Forebyggelses- og Seniorudvalget (2018-2021) – Referat – 14. januar 2020



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2019-1164                 Dok.nr.: 330-2019-510223                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Dagsorden godkendes
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 14. januar 2020:
Fraværende:  Anders Nielsen (A)
Dagsorden blev godkendt.

2. Drøftelse af dialogmøder og politiske topmøder i 2019 (D)

2.     Drøftelse af dialogmøder og politiske topmøder i 2019 (D)

Sagsnr.: 330-2019-81536               Dok.nr.: 330-2019-479782                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal drøfte og evaluere dialogmøder og politiske topmøder i 2019
Baggrund
Udvalget ønskede på udvalgsmødet den 5. november en drøftelse og evaluering af dialogmøder og politiske topmøder i 2019 senest i januar 2020.
Nedenstående følger en opsamling på dialogmøder, der har været i 2019:
Handicaprådet - møde den 3/9-2019, kl. 20.00-21.00
1.    Sundhedshus
2.    Velfærdsteknologi
3.    Genoptræning faciliteter
4.    Genoptræning åbningstider
5.    Midlertidige boliger
Ældrerådet - møde den 5/3-2019, kl. 19.30-20.30
1.    Ernæring
2.    Visiteringer
3.    Tættere dialog med Udvalget
Ældrerådet - møde den 2/10-2019 kl. 16.00-18.00
1.    Udskrivningsforløb
2.    Egen betaling for midlertidige pladser
3.    Velfærdsteknologi
4.    Kollektive trafik
Rådet for Socialt Udsatte møde den 2/4-2019, kl. 20.00-21.00
1.    Tværfagligt samarbejde – Socialt udsatte borgere
2.    Krydsfelter i organiseringen
3.    Medarbejdernes kompetencer
Frivilligcentret - møde den 4/6-2019, kl. 20.00-21.00
1.    Nye rammer – fokus og retning
2.    Aktiviteter
3.    Følgevenner
4.    Grundlaget for aktiviteter
Ældresagen - møde den 7/5-2019, kl. 20-21
1.    Sygefravær
2.    Huslejetab
3.    Ældre- plejeboliger
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget drøfter sagen.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget drøfter sagen.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 14. januar 2020:
Fraværende:  Anders Nielsen (A)
Sagen blev drøftet.

3. Fastlæggelse af udvalgets mødeaktivitet 2020 (B)

3.     Fastlæggelse af udvalgets mødeaktivitet 2020 (B)

Sagsnr.: 330-2019-81536               Dok.nr.: 330-2019-507835                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal fastlægge møder og konferencer, udover udvalgets ordinære udvalgsmøder, så samlet mødeplan for 2020 kan udarbejdes.
Baggrund
Udvalget har ønsket en sag på januar mødet med forslag til mødeplan med 2 årlige møder med Ældrerådet og 2 årlige topmøder med øvrige interessenter. På januar mødet drøftes eventuelle dialogmøder med Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte. Disse møder afholdes i uge 2 eller 3 i måneden. Der er lavet en samarbejdsaftale med Frivilligcentret og Handicaprådet, som siger, at der skal afholdes et årligt møde.
Administrationen foreslår herudover, at udvalget tager stilling til deltagelse i konferencer og om de ønsker studietur, 15/15 møde og/eller praktikforløb i 2020.
Mulige dialogmøder:
Dialogmøde
 
 
Ældrerådet
2 x årligt á 2 timer
26. maj eller 2. juni og 8. september
Ældre Sagen
1 x årligt á 1 time
12. maj eller 16. juni
Frivilligcenter Slagelse
1 x årligt á 1 time
12. maj eller 16. juni
Rådet for Socialt Udsatte
1 x årligt á 1 time
10. november
Handicaprådet
1 x årligt á 1 time
10. november
Et forslag kan være at afholde et fælles dialogmøde med Handicaprådet, Rådet for Socialt Udsatte og Ældrerådet. Et fælles dialogmøde kan medvirke til inspiration og drøftelser på tværs af rådene om den samme målgruppe.
Mulige konferencer:
Dato
Konference
Sted
21. januar 2020
KL´s Sundhedskonference
Hotel Comwell Kolding
14.-15. maj 2020
KL´s Social- og Sundhedspolitiske forum
Aalborg kongres og kultur center
29. september 2020
KL´s Ældrekonference
Hotel Comwell Kolding
Andre dialogmøder:
Der har været inviteret til dialogmøde (topmøde) om det gode ældreliv i 2019. Mødet blev aflyst på grund af for få tilmeldte. Derudover har der været afholdt dialogmøde angående budget, som blev afholdt med succes. Udvalget skal tage stilling til, om de vil holde lignede møder i 2020.
Dialogmøde
 
Dialogmøde (topmøde) om det gode ældre liv
Foråret evt. 21 april
Dialogmøde forud for budget 2021
19. Maj
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget skal vælge:
A.    Hvem udvalget skal mødes med
B.    Mødeaktivitet og varighed af dialogmøderne
C.    Sammensætning af dialogmøderne
D.   Deltagelse i konferencer
E.    Studietur/praktik i 2020
F.    15/15 møde
G.   Afholdelse af dialogmøde(topmøde)
H.   Afholdelse af dialogmøde forud for budget 2021.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget beslutter mødeaktivitet, herunder konferencer og studieture i 2020.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 14. januar 2020:
Fraværende:  Anders Nielsen (A)
Udvalget beslutter mødeaktivitet som foreslåede, med bemærkning om, at mødet med Ældresagen og Frivilligcentret skal foregå samme dato i uge 17, efter kl. 16.00. Administrationen kommer med forslag til dato.
Ann Sibbern (O) foreslår, at Udvalget ikke holder 15/15 møde i 2020, men at Udvalget i stedet holder temamøde uden overnatning. At Udvalget i stedet for studietur i 2020, har fokus på praktik på udvalgets område, og at datoer som nævnt i sagsfremstillingen fastholdes.

4. Anvendelse af Værdighedsmidler i 2020 (B)

4.     Anvendelse af Værdighedsmidler i 2020 (B)

Sagsnr.: 330-2017-69998               Dok.nr.: 330-2019-512775                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget skal træffe beslutning om anvendelsen af Værdighedsmidlerne i 2020 og frem.
Baggrund
På Forebyggelses- og Seniorudvalgets mødet i december 2019 blev besluttet, at sende sagen i høring hos Ældrerådet. Der foreligger nu høringssvar fra Ældrerådet, dette ses i bilag 3.
Fra 2020 indgår Værdighedsmidlerne som en fast del af kommunernes bloktilskud – modsat tidligere år, hvor de er modtaget som puljemidler. Værdighedsmidlerne er afsat til at understøtte virkeliggørelse af Værdighedspolitik for Ældreplejen.
Værdighedspolitik for ældreplejen skal, jf. lovens krav, som minimum beskrive, hvordan ældreplejen kan understøtte følgende områder i forhold til plejen og omsorgen af den enkelte ældre:
1)    Livskvalitet
2)    Selvbestemmelse
3)    Kvalitet, tværfaglighed og sammenhæng i plejen
4)    Mad og ernæring
5)    En værdig død
6)    Pårørende
7)    Bekæmpelse af ensomhed (nyt fra 2020).
Slagelse Kommunes andel i 2020 og budgetoverslagsårene udgør 15,812 mio. kr.
Retligt grundlag
Finansloven og Slagelse Kommunes Værdighedspolitik for Ældreplejen samt Byrådets budgetaftale for 2020.
Handlemuligheder
Administrationen og Virksomhedslederne har udarbejdet alternative forslag til fremtidig anvendelse af Værdighedsmidlerne:
1)    Gratis kost og vask af linned ifm. midlertidige aflastningsophold: 2,4 mio. kr. 
2)    Ensomme ældre: 0,3 mio. kr.
3)    Plejecentre; Livshistorier og aktiviteter: 6,0 mio. kr.
4)    Brugercafé Lützensvej: 0,05 mio. kr.
5)    Sammen om det nære sundhedsvæsen: 1,1 mio. kr.
6)    Tryg samt borger- og pårørendenær udskrivelse: 1,5 mio. kr.
7)    Plejecentre, diætist og ergoterapeut: 1,25 mio. kr.
8)    Social- og Omsorgskoordinator med fokus på Parkinson: 0,55 mio. kr.
9)    Ekstra bemanding nat i Sygeplejen: 0,9 mio. kr.
10) Ekstra bemanding nat på Plejecentre, herunder ledsagelse: 0,9 mio. kr.
11) Demenskonsulent: 0,55 mio. kr.
12) Bruger-/pårørenderåd – aktiviteter for plejecenterbeboere: 0,1 mio. kr.
13) Fasttilknyttede læger på plejecentre: 0,5 mio. kr.
Det skal bemærkes, at der er alternative forslag for i alt 16,1 mio. kr. altså mere end det modtagne beløb, for derved at give Forebyggelses- og Seniorudvalget valgmuligheder.
I bilag 1 er forslagene uddybende beskrevet. Forslagene tager blandt andet udgangspunkt i de erfaringer, der igennem de seneste år er høstet i arbejdet med, at virkeliggøre Værdighedspolitikken. Nogle forslag er således en fortsættelse af igangværende indsatser, andre er nye.
Der er foretaget opfølgning og evaluering på de indsatser, som i 2019 er finansieret af Værdighedsmidler. Evaluering ses i bilag 2.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Forebyggelses- og Seniorudvalget træffer beslutning om anvendelse af Værdighedsmidlerne.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Fra 2020 indgår Værdighedsmidlerne i kommunernes bloktilskud, og er dermed permanente. Disse er afsat til fortsættelse af arbejdet med en Værdig ældrepleje. For Slagelse Kommune udgør Værdighedsmidler 15,812 mio. kr. fra 2020.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget tager Ældrerådets høringssvar til efterretning.
2.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter, hvordan Værdighedsmidlerne anvendes i 2020.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 14. januar 2020:
Fraværende:  Anders Nielsen (A)
At 1: Udvalget tager høringssvaret til efterretning.
At 2: Ann Sibbern (O), Helle Jacobsen (V), Jørn-Ole Didriksen (V) foreslår, at Ældrerådets høringssvar følges i forhold til anvendelse af Værdighedsmidlerne i 2020 både i forhold til indsatser og beløb - og at puljen til ensomme ældre udgår fra 2021, idet der er tale om samme målgruppe som §18 midler. Der opfordres til at bruge §18 puljen i stedet.
Ali Yavuz (A) og Unnie Oldenburg (A) stemmer for ovenstående forslag med bemærkning om, at det er vigtigt med det brede samarbejde og går derfor med til (V) og (O)s forslag, men så gerne, at man fastholdt puljen til de ensomme ældre, da de frivillige, som søger denne pulje gør et stort stykke arbejde for få midler.

5. Løn til SSA-elever over 25 år under uddannelse (B)

5.     Løn til SSA-elever over 25 år under uddannelse (B)

Sagsnr.: 330-2019-14984               Dok.nr.: 330-2019-527191                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget skal træffe beslutning om, hvorvidt SSA-elever over 25 år skal ansættes og aflønnes på grundforløbet samt hvorvidt de skal tilbydes voksenløn under uddannelsen.
Baggrund
I maj 2019 afholdte Forebyggelses- og Seniorudvalget dialogmøde forud for budget 2020 med diverse interessenter. Blandt deltagernes feedback til budget 2020 var, at skabe attraktive rammer for rekruttering – herunder eksempelvis SOSU uddannelsen på fuld løn.
Emnet har senest være behandlet på Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde i december 2019, hvor det blev besluttet:
”Udvalget ønsker at få sagen tydeligere belyst på januar mødet.
Helle Jacobsen (V), Jørn-Ole Didriksen (V) og Ann Sibbern (O) har den holdning, at sagen bør beskrives mere detaljeret, fx i forhold til merforbrug i 2021. Af sagen fremgår, at der kan findes finansiering i 2020, men at der mangler finansiering fra 2021.
Helle Jacobsen (V), Jørn-Ole Didriksen og Ann Sibbern (O) foreslår derfor, at sagen genoptages med uddybning i forhold til den konkrete økonomi i årene 2020 - 2023.
Helle Jacobsen (V), Jørn-Ole Didriksen og Ann Sibbern (O) udtrykker bekymring for finansieringen fra 2021 og frem”.
Retligt grundlag
Overenskomst for Social- og Sundhedspersonale samt Erhvervsuddannelsesloven.
Facts
Uddannelserne er styret med en dimensionering, som øges med ca. 30% i 2020 og 2021, idet alle ansættelser fra 1. januar 2020 overgår til kommunerne (dvs. inkl. de tidligere regionselever). Slagelse Kommune skal således ansætte 87 SSA-elever og 44 SSH-elever. I uddannelsen og dimensioneringen skelnes der ikke imellem elever over og under 25 år. Det er således den samlede dimensionering, kommunen skal ansætte.
I rekrutteringen lægges der primært vægt på at rekruttere de bedst egnede elever, men også på at rekruttere elever både over og under 25 år. Der rekrutteres SSA-elever til hvert hovedforløb 4 gange årligt og SSH-elever 3 gange årligt.
Pt. er fordelingen af de nuværende SSA-elever i Slagelse Kommune:
·        Elever over 25 år, som opfylder betingelserne for voksenløn: 36% = 31 elever
·        Elever over 25 år, som ikke opfylder betingelserne: 18,5% = 16 elever
·        Elever under 25 år: 45,5% = 40 elever.
Aflønning af voksenelever over 25 år:
Pt. har voksenelever over 25 år mulighed for SU under SSA- og SSH-uddannelsen.
Der findes flere muligheder for aflønning af voksenelever:
Ansøgere over 25 år med et års relevant erhvervserfaring (erfaringen må max. være 4 år gammel ved uddannelsesstart) på min. 24 timer/uge kan aflønnes med voksen-elevløn på SOSU uddannelserne.
a)    SSA-elever over 25, som opfylder betingelserne for voksenelevløn
Lønnen pr. 1. oktober 2019 er 20.542,11 kr. pr. måned. Hertil kommer arbejdsgiveromkostninger på ca. 362,51 kr. pr. måned pr. elev samt omkostninger til ferie.
b)    SSA-elever over 25 år, som ikke opfylder betingelserne for voksenelevløn
     Lønnen pr. 1. oktober 2019 er 12.922,82 kr. pr. måned det første år og 14.767,18 kr. pr.
     måned de efterfølgende år. Hertil kommer arbejdsgiveromkostninger på ca. 362,51 kr. pr.
     måned pr. elev samt omkostninger til ferie.
c) Voksenlærlingeløn
    Der er forskellige muligheder for, at få tilskud til voksenlærlingeløn, hvis man ansætter
    ufaglærte, og i nogle tilfælde faglærte ledige, tilskuddet varierer fra 30-40 kr. pr. time.
    Hvis eleven opfylder betingelserne for tilskud, vil merudgiften pr. elev vil være maks.
    85.000 kr. pr. hovedforløb. 
Hvis eleverne tilbydes løn under grundforløbet:
Hvis eleverne ansættes under grundforløbet og tilbydes voksenelevløn, vil være et slip mellem grundforløbet og hovedforløbet typisk på mellem 5-7 uger, i hvilke kommunen vil skulle betale voksenløn. Dette vil være ren lønudgift, da vi ikke modtager AUB (Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag) i perioden.
Kommunen modtager AUB-refusion under skoleophold, og merudgiften i forhold til at give voksenløn vil derfor primært være under praktikken og ved evt. slip mellem forløbene.
Handlemuligheder
Der er flere alternative muligheder for, at aflønne elever over 25 år med voksenløn:
a)    SSA-elever over 25 år kan ansættes på voksenløn under grundforløbet
b)     SSA-elever over 25 år kan ansættes på voksenløn under hovedforløbet
c)     SSA-elever over 25 år, som opfylder betingelserne for tilskud via voksenlærlinge ordningen tilbydes voksenløn i hovedforløbet.
d)    Udvalget kan beslutte, at der ikke sker ændringer i elevaflønningen.
Vurdering
Det er plejens oplevelse, at nogle ufaglærte over 25 år fravælger uddannelse, begrundet i den økonomiske nedgang, til SU, under uddannelsen. Det samme gør sig gældende i forhold til ansatte SSH’ere, for hvem det ikke er økonomisk realistisk, at gå ned i løn under eventuel uddannelse til SSA.
Hvis kommunen tilbyder løn under SSA-uddannelsen til elever over 25 år, er det vurderingen, at flere ønsker at gennemføre uddannelsen. Kommunen opnår herved en øget mulighed for rekruttering af SSA’ere. Merudgiften til løn under uddannelsen kan således betragtes som en investering i, at skabe attraktive arbejdspladser på et område hvor der i dag er rekrutteringsudfordringer.
Derudover har administrationen følgende opmærksomhedspunkter:
-      Med erhvervsuddannelsesreformen fra 2016 blev der lagt vægt på at tiltrække unge ansøgere til erhvervsuddannelserne
-      Det kan ikke forudses, om forslaget vil tiltrække flere ansøgere til faget eller øge konkurrencen kommunerne imellem
-      Fra marts 2020 vil grundforløbet kunne tages som fjernundervisning fx mens man er i job
-      Forslaget kan betyde, at andelen af ansøgere over 25 år til SSA-uddannelsen stiger, men medføre et fald af ansøgere til SSH-uddannelsen, da disse rekrutteres samtidigt og følger samme grundforløb.
-      Ansættelsesprocessen skal opdeles i ansøgere over og under 25 år, da ansøgere over 25 år skal ansættes forud for grundforløbet og ansøgere under 25 år efter grundforløb. Der bør derfor besluttes en fordelings-% ud af det samlede optag i forhold til elever over og under 25 år.
-      Ansættelsesretligt bør det afklares, hvordan arbejdsgiveransvaret vil være fx i forhold til elever, som ikke består grundforløbet og ved for højt fravær. Dette er ikke beskrevet i overenskomsten. Pt. er prøvetiden de første 3 måneder af første praktik, og herefter er aftalen i princippet uopsigelig.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Økonomisk overblik elevområdet overordnet set
2019:
Regnskabet forventes at vise et mindre forbrug på ca. 9 mio. kr.
·        Heraf skal der bruges 0,8 mio. til at dække merforbrug i 2019 vedrørende ansvarlige vejledere som følge at øget elevtal
·        4,5 mio. kr. ønskes overført til elevområdet i 2020, hvoraf 0,8 mio. kr. skal anvendes til praktikvejledere i 2020
·        Fra 2019 resterer på elevområdet herefter 3,7 mio. kr. som kan anvendes til andre budgetudfordrede områder/formål på Forebyggelses- og Seniorudvalgets budget.
2020:
Foreløbige beregninger viser pt. et mindre forbrug på ca. 1,5 mio. kr. (dette er foreløbige estimater og ændret i forholde til seneste opfølgning som følge af seneste elevoptag) - under forudsætning af, at der overføres 4,5 mio. kr. fra 2019 jf. ovenfor.
Der forventes merforbrug i budgetoverslagsårene 2021 og frem på grund af øget dimensionering og dermed øget elevoptag, som først slår fuldt igennem i 2023. De forventede merforbrug i budgetoverslagsårene ses i nedenstående tabel. Merforbrug er estimater og vil således ændres løbende gennem årene, da den faktiske dimensionering først kendes, når de respektive elevhold er besat.
Derudover forventes merforbrug fra 2021 og frem på 0,8 mio. kr. årligt vedr. de ansvarlige praktikvejledere som følge af det øgede antal elever.
Økonomiske konsekvenser ved ændret aflønning af SSA-elever over 25 år:
 
År
Mer-/mindre forbrug grundet øget dimensionering
Merforbrug hvis alle elever over 25 år får voksenløn
under hovedforløb
Merforbrug hvis alle elever over 25 år får voksenløn under både hovedforløb og grundforløb
 
2020
1,5 mio. kr.
Kan afholdes inden for budgetramme
Kan afholdes inden for budgetramme
2021
- 5,4 mio. kr.
-1,6 mio. kr.
-1,63 mio. kr.
2022
-7,9 mio. kr.
-2,1 mio. kr.
-2,13 mio. kr.
2023
-9,4 mio. kr.
-2,1 mio. kr.
-2,13 mio. kr.
Bemærkninger til ovenstående tabel:
-      I beregningerne er forudsat alle elever over 25 år modtager enten voksenelevløn eller voksenlærlingeløn (hvis eleven opfylder betingelserne herfor).
-      Estimerede merudgifter er under forudsætning af, at den forholdsmæssige fordeling mellem elever over og under 25 år svarer til den nuværende.
-      Tilbud om løn i stedet for SU kan medføre større søgning af elever over 25 år og dermed stigende udgifter.
-      Der er ikke taget højde for evt. ændring af dimensionering.
-      Der er ikke i beregningerne taget højde for merudgiften ved evt. slip mellem grundforløb og hovedforløb samt feriepenge, da udgiften afhænger af, hvorvidt eleven har      feriepenge fra tidligere ansættelser.
Finansiering:
Ovenstående tal er under forudsætning af, at der overføres i alt 4,5 mio. kr. på elevområdet fra 2019 til 2020.
Merudgifter til voksenelevløn kan i årene 2021-2023 kan finansieres via disse alternative forslag:
·        Anvendelse af 0,7%-effektiviseringsbeløbet
·        Merudgifter afholdes inden for virksomhedernes budget (de virksomheder der har elever over 25 år)
·        Udvalget beslutter anden finansiering.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter, hvorvidt der fra 2020 skal gives voksenløn under grundforløb og/eller hovedforløb til alle SSA-elever over 25 år.
2.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter, hvordan merudgiften skal finansieres.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 14. januar 2020:
Fraværende:  Anders Nielsen (A)
At 1: Udvalget beslutter voksenløn til grundforløb og hovedforløb på SSA uddannelsen.
At 2: Udvalget beslutter finansiering indenfor udvalgets ramme i 2020. I overslagsårene sendes udgiften til budgetforhandlingerne.
Ann Sibbern (O), Helle Jacobsen (V), Jørn-Ole Didriksen (V) udtrykker bekymringer i forhold til finansiering i overslagsårene.

6. Kvalitetsstandard personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning 2020 (B)

6.     Kvalitetsstandard personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning 2020 (B)

Sagsnr.: 330-2017-83570               Dok.nr.: 330-2019-518034                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget skal tage stilling til, om Kvalitetsstandard 2020 for personlig og praktisk hjælp, madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning kan godkendes, efter Kvalitetsstandarden har været i høring i Ældreråd, Handicapråd og Rådet for Socialt Udsatte, som besluttet i udvalgsmødet 5. november 2019.
Baggrund
Mindst en gang årligt skal Byrådet godkende Kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp samt madservice efter Servicelovens §83, rehabiliteringsforløb efter Servicelovens § 83a samt genoptræning og vedligeholdende træning efter Servicelovens §86.
Der er ikke lovkrav om kvalitetsstandard for aflastning efter Servicelovens §84. Aflastning er uændret medtaget i den samlede kvalitetsstandard set ud fra perspektivet om det sammenhængende borgerforløb.
Den lovpligtige kvalitetsstandard skal indeholde en generel serviceinformation til borgerne om den hjælp, de kan forvente at få fra kommunen, hvis de får behov for personlig og praktisk hjælp efter servicelovens § 83, et rehabiliteringsforløb efter servicelovens § 83 a eller for træning efter servicelovens § 86. Beskrivelsen skal danne grundlag for en sikring af sammenhængen mellem serviceniveau, de resurser, der er afsat og leveringen af hjælpen. Kvalitetsstandarden skal også indeholde mål for, hvordan dette sikres, og hvordan der følges op på målene. Kravene til den kvalitet, leverandøren skal levere, skal også fremgå af kvalitetsstandarden.
Oprindelig tekst: Der er foretaget en ændring til ydelsesbeskrivelsen Praktisk Hjælp – Rengøring; vedr. opgaven ”Tømme postkasse”.  Ændringen fremgår med rød skrift i ydelsesbeskrivelsen, side 21.
Der er indkommet høringssvar fra Ældrerådet (bilag 2) og fra Rådet for Socialt Udsatte (bilag 3) Handicaprådet har besluttet ikke at afgive høringssvar.
Høringssvar
Ældrerådet (bilag 2)
Ældrerådet har indgivet bemærkninger til den ændring, der er foretaget til ydelsesbeskrivelsen ”Praktisk Hjælp – Rengøring vedr. opgaven ”Tømme postkasse”; side 21.
Her foreslår Ældrerådet, at der indarbejdes en information om, hvorledes og hvordan borgere med en funktionsnedsættelse eller et handicap kan ansøge om at få bragt Post til døren, jfr. Postlovens § 9. Ældrerådet foreslår, at der i forbindelse med visitering og bevilling af praktisk hjælp vejledes om disse muligheder for at få bragt post til døren.
Ældrerådet har endvidere indgivet bemærkninger til kvalitetsstandarden ”Beskrivelse af døgnophold i midlertidig bolig”, side 33.
Her foreslår Ældrerådet en redaktionel justering, således at hele afsnittet ”hvem leverer ydelsen?” rykkes op under afsnittet: ”Hvad er formålet med ydelsen?”.
Ældrerådet anbefaler i den forbindelse, at oplysningerne på kommunens hjemmeside vedrørende midlertidige ophold gennemgås og justeres efter behov. Eksempelvis er plejecenter Solbakken eller Hjemmet ved Noret pt. ikke omtalt med hver en aflastningsplads.
Ældrerådet ønsker en nærmere beskrivelse af hver af kommunens 4 typer midlertidige boliger. (Beslutning i budget 2020). Ældrerådet foreslår her, at der udarbejdes en kvalitetsstandard pr. type midlertidig bolig.
Handicaprådet
Har besluttet ikke at afgive høringssvar
Rådet for Socialt Udsatte (bilag 3)
Rådet bemærker, at der fremad skal skelnes klart mellem indsatserne og målgruppen for §§ 83 og 85; jfr. serviceloven. Rådet ser frem til at blive orienteret løbende om denne proces.
Rådet har i forhold til Kvalitetsstandarden særligt fokus på afsnittet ”Psykisk pleje og omsorg”, side 26. Hertil bemærker rådet bl.a.: ”Ud fra de tilbagemeldinger fra dels §99, det opsøgende team samt §85 teams, har rådet en oplevelse af, at der ikke altid leveres i forhold til beskrivelsen. Dette forhold kan naturligvis skyldes flere omstændigheder. Rådet har dog opfattelse af, at der nogle gange er et gab mellem borgerbehov og faglig tilgang. Dette kan selvfølgelig skyldes, at der i disse tilfælde kan være tale om, at borgeren ikke udviser den forventede adfærd i forhold til at modtage den kommunale ydelse. Her er det kommunens ansvar at sørge for, at de rette kompetencer er tilstede hos medarbejderne.
Rådet er af den klare opfattelse, at Slagelse Kommune samlet set vil kunne styrke ovennævnte indsatser, såfremt der prioriteres et øget samarbejde på tværs af fagcentrene. Lidt pragmatisk kan det udtrykkes, at det vel er et spørgsmål om, hvorvidt, der står §83 eller §85 på regningen. Det ville gøre ydelsen overfor borgeren mere smidig, da denne tænkning er af ren praktisk/administrativ karakter og derfor som sådan overfor borgeren uvedkommende. Rådet ved, at Slagelse Kommune i dag har medarbejdere, der har den fornødne faglige tilgang til at imødekomme og tilgodese denne borgergruppes behov, hvorfor det ofte vil være et spørgsmål om at udøve en koordinerende sagsbehandling.”
Retligt grundlag
Servicelovens § 139 og uddybet i Bekendtgørelse om kvalitetsstandarder for hjemmehjælp, rehabiliteringsforløb og træning efter Servicelovens §§ 83, 83a og 86.
Handlemuligheder
Forebyggelses- og Seniorudvalget godkender kvalitetsstandarden endeligt, efter den har været i høring i Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte.
Vurdering
Administrationen har indarbejdet Ældrerådets forslag til ændringer i kvalitetsstandarden (bilag 1).
Ældrerådets anbefaling, om at gennemgå og justere oplysningerne vedrørende midlertidige ophold på kommunens hjemmeside efter behov, tages til efterretning.
Ældrerådet ønsker en nærmere beskrivelse af hver af kommunens 4 typer midlertidige boliger. (Beslutning i budget 2020). Ældrerådet foreslår her, at der udarbejdes en kvalitetsstandard pr. type midlertidig bolig. Administrationen vil beskrive kommunens 4 typer midlertidige boliger i en kvalitetsstandard.
Administrationen tager Rådet for Socialt Udsattes kommentarer til efterretning.
Rådet for Socialt Udsatte Center er orienteret om, at Sundhed og Ældre samt Center for Handicap og Psykiatri har igangsat en fælles proces omkring arbejdet med at revidere §§83/85, som følge af, at Ankestyrelsen i 2 principafgørelser i 2019 har præciseret henholdsvis personkreds samt indholdet i ydelserne efter disse bestemmelser i serviceloven.  Ankestyrelsens præciseringer bevirker, at nogle ydelser, som hidtil har været visiteret som §85 ydelser i Center for Handicap og Psykiatri fremadrettet vil blive visiteret efter §83 / §83a (rehabiliteringsforløb) i Center for Sundhed og Ældre. Kvalitetsstandarderne på §§83 og 85 områderne skal derfor revideres; et arbejde som Center for Sundhed og Ældre samt Center for Handicap og Psykiatri påbegynder primo 2020. Der vil endvidere skulle udarbejdes en model for økonomifordeling mellem de to centre i forhold til eventuel stigning i § 83 ydelser samt en model, der sikrer de rette faglige kompetencer i leveringen af ydelser efter §83 til borgere med behov for en socialfaglig tilgang fremfor en sundhedsfaglig tilgang.
Det er administrationens vurdering, at indholdet i Kvalitetsstandarden lever op til lovens krav.
På denne baggrund kan kvalitetsstandarden for 2020 i sin nuværende form godkendes og gælde indtil videre.
Udvalget vil i foråret 2020 få forelagt en ny og revideret kvalitetsstandard, hvor ankestyrelsens præciseringer af §83 og §85 vil være indarbejdet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget godkender Kvalitetsstandard 2020 for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning med de indarbejdede ændringer.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 14. januar 2020:
Fraværende:  Anders Nielsen (A)
Udvalget godkender Kvalitetsstandard 2020, jævnfør bilag 1.

7. Godkendelse af kvalitetsstandard for forebyggende hjemmebesøg 2020 efter høring (B)

7.     Godkendelse af kvalitetsstandard for forebyggende hjemmebesøg 2020 efter høring (B)

Sagsnr.: 330-2019-72716               Dok.nr.: 330-2019-511206                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget skal tage stilling til, om Kvalitetsstandard 2020 for Forebyggende hjemmebesøg kan godkendes endeligt, efter den har været i høring i Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Social Udsatte.
Baggrund
Udvalget skal en gang årligt godkende kvalitetsstandarden for forebyggende hjemmebesøg.
På udvalgsmøde den 5.november 2019 principgodkendte udvalget kvalitetsstandarden, og sendte den i høring i Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte. I denne sag skal udvalget endeligt godkende kvalitetsstandarden for 2020 efter høringsrunden.
Høringssvar
Ældrerådet (bilag 1)
Side 1: Årstema i forhold til særlige målgrupper og/eller indsatser – her skal de to sidste afsnit udgå, da der er tale om et afsluttet projekt med udgangen af 2019 (WIPP-projektet).
Side 2: Ældre mænd, der lever alene ændres til ældre, der lever alene.
Handicaprådet
Har ikke afgivet høringssvar.
Rådet for Social Udsatte (bilag 2)
Anerkender indsatsen og kvalitetsstandarden samt har forslag til, hvordan ensomme ældre kan opspores.
Retligt grundlag
Servicelovens §79a om de forebyggende hjemmebesøg. Lov nr. 508 af 1. maj 2019.
Handlemuligheder
Udvalget godkender kvalitetsstandarden endeligt, efter den har været i høring i Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte.
Vurdering
Administrationen har indarbejdet Ældrerådets kommentarer i kvalitetsstandarden.
Administrationen tager Rådet for Socialt Udsattes forslag til efterretning og arbejder på at indarbejde dem i den videre opsporing af ensomme ældre. Se bilag 2.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget endeligt godkender kvalitetsstandarden for forebyggende hjemmebesøg for 2020.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 14. januar 2020:
Fraværende:  Anders Nielsen (A)
Udvalget godkender Kvalitetsstandarden 2020 med bemærkning om at følge anbefaling fra Rådet for Socialt Udsatte, om at distribuere foldere til præster og bedemænd.
Udvalget finder ikke, at det er nødvendigt at opliste risikogrupper, idet de er kendt af fagpersonalet.

8. Demenshandleplan (B)

8.     Demenshandleplan (B)

Sagsnr.: 330-2019-8265                 Dok.nr.: 330-2019-513117                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget godkender demenshandleplanen.
Baggrund
I budgetaftalen 2019-22 er det aftalt, at der skal udarbejdes en demenshandleplan.
Demenshandleplanen er udarbejdet i tæt samarbejde med dem, der er allertættest på mennesker med demens. Det er repræsentanter fra hjemmeplejen, sygeplejen, plejecentrene, aktivitetscentrene, demenskonsulenter, Ældreråd, Pårørendeforeningen for borgere med demens og Alzheimerforeningen.
Demenshandleplanen indeholder følgende indsatsområder:
·        Tidlig opsporing, udredning og behandling
·        Høj kvalitet i demensplejen
·        Fokus på støtte og rådgivning
·        Meningsfulde aktivitetstilbud
·        Demensvenlige boligtilbud
·        Demensvenligt samfund
Indsatsområderne ligger tæt op ad de fokusområder, der er i den Nationale handleplan for demens, som er udgivet af Ældre- og Sundhedsministeriet.
Demenshandleplanen har nu været i høring i Ældrerådet, Sektor MED og Handicaprådet. Demenshandleplanen ses i bilag 1.
Handicaprådet:
Anbefaler en prioritering af indsatsområderne.
Ældrerådet:
Finder materialet læsevenligt og informativt til målgruppen.
Anbefaler at der ikke anvendes billede med mennesker, men foreslår et billede med blomsten forglemmigej.
Sektor MED:
Har ikke afgivet høringssvar, men har tilkendegivet, at de er positive overfor demenshandleplanen og dens indhold.
Høringssvar fra Handicaprådet og Ældrerådet ses i bilag 2 og bilag 3.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget endeligt godkender demenshandleplanen.
Udvalget godkender demenshandleplanen og tilføjer konkrete rettelser.
Vurdering
Administrationen vurderer, at demenshandleplanen er udarbejdet med en bred involvering af dem, der er allertættest på mennesker med demens, og derfor giver et godt udgangspunkt for den kommende demensindsats i kommunen.
Administrationen bemærker, at indsatsområderne hænger sammen, og tilsammen udgør en helhedsorienteret demensindsats, hvilket kan gøre det svært, at prioritere. En prioritering kan være hensigtsmæssigt i forbindelse med konkrete indsatser, fx har personalet været på demenskursus i 2019, og forventes ikke at skulle på demenskursus i 2020.
Administrationen bemærker, at alt materialet til pårørendevejledere er påtrykt forglemmigej - se bilag 4. Det kan skabe forvirring, hvis demenshandleplanen anvender samme billede. Administrationen foreslår derfor et andet billede uden mennesker – se bilag 5.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Demenshandleplanen godkendes
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 14. januar 2020:
Fraværende: 
Udvalget godkender Demenshandleplanen.
Udvalget ønsker en pressemeddelelse vedrørende godkendelse af demenshandleplanen. Ann Sibbern (O) og Ali Yavuz (A) ønsker at udtale sig.
Ann Sibbern (O), Helle Jacobsen (V), Jørn-Ole Didriksen (V) anerkender det store arbejde med demenshandleplanen og alle de involverede, som har bidraget til denne.
(O) og (V) stiller spørgsmål til, hvordan indsatser skal/kan prioriteres og hvorvidt det er muligt at arbejde med indsatserne uden tilførelse af ekstra økonomi - f.eks. Midler til kompetenceudvikling fra 2020 - indsatsområde 2. Dette ønskes der en afklaring af, og herefter politisk drøftelse og stillingtagen.
(O) og (V) afventer afklaring af boliger for udadreagerende demente borgere.

9. Ensomme ældre 2020 (B)

9.     Ensomme ældre 2020 (B)

Sagsnr.: 330-2019-87860               Dok.nr.: 330-2019-526866                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget har i separat sagspunkt på denne dagsorden tidligere behandlet beslutning om fordelingen af Værdighedsmidlerne 2020.
Under forudsætning af, at Forebyggelses- og Seniorudvalget har afsat midler til puljen Ensomme Ældre, skal Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutte ”Model og kriterier” og beslutningskompetence for udmøntning af pulje Ensomme ældre i 2020.
Baggrund
Såfremt Forebyggelses- og Seniorudvalget træffer beslutning om at tildele puljen Ensomme Ældre en del af værdighedsmidlerne, foreslår administrationen at den samme ”Model og kriterier” og beslutningskompetence som i 2019 benyttes.
I 2019 afsatte Forebyggelses- og Seniorudvalget 300.000 kr. til puljen Ensomme Ældre og i 2018 var der afsat 200.000 kr. I 2019 indkom der 24 ansøgninger og i 2018 indkom der 17 ansøgninger.
Formålet med puljen er at give lokal- og landsbyråd midler til aktiviteter for ensomme ældre i lokalområderne.
Ansøgningsrunde og udmøntning
Administrationen foreslår en ansøgningsrunde umiddelbart efter Forebyggelses- og Seniorudvalgets beslutning på dette møde, idet midlerne, som en del af Værdighedsmidlerne for 2020, skal bruges inden årets udgang.
Ansøgningsfrist vil være mandag den 29. februar 2020. De indkomne ansøgninger vil blive forelagt på udvalgsmødet i april 2020.
Såfremt udvalget fortsat ønsker, at midlerne anvendes målrettes lokal- og landsbyråd, foreslår administrationen, at der bliver sendt mail til lokal- og landsbyråd i Slagelse Kommune med orientering om ansøgningsmulighed af midler i puljen ”Ensomme ældre 2020”. Ligeledes vil der også blive annonceret på Slagelse.dk. Der påtænkes ikke annoncering i dagspressen, dette set i forhold til den korte ansøgningsfrist og fordi lokal- og landsbyrådene får direkte besked pr. mail.
Det forventes, at der kan udbetales midler til godkendte ansøgninger umiddelbart efter udvalgsmødet i april 2020.
Retligt grundlag
Værdighedsmidler 2020.
Handlemuligheder
Administrationen ser 3 mulige håndteringsmuligheder omkring udmøntning af midlerne:
1.    Udvalget har beslutningskompetencen og får ansøgningerne som de kommer frem (dvs. administrationen har ikke forholdt sig til beløbsstørrelserne eller om ansøgningerne ligger inden for de rammer, udvalget har besluttet omkring udmøntningen).
Udvalget beslutter fordeling af midler på udvalgsmøde i april 2020.
2.    Udvalget har beslutningskompetencen. Administrationen udarbejder en indstilling til fordelingen af midlerne blandt de indkomne ansøgninger.
Udvalget beslutter fordeling af midler på udvalgsmøde i april 2020.
3.    Ansøgningerne behandles administrativt umiddelbart efter ansøgningsfristen den 29. februar 2020.
Udvalget kan godkende en af ovenstående modeller for udmøntning af midler til puljen Ensomme ældre, eller angive ønsker til ændringer heri.
Vurdering
Hver af modellerne vil sikre en effektiv udmøntning af midlerne. Dette ved at sende en direkte mail til alle lokal- og landsbyråd i Slagelse Kommune, således at midlerne hurtigst muligt kan komme til at understøtte aktiviteter i lokalområderne til gavn for ensomme ældre borgere i kommunen.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget godkender samme model og kriterier som i 2019 for udmøntning af puljen Ensomme ældre 2020.
2.    at Udvalget træffer beslutning om handlemulighederne.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 14. januar 2020:
Fraværende: 
At 1: Udvalget godkender model og kriterier som i 2019.
At 2: Udvalget beslutter handlemulighed 2.

10. Servicepakker på plejecentre 2020 (B)

10.   Servicepakker på plejecentre 2020 (B)

Sagsnr.: 330-2015-64729               Dok.nr.: 330-2019-526175                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget skal beslutte, om der fremover er en aktivitetspakke for beboere på plejecentre.
Baggrund
Forebyggelses- og Seniorudvalget besluttede i december 2019 at sende sagen til høring i Ældrerådet.
Ældrerådets høringssvar foreligger nu, hvilket ses i bilag 2. Ældrerådet har i høringssvaret ikke kommenteret aktivitetspakker, men korrektur til beskrivelsen af indhold i plejepakke I.
Historik:
Sundheds- Seniorudvalget besluttede i efteråret 2015 at harmonisere servicepakker på plejecentrene, for derved at sikre ensartet serviceniveau, øget kvalitet og den tilstrækkelige gennemsigtighed.
De harmoniserede servicepakker er gældende for alle kommunens 11 plejecentre, herunder fælles indhold, kvalitet og pris. De harmoniserede servicepakker medvirker til priseffektivitet og ensartet serviceniveau, med fokus på kvalitet, miljøvenlighed og sundhed for beboerne.
Der resterer imidlertid en harmonisering, idet der indtil nu har eksisteret 2 aktivitetspakker; Aktivitetspakke 1 som er obligatorisk for alle og aktivitetspakke 2 som har været valgfri. Aktivitetspakke 2 anvendes kun af få beboere på Bjergbyparken.
Det anbefales, at der fra 2020 kun eksisterer 1 aktivitetspakke samt at denne er obligatorisk for alle beboere på alle plejecentre. Herefter er alle servicepakker identiske på alle plejecentre.
Retligt grundlag
Vejledning om hjælp og støtte efter serviceloven. Herunder borgerens betaling af tilbud efter servicelovens §§ 79, 83 og 84.
Handlemuligheder
Det anbefales, at aktivitetspakke 2 afskaffes fra 2020, idet denne kun har været tilbudt på Bjergbyparken og kun ganske få beboere har benyttet dette tilbud på Plejecentret Bjergbyparken samt før ombygningen i en vis udstrækning på daværende Skælskør Plejecenter.
Aktivitetspakke 2 har i 2019 kostet 104 kr. månedligt og indholdet har været beskrevet som: ”På nogle centre kan der være fællesudgifter, der ligger ud over det der er indeholdt i aktivitetspakke 1. Det kan være udgifter til havehold (køkken, urtehave), dyrehold (foder, vaccinationer, dyrlæge etc.) eller andre særlige aktiviteter”. På Bjergbyparken har aktivitetspakke 2 derudover været anvendt til planter til drivhus, ekstra ture/leje af bus samt større arrangementer med ex. musik o.l.
Vurdering
Administrationen vurderer, at der kun er behov for en obligatorisk servicepakke til alle beboere på plejecentre. Denne pakker indeholder de mest basale ting i forbindelse med aktiviteter – eksempelvis kan nævnes blomster, spil, lys, servietter og dekorationer i forbindelse med højtider.
Behovet hos beboerne på plejecentre har ændret sig de seneste år – beboerne magter generelt set ikke de store aktiviteter. Aktiviteter tilpasses i dag i langt højere grad beboernes ønsker i dagligdagen, hvilket sker via Værdighedsmidler.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Reglerne foreskriver, at priserne for de respektive servicepakker skal svare til de faktiske udgifter til servicepakkernes indhold. Priserne reguleres således 1 gang årligt, hvor de godkendes af Byrådet, som en del af kommunens samlede takstblad.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed- og Ældre indstiller,
1.      at Forebyggelses- og Seniorudvalget, tager Ældrerådets høringssvar til efterretning og godkender ændringer af de korrekturmæssige justeringer i tekst.
2.      at Forebyggelses- og Seniorudvalget godkender, at der fra 2020 kun eksisterer en aktivitetspakke, der er obligatorisk, for alle beboere på plejecentre.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 14. januar 2020:
Fraværende: 
At 1 - 2: Godkendes

11. Forebyggelse af urinvejsinfektioner hos ældre (O)

11.   Forebyggelse af urinvejsinfektioner hos ældre (O)

Sagsnr.: 330-2019-77239               Dok.nr.: 330-2019-465052                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Baggrund
På initiativ fra Ann Sibbern (O) fik udvalget på mødet den 5. november 2019 forelagt en sag om forebyggelse af urinvejsinfektioner. Ann Sibberns initiativ kom på baggrund af et indslag, som TV2 Øst bragte den 27. oktober 2019. Indslaget handlede om et plejecenter i Stubbekøbing, som med ændrede daglige rutiner og praksis havde nedbragt antallet af urinvejsinfektioner, brugen af antibiotika og antallet af indlæggelser som følge af urinvejsinfektioner.
På mødet den 5. november bad udvalget om en sag, der beskriver, hvordan Center for Sundhed og Ældre arbejder med at forebygge urinvejsinfektioner, og hvordan der kan tages yderligere initiativer til forebyggelse.
Nedenfor beskriver administrationen arbejdet med at forebygge urinvejsinfektioner og hvilke yderligere initiativer til forebyggelse, der kan tages i Slagelse Kommune.
Hvordan arbejder Center for Sundhed og Ældre med forebyggelse af urinvejsinfektioner?
Både på plejecentre, i hjemme- og sygeplejen, i Sundhed og Træning og hos kontinenssygeplejerskerne er der fokus på at informere og motivere borgeren til at drikke væske og være opmærksom på at fastholde gode toiletvaner, herunder at tømme blæren ordentligt.
I hjemme- og sygeplejen og på plejecentre triageres (vurdering af borgeres helbredstilstand) dagligt. Det giver en struktureret tilgang, hvor der er fokus på, om borgerne har ændret adfærd, har feber, er mere trætte end vanligt m.m. Triagering kan hermed forebygge, at borgerne først kommer i behandling, når de er blevet syge af en urinvejsinfektion.
I plejen er der desuden fokus på at overholde gældende retningslinjer og instrukser indenfor håndhygiejne, nedre hygiejne og kateterpleje.
Kommunens to kontinenssygeplejersker bruger blærescanning til at afklare, om en borger har udfordringer med at tømme blæren. Herefter vejleder og underviser de borger og personale. Formålet er, at borgeren opnår optimale toiletvaner, fx korrekt siddestilling under toiletbesøg, hvilket kan mindske risikoen for urinvejsinfektion.
Virksomhedsledere og områdeledere beskriver, at det øgede fokus – hvad enten det er vejledning til borgere, undervisning af personalet, prøvehandlinger, triagering eller andet – skærper opmærksomheden hos borgere, medarbejdere og ledere. Dette fokus har en positiv indvirkning på forebyggelse af urinvejsinfektioner.
Plejen iværksætter konkrete tiltag, som er tilpasset den enkelte borgeres situation. Det sker ofte i samarbejde med egen læge eller kontinenssygeplejersken. Det kan medvirke til, at den enkelte borger kan undgå indlæggelser og brug af antibiotika. Den læring, der opstår i det konkrete tilfælde, giver erfaring og viden i forhold til, hvordan vi forebygger hos andre borgere.
Center for Sundhed og Ældre arbejder desuden med følgende indsatser:
·        Medarbejderne opfordrer borgerne til at købe små håndklæder, der kan vaskes separat og ved højere temperatur. De opfordrer desuden borgerne til at skifte håndklæder oftere i eget hjem.
·        Medarbejdere opfordrer borgerne til at drikke tranebærsaft, som giver et mindre attraktivt miljø for bakterievækst i blæren.
·        Der har været forsøg med udskiftning af halehåndklæder med engangshåndklæder.
·        Faste toilettider og hjælp til toiletbesøg, hvor borgerne opfordres og motiveres til at rejse sætte sig ved hvert toiletbesøg for at opnå maksimal tømning af blæren.
·        Et lager af uringlas sikrer, at plejen hurtigt kan tage en urinprøve og sende til egen læge.
·        Hos borgere med gentagne urinvejsinfektioner er der afprøvet konkrete initiativer, som tilpasses den enkelte borger, fx hyppig kontrol for urinvejsinfektion (stiks af urin).
·        Kontinenssygeplejerskerne har gennemført undervisning i inkontinens på aktivitetscentre og LOF i forbindelse med sundhedsugen. Undervisningen handlede om fx typer af inkontinens, afhjælpning af uhensigtsmæssige vaner, vejledning i korrekt siddestilling, indtag af væske, træning m.m.
Yderligere initiativer til forebyggelse
·        Større fokus på tilbagevendende undervisning af personale på plejecentre og i hjemmepleje. Formålet er at give personalet kompetence og øget opmærksomhed omkring forebyggelse af urinvejsinfektioner. Fokus kan fx. være undervisning i retningslinjer og instrukser i håndhygiejne, nedre hygiejne og kateterpleje.
Samtidig fortsættes arbejdet med at informere og motivere borgere til at drikke mere væske, og der arbejdes med gode toiletvaner og siddestilling, herunder at tømme blæren ordentligt.
·        Fortsat fokus på at triagere i hjemmeplejeområder og på plejecentre for at forebygge at borgerne bliver syge og indlægges på grund af urinvejsinfektioner, men derimod starter forebyggende tiltag op.
·        Med udgangspunkt i inspiration fra andre initiativer fortsætte med at afprøve indsatser og initiativer i områder og virksomheder. Afprøvningerne kan være rettet mod den enkelte borger, men også inspiration til at ændre eller forny arbejdsgange med fokus på at forebygge urinvejsinfektioner hos flere borgere.
·        Endnu tidligere forebyggelse af inkontinens ved undervisning blandt andre aldersgrupper, på større arbejdspladser, på tværs i Slagelse kommune, borgere på hold i LOF, aktivitetscentre og andre tilbud. Undervisningen kan omhandle væskeindtag, toiletvaner, siddestilling mhp. optimal blæretømning, håndhygiejne, træning og andet.
·        Genoptage afprøvning af sensorbleen på plejecenter Blomstergårdens midlertidige pladser. Sensorbleen kan afklare toiletvaner ved blandt andet at fastslå mængden af urin og tidspunkt for vandladning. Sensorbleen kan give personalet mulighed for at tilrettelægge tidspunkt for toiletbesøg og bevilling af korrekt størrelse ble samt forebygge urinvejsinfektioner.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Vurdering
Administrationen vurderer, at alle områder i Center for Sundhed og Ældre har fokus på forebyggelse af urinvejsinfektioner. Administrationen vurderer, at det gode arbejde med triagering, vejledning, undervisning, samarbejde på tværs i organisationen og med læger fortsættes. Der skal forsat være fokus på at igangsætte nye initiativer og prøvehandlinger til forebyggelse af urinvejsinfektioner.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 14. januar 2020:
Fraværende: 
Udvalget tager orienteringen til efterretning med bemærkning om anerkendelse af ældreplejens indsatser vedrørende forebyggelse af urinvejsinfektioner.

12. Orienteringspunkter (O)

12.   Orienteringspunkter (O)

Sagsnr.: 330-2019-1153                 Dok.nr.: 330-2019-517202                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
1.    Orientering fra udvalgets formand 
2.    Orientering fra udvalgets medlemmer          
3.    Orientering fra Center for Sundhed og Ældre
3. a):
Nyheder – Pressemeddelelse.
3. b):
Sagsoversigt pr. 14. januar 2020.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 14. januar 2020:
Fraværende: 
Orienteringen tages til efterretning.
Ann Sibbern (O) spørger ind til henvendelse vedrørende fysioterapeuternes arbejdstid. Ann Sibbern (O) rejser en initiativsag.

13. Midler til bedre bemanding i hjemmeplejen og på plejehjem 2020 (B)

13.   Midler til bedre bemanding i hjemmeplejen og på plejehjem 2020 (B)

Sagsnr.: 330-2018-9726                 Dok.nr.: 330-2019-525499                                Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget skal tage stilling til, hvordan Midler til en bedre bemanding i hjemmeplejen og plejecentre skal anvendes i 2020.
Baggrund
På udvalgets møde i december 2019 blev besluttet, at sende sagen i Høring hos Ældrerådet. Der foreligger nu høringssvar fra Ældrerådet, hvilket ses i bilag 2.
Oplysninger om puljemidler til Bedre Bemanding
Finansloven for 2020 indeholder puljemidler til Bedre Bemanding i hjemmeplejen og på plejecentre - Slagelse Kommunes andel udgør 7,608 mio. kr. i 2020.
Midlerne er øremærket til et løft af ældreområdet for at opnå en bedre bemanding og skal i videst muligt omfang, og under hensyntagen til medarbejderens ønsker, anvendes til ansættelse af nye medarbejdere i fuldtidsstillinger og opjustering af arbejdstiden for eksisterende deltidsansatte medarbejdere.
Midlerne udmøntes i perioden 2018 – 2021 via en statslig pulje på baggrund af årlige redegørelser fra kommunerne. Fra 2022 overgår midlerne til at blive udmøntet som del af de generelle bloktilskud til kommunerne.
Kommunerne skal indsende redegørelse til ministeriet med beskrivelse af anvendelsen og efterfølgende aflægge regnskab.
Retligt grundlag
Finansloven for 2020.
Handlemuligheder
Forebyggelses- og Seniorudvalget skal træffe beslutning om anvendelse af 7,608 mio. kr. i 2020. Det skal hertil bemærkes, at Byrådets budgetaftale for 2020 indeholder ibrugtagning af i alt 48 midlertidige boliger på Blomstergården. Implicit i driftsfinansieringen af disse er beskrevet, at den del af puljemidler til Bedre Bemanding der hidtil har været anvendt til midlertidige boliger er forudsat anvendt til dette formål. Det betyder, at i 2020 anvendes 2.662.800 kr. af midler til Bedre Bemanding til midlertidige boliger på Blomstergården.
Tilbage er herefter 4.945.200 kr., hvilke Forebyggelses- og Seniorudvalget skal træffe beslutning om anvendelse af i 2020.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at de i 2018 igangsatte indsatser videreføres i 2020, for derved at skabe kontinuitet.
I bilag 1 ses specifikation af anvendelsen, i form af redegørelsesskema til Ministeriet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Reglerne for udmøntningen foreskriver, at de bevilgede puljemidler i 2020 som udgangspunkt skal anvendes i 2020. Dog med evt. mulighed for overførsel at evt. uforbrugte midler til 2021.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter, at de resterende puljemidler til ”Bedre Bemanding” i 2020 i alt 4.945.200 kr. anvendes til at videreføre de igangsatte indsatser i hjemmeplejen samt sundhed og træning.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 14. januar 2020:
Fraværende: 
Indstillingen blev godkendt.
14. Lukket: Beslutning om udmøntning af 0,7% effektivisering pr. år fra 2020 (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
15. Lukket: Budget 2020 (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
16. Lukket: Status - Sundhedshus Slagelse by (O)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
17. Lukket: Godkendelse af referat (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.