Forebyggelses- og Seniorudvalget (2018-2021) – Referat – 3. december 2019



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2019-1164                 Dok.nr.: 330-2019-469103                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Dagsorden godkendes
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 3. december 2019:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Politisk mødekalender (årshjul) for 2020-2021 (B)

2.     Politisk mødekalender (årshjul) for 2020-2021 (B)

Sagsnr.: 330-2017-75690               Dok.nr.: 330-2019-459740                                Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal beslutte politisk mødekalender for 2020 og 2021 herunder temamøder for byrådet og budgetseminarer.
Baggrund
Byrådet vedtog på møde den 26. august 2019 en foreløbig godkendelse af den politisk kalender (årshjul) for resten af 2019, 2020 og 2021, herunder at møder i skolernes (sommer)ferie så vidt muligt undgås. Byrådet besluttede, at byrådets temamøder blev evalueret inden videre stillingtagen til disse.
Den politiske kalender for 2020-2021 er justeret således, at byrådsmødet i juni begge år er rykket til uge 25, udvalgsmøderne i januar rykkes til uge 3 (2020) og uge 2 (2021) og udvalgsmøderne i august rykkes til uge 33 (2020) og uge 32 (2021). Se bilag 1 og 2.
Udvalgene beslutter selv planlægningen af møderne.
Forslag til mødekalender inkl. temamøder og budgetseminarer sendes til høring i de stående udvalg på deres decembermøder forud for behandling i byrådet 16. december 2019.
Retligt grundlag
Det følger af Styrelseslovens § 2, at kommunens anliggender styres af byrådet.
Handlemuligheder
Byrådet kan vælge at:
1.    Godkende forslag til politisk kalender for 2020 og 2021
2.    Ændre forslag til politisk kalender for 2020 og 2021
3.    Anmode om nyt forslag til politisk kalender
Vurdering
Administrationen anbefaler, at byrådet vedtager en politisk mødekalender
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Økonomiudvalget sender vedlagte politiske mødekalender i høring i de stående udvalg
2.    at Byrådet beslutter en politisk kalender for 2020 og 2021
Beslutning i Økonomiudvalget den 18. november 2019:
Fraværende: 
At 1 - Godkendt.
At 2 - Der udarbejdes revideret mødekalender for 2020 og 2021, hvor der indarbejdes 4 årlige temamøder for Byrådet. Nyt forslag fremlægges for Økonomiudvalget i december 2019 med efterfølgende behandling i Byrådet.
(O) foreslog, ét budgetseminar, halvering af temamøderne, at temamøderne afholdes på Rådhuset og at der sker bred politisk involvering ved indholdet af møderne.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 2. december 2019:
Fraværende: 
Administrationen fremlægger forslag til temaer på januar mødet.
Eks.
Cykelstier og fortov
Kollektiv trafik
Erhverv og uddannelse
Henrik Brodersen (O) fremsatte ændringsforslag om at fastholde udvalgsmøderne i første uge i januar og august.
Et flertal bestående af Villum Christensen (I), Anne Bjergvang (A), Flemming Erichsen (A), Anders Koefoed (V) kunne ikke tilslutte sig ændringsforslaget.
Anbefales.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 2. december 2019:
Fraværende: 
Anbefales.
Fælles temamøde med Erhvervs- og Teknikudvalget d. 26/5 eller 27/5 - kl. 15-20.
Augustmødet i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget søges afholdt tirsdag d. 11.8 om morgenen.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 2. december 2019:
Fraværende:  Morten Hass Augustsen (V)
Godkendt med bemærkning om, at sikre koordinering imellem udvalgene.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 2. december 2019:
Fraværende: 
Udvalget ønsker at erstatte mødedatoerne for Børne- og Ungeudvalget den 31. august 2020 og den 5. oktober 2020 til ét møde den 21. september 2020.
Udvalget henstiller til, at eventuelle aflysninger af byrådsseminarer/temamøder skal ske i god tid og ikke bør forekomme.
Søren Lund Hansen (O) opretholder forslag om kun ét budgetseminar, halvering af temamøderne, at temamøderne sker på rådhuset, og at der sker en bred politisk involvering ved indholdet af møderne.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 3. december 2019:
Fraværende: 
Udvalget godkendte mødeplanen.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 4. december 2019:
Fraværende: 
Udvalget besluttede at tilslutte sig mødekalenderen med følgende bemærkninger:
Udvalget ønsker også fremadrettet at afholde fagudvalgsmøde den 1. onsdag i måneden.
Udvalget afholder dialogmøde med råd, brugere og organisationer den 15. januar 2020
Udvalget har erstattet fagudvalgsmøde i januar og august for både 2020 med temamøder den 22. januar 2020 samt den 12. august 2020.
Udvalget har erstattet fagudvalgsmøde i januar 2021 og august 2021 med temamøder den 20. januar 2021 og den 11. august 2021.
Udvalget har flyttet udvalgets junimøde 2020 til den 3. juni 2020 af hensyn til Folkemødet.
Udvalget gør opmærksom på, at KL|s Sociale Topmøde i Aalborg finder sted den 13. | 15. maj 2020, hvor der i den politiske mødekalender er planlagt Byrådets Temamøde den 14. maj 2020.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 3. december 2019:
Fraværende: 
Anbefales med bemærkninger om, at Forebyggelses- og Seniorudvalget lægger op til, at man er opmærksom på, at de forskellige udvalgsmøder og de efterfølgende dialogmøder i udvalgene kan være sammenfaldende.
Ann Sibbern (O) foreslog, ét budgetseminar, halvering af temamøderne, at temamøderne afholdes på Rådhuset, og at der sker bred politisk involvering ved indholdet af møderne.
Helle Jacobsen (V) og Jørn-Ole Didriksen (V) opfordrer til, at eventuelle aflysninger af Byrådets temamøder skal ske senest 3 uger inden.

3. Tidspunkt, klokkeslæt for udvalgmøder i Forebyggelses- og Seniorudvalget 2020-2021 (B)

3.     Tidspunkt, klokkeslæt for udvalgmøder i Forebyggelses- og Seniorudvalget 2020-2021 (B)

Sagsnr.: 330-2019-72489               Dok.nr.: 330-2019-472350                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte tidspunkt (klokkeslæt) for udvalgets møder i 2020 og 2021.
Der henvises til separat sagspunkt på denne dagsorden, hvor forslag til datoer for politisk mødekalender (årshjul) for 2020 og 2021 er til høring i de stående udvalg forud for behandling i Byrådet.
Baggrund
Forebyggelses- og Seniorudvalget besluttede i sit møde 8. november 2018, at udvalgsmøder i 2019 afholdes tirsdage kl. 17:30 til 20:00 i de vedtagne mødeuger.  
Har udvalgsmødet været afholdt på en virksomhed, har der inden mødet været mulighed for rundvisning.
Det foreslås, at Forebyggelses- og Seniorudvalgets mødetidspunkt i 2020 og 2021 fastholdes til tirsdage, men at klokkeslæt, af hensyn til alles kalendere, ændres til kl. 18:00 - 20:30, alternativt kl. 18:00 – 21:00
Afholdes udvalgsmøde decentralt, kan det aftales, om der er interesse og mulighed for rundvisning på virksomheden inden mødet.
Mødekalender 2020:
·        14. januar
·        4. februar
·        3. marts
·        31. marts
·        5. maj
·        9. juni
·        11. august
·        1. september
·        6. oktober
·        3. november
·        1. december
Retligt grundlag
Styrelseslovens § 2.
Handlemuligheder
Udvalget kan fastholde hidtidige mødeklokkeslæt eller beslutte et ændret klokkeslæt.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget beslutter tidspunkt for mødeafholdelse i 2020 og 2021.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 3. december 2019:
Fraværende: 
Udvalget beslutter at bestræbe sig på, at Udvalgsmøder afholdes fra kl. 18:00 - 20:30. Med den bemærkning, at hvis mødet kræver lidt længere tid, så accepteres dette.
Rundvisning på de decentrale enheder foregår fra kl. 17:30 - 18:00 for de interesserede.
Udvalget ønsker, at dialogmøder ikke afholdes umiddelbart efter udvalgsmøderne, men på en anden dag.
Udvalget ønsker en sag på januar mødet med forslag til mødeplan med 2 årlige møder med Ældrerådet og 2 årlige topmøder med øvrige interessenter. På januar mødet drøftes eventuelle dialogmøder med Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte.
Disse møder afholdes i uge 2 eller 3 i måneden.

4. Budgetopfølgning 4 for 2019 (B)

4.     Budgetopfølgning 4 for 2019 (B)

Sagsnr.: 330-2019-2023                 Dok.nr.: 330-2019-462738                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Alle fagudvalg gennemfører Budgetopfølgning 4 for 2019 med rapportering og godkendelse af den økonomiske status på udvalgets område.
Forebyggelses- og Seniorudvalget godkender budgetopfølgning, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
Forebyggelses- og Seniorudvalget forventes ved udgangen af 2019 at have et mindre forbrug på driftsudgifterne i størrelsesordenen 4,340 mio. kr. og et mindre forbrug på anlægsudgifterne i størrelsesordenen 3,596 mio. kr. 
Drift
Mindre forbrug på i alt 4,34 mio. kr. kan overordnet set specificeres sådan:
·        Serviceudgifter viser mindre forbrug på 4,798 mio. kr.
·        Huslejetab mindre forbrug på 0,976 mio. kr.
·        Aktivitetsbestemt medfinansiering merforbrug på 1,434 mio. kr.
Det er imidlertid vigtigt at understrege, at en del af mindre forbruget dækker over midler, der er disponerede/øremærkede til anvendelse i 2020. Det er samtidig forudsætningen, at virksomheder med mindre forbrug i 2019 generelt set - jf. gældende overførselsregler - får overført mindre forbrug i 2019 til anvendelse i 2020. Specifikation ses i bilag 1.
Herefter følger en overordnet oplistning af områder med forventede budgetafvigelser ved udgangen af 2019. Derefter følger – under handlemuligheder – forslag til budgetomplaceringer i 2019, med det mål, at skabe et så retvisende regnskab 2019 som muligt og samtidigt et så godt udgangspunkt i 2020 som muligt.
Områderne med forventede afvigelser er:
7.01 Pleje og omsorg:
Myndighed:
Totalt set merforbrug på 8,857 mio. kr. som fordeler sig på følgende:
-      Afregning for visiteret hjemmehjælp viser merforbrug på 4,257 mio. kr.
-      Hjælpemidler merforbrug på 0,41 mio. kr.
-      Øvrige myndighedsområder viser totalt merforbrug på 4,552 mio. kr. - det er primært mellemkommunale betalinger, der er årsag til dette.
Herudover forventes der at skulle foretages efterreguleringer til Antvorskovs hjemmepleje i størrelsesordenen 0,5 mio. kr. ved regnskabsafslutningen. Samlet forventet merforbrug herefter på 9,357 mio. kr.
Pulje til budgetudfordrede områder:
Der er i starten af 2019 etableret pulje til ”budgetudfordrede områder” på 2,684 mio. kr.
Plejecentre og madproduktion:
De kommunale plejecentre forventes samlet set at vise et merforbrug på 1,5 mio. kr. i regnskab 2019.
Antvorskov
Den selvejende Institution Antvorskov forventer totalt set et merforbrug på 0,8 mio. kr. på hjemme- og sygeplejen. Der vil blive udarbejdet handleplan.
Hjemme- og Sygeplejen
-      Hjemmeplejen forventer mindre forbrug på ca. 3 mio. kr.
-      Sygeplejen merforbrug på ca. 2,4 mio. kr.
Elevområdet
Der forventes mindre forbrug på 9 mio. kr., ansvarlige praktikvejledere viser merforbrug på 0,8 mio. kr. og tinglysning mindre forbrug på 0,54 mio. kr. Mindre forbrug i 2019 skal delvist anvendes til finansiering af yderligere elevoptag i 2020. Samlet set er der 3,7 mio. kr., som er udisponerede og kan anvendes til andre formål.
7.03 Aktivitetsbestemt medfinansiering:
I 2019 opkræves kommunernes udgifter svarende til budgettet. Merforbrug på 1,434 mio. kr. fremkommer vedrørende sygesikringsdelen. Der søges i denne sag om en kassefinansieret tillægsbevilling til denne merudgift. Det skal bemærkes, at den bevilligede pulje i budget 2019 er øremærket efterreguleringer vedrørende 2018 i forhold til ”loftet” – hvor der forventes en regning i størrelsesordenen omkring 20 mio. kr. Kommunerne har endnu ikke fået det endelige beløb offentliggjort.
Uddybende specifikation af driftsområder med forventede afvigelser samt aktivitetsdata, ses i bilag 1.
Anlæg
Der er mindre forbrug på anlægsprojekterne; Ombygning af Hjemmet ved Noret, Velfærdsteknologi samt mindre afvigelser på øvrige anlæg.
Specifikation ses i bilag 2.
Øvrigt:
Handleplaner
De tidligere godkendte handleplaner på de 3 plejecentre, der forventer merforbrug, er ajourført og ses i bilag 3.
Sygefravær og vikarudgifter
I bilag 4 ses udvikling i sygefravær og vikarudgifter i hjemme- og sygeplejen samt på plejecentre.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Myndighed
Der forventes, som ovenfor beskrevet merforbrug i størrelsesordenen 9,357 mio. kr.
Det anbefales, at myndighedsområdet tilføres budget, med det mål, at komme ud af 2019 tættere på budgetoverholdelse. Følgende budgetomplacering foreslås tilført myndighed:
-      Puljen til budgetudfordrede områder 2,684 mio. kr.
-      Det samlede mindre forbrug i hjemmeplejen på 3 mio. kr. tilbageføres til myndighed. Begrundelsen er, at der har været tale om manglende validitet i data og dermed stor usikkerhed i afregningsgrundlag for visiterede timer i det første halvår af 2019, på grund af overgang til nyt omsorgssystem
-      Mindre forbrug i Stillinges hjemmepleje på 0,633 tilbageføres til myndighed med samme begrundelse som ovenfor
Sygeplejen
Sygeplejen forventer merforbrug på 2,410 mio. kr. Der skal efterfølgende udarbejdes handleplan for dette. Det skal derudover oplyses, at der pt. arbejdes på at kortlægge årsag til merforbrug i sygeplejen – der ses på ressourcer kontra udvikling i visiterede sundhedslovsydelser, delegerede ydelser mm.
Kommunale plejecentre:
Med det mål, at alle plejecentre starter 2020 i budgetbalance anbefales, at de 1,5 mio. kr., der søges tilført Forebyggelses- og Seniorudvalgets budgetramme vedrørende ensomme ældre fra 2019 – anvendes i 2019 til at afvikle merforbrug på kommunale plejecentre. Udmøntning af midler til ensomme ældre er herved uændret fra 2020.
Elevområdet:
Elevområdet forventer samlet set et mindre forbrug på 8,218 mio. kr. – heraf vil blive søgt overført 4,513 mio. kr. til forbrug i 2020, hvorefter 2020 forventes at have budgetbalance. De resterende 3,7 mio. kr. i 2019 kan udvalget disponere til andre formål.  
Aktivitetsbestemt Medfinansiering
Området forventes at fremkomme med et merforbrug på 1,434 mio. kr. i regnskab 2019 på grund af efterregninger vedrørende sygesikringsdelen. Administrationen anbefaler, at der søges om kassefinansieret tillægsbevilling til dækning af denne merudgift i 2019.
Øvrigt:
Bekæmpelse af ensomhed hos ældre jf. Værdighedspolitikken
Via finansloven 2019 har kommunerne, modtaget 100 mio. kr. til at styrke indsatser til bekæmpelse af ensomhed m.v. blandt ældre, jf. Kommunens Værdighedspolitik. For Slagelse Kommune betyder det en bevilling på ca. 1,5 mio. kr. i 2019 og frem – der henvises i øvrigt til udmøntningssag på Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde i november 2019. Der mangler imidlertid bevillingsmæssig godkendelse af, at beløbet tilføres udvalgets budgetramme i 2019. Der er således udelukkende tale om en teknisk bevillingsmæssig korrektion. Det skal oplyses, at tilsvarende bevilling er indarbejdet i budget 2020-2023.
Stop for egenbetaling på akutpladser
Bekendtgørelse om hjemmesygepleje er ændret i februar 2019, hvorefter borgere, der tilbydes ophold på akutplads, ikke skal opkræves egenbetaling. Jf. Finansloven udgør kompensationen for Slagelse Kommune 0,396 mio. kr. i 2019, hvilket der nu søges tillægsbevilling til. Det skal oplyses, at tilsvarende bevilling indgår i budget 2020-2023 via lov- og cirkulæreprogrammet.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at der vedtages budgetomplaceringer inden for Forebyggelses- og Seniorudvalget budgetramme på politikområde 7.01 som beskrevet under handlemuligheder ovenfor. Herved opnås et så retvisende regnskab som muligt.
I forbindelse med regnskabsafslutningen vil overførsler af øvrige områders mindre- og merforbrug blive søgt overført til 2020. 
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2019
2020
2021
2022
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
7.03   Aktivitets-bestemt Medfinansiering
1.434
 
 
 
Drift
7.01                     Pleje & omsorg
1.500
 
 
 
Drift
7.01                    Pleje & omsorg
396
 
 
 
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
-3.330
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Intet at bemærke.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Budgetopfølgning 4 for 2019 samt handleplaner godkendes og videresendes til behandling i Økonomiudvalg og Byråd
2.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget godkender budgetomplaceringer inden for politikområde 7.01 Pleje og Omsorg som beskrevet under handlemuligheder
3.    at Forebyggelses og Seniorudvalget søger Økonomiudvalg og Byråd om kassefinansieret tillægsbevilling på 1,434 mio. kr. til Aktivitetsbestemt Medfinansiering
4.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget søger Økonomiudvalg og Byråd om tillægsbevilling på 0,396 mio. kr. i 2019 til stop for borgernes egenbetaling på akutpladser.
5.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget søger Økonomiudvalg og Byråd om tillægsbevilling på 1,5 mio. kr. i 2019 til bekæmpelse af ensomhed hos ældre.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 3. december 2019:
Fraværende: 
At 1 -5: Godkendt.
Helle Jacobsen (V), Jørn-Ole Didriksen (V) og Ann Sibbern (O) bemærker, at der fortsat efterspørges retvisende budgetter og udtrykker samtidig bekymring for både sygeplejens og myndighedsområdets merforbrug.

5. Takster - delegerede sundhedslovsydelser (B)

5.     Takster - delegerede sundhedslovsydelser (B)

Sagsnr.: 330-2019-80790               Dok.nr.: 330-2019-475194                                Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
At Forebyggelses- og Seniorudvalget overfor Byrådet, anbefaler godkendelse af nye takster til delegerede sundhedslovsydelser til private leverandører.
Baggrund
Der har hidtil ikke været takster på delegerende sundhedslovsydelser, leveret af private leverandører, da disse har været afregnet med takster for servicelovsydelser.
Hjemme- og sygeplejen arbejder ud fra, at opgaver leveres så tæt på borgeren, af så kendt personale som muligt, men også altid med sikkerhed for, at opgaverne leveres af medarbejdere med rette kompetencer. Der er derfor et øget fokus på, at delegere sundhedslovs-opgaver, hvor det fagligt er forsvarligt, til medarbejdere i hjemmeplejen – herunder også private leverandører.
Både de kommunale og private leverandører af servicelovsydelser leverer i stigende grad delegerede sundhedslovsydelser. Delegerede sundhedslovsydelser er sundhedslovsydelser, som sygeplejen har vurderet kan varetages af en social- og sundhedsassistent eller hjælper. Det kan f.eks. være sårpleje eller medicingivning.
For at sikre økonomisk sammenhæng mellem de opgaver, der visiteres til kommunale og private leverandører, er der behov for en takst på delegerede sundhedslovsydelser til private leverandører.
Taksten tager udgangspunkt i de samme forudsætninger som taksten på servicelovsydelser til private leverandører, dog uden vej tid og faste omkostninger. Begrundelsen er, at delegerede sundhedslovsydelser udføres af samme medarbejder, som i forvejen er i hjemmet for at yde servicelovsydelser.
Retligt grundlag
Sundhedslovens § 138.
Handlemuligheder
Forebyggelses- og Seniorudvalget kan vælge at:
        -          Anbefale overfor Byrådet, at de nye takster for afregning til private leverandører af praktisk hjælp jf. Sundhedsloven §138 godkendes med virkning fra 1. januar 2020.
        -          Anbefale overfor Byrådet, at de nye takster ikke godkendes.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at den nye beregnede takst benyttes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I nedenstående tabel ses den beregnede takst (timepris)
 
 
Excl. moms
Incl. moms
Dag - hverdag
276 kr.
345 kr.
Aften - alle dage
357 kr.
446 kr.
Nat - alle dage
420 kr.
525 kr.
Weekend - dag
334 kr.
418 kr.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Forebyggelses og Seniorudvalget, over for Byrådet, anbefaler godkendelse af de nye takster for afregning til private leverandører af delegerede sundhedslovsydelser, med virkning fra 1. januar 2020.
2.    at  taksterne indarbejdes i den samlede takstsag til Byrådets møde i december.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 3. december 2019:
Fraværende: 
At 1: Udvalget anbefaler godkendelse
At 2: Anbefales

6. Permanent anvendelse af Værdighedsmidler fra 2020 (B)

6.     Permanent anvendelse af Værdighedsmidler fra 2020 (B)

Sagsnr.: 330-2017-69998               Dok.nr.: 330-2019-468569                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget skal træffe beslutning om anvendelsen af Værdighedsmidlerne i 2020 og frem.
Baggrund
Fra 2020 indgår Værdighedsmidlerne som en fast del af kommunernes bloktilskud – modsat tidligere år, hvor de er modtaget som puljemidler. Værdighedsmidlerne er afsat til at understøtte virkeliggørelse af Værdighedspolitik for Ældreplejen.
Værdighedspolitik for ældreplejen skal, jf. lovens krav, som minimum beskrive, hvordan ældreplejen kan understøtte følgende områder i forhold til plejen og omsorgen af den enkelte ældre:
1)    Livskvalitet
2)    Selvbestemmelse
3)    Kvalitet, tværfaglighed og sammenhæng i plejen
4)    Mad og ernæring
5)    En værdig død
6)    Pårørende
7)    Bekæmpelse af ensomhed (nyt fra 2020).
Slagelse Kommunes andel i 2020 og budgetoverslagsårene udgør 15,812 mio. kr.
Retligt grundlag
Finansloven og Slagelse Kommunes Værdighedspolitik for Ældreplejen samt Byrådets budgetaftale for 2020.
Handlemuligheder
Administrationen og Virksomhedslederne har udarbejdet alternative forslag til fremtidig anvendelse af Værdighedsmidlerne:
1)    Gratis kost og vask af linned ifm. midlertidige aflastningsophold: 2,4 mio. kr. 
2)    Ensomme ældre: 0,3 mio. kr.
3)    Plejecentre; Livshistorier og aktiviteter: 6,0 mio. kr.
4)    Brugercafé Lützensvej: 0,05 mio. kr.
5)    Sammen om det nære sundhedsvæsen: 1,1 mio. kr.
6)    Tryg samt borger- og pårørendenær udskrivelse: 1,5 mio. kr.
7)    Plejecentre, diætist og ergoterapeut: 1,25 mio. kr.
8)    Social- og Omsorgskoordinator med fokus på parkinsson: 0,55 mio. kr.
9)    Ekstra bemanding nat i Sygeplejen: 0,9 mio. kr.
10) Ekstra bemanding nat på Plejecentre, herunder ledsagelse: 0,9 mio. kr.
11) Demenskonsulent: 0,55 mio. kr.
12) Bruger-/pårørenderåd – aktiviteter for plejecenterbeboere: 0,1 mio. kr.
13) Fasttilknyttede læger på plejecentre: 0,5 mio. kr.
Det skal bemærkes, at der er alternative forslag for i alt 16,1 mio. kr. altså mere end det modtagne beløb, for derved at give Forebyggelses- og Seniorudvalget valgmuligheder.
I bilag 1 er forslagene uddybende beskrevet. Forslagene tager blandt andet udgangspunkt i de erfaringer, der igennem de seneste år er høstet i arbejdet med, at virkeliggøre Værdighedspolitikken. Nogle forslag er således en fortsættelse af igangværende indsatser, andre er nye.
Der er foretaget opfølgning og evaluering på de indsatser, som i 2019 er finansieret af Værdighedsmidler. Evaluering ses i bilag 2.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Forebyggelses- og Seniorudvalget træffer beslutning om fremtidig anvendelse af Værdighedsmidlerne, samt beslutter dette, som en permanent udmøntning. Det vil give størst effekt og stabilitet for borgerne. Udvalgets beslutning sendes derefter i høring hos Ældrerådet, hvorefter udmøntningen genoptages på Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde i januar 2020 til endelig godkendelse.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Fra 2020 indgår Værdighedsmidlerne i kommunernes bloktilskud, og er dermed permanente. Disse er afsat til fortsættelse af arbejdet med en Værdig ældrepleje. For Slagelse Kommune udgør Værdighedsmidler 15,812 mio. kr. fra 2020.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget principgodkender anvendelse af Værdighedsmidler i 2020
2.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter, at udmøntningen er permanent fra 2020 og årene frem
3.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget sender udmøntningen af Værdighedsmidler i høring hos Ældrerådet
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 3. december 2019:
Fraværende: 
At 1: Kan ikke principgodkendes, idet der ønskes høring i Ældrerådet, før der træffes be-slutning.
At 2: Udvalget beslutter, at indsatserne ikke skal være permanente, men at de skal gælde for 1 år i 2020 med evaluering i oktober måned 2020.
Ann Sibbern (O) foreslår, at der informeres om, at der eventuelt kan søges §18 midler til punkterne 2, 4, 12, og at disse udgår. Ann Sibbern (O) forslår, at punkt 13 udgår. Hvis der er midler i overskud, ønsker Ann Sibbern (O), at de anvendes til livshistorier og aktiviteter.
At 3: Sagen sendes i høring i Ældrerådet.

7. Midler til bedre bemanding i hjemmeplejen og plejecentre i 2020 (B)

7.     Midler til bedre bemanding i hjemmeplejen og plejecentre i 2020 (B)

Sagsnr.: 330-2018-9726                 Dok.nr.: 330-2019-468650                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget skal tage stilling til, hvordan Midler til en bedre bemanding i hjemmeplejen og plejecentre skal anvendes i 2020.
Baggrund
Finansloven for 2020 indeholder puljemidler til Bedre bemanding i hjemmeplejen og på plejecentre på 511,6 mio. kr. i 2020 – heraf udgør Slagelse Kommunes andel ca. 7,608 mio. kr. i 2020.
Midlerne skal anvendes til et løft af ældreområdet for en bedre bemanding og skal i videst muligt omfang, og under hensyntagen til medarbejderens ønsker, anvendes til ansættelse af nye medarbejdere i fuldtidsstillinger og opjustering af arbejdstiden for eksisterende deltidsansatte medarbejdere.
Midlerne udmøntes i perioden 2018 – 2021 via en statslig pulje på baggrund af årlige redegørelser fra kommunerne. Fra 2022 overgår midlerne til at blive fordelt og udmøntet gennem de generelle bloktilskud til kommunerne.
Kommunerne indsende redegørelse til ministeriet for anvendelse af 2020-midlerne.
Retligt grundlag
Finansloven for 2020.
Handlemuligheder
Forebyggelses- og Seniorudvalget skal træffe beslutning om anvendelse af de 7,608 mio. kr. i 2020. Det skal hertil bemærkes, at Byrådets budgetaftale for 2020 indeholder ibrugtagning af i alt 48 midlertidige boliger på Blomstergården. Implicit i driftsfinansieringen af disse er beskrevet, at puljemidler til Bedre Bemanding i forhold til midlertidige boliger fortsat er forudsat anvendt til dette formål. Det betyder, at i 2020 anvendes 2.662.800 kr. af puljemidler til Bedre Bemanding til midlertidige boliger på Blomstergården.
Tilbage er her 4.945.200 kr., hvilke Forebyggelses- og Seniorudvalget skal træffe beslutning om anvendelse af i 2020.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at de i 2018 igangsatte indsatser videreføres i 2020, for derved at skabe kontinuitet.
I bilag 1 ses specifikation af anvendelsen, i form af redegørelsesskema til Ministeriet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Reglerne for udmøntningen foreskriver, at de bevilgede puljemidler i 2020 som udgangspunkt skal anvendes i 2020. Dog med evt. mulighed for overførsel at evt. uforbrugte midler til 2021.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter, at de resterende puljemidler til ”Bedre Bemanding” i 2020 i alt 4.945.200 kr. anvendes til at videreføre de igangsatte indsatser i hjemmeplejen samt sundhed og træning.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 3. december 2019:
Fraværende: 
Udvalget beslutter ikke - de ønsker en høring i Ældrerådet først.
Helle Jacobsen (V), Jørn-Ole Didriksen (V) og Ann Sibbern (O) foreslår, at sagen sendes til høring i Ældrerådet.
Udvalget beslutter at sende sagen i høring i Ældrerådet.

8. Servicepakker på plejecentre 2020 (B)

8.     Servicepakker på plejecentre 2020 (B)

Sagsnr.: 330-2015-64729               Dok.nr.: 330-2019-469574                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget skal beslutte, at der fremover er en aktivitetspakke for beboere på plejecentre.
Baggrund
Sundheds- Seniorudvalget besluttede i efteråret 2015 at harmonisere servicepakker på plejecentrene, for derved at sikre ensartet serviceniveau, øget kvalitet og den tilstrækkelige gennemsigtighed.
De harmoniserede servicepakker er gældende for alle kommunens 11 plejecentre, herunder fælles indhold, kvalitet og pris. De harmoniserede servicepakker medvirker til priseffektivitet og ensartet serviceniveau, med fokus på kvalitet, miljøvenlighed og sundhed for beboerne.
Der resterer imidlertid en harmonisering, idet der indtil nu har eksisteret 2 aktivitetspakker; Aktivitetspakke 1 som er obligatorisk for alle og aktivitetspakke 2 som har været valgfri. Aktivitetspakke 2 anvendes kun af få beboere på Bjergbyparken.
Det anbefales, at der fra 2020 kun eksisterer 1 aktivitetspakke samt at denne er obligatorisk for alle beboere på alle plejecentre. Herefter er alle servicepakker identiske på alle plejecentre.
Retligt grundlag
Vejledning om hjælp og støtte efter serviceloven. Herunder borgerens betaling af tilbud efter servicelovens §§ 79, 83 og 84.
Handlemuligheder
Det anbefales, at aktivitetspakke 2 afskaffes fra 2020, idet denne kun har været tilbudt på Bjergbyparken og kun ganske få beboere har benyttet dette tilbud på Plejecentret Bjergbyparken samt før ombygningen i en vis udstrækning på daværende Skælskør Plejecenter.
Aktivitetspakke 2 har i 2019 kostet 104 kr. månedligt og indholdet har været beskrevet som: ”På nogle centre kan der være fællesudgifter, der ligger ud over det der er indeholdt i aktivitetspakke 1. Det kan være udgifter til havehold (køkken, urtehave), dyrehold (foder, vaccinationer, dyrlæge etc.) eller andre særlige aktiviteter”. På Bjergbyparken har aktivitetspakke 2 derudover været anvendt til planter til drivhus, ekstra ture/leje af bus samt større arrangementer med ex. musik o.l.
Vurdering
Administrationen vurderer, at der kun er behov for en obligatorisk servicepakke til alle beboere på plejecentre. Denne pakker indeholder de mest basale ting i forbindelse med aktiviteter – eksempelvis kan nævnes blomster, spil, lys, servietter og dekorationer i forbindelse med højtider.
Behovet hos beboerne på plejecentre har ændret sig de seneste år – beboerne magter generelt set ikke de store aktiviteter. Aktiviteter tilpasses i dag i langt højere grad beboernes ønsker i dagligdagen, hvilket sker via Værdighedsmidler.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Reglerne foreskriver, at priserne for de respektive servicepakker skal svare til de faktiske udgifter til servicepakkernes indhold. Priserne reguleres således 1 gang årligt, hvor de godkendes af Byrådet, som en del af kommunens samlede takstblad.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed- og Ældre indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget godkender, at der fra 2020 kun eksisterer en aktivitetspakke, der er obligatorisk, for alle beboere på plejecentre.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 3. december 2019:
Fraværende: 
Udvalget principgodkender.
Sagen sendes til høring i Ældrerådet.

9. Løn til SSA-elever over 25 under uddannelse (B)

9.     Løn til SSA-elever over 25 under uddannelse (B)

Sagsnr.: 330-2019-14984               Dok.nr.: 330-2019-468892                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget skal træffe beslutning om, hvorvidt SSA-elever over 25 år skal ansættes og aflønnes på grundforløbet samt hvorvidt de skal tilbydes voksenløn under uddannelsen.
Baggrund
Uddannelsen til SSH og SSA består af et grundforløb og et hovedforløb:
-      Grundforløbet, på 20 uger for ansøgere over 25 år, er en forudsætning for at blive ansat som elev – under dette modtages SU
-      Efter grundforløb ansættes eleverne i kommunen under hele hovedforløbet på elevløn.
-      Hovedforløbet til uddannelsen som SSA er på ca. 2 år og 10 måneder og på ca. 1 år og 2 måneder for SSH uden evt. godskrivning.
Uddannelserne er styret med en dimensionering, som øges med ca. 30% i 2020 og 2021, idet alle ansættelser fra 1. januar 2020 overgår til kommunerne (dvs. inkl. de tidligere regionselever). Slagelse Kommune skal således ansætte 87 SSA-elever og 44 SSH-elever. I uddannelsen og dimensioneringen skelnes der ikke imellem elever over og under 25 år. Det er således den samlede dimensionering, kommunen skal ansætte.
I rekrutteringen lægges der primært vægt på at rekruttere de bedst egnede elever, men også på at rekruttere elever både over og under 25 år. Der rekrutteres SSA-elever til hvert hovedforløb 4 gange årligt og SSH-elever 3 gange årligt.
Pt. er fordelingen af de nuværende SSA-elever i Slagelse Kommune:
·        Elever over 25 år, som opfylder betingelserne for voksenløn: 36% = 31 elever
·        Elever over 25 år, som ikke opfylder betingelserne: 18,5% = 16 elever
·        Elever under 25 år: 45,5% = 40 elever.
Under ”retligt grundlag” uddybes betingelserne.
Retligt grundlag
Overenskomst for social- og sundhedspersonale KL, FOA – 7301, O.18, 31/2018
Erhvervsuddannelsesloven, LBK nr. 957 af 17/9 2019
Voksenløn:
Ansøgere over 25 år med et års relevant erhvervserfaring (erfaringen må max. være 4 år gammel ved uddannelsesstart) på min. 24 timer/uge kan opnå voksenelevløn på SOSU uddannelserne.
a)    SSA-elever over 25, som opfylder betingelserne for voksenløn
Lønnen pr. 1. oktober 2019 er 20.542,11 kr. Hertil kommer arbejdsgiveromkostninger på ca. 362,51 kr. pr. måned pr. elev samt omkostninger til ferie.
b)    SSA-elever over 25 år, som ikke opfylder betingelserne.
Lønnen pr. 1. oktober 2019 er 12.922,82 kr. pr. måned det første år og 14.767,18 kr. pr. måned de efterfølgende år. Hertil kommer arbejdsgiveromkostninger på ca. 362,51 kr. pr. måned pr. elev samt omkostninger til ferie.
c)    SSA-elever under 25 år
Lønnen pr. 1. oktober 2019 er 12.922,82 kr. pr. måned det første år og 14.767,18 kr. pr. måned de efterfølgende år. Hertil kommer arbejdsgiveromkostninger på ca. 362,51 kr. pr. måned pr. elev samt omkostninger til ferie.
     Elever under 25 år modtager fortsat SU på grundforløb.
Voksenlærlingeløn:
Udgiften vil være maks. 85.000 kr. pr. elev pr. hovedforløb.  Der er forskellige muligheder for, at få tilskud til voksenlærlingeløn, hvis man ansætter ufaglærte, og i nogle tilfælde faglærte ledige, tilskuddet varierer fra 30-40 kr. pr. time. Slagelse Kommune benytter ikke denne ordning pt.
Hvis eleverne ansættes under grundforløbet:
Der vil være et slip mellem grundforløbet og hovedforløbet typisk på mellem 5-7 uger, i hvilke kommunen vil skulle betale voksenløn, hvis dette besluttes. Det skal herefter afklares, hvordan slippet skal håndteres, og hvordan det påvirker uddannelsens forløb. Dette vil være ren lønudgift, da vi ikke modtager AUB (Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag) i perioden.
Kommunen modtager AUB-refusion under skoleophold, og merudgiften i forhold til at give voksenløn vil derfor primært være under praktikken og ved evt. slip mellem forløbene.
Handlemuligheder
Der er flere alternative muligheder for, at aflønne elever over 25 år med voksenløn:
a.    Det er muligt, at tilbyde ufaglærte ansættelse forud for optag på grundforløbet, for derved at optjene tilstrækkelig erfaring til at kunne oppebære voksenløn under hovedforløbet
b.    Ufaglærte, som allerede er ansat i kommunen, kan aflønnes under grundforløbet
c.    Elever over 25 år kan, under grundforløbet, tilbydes ansættelse på eksempelvis 8 timer ugentligt som ufaglært - som supplement til SU
d.    SSA-elever over 25 år kan ansættes på voksenløn under grundforløbet
e.    SSA-elever over 25 år kan ansættes på voksenløn under hovedforløbet
f.     SSA-elever over 25 år, som opfylder betingelserne for tilskud via voksenlærlinge ordningen tilbydes voksenløn i hovedforløbet. Det svarer til en merudgift pr. elev i et hovedforløb på ca. 85.000 kr.
g.    Udvalget kan beslutte, at der ikke sker ændringer i elevaflønningen.
Vurdering
Det er plejens oplevelse, at nogle ufaglærte over 25 år fravælger uddannelse, begrundet i den økonomiske nedgang under uddannelsen. Det samme gør sig gældende i forhold til ansatte SSH’ere, for hvilke det ikke er økonomisk realistisk, at gå ned i løn under eventuel uddannelse til SSA.
Derudover har administrationen følgende opmærksomhedspunkter:
-      Med erhvervsuddannelsesreformen fra 2016 blev der lagt vægt på at tiltrække unge ansøgere til erhvervsuddannelserne
-      Det kan ikke forudses, om forslaget vil tiltrække flere ansøgere til faget eller øge konkurrencen kommunerne imellem
-      Forslaget kan betyde, at andelen af ansøgere over 25 år til SSA-uddannelsen stiger, men medføre et fald af ansøgere til SSH-uddannelsen, da disse rekrutteres samtidigt og følger samme grundforløb.
-      Ansættelsesprocessen skal opdeles i ansøgere over og under 25 år, da ansøgere over 25 år skal ansættes forud for grundforløbet og ansøgere under 25 år efter grundforløb. Der bør derfor besluttes en fordelings-% ud af det samlede optag i forhold til elever over og under 25 år.
-      Ansættelsesretligt bør det afklares, hvordan arbejdsgiveransvaret vil være fx i forhold til elever, som ikke består grundforløbet og ved for højt fravær. Dette er ikke beskrevet i overenskomsten. Pt. er prøvetiden de første 3 måneder af første praktik, og herefter er aftalen i princippet uopsigelig.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
De følgende beregninger viser kommunens merudgift, hvis elever over 25 år ansættes med voksenløn på både grundforløb og hovedforløb. Det forudsættes, at fordelingen mellem elever over og under 25 år svarer til den nuværende. Hvis eleverne er SSH-uddannet, skal de ikke gennemføre grundforløb og de vil få godskrivning fra praktikken, og merudgiften vil derfor være mindre.
Der er ikke i beregningerne taget højde for merudgiften ved evt. slip mellem grundforløb og hovedforløb samt feriepenge, da udgiften til denne afhænger af, hvorvidt eleven har feriepenge fra tidligere ansættelser.
a)    SSA-elever over 25, som opfylder betingelserne for voksenløn
Kommunens merudgift, ved ansættelse på grundforløbet, svarer til arbejdsgiveromkostninger, da disse ikke dækkes af AUB.
Ved 20 ugers grundforløb, vil de 362,51 kr. månedligt svare til ca. 1.673,50 kr. pr. elev i 20 uger.
-      Merudgiften vil årligt svare til ca. 51.878,50 kr.  
b)    SSA-elever over 25 år, som ikke opfylder betingelserne for voksenløn.
Kommunens merudgift ved at give alle SSA-elever over 25 år voksenløn svarer til forskellen imellem ordinærløn og voksenløn i praktikperioderne. Ved et fuldt hovedforløb svarer det til ca. 135.000 kr. pr elev.
·        Merudgiften vil svare til ca. 2.160.000 kr., for de 16 elever, der årligt bliver ansat, under hele hovedforløbet.
·        Hvis eleverne ansættes på grundforløbet vil der komme en årlig ekstra udgift svarende til 26.776 kr. oveni.
·        Hvis der kun tilbydes voksenløn til SSA-elever over 25, som opfylder betingelserne for tilskud via voksenlærlinge ordningen svarer dette til en merudgift på ca. 24.000 kr. pr. elev pr. hovedforløb.
Merudgiften ved ansættelse af i alt 47 voksenelever under hele grund- og hovedforløbet vil således udgøre ca. 2.238.654 kr. ved samme fordeling som i dag, men det må forventes, at ansøgere, som ikke opfylder betingelserne for voksenløn i overenskomsten vil blive øget ved denne model.
Finansiering:
·        Anvendelse af 0,7%-effektiviseringsbeløbet
·        Mindre forbrug på elevområdet i 2019 overføres til 2020 og anvendes – der er 3,7 mio. kr. til disposition. Det skal bemærkes, at elevområdet forventer merforbrug fra 2021, hvorefter der ikke er finansiering i 2021 inden for elevområdets budget
·        Merudgifter afholdes inden for virksomhedernes budget
·        Udvalget beslutter anden finansiering.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter, hvorvidt der fra 2020 skal gives løn under grundforløb til SSA-elever over 25 år
2.    Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter, hvorvidt der fra 2020 skal gives voksenløn under hovedforløbet til alle SSA-elever over 25 år eller evt. kun til elever, som opfylder betingelserne for voksenlærlinge tilskud
3.    Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter, hvordan merudgiften skal finansieres.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 3. december 2019:
Fraværende: 
Udvalget ønsker at få sagen tydeligere belyst på januar mødet.
Helle Jacobsen (V), Jørn-Ole Didriksen (V) og Ann Sibbern (O) har den holdning, at sagen bør beskrives mere detaljeret, fx i forhold til merforbrug i 2021. Af sagen fremgår, at der kan findes finansiering i 2020, men at der mangler finansiering fra 2021.
Helle Jacobsen (V), Jørn-Ole Didriksen og Ann Sibbern (O) foreslår derfor, at sagen genoptages med uddybning i forhold til den konkrete økonomi i årene 2020 - 2023.
Helle Jacobsen (V), Jørn-Ole Didriksen og Ann Sibbern (O) udtrykker bekymring for finansieringen fra 2021 og frem.

10. Styringsark for budget 2020-2023 (D)

10.   Styringsark for budget 2020-2023 (D)

Sagsnr.: 330-2019-14984               Dok.nr.: 330-2019-484846                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget skal drøfte styringsark for udvalgets punkter i budgetaftale 2020-2023 samt den løbende opfølgning i 2020.
Baggrund
Byrådet vedtog den 28. oktober budget for 2020-2023. Aftalen viderefører udarbejdelsen af et styringsark til den løbende opfølgning på aftalens punkter.
Bilag 1 indeholder styringsark over de punkter i budgetaftalen, som hører under Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Retligt grundlag
Det retslige grundlag for budgettet fremgår af Den kommunale Styrelseslov §§ 37-40. I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler for den økonomiske styring af bevillinger mv.
Handlemuligheder
Forebyggelses- og Seniorudvalget drøfter punkterne i styringsarket og den løbende opfølgning for 2020.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget drøfter styringsark og den løbende opfølgning i 2020.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 3. december 2019:
Fraværende: 
Sagen drøftet.
Ann Sibbern (O), Helle Jacobsen (V) og Jørn-Ole Didriksen finder de tre første punkter i bilaget - som de selv har bidraget med - positive, men bemærker, at de ikke er med i flertalsgruppens budget, og derfor tager forbehold for flertalsgruppens forslag.

11. Evaluering af det øgede tilskud til Frivilligcentret (O)

11.   Evaluering af det øgede tilskud til Frivilligcentret (O)

Sagsnr.: 330-2018-82936               Dok.nr.: 330-2019-449086                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om evaluering af anvendelsen af det øgede tilskud på 300.000 kr. til fælles udmøntning mellem Frivilligcentret og Forebyggelse i 2019.
Baggrund
På udvalgsmøde den 5. februar 2019 godkendte udvalget samarbejdsaftalen mellem Frivilligcenteret og Slagelse Kommune. Samarbejdsaftalen er vedhæftet som bilag.
Af samarbejdsaftalen, og som besluttet på udvalgsmøde den 5. februar 2019, fremgår det, at det øgede tilskud på 300.000 kr. (jf. budgetaftalen 2019-22) til fælles udmøntning mellem Frivilligcentret og Slagelse Kommune skal evalueres en gang årligt. Første gang på udvalgsmødet i december 2019.
På udvalgsmøde den 7. maj 2019 blev udmøntningen af de 300.000 kr. præciseret således at 100.000 kr. anvendes til medarbejderressourcer (facilitering) og 200.000 kr. til aktiviteter. Denne fordeling besluttede udvalget med bemærkning om, at Frivilligcenteret, på møde den 30. april 2019 mellem Frivilligcentrets bestyrelsesformand og leder, formanden for Forebyggelses- og Seniorudvalget samt administrationen, ønskede denne fordeling af midlerne.
Frivilligcentret har fremsendt status over igangsatte indsatser i 2. halvår af 2019. Frivilligcentret oplyser, at der kun er angivet indsatser for det andet halvår af 2019, begrundet i, at Frivilligcentret først ved sommerferien 2019 fik råderum over bevillingen, som skulle dække hele 2019.
Herunder opsummeres Frivilligcentrets evaluering for anvendelsen af det øgede tilskud. I bilag 1 er evalueringen uddybet.
Evaluering
Ansættelse af en medarbejder
Frivilligcentret har ansat en medarbejder pr. 1. august 2019. Aktuelt 18 timer ugentligt.
Fra januar 2020 forventer Frivilligcentret at timetallet stiger til 21 timer ugentligt.
Konference Kick-off
Frivilligcentret ønsker, at skabe grobund for brede samarbejder, der kan understøtte eksisterende samt udvikle nye frivillige sociale initiativer i Slagelse Kommune. Dette samarbejde skal markeres med en Kick-off konference med bred repræsentation af interessenter, herunder borgere, foreningsrepræsentanter, kommunale medarbejdere m.fl. Det er ønsket, at der på baggrund af konferencen kan søsættes konkrete indsatser, der efterfølgende tilpasses lokalt.
Der er udviklet en ønsket retning for konferencen i samarbejde med Forebyggelse (Slagelse Kommune). Da det ikke er lykkedes, at indhente et tilfredsstillende tilbud fra ekstern konsulenter til afholdelse af konferencen i efteråret 2019, har Frivilligcentret besluttet at afholde den ultimo januar 2020. 
Opfølgningsmøder lokalt
Der skal afholdes opfølgningsmøder lokalt i Slagelse, Korsør, Skælskør og Dalmose efter behov. Derved håber Frivilligcentret, at kunne danne rammer for konkrete samarbejder lokalt såvel som mulighed for at gå i dybden med drøftelser af behov/indsatser. Opfølgningsmøder er rykket til foråret 2020, som følge af den udskudte kick-off konference.
Mobilisering af frivillige/frivillighed – hele 2. halvår af 2019 og fremover
-      Frivilligcentrets hjemmeside er udvidet med et lokalt modul af frivilligjob.dk med fokus på frivilligjobs og eventfrivillighed pr. 1. november 2019.
-      I november er der planlagt workshops i Korsør, Skælskør og Slagelse. Fokus er primært på onlinerekruttering og eventfrivillighed. Workshops gentages efter behov i 2020.
-      Medio november opstartes kampagne på sociale medier til rekruttering af frivillige og de rekrutterende fællesskaber.
-      Fællesskabsstafetten blev afholdt i uge 41 med stor succes i samarbejde med Folkesundhed i Slagelse Kommune. Den 125 km lange stafet inkluderede 10 lokalområder, 100 fællesskaber og mere end 1000 hænder bar depechen undervejs. Fællesskabsstafetten er hovedsageligt finansieret af Slagelse Kommune, mens Frivilligcentret har bidraget med medarbejderressourcer samt finansiering af egne fællesskabende arrangementer under stafetten.
-      Fokus på understøttelse af nye typer af frivillighed, der understøtter mere fleksibel tilknytning af frivillige. Der arbejdes blandt andet med at understøtte selvorganiserede grupper i forhold til rekruttering, inddragelse i samarbejder mv. Samtidig har Frivilligcentret øget fokus på eventfrivillighed.
Kolonihave - samskabelsesprojekt
Frivilligcentret ønsker at etablere et havefællesskab i Slagelse som arena for udvikling af samskabte aktive og meningsfulde fællesskaber. Folkesundhed med konceptet ABC for mentalt sundhed, Center for Psykosocial Udvikling (CPUS) og medlemsforeninger inviteres til at tage del i udviklingen. Det forventes, at der er indkøbt en kolonihave inden årets udgang.
Etablering af arbejdspladser
Der er etableret to arbejdspladser i regi af Frivilligcentret til brug for frivillige iværksættere samt den medarbejder, der ansat til at understøtte udviklingen af aktiviteter. Der er indkøbt skrivebord, stol, skrivebordslampe, pc og telefon.
Møder mellem Frivilligcentret og Forebyggelse/Sundhedskoordinatorer
Ultimo oktober 2019 har der været afholdt dialogmøde mellem alle medarbejdere fra Kommunens Forebyggelse og repræsentanter fra Frivilligcentret med henblik på at skabe opmærksomhed på konkrete metoder til styrkelse af samarbejdet.
Resultatet af dialogmøderne er, at det overordnet fokus for samarbejdet er at opnå en strukturel forankring af samarbejde, der overvejende er båret af personlige relationer. Der er fokus på at udvikle procedurer, der kan sikre et løbende gensidigt kendskab til begge parters aktuelle aktiviteter, tilbud og særlige indsatsområder. Det kan fx være gennem tilbagevendende dialogmøder og andre typer af metoder til informationsdeling. Det øgede kendskab ses som den primære byggesten i forhold til også at øge samarbejdet om de konkrete borgerindsatser.
I forhold til konkrete borgerindsatser, så forventes det, at den kommende Kick-off konference i januar 2020 kan skærpe fokus på brede samarbejder til fordel for udfordrede borgere både mellem Frivilligcentret og Forebyggelse - og i et bredere perspektiv med andre foreninger og kommunale centre.
Følgende aftaler er lavet mellem Frivilligcentret og Forebyggelse:
Lær at tackle-forløb:
Frivilligcentret deltager med en repræsentant ved opstart af nye forløb, hvor borgerne modtager introduktion til Frivilligcentrets egne tilbud såvel som tilbud i de frivillige sociale foreninger. Formålet er, at borgerne får mulighed for en nem brobygning til netværk og tilbud i civilsamfundet.
Koordinering af arrangementer:
Der er opmærksomhed på at foredrag og lignende koordineres mellem medarbejdere fra Frivilligcentret og kommunen.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Frivilligcentret forventer, at der er uforbrugte midler svarende til 70.000 kr. ud af de 200.000, der er afsat til aktiviteter i 2019. Størrelsesorden af beløbet er dog under forudsætning af, at Frivilligcentret lykkes med at købe en kolonihave, iværksætte eventuelle forbedringer samt indkøbe nødvendigt inventar i 2019.
De uforbrugte midler ønsker Frivilligcentret, at anvende til Kick-off konferencen ultimo januar 2020.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 3. december 2019:
Fraværende: 
Udvalget tager orienteringen til orientering med bemærkning om, at hensigten med at udvalget gav flere midler til Frivilligcentret var, at centret skulle være bindeled mellem frivillige og kommunen og ikke selv iværksætte nye initiativer.
Endvidere skal Frivilligcentret have fokus på at komme ud i hele kommunen og ikke bare i Slagelse by.

12. Prøvehandlinger - Status (O)

12.   Prøvehandlinger - Status (O)

Sagsnr.: 330-2019-79376               Dok.nr.: 330-2019-466364                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget orienteres om igangværende og kommende prøvehandlinger i Center for Sundhed og Ældre.
Baggrund
Udvalget har ønsket en orientering om igangværende prøvehandlinger.
Med baggrund i beslutningen på økonomiudvalgets møde den 21. januar 2019 blev der gennemført en temaanalyse i hjemme- og sygeplejen den 8. marts 2019. Her blev der udvalgt en række prøvehandlinger.
Administrationen giver her en kort status på de prøvehandlinger, der blev udnævnt i temaanalysen, og på de prøvehandlinger, som Center for Sundhed og Ældre selv har igangsat. Prøvehandlingerne er uddybet i bilag 1.
Prøvehandlinger, der blev valgt i temaanalysen
Målrettet kommunikation om sygeplejeklinikkerne
-  Der er foretaget en forundersøgelse, der viser et potentiale for at flytte omkring 20% af sygeplejeydelserne fra eget hjem til sygeplejeklinikker. Der er planlagt oprettelse af medicindoseringsklinikker, udbredelse af den gode historie om sygeplejeklinikkerne samt udarbejdelse af informationsmateriale om klinikkerne til borgere og samarbejdspartnere.
Identifikation af borgere, der er i risiko for genindlæggelse
-  Med henblik på at forebygge genindlæggelser, har der været fokus på om borgere, der udskrives med vanlig hjælp er i risiko for genindlæggelse – uden effekt. Nuværende er der fokus på konkrete borgerforløb både generelt og i forbindelse med sektorovergange. Indsatsen er ikke evalueret endnu.
Fast kontaktperson for individuelle borger – eller behandlingsforløb
-  Med henblik på at sikre trygge forløb samt sikker drift forsøges, der med at definere en kontaktperson i sygeplejen. Indsatsen er i planlægningsfasen.
Fokus på behovene hos de pårørende
-  Med henblik på at understøtte pårørende, er der afdækket mulighed for at pårørendevejledere deltager tidligt i opstartsforløb ved komplekse forløb. For nuværende er der fokus på samarbejde i sektorovergangen. Sidstnævnte indsats er i afprøvningsfasen.
Rekruttering af kompetente medarbejdere direkte på uddannelserne
-  Prøvehandlingen er ændret, så den er rettet mod at rekruttere sygeplejersker med mindst to års erfaring. Indsatsen er ikke evalueret endnu.
Telemedicin ved lange tværfaglige rehabiliteringsforløb og vedholdende følgeskab.
-  Indsatsen har været pauseret. Forventes genoptaget i 2020 i forbindelse med TeleKOL projekt.
Forebyggelse af urinvejsinfektion ved at udskifte halehåndklæder med engangsklude
-  Indsatsen er afsluttet. Evalueringen viser at der forsat er mange, der indlægges med urinvejsinfektion, og at udskiftning af halehåndklæder til engangsklude ikke kan stå alene i forebyggelsen af urinvejsinfektioner. Prøvehandlingen har medført større fokus på afklaring af årsager til urinvejsinfektion i de enkelte borgersager.
Målrettet brug af forebyggelsesundersøgelserne
-  Prøvehandlingen er pauseret. Det har været forsøgt med at sende brev til skrøbelige borgere med tilbud om forebyggende hjemmebesøg uden effekt.
Øvrige prøvehandlinger i Center for Sundhed og Ældre
Hjemmeplejens aftenpersonale kører dobbelt rute i samme bil
-  Forventet effekt er minimering af spildtid og ventetid ved besøg hos borgere, hvor der skal være to medarbejdere. Opstartes den 1. december.
Arbejdsglæde blandt social- og sundhedsassistenter (SSA)
-  Med henblik at øge arbejdsglæden skal personalet selvstændigt vagtplanlægge og ruteplanlægge i weekenderne. Forsøgsvis skal SSA´erne arbejde hver tredje weekend. Opstartet den 1. november.
Fokus på triagemøder
-  Med henblik på at øge triagering af borgere (vurdering af borger helbredstilstand) skal det være synligt for medarbejderne, hvor mange borgere, de triagerer hver uge. Opstartet den 2. september.
Optimering på bestilling af kørsel til træning på sygehuset
-  Afsluttet med positiv effekt. Der er etableret en effektiv arbejdsgang, hvor Region Sjælland bestiller kørsel direkte hos Flextrafik, fremfor gennem kommunen.
3½ års undersøgelser i dagtilbud
-  Med henblik på at opspore overvægt tidligt flyttes 3-års undersøgelsen fra hjemmet ud i dagtilbuddene med deltagelse af pædagogisk fagpersonale. Indsatsen forventes at øge gennemførselsprocent og samarbejde. Opstartes den 1. januar 2020.
Indsats for borgere med hoftenære lårbensbrud
-  Med henblik på at øge livskvalitet, nedsætte dødelighed og genindlæggelser blandt borgere med hoftenære lårbensbrud forsøges med at klæde social- og sundhedshjælpere bedre på til mobilisering af borgerne blandt andet gennem tjeklister og øget adgang til hjemmeterapeuter. Opstartet den 21. oktober 2019.
Forebygge genindlæggelse for borgere med nedre luftvejssygedomme gennem tryghedsforløb
-  Med henblik på at forebygge nedre luftvejssygdomme afprøves en indsats med tryghedsforløb. Borger screenes til tryghedsforløb ved udskrivelse, hvorefter akutteamet følger op med telefonopkald indenfor 24 timer og besøg indenfor 4 døgn. Der er ikke målt effekt af indsatsen endnu. Indsatsen har foranlediget flere tiltag blandt andet øget kommunikation om tilbud i kommunen, relationsdannelse på tværs af sektorovergangen og internt i kommunen bl.a. med det opsøgende gadeteam 99.
Daglig trivsels måling hos personalet på plejecenter Blomstergården
-  Med henblik på at øge arbejdsglæden hos personalet afprøves et værktøj, der kan medvirke til at skabe refleksion. Opstartet den 1. september 2019.
Én vejleder til SSA elever hos hjemmeplejen område Kongehaven.
-  Med henblik på at skabe tryghed og stabilitet omkring elevforløb afprøves med en fast vejleder til SSA elever. Opstartet den 20. oktober 2019.
Selvbestemt arbejdstid på plejecenter Blomstergården
-  Med henblik på at opnå større arbejdsglæde hos medarbejderen og mere kontinuitet hos borgeren afprøves en større fleksibilitet i arbejdstid, herunder mulighed for at arbejde hver 3. weekend i stedet for hver 2. weekend. Opstartet den 2. juli 2019. Status: 23 medarbejdere er øget i tid, 13 medarbejdere arbejder hver 3. weekend.
Mest mulig selvbestemmelse på vagtplanlægning i fire hjemmeplejeområder
-  Med henblik på at opnå større arbejdsglæde hos medarbejderen er der fokus på bedre anvendelse af de nye muligheder i vagtplanlægningssystemet, så medarbejderne via appen kan angive ønsker om fridage, frihed, bytte internt m.m.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Vurdering
Administrationen vurderer, at medarbejdere og ledere i Center for Sundhed og Ældre arbejder målrettet med en række prøvehandlinger, hvor fokus blandt andet er på at tænke og udvikle nyt, samt at øge kvaliteten for borgeren inden for de eksisterende økonomiske rammer.
Administrationen vurderer, at der er et kontinuerligt fokus på at lave prøvehandlinger - blandt andet gennem arbejdet med en kultur, hvor medarbejdere og ledere er nysgerrige, undrer sig, prøver i det små, tager ved lære, og evaluerer på prøvehandlinger. Administrationen erfarer, at prøvehandlinger, hvor behovet opstår i driften, giver et stort engagement og ejerskab i driften.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 3. december 2019:
Fraværende: 
Udvalget tager orienteringen til efterretning.

13. Orienteringspunkter (O)

13.   Orienteringspunkter (O)

Sagsnr.: 330-2019-1153                 Dok.nr.: 330-2019-469110                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
1.    Orientering fra udvalgets formand 
2.    Orientering fra udvalgets medlemmer          
3.    Orientering fra Center for Sundhed og Ældre
3. a):
Nyheder – Pressemeddelelse.
3. b):
§ 129 SL - Flytninger uden samtykke 01.07.19 – 30.09.19 - 3. kvartal 2019 
3. c):
Sagsoversigt pr. 3. december 2019.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 3. december 2019:
Fraværende: 
Ali Yavuz (A) orienterer om initiativ fra Frivilligcentret. Frivilligcentret sender ud til Udvalget.
SK Forsyning er samarbejdspartner i Røgfri Slagelse.
Jimmi Jørgensen (A) ønsker en orienteringssag på udvalgsmøde i foråret 2020 vedrørende evaluering af Røgfri Skoletid. Jimmi Jørgensen (A) orienterer om, at nogle lærere i Korsør ryger på matriklen.
Administrationen orienterer om en proces vedrørende revisitering af borgere, som er visiteret efter Servicelovens §85. Dette på baggrund af en principafgørelse truffet i den Sociale Ankestyrelse.
Helle Jacobsen (V) har bemærkning om ikke at anvende begrebet "Spotte", da det kan have flere betydninger (se bilag 2).
14. Lukket: Beslutning om udmøntning af 0,7% effektivisering pr. år fra 2020 (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
15. Lukket: Budget 2020 (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
16. Lukket: Fordeling af §18 midler vedrørende 2020 - frivilligt socialt arbejde (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
17. Lukket: Godkendelse af referat (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.