Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget (2014-2017) – Referat – 3. april 2017



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2013-106364             Dok.nr.: 330-2016-672219                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at  Dagsordenen godkendes
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 3. april 2017:
Fraværende:  ingen
Godkendt.

2. Orientering fra udvalget samt inspirationsopsamling fra konferencer mv. (B)

2.     Orientering fra udvalget samt inspirationsopsamling fra konferencer mv. (B)

Sagsnr.: 330-2013-106407             Dok.nr.: 330-2016-672230                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Orientering fra formanden og udvalgets øvrige medlemmer samt inspirationsopsamling fra deltagelse i konferencer mv.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at  Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 3. april 2017:
Fraværende:  ingen
Til efterretning.
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget har deltaget i Danmarks Biblioteks Forenings årsmøde den 30. og 31. marts 2017 på Comwell i Korsør, i Turismeworkshop på Gerlev den 15. marts, og til Slagelse Gardens 40 års jubilæumskoncert den 2. april 2017 på Slagelse Teater.
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget ønsker en sag, hvor fordele og ulemper beskrives, ift. at kommunen indgår lejeaftaler for foreninger, der lejer sig ind i lokaler, som ikke er kommunale.
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget ønsker en sag, hvor fordele og ulemper ved at flytte minibyen fremgår.
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget ønsker en status på bygningen, der indeholder omklædningsrum, på Ørnumvej i Korsør, ift. om den kan benyttes af selvorganiserede idrætsudøvere.

3. Centerets orientering til Udvalget (O)

3.     Centerets orientering til Udvalget (O)

Sagsnr.: 330-2013-106411             Dok.nr.: 330-2016-672242                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Udvalget informeres hermed om alle puljer på kultur-, fritids- og turismeområdet. Bilagene over forbrug på de konkrete puljer er ajourført op til deadline for udsendelse af dagsorden.
KULTUR:
Pulje
Forbrug
Restbudget
Puljen til kulturelle formål
2.458.605
2.069.839
388.766
FRITID:
 
 
 
Idræts- og Fritidspuljen
673.458
89.600
583.858
Markedsføringspuljen
1.011.269
971.500
39.769
Puljen til selvorganiserede
152.754
8.436
144.318
Gadeidrætspuljen
75.000
0
75.000
Udviklingspuljen (FOU)
100.000
0
100.000
TURISME:
 
 
 
Pulje til Korsør Fæstning
400.000
0
400.000
Turismepulje
1.192.000
678.000
514.000
Kulturområdet:
Brune Turistskilte ved motorvejsafkørsler
Administrationen har fået en forhåndsmelding om, at kommunens ansøgning om brune turistskilte om Korsør Fæstning ved motorvejsafkørsel 42 og Panzermuseum East ved motorvejsafkørsel 39 er imødekommet. Det forventes, at Vejdirektoratet indbyder til dialog om den grafiske udformning af skiltene. Tidspunkt for opsætning af skiltene er ikke meldt ud endnu. Det skal endvidere afklares, om der skal opsættes yderligere skiltning til Panzermuseum East ved rundkørsler.
Montrer med kunst fra Guldagergaard
Udvalget har i 2016 bevilget midler til opstilling af montrer med kunst fra Guldagergaard. Der er sat montrer op i indgangen i Antvorskovhallen, i cafeteriet i både Korsør og Slagelse Svømmehal, i indgangspartiet på Slagelse Rådhus, på Dahlsvej i Korsør (i både Borgerservice og på 1. sal) samt på 1. sal på Skælskør Bibliotek. Udstillingerne skifter ca. hver anden måned i hele 2017.
Hvis udstillingerne skal fortsætte i 2018, skal der afsættes midler til fortsat udsmykning og formidling.
Liv i forsamlingshusene
Med inspiration fra projekt i bl.a. Kalundborg Kommune om et samarbejde mellem kommunen og forsamlingshusene om foredrags- og musikaktiviteter har administrationen drøftet et oplæg med Kontaktudvalget for forsamlingshusene.
Tanken er, at der i samarbejde udarbejdes et katalog over foredrag og musik, hvor hvert forsamlingshus kan vælge et arrangement. Kommunen og forsamlingshuset deler herefter udgiften til honorar, booking koordineres af kommunen, og forsamlingshuset står i øvrigt for afvikling af arrangementet.
Administrationen har planlagt et fællesmøde med alle forsamlingshusene medio april, hvor oplægges skal drøftes på baggrund af oplæg om erfaringerne fra Kalundborg.
Muligheden for at inddrage yderligere samarbejdspartnere, bl.a. aftenskolerne, er ved at blive afklaret. Form og økonomi for projektet forventes at være yderligere afklaret efter mødet med forsamlingshusene, og herefter kan et konkret oplæg forelægges for Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget.
Dialogmøde med Radio Solskin
Administrationen har den 9. marts holdt møde med Radio Solskin efter administrationens fælles dialogmøde med Radio Solskin og Nærradio Korsør ultimo december.
Administrationen havde inviteret Radio Solskin til møde for at høre om udbyttet af besøg hos Nærradio Korsør, om Radio Solskins tanker og planer omkring samarbejde og øvrige initiativer for at sikre driften af radioen. Der er aftalt opfølgende dialogmøde primo juni.
Kulturtopmøde 2017 i samarbejde med Slagelse Kulturråd
I samarbejde med Slagelse Kulturråd planlægger vi i øjeblikket årets kulturelle topmøde. Endelig dato meldes ud snarest. Kulturtopmødet skal dels fungere som en lancering af den nye kulturstrategi, med fokus på hvad strategien kan betyde for kommunens kulturliv, samt en markedsplads hvor foreninger og frivillige kan møde hinanden og dele idéer. Idéen om en markedsplads for input og idéer opstod efter sidste års topmøde, hvor mange deltagere netop var glade for muligheden for at mødes og udveksle erfaringer. 
Kunstrute-projekt
Formidlingsprojektet omkring kunst i det offentlige rum i Slagelse Kommune er ved at være klar med arrangementer i både Korsør, Skælskør og Slagelse. Det vil indbefatte guidede ture, debatarrangementer, artist talks, events ved billed- og performancekunstnere og udvikling af undervisningsmateriale til folkeskoler. Disse arrangementer vil føre til, at der udvikles ny skiltning af udvalgte værker og en udvidelse af vores hjemmeside kulturarv.slagelse.dk til også at have et fokus på kunsten i det offentlige rum.
Arrangementerne vil starte op i slut april/start maj.
Status på Ny Trelleborg-projektet
Generel status og kapitalrejsning
· Ny Trelleborgprojektet forløber planmæssigt i henhold til den af Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget godkendte strategi og tidsplan den 7/4 2015.
· Der afventes svar på sidst afsendte fondsansøgning. Behandlingstiden og udfaldet af behandlingen kan påvirke tidsplanen.
· I foråret 2017 forberedes og indledes de næste ansøgningsprocesser og fondsdialoger.
· Dialogen med fondene betyder, at der i foråret og efteråret 2017 forventes at kunne ske en klargøring af yderligere en række ansøgninger. Behandlingstiden er typisk 3-9 måneder. Som beskrevet i tidsplanen godkendt af Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 7/4 2015 er det meget vanskeligt at sætte nøjagtig tid på, hvor lang tid, det tager at afslutte kapitalrejsningen efter projektkonkurrencens afslutning, da det er meget sjældent, at ansøgningerne går glat igennem. Typisk er der behov for flere dialog-/tilretningsmøder med de interesserede fonde, inden selve ansøgningen udarbejdes. Herefter skal den behandles på et eller oftest flere kvartalsvise bestyrelsesmøder hos fondene. Den indsatte tidsperiode til kapitalrejsning er stram, og der kan støde yderligere til. Projektets tidsplan revideres i givet fald, i takt med at udfordringerne opstår.
Arkæologiske forundersøgelser
· I forbindelse med de arkæologiske undersøgelser blev det meste af matrikel 17c på Trelleborg gravet op. Jorden er genplaceret, og så snart frosten går af jorden, skal græsarealet gensås til sæson 2017.
Kommunikation
Den næste Trelleborgavis er færdig og udkommer i Ugenyt 29/3. Avisen uddeles til Byrådsmødet i April.
Fritidsområdet:
Landskamp på Slagelse Stadion
Den 27. marts er der indløst 2.500 billetter til Dame A-landskampen på Slagelse Stadion mellem Danmark og Finland.
Markedsføringspuljen
Administrationen indgår forventeligt en aftale med Mermaid Bowl (største event i Danmark inden for amerikansk fodbold) i 2017 til en værdi af 25.000 kroner. I 2015 blev det vurderet til en værdi af 40.000 kroner. Det blev dog ikke afholdt i 2015, men forventes nu at blive afholdt i 2017.
Activity Square Europe:
29. og 30. marts var Slagelse Kommune vært for eksperter fra Europa i projektet Activity Square Europe. De kom hertil for at høre, hvordan vi løser opgaver ift. inaktive børn og unge. Her fortalte vi om Fun2Move, Get2Sport, HEL Fritid, skolepartnerskaber og aktiv læring.
Turismeområdet:
Turismeworkshop den 15. marts i samarbejde med Landudvikling Slagelse
83 deltagere var med til at udvikle turismen i Slagelse Kommune på Gerlev. Via eksempler på eksisterende tiltag og via workshops blev der skabt grundlag for nye samarbejder og sparring på tværs. Nogle af de hovedpointer, der kom frem, var, at indsatserne skal være bedre til at arbejde på tværs af bygrænser, så der bliver en fælles fortælling. At turismeerhvervet i kommunen mangler en samlet platform, hvorfra kommunens tilbud kan formidles ud til turisterne. At der er lille kendskabsgrad internt i kommunen, hvad angår alle de flotte og gode ting, der foregår. De input, der kom på konferencen, vil blive indarbejdet i Kyst- og Naturturisme-projektet, samt i det der foregår for turismen på kultur-siden. Kyst- og Naturturisme-projektet vil ligeledes sørge for, at netværket, der nu er opstået, fortsætter med udgangspunkt i de lokale erhvervsforeninger og turistforeninger/bykontorer.
Status på Kyst- og Naturturisme-projektet
På ovennævnte workshop var der desuden et fælles ønske om at styrke samarbejdet og bakke op om Kyst- og Naturturismes fokusområder, som blandt andet er at forbedre forholdene for cykel- og kajakturisme. Fremadrettet arbejdes der på at få etableret fokusgrupper til hver af indsatserne samt støtte op om aktørernes arbejde med at skabe book-bare produkter til den forestående turismesæson. Der arbejdes desuden på at få tydeliggjort cykelruter og få beskrevet kajakruter. Og der arbejdes på en certificering af hoteller (Bed and Bike) med særligt gode tilbud til cykelturister, fx cykelværktøj.
Sommeraktiviteter på fæstningsområdet i Korsør
Gruppen omkring fæstningsaktiviteterne har udarbejdet et sommerprogram, som udvalget opfordrede til. En oversigt er vedlagt som bilag.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at  Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 3. april 2017:
Fraværende:  ingen
Til efterretning.
Orientering om varsling af tre anlæg, der er i risiko for lukning. Det drejer sig om Fre-derikshøj, Stillinge og Eggeslevmagle. Fritidsafdelingen er sammen med Entreprenørservice og brugerne af anlæggene ved at gennemgå vurderingerne nærmere. Udvalget holdes orienteret.
Orientering om status på retssagen vedr. Bane 3 og 4 ved på stadionområdet. OK Nygaard og Orbicon er, som en del af et forsøg på at finde et kompromis, blevet tilbudt at udbedre banerne. Status er derfor, at der pågår en faglig dialog omkring banernes drift og omfanget af udbedringerne med henblik på et indgå et forlig, som skal tage højde for den drift, der har været og vil komme ift. at få banerne på niveau.
Ridecentre:
Forvaltningen har i samarbejde med kommunens revisionsfirma igangsat en analyse af vilkår for udbetaling af tilskud til ridecentre med henblik på, at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget og Folkeoplysningsudvalget kan tage stilling til den fremadrettede tilskudsordning.
Det er meddelt til Slagelse Rideklub, at al udbetaling af tilskud er standset, indtil de do-kumenter, der udgør grundlaget for udbetaling, er ajourført og indsendt.

4. KFT styringsproces 2017 (B)

4.     KFT styringsproces 2017 (B)

Sagsnr.: 330-2017-9250                 Dok.nr.: 330-2017-168194                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
På baggrund af udvalgets drøftelser under temamødet d. 6. marts omkring styringspunkter for 2017 skal udvalget beslutte, hvilken styringsinformation udvalget, udover økonomi, ønsker.
Baggrund
Fra 2017 afløser et nyt styringskoncept det tidligere aftalestyringskoncept. Det nye koncept bygger på indsatsområder med få enkle effektmål, som hvert udvalg vælger. Effektmålene skal beskrive den effekt, der skal opnås med indsatser. Effekter peger ud i fremtiden. Effektmålene vil sammen med økonomi i fremtiden udgøre udvalgets styringsinformation fra administrationen.
Ved temamødet forud for udvalgets møde d. 6. marts drøftede udvalget, hvilke indsatser man ønsker at arbejde med i 2017. Ved dette udvalgsmøde præciseres effektmålene for hver af indsatserne.
Effektmålene
I nedenstående præciseres hver indsats med et effektmål for 2019. I bilagene fremgår indikatorer, som der måles på for 2017 og 2018.
Kulturområdet
Gode rammer for det frivillige kulturliv
Det skal være lettere at tiltrække frivillige og blive frivillig i Slagelse Kommune. En mere mangfoldig gruppe af frivillige i kulturlivet vil dels fremtidssikre foreningerne og dels medvirke til at udvikle disse aktiviteter til også at tiltrække en større brugergruppe.
Effektmål 2019:
Sikre større aldersspredning og større mangfoldighed blandt dem, der tager aktivt del i at drive vores kulturliv.
Autentiske kommunalt støttede events
Kulturelle events i Slagelse Kommune, som støttes af kommunale midler, skal i højere grad bygge på en autentisk stedsbunden identitet – historisk, geografisk eller kulturel forankret identitet.
Effektmål 2019:
Events med højere grad af historisk, geografisk eller kulturel autenticitet.
Turismeområdet
Tværkommunalt samarbejde
Der udvikles et tværkommunalt samarbejde sammen med Sorø og Kalundborg Kommuner omkring den fælles kulturarvsfortælling i middelalderens periode
Effektmål 2019: 
Der påregnes en stigning i indtægter på turistområdet på 201,5 mio. kr. siden 2014.
Kreativ ”klynge” i Skælskør
Med baggrund i strategien ”Vækst i Balance” indhentes der dels viden om, hvordan kultur er vækstdriver for bl.a. turisme, dels skal der udvikles tiltag, der løfter det kreative miljø ind i en ny strategisk ramme
Effektmål 2019:
At opnå vækst i erhverv, bosætning og kulturturisme.
Kulturarvsmiljøer
Den særegne kulturarv ved de kystnære områder udbygges, så kulturarvsmiljøer og naturområder formidles sammen og giver alle en unik oplevelse. Indsatsen sammentænkes med kommunens kyst- og naturturismeprojekt.
Effektmål 2019
                 Der er skabt en styrket sammenhængskraft i kommunen, hvilket gør den et attraktivt sted at besøge og bosætte sig.
Fritidsområdet
Selvorganiseret idræt
Den selvorganiserede idræt kan beskrives som en mere ’fri’ og ubegrænset form for idrætsudfoldelse, som taler til en stor og meget varieret gruppe af borgere - unge som gamle. I nyere tid er det blevet mere og mere populært at dyrke idræt på egen hånd i både natur-, by- og inderum, hvilket understreger en indsats på området fra Slagelse Kommunes side.
Effektmål 2019:
At skabe bedre forudsætninger for, at Slagelse Kommunes borgere, unge som gamle, kan dyrke idræt på egen hånd – både ude og inde.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan vælge
a) At godkende de fremlagte styringspunkter.
b) At godkende de fremlagte styringspunkter med angivne tilføjelser og/eller ændringer.
c) Ikke at godkende de fremlagte styringspunkter.
Vurdering
Den nye måde at arbejde med politisk ledelsesinformation på kræver øvelse. Derfor er der taget udgangspunkt i allerede igangsatte indsatser, som tager udgangspunkt i hhv. Kulturstrategi, Idrætspolitik og samarbejdet med Visit Vestsjælland.
Øvelsen i 2017 går ud på at formulere effektmål og indikatorer, så både politikere og administration er klædt på til at føde et nyt ledelsesinformationssystem med data enten ultimo 2017 eller primo 2018.
Administrationen vurderer derfor, at de nævnte styringsindsatser er relevante at arbejde med i 2017 som udgangspunkt for at træne både udvalg og administration i at vurdere, hvad der er relevant ledelsesinformation på både politisk, strategisk og virksomhedsniveau.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget godkender de fremlagte styringspunkter.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 3. april 2017:
Fraværende:  ingen
Godkendt.
Derudover havde Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget et ønske om, at forvaltningen undersøger reglerne omkring forsikringen af frivillige.

5. Budget 2018-2021 - Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget (D)

5.     Budget 2018-2021 - Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget (D)

Sagsnr.: 330-2017-21222               Dok.nr.: 330-2017-175818                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal drøfte temaer, som det vil være væsentligt at have opmærksomhed på i forbindelse med budgetlægningen for 2018-2021, herunder om der er emner, der skal nærmere belyses frem til udvalgets næste temamøde om budgettet i juni.
Baggrund
Byrådet godkendte på sit møde den 27. februar 2017 proces for udarbejdelse af Budget 2018-2021. Den overordnede politiske tidsplan for budgetlægningen fremgår af bilag 1.
Som et indledende element i budgetlægningen indgår tematiske drøftelser i alle fagudvalg om grundlaget for budgettet, herunder udfordringer og muligheder på området.
Udvalget har mulighed for selv at vælge emner, der ønskes drøftet. Alle fagudvalg forventes dog at drøfte, hvorvidt følgende forhold giver anledning til budgetmæssige initiativer:
1. Regnskab 2016 og 1. budgetopfølgning 2017
- Områder med ubalance i budgetramme
- Muligheder for omprioriteringer
- Behov for yderligere analyse
2. Kapacitet
- Pres og efterspørgsel, bl.a. på baggrund af befolkningsprognose
3. Anlægsramme
- Har der været forudsætningsændringer vedr. strategiske anlæg?
4. Udviklingsperspektiver
- Perspektiver i relation til digitalisering, serviceudvikling, samspil med borgere eller andre strategiske forhold af betydning
Udvalget kan i forlængelse heraf bestille oplæg og analyser til junimødet vedr. de emner, udvalget finder væsentlige.
Endvidere kan fagudvalget vælge at inddrage hele Byrådet i drøftelse af de emner, som udvalget lægger vægt på. Dette sker på Byrådets temamøde den 24. april.
I maj er der mulighed for at inddrage brugerbestyrelser, råd og andre interessenter, fx via dialogmøder.
Retligt grundlag
Den kommunale Styrelseslov samt Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. fastlægger det retlige grundlag for budgetlægningen.
Handlemuligheder
Udvalget har mulighed for at drøfte emner, der vurderes relevante for udarbejdelse af budgetforslag, samt hvordan områdets interessenter, herunder brugerbestyrelser og råd, skal involveres i budgetprocessen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.   at  Udvalget drøfter hvilke emner, der ønskes drøftet på Byrådets temadrøftelse i april
2.   at  Udvalget drøfter hvilke oplæg og analyser, der ønskes udarbejdet til budgetdrøftelse på udvalgsmødet i juni
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 3. april 2017:
Fraværende:  ingen
Ad 1: Drøftet
Ad 2: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget ønsker et overblik over udvalgets ansvar for vedligehold af bygninger ift. efterslæb, et overblik over kan og skal opgaver i driften som grundlag for en politisk prioritering af midler, samt overblik over projekter, der har været omtalt i budget 2016 og 2017, som har betydning for udvalgets område.

6. Ejendomsstrategien - ny tilgang til ejendomsudvikling (B)

6.     Ejendomsstrategien - ny tilgang til ejendomsudvikling (B)

Sagsnr.: 330-2013-61797               Dok.nr.: 330-2017-155457                                          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Økonomiudvalget skal beslutte om de skitserede rammer for en ny involverende tilgang til arbejdet med kommunens Ejendomsstrategi og ejendomsudvikling, kan godkendes og oversendes til fagudvalgenes videre drøftelse.
Baggrund
Direktionen har arbejdet med at skitsere en ny bottom-up proces - med en involverende og decentral tilgang til ejendomsstrategi og anvendelse af vores bygninger. Dette efter drøftelser i efteråret 2016 i økonomiudvalget, da oplægget til en ejendomsstrategisk udviklingsplan bortfaldt. (Se desuden tilknyttede notat vedr. udmøntning af Ejendomsstrategien 2014-2016).
Forslaget til den fremtidige tilgang til arbejdet med Ejendomsstrategi lægger vægt på tre parametre:
1. En case-baseret tilgang
Udmøntningen af Ejendomsstrategien skal være case-baseret. Det vil sige at initiativer skal tage udgangspunkt i konkrete forhold, hvor kommunale bygninger er i spil, fordi de ikke længere kan anvendes og derfor står tomme. Det kan eksempelvis være fordi en institution eller botilbud fraflyttes eller at kommunal administration flyttes og samles. Initiativet til en case kan komme fra et fagudvalg eller kommunale fagcentre.
Der tilstræbes en kobling mellem civilsamfundet og det politiske niveau. Casen udvikles i en samskabende og bottom-up baseret tilgang med tidlig og bred involvering. Kommunen faciliterer processen – gerne med en arbejdsgruppe eller en anden form for ad hoc baseret gruppering hvor relevante faggrupper er repræsenteret.
Processen forsøges så vidt muligt tænkt sammen med andre igangværende processer i kommunen, som eksempelvis borgerdreven innovation i landdistrikterne eller processer i regi af fx Center for Børn & Familie eller Center for Skole. Gennem en tværfaglig tilgang fås en bedre mulighed for at indkredse og adressere forskellige problemstillinger, som er i spil og udnytte vores ressourcer. Tværfagligt samarbejde giver desuden en bredere indgangsvinkel i forhold til definition af målgruppen.
Målgruppen defineres omhyggeligt forud for processen. Hvem er interesseret i beslutninger om den konkrete kommunale ejendommes fremtid? Hvem har noget i klemme? Hvem ser potentialerne, og kan opnå benefit i forhold til afledte effekter? Hvem ser udfordringer? Brugere eller borgerne i et geografisk område, lokalrådet, interesseorganisationer, foreninger eller bymidtegruppen?
2. Gennemsigtighed og beslutningsrum
Der skal lægges vægt på gennemsigtighed. Der kan være gode grunde til at holde lav profil, hvis en institution skal lukkes eller flyttes, fordi brugere kan begynde at sive væk, hvis der opstår usikkerhed om dens fremtid. Men lav profil kan give anledning til mistro og forestillinger om skjulte dagsordener, hvilket på ingen måde er befordrende for involverende processer.
Som led i ønsket om transparens fremlægges fakta som eksempelvis politiske beslutninger, budgetaftaler samt budgettal, prognosetal og fagområders relevante viden, som kan bidrage til en kvalificeret drøftelse af casen.
Det er nødvendigt med en klar definition af det beslutningsrum, som de involverede bliver inviteret ind i, og det er derfor centralt at forventningsafstemme med de involverede. Hvordan ser beslutningsprocessen ud, og hvad kan de involverede få indflydelse på? Derfor skal der udarbejdes et kommissorium med beskrivelse af arbejdsgruppens opgave, hvem der deltager samt beskrivelse af processen. Arbejdsgruppen skal klædes på til at sætte sig ind i komplekse forhold og træffe kvalificerede beslutninger. Deres input kan indgå i den administrative og politiske proces i forbindelse med behandlingen af sagen.
3. Finansieringsplan er obligatorisk
Økonomi indgår i arbejdet med alle cases. Derfor skal det fremgå af kommissoriet at en del af arbejdsgruppens opgave er at undersøge økonomiske forhold, udarbejde budgetter og opstille en finansieringsplan for de løsninger, den måtte nå frem til.
Den fremtidige proces for frigjorte ejendomme
Den proces der tilstræbes fremadrettet er illustreret i Bilag 2. Når en bygning frigøres, orienteres Ejendomsnetværket, som er de medarbejdere de enkelte fagcentre har udpeget til at være Center for Kommunale Ejendommes kontaktperson. Disse melder tilbage, såfremt fagcenteret har en interesse i den frigjorte ejendom.
Ligeledes orienteres Samskabelsesnetværket, der er et internt netværk med fokus på den tværgående koordinering og samarbejdet mellem fagcentrene i forhold til borgerinddragelse og borgerprocesser generelt. Kendskab til interesser og ønsker i ejendommens lokalområdet meldes tilbage.
På baggrund af ovenstående udarbejdes sager til Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget og de relevante fagudvalg, der redegør for ønsker, formål og økonomi. Udvalgene drøfter herefter sagerne, hvorefter sagen sendes til kommentering hos de relevante institutioners bestyrelser, brugergrupper, lokalråd mv. Disse input samles og behandles af Samskabelsesnetværket og præsenteres igen på Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget og de relevante fagudvalg. Her kan enten besluttes at
a) At de nye anvendelsesforslag skal oversendes til Økonomiudvalget, der tager stilling til forhold vedr. driftsøkonomi.
b) At ejendommen ikke skal have en ny anvendelse og afviklingsproceduren iværksættes, med henblik på frasalg, udlejning eller nedrivning.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Udvalget skal tage stilling til hvorvidt de beskrevne rammer og tilgange til Ejendomsstrategi, skal godkendes og forelægges for fagudvalgene.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Gennem de seneste år har man igennem arbejdet med Ejendomsstrategi høstet en stor del af de lavthængende frugter, og der er primo 2017 indhentet en årlig vedvarende driftsbesparelse på 4,3 mio. kr. Det må dog forventes at det fremadrettet, vil blive mere udfordrende at opnå de vedtagne besparelser via arbejdet med Ejendomsstrategien. Den foreslåede tilgang, vil i flere tilfælde end tidligere, medføre at en ejendom får en ny funktion og dermed ikke bidrager til salgsindtægter og driftsbesparelser.
Konsekvenser for andre udvalg
Den beskrevne tilgang er udviklet med fokus på bruger- og borgerinddragelse og stiller høje krav til koordinering imellem fagudvalg, fagcentre og eksterne interessenter.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Økonomiudvalget godkender den beskrevne fremgangsmåde til det videre arbejde med Ejendomsstrategien
2.    at Økonomiudvalget sender sagen til drøftelse i fagudvalgene
Beslutning i Økonomiudvalget den 20. marts 2017:
Fraværende:  Niels O. Pedersen (A)
Godkendt med bemærkning om, at økonomiudvalget ønsker at se sagen igen når den har været drøftet i fagudvalgene.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 3. april 2017:
Fraværende:  Johnny Persson (V)
Uddannelsesudvalget bemærker, at det politiske niveau skal ind på et tidligere tidspunkt end det, der er forslået i oplægget. Der er ligeledes et ønske om forenkling af de bureaukratiske processer.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 3. april 2017:
Fraværende:  ingen
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget bemærker, at det er vigtigt med en politisk involvering på et tidligt tidspunkt, og at der bør tages hensyn til politikker på kultur-, fritids- og turismeområdet i forhold til de overordnede politiske prioriteringer.

7. Principper for udmøntning af ramme til selvejende haller (B)

7.     Principper for udmøntning af ramme til selvejende haller (B)

Sagsnr.: 330-2017-20993               Dok.nr.: 330-2017-172847                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal tage stilling til administrationens oplæg til principper for udmøntning af ramme til selvejende haller.
Baggrund
KFT-udvalget besluttede den 5. september 2016, at den fremtidige aftale mellem Slagelse Kommune og de selvejende haller skal være en rammemodel, hvor rammen for det kommende år besluttes politisk med vedtagelse af budgettet. Rammemodellen er etårig, og selve udmøntningen af rammen kan først ske efter budgetvedtagelsen i oktober.
Udvalget fik i november 2016 udmøntningen af rammen for 2017 (forholdsmæssig fordeling som i Budget 2016) samt et vejledende årshjul for fremtidige udmøntninger til orientering. Udvalget godkendte begge, men efterlyste nye principper for udmøntningen af rammen, fx aktivitetsniveau, og ønskede en sag vedr. principper til videre behandling. Administrationen har derfor på baggrund af bl.a. input fra de selvejende haller på et dialogmøde den 12/1 udarbejdet oplæg til principper for udmøntning af rammen. Der blev den 13/3 afholdt møde om dette oplæg med en arbejdsgruppe bestående af repræsentanter for tre af hallerne.
De selvejende haller gav på begge møder udtryk for, at det er vigtigt, at tilskuddet først og fremmest har en størrelse, så bygningerne kan bestå, da det ikke giver mening for dem at tale om aktivitet mv., hvis ikke bygningen er sikret.
Den konkrete beregning af denne del af driftstilskuddet tager udgangspunkt i et gennemsnitsbeløb for de enkelte haller på baggrund af deres udgiftsregnskaber for de seneste tre år. Der er dog et maksbeløb til nyanskaffelser, hvilket svarer til det i en kommunal hal. Hallernes indtægter indgår ikke i beregningen af driftstilskuddet.
En del af det at drive en bygning er også rengøring. I den tidligere købsmodel var der et maksbeløb til personale på 800.000 kr., mens der kunne tildeles 164.500 kr. til ekstern rengøring. Ingen haller har dog ekstern rengøring, så det foreslås, at der kun tildeles til personale i driftstilskuddet. Tildelingen til personale er med til at bestemme serviceniveauet i hallen.
Inden Ejendomsservice overtog opgaven ift. de kommunale haller, var der i disse en gennemsnitlig udgift til personale på ca. 660.000 kr. Denne udgift må forventes at være lavere nu, da der er sket besparelser med indførelsen af Ejendomsservice. Beløbet er dog ikke fuldt ud sammenligneligt med personaleudgiften i en selvejende hal, da en kommunal hal kan trække på intern bistand.
Der er lavet beregninger ud fra et maksbeløb til personale i selvejende haller på hhv. 700.000 og 800.000 kr. Det skal dog bemærkes fra de selvejende haller, at disse beløb ikke dækker de faktiske personaleudgifter i alle hallerne.
Forslaget til principper for fordeling af den største del af rammen er derfor:
· Realkreditudgifter dækkes fuldt ud – dette er for at ligestille haller med og uden lån.
· Forbrugsudgifter dækkes fuldt ud – dvs. el, vand og varme samt en række udgifter til administration.
· Personaleudgifter dækkes op til et politisk besluttet maksbeløb, fx 700.000 eller 800.000 kr.
Bemærk at fuld dækning kun gælder m2, hvor kommunen lovligt kan yde tilskud. Der sker således ligesom i den gamle aftale et fradrag for m2, som kommunen ikke kan støtte.
Fordeling af evt. restramme skal også ske ud fra principper. De selvejende haller ønsker ikke, at der bliver en administrativ pulje, men har foreslået en fordeling ud fra størrelse, alder eller aktivitet.
Administrationen har undersøgt mulighederne og vurderer, at det vil være at foretrække, at fordele en evt. restramme forholdsmæssigt administrativt ud fra hallernes størrelse (antal kvadratmeter i driftsaftalen), da der alt andet lige er forskel på, hvor dyrt det er at drive en meget stor hal kontra en mindre. Derudover var et af kritikpunkterne mod den gamle model, at den efter flere hallers opfattelse ikke i tilstrækkelig grad tog hensyn til størrelse.
At hallens alder ikke er valgt skyldes, at dette princip allerede indgår delvist i forhold til de bærende principper i bygningsdelen, da der i det faste tilskud gives til bygningsvedligehold.
At princippet aktivitet ikke er valgt skyldes, at administrationen pt. ikke har værktøjerne til at måle denne på en retvisende og simpel måde. Der vil således skulle ske manuel registrering i hallerne, hvilket vil være en ekstra opgave, der også kan være forbundet med fejl.
Endelig viser beregningerne foretaget på baggrund af regnskabsår 2013-2015, at restrammen, der skal fordeles ud fra det sidste princip, er forholdsvis lille, hvilket taler for et simpelt princip. Der kan ligeledes være en risiko for, at der ikke er en restramme, og der ønskes derfor også politisk stillingtagen til, hvorvidt tildelingen skal gå i nul hvert år, eller om der kan overføres evt. underskud.
Det er et krav for at kunne få driftstilskud, at der er afleveret regnskab til kommunen.  
For at lette både administrationen og hallernes arbejde foreslår administrationen, at der udarbejdes og udsendes en regnskabsskabelon til hallerne.
Retligt grundlag
Kommunen kan understøtte foreningsdannelse efter Folkeoplysningsloven samt borgernes aktive fritidsliv efter kommunalfuldmagtsreglerne.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan:
a) Godkende administrationens oplæg til principper for udmøntning af ramme.
b) Godkende oplægget med konkrete ændringer/tilføjelser
c) Afvise at godkende modellen
Vurdering
Administrationen vurderer, at principperne giver en simpel, fair og gennemskuelig udmøntning af rammen til de selvejende haller. Principperne tager også hensyn til hallernes ønske om, at tilskuddet skal kunne sikre bygningsdriften, og at hallernes størrelse får en større betydning. Administrationen vurderer derfor, at det er en model, som alle parter kan leve med, og som ikke er for administrationstung.
Administrationen vurderer, at fordeling på baggrund af aktivitetsniveauet i den enkelte hal desværre ikke er mulig på nuværende tidspunkt, bl.a. fordi det vil være meget administrationstungt og dyrt at afdække det faktiske aktivitetsniveau i den enkelte hal.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Udvalget godkender administrationens oplæg til principper for udmøntning af ramme.
2.    at Udvalget beslutter, at maksbeløbet til personaleudgifter sættes til 700.000 kr.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 3. april 2017:
Fraværende:  ingen
Ad 1: Godkendt med den bemærkning, at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget ønsker, at de selvejende haller årligt indsender liste over aktiviteter, der afholdes, samt at der foretages en evaluering af ordningen efter et år.
Ad 2: Godkendt

8. Udvikling af området ved Slagelse Stadion (D)

8.     Udvikling af området ved Slagelse Stadion (D)

Sagsnr.: 330-2016-58259               Dok.nr.: 330-2017-155989                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal drøfte muligheder for den fortsatte udvikling af området ved Slagelse Stadion.
Baggrund
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget har på mødet i juni 2016 fremsat et ønske om et oplæg, der ser området omkring Slagelse Stadion som en samlet facilitet. På den baggrund igangsatte administrationen en undersøgelse for at opnå indsigt i, hvilke erfaringer kommuner både i Danmark og andre lande har med at udvikle områder eller stadions, og om der ud fra disse erfaringer kan peges på en bedste praksis. Undersøgelsens resultater er beskrevet i en rapport, som er vedlagt sagen som bilag.
I undersøgelsen peger kommuner og private investorer på, at måden, hvorpå man forstærker eller sætter gang i udvikling, er ved at foretage ny-investeringer (ofte millioninvesteringer) i udbygningen af stadions eller opførelse af nye bygninger/arenaer. Erfaringer med ny-investeringer i forhold til økonomi og udvikling af et område eller stadion er dog ofte negative. I forbindelse med Park Arena, Næstved Hallernes ny-investering, medførte afvigelser i byggeriet, at Næstved Kommune i 2016 måtte yde et ekstraordinært tilskud på 1,1 mio. kr. og i 2017 skal tage stilling til, om driftstilskuddet skal forøges yderligere (Rapport s. 6). Dertil kommer, at ny-investeringen ikke har medført den forventede værdi til området.
Omvendt har man i SønderjyskeElite haft positive erfaringer med at udvikle gennem samarbejde og sammenhæng. Dette gør sig også gældende i de kommuner, regioner og områder, hvor man allerede har etableret såkaldte ’campusser’ (Rapport s. 10). Hvad enten det er uddannelses-campusser, erhvervs- eller sports-campusser, så har alle typer i større eller mindre grad formået at sætte gang i en udvikling, både økonomisk, kommercielt, og hvad angår fritidsaktiviteter.
Erfaringer fra ovennævnte cases (uddybet i vedhæftet rapport) peger alle på, at skal man opnå succes med at sætte gang i en ønsket udvikling, så anbefales det, at der:
1) skabes en sammenhæng og et samarbejde mellem aktører/faciliteter i et bestemt område,
2) og at det sker gennem etablering af en konceptuel og fysisk organisering,
3) som på både kort og langt sigt er i et samarbejde mellem det offentlige og private, dvs. i et OPP-Partnerskab (Rapport s. 11-12).
4) at foreningerne tager føringen på arrangementer og events, der afholdes på og omkring stadionområdet, så foreningerne tjener penge, og der skabes midler til udbygning og udvikling af eksisterende faciliteter.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Der er flere veje at gå for at opnå ovenstående. SønderjyskeElite startede med at oprette en fond som ramme om det forpligtende samarbejde. Det vil dog kræve, at parterne er enige om rammerne for og formålet med samarbejdet. Det er administrationens vurdering, at der skal arbejdes med parterne på at blive mere tydelige på rammerne omkring samarbejdet, inden en fond kan oprettes.
Administrationen ser følgende handlemuligheder:
a) Der nedsættes et § 17 stk. 4-udvalg, der skal arbejde for en konceptuel og fysisk organisering, der har til formål at udvikle stadionområdet gennem samarbejde og sammenhæng i brugen af eksisterende faciliteter. Udgangspunktet for arbejdet er de forudgående analyser, som er vedlagt sagen. Projektet forankres i Center for Kultur, Fritid og Borgerservice, som yder sekretariatsbistand.
b) Der tilknyttes en projektleder til opgaven med base i Fritidsafdelingen, hvis primære opgave vil blive at udarbejde og eksekvere en udviklingsplan for stadionområdet i tæt samspil med relevante interessenter med baggrund i de forudgående analyser, der foreligger. Sideløbende arbejdes der med at kortlægge muligheder for at etablere offentlige og private partnerskaber mht. etablering af en selvstændig organisation.
c) Der arbejdes ikke videre med sagen.
Vurdering
Ved at vælge handlemulighed 1 og 2 kan der blive igangsat et arbejde, som vil skabe en sammenhæng mellem de forskellige faciliteter og brugen af dem samt styrke samarbejdet, som tilsammen vil kunne udvikle området økonomisk og aktivitetsmæssigt. Administrationen vil anbefale, at parterne i handlemulighed 1 og 2 sammen udarbejder en udviklingsplan for området, så parterne får fælles mål at samarbejde om med udgangspunkt i de analyser, der foreligger.
Administrationen vurderer, at tiltaget på sigt vil betyde, at råderetten over områdets faciliteter skal ændres eller i hvert fald omdefineres, for at andre, f.eks. en ny organisation, end de faste brugere kan anvende dem.
Såfremt handlemulighed 1 vælges, skal sagen videresendes til Byrådets godkendelse.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Administrationen vurderer, at der skal afsættes midler til handlemulighed 1 og 2, såfremt en af disse vælges. Administrationen vurderer også, at der er udgifter forbundet med etablering og drift af en organisation, der skal varetage aktiviteter i samarbejde med foreninger på området ved Slagelse Stadion.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at  sagen drøftes med henblik på at konkretisere det videre forløb.
2.    at  økonomi til det projektarbejde findes inden for Fritidsafdelingens ramme.   
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 3. april 2017:
Fraværende:  ingen
Ad 1: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget ønsker en sag, hvor kommissorium og økonomi for et §17 stk 4 udvalg beskrives.
Ad 2: Godkendt.

9. DBU Velfærdsalliance (B)

9.     DBU Velfærdsalliance (B)

Sagsnr.: 330-2017-9558                 Dok.nr.: 330-2017-165519                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal beslutte, om man vil tiltræde en 2-årig velfærdsalliance med Dansk Boldspil Union (DBU).
Baggrund
Administrationen har i samarbejde med DBU arbejdet på at definere indholdet af en velfærdsalliance. En alliance, der skal imødekomme nogle konkrete, kommunale problemstillinger og udfordringer samt tilgodese udviklingen inden for den prioriterede idræt, fodbold. I Velfærdsalliancen tages der således hånd om udfordringer, der styrker områder bredt i kommunen.
Der er desuden positive tilkendegivelser fra Center for Skole samt Center for Sundhed og Ældre, som har været involveret i det forud liggende arbejde.  
Følgende hovedområder ønskes styrket gennem Velfærdsalliancen:
· Fokus på sundhed – målrettet bestemte grupper – f.eks. KOL-patienter eller ældre.
· Oplevelser for borgerne i kommunen - Aktivering af Slagelse Stadion.
· Styrkelse af foreningslivet – Klubudviklingsforløb samt nye medlemsgrupper.
· Den åbne skole og Get2Sport – FIFA 11th for Health – fodbold i folkeskolen.
· Slagelse Kommune på landkortet – Landskampe og repræsentantskabsmøde.
· Arbejdsmarkedsområdet – Aktivering af ledige i foreningslivet (EDANS-projekt).
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten samt kommunens idrætspolitik.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan
a) godkende tiltrædelsen af Velfærdsalliancen
b) takke nej til tiltrædelse af Velfærdsalliancen
c) tiltræde elementer i Velfærdsalliancen
Vurdering
Administrationen vurderer, at en tiltrædelse af Velfærdsalliancen vil øge kendskabet til Slagelse Kommune som en aktiv idrætskommune, hvor foreningslivet løfter et væsentligt socialt ansvar. Det vil samtidig være i tråd med kommunens idrætspolitik bl.a. indenfor områderne: ”Idrætten sætter Slagelse Kommune på landkortet” og ”Idræt og bevægelse for alle aldre og niveauer” samt den overordnede vision ”Bevæg dig for livet”, hvor der i år 2025 skal være 50 % af kommunens borgere, som dyrker idræt i en idrætsforening, og 75 % af kommunens borgere som er idrætsaktive.
Ved at få store kommercielle landskampe til byen, får kommunen benyttet Slagelse Stadion samt sat kommunen på landkortet bl.a. via presse og tv-eksponering. Desuden vil det tilføre væsentlig omsætning i kommunen via hotelovernatninger, restaurantbesøg og shopping.
DBU stiller op med spillere, trænere samt følge til kampene, som foreningerne kan benytte ifm. træning og oplæg samt netværk og dermed en styrkelse af viden ved inddragelse af trænere/ledere, som er af stor værdi for foreningslivet.
De lokale klubber involveres i selve afviklingen på stadion ved at bidrage med frivillige, omdeling af markedsføring forud for kampe, salg i boder, bolddrenge/-piger samt bemanding i VIP-lounge – så de også får et økonomisk udbytte til klubben. Kommunens borgere inviteres desuden til landskamp på stadion.
Elever fra kommunens 5. klasser deltager i ”FIFA 11th for health” – en indsats, der foregår i samarbejde med Syddansk Universitet. DBU tilbyder samtidig klubudviklingsforløb med fokus på fodboldfaglig udvikling til at kunne indgå partnerskaber med folkeskolen og dermed understøtte folkeskolereformen.
Endvidere er der EDANS projekter, hvor udvalgte målgrupper via forløb kan dyrke fodboldfitness, så der støttes op om kommunens idrætspolitik og 25-50-75-målsætningen.
Intentionen i Velfærdsalliancen er desuden, at der arbejdes for et samarbejde med arbejdsmarkedsområdet for at få gjort ledige foreningsaktive og dermed styrke deres kompetencer i retning af en tilbagevenden til arbejdsmarkedet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Administrationen har fået markedsføringsværdien af Velfærdsalliancen vurderet af Sport One, som vurderer værdien til samlet 100.000 kr.
Velfærdsalliancen finansieres af Fritidsafdelingens aktivitetsbudget i 2017 og 2018 med 70.000 kr. årligt.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget tiltræder en 2-årig Velfærdsalliance med DBU.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 6. marts 2017:
Fraværende:  Jørgen Andersen (A)
Sagen udsættes og ønskes suppleret med konkrete eksempler på indsatser.
Administrationens bemærkninger
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget har på udvalgsmødet den 6. marts 2017 bedt om eksempler på konkrete indsatser. Administrationen vil i det følgende tydeliggøre eksempler på disse.
Administrationen har foreløbigt positive tilkendegivelser fra fodboldformændene for henholdsvis FC Storebælt, B73 Slagelse og Skælskør B&I om at ville engagere sig i EDANS projekterne.
Projekterne i Velfærdsalliancen skal gavne både Slagelse Kommune og det lokale foreningsliv ved at sikre:
· At kommunen løser en samfundsudfordring med hjælp fra foreningslivet
· At de lokale klubber udvikles, styrkes og forbedres
· At borgerne får flere og bedre tilbud samt unikke oplevelser.
Velfærdsalliancen handler om at optimere samarbejdet mellem Slagelse Kommune og de lokale fodboldklubber. Med fokus på sundhedsfremmende tiltag, inklusion af udsatte børn og unge, integration samt mere bevægelse i skolerne kan klubberne og fodboldens frivillige være en enorm ressource for kommunen.
Formålet med en alliance er at skabe et tættere samarbejde, som kan være med til at understøtte klubbens rolle i lokalsamfundet og være med til at udnytte potentialet og ressourcerne i klubberne. For klubberne vil det nye samarbejde være en mulighed for at skabe flere aktive borgere og dermed rekruttere medlemmer. Særligt i de grupper, som ellers ikke ville være foreningsaktive.
Alle klubber i nærområdet inviteres med i samarbejdet. Det giver klubberne mulighed for at udvikle sig og byde ind med de kompetencer, som den pågældende klub særligt besidder. DBU understøtter klubberne i hele forløbet og sikrer, at den rigtige udvikling af klubberne finder sted.
En Velfærdsalliance kan f.eks. inkludere et ”Klubudviklingsforløb”, hvor DBU’s konsulenter i samarbejde med fodboldklubben definerer de væsentligste udfordringer – og kommer med konstruktive forslag til løsninger. Det kunne f.eks. være rekruttering af frivillige/medlemmer, fastholdelse af teenagere eller fokus på fodboldfaglig udvikling til at kunne indgå i partnerskaber med folkeskoler.
Et andet fokuspunkt kunne være at introducere ”Fodbold Fitness” (motionsfodbold for voksne) i klubben. Et tilbud, der erfaringsmæssigt tiltrækker en ny målgruppe. Introduktionen kunne evt. ske i samarbejde med kommunen, der kan inkludere tilbuddet til f.eks. diabetikere, KOL-patienter eller udsatte unge. Denne nye medlemsgruppe har vist sig at være en ny – og effektiv – måde på sigt at få flere frivillige i fodboldklubben. Frivillige med andre/nye kompetencer end de gængse frivillige.
Folkeskolen er et andet fokusområde, hvor ”FIFA 11th for Health” (et 11 ugers forløb for 5. klasser) giver den lokale fodboldklub mulighed for at rekruttere medlemmer – især piger. Interaktionen mellem fodboldklubberne og skolen giver store muligheder for at gøre endnu flere unge interesserede i at blive en del af foreningslivet.
Den anden del af Velfærdsalliancen handler om, at flere landsholdsoplevelser kommer tættere på flere borgere og danskere i hele landet. I samspil med DBU skabes der nye muligheder for at skabe oplevelser til borgerne i kommunen.
DBU’s mål er, at flere landshold skaber glæde og begejstring for flere ved at skabe en fodboldfest i alliance med kommunen og fodboldklubberne til glæde for de lokale borgere og til glæde for flere fodboldglade danskere.
For de lokale fodboldklubber er det en god mulighed for at ”blive en del af en landskamp”. Fodboldklubberne skal medvirke til at finde bolddrenge/-piger, indløbsbørn, hjælpere i fanzonen mm. samt skabe en god stemning på tribunerne. Alle kommer tæt på de største fodboldtalenter.
Det er endvidere muligt for klubbernes trænere/ledere/spillere at overvære træningspas og møde DBU’s U-landstrænere, hvilket vil give inspiration og motivation til det efterfølgende arbejde i klubben.
I disse år er der øget fokus på at udbrede kendskabet til Futsal (5v5 indendørs fodbold), og i forbindelse med Futsal-landskampe i kommunen er der mulighed for at supplere med lokale aktiviteter, der kan få gjort endnu flere borgere aktive.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
2.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget tiltræder en 2-årig Velfærdsalliance med DBU.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 3. april 2017:
Fraværende:  ingen
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget tiltræder aftalen med den bemærkning, at det skal være frivilligt for foreninger at indgå i samarbejdet.

10. Godkendelse af nye retningslinjer for lån af lokaler, haller og anlæg (B)

10.   Godkendelse af nye retningslinjer for lån af lokaler, haller og anlæg (B)

Sagsnr.: 330-2016-79349               Dok.nr.: 330-2017-177414                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal tage stilling til forslag til nye retningslinjer for udlån af lokaler, haller og anlæg.
Baggrund
Administrationen og Folkeoplysningsudvalget har igangsat en revidering af retningslinjerne for hele fritidsområdet, deriblandt retningslinjerne for udlån af lokaler, haller og anlæg, der på en række områder ikke længere er tidssvarende og dækkende, hvilket gør dem svære at navigere efter i konkrete sager.
Administrationen har derfor med hjælp fra bl.a. kommunens jurister, praksis/erfaringer i andre kommuner samt sparring med ekspert på området udformet et udkast til nye retningslinjer. Udkastet er vedlagt som bilag.
Som eksempel på ændringer/tilføjelser i retningslinjerne kan nævnes: Opdatering af anvisningsrækkefølge, så den er i tråd med Folkeoplysningsloven. At der er indsat en række fordelingsprincipper, som fx finder anvendelse i situationer, hvor der er flere ligestillede ansøgere til samme tid. Principperne bygger bl.a. på nuværende praksis i kommunen, men også på erfaringer fra andre kommuner samt mål i kommunens idrætspolitik mv.
Det er blevet tydeliggjort, hvilke faciliteter der anvises, og hvornår man som forening mv. kan låne en facilitet, og hvornår man skal betale leje. Dette skal ses i sammenhæng med allerede vedtagne retningslinjer for udleje. Der er blevet ændret i fordelingsprocessen, hvilket betyder, at der som udgangspunkt ikke længere afholdes fordelingsmøder, men at et fordelingsudvalg nedsat af Folkeoplysningsudvalget behandler administrationens forslag til fordeling. Endelig er både regler for booking/anvisning og de generelle ordensregler blevet opdateret, så de passer til nuværende praksis, organisation og bookingsystem, og der er indsat et gebyr for gentagne udeblivelser fra tildelte tider. Dette skal tilskynde foreninger til at melde afbud, når de ikke skal bruge en/flere af deres tider, så andre kan få glæde af tiden.
Administrationens forslag til nye retningslinjer blev behandlet af Folkeoplysningsudvalget den 22/2. Folkeoplysningsudvalgets input er vedlagt sagen. Folkeoplysningsudvalget ønsker, at der på nær få konkrete tilføjelser skal ske en dybere gennemgang af og dialog omkring retningslinjerne som helhed, før de fremsættes/vedtages.
Retligt grundlag
Folkeoplysningslovens § 2, 21 og 22, Folkeoplysningsbekendtgørelsen og kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan:
a) Godkende administrationens udkast til nye retningslinjer for udlån
b) Godkende administrationens udkast med konkrete ændringer/tilføjelser
c) Imødekomme Folkeoplysningsudvalgets ønske om en dybere gennemgang af og dialog omkring retningslinjerne som helhed, før de fremsættes/vedtages.
d) Afvise at godkende udkastet til nye retningslinjer.
Vurdering
Administrationen finder det vigtigt, at der af hensyn til fordelingsprocessen, som starter op nu (fristen for ansøgninger udløb 1/3), bliver vedtaget nye og mere brugbare retningslinjer for udlån, da de gamle retningslinjer ikke længere er tidssvarende og dækkende, hvilket giver udfordringer ifm. fordeling af faciliteter og i konkrete sager.
Administrationen vurderer, at udkastet til nye retningslinjer vil gøre fordelingsprocessen mere forståelig og gennemsigtig for alle parter og give administrationen nogle brugbare fordelingsprincipper til de situationer, hvor fx flere ligestillede ansøgere ønsker samme tid, hvilket i høj grad mangler i de gamle retningslinjer.
Samtidig vurderes de nye retningslinjer at være i god tråd med idrætspolitikkens 25-50-75-vision og mål om at optimere brugen af faciliteter, optimere og udvikle booking af faciliteter samt skabe attraktive og fleksible muligheder for idræt. De vurderes også at være i fin tråd med den vedtagne talent- og elitestrategi og Team Danmark-samarbejdet, hvor kommunen bl.a. har forpligtet sig til at sikre tilstrækkelig adgang til idrætsfaciliteter for de prioriterede idrætter og talenterne inden for disse samt adgang til morgentræningspas for atleter under Slagelse Talent og Elite. Retningslinjerne giver nogle brugbare kriterier for, hvordan netop talent- og elitetræning skal vurderes/prioriteres, hvilket mangler i de gamle retningslinjer.
Hvad angår proces, gør administrationen opmærksom på, at processen med revidering af retningslinjer blev igangsat sammen med Folkeoplysningsudvalget for et halvt år siden som resultat af 360-graders analysen, og at der undervejs har været afholdt møde med repræsentanter fra Folkeoplysningsudvalget om emnet som helhed. Administrationen har desuden ultimo januar 2017 modtaget konkrete input/ønsker til indhold i retningslinjer for udlån fra Folkeoplysningsudvalgets formand, og disse input er i stor udstrækning blevet integreret i det færdige udkast, som Folkeoplysningsudvalget efterfølgende er blevet forelagt.
Såfremt Folkeoplysningsudvalgets ønske om udsættelse imødekommes, vil det efter administrationens opfattelse give udfordringer i den kommende fordelingsproces, fx mht. prioritering af ansøgninger (herunder hvordan talent- og elitetræning skal tilgodeses) samt tidsplanen for fordelingen. Disse udfordringer løses ikke med de tilføjelser, som Folkeoplysningsudvalget foreslår gennemført nu og her.
Administrationen anbefaler derfor, at de nye retningslinjer vedtages i deres helhed, men at der foretages en evaluering af retningslinjerne i anden halvdel af 2017 baseret på erfaringerne fra dette års fordeling, således at evt. uhensigtsmæssigheder hurtigt kan blive rettet. Evalueringen foretages i dialog med Folkeoplysningsudvalget.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Udvalget godkender administrationens forslag til nye retningslinjer for udlån af lokaler, haller og anlæg.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 6. marts 2017:
Fraværende:  Jørgen Andersen (A)
Sagen udsættes til april. Det forventes, at administrationen og Folkeoplysningsudvalget udarbejder et beslutningsoplæg sammen.
Administrationens bemærkninger
Der er til sagen vedlagt et skema (bilag 3), som belyser Folkeoplysningsudvalgets input på mødet den 21/3 og administrationens bemærkninger til disse. På baggrund af mødet med FOU foreslås det, at der ændres følgende i retningslinjerne:
At fordelingsmøderne fastholdes og finder sted efter den overordnede struktur, som står beskrevet i bilag 4. At sæsonens varighed ændres til 1/8-30/6. Dog med forbehold for renoveringsprojekter i haller, og at aktiviteter i sommermåneder kan samles til færre haller/faciliteter for at sikre optimal brug af ressourcer. At selvejende haller skrives ind som en facilitet, der kan lånes. Og at der indsættes en overskrift, så det bliver mere tydeligt, hvem der skal betale for brug af faciliteterne.
Administrationen kan ikke tilslutte sig forslaget om, at der skal indføres lejefritagelse for arrangementer med en indtægt under 10.000 kr., da en sådan ordning dels vil gøre det meget svært at nå indtægtsbudgettet på 800.000 kr. om året og dels vil være meget administrationstung, svær at håndhæve og let at omgå. Forslaget vil desuden stride mod de retningslinjer for udleje, som KFT vedtog den 9/1 2017 (dengang havde FOU stillet samme forslag) samt det af Byrådet vedtagne takstblad.
Endelig er det værd at nævne, at lejefritagelsesordningen hverken fandtes i de gamle retningslinjer eller i de seneste års takstblade. Og hverken nuværende eller tidligere ansatte på området kender til ordningen. Det er således ikke korrekt, at der er tale om en eksisterende, politisk bestemt ordning. 
Administrationen kan af hensyn til både drifts- og indtægtsbudget heller ikke tilslutte sig, at en bestemt klub (SBI) eller alle klubber gratis kan låne topfaciliteten Slagelse Stadion til deres aktiviteter/arrangementer. Det skyldes bl.a., at der er særligt høje driftsomkostninger forbundet med brug af stadion, da det driftes på langt højere niveau end andre faciliteter/baner i kommunen, og at det er muligt at anvise andre ledige, egnede faciliteter. Forslaget fra FOU vil desuden stride mod de retningslinjer for udleje, som KFT vedtog den 9/1 2017, samt udvalgets beslutning i sagen vedr. SBI den 3/10 2016.
Endelig kan administrationen af hensyn til både indtægtsbudgettet på 800.000 kr. om året samt kommunens mulighed for at tiltrække store, attraktive og varierede kultur- og idrætsarrangementer til gavn for borgerne ikke anbefale, at der foretages ændringer i den ordning vedr. aflysninger i Antvorskovhallen, som KFT vedtog den 3/10 2016, og som er ordret overført til udkast til nye retningslinjer for udlån. Dengang havde FOU stillet et lignende forslag. En ændring i ordningen vil betyde væsentlige begrænsninger på, hvilke typer af arrangementer, der vil kunne trækkes til Antvorskovhallen, herunder deres størrelse og varighed.
Administrationen anbefaler derfor, at udkastet til nye retningslinjer for udlån godkendes med de ændringer, som står beskrevet i kursiv ovenfor.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1. at Udvalget godkender administrationens forslag til nye retningslinjer for udlån af lokaler, haller og anlæg med de ændringer, som står skrevet i kursiv i vurderingen.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 3. april 2017:
Fraværende:  ingen
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget godkender retningslinjerne med følgende ændringer:
Det skal præciseres, at de folkeoplysende foreninger én gang årligt har ret til at leje et lokale vederlagsfrit til et indtægtsgivende arrangement. Dog skal arrangementet have sammenhæng til foreningens kerneaktivitet.
Slagelse Stadion stilles vederlagsfrit til rådighed for SBI|s U17 og U19-hold.
Retningslinjerne evalueres efter et år.

11. Orientering om udlejning af kommunale lokaler (O)

11.   Orientering om udlejning af kommunale lokaler (O)

Sagsnr.: 330-2016-79349               Dok.nr.: 330-2017-169776                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget orienteres om regler og praksis i forhold til udlejning af kommunale lokaler.
Baggrund
Med baggrund i en stigende forespørgsel på regler og praksis for udlån af kommunale lokaler orienteres Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget i det følgende om de nuværende regler, jfr. folkeoplysningsloven, om de politisk vedtagne takster i Slagelse Kommune og om forvaltningens administration af lokaler og økonomi samt vedtagne retningslinjer for udleje.
Kommunens forpligtelser til at stille lokaler gratis til rådighed
Ifølge Folkeoplysningsloven skal kommunen i prioriteret rækkefølge anvise de til formålet egnede ledige lokaler, herunder idrætshaller og andre haller samt udendørsanlæg, som tilhører kommunen, til den frie folkeoplysende aktivitet. Det er en betingelse for anvisning af lokaler, at foreningen opfylder lovens tilskudsbetingelser, men det er ikke en betingelse, at foreningen får tilskud til undervisning eller aktiviteten.
I Folkeoplysningsloven fremgår det, at lokaler og udendørsanlæg stilles vederlagsfrit til rådighed med el, varme, rengøring og fornødent udstyr. Folkeoplysningsloven retter sig mod de folkeoplysende aktiviteter i forhold til frivillige foreninger og aftenskoler.
Kommunens lokalråd, der arbejder for at understøtte den lokale dialog og fungerer som dialogpart i forhold til kommunen og udvikling i kommunens landdistrikter, er ikke en folkeoplysende forening, men medvirker til at udmønte et kommunalt formål. Rådenes udgifter til leje af mødelokaler i kommunale bygninger vil i 2017 blive dækket af LTE-udvalget. Udvalget besluttede på deres møde den 6. marts 2017 at afsætte 9.000 kr. til dækning af udgifter i forbindelse med lokalrådenes leje af lokaler.
De politisk vedtagne takster for lokaleleje
Det fremgår af ”Retningslinjerne for udleje, reklamering og sponsorater” - vedtaget på KFT’s møde den 9. januar 2017 - at såfremt en forening eller en aktivitet ikke er folkeoplysende, eller ikke er foreningens kerneaktivitet, bliver arrangøren opkrævet en leje/takst, som er vedtaget i Byrådet den 19. december 2016. Der opkræves også leje efter takstbladet, hvis der er tale om et entregivende arrangement, eller hvis der er tale om et kommercielt arrangement/aktør eller en erhvervsvirksomhed/professionel klub.
Da faciliteterne ofte står tomme udenfor primetime, giver det god mening af få lejet disse ud til andre målgrupper/brugere, hvilket kommunalfuldmagten giver adgang til. Taksterne er fastsat med udgangspunkt i andre kommuners takster under hensyntagen til Konkurrencestyrelsens model. Taksterne kan ses af vedhæftede bilag.
Udlejningen sker til rigtig mange forskellige typer af lejere, f.eks. kommunale institutioner, privatskoler, grundejerforeninger, mindre messer, kommercielle aktører og udstillinger samt en del sociale og interesseorganisationer.
Økonomiske overvejelser i forhold til udleje af lokaler
I de fastsatte takster er der medtaget udgifter til el, vand og varme, åbne/lukkefunktion v. Ejendomsservice m.v. samt rengøring, der udgør en stor andel af den beregnede takst.
I Fritidsafdelingens budget er der budgetteret med et indtægtsbudget på 800.000 kr. årligt – hvoraf Ejendomsservice skal have de 10 %. Såfremt Fritidsafdelingen skulle stille lokalerne gratis til rådighed i et større omfang end til de folkeoplysende foreninger, skal der findes finansiering til dette, idet Fritidsafdelingen ikke i dag har budget til gratis udlejning.
Praksis omkring lokaleudlejning
Fritidsafdelingen administrerer i dag systemet ”KommuneBook”, som giver et overblik over bookinger af kommunens sportsfaciliteter, lokaler på kommunens skoler, kulturfaciliteter m.v., og i hvilket omfang de bliver benyttet. Derudover skaber systemet gennemsigtighed for foreningerne og fungerer som én indgang.
Folkeoplysende foreninger og andre, der ønsker at få anvist/leje kommunens faciliteter, ansøger i KommuneBook om de pågældende timer. Administrationen tilkendegiver efterfølgende, om dette er muligt, og i så fald at faciliteten lejes, hvad dette koster, samt meddelelse om ekstraydelser som rengøring, opsyn, reklameskilte m.v.
Anvisning/udleje kan ske for en hel sæson, en eller flere små perioder eller et enkelt arrangement. For sæsonbookingen gælder, at denne ansøgning skal ske senest 1. marts. Ansøgning til en eller flere små perioder samt enkelte arrangementer kan søges løbende.
Når sæsonbookingen er udmeldt, kan enkeltstående bookinger foretages efter først-til-mølle-princippet.
Hvad angår skolerne, har disse som udgangspunkt råderum over hallerne i tidsrummet 8-16. Særligt efter skolereformen har de brug for at kunne disponere både til skemalagt undervisning og ikke planlagte aktiviteter. Kravet om 45 min. bevægelse inkluderer på nogle skoler brug af hallerne. Nogle skoler kører med rullende skemaer og på anden vis skemaer over kortere perioder.
Det har været overvejet, at skolerne skulle booke deres brug af hallerne ind, men det er skoleledernes vurdering, at det vil kræve et stort administrativt arbejde for skolerne.
Endelig kan der ikke være børn og voksne i omklædningsrummene samtidig.
Hvis skolehaller står åbenlyst tomme i store perioder, kan der tages en dialog med skolerne om mulighed for at få foreningerne ind.
Retligt grundlag
Folkeoplysningsloven og Kommunalfuldmagten
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan:
A. Tage orienteringen til efterretning
Vurdering
Administrationen finder det positivt med en stor efterspørgsel på kommunale lokaler, da det vidner om et aktivt lokalsamfund og en stigende interesse for at placere events og andre aktiviteter i Slagelse Kommune.
I retningslinjerne er brugerne inddelt i gruppe 1, 2 og 3, og flere i gruppe 2 og 3 kunne i princippet godt få faciliteterne gratis, hvis de opfylder betingelserne for det (afhænger bl.a. af den konkrete aktivitet). Der er en gråzone af foreninger, organisationer og borgere, som ikke er folkeoplysende. Det vil kræve yderligere administrative ressourcer, hvis forvaltningen fra ansøgning til ansøgning skal vurdere på et tyndt forvaltningsmæssigt grundlag, om en ansøger bør fritages for lokaleleje. Det skal vurderes, om det enkelte arrangement, eller elementer i det, er konkurrenceforvridende i forhold til det øvrige marked. Administrationen skal endvidere sikre, at alle ansøgere, jfr. kommunalfuldmagtens ligebehandlingsprincipper, bliver behandlet ens. Derfor er der brug for et tydeligt administrationsgrundlag, hvilket de nuværende retningslinjer og takstblad udgør.
Såfremt udvalget eller Byrådet ønsker, at der skal arbejdes ud fra et andet administrationsgrundlag, udarbejder administrationen gerne et forslag til det under hensyntagen til, at der skal findes en finansiering af indtægtsbudgettet på 800.000 kr.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at  Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget tager orienteringen til efterretning
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 3. april 2017:
Fraværende:  ingen
Taget til efterretning.

12. Slagelse Idræts Råd - Ansøgning om driftstilskud 2017 (B)

12.   Slagelse Idræts Råd - Ansøgning om driftstilskud 2017 (B)

Sagsnr.: 330-2017-23908               Dok.nr.: 330-2017-202877                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal beslutte, om der skal ydes driftstilskud til ansøgning fra Slagelse Idræts Råd på 47.000 kr.
Baggrund
Slagelse Idræts Råd (SIR) ansøgte primo 2007 om et årligt tilskud til idrætsrådets drift. Midlerne skal jf. ”Samarbejdsaftale mellem Slagelse Kommune og Slagelse Idræts Råd” anvendes til udgifter til aktiviteter, møder, foredrag og lignende.
Det daværende Fritidsudvalg besluttede på et møde i april 2007 at imødekomme idrætsrådets ansøgning om et årligt driftstilskud. Idrætsrådet har de forløbne år indsendt budget og regnskab, hvorefter der er sket en udbetaling til det pågældende års drift efter behandling i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget.
SIR er en sammenslutning, som alle idrætsforeninger i Slagelse Kommune har mulighed for at være medlem af. Det koster ikke noget for foreningerne at være medlem af idrætsrådet. SIR arbejder for at fremme idrætsliv i Slagelse Kommune og varetager idrættens interesser sammen med kommune og andre samarbejdspartnere. Rådet arbejder for at skabe de bedst mulige rammer for klubliv og udøvelse af de forskellige idrætsgrene. Det gælder både bredde og elite.
Budgetønske for 2017:
Konferencer/efteruddannelse af SIR-medlemmer    5.000
10 interne møder pr. år (forplejning)                     3.500
Telefonomkostninger                                            2.500
Dialogmøder rundt om i kommunen                      5.000
Transportgodtgørelse                                           5.000
Medlemsmøder (1 til 2 pr. år)                            12.500
Drift af website og nye mailadresser                   13.500
I alt budget 2017 for SIR                                 47.000
Slagelse Idræts Råds regnskab for 2016 viser et underskud på 1.076,22 kr. Regnskabet for 2016 er vedlagt.
Tilskudsansøgningen blev i 2016 imødekommet med 25.000 kr., hvilket også afspejler budgettallet på området for 2017.
På KFT-udvalgets møde den 2. november 2015 blev det besluttet, at udmøntningen af ramme- og puljebesparelserne for budget 2016 og overslagsårene 2017-2019 skulle udmøntes med et budget på 25.000 kr. til Slagelse Idræts Råd.
Såfremt KFT-udvalget beslutter et højere tilskud end tidligere vedtaget, skal der findes finansiering andet steds, f.eks. Idræts- og Fritidspuljen.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice ser følgende handlemuligheder:
A. Ansøgningen imødekommes med 47.000 kr. Udvalget anviser, hvorfra beløbet ud over de 25.000 kr. skal finansieres
B. Ansøgningen imødekommes med 25.000 kr. som afsat i budgettet
C. Der gives afslag på ansøgningen
Vurdering
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice vurderer, at SIR kan modtage tilskud med den begrundelse, at dette er aftalt jf. samarbejdsaftalen fra 2016.
Administrationen anbefaler, at SIR fremadrettet overvejer at indføre brugerbetalt medlemskab, hvilket vil kunne imødekomme ønsket om et større budget.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at  ansøgningen imødekommes med 25.000 kr. som afsat i budgettet.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 3. april 2017:
Fraværende:  ingen
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget imødekommer ansøgningen og giver dispensation fra retningslinjerne for Idræts- og fritidspuljen, hvor de ekstra midler finansieres fra.

13. Hemmeshøj Forsamlingshus - Ansøgning om kommunegaranti (B)

13.   Hemmeshøj Forsamlingshus - Ansøgning om kommunegaranti (B)

Sagsnr.: 330-2017-22255               Dok.nr.: 330-2017-186709                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal beslutte, om det over for Økonomiudvalget og Byrådet vil anbefale, at kommunen stiller kommunegaranti på 150.000 kr. til afvikling af kassekredit.
Baggrund
Hemmeshøj Forsamlingshus oplyser, at forsamlingshuset i de seneste år har været gennem en lidt turbulent periode. I 2004 nedbrændte huset, og det blev genopført i 2005. Derefter har de økonomiske dispositioner igennem en periode ikke været optimale. En ny bestyrelse, der er forankret i lokalområdet, er valgt i efteråret 2016. Den nye bestyrelse oplyser, at den har fået godt fat i den daglige drift med mange udlejninger af forsamlingshuset, og bestyrelsen forventer at kunne fastholde denne udvikling.
Forsamlingshuset har en kassekredit på 200.000 kr. i Andelskassen JAK. Banken er under afvikling, og kassekreditten er blevet opsagt til fuld og endelig indfrielse. Bestyrelsen oplyser, at den ikke kan finde en bank eller sparekasse i kommunen, der ønsker at overtage kassekreditten på grund af de skærpede krav til udlån i den finansielle sektor.
Bestyrelsen har fået en vurdering af ejendommens værdi, i form af et telefonisk overslag, på ca. 800.000 kr. Der er en restgæld i ejendommen på ca. 460.000 kr. hos Realkredit A/S.
Forsamlingshuset kan med en kommunegaranti indfri kassekreditten med en ny kredit på 150.000 kr. Størrelsen på kassekreditten kan reduceres fra 200.000 kr. til 150.000 kr. på grund af foreningens likviditet og indestående.
Bestyrelsen forventer at kunne afvikle kassekreditten på 150.000 kr. over fem år med 30.000 kr. årligt.
Kommunal garantistillelse
Slagelse Kommune kan generelt ikke stille garanti for en kassekredit, da det ikke er muligt at øremærke en kredit til kun at omfatte aktiviteter, som kommunen lovligt kan støtte. Slagelse Kommune vil alene kunne stille garanti for et lån på 150.000 kr. Dette forudsætter, at det kan sandsynliggøres, at midlerne anvendes til aktiviteter, som kommunen lovligt kan støtte.
I forbindelse med kommunal garantistillelse skal kommunen deponere et beløb svarende til lånets hovedstol, når kommunen ikke har ledig låneramme. En garanti på 150.000 kr. vil betyde, at Slagelse Kommune derfor skal deponere et tilsvarende beløb. Beløbet skal finansieres af kassen. Det deponerede beløb vil blive frigivet med 1/25-del pr. år – eller 6.000 kr. pr. år.
Øvrige betingelser for en kommunal garanti:
at lånet ikke er afdragsfrit
at lånet afvikles over 5 år.
at lånet kan optages som et serie- eller annuitetslån
at lånet kun understøtter lovlig kommunal aktivitet.
at lånets renteprofil er fast rente.
at Hemmeshøj Forsamlingshus forpligter sig til løbende at sende budgetter og regnskaber til Slagelse Kommune.
at provenuet fra lånet alene anvendes til nedbringelse af eksisterende kassekredit i JAK.
Retligt grundlag
Principperne i Kommunalfuldmagtsreglerne, der giver kommuner adgang til at yde tilskud til etablering og drift af forsamlingshuse, der imødekommer borgernes behov for fællesfaciliteter til kulturelle formål.
Den kommunale deponeringsforpligtigelse er reguleret i Bekendtgørelse om kommunernes låntagning og meddelelse af garantier m.v. nr. 1580 af 17. december 2013.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan:
A. Anbefale Økonomiudvalget og Byrådet, at kommunen stiller en garanti på 150.000 kr.; dette vil betyde en kassefinansieret tillægsbevilling
B. Meddele afslag på ansøgningen om garantistillelse. Et afslag vil have den konsekvens, at foreningen vil blive økonomisk udfordret og skal undersøge muligheden for alternative løsninger.
Vurdering
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice vurderer, at forsamlingshuset arbejder på at fastholde rollen som samlingssted i lokalområdet.
Center for Økonomi har vurderet foreningens økonomi: Forsamlingshuset har kun fremsendt en delvis resultatopgørelse/regnskab, idet bestyrelsen ikke kan stå inde for perioden 1/11 2015 til 31/7 2016 (regnskabet har forskudt regnskabsperiode), og en garantiforpligtigelse må anses for at være med en høj risiko.
Der er p.t. stillet garanti for lån til Tjæreby, Ydun og Magleby Forsamlingshuse. Garantier er stillet før kommunesammenlægningen; der har ikke været tradition for at stille garantier over for forsamlingshuse gennem de seneste år.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Økonomiske konsekvenser ved et tilsagn:
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
1.04
150
-6
-6
-6
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
1.04
-150
6
6
6
Afslag har ingen direkte økonomiske konsekvenser for Slagelse Kommune.
Såfremt der gives tilsagn om garantistillelse, så er risikoen for tab ene og alene Slagelse Kommunes. Risikoen vurderes til at være 5 eller høj jf. principperne om kommunal garantistillelse. Et tilsagn vil påvirke kommunens likviditet og likviditetsprognose med øjeblikkelig virkning.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Der tages stilling til, om Slagelse Kommune skal give tilsagn om en garanti på 150.000 kr. til Hemmeshøj Forsamlingshus på nævnte vilkår, og
2.    at  Deponeringsforpligtelsen på 150.000 kr. finansieres af kassen, hvis der gives tilsagn om garanti.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 3. april 2017:
Fraværende:  ingen
Ad 1: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der gives tilsagn om garanti med bemærkningen i Ad 2.
Ad 2: Det skal undersøges, om garantien kan gives med pant i ejendommen, inden Økonomiudvalget behandler sagen.

14. Teaterfaciliteter i Slagelse Kommune (D)

14.   Teaterfaciliteter i Slagelse Kommune (D)

Sagsnr.: 330-2016-92262               Dok.nr.: 330-2017-168223                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget orienteres om udnyttelsen af kommunens teaterfaciliteter, og udvalget skal drøfte, om der er forslag til ændringer i forhold til faciliteter eller aktiviteter, som udvalget ønsker, at administrationen skal arbejde videre med.
Baggrund
I forlængelse af ombygningen af Slagelse Teater har udvalget ønsket et overblik over teaterfaciliteterne i kommunen for at se på mulighederne for at udnytte faciliteterne yderligere til flere aktiviteter og aktører.
Den vedhæftede analyse beskriver faciliteterne på Slagelse Teater, Det lille teater/Gymnastiksalen samt Krabasken. Derudover beskrives festsalen på Nørrevang, hvor den fremtidige anvendelse af lokalerne ikke er endeligt afklaret; indtil da kan salen anvendes til teateraktiviteter i tidsbegrænsede perioder.
Yderligere faciliteter
Ungdomsskolen UngSlagelse tilbyder hvert år dramaundervisning, der afsluttes med en forestilling om foråret inden elevernes eksamensperiode. Ungdomsskolen efterspørger faciliteter til deres årlige forestilling.
Drøftelse i Teaterpolitisk Forum
Analysen er drøftet i Teaterpolitisk Forum på forummets møde den 23. marts. Brugerne af Slagelse Teater afvikler meget forskellige aktiviteter og udnytter faciliteterne forskelligt, men alle aktører har brug for at kunne træffe aftaler i god tid forud for de kommende sæsoner. Forummet vil gerne arbejde med mulighederne for at koordinere brug og booking bedst muligt.
Teaterpolitisk Forum drøftede Musicalscenens ønske om permanente øvelokaler, da Musicalscenens aktiviteter er udvidet i de seneste år. Der er enighed om, at det vil være optimalt, hvis foreningen kunne få lokalerne i enten Det lille teater/Gymnastiksalen eller faciliteterne på Nørrevang stillet permanent til rådighed.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens principper giver mulighed for at stille lokaler til rådighed til kulturelle formål - vederlagsfrit eller med hel eller delvis dækning af kommunens omkostninger.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan, på baggrund af analysen, drøfte, om udvalget ønsker, at administrationen skal arbejde videre med konkrete forslag til ændringer i forhold til udnyttelsen af kommunens teaterfaciliteter.
Vurdering
Administrationen vurderer, at kommunen råder over velfungerende teaterfaciliteter, der opfylder behov for såvel større som mindre produktioner. Administrationen anbefaler, at Slagelse Teater benyttes og bookes i størst muligt omfang for at udnytte de velfungerende og nyrenoverede faciliteter fuldt ud.
I takt med at Slagelse Teater anvendes mere og af flere brugere, foreslår administrationen, at leje/booking af faciliteterne koordineres af en arbejdsgruppe, der etableres under Teaterpolitisk Forum. Arbejdsgruppen udarbejder en model for fordeling af tider/booking af Slagelse Teater, der tilgodeser alle brugeres behov bedst muligt.
Faciliteterne i Det lille teater/Gymnastiksalen er velegnede til Musicalscenens aktiviteter, og administrationen foreslår, at det undersøges nærmere, om faciliteterne kan stilles til rådighed for foreningen, da dette vil samle teateraktiviteterne i Slagelse by yderligere og knytte aktiviteterne tæt til Slagelse Teater. De øvrige nuværende brugere af lokalerne skal anvises andre lokaler til lån og leje i kommunens øvrige faciliteter. Administrationen anbefaler, at der udarbejdes en lejekontrakt, hvor lokalerne stilles vederlagsfrit til rådighed, men foreningen betaler driftsudgifter og indvendig vedligehold.
I forhold til UngSlagelse foreslår administrationen, at ungdomsskolen tilbydes faciliteterne på Nørrevang, indtil det er afklaret, hvad bygningerne skal bruges til på permanent basis fremover.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Center for Kommunale Ejendomme inddrages i forhold til evt. lejeaftale mellem Slagelse Kommune og Musicalscenen omkring Det lille teater.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Udvalget drøfter udnyttelsen af kommunens teaterfaciliteter.
2.    at Udvalget drøfter, om der er forslag til ændringer i forhold til faciliteter eller aktiviteter, som administrationen skal arbejde videre med.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 3. april 2017:
Fraværende:  ingen
Ad 1: Drøftet.
Ad 2: Det skal undersøges nærmere, om Festsalen på Nørrevangsskolen kan rumme aktivite-ter afholdt af bl.a. Musicalscenen og CSU. Dialogen vedr. udnyttelse af teaterfaciliteter fortsættes i Teaterpolitisk Forum.

15. Nye retningslinjer for Puljen til kulturelle formål 2018 efter høringsperiode (B)

15.   Nye retningslinjer for Puljen til kulturelle formål 2018 efter høringsperiode (B)

Sagsnr.: 330-2017-5622                 Dok.nr.: 330-2017-172403                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal beslutte nye retningslinjer for Puljen til kulturelle formål.
Baggrund
Frivillige og foreninger kan søge om støtte til aktiviteter og driftsudgifter fra Kultur-, Fritids- og Turismeudvalgets Pulje til kulturelle formål. Puljen udgør i 2017 ca. 2,4 mio. kr.
De nuværende retningslinjer for puljen er vedtaget af Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget i august 2015.
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget besluttede på udvalgets møde i februar 2017 at sende forslag til nye retningslinjer i høring. Der er indkommet 3 høringssvar. En bearbejdet oversigt over høringssvar er vedlagt som bilag.
Høringssvarene har haft fokus på:
- Forenkling af sproget i retningslinjerne.
- Egenfinansiering
- Muligheden for honorar
- Nytænkning
Høringssvarene er indarbejdet i forslag til nye retningslinjer for Puljen til kulturelle formål, som er vedlagt sagen som bilag.
Formålet med de nye, foreslåede retningslinjer er at understøtte den nye kulturstrategi vedtaget i december 2016 gennem Puljen til kulturelle formål.
De overordnede principper i de foreslåede retningslinjer er:
· Kultur i det offentlige rum
· Børn og unge
· Events
· Frivillighed og professionalisme
Derudover er der indlagt nogle generelle prioriteringer for tildelingen af midler:
· Understøtte visioner
· Egen/anden finansiering
· Fyldestgørende ansøgning
De foreslåede retningslinjer for Puljen til kulturelle formål adskiller sig derudover fra de nuværende på følgende områder:
· Der kan ikke længere søges om både aktivitetstilskud og driftstilskud i samme år. Hvis foreningen ønsker at søge om støtte til både den daglige drift og til aktiviteter i løbet at året, skal dette samles i én driftsansøgning.
· Hvis ansøgning om tilskud ikke lever op til kravene til oplysninger, vil ansøgningen blive afvist, og en ny skal indsendes. Dette kan betyde, at ansøgningen først vil blive behandlet på et senere udvalgsmøde.
De foreslåede retningslinjer for Puljen til kulturelle formål vil være gældende for tilskud i 2018.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens principper for støtte til kulturelle aktiviteter.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan vælge
a) At godkende det fremlagte forslag til retningslinjer.
b) At godkende det fremlagte forslag til retningslinjer med angivne tilføjelser og/eller ændringer.
c) Ikke at godkende det fremlagte forslag til retningslinjer og dermed bibeholde de nuværende retningslinjer.
Vurdering
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice vurderer, at de foreslåede retningslinjer for Puljen til kulturelle formål vil understøtte arbejdet med Kulturstrategi 2017.
Samtidig tydeliggør retningslinjerne udvalgets prioriteringer ift. udviklingen af kulturlivet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget godkender det fremlagte forslag til nye retningslinjer for Puljen til kulturelle formål.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 3. april 2017:
Fraværende:  ingen
Godkendt med den bemærkning, at det tilføjes, at ansøgere skal oplyse, om de har søgt andre udvalg.

16. Kulturaftale - Kulturregion Midt- og Vestsjælland (D)

16.   Kulturaftale - Kulturregion Midt- og Vestsjælland (D)

Sagsnr.: 330-2015-22245               Dok.nr.: 330-2017-202527                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal drøfte en stillingtagen til fremtidig kulturaftale, enten i den nuværende kulturregion eller i et samarbejde med færre kommuner, så udvalgets repræsentanter i Kulturregionen får input til mødet den 20. april 2017 i Kulturgruppen.
Baggrund
Slagelse Kommune er en del af Kulturregionen for Midt- og Vestsjælland, der omfatter kommunerne Kalundborg, Ringsted, Holbæk, Odsherred, Lejre, Roskilde og Sorø. Der indgås en aftale hvert 4. år med kulturministeren, som afsætter penge til at understøtte indsatsområderne i aftalen. Slagelse Kommune har i samarbejdet fået andel i flere større projekter som fx forfatterskolen for unge, SWOP (international dansefestival), Da Danmark blev til, Animationslab m.m.
Den nuværende aftale løber frem til og med 2018. Det er derfor relevant at drøfte, hvorvidt samarbejdet fortsat giver mening for Slagelse Kommune, eller om det er mere hensigtsmæssigt at afsøge nye muligheder. Det kunne fx være at intensivere samarbejdet omkring kulturtemaer med Kalundborg og Sorø Kommuner, som samtidig vil understøtte det samarbejde, der allerede eksisterer på turismeområdet.
Den 20. april 2017 er der indkaldt til møde i Kulturgruppen, hvor politiske repræsentanter fra de deltagende kommuner mødes for bl.a. at tale om fremtidigt samarbejde.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan drøfte sagen eller bede administrationen om yderligere oplæg til drøftelse.
Vurdering
Et samarbejde omkring større kulturprojekter på tværs af kommunegrænser giver værdi til hele Kulturregionen.
Imidlertid bør det overvejes, om et samarbejde, der understøtter turismeindsatsen, vil give mere værdi.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Kommunerne i Kulturregionen betaler hvert år 3 kroner pr. indbygger til Kulturregionssamarbejdet.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Udvalget drøfter sagen
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 3. april 2017:
Fraværende:  ingen
Drøftet.

17. Emner til pressen (B)

17.   Emner til pressen (B)

Sagsnr.: 330-2014-34250               Dok.nr.: 330-2016-672294                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal beslutte hvilket/hvilke af mødets punkter, der skal laves presseomtale på.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 3. april 2017:
Fraværende:  ingen
Drøftet.
18. Lukket: Idrætshonorering/Slagelse Guld - Hvem skal vinde Ungdomsprisen? (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
19. Lukket: Idrætshonorering/Slagelse Guld - Hvem skal vinde Initiativprisen? (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.