12. Etablering af midlertidige boliger samt træningsfaciliteter på Blomstergården (D)
12. Etablering af midlertidige boliger samt træningsfaciliteter på
Blomstergården (D)
Sagsnr.: 330-2016-47341 Dok.nr.: 330-2018-266073 Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Videre drøftelse af det fremtidige tilbud om midlertidige
boligformer.
Baggrund
På Forebyggelses- og
Seniorudvalgets møde i maj blev besluttet, at man på mødet i juni gerne vil
have afdækket prisoverslag ved anvendelse af 24 boliger på Blomstergården til
rehabiliteringsboliger og/eller midlertidige boliger (drift samt personale).
Med tilknyttede træningsfaciliteter. Samtidig ønsker udvalget behovet for
midlertidige boliger tydeliggjort, både på kort og langt sigt. Derudover ønsker
udvalget en status på aflastningsboliger, herunder også behovet. Bjergbyparkens
midlertidige boliger skal medtages i beregningen.
Begrebet midlertidige pladser kan opdeles i 3 kategorier:
a. Restitutionspladser
b. Rehabiliteringspladser
c. Aflastningspladser
De 3 kategorier kan beskrives således:
a. Restitutionspladser:
En restitutionsplads anvendes typisk til borgere der er for
syge til at komme hjem efter sygehusophold, eller hvor det er uforsvarligt at
lade borger være hjemme, fx pga. brændt hus, eller lignende.
b. Rehabiliteringspladser:
Et rehabiliteringsophold har til formål, at borger udvikler,
fastholder eller genvinder hele eller dele af deres funktionsevne og derved
opnår en mere selvstændig livsførelse. Denne type plads benyttes ofte til
borgere der efter sygehus ophold er svækkede, med brug for rehabilitering.
c. Aflastningspladser:
Et
aflastningsophold er en bunden opgave kommunen er forpligtet til at levere (lov
om social service §84), til pårørende der har brug for aflastning af syg
ægtefælle op til 3 uger x 4 årligt. Denne type plads anvendes typisk til
ægtefælle med stort plejebehov, hvor den raske ægtefælle varetager flere tunge
opgaver i hjemmet og/eller demens, der har brug for et ophold med skærmede
trygge rammer.
På nuværende tidspunkt findes 37 midlertidige
boliger, som fordeler sig:
- Blomstergården; I alt 24 pladser fordelt:
o 3 aflastningspladser
o 15 restitutionspladser
o 6 rehabiliteringspladser
o Når beboerne fra Skælskør Plejecenter flytter tilbage til
Skælskør i maj, vil der fra juni 2018 være 24 ledige boliger på Blomstergården.
Der er ikke afsat budgetmidler til drift af disse.
- Bjergbyparken: 11 pladser, der primært anvendes til
restitution og i mindre udstrækning til aflastning
- Skælskør Plejecenter; 1 aflastningsplads.
- Solbakken Plejecenter; 1 aflastningsplads.
Økonomi:
De nuværende i alt 24
midlertidige boliger på Blomstergården er budgetlagt med 24 x takst for skærmet
plejebolig (444.306 kr. pr. plads i 2018 = 10,7 mio. kr.), 0,9 mio. kr. til en
ekstra bemanding i form af en sygeplejerske samt en terapeut og 2,1 mio. kr.
til husleje, el, varme og antenne. Derudover 2,5 mio. kr. ekstra til de 6
rehabiliteringspladser. Samlet set 16,3 mio. kr.
Bjergbyparkens 11 pladser
finansieres af myndighedens budget til
visitation af hjemmehjælp, udgiften er ca. 3,6 mio. kr. årligt i 2018.
Scenarier:
Model 1: Etablering af 24 rehabiliteringspladser på
Blomstergården
Det er
vurderingen, at såfremt de 24 ledige boliger skal ibrugtages til
rehabiliteringspladser, er der – ud over takst pr. bolig svarende til skærmet
plads – behov for terapeuter til intensiv træning og i en vis udstrækning også
flere sygeplejersker, samt ernæringsassistenter, ekstra SSA/SOSU samt
serviceassistent. Det er vurderingen, at de kan drives med følgende ekstra
bemanding:
· 7 terapeuter
· 4 sygeplejersker
· 4 SOSU/SSA
· 2 ernæringsassistenter
· 1 serviceassistent
· 1 daglig leder
· Husleje, el, varme og antenne udgifter
Dette svarer
til et budget på ca. 18,6 mio. kr.
Det er en
forudsætning for etablering af ”Model 1” at der etableres træningsfaciliteter
jf. nedenfor.
Model 2: Etablering af 12
rehabiliteringspladser og 12 restitutionspladser på Blomstergården
Det er
vurderingen, at såfremt de 24 ledige boliger skal ibrugtages som 12
rehabiliteringspladser og 12 restitutionspladser, er der – ud over takst pr.
bolig svarende til skærmet plads – behov for terapeuter til intensiv træning,
men med flere sygeplejersker end i model 1. Derudover behov for
ernæringsassistenter, ekstra SSA/SOSU samt serviceassistent. Det er
vurderingen, at de kan drives med følgende ekstra bemanding:
· 4 terapeuter
· 7 sygeplejersker
· 4 SOSU/SSA
· 2 ernæringsassistenter
· 1 serviceassistent
· 1 daglig leder
· Husleje, el, varme og antenne udgifter
Dette svarer
til et budget på ca. 18,6 mio. kr.
Det er en
forudsætning for etablering af ”Model 2” at der etableres træningsfaciliteter
jf. nedenfor.
Træningsfaciliteter
ifm. midlertidige boliger
I forbindelse
med indflytningen af Skælskør Plejecenter på Blomstergården blev de daværende
træningsfaciliteter inddraget til boliger. Derfor behandlede udvalget den 12.
august 2016 sag om træningsfaciliteter på Blomstergården. Udvalget besluttede
dengang at etablere midlertidige træningsfaciliteter på Blomstergården
(opsætning af pavillon). De nuværende træningsfaciliteter er således
midlertidige og etableret efter dispensation fra gældende regler.
Der er behov for en permanent
løsning på udfordringen vedrørende manglende træningsfaciliteter. Det er
vurderingen, at træningsfaciliteter i størrelsesordenen 200 m2 vil være
passende. Hertil kommer ca. 130 m2 yderligere, idet der vil være behov for
ekstra samtalerum til pårørende, kontorfaciliteter, lagerrum til opbevaring af
hjælpemidler, linned, sygeplejerartikler mm. hvilket der ikke er plads til i de
nuværende bygninger. Dvs. totalt set ca. 330 m2. Såfremt der bliver tale om
nybyggeri i tilknytning til Blomstergården, skal der afdækkes behov for evt.
jordkøb.
Der er tidligere lavet overslag
på anlægsudgifter på ovenstående, hvilket i alt beløb sig til ca. 12,6 mio.
kr. Såfremt egentligt projekt skal udarbejdes, skal dette overslag
kvalificeres yderligere.
Hvis
der etableres permanente træningsfaciliteter på Blomstergården sammen med flere
rehabiliteringsboliger, at der behov for mere træningsudstyr, idet kapaciteten
øges. Det er vurderingen, at der skal bruges ca. 0,3 mio. kr. til ekstra
træningsudstyr.
Etablering
af permanente træningsfaciliteter på Blomstergården er en forudsætning for de
ovenfor beskrevne modeller 1 og 2.
Retligt
grundlag
Servicelovens § 83 og § 84
Handlemuligheder
Behovsopgørelse for
midlertidige pladser
Der er udarbejdet opgørelse af
behov for midlertidige pladser. Den foreløbige konklusion er, at ved etablering
af 13 nye midlertidige pladser vil disse kunne dække det nuværende behov. Det
skal bemærkes, at behovsopgørelsen er lavet ud fra en kort periodes
registrering, ligesom registreringen ikke er at betragte som fyldestgørende.
Ved en øgning i det samlede antal
af midlertidige pladser, vil langt flere af de borgere der i dag vurderes til
at have et potentielt behov for rehabilitering, men som aldrig henvises pga.
kapacitetsbegrænsninger, kunne tilbydes et effektivt ophold. Øgning af
kapaciteten med 1 plads vil således kunne dække behovet for op til 17 borgere
om året.
Varigheden af et ophold kan med
fordel fastsættes til en varighed på 3 uger. Hvis alle pladser kører i 3 ugers
rul dannes grundlaget for en stabil drift. Borgere der tilbydes et
restitutions- ophold kan således efterfølgende tilbydes et
rehabiliteringsophold – evt. efter et kortvarigt ophold i hjemmet til der er en
plads ledig. Forudsætning for dette er, at der etableres både rehabiliterings-
og restitutionspladser, så disse fleksible kombinationsmuligheder er
mulige.
Der vil være behov for tæt
opfølgning på alle forløb, så fejlvisiteringen hurtigt identificeres, nyt
relevant tilbud etableres til borgeren og pladsen derved frigives til en anden
borger, der kan have glæde af opholdet, med direkte effekt på graden af selvhjulpen
hed og dermed højere livskvalitet.
Der er pt. ikke udarbejdet
egentlig analyse af fremtidens behov for midlertidige boliger. Men ser man på
befolkningsprognosen og udviklingen i antal ældre borgere samt udviklingen med
flere ikke færdigbehandlede der udskrives fra sygehuset – er det forventningen,
at behovet for rehabiliteringspladser og dermed træningsfaciliteter de kommende
år vil være stigende. Såfremt der ikke etableres tilstrækkeligt antal
rehabiliterings- og/eller midlertidige boliger, vil det bevirke en øget
efterspørgsel på hjælp i borgerens eget hjem og dermed stigende udgifter på
visitation til personlig og praktisk hjælp samt sygepleje.
Vurdering
Det vil give god mening og
effekt, at etablere alle rehabiliteringspladser på samme fysiske placering.
Dette giver mulighed for, at skabe en fleksibel og dynamisk udnyttelse af de
forskellige fagligheder, herunder stordriftsfordele.
Det anbefales, at nedlægge de 11
midlertidige pladser på Bjergbyparken og i stedet ibrugtage de 24 ledige boliger
på Blomstergården. Samlet set etableres derved 13 ekstra midlertidige pladser.
De 24 boliger på Blomstergården
anbefales etableret jf. den ovenfor beskrevne ”model 2”, hvorefter der
etableres 12 rehabiliteringspladser og 12 restitutionspladser. Denne model vil
imødekomme det aktuelle behov for flere pladser til borgere, der udskrives fra
sygehuset, som ikke kan komme til egen bolig på grund af stort behov for
egentligt sygepleje/færdigbehandling mm. Etablering af 12 restitutionspladser
vil samtidig give mere fri kapacitet i de nuværende 6 rehabiliteringsboliger og
dermed en bedre udnyttelse af disse ved anvendelse til borgere med et reelt
behov for rehabilitering.
Denne model vil eventuelt kunne
etableres over 2 budgetår. Det vil således være muligt, at ibrugtage 12
restitutionspladser fra 1. januar 2019, da boligerne er ledige og ikke
forudsætter ekstra træningsfaciliteter. Samtidig vil de 11 midlertidige pladser
på Bjergbyparken kunne nedlægges.
En nedlæggelse af de nuværende 11
midlertidige pladser på Bjergbyparken vil betyde en mindre udgift på
myndighedens budget under visitation til hjemmehjælp på ca. 3,6 mio. kr.
årligt, idet disse pladser er finansieret heraf.
En etablering af permanente træningsfaciliteter vil derefter
enten kunne påbegyndes projekteret i løbet af 2019 eller vente til 2020. De 12
rehabiliteringspladser kan først ibrugtages når permanente træningsfaciliteter
er færdige, idet den midlertidige træningskapacitet ikke er tilstrækkelig til
flere brugere.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Der er i budget 2018-2021 ikke
afsat midler til drift af de 24 ledige boliger på Blomstergården, ligesom der
ikke er afsat anlægsbevilling til køb af jord samt etablering af
træningsfaciliteter.
Modsatrettet vil fremkomme mindre
udgift på ca. 1,86 mio. kr. årligt fra 2019, idet huslejetab for 24 boliger
undgås.
Såfremt Scenarie i model 1 eller
2 vælges, vil dette koste i størrelsesordenen 18,6 mio. kr. årligt til
personale.
Hvis 11 nuværende pladser på
Bjergbyparken nedlægges, vil der fremkomme en mindre udgift på ca. 3,6 mio. kr.
årligt på myndighedens budget.
Forudsætningen
for nævnte modeller 1 og 2 er, at der opføres permanente træningsfaciliteter.
Ved nybyggeri i forbindelse med Blomstergården, vil dette beløbe sig til
anlægsudgifter på ca. 12,6 mio. kr. samt efterfølgende diverse driftsudgifter
til bygningen. Der er ikke afsat hverken anlægs- og driftsmidler i de nuværende
budgetter til dette formål. Såfremt permanente træningsfaciliteter etableres,
vil der modsat kunne ske afvikling af den nuværende midlertidige trænings
pavillon, denne koster ca. 0,175 mio. kr. årligt i leje + driftsudgifter.
Som beskrevet ovenfor, er det
muligt, at etablere ”Model 2” successivt over 2 år. Dette er imidlertid ikke
muligt ift. ”Model 1”, det 24 nye rehabiliteringspladser forudsætter ekstra
træningsfaciliteter fra ibrugtagningstidspunktet.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.
at Forebyggelses- og Seniorudvalget drøfter sagen og tager stilling til,
hvad der evt. skal arbejdes videre med.