13. Regulering af offentlighedens adgang på Lejodde (B)
13. Regulering af offentlighedens adgang på Lejodde (B)
Sagsnr.: 330-2016-30616 Dok.nr.: 330-2016-679397 Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget skal tage stilling om
offentlighedens adgang til Lejodde skal indskrænkes.
Baggrund
Lodsejeren på Lejodde har anmodet Slagelse Kommune om at
sikre, at Lejodde lukkes for offentlighedens adgang dog på nær stranden. Ønsket
er at beskytte rastende fugle mod forstyrrelser.
Lejodde ligger umiddelbart nord for Korsør (se kortbilag 1).
Det er et 65 ha. stort naturareal med strand, strandenge og søer herunder den
ca. 20 ha store Lejsø. Lejodde indgår i Natura 2000-område nr. 116 ”Centrale
Storebælt og Vresen”. Naturarealerne er beskyttet mod tilstandsændringer efter
naturbeskyttelseslovens § 3. Lejodde er et populært bynært rekreativt område,
der benyttes af bl.a. lystfiskere, fuglekiggere og hundeluftere.
I foråret og forsommeren er Lejodde et vigtigt område for
ynglende fugle. Forår og efterår er området et vigtigt rasteområde for et stort
antal trækkende vade- og andefugle.
Lejodde er privatejet. Der er offentlig adgang til stranden
og strandengene til fods efter bestemmelser i naturbeskyttelsesloven. Slagelse
Kommune har dog skiltet med forbud mod offentlig adgang på strand og strandenge
i perioden 1. marts - 30. juni med hjemmel i naturbeskyttelseslovens § 27.
Beslutningen herom er truffet i Teknik- og Miljøudvalget den 4. november 2013.
Skiltningen skal sikre mod forstyrrelser af ynglende fugle især dværgterne, som
er særligt udpeget for Natura 2000-området. Dværgternen yngler på strandvolden,
og derfor er selve stranden også omfattet af adgangsforbuddet. Resten af året
kan man færdes til fods på såvel strand som strandenge (se kortbilag 2). Hund
skal holdes i snor. Der drives jagt i området.
Lodsejer har mulighed for lovligt at forhindre
offentlighedens adgang til strandenge og søer ved at opsætte kreaturhegn ned
mod stranden. Lodsejer har dog ikke ønsket at opsætte hegn mod kystsiden, da
han mener, at et sådant ville være stærkt udsat for havets kræfter en stor del
af året.
Lodsejer ønsker, at det eksisterende forbud udvides med et
forbud mod færdsel uden for yngleperioden, hvor færdsel til fods på stranden
dog tillades. Lodsejer har begrundet ønsket med, at publikum (ofte med
løsgående hunde) i trækperioden forstyrrer et stort antal fugle, som har behov
for at hvile og søge føde i Lejsø.
Center for Teknik og Miljø har forelagt sagen for Slagelse
Kommunes Natursamråd. Rådet består af repræsentanter fra Jagtforeningernes
Kommunale Fællesråd, Dansk Ornitologisk Forening (DOF), Danmarks
Naturfredningsforening (DN), Sportsfiskerforeningerne, Gefion, Dansk
Skovforening, Museum Vestsjælland, Bevaringsforeningerne, Naturstyrelsen,
VisitVestsjælland, Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget samt Center for Teknik og
Miljø.
Følgende bemærkninger er indkommet fra Natursamrådets
medlemmer:
· Danmarks Jægerforbund Slagelse taler for, at det eksisterende
forbud udvides således, at der i efterårsperioden kun er adgang langs stranden.
Dette begrundes med, at Lejodde er et yndet rasteområde for mange trækfugle.
Senest er et stort antal traner begyndt at raste på Lejodde. Der er ynglende
terner og tidligere ynglede her brushøns, som desværre er jaget bort af
publikum. Det nye feriecenter tæt på området vil give et større tryk på
naturen.
· Dansk Ornitologisk Forening synes det er en god ide at ændre adgangsforbuddet,
så færdsel er henvist til stranden i perioden 1. marts til 31. oktober. Dog
under forudsætning af, at der er tilstrækkeligt vand i Lejsø. Søen er en af
Vestsjællands vigtigste vadefuglelokaliteter.
· Danmarks Naturfredningsforening kan ikke støtte et forslag om at
lukke området i fuglenes træktid. For DN er det vigtigt både at beskytte og
benytte, og det mener DN er tilgodeset af adgangsforbud i yngletiden og adgang
efter naturbeskyttelseslovens regler resten af året. Løse hunde er et problem i
hele Danmark og løses ikke ved at lukke al natur, men f.eks. ved hundeskove
eller flere autoritative opsyn i naturområder. Desuden mener DN Slagelse, at en
regulering af vandstanden i Lejsø med f.eks. et stigbord vil være en meget stor
hjælp for fuglelivet i området.
· Friluftsrådet mener ikke, at der er grund til at forbyde
adgangen, idet fuglene her er vant til at blive forstyrret under trækket og
blot kommer tilbage uden skade på unger eller lignende. Det foreslås, at man på
skilte oplyser om, at man ikke bør gå derud og forstyrre, hvis der er mange
trækfugle, idet de er bedre at observere på afstand.
· Korsør Lysfiskerforening giver udtryk for, at den stiltiende har
accepteret det nuværende adgangsforbud i fuglenes yngletid. Foreningen finder
det dog uacceptabelt, at man ikke længere lovligt kan fiske fra stranden i
denne periode. Foreningen anbefaler en effektiv beskyttelse af området, idet
foreningen mener, at en massiv byudvikling op mod Lejodde har betydet øget
menneskelig trafik. Foreningen mener, at man kan varetage beskyttelsen og
samtidigt sikre muligheden for at fiske fra stranden, hvis der alene tillades
adgang på Lejodde ad den vestlige strand til spidsen året rundt. Foreningen
mener, at man dermed sidestiller den nye brugerkreds i området (forårsaget af byudvikling)
med ”gamle dage” med hensyn til gåafstande. Foreningen
efterlyser bedre kontrol af de eksisterende adgangsregler og foreslår, at der
skiltes med forbud mod at medbringe hund på Lejodde (også hund i snor).
Retligt
grundlag
Slagelse Kommune har med hjemmel i naturbeskyttelseslovens §
27 mulighed for at lukke for offentlighedens adgang, hvis særlige forhold taler
for dette.
Handlemuligheder
· Som foreslået af ejer udvides det nuværende forbud med et forbud
mod offentlig adgang resten af året, dog undtaget stranden, hvor forbuddet kun
gælder 1. marts – 30. juni (som nu).
· Som foreslået af jægerforbundet udvides det nuværende forbud med
et forbud mod offentlig adgang i efterårsperioden 1. september – 31. oktober dog
undtaget stranden.
· Som foreslået af DOF ændres det nuværende forbud med et forbud
mod offentlig adgang i perioden 1. juli – 31. oktober dog undtaget stranden.
· Som foreslået af DN og Friluftsrådet bevares det nuværende forbud
mod offentlig adgang i fuglenes yngletid 1. marts – 30. juni på Lejodde
(inklusive stranden) uændret, og der opfordres evt. via skiltning til at tage
hensyn til fugle i træktiden.
· Det nuværende adgangsforbud på stranden genovervejes med mulighed
for at imødekomme ønsket fra Korsør Lystfiskerforening om at tillade adgang til
Lejodde alene ad den vestlige strand til spidsen hele året.
Vurdering
Det er velbeskrevet, at gående personer kan forstyrre
rastende fugle i vådområder. Flugtafstanden for vade- og andefugle varierer
typisk mellem 100 og 300 meter. En konkret vurdering af, hvilken effekt
menneskelige forstyrrelser har på en given lokalitet er erfaringsmæssigt meget
vanskeligt og tidskrævende. For Lejsø og Lejodde findes der ikke sådanne
undersøgelser, men lodsejer har tilkendegivet, at forstyrrelsen efter hans opfattelse
er betydelig.
Lejsø er med en længde og bredde på henholdsvis 700 og 300
meter relativ lille. Center for Teknik og Miljø vurderer, at forstyrrelser af
rastende fugle forårsaget af gående i nogle situationer utvivlsomt finder sted.
Det er dog efter Centerets vurdering ikke muligt objektivt at fastslå den
faktiske betydning af forstyrrelserne.
Center for Teknik og Miljø vurderer, at Slagelse Kommune med
den nuværende skiltning bidrager til at sikre de beskyttelsesinteresser
(ynglende dværgterne og splitterne), som er formuleret i statens Natura
2000-planer. Yderligere adgangsbegrænsning vil ikke have væsentlig betydning
for Natura 2000-interesserne, men vil kunne have en betydning for fuglelivet
generelt.
Center for Teknik og Miljø har foretaget en sammenligning
med bestemmelserne for de tre lokale vildtreservater Holsteinborg Nor,
Helleholm Vejle og Skælskør Nor og Fjord. Der er tale om tre områder, som af
staten er underlagt restriktioner af hensyn til det sårbare fugleliv.
Bestemmelserne indeholder forbud mod sejlads og jagt året rundt, samt en
begrænsning af offentlighedens adgang alene i fuglenes yngletid. Helleholm
Vejle på Agersø har en størrelse (140 ha), som tilnærmet er sammenligneligt med
Lejodde. De øvrige reservater er væsentligt større.
I forhold til bestemmelserne i vildtreservaterne vil en
begrænsning af offentlighedens adgang uden for fuglenes yngletid kunne ses som
restriktivt.
Hvis der, som foreslået af Danmarks Jægerforbund og DOF,
skiltes med adgangsforbud i sensommer/efterår på strandengene vil det medføre,
at der bliver tre forskellige sæt regler for adgang i området gældende for
henhv. yngletid, træktid og resten af året. Efter Centrets opfattelse vil dette
være vanskeligt at formidle ved skiltning i området og kunne være svært at
efterfølge som besøgende.
Hvis der som foreslået af Korsør
Lystfiskerforening alene tillades adgang til Lejodde fra områdets vestside til
spidsen året rundt, vil det betyde, at det nuværende adgangsforbud i fuglenes
yngletid skal ophæves på stranden. Det gælder tilsvarende hvis DOF´s forslag om
at tillade adgang på stranden fra 1. marts imødekommes. Som sagen er forelagt
kommunen, og som den er behandlet i Natursamrådet, omhandler den alene
lodsejers ønske om at udvide det eksisterende adgangsforbud i fuglenes yngletid
med et adgangsforbud uden for yngletiden. Det kan besluttes at genoverveje det
eksisterende adgangsforbud i yngletiden på stranden. Der skal indgå en
vurdering af, hvilken betydning denne adgang vil have for ynglende dværgterne,
og om der er konflikt med Natura 2000-planen for området. Det kan besluttes at
udskyde stillingtagen til adgangen på den øvrige del af Lejodde indtil en sådan
fornyet vurdering er foretaget. I den forbindelse sikres ny partshøring.
Kommunen har ingen bemyndigelse
til kontrol i forbindelse med gældende adgangsregler.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.
at det nuværende adgangsforbud for offentligheden på strand og strandenge i
perioden 1. marts – 30. juni bevares uændret
2.
at der via skiltning opfordres til at tage hensyn til rastende fugle.
Beslutning i Erhvervs-,
Plan- og Miljøudvalget den 5. december 2016:
Fraværende:
Godkendt.