Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget (2014-2017) – Referat – 6. februar 2017



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2013-106364             Dok.nr.: 330-2016-672214                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at  Dagsordenen godkendes
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 6. februar 2017:
Fraværende:  Lis Tribler (A)
Godkendt.

2. Orientering fra udvalget samt inspirationsopsamling fra konferencer mv. (B)

2.     Orientering fra udvalget samt inspirationsopsamling fra konferencer mv. (B)

Sagsnr.: 330-2013-106407             Dok.nr.: 330-2016-672227                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Orientering fra formanden og udvalgets øvrige medlemmer samt inspirationsopsamling fra deltagelse i konferencer mv.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at  Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 6. februar 2017:
Fraværende:  Lis Tribler (A)
Til efterretning.
Troels Christensen m.fl. var til åbning af Korsør Hallen. Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget har været medfinansierende i den flotte renovering, som kommer flere idrætsgrene til gode.

3. Centerets orientering til Udvalget (O)

3.     Centerets orientering til Udvalget (O)

Sagsnr.: 330-2013-106411             Dok.nr.: 330-2016-672238                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Udvalget informeres hermed om alle puljer på kultur-, fritids- og turismeområdet. Bilagene over forbrug på de konkrete puljer er ajourført op til deadline for udsendelse af dagsorden.
KULTUR:
Pulje
Forbrug
Restbudget
Puljen til kulturelle formål
2.455.505
1.863.800
591.705
FRITID:
 
 
 
Idræts- og Fritidspuljen
673.458
10.000
663.458
Markedsføringspuljen
1.011.269
971.500
39.769
Puljen til selvorganiserede
152.754
36
152.718
Gadeidrætspuljen
75.000
0
75.000
Udviklingspuljen (FOU)
100.000
0
100.000
TURISME:
 
 
 
Aktiviteter på Korsør Fæstning
400.000
0
400.000
Turismepulje1
Afventer
958.0002
Afventer
1 Afventer afklaring via separat sag på dette møde.
2 Disponeret i 2017 til bykontorer, brune turistskilte ved motorvejsafkørsler, Storebælts Udstillingscenter samt aktivitetstilskud.
Kulturområdet:
Lokalradioer
Kulturafdelingen indgik i 2012 aftaler med både Nærradio Korsør og Radio Solskin i Skælskør, som konkret viser de aktiviteter med kulturelle formål, som lokalradioerne modtager tilskud til fra Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget. Der er aftalt, at lokalradioernes sendetid skal have fokus på kommunens kulturelle aktiviteter og arrangementer med henholdsvis 10 % for Nærradio Korsør og 50 % for Radio Solskins vedkommende. Aftalerne med de to lokalradioer er fornyet pr. 1. januar 2017, hvorefter andelen af kulturelle aktiviteter skal udgøre mindst 30 % for begge radioers vedkommende.
Ifølge aftalen er lokalradioerne forpligtede til løbende at indsende dokumentation i form af programoversigter. Oversigterne over den kulturelle del af sendefladen i 4. kvartal 2016 for de to lokalradioer er vedlagt som bilag.
Status på Ny Trelleborg
Generel status og kapitalrejsning
· Ny Trelleborg-projektet forløber planmæssigt i henhold til den af Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget godkendte strategi og tidsplan 7/4 2015.
· Vi har netop afsendt næste store fondsansøgning. Behandlingstiden og udfaldet af behandlingen kan påvirke tidsplanen.
· Dialogen med fondene betyder, at der i foråret 2017 forventes at kunne klargøres yderligere en række ansøgninger. Behandlingstiden er typisk 3-9 måneder.
Arkæologiske forundersøgelser
· I forbindelse med de arkæologiske undersøgelser blev hele matrikel 17c på Trelleborg gravet op. Jorden er genplaceret, og så snart frosten går af jorden, skal græsarealet gensås til sæson 2017.
Kommunikation
· Den næste Trelleborg-avis forberedes pt. og udkommer ugen inden påske
Fritidsområdet:
Status på projekt Åben Hal i Nordhallen
Fritidsafdelingen og Ejendomsservices fælles Åben Hal-projekt i Nordhallen er kommet godt fra start og bliver løbende udviklet med nye tiltag.
Der er fx blevet sat et kamera op i hallen og ved indgangen, hvilket giver brugerne en ekstra tryghed. Samtidig kan de to kameraer benyttes til optælling af, hvor mange der benytter hallen. Et andet spændende kommende tiltag er automatisk lysstyring i hallen og i alle omklædningsrum, så lyset slukker, når hallen ikke er i brug. Dermed spares der både på strømmen og på CO2-udledningen. Derudover er internetforbindelsen blevet opgraderet til fiber, og der er blevet opsat nye routere til trådløst internet til glæde for alle brugerne.
Der foregår en løbende tilpasning mellem bookingsystemet og det system, der styrer hallen.
Fritidsafdelingen arbejder på at kunne tilbyde de ledige timer i hallen til borgerne gennem KommuneBook. Kommunens IT-afd. arbejder på at få en betalingsenhed til at køre på bookingsystemet. På nuværende tidspunkt er det ikke muligt at komme med en dato på, hvornår det kan komme til at fungere.
Slagelse Talent & Elite
Eliteidrætsklasserne har fået 41 ansøgere til den kommende sæson. 31 på 7. klassetrin, 6 på 8. klassetrin og 3 på 9. klassetrin. Næste år går 3 atleter ud af 9. klasse. To grundet deres særligt høje sportslige niveau og 1, fordi hun har forladt sin idræt. Det høje antal afspejler, at projektet nu kører på 3. år, men også at det indgår i hele Team Danmark-satsningen. Nymarkskolen forventer at blive Team Danmark skole i kommende skoleår.
Slagelse Talent og Elite/ungdomsuddannelser har modtaget 25 ansøgere – her var forventningen 20. Der arbejdes på, at EASJ og Selandia Erhvervsuddannelser også bliver partnere i samarbejdet til næste år.
Turismeområdet:
Kyst- og Naturturismeprojekt
I samarbejde med Landudvikling Slagelse og kommunens 3 turistforeninger er der planlagt en Turismenetværkskonference den 15. marts på Gerlev Idrætshøjskole. Der er gratis deltagelse med tilmelding og plads til 80 mindre og mellemstore aktører. Temaet er generelt turisme, hvor kyst- og naturturisme er et grundlæggende udgangspunkt. Udvalget er inviteret via Outlook og kan frit deltage.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at  Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 6. februar 2017:
Fraværende:  Lis Tribler (A)
Til efterretning.
Børne- og ungedirektøren orienterede om ny styringsproces, der igangsættes på udvalgsmødet til marts. Processen betyder, at udvalget skal prioritere indsatser, som der ønskes særligt politisk fokus på i 2017.

4. Budgetopfølgning 2017 (1) - Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget (B)

4.     Budgetopfølgning 2017 (1) - Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2017-1997                 Dok.nr.: 330-2017-31834                                            Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Alle fagudvalg vurderer i 1. budgetopfølgning 2017, hvorvidt der frem til ultimo januar 2017 er sket væsentlige forskydninger i budgetgrundlaget i forhold til budgetvedtagelsen i oktober 2016. Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget godkender budgetopfølgningen, som derefter indgår i en samlet budgetopfølgning for alle udvalg til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
I årets første fælles budgetopfølgning gennemgår alle fagudvalg, om der siden budgetvedtagelsen er sket væsentlige forskydninger i de forudsætninger, som budget 2017 bygger på.
Det kan bl.a. være:
· Tillægsbevillinger, der er bevilget siden budgetvedtagelsen
· Forventet regnskab 2016, herunder overførsel af mer- og mindreforbrug
· Ændringer i forudsætninger vedr. mængder og priser
· Konsekvenser af finanslov og anden ny lovgivning
· Befolkningsudvikling
· Udmøntning af budgetaftalen
I modsætning til de traditionelle budgetopfølgninger indeholder Budgetopfølgning 2017 (1) ikke en gennemgang af de enkelte virksomheders budgetoverholdelse, men har alene fokus på de nævnte forudsætningsændringer. For virksomhederne forudsættes derfor, at budgettet er i balance medmindre andet er kendt og af væsentlig betydning.
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalgets budget forventes at give et lille mindreforbrug på driften i 2017, hvilket skyldes, at der på kulturområdet i 2016 er bevilget midler til flere projekter, der løber over en årrække.
For anlæg forventes budgettet at balancere for 2017. Der er afsat 2 mio. kr. i rådighedsbeløb vedrørende Gerlev Svømmesal, og projektet forventes påbegyndt i 2017, men påbegyndelsen kan blive udskudt.
Der er ikke givet nogen tillægsbevillinger siden budgetvedtagelsen.
Forventet regnskab 2016
Der forventes samlet et mindreforbrug fra 2016 både på driften og på anlæg.
Mindreforbruget på driftsudgifterne skyldes generelt, at områderne har udvist påpasselighed i forhold til indkøb og større udgiftskrævende initiativer.
For kulturområdet forventes der en overførsel på ca. 2 mio. kr. fra 2016 på driften, som primært vedrører Center for Kultur, hvilket hovedsageligt skyldes de bevilgede midler til projekter, som løber over en årrække.
For fritidsområdet forventes der en overførsel på ca. 2 mio. kr. fra 2016 på driften, som primært vedrører Center for Fritid, hvilket skyldes modtaget provenu vedrørende voldgiftssagen om Stadion, bane 3 og 4. Anvendelsen af provenuet er disponeret i 2017.
For turismeområdet forventes der en overførsel på ca. 2 mio. kr. fra 2016 på driften, hvoraf hovedparten vedrører projekter, som fortsætter i 2017. Udvalget skal i en separat sag i forlængelse af denne tage stilling til disponering af de resterende midler.
For anlæg forventes der et mindreforbrug på ca. 2,5 mio. kr. fra 2016, som primært skyldes 2 anlægsprojekter, som fortsætter i 2017. Dog forventes knap halvdelen af mindreforbruget først at blive anvendt i 2018.
Lejeindtægter i haller i forbindelse med valg
I forbindelse med vedtagelsen af takster for udlejning af kommunens idrætsfaciliteter blev det vedtaget, at centraladministrationen kan afholde valg i kommunens haller, uden at der skal ske særskilt afregning for dette, som ellers har været hidtidig praksis. Det vil betyde, at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget ikke vil få de indtægter, som der er budgetteret med, ligesom Økonomiudvalget heller ikke vil få de udgifter, som der er budgetteret med i forbindelse med afholdelse af kommunalvalget i november 2017. Det foreslås derfor, at der budgetomplaceres 0,130 mio. kr. i 2017 fra Byrådets valgkonti under Økonomiudvalget til Arrangementer, Aktiviteter Fritid under Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. Styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: Primo året samt pr. ult. marts, juni og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice anbefaler, at budgetopfølgningen godkendes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Budgetopfølgningen har nedenstående bevillingsmæssige konsekvenser:
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift, Byrådet
01.02
-130
 
 
 
Drift, Fritid
05.01
 130
 
 
 
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Budgetomplaceringen vedrørende leje af haller i forbindelse med valg vil betyde, at Økonomiudvalgets driftsbudget i 2017 vil blive reduceret med 0,130 mio. kr.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Budgetopfølgning 2017 (1) godkendes og videresendes til Økonomiudvalget
2.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget indstiller til Økonomiudvalgets godkendelse, at der budgetomplaceres 0,130 mio. kr. vedrørende leje af haller i forbindelse med valg i 2017 fra Byrådet til Fritidsområdet.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 6. februar 2017:
Fraværende:  Lis Tribler (A)
Ad 1: Godkendt og videresendes til økonomiudvalget.
Ad 2: Udvalget indstiller til Økonomiudvalgets godkendelse, at der budgetomplaceres 0,130 mio. kr. vedrørende leje af haller i forbindelse med valg i 2017 fra Byrådet til Fritidsområdet.

5. Turismepulje - budget 2017 (B)

5.     Turismepulje - budget 2017 (B)

Sagsnr.: 330-2017-1391                 Dok.nr.: 330-2017-7963                                              Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal tage stilling til budgettet på turismeområdet samt principper for Turismepuljen.
Baggrund
Budgettet for turismeområdet er flyttet til Kultur-, Fritids- og Turismeudvalgets område i forbindelse med organisatoriske ændringer i løbet af 2016. I forlængelse heraf ønskes en præcisering af kriterierne for tildeling af midler fra Turismepuljen samt en omlægning af midlerne på området.
I 2017 udgør budgettet på turismeområdet i alt 5.034.140 kr.
Retligt grundlag
Principperne i Kommunalfuldmagten, der giver kommunen mulighed for at iværksætte initiativer og projekter inden for kultur-, fritids- og turismeområdet til gavn for borgere og turister.
Kompetenceplanen for Slagelse Kommune giver Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kompetencen til at disponere over budgettet inden for udvalgets område.
Handlemuligheder
Turismepuljen - principper
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice anbefaler, at midlerne i Turismepuljen dels anvendes til specifikke turismeindsatser, fx i samarbejde med kulturinstitutioner, foreninger eller Visit Vestsjælland, og dels anvendes til at understøtte aktiviteter på kultur- og fritidsområdet, som henvender sig til turister og/eller har et turismeperspektiv/-potentiale. Som eksempel kan nævnes ansøgninger om aktivitetstilskud, der blev behandlet på udvalgets møde i januar, hvor fx festugerne og Keramikfestivalen i Skælskør fik tilskud fra både Puljen til kulturelle formål samt Turismepuljen.
Det anbefales, at der ikke modtages ansøgninger direkte til Turismepuljen, da disse kan søges hos turistforeningerne.
Det anbefales endvidere, at Center for Kultur, Fritid og Borgerservice har beslutningskompetence på beløb under 25.000 kroner i forhold til puljemidlerne.
Udvalget kan vælge at stille andre eller yderligere krav til principper for bevilling af midler fra Turismepuljen for at målrette midlerne mod andre aktiviteter.
Budget på turismeområdet
I 2017 udgør budgettet på turismeområdet i alt 5.034.140 kr.
Budgettet er disponeret til hovedposterne: Tilskud til VisitVestsjælland, tilskud til turistforeningerne i Korsør, Skælskør og Slagelse, Turismepuljen samt projektet Natur- og Kystturisme.
Tidligere rammebesparelse fra Budget 2016 er udmøntet på Turismepuljen. Administrationen foreslår at omplacere budgettet på de fire hovedposter således, så Turismepuljen udgør 500.000 kr. i 2016 og fremover:
Område
Budget
VisitVestsjælland1
3.580.847
Turistforeninger
450.000
Turismepulje
500.000
Natur- og Kystturisme
503.293
 
5.034.140
1 Nettobeløb efter kommunal momsrefusion.
Regnskabet for 2016 forventes at vise et mindreforbrug på ca. 2,2 mio. kr. Heraf er en række projekter disponeret ved tidligere beslutninger i udvalget; disse indgår i kolonne tre i nedenstående oversigt. I beløbet indgår midler til projektet Natur- og Kystturisme, der ikke er anvendt i 2016, men overføres til 2017. Administrationens forslag til korrigeret budget for 2017 ser efterfølgende ud som i kolonne fire:
Område
Budget
Forventet overførsel fra 2016 inkl. disponeringer1
Korrigeret budget 2017
VisitVestsjælland
3.580.847
 
3.580.847
Turistforeninger
450.000
 
450.000
Bykontorer
0
266.000
266.000
Turismepulje
500.000
692.0002
1.192.000
Natur- og Kystturisme
503.293
225.000
803.293
Fæstningen - aktiviteter
 
400.000
400.000
Buffer til udvikling1
 
600.000
632.000
 
5.034.140
2.183.000
7.324.140
1 Afventer endelig afklaring af mindreforbrug i 2016.
2 Beslutninger fra 2016 vedr. bevilling fra Turismepuljen:
Tilskud fra Turismepuljen (udvalgsmøde, januar) 260.000 kr.
Brune turistskilte ved motorvejsafkørsler         280.000 kr.
Storebælt Udstillingscenter                             152.000 kr.
I alt                                                           692.000 kr.
Som det fremgår ovenfor, er der et ikke-disponeret beløb på ca. 600.000 kr. på området, som administrationen foreslår, at udvalget træffer beslutning om, når det endelige regnskabsresultat for 2016 foreligger til udvalgsmødet i marts måned.
Vurdering
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice anbefaler en disponering af midlerne på turismeområdet som beskrevet ovenfor. Budgettet giver mulighed for at iværksætte nye tiltag ud over de faste opgaver på området, og udvalget kan på det kommende udvalgsmøde træffe beslutning om nye initiativer på området, når det endelige regnskab for 2016 foreligger.
Der er ikke afsat fast budget til tilskud til bykontorerne, og udvalget opfordres til at afsætte midler hertil i forbindelse med budgetforhandlingerne for 2018.
Centret anbefaler, at udvalget godkender forslaget til principper for Turismepuljen. Turismepuljen supplerer de midler, som de lokale turistforeninger administrerer. Centret vurderer derfor, at midlerne i Turismepuljen skal anvendes til andre aktiviteter, og således er det tilstrækkeligt med mere overordnede principper for puljen i forhold til områdets øvrige puljer.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget godkender forslag til disponering af midler på turismeområdet i 2017
2.    at udvalget godkender principperne for Turismepuljen.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 6. februar 2017:
Fraværende:  Lis Tribler (A)
Ad 1: Godkendt.
Ad 2: Godkendt.

6. Pulje til fremme af samarbejdet mellem turistforeningerne 2017 (B)

6.     Pulje til fremme af samarbejdet mellem turistforeningerne 2017 (B)

Sagsnr.: 330-2013-9457                 Dok.nr.: 330-2016-657345                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal træffe beslutning om, hvorvidt de tre turistforeninger i Slagelse Kommune skal kunne disponere over en ekstrapulje på 50.000 kr. til fremme af det tværgående samarbejde. Desuden skal Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget beslutte, hvilke retningslinjer der skal være gældende for aktiviteter, som modtager tilskud.
Baggrund
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget besluttede i 2015 at tildele en ramme på 450.000 kr., som de tre turistforeninger kan søge til lokale turismeaktiviteter. Denne ramme evalueres ultimo 2017.
Foreningerne har siden 2013 haft mulighed for at indgå en aftale med Slagelse Kommune efter fordelingsnøglen 3:2:1, således at Slagelse Turistforening får stillet 225.000 kr. til rådighed, Korsør Turistforening 150.000 kr. og Skælskør Turistforening 75.000 kr.
Ud over ovenstående økonomiske ramme til turistforeningerne foreslår Center for Kultur, Fritid og Borgerservice, at der i 2017 som et forsøg gives en pulje på 50.000 kroner, som de tre turistforeninger skal bruge til at finansiere en fælles aktivitet, som har et turismefremmende formål. Betingelsen for, at turistforeningerne kan modtage puljen, er, at turistforeningerne selv samlet lægger en medfinansiering på 50.000 kr. Turistforeningerne vil således kunne have en samlet ekstrapulje på i alt 100.000 kr. Turistforeningerne stiller sig i udgangspunktet positive over for forslaget.
Siden 2015 har det været hensigten at styrke samarbejdet og synergien mellem de tre turistforeninger og bl.a. drøfte tildeling af midler på tværs af foreningerne. Beløbet tages fra turismemidlerne.
Midlerne skal disponeres til aktiviteter i indeværende år.
Retligt grundlag
Erhvervsfremmeloven.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan vælge at
A) Tildele turistforeningerne en fælles pulje på 50.000 kroner, på betingelse af at turistforeningerne samlet lægger en medfinansiering på 50.000 kr. som foreslået ovenfor
B) Afvise forslaget
C) Tildele turistforeningerne et andet beløb til en fælles pulje
Vurdering
Det anbefales, at turistforeningerne – som et forsøg i 2017 - får tildelt en pulje til fælles aktiviteter. Puljen vil styrke den koordinerede instans mellem turistforeningerne generelt og sammenhængskraften på tværs i kommunen i særdeleshed samt støtte op om kommunens turismeindsatser.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne
1.    at Udvalget bevilger en pulje på 50.000 kroner til fællesaktiviteter for turistforeningerne, på betingelse af at turistforeningerne samlet lægger en medfinansiering på 50.000 kr.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 6. februar 2017:
Fraværende:  Lis Tribler (A)
Udvalget afviser indstillingen, idet det må forventes, at turistforeningerne samarbejder indenfor den økonomiske ramme, som de har i dag.

7. Drift og vedligehold af Slagelse Svømmehaller (O)

7.     Drift og vedligehold af Slagelse Svømmehaller (O)

Sagsnr.: 330-2016-89992               Dok.nr.: 330-2016-746231                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Kommunen driver 2 offentlige svømmehaller (1 i Korsør og 1 i Slagelse) og 2 varmtvandsbassiner (Bragesvej og Byskovgård). Alle bassiner er mellem 30 og 40 år gamle.
Der er ca. 370.000 besøgende i svømmehallerne årligt.
Offentlige besøg i Slagelse Svømmehal: 90.155
Foreninger samt udlejning af Slagelse Svømmehal anslået: 136.335
Offentlige besøg i Korsør Svømmehal: 34.600
Foreninger samt udlejning af Korsør Svømmehal anslået: 120.000
Igennem den seneste tid har svømmehallerne været igennem en aktivitetsudvikling, der har medført flere tilbud til borgerne, f.eks. Aqua punkt og Saunagus. Målet er at skabe et bredere svømmehalstilbud, der giver mere værdi for borgerne.
Svømmehaller kræver generelt meget vedligeholdelse grundet det aggressive miljø og mange årlige driftstimer. Det er således uundgåeligt, at der af og til er driftsudfordringer.
Driftsudfordringer søges løst i tæt dialog med foreninger og brugere, og der informeres på svømmehallernes infoskærme samt via sociale medier og e-mails, hvis der er ændringer i fx åbningstider. Det er sjældent nødvendigt helt at lukke de enkelte bassiner. 
Korsør Svømmehal er stort set opgraderet på klimaskærmen, men der forestår større vedligeholdelsesarbejder med beton og vandbehandlingsteknik indvendigt. I uge 7 og 8 vil der således pågå indvendigt renoveringsarbejde, og hallen lukkes i den forbindelse.
I Slagelse Svømmehal er det klimaskærmen og indvendig vedligeholdelse, der inden for kort tid bør opgraderes. 
Hvad angår varmtvandsbassinet på Bragesvej er teknik og bassin opgraderet, men omklædningsfaciliteter er ikke bygget til nuværende anvendelse.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten giver hjemmel til drift og vedligehold af idrætsfaciliteter.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan
a) Tage sagen til efterretning.
Vurdering
Fritidsafdelingen vurderer, at der i fremtiden er behov for udvikling af omklædningsrum for handicappede i Slagelse Svømmehal.
For at understøtte udviklingstiltag og heraf afledte produkter i både Korsør og Slagelse Svømmehaller vil det være formålstjenligt at udbygge saunaer, så disse bliver tidssvarende og lever op til facilitetsniveauet i andre kommuner.
Center for Kommunale Ejendomme vurderer, at der i fremtiden skal afsættes betydelige summer for fortsat at have imødekommende og vedligeholdte svømmehaller i en ordentlig stand.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Korsør Svømmehal og Bragesvej:
Kommunens nettodriftsudgifter på Korsør Svømmehal (bygningsbudget + udgiftsbudget minus indtægtsbudget) er 3.75 mio. kr., hvoraf klimaskærm og indvendig vedligeholdelse er på 0,43 mio. kr. og el, vand og varme 1,97 mio. kr.
Vedligeholdelse af varmtvandsbassinet på Bragesvej tilhører samme budget som Korsør Svømmehal, og er således indeholdt i ovennævnte tal. El, vand og varme betales sammen med Bragesvej.
Renovering af omklædning på Bragesvej (ikke planlagt, men et brugerønske) : 1,0 mio. kr.
Forventede anlægsinvesteringer i Korsør Svømmehal de kommende 10 år:
Betonrenovering og fliser: 9 mio. kr.
Vandbehandlingsanlæg: 8 mio. kr.
I alt 17 mio. kr.
Set i en 20-årig periode vurderer Center for Kommunale Ejendomme, at der skal bruges ca. 26. mio. kr. til større anlægsprojekter i Korsør Svømmehal, såfremt man ønsker en imødekommende og vedligeholdt svømmehal i en ordentlig stand. Der er dog på nuværende tidspunkt ikke budgetteret med disse udgifter.
Byskovgård:
Det er ifølge Kommunale Ejendomme ikke muligt at isolere omkostninger til bassinet på Byskovgård, da der ikke er opsat bi-målere til fx vand, ventilation, el osv. Det er heller ikke muligt at identificere forbrug af arbejdstid på vedligehold af bassinet.
Byskovgård er dog tidligere blevet faktureret kr. 60.000,- pa for tilsyn mv.
Slagelse Svømmehal:
Kommunens nettodriftsudgifter til Slagelse Svømmehal er ca. 2,9 mio. kr. om året, hvoraf 0,5 mio. kr. er til indvendigt/udvendigt vedligehold.
Center for Kommunale Ejendomme vurderer, at der over de kommende 20 år vil skulle bruges ca. 30 mio. kr. til større anlægsprojekter i Slagelse Svømmehal, såfremt man ønsker en imødekommende og vedligeholdt svømmehal i en ordentlig stand. Der er dog på nuværende tidspunkt ikke budgetteret med disse udgifter. De nævnte beløb er kun til at opretholde nuværende aktiviteter.
Konsekvenser for andre udvalg
Center for Kommunale Ejendomme vil søge Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget om at få frigivet 3 mio. kr. til at afhjælpe akutte betonproblemer i Korsør Svømmehal. Primært omkring springbassin.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 6. februar 2017:
Fraværende:  Lis Tribler (A)
Til efterretning.

8. Orientering vedr. lokaletilskud til rideklubber (O)

8.     Orientering vedr. lokaletilskud til rideklubber (O)

Sagsnr.: 330-2015-42533               Dok.nr.: 330-2017-46461                                            Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget orienteres om retningslinjerne for bevillingen af lokaletilskud til rideklubber.
Baggrund
Administrationen har udarbejdet en samlet oversigt over de rideklubber, der er godkendt og hjemmehørende i kommunen, og som modtager lokaletilskud i forbindelse med deres aktiviteter. Oversigten er vedhæftet denne sagsfremstilling.
Hvad siger loven?
Ifølge Folkeoplysningslovens § 25 stk. 1 (FOL) skal kommunen yde mindst 65% i tilskud til driftsudgifterne til lokaler, haller samt lejrpladser, der ejes eller lejes af foreninger til aktiviteter for børn og unge under 25 år. Der er dog undtagelse for nye lokaler, udvidelse af lokaler eller udvidelse af aktiviteter, hvad angår forpligtelsen til også at yde tilskud til dette.
For rideklubbernes vedkommende ydes der jfr. FOL kun lokaletilskud til ridehaller, rytterstue og toiletter og ikke til stalde, halmlader, folde m.v. Rideklubberne modtager endvidere (på lige fod med andre foreninger) lokaletilskud til vedligeholdelse (hvis dette er en del af lejekontrakten), opvarmning, belysning, rengøring og fornødent tilsyn.
I lovens kommentarer til denne paragraf står der, at tilskuddet skal ydes efter lovens principper om lige tilskudsvilkår for aktiviteter med samme funktion og indhold. Altså skal alle rideklubber (eller boldklubber eller spejdere) modtage tilskud efter samme retningslinjer på lige vilkår
Hvad gør vi i Slagelse Kommune?
I Slagelse Kommune er der truffet politisk beslutning om en tilskudsprocent på 85 til driftsudgifter og en reduktion i tilskuddet for den andel af deltagere, der er over 25 år. Disse beslutninger fremgår af ”Retningslinjerne for fritidsområdet i Slagelse Kommune”.
Forvaltningen blev - et par år efter kommunesammenlægningen - opmærksom på, at et ridecenter fik udbetalt driftstilskud for at stille dens faciliteter til rådighed for en rideklub. Da foreninger med samme funktion og indhold skal ligestilles, indledte administrationen i 2009 en undersøgelse af forholdene omkring tilskuddene generelt inden for denne genre af foreninger og konstaterede, at vilkårene ikke var ens.
I forlængelse af undersøgelsen blev det pågældende ridecenter og foreningen gjort opmærksom på forskellen. Imellem forvaltningen og rideklubben blev der aftalt en gradvis nedjustering af lokaletilskuddet over 5 år, så foreningen havde mulighed for at tilpasse dens aktiviteter organisatorisk og økonomisk. I 2016 udløb foreningens særlige aftale. Når foreningen i 2017 modtager lokaletilskud på grundlag af driftsudgifterne for 2016, vil dette være på samme vilkår som de øvrige rideklubber i Slagelse Kommune.
I det vedlagte skema fremgår det, at rideklubberne modtager forskellige tilskud. Denne forskellighed opstår ved, at rideklubberne ikke har de samme driftsudgifter eller samme antal af ridehaller eller forpligtelser i forhold til deres lejekontrakt. Dette kunne f.eks. være at etablere ridehusbund og male udvendigt. Foreningerne har endvidere heller ikke samme medlemssammensætning, hvilket også giver en difference i det modtagne lokaletilskud. Men de bliver vurderet efter de samme principper.
Skal der gælde særlige principper for tildeling af lokaletilskud til rideklubber?
Ifølge FOL er det muligt at ændre principperne for tildeling af lokaletilskud til en særskilt gruppe. Blot skal denne gruppe omfatte alle foreninger i kommunen, der har samme aktivitet, som i dette tilfælde rideklubber.
En ændret model kunne være at yde tilskud efter antallet af kvadratmeter. En anden model kunne være det antal timer, foreningen har aktiviteter i de tilskudsberettigede faciliteter. Der skal dog stadig tages stilling til omfanget i forhold til aktiviteter for børn og unge.
Ifølge Folkeoplysningsloven skal rideklubberne have et tilskud på minimum 65% af deres omkostninger til lokaler. Principperne for tilskuddet må godt variere fra øvrige grupper, der modtager lokaletilskud, blot skal det være på minimum 65%. Alternative principper kunne være:
1. Tilskud med baggrund i antal timer, faciliteterne benyttes
2. Tilskud med baggrund i antal kvadratmeter, der benyttes til folkeoplysende aktiviteter
3. Tilskud med baggrund i antallet af medlemmer (men stadig min. 65%)
4. Tilskud efter KL’s satser (med 65% og fradrag over 25 år)
Såfremt KFT-udvalget ønsker at igangsætte en proces omkring en ny tilskudsordning for rideklubber, skal denne først behandles i Folkeoplysningsudvalget.
Sagen vil tidligst kunne blive behandlet i Folkeoplysningsudvalget den 5. april 2017 og derefter i KFT-udvalget den 8. maj 2017.
Den nye tilskudsordning vil være gældende fra 2018.
Retligt grundlag
Folkeoplysningslovens § 25 og ”Retningslinjerne for fritidsområdet i Slagelse Kommune”.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan:
A. Tage orienteringen til efterretning
B. Tage orienteringen til efterretning og bede forvaltningen om at igangsætte en proces omkring ny tilskudsordning
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at alle rideklubber i Slagelse Kommune fra 2017 modtager lokaletilskud på lige vilkår.
Rideklubberne vil få et tilskud på 85% af driftsudgifterne, som er leje af ridehaller, rytterstue, toiletter, vedligeholdelse, hvis dette er en del af lejekontrakten, opvarmning, belysning, rengøring og fornødent tilsyn.
For de foreninger, som har medlemmer over 25 år, vil der ske en forholdsmæssig reduktion i tilskuddet. Alle rideklubber har pt. medlemmer over 25 år.
En ny model for lokaletilskud skal behandles politisk og med høring i Folkeoplysningsudvalget.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at  Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget tager orienteringen til efterretning
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 6. februar 2017:
Fraværende:  Lis Tribler (A)
Udvalget beder forvaltningen om at igangsætte en proces, hvor det undersøges, om der med fordel kan indføres en ny tilskudsmodel for lokaletilskud til rideklubber.

9. Korsør Roklub - Tilskud til parkeringsarealer, facader på klubhus og terrassebrædder (B)

9.     Korsør Roklub - Tilskud til parkeringsarealer, facader på klubhus og terrassebrædder (B)

Sagsnr.: 330-2017-2682                 Dok.nr.: 330-2017-23069                                            Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal tage stilling til Korsør Roklubs ansøgning om tilskud på 52.800 kr. fra Idræts- og Fritidspuljen til SF-sten på parkeringsarealer, renovering af facader på klubhus og renovering af terrasse.
Baggrund
Korsør Roklub har ansøgt om tilskud til 3 projekter til i alt 52.800 kr.
SF-sten på 300 m2 parkeringsareal
Korsør Roklub vil ved egen arbejdskraft anlægge et ca. 300 m2 stort parkeringsareal over 10-12 weekender. Foreningen har budgetteret med udgifter til leje af minigraver, bortkørsel af overskudsmaterialer, grus og diverse andre ting til 19.200 kr.
Projektet forventes at blive udført i perioden 1/3 til 30/5 2017.
Renovering af facader på klubhus
Foreningen vil med medlemmernes egen arbejdskraft renovere klubhusets facader. Foreningen har budgetteret med udgifter til fibercementplader, befæstigelse, inddækning m.v. til 13.000 kr.
Projektet forventes at blive udført i perioden 1/6 til 30/8 2017.
Nye terrassebrædder på 55 m2 terrasse
Foreningen vil med medlemmernes egen arbejdskraft lægge nye terrassebrædder på ca. 55 m2. Foreningen har budgetteret med brædder, skruer m.v. til 20.000 kr.
Projektet forventes at blive udført i perioden 1/8 til 30/9 2017.
Renoveringsopgaverne er til gavn for klubbens medlemmer, der også skal stå for den praktiske udførelse af arbejdet.
Renoveringsopgaverne har til formål at bringe roklubbens område i en bedre stand, så den bliver indbydende for medlemmer og gæster.
Klubben har de senere år fået en stor ungdomsafdeling og en stor gruppe af voksne (mange tidligere roere), der udover roning også bidrager til, at klubbens sociale liv har fået et løft. De renoveringsprojekter, der nu skal udføres, er der et stort engagement omkring, så der er ikke problemer med at skabe forståelse for, at det er nødvendigt, at medlemmerne møder op på de arbejdsdage, der planlægges.
I forhold til kommunens idrætspolitik har klubben aktiviteter til en stor gruppe med tilbud om motion og klubliv.
Der uddannes hvert år 15-20 nye kajakroere, ligesom der hver morgen i ro-sæsonen er 20-30 roere, der mødes til roning. Denne gruppe, der på 5 år er vokset fra 10 medlemmer, består hovedsageligt af 60+ medlemmer, der uden for ro-sæsonen har indført en ugentlig dag med båd-vedligeholdelse og en ugentlig dag med en travetur forskellige steder i kommunen, hvor lokalkendte fortæller om området.
Korsør Roklub samarbejder jævnligt med skolerne omkring skoleklasser, der kommer på besøg for at afprøve vandsport.
Korsør Roklub har pt. 166 medlemmer, hvoraf de 36 er mellem 0 og 24 år.
Korsør Roklubs regnskab for 2015 viser et overskud på 22.361 kr., hvor 266.224 kr. er indtægter, og 243.863 kr. er udgifter. Balancen udviser pr. 31.12.2015 omsætningsaktiver på 286.461 kr., og at der er en egenkapital på 2.086.086 kr. (primært klubhus, bådhal, motorbåd og både/kajakker).
Retligt grundlag
Retningslinjerne for Idræts- og Fritidspuljen.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan:
A. Bevilge de ansøgte 52.800 kr.
B. Bevilge et mindre beløb, fx 25.000 kr.
C. Meddele afslag på ansøgningen.
Vurdering
Administrationen vurderer, at Korsør Roklub vil kunne opnå tilskud fra Idræts- og Fritidspuljen, da denne pulje bl.a. støtter etablering eller tilskud til renovering af eksisterende baner eller andre faciliteter.
Administrationen vurderer, at etableringen og renoveringen af diverse ting i klubben er i god tråd med idrætspolitikkens mål om optimering af faciliteter, og at så mange som muligt skal være fysisk aktive uanset alder og niveau.
Bærende principper
I overensstemmelse med de bærende principper er det centerets vurdering, at Korsør Roklub kan modtage tilskud fra Idræts- og Fritidspuljen, idet projekterne:
· Inddrager medlemmerne aktivt ved, at de selv står for renoveringen af klubhus og terrasse og etableringen af nyt parkeringsareal.
· I forhold til medfinansiering selv bidrager med den arbejdskraft, der skal til i projektet, og ikke betaler håndværkere for at udføre opgaverne.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at  Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget bevilger det fulde beløb på 52.800 kr. til renovering af klubhus og terrasse samt etablering af parkeringsareal.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 6. februar 2017:
Fraværende:  Lis Tribler (A)
Godkendt.

10. Aktivitetstilskud 2017: Maritime Kulturdage i Korsør (B)

10.   Aktivitetstilskud 2017: Maritime Kulturdage i Korsør (B)

Sagsnr.: 330-2016-74429               Dok.nr.: 330-2016-739672                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Maritime Kulturdage i Korsør søger om aktivitetstilskud på 193.000 kr. i 2017.
Baggrund
Maritime Kulturdage i Korsør har været afholdt siden 2003, altid i uge 34. Formålet med kulturdagene er at skabe aktiviteter, samvær og oplevelser for hele Vestsjælland, der henvender sig til både børn og voksne.
Maritime Kulturdage drives af frivillige, og mange foreninger, institutioner og frivillige kræfter deltager i afholdelsen af kulturdagene. Derudover deltager Korsør Havn, Flådestationen og Korsør Produktionsskole i kulturdagene.
Hvert år planlægger Maritime Kulturdage et bredt udvalg af arrangementer – bl.a. cykelture og byvandringer med foredrag, børneunderholdning i Gryden, musik på Stejlepladsen, åbent på Flådestationen og loppemarked. Det samlede program for 2017 er vedlagt som bilag 1. Aktiviteterne på programmet for 2017 er identisk med aktiviteterne under Maritime Kulturdage i 2016.
Budget for Maritime Kulturdage i Korsør 2017
Udgifter:
· El – forsyning og installation
-
12.000
· KODA
-
5.000
· Hoppeborg m.m.
-
4.000
· Hjemmeside
-
2.500
· Tog
-
7.000
· Annoncer og PR
-
22.000
· Lyd og lys
-
20.000
· Fyrværkeri
-
11.500
· Musik
-
60.000
· Børnearrangement
-
25.000
· Foredrag
-
25.000
· IKE, telte, borde, stole, toiletter m.m.
-
30.000
· Musketerer
-
4.000
· Container
-
5.000
· Skib med underholdning
-
5.000
· Diverse
-
5.000
Udgifter i alt
kr.
243.000
Indtægter:
· Sponsorer
-
50.000
· Ansøgt tilskud fra Slagelse Kommune
-
193.000
Indtægter i alt
kr.
243.000
På udgiftssiden er det især udgiften på 25.000 kr. til foredrag og 5.000 kr. til diverse, der adskiller sig fra budgettet for kulturdagene i 2016, hvor der ikke var nogen udgift til dette.
I 2016 modtog Maritime Kulturdage 171.000 kr. i aktivitetstilskud fra Puljen til kulturelle formål.
I 2015 havde Maritime Kulturdage et overskud på 7.586,87 kr.
Retligt grundlag
Retningslinjerne for Puljen til kulturelle formål, der bygger på kommunalfuldmagtens principper for støtte til kulturelle og turismefremmende aktiviteter.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan
a) bevilge de ansøgte 193.000 kr. i aktivitetstilskud for 2017
b) bevilge 171.000 kr. i aktivitetstilskud i lighed med 2016
c) bevilge et beløb af en anden størrelse
d) give afslag på ansøgningen
Vurdering
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice vurderer, at Maritime Kulturdage er en traditionsrig aktivitet i kommunen. Centrets vurdering er dog, at kulturdagene i højere grad fokuserer på velkendte aktiviteter og traditioner i forhold til nytænkning.
Maritime Kulturdage har fokus på børn og unge gennem nogle af deres aktiviteter og involverer mange frivillige og foreninger i afholdelsen af kulturdagene. Derudover søger Maritime Kulturdage at opnå støtte fra sponsorer på ca. 20% af udgifterne.
Da Maritime Kulturdage har planlagt et program for 2017, der er identisk med 2016, vurderer Center for Kultur, Fritid og Borgerservice, at ansøgningen kan imødekommes med 171.000 kr. i lighed med aktivitetstilskuddet i 2016.
Da centret vurderer, at aktiviteten i høj grad har potentiale for også at henvende sig til turister i kommunen, anbefaler centret, at tilskuddet fordeles med 146.500 kr. fra Puljen til kulturelle formål og 24.500 kr. fra Turismepuljen. Midlerne fra Turismepuljen øremærkes annoncering og hjemmeside og bevilges, under forudsætning af at turister også er målgruppe for markedsføringen af Maritime Kulturdage.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Tilskuddet fordeles med 146.500 kr. fra Puljen til kulturelle formål og 24.500 kr. fra Turismepuljen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget bevilger 171.000 kr. i aktivitetstilskud i 2017 til Maritime Kulturdage i Korsør 2017.
2.    at Der bevilges 146.500 kr. fra Puljen til kulturelle formål og 24.500 kr. fra Turismepuljen, under forudsætning af at Maritime Kulturdage i Korsør sikrer, at turister også er målgruppe for markedsføringen af Maritime Kulturdage 2017.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 6. februar 2017:
Fraværende:  Lis Tribler (A)
Ad 1: Godkendt.
Ad 2: Godkendt.

11. Disponering af Kulturarvsmidler (B)

11.   Disponering af Kulturarvsmidler (B)

Sagsnr.: 330-2013-106507             Dok.nr.: 330-2017-1442                                              Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal træffe beslutning om disponering af kulturarvsmidlerne i 2017 på i alt ca. 1,8 mio. kr.
Baggrund
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget har siden 2013 disponeret over en pulje på ca. 1,8 mio. kr. årligt (dog ikke i 2016) til renovering og vedligeholdelse af kulturarven i Slagelse Kommune. Fra og med 2017 er puljen ændret fra anlægsmidler til driftsmidler.
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget bad på udvalgsmødet den 17.11.2016 om et oplæg, hvor kulturarven tematiseres i indsatser, der kan kobles til turisme. Udvalget udtrykte på samme møde interesse for at formidle kommunens kulturmiljøer.
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice foreslår på den baggrund, at indsatsen på turismeområdet koncentreres omkring:
1) Middelalderen (o.1000-1536) og den særlige fortælling, kommunen kan formidle om perioden. Et samarbejde med Museum Vestsjælland kan med stor fordel indledes, da museet allerede har en større – delvist finansieret af kulturregionale midler – digital formidlingsindsats på Antvorskov Kloster. Udover Antvorskov Kloster foreslår Center for Kultur, Fritid og Borgerservice, at en satsning på middelalderen også kunne rettes mod Tårnborg og Korsør Fæstning, der sammen danner et kulturmiljø og fortæller national historie om fx forsvar af riget, Storebæltstold og kongeresidens. Indsatsen kan med fordel også tænkes sammen med Museum Vestsjælland samt Nyborg Slot, der i disse år gennemgår en stor og spændende forandring.
2) Kulturmiljøerne i de kystnære områder, som er en oplagt fortælling på både lokalt og nationalt niveau. Et sådant fokus giver god mening at tænke sammen med kommunens natur- og kystturismeprojekt. En indsats kunne med fordel rettes mod Glænø sammen med Ørslev Kirke og Holsteinborg. Sammenkoblingen giver mulighed for at formidle både ”almindelige” menneskers liv, adelens samt kirkens historie. At sammentænke indsatsen med natur- og kystturismeprojektet giver mulighed for at formidle kulturarven i landskabet. Det vil samtidig give både borgere, gæster og turister en smuk naturoplevelse og på den måde øge målgruppen og sammen skabe nye muligheder for både kulturarv og natur. En formidling af kulturlandskabet/kulturmiljøer kan evt. også gøres i samarbejde med Museum Vestsjælland.
Retligt grundlag
Museumsloven, der forpligter kommunen som ejer af fredede bygninger og fortidsminder til vedligehold af disse, samt kommunalfuldmagten, der giver kommunen mulighed for at stille bygninger og miljøer til rådighed for kulturelle aktiviteter, der kommer borgerne til gavn.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan
a) Imødekomme Center for Kultur, Fritid og Borgerservices forslag om, at kulturarvsmidlerne anvendes til formidling af middelalderen og kommunens kystnære kulturmiljøer, der sammentænkes med kommunens natur- og kystturismeprojekt
b) Afvise Center for Kultur, Fritid og Borgerservices forslag
c) Vælge en anden fremgangsmåde
Vurdering
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice vurderer, at en samlet turismeindsats med fordel bør udvikles og støttes.
Centret vurderer, at en satsning på middelalderen og de kystnære områder har potentiale til at løfte de udvalgte miljøer, dels lokalt, dels nationalt. Indsatsen giver mulighed for fremadrettet at anvende Puljen for kulturarv i temasatsninger, så der fx næste år kan vælges et andet indsatsområde. Fremgangsmåden giver god mulighed for inddragelse af solid faglig kompetence både på kulturarvs- og naturområdet, som kan give mulighed for videreudvikling, evt. på sigt med udefrakommende partnere og investorer.  
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at kulturarvsmidlerne anvendes til formidling af middelalder og kommunens kystnære kulturmiljøer, der sammentænkes med kommunens natur- og kystturismeprojekt.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 6. februar 2017:
Fraværende:  Lis Tribler (A)
Godkendt.

12. Oplæg til brug af Fæstningspuljen (B)

12.   Oplæg til brug af Fæstningspuljen (B)

Sagsnr.: 330-2016-83846               Dok.nr.: 330-2017-46846                                            Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal træffe beslutning om, hvordan Fæstningspuljen på i alt 400.000 kr. kan udvikles til et tilbagevendende kulturarvsevent, der afholdes på Korsør Fæstning.
Baggrund
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget har på sit møde i november 2016 afsat 400.000 kr. til aktiviteter på Korsør Fæstning. Det blev besluttet, at puljen skulle være til disposition i 2017 efter først-til-mølle-princippet.
På sit møde i januar 2017 ønskede Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget sagen til genbehandling med et nyt oplæg, der i endnu højere grad lægger vægt på aktiviteter, der udvikler sig over tid, og som underbygger den historiske fortælling, der er ift. området.
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice har undersøgt mulighederne og interessen for at udvikle en event med afsæt og inspiration i ”folkemødetanken”. Udgangspunktet er at skabe et arrangement, som sætter Korsørs kulturarv som søfartsby i centrum under temaet: Past Present, Future - Ud og Hjem: når grænser brydes.
I Korsør har man, grundet byens maritime tradition og historie, altid rejst ud og hjem, hjulpet mennesker videre på rejse samt bygget bro. Hvordan kan denne tradition bruges i fremtiden? Hvorledes kan den kulturarv samt de leveregler og værdier, som findes i den maritime kultur bruges i vores fremtidige samfund til at bryde nye grænser?
Hensigten er at skabe en ramme, som over en årrække kan udvikles og udbygges, og hvor forskellige emner kan tages op.
Det påtænkes, at arrangementet i 2017 løber over en dag, hvor foreningerne, som har til huse på Fæstningen (By- og Overfartsmuseet, Korsør Marineforening, Korsør Lokalarkiv, Korsør Produktionshøjskole m.fl.) kan lave events under temaet, fx udstillinger, foredrag, korkoncert o. lign. Udover de foreningsdrevne aktiviteter kan der afholdes et antal paneldebatter, hvortil der dels indbydes lokale kulturaktører, debattører og politikere, dels nationale kræfter og profiler på kultur- og debatområdet, så der kan skabes en spændende synergi, som kan videreudvikles i de kommende år. I den forbindelse kunne evt. også private og erhvervsfonde, der har sit afsæt i de maritime erhverv, indbydes. Søfartsstyrelsen og flådestationen kunne med fordel også være deltagere.
Interessen fra foreningerne på Fæstningen er i udgangspunktet positiv, men man udtrykker ønske om, at Center for Kultur, Fritid og Borgerservice evt. kan bistå projektet i opstartsfasen, med fx administrativ hjælp, pressemeddelelser o. lign.
Tidshorisonten for arrangementet er pt. september 2017. Den endelige dato skal planlægges sammen med city- og erhvervsforeningen, så samarbejdet med byens detailhandel er sikret.
Retligt grundlag
Erhvervsfremmeloven i forhold til turismefremmende indsatser.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan
a) Godkende oplægget om at afholde og udvikle et arrangement under temaet Ud-Hjem – Past, Present, Future, når grænser brydes
b) Afvise oplægget om at afholde og udvikle et arrangement under temaet Ud-Hjem – Past, Present, Future, når grænser brydes
c) Foreslå en anden anvendelse af Fæstningspuljen.
Vurdering
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice vurderer, at projektet indeholder et solidt udviklingspotentiale, som kan forankres, så både kommunens borgere og gæster udefra kan have interesse i at være med. Temaet med udgangspunkt i søfart kan være med til at skabe en fornyet lokal identitet. At projektet skal udvikles over tid skønner Centeret for Kultur, Fritid og Borgerservice er en god fremgangsmåde til at kunne sikre et tilbagevendende arrangement, da det giver mulighed for over tid at opbygge lokal ejerskab til projektet. Center for Kultur, Fritid og Borgerservice stiller sig forstående over for foreningerne på Fæstningens ønske om administrativ hjælp i projektets opstartsfase. 
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Det må forventes, at Kulturafdelingen afsætter ressourcer til opstart af event.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at  udvalget godkender forslaget om, at Fæstningspuljen bruges til at afholde og udvikle et arrangement under temaet Past, Present, Future - Ud og Hjem: når grænser brydes
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 6. februar 2017:
Fraværende:  Lis Tribler (A)
Udvalget beder forvaltningen om at gå i dialog med aktørerne på fæstningsområdet om et sommerprogram med udvalgte datoer, hvor aktørerne byder ind med aktiviteter.

13. Ændrede åbningstider på Korsør Lokalarkiv og Slagelse Lokalarkiv (B)

13.   Ændrede åbningstider på Korsør Lokalarkiv og Slagelse Lokalarkiv (B)

Sagsnr.: 330-2016-5744                 Dok.nr.: 330-2017-9767                                              Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal tage beslutning om, hvorvidt åbningstiderne på Korsør Lokalarkiv og Slagelse Lokalarkiv skal ændres.
Baggrund
Korsør Lokalarkiv er oprettet i 1965 og ligger på Fæstningen i den gamle havnemesterbolig og kommandantbolig. Slagelse Lokalarkiv er oprettet i 1962 og har siden 1964 hørt under biblioteket

Lokalarkiverne indsamler materiale fra de områder, som udgjorde den tidligere Korsør Kommune og den tidligere Slagelse Kommune. Bemandingen består dels af en lokalarkivar dels af frivillige.
Korsør Lokalarkiv har pr. 1.10.2016 været tilknyttet Slagelse Bibliotekerne, og fra 1. januar har man udvidet lokalarkivarens arbejdstid, og det er i denne forbindelse, at lederen af lokalarkiverne sammen med lokalarkivaren beder om ændrede åbningstider.
Åbningstiderne er pt.:
Korsør Lokalarkiv: mandag og onsdag 10-12 samt torsdag 14-17
Slagelse Lokalarkiv: tirsdag 13-15 og onsdag 10-15
Åbningstiderne ønskes ændret til
Korsør Lokalarkiv: onsdag 10-14 og torsdag 14-17
Slagelse Lokalarkiv: tirsdag 14-17 og onsdag 11-16
Der er ikke tale om en nedgang i åbningstider, men en optimering og effektivisering af lokalarkivarens arbejdstid.
Åbningstiderne ønskes ændret fordi:
Arkivets brugere ofte har brug for mere end to timer i sammenhæng, når der skal fremfindes arkivalier, og der skal bruges tid til søgning og læsning.
Ændret åbningstid vil give lokalarkivaren mulighed for at kunne registrere indkomne arkivalier i sammenhæng frem for at skulle flytte arkivalier frem og tilbage. 
Arkivets frivillige får mulighed for yderligere en arbejdsdag, hvor arkivet er lukket. De frivillige på arkivet har tilkendegivet, at de desuden gerne hjælper brugere, der kommer udenfor åbningstiden med afleveringer eller forespørgsler.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten og Arkivlovgivningen.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan
a) Godkende nye åbningstider på Korsør Lokalarkiv og Slagelse Lokalarkiv
b) Afvise nye åbningstider på Korsør Lokalarkiv og Slagelse Lokalarkiv
c) Vedtage alternative åbningstider for Korsør Lokalarkiv og Slagelse Lokalarkiv
Vurdering
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice vurderer, at ønsket om at ændre åbningstiderne på Korsør Lokalarkiv og Slagelse Lokalarkiv bør imødekommes, da det både vil gavne Slagelse Kommunes borgere samt tilrejsende arkivbesøgende. Desuden vil de ændrede åbningstider også være en optimering og effektivisering af lokalarkivarens arbejdstid og arbejdsopgaver.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at  åbningstiderne på Korsør Lokalarkiv og Slagelse Lokalarkiv ændres i overensstemmelse med lederen for lokalarkiverne og lokalarkivarens forslag.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 6. februar 2017:
Fraværende:  Lis Tribler (A)
Godkendt.

14. Slagelse Kommunes Billedkunstråd 2017-2020 (B)

14.   Slagelse Kommunes Billedkunstråd 2017-2020 (B)

Sagsnr.: 330-2016-81979               Dok.nr.: 330-2017-18980                                            Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal tage stilling til en reorganisering af Slagelse Kommunes Billedkunstråd.
Baggrund
Slagelse Kommunes Billedkunstråd består af 5 medlemmer, der udpeges for en to-årig periode. Da der i starten af 2017 skal udpeges nye medlemmer, og en ny kulturstrategi samtidig træder i kraft, giver det mulighed for, at udvalget kan se nærmere på organiseringen af og formålet med rådet. Der bør især være fokus på at sikre sammenhæng mellem rådets arbejde og den nye kulturstrategi.
Slagelse Kommunes Billedkunstråd har et årligt budget på 61.000 kr. til indkøb af kunst samt 50.000 kr. til renovering/reparation af kunst i det offentlige rum. Herudover kan Billedkunstrådet søge tilskud til forskellige projekter fra bl.a. Kultur-, Fritids- og Turismeudvalgets Pulje til kulturelle formål, Statens Kunstråds pulje til kommunale billedkunstråd og Statens Kunstfonds pulje til kunst i det offentlige rum.
Billedkunstrådet kan også søge om et grundtilskud på maksimalt 50.000 kr. fra Statens Kunstfonds pulje til kommunale billedkunstråd. Grundtilskuddet kan bl.a. benyttes til honorering af medlemmer. For at opnå et grundtilskud skal rådet hovedsageligt bestå af professionelle billedkunstnere og kunstkyndige med relevant billedkunstfaglig baggrund, og billedkunstrådet skal være kommunalt støttet med minimum det samme grundbeløb, som det ansøgte. Det nuværende billedkunstråd har ikke kunnet opnå støtte fra Statens Kunstfond, da rådet ikke har efterlevet kravet om professionalisme.
Det nuværende kommissorium for Slagelse Kommunes Billedkunstråd beskriver rådets formål som at have fokus på indkøb af kunst til Slagelse Kommunes Kunstfond og sikre, at disse værker er tilgængelige for udlån til offentlige og private virksomheder samt at rådgive ift. kunst i det offentlige rum.
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice foreslår en række ændringer i kommissoriet for Slagelse Kommunes Billedkunstråd, der vil sikre:
- En professionalisering af rådet
- Et øget fokus på kunst i det offentlige rum frem for indkøb til kunstfonden, da det er centrets vurdering, at kunsten herigennem i højere grad kommer borgere til gode og samtidig understøtter Kulturstrategiens tema Kultur i det offentlige rum
- En større rolle for billedkunstrådet som aktive medskabere af kulturtilbud i kommunen, herunder formidling omkring kunst og ikke blot indkøb af værker.
- At rådet i højere grad inddrages som rådgivende organ ift. kunst i det offentlige rum i Slagelse Kommune
Disse ændringer vil dels medføre
- at retten til at udpege medlemmer til rådet, samt hvilke kriterier, der udpeges efter, ændres
- et behov for honorar til medlemmerne af rådet
- et behov for sekretariatsbetjening, der kan understøtte rådets nye virkeområder og hjælpe med at søge eksterne tilskud
- at rådets midler til indkøb af kunst frigøres til også at kunne bruges af rådet til formidlingsopgaver
- At rådet udpeges for en periode på 4 år fremfor de nuværende 2 år
Udgifter til honorar finansieres fra midler til udvikling. Det er som nævnt muligt at søge støtte til denne udgift gennem Statens Kunstfonds grundtilskud, men det er ikke sikkert, at denne støtte opnås, og det vil under alle omstændigheder tidligst være fra midten af 2017, afhængig af hvornår rådet udpeges. Tilskuddet vil desuden skulle søges hvert år.
Sekretariatsbetjeningen varetages i dag af Slagelse Bibliotek. Center for Kultur, Fritid og Borgerservice foreslår, at denne opgave fremadrettet varetages af centret, hvilket også tidligere har været tilfældet, for herigennem at opnå størst synergi mellem rådets arbejde og den nye kulturstrategi.
Det foreslåede nye kommissorium er vedlagt som bilag.
Det afgående billedkunstråd samt de foreninger, der i det nuværende kommissorium udpeger medlemmer til rådet, er blevet orienteret om planerne om ændringer af billedkunstrådets organisering og er blevet indbudt til at bidrage med overvejelser om rådets virke. Det afgående billedkunstråd har indsendt en evaluering af deres arbejde, som er vedlagt som bilag. Evalueringen har bidraget til udformningen af forslaget til nyt kommissorium.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens principper for kommuners adgang til at igangsætte aktiviteter til at fremme borgernes fritidsliv gennem aktiviteter af generel kulturel karakter.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan
a. Godkende nyt kommissorium for Slagelse Kommunes Billedkunstråd gældende for perioden 2017-2020.
b. Vælge at videreføre det eksisterende kommissorium for Slagelse Kommunes Billedkunstråd.
Vurdering
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice vurderer, at den foreslåede ændring af kommissoriet for Slagelse Kommunes Billedkunstråd vil sikre større sammenhæng mellem rådets arbejde og kommunens arbejde med bl.a. Kulturstrategi 2017. Samtidig vil et øget fokus på kunst i det offentlige rum og formidling af kunst sikre, at rådets arbejde kommer så mange borgere til gode som muligt. En øget professionalisering af rådet og udpegning af medlemmer med kompetencer ift. kunst i det offentlige rum vil styrke rådets rolle som rådgivende organ for kommunen.
Centret anbefaler en omplacering inden for Kultur-, Fritids- og Turismeudvalgets driftsbudget, så Billedkunstrådets budget på 111.000 kr. omplaceres fra Slagelse Bibliotekerne til Kulturafdelingen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ændringer i Slagelse Kommunes Billedkunstråds organisering medfører omplacering af midler inden for Kultur-, Fritids- og Turismeudvalgets driftsbudget. Udgifter til honorar finansieres fra midler til udvikling.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift, Kulturområdet
5.01
111
111
111
111
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Drift, Slg. Bibliotekerne
5.01
-111
-111
-111
-111
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget godkender nyt kommissorium for Slagelse Kommunes Billedkunstråd gældende for perioden 2017-2020
2.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget beslutter budgetomplacering af driftsmidler inden for udvalgets driftsbudget i forlængelse af den ændrede organisering.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 6. februar 2017:
Fraværende:  Lis Tribler (A)
Ad 1: Udvalget godkender ikke kommissorium, men giver forvaltningen kompetencen til at råde over midlerne, således at kunsten i det offentlige rum vedligeholdes og formidles.
Ad 2: Godkendt.

15. Nye retningslinjer for Puljen til kulturelle formål 2018 (B)

15.   Nye retningslinjer for Puljen til kulturelle formål 2018 (B)

Sagsnr.: 330-2017-5622                 Dok.nr.: 330-2017-41082                                            Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal beslutte, om det fremlagte forslag til nye retningslinjer for Puljen til kulturelle formål skal sendes i høring i sin nuværende form.
Baggrund
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalgets Pulje til kulturelle formål kan søges af frivillige og foreninger til kulturaktiviteter i Slagelse Kommune. Puljen udgør i 2017 ca. 2,4 mio. kr.
De nuværende retningslinjer for puljen er vedtaget af Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget i august 2015. De nuværende retningslinjer er vedlagt som bilag.
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget vedtog på udvalgets møde i december 2016 en ny kulturstrategi for Slagelse Kommune. Formålet med de nye foreslåede retningslinjer er at understøtte kulturstrategien gennem Puljen til kulturelle formål. De foreslåede retningslinjer er vedlagt som bilag.
De overordnede principper i de foreslåede retningslinjer er:
· Kultur i det offentlige rum
· Børn og unge
· Events
· Frivillighed og professionalisme
Derudover er der indlagt nogle generelle prioriteringer for tildelingen af midler:
· Understøtte visioner
· Egen/anden finansiering
· Fyldestgørende ansøgning
De foreslåede retningslinjer for Puljen til kulturelle formål adskiller sig derudover fra de nuværende på følgende områder:
· Der kan ikke længere søges om både aktivitetstilskud og driftstilskud i samme år. Hvis foreningen ønsker at søge om støtte til både den daglige drift og til aktiviteter i løbet at året, skal dette samles i én driftsansøgning.
· Hvis ansøgning om tilskud ikke lever op til kravene til oplysninger, vil ansøgningen blive afvist, og en ny skal indsendes. Dette kan betyde, at ansøgningen først vil blive behandlet på et senere udvalgsmøde.
De foreslåede retningslinjer for Puljen til kulturelle formål vil være gældende for tilskud til aktiviteter i 2018.
De foreslåede retningslinjer for Puljen til kulturelle formål vil blive sendt i høring hos aktører i Slagelse Kommunes kulturliv i samarbejde med Slagelse Kulturråd.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens principper for støtte til kulturelle aktiviteter.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan
a) Vælge at sende de foreslåede retningslinjer for Puljen til kulturelle formål i høring i sin nuværende form i februar-marts 2017.
b) Vælge at sende de foreslåede retningslinjer for Puljen til kulturelle formål i høring med angivne tilføjelser og/eller ændringer.
c) Vælge ikke at sende de foreslåede retningslinjer i høring i sin nuværende form.
Vurdering
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice vurderer, at de foreslåede retningslinjer for Puljen til kulturelle formål vil understøtte arbejdet med Kulturstrategi 2017.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at forslag til nye retningslinjer for Puljen til kulturelle formål 2018 sendes i høring i februar-marts 2017.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 6. februar 2017:
Fraværende:  Lis Tribler (A)
Godkendt med mindre justeringer.

16. Renovering af porten ved Gl. Stadion i Slagelse (B)

16.   Renovering af porten ved Gl. Stadion i Slagelse (B)

Sagsnr.: 330-2013-106507             Dok.nr.: 330-2017-43694                                            Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal træffe beslutning om, hvorvidt der skal bevilges et beløb fra Puljen til Dansk Kulturarv til renovering af porten ved Gl. Stadion i Slagelse.
Baggrund
Udvalget har i 2013-2015 disponeret over en pulje på ca. 2 mio. kr. årligt til renovering og vedligeholdelse af kulturarven i Slagelse Kommune.
Porten ved Gl. Stadion i Slagelse er fra 1927 og indhegnede tidligere stadion. Porten trænger til renovering, og der er indhentet tilbud fra Entreprenørservice, som har fastsat en renoveringspris på i alt 150.000 kr.
Entreprenørservice finansierer en indsats på det grønne område omkring porten.
Retligt grundlag
Museumsloven, der forpligter kommunen som ejer af fredede bygninger og fortidsminder til vedligehold af disse, samt kommunalfuldmagten, der giver kommunen mulighed for at stille bygninger til rådighed for kulturelle aktiviteter, der kommer borgerne til gavn.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan:

a) Bevilge 150.000 kr. til renovering af porten ved Gl. Stadion
b) Bevilge et andet beløb til renovering af porten ved Gl. Stadion
c) Afvise at bevilge et beløb til renovering af porten ved Gl. Stadion
Vurdering
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice vurderer, at porten ved Gl. Stadion indeholder en lokal kulturarvsmæssig værdi, og derfor bør en renovering udføres. Porten planlægges dels som en del af den nye cykellegebane, som er under planlægning, dels er porten et vigtigt samlingspunkt, som for mange borgere i Slagelse er ikonisk med byen, og som binder de grønne områder sammen med Slagelse midtby. En renovering vil derfor komme såvel byens borgere samt besøgende udefra til gode.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget bevilger 150.000 kr. fra puljen til Dansk Kulturarv til renovering af porten ved Gl. Stadion
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 6. februar 2017:
Fraværende:  Lis Tribler (A)
Udvalget godkender opgaven, som sendes i udbud.

17. Aktivitetstilskud 2017: Den Kongelige Ballets sommerturné i Korsør 2017 (B)

17.   Aktivitetstilskud 2017: Den Kongelige Ballets sommerturné i Korsør 2017 (B)

Sagsnr.: 330-2017-9139                 Dok.nr.: 330-2017-72064                                            Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal træffe beslutning om, hvorvidt ansøgningen om aktivitetstilskud til Den Kongelige Ballets sommerturné skal imødekommes.
Baggrund
Korsør Turistforening og Korsør Erhvervsforening ansøger Slagelse Kommune om støtte til at få Den Kongelige Sommerballets sommerturné til Korsør. Sommerballetten koster i alt 75.000 kr. Korsør Erhvervsforening og Korsør Turistforening lægger selv en medfinansiering på i alt 50.000 kr. hver. Der ansøges ikke om et specifikt beløb.
Kulturoplevelsen vil afspejle bredden i udviklingen af kreativitet, musik, kunst og kultur samt muligheder, som reflekterer mangfoldigheden af kulturinteresser i vores samfund og bidrage til Slagelse Kommunes samlede vision om udvikling.
Det er målet, at ballettens sommerturnés forestilling i Korsør skal ske i tæt samarbejde med de øvrige interesseforeninger og organisationer, f.eks. Slagelse Garden, Lions Club Korsør, Korsør holder sammen, Storebæltskoret, Flådestation Korsør, Korsør Havn, SK forsyning, Hjemmeværnet, byens restauranter, byens handlende og andre, der har lyst til at bidrage til afvikling af denne kulturelle oplevelse.
Den Kongelige Ballet rejser ud på deres 12. sommerturné, hvor de giver gratis balletoplevelser til alle i det fri. Kongelig sommerballet tiltrækker hver sommer et bredt publikum, som vender tilbage år efter år for at opleve klassisk ballet og en snert af moderne dans under åben himmel.
Balletten besøger i år fem forskellige byer i hele landet, heraf to på Sjælland, og hvor Korsør kan blive den ene.  Det er planen, at forestillingen evt. kan opføres på enten den gamle banegård eller i den Gl. Bypark.

Retligt grundlag
Principperne for Puljen til kulturelle formål.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan
a) Imødekomme ansøgningen om aktivitetstilskud til Den Kongelige Ballets sommerturné
b) Afvise ansøgningen om aktivitetstilskud til Den Kongelige Ballets sommerturné
Vurdering
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice vurderer, at ansøgningen bør imødekommes med i alt 50.000 kr. på betingelse af følgende:
1) At kommunens tilskud alene går til
· Toiletter (scene, publikum og handicap): Kr. 38.000,- + moms
· Strøm og vand
· Afspærring
· Sikring af festpladsen mod terror
· Trafikregulering, anvisning af P-pladser
· PR-materiale
2) At ansøger indsender et fuldt detaljeret budget
3) At kommunens tilskud ikke bruges til at generere overskud, og hvis overskud skulle forekomme, skal der ske tilbagebetaling.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.

Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Ansøgningen imødekommes med i alt 50.000 kr., på betingelse af at ansøger kun anvender tilskuddet til, hvad der er beskrevet i vurderingen, og indsender et fuldt detaljeret budget samt tilbagebetaler tilskuddet, hvis overskud skulle forekomme
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 6. februar 2017:
Fraværende:  Lis Tribler (A)
Udvalget godkender ansøgningen med op til 50.000 kroner på betingelse af, at ansøger kun anvender tilskuddet til, hvad der er beskrevet i vurderingen, og indsender et fuldt detaljeret budget samt tilbagebetaler tilskuddet, hvis overskud skulle forekomme.

18. Emner til pressen (B)

18.   Emner til pressen (B)

Sagsnr.: 330-2014-34250               Dok.nr.: 330-2016-672290                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal beslutte hvilket/hvilke af mødets punkter, der skal laves presseomtale på.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 6. februar 2017:
Fraværende:  Lis Tribler (A)
Drøftet.