Kompetence: Klima- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Klima- og Miljøudvalget kan beslutte, om der skal gives fornyede tilladelser til vandindvinding til SK Vand A/S som ansøgt og på det foreliggende grundlag.
Sagens indhold
SK Vands tilladelser til vandindvinding er udløbet. SK Vand har sendt ansøgninger om fornyede tilladelser til at indvinde vand fra deres i alt 8 kildepladser. Kildepladsernes beliggenhed er vist på bilag 1. Skemaet nedenfor viser størrelsen på de gamle tilladelser og på de ansøgte tilladelser, den gennemsnitlige indvinding de seneste 3 år samt antallet af boringer for de 8 kildepladser.
Kildeplads | Gammel tilladelse m3/år | Ansøgt tilladelse m3/år | Gennemsnitlig indvinding 2018-2020 | Antal boringer |
Valbygård | 1.900.000 | 1.908.000 | 1.496.811 | 13 |
Hovedværket | 600.000 | 384.000 | 352.831 | 2 |
Gl. Brorup | 400.000 | 90.000 | 60.220 | 5 |
Jernbjerg | 400.000 | 480.000 | 282.940 | 2 |
Erdrup | 1.075.000 | 672.000 | 642.471 | 9 |
Forlev | 525.000 | 300.000 | 274.635 | 3 |
Nordre | 1.475.000 | 1.026.000 | 764.410 | 7 |
Vestre | 250.000 | 126.000 | 84.592 | 5 |
Sum | 6.625.000 | 4.986.000 | 3.958.911 | 46 |
Grundvandet bliver behandlet til drikkevand på 4 vandværker, Valbygård, Erdrup, Nordre og Vestre. De fornyede tilladelser skal som udgangspunkt meddeles med en gyldighed på 30 år.
Vandmængde
SK Vand leverer ca. 75 % af alt drikkevand i Slagelse Kommune. SK Vands samlede vandindvinding fra de 8 kildepladser har de seneste år været knapt 4 mio. kubikmeter/år. Hvis tilladelserne fornys som ansøgt, vil SK Vand have en buffer på ca. 1 mio. kubikmeter/år (nuværende forskel mellem faktisk indvinding og tilladt indvinding). Denne buffer skal dække øget behov for vand til borgere og erhverv i SK Vands eget forsyningsområde samt behov for hel eller delvis forsyning af de private vandværker. SK Vand fungerer allerede de facto som forsyningssikkerhed for en del af de private vandværker. Det er forventningen, at behovet for, at SK Vand (støtte)forsyner de private vandværker, vil stige i løbet af de kommende 30 år. I vandbehovsprognosen, der ligger til grund for de fornyede tilladelser, er der regnet med, at SK Vand skal kunne levere op til 2/3-del af den vandmængde, som de private vandværker leverer i dag.
Vandindvinding kan trække saltholdigt vand op fra dybtliggende jordlag og dermed hæve grundvandets indhold af salt (klorid). Med den nuværende viden vil det ikke være bæredygtigt i forhold til klorid at indvinde en større vandmængde end ansøgt fra de eksisterende boringer på de eksisterende kildepladser.
Vandkvalitet
SK Vand har to væsentlige udfordringer i forhold til kvaliteten af det grundvand, de indvinder - klorid og nedbrydningsprodukter fra pesticider. På de to største kildepladser er det så uheldigt, at de boringer, som man kan indvinde mest vand fra i forhold til klorid, også er de boringer, der har indhold af nedbrydningsprodukter fra pesticider. Med korrekt styring er det dog muligt for SK Vand at indvinde den ansøgte vandmængde og samtidig producere drikkevand, der overholder kvalitetskravene. Vandbehandlingen på SK Vands 4 vandværker fungerer tilfredsstillende, og SK Vand leverer drikkevand, der overholder kvalitetskravene til drikkevand.
Konsekvenser for miljø/natur
Der er tale om at fortsætte vandindvindingen fra eksisterende boringer. Vandindvindingen på de nuværende kildepladser har typisk foregået i ca. 50 år eller længere, på 3 kildepladser i næsten 100 år. Indvindingen på alle kildepladser har tidligere været på niveau med eller større end den nu tilladte indvinding. De fornyede tilladelser til vandindvinding vil derfor ikke medføre nogen ændret påvirkning af omgivelserne. I det omfang, at vandindvindingen påvirker beskyttede naturtyper, vil påvirkningen være den samme som hidtil. Tilsvarende gælder, at fornyelsen af tilladelserne ikke vil medføre nogen ændret påvirkning af yngle- og rasteområder for særligt beskyttede arter (Bilag IV-arter). Det er vurderet, at de fornyede tilladelser ikke er til hinder for, at vandløb, som er målsat i vandområdeplanen, vil kunne opfylde deres miljømål.
Administrationen vurderer, at fornyelsen af tilladelserne til vandindvinding ikke indebærer væsentlige påvirkninger på miljøet, og at der derfor ikke skal udarbejdes en VVM-redegørelse.
Boringsnære beskyttelsesområder (BNBO)
Omkring alle vandværksboring beregnes der et BNBO på grundlag af indvindingstilladelsens størrelse - jo større tilladelse, jo større BNBO. BNBO bliver udpeget i en bekendtgørelse. Folketinget pålagde i 2019 alle kommuner at risikovurderer BNBO på landbrugsjord og forsøge at opnå frivillige aftaler med grundejerne om stop for brug af pesticider i de BNBO, hvor beskyttelse er nødvendig. Slagelse Byråd har på møder den 25/5-2020 og 14/12-2020 besluttet, at erhvervsmæssig brug af pesticider i langt de fleste BNBO skal ophøre. Det skal helst ske ved frivillige aftaler mellem vandforsyningen og grundejer, men hvis det er umuligt, vil kommunen give påbud om at ophøre med at anvende pesticider i BNBO. Selvom tilladelser til vandindvinding hverken indeholder udpegning af BNBO og eller forbud mod brug af pesticider i BNBO, så er tilladelserne grundlaget for begge dele.
Konsekvenser for grundejere/landmænd
Udkast til de fornyede vandindvindingstilladelser har været sendt til høring hos SK Vand samt hos de grundejere, som har en eller flere af SK Vands indvindingsboringer placeret på deres jord. Udkastene fremgår af bilag 2-5. Kommunen har modtaget høringssvar fra SK Vand, fra ejeren af en villahave, hvor en enkelt boring er placeret, samt fra 2 jordbrugere, som begge ejer store landbrugsarealer og hvor henholdsvis 2 og 14 af SK Vands boringer er placeret på deres jord. Høringssvarene er samlet og kommenteret i en hvidbog, se bilag 6. De væsentligste indvendinger i mod udkastene til de fornyede tilladelser omhandler boringernes placering og tilladelsens størrelse, eller rettere de forventede begrænsninger i anvendelsen af pesticider i de BNBO, som tilladelserne medfører. Grundejerne ønsker dels, at der gives tilladelser til at indvinde en mindre vandmængde, dels at alle eller udvalgte boringer på deres jord sløjfes eller flyttes til en anden placering.
Flytning af boringer - etablering af nye kildepladser
Det er vanskeligt, tidskrævende og dyrt at flytte vandforsyningsboringer. Det er langt fra alle steder, at det er muligt at indvinde grundvand i den nødvendige mængde og kvalitet til drikkevand. Indvinding af grundvand vil i varierende grad påvirke omgivelserne, herunder beskyttede naturtyper. Påvirkningen afhænger af de lokale forhold, særligt af hvor god adskillelse, der i mellem grundvandsmagasin og terræn. Placering af indvindingsboringer i "nye" områder med våd natur kan være i konflikt med hensynet til beskyttet natur. Forundersøgelser kan være både dyre og tidskrævende. Selvom det lykkes at finde et egnet borested, er det langt fra sikkert, at det er muligt at opnå en aftale med grundejer om at bore. Prisen på en ny vandværksboring kan være i omegnen af 1 mio. kr. afhængig af boredybde, boretilsyn mv. Hvis boringen placeres langt fra eksisterende boringer/vandværk, vil der her ud over være betydelige udgifter til råvandsledning, strømforsyning og styring.
SK Vand har gennem flere år arbejdet på at etablere en ny kildeplads. Der er dog endnu ikke opnået endelig aftale med grundejer. Indvindingsforholdende er heller ikke helt så lovende, som forventet. Der går derfor minimum et par år, før der kan indvindes vand til drikkevandsforsyning fra den nye kildeplads. Etableringen af kildepladsen kan trække yderligere ud, hvis de nødvendige tilladelser påklages.
Retligt grundlag
Vandforsyningslovens §§ 20-21, lovbekendtgørelse nr. 1450 af 05/10/2020. Tilladelser til vandindvinding og vandbehandling gives med hjemmel i denne lov.
Miljøvurderingslovens § 21, lovbekendtgørelse nr. 1976 af 27/10/2021. Screeningsafgørelse om VVM pligt/ikke-VVM pligt træffes efter denne lov.
Handlemuligheder
Det politiske råderum er begrænset. SK Vand A/S har ret til at få fornyet tilladelserne til vandindvinding. Det fremgår af vandforsyningslovens § 22, stk. 2: "Når en vandindvindingstilladelse bortfalder som følge af en tidsbegrænsning, skal en ny tilladelse meddeles i det omfang, der fortsat er behov for vandindvinding, medmindre samfundsmæssige hensyn, jf. § 1 og § 2, er til hinder herfor."
Desuden er drikkevandet fra SK Vand uundværligt for vandforsyningen i Slagelse Kommune. Derfor er det ikke et spørgsmål om, der skal gives fornyede tilladelser til vandindvinding men om,
- hvor store tilladelserne skal være,
- på hvilke vilkår tilladelserne skal gives.
Vurdering
Administrationen vurderer, at der på grundlag af den nuværende viden ikke kan gives tilladelse til større indvinding end ansøgt fra de eksisterende boringer, når indvindingen samtidig skal være bæredygtig i forhold til klorid. Det vil være muligt at give tilladelse til en mindre indvindingsmængde end ansøgt, men det vil gøre SK Vand mere sårbar overfor ændringer i grundvandskvaliteten, f.eks. fund af nye forureninger eller øget indhold af klorid i grundvandet. Det vil samtidig reducere SK Vands mulighed for at levere vand til ny vandforbrugende industri samt at fungere som forsyningssikkerhed for de private vandværker. SK Vand bør høres om konsekvenserne ved en reduceret tilladelse, inden der træffes beslutning om dette, hvis udvalget ønsker at gå den vej. Administrationen vurderer, at størrelsen af bufferen i den samlede tilladelse er passende, eller i underkanten for en vandforsyning af SK Vands størrelse og betydning, og med de forventninger, der er til selskabet. Administrationen anbefaler, at der gives tilladelse til fornyet vandindvinding til den ansøgte vandmængde.
Vilkårene i udkastene til fornyede tilladelser er overordnet set de samme, som stilles til andre store vandforsyninger i Danmark. På baggrund af de naturgivne udfordringer med klorid på flere af SK Vands kildepladser, er der stillet et særligt vilkår om, at SK Vand med højest 5 års mellemrum skal vurdere, om vandindvindingen fortsat er bæredygtig i forhold til klorid. Administrationen anbefaler, at der gives tilladelse til fornyet vandindvinding på det foreliggende grundlag og med de vilkår, som fremgår af udkastene til fornyede tilladelser med enkelte tilføjelser. Administrationen har på baggrund af høringssvarene fra grundejerne fjernet forbuddet mod at anvende gødning i fredningsbælterne ved Vestre Vandværk samt stillet vilkår om, at SK Vand skal redegøre for fordele og ulemper ved at sløjfe boringen DGU nr. 215.1036 på Nordre Kildeplads og redegøre for fordele og ulemper ved at flytte boringerne DGU nr. 215.919 på Nordre Kildeplads og DGU nr. 210.913 på Valbygård Kildeplads. Administrationen vurderer, at det ikke helt kan udelukkes, at det kan være en fordel, også for SK Vand at sløjfe hhv. flytte de nævnte boringer, og derfor relevant at tvinge SK Vand til at undersøge dette nærmere. Hvis det viser sig fordelagtigt at flytte en boring, vil administrationen give de nødvendige tilladelser.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående konsekvenser
Byrådet har på møder den 25. maj 2020 og 14. december 2020 truffet beslutning om indsats overfor erhvervsmæssig brug af pesticider i BNBO. Administrationen har på den baggrund påbegyndt forhandlinger med grundejerne indenfor de fleste BNBO omkring SK Vands boringer. Målet er at gøre BNBO sprøjtefrie gennem frivillige aftaler med grundejerne. I forhold til dette arbejde er det uholdbart, at der ikke er gældende indvindingstilladelser til SK Vand og dermed til de boringer, som BNBO er udpeget omkring.
Indstilling
Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,
- at Klima- og Miljøudvalget giver fornyede tilladelser til vandindvinding til SK Vand A/S på det foreliggende grundlag og som ansøgt af SK Vand A/S, dog med supplerende vilkår om, at SK Vand skal redegøre for fordele og ulemper ved at nedlægge hhv. flytte enkelte boringer.