Forebyggelses- og Seniorudvalget (2018-2021) – Dagsorden – 7. juni 2018



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2018-21852               Dok.nr.: 330-2018-259543                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Dagsordenen godkendes

2. Orienteringspunkter Forebyggelses- og Seniorudvalget (O)

2.     Orienteringspunkter Forebyggelses- og Seniorudvalget (O)

Sagsnr.: 330-2018-24404               Dok.nr.: 330-2018-274164                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
1. Orientering fra udvalgets formand
2. Orientering fra udvalgets medlemmer
3. Orientering fra Center for Sundhed og Ældre
Der foreligger følgende punkter til orientering fra Center for Sundhed og Ældre, jfr. bilag 1:
3. a):
Status på Ombygning Skælskør Plejecenter.
3. b):
Ansøgning om midler fra satspulje.
3. c):
Nyt aktivitets tilbud i Amaliehaven– Dagcenter for borgere med demens i Plejecenter Smedegade, jf. bilag 2.
3. d):
Evaluering efter ændring af serviceniveau ved levering af genbrugshjælpemidler.
3. e):
Status på Hjælpemiddelområdet – Øvrige ansøgninger (ventelistesager).
3. f):
Vandrefestival i Slagelse Kommune.
3. g):
Rigtige Mænd løbet.
3. h):
Kræftrehabilitering:
3. i):
Genoptræning inden for 7 dage:
3. j):
Sags- og mødeoversigt pr. 7. juni 2018 jf. bilag 3.
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget tager orienteringerne til efterretning

3. Opfølgning på økonomi (B)

3.     Opfølgning på økonomi (B)

Sagsnr.: 330-2018-3718                 Dok.nr.: 330-2018-267269                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Opfølgning på handleplaner.
Baggrund
På Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde i maj 2018 blev besluttet, at man ønsker at gendrøfte opfølgning på plejecentrenes handleplaner. Der er foretaget opfølgning på handleplaner på de 2 kommunale plejecentre, der har handleplaner. Derudover er modtaget handleplaner fra Den Selvejende Institution Antvorskov.
På udvalgets møde i maj blev godkendt handleplan for afvikling af forventet merforbrug i hjemmeplejen på ren drift 2018 i størrelsesordenen 12 mio. kr. Der er foretaget en første opfølgning på denne handleplan.
Som oplyst på mødet i maj, vil en væsentlig konsekvens af handleplanen for Hjemmeplejen være, at Sygeplejens økonomi bliver udfordret. I denne sag fremgår status på udarbejdelse af handleplan for sygeplejen.
Endeligt skal bemærkes, at myndighedsområdet i budgetopfølgningen på udvalgets møde i maj fremkom med et forventet merforbrug på ca. 7,3 mio. kr. i 2018. Der henvises til separat sagspunkt på denne dagsorden, hvori præsenteres udkast til handleplan for myndighedsområdet.
Herefter følger en gennemgang af områder med handleplaner:
Plejecentre
Der var 4 kommunale plejecentre, som havde overført merforbrug fra 2017; Smedegade, Skovvang, Blomstergården og Skælskør. Handleplanerne for Smedegade og Skovvang er afsluttede, da de har indhentet merforbruget. Blomstergården og Skælskør følger handleplanerne og forventes i balance ved udgangen af 2018. Disse 2 handleplaner ses i bilag 1 og 2.
Det skal hertil bemærkes, at der ikke er foretaget udligning på tværs af plejecentrene ifm. regnskabsafslutningen 2017. Det betyder, at alle plejecentre fik overført deres mer-/mindre forbrug fra 2017. I handleplanen for afvikling af overført merforbrug fra 2017 hjemme- og sygeplejen indgik, at nogle af de kommunale plejecentre, som havde overført overskud fra 2017, bidrog til at afvikle merforbrug i hjemme-/sygeplejen, med i alt 0,669 mio. kr. Derudover indgik 1 mio. kr. fra Antvorskov, dette var en del af deres overførte overskud. Det skal hertil bemærkes, at Antvorskov ifm. budgetomplaceringer i efteråret 2017 fik tilført 1,85 mio. kr.
Den Selvejende Institution Antvorskov indmeldte ved budgetopfølgning ultimo marts 2018, at man i 2018 forventer merforbrug på i alt 1,65 mio. kr. Dette er fordelt med 0,45 mio. kr. på plejecentret og 1,2 mio. kr. på hjemmeplejen. Antvorskov har udarbejdet 2 handleplaner, for henholdsvis hjemmeplejen og plejecentret. Disse ses i bilag 3 og 4. Det skal bemærkes, at handleplanen for Antvorskov Plejecenter ikke beskriver konkrete handlinger, udelukkende at underskud minimeres inden for plejecentrets budget. I forhold til forventet merforbrug på Antvorskovs hjemmeplejedel, oplyser Antvorskov at: ”Det er Antvorskovs vurdering, at det forventede merforbrug alene skyldes en for lav afregningstakst, hvorfor en realistisk handleplan ikke er en mulighed”.
Hjemmeplejen
Der er foretaget første opfølgning på handleplan for hjemmeplejen ift. ren drift 2018. Status på handleplanen ses i bilag 5.
Sygeplejen
Som beskrevet i sagen om handleplaner på udvalgets møde i maj, har hjemmeplejens handleplan haft den konsekvens, at Sygeplejens økonomi bliver udfordret. Årsagen er, at en ny takstmodel for konkret afregning af timer uddelegeret fra sygeplejen til udførsel af hjemmeplejen vil medføre, at sygeplejen skal afregne i størrelsesordenen ca. 6,5 mio. kr. mere til hjemmeplejen end hidtil. Der arbejdes pt. på at færdiggøre denne nye model for afregning af uddelegerede sundhedslovsydelser. Derudover er der behov for, at der analyseres nærmere på sygeplejens økonomi samt opgaveportefølje. Der vil på kommende udvalgsmøde blive forelagt udkast til handleplan på Sygeplejens område.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. Styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes. ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune” indeholder retningslinjer for budgetopfølgningerne.
Handlemuligheder
Forebyggelses- og Seniorudvalget skal godkende eller afvise opfølgning på handleplaner for de 2 kommunale plejecentre samt hjemmeplejen.
Derudover skal udvalget beslutte, hvorvidt de 2 handleplaner fra Antvorskov kan godkendes eller ikke.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at de kommunale plejecentre følger de udarbejdede handleplaner, hvorefter plejecentrenes økonomi må forventes at balancere ved udgangen af 2018.
De modtagne handleplaner fra Antvorskov på henholdsvis plejecentret og hjemmeplejen anbefales ikke godkendt. Handleplanerne lever ikke op til de gældende regler for handleplaner i Slagelse Kommune. Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren har møde med Antvorskovs leder medio juni.
For så vidt angår sygeplejen, følges det igangværende arbejde i forbindelse med analysen tæt.
På Hjemmeplejen er foretaget første opfølgning på handleplanen for ren drift 2018. Status på handleplan ses i bilag 5.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ovenstående giver ikke anledning til bevillingsmæssige korrektioner.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget godkender opfølgning på handleplaner fra de 2 kommunale plejecentre Blomstergården og Skælskør.
2.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget ikke godkender udkast til handleplaner fra Antvorskov og anmoder Antvorskov at genfremsende reviderede handleplaner med konkrete indsatser jf. gældende regler til udvalgets møde i august.
3.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget godkender opfølgning på handleplan for Hjemmeplejen samt tager orientering vedrørende sygeplejen til efterretning.

4. Økonomi 2018 - Handleplan Myndighedsområdet (B)

4.     Økonomi 2018 - Handleplan Myndighedsområdet (B)

Sagsnr.: 330-2018-3718                 Dok.nr.: 330-2018-271197                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Godkendelse af handleplan for imødegåelse af Myndighedsområdets forventede merforbrug på drift 2018. 
Baggrund
I budgetopfølgningen ultimo marts 2018 fremgik det, at der forventes merforbrug på myndighedsområdet samlet set i 2018 på ca. 7,3 mio. kr. Der er nu udarbejdet udkast til handleplan. Handleplanen ses i bilag 1.
Myndighedsområdet
Viser forventet merforbrug ved udgangen af 2018 på ca. 7,3 mio. kr. samlet set. Overordnet specifikation ser således ud:
- Visitation til hjemmehjælp viser pt. et forventet merforbrug på ca. 0,55 mio. kr. Dette tal er behæftet med stor usikkerhed. Antal visiterede timer viser en stigning i årets første måneder, hvorimod antal modtagere ligger stabilt. Der er således tale om en stigning i gennemsnitligt antal visiterede timer pr. boger. Stigningen ses på alle takstzoner, dog primært aften. Der arbejdes pt. på nærmere analyse af årsagen
- Plejevederlag viser forventet merforbrug på ca. 1,8 mio. kr. Årsagen er, at årets første måneder viser et højere udgiftsniveau end hidtil
- Huslejetab forventes at vise merforbrug på ca. 2,3 mio. kr., heraf 0,7 mio. kr. vedrørende de 24 boliger på Blomstergården som Skælskør Plejecenter fraflytter, hvorefter de står tomme
- Særligt dyre enkeltsager; En ekstra refusion som modtages fra staten til særligt dyre enkeltsager. Den endelige refusionsopgørelse sker på tværs af alle centres udgifter til den enkelte borger – refusionen tilgår ikke det respektive center efter forbrug, men det center der afholder de udgifter som udløser refusionen. Det er således tilfældigt, hvorvidt CSÆ modtager indtægter via denne ordning. I 2017 blev regnskab for CSÆ en merudgift, hvilken er overført til 2018, hvorefter området pt. fremstår med et forventet merforbrug på ca. 1 mio. kr. Der er intet budget på området
- ”Øvrige myndighedsområder” forventes totalt set at fremkomme med et merforbrug på ca. 2,6 mio. kr. Heraf vedrører 1,7 mio. kr. efterregulering 2017 vedrørende afregning til private leverandører af praktisk hjælp og personlig pleje. Årsagen er, at der i 2017 var et stort merforbrug i den kommunale hjemmepleje, hvilket medfører tilsvarende højere afregningstakster til de private leverandører. Pt. genberegnes nye timepriser til private leverandører, i overensstemmelse med de kommunale leverandører
- Øvrige områder under myndighed balancerer samlet set.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. Styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes. ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune” indeholder retningslinjer for budgetopfølgningerne.
Handlemuligheder
Der er udarbejdet udkast til 2-årig handleplan på myndighedsområdet. Handleplan ses i bilag 1.
Handleplanen beskriver følgende indsatsområder:
1) 11 midlertidige pladser på Bjergbyparken nedlægges – set i sammenhæng med separat sag på denne dagsorden vedrørende etablering af midlertidige boliger på Blomstergården (de 11 midlertidige pladser på Bjergbyparken er finansieret af budget til frit valg hjemmepleje på myndighedsområdet)
2) Udgifter til huslejetab nedbringes, ved ibrugtagning af 24 ledige boliger på Blomstergården jf. separat sag på denne dagsorden (huslejetab finansieres af budget under øvrig myndighed)
3) Ophør af visitation til ydelsen hovedrengøring til hjemmeboende borgere pr. 1. september 2018. Det betyder, at de borgere der er visiteret til rengøring ikke længere får hovedrengøring, hvilket svarer til 3 timers ekstra rengøring årligt. Pt. modtager ca. 1.640 borgere hovedrengøring. Dette er en serviceforringelse og vil medføre ændring i Kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp.
4) Ophør med visitation til omsorgspakke til hjemmeboende borgere pr. 1. september 2018. Pt. modtager ca. 72 borgere 1 time pr. uge i omsorgstid til f.eks. højtlæsning, hyggesnak, gåtur, hjælp til at købe tøj mm. Dette er en serviceforringelse og vil medføre ændring i Kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp.
5) Undersøge muligheder og tiltag, der kan nedbringe udgiftsniveau samt tilvejebringe ”reserveret pulje” – hvilken fremadrettet kan anvendes til finansiering af ”ikke styrbare områder” på myndighedsområder. ”Ikke styrbare områder” omfatter eksempelvis udgifter til særligt dyre enkeltsager, huslejetab, plejevederlag mm.
Til pkt. 3 og 4 skal bemærkes, at disse særydelser oprindeligt blev finansieret af puljemidler til et ”permanent løft af ældreområdet” – også benævnt ”Mia. pulje” - jf. Finansloven 2014. Da puljemidlerne blev gjort til en permanent del af udvalgets budgetramme fra 2017, hvorfor der i starten af 2017 blev vedtaget en permanent udmøntning.
Proces for implementering:
Udkast til handleplan på Myndighedsområdet - for så vidt angår bortfald af hovedrengøring og omsorgspakke -  sendes i høring til Ældrerådet, hvorefter sagen genoptages på Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets møde i august 2018 til endelig beslutning.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at det ikke er realistisk, at bringe myndighedsområdet i budgetbalance i løbet af 2018. Årsagen er, at dels er der kun ½-år tilbage af 2018, dels er der tale om indsatser som tager tid at effektuere og dermed implementere. Der er således behov for en 2-årige handleplan. Styringsreglerne i Slagelse Kommune beskriver, at handleplaner er 1-årige. Der er således behov for, at der vedtages dispensation til, at forventet merforbrug afvikles over 2-år, dvs. 2018 og 2019, hvorefter området må forventes at være i budgetbalance ved udgangen af 2019.
Det er administrationens vurdering, at de i handleplanen beskrevne indsatser er realistiske. Det er i den givne situation er nødvendigt, at der vedtages serviceforringelser for borgerne – ophør af hovedrengøring og omsorgstid (punkt 3 og 4 i handleplanen) - såfremt den vedtagne budgetramme for 2018 skal overholdes og dermed være tale om retvisende budgetter. Yderligere skal bemærkes, at indsatser i handleplanen vedrørende nedlæggelse af 11 midlertidige pladser på Bjergbyparken samt nedbringelse af huslejetab på ledige boliger på Blomstergården (punkt 1 og 2) har direkte sammenhæng med separat sag på denne dagsorden vedrørende ”Midlertidige boliger”.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Såfremt de beskrevne ændringer i serviceniveau vedtages, vil det få konsekvens for antal visiterede timer til hjemmepleje og dermed tilpasning af antal medarbejdere i hjemmeplejen. Denne konsekvens vil være gældende fra september 2018.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget godkender udkast til handleplan på Myndighedsområdet for så vidt angår punkt 5
2.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget sender udkast til handleplan, for så vidt angår punkt 3 og 4, til høring i Ældreråd, hvorefter sagen genoptages til beslutning på udvalgets møde i august
3.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget anbefaler overfor Økonomiudvalg og Byråd, at der dispenseres fra ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune”, sådan at handleplan kan afvikles over 2 år.

5. Overførsel af anlæg fra 2018 til 2019 - Forebyggelses- og Seniorudvalget (B)

5.     Overførsel af anlæg fra 2018 til 2019 - Forebyggelses- og Seniorudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2018-3718                 Dok.nr.: 330-2018-267375                                Åbent
Kompetence: Byrådet.
Beslutningstema
Udvalget skal indstille til Økonomiudvalg og Byråd, hvilke anlægsbevillinger, der på baggrund af Budgetopfølgning 2 for 2018, foreslås overført til 2019.
Baggrund
Fagudvalgenes Budgetopfølgning 2 for 2018 viste en forventning om et samlet mindre forbrug på anlæg i 2018 på 70,9 mio. kr. Byrådet besluttede på den baggrund på mødet den 28. maj 2018, at få udarbejdet et forslag til anlægsbevillinger, der udskydes fra 2018 til 2019. Formålet hermed er at sikre et mere retvisende budget for 2018 samt en opdatering af anlægsrammen i Budget 2019-2022.
Udgangspunkt for vurderingen af, om en bevilling overføres, er den forbrugsvurdering for 2018, der blev gjort i forbindelse med Budgetopfølgning 2. Udvalget har dog mulighed for at pege på og kommentere konkrete forhold, der justerer på dette grundlag, inden samlet sag forelægges Økonomiudvalg og Byråd i juni.
I Bilag 1 er vist udvalgets anlæg i 2018 med forventet forbrug i henhold til Budgetopfølgning 2 samt bemærkninger hertil.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
Handlemuligheder
Udvalget kan bekræfte oversigten i Bilag 1 til overførsel af anlægsbevilling til 2019 eller vælge at indstille ændringer heri.
Vurdering
Det anbefales, at der af anlægsmidler afsat til renovering af Aktivitetshuset Midgård overføres 3,057 mio. kr. til 2019. Ud af den samlede anlægsbevilling på 4 mio. kr. forventes 0,943 mio. kr. anvendt i 2018, resten først i 2019. Årsagen er, at der skal planlægges, indhentes tilbud mm.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.   at  Forebyggelses- og Seniorudvalget til Økonomiudvalg og Byråd anbefaler overførsel af anlæg fra 2018 til 2019 som vist i Bilag 1 svarende til 3,057 mio. kr.

6. Budgetprocessen 2019 (O)

6.     Budgetprocessen 2019 (O)

Sagsnr.: 330-2018-32163               Dok.nr.: 330-2018-274776                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Orientering om status på budgetproces 2019-2022.
Baggrund
Byrådet besluttede i marts 2018 budgetproces for 2019-2022.
En del af budgetprocessen er udarbejdelse af råderumskatalog svarende til 2% af serviceudgifterne. På Forebyggelses- og Seniorudvalgets område skal findes råderumsforslag for i alt 16,3 mio. kr.
Byrådet har ønsket en stærk decentral involvering i processen. I april besluttede Sektor-MED i Center for Sundhed- og Ældre, at afholde inspirationseftermiddag. 2 medarbejdere fra hvert område/afdeling var indbudt til at deltage i workshop den 30. april. Der var rigtigt mange deltagere og output blev ca. 130 forslag til råderumskatalog. Disse af meget forskellig karakter.
Alle Lokal-MED har i april/maj drøftet deres input til råderum og den 16. maj blev afholdt ekstraordinært Sektor-MED, hvorpå fremkomne forslag blev drøftet.
Forslagene gennemgås pt., og en del af disse indgår i den videre budgetproces. Øvrige forslag vil blive samlet op på diverse Lokal-MED, da der er mange forslag, man med fordel kan arbejde videre med i de enkelte områder/afdelinger.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at rigtigt mange medarbejdere har deltaget konstruktivt med mange forslag til råderumskatalog, set ud fra egen hverdag.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget tager orienteringen til efterretning.

7. Værdighedspolitik for Ældreplejen i Slagelse Kommune (B)

7.     Værdighedspolitik for Ældreplejen i Slagelse Kommune (B)

Sagsnr.: 330-2017-69998               Dok.nr.: 330-2018-268100                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Vedtagelse af Værdighedspolitik for Ældreplejen i Slagelse Kommune samt principbeslutning om anvendelse af ekstra finanslovsmidler til indsatsområdet ”pårørende til svækkede ældre” jf. bestemmelserne om nyt område i Værdighedspolitikken fra 2018.
Baggrund
Den første Værdighedspolitik skulle vedtages og offentliggøres senest den 1. juli 2016. Derefter skal Byrådet inden for det første år i valgperioden vedtage en Værdighedspolitik for den kommunale ældrepleje. Da der var kommunalvalg i november 2017, skal Byrådet i 2018 vedtage en Værdighedspolitik for kommunens ældrepleje gældende for den nye valgperiode
Seniorudvalget behandlede på mødet i marts 2018 sag Værdighedspolitik for Ældreplejen i Slagelse Kommune. Det blev besluttet, at sende den eksisterende Værdighedsproces i høring med det formål, at få tilbagemeldinger på, hvad de respektive høringsberettigede ønsker ændret/tilføjet.
Der er modtaget høringssvar fra Ældrerådet samt Bruger-/Pårørenderådene på Plejecentrene Møllebakken og Bjergbyparken. Høringssvar ses i bilag 1-3.
Retligt grundlag
Finansloven 2016-2018.
Handlemuligheder
Krav og rammer for Værdighedspolitik
Reglerne om Værdighedspolitik for Ældreplejen beskriver, at de nye Værdighedspolitikker, som vedtages i 2018 skal som minimum beskrive, hvordan ældreplejen kan understøtte følgende områder i forhold til plejen og omsorgen af den enkelte ældre:
1) Livskvalitet
2) Selvbestemmelse
3) Kvalitet, tværfaglighed og sammenhæng i plejen
4) Mad og ernæring
5) En værdig død
6) Pårørende.
Området ”pårørende” er ny fra 2018. Øvrige områder er identisk med kravene til den første Værdighedspolitik i 2016.
Ekstra finanslovsmidler
Til den nye indsats ift. ”pårørende til svækkede ældre” er der i finansloven for 2018 afsat 60 mio. kr. årligt fra 2018 og frem. Pengene udmøntes til kommunerne via bloktilskuddet ifm. midtvejsreguleringen i sommeren 2018. Slagelse Kommunes andel forventes at udgøre i størrelsesordenen 0,9 mio. kr. Midlerne kan eksempelvis anvendes til ansættelse af pårørendevejledere, der kan bidrage til, at pårørende får viden og værktøjer til at hjælpe bedst muligt, samt at de pårørende kan passe bedre på sig selv og være med til at sikre, at de pårørende ikke står alene og dermed forbliver raske.
Derudover er der i finansloven for 2018 afsat 60 mio. kr. årligt fra 2018 og frem til at understøtte kommunernes arbejde med at sikre ældre en værdig afslutning på livet. Pengene udmøntes til kommunerne via bloktilskuddet ifm. midtvejsreguleringen i sommeren 2018. Slagelse Kommunes andel forventes at udgøre i størrelsesordenen 0,9 mio. kr.
Proces for vedtagelse af ny Værdighedspolitik:
· Udkast til ny Værdighedspolitik vil blive forelagt Forebyggelses- og Seniorudvalget på mødet i august – dette under forudsætning af, at udvalget vedtager ændringer til nuværende Værdighedspolitik på mødet i juni
· Efter udvalgets behandling af udkast til ny Værdighedspolitik, sendes denne i høring hos Ældreråd samt øvrige høringsberettigede
· På Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde i oktober 2018 forelægges høringssvar. Udvalget beslutter herefter om disse giver anledning til ændringer, hvorefter Værdighedspolitik godkendes og sendes til Byrådets endelige godkendelse på mødet i oktober.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Forebyggelses- og Seniorudvalget drøfter og beslutter, hvorvidt høringssvarene giver anledning til ændringer i den eksisterende Værdighedspolitik samt hvordan det nye indsatsområde ” styrkelse af kommunernes indsatser overfor pårørende til svækkede ældre” skal beskrives.
Derudover anbefales, at Forebyggelses- og Seniorudvalget træffer en principbeslutning om anvendelse af de ovenfor beskrevne ekstra finanslovsmidler allerede nu, således at forberedelser kan påbegyndes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Slagelse Kommune har fået tilsagn om puljetilskud på 15,552 mio. kr. til Værdighedsindsatsen i 2018. Disse er udmøntet jf. beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget i oktober 2017.
Derudover er der – jf. ovenfor beskrevet – i finansloven for 2018 afsat midler til henholdsvis indsatserne ”pårørende til svækkede ældre” og ”sikre ældre en værdig afslutning på livet”. I alt forventes disse tilskud at udgøre i størrelsesordenen 1,8 mio. kr. i 2018. Der skal ifm. næste budgetopfølgning søges bevilling hertil.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter, om høringssvar giver anledning til ændringer i eksisterende Værdighedspolitik for Ældre i Slagelse Kommune
2.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter, hvilket indhold der skal indføjes i Værdighedspolitikken vedrørende den nye indsats ”pårørende til svækkede ældre”
3.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget godkender ”Proces for vedtagelse af ny Værdighedspolitik for Ældre” i Slagelse Kommune jf. ovenfor beskrevet
4.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget principgodkender hvad de forventede 0,9 mio. kr. via finanslov 2018 til ”pårørende til svækkede ældre” ønskes anvendt til
5.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget principgodkender, hvad de forventede 0,9 mio. kr. via finanslov 2018 til ”en værdig afslutning på livet” ønskes anvendt til.

8. Navneændring af Skælskør Plejecenter (B)

8.     Navneændring af Skælskør Plejecenter (B)

Sagsnr.: 330-2018-28690               Dok.nr.: 330-2018-248656                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Ønske om navneændring fra Skælskør Plejecenter til Hjemmet ved Noret.
Baggrund
Skælskør Plejecenter har været under ombygning siden februar 2017 og er nu klar til, at beboerne flytter tilbage i uge 22 i 2018, efter at have boet på Blomstergården i Slagelse i ombygningsperioden.  
I forbindelse med tilbageflytningen til Skælskør, ønskes navnet Skælskør Plejecenter ændret, så det fremover hedder Hjemmet ved Noret, alternativt Skælskør Plejehjem.
I det daglige arbejde og i omgangen med beboere, familiemedlemmer og andre interessenter er personalet meget bevidste om sin retorik, da opfattelsen er, at ”vi bliver/gør det vi siger”.
Skælskør Plejecenter er et EDEN certificeret plejehjem, hvor der arbejdes på og tilstræbes at skabe hjemlige og genkendelige rammer, så beboerne føler sig glade og trygge. Beboere og familier har stor indflydelse, og beboeren bestemmer selv, hvordan deres hverdag skal være. Arbejdstiden planlægges ud fra beboernes behov.
Hverdagen tager afsæt i selvbestemmelse, medinddragelse, samarbejde, samvær og fællesskaber. Beboere, familier og medarbejdere møder hinanden med respekt, kærlige relationer, værdighed og omsorg – værdier som er ”byggestenen” for et trygt og værdigt liv, fyldt med glæde, i eget hjem.
Mange beboere synes, at det er svært at tage beslutning om at skulle flytte på plejecenter, da de oplever, at det er ensbetydende med, at deres personlige frihed indskrænkes til et minimum. Personalets oplevelse er, at de fleste bliver positivt overrasket, når de flytter ind på Skælskør Plejecenter og oplever, at de har selvbestemmelse og medinddragelse i deres eget liv, trods at de ikke længere er i stand til at klare sig uden hjælp og støtte i hverdagen.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Udvalget kan godkende ændring af navn til Hjemmet ved Noret, alternativt Skælskør Plejehjem eller fastholde nuværende navn Skælskør Plejecenter.
Til udvalgets orientering, har det andet EDEN certificerede plejehjem i Slagelse Kommune i sin tid fået tilladelse til at hedde Levehjemmet Bjergbyparken.
Vurdering
Administrationen ser ingen hindringer for en navneændring, som vil kunne ske i forbindelse med genåbningen efter ombygningen. Ønsket om navneændring er fælles for nuværende beboere, familiemedlemmer og medarbejdere. Navneændring har været drøftet i Centerrådet (Bruger-pårørenderåd) og ved et afholdt familiearrangement.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Udvalget beslutter, om Skælskør Plejecenter kan ændre navn til Hjemmet ved Noret.

9. Udmøntning af pulje rettet mod forebyggelse af ensomme ældre i lokalområderne (B)

9.     Udmøntning af pulje rettet mod forebyggelse af ensomme ældre i lokalområderne (B)

Sagsnr.: 330-2016-936                   Dok.nr.: 330-2018-267716                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte udmøntningen af puljemidlerne rettet mod forebyggelse af ensomme ældre i lokalområderne.
Baggrund
Udvalget besluttede den 5. april 2018 at afsætte 200.000 kr. af værdighedsmidlerne til forebyggelse af ensomhed blandt ældre borgere i landdistrikterne i Slagelse Kommune. Indkomne ansøgninger til puljen fremgår af bilag 2.
Om puljen
Formålet med puljen jfr. bilag 1 er at forebygge og modvirke ensomhed blandt ældre borgere i lokalområderne i kommunen. Målgruppen er ældre borgere, der er ensomme eller i risiko for at blive det. Puljen er primært tiltænkt aktiviteter drevet af lokalråd, foreninger med videre i Slagelse Kommune. Aktiviteterne skal være afviklet og midlerne brugt inden udgangen af 2018. Der er en ramme på 20.000 kr. pr. ansøgning.
Der har været annonceret om puljen i Søndagsavisen og Korsør/Skælskør Posten. Derudover er der sendt direkte besked til Kultur og Fritid samt Frivilligcentret. Desuden er der annonceret for puljen på www.slagelse.dk
Ansøgningsfristen var den 22. maj 2018 og der er indkommet 17 ansøgninger.
Der foreligger et tvivlsspørgsmål i forhold til ansøgningen fra ”Korsør holder…sammen” er gældende. Administrationen har modtaget en mail efter deadline (den 25. maj) med ændringer til den oprindelige ansøgning. Det oprindelige arrangement blev ikke afholdt (ansøgt beløb 15.000 kr.) og der søges nu 22.500 kr. til andre arrangementer.
Det samlede ansøgte beløb er således 233.000 kr., hvilket overstiger det afsatte beløb til puljen på i alt 200.000 kr.
Administrationen har opstillet to scenarier til fordeling af midlerne, som ses i bilag 3.
”Korsør holder…sammen” er i første scenarie tildelt et reduceret beløb, mens foreningen i andet scenarie ikke er tildelt midler.
I begge scenarier er der lagt vægt på tildeling af midler til de ansøgninger, der vurderes at leve bedst op til de fastsatte kriterier, herunder tildeling til lokalområder og til aktiviteter, der ikke vedrører drift. I de to scenarier er ansøgninger, der kun delvis lever op til kriterierne tildelt et reduceret beløb. Ligeledes er der i begge scenarier foretaget en reduktion af tildelingen til lokalområde Sørby, idet der her er indkommet to ansøgninger, der vedrører samme målgruppe.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget skal beslutte fordelingen af midler til aktiviteter rettet mod ensomme ældre.
Udvalget kan vælge at imødekomme et af administrationens forslag eller fremsætte ændringer til fordelingen af midlerne.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at de indkomne ansøgninger alle helt eller delvist lever op til kriterierne for at modtage støtte. Følgende bemærkninger til enkelte ansøgninger er relevante at drøfte i forhold til tildelingen af midlerne og i hvilken grad ansøgningerne lever op til kriterierne:
To foreninger søger midler, der ligger tæt op af drift (De ældres klub i Korsør og Teaterforeningen Casablanca)
Fire foreninger søger om midler til aktiviteter i henholdsvis Slagelse og Korsør by (Danske Seniorer i Korsør, Brugerrådet Midgård i Slagelse, Aktivitetshuset Midgård i Slagelse og Korsør holder…sammen i Korsør).
Fra lokalområdet i Sørbymagle er der indkommet to ansøgninger, der er målrettet samme målgruppe (samlet kr. 35.000 kr.).
Korsør holder…sammen har efter deadline tilføjet ændringer til ansøgningen over mail og det samlede beløb overstiger rammen på 20.000 kr. (samlet 22.500 kr.).
Pårørendegruppen til demensramte har søgt og fået §18 midler til samme aktivitet, som der søges midler til i nærværende pulje.
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Udvalget drøfter de indkomne ansøgninger og beslutter hvilke, der skal imødekommes, herunder med hvilke beløb.
2.    at  Udvalget tager stilling til, såfremt alle midler ikke fordeles, hvad der skal ske med de resterende midler, under hensyntagen til, at de skal forbruges inden udgangen af 2018.

10. Kvalitetsstandard Omsorgstandpleje (B)

10.   Kvalitetsstandard Omsorgstandpleje (B)

Sagsnr.: 330-2018-10378               Dok.nr.: 330-2018-262693                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal tage stilling til, om Kvalitetsstandard for omsorgstandpleje 2018 (bilag 1) kan godkendes, efter den har været i høring i Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte.
Baggrund
Sundhedsstyrelsen udgav i oktober 2016 en rapport ”Modernisering af omsorgstandplejen” (bilag 2). I rapporten var en anbefaling om, at kommunerne skulle arbejde med visitationen til omsorgstandpleje, herunder en kvalitetsstandard og information til samarbejdspartnere og borgere. Sundheds- og Seniorudvalget besluttede juni 2016, at administrationen skulle arbejde videre med denne anbefaling. Derudover blev det besluttet af Sundheds- og Seniorudvalget, at arbejde videre med model 3 (bilag 3). Model 3 lægger op til, at Omsorgstandplejen leveres af kommunal leverandør og at arbejdet med at videreudvikle de forebyggende indsatser inden for omsorgstandplejen ikke medtages. Udvalget fandt det ikke realistisk at finde midler, så omsorgstandplejen kunne håndtere yderligere forebyggende arbejde for målgruppen. Model 3 lever op til, at retningslinjer for omsorgstandpleje overholdes.
Siden beslutningen er der indgået midlertidig kontrakt med ekstern leverandør, men forsat med det mål, at Den kommunale tandpleje overtager omsorgstandplejen pr. januar 2019.
Der har været afholdt informationsmøde om omsorgstandplejen, hvor alle visitatorer og centersygeplejersker har været inviteret. Kommunes hjemmeside samt Intra er opdateret, så borgere såvel som medarbejdere kan orientere sig om ordningen.
Sundheds- og Forebyggelsesudvalget principgodkendte i marts måned kvalitetsstandarden for omsorgstandpleje. Efterfølgende har kvalitetsstandarden være i høring.
Høringssvarene har været:
Ældrerådet (bilag 4)
Administrationen foreslår at høringssvaret tages til efterretning. Forslaget om at at ”omsorgstandplejen instruerer plejepersonalet i hjemmeplejen og på plejecentrene om, hvordan de kan hjælpe den enkelte borger/beboer, der har brug for hjælp til den daglige mundhygiejne/tandbørstning”, er indarbejdet i kvalitetsstandarden.
Ældrerådet foreslår at man som pensionist gøres bekendt med omsorgstandplejen. Kommunens hjemmeside er opdateret med denne information og myndighedspersoner, der typisk møder borgere i målgruppen er for nyligt klædt på med information om ordningen.
Ældrerådet anbefaler, at der arbejdes videre med at indføre mundplejeplaner jf. modernisering styrelsens anbefalinger. Dette foreslås at udvalget tager til efterretning til videre drøftelser, når kvalitetsstandarden igen skal godkendes.
Handicaprådet
Har i sit møde 24. april 2018 besluttet ikke at give høringssvar
Rådet for Socialt Udsatte (Bilag 5)
Rådet for Socialt Udsatte bemærker, at det er et udmærket tilbud, men at det generelt ikke vil favne målgruppen af socialt udsatte, som har brug for bedre tandpleje.
Retligt grundlag
Sundhedsloven § 131. Kommunalbestyrelsen tilbyder forebyggende og behandlende tandpleje til personer, der på grund af nedsat førlighed eller vidtgående fysisk eller psykisk handicap kun vanskeligt kan udnytte de almindelige tandplejetilbud.
Kvalitetsstandarden er udarbejdet efter samme skabelon som kvalitetsstandarderne på serviceloven. Dette for at skabe en ensartet udtryk for kvalitetsstandarderne.
Handlemuligheder
Kvalitetsstandard for Omsorgstandpleje godkendes af Forebyggelses- og Seniorudvalget Høringssvar er medsendt og til dels indarbejdet i kvalitetstandarden.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at indholdet i kvalitetsstandarden lever op til anbefalingerne udarbejdet af Sundhedsstyrelsen og det serviceniveau, der blev vedtaget af Sundheds- og Seniorudvalget juni 2017. På den baggrund kan kvalitetsstandarden godkendes og høringssvarene tages til efterretning.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ikke relevant
Konsekvenser for andre udvalg
Ikke relevant
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget tager høringssvarene til efterretning
2.    at Kvalitetsstandard 2018 godkendes.

11. Vikarudgifter (O)

11.   Vikarudgifter (O)

Sagsnr.: 330-2018-3718                 Dok.nr.: 330-2018-271775                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
En orientering om vikarforbruget på områderne hjemmepleje, sygepleje og plejecentre.
Baggrund
Forebyggelses- og Seniorudvalget har på seneste møde ønsket en orientering om vikarforbrug på områderne hjemmepleje, sygepleje og plejecentre
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Forebyggelses- og Seniorudvalget kan drøfte vikarforbrug ud fra de i bilag 1 og 2 faktiske forbrug.
Vurdering
Administrationen vurderer, at der fortsat skal være stort fokus på omfanget af anvendelse af vikarer i hjemme- og sygeplejen. Konkret for hjemmeplejens vedkommende indgår netop vikarudgifter som et indsatsområde i den igangværende handleplan for 2018.
For plejecentrenes vedkommende er det vigtigt, at skelne mellem brug af interne (timelønnede) og eksterne (vikar bureauer). Plejecentre har døgndrift – det er således ikke realistisk, at undgå interne vikarer/timelønsansatte til dækning af ferie, fridage, weekender og lignende. Der ud over er der lige nu gang i et større kompetenceudviklings projekt vedrørende demens. Dette finansieres af eksterne puljemidler. Det betyder, at vikarer anvendes til dækning i forbindelse med kompetenceudvikling af fastansatte medarbejdere – finansiering sker via puljemidler. Det er en lille del af vikarudgifter der anvendes til dækning af sygefravær.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget tager orienteringen til efterretning.

12. Etablering af midlertidige boliger samt træningsfaciliteter på Blomstergården (D)

12.   Etablering af midlertidige boliger samt træningsfaciliteter på Blomstergården (D)

Sagsnr.: 330-2016-47341               Dok.nr.: 330-2018-266073                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Videre drøftelse af det fremtidige tilbud om midlertidige boligformer.
Baggrund
På Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde i maj blev besluttet, at man på mødet i juni gerne vil have afdækket prisoverslag ved anvendelse af 24 boliger på Blomstergården til rehabiliteringsboliger og/eller midlertidige boliger (drift samt personale). Med tilknyttede træningsfaciliteter. Samtidig ønsker udvalget behovet for midlertidige boliger tydeliggjort, både på kort og langt sigt. Derudover ønsker udvalget en status på aflastningsboliger, herunder også behovet. Bjergbyparkens midlertidige boliger skal medtages i beregningen.
Begrebet midlertidige pladser kan opdeles i 3 kategorier:
a. Restitutionspladser
b. Rehabiliteringspladser
c. Aflastningspladser
De 3 kategorier kan beskrives således:
a. Restitutionspladser:
En restitutionsplads anvendes typisk til borgere der er for syge til at komme hjem efter sygehusophold, eller hvor det er uforsvarligt at lade borger være hjemme, fx pga. brændt hus, eller lignende.
b. Rehabiliteringspladser:
Et rehabiliteringsophold har til formål, at borger udvikler, fastholder eller genvinder hele eller dele af deres funktionsevne og derved opnår en mere selvstændig livsførelse. Denne type plads benyttes ofte til borgere der efter sygehus ophold er svækkede, med brug for rehabilitering.
c. Aflastningspladser:
Et aflastningsophold er en bunden opgave kommunen er forpligtet til at levere (lov om social service §84), til pårørende der har brug for aflastning af syg ægtefælle op til 3 uger x 4 årligt. Denne type plads anvendes typisk til ægtefælle med stort plejebehov, hvor den raske ægtefælle varetager flere tunge opgaver i hjemmet og/eller demens, der har brug for et ophold med skærmede trygge rammer.
 På nuværende tidspunkt findes 37 midlertidige boliger, som fordeler sig:
- Blomstergården; I alt 24 pladser fordelt:
o 3 aflastningspladser
o 15 restitutionspladser
o 6 rehabiliteringspladser
o Når beboerne fra Skælskør Plejecenter flytter tilbage til Skælskør i maj, vil der fra juni 2018 være 24 ledige boliger på Blomstergården. Der er ikke afsat budgetmidler til drift af disse.
- Bjergbyparken: 11 pladser, der primært anvendes til restitution og i mindre udstrækning til aflastning
- Skælskør Plejecenter; 1 aflastningsplads.
- Solbakken Plejecenter; 1 aflastningsplads.
Økonomi:
De nuværende i alt 24 midlertidige boliger på Blomstergården er budgetlagt med 24 x takst for skærmet plejebolig (444.306 kr. pr. plads i 2018 = 10,7 mio. kr.), 0,9 mio. kr. til en ekstra bemanding i form af en sygeplejerske samt en terapeut og 2,1 mio. kr. til husleje, el, varme og antenne. Derudover 2,5 mio. kr. ekstra til de 6 rehabiliteringspladser. Samlet set 16,3 mio. kr.
Bjergbyparkens 11 pladser finansieres af myndighedens budget til visitation af hjemmehjælp, udgiften er ca. 3,6 mio. kr. årligt i 2018.
Scenarier:
Model 1: Etablering af 24 rehabiliteringspladser på Blomstergården
Det er vurderingen, at såfremt de 24 ledige boliger skal ibrugtages til rehabiliteringspladser, er der – ud over takst pr. bolig svarende til skærmet plads – behov for terapeuter til intensiv træning og i en vis udstrækning også flere sygeplejersker, samt ernæringsassistenter, ekstra SSA/SOSU samt serviceassistent. Det er vurderingen, at de kan drives med følgende ekstra bemanding:
· 7 terapeuter
· 4 sygeplejersker
· 4 SOSU/SSA
· 2 ernæringsassistenter
· 1 serviceassistent
· 1 daglig leder
· Husleje, el, varme og antenne udgifter
Dette svarer til et budget på ca. 18,6 mio. kr.
Det er en forudsætning for etablering af ”Model 1” at der etableres træningsfaciliteter jf. nedenfor.
Model 2: Etablering af 12 rehabiliteringspladser og 12 restitutionspladser på Blomstergården
Det er vurderingen, at såfremt de 24 ledige boliger skal ibrugtages som 12 rehabiliteringspladser og 12 restitutionspladser, er der – ud over takst pr. bolig svarende til skærmet plads – behov for terapeuter til intensiv træning, men med flere sygeplejersker end i model 1. Derudover behov for ernæringsassistenter, ekstra SSA/SOSU samt serviceassistent. Det er vurderingen, at de kan drives med følgende ekstra bemanding:
· 4 terapeuter
· 7 sygeplejersker
· 4 SOSU/SSA
· 2 ernæringsassistenter
· 1 serviceassistent
· 1 daglig leder
· Husleje, el, varme og antenne udgifter
Dette svarer til et budget på ca. 18,6 mio. kr.
Det er en forudsætning for etablering af ”Model 2” at der etableres træningsfaciliteter jf. nedenfor.
Træningsfaciliteter ifm. midlertidige boliger
I forbindelse med indflytningen af Skælskør Plejecenter på Blomstergården blev de daværende træningsfaciliteter inddraget til boliger. Derfor behandlede udvalget den 12. august 2016 sag om træningsfaciliteter på Blomstergården. Udvalget besluttede dengang at etablere midlertidige træningsfaciliteter på Blomstergården (opsætning af pavillon). De nuværende træningsfaciliteter er således midlertidige og etableret efter dispensation fra gældende regler.
Der er behov for en permanent løsning på udfordringen vedrørende manglende træningsfaciliteter. Det er vurderingen, at træningsfaciliteter i størrelsesordenen 200 m2 vil være passende. Hertil kommer ca. 130 m2 yderligere, idet der vil være behov for ekstra samtalerum til pårørende, kontorfaciliteter, lagerrum til opbevaring af hjælpemidler, linned, sygeplejerartikler mm. hvilket der ikke er plads til i de nuværende bygninger. Dvs. totalt set ca. 330 m2. Såfremt der bliver tale om nybyggeri i tilknytning til Blomstergården, skal der afdækkes behov for evt. jordkøb.
Der er tidligere lavet overslag på anlægsudgifter på ovenstående, hvilket i alt beløb sig til ca. 12,6 mio. kr. Såfremt egentligt projekt skal udarbejdes, skal dette overslag kvalificeres yderligere.
Hvis der etableres permanente træningsfaciliteter på Blomstergården sammen med flere rehabiliteringsboliger, at der behov for mere træningsudstyr, idet kapaciteten øges. Det er vurderingen, at der skal bruges ca. 0,3 mio. kr. til ekstra træningsudstyr.
Etablering af permanente træningsfaciliteter på Blomstergården er en forudsætning for de ovenfor beskrevne modeller 1 og 2.
Retligt grundlag
Servicelovens § 83 og § 84
Handlemuligheder
Behovsopgørelse for midlertidige pladser
Der er udarbejdet opgørelse af behov for midlertidige pladser. Den foreløbige konklusion er, at ved etablering af 13 nye midlertidige pladser vil disse kunne dække det nuværende behov. Det skal bemærkes, at behovsopgørelsen er lavet ud fra en kort periodes registrering, ligesom registreringen ikke er at betragte som fyldestgørende.
Ved en øgning i det samlede antal af midlertidige pladser, vil langt flere af de borgere der i dag vurderes til at have et potentielt behov for rehabilitering, men som aldrig henvises pga. kapacitetsbegrænsninger, kunne tilbydes et effektivt ophold. Øgning af kapaciteten med 1 plads vil således kunne dække behovet for op til 17 borgere om året.
Varigheden af et ophold kan med fordel fastsættes til en varighed på 3 uger. Hvis alle pladser kører i 3 ugers rul dannes grundlaget for en stabil drift. Borgere der tilbydes et restitutions- ophold kan således efterfølgende tilbydes et rehabiliteringsophold – evt. efter et kortvarigt ophold i hjemmet til der er en plads ledig. Forudsætning for dette er, at der etableres både rehabiliterings- og restitutionspladser, så disse fleksible kombinationsmuligheder er mulige.
Der vil være behov for tæt opfølgning på alle forløb, så fejlvisiteringen hurtigt identificeres, nyt relevant tilbud etableres til borgeren og pladsen derved frigives til en anden borger, der kan have glæde af opholdet, med direkte effekt på graden af selvhjulpen hed og dermed højere livskvalitet.
Der er pt. ikke udarbejdet egentlig analyse af fremtidens behov for midlertidige boliger. Men ser man på befolkningsprognosen og udviklingen i antal ældre borgere samt udviklingen med flere ikke færdigbehandlede der udskrives fra sygehuset – er det forventningen, at behovet for rehabiliteringspladser og dermed træningsfaciliteter de kommende år vil være stigende. Såfremt der ikke etableres tilstrækkeligt antal rehabiliterings- og/eller midlertidige boliger, vil det bevirke en øget efterspørgsel på hjælp i borgerens eget hjem og dermed stigende udgifter på visitation til personlig og praktisk hjælp samt sygepleje.
Vurdering
Det vil give god mening og effekt, at etablere alle rehabiliteringspladser på samme fysiske placering. Dette giver mulighed for, at skabe en fleksibel og dynamisk udnyttelse af de forskellige fagligheder, herunder stordriftsfordele.
Det anbefales, at nedlægge de 11 midlertidige pladser på Bjergbyparken og i stedet ibrugtage de 24 ledige boliger på Blomstergården. Samlet set etableres derved 13 ekstra midlertidige pladser.
De 24 boliger på Blomstergården anbefales etableret jf. den ovenfor beskrevne ”model 2”, hvorefter der etableres 12 rehabiliteringspladser og 12 restitutionspladser. Denne model vil imødekomme det aktuelle behov for flere pladser til borgere, der udskrives fra sygehuset, som ikke kan komme til egen bolig på grund af stort behov for egentligt sygepleje/færdigbehandling mm. Etablering af 12 restitutionspladser vil samtidig give mere fri kapacitet i de nuværende 6 rehabiliteringsboliger og dermed en bedre udnyttelse af disse ved anvendelse til borgere med et reelt behov for rehabilitering.
Denne model vil eventuelt kunne etableres over 2 budgetår. Det vil således være muligt, at ibrugtage 12 restitutionspladser fra 1. januar 2019, da boligerne er ledige og ikke forudsætter ekstra træningsfaciliteter. Samtidig vil de 11 midlertidige pladser på Bjergbyparken kunne nedlægges.
En nedlæggelse af de nuværende 11 midlertidige pladser på Bjergbyparken vil betyde en mindre udgift på myndighedens budget under visitation til hjemmehjælp på ca. 3,6 mio. kr. årligt, idet disse pladser er finansieret heraf.
En etablering af permanente træningsfaciliteter vil derefter enten kunne påbegyndes projekteret i løbet af 2019 eller vente til 2020. De 12 rehabiliteringspladser kan først ibrugtages når permanente træningsfaciliteter er færdige, idet den midlertidige træningskapacitet ikke er tilstrækkelig til flere brugere.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der er i budget 2018-2021 ikke afsat midler til drift af de 24 ledige boliger på Blomstergården, ligesom der ikke er afsat anlægsbevilling til køb af jord samt etablering af træningsfaciliteter.
Modsatrettet vil fremkomme mindre udgift på ca. 1,86 mio. kr. årligt fra 2019, idet huslejetab for 24 boliger undgås.
Såfremt Scenarie i model 1 eller 2 vælges, vil dette koste i størrelsesordenen 18,6 mio. kr. årligt til personale.
Hvis 11 nuværende pladser på Bjergbyparken nedlægges, vil der fremkomme en mindre udgift på ca. 3,6 mio. kr. årligt på myndighedens budget.
Forudsætningen for nævnte modeller 1 og 2 er, at der opføres permanente træningsfaciliteter. Ved nybyggeri i forbindelse med Blomstergården, vil dette beløbe sig til anlægsudgifter på ca. 12,6 mio. kr. samt efterfølgende diverse driftsudgifter til bygningen. Der er ikke afsat hverken anlægs- og driftsmidler i de nuværende budgetter til dette formål. Såfremt permanente træningsfaciliteter etableres, vil der modsat kunne ske afvikling af den nuværende midlertidige trænings pavillon, denne koster ca. 0,175 mio. kr. årligt i leje + driftsudgifter.
Som beskrevet ovenfor, er det muligt, at etablere ”Model 2” successivt over 2 år. Dette er imidlertid ikke muligt ift. ”Model 1”, det 24 nye rehabiliteringspladser forudsætter ekstra træningsfaciliteter fra ibrugtagningstidspunktet.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget drøfter sagen og tager stilling til, hvad der evt. skal arbejdes videre med.

13. Kommunale tilsyn på plejecentre 2017 (O)

13.   Kommunale tilsyn på plejecentre 2017 (O)

Sagsnr.: 330-2018-29692               Dok.nr.: 330-2018-256175                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget orienteres om det kommunale tilsyn på plejecentrene i 2017.
Baggrund
Kommunalbestyrelsen skal som led i tilsynsforpligtigelsen minimum en gang årligt gennemføre uanmeldt tilsynsbesøg på plejecentrene. Tilsynsbesøget må ikke varetages af leverandører eller personer, der udfører opgaver på området. I Slagelse Kommune varetages tilsynet af Socialtilsyn Øst.
Socialtilsyn Øst har udarbejdet detaljerede tilsynsrapporter til det enkelte plejecenter, samt en samlet årsrapport. Den samlede årsrapport 2017 ses i bilag 1. Nedenstående gives et kort resumé af den samlede årsrapport.
Ved tilsynet i 2017 har der været særligt fokus på:
· Træning og vedligehold af sociale, fysiske og psykiske færdigheder og rehabilitering.
· Pædagogiske indsatser, herunder opfølgning på tiltag afledt af Værdighedspolitikken samt eksistensen og dokumentation af pædagogiske enkeltindsatser.
Socialtilsynet vurderer, at
· Alle plejecentre tilstræber og generelt leverer en god pleje og omsorg for beboerne.
· Plejecentrene skaber en meningsfuld hverdag med individuelt indhold, tryghed og værdighed for beboerne. Der udvises stor fleksibilitet for at imødegå dette.
· Alle sikres kontakt og kommunikation i dagligdagen.
· Visitation til borgere i plejebolig sker i en fagligt begrundet proces.
· Der sikres altid dialog ved indflytning.
· Der er et tydeligt øget fokus på værdier – særligt vedrørende værdighedspolitikken.
· Der ses systematisk dokumentation, der følges op på.
· Der er en åben og reflekterende tilgang til metoder, faglige tilgange og systematik.
· Det er tydeligt at arbejdet med TOBS, triagering og samspillet med akutteamet understøtter kompetenceudvikling og faglighed.
· Der er god opmærksomhed på tværfaglig støtte, eksternt som internt, samt at beboerne oplever sammenhæng i forskellige aktørers indsatser.
· Der er tilfredsstillende opmærksomhed på kost og ernæring samt den sociale afvikling af måltider.
· Der er en mangeartet indsats for aktiviteter, samvær og fællesskab – både dag og aften.
· Der er god opmærksomhed på inddragelse af frivillige.
· Beboeren sikres den nødvendige retssikkerhed og håndtering af magtanvendelser - forebyggelse af magtanvendelser udføres tilfredsstillende.
· Der er tilstedeværelse af kompetente og erfarne ledelser.
· Der er fokus på tilstedeværelse af relevante kompetencer og fokus på behov for relevant kompetenceudvikling.
Socialtilsynet anbefaler bl.a., at
· Plejecentrenes hjemmesider giver et tydeligere billede af muligheder for livskvalitet – særligt blandt de kognitivt svageste.
· Plejecentrene arbejder med, hvordan de konkret vil sikre fokus på livskvalitet.
· Der, på trods af stigende systematik og målrettethed i vurdering af behov for træning og vedligehold af færdigheder, fortsat er potentiale for udvikling på dette område.
· Der på flere plejecentre arbejdes med at tydeliggøre den pædagogiske indsats i anvisninger for fx kommunikation, samvær, relationer og tryghedsskabende handlinger.
Der er ved tilsynet ikke identificeret forhold, der kræver her og nu handlinger.
Med udgangspunkt i de lokale tilsyn følger den enkelte plejecenterleder op på anbefalingerne i tilsynene og iværksætter eventuelle handlinger. Plejecenterlederen orienterer medarbejdere og bruger-pårørende råd, samt sikrer at tilsynsrapporten er tilgængelig på plejecentrets hjemmeside.
Retligt grundlag
Serviceloven, LBK nr. 102 af 29/01/2018, §151, stk. 2
Almenboligloven, LBK nr. 1116 af 02/10/2017, §5
Ældreboligloven, LBK nr. 666 af 17/06/2010
Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, LBK nr. 188 af 08/03/2018, §15 og §16.
Handlemuligheder
Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Vurdering
Administrationen vurderer, at plejecentrene arbejder med anbefalingerne i de lokale tilsynsrapporter og at årsrapporten ikke giver anledning til yderligere tiltag. 
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning.

14. Vikarers adgang til omsorgssystemet (O)

14.   Vikarers adgang til omsorgssystemet (O)

Sagsnr.: 330-2018-34158               Dok.nr.: 330-2018-292643                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Efter forespørgsel fra udvalgsmedlem Ann Sibbern orienteres udvalget om, hvordan der sikres vikarer den nødvendige viden ift. varetagelse af opgaver og mulighed for dokumentation samt, hvordan vikarerne kan sikres adgang til borgernes journaler og mulighed for dokumentation.
Baggrund
Arbejdsgangen er nu, at vikarerne klædes på til at håndtere dagens arbejdsopgaver ved at samtlige besøg gennemgås med vikaren, inden de kører ud. Vikaren gøres opmærksom på særlige forhold og arbejdsdagens indhold. Hvis der opstår tvivlssituationer under vagten, har vikaren altid mulighed for at kontakte andet personale i området. De observationer, vikaren gør sig, og som kræver dokumentation, dokumenteres ved overlevering til fast personale når vagten slutter.
Hvis vikarerne skal have fuld adgang til borgernes journaler, kræver det adgang til omsorgssystemet.
Der har for år tilbage været et antal adgange til vikarer, hvorved vikaren kunne logge på med en fast vikar log ind. Denne arbejdsgang anbefales ikke længere, da det ikke er en personbåret adgang og derved en potentiel risiko for, at der er for åben adgang til personfølsomme data.
Der findes omsorgssystemer, hvor det er muligt, at tilgå systemet via Nem ID og derved sikre en hurtig og sikker adgang til vikaren. Det nuværende omsorgssystem i Slagelse Kommune giver endnu ikke denne mulighed uden at gå på kompromis med persondataloven.
Adgang via Nem ID kan fremover være en løsning, som ønskes medtænkt i et evt. nyt omsorgssystems muligheder.
Det skal præciseres, at de vikarer, vi har ansat, eksempelvis i sommerperioder eller over en længere tidsperiode, tildeles adgang til systemet.
De vikarer der ikke har adgang til omsorgssystemet, er de vikarer, der bestilles ind fra ekstern leverandør. Disse vikarer er i langt de fleste tilfælde bestilt for én dag.
Administrationen har forespurgt hos ekstern vikarleverandør om det var muligt, at de udleverer cpr nr. på de vikarer, der sendes til Slagelse Kommune. Leverandørens svar har været, at det er ikke muligt for dem at levere dette, da det igen ikke er ordentlig adgang med persondata.
En praktisk udfordring med at få oprettet vikarer i vores nuværende system er, at det skal ske vha. administrativ hjælp fra IT afdeling og systemadministrator. Så selv om vi har vikarens cpr nr., så kan det være svært at nå opgaven, inden vikaren skal ud til borgerne. Når der ringes til vikar fra eksternt bureau, så møder, ser og taler vi først med vikaren, når vagten starter. Derfor skal det med de muligheder, vi har nu skulle oprettes på meget kort tid. I den sammenhæng har en IT oprettelse ikke været muligt sammenholdt med, om vikaren vil udlevere cpr. nr., har det ikke været muligt at give vikaradgange til de eksterne vikarer.
Med baggrund i ovenstående har konklusionen været, at måden vi bedst muligt sikrer, at vikaren får viden om de opgaver, de skal løse, sker ved arbejdsgangen, hvor de klædes på til dagens arbejde, når de møder ind til vagten.
Retligt grundlag
Ikke relevant
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
At der forsættes med nuværende arbejdsgang, men også sideløbende holdes ajour med, hvilke mulighed omsorgsudbyderen har, samt ved nyt udbud sikre, at vikarernes adgang til systemet prioriteres.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ikke relevant
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
15. Lukket: Finansiering af nyt omsorgssystem 2018 (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.