4. Udvidelse af administrationsgrundlag ift. udlån af faciliteter (B)
4. Udvidelse af administrationsgrundlag ift. udlån af faciliteter (B)
Sagsnr.: 330-2016-79349 Dok.nr.: 330-2017-525699 Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal tage stilling til,
om der skal ske en udvidelse af administrationsgrundlaget ift. udlån af
faciliteter og i givet fald vælge en konkret model, der skal sendes i høring.
Baggrund
Udvalget har den 9/1 2017 og den
3/4 2017 vedtaget nye retningslinjer for henholdsvis udleje og udlån af
kommunens lokaler, baner og anlæg. De nye retningslinjer er udarbejdet med
udgangspunkt i eksisterende praksis og indtægtsbudgettet på 800.000 kr. om
året.
Med de gældende retningslinjer
er det kun godkendte folkeoplysende foreninger og aftenskoler hjemmehørende i
kommunen, der kan låne faciliteter gratis, mens andre typer af foreninger, fx
sociale foreninger, humanitære foreninger, lokalråd, osv. skal betale leje.
Administrationen har modtaget
henvendelser fra bl.a. lokalråd, Ventilen og Ældre Sagen, som har spurgt til,
hvorfor de nu skal betale leje.
Administrationen har derfor
undersøgt praksis i 21 andre kommuner. Undersøgelsen viser, at størstedelen af
kommunerne i større eller mindre grad giver andre end godkendte folkeoplysende
foreninger mulighed for at låne faciliteter gratis. Der er dog forskelle
kommunerne imellem, men der kan udledes følgende overordnede modeller, som
uddybes i Bilag 1:
Model A: Alle typer af hjemmehørende
foreninger/foreningslignende grupper kan som udgangspunkt låne faciliteter
gratis i det omfang, det er muligt, hvis de har et folkeoplysende,
almennyttigt, kulturelt, socialt, sundhedsmæssigt eller velgørende formål/aktiviteter,
og hverken foreningen eller aktiviteten er kommerciel. I denne model vil fx
sociale foreninger, humanitære foreninger, lokalråd mv. kunne låne gratis, hvis
de lever op til ovennævnte. Det samme vil mere private/lukkede foreninger som
fx grundejerforeninger, boligforeninger osv.
Model B: Her er der
foretaget den begrænsning ift. Model A, at de mere private/lukkede foreninger med
begrænset medlemstilgang, fx grundejerforeninger, antenneforeninger,
boligforeninger og vandværksforeninger mv., skal betale leje. Det samme skal
interesseorganisationer/brancheforeninger, fx arbejdsgiverorganisationer. Andre
typer af foreninger/foreningslignende grupper, fx sociale foreninger,
humanitære foreninger, lokalråd mv. kan låne gratis i det omgang, det er
muligt, hvis de opfylder kravene.
Model C:
Registrerede/lokalelånsberettigede foreninger og grupper kan låne faciliteter
gratis. Det vil sige foreninger mv., der i store træk ligner folkeoplysende
foreninger uden at være det. Foreningen skal være hjemmehørende i kommunen,
demokratisk opbygget og åben for alle eller en sagligt afgrænset målgruppe og
have et almennyttigt formål. Foreningen skal desuden aflevere vedtægter,
regnskaber, erklæring på indhentning af børneattester osv.
Model D: Kun sociale
foreninger under §18, frivillige sociale foreninger og lokalråd kan låne.
Model E: Kun godkendte
folkeoplysende foreninger kan låne (ligesom i Slagelse Kommune)
Generelle fællestræk/forudsætninger
i modellerne:
I alle modeller prioriteres godkendte
folkeoplysende foreninger før andre foreninger i lokaleanvisningen. Der
skal betales leje, hvis foreningen/gruppen eller dens aktivitet er
kommerciel/erhvervsmæssig. Det skal der også, hvis der opkræves entré, eller
hvis der ikke er tale om foreningen/gruppens kerneaktivitet. Derudover er det
en forudsætning for gratis brug, at foreningen/gruppen er åben for alle eller
en sagligt afgrænset kreds og udøver en aktivitet, som kommunen lovligt kan
varetage/støtte, fx folkeoplysningsaktivitet, frivillige kultur- og
fritidsaktiviteter, eller frivillige aktiviteter i forbindelse med humanitært,
socialt eller sundhedsmæssigt arbejde. Foreninger fra andre kommuner skal
betale leje. Det samme skal virksomheder, professionelle klubber,
privatpersoner mv.
Retligt
grundlag
Kommunen kan jf.
Folkeoplysningsloven stille faciliteter gratis til rådighed for godkendte
folkeoplysende foreninger. Kommunen kan jf. kommunalfuldmagten også låne
faciliteter gratis ud til andre foreninger mv., som kommunen lovligt kan støtte,
dvs. de skal være åbne for alle eller en sagligt afgrænset kreds og udøve en
aktivitet, som kommunen lovligt kan støtte.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan:
a) Vælge en af de
opstillede modeller og sende den i høring i LTE-udvalget og FOU
b) Beslutte, at der
ikke skal foretages ændringer i administrationsgrundlaget.
Vurdering
Administrationen vurderer, at en udvidelse af
administrationsgrundlaget vil gøre det muligt for kommunen gennem anvisning af
lokaler at understøtte et langt bredere udvalg af frivillige aktiviteter end
folkeoplysende foreningsaktiviteter og dermed opmuntre til lokalt engagement.
Kommunen vil desuden komme på linje med de fleste øvrige kommuner, ift. hvem
der udlånes faciliteter til gratis. Endelig vurderes en udvidelse at være i god
tråd med Ejendomsstrategiens mål om optimal udnyttelse af faciliteter (og
ressourcer). Især hvis der er tale om lokaler, der ellers ville stå tomme, og
som alligevel opvarmes og rengøres.
En udvidelse af administrationsgrundlaget kan dog få
betydning for både indtægtsbudgettet på 800.000 kr. og driftsudgifterne (flere
får faciliteter gratis og vil måske derfor bruge dem mere). Fritidsafdelingens
bookingkontor vurderer dog, at konsekvenserne for de eksisterende indtægter ved
fx model B vil være relativt begrænsede, da de fleste af de pågældende typer af
foreninger ikke blev opkrævet for lokalebrug/ikke fik tildelt lokaler i 2016.
Lejeindtægterne i 2016 kom primært fra udstillinger, messer, arrangementer osv.
Det vil derfor være de potentielle fremtidige indtægter, der berøres og ikke de
eksisterende. For eksempel vil kommunen miste 22.500 kr. om året i potentielle
indtægter, hvis Ældre Sagen Skælskør ikke skal betale for deres brug af
Skælskør Skole i 4,5 time om ugen. Men de er ikke tidligere blevet opkrævet for
brugen, og derfor mistes der ikke eksisterende indtægter. Det samme vil gøre
sig gældende for andre typer af foreninger.
Bookingafdelingen vurderer, at en udvidelse af
administrationsgrundlaget vil føre til lidt øget brug af lokalerne, men at det
ikke vil få stor betydning for driftsudgifterne, da der i de fleste tilfælde
vil være tale om lokaler, som alligevel bruges af andre i løbet af dagen og
således i forvejen skal opvarmes, rengøres mv. Derudover vil der være tale om
udlån af lokaler i det omfang, det er muligt. Der kan derfor siges nej eller
anvises et mere hensigtsmæssigt lokale.
Administrationen anbefaler
derfor, at der foretages en udvidelse af administrationsgrundlaget på grundlag
af Model B, da denne model dels åbner op for, at en række andre typer af
foreninger end folkeoplysende kan låne kommunens faciliteter gratis og samtidig
er mindre administrationstung end fx Model C. Det bør indbygges i modellen, at
foreningen/gruppen skal leve op til bestemte kriterier, før lånet kan finde
sted.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
En udvidelse af administrationsgrundlaget påvirker som nævnt
ovenfor de potentielle lejeindtægter samt kan øge driftsudgifterne. Midlerne
hertil kan fx findes i Folkeoplysningsudvalgets puljer eller
puljerne på fritidsområdet, fx Idræts- og Fritidspuljen.
Konsekvenser
for andre udvalg
Den evt. valgte model bør sendes i høring i LTE-udvalget, da
en udvidelse kan medføre højere driftsudgifter. Derudover skal
Folkeoplysningsudvalget jf. kompetenceplanen høres, da ændringen vedrører
lokaleanvisning/retningslinjer for fritidsområdet.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.
at Udvalget vælger Model B og sender denne i høring i LTE-udvalget samt i
FOU.
Beslutning i Kultur-,
Fritids- og Turismeudvalget den 6. juni 2017:
Fraværende:
ingen
Godkendt.
Genoptagelse af sag
Den af KFT-udvalget valgte Model B har været i høring i
henholdsvis Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget og
Folkeoplysningsudvalget.
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget godkendte den
7/8 2017 modellen uden bemærkninger.
Folkeoplysningsudvalget drøftede modellen på mødet den 21/8
og pointerede, ”at det er vigtigt, at lokaler og anlæg som udgangspunkt
anvises først til de folkeoplysende foreninger inden anvisning til andre brugere”.
Dette ønske var i forvejen indarbejdet i Model B.
På baggrund af de modtagne høringssvar, der viser
tilslutning til den valgte Model B, anbefaler administrationen, at udvalget
vedtager modellen, og at denne træder i kraft med umiddelbar virkning. Retningslinjerne
for henholdsvis udlån og udleje af faciliteter vil snarest blive revideret i
overensstemmelse med den valgte model.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
2.
at Udvalget vedtager en udvidelse af administrationsgrundlaget på baggrund
af Model B, og at ændringen træder i kraft med umiddelbar virkning.
Beslutning i Kultur-,
Fritids- og Turismeudvalget den 4. september 2017:
Fraværende:
ingen
Godkendt.