne være svært at efterfølge som besøgende.
Hvis der som foreslået af Korsør Lystfiskerforening alene tillades adgang til Lejodde fra områdets vestside til spidsen året rundt, vil det betyde, at det nuværende adgangsforbud i fuglenes yngletid skal ophæves på stranden. Det gælder tilsvarende hvis DOF´s forslag om at tillade adgang på stranden fra 1. marts imødekommes. Som sagen er forelagt kommunen, og som den er behandlet i Natursamrådet, omhandler den alene lodsejers ønske om at udvide det eksisterende adgangsforbud i fuglenes yngletid med et adgangsforbud uden for yngletiden. Det kan besluttes at genoverveje det eksisterende adgangsforbud i yngletiden på stranden. Der skal indgå en vurdering af, hvilken betydning denne adgang vil have for ynglende dværgterne, og om der er konflikt med Natura 2000-planen for området. Det kan besluttes at udskyde stillingtagen til adgangen på den øvrige del af Lejodde indtil en sådan fornyet vurdering er foretaget. I den forbindelse sikres ny partshøring.
Kommunen har ingen bemyndigelse til kontrol i forbindelse med gældende adgangsregler.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at det nuværende adgangsforbud for offentligheden på strand og strandenge i perioden 1. marts – 30. juni bevares uændret
2.    at der via skiltning opfordres til at tage hensyn til rastende fugle.
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 5. december 2016:
Fraværende: 
Godkendt.

14. Vedtagelse af regulativ for Lillevangsrenden (B)

14.   Vedtagelse af regulativ for Lillevangsrenden (B)

Sagsnr.: 330-2016-26269               Dok.nr.: 330-2016-674614                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal træffe beslutning om vedtagelse af Regulativ for Lillevangsrenden 2016.
Baggrund
Dette er det fjerde vandløb ud af 66 offentlige vandløb, der får vedtaget et nyt regulativ. Regulativrevisionen forventes at være afsluttet i 2021.
Den 5. september 2016 godkendte udvalget Forslag til regulativ for Lillevangsrenden. Regulativforslaget blev herefter sendt i 8 ugers offentlig høring i perioden 9. september – 4. november 2016.
Center for Teknik og Miljø har modtaget ét høringssvar. Høringssvaret er fra Udsætningsforeningen Vestsjælland 95 (UFV95). Høringssvaret er kommenteret i den vedlagte hvidbog.
Høringssvaret omhandler bl.a. målsætninger i nitratdirektivet, vandrammedirektivet, habitatdirektivet, Vestsjællands Amts vandløbsplan og statens vandplaner. Det meste er ikke relevant i forhold til revisionen af regulativet. Vandområdeplan 2015-2021 afløser tidligere planer for vandløb. Vandområdeplanen fastsætter de gældende målsætninger for vandløb. Lillevangsrenden er ikke målsat i den gældende vandområdeplan, hvilket er grundlaget for denne revision af regulativet. Center for Teknik og Miljø vurderer i øvrigt, at det nye regulativ ikke forringer de økologiske forhold i vandløbet.
UFV95s foreslår helt konkret, at der på grund af vandløbets dybde, skæres grøde i fuld vandløbsbredde i en højde på ca. 25 cm over den regulativmæssige bund. Administrationens bemærkninger til dette er, at kommunen er forpligtiget til, at sikre den skikkelse eller vandføringsevne, der er beskrevet i regulativet. Regulativet skal beskrive den vedligeholdelse, der skal til for at vandløbet ikke ændrer skikkelse eller vandføringsevne. Ifølge grødeskæringsbestemmelserne i Regulativ for Lillevangsrenden 2016 skal der skæres en strømrende på 30 cm svarende til halvdelen af den regulativmæssige bundbredde. Grøden skal skæres i bund i strømrenden. Derudover beskæres den stivstænglede vegetation i hele vandløbets regulativmæssige bundbredde – og den ene brink skæres fra normal vandstandshøjde til en meter op ad brinken. Det som UFV95 foreslår, vil på sigt hæve vandløbsbunden og vil kræve en ændring af vandløbets teoretiske skikkelse. Det er en reguleringssag og ikke en del af regulativrevisionen.
Derudover omhandler høringssvaret grødeskæringsmetoder og –redskaber. Et regulativ skal indeholde bestemmelser om ”vedligeholdelsens udførelse”, det vil sige omfang, hyppighed og tidspunkt. Med omfang menes om der fx skæres i fuld bredde eller i strømrende. I regulativet for Lillevangsrenden er grødeskæringens omfang, hyppighed og tidspunkt præcist beskrevet.  UFV95 er af den opfattelse, at der er et krav om, at valget af grødeskæringsredskab skal skrives ind i regulativet. Center for Teknik og Miljø vurderer, at der ikke er et krav om at skrive grødeskæringsredskabet ind i regulativet. Skov- og Naturstyrelsen har i et notat fra 2007 om udarbejdelse af regulativer direkte anbefalet, at der ikke fastlægges bindende krav til grødeskæringsredskab – både fordi behov og udstyr kan ændre sig.
Høringssvaret giver ikke anledning til ændringer i det regulativ, der har været i offentlig høring.
Konsekvenser af regulativrevisionen
Regulativet ændres fra at have geometrisk skikkelse til teoretisk skikkelse, hvor der accepteres en vandspejlsstigning svarende til en bundhævning på 10 cm. Den nye metode til kontrol af vandløbet, tilgodeser i højere grad vandløbets naturlige dynamik, uden at det får betydning for vandløbets vandføringsevne.
Ud over den sædvanlige, årlige strømrendeskæring, indføres brinkskæring og hårdere bekæmpelse af stivstænglet vegetation. Brinkskæringen og den hårdere bekæmpelse af stivstænglet vegetation vurderes både, at forbedre de økologiske, såvel som de afvandingsmæssige forhold i vandløbet.
Retligt grundlag
Vandløbslovens § 12, samt bekendtgørelse nr. 1830 af 16. december 2015 om regulativer for offentlige vandløb.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at vedtage Regulativ for Lillevangsrenden 2016. Regulativet bliver herefter offentliggjort med 4 ugers klagefrist. Med mindre afgørelsen bliver påklaget, udgør regulativet administrationsgrundlaget for vandløbet, efter klagefristens udløb.
Udvalget kan vælge at vedtage mindre justeringer af regulativet, som en del af den endelige vedtagelse. Hvis justeringerne har en karakter, der ændrer regulativet væsentligt, skal der foretages en fornyet 8 ugers offentlig høring.
Udvalget kan vælge ikke at vedtage Regulativ for Lillevangsrenden 2016. I så fald vil det eksisterende regulativ for Lillevangsrenden forsat være gældende.
Vurdering
Center for Teknik og Miljø anbefaler, at udvalget vedtager Regulativ for Lillevangsrenden 2016, der tilgodeser de interesser, der er knyttet til vandløbet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at Regulativ for Lillevangsrenden 2016 vedtages endeligt.
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 5. december 2016:
Fraværende: 
Godkendt.

15. Afhentning af affald på Lille Færgestræde (B)

15.   Afhentning af affald på Lille Færgestræde (B)

Sagsnr.: 330-2016-82159               Dok.nr.: 330-2016-686831                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Frederik Pedersen (DF) medlem af Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget har den 18. november 2016 anmodet om at afhentning af affald på Lille Færgestræde sættes på dagsorden til beslutning.
Baggrund
Lille Færgestræde er en smal privatvej, som er lukket i midten. Underlaget varierer og består af græs, løse sten og grus. 8 boliger får tømt affald fra Lille Færgestræde, herunder Revvej 15 og Strandvej 14. Boligerne har siden 2010 haft en sækkeordning, hvor renovatøren har hentet sække med kærre. Vejbelægningen overholder ikke Arbejdstilsynets krav, som er præciseret i Slagelse Kommunes regulativ for husholdningsaffald.
Administrationen har truffet afgørelse om, at borgerne på Lille Færgestræde enten skal etablere fast belægning eller stille frem til nærmeste vej, hvor skraldebilen kan få adgang. Strandvej 14 og Revvej 15 har endvidere mulighed for at flytte nuværende standplads til en ny placering på ejendommen nærmere Strandvej og Revvej, hvorefter Arbejdstilsynets krav vil være overholdt.
RenoNorden har tilbudt, at de kan hente affaldet med en lille bil. Det er et tilkøb ift. eksisterende udbud med udgangspunkt i nuværende timepriser.
Retligt grundlag
Arbejdstilsynets vejledning om indretning og brug af dagrenovationssystemet, gengivet i Slagelse Kommunes regulativ for husholdningsaffald § 9.6.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at tage i mod RenoNordens tilbud om affaldsafhentning med lille bil på Lille Færgestræde, eller vælge at fastholde administrationens afgørelse. Udvalget kan endvidere vælge at igangsætte en forsøgsordning med afhentning af affald med lille bil.
Vurdering
Administrationens afgørelsen er truffet efter normal procedure og eksisterende regulativ, hvor der ikke er mulighed for at afhente affald med lille bil.
En udvidelse af serviceniveauet med kørsel med lille bil til afhentning af affald fra ejendomme med vanskelige adgangsforhold vil få økonomiske konsekvenser, fordi forholdene på Lille Færgestræde ikke er enkeltstående, og den lille bil kan benyttes til at afhente affald på mange andre adresser.
Et isoleret forsøg med afhentning af affald med lille bil på Lille Færgestræde samt enkelte andre ejendomme vil kunne afdække muligheder, som kan indarbejdes i den kommende indsamlingsentreprise. Endvidere kan erfaringerne indgå i retningslinjer for afhentning af affald fra ejendomme med vanskelige adgangsforhold.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
RenoNorden har tilbudt at afhente affald fra 8 boliger på Lille Færgestræde for kr. 1.787 pr. afhentning, heraf kr. 1.096 alene til afhentning og aflevering af bil i Holbæk. På årsbasis med 35 tømninger vil afhentning med lille bil fra de 8 boliger betyde en årlig udgift på ca. kr. 62.500.
En tømningsdag med RenoNordens lille bil i 7,5 time (inkl. 3 timers transporttid) vil koste ca. 3.650 kr.
En forsøgsordning i 3 måneder (7 tømningsdage) kan gennemføres for kr. 25.550. Udgiften til forsøgsordningen kan indeholdes i eksisterende budget.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at der igangsættes en forsøgsordning med afhentning af affald med lille bil i 7,5 time pr. tømningsdag, herunder tømning på Lille Færgestræde.
2.    at forsøgsordningen evalueres efter 3 måneder og erfaringer indarbejdes i retningslinjer for afhentning af affald fra ejendomme med vanskelige adgangsforhold og i den kommende indsamlingsentreprise.
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 5. december 2016:
Fraværende: 
Godkendt.

16. Status for indsatsplan for grundvandsbeskyttelse (O)

16.   Status for indsatsplan for grundvandsbeskyttelse (O)

Sagsnr.: 330-2016-25256               Dok.nr.: 330-2016-674591                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan- og miljøudvalget
Beslutningstema
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget orienteres om status for indsatsplanen for grundvandsbeskyttelse i Slagelse-området og om at der primo 2017 planlægges et temamøde for Udvalget om indsatsplanen.
Baggrund
Status for indsatsplanen for Slagelse-området
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget blev 3. oktober 2016 orienteret om, at Center for Teknik og Miljø ville igangsætte processen med at udarbejde en indsatsplan for grundvandsbeskyttelse i Slagelse-området. Ifølge tidsplanen skal indsatsplanen vedtages af Byrådet inden udgangen af 2018.
Den 13. oktober 2016 blev der afholdt et orienteringsmøde for alle berørte vandværker om det faglige grundlag for indsatsplanen og det videre forløb.
Den 29. november 2016 blev der afholdt et tilsvarende møde i Grundvandsrådet.
Grundvandsrådet består af de vigtigste interesseorganisationer, blandt andet vandværkerne, Gefion og Danmarks Naturfredningsforening, samt 2 medlemmer af Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget. Grundvandsrådets rolle er at rådgive kommunen ved udarbejdelse af indsatsplaner. Rådet kan ikke træffe beslutninger om planens indhold.
Kommunen er pligtig til at forelægge udkast til indsatsplanen for Grundvandsrådet inden planen sendes i offentlig høring. Center for Teknik og Miljø har valgt, at involvere Grundvandsrådet meget tidligt i forløbet. Formålet er at få en mere åben drøftelse af tilgangen til arbejdet og at give interessenterne mulighed for at komme med gode idéer på et tidligt tidspunkt.
Temamøde for Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Der er et stort politisk beslutningsrum i forbindelse med indsatsplanen. Et eksempel herpå kunne være, at planen skal beskrive i hvor høj grad gødskning og pesticidbrug skal begrænses i særligt sårbare områder for at beskytte grundvandet. De politiske beslutninger, der i sidste ende træffes i forbindelse med indsatsplanen, kan få stor betydning. Det gælder både for landbruget og andre aktører i udvalgte områder og for mulighederne for at bevare den nuværende vandindvinding i fremtiden.
Der ønsker Center for Teknik og Miljø, at der i starten af 2017 bliver afholdt et temamøde om indsatsplanen for Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget, jf. orienteringen på udvalgets møde den 3. oktober 2016.
Formålet med temamødet er både at orientere Udvalget om det faglige grundlag for indsatsplanen, men også at give Udvalget mulighed for at drøfte de væsentligste problemstillinger, der knytter sig til indsatsplanen.
På baggrund Udvalgets udmeldinger vil der blive udarbejdet principper for indsatsplanen, som godkendes på et efterfølgende udvalgsmøde i foråret 2017.
Retligt grundlag
Indsatsplaner udarbejdes med hjemmel i vandforsyningslovens § 13.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Slagelse Kommune modtager fra Staten via (Det Udvidede Totalbalanceprincip) DUT-midlerne godt 800.000 kr. årligt til og med 2017 til at løse opgaven med at udarbejde indsatsplaner for grundvandsbeskyttelse. Beløbet skal både dække kommunens eget tidsforbrug og rådgiverydelser.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 5. december 2016:
Fraværende: 
Taget til efterretning.
Der afholdes temamøde i forbindelse med udvalgsmøde.

17. Pressemeddelelser (B)

17.   Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2013-114099             Dok.nr.: 330-2016-669054                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget ønsker, at følgende offentliggøres ved udarbejdelse af pressemeddelelse.
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 5. december 2016:
Fraværende: 
Intet.

18. Eventuelt (D)

18.   Eventuelt (D)

Sagsnr.: 330-2013-114099             Dok.nr.: 330-2016-669045                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 5. december 2016:
Fraværende: 
Intet.
19. Lukket: Kondemnering af ejendomme (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.