Forebyggelses- og Seniorudvalget (2018-2021) – Referat – 7. september 2021



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2021-6419                   Dok.nr.: 330-2021-232660          Åbent

Kompetence:

Forebyggelses- og Seniorudvalget

Beslutningstema

Forebyggelses- og Seniorudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget godkender dagsordenen.

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 7. september 2021:

Fraværende:  Ann Sibbern (Udenfor parti), Helle Jacobsen (V), Jørn-Ole Didriksen (V)

At 1 - Godkendt med den ændring, at punkt 4 vedr. Permanent anvendelse af Værdighedsmidler fra 2022 blev taget af dagsordenen.

2. Genoptagelse - Godkendelse af ny tildelingsmodel for §18 midler til frivilligt social arbejde (B)

2.     Genoptagelse - Godkendelse af ny tildelingsmodel for §18 midler til frivilligt social arbejde (B)

Sagsnr.: 330-2020-27792                 Dok.nr.: 330-2021-163036          Åbent

Kompetence:

Forebyggelses- og Seniorudvalget

Beslutningstema

Forebyggelses- og Seniorudvalget kan godkende ny tildelingsmodel for udmøntning af § 18 midlerne fra 2022.

Sagens indhold

På Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde den 4. maj punkt 5 blev udvalget præsenteret for en ny tildelingsmodel for §18 midler. Den nye tildelingsmodel er lavet i samarbejde indstillingsgruppen.

Forebyggelses- og Seniorudvalget besluttede, at sende sagen tilbage til administrationen med anmodning om, at de ændrede kriterier for tildelingsmodellen skal uddybes nærmere.

Nedenstående redegøres for ændringer og præciseringer i den nye tildelingsmodel.

Den gamle tildelingsmodel er vedhæftet i bilag 1 og den nye tildelingsmodel i bilag 2.

Nye kriterier, der indgår i bedømmelsen af eventuel tildeling

 

Beskrivelse

Balance og værdi

Der er meget stor forskel på tildelte midler pr. borger inden for samme type af aktivitet. Det vægtes derfor, at der en tydelig balance mellem det ansøgte beløb, aktivitetens og indsatsernes (antal deltagere og frivillige) omfang og værdien for den enkelte deltager.

 

Dette kriterie indgik ikke i den gamle tildelingsmodel.

 

Tilskudsbehov

Det indgår i bedømmelsen om et tilskud er nødvendigt for at kunne afholde den i ansøgningen nævnte aktivitet set i forhold til ansøgerens samlede økonomi.

 

Dette kriterie indgik ikke i den gamle tildelingsmodel.

 

Kommunal synergi

Ansøgninger, der er målrettet Slagelse Kommunes indsatser, politikker og strategier vil blive vægtet i udvælgelsen af ansøgere.

 

I den gamle tildelingsmodel var punktet omtalt som supplerer Slagelse Kommunes egne tilbud.

 

FN’s verdensmål

Indsatser, der støtter verdensmålene frem mod 2030 med lokale handlinger vil blive vægtet i udvælgelsen.

 

Dette kriterie indgik ikke i den gamle tildelingsmodel.

 

I den nye tildelingsmodel er der tilføjet et afsnit om kriterier, der indgår i vurdering og eventuel afslag om tilskud. Følgende kriterier er beskrevet i den nye tildelingsmodel:

Nye kriterier, der indgår i vurdering og eventuelt afslag om tilskud

 

Beskrivelse

Aktiviteter, hvor den sociale forening ikke er forankret i Slagelse Kommune

 

Aktiviteter, der ikke primært henvender sig til borgere bosiddende i Slagelse Kommune

Flere udenbys foreninger søger om tilskud til arrangementer på landsplan, som ikke nødvendigvis er forankret i Slagelse Kommune eller kommer Slagelse Kommunes borgere til gode.

 

Det er præciseret i den nye tildelingsmodel, at det som udgangspunkt er et krav, at ansøgeren har dagligt virke/hjemsted i Slagelse Kommune, og at aktiviteten er for borgere i Slagelse Kommune.

 

Aktiviteter, der har kommercielt sigte (profit)

Formålet med § 18-midlerne er at støtte op om frivillige foreningers virke. Det er ikke meningen, at den frivillige forening skal bruge midler til at genere overskud i foreningen. Derfor tildeles der ikke midler til foreninger, hvor aktiviteten generer et overskud til foreningen eks. gennem egenbetaling.

 

Dette kriterie indgik ikke i den gamle tildelingsmodel.

 

Aktiviteter, der på tidspunktet for ansøgningen allerede er afholdt

Der har været henvendelser på arrangementer, der har været afholdt, hvor foreningen har ønsket hjælp til at dække deres underskud. Derfor indgår det i vurderingen af afslag om arrangementet allerede er afholdt.

 

Dette kriterie indgik ikke i den gamle tildelingsmodel.

 

Foreninger, hvor der er helt eller delvist betalt medlemskab

En forening, der har helt eller delvist betalt medlemskab, har et økonomisk fundament til selv at kunne afvikle størstedelen af foreningens aktiviteter. Derudover kan det udelukke borgere, som ikke er medlemmer for at deltage i aktiviteten, ligesom borgere, der ikke har råd til et medlemskab også er udelukket for at deltage.

 

Dette kriterie indgik ikke i den gamle tildelingsmodel.

 

Foreninger, der skønnes at kunne gennemføre aktiviteten uden tilskud

Det indgår i vurderingen om foreninger selv ville kunne stå for aktiviteten uden økonomisk tilskud.

 

Dette kriterie indgik ikke i den gamle tildelingsmodel.

 

Foreninger med missionerende og partipolitiske formål og aktiviteter, der undergraver demokratiet eller grundlæggende friheds- og menneskerettigheder

Aktiviteter, der undergraver demokratiet eller grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, kan ikke tildeles midler, jf. principperne i folkeoplysningsloven § 44 a, jf. lovbekendtgørelse 854 af 11. juli 2011, som ændret ved § 1 nr. 1-9, i lov nr. 1533 af 13. december 2016.

 

Tværpolitiske arrangementer, hvor alle partier er velkommen til at deltage som medarrangører kan undtages af dette, da der dermed ikke ydes støtte til et bestemt politisk parti. Dette må bero på en skønsvurdering i det enkelte tilfælde.

 

Dette kriterie indgik ikke i den gamle tildelingsmodel.

 

Retligt grundlag

Serviceloven § 18

Folkeoplysninsloven

Handlemuligheder

Forebyggelses- og Seniorudvalget kan godkende den nye tildelingsmodel for §-18 midler, som den foreligger eller komme med forslag til ændringer.

Vurdering

Administrationen vurderer, at den nye tildelingsmodel vil sikre, at § 18-midlerne fremover som udgangspunkt kun tildeles ansøgere med lokal forankring.

Administrationen vurderer, at den nye tildelingsmodel vil være en hjælp for Indstillingsgruppen i forhold til vurderingen af hver enkelt ansøgning, og om der kan gives afslag med henvisning til kriterierne.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Budget for § 18-midler for de foregående år:

2019: 1.760.834 kr.

2020: 1.781.448 kr.

2021: 1.709.405,60 kr.

Slagelse Kommune kompenseres for udgifterne til puljen via bloktilskuddet.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget godkender ny tildelingsmodel for § 18-midler til frivilligt socialt arbejde.

Bilag

330-2020-164747

Bilag 1 - Tildelingsmodel for udmøntning af §18 midler 2021

330-2021-131986

Bilag 2 - Tildelingsmodel for § 18-midler 2022

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 7. september 2021:

Fraværende:  Ann Sibbern (Udenfor parti), Helle Jacobsen (V), Jørn-Ole Didriksen (V)

At 1 - Godkendt.

3. Samarbejde med E-hospitalet om kommunale behandlingspladser på de midlertidige pladser (B)

3.     Samarbejde med E-hospitalet om kommunale behandlingspladser på de midlertidige pladser (B)

Sagsnr.: 330-2021-50067                 Dok.nr.: 330-2021-230233          Åbent

Kompetence:

Forebyggelses- og Seniorudvalget

Beslutningstema

Forebyggelses- og Seniorudvalget kan beslutte, om der skal afprøves en ordning om kommunale behandlingspladser i samarbejde med E-hospitalet og de midlertidige pladser på Blomstergården foreløbig i 6 måneder.

Sagens indhold

Center for Sundhed og Ældre ønsker, ligesom Kalundborg og Næstved Kommune at afprøve et samarbejde om kommunale behandlingspladser på de midlertidige pladser på Blomstergården i Slagelse.

Afprøvningen vil tage udgangspunkt i en forsøgsordning, der forventes påbegyndt fra den 1. oktober 2021 til foreløbig 31/3 2022, hvor tre midlertidige pladser benyttes i et virtuelt samarbejde med E-hospitalet i Det Nære Sundhedsvæsen i Region Sjælland. E-hospitalet er en del af sygehusene i Region Sjælland og leverer behandling gennem digitale løsninger.

Med afprøvningen vil der være behov for at inddrage to af de midlertidige pladser på Blomstergården til kommunal behandlingsplads i samarbejde med E-hospitalet og en af de midlertidige pladser til medicinrum mm.

Hvad er en kommunal behandlingsplads?

En kommunal behandlingsplads betyder, at borgerne kan modtage specialiseret pleje og observation på en midlertidig plads i kommunen. Den midlertidige plads skal benyttes som kommunal behandlingsplads, hvor behandleransvaret varetages af læger ansat i E-hospitalet.

Formålet med den kommunale behandlingsplads

Formålet med den kommunale behandlingsplads er at skabe sammenhængende forløb og forhindre unødige indlæggelser og genindlæggelser hos borgere, der har behov for at modtage specialiseret pleje og behandling. Målet er derudover, at indsatsen vil sikre bedre og mere rolige forløb for borgerne.

Med mulighed for at ordningen på sigt kan udvides til også at omfatte behandlingen af borgere i eget hjem under E-hospitalets behandleransvar. Det skal ske gennem et øget samarbejde mellem Slagelse Kommune og E-hospitalet.

Erfaringer fra andre kommuner

Som et led i tilrettelæggelsen af afprøvningen har relevante medarbejdere og ledere i Center for Sundhed og Ældre besøgt Odinscentret i Kalundborg Kommune, hvor de har indgået aftale med E-hospitalet om samme ordning. Besøget har medført en indsigt i, hvordan pladserne benyttes bedst muligt, men også hvor meget plads der er behov for i forhold til depot, medicinopbevaring og arbejdsplads til ophældning af medicin samt plads til analyse apparater.

Under besøget blev det påpeget, at aftalen med E-hospitalet også bidrog til et tættere og mere fleksibelt samarbejde med mulighed for faglig sparring og samarbejde om akut opståede situationer med støtte fra eksempelvis Præhospitalt Center.

Indhold i afprøvningen

Der indgår i alt tre midlertidige pladser i afprøvningen.

·       På de to kommunale behandlingspladser er formålet, at borgere bosiddende i Slagelse Kommune, der i en kortere tid har øget behov for sygeplejefaglige indsatser og lægefaglig behandling, kan visiteres til en kommunal behandlingsplads.

Den kommunale behandlingsplads er målrettet henviste patienter fra E-hospital, efter forudgående aftale med personalet på de midlertidige pladser og/eller den kommunale sygepleje, på baggrund af akut opstået sygdom eller akut forværring af sygdom.

Borgerne tilbydes et ophold på en kommunal behandlingsplads enten efter en udskrivelse fra sygehuset, fra den kommunale sygepleje eller henvisning fra den praktiserende læge. Det er en læge fra E-hospitalet, der vurderer, hvornår patienten kan udskrives fra E-hospital – enten til eget hjem eller til midlertidig plads.

·       På den tredje midlertidige plads er formålet, at pladsen skal kunne fungere som medicinrum, skyllerum, laboratorie med mulighed for at analysere prøver, depotrum, plads til at dokumentere og mulighed for at deltage i virtuelle faglige konferencer. Rummet giver mulighed for at overholde kravet om et aflåst medicinrum, hvor E-hospitalets farmaceut kan styre, godkende og kvalitetssikre korrekt opbevaring af medicin og væsker, herunder at den korrekte rumtemperatur konstant overholdes. Der vil være mulighed for at hælde medicin op og plads til at blande intravenøs medicin. Det tilknyttede baderum kan bruges til at opbevare urene artikler, herunder prøvemateriale fra de indlagte borgere på de kommunale behandlingspladser. Der kan etableres bordplads til laboratoriefunktion, opstilling af analyseapparater til diverse blodprøver, opbevaring af remedier og utensilier (medicinske redskaber) samt mobile arbejdsborde.

Rummet kan desuden benyttes som et virtuelt konferencerum med E-hospitalet og/eller de praktiserende læger, samt arbejdsplads for dokumentation og planlægning af det virtuelle behandlingsforløb mv.

E-hospitalet stiller medicin, væsker, remedier til kliniske procedurer, analyseapparater, udstyr til virtuel gennemgang af behandlingsforløbet m.m. til rådighed. Blomstergården skal selv installere skabe til medicin, skabe til opbevaring af depotvarer, remedier og utensilier, diverse skriveborde og arbejdsborde samt pc og tablets.

MÃ¥lgruppe

Borgere visiteres eller henvises til en kommunal behandlingsplads,

·       Hvor et ophold kan forebygge en unødig indlæggelse eller genindlæggelse

·       Hvor der er en uafklaret akut forandring i helbredstilstand eller funktionsniveau

·       Hvor der er brug for tæt observation og nærmere udredning eller behandling, fx hos borgere med flere kroniske lidelser

·       Hvor der er en forventning om færdigbehandling inden for 3-5 døgn.

Hvis udvalget beslutter at afprøve kommunale behandlingspladser, vil udvalget blive løbende orienteret om resultaterne.

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Handlemuligheder

A.    Forebyggelses- og Seniorudvalget kan beslutte, at der afprøves kommunale behandlingspladser i samarbejde med E-hospitalet på tre af de midlertidige pladser på Blomstergården.

Afprøvningen betyder, at der inddrages to midlertidige pladser til kommunal behandlingsplads og en midlertidig plads til medicinrum mm.

Afprøvningen giver mulighed for at styrke det tværsektorielle samarbejde og sikre bedre forløb for borgerne samt større medarbejdertilfredshed. Afprøvningen medvirker til, at forebygge at borgere indlægges unødigt på sygehus.

B.    Forebyggelses- og Seniorudvalget kan beslutte, at de tre midlertidige pladser på Blomstergården ikke indgår i afprøvningen af kommunale behandlingspladser.

Vurdering

Administrationen vurderer, at afprøvningen vil give mulighed for et tættere samarbejde med Det Nære Sundhedsvæsen, herunder E-hospitalet. Afprøvningen vil desuden give lejlighed til at udbrede det virtuelle samarbejde og sikre forebyggelse af indlæggelser og genindlæggelser med fokus på at tilbyde et tæt og sammenhængende forløb for borgere. Herudover vil der være mulighed for at sikre mere kvalificerede udskrivningsforløb til fordel for borgerne og større faglig tilfredsstillelse for medarbejderne.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Der forventes en udgift svarende til ca. 50.000 kr. forbundet med indkøb af inventar herunder, skabe, borde, bærbar pc og tablets mm. Udgiften afholdes inden for eksisterende budgetramme i Center for Sundhed og Ældre.

Afprøvningen om at indgå i ordningen om kommunale behandlingspladser i samarbejde med E-hospitalet kræver døgndækning af sygeplejerskeressourcer på Blomstergårdens midlertidige pladser.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter at afprøve kommunale behandlingspladser i samarbejde med E-hospitalet på tre midlertidige pladser på Blomstergården.

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 7. september 2021:

Fraværende:  Ann Sibbern (Udenfor parti), Helle Jacobsen (V), Jørn-Ole Didriksen (V)

At 1 - Godkendt og udvalget ser frem til en evaluering efter 6 måneder.

4. Permanent anvendelses af Værdighedsmidler fra 2022 (B)

4.     Permanent anvendelses af Værdighedsmidler fra 2022 (B)

Sagsnr.: 330-2017-69998                 Dok.nr.: 330-2021-244356          Åbent

Kompetence:

Forebyggelses- og Seniorudvalget.

Beslutningstema

Forebyggelses- og Seniorudvalget skal træffe beslutning om anvendelse af Værdighedsmidlerne i 2022 og fremover.

Sagens indhold

Fra 2020 blev Værdighedsmidlerne en fast del af kommunernes bloktilskud – modsat tidligere år, hvor de var puljemidler.  I Byrådets budgetaftale for 2020 blev Værdighedsmidlerne tilført Forebyggelses- og Seniorudvalget fra 2020 og fremover som en fast budgetramme med 15,812 mio. kr. årligt i 2020-prisniveau.

Værdighedsmidlerne er afsat til at understøtte virkeliggørelse af Værdighedspolitik for Ældreplejen. Værdighedspolitik for ældreplejen skal, jf. lovens krav, som minimum beskrive, hvordan ældreplejen kan understøtte følgende områder i forhold til plejen og omsorgen af den enkelte ældre:

1)    Livskvalitet

2)    Selvbestemmelse

3)    Kvalitet, tværfaglighed og sammenhæng i plejen

4)    Mad og ernæring

5)    En værdig død

6)    Pårørende

7)    Bekæmpelse af ensomhed (nyt fra 2020).

På Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde den 3. november 2020 blev anvendelsen af Værdighedsmidlerne besluttet. I bilag 1 findes evaluering af Værdighedsmidlernes anvendelse i 2021.

Retligt grundlag

Finansloven og Slagelse Kommunes Værdighedspolitik for Ældreplejen samt Byrådets budgetaftale for 2020.

Handlemuligheder

Forebyggelses- og Seniorudvalget kan beslutte, at anvendelsen af Værdighedsmidler i 2022 og fremover som permanent udmøntning. Alternativt kan besluttes, at anvende midlerne til andre formål inden for Værdighedspolitikkens rammer.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at Forebyggelses- og Seniorudvalget træffer beslutning om permanent fremtidig anvendelse af Værdighedsmidlerne.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Værdighedsmidlerne anvendes primært til medarbejderløn. De pågældende medarbejdere er pt. tidsafgrænset ansat, hvilket bevirker usikkerhed, udfordringer i forhold til rekruttering, fastholdelse og arbejdsmiljøhensyn. Det vil give større stabilitet – og dermed effekt - for både borgerne og medarbejdere, hvis anvendelsen er permanent, hvorefter der kan foretages fastansættelser.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Chefen for Sundhed og Ældre indstiller,

1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget principgodkender anvendelsen af Værdighedsmidlerne i 2022 og frem

2.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget sender anvendelsen af Værdighedsmidler i høring hos Ældrerådet.

Bilag

330-2021-272392

Bilag 1 - Evaluering af Værdighedsmidler 2021

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 7. september 2021:

Fraværende:  Ann Sibbern (Udenfor parti), Helle Jacobsen (V), Jørn-Ole Didriksen (V)

Sagen blev taget af dagsordenen.

5. Anvendelse af midler til Bedre Bemanding i 2022 og frem (B)

5.     Anvendelse af midler til Bedre Bemanding i 2022 og frem (B)

Sagsnr.: 330-2018-9726                   Dok.nr.: 330-2021-242179          Åbent

Kompetence:

Forebyggelses- og Seniorudvalget.

Beslutningstema

Forebyggelses- og Seniorudvalget skal tage stilling til, hvordan puljemidler til Bedre Bemanding i hjemmeplejen og på plejehjem skal anvendes i 2022 og frem.

Sagens indhold

Fra 2018 har der på Finansloven været afsat en pulje til Bedre Bemanding i hjemmeplejen og på plejecentre. Midlerne har, til og med 2021, været udmøntet på baggrund af årlige redegørelser fra kommunerne til ministeriet.

Fra 2022 overgår midlerne til at blive udmøntet som del af de generelle bloktilskud til kommunerne. Byrådet skal, i forbindelse med budgetlægningen for 2022, tage stilling til at disse midler tilføres Forebyggelses- og Seniorudvalgets budgetramme fra 2022 og frem.

Forebyggelses- og Seniorudvalget kan således på nuværende tidspunkt ikke endeligt godkende anvendelsen af midlerne fra 2022 og frem. Da alle midler anvendes til medarbejderlønninger, er det imidlertid hensigtsmæssigt, at påbegynde drøftelser omkring fremtidig anvendelse samt høringsproces. Derefter vil det være muligt, at Forebyggelses- og Seniorudvalget umiddelbart efter budgetvedtagelsen for 2022, det vil sige på mødet i oktober 2021, kan behandle sagen på ny med henblik på endelig godkendelse.

I 2021 udgør Slagelse Kommunes andel 7,632 mio. kr. Det forventes, at tilskud i 2022 er i samme størrelsesorden, der er pt. ikke modtaget oplysning herom.

Historik:

I Byrådets budgetaftale for 2020 indgik ibrugtagning af i alt 48 midlertidige boliger på Blomstergården. Implicit i driftsfinansieringen af disse er den del af puljemidler til Bedre Bemanding, der hidtil blev anvendt til midlertidige boliger. Det betyder, at fra 2020 og frem anvendes fast 2,663 mio. kr. af midler til Bedre Bemanding til midlertidige boliger på Blomstergården.

Herefter resterer ca. 4,9 mio. kr. hvilke Forebyggelses- og Seniorudvalget den 3. november 2020 besluttede at anvende til at videreføre de indsatser som var igangsat tidligere år: 

·       Opjustering af / øget hjemmehjælp og hjemmetræningstid i borgeres private hjem med afsæt i borgers eget mål, med 4,5 mio. kr.

·       Øget bemanding omkring neuro rehabilitering i borgers eget hjem, med 0,4 mio. kr.

I bilag 1 ses evaluering af midlernes anvendelse i 2021.

Retligt grundlag

Finansloven.

Handlemuligheder

Forebyggelses- og Seniorudvalget kan principgodkende, at anvendelsen af midler til Bedre Bemanding fra 2022 og fremover som permanent udmøntning. Alternativt, at midlerne kun udmøntes for et år.

Ligeledes kan udvalget principgodkende, at anvende midlerne til andre initiativer inden for midlernes udmøntningsformål.

Midlerne er øremærket til et løft af ældreområdet for at opnå en Bedre Bemanding og skal i videst muligt omfang, og under hensyntagen til medarbejderens ønsker, anvendes til ansættelse af nye medarbejdere i fuldtidsstillinger og opjustering af arbejdstiden for eksisterende deltidsansatte medarbejdere i henholdsvis hjemmeplejen og/eller plejehjem.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at Forebyggelses- og Seniorudvalget principgodkender, at midlerne anvendes til igangværende indsatser samt at udmøntningen gøres permanent.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Midler til Bedre Bemanding anvendes fuldt ud til medarbejderløn. De pågældende medarbejdere er pt. tidsafgrænset ansat, hvilket bevirker usikkerhed, udfordringer i forhold til rekruttering, fastholdelse og arbejdsmiljøhensyn. Det vil give større stabilitet – og dermed effekt - for både borgerne og medarbejdere, hvis anvendelsen er permanent, hvorefter der kan foretages fastansættelser.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Chefen for Sundhed og Ældre indstiller,

1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget principgodkender anvendelsen af midler til Bedre Bemanding i 2022 og frem

2.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget sender anvendelsen af midler til Bedre Bemanding i høring hos Ældrerådet.

Bilag

330-2021-272150

Bilag 1 - Evaluering af Bedre Bemanding 2021

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 7. september 2021:

Fraværende:  Ann Sibbern (Udenfor parti), Helle Jacobsen (V), Jørn-Ole Didriksen (V)

At 1 - Godkendt.

At 2 - Godkendt.

6. Takst for indkøbsordning med vareudbringning for borgere i egen bolig (B)

6.     Takst for indkøbsordning med vareudbringning for borgere i egen bolig (B)

Sagsnr.: 330-2020-29711                 Dok.nr.: 330-2021-276774          Åbent

Kompetence:

Byråd.

Beslutningstema

Byrådet kan, på baggrund af indstilling fra Forebyggelses- og Seniorudvalget, godkende takst for indkøbsordning med vareudbringning for visiterede borgere.

Sagens indhold

Historik:

I Byrådets Budgetaftale for 2020 var indeholdt en årligt effektviseringskrav på 0,7% af nettodriftsudgifterne i perioden 2020-2022.  Forebyggelses- og Seniorudvalget har besluttet effektiviseringer og anvendelse af de frigjorte midler for både 2020 og 2021.

En af effektiviseringerne fra 2021 omhandler �indkøb med vareudbringning for borgere i egen bolig hjemme�. Denne ydelse er jævnfør Servicelovens §83, hvilket er nærmere beskrevet i Kvalitetsstandard.

Facts:

Hidtil har denne opgave været løst af 10 lokale købmænd, som Slagelse Kommune har haft aftale med. Taksten har været 128,70 kr. ekskl. moms og kr. 160,87 inkl. moms pr. vareudbringning en gang ugentligt. Ca. 220 borgere er pt. visiteret til indkøb med vareudbringning, men ikke alle 220 borgere benytter ordningen hver uge. Der er gennemsnitligt 185 borgere, der benytter ordningen én gang ugentligt. Den nuværende ordning koster i alt 1.282.000 kr. årligt.

Den vedtagne effektivisering består i, at der indgås nye kontrakter med de købmænd, som ønsker fortsat at være en del af ordningen.

Sagen har været behandlet på Forebyggelses- og Seniorudvalgets møder:

Beslutning på Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde den 12. januar 2021:

Udvalget ønsker at støtte de lokale virksomheder og ønsker derfor, at indkøbsordningen skal sendes i et miniudbud med kriterier om, at der skal bruges lokale leverandører.

Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde den 2. februar 2021:

Som ønsket på mødet i januar, blev på mødet i februar orienteret om regler for miniudbud af indkøbsordning:

�Administrationen har undersøgt reglerne for miniudbud nærmere. Konklusionen er, at det i henhold til udbudsreglerne ikke vil være �et sagligt kriterie�, hvis vi kun vil tilgodese lokale leverandører. Det betyder, at der ikke er lovhjemmel til, at der i en kravspecifikation ved et udbud, stilles krav om, at det kun er lokale leverandører (købmænd), der vil blive tildelt leverancen �indkøb med vareudbringning� i kommunen�.

Omlægning af Indkøbsordning med vareudbringning for hjemmeboende visiterede borgere blev herefter godkendt som en del af effektiviseringer i 2021.

Status:

Den nye takst i Slagelse Kommune for ydelsen �Indkøb med vareudbringning� er beregnet på grundlag af gennemsnittet af den pris som 2 kommuner i Region Sjælland har opnået ved konkurrenceudsættelse af opgaven tillagt 10%.  Taksten udgør 105,00 kr. ekskl. moms og 131,25 kr.  inkl. moms, denne er gældende indtil 31. december 2021. Herefter prisreguleres taksten 1 gang årligt pr. 1. januar. Begrundelsen for, at der er tillagt 10% er, at Slagelse Kommune ikke har gennemført et udbud i henhold til udbudsreglerne, fordi man ønsker at fastholde de nuværende købmænd/leverandører.

Der er udarbejdet kontrakt med virkning fra 1. august 2021 med de 9 købmænd/ leverandører, som ønsker at være en del af den fremtidige ordning. De nye vilkår/kontrakten er formidlet til alle de købmænd rundt om i nærområderne af Slagelse Kommune, som er en del af den nuværende indkøbsordning. Pt. har 9 købmænd givet tilbagemelding om, at de ønsker at være en del af den fremtidige ordning på de i kontrakten opstillede vilkår.

Taksten skal godkendes af Byrådet, da den er en del af kommunens takstblad.

Retligt grundlag

Servicelovens §83.

Handlemuligheder

Forebyggelses- og Seniorudvalget kan indstille til Byrådet, at godkende taksten på 131,25 kr. pr. �ydelse� omfattende indkøb og vareudbringning til en borger.

Alternativt kan Byrådet give afslag eller godkende anden takst.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at den anbefalede takst er realistisk.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Hvis den anbefalede takst for indkøbsordning med vareudbringning til visiterede borgere godkendes, vil det betyde, at den vedtagne effektivisering effektueres i 2021 og årene frem.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Byrådet, på baggrund af indstilling fra Forebyggelses- og Seniorudvalget godkender taksten for indkøbsordning er 131,25 kr. pr. tur i 2021. 

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 7. september 2021:

Fraværende:  Ann Sibbern (Udenfor parti), Helle Jacobsen (V), Jørn-Ole Didriksen (V)

A1 - Indstilles til Økonomiudvalgets anbefaling og Byrådets godkendelse.

7. Status på Handleplaner vedr. brugertilfredshedsundersøgelsen på plejecentrene (O)

7.     Status på Handleplaner vedr. brugertilfredshedsundersøgelsen på plejecentrene (O)

Sagsnr.: 330-2021-20816                 Dok.nr.: 330-2021-266087          Åbent

Kompetence:

Forebyggelses- og Seniorudvalget

Beslutningstema

Forebyggelses- og Seniorudvalget orienteres om status på udarbejdede handleplaner på plejecentrene i forhold til opmærksomhedspunkter fra brugertilfredshedsundersøgelsen i 2020.

Sagens indhold

På Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde den 2. februar 2021 blev udvalget forelagt resultatet af brugertilfredshedsundersøgelsen, som blev gennemført på plejecentrene i efteråret 2020. Forebyggelses- og Seniorudvalgets foreslog på mødet, at der blev udarbejdet handleplaner for undersøgelsens opmærksomhedspunkter, som udvalget vil følge tæt.

På Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde den 6. april 2021 blev de fire plejecenterklyngers handleplaner forelagt. Forebyggelses- og Seniorudvalget ønskede, at få forelagt en sag med status på initiativerne i handleplanerne på udvalgets møde i august 2021. Denne status forelægges på nærværende møde.

Brugertilfredshedsundersøgelsen 2020

Brugertilfredshedsundersøgelsen gav generelt et positivt billede af tilfredsheden på plejecentrene. På mange områder var tilfredsheden forbedret i forhold til målingen i 2018. Det afspejles blandt andet i, at den overordnede tilfredshed med plejecentrene steg fra 75% i 2018 til 82% i 2020.

Datagrundlag

På tidspunktet for undersøgelsen boede 483 borgere på plejecenter. Af dem fik 166 borgere fordelt på 10 plejecentre mulighed for at deltage i undersøgelsen. Kun borgere, der af personalet blev vurderet til fysisk og kognitivt at kunne svare på spørgeskemaet, fik mulighed for at blive interviewet. 120 borgere svarede på spørgeskemaet.

De 120 beboere, er de beboere, som har været i stand til at svare på spørgeskemaet og resultaterne er dermed et udtryk for disse beboeres oplevelse – resultaterne kan ikke uden videre generaliseres til øvrige beboere, som har et andet kognitivt funktionsniveau.

Resultatet er et samlet billede for de kommunale plejecentre, dvs. at resultaterne på de enkelte plejecentre kan variere. På nogle plejecentre er der så få svar, at det for den enkelte klynge ikke er muligt at drage konklusioner ud fra svarene.

Opmærksomhedspunkter

I undersøgelsen i 2020 blev der identificeret fire opmærksomhedspunkter, som plejecentrene ville sætte fokus på i det fremadrettede arbejde:

·       Borgerne giver udtryk for, at de gerne vil inddrages i større grad

·       Ensomheden og ufrivillig alenetid er steget siden 2018

·       12% oplever ikke, at personalet har tid til at tale med dem

·       8% oplever ikke, at personalet kommer, når de har brug for hjælp.

Status på arbejdet med handleplaner

Plejecentrene har udarbejdet handleplaner for hver klynge, som er vedhæftet:

·       Smedegade, Bjergbyparken og Kirke Stillinge (bilag 1)

·       Blomstergården (bilag 2)

·       Lützensvej og Solbakken (bilag 3)

·       Skovvang, Møllebakken og Hjemme ved Noret (bilag 4)

Generelt er der de sidste måneder kommet mere og mere normale tilstande på plejecentrene. De fleste aktiviteter er startet op igen og nye er kommet til. Der afholdes blandt andet erindringsdans, stolegymnastik, banko og cykelture samt faste fællesfrokoster. Der har været afholdt større arrangementer, eksempelvis koncerter og besøg af pølsevogn. Det er også igen blevet muligt for de beboere, der ønsker det, at medvirke til madlavning på afdelingerne og i husene på plejecentrene.

Det er blevet muligt, at inddrage beboerne i hverdagen på en anden måde igen, da der ikke længere er de samme krav til afstand og brug af værnemidler, som har begrænset beboernes muligheder for at få indflydelse på hverdagen på plejecentrene.

Som følge af de lempede restriktioner er hverdagen på plejecentrene blevet nemmere at tilrettelægge. Det har betydet, at det har været muligt at bruge mere tid sammen med beboerne, samt hjælpe dem hurtigere ved behov for hjælp.

Ligeledes gør det en stor positiv forskel for både beboere og medarbejdere, at de pårørende nu igen har fri adgang til plejecentrene. Den øgede kontakt med pårørende medvirker til at nedbringe følelsen af ensomhed hos beboerne og giver mere nærvær i hverdagen på plejecentrene.

Eksempler på konkrete tiltag, der arbejdes med er:

·       Ansættelse af husassistenter på Blomstergården, så der frigives tid til plejepersonalet, som kan bruges sammen med beboeren.

·       Beboerne bestemmer selv hvilke retter, der bestilles på menuen på Blomstergården.

·       Øget fokus på brug af livshistorier på Smedegade, Bjergbyparken og Kirke Stillinge Plejecentre.

·       Fokus på brug af nødkald og tryghedstilsyn på Skovvang, Møllebakken og Hjemmet ved Noret.

·       Afholdelse af husmøder på Skovvang, Møllebakken og Hjemmet ved Noret.

·       Én til én samtaler med beboerne på Skovvang, Møllebakken og Hjemmet ved Noret.

·       Gruppesamtaler med beboerne på Lützensvej og Solbakken.

I de vedhæftede handleplaner er status uddybet med rød skrift i forhold til hvad de enkelte plejecenterklynger arbejder med.

Retligt grundlag

Strategi for bomiljøer til ældre

Strategi for boliger til ældre

Strategi for rehabilitering, omsorg og pleje

Handlemuligheder

Forebyggelses- og Seniorudvalget kan tage sagen til orientering.

Vurdering

Administrationen vurderer, at de fire plejecenterklynger i det foreløbige arbejde med deres handleplaner har sat et øget fokus på de fire opmærksomhedspunkter fra brugertilfredshedsundersøgelsen 2020.

Arbejdet med handleplanerne har givet et øget fokus på hvordan medarbejdere og ledelse arbejder med at inddrage beboerne i hverdagen på plejecentrene, samt på hvordan der følges op på om beboerne føler sig ensomme. Det har både ved indflytning via indflytningssamtalerne og i hverdagen fået mere fokus og er blevet mere nærværende for medarbejdere og ledere.

Administrationen forventer, at det fortsatte arbejde med initiativerne i handleplanerne sammen med tilbagevenden til vanlige rammer på plejecentrene, vil kunne aflæses i en eventuel brugertilfredshedsundersøgelse i 2022.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget tager sagen til orientering.

Bilag

330-2021-268110

Bilag 1 - Handleplan. Tilfredshedsundersøgelse 2020. Smedegade, Bjergbyparken og Kirke Stillinge. Opdateret august 2021

330-2021-269643

Bilag 2 - Handleplan. Tlfredshedsundersøgelse 2020. Blomstergården. Opdateret august 2021

330-2021-268017

Bilag 3 - Handleplan. Tilfredshedsundersøgelse 2020. Lützensvej og Solbakken. Opdateret august 2021

330-2021-268026

Bilag 4 - Handleplan. Tilfredshedsundersøgelse 2020. Skovvang, Møllebakken og Hjemme ved Noret. Opdateret august 2021

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 7. september 2021:

Fraværende:  Ann Sibbern (Udenfor parti), Helle Jacobsen (V), Jørn-Ole Didriksen (V)

At 1 - Taget til orientering.

8. Udvalgets input til kommende møder og dagsordenpunkter (B)

8.     Udvalgets input til kommende møder og dagsordenpunkter (B)

Sagsnr.: 330-2020-157396               Dok.nr.: 330-2021-232676          Åbent

Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.

Beslutningstema

Forebyggelses- og Seniorudvalget kan beslutte eventuelt input til kommende møder/dagsordenspunkter.

Sagens indhold

Administrationen udarbejder og opdaterer løbende oversigt over kommende sager til Forebyggelses- og Seniorudvalgets møder, denne ses i bilag 1. I den forbindelse har udvalget mulighed for at komme med input til emner eller dagsordenpunkter, der ønskes behandlet på kommende møder.

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Handlemuligheder

Forebyggelses- og Seniorudvalget kan beslutte input og dagsordenspunkter til kommende møder.

Vurdering

Administrationen vurderer, at det skaber værdi, hvis Forebyggelses- og Seniorudvalget har input til kommende møder og/eller dagsordenpunkter. Så vidt det er muligt, vil administrationen imødekomme udvalgets ønsker om tidspunkt for behandling af tilføjede dagsordenpunkter. Med det mål, at skabe yderligere mulighed for planlægning af kommende udvalgsmøder, vil administrationen til mødet i april udarbejde årsplan over de pt. kendte sager for hele 2021

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter eventuelle input til kommende møder/ dagsordenpunkter.

Bilag

330-2021-262236

Bilag 1 Forebyggelses- og Seniorudvalgets sagsoversigt og aktiviteter

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 7. september 2021:

Fraværende:  Ann Sibbern (Udenfor parti), Helle Jacobsen (V), Jørn-Ole Didriksen (V)

At 1 - Intet under punktet.

9. Gensidig orientering (O)

9.     Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2021-8567                   Dok.nr.: 330-2021-232665          Åbent

Kompetence:

Forebyggelses- og Seniorudvalget

Beslutningstema

Forebyggelses- og Seniorudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

1.    Orientering fra udvalgets formand

2.    Orientering fra udvalgets medlemmer

3.    Orientering fra Center for Sundhed og Ældre

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 7. september 2021:

Fraværende:  Ann Sibbern (Udenfor parti), Helle Jacobsen (V), Jørn-Ole Didriksen (V)

At 1 - Taget til orientering.

Udvalget ønsker på næste møde en mundtlig orientering om udskrivning af borgere fra hospital til hjemmet, herunder om hjemmeplejen orienteres, når borgere udskrives fra hospitalet.

Udvalget ønsker en orientering om huslejestigningen på Plejecentret Quistgården.

10. Pressemeddelelser (B)

10.   Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2020-538                     Dok.nr.: 330-2021-232663          Åbent

Kompetence:

Forebyggelses- og Seniorudvalget

Beslutningstema

Forebyggelses- og Seniorudvalget træffer aftale om udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens udvalgsmøde.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens møde.

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 7. september 2021:

Fraværende:  Ann Sibbern (Udenfor parti), Helle Jacobsen (V), Jørn-Ole Didriksen (V)

At 1 - Der er ingen pressemeddelelser til udsendelse.

11. Godkendelse af referat (B)

11.   Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2021-8504                   Dok.nr.: 330-2021-232662          Åbent

Kompetence:

Forebyggelses- og Seniorudvalget

Beslutningstema

Forebyggelse- og Seniorudvalget skal godkende referatet.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget godkender referatet.

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 7. september 2021:

Fraværende:  Ann Sibbern (Udenfor parti), Helle Jacobsen (V), Jørn-Ole Didriksen (V)

At 1 - Godkendt.