Forebyggelses- og Seniorudvalget (2018-2021) – Referat – 2. november 2021



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2021-6419                   Dok.nr.: 330-2021-368939          Åbent

Kompetence:

Forebyggelses- og Seniorudvalget

Beslutningstema

Forebyggelses- og Seniorudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget godkender dagsordenen.

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 2. november 2021:

Fraværende:  Ali Yavuz (A), Anders Nielsen (A), Jørn-Ole Didriksen (V)

At 1 - Godkendt.

2. Budgetopfølgning 4 2021 (B)

2.     Budgetopfølgning 4 2021 (B)

Sagsnr.: 330-2020-29711                 Dok.nr.: 330-2021-361901          Åbent

Kompetence:

Forebyggelses- og Seniorudvalget.

Beslutningstema

Alle fagudvalg gennemfører Budgetopfølgning 4 for 2021 med rapportering og godkendelse af den økonomiske status på udvalgets område.

Forebyggelses- og Seniorudvalget godkender budgetopfølgning, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.

Sagens indhold

Budgetopfølgninger tager udgangspunkt i aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata samt forventninger til forbrugsudviklingen for resten af året.

Budgetopfølgningerne har fokus på områder, hvor der forventes væsentlige budgetafvigelser, som kræver særlig handling eller forklaring. Endvidere indgår forskellige data omkring udvikling i aktivitet m.m. på væsentlige områder, herunder serviceydelser til borgerne i kommunen.

Budgetopfølgningen viser, at Forebyggelses- og Seniorudvalget på nuværende tidspunkt forventes at have et merforbrug for driftsudgifterne på 18,297 mio. kr. ved udgangen af 2021. Bilag 1 viser specifikation af drift. På anlæg forventes et mindre forbrug på 22,009 mio. kr.  kr.  Bilag 2 viser specifikation af anlæg.

Drift

De væsentligste konklusioner på Forebyggelses- og Seniorudvalgets områder er:

-      Sygeplejen forventer merforbrug på pt. 7,842 mio. - som forventet en stigning i antal visiterede borgere og dermed samlet set flere timer. Det faktiske niveau i første halvår af 2021 er imidlertid højere end forudsat ved budgetlægningen.

-      Hjemmeplejen viser ved denne opfølgning et merforbrug på 7,859 mio. kr. hvilket er nyt i forhold til Budgetopfølgning 3.

-      De midlertidige pladser på Blomstergården har en budgetudfordring på 4,900 mio. kr. årligt i 2021 og frem. Der blev forelagt separat redegørelse ved Budgetopfølgning 3.

-      Plejecentret Skovvang viser et større merforbrug, pt. er estimatet minimum 5 mio. kr. i 2021, hvilket er nyt i forhold til Budgetopfølgning 3.  

-      Myndighedsområdet visitation til hjemmepleje ligger, tilsvarende Sygeplejen, på et højere niveau end forudsat i budgrundlaget for 2021 – som tager udgangspunkt i 2020. Øvrige myndighedsområder – hjælpemidler og betalinger til regionen - viser imidlertid mindre forbrug i 2021, hvorfor merforbrug på visitation til hjemmepleje kan finansieres inden for myndighedsområdets samlede budget i 2021.

Budgetbehov relateret til manglende centrale overførsler fra 2020

Der er konkrete budgetbehov, som følge af at opsparede midler ikke blev overført fra 2020 til 2021. Der er tale om igangværende projekter som blev igangsat i 2020 via puljefinansierede midler, hvilke er modtaget i 2020 til forbrug i 2020 og kommende år, hvilke ikke blev overført budgetmæssigt, men i stedet tilført kassen. Da der er tale om puljemidler fra staten, skal disse tilbagebetales, såfremt de ikke anvendes til det bevilgede formål. Det skal bemærkes, at der ikke er mulighed for, at finansiere disse udgifter på centrale områder i Center for Sundhed og Ældre, da de pågældende projekter udelukkende blev igangsat fordi der blev søgt og bevilget puljemidler fra staten til dem.

Ansøgning om bevillinger 

a.) Projekt om fleksibel aflastning. Projektet er i gang fra 2020-2023 med løbende udbetaling fra Sundhedsstyrelsen øremærket til formålet – overskydende midler skal betales tilbage til styrelsen i 2023. Der blev lagt 579.000 kr. i kassen ved årsskiftet 2020/2021. Der søges bevilling i 2021 på 579.000 kr.

b.) Projekt styrket indsats for borgere med psykiske lidelser. Midler fra Sundhedsstyrelsen øremærket til formålet. Der blev lagt 124.331 kr. i kassen ved årsskiftet 2020/2021. Beløbet er blevet tilbagebetalt til Sundhedsstyrelsen i 2021, hvorfor det centrale område vil udvise merforbrug ved udgangen af 2021, såfremt bevillingen ikke tilføres. Der søges bevilling i 2021 på 124.331 kr.

Udmøntning af besparelse på 37 mio. kr.

Der er ingen reduktioner på Forebyggelses- og Seniorudvalgets område.      

Anlæg

I forbindelse med Byrådets behandling af Budget 2022-2025 er der også foretaget en vurdering af mulighederne for nedjustering af omfanget af anlægsprojekter i 2021, samtidig er der foretaget en vurdering af forventet forbrug i 2021, Dette ses i bilag 2.  

Til denne budgetopfølgning er der udarbejdet konkret forslag om tilpasninger af anlægsbudgetter på følgende anlægsprojekter:

Anlægsprojekt; Nedrivning af Bygning ved Plejecentret Bjergbyparken:

Der er pt. ikke indgået kontrakter om nedrivning, og det er således ikke realistisk, at nedrivning nås i 2021. Det anbefales, at afsatte anlægsmidler på 4,980 mio. kr. tilføres kassen i 2021 og at der gives anlægsbevilling med tilsvarende beløb i 2022.

Det skal hertil bemærkes, at da ovennævnte anlægsbudget blev afsat, blev myndighedsafdelingen driftsbudget til huslejetab samtidig nedskrevet med 1 mio. kr., da nedrivningen af bygningen ville medføre, at der ikke længere skulle betales husleje for de ikke anvendte boliger i den bygning der skulle nedrives. Anlægsbudgettet var oprindeligt afsat i 2020, men blev udskudt til 2021, i den forbindelse blev 1 mio. kr. tilbageført myndighed i 2021, men IKKE i årene 2022 og frem. Det betyder, at der vil være behov for tilbageførsel af oprindelig driftsbevilling til myndighed på 1 mio. kr. årligt fra 2022, såfremt nedrivning ikke findes sted.

Om konvertering af driftsbevilling til anlægsbevilling på 0,450 mio. kr. 

Byrådet har tidligere bevilget 0,450 mio. kr. til mindre tilbygning på Blomstergården til hjælpemidler mm. Denne bevilling søges om konverteret til anlæg, hvilket ikke har noget likviditetsmæssig konsekvens. I bilag 3 ses specifikation.

COVID-19 kompensation
De enheder som har konkrete merudgifter til COVID-19, som ikke kan finansieres inden for egen budgetramme er kompenseret helt eller delvis ud fra en konkret vurdering.

På udvalgets område er der søgt og givet kompensation på 2.660.975 kr. i 2021 som er indarbejdet i denne budgetopfølgning.

Retligt grundlag

Kommunalbestyrelsen skal jf. Styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.

I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ultimo marts, juni og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.

Det fremgår ligeledes af den økonomiske politik, at i forbindelse med ansøgning om tillægsbevillinger skal der angives andre finansieringsmuligheder end kassefinansiering.

Handlemuligheder

Handleplaner

1. Sygplejen:

Der blev udarbejdet handleplan for Sygeplejen i forbindelse med budgetopfølgning 3 i 2021, denne blev behandlet på Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde den 10. august 2021, men ikke godkendt. Finansiering af merforbrug på Sygeplejen blev videresendt til budgetforhandlingerne og efterfølgende medtaget i budget 2022. Tilbage står merforbruget i 2021 ufinansieret.Det skal bemærkes, at Sygepleje er en lovbunden ydelse, som kommunen er forpligtiget til at yde, når der foreligger en lægehenvisning for den respektive borger.

2. Hjemmeplejen:

Der er pt. ikke udarbejdet handleplan på hjemmeplejen, da budgetudfordringen er ny ved denne budgetopfølgning. Området vil blive gennemgået og analyseret i forhold til merforbruget frem mod regnskabsafslutningen 2021.

3. Plejecentret Skovvang:

Der er pt. ikke udarbejdet handleplan for Skovvang Plejecenter. Merforbrug i denne størrelsesorden var ikke kendt ved budgetopfølgning 3 i 2021. Området vil blive gennemgået og analyseret i forhold til merforbrug frem mod regnskabsafslutningen 2021.

4. De midlertidige boliger på Blomstergården er budgetudfordret i 2021 og årene frem. Dette blev der forelagt separat redegørelse om på Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde den 10. august 2021 i forbindelse med Budgetopfølgning 3 i 2021. Finansiering af merforbrug på de midlertidige pladser på Blomstergården blev efterfølgende medtaget i budget 2022-2025. Tilbage står merforbruget i 2021 ufinansieret.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at Forebyggelses- og Seniorudvalgets budgetramme for 2021 ikke kan overholdes totalt set, hvilket svarer overens med oplysninger i Budgetopfølgning 3 for 2021.

Specielt skal fremhæves følgende områder med merforbrug:

-      Sygeplejen er budgetudfordret i 2021 fordi det faktiske niveau for antal borgere og det samlede antal timer er højere end forudsat ved budgetlægningen for 2021, derudover er de faste udgifter stigende. Årsagen til stigende mængde Sundhedslovsydelser findes blandt andet i Sundhedsaftalerne, hvor der er besluttet en løbende opgaveglidning fra region/sygehus til kommunerne. For at imødekomme den øgede opgavemængde i sygeplejen, har der siden 2019 været vedvarende fokus på delegering af Sundhedslovsydelser til udførsel af SSA’ere i Hjemmeplejen, hvilket er lykkedes - idet der ses en stigning i antal delegerede Sundhedslovsydelser og en stagnation i de ydelser Sygeplejen udfører. Sygeplejen afregner til Hjemmeplejen med en lavere takst end hvad det ville koste at udføre opgaverne i Sygeplejen. Endeligt skal bemærkes, at sygeplejen i budget 2022 er tilført ekstra budget.

-      De midlertidige pladser på Blomstergården har i Budget 2022-2025 fået en budgettilførsel på 4,900 mio. kr. årligt, hvilket er forudsætningen for, at pladserne kan drives jf. det i Budgetaftalen for 2020-2023 vedtagne faglige indhold og omfang. Merforbrug i 2021 henstår ufinansieret.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Det vil ikke være muligt at overholde Forebyggelses- og Seniorudvalgets samlede driftsramme i 2021.

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2021

2022

2023

2024

Bevillingsønske

 

 

 

Drift

Projekt Fleksibel aflastning, statsfinansierede puljemidler

 

579

 

 

 

Drift

Projekt Styrket ind-

sats, statsfinansiere-

de puljemidler

 

125

 

 

 

Drift

   Bygning på Blom-

   stergården

 

-450 

 

 

Anlæg

   Nedrivning af byg-

   ning ved Plejecentret

   Bjergbyparken

 7.01

Pleje og Omsorg

-4.980 

 4.980

 

 

Anlæg

Bygning på Blom-

stergården

 

450

 

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen

 

4.276 

4.980

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,    

1.   at  Budgetopfølgning 4. for 2021 godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byrådet

2.   at  det over for Økonomiudvalg og Byråd anbefales, at der søges tillægsbevilling på drift på 0,704 mio. kr. – finansieret af kassen til finansiering af projekter hvor statsfinansierede puljemidler blev tilført kassen ved regnskabsafslutning

3.   at  det over for Økonomiudvalg og Byråd anbefales, at anlægsprojektet Nedrivning af bygning på Plejecentret Bjergbyparken tilbageføres kassen med 4,980 mio. kr. i 2021 og tilsvarende afsættes i 2022 til formålet

4.   at  driftsbevilling på 0,450 mio. kr. i 2021 tilbygning på Blomstergården konverteres til anlægsbevilling i 2021.  

Bilag

330-2021-385257

Bilag 1 FSU Budgetopfølgning 4 2021

330-2021-385251

Bilag 2 - Anlæg 2021

330-2021-385253

Bilag 3 - Konvertering af driftsbevilling til anlæg

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 2. november 2021:

Fraværende:  Ali Yavuz (A), Anders Nielsen (A), Jørn-Ole Didriksen (V)

At 1 - Godkendt med bemærkning om, at Udvalget anbefaler, at det ufinansierede merforbrug på ca. 13 mio. kr. finansieres via kassen.

At 2 - Anbefales.

At 3 - Anbefales.

At 4 - Godkendt.

(V) og Ann Sibbern (Udenfor Parti) bemærker, at Budgetopfølgning 4 viser væsentlig større forbrugsprocent end forventet ved Budgetopfølgning 3. (V) og Ann Sibbern (Udenfor Parti) udtrykker bekymring for, at forbrugsprocenterne dermed lander højere end det niveau, som flertallet har forudsat - og tættere på det niveau, som forvaltningen fandt realistisk den 30. august 2021.

3. Fordeling af midler i 2022 fra Budgetaftalen 2019-2022 punkt 19: Generel Forebyggelsespulje (B)

3.     Fordeling af midler i 2022 fra Budgetaftalen 2019-2022 punkt 19: Generel Forebyggelsespulje (B)

Sagsnr.: 330-2020-118201               Dok.nr.: 330-2021-376638          Åbent

Kompetence:

Forebyggelses- og Seniorudvalget

Beslutningstema

Sagen blev udsat på mødet den 5. oktober 2021 punkt 7 for en yderligere afklaring af anvendelse af midlerne til forebyggelse af misbrug blandt unge. Sagen genoptages med samme sagsfremstilling som på mødet den 5. oktober 2021 og med en afklaring fra administrationen på mødet. 

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. oktober 2021:

Fraværende:  Ali Yavuz (A)

Udvalget besluttede at udsætte sagen for en yderligere afklaring af anvendelse af midlerne til forebyggelse af misbrug blandt unge.

Beslutningstema

Forebyggelses- og Seniorudvalget kan beslutte, hvordan midlerne i den generelle forebyggelsespulje, jf. punkt 19 i Budgetaftalen 2019-2022 skal fordeles i 2022.

Sagens indhold

I Budgetaftalen 2019-2022 punkt 19 er det aftalt, at der afsættes 1 mio. kr. til en generel forebyggelsespulje i 2019-2022. I Budgetaftalen står der:

�Parterne er desuden enige om, at der kan afsættes midler til en generel forebyggelsespulje, der i bred forstand kan skabe grundlag for fremtidige investeringer i forebyggelse i Slagelse Kommune ved at omlægge de nuværende budgetter, og der afsættes hvert år fra 2020-2022 1 mio. kr. til dette�.

I 2020 blev midlerne fordelt på henholdsvis en lokal forebyggelsespulje til sundhedsfremmende og forebyggende tiltag (200.000 kr.), til indfrielse af anbefalingerne fra § 17 stk. 4 udvalget Forebyggelse af misbrug blandt unge (590.000 kr.) og til igangsættelse af indsatsen BIDS – Bevægelse I Dagtilbud og Skoler (210.000 kr.).

I 2021 blev der ligeledes udlovet 200.000 kr. til en lokal forebyggelsespulje til forebyggende og trivselsfremmende tiltag, mens de resterende 800.000 kr. skal anvendes til forbedring af den samlede sundhedsprofil i Slagelse Kommune jf. punkt 9 i Budgetaftalen 2021-2024.

Administrationen foreslår, at midlerne i 2022 fra den generelle forebyggelsespulje anvendes til følgende formål:

·       Der afsættes 800.000 kr. til det fortsatte arbejde med forbedringen af den samlede sundhedsprofil i Slagelse Kommune jf. punkt 9 i Budgetaftalen 2021-2024

·       Der afsættes 200.000 kr. til en lokal forebyggelsespulje til trivselsfremmende og forebyggende tiltag med løbende udmøntning i 2022.

Forbedring af Sundhedsprofilen

I 2021 er der nedsat fem arbejdsfællesskaber, der går på tværs af fagområder, med temaerne bevægelse, overvægt, mental sundhed, kroniske sygdomme samt tobak og rusmidler.

Med afsæt i en kortlægning af eksisterende indsatser, Sundhedspolitikken og Sundhedsstyrelsens forebyggelsespakker vil arbejdsgrupperne i samarbejde med relevante aktører og borgere komme med konkrete handlingsforslag til, hvordan både eksisterende indsatser kan udvikles og evt. omlægges, men også hvilke nye indsatser og tiltag, der er nødvendige for at opnå en forbedring af sundhedsprofilen. Det er vigtigt, at indsatserne er både sammenhængende og differentierede, samt at der sikres et kontinuerligt fokus på sundhedsfremme og forebyggelse i hele organisationen.

De tværgående arbejdsgrupper er forpligtende og beslutningsdygtige, og der igangsættes tiltag og indsatser ud fra prøvehandlingstankegangen dvs. det prøves af i det små og skaleres op, hvis det virker.

I 2021 er der via den generelle forebyggelsespulje afsat 800.000 kr. til forbedring af sundhedsprofilen. I 2022 er der ikke afsat midler til indsatsen. Derfor foreslår administrationen, at der afsættes 800.000 kr. fra den generelle forebyggelsespulje i 2022. Midlerne udmøntes gennem arbejdsfællesskaberne til konkrete indsatser, der kan medvirke til forbedring af Sundhedsprofilen.

Lokal Forebyggelsespulje

Ligesom i 2020 og 2021 afsættes der midler til en lokal forebyggelsespulje til trivselsfremmende og forebyggende tiltag, som kan søges af foreninger, organisationer, private virksomheder og afdelinger i Slagelse Kommune. Målgruppen for indsatserne er borgere og medarbejdere i Slagelse Kommune, og det er en fordel, hvis indsatserne er målrettet udsatte borger- eller medarbejdergrupper. Desuden prioriteres indsatser, der falder inden for de fem temaer i Sundhedsprofil-indsatsen, som beskrevet ovenfor.

I 2022 vil puljen blive udmøntet løbende ud fra de kriterier, Forebyggelses- og Seniorudvalget godkendte den 8. juni 2021. Folkesundhedsteamet administrer udmøntningen løbende og udvalget orienteres sidst på året om hvilke indsatser, der har modtaget støtte fra puljen.

Retligt grundlag

Budgetaftalen 2019-2022 punkt 19

Budgetaftalen 2021-2024 punkt 9

Sundhedspolitikken

Handlemuligheder

Forebyggelses- og Seniorudvalget kan godkende forslaget til udmøntning af midlerne i den generelle forebyggelsespulje i 2022, som den foreligger, eller komme med forslag til ændringer.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at handlemuligheden vil kunne give et generelt løft af sundhedsprofilen samt være medvirkende til at indfri dele af målsætningerne i Sundhedspolitikken.

Fordelingen af midler til et generelt løft af Sundhedsprofilen samt en lokal forebyggelsespulje imødekommer muligheden for både at operere lokalt med små prøvehandlinger men også muligheden for en overordnet og strukturel indsats til forebyggelse og sundhedsfremme.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Relevante fagudvalg fx Børne- og Ungeudvalget, Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser samt Social- og Beskæftigelsesudvalget vil blive inddraget i beslutninger vedr. udvikling eller omlægning af eksisterende indsatser samt igangsættelse af nye indsatser til løft af Sundhedsprofilen.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter, at midlerne i 2022 fra den generelle forebyggelsespulje jf. punkt 19 i Budgetaftalen 2019-2022 udmøntes med henholdsvis 200.000 kr. til en lokal forebyggelsespulje og 800.000 kr. til indsatsen for forbedring af Sundhedsprofilen.

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 2. november 2021:

Fraværende:  Ali Yavuz (A), Anders Nielsen (A), Jørn-Ole Didriksen (V)

At 1 - Godkendt med bemærkning om, at de uforbrugte midler fra år 2021 til forebyggelse af misbrug blandt unge finansierer § 17, stk. 4-udvalgets indsatser i år 2022. Der skal også fra år 2023 og i årene frem afsættes 590.000 kr. til indsatserne, som § 17, stk. 4-udvalget fremkom med til forebyggelse af misbrug blandt unge.

4. Godkendelse af Strategi for boliger til ældre 2021 (B), (E)

4.     Godkendelse af Strategi for boliger til ældre 2021 (B), (E)

Sagsnr.: 330-2021-26090                 Dok.nr.: 330-2021-359255          Åbent

Kompetence:

Forebyggelses- og Seniorudvalget

Beslutningstema

Forebyggelses- og Seniorudvalget kan godkende den reviderede Strategi for boliger til ældre.

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan tage sagen til efterretning.

Erhvervs- og Teknikudvalget kan tage sagen til efterretning.

Sagens indhold

Forebyggelses og Seniorudvalget besluttede på møde den 6. oktober 2020 pkt. 4, at den eksisterende strategi for boliger til ældre skulle revideres.

Den 9. marts 2021 blev der afholdt et virtuelt temamøde om boliger til ældre. Til temamødet deltog repræsentanter fra Forebyggelses- og Seniorudvalget, Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget, Ældrerådet, Ældre Sagen samt enkelte borgere.

På baggrund af input og drøftelser fra temamødet udarbejdede administrationen et forslag til en revideret Strategi for boliger til ældre (bilag 1). Forslaget blev principgodkendt på Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde den 4. maj 2021 pkt. 4.

Samtidig besluttede Forebyggelses- og Seniorudvalget, at sende strategien i høring i Ældrerådet og Ældre Sagen. Udvalget besluttede desuden, at der skulle udarbejdes en handlingsplan med tidsplan og økonomi til Strategien for boliger til ældre. Handlingsplanen præsenteres som næste punkt på indeværende dagsorden.

I denne sag præsenteres høringssvarene fra Ældrerådet og Ældresagen samt en revideret Strategi for boliger til ældre, hvor dele af høringssvarene er indarbejdet.

Uddrag fra Høringssvar fra Ældrerådet (bilag 2)

Ældrerådet havde ikke yderligere bemærkninger til forslaget til den reviderede Strategi for boliger til ældre 2021.

Ældrerådet tilsluttede sig, at der udarbejdes en handlingsplan og at tidsplan for byggeri af manglende plejeboliger i Skælskør og Korsør fremgår af denne.

Ældrerådet ønsker indflydelse i planlægning af fremtidige plejecentre.

Uddrag fra Høringssvar fra Ældre Sagen (bilag 3)

Strategiplanen har mange gode visioner omkring målsætning, tilgængelighed og tidssvarende boliger.

Ældresagen savner oplysninger om hvilke ens dækningsgrad, der bør være på plejecentrene i de 3 købstæder.

Under initiativer savner Ældre Sagen en plan for, hvornår disse initiativer tænkes realiseret.

Det var ønskeligt, at det gerne løbene kunne oplyses, hvor langt man er kommet med målsætningen.

En strategi skulle gerne være målbar, således at man ved den nye opfølgning i 2023 kan oplyse om man virkelig et rykket på strategien.

Ændringer i Strategi for boliger til ældre på baggrund af høringssvarene

Under konkrete initiativer er der tilføjet:

I tillæg til Strategi for boliger til ældre er der lavet en handlingsplan, hvor de konkrete handlinger, som skal sættes i værk for at indfri målsætningerne i strategien, er uddybet.

I afsnittet om opfølgning er følgende tekst:

Administrationen udarbejder i 2023 en fornyet analyse af boligtilbud i kommunen. Analysen indeholder en oversigt over relevante boligtilbud til ældre, en prognose baseret på demografiudvikling, en opgørelse over venteliste og dækningsgrader på pleje- og ældreboliger, belægningsprocenter på de midlertidige pladser samt en vurdering af demensvenlighed på kommunens plejecentre.

Erstattet med:

Status på handlingsplanens indsatser fremlægges to gange årligt for Forebyggelses- og Seniorudvalget.

I forlængelse af den årlige befolkningsprognose laves en årlig status på de aktuelle forhold. Den årlige status indeholder prognose for behovet for ældre- og plejeboliger i fremtiden, udvikling i ventelister og ansøgerfelt, belægningsprocenter på pleje- og ældreboliger samt de midlertidige pladser.

Der indarbejdes spørgsmål om borgernes boligtilfredshed i brugertilfredshedsundersøgelsen i hjemmepleje og på plejecentre. Brugertilfredshedsundersøgelsen gennemføres i lige år.

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Handlemuligheder

Forebyggelses- og Seniorudvalget kan godkende Strategien for boliger til ældre, som den foreligger eller komme med ændringsforslag.

Vurdering

Administrationen vurderer, at forslaget til Strategi for boliger til ældre giver et godt grundlag for det fremadrettede arbejde med at sikre boliger til fremtidens ældre.

Administrationen vurderer, at de to årlige opfølgninger på handlingsplanens indsatser medvirker til at sikre fremdrift i indsatserne og dermed indfri målsætningerne i strategien.

Administrationen vurderer, at den årlige status på de aktuelle forhold omkring prognoser, ventelister, ansøgerfelt samt belægningsprocenter på pleje- og ældreboliger samt de midlertidige pladser sammen med status på handlingsplanen og spørgsmål om boligtilfredshed i brugerundersøgelsen giver et billede af om strategiens målsætninger opfyldes.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

En forudsætning for at strategien kan blive til virkelighed er, at der prioriteres midler til de konkrete initiativer, der kommer ud af handlingsplanens anbefalinger.

Økonomiske konsekvenser af handlingsplanens anbefalinger forelægges løbende til Forebyggelses- og Seniorudvalgets behandling sammen med konkrete beslutningsoplæg.

Tværgående konsekvenser

Strategi for boliger til ældre har tværgående tråde til Erhvervs- og Teknikudvalget samt Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget godkender Strategi for boliger til ældre.

2.    at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget tager sagen til efterretning.

3.    at Erhvervs- og Teknikudvalget tager sagen til efterretning.

Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 26. oktober 2021:

Fraværende: 

Sagen taget til efterretning med følgende bemærkninger:

Udvalget finder ikke, at handlingsplan med tidsestimat og økonomi er tilstrækkeligt beskrevet og handlingsorienteret bl.a. med afsæt i FN`s Verdensmål, Slagelse kommuneplan revision og de fremsendte Masterplaner fra bl.a. Skælskør.

Omkring de økonomiske aspekter finder udvalget, at dette alene er omtalt i almindelig kendte terme og ikke ud fra det aktuelle finansielle marked og dermed betydningen for kommende beboere.  I handling 7 angives "at invitere investorer". Det er udvalgets indstilling, at Slagelse Kommune selv bør være opsøgende i det aktuelle marked bl.a. PFA, OK fonden m.fl.

Eventuel kommunale investeringer bør indgå i budget 2022 og overslagsårene for Slagelse Kommune.

Definitionen på boligtyper bør også omtale "generationsboliger" og boliger til det stigende antal ældre +80.

Opfølgning på handlingsplaner i kommende Forebyggelse og Seniorudvalg bør ligeledes tilgå MPL og øvrige hørte NGO`er.

Udvalget indstiller, at strategi- og handlingsplanerne indgår i Slagelse Kommunes kommuneplan med særskilt afsnit.

Bilag

330-2021-370866

Bilag 1 - Endeligt udkast til Strategi for boliger til ældre

330-2021-189499

Bilag 2 - Høringssvar. Ældrerådet. Strategi for boliger til ældre. 27.5.2021

330-2021-359441

Bilag 3 - Høringssvar. Ældre Sagen. Strategi for boliger til ældre.12.07.2021

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 2. november 2021:

Fraværende:  Ali Yavuz (A), Jørn-Ole Didriksen (V)

At 1 - Godkendt.

Udvalget kvitterer for de indkomne høringssvar.

Udvalget bemærker, at FN´s Verdensmål skal tydeliggøres i Strategien for boliger til ældre.

Udvalget støtter op om Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalgets indstilling om, at Strategi- og handlingsplanerne indgår i Slagelse Kommunes Kommuneplan med særskilt afsnit.

5. Godkendelse af handlingsplan til Strategi for boliger til ældre 2021 (B), (E)

5.     Godkendelse af handlingsplan til Strategi for boliger til ældre 2021 (B), (E)

Sagsnr.: 330-2021-26090                 Dok.nr.: 330-2021-359321          Åbent

Kompetence:

Forebyggelses- og Seniorudvalget

Beslutningstema

Forebyggelses- og Seniorudvalget kan principgodkende handlingsplanen til Strategi for boliger til ældre.

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan tage sagen til efterretning.

Erhvervs- og Teknikudvalget kan tage sagen til efterretning.

Forebyggelses- og Seniorudvalget kan sende handlingsplanen til Strategi for boliger til ældre i høring i Ældrerådet, Ældre Sagen og Handicaprådet.

Sagens indhold

Forebyggelses- og Seniorudvalget principgodkendte på møde den 4. maj 2021 pkt. 4. udkast til Strategi for boliger til ældre. Samtidig besluttede Forebyggelses- og Seniorudvalget, at der skulle udarbejdes en handlingsplan med tidsplan og økonomi til Strategien for boliger til ældre.

Med henblik på at udarbejde handlingsplanen har administrationen inviteret Ældreråd, Ældre Sagen, repræsentanter fra Center for Kommunale Ejendomme, Center for Miljø, Plan og Teknik samt repræsentanter fra plejecentre, hjemmepleje og visitationen til at deltage i en arbejdsgruppe.

Arbejdsgruppen har mødtes tre gange i perioden juli til oktober 2021.

Arbejdsgruppens opgave har været at komme med input til, gennemlæse og kvalificere de enkelte handlinger i handlingsplanen.

Resultatet er blevet til 15 handlinger, der er beskrevet i handlingsplanen. Handlingsplanen er vedhæftet i bilag 1 og tidsoverblik i bilag 2.

Handlingsplanen beskriver handlinger, der skal tilvejebringe viden og grundlag for de fremadrettede politiske beslutninger og prioriteringer i forhold til at indfri målsætningerne i Strategien for boliger til ældre. Konkrete indsatser og projekter vil blive fremlagt til politisk behandling og beslutning løbende.

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Handlemuligheder

Forebyggelses- og Seniorudvalget kan principgodkende handlingsplanen til Strategien for boliger til ældre, som den foreligger eller komme med ændringsforslag.

Forebyggelses- og Seniorudvalget kan vælge, at sende handlingsplanen til Strategien for boliger til ældre i høring i Ældreråd, Ældresagen og Handicaprådet.

Hvis udvalget vælger, at sende handlingsplanen i høring vil den blive forelagt til Forebyggelses- og Seniorudvalgets endelige godkendelse i februar 2022.

Vurdering

Administrationen vurderer, at handlingsplanen sikrer konkret handling, der understøtter målsætningerne i Strategi for boliger til ældre.

Administrationen vurderer, at den brede repræsentation i arbejdsgruppen vedrørende udarbejdelsen af handlingsplanen har medvirket til at kvalificere handlingerne i handlingsplanen, så den understøtter målsætningerne i Strategi for boliger til ældre.

Administrationen vurderer, at de to årlige opfølgninger på handlingsplanens indsatser medvirker til at sikre fremdrift i indsatserne.

Administrationen vurderer, at den årlige status på de aktuelle forhold omkring prognoser, ventelister, ansøgerfelt samt belægningsprocenter på pleje- og ældreboliger samt de midlertidige pladser sammen med status på handlingsplanen og spørgsmål om boligtilfredshed i brugerundersøgelsen giver et billede af om strategiens målsætninger opfyldes.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

En forudsætning for at strategien kan blive til virkelighed er, at der prioriteres midler til de konkrete initiativer, der kommer ud af handlingsplanens anbefalinger.

Økonomiske konsekvenser af handlingsplanens anbefalinger forelægges løbende til Forebyggelses- og Seniorudvalgets behandling sammen med konkrete beslutningsoplæg.

Tværgående konsekvenser

Handlingsplanen har tværgående tråde til Erhvervs- og Teknikudvalget samt Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget principgodkender handlingsplanen til Strategi for boliger til ældre.

2.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget sender handlingsplanen i høring i Ældrerådet, Ældre Sagen og Handicaprådet.

3.    at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget tager sagen til efterretning.

4.    at Erhvervs- og Teknikudvalget tager sagen til efterretning.

Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 26. oktober 2021:

Fraværende: 

Sagen taget til efterretning.

Bilag

330-2021-370885

Bilag 1 - Udkast til Handlingsplan til Strategi for boliger til ældre

330-2021-374224

Bilag 2 - Tidsoverblik til Handlingsplan for Strategi for boliger til ældre

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 2. november 2021:

Fraværende:  Ali Yavuz (A), Jørn-Ole Didriksen (V)

At 1 - Principgodkendt.

At 2 - Godkendt.

Udvalget bemærker, at FN´s Verdensmål skal tydeliggøres i Strategien for boliger til ældre.

Udvalget støtter op om Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalgets indstilling om, at Strategi- og handlingsplanerne indgår i Slagelse Kommunes Kommuneplan med særskilt afsnit.

Henholdsvis Sundhedsprofil, befolkningsprognose og venteliste til ældre- og plejeboliger bør indgå som redskaber til analysedelen. Endvidere bør regionens strategi for forkortede indlæggelsesperioder på sygehusene indgå som et redskab i analysedelen.

Udvalget ønsker, at alle boligtyper indgår i Handlingsplanen, eksempelvis også behovet for midlertidige boliger, aflastningspladser, restitutionspladser o.l.

Handlingsplanen skal have blik for hele geografien i kommunen.

Udvalget ønsker at bibeholde muligheden for, at demente borgere, der ikke har behov for skærmet plads, ved visiteringen af plejebolig, fortsat kan bo på samtlige plejecentre/plejehjem i hele kommunen.

Der skal laves en prioritering ift. renovering af den eksisterende boligmasse.

Administrationens anbefalinger skal indeholde økonomiske overslag til politisk beslutning.

6. Status på Projekt "Et godt sted at være" i hjemmeplejen (O)

6.     Status på Projekt "Et godt sted at være" i hjemmeplejen (O)

Sagsnr.: 330-2021-59197                 Dok.nr.: 330-2021-255154          Åbent

Kompetence:

Forebyggelses- og Seniorudvalget

Beslutningstema

Forebyggelses- og Seniorudvalget orienteres om status for det igangværende projekt �Et godt sted at være�, som gennemføres i hjemmeplejen.

Sagens indhold

Hjemmeplejen fik i 2020 midler fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) til projekt �Et godt sted at være�.

Projektet forventes gennemført jf. projektplanen, som slutter medio 2022.

Formål med projektet

Formålet med projektet er forebyggelse af sygefravær i hjemmeplejen. Fokus er på en langsigtet forebyggelse, og derved arbejde med, at medarbejderne ikke nedslides hverken fysisk eller psykisk/mentalt.

Projektets baggrund
En kendt udfordring ved arbejdet i hjemmeplejen er, at det kan være kompliceret at arbejde med omsorg og relationer. Dette både i forhold til borgere og pårørende, men også kollegaer imellem. Det kan være vanskeligt af mange forskellige årsager, og kan i værste fald føre til forråelse. Forråelse er en tilstand, hvor man gradvist bliver mere og mere �rå� i tanke og tone. Det sker typisk i de situationer, hvor fagligheden ikke slår til og medarbejdere oplever afmagt.


Kompetenceløft til medarbejderne i mentalisering
Hovedindsatsen i projektet er et kompetenceløft af medarbejdere og ledere, hvor de styrkes i at håndtere de følelsesmæssige krav og belastninger, som de møder i deres dagligdag. Kompetenceløftet handler om at udvikle og styrke relationelle kompetencer og
give værktøjer til, at det der sker mellem mennesker ikke slider på medarbejderne eller hindre professionalisme. Dette til fordel for både medarbejdere og borgere.

Alle medarbejdere skal på kursus i mentalisering. Denne del af projektet kaldes �Tæt på med hjerne og hjerte�.

Samtidig er et kerneelement i projektet, at de tillidsvalgte er tæt ind over processen lokalt. Blandt andet deltager de tillidsvalgte i evalueringer og procesbeslutninger.

Strategi for forebyggelse af sygefravær
Med bevillingen fra STAR følger, at der skal udarbejdes en strategi for forebyggelse af sygefravær.

Forebyggelses- og Seniorudvalget godkendte på møde den 6. oktober 2020 pkt. 6 den fremadrettede strategi for forebyggelse af sygefravær i hjemmeplejen. Den godkendte strategi består af to spor:

A)   Et overordnet spor med et generelt fokus

B)   Et lokalt spor, der tager udgangspunkt i konkrete udfordringer lokalt.

Generelle tiltag til forebyggelses af sygefravær

I det overordnede spor undersøger vi, om vi kan anvende konkret viden om emnerne hovedpine, migræne, bevægeapparatslidelser og smerter sammen med medarbejderne til at forebygge sygefraværet. APV-konsulenterne inddrages i forhold til at tilvejebringe viden om forflytninger og hjælpemidler, der kan bringes i anvendelse. Eksempler på arbejdet i dette spor er:

-      Der er afholdt workshop for alle TRIO’er omkring hovedpine samt etableret dialog med arbejdsmiljøforsker Kirsten Nabe-Nielsen fra Københavns Universitet. Konklusioner fra workshoppen var, at første skridt på vejen for at arbejde med hovedpine og fravær, handler om at anerkende at problemet er tilstede. Desuden skal der skabes mulighed for åben dialog og tilpasning af arbejdet ift. problematikken. På sigt kan der opstå muligheder for, at hjemmeplejen deltager i et forskningsprojekt vedr. emnet.

-      Der arbejdes med at skabe øget opmærksomhed på de arbejdspladsvurderinger (APV), der laves ude i de enkelte hjem. Der sker gennem APV-medarbejderne, der arbejder med øget synliggørelse af den nødvendige dokumentation. Der er arbejdet med hvor dette ligger mest intuitivt og læringen derfra implementeres nu.

Lokale tiltag til forebyggelse af sygefravær

I det lokale spor skal alle områder udarbejde en lokal strategi, handleplan og måltal for indsatsen med at forebygge og afkorte sygefravær på egen arbejdsplads. Strategi, handleplan og måltal tager udgangspunkt i følgende:

-       Den gode opgaveløsning til gavn for borgerne.

-       Håndtering af udfordringer med de følelsesmæssige krav i arbejdet skal indgå i at forebygge og afkorte sygefraværet, og skal ske med en høj grad af medarbejderinvolvering.

Indsatsen og udviklingen følges i LokalMED og TRIO´er.

Projektet er en smule bagud ift. beslutninger i de lokale strategier og handleplaner. Det skyldes især, at der har været begrænset mulighed for medarbejderinvolverende processer med mødeaktivitet under corona. Projektet er derfor søgt forlænget og bevilliget forlænget med 6 måneder.

Projektets resultater indtil nu

�Tæt på med hjerne og hjerte� følger i store træk projektplanen. Der er gennemført:

-      22 mentaliseringskurser med cirka 22 deltagere på hvert hold.

-      Lederforløb i forhold til mentalisering for alle områdeledere.

-      Midtvejsmøder og statusmøder, hvor alle TRIO´er har været samlet. Her har der været forskelligt fagligt indhold relateret til projektet, og med mulighed for, at TRIO´erne kunne bringe viden derfra til arbejdet med de lokale handleplaner.

-      Supervisionsforløb for tillidsvalgte med afsæt i at styrke dem til at varetage deres rolle.

-      Evaluering med TRIO´erne i juli måned gennem opsamling på skriftlige evalueringer fra kurser og dialog. Dertil evaluering på LokalMED.

Evalueringen viser

-      Såvel områdeledere som TR/AMR rapporterer positiv ændring i adfærd og indstilling. Der er en positiv oplevelse af, at kurserne er med til at give medarbejderne et fælles sprog og redskaber i forhold til de udfordringer, de står over for.

-      Tilfredsheden er høj både i forhold til indhold, form og relevans. Der fremhæves, at uddannelsen og den efterfølgende ændring, der opleves, er meningsgivende. Der bliver nævnt selvindsigt, og at indholdet kan benyttes både på arbejde og privat. Både mundtlige og skriftlige evalueringer er yderst positive.

-      Der er kommet mere opmærksomhed og nysgerrighed på det, vi ikke ved om borgere og pårørende. Det fælles sprog om mentalisering er hjælpsomt her.

-      I evalueringen relateres ofte til kerneopgaven, hvilket tolkes som, at uddannelsen øger opmærksomheden om kerneopgaven hos borgerne.

-      Bedre dialog, mere tålmodighed, åbenhed og mod i arbejdsfællesskaberne; �Det er blevet lettere at gå hjem fra arbejde, og der er mindre vrede – både i gruppen og derhjemme�.

Overordnet set er vurderingen, at mentaliseringskurserne er en metode, hjemmeplejen kan arbejde videre med. Der er interesse og engagement for at lære mere og anvende redskaberne til gavn for den enkelte medarbejder, arbejdsfællesskabet og borgerne.

Opmærksomhedspunkter for fremtiden

-      Den lange periode uden mulighed for faglig mødeaktivitet har påvirket projektets muligheder for implementering, men med forlængelse af projektperioden kan der rettes op på det.

-      Møderne i forbindelse med kurserne og møderne i dagligdagen har en positiv betydning for dialogen i arbejdsfællesskabet og udviklingen af relationskompetencer. Medarbejderne har udtrykt, at det har været et afsavn i forhold til den tværfaglige kommunikation og det kollegiale fællesskab, at undvære den faglige dialog i coronatiden.

-      Ved implementering af ændringer kræves et langsigtet fokus, der ligger ud over projektet. Der skal ses ind i om hjemmeplejens mødestruktur i tilstrækkelig grad understøtter behovet for tværfaglige dialoger mm.

-      Implementeringen af projektet og den forsatte forankring, hviler på involvering og engagement fra tillidsvalgte og ledere. Da medarbejdergrupperne stiger i størrelse (aktuelt omkring 60-70 ansatte i hvert område) skal der ske en kontinuerlig introduktion af nye.

-      Ledergruppen og TRIO´er skal forsat have mentalisering på dagsordenen og anvende lærte redskaber. Fokus skal være rettet både mod kollegiale situationer, men også i forståelsen og løsning af borgerrettede situationer.

Kommende aktiviteter
Der er planlagt kurser for nye medarbejdere i efteråret 2021. Derudover starter 22 medarbejdere på akademiuddannelse i 2022, som fremover kan understøtte den forsatte implementering og fastholdelse.

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at projektet følger den tilrettede projektplan.

Dertil er det administrationens vurdering, at fokus på relationskompetencer og mentalisering bidrager positivt til løsningen af kerneopgaven, og giver hjemmeplejen et fælles sprog for italesættelse af de udfordringer, de møder i dagligdagen.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

STAR har midt i projektperioden udmeldt en besparelse, der medfører at projektet skæres med 6 % i tilskud. Der har derfor været tilpasninger, men administrationen vurderer i store træk ikke, at det har konsekvenser for projektets resultat.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget tager sagen til orientering.

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 2. november 2021:

Fraværende:  Ali Yavuz (A), Jørn-Ole Didriksen (V)

At 1 - Udvalget tog sagen til orientering.

7. Husleje i kommunens egne almene plejecentre (O)

7.     Husleje i kommunens egne almene plejecentre (O)

Sagsnr.: 330-2021-75119                 Dok.nr.: 330-2021-370621          Åbent

Kompetence:

Forebyggelses- og Seniorudvalget

Beslutningstema

Forebyggelses- og Seniorudvalget orienteres om huslejestigninger/-nedsættelser i kommunens egne almene plejecentre i 2022.

Sagens indhold

I 2017 hjemtog Kommunale Ejendomme driften af kommunens almene boliger fra Boligselskab Sjælland. Undervejs blev det tydeligt, at det var særdeles vanskeligt at opnå tilstrækkelig ekspertise og effektivitet i økonomistyringen, hvilket førte til, at Boligadministrationen under Kommunale Ejendomme søgte sparring hos et lokalt boligselskab. Slagelse Boligselskab tilbød hurtigt sin assistance, hvilket ledte til en ide om at indgå et formelt samarbejde. Sagen blev politisk behandlet i Erhvervs- og Teknikudvalget i juni og august 2020. Som det fremgår af sagen, er det en prøvehandling, der løber i 2 år.

Ved aflæggelse af regnskab 2020 og under arbejdet med budgetlægning 2022 bliver Bolig-administrationen sammen med Slagelse Boligselskab opmærksomme på, at håndteringen af bl.a. over-/underskud samt beregning af administrationsbidrag ikke har været korrekt siden 2017, hvilket har medført for lave huslejer for flere afdelinger.

Herudover er flere sammenlignelige afdelinger lagt sammen (blev besluttet på sidste års afdelingsmøder) for at skabe større økonomisk robusthed. Sammenlægning vil bl.a. betyde, at huslejen inden for de sammenlagte afdelinger bliver harmoniseret – nogle stiger, mens andre falder.

Beboerne er senest en uge inden afdelingsmøderne blevet informeret om budgetterne for 2022 samt konsekvensen for huslejen via fysisk brev leveret i postkassen af Ejendoms-service. Samtidig blev den tilknyttede leder orienteret.

Af bilag 1 fremgår huslejen for 2021 samt 2022 for de forskellige almene boliger på kommunens egne plejecentre. Af bilag 2 fremgår huslejeudviklingen i procent.

Erhvervs- og Teknikudvalget er i oktober 2021 orienteret om huslejestigningen/-nedsættelserne.

Budgettet, herunder husleje, på Plejecenter Quistgården er lagt under forudsætning af, at afdelingen får et lån på 400.000 kr. Beboerne er på afdelingsmødet gjort opmærksomme på, at uden et lån kan afdelingen ikke fungere. Økonomiudvalget vil blive forelagt en sag, hvor Plejecenter Quistgårdens budget beskrives og hvor afdelingen søger om en lånebevilling på 400.000 kr.

Boligadministrationen har i mange år ikke været i en situation med større huslejestigninger for enkelte afdelinger og vil fremover være opmærksom på tydeligere kommunikation, herunder inddragelse af de relevante politiske udvalg. En udfordring er, at tiden mellem budgetterne er færdige til de skal godkendes på afdelingsmøderne er meget kort (inden 1. oktober, så 3 måneders varsel overholdes).

Retligt grundlag

Almenlejeloven, Kompetenceplanen.

Handlemuligheder

Forebyggelses- og Seniorudvalget kan tage sagen til orientering.

Vurdering

Som konsekvens af den forkerte håndtering af over-/underskud og beregning af administrationsbidrag har huslejen siden 2017 været beregnet for lavt. Det betyder, at fx Plejecenter Quistgårdens husleje først i 2022 er på samme niveau som i 2014. I mange år har beboerne derfor boet for billigt ift. den omkostningsbestemte husleje.

Samtidig viser en sammenligning af huslejen i Plejecenter Quistgården med Plejecenter Lützensvej, at kvadratmeterprisen er meget tæt på hinanden. Herudover vil boligstøtten i mange tilfælde stige og dermed udligne noget af huslejestigningen.

Ovenstående oplysninger har beboerne fået på afdelingsmøderne og alle afdelinger har på afdelingsmøderne godkendt budgettet for 2022 herunder huslejen.

På baggrund af ovenstående oplysninger anbefaler administrationen, at Forebyggelses- og Seniorudvalget tager sagen til orientering.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Ejendomschefen indstiller,

1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget tager sagen til orientering.

Bilag

330-2021-370700

Bilag 1 - Husleje 2021 og 2022

330-2021-370699

Bilag 2 - Huslejeudvikling i %

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 2. november 2021:

Fraværende:  Ali Yavuz (A), Jørn-Ole Didriksen (V)

At 1 - Udvalget tog sagen til orientering.

8. Status på Strategi for nedbringelse af sygefravær på plejecentrene (O)

8.     Status på Strategi for nedbringelse af sygefravær på plejecentrene (O)

Sagsnr.: 330-2021-2211                   Dok.nr.: 330-2021-372182          Åbent

Kompetence:

Forebyggelses- og Seniorudvalget

Beslutningstema

Forebyggelses- og Seniorudvalget orienteres om status på strategi for nedbringelse af sygefravær på plejecentrene.

Sagens indhold

På udvalgsmøde den 2. februar 2021 besluttede Forebyggelses- og Seniorudvalget, at plejecentrene, som en del af de 0,7% effektiviseringer i 2021, skal nedbringe sygefraværet i 2021 med 0,5%. Det vil give en samlet besparelse på 0.99 mio. kr. for kommunes plejecentre.

Samtidig bevilligede udvalget 0.4 mio. kr. via budgetmidler fra effektiviseringer, til at understøtte nedbringelse af sygefraværet gennem sundhedsfremmende aktiviteter til medarbejderne.

På Forebyggelses- og Seniorudvalgets mødet den 2. marts 2021 pkt. 4 blev udvalget orienteret om plejecentrenes strategi for nedbringelse af sygefraværet. Forebyggelses- og Seniorudvalget tog orientering til efterretning og besluttede, at udvalget skulle have en opfølgende orientering om arbejdet med nedbringelse af sygefravær på plejecentrene på et udvalgsmøde i efteråret 2021.

Status på de planlagte indsatser i strategien for nedbringelse af sygefraværet

Nedenfor orienteres Forebyggelses- og Seniorudvalget om status på den strategi, plejecentrene har lagt for at nedbringe sygefraværet i de fire plejecentreklynger.

Daglig motion

Opstart af daglig motion sammen med beboerne på alle afdelinger på de kommunale plejecentre. Hver klynge skulle udpege en ambassadør, der frikøbes til implementering af indsatsen. Delvist frikøb af fire medarbejdere inkl. uddannelse til ambassadør udgør 280.000 kr. Plejecentrene forventede, at det var muligt at opstarte indsatsen, når alle beboere og medarbejdere var færdigvaccineret mod Covid-19 i 1.kvartal 2021.

Status:

Blomstergården og Korsørklyngen har indgået aftaler med lokale fysioterapeuter om adgang til træningsprogrammer, samt holdtræning for beboere og medarbejdere. Alle plejecentre er i gang med at afholde diverse fysiske aktiviteter, hvor både medarbejdere og beboere deltager.

Flere plejecentre (Bjergbyparken, Smedegade og Hjemmet ved Noret) var ved årsskiftet ramt af større udbrud af Covid-19. Dette påvirkede medarbejderne i månederne efter. Det blev derfor vurderet, at der var behov for bearbejdning via workshops og individuelle supervisions samtaler med ledelsen, for at forebygge belastningsreaktioner, der kunne give øget sygefravær. En del af midlerne blev derfor brugt til frikøb af medarbejderne til deltagelse i workshops og supervision.

Teameffekt App

Indkøb og udrulning af Teameffekt App til de kommunale plejecentre. Medarbejderne bruger appen til at vurdere, om det har været en grøn, gul eller rød arbejdsdag. Erfaringer viser, at appen medvirker til at håndtere arbejdsmiljømæssige problematikker hurtigt. Der blev forhandlet en samlet pris på årligt 45.000 kroner for brug af teameffekt på alle kommunens plejecentre. Det første år er der så yderligere udgifter til opstart på 17.500 kroner. Forventningen var en årlig udgift på 80.000 kroner til teameffekt.

Status:

Alle plejecentre er i gang med enten at implementere eller bruge Teameffekt App. Blomstergården har været i gang siden 2020 på grund af deltagelse i prøvehandling. Resten af plejecentrene har taget systemet i brug efter indgåelse af kontrakt i maj 2021, og har prioriteret opstart under hensyn til sommerferieafholdelsen på plejecentrene. De lokale MED-udvalg har været involveret aktivt i planlægningen og har taget godt imod initiativet.

Øget kvalitet i håndtering af sygefravær hos den enkelte medarbejder

Plejecentrene arbejder løbende på, at øge kvaliteten i håndtering af sygefraværet hos den enkelte medarbejder, eksempelvis via omsorgssamtaler og samarbejde med jobcenter i forbindelse med langtidssygemeldinger. Samtidig skulle de daglige ledere på plejecentrene kompetenceudvikles i at håndtere sygefravær, herunder håndtering og forebyggelse af konflikter.

Status:

Der er indgået aftale med HR om kursus til de daglige ledere med henblik på kompetenceudvikling i håndtering af sygefravær. Det første kursus har været afholdt i oktober 2021.

De lokale MED-udvalg og TRIOér har været inddraget i prioriteringer og beslutninger omkring brug af midler og ønsker til den lokale forankring og tiltag på plejecentrene. Det har medført et konstruktivt samarbejde omkring nedbringelsen af sygefraværet på plejecentrene.

Antvorskov plejecenter

På Antvorskov plejecenter anvendes midlerne (40.000 kr.) til individuelle forløb for

medarbejdere ifht. kost og motion. Antvorskov plejecenter har allerede en sundhedsambassadør og forventer at uddanne en mere.

På Antvorskov plejecenter vil der særligt være fokus på, at nedbringe korttidssygefraværet ved en systematisk indsats. Indsatsen omfatter:

-      At den syge medarbejder sygemelder sig direkte til lederen

-      Afholdelse af omsorgssamtaler individuelt

-      Gruppevise trivselssamtaler

-      Omlægning af arbejdstider hos relevante medarbejdere

-      Lægeerklæring på første sygedag m.m.

Status:

På Antvorskov plejecenter arbejdes med de planlagte sundhedsfremmende tiltag. Tiltagene er stadig i opstartsfasen og effekten vil først ses om noget tid.

Status på sygefraværet på plejecentrene

Det samlede sygefravær på de 10 kommunale plejecentre er i perioden oktober 2020 til oktober 2021 faldet med 0,41% i forhold til samme periode året før. I perioden oktober 2020 til oktober 2021 har fraværet i gennemsnit ligget på 8,49%.

Faldet indikerer, at de planlagte og gennemførte indsatser har haft en positiv effekt på sygefraværet. Det sidste år har plejecenterklyngerne haft et gennemsnitligt Covid-19 relateret fravær på 0,58% (smitte med Covid-19 eller mistanke om smitte). Ligeledes var en del medarbejdere sygemeldt på grund af vaccinebivirkninger i foråret 2021. Faldet i fraværet vil muligvis være større, hvis fraværet ikke havde været påvirket af Covid-19.

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Plejecentrene vurderer, at Teameffekt Appen har medvirket til, at forebygge eskalering af konflikter på plejecentrene, og dermed også at konfliktrelateret sygefravær forebygges. Teameffekt Appen giver lederne på plejecentrene hurtig adgang til medarbejdernes oplevelse af om opgaverne tilrettelægges hensigtsmæssigt, og om der mønstre i, hvornår medarbejderne oplever en belastende dag.

Plejecentrene vurderer fortsat, at den fælles motion med beboerne vil være med til, at forebygge muskel- og skeletsygdomme samt afledte smerter, idet medarbejderne understøttes i at holde sig fysisk i gang på arbejdet, og derved begrænse sygefraværet. Plejecentrene vurderer, at det er vigtigt at de enkelte plejecentre sammen med de lokale MED udvalg, finder den model der passer bedst for dem, eksempelvis ved indgåelse af aftaler med eksterne aktører.

Plejecentrene vurderer også, at det har været relevant at bruge en del af midlerne til frikøb af medarbejdere til workshops, som forebygger belastningsreaktioner efter eksempelvis Covid-19 udbrud, men også hvis der er beboere, det kan være udfordrende at pleje.

Sammen med det fortsat øgede fokus på kompetenceudvikling hos de daglige ledere samt fokus på korttidssygefraværet forventer plejecenterlederne, at overstående indsatser understøtter målet om reduktion af det samlede sygefravær på plejecentrene med 0,5%.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Indsatserne finansieres af budgetmidler som følge af effektiviseringer (0.4 mio. kr. afsat til

sundhedsfremme på plejecentrene).

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget tager sagen til orientering.

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 2. november 2021:

Fraværende:  Ali Yavuz (A), Jørn-Ole Didriksen (V)

At 1 - Udvalget tog sagen til orientering.

9. Udvalgets input til kommende møder og dagsordenpunkter (B)

9.     Udvalgets input til kommende møder og dagsordenpunkter (B)

Sagsnr.: 330-2020-157396               Dok.nr.: 330-2021-371469          Åbent

Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.

Beslutningstema

Forebyggelses- og Seniorudvalget kan beslutte eventuelt input til kommende møder/dagsordenspunkter.

Sagens indhold

Administrationen udarbejder og opdaterer løbende oversigt over kommende sager til Forebyggelses- og Seniorudvalgets møder, denne ses i bilag 1. I den forbindelse har udvalget mulighed for at komme med input til emner eller dagsordenpunkter, der ønskes behandlet på kommende møder.

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Handlemuligheder

Forebyggelses- og Seniorudvalget kan beslutte input og dagsordenspunkter til kommende møder.

Vurdering

Administrationen vurderer, at det skaber værdi, hvis Forebyggelses- og Seniorudvalget har input til kommende møder og/eller dagsordenpunkter. Så vidt det er muligt, vil administrationen imødekomme udvalgets ønsker om tidspunkt for behandling af tilføjede dagsordenpunkter.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter eventuelle input til kommende møder/ dagsordenpunkter.

Bilag

330-2021-371547

Bilag 1 - Sagsoversigt og aktiviteter 2.11

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 2. november 2021:

Fraværende:  Ali Yavuz (A), Jørn-Ole Didriksen (V)

At 1 - Intet under punktet.

10. Gensidig orientering (O)

10.   Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2021-8567                   Dok.nr.: 330-2021-368943          Åbent

Kompetence:

Forebyggelses- og Seniorudvalget

Beslutningstema

Forebyggelses- og Seniorudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

1.    Orientering fra udvalgets formand

2.    Orientering fra udvalgets medlemmer

3.    Orientering fra Center for Sundhed og Ældre

3. b): Flytninger uden samtykke 1. juli 2021 – 30. september 2021

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget tager orienteringen til efterretning.

Bilag

330-2021-371478

Bilag 1 - Orienteringspunkter.

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 2. november 2021:

Fraværende:  Ali Yavuz (A), Jørn-Ole Didriksen (V)

At 1 - Taget til efterretning.

11. Pressemeddelelser (B)

11.   Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2020-538                     Dok.nr.: 330-2021-368942          Åbent

Kompetence:

Forebyggelses- og Seniorudvalget

Beslutningstema

Forebyggelses- og Seniorudvalget træffer aftale om udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens udvalgsmøde.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens møde.

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 2. november 2021:

Fraværende:  Ali Yavuz (A), Jørn-Ole Didriksen (V)

At 1 - Der er ingen pressemeddelelser til udsendelse.

12. Godkendelse af referat (B)

12.   Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2021-8504                   Dok.nr.: 330-2021-368940          Åbent

Kompetence:

Forebyggelses- og Seniorudvalget

Beslutningstema

Forebyggelse- og Seniorudvalget skal godkende referatet.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget godkender referatet.

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 2. november 2021:

Fraværende:  Ali Yavuz (A), Jørn-Ole Didriksen (V)

At 1 - Godkendt.