Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget (2014-2017) – Referat – 7. august 2017



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2013-106364             Dok.nr.: 330-2016-672222                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at  Dagsordenen godkendes
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 7. august 2017:
Fraværende:  ingen
Godkendt.

2. Orientering fra udvalget samt inspirationsopsamling fra konferencer mv. (B)

2.     Orientering fra udvalget samt inspirationsopsamling fra konferencer mv. (B)

Sagsnr.: 330-2013-106407             Dok.nr.: 330-2016-672233                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Orientering fra formanden og udvalgets øvrige medlemmer samt inspirationsopsamling fra deltagelse i konferencer mv.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at  Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 7. august 2017:
Fraværende:  ingen
Udvalget ønsker en redegørelse for forløbet med Kunstskibet Bibiana i Korsør.
Udvalget beder forvaltningen om at undersøge mulighederne hos Sport One ift. at støtte Skælskør Badminton Klubs ansøgning om markedsføringsmidler.
Lis Tribler har deltaget i landsstævnet for spejderne som repræsentant for udvalget.
Jens Jørgensen har deltaget i temamøde om udvikling af Kongegaarden i Korsør.

3. Centerets orientering til Udvalget (O)

3.     Centerets orientering til Udvalget (O)

Sagsnr.: 330-2013-106411             Dok.nr.: 330-2016-672245                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Udvalget informeres hermed om alle puljer på kultur-, fritids- og turismeområdet. Bilagene over forbrug på de konkrete puljer er ajourført op til deadline for udsendelse af dagsorden.
KULTUR:
Pulje
Forbrug
Restbudget
Puljen til kulturelle formål
2.458.605
2.265.889
192.716
FRITID:
 
 
 
Idræts- og Fritidspuljen
673.458
472.219
201.238
Markedsføringspuljen
1.011.269
1.010.000
1.269
Puljen til selvorganiserede
152.754
8.436
144.318
Gadeidrætspuljen
75.000
13.846
61.154
Udviklingspuljen (FOU)
104.165
50.125
54.040
TURISME:
 
 
 
Pulje til Korsør Fæstning
400.000
130.000
270.000
Turismepulje
1.192.000
732.000
460.000
Kulturområdet:
Skilte ved fortidsminder
Udvalget har afsat midler til renovering af de tidligere amtsskilte ved knap 20 af kommunens fortidsminder. Museum Vestsjælland har redigeret de oprindelige skilte, der endvidere er fornyet med nye illustrationer. Skiltene sættes op i løbet af sommeren.
Oversendt sag fra LTE-udvalget afvist
LTE-udvalget har oversendt en sag til KFT-udvalget vedr. etablering af afspærring ved brug af pullerter på Nytorv. LTE-udvalget beder KFT-udvalget om forslag til sikring af Nytorv. Da det ikke ligger inden for udvalgets ressortområde jf. kompetenceplanen, er sagen afvist af administrationen. Såfremt LTE-udvalget beder KFT-udvalget om en vurdering af konsekvenserne af en afspærring ift. de kulturelle arrangementer, der afholdes på torvet, kan sagen retteligt behandles af KFT-udvalget.
Slagelse Festuge
Slagelse Festuge blev igen i år afholdt i uge 26. Programmet bød på koncerter med store navne som Infernal, Dodo and the Dodos, Sweethearts og mange flere.
Derudover er der bl.a. blevet afholdt up-coming-stars arrangement for håbefulde unge musikere og sangere onsdag aften, fødevaremarked og børnefrokost for dagpleje- og børnehavebørn.
Slagelse Festuge har i 2017 samlet modtaget 225.000 kr. i tilskud fra Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget – 105.000 fra Puljen til kulturelle formål og 120.000 kr. fra Turismepuljen.
Keramikfestival i Skælskør
Keramikfestivalen i Skælskør løb i år af stablen d. 12.-13. juli. D. 12. var der arrangementer åbent for publikum – bl.a. udstillinger rundt omkring i byen, også i folks private hjem, udstilling og salg på havnen med flere end 60 keramikere, workshops for børn og meget andet. D. 13. var forbeholdt professionelle keramikere, der deltog i workshops på Guldagergaard.
På trods af heldags-regn melder arrangørerne om et stort fremmøde d. 12. juli, og glade kunstnere, der melder om lige så meget salg og interesserede besøgende som de foregående år..
Keramikfestivalen i Skælskør har samlet modtaget 80.000 kr. i tilskud fra Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget i 2017 – 30.000 kr. fra Puljen til kulturelle formål og 10.000 kr. fra Turismepuljen til arrangementet d.12. juli og 30.000 kr. fra Puljen til kulturelle formål og 10.000 kr. fra Turismepuljen til udstillinger i byen arrangeret af Guldagergaard i forbindelse med Keramikfestivalen.
Formidling af kunst i det offentlige rum
På baggrund af Kultur-, Fritids- og Turismeudvalgets beslutning om at igangsætte formidlingsprojekt omkring kunst i det offentlige rum, opstartes i sensommer et projekt i samarbejde med kunstformidlingsbureauet Somewhere.
Projektet vil bestå af både offentlige byvandringer og foredrag, udvikling af nyt materiale om den offentlige kunst i kommunen til hjemmesiden kulturarv.slagelse.dk og udvalgte skilte i byrummet, undervisningsmateriale og evt. midlertidig kunstinstallation i samarbejde med f.eks. Slagelse Festuge eller Skt. Michaels Nat, hvis ekstern støtte opnås.
Projektet søger at inddrage lokale aktører. Bl.a. er de lokale kunstforeninger allerede inddraget i research ift. projektet.
Udvalget vil løbende blive indbudt til arrangementet ifm. projektet.
Lokalradioerne
Nærradio Korsør og Radio Solskin i Skælskør modtager tilskud fra Puljen til kulturelle formål til kulturelle aktiviteter, hovedsageligt i form af den kulturelle del af sendefladen. Aftalerne med de to lokalradioer er fornyet pr. 1. januar 2017, og andelen af kulturelle aktiviteter skal udgøre mindst 30 % for begge radioers vedkommende.
Ifølge aftalen er lokalradioerne forpligtede til løbende at indsende dokumentation i form af programoversigter. Oversigterne over den kulturelle del af sendefladen i 2. kvartal 2017 for de to lokalradioer er vedlagt som bilag.
Brune Turistskilte ved motorvejsafkørsler
Vejdirektoratet har godkendt ansøgningen om opsætning af de såkaldte turistoplysningstavler for hhv. Korsør Fæstning og Panzermuseum East, som udvalget tidligere har truffet beslutning om. De grafiske illustrationer er udarbejdet og herefter afventes opsætningen af skiltene. Arbejdes koordineres og udføres af Vejdirektoratet.
Fritidsområdet:
Markedsføringspuljen
In-line- og skøjteløber Viktor Hald Thorup har sendt en hilsen til Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget med tak for samarbejdet (har markedsføringsaftale med kommunen) samt nyt om OL-planer.
Slagelse Talent og Elite
Slagelse Talent og Elite Camp 2017
Campen blev afholdt fra mandag til fredag i uge 27, hvor børn i alderen 9-12 år kunne prøve kræfter med 5 ud af de 6 prioriterede idrætter i Team Danmark samarbejdet. 22 børn var tilmeldt, og ugen bød på sjov, leg og sport.
StreetMoves’ inspirationstur til København
Med støtte fra Gadeidrætspuljen har ambassadørerne for StreetMoves været på inspirationstur til København med henblik på at få nye ideer til fremtidig udvikling af gadeidrætsområdet.
På turen besøgte ambassadørerne populære og veludviklede gadeidrætsfaciliteter, herunder Superkilen på Nørrebro samt GAMEs Streetmekka-facilitet. Derudover blev der netværket og erfaringsudvekslet med bl.a. Den Nationale Platform for Gadeidræt. Streetambassadørerne ser frem til at sætte deres nyerhvervede viden og ideer i spil i Slagelse Kommune.
I sommerperioden fra uge 27-32 åbner StreetMoves Godsbanebygningen hver torsdag fra kl.15.00-19.00, hvor alle er velkomne til at prøve kræfter med forskellige gadeidrætter.
e-Sport
Administrationen er ved at afdække lokalt og nationalt potentiale indenfor e-Sport med henblik på at understøtte lokale initiativer set i en national sammenhæng. Arbejdet pågår de kommende måneder, og det forventes at kunne blive præsenteret i 2017.
Floorball for kræftramte mænd
Den 4. september kl. 13 begynder Floorball for kræftramte mænd, som er et tilbud for alle mænd i kommunen, der har eller har haft en kræftdiagnose. Tilbuddet vil bestå af to ugentlige træninger i UV Hallen, hvor mændene har mulighed for at mødes, spille floorball og have tredje halvleg, hvor de kan dele sejre og nederlag – både på banen og i sygdomsforløbet. Tilbuddet er blevet til i samarbejde med Floorball-afdelingen i Dalmose og ildsjælen Kim Klaris, DGI Floorball, Floorball Danmark og Kræftens Bekæmpelse.
Indsats på badmintonområdet
Fritidsafdelingen har i samarbejde med Badminton Danmark indledt et arbejde med henblik på at styrke badminton i kommunen og ønsket om at være hele regionens badmintoncentrum. Målet er at få flere unge til at spille badminton og gerne få endnu flere dygtige badmintonspillere i kommunen. Dette skal opnås gennem styrkelse af netværk og samarbejde mellem klubberne, tilbud om tilpassede udviklingsforløb til klubberne, som indgår i arbejdet, uddannelse af trænere samt mere fremvisning af badmintonsporten ved bl.a. at lave Åben Skole Partnerskaber.
Udviklingsforløb i foreningerne
For at understøtte foreningerne i arbejdet med rekruttering og fastholdelse af medlemmer eller andre foreningsrelaterede opgaver har Fritidsafdelingen tilbudt tilpassede udviklingsforløb.
Flere foreninger har taget imod tilbuddet om et udviklingsforløb og har stor glæde af det. Bl.a. har Hashøj IF som led i et udviklingsforløb lavet et konkret koncept for mere forældreinvolvering med tilbud om gratis kaffe til forældre, hvilket har været en stor succes. Flere udviklingsforløb i foreninger er sat i gang, og håbet er, at flere foreninger har ressourcerne til og motivationen for et forløb, så foreningslivet klædes på til at have endnu flere aktive borgere.
Idrætsweekend
Fritidsafdelingen samarbejder med Sundhed og Omsorg om konceptet Idrætsweekend, som er et led i Sundhedsuge 41. Idrætsweekenden skal foregå sidst på ugen, hvor skolerne har efterårsferie, og hvor børn, unge og vokse får mulighed for at lave noget aktivt i begyndelsen af deres ferie. Konceptet er, at foreninger går sammen om at holde åbent hus, hvor borgerne har mulighed for at prøve kræfter med forskellige idrætsgrene i løbet af dagen.
Partnerskaber
FC Storebælt, DBU Sjælland og Slagelse Kommune har i samarbejde lavet Leg med bold og fodbold i 10 daginstitutioner. Med bidrag fra partnerskabsmidlerne og DBU Sjælland har FC Storebælt været ude i daginstitutionerne ad to omgange, hvor der afslutningsvis blev afholdt et stævne. Borgmester Stén Knuth åbnede stævnet den 7. juni, hvor 100 små fodboldspirer fra børnehaverne fik mulighed for at vise deres fodboldevner frem. Dagen sluttede med, at alle børnene fik medaljer.
På nuværende tidspunkt har kommunen 9 partnerskabsforeninger, der alle er med til at skabe en stærkere relation mellem skole og foreningslivet, og som bidrager til, at flere børn og unge vælger idræt i foreningslivet til.
Partnerskabspuljen
Partnerskabspuljen, der blev oprettet i marts 2017, har på nuværende tidspunkt støttet 2 foreninger: Slagelse Badmintonklub og Slagelse Basketball. Begge foreninger skal prøve kræfter med Åben Skole-samarbejde og bidrage til diversiteten af tilbud for skolerne. Begge foreninger samarbejder med deres forbund, for at de bliver klædt på til at lave forløb af højeste kvalitet i skolerne.
Turismeområdet:
Drengerøvsaften i Skælskør
Fredag d. 26. maj blev der for 9. gang afholdt Drengerøvsaften i Skælskør. Her var der mulighed for at opleve køretøjer, biler og motorcykler i alle afskygninger. Samtidig holdt byens handelsliv åbent hele aftenen, der var musik i gaden, og det hele blev afsluttet med et stort festfyrværkeri.
Arrangørerne vil mene, at der har været omkring 16.000 besøgende i år.
Drengerøvsaften har modtaget 30.000 i tilskud fra de frie turismemidler i 2017. Derudover bevilgede Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget 30.000 kr. i tilskud til arrangementet. Drengerøvsaften har ikke tidligere modtaget kommunalt tilskud.
Kyst- og Naturturisme-projekt:
Sommeren er over os, og det er tid til en kort status på projektet. Følgende områder er i sommeren 2017 effektueret:
Bookbare ture: I alt 17 bookbare ture er planlagt over sommeren.
- Klap en fisk
- Daggry i havkajak
- Fra græs til ost
Visuelt udtryk:
- Informationstavler i hele kommunen bliver udskiftet i løbet af sensommeren
- Pegeskilte, i første omgang i Korsør bymidte og på Slagelse Station, opsættes
- Cykelrute N8 skiltet med afstikker til Stigsnæs fra Borreby
- Strandskiltning er gennemgået, og plan udarbejdes i efteråret med henblik på en ensretning.
- Sommerferieaktivitetskalender for børn er udarbejdet med Top 12 events i sommeren.
- Sommerferie-opslag på Facebook med Top 5 for turister
Special Interest Tourist (SIT) – fremhævelse af eksisterende faciliteter:
- 8 dykkerdestinationer er beskrevet af havbiolog. Dykkertavler opsættes på strandene over sommeren.
- 6 havkajakruter er padlet og beskrevet. Punkt om havkajak er oprettet på Visit Vestsjællands hjemmeside. Se her: Kajakture langs kysten i Slagelse Kommune
- Medlemskab af Dansk Cykelturisme har allerede affødt artikel med Fodsporet fremhævet. Se artiklen her: http://sn.dk/Oplev/Bondams-anbefaler-ruterne-Oplev-Sjaelland-paa-to-hjul/artikel/661238
Formidling på Antvorskov og Fæstningstårnet i Korsør
KFT udvalget har via midlerne til kulturarv givet tilskud til det digitale formidlingsprojekt af Antvorskov Kloster Ruin og Fæstningstårnet i Korsør. Projektet bliver udført af Museum Vestsjælland. Museet har ansat Ph.d. Jonas Abkjær Andersen (JAA), som har en mangeårig erfaring i at formidle kulturarv digitalt. JAA er i proces med at finde udvælge hvilke hovedfortællinger, projektet skal indeholde samt lægge en endelig projektplan
For uddybende information om andre projekter vedr. digital formidling på danske museer:
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at  Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 7. august 2017:
Fraværende:  ingen
Taget til efterretning.

4. Budgetopfølgning pr. ultimo juni 2017 - Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget (B)

4.     Budgetopfølgning pr. ultimo juni 2017 - Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2017-1997                 Dok.nr.: 330-2017-406897                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Som led i kommunens samlede opfølgning på budget og forbrug skal fagudvalgene rapportere de økonomiske forhold for deres ansvarsområde ved udgangen af juni 2017.
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal godkende budgetopfølgning, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalget og Byrådet.
Baggrund
I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2017 at have et mindreforbrug på driftsudgifterne på 0,8 mio. kr. og et budget i balance for anlægsudgifterne. 
Bilag 1 angiver nærmere specifikation af forbruget.
I budgettallene er den vedtagne rammereduktion på 1,0 mio. kr. indregnet.
Kulturområdet forventes at have et samlet mindreforbrug på driftsudgifterne på 0,8 mio. kr., da udvalget har iværksat flere projekter, der har fået bevilget midler til hele projektperioden, men hvor udgifterne først forfalder i 2018–2019.
Fritidsområdet forventes at balancere.
Turismeområdet forventes at balancere.
Anlægsprojekterne forventes ligeledes at balancere.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger; primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice anbefaler, at budgetopfølgningen godkendes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Budgetopfølgningen vil indgå i halvårsregnskabet for 2017, som skal godkendes i Økonomiudvalget og Byrådet.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren og erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Budgetopfølgningen ultimo juni 2017 godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 7. august 2017:
Fraværende:  ingen
Godkendt og videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet med en bemærkning om, at de nævnte projekter, der er bevilget kulturmidler til i 2018 | 2019, er: projekt ungedreven udvikling, scenefaciliteter og elevator i Kulturhuset i Korsør.

5. Budget 2018-21 - Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget (B)

5.     Budget 2018-21 - Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2017-35456               Dok.nr.: 330-2017-411086                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Udvalget drøfter temaer, som det er væsentligt at have opmærksomhed på i forbindelse med budgetlægningen for 2018-21 samt evt. emner, der skal yderligere belyses i forhold til Byrådets behandling af Budget 2018-21.
Baggrund
På udvalgsmødet i juni ønskede udvalget yderligere oplysninger vedrørende disse punkter:
Kan- og Skal-opgaver: Administrationen har udarbejdet en oversigt over konsekvenserne ved reduceret service på udvalgte områder. Oversigten er vedhæftet som bilag.
Bygninger:
Udvalget har ønsket en beskrivelse af, om vedligeholdelsesstandarden pr. kvadratmeter reelt er steget med budgetomlægningerne til Center for Kommunale Ejendomme.
Først ved udgangen af 2017 har Center for Kommunale Ejendomme et regulært sammenligningsgrundlag for at beskrive udviklingen i budgettet for vedligeholdelsen af kommunens bygninger. Budgettet er omlagt i 2016, så udgifter bogføres på hver enkelt bygning, hvorimod bogføringsstrukturen før 2016 var mindre detaljeret, og det er derfor ikke muligt at sammenligne udgifterne i 2016 med 2015.
Centret nævner flere konkrete projekter, der er gennemført for driftsmidler i 2016 og 2017, f.eks. renoveringen af Korsørhallen, der blev gennemført med en del driftskroner for at opnå en helhed i opgaveløsningen samt renoveringen af Korsør Svømmehal, der bliver delvis renoveret med driftsmidler. Begge er eksempler på at Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget har haft udvidet mulighed for at prioritere af midlerne afsat til bygningsvedligehold.
Skulpturer i det offentlige rum: Oplysninger om udgifter til løbende vedligehold fremgår af det vedhæftede bilag.
Svømmefaciliteter: En beskrivelse af renoveringsopgaver i begge svømmehaller i de kommende år samt beskrivelse af konsekvenserne af, at disse ikke bliver udført, er vedhæftet som bilag.
Siden udvalgsmødet i juni har der været afholdt temamøde i Byrådet ultimo juni.
Retligt grundlag
Den kommunale Styrelseslov samt Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. fastlægger det retlige grundlag for budgetlægningen.
Handlemuligheder
I forlængelse af Byrådets temamøde i juni og på baggrund af de uddybede oplysninger i denne sag har udvalget mulighed for at drøfte emner, der vurderes relevante for budgetdrøftelserne.
Udvalget har desuden mulighed for at drøfte, hvordan områdets interessenter, herunder brugerbestyrelser og råd, skal involveres i budgetprocessen.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at udvalget drøfter emnerne og afklarer, om der er punkter, der skal belyses yderligere i forhold til Byrådets behandling af Budget 2018-21.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Reducering af budget til Slagelse Bibliotekerne samt til drift af udendørsarealer på Fritidsområdet vil medføre personalereduktioner. De respektive MED-udvalg vil i givet fald skulle inddrages i udmøntningen af besparelsen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Udvalget drøfter emner, der vurderes relevante for budgetdrøftelserne.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 7. august 2017:
Fraværende:  ingen
Udvalget ønsker, at alle bilagene til sagen videregives til budgetdrøftelserne - med en særlig opmærksomhed på behovet for renovering af svømmehallerne i hhv. Korsør og Slagelse - samt at der oprettes en pulje på kr. 10 millioner til renovering af både kultur- og idrætsfaciliteter under udvalgets budgetramme.

6. BGK - forespørgsel om muligt samarbejde med Holbæk Kommune (B)

6.     BGK - forespørgsel om muligt samarbejde med Holbæk Kommune (B)

Sagsnr.: 330-2017-35772               Dok.nr.: 330-2017-331144                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal tage stilling til en forespørgsel fra Holbæk Kommune om et samarbejde omkring videreførelse af Billedkunstnerisk Grundkursus (BGK).
Baggrund
BGK har fungeret som projekt under den regionale kulturaftale i Kulturregion Midt- og Vestsjælland siden 2009. Ved udgangen af skoleåret 2017/18 udløber finansieringen.
BGK er et tilbud for unge mellem 15 og 25 år, der drømmer om at uddanne sig inden for billedkunst, arkitektur, design, foto, animation m.v. De unge optages på baggrund af en optagelsesprøve.
På BGK kan det kunstneriske talent og interesse udvikles gennem undervisning fra højtuddannede professionelle kunstnere og formidlere med henblik på at kvalificere de unge til at søge ind på Det Kongelige Danske Kunstakademi eller KADK - Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering - eller andre videregående kunstneriske uddannelser.
Undervisningen foregår sen eftermiddag/aften, så de unge kan passe en ungdomsuddannelse samtidig. Derudover er der workshops, kunstcamps og studieture i ind- og udland.
Holbæk Kommune ønsker at etablere et BGK Vestsjælland som afløser for det nuværende BGK med opstart i skoleåret 2018/2019. BGK Vestsjælland vil være forankret i Holbæk Kulturskole og have undervisningslokaler på Holbæk Kunsthøjskole.
En elevplads vil koste elevens hjemkommune 42.000 kr. om året og med en egenbetaling fra eleven på 5.000 kr.
I 2016 gik to unge fra Slagelse Kommune på BGK, mens der i 2017 er 4 elever tilknyttet fra kommunen.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens principper for støtte til kulturelle aktiviteter, der fremmer borgernes fritidsliv.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan
a. Vælge, at Slagelse Kommune skal indgå samarbejde med Holbæk Kommune om BGK Vestsjælland og reservere et vist antal pladser samt udpege finansiering af pladserne.
b. Vælge, at Slagelse Kommune ikke skal indgå samarbejde med Holbæk Kommune om BGK Vestsjælland.
Vurdering
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice vurderer, at et samarbejde omkring et BGK, der kun har undervisning i Holbæk, ikke er relevant for Slagelse Kommune, da afstanden er for stor. Det tager over en time at komme fra Slagelse til Holbæk Station, hvilket betyder, at det vil være svært for elever fra Slagelse at nå frem til undervisning om eftermiddagen efter endt skoledag. De unge, der har gået og går på BGK i år, har da også alle valgt enten Ringsted eller Roskilde som undervisningssted.
Det er dog beklageligt, at det nuværende BGK ikke videreføres, da det er et ideelt tilbud for de af kommunens unge, der enten har deltaget i de tre billedskolers undervisning, gået i kunsttalentklasserne på Skælskør Skole eller har en generel interesse i kunstneriske udtryksformer.
Til orientering arbejder Roskilde Kommune også på at etablere et alternativ til den nuværende BGK-ordning, som andre kommuner vil få mulighed for at indgå i. Når der foreligger et konkret samarbejdsforslag fra Roskilde Kommune, vil forslaget blive fremlagt for Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Såfremt udvalget ønsker at reservere pladser, skal der anvises finansiering.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget vælger ikke at reservere pladser på BGK Vestsjælland.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 7. august 2017:
Fraværende:  ingen
Udvalget følger indstillingen.

7. Anmodning om optagelse af sag: Frasalg af Fjordvænget 2B, 4220 Korsør (Kindtanden) til boligformål (B)

7.     Anmodning om optagelse af sag: Frasalg af Fjordvænget 2B, 4220 Korsør (Kindtanden) til boligformål (B)

Sagsnr.: 330-2017-30411               Dok.nr.: 330-2017-283702                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Byrådsmedlem Villum Christensen har anmodet om at Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget tager stilling til et frasalg af Fjordvænget 2B, Korsør.
Baggrund
Byrådsmedlem Villum Christensen har via sin initiativret ønsket, at udvalget tager stilling til en anvendelsesændring af Fjordvænget 2B, Korsør til boligformål, med henblik på frasalg. Herved kan der efterfølgende laves en lokalplan, der tager højde for ejendommens eventuelle bevaringsværdighed og indbliksgener for naboerne.
Ejendommen er omfattet af rammeområde 2.2B4 i KommunePlan 2013, der udlægger det til boligformål.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Udvalget skal tage stilling til hvorvidt Fjordvænget 2B, Korsør (Kindtanden) skal indstilles til salg.
Vurdering
Administrationen anbefaler at udvalget drøfter forslaget og beslutter hvorvidt ejendommen skal sælges.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ejendommen er omfattet af rammeområde 2.2B4 i KommunePlan 2013, der udlægger det til boligformål.
Indstilling
Byrådsmedlem Villum Christensen (I) indstiller,
1.    at Fjordvænget 2 B, Korsør indstilles til salg
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 8. maj 2017:
Fraværende: 
Udvalget finder umiddelbart ikke, at Fjordvænget 2 b kan anvendes til boliger.
Sagen oversendes til Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget med henblik på en vurdering af om et salg er hensigtsmæssigt, da udvalget i forvejen har haft ønsker om Kindtanden.
Sagen genoptages.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 7. august 2017:
Fraværende:  ingen
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget er enig i, at et salg er hensigtsmæssigt.

8. Trelleborg Golfklub - Tilskud til overdækning af Driving Range og udskiftning af slagmåtter (B)

8.     Trelleborg Golfklub - Tilskud til overdækning af Driving Range og udskiftning af slagmåtter (B)

Sagsnr.: 330-2017-35576               Dok.nr.: 330-2017-329914                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal tage stilling til Trelleborg Golfklubs ansøgning om i alt 150.000 kr. til overdækning af Driving Range og udskiftning af slagmåtter.
Baggrund
Trelleborg Golfklubs træningsfaciliteter er 11 år gamle. Klubben har ca. 780 medlemmer, hvoraf 80 er under 25 år. Den har årligt ca. 4.000 betalende gæster og bliver også brugt til firmaarrangementer og turneringer. Det slider ifølge klubben meget på trænings- og opvarmningsfaciliteter, og hovedparten af klubbens slagmåtter er i dag så slidte, at de ikke egner sig til træning. Hvis klubben skal fastholde medlemmer og betalende gæster, er en udskiftning af måtterne derfor nødvendig.
En overdækning af Driving Range vil ifølge klubben gøre det muligt at træne hele året rundt og i al slags vejr og vil dermed forlænge sæsonen og øge træningsmulighederne markant for både medlemmer og besøgende. Derudover vil forbedringen af træningsfaciliteterne styrke tiltrækningen af medlemmer, betalende gæster og golfturneringer. Og den vil komme medlemmer i alle aldre samt golfsporten i kommunen til gavn. Budget for projektet er vedlagt.
Trelleborg Golfklub kom ud af regnskabsåret 2015/2016 med et overskud på 109.423 kr. og havde indtægter for 6.249.914 kr. Klubben har oplyst, at ca. 800.000 kr. af de samlede indtægter kom fra betalende gæster, golfturister og firmaarrangementer. Det svarer til 12,8 %. Indtægterne fra medlemskontingent udgjorde 70,29 %. Klubben havde pr. 30/9 2016 aktiver for 18.501.703 kr. Den likvide beholdning var på 7.954 kr.
Trelleborg Golfklub bidrager selv til projektet i form af egen-/sponsorfinansiering på i alt 15.000 kr. samt arbejdskraft. Klubben har opgjort værdien af sidstnævnte til 40.000 kr. og forventer at bruge ca. 75 arbejdstimer. Det svarer til en timeløn på 533,33 kr. Klubben har ikke søgt fonde om tilskud.
Trelleborg Golfklub har oplyst, at klubbens pay and play-bane primært er for nye medlemmer og medlemmer med højt handicap. Den bruges desuden som reservebane og til åbent hus. Banen gør det muligt for ikke-medlemmer mod betaling at prøve kræfter med sporten. Banen har således til formål at skabe interesse for golf og tiltrække nye medlemmer. Indtjeningen på banen er ifølge klubben sekundær og dækker ikke omkostningerne til vedligehold.
For at man som golfklub kan hverve nye medlemmer og få økonomien til at hænge sammen, herunder dække de høje driftsomkostninger, er det ifølge klubben nødvendig, at man har tilbud som pay and play, samt at man opnår indtægter fra betalende gæster, firmaarrangementer mv. Indtægter fra kontingent og sponsorater er ikke nok. Ifølge klubben er det normalt, at også foreningsdrevne golfklubber har en pay and play-bane og indtægter fra gæster og arrangementer. Ca. 50 % af klubbens udlejning til firmaer sker til lokale firmaer. Klubben har oplyst, at den som foreningsdreven golfklub har mange aktiviteter, arrangementer og tilbud, og at formålet med disse og foreningen primært er at tiltrække og fastholde medlemmer.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten og retningslinjerne for Idræts- og Fritidspuljen.
Kommuner kan jf. Indenrigs- og Sundhedsministeriet yde støtte til sportsklubber, som giver borgere adgang til at udøve idrætsaktiviteter, herunder spille golf. Det er dog en betingelse for støtte, at kommunen lovligt kan støtte/varetage samtlige af klubbens aktiviteter, eller at der alene ydes støtte til aktiviteter, som kommunen lovligt kan varetage/støtte, da kommuner ikke må støtte enkeltvirksomheder eller bevirke konkurrenceforvridning.
Statsforvaltningen har i 2011 udtalt, at Hjørring Kommunes støtte til Hjørring Golfklub var lovlig. Statsforvaltningen lagde bl.a. til grund, at klubbens pay and play-aktiviteter stilede mod at hverve medlemmer og havde et beskedent niveau set ift. klubbens indtægter, og at firmaarrangementer var for lokale firmaer og havde til formål at hverve medlemmer.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan:
a) Bevilge de ansøgte 150.000 kr. i tilskud.
b) Bevilge et andet beløb i tilskud, fx 75.000 kr.
c) Meddele afslag på ansøgningen
Vurdering
På baggrund af golfklubbens redegørelse, herunder oplysningerne om at både klubben og dens aktiviteter og tilbud primært har til formål at tiltrække og fastholde medlemmer, vurderer administrationen, at der kan ydes støtte til Trelleborg Golfklub.
Administrationen har bl.a. lagt til grund, at klubbens indtægter primært kommer fra medlemskontingenter, at pay and play-banen primært er for nye medlemmer, medlemmer med højt handicap og potentielle medlemmer, at indtjeningen på denne bane er sekundær og ikke dækker driftsomkostningerne, og at tilbud som pay and play-bane og udlejning til firmaer mv. er almindelige, også i foreningsdrevne golfklubber, og nødvendige, hvis man som golfklub skal kunne tiltrække nye medlemmer og finansiere drift af golfbanen, hvilket også kommer foreningens medlemmer til gavn.
Administrationen vurderer, at Trelleborg Golfklub kan opnå tilskud fra Idræts- og Fritidspuljen, da puljen støtter etablering af nye og renovering af eksisterende faciliteter. Ansøgningen vurderes desuden at være i fin tråd med følgende bærende principper for puljen:
· Idrætspolitik (optimerer brugen af faciliteter)
· Omfang (kommer medlemmer i alle aldre til gode og gør det muligt at træne hele året rundt og i al slags vejr)
· Borgerinddragelse og Egenfinansiering (klubbens medlemmer er med til at udføre arbejdet, og der er derudover en egen-/sponsorfinansiering på 15.000 kr.).
Administrationen vurderer dog ikke, at der kan ydes fuldt tilskud, da forbedringen af træningsfaciliteter også er til gavn for andre end foreningens medlemmer. Med tanke på at klubben primært bidrager med arbejdskraft, at den nyder stor opbakning fra sponsorer (sponsorindtægter for 564.642 kr. i 2015/2016), at den havde et overskud på 109.423 kr. i 2015/2016, og at den ikke har søgt fonde om tilskud, vurderer administrationen, at det vil være muligt for klubben at finansiere en større del af projektet gennem ekstern finansiering/egenfinansiering. Endelig er det værd at bemærke, at der søges om et stort beløb, både set ift. puljens størrelse i 2017 (673.458 kr.), hvad der er tilbage i puljen (201.238,81 kr.), og hvad udvalget tidligere har bevilget (højeste bevilgede tilskud fra puljen er 127.347 kr.).
Administrationen vurderer derfor, at der kan bevilges et tilskud på 75.000 kr.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der er på dette møde ansøgninger til Idræts- og Fritidspuljen for i alt 248.000 kr., og der er pt. 201.238,81 kr. tilbage i puljen. Såfremt administrationens indstilling følges i denne og i de to øvrige ansøgningssager, vil det kunne afholdes inden for restpuljen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at  udvalget bevilger 75.000 kr. i tilskud, på betingelse af at Trelleborg Golfklub selv skaffer de resterende midler gennem ekstern finansiering/egenfinansiering.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 7. august 2017:
Fraværende:  ingen
Godkendt.
Bilag
Budget

9. Slagelse Skytteforening - Tilskud til udbygning og opdatering af eksisterende alarmsystemer (B)

9.     Slagelse Skytteforening - Tilskud til udbygning og opdatering af eksisterende alarmsystemer (B)

Sagsnr.: 330-2017-22359               Dok.nr.: 330-2017-363646                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal tage stilling til Slagelse Skytteforenings ansøgning om tilskud til udbygning og opdatering af alarmer i forbindelse med den udendørs skydebane på Oksebrovej og skydebanen i kælderen på Nørrevangsskolen. Foreningen søger om 60.000 kr. fra Idræts- og Fritidspuljen.
Baggrund
Slagelse Skytteforening ønsker med tilskuddet at opdatere alarmerne på deres to skydebaner. De eksisterende alarmer er gamle og utidssvarende. De fremtidige krav fra myndighederne kræver en opdatering af alarmerne for at bringe dem i lovlig stand.
Da flere og flere skytter (medlemmerne) træner individuelt, er der behov for at kunne få adgang til banerne uden for normal træningstid, og dermed er der behov for en registrering af, hvem der har været på banerne, samt at kunne give evt. eksterne brugere mulighed for at benytte banerne i særlige tidsrum.
Alarmsystemet koster i alt 71.888 kr., hvor foreningen selv bidrager med 11.888 kr.
Foreningen har ikke indhentet yderligere tilbud, idet foreningen skal genbruge så meget som muligt fra de gamle alarmer på de to adresser, for at projektet ikke bliver yderligere fordyret. Foreningen har undersøgt, om andre leverandører kunne udvide de eksisterende alarmer, men uden held.
Slagelse Skytteforenings regnskab for 2016 viser et overskud på 64.492 kr., hvor de 312.347 kr. er indtægter, og de 247.855 kr. er udgifter. Balancen udviser pr. 31.12.2016 en egenkapital på 449.405 kr., hvor de likvide beholdninger andrager 126.282 kr.
Retligt grundlag
Retningslinjerne for Idræts- og Fritidspuljen.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan:
A. Bevilge et tilskud på 60.000 kr.
B. Bevilge et mindre tilskud, fx 35.000 kr.
C. Meddele afslag på ansøgningen
Vurdering
Administrationen vurderer, at Slagelse Skytteforening vil kunne opnå tilskud fra Idræts- og Fritidspuljen, da denne pulje bl.a. støtter etablering af nye og renovering af eksisterende baner og andre faciliteter.
Administrationen finder, at foreningen med sit overskud i seneste regnskabsår og likvide beholdning kan finansiere halvdelen af udgiften selv, dvs. ca. 35.000 kr. Dertil skal det suppleres, at andre end foreningens medlemmer benytter sig af skydebanerne, bl.a. politiet.
Bærende principper
Det er administrationens vurdering, at Slagelse Skytteforening kan modtage tilskud, idet installeringen af alarmen er i overensstemmelse med følgende bærende principper for puljen:
- Medfinansiering: Foreningen bidrager med 11.888 kr. af de 71.888 kr.
- Idrætspolitik: Tidssvarende anlæg, som f.eks. opdatering af alarmer for overholdelse af lovgivning på området.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at  Slagelse Skytteforening ydes et tilskud på 35.000 kr. til opdatering af alarmer.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 7. august 2017:
Fraværende:  ingen
Godkendt.

10. DDS Solskinstroppen - Tilskud til projekt "I fællesskab kan vi skabe det" (B)

10.   DDS Solskinstroppen - Tilskud til projekt "I fællesskab kan vi skabe det" (B)

Sagsnr.: 330-2017-44679               Dok.nr.: 330-2017-418691                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal tage stilling til DDS Solskinstroppens ansøgning om tilskud til renovering af spejderhytter. Foreningen søger om 38.000 kr. fra Idræts- og Fritidspuljen.
Baggrund
DDS Solskinstroppen søger om tilskud til projekt ”I fællesskab kan vi skabe det”, hvor spejdergruppen ønsker at igangsætte nogle tiltag, der skal styrke sammenholdet i gruppen samt fastholde de nuværende medlemmer og samtidig tiltrække nye.
Spejdergruppen har i 2016 haft en medlemsfremgang på over 60 % og har en engageret forældregruppe.
DDS Solskinstroppens spejderhus og hytter trænger til en kærlig hånd, da det er flere år siden, at det har været muligt med frivillige og økonomisk råderum at renovere hus og hytter.
Spejdernes fælleshus, depot og hytter skal males udvendigt, og på den ene bygning, hvor der er Undoline-tagplader, er disse plader efterhånden så møre, at det kun er et spørgsmål om tid, før det regner ind.
DDS Solskinstroppen har til huse i en spejderhytte på Trestensvej i Skælskør. I gruppen er der 4 undergrupper; mikro-, mini-, junior- og tropsspejdere. Spejderhytten er beliggende på lejet grund (Slagelse Kommune), hvor der i fælleshuset er køkken, toiletfaciliteter og opholdsrum samt en depotbygning til opbevaring og 3 hytter med sovepladser. Udover aktiviteterne på spejdergrunden arrangeres der udflugter, ture og oplevelser ca. en gang om måneden.
Foreningen har fokus på følgende 3 områder, der trænger til at blive renoveret:
Maling af spejderhus og depot
5.000 kr.
Maling af 3 hytter og udskiftning af træværk
3.000 kr.
Eternittag på opbevaringshus og "Kirken"
30.000 kr.
I alt
38.000 kr.
Hvad angår arbejdsløn, udføres alt arbejdet af medlemmer, forældre og ledere.
Foreningen har budgetteret med, at renoveringen koster 38.000 kr., hvor foreningen selv har indsamlet 4.000 kr., og hvor frivillig arbejdskraft skal udføre renoveringen.
DDS Solskinstroppen Skælskørs regnskab for 2016 viser et overskud på 1.640 kr., hvor de 40.635 kr. er indtægter, og de 38.995 kr. er udgifter. Balancen udviser pr. 31.12.2016 en egenkapital på 266.783 kr., hvor de likvide beholdninger andrager 19.089 kr.
DDS Solskinstroppen har pt. 25 medlemmer, hvoraf de 18 medlemmer er mellem 0 og 24 år.
Retligt grundlag
Retningslinjerne for Idræts- og Fritidspuljen.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan:
A. Bevilge et tilskud på 38.000 kr.
B. Bevilge et mindre tilskud, fx 30.000 kr.
C. Meddele afslag på ansøgningen
Vurdering
Administrationen vurderer, at DDS Solskinstroppen Skælskør vil kunne opnå tilskud fra Idræts- og Fritidspuljen, da denne pulje bl.a. støtter etablering af nye og renovering af eksisterende baner og andre faciliteter.
Administrationen finder, at foreningen med sine begrænsede midler har svært ved at bidrage med større økonomisk medfinansiering, hvorfor ansøgningen i højere grad bør imødekommes fuldt ud, med fx 30.000 kr.
Bærende principper
Det er administrationens vurdering, at DDS Solskintroppen kan modtage tilskud, idet renoveringen af spejderhytterne er i overensstemmelse med følgende bærende principper for puljen:
- Inddragelse af borgere: Medlemmer, forældre og ledere står for selve renoveringsarbejdet.
- Børn og unge: Når renoveringen er færdig, vil foreningens medlemmer, der primært er børn og unge, få stor glæde af de nyrenoverede faciliteter.
- Medfinansiering: Foreningen har indsamlet penge til renoveringen da den ikke har så mange likvide midler.
- Omfang: Projektet omfatter medlemmer såvel som forældre og kan tiltrække nye medlemmer.
- Idrætspolitik: Tidssvarende faciliteter, der fastholder medlemmerne.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at  DDS Solskinstroppen Skælskør ydes et tilskud på 30.000 kr. til renovering af spejderhytter m.v.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 7. august 2017:
Fraværende:  ingen
Godkendt.

11. Kommissorium for §17, stk. 4-udvalg vedr. udvikling af stadionområdet i Slagelse (B)

11.   Kommissorium for §17, stk. 4-udvalg vedr. udvikling af stadionområdet i Slagelse (B)

Sagsnr.: 330-2016-58259               Dok.nr.: 330-2017-402357                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal anbefale overfor Økonomiudvalget og Byrådet, at der nedsættes et §17.4-udvalg til den fortsatte udvikling af stadionområdet i Slagelse.
Baggrund
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget igangsatte ultimo 2016 en undersøgelse af mulighederne for at udvikle stadionområdet i Slagelse som en samlet facilitet. I undersøgelsesfasen er der opnået indsigt i, hvilke erfaringer kommuner i Danmark og andre lande har gjort sig i forhold til at udvikle områder eller stadions. På baggrund af disse erfaringer er der i analysen givet anbefalinger til ’best practice’ og de fremadrettede muligheder for at udvikle stadionområdet. Undersøgelsen er vedlagt som bilag. På baggrund af undersøgelsens anbefalinger har KFT-udvalget bedt administrationen om et kommissorium og økonomi for et §17.4-udvalg, jf. beslutningen på mødet den 3. april 2017.
Intentionen med udvalgets arbejde er, at der udarbejdes en vision for områdets udvikling, hvor synergi mellem foreninger og faciliteter samt organisering, samspil og koordination er gennemgående temaer, så der på sigt kan skabes en fælles identitet for områdets brugere. Nøgleordene i dette arbejde er derfor fokus på organiseringsformer, infrastruktur mellem faciliteter samt etablerings- og driftsbudgetter.
§17.4-udvalgets medlemmer udarbejder med udgangspunkt i den foreliggende analyse samt ovenstående fokus en udviklingsplan for området samt arbejder for udviklingsplanens realisering efterfølgende.
I vedlagte kommissorium beskrives formål og opgaver yderligere samt forslag til sammensætning af udvalget.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten – udnyttelse af idrætsfaciliteter og anvendelse af overskudskapacitet.
Styrelseslovens §17.4, ift. at Byrådet kan uddelegere opgaver i udvalg.
Handlemuligheder
a) KFT-udvalget kan overfor Økonomiudvalget og Byrådet anbefale, at der nedsættes et §17.4-udvalg ud fra det vedlagte kommissorium med en tilhørende økonomi på f.eks. 75.000 kr. i 2017 og 2018 til drift af udvalget finansieret af Fritidsafdelingens driftsramme.
b) KFT-udvalget kan beslutte ikke at anbefale etablering af et §17.4-udvalg overfor Økonomiudvalget og Byrådet og dermed undlade at arbejde videre med udviklingen af stadionområdet.
Vurdering
Administrationen vurderer på baggrund af undersøgelsens resultater, at der er behov for at nedsætte et formaliseret arbejde omkring udvikling af stadionområdet for at indfri det fulde potentiale. Det formaliserede samarbejde skal gerne resultere i ejerskab fra de aktører, som skal løfte udviklingen i et fællesskab båret af engagement og visioner. Derfor er en bred repræsentation i udvalget vigtig, jf. forslag til kommissorium.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Byrådet kan beslutte at afsætte økonomi til udvalget. Midlerne afsættes inden for KFT-udvalgets serviceramme. Midlerne skal finansiere diæter til udvalgsmedlemmerne samt udgifter til mødeafvikling – herunder evt. inspirationstur. Sekretariatsfunktionen for §17.4-udvalget varetages af Fritidsafdelingen.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
75.000
75.000
 
 
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
LTE- og EPM-udvalgene orienteres løbende om §17.4-udvalgets arbejde, da en mulig etablering af en selvstændig organisering kan få konsekvenser for disse udvalg.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at KFT-udvalget overfor Økonomiudvalget og Byrådet anbefaler, at der nedsættes et §17.4-udvalg ud fra det vedlagte kommissorium
2.    at Byrådet afsætter 75.000 kroner i 2017 og i 2018 til drift af §17.4-udvalget, som finansieres indenfor KFT-udvalgets budgetramme
3.    at KFT-udvalget godkender medlem fra ungdomsuddannelserne
4.    at Byrådet bemyndiger KFT-udvalget til at udpege formand for §17.4-udvalget
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 6. juni 2017:
Fraværende:  ingen
Sagen udsættes til august.
Genoptagelse af sag
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at KFT-udvalget overfor Økonomiudvalget og Byrådet anbefaler, at der nedsættes et §17.4-udvalg ud fra det vedlagte kommissorium
2.    at Byrådet afsætter 75.000 kroner i 2017 og i 2018 til drift af §17.4-udvalget, som finansieres indenfor KFT-udvalgets budgetramme
3.    at Byrådet bemyndiger KFT-udvalget til at udpege formand for §17.4-udvalget
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 7. august 2017:
Fraværende:  ingen
Ad. 1. Anbefales.

12. Lejekontrakter mellem udlejere og folkeoplysende foreninger (O)

12.   Lejekontrakter mellem udlejere og folkeoplysende foreninger (O)

Sagsnr.: 330-2017-34928               Dok.nr.: 330-2017-421557                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget orienteres om tidsplan for undersøgelse af folkeoplysende foreningers lejekontrakter, herunder mulighed for, og fordele og ulemper ved, at kommunen indgår aftaler med udlejere om udlejning af faciliteter til folkeoplysende foreningers aktiviteter.
Baggrund
Med baggrund i sag omkring lokaletilskud til rideklubber og disse klubbers noget forskelligt indgåede lejekontrakter har udvalget den 3/4 2017 bedt administrationen om en sag, hvor fordele og ulemper ved, at kommunen indgår lejeaftaler for foreninger, der lejer sig ind i lokaler, som ikke er kommunale, beskrives.
Tidsplan:
Fritidsafdelingen og Kommunale Ejendomme har den 8. juni 2017 holdt et møde om sagen og i forlængelse heraf er der udarbejdet følgende tidsplan for afdækning af sagen:
Primo juni-medio september: Fritidsafdelingen sender løbende relevante lejekontrakter mellem udlejere og folkeoplysende foreninger, samt fakturaer i relation til disse kontrakter, til vurdering i Kommunale Ejendomme. Både lejens størrelse og aftalevilkår vil blive vurderet. Der er ca. 35-40 lejeaftaler, der skal vurderes.
Medio september-ultimo oktober: Fritidsafdelingen udarbejder på baggrund af Kommunale Ejendommes tilbagemelding en analyse af bl.a.:
· Fordele og ulemper ved at kommunen evt. indgår lejeaftaler for folkeoplysende foreninger og anviser de lejede faciliteter.
· Hvor det er praktisk muligt og hensigtsmæssigt at samlokalisere foreninger/flytte foreninger fra eksterne lejemål til kommunale faciliteter
· Hvor der vil kunne opnås rationaler ift. bedre udnyttelse af faciliteter og økonomi.
· Hvad der kan/bør stilles af krav til indhold i foreningers lejekontrakter, for at der kan udbetales tilskud.
6/11: Resultatet af analysen forelægges udvalget. Udvalget skal tage stilling til, om kommunen skal indgå lejeaftaler for folkeoplysende foreninger, og om der skal arbejdes videre med at opnå evt. mulige rationaler ift. bedre udnyttelse af ressourcer og faciliteter.
Ejendomsstrategi
I april 2014 vedtog LTE-udvalget en ejendomsstrategi for Slagelse Kommune. Ejendomsstrategien har blandt andet til formål at optimere udnyttelsen af de kommunale bygningskvadratmetre samt frigøre og afhænde bygninger og dermed reducere driftsomkostningerne. Det er derfor ikke hensigten at øge antallet af m2, der skal driftes og vedligeholdes. Analysen ovenfor er i god tråd med målene i ejendomsstrategien.
Krav til lejekontrakter
Ifølge folkeoplysningsloven kan kommunen stille krav om relevant og konkret dokumentation i forhold til behandling af ansøgninger om lokaletilskud. For at sikre at de forskellige udgiftstyper er tilskudsberettigede, bør der i fremtiden stilles krav til nye og genforhandlede lejekontrakter, hvilket Kommunale Ejendomme vil være med til at vurdere og beskrive.
Kommunen kan ikke fastsætte lejens størrelse eller andre vilkår i kontrakten, da der er tale om en aftale mellem udlejer og foreningen. Kommunen kan dog stille krav til, hvad kontrakten skal indeholde, for at der kan udbetales lokaletilskud, ligesom den kan bede foreningen om at dokumentere, hvorfor lejen er på det pågældende niveau.
Retligt grundlag
Folkeoplysningsloven og kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan:
A. Tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Administrationen vurderer, at analysen vil give et godt værktøj til det fremtidige tilsyn med lokaletilskud og foreningers lejekontrakter samt give et kvalificeret bud på, hvor der vil kunne opnås rationaler ift. bedre udnyttelse af faciliteter og ressourcer. Derudover kan analysen tydeliggøre, hvor det er muligt at anvise faciliteter, og hvad der kan anvises.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at  Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 7. august 2017:
Fraværende:  ingen
Taget til efterretning med den bemærkning, at en fremtidig styring af lejekontrakter for foreninger på kultur og fritidsområdet skal ske fra Fritidsafdelingen.

13. Lokaletilskudsfordeling til rideklubber (B)

13.   Lokaletilskudsfordeling til rideklubber (B)

Sagsnr.: 330-2017-25310               Dok.nr.: 330-2017-427077                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget forelægges høringssvar fra rideklubber, ridecentre samt Folkeoplysningsudvalget.
Udvalget skal træffe beslutning om evt. ny lokaletilskudsordning for rideklubber i Slagelse Kommune.
Baggrund
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget besluttede på mødet den 8/5 2017 at sende ”Analyse af udbetalinger af lokaletilskud til rideklubber”, udarbejdet af BDO, i høring hos kommunens rideklubber og ejere af ridecentre samt Folkeoplysningsudvalget med anbefalingen om at bruge medlemstallet som grundlag for det fremtidige tilskud fra 2018 som anbefalet af BDO.  
Administrationen har modtaget høringssvar fra rideklubber og -centre samt Folkeoplysningsudvalget. De modtagne høringssvar samt en opsummering af deres indhold er vedlagt sagen som bilag.
Retligt grundlag
Folkeoplysningsloven.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan:
A. Beslutte at følge BDOs anbefalede tilskudsordning, hvor der udbetales lokaletilskud på grundlag af medlemstallet, med 1.650 kr. per tilskudsberettiget medlem, dog max. 85 %, hvilket vil afstedkomme et mindreforbrug på ca. 105.000 kr.
B. Beslutte at følge FOUs indstilling, hvor medlemstallet er grundlaget for udbetaling af lokaletilskuddet med 2.000 kr. per tilskudsberettiget medlem, dog max. 85 %.
C. Beslutte et andet grundlag for udbetaling af lokaletilskud.  
Vurdering
Administrationen vurderer, at Folkeoplysningsudvalget grundlæggende tilslutter sig KFT-udvalgets indstilling vedr. medlemstallet som grundlag for lokaletilskud fra 2018.
Det er administrationens vurdering, at høringssvarene fra rideklubber og ridecentrene bærer præg af, at især rideklubberne ikke er helt klar over de økonomiske konsekvenser af valget, og under hvilke betingelser tilskuddet ydes. Her tænkes der især på, om der ydes tilskud til de medlemmer, der evt. kommer fra andre kommuner. Udenbys medlemmer medregnes pt. i beregningen, hvorfor dette også vil ske fremadrettet, således at tilskud også ydes til disse medlemmer.
Administrationen vurderer, at der skal udarbejdes et mere detaljeret aftalegrundlag med en tydeligere definition og ensartethed af krav til dokumentation, regnskab mv., uanset hvilket grundlag der vælges for udbetaling af lokaletilskud fremadrettet
Såfremt handlemulighed A vælges, vil det afstedkomme et mindreforbrug, som kan tilføres den samlede pulje for lokaletilskud.
Såfremt handlemulighed B vælges, vil det kunne medføre, at nogle rideklubber vil kunne skrue op for driftsudgifterne og alligevel holde sig indenfor 2.000 kr. grænsen. Dette vil dog give et merforbrug, ift. hvad der tidligere har været ydet af tilskud.
Såfremt handlemulighed C vælges, vil administrationen skulle foretage en økonomisk beregning ud fra grundlaget for at kunne synliggøre konsekvenserne.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
BDO vurderer, at der ved et gennemsnitligt tilskud pr. medlem på 1.650 kr. genereres et mindreforbrug på ca. 105.000. kr. Dette vil, i forhold til lokaletilskudskontoen generelt, bevirke, at det forventede merforbrug på lokaletilskudskontoen ikke bliver lige så stort.
Folkeoplysningsudvalgets indstilling på 2.000 kr. pr. medlem (dog max. 85 % lokaletilskud) vil bevirke, at 2 af rideklubberne vil få tilskud som tidligere. En rideklub vil ligge på næsten det samme tilskud som tidligere, og den 4. rideklub vil få ca. 20.000 kr. mindre i lokaletilskud.
Såfremt de 2 rideklubber, som ikke får tilnærmelsesvis 2.000 kr. pr. medlem, skulle få væsentligt flere driftsudgifter, og dermed et højere tilskudsgrundlag, ville dette også være indenfor retningslinjerne. Dog vil en beløbsgrænse på 2.000 kr. kunne bevirke, at det samlede tilskud til rideklubberne vil kunne overstige det beløb, som rideklubberne p.t. får i samlet tilskud.
Der kan ydes 1.650 kr. eller 2.000 kr. per medlem, dog max. 85 % af foreningens udgifter til lokaler.
Antal
Modtaget
Tilskud v.
Op til 2.000 kr.
Tilskud v.
Op til 1.650 kr.
medl.
lokaletilskud
2.000 kr.
dog max. 85 %
1.650 kr.
dog max. 85 %
Rideklub:
u. 25 år
i 2016
pr. medlem
lokaletilskud
pr. medlem
lokaletilskud
Hashøj
96
71.074
192.000
71.074
158.400
71.074
Vemmelev
105
144.699
210.000
144.699
173.250
144.699
Møllebakken
124
236.254
248.000
236.254
204.600
204.600
Slagelse
150
321.300
300.000
300.000
247.500
247.500
I alt
773.327
950.000
752.027
783.750
667.873
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget beslutter grundlag for fremtidigt lokaletilskud til kommunens rideklubber. 
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 7. august 2017:
Fraværende:  ingen
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget tilslutter sig for en model der tager udgangspunkt i medlemstallet med et max. på 85 % af driftsudgifterne. Om taksten er 1.650 kroner eller 2.000 kroner besluttes når budgetforudsætningen for budget 2018 er fastlagt.

14. Emner til pressen (B)

14.   Emner til pressen (B)

Sagsnr.: 330-2014-34250               Dok.nr.: 330-2016-672298                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal beslutte hvilket/hvilke af mødets punkter, der skal laves presseomtale på.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 7. august 2017:
Fraværende:  ingen
Drøftet.
15. Lukket: Drift af forpagtning (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
16. Lukket: Stillingtagen til forenings økonomiske situation (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
17. Lukket: Salg af navn på idrætsfacilitet (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.