5. SBI - ansøgning om vederlagsfri brug af Slagelse Stadion (B)
5. SBI - ansøgning om vederlagsfri brug af Slagelse Stadion (B)
Sagsnr.: 330-2016-48171 Dok.nr.: 330-2016-526075 Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal tage stilling til
SBIs ønske om at kunne bruge Slagelse Stadion vederlagsfrit til klubbens
hjemmekampe i Sjællandsserien.
Baggrund
SBI har en vision om med støtte
fra kommunen og erhvervslivet at genrejse fodbolden i Slagelse, så byen og
Vestsjælland på sigt igen kan få et hold i Superligaen. For at kunne realisere
denne vision ønsker SBI, at kommunen stiller Slagelse Stadion vederlagsfrit til
rådighed, når klubben spiller hjemmekampe i
Sjællandsserien, herunder benytter følgende faciliteter: Omklædningsrum under
Ny Tribune, scoreboards, salgsboder, højtaleranlæg og publikumstoiletter.
Derudover har SBI sendt en liste
med yderligere ønsker, hvoraf administrationen har kunnet tilgodese flere af
dem, bl.a. ønsket om egne omklædningsfaciliteter og nye boldrum.
I forårssæsonen har SBI betalt for
at bruge Slagelse Stadion til førsteholdets kampe. SBI har imidlertid stillet
spørgsmålstegn ved rimeligheden i dette med henvisning til retningslinjerne for
fritidsområdet i Slagelse Kommune. Administrationen har derfor til brug for
behandlingen af denne sag indhentet en vurdering fra kommunens jurister, som
SBI også har fået tilsendt.
Juridisk vurdering:
Den foreningsaktivitet, som
kommunen kan støtte indenfor rammerne af Folkeoplysningsloven, er
foreningsaktivitet for foreningens medlemmer med det formål at styrke
fællesskabet i foreningen. Kommunen kan jf. Folkeoplysningsloven stille
overskudskapacitet (ledige kommunale faciliteter) til rådighed for godkendte
folkeoplysende foreninger.
Det er kommunen, som afgør, hvad
der er kommunal overskudskapacitet. Foreningerne kan ønske en bestemt
facilitet, men det er kommunen, som beslutter, om den kan stilles til rådighed.
Til gengæld skal det være gratis for foreningen, når kommunen med baggrund i Folkeoplysningsloven
stiller lokaler og faciliteter til rådighed for foreningen.
Kommunens topfaciliteter, som fx
Slagelse Stadion (både bane og Ny Tribune) indgår som hovedregel ikke i den pulje
af faciliteter, hvorfra der sker tildeling af banetider og lokaler til
foreninger iht. Folkeoplysningsloven. Det skyldes, at brugen af disse
faciliteter typisk er særlig omkostningsfuld for kommunen, og at behovet for
tildeling af fast banetid kan dækkes gennem anvisning af andre faciliteter, der
er egnet til aktiviteten og dennes niveau.
I forbindelse med
foreningsaktivitet for foreningens medlemmer kan der være behov for
lejlighedsvis at afholde fx stævner, hvor der er brug for andre rammer, fx
kommunens topfaciliteter. Disse kan stilles til rådighed inden for rammerne af
Folkeoplysningsloven. Men det er et krav jf. Folkeoplysningsloven, at
faciliteterne ikke benyttes til egentlig overskudsgenererende virksomhed.
Arrangementet skal med andre ord hvile i sig selv.
Det betyder, at topfaciliteterne,
ligesom kommunens øvrige faciliteter, udelukkende kan stilles til rådighed som
ramme for foreningsaktiviteter for foreningens medlemmer. Det vil sige uden fx salgsboder
og andre særlige faciliteter, som henvender sig til andre end selve deltagerne
i foreningsaktiviteten. Det væsentlige i forhold til Folkeoplysningsloven er
således aktiviteternes indhold, herunder kredsen af deltagere. Selve det, at en
forening har aktiviteter, betyder ikke, at disse aktiviteter automatisk er
omfattet af Folkeoplysningsloven.
Når der er tale om aktiviteter,
som ligger udenfor Folkeoplysningslovens område, stiller kommunen udelukkende
faciliteter til rådighed på privatretligt grundlag. Det vil sige, at kommunen
lejer faciliteten ud til klubben/arrangøren til markedsprisen, således at
kommunen får dækket sine omkostninger ved brugen af faciliteten.
Kommunens jurister vurderer, at
SBIs brug af stadion ikke er omfattet af Folkeoplysningsloven, da klubbens brug
af faciliteten også handler om indtægtsgenererende formål (fx salg af mad og
drikke og salg af reklamer). Det vil sige, at det er udlejning på privatretligt
grundlag og ikke udlån af faciliteter indenfor rammerne af Folkeoplysningsloven.
Hvis kommunen har hjemmel til at
støtte aktiviteterne og ønsker at gøre det, kan udlejningen ske med hel eller
delvis nedsat lejebetaling. Dette er i givet fald en politisk afgørelse i
forhold til den enkelte ansøgning. Hel eller delvis nedsættelse af
markedslejen/lejebetalingen kan dog kun ske, hvis det vurderes, at aktiviteten
understøtter et lovligt kommunalt formål og kommer det brede fællesskab i
kommunen til gode. Derudover må støtten ikke overstige den kapitaliserede
merværdi for kommunens borgere.
Driftsudgifter ved Slagelse Stadion:
Ifølge Kommunale Ejendomme koster det 614.985 kr. om året at
drifte Ny Tribune på stadion. Dertil skal lægges 130.000 kr. om året fra det
nuværende indtægtsbudget for stadion.
Entreprenørservice anslår, at de bruger i alt 279.315 kr. på
drift af stadionbanen i 2016. Disse omkostninger dækker bl.a. pleje af banen
samt indkøb af græsfrø, gødning og linjemaling.
Derudover koster det 900 kr. at opkridte/klargøre banen til
en kamp. Hvis SBI spiller fx 16 hjemmekampe på et kalenderår, vil udgiften til klargøring
af banen således beløbe sig til 14.400 kr.
Endelig er der udgifter til forbrug. Udgifterne til banelys
var 33.419,74 kr., da FCV spillede i Superligaen, mens udgifterne til banevarme
var 694.711,63 kr. Selv når banevarmen ikke anvendes, er der høje tomgangsudgifter
til anlægget og forsyningsselskab (ca. 400.000 kr.).
Hvad betaler SBI for brug af stadionanlæg:
SBI har pt. en specialaftale med kommunen og betaler således
ikke den af Byrådet fastsatte takst for brug af stadionanlægget.
Jf. aftalen skal SBI betale i alt 3.239 kr. pr. kamp i
grundleje. I lejen er indeholdt brug af stadionbane, omklædningsfaciliteter i
Ny Tribune, speakerrum, salgsboder, scoreboard, strøm, rengøring m.m. Ved brug
af lysanlæg skal klubben betale 500 kr. pr. tændt time.
Hvis SBI ønsker at anvende stadionlounge i Ny Tribune koster
det 2.000 kr. pr. kamp. SBI har dog foreløbig kun benyttet stadionloungen til
hjemmekampen den 21/8 2016.
Det er administrationens opfattelse, at ovennævnte priser er
i den lave ende, da alene klargøring af bane til kamp samt rengøring af
omklædningsrum efter kampen beløber sig til 1.700 kr. Dertil kommer øvrige
udgifter til drift af stadionbane, Ny Tribune samt forbrug.
Allerede planlagte/forventede fremtidige arrangementer på
Slagelse Stadion:
Der er pt. 14 planlagte/forventede arrangementer på Slagelse
Stadion i det kommende år. Heraf tegner SBIs turneringskampe sig for de 11. De
tre andre arrangementer vedrører amerikansk fodbold (afvikles den 1/10-2/10 og
den 25/6) og Asylligaen (afvikles den 29-30/10).
Retligt
grundlag
Folkeoplysningslovens § 1 og 14 samt kommunalfuldmagtens
principper om, hvilke aktiviteter kommunen lovligt kan støtte.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og
Turismeudvalget kan:
a) Beslutte, at SBI
vederlagsfrit kan gøre brug af Slagelse Stadion til deres kampe.
b) Beslutte, at SBI
skal betale leje for brug af Slagelse Stadion til deres kampe.
Vurdering
Administrationen vurderer, at SBIs brug af stadion ligger
uden for rammerne for udlån af faciliteter iht. Folkeoplysningsloven, idet SBI
har salgsboder på stadion til deres kampe, ligesom klubben ønsker at sælge
bandereklamer til kampene. Derfor kan kommunen kun
stille stadion til rådighed på privatretligt grundlag (udleje af stadion til
SBI til markedsprisen).
Administrationen vurderer derfor, at SBI skal betale leje
for brug af Slagelse Stadion til deres kampe. Denne vurdering skal også ses i
lyset af de høje driftsomkostninger, der er ved stadionanlægget i Slagelse,
herunder ved afvikling af fodboldkampe. Såfremt kommunen ikke skal finansiere
alle driftsomkostninger til stadionanlægget selv, er det en forudsætning, at
der opnås indtægter gennem udleje af stadion. Netop udleje af stadion vurderes
at være i fin tråd med de af udvalget vedtagne præmisser for fremtidig
anvendelse af stadion (at kommunen ikke skal anvende flere penge på anlægget,
end den hidtil har gjort, gerne færre).
Såfremt udvalget godkender SBIs ønske om vederlagsfri brug
af Slagelse Stadion, finder administrationen det sandsynligt, at andre
geografisk nærliggende klubber også vil fremsende ønsker/krav om at anvende
stadionanlægget gratis til deres turneringskampe/stævner. Flere klubbers
vederlagsfri brug af stadion vil tilmed øge driftsudgifterne.
Endelig vurderer administrationen, at kommunen i forvejen
understøtter SBI ved at opkræve en lav leje af klubben set i forhold til både
takstblad og driftsomkostninger ved stadion.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Såfremt SBI får lov at anvende stadion gratis til deres
kampe, vil det betyde, at kontoen til drift af idrætsfaciliteter belastes
yderligere. Afhængigt af udlånets omfang kan det få den konsekvens, at de
øvrige faciliteter i kommunen ikke vil kunne driftes på samme niveau som nu.
Derudover kan det ikke udelukkes, at det på sigt i værste fald kan få
personalemæssige konsekvenser hos Entreprenørservice.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.
at Udvalget beslutter, om SBI skal betale leje for brug af Slagelse Stadion
til kampe.
Beslutning i Kultur-,
Fritids- og Turismeudvalget den 3. oktober 2016:
Fraværende:
ingen
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget tiltrådte
indstillingen.