Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget (2014-2017) – Referat – 3. oktober 2016



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2013-106364             Dok.nr.: 330-2016-132579                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Dagsordenen godkendes
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 3. oktober 2016:
Fraværende:  ingen
Godkendt.

2. Orientering fra udvalget samt inspirationsopsamling fra konferencer mv. (B)

2.     Orientering fra udvalget samt inspirationsopsamling fra konferencer mv. (B)

Sagsnr.: 330-2013-106407             Dok.nr.: 330-2016-132595                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Orientering fra formanden og udvalgets øvrige medlemmer samt inspirationsopsamling fra deltagelse i konferencer mv.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 3. oktober 2016:
Fraværende:  ingen
Til efterretning.
Der har været mange aktiviteter i den forløbne måned, som udvalget har deltaget i.
Bookingsystemet blev drøftet ift. dets smidighed og brugervenlighed.
Team Danmark-aftalen blev drøftet. Lis Tribler spurgte til, hvor den er politisk godkendt. Centerchefen fremhævede, at det fremgår af idrætspolitikken, som er godkendt i Byrådet, at Slagelse Kommune vil være Team Danmark Kommune.

3. Centerets orientering til Udvalget (O)

3.     Centerets orientering til Udvalget (O)

Sagsnr.: 330-2013-106411             Dok.nr.: 330-2016-132611                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Udvalget informeres hermed om alle puljer på kultur-, fritids- og turismeområdet. Bilagene over forbrug på de konkrete puljer er ajourført op til deadline for udsendelse af dagsorden.
KULTUR:
Pulje
Forbrug
Restbudget
Puljen til kulturelle formål
2.455.505
2.366.900
88.605
FRITID:
 
 
 
Idræts- og Fritidspuljen
658.842
627.448
31.394
Markedsføringspuljen
979.871
979.645
225
Puljen til selvorganiserede
223.801
61.969
161.831
Udviklingspuljen (FOU)
220.000
58.328
161.672
TURISME:
 
 
 
Toppen af Østersøen (overført fra 2015)
500.000
0
*500.000
Event Slagelse (overført fra 2015)
Anvendt til oplevelsesbaseret forretningsudvikling.
420.000
420.000
0
Turismepulje (399.000 kr. overført fra 2015)
845.557
426.800
418.757
*Heraf skal eksterne midler, som Slagelse Kommune er modtaget forud, tilbagebetales – ca. 70.000 kr.
Kulturområdet:
Planlægningsmøde vedr. Bibliotekspolitisk Topmøde 2017:
I 2017 er Slagelse Bibliotekerne vært for Bibliotekspolitisk Topmøde, der har arbejdstitlen ”Det sociale bibliotek, dannelse og deltagelse”. Topmødet finder sted den 30-31/3 2017.
Onsdag den 2. november deltager udvalgsformanden, centerchefen og bibliotekschefen derfor i et planlægningsmøde på Slagelse Bibliotek, der også får deltagelse af Dansk Biblioteksforenings formand og souschef.
Til planlægningsmødet vil Dansk Biblioteksforening præsentere rammerne for Topmødet og det foreløbige programudkast. Herefter vil programindhold og kommunens vinkler og ønsker til topmødet blive drøftet. Sidstnævnte kunne fx være en kulturudflugt og et arrangement umiddelbart før festaftenen, der kan indeholde et særligt kulturelt indslag.
I det foreløbige programudkast for topmødet er der indlagt taler ved bl.a. borgmesteren samt formanden for Børne- og Kulturudvalget i KL.
Kulfyret, Korsør
Kulfyret trænger til vedligehold og er pakket ind i presenning for at skåne det mod vejr og vind. Trappen fra stien langs kysten trænger til vedligehold og mangler flere trin. Lågen i hegnet langs stien har derfor været låst, men lågen har været udsat for hærværk og er løsnet fra beslagene. Hegnet langs stien er ligeledes i dårlig stand. På arealerne omkring fyret har beplantningen bredt sig.
Kulfyret er fredet og ligger på kommunal grund yderst på pynten op ad privat grund med den tidligere fyrmesterbolig. Der er tinglyst adgangsvej til Kulfyret fra Lygtebakken.
Kulfyret er med på listen i sagen vedr. disponering af kulturarvsmidler.
Isbådsmuseet på Halsskov Rev
Isbådsmuseet er renoveret i 2013-14, hvor facaden blev afrenset for beton og efterfølgende opbygget med jurakalkmørtel. I 2014 blev facaden kalket fire gange.
Center for Kommunale Ejendomme oplever fortsat udfordringer med, at kalken ikke vil binde flere steder på murværket på grund af påvirkningen af salt. Teknisk set har murstenene ingen skal længere og er fyldt med salt. Bygningen står på saltvandsbund og suger salt til sig hele året. Der er ekstra udfordringer, da bygningen ikke har fugtspærre og på grund af oversvømmelser ca. hvert 10. år.
Bygningen kalkes hvert år, men det må forventes, at facaden vil fremstå med områder, der ser ubehandlede ud.
Brune turistskilte ved motorvejen
Kulturafdelingen har deltaget i Transport- og Bygningsministeriets fyraftensmøde i regionen om flere turistskilte ved motorvejsafkørslerne. Den tidligere forsøgsordning gøres permanent og dermed bibeholdes bl.a. de nuværende turistskilte om Vikingeborgen Trelleborg ved afkørsel 40a.
Ministeriet arbejder på bekendtgørelse om projektet. Bekendtgørelsen forventes vedtaget i begyndelsen af oktober. Herefter bliver ansøgningsfristen annonceret, og det regionale udvalg behandler herefter ansøgninger fra forlystelser, attraktioner, kommuner m.fl. om nye skilte. Der bliver mulighed for ét skilt ved hver afkørselsrampe, dvs. to skilte ved de fleste afkørsler i hele landet. Attraktioner og seværdigheder, der kan indgå i skiltningen, skal ligge inden for 15 kilometers kørselsafstand fra motorvejsafkørslen. Attraktionerne betaler selv for opsætningen af skiltene. Pris 70.000 kr. pr. stk., dvs. 140.000 kr. for to skilte ved én afkørsel.
Kulturafdelingen arbejder på turistskilte om Korsør Fæstning ved afkørsel 42.
Fritidsområdet:
Udvikling af stadionområdet
Der er blevet afviklet to interessenthåndteringsarrangementer ifm. udviklingsplaner for stadionområdet i Slagelse. Til det første arrangement (29/9) blev alle foreninger med tilknytning til området samt repræsentanter for de selvejende haller i området indbudt. Til det andet arrangement (6/10) bliver virksomheder og interesseorganisationer indbudt.
Opfølgning vedr. Slagelse svømmehaller
Begge kommunens svømmehaller er i en god udvikling, for så vidt angår besøgstal. Sammenlignes perioden 1/8-15 til 26/9-15 med samme periode i 2016 er der fremgang i antal børn og pensionister i Korsør Svømmehal og i antallet af voksne i Slagelse Svømmehal.
TV2 Øst Løbet 2017
Slagelse Kommune har fået værtskabet for TV2 Øst Løbet den 7. maj 2017. Løbet afvikles med start og slut i centrum af Slagelse, hvor der skal afvikles forskellige aktiviteter i tæt samarbejde med lokale foreninger. Distancerne er 2 km, 5 km, 10 km og ½ maraton og som noget nyt: stavgang!
Slagelse Motion står som lokal værtsforening, og løbet er desuden et samarbejde mellem DGI, TV2 Øst og Slagelse Kommune, Fritidsafdelingen.
Løbet afvikles for 10. gang i 2017.
Opstart af Fun2Move:
Fritidsafdelingen har i samarbejde med foreningerne Marievang IF og Slagelse Svømmeklub startet Fun2Move op, der er et foreningstilbud til børn og unge i alderen 8-14 år.
Fun2Move henvender sig til børn og unge, der ikke er vant til at bevæge sig, er i risiko for overvægt og kan have det svært på et almindeligt foreningshold. Fun2Move er et foreningshold, der rummer og har plads til alle.
Det er således et tilbud, der er i fin tråd med kommunens idrætspolitik, der bl.a. har som mål at styrke idræt og bevægelse hos ikke-idrætsvante borgere.
Fun2Move startede op den 5. september med omkring 30 deltagere.
Turismeområdet:
Skælskør Bykontor
Den 5. september 2016 bevilgede Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget et lån på 80.000 kr. til Skælskør Bykontor på grund af de aktuelle økonomiske udfordringer, som er opstået i forbindelse med sygdom blandt personalet. Skælskør Bykontor har efterfølgende kontaktet kommunens administration og oplyst, at man arbejder på at reducere kontorets udgifter. Man vil derfor gerne vente med at optage lån, til man har overblik over økonomien og kender det eksakte beløb, som man behøver at låne. Skælskør Bykontor vurderer, at man vil få brug for et betydeligt mindre lån end de 80.000 kr., som Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget har afsat til formålet. 
Ny strategi på vej for Visit Vestsjælland
Bestyrelsen for Visit Vestsjælland er i gang med at udarbejde ny strategi for selskabet. I den forbindelse er der afholdt to temadage, hvor både centerchef og direktør for området deltog. Strategien for Visit Vestsjælland vil give anledning til en drøftelse af, hvordan den lokale turismeindsats i kommunerne skal udmøntes.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 3. oktober 2016:
Fraværende:  ingen
Til efterretning.
Udvalget ønsker flere skilte, der informerer om de forskellige attraktioner i kommunen på dansk, tysk og engelsk. Derudover ønsker udvalget, at basisforhold, som fx toiletfaciliteter, er i orden ved de største attraktioner.

4. Udviklingsprojekter på Kultur-, Fritids- og Turismeområdet (B)

4.     Udviklingsprojekter på Kultur-, Fritids- og Turismeområdet (B)

Sagsnr.: 330-2016-10084               Dok.nr.: 330-2016-527740                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal drøfte forslag til projekter inden for kultur-, fritids- og turismeområdet og træffe beslutning om, hvilke projekter der skal iværksættes.
Baggrund
I forlængelse af sag på det seneste møde i udvalget om disponering af uforbrugte midler til projektet Toppen af Østersøen ønskede udvalget et samlet overblik over forslag til projekter og midler hertil på det samlede kultur-, fritids- og turismeområde.
Ved disponeringen af mindreforbrug fra 2015 besluttede udvalget at reservere en buffer til endelig beslutning sidst på året. Midler til projekter på området udgør således:
Buffer af overførte midler fra 2015, kulturområdet                       466.000  kr.
Buffer af overførte midler fra 2015, fritidsområdet                         39.000  kr.
Uforbrugte midler, Toppen af Østersøen                                      409.920  kr.
I alt                                                                                                         914.920   kr.
Kultur:
Beløb
Beskrivelse
Isensteinsamlingen
    120.000
Formidlingsprojekt om Isenstein i samarbejde med foreningen Isenstein. Research samt formidlingsmateriale på både dansk og tysk.
Udmøntning af kulturstrategi
    300.000
Proces i forhold til at skabe rammerne for at udmønte ny kulturstrategi – i samarbejde med Kulturrådet
Elevator Kulturhus
    500.000
KFT har tidligere bevilget 500.000 kroner til en elevator til Kulturhuset i Korsør. Imidlertid mangler der finansiering på yderligere 500.000 kroner.
Elevatoren vil gøre det muligt for gangbesværede at benytte lokalerne på de øverste etager i huset.
Unge "Event"
200.000
KFT-udvalget har tidligere ytret ønske om udvikling af en unge event, der er en tilbagevendende begivenhed for unge i Slagelse.
Fritid:
Stadionaktiviteter
    200.000
Finansiering af nye stadionaktiviteter. Opgradering af eventfaciliteter.
Slagelse Outdoorcenter
    350.000
Slagelse Outdoorcenter - forundersøgelser, tegninger, interessenthåndtering m.m. Jf. Idrætspolitikkens handleplan samt Byen møder vandet og Kyst- og Naturturisme
Turisme
Kyst- og Naturturisme
 200.000
Til udvikling af aktiviteter i sæson 2017 som opfølgning på de erfaring, der er gjort i 2016.
Bien
10.000
Renovering af galease - Korsør Produktions Højskole. I budgetforliget 2017-2019 er der bevilget 3,4 mio. kr. til projektet.
Retligt grundlag
Principperne i Kommunalfuldmagten, der giver kommunen mulighed for at iværksætte initiativer og projekter inden for kultur-, fritids- og turismeområdet til gavn for borgere og turister.
Handlemuligheder
Udvalget kan drøfte forslagene og beslutte, hvilke projekter der skal iværksættes.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at udvalget drøfter forslagene og træffer beslutning om, hvilke projekter der skal iværksættes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget drøfter forslag til disponering af frie midler og træffer beslutning om, hvilke projekter der skal iværksættes.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 3. oktober 2016:
Fraværende:  ingen
Sagen udsat til november-mødet.

5. SBI - ansøgning om vederlagsfri brug af Slagelse Stadion (B)

5.     SBI - ansøgning om vederlagsfri brug af Slagelse Stadion (B)

Sagsnr.: 330-2016-48171               Dok.nr.: 330-2016-526075                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal tage stilling til SBIs ønske om at kunne bruge Slagelse Stadion vederlagsfrit til klubbens hjemmekampe i Sjællandsserien.
Baggrund
SBI har en vision om med støtte fra kommunen og erhvervslivet at genrejse fodbolden i Slagelse, så byen og Vestsjælland på sigt igen kan få et hold i Superligaen. For at kunne realisere denne vision ønsker SBI, at kommunen stiller Slagelse Stadion vederlagsfrit til rådighed, når klubben spiller hjemmekampe i Sjællandsserien, herunder benytter følgende faciliteter: Omklædningsrum under Ny Tribune, scoreboards, salgsboder, højtaleranlæg og publikumstoiletter.
Derudover har SBI sendt en liste med yderligere ønsker, hvoraf administrationen har kunnet tilgodese flere af dem, bl.a. ønsket om egne omklædningsfaciliteter og nye boldrum.
I forårssæsonen har SBI betalt for at bruge Slagelse Stadion til førsteholdets kampe. SBI har imidlertid stillet spørgsmålstegn ved rimeligheden i dette med henvisning til retningslinjerne for fritidsområdet i Slagelse Kommune. Administrationen har derfor til brug for behandlingen af denne sag indhentet en vurdering fra kommunens jurister, som SBI også har fået tilsendt.
Juridisk vurdering: 
Den foreningsaktivitet, som kommunen kan støtte indenfor rammerne af Folkeoplysningsloven, er foreningsaktivitet for foreningens medlemmer med det formål at styrke fællesskabet i foreningen. Kommunen kan jf. Folkeoplysningsloven stille overskudskapacitet (ledige kommunale faciliteter) til rådighed for godkendte folkeoplysende foreninger.
Det er kommunen, som afgør, hvad der er kommunal overskudskapacitet. Foreningerne kan ønske en bestemt facilitet, men det er kommunen, som beslutter, om den kan stilles til rådighed. Til gengæld skal det være gratis for foreningen, når kommunen med baggrund i Folkeoplysningsloven stiller lokaler og faciliteter til rådighed for foreningen.
Kommunens topfaciliteter, som fx Slagelse Stadion (både bane og Ny Tribune) indgår som hovedregel ikke i den pulje af faciliteter, hvorfra der sker tildeling af banetider og lokaler til foreninger iht. Folkeoplysningsloven. Det skyldes, at brugen af disse faciliteter typisk er særlig omkostningsfuld for kommunen, og at behovet for tildeling af fast banetid kan dækkes gennem anvisning af andre faciliteter, der er egnet til aktiviteten og dennes niveau.
I forbindelse med foreningsaktivitet for foreningens medlemmer kan der være behov for lejlighedsvis at afholde fx stævner, hvor der er brug for andre rammer, fx kommunens topfaciliteter. Disse kan stilles til rådighed inden for rammerne af Folkeoplysningsloven. Men det er et krav jf. Folkeoplysningsloven, at faciliteterne ikke benyttes til egentlig overskudsgenererende virksomhed. Arrangementet skal med andre ord hvile i sig selv.
Det betyder, at topfaciliteterne, ligesom kommunens øvrige faciliteter, udelukkende kan stilles til rådighed som ramme for foreningsaktiviteter for foreningens medlemmer. Det vil sige uden fx salgsboder og andre særlige faciliteter, som henvender sig til andre end selve deltagerne i foreningsaktiviteten. Det væsentlige i forhold til Folkeoplysningsloven er således aktiviteternes indhold, herunder kredsen af deltagere. Selve det, at en forening har aktiviteter, betyder ikke, at disse aktiviteter automatisk er omfattet af Folkeoplysningsloven.
Når der er tale om aktiviteter, som ligger udenfor Folkeoplysningslovens område, stiller kommunen udelukkende faciliteter til rådighed på privatretligt grundlag. Det vil sige, at kommunen lejer faciliteten ud til klubben/arrangøren til markedsprisen, således at kommunen får dækket sine omkostninger ved brugen af faciliteten. 
Kommunens jurister vurderer, at SBIs brug af stadion ikke er omfattet af Folkeoplysningsloven, da klubbens brug af faciliteten også handler om indtægtsgenererende formål (fx salg af mad og drikke og salg af reklamer). Det vil sige, at det er udlejning på privatretligt grundlag og ikke udlån af faciliteter indenfor rammerne af Folkeoplysningsloven.
Hvis kommunen har hjemmel til at støtte aktiviteterne og ønsker at gøre det, kan udlejningen ske med hel eller delvis nedsat lejebetaling. Dette er i givet fald en politisk afgørelse i forhold til den enkelte ansøgning. Hel eller delvis nedsættelse af markedslejen/lejebetalingen kan dog kun ske, hvis det vurderes, at aktiviteten understøtter et lovligt kommunalt formål og kommer det brede fællesskab i kommunen til gode. Derudover må støtten ikke overstige den kapitaliserede merværdi for kommunens borgere. 
Driftsudgifter ved Slagelse Stadion:
Ifølge Kommunale Ejendomme koster det 614.985 kr. om året at drifte Ny Tribune på stadion. Dertil skal lægges 130.000 kr. om året fra det nuværende indtægtsbudget for stadion.
Entreprenørservice anslår, at de bruger i alt 279.315 kr. på drift af stadionbanen i 2016. Disse omkostninger dækker bl.a. pleje af banen samt indkøb af græsfrø, gødning og linjemaling.
Derudover koster det 900 kr. at opkridte/klargøre banen til en kamp. Hvis SBI spiller fx 16 hjemmekampe på et kalenderår, vil udgiften til klargøring af banen således beløbe sig til 14.400 kr.
Endelig er der udgifter til forbrug. Udgifterne til banelys var 33.419,74 kr., da FCV spillede i Superligaen, mens udgifterne til banevarme var 694.711,63 kr. Selv når banevarmen ikke anvendes, er der høje tomgangsudgifter til anlægget og forsyningsselskab (ca. 400.000 kr.).
Hvad betaler SBI for brug af stadionanlæg:
SBI har pt. en specialaftale med kommunen og betaler således ikke den af Byrådet fastsatte takst for brug af stadionanlægget.
Jf. aftalen skal SBI betale i alt 3.239 kr. pr. kamp i grundleje. I lejen er indeholdt brug af stadionbane, omklædningsfaciliteter i Ny Tribune, speakerrum, salgsboder, scoreboard, strøm, rengøring m.m. Ved brug af lysanlæg skal klubben betale 500 kr. pr. tændt time.
Hvis SBI ønsker at anvende stadionlounge i Ny Tribune koster det 2.000 kr. pr. kamp. SBI har dog foreløbig kun benyttet stadionloungen til hjemmekampen den 21/8 2016.
Det er administrationens opfattelse, at ovennævnte priser er i den lave ende, da alene klargøring af bane til kamp samt rengøring af omklædningsrum efter kampen beløber sig til 1.700 kr. Dertil kommer øvrige udgifter til drift af stadionbane, Ny Tribune samt forbrug.
Allerede planlagte/forventede fremtidige arrangementer på Slagelse Stadion:
Der er pt. 14 planlagte/forventede arrangementer på Slagelse Stadion i det kommende år. Heraf tegner SBIs turneringskampe sig for de 11. De tre andre arrangementer vedrører amerikansk fodbold (afvikles den 1/10-2/10 og den 25/6) og Asylligaen (afvikles den 29-30/10).
Retligt grundlag
Folkeoplysningslovens § 1 og 14 samt kommunalfuldmagtens principper om, hvilke aktiviteter kommunen lovligt kan støtte. 
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan:
a) Beslutte, at SBI vederlagsfrit kan gøre brug af Slagelse Stadion til deres kampe.
b) Beslutte, at SBI skal betale leje for brug af Slagelse Stadion til deres kampe.
Vurdering
Administrationen vurderer, at SBIs brug af stadion ligger uden for rammerne for udlån af faciliteter iht. Folkeoplysningsloven, idet SBI har salgsboder på stadion til deres kampe, ligesom klubben ønsker at sælge bandereklamer til kampene. Derfor kan kommunen kun stille stadion til rådighed på privatretligt grundlag (udleje af stadion til SBI til markedsprisen).
Administrationen vurderer derfor, at SBI skal betale leje for brug af Slagelse Stadion til deres kampe. Denne vurdering skal også ses i lyset af de høje driftsomkostninger, der er ved stadionanlægget i Slagelse, herunder ved afvikling af fodboldkampe. Såfremt kommunen ikke skal finansiere alle driftsomkostninger til stadionanlægget selv, er det en forudsætning, at der opnås indtægter gennem udleje af stadion. Netop udleje af stadion vurderes at være i fin tråd med de af udvalget vedtagne præmisser for fremtidig anvendelse af stadion (at kommunen ikke skal anvende flere penge på anlægget, end den hidtil har gjort, gerne færre).
Såfremt udvalget godkender SBIs ønske om vederlagsfri brug af Slagelse Stadion, finder administrationen det sandsynligt, at andre geografisk nærliggende klubber også vil fremsende ønsker/krav om at anvende stadionanlægget gratis til deres turneringskampe/stævner. Flere klubbers vederlagsfri brug af stadion vil tilmed øge driftsudgifterne.
Endelig vurderer administrationen, at kommunen i forvejen understøtter SBI ved at opkræve en lav leje af klubben set i forhold til både takstblad og driftsomkostninger ved stadion.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Såfremt SBI får lov at anvende stadion gratis til deres kampe, vil det betyde, at kontoen til drift af idrætsfaciliteter belastes yderligere. Afhængigt af udlånets omfang kan det få den konsekvens, at de øvrige faciliteter i kommunen ikke vil kunne driftes på samme niveau som nu. Derudover kan det ikke udelukkes, at det på sigt i værste fald kan få personalemæssige konsekvenser hos Entreprenørservice.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Udvalget beslutter, om SBI skal betale leje for brug af Slagelse Stadion til kampe.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 3. oktober 2016:
Fraværende:  ingen
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget tiltrådte indstillingen.

6. Ansøgning om kommunegaranti - Sørby Hallen (B)

6.     Ansøgning om kommunegaranti - Sørby Hallen (B)

Sagsnr.: 330-2016-46506               Dok.nr.: 330-2016-538605                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal beslutte, om de overfor Økonomiudvalget og Byrådet vil anbefale, at kommunen stiller kommunegaranti på 2,4 mio kr. i forbindelse med Sørbyhallens optagelse af lån til 160 m2 tilbygning.
Baggrund
På KFT-udvalgets møde den 5. september 2016 blev det besluttet at udsætte sagen til behandling på mødet den 3. oktober 2016.
Sørbyhallen ønsker at udvide hallen med en tilbygning på 160 m2. Denne tilbygning til hallen skal imødekomme et stort ønske fra Sørbymagle IF om at etablere foreningsfitness. Der er ikke aktuelt mulige rum i og omkring Sørbyhallen, hvori der kan etableres foreningsfitness.
Rådgivende ingeniørfirma MOE A/S har udarbejdet anlægsbudget på grundlag af plan- og facadetegninger fra Tegnestuen Design-Plan. MOE A/S vurderer, at de samlede omkostninger ved etableringen af tilbygningen vil være 2,365 mio.
Nykredit har bekræftet, at de kan stille finansiering til rådighed på 2,4 mio. kr. i forbindelse med udbygning af Sørbyhallen, under forudsætning af at der stilles kommunegaranti. De tager endvidere forbehold for deres vurdering af ejendommen. Er der ikke plads til et realkreditlån på 2,4 mio. kr., er de dog villige til at stille bankfinansiering til rådighed.
Sørbyhallen ser tilbygningen som et af de næste step i ”Sund Sørby Light”, idet der allerede er etableret udendørsfaciliteter i form af krolf- og parkourbane.
Hvad er foreningsfitness – Rapport fra Idrættens Analyseinstitut
I pjecen fra DIF/DGI kan foreninger og andre, der ønsker at vide mere om foreningsdrevne fitnesscentre, læse mere om opstart, uddannelse af trænere, økonomi og lån til maskiner m.v.
IDAN’s rapport beskriver, hvilke erfaringer brugerne af foreningsfitnesscentre har med det at benytte et foreningsdrevet fitnesscenter kontra det at benytte et kommercielt center. Bilag vedlagt.
Administrationen har forelagt spørgsmålet omkring konkurrenceforvridning, hvad angår foreningsfitness versus kommercielle fitnesscentre for kommunens juridiske afdeling, som med udgangspunkt i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning finder det relevant at undersøge markedet, hvad angår antal udbydere, pris, afstand, geografi, brugere m.m. Administrationen har undersøgt markedet på de nævnte parametre og finder ikke, at der i den givne situation forelægger en konkurrenceforvridning.
Tilbygningens anvendelse
Formanden for Sørbyhallens bestyrelse har skriftligt tilkendegivet, at lokalet vil blive stillet til rådighed for Sørbymagle IF i hele perioden, hvor garantien løber.
Regnskab for 2015 for Sørby Hallen
Sørbyhallens regnskab for 2015 udviser et overskud på 79.969 kr. Balancen udviser aktiver for 2.565.594 kr., hvoraf ejendommen repræsenterer en værdi på 423.239 kr.
Kommunal garantistillelse
I forbindelse med kommunal garantistillelse skal kommunen deponere et beløb svarende til lånets hovedstol, når kommunen ikke har ledig låneramme. En garanti på 2,4 mio. kr. vil betyde, at Slagelse Kommune derfor skal deponere et tilsvarende beløb. Beløbet skal finansieres af kassen.
Det deponerede beløb vil blive frigivet med 1/25-del pr. år – eller 96.000 kr. pr. år over 25 år.
Et lån med kommunal garanti må ikke have en længere løbetid end 25 år, og den årlige ydelse udgør 162.000 kr.
Øvrige betingelser for en kommunal garanti:
At lånet ikke er afdragsfrit
At lånet kan optages som et serie- eller annuitetslån
At tilbygningen til hallen kun anvendes til aktiviteter, som Slagelse Kommune lovligt kan støtte
At Slagelse Kommune har en forkøbsret ved ophør af aktiviteter, som Slagelse Kommune lovligt kan støtte, eller såfremt den selvejende hal ikke kan overholde sine forpligtigelser.
At lånets renteprofil er fast rente.
At Sørbyhallen forpligter sig til løbende at sende budgetter og regnskaber til Slagelse Kommune.
At der aflægges anlægsregnskab overfor Slagelse Kommune – lånet må alene anvendes til anlægsprojektet, og evt. overskydende beløb skal anvendes til enten at nedbringe lånet eller nedbringe kommunens deponeringsforpligtigelse.
Retligt grundlag
Den kommunale deponeringsforpligtigelse er reguleret i Bekendtgørelse om kommunernes låntagning og meddelelse af garantier m.v. nr. 1580 af 17. december 2013.
Konkurrenceloven.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan:
A. Anbefale Økonomiudvalget og Byrådet, at kommunen stiller en garanti på 2,4 mio. kr.
B. Meddele afslag på ansøgningen om garantistillelse
Vurdering
Administrationen anbefaler, at garantien ydes ud fra den synsvinkel, at det vil styrke det lokale foreningsmiljø og -tilbud. Det vurderes ikke at have konkurrenceforvridende effekt.
Det vil være i god tråd med de bærende principper, såfremt hallen selv forestår en vis medfinansiering, hvad angår lånet.
I Slagelse Kommunes idrætspolitik anføres det, at kommunen fortsat vil udvikle og pleje rammer, der understøtter og indbyder til fysisk aktivitet samt prioritere at samle idrætsanlæg i Korsør, Skælskør og Slagelse.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Økonomiske konsekvenser ved et tilsagn:
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2016
2017
2018
2019
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
1.04
2.400
-96
-96
-96
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
1.04
-2.400
96
96
96
Afslag har ingen direkte økonomiske konsekvenser.
Såfremt der gives tilsagn om garantistillelse, så er risikoen for tab ene og alene Slagelse Kommunes. Risikoen vurderes til at være 3-4 eller middel til stor jf. principperne om kommunal garantistillelse.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  der tages stilling til, om Slagelse Kommune skal give tilsagn om en garanti på 2,4 mio. kr på nævnte vilkår, og
2.    at  deponeringsforpligtelsen på 2,4 mio. kr ved et tilsagn finansieres af kassen.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 3. oktober 2016:
Fraværende:  ingen
Ad 1: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget indstiller over for Byrådet, at der gives tilsagn.
Ad 2: Godkendt.

7. HEL Fritid - udvidelse af målgruppe for ordningen (B)

7.     HEL Fritid - udvidelse af målgruppe for ordningen (B)

Sagsnr.: 330-2016-51557               Dok.nr.: 330-2016-459601                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal beslutte, om HEL Fritids målgruppe skal udvides fra 6-18 år til 6-25 år.
Baggrund
Folkeoplysningsudvalget har bedt KFT-udvalget om at tage stilling til, om HEL Fritids målgruppe skal udvides.
HEL Fritid var et af de projekter, som blev sat i gang, da Slagelse Kommune blev udnævnt til Breddeidrætskommune. Projektet var en succes, og derfor besluttede Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget, at HEL Fritid skulle sættes i drift.
HEL Fritid har til formål at give alle børn og unge i alderen 6-18 år mulighed for at få en aktiv fritid. HEL Fritid tilbyder familierne støtte til og vejledning i at finde den aktivitet, som barnet ønsker at gå til, samt klæder både familien og barnet/den unge ordentlig på til det at starte i en forening.
Derudover hjælper HEL Fritid også familier, der har brug for økonomisk støtte til at få deres barn i gang med en aktivitet. Det sker ved at uddele et såkaldt Fritidspas, som betaler for fritidsaktiviteten i seks måneder.
Status på HEL Fritid:
En undersøgelse foretaget i februar 2016 viste, at hele 78,30 % af de børn, der er blevet hjulpet i gang med en fritidsaktivitet, siden HEL Fritid blev sat i drift i januar 2015, stadig var aktive ude i de foreninger, de er startet op i.
Til brug for denne sag har administrationen udarbejdet en status udelukkende for de 69 børn, der er blevet hjulpet i gang med en fritidsaktivitet i år. Status er vedlagt som bilag.
Den nye status viser, at hele 89,85 % af de børn, der er blevet hjulpet i gang med en fritidsaktivitet i 2016, stadig er aktive i den forening, de er startet op i.
Kun 8,70 % af de hjulpne børn er stoppet helt med fritidsaktiviteter, mens 1,45 % af børnene er startet på et nyt forløb i en anden forening end den, som HEL Fritid hjalp dem ud i.
I alt 15 børn er blevet henvist, men er endnu ikke blevet hjulpet i gang med en fritidsaktivitet. Det skyldes, at det ikke har været muligt at få kontakt til familierne via mail eller over telefonen. Disse 15 børn er derfor ikke inkluderet i ovennævnte status.
Ændring af målgruppe?
Folkeoplysningsudvalget ser et behov for at udvide målgruppen for HEL Fritid, da udvalget vurderer, at også de 19-25-årige vil have gavn af hjælp til at komme ud i foreningslivet.
Hvis målgruppen for ordningen skal udvides, kan det efter administrationens opfattelse ske på følgende to måder:
1: Tilbuddet til 19-25-årige skal kun gælde flygtninge, der har fået en henvisning fra tovholdere, som har med denne målgruppe at gøre. Der skal kun ydes tilskud til sociale foreningsaktiviteter som holdsport og dermed ikke fitness.
2: Tilbuddet skal gælde alle borgere i Slagelse Kommune i den pågældende aldersgruppe. Dermed vil alle 6-25-årige kunne modtage hjælp fra HEL Fritid. Dog skal de først henvises af en relevant tovholder, så ikke alle frit kan henvende sig.
Hvis der ikke kræves en forudgående henvisning fra en relevant tovholder, kan konsekvensen blive, at alle i aldersgruppen gerne vil have dækket omkostningerne til kontingent i et halvt år, uanset om de har et reelt behov for at blive hjulpet i gang eller ej. Relevante kontaktpersoner/tovholdere kunne fx være jobcenter, Ungehuset og støttekontaktpersoner, som allerede er tilknyttet de unge mennesker.
Også her ydes der kun tilskud til sociale foreningsaktiviteter såsom holdsport og dermed ikke fitness.
Hvis man ikke udvider HEL Fritids målgruppe, vil det fortsat være børn og unge i alderen 6-18 år, der er berettiget til at modtage hjælp gennem HEL Fritid.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten giver mulighed for social dannelse og læren om det social samspil. Ydermere gives der bedre indlæring og sociale kompetencer.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan:
a) Beslutte, at HEL Fritids målgruppe skal udvides, men at udvidelsen kun skal gælde for flygtninge i alderen 19-25 år, der er blevet henvist af en relevant tovholder.
b) Beslutte, at HEL Fritids målgruppe skal udvides, så alle 19-25-årige i kommunen kan modtage hjælp gennem ordningen, hvis de er blevet henvist af en relevant tovholder.
c) Beslutte, at målgruppen for HEL Fritid ikke skal udvides.
Vurdering
Da HEL Fritid blev sat i drift, blev det besluttet, at målgruppen for tilbuddet skulle være børn og unge i alderen 6-18 år.
Administrationen vurderer, at en udvidelse af målgruppen vil give betydeligt flere henvendelser og dermed også øgede omkostninger til ordningen.
Derudover er en del af målgruppen allerede tilknyttet andre former for forløb med hjælp fra f.eks. støtte-/kontaktpersoner.
Såfremt udvalget godkender en udvidelse af målgruppen, vil det skulle finansieres af Fritids driftsbudget. Det vil have den konsekvens, at færre i den nuværende målgruppe (6-18 år) vil kunne hjælpes, og dermed vil det blive svært at opretholde HEL Fritids succes med at fastholde netop de 6-18-årige i en fritidsaktivitet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Pr. borger over 18 år vil hjælp til kontingent i et halvt år i fx en fodboldklub koste 1.050 kr., mens det vil koste 800 kr. i en håndboldklub.
Udover kontingent vil nogle unge i aldersgruppen 19-25 år også have behov for hjælp til udstyr, f.eks. sko, tøj, ketcher m.v. Det vil cirka koste 1.500 kroner pr. person.
I nogle tilfælde vil der også skulle afsættes penge til en tolk.
I alt anslås udgiften at være 50.000 kroner pr. år.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Udvalget beslutter ikke at udvide HEL Fritids målgruppe.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 3. oktober 2016:
Fraværende:  ingen
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget ønsker, at Folkeoplysningsudvalget konkretiserer, hvilke behov en udvidelse af ordningen vil opfylde, som ikke allerede bliver opfyldt af de nuværende ordninger på beskæftigelsesområdet mv. for de 18|25 årige.

8. Ny Gadeidrætspulje (B)

8.     Ny Gadeidrætspulje (B)

Sagsnr.: 330-2016-66746               Dok.nr.: 330-2016-538097                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte, om der skal etableres en ny pulje kaldet ”Gadeidrætspuljen”, som målrettes kommunens selvorganiserede gadeidrætsudøvere, primært dem under 30 år. Midlerne til den nye pulje hentes i ”Puljen til selvorganiserede” og vil bestå af 1/3 (75.000 kr.) af denne puljes midler.
Baggrund
I samarbejde med en gruppe unge frivillige streetambassadører er ønsket at gøre det nemmere for unge gadeidrætsudøvere at søge midler til afvikling af streetevents og/eller at etablere streetfaciliteter i gadebilledet eller forbedre de eksisterende. Med gadeidræt menes bevægelsesformer, såsom parkour, streetbold og rullende idrætter, som udfoldes på asfalten i byrummet (alm. løb, gang og cykling vil her ikke blive defineret som gadeidrætter). 
Streetambassadørgruppen består af en gruppe unge mellem 17-23 år, som repræsenterer forskellige gadeidrætsformer (parkour, skate, longboard og streetbasket). Gruppen er bl.a. blevet etableret med det formål at bringe de selvorganiserede gadeidrætsudøvere og kommunen tættere på hinanden. Gadeidrætsudøvere i Slagelse Kommune har indtil nu været en udefinerbar størrelse og form - hvem er det, som leger rundt på gaderne? Hvordan kan de godt lide at bevæge sig? Hvordan skal byrummet se ud, før de bliver inspireret til bevægelse? osv.
Streetambassadørgruppen er en lille gruppe unge ildsjæle, som selv leger meget rundt på gaderne i kommunen. De brænder derudover i høj grad for at udvikle og nytænke gadeidrætten i kommunen samt udvikle optimale rammer, som kan opildne andre gadeidrætsudøvere til at starte nye tværgående samarbejder op på tværs af bevægelsesformer samt udvikle events på området. Gennem dialog med streetambassadørerne er etableringen af en form for gadeidrætspulje kommet på tegnebrættet over mulighedsskabende nye tiltag, som ville kunne tale mere direkte til de unge på gaden.
Puljen til selvorganiserede, som i dag er målrettet alle selvorganiserede idrætsudøvere, taler ikke umiddelbart til de unge gadeidrætsudøvere (især ikke de yngre i målgruppen). Begrebet ’selvorganiseret’ kan være meget abstrakt for målgruppen. Flere forstår ikke, hvad begrebet dækker over, hvorfor der ses muligheder i etableringen af en pulje med et navn, de unge kan relatere sig til. Håbet og forventningen er, at sådanne specifikke puljemidler i højere grad vil gøre de unge gadeidrætsudøvere opmærksomme på de muligheder, de rent faktisk har ift. udviklingen af deres idræt – en viden, som vurderes at mangle hos størstedelen af målgruppen i dag.  
I samarbejde med streetambassadørgruppen understreges det, at endnu et afgørende element ved etablering af en ny gadeidrætspulje er en let og intuitiv ansøgningsprocedure. En ’spiselig’ guide og et sprog, som taler til de unge, skal derfor prioriteres højt ift. udviklingen af en potentiel ny Gadeidrætspulje.
Puljen til Selvorganiserede taler til en meget bred gruppe af idrætsudøvere – dvs. alle der dyrker idræt på egen hånd. At målrette 1/3 (75.000 kr.) af disse midler til unge gadeidrætsudøvere vil muliggøre en lettere markedsføring af puljen, som forventes at have betydning for denne målgruppe får kendskab til og søger om midler fra puljen.. 
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan:
A: Beslutte, at der skal etableres en ny Gadeidrætspulje bestående af 1/3 (75.000 kr) af midlerne fra Puljen til selvorganiserede.
B: Beslutte, at der skal etableres en ny Gadeidrætspulje med en anden fordeling af midlerne end ovenstående forslag.
C: Beslutte, at der ikke skal etableres en ny Gadeidrætspulje, hvilket betyder, at Puljen til Selvorganiserede forbliver uændret.
Vurdering
Idrættens Analyseinstituts (IDANs) landsdækkende undersøgelse af danskernes motions- og sportsvaner fra 2016 viser afgørende ny forskning, som understøtter idéen om at dedikere puljemidler direkte til ungdommen, som dyrker selvorganiseret bevægelse i byrummet.
Studiet viser først og fremmest, at de mere traditionelle idrætsgrene såsom fodbold, håndbold, gymnastik, svømning og badminton er på vej ned i popularitet, mens lige netop gadeidrætsformer såsom Skate/løbehjul og Parkour, sammen med mountainbike og kampsport, er på vej op i popularitet blandt børn/unge. Ydermere synliggør studiet, at der blandt de 16-29-årige er flere, der dyrker selvorganiseret idræt end organiseret, hvilket understreger den selvorganiserede idrætsudfoldelses popularitet blandt unge.
Slutteligt er det afgørende at fremhæve resultaterne, der viser, at der for første gang siden 1964 er sket et fald i idrætsdeltagelsen blandt den danske befolkning – et fald, som ’skyldes’ de unges inaktivitet.
Ovenstående forskning understøtter idéen om at dedikere en pulje midler til en form for idrætsudfoldelse, som mange unge drages af i dag – nemlig selvorganiseret gadeidræt. Dette understøtter samtidig idrætspolitikken, som understreger, at vi skal turde tænke nyt og anderledes og følge udviklingen og tendenserne, så vi bevarer mangfoldigheden i vores idrætsliv.
I tråd med kommunens idrætspolitik og de bærende principper vil der med dette projekt blive satset stort på at nå ud til børn og unge idrætsudøvere i kommunen. Ydermere er gadeidrætten meget populær blandt de unge i de udsatte by- og boligområder i Slagelse Kommune, hvorfor der også er et håb om, at oprettelsen af en Gadeidrætspulje, kombineret med direkte oplæg om tiltaget i boligområderne, vil kunne få disse unge til at se muligheder i at initiere tiltag på gadeidrætsområdet – altså et element som understøtter idrætspolitikkens satsning på at understøtte idræts- og bevægelsesaktiviteter i udsatte boligområder.
På baggrund af ovenstående anbefaler administrationen, at udvalget beslutter at etablere en ny pulje målrettet gadeidrætsudøvere, primært dem under 30 år, bestående af 1/3 (75.000 kr.) af midlerne fra Puljen til selvorganiserede.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Udvalget beslutter, at der skal etableres en ny Gadeidrætspulje bestående af 1/3 (75.000 kr.) af midlerne fra Puljen til Selvorganiserede.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 3. oktober 2016:
Fraværende:  ingen
Godkendt.

9. Eliteboard - kriterier og kompetence (B)

9.     Eliteboard - kriterier og kompetence (B)

Sagsnr.: 330-2016-34894               Dok.nr.: 330-2016-472604                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal tage stilling til kriterier for uddeling af midler til prioriterede idrætter.
Derudover skal udvalget beslutte, om opgaven med at fordele midlerne fremadrettet kan uddelegeres til Eliteboardet.
Baggrund
Eliteboardet er et rådgivende kompetenceudvalg nedsat af Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget. Eliteboardet skal fungere som sparringspartner for Slagelse Talent og Elite omkring nye tiltag samt uddele 250.000 kr. årligt til talentsatsninger hos de prioriterede idrætter.
Udvalget har tidligere besluttet, at boardet skal bestå af:
- Eliteidrætskonsulent, Fritidsafdelingen
- 1 repræsentant fra Eliteidrætsklasserne
- 1 repræsentant fra ungdomsuddannelserne
- 1 repræsentant fra de videregående uddannelser
- 2 prioriterede idrætter repræsenteret
- 1 ambassadør for Slagelse Talent og Elite
- 1 repræsentant fra erhvervslivet – f.eks. en fra Sports Team Slagelses bestyrelse eller fra Slagelse Erhvervscenter.
- 1 repræsentant fra Slagelse Idræts Råd
- Team Danmark konsulent (lejlighedsvis deltagelse).
Idrætsrepræsentanterne udpeges i netværket for de prioriterede idrætter, som består af alle 6 idrætter samt eventuelt et par udviklingsidrætter. Dette netværk peger selv på, hvem der skal indgå i eliteboardet.
På udvalgsmødet den 6. juni 2016 besluttede udvalget, ”at Eliteboardet laver et oplæg til Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget om kriterier for anvendelse af midlerne. Udvalget beslutter kriterier, og herefter delegeres kompetencen til anvendelse af midler til eliteboardet”.
Eliteboardet har udarbejdet oplæg om kriterier for anvendelse af midlerne på 250.000 kr. Oplægget er drøftet med Team Danmark.
Tiltag hos prioriterede idrætter, som der kan uddeles midler til:
- Projektbaserede tiltag på tværs af flere idrætter (fx testperioder med mental træning, diætist etc.)
- Klubudviklingsforløb
- Afholdelse af morgentræningsudgifter
- Ekstraordinære midler til akut opståede muligheder for talentmassen
- Resurser/oplæg til gavn for mange og gerne på tværs af idrætter
Uddelingerne er betinget af:
- Eliteboardet har modtaget en ansøgning
- Foreningens aktive talentudviklings-, doping- og matchfixingspolitikker
- Talent- og elitestrategi/udviklingsplaner
- Foreningen har uddannede trænere eller har en strategi for at opnå dette, jfr. retningslinjer fra Team Danmark
- Uddelingerne er omkostningsbestemte
Retligt grundlag
Loven om Eliteidræt samt i forlængelse heraf Kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan:
a) godkende ovenstående kriterier for uddeling
b) delegere kompetencen for uddeling af midler til eliteboardet
c) vælge andre kriterier end ovenstående
Vurdering
Der vil være forøgede udgifter for idrætterne, når de skal imødekomme de nye krav fra Team Danmark, og disse udgifter dækkes i øjeblikket ikke af kommunen. Retningslinjerne ovenfor er udarbejdet med eliteboardet i samråd med Team Danmark og viser et konkret behov samt en ønsket udvikling af foreningernes fokus.
Fremadrettet kan man overveje, om Sports Team Slagelses retningslinjer og baggrund for uddelinger bør revideres og udvikles til at imødekomme de nye muligheder, der ligger i Team Danmark-aftalen. Såfremt dette sker, vil det være oplagt at se på sammensætningen af medlemmer for eventuelt at samkøre de to udvalg.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Udvalget godkender kriterier for uddeling af midler til prioriterede midler.
2.    at Udvalget delegerer kompetencen for uddeling af midler til eliteboardet.  
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 3. oktober 2016:
Fraværende:  ingen
Ad 1: Godkendt.
Ad 2: Godkendt.

10. Status på markedsføringspuljen 2016 (O)

10.   Status på markedsføringspuljen 2016 (O)

Sagsnr.: 330-2015-94550               Dok.nr.: 330-2016-474058                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget modtager hermed en orientering om markedsføringsmidlerne, som udvalget har fordelt i sæson 2016/2017
Baggrund
Udvalget afsætter årligt en betydelig sum til markedsføring af kommunen via atleter og store arrangementer. Aftaler indgået i år kan ses i vedhæftede skema. For at synliggøre hvad kommunen opnår gennem disse aftaler, har administrationen udarbejdet en oversigt, hvor udvalget kan se status på de midler, som er fordelt i år. Dette for at vise hvor bredt markedsføringsmidlerne når ud og brander Slagelse Kommune.
Alle aftalerne handler om, at kommunen køber markedsføring via eksponering på atleternes tøj, udstyr og medier. Desuden deltager alle aftalepartnere så vidt muligt i følgende kommunale satsområder: Folkeskolen og åben skole, talent- og elitearbejdet og kommunens store begivenheder. En status for de forskellige aftaler fremgår af vedlagte bilag.
Administrationen har i indeværende år suppleret alle forhandlede aftaler, hvor det giver mening, med, at modtageren skal deltage i åben skole-projektet, som Slagelse Kommune er førende på. Dette gavner også breddeidrætten, da alle kommunens børn får mulighed for at se atleter og deres udstyr.
I kontrakterne er ligeledes indbygget foredrag og repræsentation. Disse foredrag bliver udbudt til brug i forskellige afdelinger i kommunen, herunder i sundhed og skole/uddannelse-regi samt til Erhvervscenteret.
De topatleter, der er indgået aftaler med, er ligeledes fødte ambassadører for Slagelse Talent og Elite, således at de kobles på kommunens talentsatsning, og også i den henseende giver god PR udadtil.
Retligt grundlag
Aftalerne muliggøres i Loven om Eliteidræt
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan:
a) Tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Administrationen vurderer, at aftalerne har en stor markedsføringsmæssig værdi for Slagelse Kommune jf. Sport Ones vurderinger, og at de også bliver integreret i lokalsamfundet på flere plan. Når atleterne og synligheden omkring dem bliver mere nationalt eller internationalt kendt, bliver Slagelse Kommune også promoveret.
Administrationen prioriterer, at aftalerne aktivt følges til dørs, således at kommunen får mest muligt ud af markedsføringsaftalerne og de fordelte midler.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 3. oktober 2016:
Fraværende:  ingen
Til efterretning.

11. Ansøgning om garantistillelse for Korsør Lystbådehavn A.m.b.a. (B)

11.   Ansøgning om garantistillelse for Korsør Lystbådehavn A.m.b.a. (B)

Sagsnr.: 330-2016-67699               Dok.nr.: 330-2016-544836                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Kultur,- Fritids- og Turismeudvalget og Økonomiudvalget skal indstille overfor Byrådet, om Slagelse Kommune vil give tilsagn om en principiel godkendelse af en kommunal garantistillelse på en økonomisk ramme på maksimalt 4 mio. kr. for en periode fra 2016-2021 – af den økonomiske ramme på 4 mio. kr. ønskes en garanti på 0,8 mio. kr. godkendt i 2016.
Baggrund
Korsør Lystbådehavn a.m.b.a. har lagt en strategi for havnens udvikling frem til 2021 og har brug for Byrådets tilkendegivelse af, at kommunen vil understøtte projektet i form af kommunale garantistillelser med en maksimal økonomisk ramme på 4 mio. kr. – hele projektet forventes at koste 9,5 mio. kr. Den resterende finansiering sker ved lystbådehavnens egenfinansiering og tilskud fra diverse fonde m.v. Det er ikke uden omkostninger at få projektet beskrevet, tegnet m.v., så inden foreningen kaster sig ud i større investeringer herom, har de brug for en principiel godkendelse af den kommunale garantistillelse. Projektet starter allerede op i 2016 med udskiftning af bærende pæle og højtvandsstandere på bro 5 med en udgift på 0,8 mio. kr. Omkostningen hertil ønskes der tilsagn om kommunal garantistillelse i denne sag -  de resterende 3,2 mio. kr. vil blive behandlet individuelt, efterhånden som projekterne bliver udrullet.
Lystbådehavnens bestyrelse oplyser, ”at de i nogen tid har arbejdet med de udfordringer, der ligger foran lystbådehavnen. Der er ingen tvivl om, at livet på og omkring vand udgør en væsentlig attraktion for nutidens og fremtidens borgere. Samtidig forventes der en høj kvalitet af de ydelser, det maritime miljø tilbyder. I det spil er havnen i konstant konkurrence med omkringliggende havne.
Situationen lige nu er, at der er en stor tilgang af unge sejlere. Hvis de på sigt skal blive bådejere i vores lystbådehavn, er det vigtigt, at de oplever, at havnen er udstyret med moderne og tidssvarende faciliteter og er et trygt stad at komme.
Skal havnen leve op til den ambition, er der behov for investering i havnens faciliteter. Udgangspunktet er en havn, der gennem sin knap 40-årige levetid har været vedligeholdt, men ikke udviklet synderligt meget.
Det er med stor interesse, vi følger Byrådets § 17 stk. 4 udvalg, der som et af fokusområderne netop har Korsør Lystbådehavn. Man har som mål at skabe en tydeligere sammenhæng mellem byen og havnen og samtidig fokusere på lystbådehavnens attraktion for fritidsliv, turisme og bosætning. § 17 stk. 4 udvalget vil primært satse på havnens landside. Det vil harmonere godt med, at havnen samtidig satser på den søverts del.
Bestyrelsen har prioriteret nogle af de store områder, der trænger sig mest på. Selv om der som nævnt er andre store udfordringer, der også kunne påkalde sig en indsats, må vi erkende, at vi ikke kan tage fat på alt på én gang”.
Bestyrelsens prioritering og tidshorisont, jf. modtaget ansøgning:
2016:   800.000 kr.
Så snart vi har de økonomiske forudsætninger på plads, vil vi gå i gang med delelementerne. Bestyrelsen har dog besluttet, at renoveringen af bro 5 igangsættes, efter at bådene er kommet op, da broen skal være klar, når bådene igen skal i vandet til foråret.
2017 – 2021:  2.000.000 kr.
Renovering af 4 resterende broer
2017:      2.600.000 kr.
Indfasning af nyt standard- og kransystem
2018:  600.000 kr.
2018/2019:  2.425.000 kr.
Bygning af nyt facilitetshus
2019/2020:  1.000.000 kr.
Ændring af indsejlingen
Matrikulering af tilvækstområdet
75.000 kr.
Samlet anslået investeringsbehov:  9.500.000 kr. for hele perioden.
Retligt grundlag
Bekendtgørelse om kommunernes låntagning og meddelelse af garantier m.v. § 2 stk. 1 nr. 18. Hvilket betyder, at der for anlægsarbejder i havne, herunder lystbådehavne, er automatisk låneadgang, der ikke udløser en deponeringsforpligtigelse.
Handlemuligheder
Der er følgende handlemuligheder:
1. At Slagelse Kommune stiller garanti på 0,8 mio. kr. i indeværende år, og at der gives en positiv tilkendegivelse af, at Slagelse Kommune vil understøtte projektet med løbende garantier på en restramme på 3,2 mio. kr., såfremt foreningens økonomi er tilfredsstillende.
2. At der gives delvis tilsagn på udvalgte projekter
3. At der gives afslag på Korsør Lystbådehavns ansøgning om garantistillelse.
Vurdering
Der kan stilles garanti uden deponeringsforpligtigelse på de anførte delprojekter med undtagelse af opførelse af nyt facilitetshus. Det vil formentlig ikke være lovligt, at kommunen understøtter opførelse af et nyt facilitetshus, idet foreningen allerede har eksisterende bygninger til rådighed, der i dag anvendes til restaurantdrift – det vil være indirekte støtte til kommercielle formål – derudover vil støtte til matrikulering af tilvækstområde være afhængig af tilvækstområdets formål.  
Ad 1 at lån optages i Kommunekredit, eller hvor det er billigst, på følgende vilkår:
· Lånet skal være fastforrentet
· Lånet har en maksimal løbetid på 25 år
· Lånet optages som annuitets- eller serielån uden afdragsfrihed.
· At foreningen forpligter sig til at holde Slagelse Kommune orienteret, såfremt foreningens økonomiske grundlæg ændrer sig drastisk, og ved at fremsende godkendte regnskaber.
· At foreningen indsender anlægsregnskab for de enkelte delprojekter, som Slagelse Kommune er med til at understøtte ved en garantistillelse – et eventuelt overskud må ikke anvendes til den løbende drift og skal enten overføres til næste delprojekt til nedbringe eksisterende lån.
· At garanti for 2016 på 0,8 mio. kr. udmøntes senest ved udgangen af april måned.
Derudover skal foreningen have et tilsagn om, at Slagelse Kommune gerne stiller garanti på 3,2 mio. kr. til de anførte delprojekter med undtagelse af facilitetshus, men at sagerne skal behandles individuelt, når tid er – og at foreningens økonomiske rammer skal være til stede.
Ad 2. vil være en discountudgave af Ad 1, men vilkårene for garantistillelse vil være de samme.
Ad. 3 vil betyde, at Korsør Lystbådehavns strategi og vision for havnen ikke kan gennemføres, eller at tidshorisonten bliver meget lang.
Til orientering kan det oplyses, at Korsør Lystbådehavn har en rente- og afdragsfri gæld til Slagelse Kommune på 1.028.600 kr. Gælden er af ældre dato og er opstået ved, at Korsør Kommune købte en række bådpladser – og efterhånden som bådpladserne blev solgt, skulle Lystbådehavnen afregne til kommunen, men inden kommunesammenlægningen besluttede Korsør Byråd at ”indefryse” gælden til kommunen. Gælden vil blive afregnet, såfremt havnen skifter status eller nedlægges. Derudover har Slagelse Kommune 11 bådepladser og dermed medejere af lystbådehavnen. Bådpladserne låner kommunen ud til foreninger m.v.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Garantistillelse for anlægsopgaver i havne er uden økonomiske konsekvenser for Slagelse Kommune. Kommunen påtager sig dog en risiko, der vurderes til at være middel til stor (3-4). Foreningens økonomi ser fornuftig ud på nuværende tidspunkt med et overskud på 708.632 kr. i 2015, 412.096 kr. i 2014, 320.000 kr. i 2013 og 235.027 kr. for 2012, men hvordan økonomien og medlemsinteressen ser ud om 15 år er umuligt at sige noget om, men alt andet lige så skulle klubben blive mere attraktiv for nye medlemmer, andelshavere og brugere, når alle delprojekterne er gennemført.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at der stilles en kommunal garanti på 0,8 mio. kr. på de nævnte vilkår
2.    at der gives et tilsagn om at understøtte projektet med garantistillelser for op til 3,2 mio. kr. for perioden 2017-2021 på samme vilkår og betinget af foreningens økonomiske forhold.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 3. oktober 2016:
Fraværende:  ingen
Ad 1: Anbefales over for Økonomiudvalget og Byrådet.
Ad 2: Anbefales over for Økonomiudvalget og Byrådet.
Lis Tribler deltog ikke i behandlingen af punktet pga. inhabilitet.

12. Retningslinjer for fritidsområdet - aflysning i haller (B)

12.   Retningslinjer for fritidsområdet - aflysning i haller (B)

Sagsnr.: 330-2016-26318               Dok.nr.: 330-2016-546905                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Baggrund
På baggrund af idrætspolitikken har administrationen udarbejdet forslag til tilføjelser til Retningslinjer for fritidsområdet vedrørende aflysninger af træning og andre bookinger i forbindelse med afholdelse af idrætsstævner, koncerter, udstillinger m.m. Tilføjelserne skal gøre det lettere for kommunen at tiltrække og understøtte større idræts- og kulturarrangementer.
Det, som allerede står i Retningslinjerne, er mangelfuldt, og der ønskes derfor, at der tilføjes yderligere til afsnittet vedrørende aflysninger af allerede tildelte tider i hallerne.
Som det fremgår af retningslinjerne (side 30), står der følgende om aflysninger: Såfremt den enkelte hal udlejes til store enkeltstående arrangementer, må ovennævnte brugere være indstillet på at skulle afstå de tildelte timer uden kompensation”
Forslag til tilføjelser:
Aflysninger af allerede tildelte tider i hallerne skal helst ske med 30 dages varsel og senest 14 dage før. Hvis fristen i enkeltstående tilfælde ikke kan overholdes, forpligter kommunen sig til at godtgøre brugernes dokumenterede omkostninger, der alene skyldes aflysningen.
Ved tildeling af ekstra træningstid i weekenderne ydes der ikke kompensation til brugerne grundet aflysninger.
Der kan afholdes 15 større arrangementer årligt i Antvorskovhallen af en varighed på én eller flere dage. Arrangementer herudover skal forelægges til udvalgets godkendelse.
En aflysning kan annulleres, såfremt Slagelse Kommune giver besked senest 14 dage før oprindelig aflysning og betragtes derefter ikke som en aflysning.
Hele forslaget til tilføjelser er vedlagt som bilag.
Sagen har været forelagt Folkeoplysningsudvalget den 15. august 2016, hvor Folkeoplysningsudvalget besluttede, at de før punktet skulle behandles i KFT-udvalget, ønskede at fremsætte en formålsramme med en større præcisering.
Gunnar Uth og Jørn C. Nielsen har på Folkeoplysningsudvalgets vegne udarbejdet anbefalinger, hvad angår aflysninger i hallerne, som en formålsramme (bilag A), der er mere specifik og beskriver de nuværende og fremtidige aktivitetsmuligheder. Forslaget til rammen er vedhæftet som bilag.
Administrationen kan supplere med, at der for området er et indtægtsbudget på ca. 800.000 kr fra udlejning af haller og andre faciliteter, som skal overholdes.
Retligt grundlag
Folkeoplysningsloven og Retningslinjerne for fritidsområdet.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan:
A. Godkende, at afsnittet om aflysninger tilføjes til Retningslinjer for fritidsområdet (bilag B)
B. Godkende den af FOU udarbejdede formålsramme (bilag A)
C. Godkende den af FOU udarbejdede formålsramme med administrationens ændringer som anført under vurderingen i sagen.
D. Afvise at godkende tilføjelserne
Vurdering
Administrationen anbefaler, at formålsrammen (Bilag A) inklusiv tilrettelser fra FOU om aflysninger af træningstider tilføjes Retningslinjerne for fritidsområdet, således at det bliver lettere at trække større arrangementer til kommunen og understøtte disse, hvilket er et vigtigt mål i idrætspolitikken.
Administrationen tilslutter sig hovedparten af den fremsatte formålsramme (bilag A) med undtagelse af:
· ”Aflysninger af tildelte tider begrundet i Slagelse Kommunes åbenlyse kommercielle interesse skal helst ske med 30 dages varsel og senest 14 dage før”, der skal slettes.
· ”Mindst halvdelen af disse arrangementer skal være idrætsrelaterede og komme den lokale idræt til gavn. Af de 15 ekstraordinære arrangementer kan op til 3 af disse have en varighed på over 3 dage. Arrangementer herudover skal forelægges til udvalgets godkendelse.” erstattes med ”Der kan afholdes 15 større arrangementer årligt i Antvorskovhallen af en varighed på én eller flere dage.”
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget godkender den af FOU udarbejdede formålsramme med administrationens ændringer som anført under vurderingen i sagen (handlemulighed C).
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 3. oktober 2016:
Fraværende:  ingen
Godkendt.

13. Medlemstilskud 2016 (B)

13.   Medlemstilskud 2016 (B)

Sagsnr.: 330-2016-27243               Dok.nr.: 330-2016-548680                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Folkeoplysningsudvalget forelægges oversigt over fordelingen af medlemstilskud for 2016.
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal tage beslutning om restbudgettets anvendelse.
Baggrund
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice har modtaget ansøgninger fra foreningerne i kommunen om medlemstilskud for 2016.
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice har på grundlag af beslutningen om at bevilge max. 325 kr. til børn mellem 0 og 18 år og 150 kr. til unge mellem 18 og 25 år udarbejdet en oversigt over tildelingen af medlemstilskud. Medlemstilskuddet kan højst udgøre medlemmets kontingent til foreningen.
Budgettet for 2016 til medlemstilskud var på 3.775.000 kr. Det fremgår af oversigten over fordeling af medlemstilskud for 2016, at der er et restbudget på 82.360 kr.
Retligt grundlag
Folkeoplysningslovens § 15, Retningslinjerne for fritidsområdet i Slagelse Kommune og kompetenceplan for Folkeoplysningsudvalget.
Handlemuligheder
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice ser følgende muligheder:
A. Folkeoplysningsudvalget tager fordelingen til efterretning
B. Folkeoplysningsudvalget indstiller, at det uudnyttede budget på 82.360 kr. forbliver i FOU, som selv fordeler midlerne.
C. Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget beslutter, hvad mindreforbruget skal anvendes til.
Vurdering
Administrationen vurderer, at tilskuddene er givet efter de fastsatte retningslinjer og i overensstemmelse med beslutningerne omkring sats og max. beløb i forhold til kontingentstørrelse. Udvalgte foreninger er anmodet om yderligere dokumentation for at sandsynliggøre aktiviteter og medlemstal.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Folkeoplysningsudvalget tager fordelingen til efterretning
2.    at  Sagen videresendes til Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget, som træffer beslutning om, hvordan uforbrugte midler for 2016 skal anvendes. Administrationen anbefaler, at mindreforbruget tilgår kassen med henvisning til Økonomiudvalgets beslutning omkring overholdelse af serviceramme i 2016 (pkt. 6, d. 22.08.2016)
Beslutning i Folkeoplysningsudvalget den 19. september 2016:
Fraværende:  Anni Vilsgaard, Christopher Trung Paulsen, Jacob B. Frederiksen, Jørgen Andersen (A), Morten Hass Augustsen (V), Pierre deShasta
ad.1. Godkendt
ad.2. Folkeoplysningsudvalget indstiller til Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget at mindreforbruget anvendes som tilskud til kontingent og rekvisitter til flygtninge der ønsker at deltage i foreningsaktiviteter.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
3.    at  Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget beslutter, at pengene overføres til 2017 med henvisning til forpasselighed ift.. servicerammen.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 3. oktober 2016:
Fraværende:  ingen
Godkendt.

14. Puljen til Dansk Kulturarv - projekter i 2016 og 2017 (B)

14.   Puljen til Dansk Kulturarv - projekter i 2016 og 2017 (B)

Sagsnr.: 330-2013-106507             Dok.nr.: 330-2016-526387                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal drøfte forslag til projekter inden for Puljen til Dansk Kulturarv og træffe beslutning om, hvilke projekter der skal arbejdes videre med.
Baggrund
Udvalget har i 2013-2015 disponeret over en pulje på ca. 2 mio. kr. årligt til renovering og vedligeholdelse af kulturarven i Slagelse Kommune. Puljen hedder Dansk Kulturarv og har været en årlig anlægsbevilling.
Der er ikke afsat midler i 2016, og fra og med 2017 er puljen ændret fra anlægsmidler til driftsmidler. Der skal herefter ikke søges om anlægsbevilling til de enkelte projekter.
Der resterer 238.000 kr. i anlægsmidler fra Puljen til Dansk Kulturarv, og udvalget har tidligere besluttet, at der skal arbejdes med yderligere skiltning af kulturarven. Efter denne sag fremlægges derfor sag om anlægsbevilling på 130.000 kr. til skiltning af fortidsminder og kulturarv.
Udvalget skal herefter tage stilling til anvendelse af de resterende midler samt driftsmidler for 2017:
Resterende midler i Puljen til Dansk Kulturarv 2013-2015:                   108.000  kr. 
Driftsmidler til Dansk Kulturarv 2017:                                           1.808.000  kr.
I alt                                                                                                           1.916.000   kr.
Retligt grundlag
Museumsloven, der forpligter kommunen som ejer af fredede bygninger og fortidsminder til vedligehold af disse, samt kommunalfuldmagtsreglerne, der giver kommunen mulighed for at stille bygninger til rådighed for kulturelle aktiviteter, der kommer borgerne til gavn.
Handlemuligheder
Udvalget kan drøfte mulige projekter og træffe beslutning om, hvilke projekter der skal arbejdes videre med.
 
Antvorskov Ruin
1 mio. kr.
Lille/stor skala?
Renovering og formidling skal koordineres med Aqua Park-projektet.
Der søges også eksterne midler.
Slots- og Naturstyrelsen har ansvaret for renovering af bygningerne.
De synlige ruiner ligger op ad skel til naboejendom mod øst.
Omfattet af fortidsmindefredning og fredningszone på 100 m
Skælskør gl. rådhus
 100.000 kr.
Til indledende proces, hvor potentialet for at udvikle det til kulturhus/museum-/udstillingslokale undersøges
Bygningen er fredet
Kulfyret, Korsør
 min. 1,5 mio. kr.
Renovering eller indramning i glasbur?
Herudover udgifter til renovering af trappe eller anden adgangsvej.
Kulfyret er fredet.
Kabeldepotet
150.000
Glasskydedør i ”Smedens værksted”, Dør mellem ”Smedens værksted” og malerværkstedet samt belysning i ”Smedens værksted”.
 2-4 mio. kr.
Renovering af tag, udnyttelse af 1. sal, jf. tidligere sag i KFT om indretning og isolering til benyttelse om vinteren.
Reparation af taget er forudsætning for andre forbedringer.
Bygningen er bevaringsværdig og omfattet af fortidsmindefredningen på Fæstningen.
Gl. port ved Stadion, Slagelse
            150.000
Renovering. Porten fra tidligere indhegning af stadion.
 
Center for Kommunale Ejendomme/Entreprenørservice søger sideløbende om midler til renovering af de grønne områder langs vejen på begge sider af porten.
Turistskilt ved motorvejen om Fæstningen i Korsør
 120-140.000
Forudsætter godkendelse fra Transport- og Bygningsministeriet.
Afventer ny bekendtgørelse. Ansøgning kan indsendes ultimo 2016.
Belysning i Fæstningstårnet
 ?
Fæstningstårnet er fredet. Medio oktober er der aftalt møde med Slots- og Kulturstyrelsen for dialog om mulighederne for belysning inde i tårnet.
Maling af Kindtanden i Korsør har tidligere været medtaget i listen over forslag, men det er en forudsætning for maling af vandtårnet, at betonen renoveres. Betonen er i dårlig stand, fx er armeringen i betonen blotlagt flere steder.
Betonrenoveringen kan ikke udføres fra mobillift pga. adgangsforholdene til grunden og vandtårnet. Arbejdet forudsætter derfor opsætning af stillads omkring tårnet. Da der er privat beboelse tæt op ad tårnet, vil arbejdet skulle skærmes/dækkes af for at mindske gener for naboerne ved fx sandblæsning.
Udgiften til betonrenovering vurderes til min. 1-2 mio. kr.
Muligheder for tilskud fra fonde m.m.
Tilskudsmulighederne er afhængige af det konkrete projekt. De fleste fonde giver støtte til aktiviteter og nye tiltag og ikke til vedligeholdelsesopgaver. Når udvalget har afklaret, hvilke projekter der skal arbejdes videre med, kan administrationen arbejde med at afsøge mulighederne for tilskud fra diverse fonde.
Vurdering
Hovedparten af forslagene forudsætter yderligere afklaring af omfang, muligheder og økonomi.
Administrationen anbefaler, at udvalget drøfter de forskellige forslag og beslutter, hvilke(t) element(er) administrationen skal arbejde videre med for en nærmere afklaring, hvorefter udvalget kan præsenteres for en ny beslutningssag.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Renovering og drift af bygningerne koordineres med Center for Kommunale Ejendomme og Landdistrikts-, Teknik og Ejendomsudvalget.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget drøfter forslag til projekter inden for Puljen til Dansk Kulturarv og træffer beslutning om, hvilke projekter administrationen skal arbejde videre med.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 3. oktober 2016:
Fraværende:  ingen
Udvalget ønsker en ny sag, hvor det er yderligere præciseret, hvilke kulturarvselementer der er udvalgets ansvar, samt hvilke muligheder der er for funding af disse. Turistskilte ved motorvejen finansieres af turismemidlerne.

15. Ansøgning om anlægsbevilling - Puljen til Dansk kulturarv (B)

15.   Ansøgning om anlægsbevilling - Puljen til Dansk kulturarv (B)

Sagsnr.: 330-2013-106507             Dok.nr.: 330-2016-527342                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal over for Byrådet anbefale, at der gives en anlægsbevilling på 130.000 kr. til skiltning af fortidsminder og kulturarv. Anlægsbevillingen finansieres af det afsatte rådighedsbeløb i Puljen til Dansk Kulturarv.
Baggrund
Der er i perioden 2013-2015 afsat en pulje på 2 mio. kr. til renovering og vedligeholdelse af kulturarven i Slagelse Kommune. Puljen hedder Dansk Kulturarv og er en årlig anlægsbevilling.
Puljen er med virkning fra 2017 ændret fra anlægsmidler til driftsmidler.
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget har tidligere iværksat projektet digitalisering af kulturarven, og i forlængelse heraf ønsker udvalget at renovere de tidligere amtsskilte, der er opsat ved fortidsminder og kulturarv i hele kommunen. Flere af de eksisterende skilte er i meget dårlig stand, og enkelte er gået tabt i tidens løb.
De nye skilte vil blive opdaterede samt suppleret med information på engelsk og tysk af hensyn til turister m.fl. Derudover får skiltene nye illustrationer i form af fotos og tegninger. Projektet omfatter ca. 20 skilte.
Økonomien for skiltning af fortidsminder og kulturarv fremgår af bilaget.
Retligt grundlag
I henhold til Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn skal Byrådet godkende anlægsbevillingerne samt godkende overførsel af driftsmidler til anlægsmidler.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan
a. anbefale overfor Byrådet, at der gives anlægsbevillinger til skiltning af fortidsminder og kulturarv. Anlægsbevillingen finansieres af det afsatte rådighedsbeløb.
b. afvise, at der gives anlægsbevilling til skiltning af fortidsminder og kulturarv. De eksisterende skilte vil i givet fald fortsat fremstå i dårlig stand eller mangle helt.
c. anbefale en anden finansiering af anlægsbevillingen over for Byrådet.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at der gives anlægsbevilling til skiltning af fortidsminder og kulturarv. De eksisterende skilte er i meget dårlig stand og enkelte mangler helt. En fornyelse af disse skilte vil medvirke til at formidle kulturarven, hvor informationen på skiltene knyttes sammen med den hjemmeside om kulturarv, der er oprettet i forbindelse med det tidligere projekt om digitalisering af kulturarven samt projektet Fæstningen – Fortælling, Formidling, Forbedring.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ikke-disponerede midler i puljen udgør 108.000 kr. under forudsætning af godkendelse af denne sag, jf. bilaget.
Et beløb på 200.000 kr., hvortil der ikke er søgt korrekt anlægsbevilling, er af regnskabstekniske årsager medtaget i oversigten over anlægsbevillinger i perioden 2013-2016. Beløbet er disponeret i de første år efter puljens etablering.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2016
2017
2018
2019
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
05.1
 
130
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
05.1
 
-130
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget over for Byrådet anbefaler, at der gives en anlægsbevilling på 130.000 kr. til skiltning af fortidsminder og kulturarv.
2.    at anlægsbevillingen finansieres af det afsatte rådighedsbeløb
3.    at sagen sendes videre til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 3. oktober 2016:
Fraværende:  ingen
Ad 1: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget anbefaler over for Byrådet, at der gives anlægsbevilling på 130.000 kr. til skiltning af fortidsminder og kulturarv.
Ad 2: Godkendt.
Ad 3: Godkendt.

16. Beslutning om fusion af Bibliotek og Borgerservice (B)

16.   Beslutning om fusion af Bibliotek og Borgerservice (B)

Sagsnr.: 330-2016-10503               Dok.nr.: 330-2016-531338                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
I forlængelse af principbeslutning i Byrådet den 29. marts 2016 indstilles hermed økonomisk rationale og serviceniveau i forbindelse med fusion af Borgerservice og Biblioteker til endelig politisk godkendelse.
Baggrund
Byrådet har vedtaget en principbeslutning om, at Borgerservice og Bibliotek fusioneres organisatorisk pr. 1. januar 2017 med henblik på at udvikle et nyt servicekoncept til borgerne i kommunen. Af Byrådets beslutning fremgik det, at endelig vedtagelse skal ske, når effektiviseringspotentialet er kortlagt. Det gøres i denne sag.
Visionerne for fusionen og det nye servicetilbud til borgerne er:
Borgerhusene skal ruste borgerne til at kunne betjene sig selv digitalt. Det skal foregå gennem medbetjening og anden betjening.
Borgerhusene skal sikre en bred og alsidig programvirksomhed med hovedvægt på læring, viden og kulturoplevelser og indgå i tæt brugerdialog omkring tilbuddene.
Borgerhusene skal understøtte den bedst mulige dialog mellem borgerne og det offentlige med henblik på at frigive tid og ressourcer hos både borgeren og kommunen.
Med disse visioner er der fokus på dels at få borgerne til at mestre eget liv og dels at følge op på kommunens digitaliserings- og kanalstrategi.
Tidsplan
Tidsplanen for fusionen er, efter drøftelse med SektorMED, planlagt til at ske i etaper over en toårig periode for at sikre størst mulighed for vellykket implementering. Dette bygges på erfaringer fra andre kommuner:
Pr. 1. januar 2017 samlet Bibliotek og Borgerservice i en organisation.
Pr. 1. april 2017 opstart af ny betjening i Skælskør
Pr. 1. oktober 2017 opstart af ny betjening i Korsør
Pr. 1. februar 2018 opstart af ny betjening i Slagelse (på det nuværende bibliotek).
Rationale og service
Det forventes, at det økonomiske rationale ved sammenlægningen skal ses over en tre-årig periode. I dette rationale er der taget højde for, at de samlede opgaver på tværs af de to organisationer tænkes sammen. Endvidere vil der i det nye tilbud arbejdes mere med tidsbestilling til nogle udvalgte opgaver, hvilket giver en bedre ressourcestyring i organisationen.
Åbningstiderne efter en fusion vil blive som bibliotekets nuværende åbningstider. De vil træde i kraft, efterhånden som servicetilbuddene sammenlægges, jf. tidsplan.
Det giver en samlet øget åbningstid i forhold til Borgerservices nuværende åbningstider i dag på 14 timer om ugen, og åbningstiderne vil generelt være mere borgervenlige. Bibliotekets åbningstider vil være status quo. Oversigt over både borgerservice og biblioteks nuværende åbningstider fremgår af bilag 1.
Der vil i alle åbningstimer være et servicetilbud, som rummer alle de almindelige biblioteks- og borgerserviceopgaver. Undtaget herfor er betjeningen af pas og kørekort, da der er tale om en opgave, der kræver specialiserede kompetencer.
Derfor vil borgerne kunne booke betjening af pas og kørekort i Skælskør tirsdag og torsdag og i Korsør mandag, onsdag og fredag. For begge steders vedkommende er det et tilbud, som stiller dobbelt så mange timer til rådighed for borgerne, end der i gennemsnit har været behov for i første halvdel af 2016. Med tidsbestilling vil borgerne undgå ventetid, og planlægning af personalets arbejdstid optimeres.
I Slagelse vil der være mulighed for at booke betjening af pas og kørekort 3 dage om ugen, mens der to dage om ugen vil være mulighed for at få pas og kørekort uden tidsbestilling. Herudover vil der i højsæsonen – som vanligt - for pas og kørekort tilbydes ekstra åbningstider, så behovet kan dækkes.
Når arbejdstiden optimeres, vil der være mulighed for et større fokus på at gøre borgerne i nærområderne selvhjulpne og mere digitale, eksempelvis via besøg på institutioner og hjemmebesøg i særlige tilfælde.
Medarbejderinvolvering
Igennem hele forløbet har der været en tæt dialog mellem ledelse og SektorMED. Såfremt Byrådet godkender fusionen, vil der være behov for, at medarbejderne er med i det videre arbejde.
I vinteren 2016 startes derfor arbejdsgrupper op på tværs af de to organisationer (Borgerservice og bibliotek) mhp. en effektfuld implementering, ligesom snitflader til øvrige centre afklares. Erfaring fra andre kommuner viser, at hvis visionerne for fusionen skal eksekveres samtidig med, at de daglige opgaver skal løses, er det vigtigt, at der er tid til at involvere medarbejderne. De vil opnå ejerskab til det nye faglige fællesskab og kan give borgerne den serviceoplevelse, som der er lagt op til.
Borgerinvolvering
Da visionen for det nye borgerservicekoncept har borgerne i fokus, vil det være naturligt at inddrage udvalgte borgere i at designe det nye tilbud, dette kaldes servicedesign. Servicedesign er en metode til at sikre, at borgernes oplevelse er i fokus, når vi designer den nye betjening.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Udvalgene kan vælge at:
a) godkende fusionen endeligt og den indstillede effektivisering over tre år
b) godkende fusionen endeligt og et andet effektiviseringsbeløb
c) give afslag og dermed fortsætte borgerservice og bibliotek som i dag.
Vurdering
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice vurderer, at der er potentiale i at tænke to institutioners opgavefællesskab sammen til en ny organisatorisk enhed. Det vil give mulighed for at udvikle et nyt borgerservicekoncept, som dels understøtter borgerne i at kunne betjene sig selv digitalt, dels giver adgang til et miljø, der fremmer tilegnelse af viden, læseglæde og kulturel og digital dannelse. Det understøtter bl.a. de politiske visioner om, at flere borgere skal kunne mestre eget liv, og flere unge skal i uddannelse.
Fordelene i forhold til serviceniveau er følgende:
· En udvidet service ift. borgerservice på 14 timer og derved en mere favorabel åbningstid for borgerne
· Et bookingsystem, så borgerne ikke skal stå i kø til pas og kørekort
· Planlægning af hjemme- og institutionsbesøg ved behov.
Den indstillede effektivisering vurderes at være ambitiøs i forhold til udviklingen af den organisatoriske enhed. Beløbet i 2017 er lavest, da der primært sker fusion i Skælskør. Korsør forventes at fusionere i sidste halvdel af 2017. I 2018 er der taget højde for, at der skal investeres i indretning/inventar, hvorfor beløbet i 2019 er væsentligt højere end i 2018. Der er i beregningerne taget højde for løbende kompetenceudvikling.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Oplægget har undervejs været behandlet i centrets SektorMED. Rationalet indfries ved at benytte personaleressourcerne mere optimalt, når løsningen af opgaverne på tværs af den nye organisation planlægges anderledes. Endvidere er der et rationale i ikke at genbesætte stillinger, der bliver ledige, som følge af naturlig afgang.
Rationalet skal ses akkumuleret således, at der i 2019 i alt er opnået en besparelse på 1.100.000 kr.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2016
2017
2018
2019
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
05.01
 
-200
-200
-200
Økonomiudvalget
01.02
 
0
-50
-450
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Råderumskatalog
 
 
200
250
650
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Sagen indstilles til Byrådet af både Beskæftigelses- og Integrationsudvalget (borgerservice) og Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget (biblioteket).
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Beskæftigelses- og Integrationsudvalget og Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget anbefaler over for Byrådet at godkende fusion af Borgerservice og Bibliotek pr. 1. januar 2017
2.    at Økonomiudvalget anbefaler de økonomiske omprioriteringer
3.    at Byrådet godkender de organisatoriske ændringer og budgettilpasninger.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 3. oktober 2016:
Fraværende:  ingen
Ad 1: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget anbefaler over for Byrådet at godkende fusionen af Borgerservice og Bibliotek pr. 1. januar 2017.

17. Emner til pressen (B)

17.   Emner til pressen (B)

Sagsnr.: 330-2014-34250               Dok.nr.: 330-2016-499469                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal beslutte hvilket/hvilke af mødets punkter, der skal laves presseomtale på.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 3. oktober 2016:
Fraværende:  ingen
Drøftet.