Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget (2014-2017) – Referat – 7. november 2016



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2013-106364             Dok.nr.: 330-2016-132580                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Dagsordenen godkendes
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 7. november 2016:
Fraværende:  Anders Nielsen (A)
Godkendt.

2. Orientering fra udvalget samt inspirationsopsamling fra konferencer mv. (B)

2.     Orientering fra udvalget samt inspirationsopsamling fra konferencer mv. (B)

Sagsnr.: 330-2013-106407             Dok.nr.: 330-2016-132599                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Orientering fra formanden og udvalgets øvrige medlemmer samt inspirationsopsamling fra deltagelse i konferencer mv.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 7. november 2016:
Fraværende:  Anders Nielsen (A)
Det nyrenoverede teater i Slagelse er indviet, og der var rundvisning den 19. oktober 2016.

3. Centerets orientering til Udvalget (O)

3.     Centerets orientering til Udvalget (O)

Sagsnr.: 330-2013-106411             Dok.nr.: 330-2016-132614                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Udvalget informeres hermed om alle puljer på kultur-, fritids- og turismeområdet. Bilagene over forbrug på de konkrete puljer er ajourført op til deadline for udsendelse af dagsorden.
KULTUR:
Pulje
Forbrug
Restbudget
Puljen til kulturelle formål*
2.455.505
2.391.900
63.605
FRITID:
 
 
 
Idræts- og Fritidspuljen
658.842
642.448
16.394
Markedsføringspuljen
979.871
979.645
225
Puljen til selvorganiserede
223.801
85.303
138.498
Udviklingspuljen (FOU)
220.000
58.328
161.672
TURISME:
 
 
 
Toppen af Østersøen (overført fra 2015)
500.000
0
*500.000
Event Slagelse (overført fra 2015)
420.000
105.000
315.000
Projektpulje (399.000 kr. overført fra 2015)
845.557
706.805
138.752
*Heraf skal eksterne midler, som Slagelse Kommune har modtaget forud, tilbagebetales – ca. 70.000 kr. Udvalget behandler på dette møde sag om disponering af midlerne.
Fritidsområdet:
Voldgiftskendelse vedr. stadionbanen
Der er afsagt kendelse i voldgiftssagen vedr. stadionbanen. Slagelse Kommune fik medhold i, at banen er behæftet med mangler, men får ikke det fulde påstandsbeløb, da retten vurderer, at der kan spilles fodbold på banen. Resultatet er derfor, at kommunen får kr. 1.200.000 ekskl. moms + renter på ca. kr. 100.000.
Derudover får Slagelse Kommune refunderet omkostningerne til syn og skøn (kr. 356.306,10 inkl. moms).
Kulturområdet:
Lokalradioer
Kulturafdelingen indgik i 2012 aftaler med både Nærradio Korsør og Radio Solskin i Skælskør, som konkret viser de aktiviteter med kulturelle formål, som lokalradioerne modtager tilskud til fra Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget. Der er aftalt, at lokalradioernes sendetid skal have fokus på kommunens kulturelle aktiviteter og arrangementer med henholdsvis 10 % for Nærradio Korsør og 50 % for Radio Solskins vedkommende.
Ifølge aftalen er lokalradioerne forpligtede til løbende at indsende dokumentation i form af programoversigter. Oversigterne over den kulturelle del af sendefladen i 3. kvartal 2016 for de to lokalradioer er vedlagt som bilag. Aftalerne med de to lokalradioer fornyes.
Oversigt over skiltning ved kulturarv
På seneste møde bad udvalget om en oversigt over skiltning ved kulturarv i Slagelse Kommune. Oversigt over nuværende og planlagt skiltning er vedlagt som bilag.
Spil Dansk – uge 44
Slagelse Kommune er igen i år Spil Dansk-kommune og har købt den såkaldte Premium Spil Dansk-pakke med koncerter, workshops, kurser og mentorsessions. Aktiviteterne foregår i uge 44 (31. oktober til 6. november).
Styregruppen for kommunens aktiviteter består af repræsentanter fra Kulturafdelingen, Center for Uddannelse, Slagelse Musikhus, Korsør Kulturhus, Slagelse Musikskole, Slagelse Bibliotekerne og UngSlagelse.
Styregruppen arbejder på at udvide målgruppen fra næste år, så aktiviteterne udvides med flere åbne arrangementer for borgere i alle aldre, da aktiviteterne i Spil Dansk-pakken har fokus på børn og unge.
Brune turistskilte ved motorvejen
Udvalget besluttede på seneste møde at afsætte midler til 2x2 turistskilte for attraktioner i Slagelse Kommune. Kulturafdelingen er i dialog med Panzermuseum East om ansøgning om skilt for museet samt udarbejder ansøgning for Korsør Fæstning.
Transport- og Bygningsministeriet har netop åbnet for ansøgninger. Fristen for ansøgninger er ultimo februar 2017. Herefter behandles ansøgningerne i et regionalt udvalg nedsat af ministeriet. Hvis ansøgningen imødekommes, udformes skiltets tekst og grafik i et samarbejde mellem ansøgere og ministerium.
Turismeområdet:
Afvikling af projektet ”På toppen af Østersøen”
I sagsfremstillingen fra 5. september 2016 indstilles, at der tilbageføres 409.920 kr. Det viser sig imidlertid, at kommunen skal tilbageføre 140.000 kr. og ikke 70.000 som først antaget. Der vil så ifølge denne opgørelse være en rest på 339.920 kr. Disponering af disse midler skal drøftes under punkt 9 (Godkendelse af det videre arbejde med event og oplevelsesøkonomi).
Status på Ny Trelleborg
Generelt:
· Ny Trelleborg-projektet forløber planmæssigt i henhold til den af Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget godkendte strategi og tidsplan den 7/4 2015.
· Al offentlig tilgængelig information om projekt Ny Trelleborg kan findes på www.nytrelleborg.dk
Byggeri/kommunikation
· Projektet er nomineret til arkitekturens ”Oscarpris”, World Architecture Festival Award 2016, blandt projekter fra hele verden. Dette afgøres i Berlin 16.-18. november 2016.
· Pt. foregår arkæologiske forundersøgelser for at afdække, om der er behov for en yderligere arkæologisk udgravning. Afsluttende rapport forventes primo 2017.
· Den 31/10 afholdtes en meget populær åben udgravning, og i alt 120 besøgende fra nær og fjern mødte op for at høre om de arkæologiske undersøgelser. Indslag i nyhederne på TV2 Øst kan ses her: http://www.tveast.dk/nyheder/31-10-2016/1930/leder-efter-vikingefund?autoplay=1#player
· Projektet er henover sommeren og efteråret udstillet på kommunens biblioteker, Rådhuset, Nationalmuseet, Trelleborg mv.
· Avisindstik om projektet bragt i lokalaviser, senest uge 41, kan findes på www.nytrelleborg.dk
· Presse og kommunikation afstemmes efter aftale mellem Slagelse Kommunes og Nationalmuseets presseafdeling.
· Den 11/10 blev der afholdt et meget velbesøgt borgermøde på Trelleborg med indlæg fra formændene fra KFT- og EPM-udvalget i forbindelse med høringsprocessen i lokalplansarbejdet.
Lokalplan
· Lokalplanen, der skal muliggøre opførelsen af det nye Oplevelses- og videnscenter ved Fortidsmindet Trelleborg, har været i offentlig høring i efteråret 2016, hvor der kun kom en enkelt indsigelse. Lokalplanen forventes endelig vedtaget i december 2016. Når lokalplanen er vedtaget, er plangrundlaget for at skabe de nye rammer omkring Trelleborg på plads.
Kapitalrejsning
· Dialogen med fondene forløber planmæssig.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 7. november 2016:
Fraværende:  Anders Nielsen (A)
Centerchefen orienterede om, at Musikhusets overgang til selveje må udskydes til 1. april 2017, hvilket skyldes yderligere afklaring af den juridiske organisering.

4. Budgetopfølgning ultimo september 2016 - Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget

4.     Budgetopfølgning ultimo september 2016 - Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget

Sagsnr.: 330-2016-6880                 Dok.nr.: 330-2016-608476                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Som led i kommunens samlede opfølgning på budget og forbrug skal fagudvalgene rapportere de økonomiske forhold for deres ansvarsområde ved udgangen af september 2016. Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal godkende budgetopfølgning med bevillingsansøgninger som angivet. Budgetopfølgningen indgår i samlet opfølgning for alle udvalg til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2016 at have et mindreforbrug for driftsudgifterne på 4,6 mio. kr. og et mindreforbrug for anlægsudgifterne på 0,6 mio. kr. Bilag 1 angiver nærmere specifikation af forbruget.
Det store mindreforbrug på driftsudgifterne skyldes generelt, at områderne har udvist påpasselighed i forhold til indkøb og større udgiftskrævende initiativer.
Kulturområdet forventes at have et samlet mindreforbrug på driftsudgifterne på 1,6 mio. kr. Heraf forventer Center for Kultur et samlet mindreforbrug på 1,0 mio. kr., hvilket primært skyldes, at 3 projekter, som løber over flere år, har fået bevilget midler til alle årene i 2016. Slagelse Bibliotekerne forventer ligeledes et mindreforbrug på 0,6 mio. kr., hvilket skyldes vakante stillinger, som besættes 1. januar 2017.
Sammenlægning af Slagelse Bibliotekerne og Korsør Kulturhus:
På udvalgsmødet i april 2014 traf udvalget principbeslutning om at fusionere Korsør Kulturhus med Korsør Bibliotek under bibliotekets ledelse. Den ledelsesmæssige og organisatoriske fusion trådte i kraft 1. august 2014. I forbindelse med fusionen blev de 2 enheder ikke samlet, hvilket giver nogle ledelsesmæssige og ressourcemæssige udfordringer i den daglige drift. Det foreslås derfor, at Korsør Kulturhus nedlægges som selvstændig enhed, og at budgetmidlerne omplaceres til enheden for Slagelse Bibliotekerne.
Fritidsområdet forventes at have et mindreforbrug på driftsudgifterne på 0,9 mio. kr. Center for Fritid forventer et samlet mindreforbrug på 0,2 mio. kr., hvilket primært skyldes uforbrugte midler til udmøntning af idrætspolitik. Svømmehallerne forventer et mindreforbrug på samlet 0,7 mio. kr., hvor de 0,475 mio. kr. skyldes et nyt garderobenøglesystem, som først må igangsættes i 2017.
Turismeområdet forventes at have et mindreforbrug på driftsudgifterne på 2,1 mio. kr. Der forventes et mindreforbrug for Event Slagelse og kontrakter med turistråd på 0,9 mio. kr., hvor der mangler stillingtagen til anvendelse af de resterende midler. Der forventes ligeledes et mindreforbrug vedrørende Natur- og Kystturisme og turismepulje på 1,0 mio. kr., hvor midlerne forventes anvendt i 2017.
Mindreforbruget på anlæg skyldes primært en række anlægsprojekter, som er afsluttet, og hvor anlægsregnskaberne er ved at blive udarbejdet.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42, stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: Primo året samt pr. ultimo marts, juni og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Nedlægning af enheden for Korsør Kulturhus vil medføre omplacering af midler inden for Kultur-, Fritids- og Turismeudvalgets driftsbudget.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2016
2017
2018
2019
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift, Korsør Kulturhus
5.01
-1.566
-1.538
-1.538
-1.538
Drift, Slagelse Bibliotekerne
5.01
 1.566
 1.538
 1.538
 1.538
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Uddannelsesdirektøren og centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Budgetopfølgningen ultimo september 2016 godkendes og videresendes til Økonomiudvalget
2.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget beslutter, at enheden for Korsør Kulturhus nedlægges, og at budgetmidlerne omplaceres til Slagelse Bibliotekerne.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 7. november 2016:
Fraværende:  Anders Nielsen (A)
Ad 1: Godkendt og videresendes til Økonomiudvalget.
Ad 2: Godkendt.

5. Udviklingsprojekter på Kultur-, Fritids- og Turismeområdet - genoptagelse af sag (B)

5.     Udviklingsprojekter på Kultur-, Fritids- og Turismeområdet - genoptagelse af sag (B)

Sagsnr.: 330-2016-10084               Dok.nr.: 330-2016-586718                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal drøfte forslag til projekter inden for kultur-, fritids- og turismeområdet og træffe beslutning om, hvilke projekter der skal iværksættes.
Baggrund
Sagen er oprindelig fremlagt på mødet i oktober, men blev udsat til dette møde, der afholdes i Korsør Kulturhus og indledes med en rundvisning i lokalerne.
I forlængelse af sag på udvalgets møde i september om disponering af uforbrugte midler til projektet Toppen af Østersøen ønskede udvalget et samlet overblik over forslag til projekter og uforbrugte midler på det samlede kultur-, fritids- og turismeområde.
Ved disponeringen af mindreforbrug fra 2015 besluttede udvalget at reservere en buffer til endelig beslutning sidst på året. Midler til projekter på området udgør således:
Buffer af overførte midler fra 2015, kulturområdet                       466.000  kr.
Buffer af overførte midler fra 2015, fritidsområdet                         39.000  kr.
Uforbrugte midler, Toppen af Østersøen                                      409.920  kr.
I alt                                                                                                         914.920   kr.
Kultur:
Beløb
Beskrivelse
Isensteinsamlingen
    120.000
Formidlingsprojekt om Isenstein i samarbejde med foreningen Isenstein. Research samt formidlingsmateriale på både dansk og tysk.
Udmøntning af kulturstrategi
    300.000
Pulje til at udmønte ny kulturstrategi – i samarbejde med Kulturrådet – som kan søges af aktører
Elevator Korsør Kulturhus
    500.000
KFT-udvalget har tidligere bevilget 500.000 kroner til en elevator til Kulturhuset i Korsør. Imidlertid mangler der finansiering på yderligere 500.000 kroner.
Elevatoren vil gøre det muligt for gangbesværede at benytte lokalerne på de øverste etager i huset.
Unge "Event"
200.000
KFT-udvalget har tidligere ytret ønske om udvikling af en unge event, der er en tilbagevendende begivenhed for unge i Slagelse.
Aktiviteter på Fæstningen i Korsør
150.000
Pulje til nye tiltag og aktiviteter, hvor minimum tre af aktørerne på området eller øvrige lokale aktører samarbejder.
Fritid:
Stadionaktiviteter
    200.000
Finansiering af nye stadionaktiviteter. Opgradering af eventfaciliteter.
Slagelse Outdoorcenter
    350.000
Slagelse Outdoorcenter - forundersøgelser, tegninger, interessenthåndtering m.m. jf. idrætspolitikkens handleplan samt Byen møder vandet og Kyst- og Naturturisme
Turisme
Kyst- og Naturturisme
 200.000
Til udvikling af aktiviteter i sæson 2017 som opfølgning på de erfaringer, der er gjort i 2016.
Bien
10.000
Markedsføring i samarbejde med Visit Vestsjælland og Korsør Produktions Højskole. I budgetforliget 2017-2019 er der bevilget 3,4 mio. kr. til projektet.
Retligt grundlag
Principperne i Kommunalfuldmagten, der giver kommunen mulighed for at iværksætte initiativer og projekter inden for kultur-, fritids- og turismeområdet til gavn for borgere og turister.
Handlemuligheder
Udvalget kan drøfte forslagene og beslutte, hvilke projekter der skal iværksættes.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at udvalget drøfter forslagene og træffer beslutning om, hvilke projekter der skal iværksættes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget drøfter forslag til disponering af frie midler og træffer beslutning om, hvilke projekter der skal iværksættes.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 7. november 2016:
Fraværende:  Anders Nielsen (A)
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget ønsker at disponere følgende midler:
Aktiviteter på Fæstningsområdet: 400.000 kr. - Udvalget udarbejder strategi herfor
Aktiviteter på Slagelse Stadion: 200.000 kr.
Gadeteater/børneteater: 75.000 kr. - Midlerne disponeres af Teaterpolitisk Forum og skal suppleres med ekstern finansiering.
Resten af midlerne reserveres til andre af udvalget udpeget indsatser i januar 2017.

6. Anlægsregnskaber under 2 mio. kr. Kultur- og Fritidsområdet (B)

6.     Anlægsregnskaber under 2 mio. kr. Kultur- og Fritidsområdet (B)

Sagsnr.: 330-2016-65383               Dok.nr.: 330-2016-528274                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal godkende anlægsregnskaber for projekter på Kultur- og Fritidsområdet og træffe beslutning vedrørende finansiering af merforbrug.
Baggrund
For anlægsprojekter, hvor bruttoudgift er mindre end 2 mio. kr., skal der udfærdiges anlægsregnskab til fagudvalgets godkendelse. Regnskaberne er vedhæftet som bilag.
Regnskabet indgår herefter i en samlet anlægsoversigt over afsluttede anlægsregnskaber til Økonomiudvalget og Byrådet i forbindelse med regnskabsafslutningen.
På Kultur- og Fritidsområdet er følgende projekter afsluttet inden for den seneste tid:
Projekt
Anlægsbevilling
Regnskab
Difference
Scoreboard, Stadion, Slagelse
450
469
-19
Brandsikring, Bredegade 11
Krabasken og Slagelse Museum
942
960
-18
 
I alt
 
 
-37
Beløb er i 1.000 kr.
Scoreboard på Stadion i Slagelse: Scoreboardet blev købt af et leasingfirma, som tidligere havde en aftale med FC Vestsjælland. Købet muliggør at bruge stadion til arrangementer, hvor scoreboards er en forudsætning.
Brandsikring, Bredegade 1: Renovering af diverse etageadskillelser, døre m.m., så brandsikringen opfylder gældende krav og bestemmelser. Bygningerne danner ramme om aktiviteterne i Slagelse Museum og teaterforeningen Krabasken.
Retligt grundlag
Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn i Slagelse Kommune foreskriver, at der skal aflægges anlægsregnskab. Anlægsregnskaber under 2 mio. kr. skal godkendes af fagudvalget.
Handlemuligheder
Det kan besluttes, at mindreforbruget finansieres som foreslået fra Fritidsområdet og Kommunale Ejendomme, eller at mindreforbruget finansieres af Kassen.
Vurdering
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice anbefaler, at regnskabet godkendes, og at merforbruget på 19.000 kr. til scoreboard finansieres af midler til aktiviteter på Fritidsområdet, og at merforbrug på 18.000 kr. til Brandsikring, Bredegade 11 finansieres af midler fra Kommunale Ejendomme, sted nr. 362002.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Jf. regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn i Slagelse Kommune skal overskridelse af en anlægsbevilling finansieres inden for fagudvalgets egen budgetramme 1 (løn samt øvrige driftsudgifter/-indtægter). Mindreforbrug skal tilføres kassen.
Anlægsprojektet Brandsikring, Bredegade 11, henhører under Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget. Kommunale Ejendomme har stået for brandsikringen, og derfor anbefales det, at overskridelsen finansieres af udgiftsbudgettet for Kommunale Ejendomme.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2016
2017
2018
2019
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Anlæg
05.1
37
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Drift, Ejendomsservice.
Sted nr. 362002
06.3
-18
 
 
 
Drift, Fritid
Sted nr. 031001
05.1
-19
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalgets driftsramme vil blive reduceret med 0,018 mio. kr. i 2016.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget godkender anlægsregnskaberne
2.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget beslutter, at merforbruget finansieres af midler til aktiviteter på Fritidsområdet samt driftsmidler fra Ejendomsservice under Kommunale Ejendomme.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 7. november 2016:
Fraværende:  Anders Nielsen (A)
Ad 1: Godkendt.
Ad 2: Godkendt.

7. Anlægsregnskaber over 2 mio. kr. Kultur- og Fritidsområdet og anlægsbevilling for Ombygning af Slagelse Teater (B)

7.     Anlægsregnskaber over 2 mio. kr. Kultur- og Fritidsområdet  og anlægsbevilling for Ombygning af Slagelse Teater (B)

Sagsnr.: 330-2016-65383               Dok.nr.: 330-2016-527996                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal over for Byrådet anbefale, at anlægsregnskaber for projekter på Kultur- og Fritidsområdet godkendes, og at det samlede mindreforbrug tilføres anlægsprojektet ombygning af Slagelse Teater, hvortil der også søges en anlægsbevilling.
Baggrund
For anlægsprojekter, hvor bruttoudgiften er 2 mio. kr. eller mere, skal der udfærdiges særskilt anlægsregnskab. Regnskaberne er vedhæftet som bilag.
Anlægsregnskabet skal ledsages af en regnskabsforklaring og forelægges Byrådet til godkendelse.
På Kultur- og Fritidsområdet er følgende projekter afsluttet inden for den seneste tid:
Projekt
Anlægsbevilling
Regnskab
Difference
Kunstgræsbane, Vemmelev
3.700
3.700
0
Det Røde Pakhus, Skælskør
Isolering
2.500
2.221
279
Kloakering, Vikingeborgen Trelleborg
2.300
2.341
-41
Guldagergaard, Skælskør
Renovering og værkstedsbygning
5.647
5.814
-167
Guldagergaard, Skælskør
Renovering af hovedbygning
3.100
2.808
292
Difference, mindreforbrug
 
 
363
Beløb er i 1.000 kr.
Kunstgræsbanen i Vemmelev blev indviet den 15. december 2015. Den benyttes primært af Vemmelev SG&I – Fodboldafdelingen, som dermed har muligheden for at tilbyde udendørs træning året rundt. Banen indgår i den samlede fordeling af kommunens kunstbaner.
Isolering af Det Røde Pakhus er foretaget i efteråret og vinteren 2015, og huset er genindviet i begyndelsen af 2016. Huset kan nu anvendes til maritime og kulturelle aktiviteter hele året. Klimaskærmen er isoleret, der er installeret kalorifere varmeanlæg (blæsevarme), og der er etableret yderligere adgangsvej til huset, der nu kan rumme 400 gæster ved arrangementer.
Ved kloakeringsprojektet er Vikingeborgen Trelleborg blevet tilsluttet den offentlige kloak. Det tidligere nedsivningsanlæg var i stykker og slidt ned. Det nye anlæg er dimensioneret, så det er fremtidssikret i forhold til planerne om Ny Trelleborg, hvor besøgstallet til vikingeborgen forventes at stige yderligere.
Guldagergaard - renovering og indretning af værkstedsbygning. Værkstedsbygningen er indrettet i en tidligere staldbygning, hvor taget er løftet for at skabe plads til indretning af tagetagen. Værkstedsbygningen indeholder lerværksted, gipsværksted, glasurværksted og ovnrum i stueetagen, og i tagetagen er indrettet arbejdsrum, mødelokaler og bibliotek. Værkstedsbygningen er taget i brug i 2013 og blev i 2014 nomineret til RealDanias renoverpris. Værkstedet giver Guldagergaard mulighed for at tilbyde gode og tidssvarende værkstedsfaciliteter til de danske og udenlandske kunstnere, der arbejder på centret på kortere eller længere ophold.
Guldagergaard – renovering af hovedbygning. Bygningen anvendes bl.a. som bolig for Guldagergaards kursister. Projektet er en renovering af tagetagens kursistværelser og badefaciliteter samt udvidelse med et ekstra baderum. I forbindelse med renoveringen er tagetagen efterisoleret og tegltaget er nedtaget og genoplagt med supplerende nye håndlavede tagsten. Og varmeanlægget i tagetagen er samtidig udskiftet. I stueetagen er kursisternes fælleskøkken gennemrenoveret, og funktionaliteten er optimeret til brug af mange mennesker.
Anlægsbevilling Ombygning af Slagelse Teater
Anlægsprojektet Ombygning af Slagelse Teater er opdelt i to faser, hvilket har fordyret det samlede projekt, der ser ud til at overskride den bevilgede anlægsbevilling.
Der er i øjeblikket en uafklaret tvist med en entreprenør om 170.000 kr., hvor hele udgiften er medregnet i budgetoverslaget for anlægsprojektet. Tvisten forventes afklaret inden udgangen af november.
Derudover er der i budgetoverslaget medtaget udgifter til arbejder for 97.000 kr., som ikke er udført endnu og dermed evt. kan spares ud af projektet.
Disse udgifter vedrører:
Akustikregulering af orkestergrav – 76.000 kr. Orkestergraven kan ikke benyttes, hvis akustikreguleringen udelades.
Etablering af trådløst internet i skuespillergarderober – 9.000 kr.
Støvbinding af betongulv i kælder – 12.000 kr.
Disse elementer kan udføres på et senere tidspunkt, hvis der findes finansiering til opgaverne.
Den samlede overskridelse i forhold til den nuværende anlægsbevilling udgør 513.000 kr. Der søges i denne sag om en anlægsbevilling på 363.000 kr. i form af det samlede mindreforbrug på de aflagte anlægsregnskaber, jf. tidligere oversigt. Økonomien for anlægsbevillingen fremgår af bilag 6.
Herefter vil projektets endelige regnskab fortsat kunne resultere i et merforbrug. Dette kan endeligt afklares, når der foreligger en afgørelse på den igangværende tvist med entreprenør. Udførelsen af akustikregulering, trådløst internet samt støvbinding af betongulv afventer udfaldet af tvisten og dermed overblik over den samlede økonomi.
Retligt grundlag
Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn i Slagelse Kommune foreskriver, at der skal aflægges anlægsregnskab. Anlægsregnskaber over 2 mio. kr. skal godkendes af Byrådet.
Handlemuligheder
Det kan besluttes, at mindreforbruget overføres til anlægsprojektet Ombygning af Slagelse Teater, eller at mindreforbruget lægges i Kassen.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at anlægsregnskaberne godkendes, samt at det samlede mindreforbrug overføres til anlægsprojektet Ombygning af Slagelse Teater, hvortil der også gives en anlægsbevilling.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Jf. Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn i Slagelse Kommune skal overskridelse af en anlægsbevilling finansieres inden for fagudvalgets egen budgetramme (løn samt øvrige driftsudgifter/-indtægter), mens en mindreudgift skal tilføres kassen.
I denne sag anbefales det i stedet, at det samlede mindreforbrug for anlægsregnskaberne tilføres anlægsprojektet Ombygning af Slagelse Teater.
Projektet har sted nr. 362510 i økonomisystemet.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2016
2017
2018
2019
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Anlæg, 364551
05.1
-279
 
 
 
Anlæg, 360550
05.1
41
 
 
 
Anlæg, 364547
05.1
-2.704
 
 
 
Anlæg, 364680
05.1
2.871
 
 
 
Anlæg, 364675
05.1
-292
 
 
 
Anlæg, 362510
05.1
363
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget indstiller til Byrådet, at anlægsregnskaberne godkendes.
2.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget indstiller til Byrådet, at der gives en anlægsbevilling på 0,363 mio. kr. til sted nr. 362510 Ombygning af Slagelse Teater.
3.    at Anlægsbevillingen finansieres at det samlede mindreforbrug på 0,363 mio. kr. fra anlægsregnskaberne.
4.    at Sagen sendes videre til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 7. november 2016:
Fraværende:  Anders Nielsen (A)
Ad 1: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget indstiller til Byrådet, at anlægsregnskaberne godkendes.
Ad 2: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget indstiller til Byrådet, at der gives en anlægsbevilling på 0,363 mio. kr. til sted nr. 362510 Ombygning af Slagelse Teater.
Ad 3: Godkendt.
Ad 4: Godkendt og videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet.

8. Politisk kalender 2017 (B)

8.     Politisk kalender 2017 (B)

Sagsnr.: 330-2016-64779               Dok.nr.: 330-2016-614644                                          Åbent
Kompetence: Fagudvalgene
Beslutningstema
Godkendelse af forslag til politisk kalender 2017.
Baggrund
Der er udarbejdet forslag til politisk kalender for 2017 med baggrund i udvalgets mødedag og mødetidspunkt i 2016.
Retligt grundlag
Et udvalg træffer for hvert regnskabsår beslutning om, hvor og hvornår udvalgets møder skal holdes, jf. styrelseslovens § 20, stk. 1. Kravet om mødeplan har til formål at lette udvalgsmedlemmernes arbejdstilrettelæggelse og koordineringen med arbejdet.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at mødeplanen for udvalgets møder godkendes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at forslag til politisk kalender 2017 godkendes.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 2. november 2016:
Fraværende: 
Udvalget godkender, at afholde udvalgsmøder de foreslåede onsdage kl. 16:30.
Temadrøftelse m.m. ønskes planlagt andre dage, og således ikke i forlængelse af udvalgsmøderne.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 7. november 2016:
Fraværende: 
Godkendt.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 7. november 2016:
Fraværende:  Anders Nielsen (A)
Godkendt.

9. Godkendelse af proces for det videre arbejde med event- og oplevelsesøkonomi (B)

9.     Godkendelse af proces for det videre arbejde med event- og oplevelsesøkonomi (B)

Sagsnr.: 330-2014-29793               Dok.nr.: 330-2016-606259                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om udviklingsinitiativet Oplevelsesbaseret Forretningsudvikling og skal tage stilling til, om forløbet skal gennemføres igen, og tilbuddet dermed skal udbredes til gavn for flere aktører i detail- og restaurationsbranchen.
Baggrund
Med baggrund i ønsket om at skabe vækst gennem oplevelser i detail-, hotel- og restaurationsbranchen er der gennemført pilotprojektet ”Oplevelsesbaseret Forretningsudvikling”.
Seismonaut A/S blev valgt til at gennemføre udviklingsforløbet i samarbejde med en underleverandør (Femme Regionales), der var ansvarlig for det kreative indhold på de to udviklingsworkshops.
Information om projektet og invitation til inspirationsworkshop blev annonceret i dagspressen samt af SEC og erhvervsforeningerne i eget netværk. Det var målsætningen, at 10-15 deltagere/virksomheder skulle deltage på inspirationsworkshoppen. 22 deltagere mødte op på inspirationsworkshoppen, der blev afholdt på Borreby den 24. februar.
Deltagerne fik en uge til at fremsende en motiveret ansøgning, såfremt de ønskede at deltage i det efterfølgende udviklingsforløb. Fem virksomheder meldte sig (fire var målet):
Helsam, Upperhill, Hotel Postgården, Slagelse Fiskehus og Røgeri og Vestsjællandscentret
De udvalgte virksomheder har efterfølgende deltaget på to udviklingsworkshops, afholdt på Posthuset – 16. marts og 6. april. Deltagerne giver forløbet topkarakterer på alle parametre i den efterfølgende skriftlige evaluering.
Opfølgning:
Godt 4 måneder efter sidste workshop (den 22. august) mødtes vi med de fem deltagere til en opfølgning. Her fik de mulighed for at dele, hvordan de hver især har oplevet månederne siden udviklingsforløbet. Efterfølgende delte de fem deltagere oplevelser, udbytte og erfaringer ved en åben reception, hvor bl.a. deltagere fra inspirationsworkshoppen deltog.
De fem virksomheder har alle arbejdet videre med de input, de modtog i udviklingsforløbet, og har i forskellig grad implementeret løsninger derfra. Nogle forslag er viderebearbejdet, andre afventer tiltag i virksomheden, før implementeringen er optimal. De siger alle, at det har været et yderst brugbart forløb, en positiv ”øjenåbner” at deltage, og at det gensidige netværk har været meget lærerigt og konstruktivt.
Udpluk af udsagn/forslag fra deltagerne ved afslutningen
· De gode erfaringer fra dette pilotprojekt bør tages med videre i det fremtidige udviklingsarbejde for detailhandlen
· Positivt at restaurationsbranchen er inviteret med ind i projektet
· Det ville være ønskeligt, hvis erhvervsforeninger m.fl. lavede en samlet, tværgående varig indsats for detail- og restaurationsbranchen, så vi i fællesskab kan sikre vækst og samtidig være gode ambassadører for hinanden på tværs af byer og brancher.
Folder med guide:
Der er udarbejdet en folder med opsamling af projektets elementer, de deltagende virksomheders udbytte og en quick guide til, hvordan man som virksomhed selv kan gå i gang. Folderen blev uddelt på det afsluttende møde og er sendt til deltagerne i inspirationsworkshoppen (den første dag i forløbet). 
Den uddeles også på KFT-udvalgets møde den 7. november.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Orientering om gennemførsel af pilotprojektet ”Oplevelsesbaseret Forretningsudvikling” og den positive evaluering kan tages til efterretning.
Det kan besluttes:
1) At udviklingsforløbet gentages, så en række nye virksomheder får tilbud om et afprøvet og veldokumenteret udviklingsforløb og samtidig kobles til de øvrige væksttiltag for detailhandlen
Eller
2) At der ikke gennemføres endnu et udviklingsforløb
Vurdering
Udviklingsdirektøren anbefaler at godkende handlemulighed nr. 1, hvor det afprøvede forløb kobles til de øvrige væksttiltag for detailhandelen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget har afsat 420.000 kr. til ”Event- og oplevelsesøkonomi”. Nærværende forløb har kostet 107.000 kr. Finansiering af endnu et forløb kan ske ved ikke forbrugte midler afsat under ”Event- og oplevelsesøkonomi” i indeværende år. Center for Kultur, Fritid og Borgerservice samt Udviklingssekretariatet støtter aktivt op om projektet og allokerer eksisterende relevante ressourcer.
Konsekvenser for andre udvalg
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget orienteres om forløbet og evalueringen.
Indstilling
Udviklingsdirektøren indstiller,
1.    at  Udvalget godkender handlemulighed nr. 1, hvor det afprøvede forløb kobles til de øvrige væksttiltag for detailhandelen.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 7. november 2016:
Fraværende:  Anders Nielsen (A)
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget godkendte ikke indstillingen.

10. Ændring af fundats for Kongegaardsfonden (B)

10.   Ændring af fundats for Kongegaardsfonden (B)

Sagsnr.: 330-2015-28654               Dok.nr.: 330-2016-605388                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal over for Byrådet anbefale, at ændring af fundats for Kongegaardsfonden godkendes.
Baggrund
Kongegaarden i Korsør er organiseret som en fond – Kongegaardsfonden - hvortil Kultur-, Fritids, og Turismeudvalget udpeger et bestyrelsesmedlem.
Bygningen danner ramme om fire foreninger/primære brugerforeninger. Det drejer sig om den kommunale institution Isensteinsamlingen og de tre foreninger: Korsør Kunstforening, Korsør Koncerterne og Foreningen Kongegården.
De fire primære brugerforeninger planlægger og gennemfører de kulturelle arrangementer, herunder specielt kunstudstillinger og koncerter, som tilsammen skal virkeliggøre ambitionerne om Kongegaarden som et regionalt center for kunst og musik.
Kongegaardsfonden er ansættende myndighed for den daglige leder, som på vegne af fonden og i samarbejde med de primære brugere sikrer driften og udviklingen af Kongegaarden.
Kongegaardsfonden og de fire brugergrupper har i en længere periode, i dialog med Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget, arbejdet på ændret organisering, som udvalget har godkendt i begyndelsen af 2015. Den ændrede organisering medfører ønsket om en ændring af fundatsen for Kongegaardsfonden.
Ændring af fundats
Brugerforeningerne ønsker i enighed med fondsbestyrelsen og Isensteinsamlingen at
1. ændre fondsbestyrelsens sammensætning og udpegning. Foreningen Kongegaarden skal ikke længere have 2 repræsentanter i bestyrelsen. I stedet skal formanden for Isensteinsamlingen være født medlem af fondsbestyrelsen. Fondsbestyrelsen skal herefter sammensættes således:
- 1 medlem udpeget af Akademirådet ved Akademiet for den Skønne Kunstner
- 1 medlem udpeget af Musikkonservatoriernes Fællesråd
- 1 medlem udpeget af Slagelse Kommunes Byråd
- Isensteinsamlingens formand – der er udpeget af Slagelse Kommunes Byråd
- 1 medlem udpeget af fondsbestyrelsen
2. en redaktionel ændring af fundats i overensstemmelse med ændret fondslovgivning, således at årsregnskab ikke længere fremsendes til fondsregistret. Årsregnskabet vil fortsat blive fremsendt til Slagelse Kommune.
Forslaget til ændring af fundats er godkendt i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget i foråret 2015 og efterfølgende i Civilstyrelsen. Forslaget forelægges herefter til Byrådets godkendelse.
Retligt grundlag
Ændring af fondens vedtægt kræver Civilstyrelsens tilladelse, jf. Fondslovens § 32. Fundatsen for Kongegaarden angiver, at ændringer kræver Byrådets samtykke.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan
a) anbefale over for Byrådet, at ændringerne i fundatsen godkendes. Dette vil understøtte den ændrede organisering af aktørerne i Kongegaarden.
b) anbefale over for Byrådet, at fundatsen ikke ændres. Dette vil vanskeliggøre processen med ændret organisering og samarbejde blandt aktørerne i Kongegaarden.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at den ønskede ændring af fundatsen vil kunne medvirke til at løse de udfordringer, som den hidtidige organisering medførte. Brugerforeningerne har været inddraget i afklaringen af ændret organisering samt ændring af fundats, som samler udvikling, administration og ledelse af Kongegaarden i fondsbestyrelsen til udførelse via den daglige ledelse og bestyrelsesformanden.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget over for Byrådet anbefaler, at ændring af fundats for Kongegaardsfonden godkendes.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 7. november 2016:
Fraværende:  Anders Nielsen (A)
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget anbefaler over for Byrådet, at ændring af fundats for Kongegaardsfonden godkendes.

11. Drøftelse af scenefaciliteter - fortsat behandling (B)

11.   Drøftelse af scenefaciliteter - fortsat behandling (B)

Sagsnr.: 330-2016-34131               Dok.nr.: 330-2016-620824                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte, om der skal arbejdes videre med et koncept om at tilbyde scenefaciliteter vederlagsfrit til kulturelle foreninger, eller om foreningerne som hidtil skal afholde udgiften til scene m.m. og søge tilskud til udgiften fra Puljen til kulturelle formål.
Baggrund
Udvalget har på mødet i juni besluttet, at forslag til en model for tre-årigt scenekoncept skulle sendes i udbud. Kommunens indkøbsafdeling har inviteret fire lokale aktører til at afgive tilbud, men der er ikke modtaget nogle tilbud.
Da der ikke er modtaget tilbud, fremlægges forslaget til ny beslutning.
Det oprindelige forslag er fremsat på initiativ af en sceneudbyder, der tilbyder at indkøbe en scene, som kommunen efterfølgende køber en klippekortsordning til at benytte. Klippekortet skal bestå af 100 opsætninger og nedtagninger af scene over en 3-årig periode. Prisen herfor er 300.000 kr.
Behov for scene til kulturelle arrangementer
I Korsør, Slagelse og Skælskør arrangerer tre foreninger årligt ca. 10 picnickoncerter i hver by. De tre foreninger bag picnickoncerterne får alle tre tilskud til aktiviteterne fra Puljen til kulturelle formål.
I Korsør benytter foreningen en scene, som de oprindelig selv har indkøbt, og som kommunens Entreprenørservice står for at stille op og tage ned. Kulturafdelingen betaler udgiften til opsætning og nedtagning. Udgiften i 2016 har været på ca. 15.000 kr.
I Slagelse booker foreningen bag koncerterne selv scene og lys.
I Skælskør benytter foreningen ikke scene til koncerterne.
Picnickoncerterne i de tre købstæder anvender således scene ca. 20 gange årligt.
Herudover giver kommunen tilskud til fx Slagelse Festuge og Maritime Kulturdage i Korsør, hvor tilskuddet ligeledes benyttes bl.a. til scenefaciliteter samt til andre lokale arrangementer, hvor scenefaciliteter benyttes. Administrationen oplever ikke aktuelt efterspørgsel på et kommunalt tilbud om scenefaciliteter.
Enkelte steder i kommunen er der etableret permanente scenefaciliteter, fx i Byparken i Korsør og på Frederikshøj i Slagelse.
Sceneforhold på Korsør Fæstning
Fæstningsområdet er omfattet af fortidsmindefredning, og opsætning af scene på området skal derfor foretages så skånsomt som muligt, og området skal fremstå uden ”forstyrrende” elementer i størst muligt omfang i løbet af året. Administrationen har en god dialog med Slots- og Kulturstyrelsen om mulighederne for scene m.m. til arrangementer på området.
Kulturafdelingen er orienteret om, at projektgruppen, der arbejder med ombygningen af Solens Plads i Korsør, arbejder med et forslag om indkøb af en mobilscene. Scenen skal anvendes på Solens Plads og kan også benyttes i ”Gryden” på Fæstningen.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens principper giver kommunen mulighed for at stille rammer og faciliteter til rådighed for kulturelle aktiviteter.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan vælge

a) at udvide tilbudsindhentning til at omfatte en bredere kreds af sceneudbydere – til udbydere, der ikke er lokale.

b) at indgå aftale om leje af mobilscene med den sceneleverandør, der har fremsat forslaget. Økonomicentret gør opmærksom på, at en sådan aftale kan være i konflikt med forvaltningsretlige principper om ligebehandling samt økonomisk forsvarlighed.

c) at kommunen ikke stiller scenefaciliteter til rådighed for foreninger, men at foreningerne og andre aktører fortsat selv varetager leje og booking af scenefaciliteter og evt. søger tilskud hertil fra Puljen til kulturelle formål.
Herudover kan udvalget beslutte,
at kommunen fortsat afholder udgiften til scenefaciliteter på Fæstningen i Korsør, og at der fremadrettet anvendes evt. mobilscene fra Solens Plads eller afsættes midler til scene, der lejes til de enkelte arrangementer.
Vurdering
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice vurderer, at det er af stor betydning for mulighederne for et varieret kulturtilbud, at de praktiske rammer og vilkår for de kulturelle foreninger er velfungerende og enkle.
Tilbuddet om scene, der stilles gratis til rådighed for foreninger, vil forudsætte, at centret har en løbende dialog med sceneleverandøren om, hvilke foreninger og aktiviteter, der kan benytte scenen. Herefter vil foreningerne fortsat have den direkte dialog med sceneleverandøren om booking, tid og sted samt andre praktiske forhold. Foreningerne vil få scenen stillet gratis til rådighed, hvor de hidtil selv har afholdt udgiften og i de fleste tilfælde har fået udgiften dækket via tilskud fra Puljen til kulturelle formål.
Centret vurderer, at forslaget om scenekoncept kan sidestilles med erhvervsstøtte, da indkøbet af den konkrete scene forudsætter forudbetaling for tre år, hvorefter kommunen kan anvende scenen vederlagsfrit 100 gange i de første tre år. I de efterfølgende år kan scenen lejes til en forventet pris på 4.000 kr. pr. gang. Scenens levetid anslås af leverandøren til ca. 20 år.
Centret anbefaler derfor, at kommunen ikke indgår fast aftale med leverandør af scene, men at den hidtidige praksis fortsættes, således at foreninger og andre aktører selv lejer scene til deres aktiviteter. Hvis foreningernes økonomi giver behov for det, kan de søge tilskud til aktiviteterne fra Puljen til kulturelle formål.
Scene på Fæstningsområdet
I forhold til scenefaciliteter på Fæstningsområdet vurderer centret, at de særlige forhold på området især i forhold til fortidsmindefredningen medfører, at kommunen skal stille scenefaciliteter til rådighed for aktørerne på området.
Løsningen med en mobilscene på Fæstningsområdet er efter centrets vurdering mere skånsom for området, og en mobilscene vil kun skulle stå på området i de enkelte dage, hvor der foregår særlige aktiviteter og ikke i en længere sammenhængende periode på ca. 3 måneder, som det er tilfældet med den aktuelle scene. Den eksisterende scene, der anvendes, er ældre og forholdsvis lille, og en moderne mobilscene vil i højere grad kunne opfylde behovet for en god og stor scene til arrangementer.
Centret anbefaler, at en evt. scene til Solens Plads også anvendes på Fæstningsområdet. Hvis denne scene ikke indkøbes, anbefaler centret, at der i stedet lejes en mobilscene, der opsættes fra gang til gang. Der vil i givet fald skulle afsættes driftsmidler til dette på kulturområdet.
Permanent scene i Slagelse
I forhold til permanente scenefaciliteter i Slagelse kunne der arbejdes på etablering af en scene i Lystanlægget i Slagelse. En permanent scene vil imidlertid ikke give den nuværende fleksibilitet i forhold til placering forskellige steder i området afhængigt af aktivitet og behov for plads til publikum. Samtidig vil en permanent scene indskrænke mulighederne for nogle aktører, der arrangerer aktiviteter på området, der ikke anvender scene, fx kunstudstillinger.
De eksisterende faciliteter på Frederikshøj, der rummer amfiteater med tekniske installationer med strøm til lyd og lys, giver efter centrets vurdering god mulighed for at afvikle større arrangementer med udendørs aktiviteter.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Udvalget har afsat 300.000 kr. til forslaget om leje af scene i en 3-årig periode. Hvis midlerne ikke anvendes hertil, kan de disponeres til andre formål.
Kulturområdet afholder udgiften til opsætning og nedtagning af scenen på Fæstningen i Korsør fra midlerne til løbende drift. Udgiften har i 2016 været på ca. 15.000 kr.
Udgift til leje af mobilscene til Fæstningsområdet 10-15 gange årligt vil medføre en udgift på ca. 70.000 kr. årligt.
Konsekvenser for andre udvalg
Centret er i dialog med Center for Teknik og Miljø om samarbejde om scene til Solens Plads.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at foreningerne, der arrangerer kulturelle aktiviteter, fortsat selv betaler for leje af scenefaciliteter og evt. søger tilskud hertil fra Puljen til kulturelle formål.
2.    at Slagelse Kommune stiller scenefaciliteter til rådighed på Fæstningsområdet i Korsør og søger at overgå til løsning med mobilscene, der opstilles ved de enkelte arrangementer.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 7. november 2016:
Fraværende:  Anders Nielsen (A)
Ad 1: Godkendt.
Ad 2: Godkendt.

12. Finansiering af Kulturbus Midt- og Vestsjælland (B)

12.   Finansiering af Kulturbus Midt- og Vestsjælland (B)

Sagsnr.: 330-2016-63356               Dok.nr.: 330-2016-508893                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal tage stilling til fremtidig drift af Kulturbus Midt- og Vestsjælland, når det nuværende projekt udløber medio 2017.
Baggrund
Bestyrelsen for Museum Vestsjælland har henvendt sig til de kommuner, der på nuværende tidspunkt indgår i projektet Kulturbus Midt- og Vestsjælland med forslag om forlængelse af projektet. Det drejer sig om Holbæk, Kalundborg, Odsherred, Ringsted, Roskilde, Slagelse og Sorø Kommuner; herudover har Lejre Kommune vist interesse for at indgå i projektet.
Kulturbussen har kørt siden efteråret 2014 og har givet skoleklasser fra Midt- og Vestsjælland nem, sikker og gratis transport til en række museer. Kørslen indgår i videst muligt omfang som en del af undervisningsforløbet ved indslag i selve bussen eller besøg på kulturinstitutioner eller fortidsminder på vej til målet for turen.
I Slagelse Kommune indgår følgende destinationer: Vikingeborgen Trelleborg samt Slagelse Museum, Skælskør Museum og Flakkebjerg Skolemuseum. De deltagende klasser fra Slagelse Kommune har tilbud om besøg på destinationer i hele Midt- og Vestsjælland.
Kulturbussen har hidtil været finansieret af Nordea-fonden. Bestyrelsen for Museum Vestsjælland foreslår, at projektet fortsætter i foreløbig 2,5 år, dvs. fra medio 2017 til udgangen af 2019 - finansieret af de deltagende kommuner, Kulturregion Midt- og Vestsjælland samt sponsorater.
Yderligere beskrivelse af Kulturbussen, køredage samt budget er vedlagt som bilag.
Under forudsætning af at de otte kommuner deltager, samt at den øvrige eksterne finansiering falder på plads, vil der for Slagelse Kommunes vedkommende være tale om følgende udgift:
2017 (2. halvår)
 
2018
2019*
 
51.257 kr.
104.051 kr.
104.051 kr.
*Beløbet skal fremskrives med PL-regulering
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtsreglerne, der giver adgang til at støtte kulturelle aktiviteter, herunder aktiviteter, der tilbydes en afgrænset kreds af borgere, hvor afgrænsningen er foretaget efter saglige kriterier. I dette tilfælde henvender aktiviteten sig til skoleelever.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan beslutte
a) at forlænge projekt Kulturbussen i perioden 2. halvår 2017 til og med 2019 og bevilge midlerne til projektet af midler til udvikling. Herved vil skolerne få udvidet mulighed for at benytte mulighederne for læring og oplevelser uden for klasselokalerne.
b) at Slagelse Kommune ikke skal deltage i en forlængelse af projektet. Denne beslutning vil medføre, at de enkelte skoler selv skal afholde udgiften til undervisningsforløb og besøg på de kulturinstitutioner, som Kulturbussen tilbyder.
Vurdering
Administrationen vurderer, at Kulturbussen er et vigtigt tilbud, der i høj grad medvirker til at give elever en god og lærerig oplevelse med kulturarv, og projektet sætter kulturarven i spil i forhold til elevernes generelle dannelse og selvforståelse. Samtidig bidrager projektet til udvikling og samarbejde på de deltagende kulturinstitutioner.
Projektets målgruppe er skoleelever i såvel folkeskole som privatskole og bidrager til at opfylde folkeskolelovens mål om undervisning uden for skolen.
Administrationen anbefaler derfor, at projektet forlænges, og at finansieringen deles mellem Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget og Uddannelsesudvalget.
Administrationen anbefaler, at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalgets andel af projektet finansieres af midler til udvikling.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Center for Uddannelse har besluttet at bevilge halvdelen af beløbet under forudsætning af, at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget beslutter at finansiere den anden halvdel, og at de øvrige deltagende kommuner bakker op om finansiering til forlængelse af projektet.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget – under forudsætning af deltagelse af de otte kommuner og den beskrevne finansieringsmodel - beslutter at forlænge projektet Kulturbussen til og med 2019
2.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget bevilger 25.628,50 kr. i 2017 og 52.025,50 kr. i 2018 og 2019 - under forudsætning af at Uddannelsesudvalget bevilger samme beløb til projektet. Beløbet bevilges af midler til udvikling.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 7. november 2016:
Fraværende:  Anders Nielsen (A)
Ad 1: Godkendt.
Ad 2: Godkendt.

13. Kosmorama Biografforening, Musikgruppen - Ansøgning om aktivitetstilskud 2017 (B)

13.   Kosmorama Biografforening, Musikgruppen - Ansøgning om aktivitetstilskud 2017 (B)

Sagsnr.: 330-2016-66893               Dok.nr.: 330-2016-593322                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kosmorama Biografforening, Musikgruppen søger om aktivitetstilskud på 50.000 kr. til musikaktiviteter i 2017.
Baggrund
Tidsplan for behandling af ansøgninger om tilskud fra Puljen til kulturelle formål:
Ansøgninger om driftstilskud:        behandles på udvalgsmøde i december 2016
Ansøgninger om aktivitetstilskud:   behandles på udvalgsmøde i januar 2017
Kosmorama Biografforening, Musikgruppen, søger udover tilskud fra Puljen til kulturelle formål, tilskud til musikaktiviteterne fra Statens Kunstfond. Tilskuddet fra kunstfonden er betinget af, at foreningen modtager et kommunalt tilskud øremærket til musikhonorarer. Tilskuddet fra kunstfonden kan maksimalt udgøre et beløb, der svarer til det kommunale tilskud.
Statens Kunstfonds støtte i 2017 uddeles i slutningen af 2016, og derfor anbefaler administrationen, at denne ansøgning ekstraordinært behandles forud for de øvrige ansøgninger. Et eventuelt bevilget tilskud til aktiviteter fra Puljen til kulturelle formål vil være fra puljen i 2017 og vil først blive udbetalt i 2017.
Aktiviteter
Foreningen søger om tilskud til afholdelse af 10–12 koncerter i 2017 med kendte og mindre kendte kunstnere.
Kosmorama Biografforening har 155 medlemmer, hvoraf en mindre gruppe udgør Musikgruppen, der står for afholdelse af koncerterne, booking, PR, barsalg osv. Der er jævnlig udskiftning i gruppen og dermed ny inspiration og nye impulser. Foreningen har afviklet koncerterne i ca. 25 år.
Kosmorama ønsker med musikrepertoiret at have fokus på både bredden og de mere smalle musiktilbud. I 2016 er der f.eks. afprøvet jazz, både traditionelt og mere moderne, som et nyt tiltag. I 2016 er der også blevet arbejdet mere på at tiltrække et yngre publikum. Kosmorama ønsker i 2017 fortsat at have fokus på ikke kun at tiltrække stampublikummet, men også appellerer til nye målgrupper. Derudover arbejder Kosmorama på at inddrage deres publikum i udviklingen af musiktilbuddene. Derfor opfordres gæsterne til at bidrage med forslag til årets koncerter.
Økonomi
Kosmorama Biografforening, Musikgruppen, søger 50.000 kr. i aktivitetstilskud. I 2016 fik Musikgruppen 50.000 kr. i tilskud til musikaktiviteter.
Indtægter:
Billetindtægt                                         Kr.  100.000
Ansøgt tilskud fra Statens Kunstfond        Kr.    41.000
Ansøgt tilskud fra Slagelse Kommune       -       50.000
I alt                                                    Kr.  191.000
Udgifter:
Honorar                                              Kr.  150.000
Provision til bookingbureau                     -       20.000
Leje af lyd                                           -       10.000
Koda                                                  -        8.000
Diverse                                               -        3.000
I alt                                                    Kr.  191.000
I 2016 har foreningen fået 25.350 kr. i tilskud fra Statens Kunstfond, og foreningen søger om 41.000 kr. i støtte i 2017.
Musikaktiviteterne er en del af Skælskør Biografforenings samlede aktiviteter inden for film og musik. Foreningen søger om 71.000 kr. i driftstilskud til biografdriften, den ansøgning behandles på udvalgsmødet i december.
Foreningen havde ultimo 2015 en likvid beholdning på ca. 340.000 kr.
Retligt grundlag
Retningslinjer for Puljen til Kulturelle formål.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan
a. Bevilge 50.000 kr. i tilskud til musikaktiviteterne, som foreningen har søgt om
b. Bevilge 41.000 kr. i tilskud svarende til ansøgningen til Statens Kunstfond
c. Bevilge et andet beløb i tilskud
d. Give afslag på ansøgningen.
Vurdering
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice vurderer, at foreningens aktiviteter lever op til principperne i Puljen til kulturelle formål:
- Aktiviteten inddrager borgere både som frivillige, der står for aktiviteten, og i udviklingen af indholdet i musiktilbuddene.
- Foreningen har fokus på nytænkning i udviklingen af og satsninger i forhold til musiktilbuddene, der tiltrækker nye målgrupper, f.eks. de unge.
- Aktiviteterne er i høj grad finansieret via tilskud fra Statens Kunstfond samt egenfinansiering i form af billetindtægter.
- Aktiviteterne er et traditionsrigt musiktilbud i en af kommunens købstæder, der med kulturelle oplevelser lever op til kommunens vision om attraktive kulturelle oplevelser for borgerne og tiltrækning af nye borgere.
På den baggrund vurderer administrationen, at ansøgningen opfylder principperne for Puljen til kulturelle formål og anbefaler, at foreningen bevilges et tilskud på 50.000 kr. til aktiviteterne.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget bevilger 50.000 kr. i tilskud til musikaktiviteter i Kosmorama Biografforening.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 7. november 2016:
Fraværende:  Anders Nielsen (A)
Godkendt.

14. Drøftelse af rammer for puljen til Dansk Kulturarv (D)

14.   Drøftelse af rammer for puljen til Dansk Kulturarv (D)

Sagsnr.: 330-2013-106507             Dok.nr.: 330-2016-635890                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal drøfte rammerne for puljen til Dansk Kulturarv, som i 2017 overgår til driftsmidler, således at midlerne kan disponeres indenfor rammerne af puljen.
Baggrund
Udvalget har udbedt sig en oversigt over, hvilke bygninger udvalget har ansvar for at vedligeholde, samt en definition på kulturarvsbegrebet. Det vil udgøre rammerne for fremtidig anvendelse af midlerne. Udvalget skal i denne sag drøfte oplæg til rammerne og give administrationen input til at arbejde videre indenfor rammerne.
Udvalget har i 2013-2015 disponeret over en pulje på ca. 2 mio. kr. årligt til renovering og vedligeholdelse af kulturarven i Slagelse Kommune. Der er ikke afsat midler i 2016. Fra og med 2017 er puljen ændret fra anlægsmidler til driftsmidler.
Fredet kulturarv – en definition[1]
Kulturarv kan bredt defineres som: Spor og elementer fra fortiden, som man kan lære af og bruge i nutiden. Bygninger fra før 1536 er automatisk fredet kulturarv, ellers er der altid tale om en helhedsvurdering ud fra følgende kriterier: Mængde, Anvendelse, Miljø, Arkitektur, Proveniens (beviseligt tilhørsforhold fx bygherre eller lokalområde).
Eksempel på ikke kulturarv - Et enkeltstående fiskerhus
Et fiskerhus er i sig selv ikke kulturarv, fordi der findes mange fiskerhuse i området, som anvendelsesmæssigt og arkitektonisk er ens. Der findes ingen speciel proveniens eller beliggenhed. Hvis fiskerhuset kunne betragtes som værende kulturarv, skulle det ligge som en del af et samlet kulturmiljø, fx med flere huse, bådepladser m.m., hvor det er selvforklarende, at der her er tale om et enkeltstående særegent miljø.
Eksempel på kulturarv - Peder Reedtz' Gård, Skælskør
Borgerhuset er at regne som kulturarv fordi: Der er ikke mange toetages borgerhuse i området. Det er opført i bindingsværk, der som materiale er forgængeligt (fx ved ildebrand) og er en uddød byggemetode. Endvidere har huset tydelig proveniens, da man kender bygherren.
Ud fra ovenstående gennemgang kan fx ”Karl Petter” i Korsør Havn ikke være kulturarv og falder derfor ikke under kommunens fredede kulturarv med tilhørende ansvar. Der er tale om et levn fra en ikke fredet bro, hvis anvendelse er afløst af en ny bro. Så hverken arkitektonisk eller mht. proveniens har levnet national eller regional betydning, og da der er en ny bro opført på havnen, indgår levnet ikke i et samlet miljø.
Ovenstående eksempel taler måske for, at udvalget arbejder med en ramme, som udover defineret fredet kulturarv, fokuserer på de elementer, som har lokal kulturarvsværdi, fx den gamle port ind til Slagelse Idrætspark. Den er ikke i sig selv en fredet bygning, men den kan have så stor lokalhistorisk værdi, at det er kulturarv for lokalområdet. På den anden side kan det være svært at lokalisere denne form for lokalkulturarv, idet det kan være en individuel oplevelse af, hvad der er bevaringsværdigt.
Muligheder for ekstern funding
Private fonde støtter ikke drift og vedligehold af bygninger, men aktiviteter og nye tiltag. Den nationale besparelse på godt 600 mio. kr. på kulturområdet har medført, at samtlige private fonde i fællesskab officielt har meldt ud, at de ikke vil dække driftsopgaver, som bliver ramt af besparelsen. Derimod kan der søges fondsstøtte eller støtte fra Slots- og Kulturstyrelsen til yderligere forbedringer, når de lovpligtige renoveringer er udført.
Retligt grundlag
Lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer, jf. lovbekendtgørelse nr. 685 af 9. juni 2011. Kapitel 3 § 9
En fredet bygning skal af ejeren eller brugeren holdes i forsvarlig stand, herunder tæt på tag og fag”.
Handlemuligheder
Udvalget skal drøfte, hvilke rammer der skal gælde for puljen til Dansk Kulturarv, således at der kan fremlægges en sag, hvor midlerne foreslås disponeret ud fra rammerne.
Udvalget kan tage afsæt i forslag til definition af kulturarv i denne sag, eller udvalget kan drøfte andre rammer, der skal gælde for puljen.
Vurdering
Som det fremgår af ovenstående, har kommunen en forpligtigelse til at vedligeholde fredet kulturarv. En liste over kommunens fredet kulturarv og kulturarvsmiljøer fremgår af bilag til denne sag.
Det er administrationens vurdering, at udvalget prioriterer den fredede kulturarv og dernæst de kulturelle elementer, der kan udgøre en lokal kulturarvsværdi.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger, da udvalget i første omgang skal drøfte rammer for disponering af puljen.
Konsekvenser for andre udvalg
I forhold til vedligehold af Kulturarv samarbejdes der med Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Udvalget drøfter rammerne for Puljen til Dansk Kulturarv med henblik på at give input til en sag, hvor midlerne foreslås disponeret.
[1] https://www.kulturarv.dk/fbb/bevaringsvaerdier.htm
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 7. november 2016:
Fraværende:  Anders Nielsen (A)
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget godkender definitionen af kulturarv og ønsker et oplæg, hvor kulturarv tematiseres i indsatser, der kan kobles til turisme.

15. Facilitetsplan for Slagelse Kommune (O)

15.   Facilitetsplan for Slagelse Kommune (O)

Sagsnr.: 330-2016-72553               Dok.nr.: 330-2016-597433                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Der dukker hele tiden nye idrætter op, som stiller nye krav til vores idrætsfaciliteter. Behovet for gode udendørs faciliteter og fleksible tider i hallerne bliver større i takt med den selvorganiserede idræts fremgang. Derudover stiller udviklingen hos de allerede kendte idrætter også nye standarder og krav til kommunens idrætsfaciliteter. En undersøgelse lavet af Idrættens Analyseinstitut viser desuden, at kvaliteten og antallet af idrætsfaciliteter samt muligheden for at dyrke idrætten når som helst har stor betydning for selve idrætsdeltagelsen.
Administrationen ønsker derfor at udvikle en samlet plan for kommunens idrætsfaciliteter, således at kommunens tiltag og beslutninger på området understøtter udviklingen i danskernes motionsvaner samt målene i idrætspolitikken.
Den nye facilitetsplan skal overskueliggøre, hvilke behov og tiltag der er nødvendige for at kunne følge med tidens udvikling inden for idrætsliv- og idrætsdeltagelse. Herudover også hvordan de økonomiske midler skal prioriteres i forhold til de forskellige ønsker og behov for idrætsfaciliteter. Planen vil indeholde konkrete målsætninger samt indsatsområder og konkrete tiltag på facilitetsområdet. 
Undersøgelsen ”Danskernes Motions- og Idrætsvaner 2016” lavet af IDAN viser, at langt størstedelen af børnenes idrætsaktiviteter stadig er organiseret i foreningsregi, og aktiviteterne foregår dermed primært i de allerede anlagte idrætsfaciliteter. Omvendt dyrker de voksne i langt højere grad selvorganiserede idrætsaktiviteter end aktiviteter i foreningsregi.
De ændrede idræts- og motionsvaner kræver, at idrætsfaciliteterne følger med udviklingen, således at kommunen kan nå visionen i idrætspolitikken om, at så mange som muligt skal være fysisk aktive (25-50-75). 
Målet med facilitetsplanen er at få udarbejdet en plan med nogle konkrete målsætninger for drift, udbygning og modernisering af kommunens idrætsfaciliteter i forhold til idrætspolitikkens målsætninger. Facilitetsplanen skal sikre større fleksibilitet, højere kvalitet, bedre kapacitetsudnyttelse, sammenhæng mellem faciliteter og aktiviteter, alsidig og multifunktionel anvendelse af faciliteterne og i sidste ende flere brugere. Dermed vil kommunen også få mere for pengene.
De aktuelle ønsker om udvikling/udbygning af toilet- og omklædningsfaciliteter i og omkring Nordhallen samt de aktuelle planer for området vil blive inddraget i udarbejdelsen af den nye facilitetsplan, da denne skal ses som en helhedsplan for hele facilitetsområdet.
Udviklingen af facilitetsplanen vil foregå i samarbejde med DIF og DGI, hvor en tovholder fra Fritidsafdelingen skal lede processen. DIF tilbyder at hjælpe med inspiration og facilitering af foreningsinddragelse. I forhold til viden om faciliteternes nuværende tilstand samt ønsker til og behov for fremtidige idrætsfaciliteter og prioriteringen heraf vil relevante interessenter (fx foreninger, Ejendomsservice og Entreprenørservice) blive inddraget. Der vil desuden blive indhentet forskning, som kan understøtte udviklingen og formuleringen af facilitetsplanen.
Planen forventes at være færdigudviklet primo 2017, men den skal ikke gennemføres straks. Planen rummer både kortsigtede og langsigtede mål og visioner i en prioriteret rækkefølge. Meningen er, at planen skal tages frem, når mulighederne for implementering opstår. Desuden skal den bruges som et redskab til at prioritere og vurdere fremtidige ønsker til og behov for faciliteter fra foreninger og andre interessenters side.
Den samlede facilitetsplan vil skulle godkendes politisk, før den kan realiseres.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget, Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget og Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget kan:
a) Tage orienteringen til efterretning
Vurdering
Administrationen vurderer, at udvikling af en facilitetsplan vil være et godt og nyttigt redskab for alle at kunne anvende i sager, hvor det er nødvendigt at vurdere vigtigheden og relevansen af drift, udbygning og modernisering for en given idrætsfacilitet. Derudover er facilitetsplanen i fin tråd med de bærende principper og kan supplere disse i forbindelse med prioriteringen af facilitetsønsker og andre ansøgninger.
Facilitetsplanen vil også bidrage til, at idrætsfaciliteterne udvikler sig i takt med borgernes idrætsvaner. Derved er planen også et værktøj til at nå målene i idrætspolitikken – generelt at få så mange som muligt til at bevæge sig.
Administrationen anbefaler derfor, at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget, Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget og Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget tager orienteringen til efterretning.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der er ikke nogle direkte omkostninger forbundet med facilitetsplanen. Det handler derimod om at udnytte faciliteterne bedre og bruge budgettet mere målrettet og strategisk og derved få mere for pengene.
Der vil ikke være økonomiske omkostninger forbundet med samarbejdet med DIF og DGI.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget, Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget og Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 7. november 2016:
Fraværende:  Anders Nielsen (A)
Orienteringen blev taget til efterretning. Strategien skal tage udgangspunkt i de eksisterende faciliteter. Slagelse Idræts Råd skal inddrages.

16. Ny multi streetzone i Godsbanebygningen (B)

16.   Ny multi streetzone i Godsbanebygningen (B)

Sagsnr.: 330-2016-73799               Dok.nr.: 330-2016-607912                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte, om det vil yde tilskud på i alt 55.000 kr. fra Puljen til selvorganiserede til etablering af en ny multistreetzone i Godsbanebygningen ved Slagelse Station. Parterne i projektet indbefatter Udviklingssekretariatet (Campus Slagelse), unge streetambassadører og forhåbentlig Den Nationale Platform For GADEIDRÆT (ekstern finansiering).
Baggrund
Facebookplatformen ”STREETMOVES Slagelse”, som er åbnet d. 12. oktober 2016, er en fælles platform for gadeidrætsudøvere i kommunen. Platformen er for alle, der enten dyrker eller godt kunne tænke sig at dyrke en specifik bevægelsesform i gadebilledet. Som medlem af platformen kan man invitere hinanden ned på gaden, lære af hinanden, dele gode streetsites i byerne, mødes på tværs af forskellige gadeidrætter, invitere hinanden til fede streetevents og meget mere.
I forlængelse af STREETMOVES Slagelse-platformens åbning er der i dialog med streetambassadørerne kommet et nyt projekt på tegnebrættet - nemlig en fælles multistreetzone i kommunen i Godsbanebygningen. De unge udtrykker, at et mødested på de sociale medier ikke i sig selv er nok – der bliver nødt til også at være et fysisk sted, de kan mødes.
Godsbanens store rå hal kommer til at danne ramme for en multistreetzone, hvor der blandt andet kan dyrkes parkour, skate, streetfodbold og streetbasket. Yderligere vil der blive dannet et mindre ’hænge ud’ område, hvor de unge mennesker kan slappe af og hygge sig mellem aktiviteterne. Som streetambassadør Jacob udtaler: ”Vi har ikke kun brug for et sted, vi kan mødes og dyrke streetidræt sammen. Vi har også brug for et sted, vi kan være sammen”.
Streetzonen i Godsbanebygningen vil over vinteren 2016/2017 kun blive åbnet på enkelte månedlige eventdage, som streetambassadørerne i samarbejde med administrationen vil afvikle – ønsket er, at første event afvikles i slutningen af november. Til foråret 2017 er ønsket at rykke streetzonen ud i dets ’naturlige’ omgivelser på asfalten omkring Godsbanen (Udviklingssekretariatet arbejder på tilladelser hertil), hvorfor et krav til alle indkøbte idrætsfaciliteter er, at de skal være flytbare.
Projektet er en del af realiseringen af Masterplan for Campus Slagelse, hvor der arbejdes med forskellige midlertidige aktiviteter, der skal synliggøre og skabe involvering i campusprojektet, før og mens der bygges i området. Området omkring Godsbanebygningen fremstår i dag nedslidt og utrygt, hvorfor administrationen i samarbejde med Udviklingssekretariatet (Campus Slagelse) vil tilføre området liv og synlighed, indtil bygningen nedrives, og det nye byggeri forhåbentligt påbegyndes.
Godsbanebygningen opdeles i to zoner – i den gamle administrationsbygning genetableres funktioner fra Posthuset. Eksempelvis vil stueetagen (det gamle vægtløfterlokale) skulle fungere som projektkontor og udstilling som i Posthuset. Den anden zone etableres i godshallen og tilhørende forlokale. Her etableres den såkaldte ’Multistreetzone’.
Til etablering af streetzonen har streetambassadørerne og administrationen i fællesskab søgt eksterne midler (70.000 kr.) fra Den Nationale Platform For GADEIDRÆT (støttet af Nordeafonden). Midlerne er søgt til gadeidrætsfaciliteter, og svar vil ligge d. 1. november 2016.
Udviklingssekretariatet bidrager både økonomisk ift. at gøre Godsbanebygningen tilgængelig (varme, vand, el, adgang) samt ift. driften af Godsbanebygningen.
Et tilskud på 55.000 kr. til projektet vil dække selve etableringen af streetzonen, dvs. udgifter til forskellige gadeidrætsfaciliteter og ’hænge ud’ interiør.      
Retligt grundlag
Retningslinjerne for Puljen til Selvorganiserede.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan:
a) Yde fuldt tilskud på 55.000 kr. til projektet gennem Puljen til Selvorganiserede.
b) Yde delvist tilskud, fx 30.000 kr., fra Puljen til Selvorganiserede til projektets gennemførsel. Multistreetzonens attraktionsværdi vil hermed blive reduceret, grundet en nedprioritering af enten kvaliteten eller kvantiteten af idrætsfaciliteter i streetzonen.
c) Give afslag. Et afslag vil, alt afhængig af ekstern finansiering, betyde, at projektet enten ikke gennemføres eller bliver væsentligt reduceret i størrelse. 
Vurdering
Idrættens Analyseinstituts (IDANs) landsdækkende undersøgelse af danskernes motions- og sportsvaner fra 2016 understøtter som tidligere beskrevet i sagen ”Ny Gadeidrætspulje” idéen om at dedikere en pulje midler til en form for idrætsudfoldelse, som mange unge drages af i dag – nemlig selvorganiseret gadeidræt. Etableringen af en større multistreetzone i Slagelse betyder dannelsen af et større ’idrætsanlæg’, som samler forskellige gadeidrætsudøvere, hvilket er i tråd med målene i idrætspolitikken, som betoner vigtigheden i at skabe større fysiske idrætsanlæg, der opildner til socialt samvær og tværgående møder på tværs af idrætsgrene.
I tråd med kommunens idrætspolitik og de bærende principper for fritidspuljerne vil der med dette projekt blive satset stort på at nå ud til børn og unge idrætsudøvere i kommunen (unge under 25 år). Efter en tæt dialog med de boligsociale medarbejdere i de udsatte boligområder i kommunen er der stor opbakning til etableringen af en multistreetzone i Slagelse, som deres unge kan benytte - ønsket om en indendørs lokation til gadeidræt i vintermånederne er eksempelvis blevet nævnt flere gange. Forventningen er derfor, at mange unge gadeidrætsudøvere fra disse boligområder vil være med til at skabe liv i den nye multistreetzone – zonen vil måske endda kunne bidrage til at skabe nye sammenhold på tværs af forskellige ungegrupper i kommunen. Dette er et element, som understøtter idrætspolitikkens satsning på at understøtte idræts- og bevægelsesaktiviteter for beboere i udsatte boligområder.
Ved etableringen af en ny multistreetzone ved stationen i Slagelse bidrager vi ikke alene til synlighed omkring campusprojektet, vi får også en mulighed for at undersøge, hvilke forskellige streetaktiviteter og funktioner som er mest populære blandt ungdommen i kommunen – en pilotundersøgelse som kan være guld værd i det fortløbende arbejde med det potentielt kommende campusområde.
På baggrund af ovenstående anbefaler administrationen, at udvalget beslutter at yde fuldt tilskud på 55.000 kr. til etableringen af en ny multistreetzone i Slagelse by finansieret af midlerne i Puljen til selvorganiserede.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Udviklingssekretariatet vil i indledende fase finansiere forbedring af Godsbanebygningen, så den er brugbar til midlertidige aktiviteter. Ydermere vil de bidrage til den fortløbende drift af Godsbanebygningen.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Udvalget yder fuldt tilskud til projektet (55.000 kr.) gennem Puljen til selvorganiserede.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 7. november 2016:
Fraværende:  Anders Nielsen (A)
Godkendt.

17. Selvejende haller - drifts- og samarbejdsaftale (O)

17.   Selvejende haller - drifts- og samarbejdsaftale (O)

Sagsnr.: 330-2015-86804               Dok.nr.: 330-2016-537524                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget orienteres om udmøntning af den besluttede rammeaftale mellem de selvejende haller og Slagelse Kommune.
Baggrund
Den nuværende aftale for køb af haltimer i de selvejende haller udløber med udgangen af 2016, og en ny aftale skal træde i kraft senest 1.1.2017. En ny aftale skal desuden udmønte en allerede besluttet besparelse på 0,8 mio. kr.
Udvalget har tidligere behandlet sager i forhold til principper samt modeller for ny driftsaftale og besluttede på mødet den 5. september 2016, at den fremtidige aftale mellem Slagelse Kommune og de selvejende haller skal være en rammemodel.
Det centrale i en rammemodel er, at rammen for det kommende år besluttes politisk med vedtagelse af budgettet. Herefter er budgetrammen den maksimale bemyndigelse til administrationen i aftaleindgåelse med hallerne. Rammemodellen er således etårig, og selve udmøntningen af rammen kan først ske efter budgetvedtagelsen i oktober. Det kan blive en udfordring for hallerne, såfremt der sker væsentlige ændringer i rammen, da de vil have ringe mulighed for at nå at tilpasse sig en ændret økonomi allerede pr. 1. januar året efter. Da den konkrete økonomiske udmøntning er etårig og skal ske i dialog med den enkelte hal vil drifts- og samarbejdsaftalen indeholde et årshjul, som beskriver den proces, der skal være i forhold til den årlige dialog. 
Den konkrete udmøntning i 2017 af det politisk vedtagne budget bliver forholdsmæssigt fordelt som i budget 2016, således at der ikke vil være væsentlig ændrede budgetforudsætninger for de enkelte haller. Det betyder, at årshjulet først i praksis vil træde i kraft med budget 2018.
Årshjul
1. april - de selvejende haller skal indsende regnskab og budget til Fritidsafdelingen
15. april - Fritidsafdelingen skal udarbejde budgetønske jf. budgetterne fra hallerne
Senest 15. oktober vedtages budgettet i Byrådet
Budgetvedtagelse – 30. oktober: Fritidsafdelingen kan drøfte – og derefter beslutte – udmøntning af budgettet med de selvejende haller
1. november - udmelding af budget for kommende år til de selvejende haller
Det politiske udvalg orienteres på deres møde i december om udmøntningen for det kommende år.
Tidsplanen i årshjulet er vejledende, da den skal koordineres i forhold til tidsplanen for budgettet, som ØU vedtager hvert år, og som derfor kan ændre sig fra år til år.
Retligt grundlag
Kommunen kan understøtte foreningsdannelse efter Folkeoplysningsloven samt borgernes aktive fritidsliv efter kommunalfuldmagtsreglerne.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan tage orienteringen om udmøntningen af rammeaftalen mellem de selvejende haller og Slagelse Kommune til efterretning.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget tager orienteringen til efterretning.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 7. november 2016:
Fraværende:  Anders Nielsen (A)
Godkendt.
Udvalget havde håbet, at det var nye principper, der var lagt til grund for udmøntningen af rammen, fx aktivitetsniveauet i den enkelte hal. Udvalget ønsker, at der primo 2017 bliver fremlagt en sag vedr. principper for udmøntning af rammen til videre forhandling.

18. Emner til pressen (B)

18.   Emner til pressen (B)

Sagsnr.: 330-2014-34250               Dok.nr.: 330-2016-499474                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal beslutte hvilket/hvilke af mødets punkter, der skal laves presseomtale på.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 7. november 2016:
Fraværende:  Anders Nielsen (A)
Drøftet.