9. Løn til SSA-elever over 25 under uddannelse (B)
9. Løn til SSA-elever over 25 under uddannelse (B)
Sagsnr.: 330-2019-14984 Dok.nr.: 330-2019-468892 Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget skal
træffe beslutning om, hvorvidt SSA-elever over 25 år skal ansættes og aflønnes
på grundforløbet samt hvorvidt de skal tilbydes voksenløn under uddannelsen.
Baggrund
Uddannelsen til SSH og SSA består
af et grundforløb og et hovedforløb:
-
Grundforløbet, på 20 uger for ansøgere over 25 år, er en forudsætning
for at blive ansat som elev – under dette modtages SU
-
Efter grundforløb ansættes eleverne i kommunen under hele hovedforløbet
på elevløn.
-
Hovedforløbet til uddannelsen som SSA er på ca. 2 år og 10 måneder og på
ca. 1 år og 2 måneder for SSH uden evt. godskrivning.
Uddannelserne er styret med en
dimensionering, som øges med ca. 30% i 2020 og 2021, idet alle ansættelser fra
1. januar 2020 overgår til kommunerne (dvs. inkl. de tidligere regionselever).
Slagelse Kommune skal således ansætte 87 SSA-elever og 44 SSH-elever. I uddannelsen og dimensioneringen skelnes der ikke imellem
elever over og under 25 år. Det er således den samlede dimensionering, kommunen
skal ansætte.
I rekrutteringen lægges der
primært vægt på at rekruttere de bedst egnede elever, men også på at rekruttere
elever både over og under 25 år. Der rekrutteres SSA-elever til hvert hovedforløb
4 gange årligt og SSH-elever 3 gange årligt.
Pt. er fordelingen af de
nuværende SSA-elever i Slagelse Kommune:
·
Elever over 25 år, som opfylder betingelserne for voksenløn: 36% =
31 elever
·
Elever over 25 år, som ikke opfylder betingelserne: 18,5% = 16
elever
·
Elever under 25 år: 45,5% = 40 elever.
Under
”retligt grundlag” uddybes betingelserne.
Retligt
grundlag
Overenskomst for social- og sundhedspersonale KL, FOA –
7301, O.18, 31/2018
Erhvervsuddannelsesloven, LBK nr. 957 af 17/9 2019
Voksenløn:
Ansøgere over 25 år med et års relevant erhvervserfaring
(erfaringen må max. være 4 år gammel ved uddannelsesstart) på min. 24 timer/uge
kan opnå voksenelevløn på SOSU uddannelserne.
a)
SSA-elever over 25, som opfylder betingelserne for voksenløn
Lønnen pr. 1.
oktober 2019 er 20.542,11 kr. Hertil kommer arbejdsgiveromkostninger på ca.
362,51 kr. pr. måned pr. elev samt omkostninger til ferie.
b)
SSA-elever over 25 år, som ikke opfylder betingelserne.
Lønnen pr. 1.
oktober 2019 er 12.922,82 kr. pr. måned det første år og 14.767,18 kr. pr.
måned de efterfølgende år. Hertil kommer arbejdsgiveromkostninger på ca. 362,51
kr. pr. måned pr. elev samt omkostninger til ferie.
c)
SSA-elever under 25 år
Lønnen pr. 1.
oktober 2019 er 12.922,82 kr. pr. måned det første år og 14.767,18 kr. pr.
måned de efterfølgende år. Hertil kommer arbejdsgiveromkostninger på ca. 362,51
kr. pr. måned pr. elev samt omkostninger til ferie.
Elever under 25 år modtager fortsat SU på grundforløb.
Voksenlærlingeløn:
Udgiften vil være maks. 85.000 kr. pr. elev pr.
hovedforløb. Der er forskellige muligheder for, at få tilskud til
voksenlærlingeløn, hvis man ansætter ufaglærte, og i nogle tilfælde faglærte
ledige, tilskuddet varierer fra 30-40 kr. pr. time. Slagelse Kommune benytter
ikke denne ordning pt.
Hvis eleverne ansættes under
grundforløbet:
Der vil være et slip mellem
grundforløbet og hovedforløbet typisk på mellem 5-7 uger, i hvilke kommunen vil
skulle betale voksenløn, hvis dette besluttes. Det skal herefter afklares,
hvordan slippet skal håndteres, og hvordan det påvirker uddannelsens forløb.
Dette vil være ren lønudgift, da vi ikke modtager AUB (Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag) i perioden.
Kommunen modtager AUB-refusion
under skoleophold, og merudgiften i forhold til at give voksenløn vil derfor
primært være under praktikken og ved evt. slip mellem forløbene.
Handlemuligheder
Der er flere alternative
muligheder for, at aflønne elever over 25 år med voksenløn:
a.
Det er muligt, at tilbyde ufaglærte ansættelse forud for optag på
grundforløbet, for derved at optjene tilstrækkelig erfaring til at kunne
oppebære voksenløn under hovedforløbet
b.
Ufaglærte, som allerede er ansat i kommunen, kan aflønnes under
grundforløbet
c.
Elever over 25 år kan, under grundforløbet, tilbydes ansættelse på
eksempelvis 8 timer ugentligt som ufaglært - som supplement til SU
d.
SSA-elever over 25 år kan ansættes på voksenløn under grundforløbet
e.
SSA-elever over 25 år kan ansættes på voksenløn under hovedforløbet
f.
SSA-elever over 25 år, som opfylder betingelserne for tilskud via
voksenlærlinge ordningen tilbydes voksenløn i hovedforløbet. Det svarer til en
merudgift pr. elev i et hovedforløb på ca. 85.000 kr.
g.
Udvalget kan beslutte, at der ikke sker ændringer i elevaflønningen.
Vurdering
Det er plejens oplevelse, at
nogle ufaglærte over 25 år fravælger uddannelse, begrundet i den økonomiske
nedgang under uddannelsen. Det samme gør sig gældende i forhold til ansatte
SSH’ere, for hvilke det ikke er økonomisk realistisk, at gå ned i løn under
eventuel uddannelse til SSA.
Derudover
har administrationen følgende opmærksomhedspunkter:
-
Med erhvervsuddannelsesreformen fra
2016 blev der lagt vægt på at tiltrække unge ansøgere til erhvervsuddannelserne
-
Det kan ikke forudses, om forslaget vil
tiltrække flere ansøgere til faget eller øge konkurrencen kommunerne imellem
-
Forslaget kan betyde, at andelen af ansøgere over
25 år til SSA-uddannelsen stiger, men medføre et fald af ansøgere til
SSH-uddannelsen, da disse rekrutteres samtidigt og følger samme grundforløb.
-
Ansættelsesprocessen skal opdeles i
ansøgere over og under 25 år, da ansøgere over 25 år skal ansættes forud for
grundforløbet og ansøgere under 25 år efter grundforløb. Der bør derfor
besluttes en fordelings-% ud af det samlede optag i forhold til elever over og
under 25 år.
-
Ansættelsesretligt bør det afklares,
hvordan arbejdsgiveransvaret vil være fx i forhold til elever, som ikke består
grundforløbet og ved for højt fravær. Dette er ikke beskrevet i overenskomsten.
Pt. er prøvetiden de første 3 måneder af første praktik, og herefter er aftalen
i princippet uopsigelig.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
De følgende
beregninger viser kommunens merudgift, hvis elever over 25 år ansættes med
voksenløn på både grundforløb og hovedforløb. Det forudsættes, at fordelingen mellem
elever over og under 25 år svarer til den nuværende. Hvis eleverne er
SSH-uddannet, skal de ikke gennemføre grundforløb og de vil få godskrivning fra
praktikken, og merudgiften vil derfor være mindre.
Der er ikke i
beregningerne taget højde for merudgiften ved evt. slip mellem grundforløb og
hovedforløb samt feriepenge, da udgiften til denne afhænger af, hvorvidt eleven
har feriepenge fra tidligere ansættelser.
a)
SSA-elever over 25, som opfylder betingelserne for voksenløn
Kommunens
merudgift, ved ansættelse på grundforløbet, svarer til
arbejdsgiveromkostninger, da disse ikke dækkes af AUB.
Ved 20 ugers
grundforløb, vil de 362,51 kr. månedligt svare til ca. 1.673,50 kr. pr. elev i
20 uger.
-
Merudgiften vil årligt svare til ca. 51.878,50 kr.
b)
SSA-elever over 25 år, som ikke opfylder betingelserne for voksenløn.
Kommunens merudgift ved at give
alle SSA-elever over 25 år voksenløn svarer til forskellen imellem ordinærløn
og voksenløn i praktikperioderne. Ved et fuldt hovedforløb svarer det til ca. 135.000
kr. pr elev.
·
Merudgiften vil svare til ca. 2.160.000 kr., for de 16 elever,
der årligt bliver ansat, under hele hovedforløbet.
·
Hvis eleverne ansættes på grundforløbet vil der komme en årlig
ekstra udgift svarende til 26.776 kr. oveni.
·
Hvis der kun tilbydes voksenløn til SSA-elever over 25, som
opfylder betingelserne for tilskud via voksenlærlinge ordningen svarer dette
til en merudgift på ca. 24.000 kr. pr. elev pr. hovedforløb.
Merudgiften ved ansættelse af i
alt 47 voksenelever under hele grund- og hovedforløbet vil således udgøre ca.
2.238.654 kr. ved samme fordeling som i dag, men det må forventes, at ansøgere,
som ikke opfylder betingelserne for voksenløn i overenskomsten vil blive øget
ved denne model.
Finansiering:
·
Anvendelse af 0,7%-effektiviseringsbeløbet
·
Mindre forbrug på elevområdet i 2019 overføres til 2020 og
anvendes – der er 3,7 mio. kr. til disposition. Det skal bemærkes, at
elevområdet forventer merforbrug fra 2021, hvorefter der ikke er finansiering i
2021 inden for elevområdets budget
·
Merudgifter afholdes inden for virksomhedernes budget
·
Udvalget beslutter anden finansiering.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre
indstiller,
1.
Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter, hvorvidt der fra 2020 skal
gives løn under grundforløb til SSA-elever over 25 år
2.
Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter, hvorvidt der fra 2020 skal
gives voksenløn under hovedforløbet til alle SSA-elever over 25 år eller evt.
kun til elever, som opfylder betingelserne for voksenlærlinge tilskud
3.
Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter, hvordan merudgiften skal
finansieres.
Beslutning i Forebyggelses-
og Seniorudvalget den 3. december 2019:
Fraværende:
Udvalget ønsker at få sagen tydeligere belyst på januar
mødet.
Helle Jacobsen (V), Jørn-Ole Didriksen (V) og Ann Sibbern
(O) har den holdning, at sagen bør beskrives mere detaljeret, fx i forhold til
merforbrug i 2021. Af sagen fremgår, at der kan findes finansiering i 2020, men
at der mangler finansiering fra 2021.
Helle Jacobsen (V), Jørn-Ole Didriksen og Ann Sibbern (O)
foreslår derfor, at sagen genoptages med uddybning i forhold til den konkrete
økonomi i årene 2020 - 2023.
Helle Jacobsen (V), Jørn-Ole Didriksen og Ann Sibbern (O)
udtrykker bekymring for finansieringen fra 2021 og frem.