Kultur- og Fritidsudvalget (2018-2021) – Referat – 4. september 2018



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-89787               Dok.nr.: 330-2018-43731                                            Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Dagsordenen godkendes
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 4. september 2018:
Fraværende:  Anders Nielsen (A), Ebbe Jens Ahlgren (V)
Godkendt.

2. Orientering fra udvalget samt inspirationsopsamling fra konferencer mv. (O)

2.     Orientering fra udvalget samt inspirationsopsamling fra konferencer mv. (O)

Sagsnr.: 330-2017-89794               Dok.nr.: 330-2018-43754                                            Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Orientering fra formanden og udvalgets øvrige medlemmer samt inspirationsopsamling fra deltagelse i konferencer mv.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 4. september 2018:
Fraværende:  Anders Nielsen (A), Ebbe Jens Ahlgren (V)
Til efterretning.
Troels Brandt og Britta Huntley deltog i VK Vestsjællands netværksmøde den 3. september 2018.
Troels Brandt har deltaget i Kulturmøde Mors og deltog i spændende drøftelser om at bruge kulturen som et vækstpotentiale.
Jørgen Andersen og Britta Huntley har været på besøg i Slagelse Tennisklub, herunder fik rundvisning i Slagelse Tenniscenter.
Orientering om udvalgets besøg på Omø, se også punkt 3 "Centrets orientering til udvalget".

3. Centerets orientering til Udvalget (O)

3.     Centerets orientering til Udvalget (O)

Sagsnr.: 330-2017-89818               Dok.nr.: 330-2018-43778                                            Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Udvalget informeres hermed om alle puljer på kultur- og fritidsområdet. Bilagene over forbrug på de konkrete puljer er ajourført op til deadline for udsendelse af dagsorden.
KULTUR:
Pulje
Forbrug
Restbudget
Puljen til kulturelle formål
2.286.056
2.090.433
195.623
FRITID:
 
 
 
Idræts- og Fritidspuljen
682.684
476.950
205.734
Markedsføringspuljen
1.022.065
920.065
102.065
Puljen til selvorganiserede
154.385
46.841
107.544
Gadeidrætspuljen
74.278
39.311
34.967
Udviklingspuljen (FOU)
102.324
52.000
50.324
Kulturområdet:
Slagelse Festuge 2018
Festugen anslår, at 42.400 mennesker sammenlagt besøgte festugen i løbet af ugen fra lørdag d. 23. til lørdag d. 30 juni. Dermed sætter festugen i år deltagerrekord.
Slagelse Festuge modtog 125.000 kr. i aktivitetstilskud fra Puljen til kulturelle formål og 100.000 fra Turismepuljen i 2018.
Keramikfestival 2018
Arrangørerne anslår at op mod 10.000 gæster i år besøgte keramikfestivalen, der løb af stablen d. 11. juli.
Mange af festivalens gæster kommer langvejs fra og får igennem festivalen et godt indtryk af kommunen.
Kunstnerlavet KIT har modtaget 30.000 kr. fra Puljen til kulturelle formål og 10.000 kr. fra Turismepuljen til Keramikfestivalen i Skælskør i 2018.
Derudover modtog Guldagergaard 50.000 kr. fra Puljen til kulturelle formål til Ny International Keramikfestival og Keramisk Folkemøde, der etablerede udstillinger, der også indgik i Keramikfestivalens program.
Der foreligger endnu ikke besøgstal fra Maritime Kulturdage, som netop har været afholdt.
Omø Forsamlingshus
I forlængelse af udvalgets besøg på Omø går administrationen i dialog med Omø Forsamlingshus og brugerne af huset om en samarbejdsaftale. Formålet er at forenkle administrationen for brugerne i forhold til kommunalt tilskud til udgifter ved leje af huset samt medvirke til at udvide og udvikle aktiviteterne i huset.
Ny Trelleborg:
Ministerbesøg:
Den 13. august var kulturministeren med følge af Slots- og Kulturstyrelsen på tur på Sjælland. Ud af 5 destinationer besøgte de to i Slagelse Kommune: Gerlev Legepark og Vikingeborgen Trelleborg. Ministeren udviste stor interesse for Trelleborg – særligt for de aktiviteter og værksteder, som de frivillige fremviste.
Fritidsområdet:
Stort internationalt mesterskab i Motocross i Slots Bjergby
Den 22.-23. september 2018 afholdes det store internationale mesterskab Sidecarcross/Quad Cross of Nations på MX-banen i Slots Bjergby. Arrangementet er støttet af Slagelse Kommune og for første gang i samarbejde med Sport Event Danmark. Den store event forventes at kunne tiltrække over 5.000 deltagere og publikummer fra mere end 20 nationer. Visit Vestsjælland bakker op om eventen.
Kamp og leg i skole og dagtilbud
Center for Skole, Center for Børn og Familie samt Center for Kultur, Fritid og Borgerservice har i samarbejde med Gerlev Idrætshøjskole modtaget støtte på 99.230 kr. fra FFD’s Folkeoplysningspulje til et Åben Skole og Åben Dagtilbud projekt kaldet ”Kamp og leg i en kropsforskrækket kultur”. I perioden fra oktober 2018 til februar 2019 vil hhv. Hashøjskolen, dagtilbuddet Slottet i Slots Bjergby, Skælskør Skole og dagtilbuddet Møllebakken i Skælskør få besøg af Gerlev IH, som skal undervise i kamp og leg. Projektet har dels til formål at øge motorikken, glæden og det sociale fællesskab blandt børnene og ligeledes at kompetenceudvikle lærere og pædagoger.
Gadeidrætsevent på Fodsporet – ”Fodsporet on Wheels”
Lørdag den 25. august afholdt Dream On og Slagelse In-Line Klub eventen ”Fodsporet on Wheels”, hvor borgere på hjul i alle aldre mødte op. Det var muligt at deltage i kvart-, halv- og helmaraton på skateboard, longboard, løbehjul, rulleskøjter, kørestol og rulleski. Eventen blev besøgt af ca. 100 mennesker fra lokalområdet, Odense og København og er et godt eksempel på, hvad der kan opstå, når selvorganiserede og foreninger arbejder sammen.
Gå-fællesskabet ”PowerWalk” har fuld fart på
En selvorganiseret ildsjæl tog i 2016 initiativet til at starte et powerwalk gå-fællesskab i Slagelse. Det er dog først i foråret/sommeren 2018, at der for alvor er kommet gang i fællesskabet. Fællesskabet kommunikerer primært i en gruppe på Facebook, hvor de lige nu er i alt 185 medlemmer. Gruppen går fast hver mandag, onsdag og fredag, og både mænd og kvinder kommer med ønsket om fx at tabe sig, at motionere, at møde nye mennesker mv. Fritidsafdelingen arbejder på at finde et mødested, hvor gruppen kan dyrke det sociale.
Infomøde om puljer for Frivilligcentret og dets medlemsforeninger
I samarbejde med Frivilligcenter Slagelse afholder Fritidsafdelingen en infoaften om Fritidsafdelingens puljemuligheder, herunder særligt Puljen til selvorganiserede og Gadeidrætspuljen. Infoaftenen har til formål at sprede budskabet om puljerne samt at få flere fællesskaber og sociale foreninger til at tænke i samt prioritere bevægelsesindsatser. Ved at nye målgrupper får øjnene op for puljemulighederne øger vi forudsætningerne for at nå de idrætspolitiske visioner om flere aktive borgere.
Studystart Slagelse
Den 12. september fra kl. 12-15 afholder Slagelse Kommune studiestartseventen ”Study Start Slagelse” for at byde nye såvel som gamle studerende velkommen til kommunen. I forbindelse med eventen skal de studerende gå i optog gennem Slagelse for at se de mange muligheder, hvorefter arrangementet ender på Nytorv med en række aktiviteter. Her er bl.a. Volleyklubben Vestsjælland, AK Atlas, Slagelse Basketball Klub, Slagelse Tennisklub samt Gerlev Legepark med til at skabe sociale og idrætslige aktiviteter.
Slagelse Talent & Elite:
Succesfuld studiestart med mange elever på ordningen. Med de 75 elever i idrætstalentklasserne får over 150 unge nu chancen for at nå deres mål både inden for uddannelse og sport.
Succesfuldt Åben Skole Partnerskab med Slagelse Tennisklub
I foråret 2018 blev der indgået et Åben Skole Partnerskab med Slagelse Tennisklub. Inden sommerferien nåede klubben bl.a. at afvikle forløb med Antvorskov Skole. I forbindelse med forløbet udtalte en af eleverne: ”Kan vi ikke bare tage vores madpakker med i tennishallen, så vi har mere tid til at spille?”. Alt i alt har klubben kun fået positiv feedback fra elever og lærere, og dette viser sig også i en øget medlemstilgang for de pågældende årgange. I august er klubben igen klar på at afvikle flere partnerskabsforløb med fokus på tennis.
Fælles Om Fritiden-Forældreforum:
Projekt Fælles om Fritiden er et samarbejde mellem Sammenslutningen af Unge Handicappede og Fritidsafdelingen, der arbejder på at flere børn og unge med særlige behov, fx et handicap, en kronisk sygdom eller en diagnose, inkluderes i forenings- og fritidslivet. D. 4. september afholdes der et Fælles om Fritiden-Forældreforum på Storebæltskolen, hvor forældre til børn med særlige behov kan møde lokale foreninger og fritidstilbud, høre om deres aktiviteter, og hvordan de rummer børn med særlige behov. Derudover kan forældrene møde to unge, som selv har et handicap, og som fortæller om, hvad det har betydet for dem at gå til en fritidsaktivitet.
HEL Fritid – en ny sæson begynder:
Den nye sæson i foreningslivet står for døren, og flere børn og unge er allerede blevet henvist til HEL Fritid, da de har brug for fritidsvejledning og økonomisk støtte til at begynde til en fritidsaktivitet. På nuværende tidspunkt er 26 forløb i gang, og hver uge bliver nye forløb med familier igangsat. Foreningerne er generelt gode til at tage imod børn og unge fra HEL Fritid, og de vil meget gerne hjælpe til, at disse børn og unge kommer godt ind i foreningslivet. En orienteringssag om antal af forløb og fastholdelsen i 2018 i HEL Fritid forventes i starten af 2019.
Strandfestival 2018 – stor succes:
Den 3.-5. august blev kommunens første strandfestival afviklet. Det var en stor succes med mange gode tilkendegivelser. Der udarbejdes en evaluering med aktørerne primo september. Næste år afholdes strandfestivalen i weekenden 2-4. august. Stor tak til udvalget for støtten.
2. sæson for Floorball for Kræftramte mænd
Den 3. september starter 2. sæson af Floorball for Kræftramte mænd op.
Holdet har en grundstamme af ca. 12 mænd med til- og frameldinger afhængigt af den enkelte mands behandlingsforløb. Initiativtagerne håber, at flere mænd får øjnene op for det fantastiske fællesskab, de har, i den kommende sæson.
Den 28. september kan holdet se frem til at deltage i et live show hos TV Øst i forbindelse med holdets nominering til Fantastiske Fællesskaber.
Floorball i udvikling
Floorball er en idræt i stor vækst, og med 4 foreninger, der tilbyder floorball, er aktiviteten repræsenteret mange steder i kommunen. Med støtte fra Fritidsafdelingen er alle foreningerne gået sammen om et udviklingsforløb med DGI Floorball og Floorball Danmark med det formål at knytte foreninger mere sammen og få flere til at være aktive i sporten.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 4. september 2018:
Fraværende:  Anders Nielsen (A), Ebbe Jens Ahlgren (V)
Til efterretning.
Centerchefen orienterede om møde i Kulturregionen 3. september 2018.
Udvalget ønsker, at årshjulet bliver opdateret med møder og konferencer i 2019.

4. Anlægsregnskaber, Fritid (B)

4.     Anlægsregnskaber, Fritid (B)

Sagsnr.: 330-2018-4356                 Dok.nr.: 330-2018-31297                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal over for Byrådet anbefale, at anlægsregnskaber for projekter på Fritidsområdet godkendes, og at det samlede merforbrug dækkes af Fritid, Idrætsfaciliteter.
Baggrund
For anlægsprojekter, hvor bruttoudgiften er 2 mio. kr. eller mere, skal der udfærdiges særskilt anlægsregnskab. Regnskaberne er vedhæftet som bilag.
Anlægsregnskaber skal ledsages af en regnskabsforklaring og forelægges Byrådet til godkendelse.
Projekt
Anlægsbevilling
Regnskab
Difference
Sportscollege
24.750
24.897
-147
Sportscollege, træningsfaciliteter
750
739
11
Difference, merforbrug
 
 
-136
Beløb er i 1.000 kr.
Merforbruget foreslås finansieret via midler til Idrætsfaciliteter på Fritidsområdet.
Sportscollege
Sportscollege er opført i samarbejde med Slagelse Boligselskab. Sportscollege rummer 73 enkelt- og dobbeltværelser forbeholdt studerende - med tilhørende fællesfaciliteter; bl.a. vaskeri og fællesrum.
Derudover rummer bygningen faciliteter, der benyttes af foreninger samt sportsfolk under projektet Slagelse Talent og Elite: Træningsfaciliteter, lektiecafé, mødelokaler og undervisningslokaler samt kontorer og omklædningsfaciliteter.
Projektet er blevet dyrere end forventet, da alle udgifter til opførelse af Sportscollege blev fordelt mellem Slagelse Kommune og Slagelse Boligselskab efter en aftalt fordelingsnøgle, og der var væsentlige uforudsete ekstraudgifter til fundering og jordarbejder. Forslag om overførsel af 100.000 kr. fra driftsmidler på Fritidsområdet til anlægsprojektet i projektets første år blev ikke godkendt politisk.
Merforbruget foreslås dækket af midlerne til Idrætsfaciliteter på Fritidsområdet.
Retligt grundlag
Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn i Slagelse Kommune foreskriver, at der skal aflægges anlægsregnskab. Anlægsregnskaber over 2 mio. kr. skal godkendes af Byrådet.
Handlemuligheder
Det kan besluttes, at
a. merforbruget finansieres af Fritid, Idrætsfaciliteter, eller
b. merforbruget finansieres af andre midler
Vurdering
Administrationen anbefaler, at anlægsregnskaberne godkendes, samt at merforbruget finansieres af Fritid - idrætsfaciliteter.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Jf. Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn i Slagelse Kommune skal overskridelse af en anlægsbevilling finansieres inden for fagudvalgets egen budgetramme (løn samt øvrige driftsudgifter/-indtægter), mens en mindreudgift skal tilføres kassen.
I denne sag anbefales det, at merforbruget finansieres af Fritid: Idrætsfaciliteter.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Anlæg, 031670
05.1
-11
 
 
 
Anlæg, 031770
05.1
147
 
 
 
Drift, Fritid, 031005
05.1
-136
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget indstiller til Byrådet, at anlægsregnskaberne godkendes.
2.    at Kultur- og Fritidsudvalget indstiller til Byrådet, at merforbruget på 136.000 kr. finansieres af Fritid: Idrætsfaciliteter.
3.    at Sagen sendes videre til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 4. september 2018:
Fraværende:  Anders Nielsen (A), Ebbe Jens Ahlgren (V)
At 1: Anbefales til Byrådet.
At 2: Anbefales til Byrådet.
At 3: Godkendt.

5. Anlægsregnskaber, Kultur (B)

5.     Anlægsregnskaber, Kultur (B)

Sagsnr.: 330-2018-4356                 Dok.nr.: 330-2018-409776                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal over for Byrådet anbefale, at anlægsregnskaber for projekter på Kulturområdet godkendes, og at mindreforbruget overføres til driftsmidler.
Baggrund
For anlægsprojekter, hvor bruttoudgiften er 2 mio. kr. eller mere, skal der udfærdiges særskilt anlægsregnskab. Anlægsregnskaber skal ledsages af en regnskabsforklaring og forelægges Byrådet til godkendelse.
På Kultur- og Fritidsområdet er følgende projekter afsluttet inden for den seneste tid – regnskaberne fremgår af de vedhæftede bilag:
Projekt
Anlægsbevilling
Regnskab
Difference
Fæstningen/Kabeldepotet
2.692
2.694
-2
Slagelse Teater, ombygning
Finansieret af kassen i 2008-09
27.063
27.954
3
 
-891
Puljen til Dansk Kulturarv
6.058
5.987
72
Difference, mindreforbrug
 
 
73
Beløb er i 1.000 kr.
Fæstningen/Kabeldepotet
Midlerne er disponeret ad flere omgange til: Indretning af Kabeldepotet i 2011, efterfølgende stormflodssikring af Kabeldepotet og renovering af Chr. IVs Kornmagasinbygning – skodder og gavl. I 2014 er resterende midler disponeret til Fæstningsprojektet Fortælling-Formidling-Forbedring og til yderligere renovering af Kabeldepotet.
Slagelse Teater, ombygning
Slagelse Teater er renoveret og udbygget ad to omgange med bl.a. ny, større scene med tilhørende teknisk udstyr, orkestergrav, renoveret teatersal samt øvrige publikumsfaciliteter, renoverede faciliteter for skuespillere samt ny facade og bedre handicapforhold.
Puljen til Dansk Kulturarv
I løbet af de tre år er følgende vedligehold og projekter udført: Flakkebjerg Skolemuseum, Bomhuset, Isbådsmuseet/Revhuset, Havnemesterboligen på Korsør Fæstning, Fæstningstårnet, Fæstningsprojektet Fortælling-Formidling-Forbedring, Digitalisering af kulturarv, Antvorskov Klosterruin, Renovering af Kongegaarden, Skt. Michael og Dragen, Vandbæreren og Skiltning af kulturarv.
Mindreforbruget ønskes overført til driftsmidler til Dansk Kulturarv på Kulturområdet, da puljen er ændret fra anlæg til drift. Udvalget har i årene 2013-2015 rådet over en pulje på ca. 2 mio. kr. årligt til Dansk Kulturarv. Midlerne er efterfølgende overført til driftsmidler, dog således at der ikke har været afsat budget i 2016.
Retligt grundlag
Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn i Slagelse Kommune foreskriver, at der skal aflægges anlægsregnskab. Anlægsregnskaber over 2 mio. kr. skal godkendes af Byrådet.
Handlemuligheder
Det kan besluttes, at
a. mindreforbruget overføres til driftsmidler, eller
b. det samlede mindreforbrug lægges i Kassen.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at anlægsregnskaberne godkendes, samt at mindreforbrug overføres til driftsmidler til Dansk Kulturarv.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Jf. Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn i Slagelse Kommune skal overskridelse af en anlægsbevilling finansieres inden for fagudvalgets egen budgetramme (løn samt øvrige driftsudgifter/-indtægter), mens en mindreudgift skal tilføres kassen.
I denne sag anbefales det, at mindreforbruget overføres til driftsmidler til Dansk Kulturarv.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Anlæg, 364600
05.1
2
 
 
 
Anlæg, 364685
05.1
-72
 
 
 
Anlæg, 362510
05.1
-3
 
 
 
Drift, Kultur, 364017
05.1
73
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget indstiller til Byrådet, at anlægsregnskaberne godkendes.
2.    at Kultur- og Fritidsudvalget indstiller til Byrådet, at de 73.000 kr. i mindreforbrug overføres til driftsmidler til Dansk Kulturarv
3.    at Sagen sendes videre til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 4. september 2018:
Fraværende:  Anders Nielsen (A), Ebbe Jens Ahlgren (V)
At 1: Anbefales til Byrådet.
At 2: Anbefales til Byrådet.
At 3: Godkendt.

6. Delanlægsregnskab - Ny Trelleborg (B)

6.     Delanlægsregnskab - Ny Trelleborg (B)

Sagsnr.: 330-2018-34408               Dok.nr.: 330-2018-323133                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal over for Byrådet anbefale, at delanlægsregnskabet for projekt Ny Trelleborg godkendes.
Baggrund
For anlægsprojekter, hvor bruttoudgiften er 2 mio. kr. eller mere, skal der udfærdiges særskilt anlægsregnskab, der skal forelægges Byrådet til godkendelse. Projektet Ny Trelleborg strækker sig over en årrække og forventes afsluttet i 2021. Der aflægges i denne sag delregnskab for perioden 2012-17, hvor der er et mindreforbrug på 2,1 mio. kr. Mindreforbruget er overført til 2018. Det samlede anlægsregnskab er specificeret i bilag 1.
I 2012 blev Trelleborg-sekretariatet etableret med fokus på udarbejdelse af projektforslag, arkitektkonkurrence, fundraising m.m. i forhold til at rejse kapital til udvikling af nye formidlings- og oplevelsesmuligheder på Vikingeborgen Trelleborg.
I den sidste del af projektet er fondsstrategien rettet mod formidling og inddragelse af udearealerne med udgangspunkt i en udbygning af det eksisterende museum samt et helt nyt formidlingskoncept, der binder ude- og indearealer sammen i en fælles fortælling om vikingetiden.
Retligt grundlag
Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn i Slagelse Kommune foreskriver, at der skal aflægges anlægsregnskab. Anlægsregnskaber over 2 mio. kr. skal godkendes af Byrådet.
Handlemuligheder
Ingen handlemuligheder.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at delanlægsregnskabet for projektet godkendes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Byrådet har oprindeligt afsat 25 mio. kr. til projektet. I 2013 blev det besluttet at anvende 1,4 mio. kr. heraf til kloakering på Vikingeborgen Trelleborg.
Udgifterne til projektet i perioden 2012-17 udgør 13,2 mio. kr.
Til den sidste del af projektet udgør rådighedsbeløbet således 10,4 mio. kr., hvoraf der aktuelt er givet anlægsbevilling på 2,6 mio. kr.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget indstiller til Byrådet, at delanlægsregnskabet godkendes
2.    at Sagen sendes videre til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 4. september 2018:
Fraværende:  Anders Nielsen (A), Ebbe Jens Ahlgren (V)
At 1: Anbefales til Byrådets godkendelse.
At 2: Godkendt.

7. Spejdernes Lejr 2022 til Slagelse Kommune (B)

7.     Spejdernes Lejr 2022 til Slagelse Kommune (B)

Sagsnr.: 330-2018-51073               Dok.nr.: 330-2018-430697                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte, om det overfor Økonomiudvalget og Byrådet vil anbefale en principbeslutning, om der skal arbejdes videre på at ansøge om værtskabet for Spejdernes Lejr 2022 herunder proces, beliggenhed og økonomi for dette.
Baggrund
Børne- og Ungdomsorganisationernes Samråd – Slagelse (BUS) kontaktede i efteråret 2018 borgmester og administration for en drøftelse af ansøgning om værtskab for Spejdernes Lejr 2022.
Kendskab til Slagelse kommune
Afholdelsen af sådan en stor event vil betyde et øget kendskab til Slagelse Kommune. I 2012 deltog 37.300 spejdere, og der var nye besøgende på 26.400 i Holstebro. I 2017 var Sønderborg Kommune vært, og 37.000 spejdere deltog, mens 68.000 var nye besøgende i Sønderborg.
Afholdelse af Spejdernes Lejr 2022 vil være en platform for profilering og markedsføring af kommunen samt en mulighed for at anvende lejren til nye samarbejder lokalt og med spejdere, lokal omsætning, erhvervssamarbejde etc.
Lejren gav omsætning, også for erhvervslivet
Det vurderes, at den økonomiske værdi af medieomtale androg 11 mio. kr. i Holstebro i 2012 og 26 mio. kr. i 2017 i Sønderborg.
Hvad angår den øgede omsætning blev den i 2012 anslået til 40 mio. kr. i Holstebro og 44 mio. kr. i 2017 i Sønderborg.
På selve Spejdernes Lejr var omsætningen fra deltagere og gæster godt 47 mio. kr. Epinions beregning omfatter alene personer, der var bosat uden for Sønderborg Kommune, som ellers ikke ville have brugt penge i området, hvilket skønnes at være 35.400 af de ca. 37.000 lejrdeltagere og ca. 40.400 ud af anslået knap 68.000 var gæster.
Af lejrens tilrejsende gæster var det 37%, som overnattede i området, hvilket blev opgjort til ca. 15.000 overnatninger.
En del af forbruget skete i lejrens egne butikker. Det anslås at være ca. 22 mio. kr., hvorefter omsætningen uden for lejren lå på ca. 25 mio. kr. Desuden indkøbte Spejdernes lejrorganisation for 5,5 mio. kr. i Sønderborg Kommune, mens kommunens egen lejrorganisation sendte ca. 13,2 mio. kr. i omløb i kommunen. Det gav en samlet direkte omsætning i kommunen på knap 44 mio. kr.
Samarbejdet med spejderne
Administrationen i Kultur og Fritid har haft kontakt til Børne- og Ungdomsorganisationernes Samråd i Slagelse (BUS), der tilkendegiver, at spejderne i Slagelse Kommune vil bakke 100% op om at få Spejdernes Lejr 2022 til kommunen. BUS tilkendegiver endvidere, at såfremt kommunen ønsker at arbejde videre med udbudsmaterialet, vil de gerne deltage i den videre proces omkring ansøgningen.
Organisationen Spejdernes Lejr har tidligere udgivet et udbudsmateriale, efter hvilket Slagelse Kommune vil ansøge om værtskabet. (Bilag vedlagt)
Proces
Såfremt Byrådet ønsker, at Slagelse Kommune skal arbejde videre og byde ind på værtskabet, er der behov for en hurtig proces, der:
· Skaber grundlag for udformning af en ansøgning til Spejdernes Lejr 2022 og
· Beskrivelse af konsekvenserne ved Slagelse Kommunes værtskab for Spejdernes Lejr 2022.
Til dette arbejde foreslås nedsat en arbejdsgruppe bestående af repræsentanter fra:
· Børne- og Ungdomsorganisationernes Samråd i Slagelse (BUS)
· Kommunale Ejendomme
· Miljø, Plan og Teknik
· Kultur, Fritid og Borgerservice (tovholder)
Derudover skal det afsøges, om der er mulighed for samarbejde med andre kommuner, hvad angår overnatninger fx hoteller, camping, sommerhuse m.v.
Det skal endvidere undersøges, på hvilken måde faciliteterne kan anvendes før og efter spejderlejren for fuld udnyttelse af de anlagte arealer.
Administrationen er bekendt med, at spejderne i Hedelandet (Roskilde, Greve og Høje Taastrup Kommuner) agter at ansøge om værtskabet.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a) Anbefale overfor Økonomiudvalget og Byrådet, at der træffes principbeslutning om at fortsætte arbejdet, mhp. at der udarbejdes en ansøgning om værtskab for Spejdernes Lejr 2022.
b) Anbefale Økonomiudvalget og Byrådet, at der ikke træffes principbeslutning, og at der dermed ikke arbejdes videre mhp. at ansøge om værtskab for Spejdernes Lejr 2022.
Vurdering
Såfremt der træffes principbeslutning om at søge om værtskab, vil administrationen i samarbejde med Center for Miljø, Plan og Teknik afsøge mulige geografiske områder i kommunen, hvor der vil være synergiforhold i at anlægge en spejderlejr, der samtidig kan anvendes før og efter lejren, hvad angår eksisterende eller evt. køb af jord, der anlægges med vejføring, kloakering, strømforsyning m.v. for senere at blive anvendt til boligbyggeri eller erhvervsområde.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
De økonomiske konsekvenser for kommunen kendes endnu ikke endegyldigt. I Holstebro Kommune udgjorde udgiften 32 mio. kr. og i Sønderborg Kommune udgjorde udgiften 37 mio. kr.
Udgiften for Slagelse Kommune vil afhænge af, hvilke eksisterende arealer og faciliteter der findes egnet til formålet, samt hvor mange faciliteter der evt. skal anlægges. Mængden af frivilligt arbejde samt erhvervslivets involvering vil endvidere være med til at påvirke udgiften for kommunen.
I oplægget fra BUS vurderes det, at der skal afsættes det, der svarer til ½ årsværk indtil tilbudsgivningen. Der skal endvidere i projektperioden ske aflønning af kommunalt sekretariat, forsyning og transport fra lejr til aktiviteter i området. Forudsætningen vurderes samlet 42 mio. kr.
Økonomisk tidsplan:
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2019
2020
2021
2022
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
2.000
10.000
15.000
15.000
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
1.04
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
En event af denne størrelse vil få stor indflydelse på øvrige politiske udvalg og centre, da det kræver og forudsætter en stor involvering fra ledere og medarbejdere i øvrige centre og dermed en politisk prioritering af budget og personalemæssige ressourcer.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Kultur- og Fritidsudvalget beslutter, om udvalget overfor Økonomiudvalget og Byrådet vil anbefale en principbeslutning, om der skal arbejdes videre med en ansøgning om værtskab for Spejdernes Lejr 2022.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 4. september 2018:
Fraværende:  Anders Nielsen (A), Ebbe Jens Ahlgren (V)
Inden beslutning rekvireres en ekstern vurdering af den markedsføringsmæssige værdi ved afholdelse af Spejdernes Lejr 2022. Tillige foretages en afdækning af mulige områder, hvor der er 200 ha frit areal.
Sagen udsat til næste møde.

8. Ny skatepark i Korsør (B)

8.     Ny skatepark i Korsør (B)

Sagsnr.: 330-2017-89865               Dok.nr.: 330-2018-440459                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte, om der skal reserveres 666.666 kr. af midlerne fra Fritidsafdelingens facilitetsbudget for 2019 til at lave en ny skatepark i Korsør under forudsætning af, at den resterende økonomi indhentes via eksterne finansieringsmuligheder.
Baggrund
I år 2005-2006 blev der etableret en skatepark i Korsør ved krydset mellem Tårnborgvej og Kongebroen. I dag er parkens asfalt så nedslidt og ødelagt, at den er utryg at bevæge sig på. På baggrund heraf tog en lokal ildsjæl i foråret 2017 initiativ til at starte projekt ”Korsør Ny Skatepark”. Ønsket om et nyt anlæg er sidenhen vokset, og det samme er gruppen af frivillige ildsjæle.
I februar 2018 blev Facebookgruppen ”Korsør ny skatepark” oprettet, og inden for kort tid havde gruppen op mod 500 medlemmer. I dag er gruppen på 1.000 medlemmer. Gruppen vidner om lokalt initiativ samt stærk, frivillig opbakning og et behov for en ny skatepark. Fritidsafdelingen er gået i dialog med de frivillige fra Korsør om at etablere en ny skatepark. Parken skal henvende sig til børn, unge, ældre, familier og handicappede lige fra begynder- til ekspertniveau. Anlægget skal anvendes til aktiviteter på hjul, herunder skateboard, løbehjul, strider, rulleskøjter, BMX og kørestol. Ud over at anlægget skal danne aktivitetsramme for særligt selvorganiserede, så skal parken også være en facilitet og et aktivitetstilbud for omkringliggende børnehaver, skoler, ungdomsskoler og juniorklubber (se bilag 1 for uddybende projektmateriale).
I Slagelse Kommune findes der ikke mange udendørs muligheder for udøvelse af aktiviteter på hjul. Derfor vil en ny skatepark i Korsør være en attraktion for brugere fra hele kommunen. Det er særligt for gadeidrætsudøvere, at man rejser for at mødes på interessante faciliteter eller ”spots” i det offentlige rum. Lokalt sås dette bl.a. ved streeteventen på Solens Plads i Korsør i maj 2018, hvor der fx kom skatere og løbehjulskørere fra Slagelse og Høng. Med en ny skatepark er der potentiale for at tiltrække gadeidrætsudøvere på hjul fra hele Danmark, og parken vil i kraft heraf placere kommunen på gadeidrætslandkortet.
I Slagelse Kommunes idrætspolitik er det et prioriteret område at skabe idræt og bevægelse for alle samt skabe rammer og arenaer for idrætten, herunder at styrke rammerne for selvorganiserede udøvere. Kommunens prioritering af selvorganiseret idræt og gadeidræt understøttes af Idrættens Analyseinstituts seneste undersøgelse af danskernes sports- og motionsvaner fra 2016, hvor det fremgår, at aktiviteter på hjul, særligt løbehjul, er den fjerde mest populære aktivitet for børn og unge.
I Korsør vil den nye skatepark skulle anlægges på samme område som den nuværende parkmed henblik på at mindske anlægsomkostninger (se skitse på bilag 1, side 7-15). På baggrund af rådgivning fra skate-faglige eksperter samt skateparker i samme størrelsesorden andre steder i Danmark (se bilag 1, side 16-20), er anlægssummen estimeret til at være 2. mio. kr.
Det er set ved anlæg af andre skateparker, som fx skateparken i Biersted (se bilag 1, side 16), at parker er blevet til i samarbejde på tværs af kommune, frivillige, fonde og erhvervsdrivende. Det er sådan en model, som administrationen i samarbejde med initiativgruppen arbejder hen imod med Korsør Skatepark. For at kunne realisere drømmen om en ny skatepark er der behov for et mandat fra kommunen, som sikrer opbakning og medfinansiering på 1/3 af den estimerede anlægssum. Mandatet er en forudsætning for, at de frivillige kræfter fra Korsør i samarbejde med administrationen kan påbegynde fundraising-processen med fokus på at indhente 2/3 af midlerne.
På baggrund heraf skal Kultur- og Fritidsudvalget beslutte, om de vil reservere 666.666 kr. til en ny skatepark. Anlæg af parken effektueres kun under forudsætning af, at de resterende 2/3 af anlægssummen indhentes via eksterne finansieringsmuligheder.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten giver hjemmel til drift, vedligehold og udvikling af idrætsfaciliteter.
Handlemuligheder
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice ser følgende handlemuligheder:
a) Beslutte at reservere 666.666 kr. fra Fritidsafdelingens facilitetsbudget for 2019 til en ny skatepark i Korsør.
b) Beslutte at forkaste forslaget.
Vurdering
På baggrund af det stærke, frivillige initiativ og engagement i forhold til skateparken er det administrationens vurdering, at en ny skatepark i Korsør vil være attraktiv for børn, unge og voksne. Set i forhold til idrætspolitikken vil en ny skatepark både bidrage til et løft af facilitetsområdet og udviklingen af rammer og muligheder for udøvelse af breddeidrætsaktiviteter på hjul. Da parken særligt henvender sig til den selvorganiserede målgruppe, som ellers kan være vanskelige at nå, er det administrationens vurdering, at en ny skatepark kan bidrage til, at kommunen når den idrætspolitiske vision.
Da der er en stærk frivilliggruppe, som allerede har og fortsat vil bidrage til arbejdet frem mod en ny skatepark, vurderer administrationen, at et mandat fra kommunen i form af reservation af 666.666 kr. vil skabe gode forudsætninger for, at de resterende midler kan indhentes via eksterne muligheder. Ud fra et fremadrettet perspektiv vil projektet skulle i udbud, hvorefter totalentreprisen udbydes, og projektet forventeligt igangsættes i 2019.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
o Færre frie midler på facilitetsområdet til udbedring og udvikling af andre områder i 2019.
o Andre, mindre renoverings- og udbedringsprojekter skubbes til 2020.
o Når den eksterne finansiering er på plads (forventet i foråret 2019), vil de reserverede driftsmidler skulle gøres til anlægsmidler.
Konsekvenser for andre udvalg
Daglig drift kan indeholdes i rammeaftalen med Entreprenørservice.
Indstilling
Centerchef for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget beslutter at afsætte 666.666 kr. af facilitetsbudgettet for 2019 til en ny skatepark i Korsør under forudsætning af, at resterende anlægsmidler finansieres eksternt.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 4. september 2018:
Fraværende:  Anders Nielsen (A), Ebbe Jens Ahlgren (V)
At 1: Godkendt.

9. Dalmosehallen - etablering af nyt varmeanlæg (B)

9.     Dalmosehallen - etablering af nyt varmeanlæg (B)

Sagsnr.: 330-2018-39435               Dok.nr.: 330-2018-431731                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte, om det vil imødekomme ansøgning fra Den selvejende institution Dalmosehallen om tilskud på 260.748 kr. / 382.062 kr. inkl. moms fra Idræts- og Fritidspuljen til renovering eller udskiftning af varmeanlæg.
Baggrund
Den selvejende institution Dalmosehallen ønsker tilskud til et nyt varmeanlæg.
Hallen oplyser i sin ansøgning, at det nuværende varmeanlæg er slidt og sidst repareret med brugte dele. Desuden er udfordringen, at anlægget enten er meget varmt eller koldt (på samme indstilling).
Formålet med udskiftningen er at sikre brugerne varme i hallen i de kolde måneder. En varme, som kun et nyt anlæg kan garantere. Derudover vil hallen gerne sikre et bedre indeklima og en ensartet temperatur over hele året. Hallen ønsker med løsningen om etablering af et nyt varmeanlæg at spare en del resurser.
Hallen har følgende kommentarer til de to tilbud, der er indhentet:
Renovering af varmeanlæg – tilbud på 260.748 kr.:
Tilbuddet er på renovering af eksisterende anlæg, hvor der er mulighed for en attraktiv renovering og modernisering. Løsningen er lidt billigere og giver få besparelser, men det er stadigt på et gammelt anlæg, hvor servicen er dyr og kun kan udføres af den leverandør, der tidligere leverede anlægget.
Udskiftning af varmeanlæg – tilbud på 382.062 kr.:
Tilbud fra lokal blikkenslager i samarbejde med leverandør. Der er her tænkt i komplet nyt anlæg med både drifts- og økonomifordele, samt de fordele det kan give på indeklimaet pga. strålevarme fra loftet og ned. Ifølge leverandøren kan anlægget give driftsbesparelser på op til 40-50%.
Ifølge hallens regnskab for 2017 var der en varmeudgift på 137.804 kr. Leverandøren har estimeret en driftsmæssig besparelse på 40-50%, hvilket vil være i størrelsesordenen 50.000-70.000 kr. pr. år alt efter forbrug. Dette betyder en tilbagebetalingstid på ca. 6 år.
Et mindreforbrug/færre driftsudgifter for hallen vil betyde en reduktion i driftstilskuddet fra kommunen, da dette beregnes på grundlag af hallens driftsudgifter.
Hallens økonomi
Regnskabet for Den selvejende institution Dalmosehallen for 2017 viser et overskud på 37.133 kr. Hallen havde en egenkapital på 1.422.302 kr., hvor de likvide beholdninger andrager 478.001 kr. I ansøgningen oplyses det, at hallen ikke har afsat en egenfinansiering.
7 foreninger samt den lokale skole har til huse i Dalmosehallen, hvor et mangeartet og alsidigt tilbud af aktiviteter udøves i hallen, salen, motionsrum, kælder og på de udendørs arealer.
Retligt grundlag
Retningslinjerne for Idræts- og Fritidspuljen.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a) Bevilge Idræts- og Fritidspuljens resterende beløb (205.000 kr.) af de ansøgte 260.748 kr. i tilskud til renovering af varmeanlæg.
b) Bevilge Idræts- og Fritidspuljens resterende beløb (205.000 kr.) af de ansøgte 382.062 kr. i tilskud til udskiftning af varmeanlæg med en driftsbesparelse på op til 40-50% (tilbagebetalingstid er ca. 5-6 år)
c) Bevilge et andet beløb i tilskud, fx 100.000 kr., da hallen selv skal præstere en vis egenfinansiering.
d) Afvise at yde tilskud.
Vurdering
Administrationen vurderer, at Den selvejende institution Dalmosehallen lever op til betingelserne i retningslinjerne for puljen, da puljen bl.a. støtter etablering eller tilskud til renovering af eksisterende baner eller andre faciliteter.
Af ansøgningen fremgår det, at hallen med investering i et nyt anlæg forventer at kunne nedbringe de årlige varme- og serviceudgifter.
Dalmosehallen modtager hvert år driftstilskud på grundlag af budgetter for de 3 foregående regnskabsår, så der sikres haltid til fritidsbrugere m.fl. Investeringen i nyt varmeanlæg vil over tid betyde et reduceret driftstilskud til hallen og dermed en mindreudgift for kommunen.
Af miljømæssige hensyn vil det optimale være at udskifte anlægget. Det giver en bedre udnyttelse af varmen og fremtidssikrer varmeleverancen til hallen.
Investeringen i nyt anlæg vil endvidere give en besparelse på reparationer og service-eftersyn/teknikere, hvilket der pt er store omkostninger ved. Anlægget bliver leveret af en lokal virksomhed, der også kan servicere og vedligeholde dette inden for en kort tidshorisont.
Renovering af eksisterende anlæg vil ikke give en årlig besparelse på driften, men vil sikre at anlægget fungerer.
Administrationen anbefaler, at der ydes et tilskud til investeringen, hvilket vil sige 100.000 kr., under forudsætning af at hallen selv fremskaffer de resterende midler til udskiftningen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Det vil ikke være muligt at imødekomme ansøgningen med det fulde beløb, idet Idræts- og Fritidspuljen har et restbudget på ca. 205.000 kr.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Kultur- og Fritidsudvalget bevilger 100.000 kr. fra Idræts- og Fritidspuljen til Den selvejende institution Dalmosehallen til udskiftning af varmeanlæg, under forudsætning af at hallen selv fremskaffer de resterende midler til udskiftningen.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 4. september 2018:
Fraværende:  Anders Nielsen (A), Ebbe Jens Ahlgren (V)
At 1: Godkendt at bevilge 100.000 kr., under forudsætning af at der foretages udskiftning af varmeanlæg.

10. Markedsføringsaftale - SBI (O)

10.   Markedsføringsaftale - SBI (O)

Sagsnr.: 330-2017-86417               Dok.nr.: 330-2018-442754                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget får en status på markedsføringsaftale med SBI.
Baggrund
Ved seneste fordeling af Markedsføringspuljen besluttede KF-udvalget, at der skulle indgås en markedsføringsaftale med SBI for sæsonen 2018/2019 til en værdi af 100.000 kr., hvilket var i tråd med Sport Ones vurdering af klubbens markedsføringsmæssige værdi for kommunen.
SBI har afvist at indgå en markedsføringsaftale på disse vilkår, bl.a. med henvisning til hvad en specifik klub i en anden kommune modtager som led i deres flerårige samarbejdsaftale med deres hjemkommune. Administrationen er derfor blevet bedt om at undersøge, hvorvidt SBI ville kunne få en lignende aftale.
Markedsføringsaftaler i andre kommuner med sammenlignelige klubber:
Administrationen har til brug for sagen undersøgt niveauet for markedsførings-, sponsor- og samarbejdsaftaler i andre kommuner. Administrationen har skrevet rundt til alle kommuner med fodboldhold i 2. division og har på den måde fået info om, hvad 22 ud af de 23 øvrige 2. divisionsklubber modtager fra kommunen som led i markedsførings-, sponsor- og samarbejdsaftaler. Undersøgelsen viser, at:
· 4 ud af 22 klubber modtager et højere beløb, end det SBI blev tilbudt ved seneste fordeling af Markedsføringspuljen (100.000 kr. ex moms). Ingen nuværende 2. divisionsklub har dog en aftale til over 400.000 kr. 
· 1 klub har en aftale på nogenlunde samme niveau, som SBI blev tilbudt.
· 3 klubber har en aftale til et lavere beløb end SBI.
· Hele 14 klubber har hverken en sponsor-, markedsførings- eller samarbejdsaftale med deres kommune og modtager dermed ikke midler herfra.
Der er ingen af de øvrige 2. divisionsklubber, som har en aftale til det beløb, som SBI ønsker. 17 ud af 22 klubber har enten en dårligere aftale end SBI eller slet ingen aftale.
Administrationen har fremskaffet informationer fra kommuner med 1. divisionshold (rækken over SBI). Her er det mere udbredt, at klubber har markedsføringsaftaler til en højere værdi, end SBI er blevet tilbudt, hvilket bl.a. skyldes forskel i synlighed (fx tv-dækning i 1. division).
Ved sammenligning mellem kommuner er det vigtigt at være opmærksom på, at der kan være forskel på aftalernes indhold. For eksempel er tilskud til talentudvikling inkluderet i nogle aftaler, mens SBI modtager støtte til dette uafhængigt af en evt. markedsføringsaftale. Klubber, som betragtes som foreninger, kan desuden modtage andre tilskud fra kommunen, fx medlems- og lokaletilskud, tilskud fra puljer osv. Det er også tilfældet for SBI.
Sport Ones vurdering + idéer til nye aftalepunkter
Administrationen har forelagt Sport One ovenstående spørgsmål. Sport One fortæller, at de ved vurdering af markedsføringstilbud kigger på, hvad kommunen kan forsvare at betale for de tilbudte ydelser, herunder inddrager erfaringer fra andre kommuner.  
Sport One vurderer ikke, at en ny vurdering af det i november 2017 fremsendte tilbud nødvendigvis vil medføre en højere vurdering end 100.000 kr. Der skal jf. Sport One noget mere til, hvis klubben skal kunne få en aftale til en højere værdi end de 100.000 kr., de allerede er blevet tilbudt.
Sport One anbefaler derfor, at SBI fremsender et opdateret tilbud til kommunen, hvor de specificerer, hvilke yderligere ydelser klubben ønsker at levere til kommunen og værdien af disse. Herefter kan Sport One foretage en ny vurdering af klubbens markedsføringsværdi.
I bilag 1 og 2 er der forslag til nye punkter, som kan inkluderes i en evt. kommende markedsføringsaftale. Bilag 1 er udarbejdet med inspiration fra andre kommuners markedsførings-/samarbejdsaftaler, samt hvad der vil give mening her i kommunen set ift. eksisterende politikker, strategier, projekter og udfordringer (hvordan kan SBI bidrage). Bilag 2 er et notat fra Sport One indeholdende deres erfaringer og forslag til punkter.  De to oversigter er ikke udtømmende, og SBI kan ”plukke” fra dem til brug for nyt markedsføringstilbud.
Fremadrettede perspektiver
Markedsføringspuljen indeholder pt. 102.065 kr. En evt. forbedret markedsføringsaftale til SBI i indeværende sæson vil derfor ikke kunne rummes inden for puljen.
Såfremt udvalget ved fordelingen af næste års Markedsføringspulje måtte ønske at give SBI en forbedret aftale, vil det, medmindre puljen tilføres midler, få negative konsekvenser for de andre nuværende aftalepartnere (forringet aftale/ingen aftale).
Det er jf. de nuværende retningslinjer for Markedsføringspuljen ikke muligt at indgå flerårige markedsføringsaftaler. Såfremt SBI’s ønske om en flerårig aftale skal imødekommes, kræver det en ændring af retningslinjerne. De nuværende etårige aftaler giver mulighed for at tilpasse aftalerne, hvis der sker ændringer i fx sportsligt niveau (klub rykker op/ned) og/eller økonomiske forudsætninger (fx puljereduktioner). Såfremt der ønskes flerårige aftaler, bør der indarbejdes årlige evalueringer samt mulighed for genforhandling som følge af ændringer i sportslige, økonomiske eller organisatoriske forudsætninger. Med sidstnævnte menes fx, at SBI overgår til virksomhedsform.
Retligt grundlag
Slagelse Kommune kan indgå markedsføringsaftaler i henhold til loven om eliteidræt.
Jf. retningslinjerne for Markedsføringspuljen indhenter administrationen en vurdering fra et eksternt firma af alle tilbud for at sikre, at aftalerne afspejler den reelle markedsføringsværdi. Med andre ord at støtten/betalingen til klubben modsvarer den kommunale interesse.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a) Tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Administrationen vil på baggrund af tallene og erfaringerne fra de øvrige kommuner med 2. divisionshold samt Sports Ones anbefaling bede SBI om at fremsende et opdateret markedsføringstilbud til kommunen indeholdende nye ydelser/tiltag. Administrationen vil sende idé-listen til SBI til inspiration. Når administrationen har modtaget det opdaterede tilbud, vil Sport One foretage en vurdering af markedsføringsværdien.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 4. september 2018:
Fraværende:  Anders Nielsen (A), Ebbe Jens Ahlgren (V)
Taget til efterretning.

11. Danskernes sundhed, Den nationale Sundhedsprofil 2017 (O)

11.   Danskernes sundhed, Den nationale Sundhedsprofil 2017 (O)

Sagsnr.: 330-2017-92204               Dok.nr.: 330-2018-375546                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget, Børne- og Ungeudvalget, Social- og beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Udvalgene orienteres om Danskernes Sundhed, Den Nationale Sundhedsprofil 2017.
Baggrund
I 2010 blev den første nationale sundhedsprofil gennemført i tæt samarbejde mellem Regionerne, Sundhedsstyrelsen og Statens Institut for Folkesundhed (SIF). Sundhedsprofilen præsenterer udvalgte temaer fra spørgeskemaundersøgelsen Hvordan har du det? Undersøgelsen er siden blevet lavet i 2013 og senest i 2017. Sundhedsprofilen giver et helt unikt billede af udviklingen i danskernes sundhed fra 2010-2017.
I 2017 har flere end 180.000 danskere svaret på en række spørgsmål om deres sundhedsadfærd, sygdom og trivsel til den nationale Sundhedsprofil. Regionalt, omfatter besvarelserne 19.134 borgere bosat i Region Sjælland, heraf 1.145 borgere bosat i Slagelse Kommune.
Sundhedsprofilen bruges i Kommunen som et vigtigt planlægnings- og prioriteringsværktøj, da den bidrager med viden om, hvor der er potentiale for forbedringer, og hvilke borgere der har særligt brug for fokus, når der eksempelvis planlægges forebyggelses- og sundhedstilbud. På den måde kan man velbegrundet og effektivt, målrette indsatser, så de borgere der har størst behov, også ydes ekstra støtte.
Udover at være et fysisk opslagsværk, kan data fra Sundhedsprofilen også findes online på www.danskernessundhed.dk. Her er det muligt at trække data på både Kommune-, regions- og landsplan samt at se sundhedsparametrenes fordeling på uddannelsesniveau, erhvervsmæssig stilling, samlivsstatus, alder og køn. 
Danskernes sundhed anno 2017
Generelt set går det dårligere med danskernes sundhed på næsten alle trivselsparametre. Antallet af borgere med højt stressniveau, dårlig mentalt helbred, søvnproblemer, nedtrykthed og dem der er uønsket alene er steget (Se tabel 1). Cirka hver 4. dansker har et højt stressniveau.
Som det fremgår af tabel 1, ses der også en negativ udvikling i andelen af danskere med et usundt kostmønster og andelen af overvægtige danskere. Over halvdelen af danskerne er i dag moderat eller svært overvægtige. Hertil kommer at 28,8 % af befolkningen ikke lever op til WHO’s anbefalinger om fysisk aktivitet. Ser man nærmere på andelen af dagligrygere, er denne stagneret på omkring 17 %, hvorimod andelen af danskere som overskrider højrisikogrænserne for alkoholindtag (14/21) er faldet til 6,9 %.
Tabel 1: Udvikling i danskernes sundhed fra 2010 til 2017
Trivselsparametre
 
2010
2013
2017
Højt stressniveau
20,8
21,3
25,1
Dårlig mentalt helbred
10,0
10,7
13,2
Søvnproblemer
10,2
11,0
13,6
Nedtrykthed, deprimeret, ulykkelig
5,6
5,9
7,0
Ofte uønsket alene
5,6
5,7
6,3
Sundhedsadfærd
 
2010
2013
2017
Daglig rygning
20,9
17,0
16,9
Usundt kostmønster
13,3
13,9
15,9
Overvægt
46,8
47,4
51,0
Alkohol (overskrider højrisikogrænsen på 14/21)
10,6
8,5
6,9
Lever ikke op til WHO’s anbefalinger for fysisk aktivitet*
-
-
28,8
* WHO anbefaler at man er fysisk aktiv mindst 30 min. om dagen ved moderat til høj intensitet og at aktiviteten skal ligge ud over almindelige kortvarige dagligdagsaktiviteter. Hvis aktiviteten deles op, skal den vare mindst 10 min. Ligeledes anbefales det, at man to gange om ugen er fysisk aktiv ved høj intensitet i minimum 20. min.
- Data ikke tilgængelige
Overordnet kan det konkluderes, at danskernes trivsel og sundhedsadfærd er blevet dårligere (med undtagelse af alkohol).
Nøgletal for Slagelse Kommune
Med udgangspunkt i sundhedspolitikkens 5 indsatsområder (Trivsel, Bevægelse, Tobak, Kost samt Alkohol og Misbrug) er her beskrevet sundhedstilstanden i Slagelse Kommune.
Som det fremgår af tabel 2 er tendenserne i Slagelse Kommune de samme som på landsplan. Det ses bl.a. at flere borgere i Slagelse Kommune har højt stressniveau, flere har et dårligt mentalt helbred, flere har et usundt kostmønster og flere borgere er overvægtige. Det ses også at andelen af dagligrygere er stagneret, mens andelen af borgere som overskrider højrisikogrænsen for alkoholindtag er faldet. Sammenligner man tallene med de landsdækkende tal i tabel 1, ligger Slagelse Kommune dog en smule dårligere på de fleste parametre, med undtagelse af alkohol.
Tabel 2: Udvikling i Slagelse Kommunes borgeres sundhed fra 2010 til 2017
 
2010
2013
2017
      Trivsel
Højt stressniveau
-
26,1
27,8
Dårlig mentalt helbred
11,5
12,0
15,9
      Rygning
Daglig rygning
23,6
20,5
20,8
      Kost
Usundt kostmønster
13,8
14,4
19,6
Overvægt
49,1
51,4
56,3
      Alkohol
Alkohol (overskrider højrisikogrænsen på 14/21)
9,2
8,0
6,8
      Fysisk aktivitet
Lever ikke op til WHO’s anbefalinger for fysisk aktivitet*
-
-
33,3
Sundhedsstyrelsen forebyggelsespakker
For at kunne vende udviklingen i borgernes sundhedstilstand, og dermed kunne opfylde målene og succeskriterierne i Slagelse Kommunes Sundhedspolitik 2015-2025, er det vigtigt at der prioriteres og igangsættes en langsigtet og flerstrenget forebyggelsesindsats. Hertil har Sundhedsstyrelsen udarbejdet en række forebyggelsespakker, som skal understøtte kommunerne i deres arbejde med sundhedsfremme og forebyggelse.
Forebyggelsespakkerne udkom for første gang i 2012 og er for nyligt blevet revideret. Formålet med forebyggelsespakkerne er at understøtte kommunernes arbejde med sundhedsfremme og forebyggelse gennem en række evidensbaserede anbefalinger indenfor 11 forskellige områder. Anbefalingerne kan udføres med stor forskel i kvalitet, hvilket har indflydelse på effekten. Mange af pakkernes anbefalinger influerer andre fagområder end sundhedsområdet, da Kommunen har mange forskelligartede kerneopgaver som influerer borgernes sundhed. Det er derfor vigtigt at der samarbejdes på tværs af politiske udvalg og centre. Forebyggelsespakkerne kan findes på www.sst.dk/da/planlaegning/kommuner/forebyggelsespakker.
KL’s pejlemærker
I foråret 2018 udkom KL med et udspil kaldet Forebyggelse for fremtiden. Udspillet indeholder 6 pejlemærker, som ligeledes skal sikre endnu mere systematik og bedre kvalitet i forebyggelsesindsatsen på tværs af fagområder.
De 6 pejlemærker for fremtidens forebyggelse er som følger:
1. Alle skal have mulighed for et sundt liv – fælles ansvar og kvalitet i indsatsen
2. Alle børn skal have en sund start på livet, der fremmer trivsel, udvikling og læring
3. Alle unge skal have plads i fællesskabet og komme godt på vej i uddannelse og job
4. Flere skal vælge et røgfrit liv, og ingen børn og unge skal begynde at ryge
5. Flere skal drikke mindre, og ingen børn og unges liv må skades af alkohol
6. Flere skal leve et liv med bedre mental sundhed og trivsel
De 6 pejlemærker og hele udspillet Forebyggelse for fremtiden kan findes på http://www.kl.dk/Kommunale-opgaver/Sundhed/Forebyggelse-for-fremtiden/.
Retligt grundlag
Intet at bemærke.
Handlemuligheder
Intet at bemærke.
Vurdering
Intet at bemærke.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Intet at bemærke.
Konsekvenser for andre udvalg
Sundhedsprofilen er relevant for samtlige fagudvalg og områder, da mange af Kommunens kerneopgaver har indflydelse på borgernes sundhed. Flere af anbefalingerne i forebyggelsespakkerne vedrører f.eks. andre områder end blot sundhedsområdet. Samarbejde på tværs af de politiske udvalg og centre er derfor afgørende for borgernes sundhed i Slagelse Kommune.
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 3. september 2018:
Fraværende:  Thomas Clausen (Ø)
Taget til efterretning.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 3. september 2018:
Fraværende: 
Taget til efterretning.
Udvalget anbefaler, at Forebyggelses- og Seniorudvalget tager ansvaret for opgaven og arbejder med KL's pejlemærker, som kan danne grundlag for konkrete strategier.
Børne- og Ungeudvalget ønsker at blive inddraget i forhold til pejlemærkerne, der vedrører børn og unge, bl.a. med henblik på involverende processer.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 4. september 2018:
Fraværende:  Anders Nielsen (A), Ebbe Jens Ahlgren (V)
Kultur- og Fritidsudvalget anbefaler, at opgaven forankres i Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Hvor der er tale om initiativer, der har relation til kultur- og fritidsområdet, inddrages Kultur- og Fritidsudvalget, området og interessentgrupperne.
Taget til efterretning.

12. Retningslinjer for Puljen til kulturelle formål - fra 2019 - efter høring (B)

12.   Retningslinjer for Puljen til kulturelle formål - fra 2019 - efter høring (B)

Sagsnr.: 330-2018-28507               Dok.nr.: 330-2018-321163                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte retningslinjer for Puljen til kulturelle formål fra 2019.
Baggrund
Puljen til kulturelle formål kan søges af frivillige og foreninger til kulturaktiviteter i Slagelse Kommune. I 2019 udgør puljen: 1.952.000 kr.
Udvalget behandlede på sit møde i juni måned forslag til reviderede retningslinjer for puljen (bilag). Udvalget besluttede at sende forslaget i høring i Slagelse Kulturråd, der er repræsentant for kulturområdet. Høringssvar fra Kulturrådet er vedlagt som bilag.
Retningslinjerne tager udgangspunkt i Kulturstrategien fra 2017, hvor fokusområderne er:
· Kultur i det offentlige rum
· Børn og unge
· Events
· Frivillighed/Ikke-professionelle og professionalisme.
Ved vurdering af ansøgningerne lægges der vægt på, om foreningen eller arrangementet bidrager til at udvikle og berige Slagelse Kommunes kulturliv på et eller flere af disse områder.
Da midlerne i puljen reduceres i de kommende år, er det nødvendigt med en endnu skarpere prioritering af projekter, der kan støttes.
Udvalget har løbende haft fokus på, at foreninger og aktiviteter i videst muligt omfang arbejder på at udvikle en forretningsmodel, så egenfinansieringen øges, og behovet for kommunalt tilskud reduceres. Derudover har udvalget prioriteret nye aktiviteter, indsatser rettet mod nye målgrupper og nye samarbejdspartnere samt nye vinkler i nuværende tiltag.
Foreninger og aktører, der afvikler en tilbagevendende aktivitet i uændret form, eller som oplever økonomisk fremgang via ekstern finansiering, vil således kunne opleve at få reduceret deres kommunale tilskud.
Ændringer i udkastet til retningslinjer
Udkastet til retningslinjer for 2019 adskiller sig især fra retningslinjerne for 2018 på følgende punkter:
- Tilføjet præciseringer af baggrunden for puljen.
- Tilføjet præcisering af, at tilskud også bevilges ud fra en vurdering af foreningens/aktivitetens økonomi.
- Beskrivelsen af fokusområderne er udvidet med eksempler og er præciseret.
- To elementer, der ikke kan søges tilskud til, er tilføjet.
- Tilføjet præcisering af, hvordan ansøgningerne vurderes.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens principper, der giver mulighed for støtte til kulturelle aktiviteter.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan vælge
a) At godkende det fremlagte forslag til retningslinjer.
b) At godkende det fremlagte forslag til retningslinjer med angivne tilføjelser og/eller ændringer fra høringssvarene.
c) Ikke at godkende det fremlagte forslag til retningslinjer og dermed bibeholde retningslinjerne fra 2018.
Vurdering
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice vurderer, at de reviderede retningslinjer for Puljen til kulturelle formål vil understøtte arbejdet med Kulturstrategien, understøtte nuværende foreninger og aktiviteter på kulturområdet samt fortsætte udviklingen af nye tiltag.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget godkender det fremlagte forslag til reviderede retningslinjer for Puljen til kulturelle formål, gældende fra 2019.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 4. september 2018:
Fraværende:  Anders Nielsen (A), Ebbe Jens Ahlgren (V)
Godkendt, idet bemærkningen vedrørende fortsat støtte til de traditionsbårne arrangementer rykkes frem til afsnittet "Baggrund" s. 2.

13. Emner til pressen (B)

13.   Emner til pressen (B)

Sagsnr.: 330-2017-89840               Dok.nr.: 330-2018-43710                                            Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte hvilket/hvilke af mødets punkter, der skal laves presseomtale på.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 4. september 2018:
Fraværende:  Anders Nielsen (A), Ebbe Jens Ahlgren (V)
Drøftet.