5. Løn til SSA-elever over 25 år under uddannelse (B)
5. Løn til SSA-elever over 25 år under uddannelse (B)
Sagsnr.: 330-2019-14984 Dok.nr.: 330-2019-527191 Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget
skal træffe beslutning om, hvorvidt SSA-elever over 25 år skal ansættes og
aflønnes på grundforløbet samt hvorvidt de skal tilbydes voksenløn under
uddannelsen.
Baggrund
I maj 2019 afholdte
Forebyggelses- og Seniorudvalget dialogmøde forud for budget 2020 med diverse
interessenter. Blandt deltagernes feedback til budget 2020 var, at skabe
attraktive rammer for rekruttering – herunder eksempelvis SOSU uddannelsen på
fuld løn.
Emnet har senest være behandlet
på Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde i december 2019, hvor det blev
besluttet:
”Udvalget ønsker at få sagen tydeligere belyst på januar
mødet.
Helle Jacobsen (V), Jørn-Ole Didriksen (V) og Ann Sibbern
(O) har den holdning, at sagen bør beskrives mere detaljeret, fx i forhold til
merforbrug i 2021. Af sagen fremgår, at der kan findes finansiering i 2020, men
at der mangler finansiering fra 2021.
Helle Jacobsen (V), Jørn-Ole Didriksen og Ann Sibbern (O)
foreslår derfor, at sagen genoptages med uddybning i forhold til den konkrete
økonomi i årene 2020 - 2023.
Helle Jacobsen (V), Jørn-Ole Didriksen og Ann Sibbern (O)
udtrykker bekymring for finansieringen fra 2021 og frem”.
Retligt
grundlag
Overenskomst for Social- og Sundhedspersonale samt Erhvervsuddannelsesloven.
Facts:
Uddannelserne er styret med en
dimensionering, som øges med ca. 30% i 2020 og 2021, idet alle ansættelser fra
1. januar 2020 overgår til kommunerne (dvs. inkl. de tidligere regionselever).
Slagelse Kommune skal således ansætte 87 SSA-elever og 44 SSH-elever. I uddannelsen og dimensioneringen skelnes der ikke imellem
elever over og under 25 år. Det er således den samlede dimensionering, kommunen
skal ansætte.
I rekrutteringen lægges der
primært vægt på at rekruttere de bedst egnede elever, men også på at rekruttere
elever både over og under 25 år. Der rekrutteres SSA-elever til hvert
hovedforløb 4 gange årligt og SSH-elever 3 gange årligt.
Pt. er fordelingen af de
nuværende SSA-elever i Slagelse Kommune:
·
Elever over 25 år, som opfylder betingelserne for voksenløn: 36% = 31
elever
·
Elever over 25 år, som ikke opfylder betingelserne: 18,5% = 16 elever
·
Elever under 25 år: 45,5% = 40 elever.
Aflønning af voksenelever over 25 år:
Pt. har voksenelever over 25 år mulighed for SU under SSA-
og SSH-uddannelsen.
Der findes flere muligheder for aflønning af voksenelever:
Ansøgere over 25 år med et års relevant erhvervserfaring
(erfaringen må max. være 4 år gammel ved uddannelsesstart) på min. 24 timer/uge
kan aflønnes med voksen-elevløn på SOSU uddannelserne.
a) SSA-elever
over 25, som opfylder betingelserne for voksenelevløn
Lønnen pr. 1.
oktober 2019 er 20.542,11 kr. pr. måned. Hertil kommer arbejdsgiveromkostninger
på ca. 362,51 kr. pr. måned pr. elev samt omkostninger til ferie.
b) SSA-elever
over 25 år, som ikke opfylder betingelserne for voksenelevløn
Lønnen pr. 1. oktober 2019 er 12.922,82 kr. pr. måned det første år og
14.767,18 kr. pr.
måned de efterfølgende år. Hertil kommer arbejdsgiveromkostninger på ca. 362,51
kr. pr.
måned pr. elev samt omkostninger til ferie.
c) Voksenlærlingeløn
Der
er forskellige muligheder for, at få tilskud til voksenlærlingeløn, hvis man
ansætter
ufaglærte,
og i nogle tilfælde faglærte ledige, tilskuddet varierer fra 30-40 kr. pr.
time.
Hvis eleven
opfylder betingelserne for tilskud, vil merudgiften pr. elev vil være maks.
85.000 kr.
pr. hovedforløb.
Hvis eleverne tilbydes løn
under grundforløbet:
Hvis eleverne ansættes under
grundforløbet og tilbydes voksenelevløn, vil være et slip mellem grundforløbet
og hovedforløbet typisk på mellem 5-7 uger, i hvilke kommunen vil skulle betale
voksenløn. Dette vil være ren lønudgift, da vi ikke modtager AUB
(Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag) i perioden.
Kommunen modtager AUB-refusion
under skoleophold, og merudgiften i forhold til at give voksenløn vil derfor
primært være under praktikken og ved evt. slip mellem forløbene.
Handlemuligheder
Der er flere alternative
muligheder for, at aflønne elever over 25 år med voksenløn:
a)
SSA-elever over 25 år kan ansættes på voksenløn under grundforløbet
b)
SSA-elever
over 25 år kan ansættes på voksenløn under hovedforløbet
c)
SSA-elever
over 25 år, som opfylder betingelserne for tilskud via voksenlærlinge ordningen
tilbydes voksenløn i hovedforløbet.
d)
Udvalget kan beslutte, at der ikke sker ændringer i elevaflønningen.
Vurdering
Det er plejens oplevelse, at
nogle ufaglærte over 25 år fravælger uddannelse, begrundet i den økonomiske
nedgang, til SU, under uddannelsen. Det samme gør sig gældende i forhold til
ansatte SSH’ere, for hvem det ikke er økonomisk realistisk, at gå ned i løn
under eventuel uddannelse til SSA.
Hvis kommunen tilbyder løn under
SSA-uddannelsen til elever over 25 år, er det vurderingen, at flere ønsker at
gennemføre uddannelsen. Kommunen opnår herved en øget mulighed for rekruttering
af SSA’ere. Merudgiften til løn under uddannelsen kan således betragtes som en
investering i, at skabe attraktive arbejdspladser på et område hvor der i dag
er rekrutteringsudfordringer.
Derudover
har administrationen følgende opmærksomhedspunkter:
-
Med erhvervsuddannelsesreformen fra
2016 blev der lagt vægt på at tiltrække unge ansøgere til erhvervsuddannelserne
-
Det kan ikke forudses, om forslaget vil
tiltrække flere ansøgere til faget eller øge konkurrencen kommunerne imellem
-
Fra marts 2020 vil grundforløbet kunne tages som
fjernundervisning fx mens man er i job
-
Forslaget kan betyde, at andelen af
ansøgere over 25 år til SSA-uddannelsen stiger, men medføre et fald af ansøgere
til SSH-uddannelsen, da disse rekrutteres samtidigt og følger samme grundforløb.
-
Ansættelsesprocessen skal opdeles i
ansøgere over og under 25 år, da ansøgere over 25 år skal ansættes forud for
grundforløbet og ansøgere under 25 år efter grundforløb. Der bør derfor
besluttes en fordelings-% ud af det samlede optag i forhold til elever over og
under 25 år.
-
Ansættelsesretligt bør det afklares,
hvordan arbejdsgiveransvaret vil være fx i forhold til elever, som ikke består
grundforløbet og ved for højt fravær. Dette er ikke beskrevet i overenskomsten.
Pt. er prøvetiden de første 3 måneder af første praktik, og herefter er aftalen
i princippet uopsigelig.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Økonomisk
overblik elevområdet overordnet set
2019:
Regnskabet
forventes at vise et mindre forbrug på ca. 9 mio. kr.
·
Heraf
skal der bruges 0,8 mio. til at dække merforbrug i 2019 vedrørende ansvarlige
vejledere som følge at øget elevtal
·
4,5
mio. kr. ønskes overført til elevområdet i 2020, hvoraf 0,8 mio. kr. skal
anvendes til praktikvejledere i 2020
·
Fra
2019 resterer på elevområdet herefter 3,7 mio. kr. som kan anvendes til andre
budgetudfordrede områder/formål på Forebyggelses- og Seniorudvalgets budget.
2020:
Foreløbige beregninger viser pt. et mindre forbrug på ca.
1,5 mio. kr. (dette er foreløbige estimater og ændret i forholde til seneste
opfølgning som følge af seneste elevoptag) - under forudsætning af, at der
overføres 4,5 mio. kr. fra 2019 jf. ovenfor.
Der
forventes merforbrug i budgetoverslagsårene 2021 og frem på grund af øget dimensionering
og dermed øget elevoptag, som først slår fuldt igennem i 2023. De forventede
merforbrug i budgetoverslagsårene ses i nedenstående tabel. Merforbrug er
estimater og vil således ændres løbende gennem årene, da den faktiske
dimensionering først kendes, når de respektive elevhold er besat.
Derudover forventes merforbrug fra 2021 og frem på 0,8 mio.
kr. årligt vedr. de ansvarlige praktikvejledere som følge af det øgede antal
elever.
Økonomiske konsekvenser ved ændret aflønning af SSA-elever
over 25 år:
År | Mer-/mindre
forbrug grundet øget dimensionering | Merforbrug
hvis alle elever over 25 år får voksenløn under
hovedforløb | Merforbrug
hvis alle elever over 25 år får voksenløn under både hovedforløb og
grundforløb |
2020 | 1,5 mio. kr. | Kan afholdes inden for budgetramme | Kan afholdes inden for budgetramme |
2021 | - 5,4 mio. kr. | -1,6 mio. kr. | -1,63 mio. kr. |
2022 | -7,9 mio. kr. | -2,1 mio. kr. | -2,13 mio. kr. |
2023 | -9,4 mio. kr. | -2,1 mio. kr. | -2,13 mio. kr. |
Bemærkninger til
ovenstående tabel:
-
I beregningerne er forudsat alle elever over 25 år modtager enten
voksenelevløn eller voksenlærlingeløn (hvis eleven opfylder betingelserne
herfor).
-
Estimerede merudgifter er under forudsætning af, at den
forholdsmæssige fordeling mellem elever over og under 25 år svarer til den
nuværende.
-
Tilbud om løn i stedet for SU kan medføre større søgning af
elever over 25 år og dermed stigende udgifter.
-
Der er ikke taget højde for evt. ændring af dimensionering.
-
Der er ikke i beregningerne taget højde for merudgiften ved evt.
slip mellem grundforløb og hovedforløb samt feriepenge, da udgiften afhænger
af, hvorvidt eleven har feriepenge fra tidligere ansættelser.
Finansiering:
Ovenstående tal er under forudsætning
af, at der overføres i alt 4,5 mio. kr. på elevområdet fra 2019 til 2020.
Merudgifter til voksenelevløn
kan i årene 2021-2023 kan finansieres via disse alternative forslag:
·
Anvendelse af 0,7%-effektiviseringsbeløbet
·
Merudgifter afholdes inden for virksomhedernes budget (de virksomheder
der har elever over 25 år)
·
Udvalget beslutter anden finansiering.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.
at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter, hvorvidt der fra 2020 skal
gives voksenløn under grundforløb og/eller hovedforløb til alle SSA-elever over
25 år.
2.
at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter, hvordan merudgiften skal
finansieres.
Beslutning i Forebyggelses-
og Seniorudvalget den 14. januar 2020:
Fraværende:
Anders Nielsen (A)
At 1: Udvalget beslutter voksenløn til grundforløb og
hovedforløb på SSA uddannelsen.
At 2: Udvalget beslutter finansiering indenfor udvalgets
ramme i 2020. I overslagsårene sendes udgiften til budgetforhandlingerne.
Ann Sibbern (O), Helle Jacobsen (V), Jørn-Ole Didriksen (V)
udtrykker bekymringer i forhold til finansiering i overslagsårene.