Handicap- og Psykiatriudvalget (2014-2018) – Referat – 2. oktober 2017



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2014-92115               Dok.nr.: 330-2017-345977                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Centerchefen for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at dagsorden godkendes.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 2. oktober 2017:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Opfølgning vedr. regnskab 2017 (O)

2.     Opfølgning vedr. regnskab 2017 (O)

Sagsnr.: 330-2017-28433               Dok.nr.: 330-2017-583711                                          Åbent
Kompetence: Handicap og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Handicap og Psykiatrichefen orienterer med en status vedr. forventet regnskab 2017
Baggrund
I forlængelse af tidligere orienterer Handicap og Psykiatrichefen med en status og forventningerne til det samlede regnskab for 2017.
Retligt grundlag
Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn i Slagelse Kommune
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchefen for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 2. oktober 2017:
Fraværende: 
Orienteringen blev taget til efterretning, med bemærkninger om at:
Udvalget ønsker, at der fremadrettet vedlægges bilag vedrørende budget til fremtidige dagsordener. Udvalget ønsker et notat, der beskriver merforbruget i regnskabet for 2017 fra virksomhederne samt elementerne i handleplanerne på merforbruget på ACV. Udvalget udtrykker, at det ikke er tilfredsstillende med det meget sene præsenterede merforbrug på ACV i regnskabet 2017, og ønsker klarhed og forbedring af styringsredskaberne.
(F) og (A) forbeholder sig ret til at komme med kommentarer efterfølgende, da der ikke er udleveret noget på skrift til udvalgsmødet. Punktet ønskes genoptaget på næste udvalgsmøde.

3. Drøftelse af opfølgning på informationsmøde om etablering af 8 skæve boliger(D)

3.     Drøftelse af opfølgning på informationsmøde om etablering af 8 skæve boliger(D)

Sagsnr.: 330-2017-10197               Dok.nr.: 330-2017-583696                                          Åbent
Kompetence: Handicap og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
På baggrund af informationsmødet med naboer og andre interessenter den 12. september 2017 skal udvalget drøftet en opfølgning på mødet.
Baggrund
Handicap- og Psykiatriudvalget anbefalede på mødet den 6. februar 2017 forslag til placering på Kassebjerggårdgrunden og udarbejdelse af skitseprojekt for 6-8 fritliggende skæve boliger.
Handicap- og Psykiatriudvalget besluttede endvidere, at der forud for udarbejdelse af skitseprojekt skulle indgås dialog med relevante interessenter og at udgiften til projektet afholdes inden for udvalgets udviklingspulje.
Økonomiudvalget godkendte forslaget til placering og udarbejdelse af skitseprojekt den 20. februar 2017. I forlængelse af Økonomiudvalgets godkendelse blev sagen den 3. april 2017 fremlagt og taget til efterretning af Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget.
Handicap og Psykiatriudvalget modtog en status på projektet den 7. august 2017 og der blev herefter planlagt informationsmøde til den 12. september 2017.
Opsamling af spørgsmål og udsagn fra fremmødte til informationsmødet samt skitse og tidsplan vist ved informationsmødet er efterfølgende rundsendt til naboerne. Vedlægges også sagsfremstillingen.
Retligt grundlag
· Etablering af boliger til særligt udsatte grupper fremgår af Lov om almene boliger § 5a.
· Aftale om udlejning og anvisning af boligerne sker efter bekendtgørelse nr. 138 af 17. februar 2009 § 11.
· Kommunal garanti for lånefinansieringen fremgår af Lov om almene boliger § 127
· Økonomisk støtte på op til kr. 400.000 pr bolig fremgår af Lov om almene boliger § 149a.
· Den sociale støtte til den enkelte borger i skæve boliger kan ydes efter servicelovens §§ 85 og 110.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Den kommunale del af finansieringen indgår som anlægsønske i det administrative oplæg til budget 2018.
Konsekvenser for andre udvalg
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget og Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Indstilling
Centerchefen for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at Udvalget drøfter en opfølgning på informationsmødet om etablering af 8 skæve boliger den 12. september
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 2. oktober 2017:
Fraværende: 
Drøftet med bemærkning om at, der fortsat er stærkt behov for skæve boliger. Udvalget ønsker at få præciseret mulige alternativer til Kassebjerggård.  Hvis Kassebjerggård placeringen fastholdes, ønskes der udarbejdet en helhedsplan for området, og at planområdet skal være yderligere involveret. Udvalget ønsker, at der nedsættes en task force om etablering af skæve boliger med hensyn til placering, samt eventuelt fremskaffelse af anden grund, herunder mulighed for køb af privat grund. Der skal peges på flere reelle muligheder, som skal præsenteres for udvalget.

4. Rådighedsbeløb og anlægsbevilling - Etablering af elevator i Korsør Kulturhus (B)

4.     Rådighedsbeløb og anlægsbevilling - Etablering af elevator i Korsør Kulturhus (B)

Sagsnr.: 330-2017-34489               Dok.nr.: 330-2017-596615                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget, Sundheds- og Seniorudvalget, Handicap- og Psykiatriudvalget samt Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget skal over for Byrådet anbefale, at der afsættes rådighedsbeløb og gives anlægsbevilling på i alt 1.531.000 kr. til etablering af elevator i Korsør Kulturhus.
Baggrund
Korsør Kulturhus har i en årrække arbejdet på at muliggøre etablering af elevator i Kulturhuset, således at samtlige etager kan anvendes optimalt.
Kulturhuset har modtaget en donation fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens Tilgængelighedspulje. Denne donation bortfalder den 16. april 2018, hvis projektet ikke er afsluttet.
Derudover har Kulturhuset søgt ekstern finansiering og har fået tilsagn fra fonde på denne finansiering, så det samlede projekt dermed er fuldt finansieret.
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget har i maj 2016 og i juni 2017 bevilget knap halvdelen af finansieringen til etablering af elevator.
Sundheds- og Seniorudvalget og Handicap- og Psykiatriudvalget har hver bevilget et mindre beløb på udvalgenes møde i juni 2017.
Hertil kommer et bidrag fra Center for Kommunale Ejendomme fra driftsmidler. Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget skal godkende, at midlerne overføres til Kultur-, Fritids- og Turismeudvalgets budget som anlægsmidler.
Beløbene fremgår af bilaget.
Retligt grundlag
I henhold til Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn skal Byrådet bevilge rådighedsbeløb og godkende anlægsbevillinger.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget, Sundheds- og Seniorudvalget, Handicap- og Psykiatriudvalget samt Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget kan
a) Anbefale over for Byrådet, at der afsættes et rådighedsbeløb og gives anlægsbevilling på 1.531.000 kr. til etablering af elevator i Korsør Kulturhus
b) Afvise, at der gives anlægsbevilling til etablering af elevator i Korsør Kulturhus. Et afslag vil betyde, at medfinansieringen fra Tilgængelighedspuljen bortfalder, og at finansieringen af projektet ikke er til stede.
c) Anbefale en anden finansiering af anlægsmidlerne over for Byrådet.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at der afsættes rådighedsbeløb og gives anlægsbevilling til etablering af elevator i Korsør Kulturhus, så faciliteterne i huset kan anvendes optimalt til fordel for brugere og medarbejdere.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Finansieringen af projektet udgøres af en kombination af midler fra disse politikområder:
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Anlæg, udgift
5.01
1.531
 
 
 
Anlæg, indtægt
5.01
-599
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
KFT, overførte midler
5.01
-500
 
 
 
KFT, bevilling juni 17
5.01
-190
 
 
 
SS, bevilling juni 17, Folkesundhed
7.02
-30
 
 
 
HP, bevilling juni 17
4.01
-30
 
 
 
Kommunale Ejendomme, driftsmidler
6.03
-182
 
 
 
Der forventes afledt drift til servicering af elevatoren.
Konsekvenser for andre udvalg
Sagen behandles i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget, Sundheds- og Seniorudvalget, Handicap- og Psykiatriudvalget samt Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget samtidig.
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at Udvalgene over for Byrådet anbefaler, at der afsættes et rådighedsbeløb og gives en anlægsbevilling på 1.531.000 kr. til etablering af elevator i Korsør Kulturhus.
2.    at Anlægsbevillingen finansieres af midler fra de tre udvalg, af driftsmidler fra Center for Kommunale Ejendomme samt eksterne midler.
3.    at Sagen sendes videre til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 2. oktober 2017:
Fraværende:  ingen
Ad 1: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget anbefaler over for Byrådet, at der afsættes et rådighedsbeløb og gives en anlægsbevilling på 1.531.000 kr. til etablering af elevator i Korsør Kulturhus.
Ad 2: Godkendt.
Ad 3: Godkendt.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 2. oktober 2017:
Fraværende: 
Udsættes til Udvalgets ekstraordinære udvalgsmøde den 10. oktober 2017.

5. Henvendelser vedr. trafikforhold på Rosenkildevej og Valmuevej (O)

5.     Henvendelser vedr. trafikforhold på Rosenkildevej og Valmuevej (O)

Sagsnr.: 330-2017-66475               Dok.nr.: 330-2017-583710                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Orientering om 2 henvendelser vedr. trafikforholdene på Rosenkildevej og Valmuevej i Slagelse i tilknytning til de 25 nye boliger til voksne med autisme på Rosenkildevej 101 i Slagelse
Baggrund
Slagelse Kommune tog den 1. marts 2017 25 nye almene boliger til voksne med autisme i brug på adressen Rosenkildevej 101 og har efterfølgende modtaget 2 henvendelser om trafikforholdene på hhv. Rosenkildevej og Valmuevej.
Den 22. juni 2017 blev i et møde med beboere og pårørende stillet spørgsmål til om der var planlagt og fra hvornår der ville blive etableret fortov/cykelsti fra krydset hvor Rosenkildevej krydser Valmuevej på strækningen mod nord hvor bl.a. de 25 nye boliger har indkørsel.
I administrationens svar fremgår det, at der i kommunens investeringsplan for nye anlægsarbejder i det nuværende budget 2017-2020 ikke er disponeret midler til etablering af fortove på og vejudvidelser af Rosenkildevej.
Del af referat fra mødet den 22. juni 2016 med hele spørgsmålet og det fremsendte svar fremgår af bilag 1.
Den 14. august 2017 modtages henvendelse fra forældre til en beboer i de nye boliger. Forældrene er meget bekymrede for at deres voksne barn færdes alene ad Valmuevej i forbindelse med gang fra bolig til beskæftigelsestilbuddet beliggende i Rosenkildeparken. Forældrene oplyse at der en lørdag inden for ca. 1 time blev set køre 4 lastvognstog med grus til byggeri på Valmuevej. Det oplyses yderligere at Valmuevej er så smal at et lastvognstog må køre med hjul i rabatten for at kunne være der. Endelig gives udtryk for at der når der kører 4 lastvognstog i timen på en lørdag, hvor mange kommer der så ikke på en hverdag. Forældrene foreslår en etablering af en fodgængerfelt med direkte indgang til Rosenkildeparken eller et fortov lang med Valmuevej.
Der er indledt en dialog om forholdene, men der foreligger endnu ikke et forslag til en mulig løsning. Det kan samtidigt oplyses at udgifterne til etablering af et belyst fodgængerfelt vil være i størrelsesorden mellem kr. 200.000 og kr. 300.000 samt efterfølgende årlige driftsudgifter, samt at de afsatte midler til trafiksikkerhed i 2017 er disponeret.
Retligt grundlag
Etablering af et fodgængerfelt forudsætter Vej- og Færdselsmyndighedens godkendelser.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Det er en socialfaglig vurdering, at nogle af beboerne boende Rosenkildevej 101 vil kunne færdes selvstændigt uden deltagelse af støttepersoner, hvis der er fortov respektive fodgængerfelt de 2 nævnte steder.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der er ikke afsat beløb i de gældende budgetter til etablering af fortov ved den del af Rosenkildevej henvendelsen vedrører. Der er ligeledes ikke afsat beløb til at understøtte de borgere der færdes via Valmuevej fra boligerne på Rosenkildevej 101 til deres beskæftigelses- eller aktivitetstilbud i Rosenkildeparken.
Konsekvenser for andre udvalg
Landdistrikts-, Teknik og Miljøudvalget er fagudvalg vedr. trafikforhold
Indstilling
Handicap og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 2. oktober 2017:
Fraværende: 
Udsættes til Udvalgets ekstraordinære udvalgsmøde den 10. oktober 2017.

6. Reform af serviceloven (O)

6.     Reform af serviceloven (O)

Sagsnr.: 330-2017-30438               Dok.nr.: 330-2017-536002                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om status på reformen af servicelovens voksenbestemmelser, som i krafttræder 1. januar 2018. Oplæggets 1. del fandt sted ved Udvalgets møde den 6. juni 2017. Oplæggets 2. del vil Teamleder Jonna Andersen orientere om Lov om tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse til ferie.
Baggrund
Regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Alternativet, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Konservative indgik 4. november 2016 en aftale om en revision af servicelovens voksenbestemmelser.
Det fremgår af aftalen, at aftalepartierne er enige om, at hjælp efter servicelovens voksenbestemmelser i højere grad end i dag så vidt muligt skal hjælpe borgeren til positiv udvikling og hjælp til selvhjælp. Der er ligeledes enighed om, at servicelovens voksenbestemmelser på en række områder bør forenkles og afbureaukratiseres til gavn for både borger og kommune.
Der er afsat 35 mio. kr. fra satspuljen i årene 2018-2020 til at finansiere reformen.
Af aftalen fremgår at aftalepartierne er enige om en række initiativer vedrørende:
· Ændring af servicelovens formålsbestemmelser
· Tidlig, forebyggende indsats
· Regelforenkling og afbureaukratisering
· Tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse
· Øvrige forslag (hjælperordninger og data)
· Retssikkerhed (varsling/opsat virkning for afgørelsen og klageadgang for § 109- og § 110-tilbud)
· Ikrafttræden og overgangsperiode
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Handicap og Psykiatri indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 8. maj 2017:
Fraværende: 
Punktet udsat til udvalgets møde den 6. juni 2017. 2. halvdel udsættes.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 2. oktober 2017:
Fraværende: 
Udsættes til Udvalgets ekstraordinære udvalgsmøde den 10. oktober 2017.

7. Meddelelser (O)

7.     Meddelelser (O)

Sagsnr.: 330-2017-6656                 Dok.nr.: 330-2017-346086                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
1)Oplæg vedr. Task Force – Børn og Familie.
2)Status på Projektet: Bedre Lys, mere liv, som handler om at sikre et bedre liv for borgere      med synsvanskeligheder via optimal lyssætning.
3)Transport
4)Århusvej
Indstilling
Centerchefen for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at meddelelserne tages til efterretning.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 2. oktober 2017:
Fraværende: 
Orienteringerne vedr. Task Force og Projektet Bedre Lys blev taget til efterretning.
Meddelelserne:
Transport og Århusvej udsættes til ekstraordinært Udvalgsmøde den 10. oktober 2017.

8. Eventuelt (O)

8.     Eventuelt (O)

Sagsnr.: 330-2017-6670                 Dok.nr.: 330-2017-346456                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 2. oktober 2017:
Fraværende: 
Der indkaldes til ekstraordinært udvalgsmøde den 10. oktober 2017 kl. 15.00