1. Godkendelse af dagsorden (B)
1. Godkendelse af dagsorden (B)
Sagsnr.: 330-2019-1164 Dok.nr.: 330-2019-422832 Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og
Seniorudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.
at Dagsorden godkendes
Beslutning i Forebyggelses-
og Seniorudvalget den 5. november 2019:
Fraværende:
Unnie Oldenburg (A)
Godkendt.
2. Udpegning af indsatsområder i udviklingsstrategien for Slagelse Kommune (B)
2. Udpegning af indsatsområder i udviklingsstrategien for Slagelse Kommune (B)
Sagsnr.: 330-2019-3264 Dok.nr.: 330-2019-412674 Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget skal beslutte, hvilke 2
indsatsområder inden for boligudvikling, erhvervsudvikling og uddannelse, der
skal arbejdes videre med i udviklingsstrategien for Slagelse Kommune.
Baggrund
Slagelse Kommune skal, som alle andre kommuner, fremlægge en
udviklingsstrategi inden udgangen af 2019. Udviklingsstrategien skal udarbejdes
hvert fjerde år og er en overordnet strategisk retningsgiver for, hvad vej
kommunen skal udvikle sig de kommende år. Udviklingsstrategien skal skabe
retning og stille skarpt på de indsatsområder, der skal prioriteres.
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkendte på mødet
den 4. februar 2019 igangsætning af udviklingsstrategi for Slagelse Kommune.
Som følge af den beslutning blev der afholdt et temamøde i byrådet den 19.
marts 2019, hvor byrådet drøftede mulige fokusområder i den kommende
udviklingsstrategi.
Ud fra spørgsmålet ”Året er 2025 – hvad er Slagelse kendt
for?” kom byrådet frem til følgende, overordnede emner: uddannelse, boliger,
events, natur og kyst, erhverv, infrastruktur, velfærd samt kultur og fritid.
Med henblik på at indskærpe fokus valgte byrådet på mødet
den 26. august 2019, at boligudvikling, erhvervsudvikling og uddannelse skal
være de tre centrale emner i udviklingsstrategien for Slagelse Kommune.
I udviklingsstrategien skal det konkretiseres, hvilke
indsatsområder der er de væsentligste inden for boligudvikling,
erhvervsudvikling og uddannelse.
De valgte indsatsområder fremhæver det, som Slagelse Kommune
ser som værende vigtigst at have fokus på. Indsatsområderne skal være
overligger for administrationens arbejde og sende et klart signal om, hvad der
prioriteres.
Med andre ord; Forebyggelses- og Seniorudvalget skal, inden
for udvalgets fokusområde og gerne med henblik på tværgående indsatser, tage
stilling til, hvad der fremadrettet i udviklingsstrategien er det vigtigste
inden for boligudvikling, erhvervsudvikling og uddannelse. Et eksempel på en
indsats inden for boligudvikling kunne være at arbejde for, at de ældre
borgere, som ønsker at fraflytte deres bolig for at flytte til en ældrebolig,
har mulighed for det.
På baggrund af Forebyggelses- og Seniorudvalgets, og de
øvrige udvalgs, udpegninger af indsatsområder vil administrationen sammenfatte
og præcisere indsatserne med henblik på at præsentere et udkast til en samlet
udviklingsstrategi for byrådet i december 2019. I udkastet vil det også fremgå,
hvordan FN’s verdensmål er tænkt ind i udviklingsstrategien.
Retligt
grundlag
Planlovens § 23a.
Handlemuligheder
Forebyggelses- og Seniorudvalget kan vælge at pege på 2
indsatsområder inden for hvert af de tre emner; boligudvikling,
erhvervsudvikling og uddannelse.
Vurdering
Byrådet har valgt, at boligudvikling, erhvervsudvikling og
uddannelse skal være de centrale emner i Slagelse Kommunes udviklingsstrategi.
Inden for de tre valgte emner skal det uddybes, hvilke indsatsområder Slagelse
Kommune vil prioritere, så det er klart for administrationen, for kommunens
borgere og for folk udefra, hvad der har særligt fokus i Slagelse Kommune.
Forudsætningen for at skabe vækst er, at kommunen kan
tilbyde boliger og arbejdspladser. Det er essentielt i forhold til bosætning,
hvorfor det også er fremhævet i budgetforliget som et særligt fokusområde.
Bolig- og erhvervsudvikling er derfor fokusemner i udviklingsstrategien. Med de
seneste års fokus på at udvikle Campus Slagelse og med henvisning til
budgetforliget og Slagelses eliteidrætsprofil er og skal uddannelse være et
omdrejningspunkt for kommunens videre udvikling. Dette emne kan også oplagt
kobles på kommunens by-, bolig- og erhvervsudvikling. Endvidere kan en særlig
indsats inden for uddannelse tage hånd om nogle af de udfordringer, Slagelse Kommune
har på velfærdsområdet, herunder børn- og unge- samt beskæftigelsesområdet.
Uddannelse er fundamentet for at skabe en kommune med ressourcestærke borgere.
De valgte indsatser inden for boligudvikling,
erhvervsudvikling og uddannelse skal skærpe arbejdet og gøre det muligt for
alle at vide, i hvilken retning Slagelse Kommune vil arbejde. Udgangspunktet er
at udarbejde en strategi, der er til at forstå, og som der kan arbejdes ud fra.
Administrationen anbefaler, at Forebyggelses- og
Seniorudvalget vælger 2 overordnede indsatser for hver af de tre emner;
boligudvikling, erhvervsudvikling og uddannelse. Indsatserne kan enten være
meget konkrete eller være formuleret som visioner, der angiver en tydelig
retning.
Med udpegede fælles indsatsområder, der skal gennemsyre
kommunens strategiske arbejde, er det hensigten at skabe en klar retning for
udviklingen af Slagelse Kommune.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Alle fagudvalg behandler samme sag med henblik på at komme
med input fra deres respektive områder.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.
at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter, hvilke 2 indsatsområder,
inden for boligudvikling, erhvervsudvikling og uddannelse, der skal arbejdes
videre med i udviklingsstrategien for Slagelse Kommune.
Beslutning i Forebyggelses-
og Seniorudvalget den 5. november 2019:
Fraværende:
Unnie Oldenburg (A)
Udvalget peger på følgende indsatsområder:
Erhvervsudvikling:
Samarbejde med private virksomheder om f.eks.
velfærdsteknologi.
Boligudvikling:
Demens/handicapvenlige boliger, seniorbofællesskaber eller
alternative boformer tæt på by. Boliger til ældre bør være bynære og tæt på
indkøb, aktivitetscentre med videre. Udvalget ønsker at afvente boliganalysen
som baggrundsviden til anbefaling af disse indsatser.
Uddannelse:
Fastholde og opkvalificere medarbejdere, mulighed for
voksenløn.
Mangel på SOSU elever - der ønskes viden om
ansættelsestidspunkter og hvordan an-sættelsesproceduren foregår.
Det undersøges, hvordan nylige udmeldte midler til jobrotationsordninger
kan søges og anvendes til kompetenceudvikling.
Der arbejdes fortsat med fritidsjobs på plejecentrene.
3. Anvendelse af tomme plejeboliger - Solbakken og Smedegade Hus D (B)
3. Anvendelse af tomme plejeboliger - Solbakken og Smedegade Hus D (B)
Sagsnr.: 330-2019-64102 Dok.nr.: 330-2019-415165 Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte, om 10 plejeboliger i en skærmet
enhed på Plejecenter Solbakken og 16 plejeboliger, heraf otte i en skærmet
enhed på Plejecenter Smedegade Hus D, skal omdannes til fleksboliger.
Baggrund
På udvalgsmøde den 1. oktober 2019 skulle udvalget beslutte
om 10 plejeboliger i en skærmet enhed på Plejecenter Solbakken og 16
plejeboliger, heraf otte i en skærmet enhed på Plejecenter Smedegade Hus D,
skal omdannes til fleksboliger.
Udvalgets beslutning fra mødet var, at:
·
Udvalget ønsker, at aflastningspladser skal medtænkes i dette
oplæg, og behovet for aflastningspladser skal fremgå af sagen.
·
Udvalget ønsker den økonomiske konsekvens af de omtalte
tomgangsboliger oplyst.
·
Målgruppen for flexboliger skal tydeligt fremgå.
Administrationen har tilføjet informationen i det følgende
og opdateret information om aktuelle ledige boliger.
Typer af plejeboliger i Slagelse Kommune
Alle plejeboliger i kommunen er
somatiske plejeboliger, men der skelnes mellem somatiske plejeboliger i skærmede
enheder og almen somatiske plejeboliger.
Jf. Serviceinformation for
visitation til plejeboliger og ældreboliger (bilag 1) er målgruppen for
visitation til en plejebolig i en skærmet enhed blandt andet kendetegnet
ved, at borgeren har en demensdiagnose og/eller en adfærd, der ikke kan rummes
i en almen somatisk plejebolig.
Kriterier for visitation til en almen
somatisk plejebolig er blandt andet kendetegnet ved, at borger har en
aktuel og vedvarende funktionsnedsættelse.
En fleksbolig betyder, at
der både kan visiteres borgere i målgruppen for en plejebolig i en skærmet
enhed og en almen somatisk plejebolig til denne boligtype.
Målgruppe for fleksboliger
Målgruppen for fleksboliger er altså borgere, som enten
opfylder kriterierne til en plejebolig i en skærmet enhed eller almen
somatisk plejebolig. Det betyder, at borgeren enten kan have en aktuel og varig
funktionsnedsættelse og/eller en demensdiagnose og/eller adfærd, der ikke kan
rummes i en almen somatisk plejebolig.
Begrundelsen for at omdanne plejeboligerne i de skærmede
enheder på de to plejecentre til fleksboliger er, at det øger
muligheden for at anvende boligerne, da der lige nu er venteliste på somatiske
pladser, men ikke efterspørgsel efter skærmede boliger.
På Plejecenter Solbakken er der desuden et ønske om at
omdanne plejeboligerne i den skærmede enhed til fleksboliger, fordi de fysiske
rammer i den skærmede enhed ikke er demensvenlige i sådan en grad, at de egner
sig optimalt til en skærmet enhed.
Skærmede enheder på Plejecenter Solbakken
På Plejecenter Solbakken er der 10 plejeboliger i en skærmet
enhed. De 10 plejeboliger har været skærmede enheder siden før
kommunesammenlægningen i 2007. Aktuelt er seks af disse plejeboliger ledige, og
der er ingen borgere på venteliste til de skærmede boliger.
Skærmede enheder på Plejecenter Smedegade Hus D
På Plejecenter Smedegade hus D er der 16 plejeboliger -
heraf er otte plejeboliger i en skærmet enhed og otte plejeboliger er almen
somatiske. Det daværende Sundheds- og omsorgsudvalg blev orienteret om
omlægningen af de otte plejeboliger til en skærmet enhed på møde den 6. februar
2013. Aktuelt er en af plejeboligerne ledig. Administrationen ønsker at omdanne
alle 16 plejeboliger til fleksboliger med henblik på at øge anvendelsen
af boligerne.
Behovet for aflastningspladser
Det er visitationen, som står for bevilling af
aflastningsophold til hjemmeboende ægtefælle. På nuværende tidspunkt er der en
aflastningsplads på Hjemmet ved Noret i Skælskør og en aflastningsplads på
Solbakken i Korsør. Registreringer viser, at de to aflastningsboliger stort set
hele tiden er beboet. Der er ikke ventetid, da de fleste får ophold inden for
1-2 uger efter ansøgning. Derudover anvendes gennemsnitligt to af de
midlertidige boliger på Blomstergården til aflastningsophold. Et
aflastningsophold kan have en varighed på op til fem uger og højst 12 uger
årligt. De fleste aflastningsophold har en varighed på cirka 14 dage - dog også
en del på 2-3 dage.
Administrationen påtænker at igangsætte en intern analyse
af plejeboligbehovet i Slagelse Kommune, hvor behovet for aflastningspladser
også vil indgå. Resultatet af analysen forventes at foreligge i 1. kvartal
2020.
Retligt
grundlag
Almenboliglovgivningen paragraf 105.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at følge indstillingen om at omdanne de
10 plejeboliger i den skærmede enhed på Plejecenter Solbakken og de 16
plejeboliger, heraf otte i en skærmet enhed, på Plejecenter Smedegade Hus D til
fleksboliger, eller udvalget kan vælge at afslå indstillingen.
Vurdering
Administrationen vurderer, at det vil give en større fleksibilitet
at omdanne de omtalte plejeboliger til fleksboliger. Det giver mulighed for at
anvende boligerne, da der lige nu er venteliste på somatiske plejeboliger, men
ikke efterspørgsel efter skærmede plejeboliger. Der er aktuelt tre til fire
borgere, der ønsker at flytte på Solbakken, hvis pladserne omdannes.
Administrationen vurderer, at omdannelsen af de omtale
boliger til fleksboliger kan medvirke til at øget flow på de eksisterende
aflastningspladser, da borgere, der skal have en plejebolig efter endt aflastningsophold,
hurtigere kan få tildelt plejeboligen.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
På Solbakken har der fra januar til og med oktober 2019
været en tomgangshusleje på 433.000 kr. Hvis de seks ledige plejeboliger ikke
bliver afsat, vil den fremadrettede årlige udgift til tomgangshusleje være
635.000 kr. på Solbakken.
På Smedegade Hus D har der fra januar til og med oktober
2019 været en tomgangshusleje på 15.000 kr. Hvis den ledige plejebolig ikke
bliver afsat, vil den fremadrettede årlige udgift til tomgangshusleje være
71.500 kr. på Smedegade Hus D.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.
at Udvalget beslutter, at de 10 plejeboliger i skærmet enhed på Plejecenter
Solbakken, samt de 16 plejeboliger, hvoraf otte er i en skærmet enhed på
plejecenter Smedegade Hus D, omdannes til fleksboliger.
Beslutning i Forebyggelses-
og Seniorudvalget den 5. november 2019:
Fraværende:
Unnie Oldenburg (A)
Udvalget godkender forslaget for så vidt angår Solbakken.
Der ønskes yderligere beskrivelse omkring konsekvenser ved
omlægning på Smedegade, før der træffes beslutning.
I boliganalysen undersøges det fremadrettede behov for
aflastningsboliger.
Det skal sikres, at der i boliganalysen også tænkes på
boliger til udadreagerende demente borgere.
Det forlyder, at enkelte/nogle borgere får at vide, at der ikke
er ledige pladser på Solbakken. Administrationen undersøger dette.
4. Godkendelse af forslag til bekæmpelse af ensomhed efter høringsrunde (B)
4. Godkendelse af forslag til bekæmpelse af ensomhed efter høringsrunde (B)
Sagsnr.: 330-2019-46559 Dok.nr.: 330-2019-417233 Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal godkende udmøntning af midler til bekæmpelse
af ensomhed, efter forslag 1 har været i høring i Ældrerådet, Handicaprådet og
Rådet for Socialt Udsatte.
Baggrund
På finansloven 2019 er der afsat
100 mio. kr. årligt til at styrke kommunernes indsatser til bekæmpelse af
ensomhed m.v. blandt ældre. Midlerne udmøntes til kommunerne via
bloktilskuddet. For Slagelse Kommune betyder det en bevilling på ca. 1,4 mio.
kr. til bekæmpelse af ensomhed, som forventes tilført Forebyggelses- og
Seniorudvalgets budgetramme ved 3. budgetopfølgning.
På udvalgsmøde den 3.9.2019 blev
udvalget præsenteret for tre forslag (bilag 1) til udmøntning af midlerne til
bekæmpelse af ensomhed. Udvalget principgodkendte forslag 1 og sendte det til
høring i Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte.
Forslag 1:
Tidlig opsporing af ældre,
som er særligt udsat i forhold til ensomhed, fx ved overgang til pensionsalder,
tab af ægtefælle eller anden livskrise.
Der ansættes en forebyggelseskonsulent, der arbejder med
tidlig opsporing af borgere i eget hjem, der ikke modtager hjemme- eller
sygepleje.
Samtidig ansættes en pårørendevejleder, der arbejder med
tidlig opsporing hos pårørende til borgere med demens eller alvorlig sygdom.
De to medarbejdere skal opsøge arenaer, hvor målgrupperne
er. Det kan fx ske gennem boligforeninger og andre foreninger i nærmiljøet.
Begge medarbejdere arbejder desuden med kompetenceudvikling
og vejledning af medarbejdere på plejecentre, hjemmepleje, sygepleje og
visitation, så indsatsen med tidlig opsporing af ensomhed styrkes i alle led.
I forbindelse med den tidlige opsporing arbejder både
forebyggelseskonsulent og pårørendevejleder med at formidle kontakt til
relevante sociale fællesskaber, aktiviteter, støttetilbud og netværk, der kan
hjælpe borgeren ud af ensomhed.
Administrationen har modtaget
høringssvar fra Ældrerådet (bilag 2), Rådet for
Socialt Udsatte (bilag 3) og Handicaprådet (bilag 4). Herunder fremgår et
resumé af de tre høringssvar.
Høringssvar
fra Ældrerådet
·
Ældrerådet kan støtte forslag 1, men anbefaler, at det kombineres
med forslag 3 for så vidt angår indsatsen med at oprette netværk og sociale
fællesskaber for ældre i nærmiljøet og på aktivitetscentrene. Dette, at der
oprettes netværk og sociale fællesskaber i nærmiljøet, har særlig stor
betydning for de ældre, der ikke er så mobile, og derfor vil være afhængig af
transportmulighed for at kunne benytte de eksisterende tilbud, f.eks. det
aktivitetscentrene tilbyder.
·
Af de 1,4 mio. kr. afsættes en pulje til etablering af en af
kommunens ”prøvehandlinger”. Puljen skal anvendes til et eller flere projekter,
hvor nuværende medarbejdere, der skal være engagerede og dedikerede til
opgaven, indgår i arbejdet med styrkelse af indsatsen i forhold til bekæmpelse af
ensomhed, tab af livsmod, sorg og selvmord blandt ældre i Slagelse kommune. Det
kan betyde rokering eller frikøb af medarbejdere til opgaven. En sådan
”prøvehandling” vil være et alternativ til forslaget om at ansætte konsulent/er
til opgaveløsningen.
·
Ældrerådet henleder opmærksomheden på tilbuddet om forebyggende
hjemmebesøg, hvor nogle af emnerne for den fortrolige samtale er: Trivsel og
socialt netværk, sorg og krise, støttemuligheder og kommunale og frivillige
tilbud. En koordinering med dette tilbud må overvejes.
Høringssvar fra Rådet for
Socialt Udsatte:
·
Rådet finder efter en drøftelse, at forslag 1 er det mest
optimale forslag, da de vurderer, at det er det mest proaktive.
·
Rådet vil derfor anbefale, at forslag 1 føres ud i livet.
Høringssvar fra Handicaprådet:
·
Handicaprådet kan ikke anbefale forslag 1. Handicaprådet mener,
at det ikke at er vejen frem at ansætte en ekstra konsulent til at finde ud af
noget, som kommunens frontmedarbejdere allerede ved. Handicaprådet er af den
overbevisning, at der blandt frontmedarbejderne i Slagelse Kommune allerede er
viden omkring, hvor der sidder ensomme ældre.
·
Handicaprådet opfordrer derfor til, at Forebyggelses- og
Seniorudvalget genovervejer sagen.
·
Handicaprådet anbefaler, at Forebyggelses- og Seniorudvalget i
stedet prioriterer forslag, som skaber fællesskaber for de ældre og som sørger
for at de ensomme ældre blive hjulpet til at komme ud til og ind i
fællesskaber.
·
Handicaprådet skal endvidere bede om, at det præciseres at
indsatsen til bekæmpelse af ensomhed også omfatter de ældre borgere med
handicaps, herunder udviklingshæmmede borgere. Disse borgere har oftest et
endnu svagere netværk end øvrige ældre borgere og derfor ofte ramt af ensomhed,
når de bliver ældre.
Retligt
grundlag
Finansloven for 2019 og bekendtgørelse om
værdighedspolitikker for ældreplejen.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at:
- Godkende
forslag 1 i sin oprindelig form
- Godkende
forslag 1 med indarbejdede ændringer efter høring i Ældreråd, Handicaprådet og
Rådet for Socialt Udsatte. Vælger udvalget denne mulighed, bedes udvalget
præcisere, hvilke ændringer, der ønskes indarbejdet
- Foreslå
en anden udmøntning af midlerne. Vælger udvalget denne mulighed, bedes udvalget
angive, hvordan midlerne skal udmøntes.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at forslag 1 kan
tilpasses efter høringssvarene således, at der ansættes en
forebyggelseskonsulent jf. forslag 1 og samtidig en netværksmedarbejder jf.
forslag 3. Netværksmedarbejderen arbejder med at oprette netværk og sociale
fællesskaber for ældre i nærmiljøet og på aktivitetscentrene i tæt samarbejde
på tværs af frivillige, foreninger og lokalråd. Netværksmedarbejderen kan fx
sikre fastholdelse i netværk og sociale fællesskaber i samarbejde med
plejecentre, frivilligcenteret, aktivitetscentrene, Kirkens Korshær,
Menighedsplejen, daghjem og hjemme- og sygepleje.
Administrationen vurderer, at målgruppen kan omfatte ensomme
ældre både med og uden handicap.
Administrationen bemærker, at forebyggelseskonsulenter er
frontmedarbejdere, der arbejder med forebyggende hjemmebesøg hos borgere over
65 år, som ikke modtager hjemmepleje eller sygepleje. En forebyggelseskonsulent
kan opspore borgere, som ikke i forvejen er kendt af øvrige frontmedarbejdere i
kommunen.
Hvis udvalget vælger, at indarbejde høringssvar fra
Ældrerådet angående oprettelse af netværk og sociale fællesskaber i nærmiljøet,
kan de 1,4 mio. kr. anvendes til at ansætte en forebyggelseskonsulent samt en
netværksmedarbejder i efteråret 2019 og hele 2020. Samtidig afsættes et beløb
til frikøb af medarbejdere til kompetenceudvikling.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.
at Udvalget beslutter udmøntningen af midler til bekæmpelse af ensomhed
efter forslag 1 har været i høring i Ældreråd, Handicapråd og Rådet for Socialt
Udsatte.
Beslutning i Forebyggelses-
og Seniorudvalget den 5. november 2019:
Fraværende:
Unnie Oldenburg (A)
Udvalget godkender ansættelse, evt. gennem frikøb, af en
netværksmedarbejder, der primært skal have fokus på at hjælpe borgere i eget
hjem, f.eks. når en ægtefælle dør.
Udvalget vil her udover styrke og understøtte projektet
"På vej mod nye fællesskaber", der dermed kan have et længerevarende
forløb eller have intensiverede indsatser i projektets løbetid.
Udvalget ønsker stort fokus på samarbejde med foreninger og
frivillige omkring bekæmpelse af ensomhed.
5. Kvalitetsstandard forebyggende hjemmebesøg 2020 (B)
5. Kvalitetsstandard forebyggende hjemmebesøg 2020 (B)
Sagsnr.: 330-2019-72716 Dok.nr.: 330-2019-424494 Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal tage stilling til godkendelse af
kvalitetsstandarden for forebyggende hjemmebesøg gældende for 2020.
Baggrund
Udvalget skal en gang årligt godkende kvalitetsstandarden
for forebyggende hjemmebesøg. I denne sag skal udvalget godkende
kvalitetsstandarden for 2020. Kvalitetsstandarden er blevet justeret i forhold
til en lovændring, som Folketinget vedtog den 25. april 2019.
Lovændring i forhold til forebyggende hjemmebesøg
Folketinget vedtog den 25. april 2019 ændring af lov om
social service, der vedrører målretning af de forebyggende hjemmebesøg.
Lovændringen trådte i kraft pr. 1. juli 2019.
Forebyggende hjemmebesøg til enlige i deres fyldte 70. år
Lovændringen indebærer, at kommunalbestyrelsen som noget nyt
skal tilbyde et forebyggende hjemmebesøg til alle borgere, som bor alene i
kommunen, i deres fyldte 70. år. Det fremgår af lovbemærkningerne, at ”bor
alene” eksempelvis kan defineres som, at en person er den eneste registeret med
bopæl på folkeregisteradressen.
Derudover medfører ændringen af lovgivningen, at:
- Kommunalbestyrelsens
pligt til at tilbyde forebyggende hjemmebesøg til alle 75-årige fastholdes.
- Aldersgrænsen
for tilbud om årlige besøg flyttes fra det fyldte 80 år til det fyldte 82 år.
Kommunalbestyrelsen skal efter lovforslaget dog fortsat tilbyde alle 80-årige
et forebyggende hjemmebesøg.
- Kommunalbestyrelsens
forpligtelse til at tilbyde behovsbestemte forebyggende hjemmebesøg til de
borgere, som er i særlig risiko for nedsat social, psykisk eller fysisk
funktionsevne, udvides fra at gælde alle borgere i aldersgruppen 65-79 år til
at gælde alle borgere i aldersgruppen 65-81 år.
Formålet med lovændringen er, at opspore og forebygge ensomhed i de år, hvor mange er i risiko for at opleve ensomhed - eksempelvis som følge af overgangen fra arbejdsliv til pension Formålet er derudover at styrke opsporingen af ældre i risiko for nedsat social, psykisk og fysisk funktionsevne, som ikke har nærtstående i hverdagen, som kan bistå dem.
Forebyggelseskonsulenterne har siden 1. juli arbejdet efter
den nye lovgivning. Det betyder blandt andet, at forebyggelseskonsulenterne
siden 1. juli 2019 har sendt brev til alle enlige på 70 år med tilbud om et
forebyggende hjemmebesøg. Der er i alt sendt brev ud til cirka 40 enlige
borgere på 70 år og èn har sagt ja til et forebyggende hjemmebesøg.
Retligt
grundlag
Servicelovens §79a om de forebyggende hjemmebesøg. Lov nr.
508 af 1. maj 2019.
Handlemuligheder
Udvalget principgodkender
kvalitetsstandarden og sender den til høring i Ældrerådet.
Vurdering
Administrationen vurderer, at
indholdet i kvalitetsstandarden lever op til lovens krav om forebyggende
hjemmebesøg. På denne baggrund kan kvalitetsstandarden for 2020 godkendes.
Afhængig af, hvor mange, der takker ja til det forebyggende
hjemmebesøg ved deres fyldte 70 år, kan lovændringen betyde større
ressourcetræk på forebyggelseskonsulenterne. Indtil nu har den nye lovændring
dog ikke har haft væsentlig betydning for det samlede ressourceforbrug til de
forebyggende hjemmebesøg, da kun èn borger har takket ja til et besøg siden
juli 2019. Administrationen følger denne udvikling tæt.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.
at Udvalget principgodkender kvalitetsstandarden for forebyggende
hjemmebesøg for 2020.
2.
at Udvalget sender kvalitetsstandarden for forebyggende hjemmebesøg for
2020 i høring i Ældrerådet.
Beslutning i Forebyggelses-
og Seniorudvalget den 5. november 2019:
Fraværende:
Unnie Oldenburg (A)
At 1 og 2: Godkendt.
Kvalitetsstandarden sendes ligeledes i høring i
Handicaprådet og i Rådet for Socialt Udsatte.
6. Kvalitetsstandard personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning 2020 (B)
6. Kvalitetsstandard personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning 2020 (B)
Sagsnr.: 330-2017-83570 Dok.nr.: 330-2019-426059 Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget
skal tage stilling til, om Kvalitetsstandard 2020 for personlig og praktisk
hjælp, madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning kan
principgodkendes. Derefter sendes den i høring i Ældreråd, Handicapråd og Rådet
for Socialt Udsatte.
Baggrund
Mindst en gang årligt skal Byrådet godkende
Kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp samt madservice efter
Servicelovens §83, rehabiliteringsforløb efter Servicelovens § 83a samt
genoptræning og vedligeholdende træning efter Servicelovens §86.
Der er ikke lovkrav om kvalitetsstandard for aflastning
efter Servicelovens §84. Aflastning er uændret medtaget i den samlede kvalitetsstandard
set ud fra perspektivet om det sammenhængende borgerforløb.
Den lovpligtige kvalitetsstandard
skal indeholde en generel serviceinformation til borgerne om den hjælp, de kan
forvente at få fra kommunen, hvis de får behov for personlig og praktisk hjælp
efter servicelovens § 83, et rehabiliteringsforløb efter servicelovens § 83 a
eller for træning efter servicelovens § 86. Beskrivelsen skal danne grundlag
for en sikring af sammenhængen mellem serviceniveau, de resurser, der er afsat
og leveringen af hjælpen. Kvalitetsstandarden skal også indeholde mål for,
hvordan dette sikres, og hvordan der følges op på målene. Kravene til den
kvalitet, leverandøren skal levere, skal også fremgå af kvalitetsstandarden.
Der er foretaget en ændring til
ydelsesbeskrivelsen Praktisk Hjælp – Rengøring; vedr. opgaven ”Tømme
postkasse”. Ændringen fremgår med rød skrift i ydelsesbeskrivelsen, side 21.
Retligt
grundlag
Servicelovens § 139 og uddybet i Bekendtgørelse om
kvalitetsstandarder for hjemmehjælp, rehabiliteringsforløb og træning efter
Servicelovens §§ 83, 83a og 86.
Handlemuligheder
Kvalitetsstandard for personlig
og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning
kan principgodkendes af Forebyggelses- og Seniorudvalget, hvorefter den sendes
til høring i Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte.
Høringssvar forelægges på
Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde i februar, hvor der træffes beslutning
om, hvorvidt det giver anledning til ændringer i kvalitetsstandarden inden
endelig godkendelse.
Vurdering
Det er administrationens
vurdering, at indholdet i kvalitetsstandarden lever op til lovens krav, samt at
den er overensstemmende med Strategi for rehabilitering, omsorg og pleje samt
Værdighedspolitikken for Ældre i
Slagelse Kommune. På denne baggrund kan kvalitetsstandarden for 2020 principgodkendes.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.
at Udvalget principgodkender Kvalitetsstandard 2020 for personlig og
praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning.
2.
at Kvalitetsstandarden sendes i høring i Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet
for Socialt Udsatte.
Beslutning i Forebyggelses-
og Seniorudvalget den 5. november 2019:
Fraværende:
Unnie Oldenburg (A)
At 1 og 2: Godkendt.
7. Demenshandleplan 1. udkast (B)
7. Demenshandleplan 1. udkast (B)
Sagsnr.: 330-2019-8265 Dok.nr.: 330-2019-419306 Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget godkender 1. udkast til demenshandleplan.
Baggrund
I budgetaftalen 2019-22 er det aftalt, at der skal
udarbejdes en demenshandleplan. Første udkast til denne foreligger nu.
Demenshandleplanen er udarbejdet i tæt samarbejde med dem,
der er allertættest på mennesker med demens. Det er repræsentanter fra
hjemmeplejen, sygeplejen, plejecentrene, aktivitetscentrene, demenskonsulenter,
Ældreråd, Pårørendeforeningen for borgere med demens og Alzheimerforeningen.
Udvalget fik forelagt foreløbige fokusområder på
udvalgsmødet 2. april 2019, her blev det besluttet at afholde et temamøde.
Temamødet blev arrangeret af arbejdsgruppen bestående af ovenstående
repræsentanter. Temamødet blev afholdt den 27. august. Efter mødet arbejdede
arbejdsgruppen videre med de input, de fik på dagen.
Demenshandleplanen indeholder følgende indsatsområder:
·
Tidlig opsporing, udredning og behandling
·
Høj kvalitet i demensplejen
·
Fokus på støtte og rådgivning
·
Meningsfulde aktivitetstilbud
·
Demensvenlige boligtilbud
·
Demensvenligt samfund
Indsatsområderne ligger tæt op ad de fokusområder, der er i
den Nationale handleplan for demens, som er udgivet af Ældre- og
Sundhedsministeriet.
Retligt
grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget godkender udkast til demenshandleplan og sender det
i høring.
Udvalget godkender udkast til demenshandleplan og tilføjer
konkrete rettelser, som skal tilføjes, før handleplanen sendes i høring.
Vurdering
Administrationen vurderer, at demenshandleplanen er
udarbejdet med en bred involvering af dem, der er allertættest på mennesker med
demens, og derfor giver et godt udgangspunkt for den kommende demensindsats i
kommunen.
Administrationen anbefaler, at Kultur- og Fritidsudvalget og
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser høres i forhold til indsatsområdet
demensvenligt samfund.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser
for andre udvalg
Evt. inddragelse af Kultur- og Fritidsudvalget og Udvalget
for Specialiserede Borgerindsatser i forhold til indsatsområdet demensvenligt
samfund.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.
at Udvalget principgodkender demenshandleplanen
2.
at Udvalget sender demenshandleplanen i høring i Ældrerådet og i Sektor
MED.
Beslutning i Forebyggelses-
og Seniorudvalget den 5. november 2019:
Fraværende:
Unnie Oldenburg (A)
At 1: Principgodkendt med følgende bemærkninger:
Forordet skal underskrives af hele udvalget.
Opmærksomhed på kontinuerlig kompetenceudvikling omkring demens.
Tilbud til demente skal være synlige og overskuelige og også
samlet på kommunens hjemmeside.
At 2: Godkendt. Handicaprådet høres også.
8. Medarbejdernes oplevelse af det nye omsorgssystem CURA (O)
8. Medarbejdernes oplevelse af det nye omsorgssystem CURA (O)
Sagsnr.: 330-2019-72597 Dok.nr.: 330-2019-423337 Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget orienteres om
medarbejdernes generelle oplevelse af det nye omsorgssystem CURA, på
foranledning af Ann Sibbern (O) og Helle Jacobsen (V) på Forebyggelses- og
Seniorudvalgsmødet den 3. september 2019.
Baggrund
Center for Sundhed og Ældre har
siden fra 17. januar 2019, implementeret nyt omsorgssystem (CURA) på baggrund
af kontraktudløb med daværende omsorgssystem. Formålet med implementeringen er,
foruden imødekommelse af kontraktudløb, at implementere Kommunernes Landsforenings
fælles standard for registrering af data på sundheds- og ældreområdet, kaldet
Fælles Sprog III (FSIII).
FSIII har til formål at bidrage
til bedre sammenhæng og mere datagenbrug i kommunernes omsorgsjournaler via
brug af ensartede begreber, klassifikationer og tilpassede arbejdsgange.
Arbejdet med strukturerede data via FSIII har derfor givet anledning til en
grundlæggende anderledes måde at dokumentere på, end den, medarbejderne
tidligere har kendt, i det gamle omsorgssystem Vitae.
Om CURA.
CURA er et nyudviklet
omsorgssystem, der i dag er implementeret i 32 kommuner. CURA blev ved
leverandørfremvisning vurderet som værende den mest fremtidssikre løsning.
Blandt andet fordi det var et intuitivt system baseret på håndholdt anvendelse.
Systemet forventes derfor at understøtte medarbejdernes mobilitet, specielt i
borgerens hjem. Løsningen understøtter, at registrerede data genanvendes i
andre dele af organisationen forudsat, at det er korrekt opsat og anvendes
rigtig. Det gør blandt andet, at alle medarbejderne kan se hinandens
dokumentation, som eksempel alle borgerens aftaler i en fælles kalender.
Systemets fokus på at genanvende data forventes derved at understøtte
medarbejdernes beslutningstagen i hverdagens opgaveløsning hos borgerne, og
bidrage til bedre tværgående samarbejde mellem forskellige faggrupper. CURA
systemet opdateres ca. en gang i kvartalet, for at sikre løbende implementering
af nye funktioner, som efterspørges af kommunerne.
Medarbejdernes oplevelse af
CURA.
Medarbejdernes generelle oplevelse
af det nye omsorgssystem er afdækket ved at spørge 3 udvalgte medarbejdere i
hver af organisationens enheder (Plejecentre, Hjemmeplejen, Sygeplejen,
Sundhedstilbud og Sekretariatet) i uge 41.
Den umiddelbare tilbagemelding
er, at det i det store billede er et godt system, men at der stadig opleves forvirring
omkring systemets funktioner og de aftalte arbejdsgange mellem brugere.
Arbejdsgange og vejledninger opdateres løbende centralt, men formidlingen er
forankret lokalt. Arbejdet med at dokumentere via foruddefinerede kategorier
(som FSIII definerer) giver en oplevelse af, at medarbejderne skal sprede deres
dokumentation, hvilket har konsekvens for et øget tidsforbrug hos specielt den
sagsbehandlende del af systemet. Et eksempel herpå er, at visitationen oplever,
at det er omstændigt at tildele ydelser eller dokumentere ændringer af
borgerens tilstand. Der beskrives en generel bekymring i forhold til, om ens
kolleger ser ændringer i systemet, hvilket betyder, at de sagsbehandlende
medarbejdere fortsat føler, de skal ”dobbelttjekke”. De strukturerede data
giver til gengæld et bedre grundlag for at lave ledelsesinformation vedr.
afregning og kvalitetsudvikling. Frontmedarbejderne oplever, at det er let at
dokumentere udførte opgaver i dagligdagen, men specielt på plejecentre
efterspørges flere mobile enheder til registrering af fremmøde og udførte
opgaver. Der er generelt en oplevelse af, at de løbende opdateringer af
systemet er for lang tid undervejs, og at det trods forberedelse tager for langt
tid at skubbe opdateringen ud til de mobile enheder. Generelt beskrives det, at
det er godt, at man kan se alle borgers aftaler i en fælles kalender.
Retligt
grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget tager orientering til efterretning.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at
implementeringen af omsorgssystemet fortsætter som en løbende driftsopgave
indtil næste udbudsproces i udgangen af 2022. Da systemet løbende opdateres, er
der etableret 35 lokale ”læringsteams” i organisationen med involvering af
medarbejdernes nærmeste leder i hvert ”læringsteam”. Formålet er, at sikre den
lokale forankring af arbejdsgange, systembrug og eventuelle læringstiltag. De
lokale teams har mulighed for at trække på centrale ressourcer, når det
efterspørges, hvorved systemadministration, datagrundlag og læring på tværs af
organisationen sikres. Seneste eksempel herpå er et fælles læringsseminar på
tværs af plejecentrene med fokus på korrekt kost- og ernæringsdokumentation i
systemet. Undervisningen er koordineret ud fra de aftaler, som sideløbende
formidles via den igangværende undervisning i hjemmeplejen, og beslutningerne
tages ud fra databaseret viden. Lignende prioriterede emner fra medarbejdernes
side vil fremover være i fokus.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.
at Forebyggelses- og Seniorudvalget tager orienteringen til efterretning
Beslutning i Forebyggelses-
og Seniorudvalget den 5. november 2019:
Fraværende:
Unnie Oldenburg (A)
Taget til efterretning.
Udvalget udtrykker anerkendelse over medarbejdernes indsats
ved implementeringen.
9. Ansættelse af unge mellem 13-17 år i fritidsjob på kommunens plejecentre (O)
9. Ansættelse af unge mellem 13-17 år i fritidsjob på kommunens plejecentre (O)
Sagsnr.: 330-2019-29449 Dok.nr.: 330-2019-414032 Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Baggrund
På udvalgsmødet den 7. maj 2019 besluttede udvalget, at
administrationen skulle arbejde videre med et initiativ fra udvalgsmedlem Ann
Sibbern (O). Administrationen skulle undersøge og besvare nedenstående punkter:
·
Der indhentes inspiration og erfaringer fra andre kommuner, som
har ansat unge i fritidsjob på kommunens plejecentre.
·
Der udarbejdes et konkret oplæg til, hvad udgiften er for
ansættelse af en ung i fritidsjob på et plejecenter – dette med afsæt i
erfaringer med timer m.m. fra andre kommuner.
Administrationen undersøgte og belyste ovenstående punkter i
en sag til udvalget den 4. juni 2019. Udvalget besluttede derefter, at
administrationen skulle arbejde videre med ansættelse af unge på 13-17 år på
plejecentrene, og udvalget ønskede en orientering af forløbet i slutningen af
2019.
Forløbet med at ansætte unge på 13–17 år på kommunens
plejecentre
Administrationen har været i dialog med virksomhedslederne
på plejecentrene, der alle har givet positive tilbagemeldinger omkring
ordningen. De er kommet med nedenstående tilbagemeldinger:
·
Et plejecenter har allerede ansat to unge på 13-17 år
·
Tre plejecentre har planer om at ansætte unge på 13-17 år inden
jul 2019
·
De øvrige plejecentre påtænker at arbejde videre med ansættelse
af unge i 2020 og har planer om at løfte det op i blandt andet LMU, MED-udvalg
og bruger- og pårørenderåd.
Retligt
grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.
at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Forebyggelses-
og Seniorudvalget den 5. november 2019:
Fraværende:
Unnie Oldenburg (A)
Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Udvalget ønsker at følge de unges oplevelse og udbytte af
fritidsjobbene på plejecentrene og anerkender, at plejecentrene har oprettet
disse stillinger. Det undersøges, om en af de unge fritidsjobbere vil besøge
udvalget og fortælle om dagligdagen som fritidsjobber.
Udvalget ønsker, at der ved behandling om fremtidig
anvendelse af værdighedspuljer foreslås midler til ansættelse af flere
fritidsjobbere.
10. Virtuel genoptræning - status (O)
10. Virtuel genoptræning - status (O)
Sagsnr.: 330-2018-60985 Dok.nr.: 330-2019-423345 Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget orienteres
om evaluering af effekterne som opfølgning på projektet om Virtuel
genoptræning fra 2018.
Baggrund
Udvalget besluttede på udvalgsmødet den 4. oktober 2018, at
der skulle arbejdes videre med digitalt understøttet hjemmetræning samt
videomøder med borgerne (virtuel genoptræning). Effekterne af den virtuelle
genoptræning skulle evalueres ved udgangen af 2019.
Med udgangspunkt i Værdighedspolitikken og øget aktivitet på
genoptræningsområdet, blev der i 2018 afprøvet forskellige virtuelle
genoptræningsløsninger. Administrationens anbefaling var, at anvendelsen af digitalt
understøttet hjemmetræning og videomøder fortsat afprøves, da det ud fra
kvalitative tilbagemeldinger fra medarbejderne understøtter fleksibilitet i
opgaveløsning og øger brugerinvolvering som et supplement til de eksisterende
indsatser.
Beskrivelse af teknologierne.
Digitalt understøttet hjemmetræning foregår via en
internetløsning, som borgere og terapeuter kan tilgå og få adgang til i et
trænings- eller aktivitetsprogram. Det giver samtidig mulighed for at tilgå en
dagbogsfunktion, hvor borger via app kan se videovejledninger og registrere,
hvordan træningen er forløbet, og medarbejderen tilsvarende kan tilpasse og
justere øvelserne.
Videomøder med borgerne foregår via Slagelse Kommunes
videomødesystem, der giver mulighed for at borger kan tilgå et videomøde via et
udsendt link fra medarbejderen.
Status for digital hjemmetræning.
Kommunal Sundhed Sjælland har i en evalueringsrapport fra
juli 2018 afdækket effekterne i samarbejde med 7 Sjællandske kommuner (se
bilag). Administrationen vurderer, at konklusioner derfra er dækkende for
Slagelse Kommune. Konklusionerne er som følger;
·
Borgerne oplever, at træningsmetoden muliggør et fleksibelt
forløb i dagligdagen.
·
Borgerne oplevede, at anvendelse af den digitale løsning har
været medvirkende til, at de er motiveret til at fortsætte træning på egen
hånd, når forløbet med kommunens terapeuter stopper.
·
Borgerne oplevede, at selvtræning/træning i hjemmet (kombineret
med vejledende træning med personalet på træningscentret) formindsker deres
udfordringer i dagligdagen.
·
Medarbejderne oplever, at de har øget fleksibilitet i
tilrettelæggelse af træningsforløb for borgerne.
·
Medarbejderne oplever, at en væsentlig del af de inkluderede
borgere i høj grad gennemfører den anviste træning.
·
Medarbejderne oplever, at en væsentlig del af de inkluderede
borgere tager ejerskab for egen træning.
Herudover beskriver medarbejderne i Slagelse Kommune, at det
er værdifuldt at kunne kopiere links fra træningsprogrammet ind i
omsorgssystemet for derved at begrænse dobbeltdokumentation og behov for at
beskrive de angivne hjemmeøvelser via prosa i omsorgssystemet. Der fokuseres
fortsat på effekterne i driften, da det stadig er en forholdsvis lille del af
borgerne, der tilgår og registrerer egen træning via den tilgængelige App
funktion (104 borgere fra 1. januar til dags dato i 2019).
Status for borgerrettede videomøder.
Videomøder med borgere tilbydes fortsat som et alternativ
til fysisk fremmøde, og er således en mulighed for de borgere, der har
netværksdækning og PC, tablet eller smartphone til rådighed. Det er fortsat den
enkelte medarbejder, der vurderer behovet, og generelt giver medarbejderne
udtryk for, at videomøder er behæftet med en vis fejlmargen, da der er mange
potentielle fejlkilder i tilslutning af billede og lyd, før mødet kan
gennemføres. Aktiviteten begrænser sig derfor fortsat til få forløb årligt.
Administrationen vurderer, at det kommende fællesudbud for telemedicin, som
planlægges i drift medio 2020 kan være et kommende alternativ til de borgere,
som ikke har udstyr eller netværk til rådighed.
Retligt
grundlag
Sundhedslovens §140 & §119, samt Servicelovens §83a og
§86
Handlemuligheder
Udvalget tager orienteringen til efterretning
Vurdering
Administrationen vurderer, at effekterne af den virtuelle
genoptræning er positive, men at der fortsat er et potentiale for at udbrede og
videreudvikle den eksisterende teknologi.
Administrationen anbefaler, at afrapportering af virtuel
genoptræning til udvalget fremadrettet foregår som en del af en samlet status
for den velfærdsteknologiske indsats.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.
at Forebyggelses- og Seniorudvalget tager orienteringen til efterretning
Beslutning i Forebyggelses-
og Seniorudvalget den 5. november 2019:
Fraværende:
Unnie Oldenburg (A)
Taget til efterretning.
11. Orienteringspunkter (O)
11. Orienteringspunkter (O)
Sagsnr.: 330-2019-1153 Dok.nr.: 330-2019-422879 Åbent
Kompetence: Forebyggelses-
og Seniorudvalget
Beslutningstema
1. Orientering
fra udvalgets formand
2. Orientering
fra udvalgets
medlemmer
3. Orientering
fra Center for Sundhed og Ældre
3. a):
Nyheder
– Pressemeddelelse.
3. b):
Klageopgørelse for 3. kvartal
2019 -Ankestyrelsen
3. c):
Sagsoversigt
pr. 5. november 2019.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre
indstiller,
1.
at Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Forebyggelses-
og Seniorudvalget den 5. november 2019:
Fraværende:
Unnie Oldenburg (A)
Ali Yavuz (A) er af Ældrerådet inviteret til paneldebat den
9. dec. omkring boligsituationen for ældre.
Anders Nielsen (A) oplyser, at der har været møde i
indstillingsgruppen til § 18 midler og foreslår i forlængelse heraf, at
processen bør være lukket, indtil der er truffet beslutning i fagudvalget.
Administrationen oplyser, at der er få tilmeldte til
dialogmødet den 14. nov. med temaet "Det gode ældreliv". Udvalget
udsætter dialogmødet til 2020.
Udvalget ønsker senest januar 2020 en drøftelse og
evaluering af dialogmøder og politiske topmøder i 2019.
Ann Sibbern (O) spørger til sager vedr. værdighedsmidler og
bedre bemanding. Sagerne er planlagt til dec. mødet. Sager skal være indeholdt
en evaluering, før der træffes fremadrettet beslutning. Høringssvar kan
tidligst ligge i januar, hvilket Ann Sibbern (O) synes er problematisk.
12. Pressemeddelelser (B)
12. Pressemeddelelser (B)
Sagsnr.: 330-2019-23590 Dok.nr.: 330-2019-422845 Åbent
Kompetence: Forebyggelses-
og Seniorudvalget
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget
træffer aftale om udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af
dagens udvalgsmøde.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre
indstiller,
1.
at Udvalget beslutter udsendelse
af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens møde.
Beslutning i Forebyggelses-
og Seniorudvalget den 5. november 2019:
Fraværende:
Unnie Oldenburg (A)
Ingen bemærkninger.
13. Lukket: Status - Etablering af Sundhedshus i Slagelse by (O)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.14. Lukket: Godkendelse af referat (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.15. Initiativsag - Forebyggelse af urinvejsinfektioner hos ældre (B)
15. Initiativsag - Forebyggelse af urinvejsinfektioner hos ældre (B)
Sagsnr.: 330-2019-77239 Dok.nr.: 330-2019-454283 Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og
Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalgsmedlem Ann Sibbern (O) har
i mail den 28. oktober 2019 anmodet om, at Forebyggelses- og Seniorudvalget
drøfter forebyggelse af urinvejsinfektioner hos de ældre samt tilbagemelding
på, hvorvidt vi kan hente viden og erfaring fra andre kommuner, f.eks. fra
Stubbekøbing.
Baggrund
Den 27. oktober 2019 bragte
TV2 Øst et indslag om et plejecenter i Stubbekøbing, som har ændret daglige
rutiner og praksis ift. at forebygge urinvejsinfektioner hos de ældre.
Dette med stor succes, hvilket
både har nedbragt antallet af urinvejsinfektioner heraf brugen af antibiotika
og indlæggelser. Det har også betydet en større trivsel og livskvalitet hos de
ældre. Samtidig har det også været med en beskeden økonomisk udgift.
Retligt
grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Udvalgsmedlem Ann Sibbern (O) indstiller,
1.
at Forebyggelses- og Seniorudvalget drøfter sagen
2.
at Forebyggelses- og Seniorudvalget tager stilling til, hvorvidt vi kan
hente viden og erfaring fra andre kommuner f.eks. fra Stubbekøbing
Beslutning i Forebyggelses-
og Seniorudvalget den 5. november 2019:
Fraværende:
Unnie Oldenburg (A)
Udvalget ønsker sag, der beskriver, hvordan der arbejdes med
forebyggelse af urinvejs-infektioner, og hvordan der i givet fald kan tages
yderligere initiativer til forebyggelse.