Kultur- og Fritidsudvalget (2018-2021) – Referat – 2. april 2019



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-89787               Dok.nr.: 330-2018-583632                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Dagsordenen godkendes
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 2. april 2019:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Kommunale faciliteter til kulturelle aktiviteter (B)

2.     Kommunale faciliteter til kulturelle aktiviteter (B)

Sagsnr.: 330-2019-8187                 Dok.nr.: 330-2019-46473                                            Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal tage stilling til anvendelse og behov for takster for brug af kommunens faciliteter på kulturområdet.
Baggrund
På kulturområdet stilles en række faciliteter gratis til rådighed til diverse kulturaktiviteter, og enkelte lejes ud til kommercielle aktiviteter.
Administrationen ønsker at få fastlagt retningslinjer, der klart beskriver de enkelte faciliteters primære brug, for at sikre en ensartet sagsbehandling i forhold til udlån og –leje af faciliteterne samt sikre en effektiv udnyttelse af lokaler og områder.
Overblik over faciliteter
Lokaler og områder har af historiske og praktiske grunde forskellige formål og forskellig anvendelse. For at skabe overblik over faciliteterne og ensrette brug og lån/leje mest muligt fremlægger administrationen i denne sag (bilag):
·         et overblik over faciliteterne: Opdelt i Udstillingslokaler, Udendørsfaciliteter, Teatre og Kulturhuse,
·         forslag til fastlæggelse af primær brug:
·         evt. mulighed for udlejning til kommercielle aktiviteter ved ledig kapacitet.
Typen af det enkelte arrangement er afgørende for, hvorvidt faciliteterne kan stilles gratis til rådighed, eller om der skal betales leje. For enkelte faciliteter skal der efterfølgende fastsættes takst for leje i forbindelse med Budget 2020.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens principper beskriver, at
·         Kommunen kan stille lokaler gratis til rådighed til aktiviteter, som kommunen selv lovligt kunne stå for, fx kunstudstillinger, koncerter, teaterforestillinger m.m., der har offentlig adgang/er åbne for alle.
·         Kommunen kan leje faciliteterne ud til en række aktiviteter, der falder uden for kommunale formål, fx velgørende eller kommercielle arrangementer, dog udlejes de indendørs faciliteter ikke til private fester eller lignende.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan beslutte, at
a.    Faciliteterne anvendes primært kulturelle aktiviteter. Hvis en kulturel aktivitet har kommercielt fokus skal der betales leje. Herudover kan faciliteterne udlejes til kommercielle erhvervsarrangementer o. lign., hvis det kan kombineres med de primære kulturelle aktiviteter.
Det Røde Pakhus stilles udelukkende gratis til rådighed og kan ikke lejes til kommercielle arrangementer o. lign.
b.    Faciliteterne udelukkende anvendes til kulturelle aktiviteter, med eller uden kommercielt fokus. Kommercielle aktører vil herefter henvises til andre faciliteter.
Vurdering
Kulturafdelingen vurderer, at der er behov for en præcisering af retningslinjerne for lån og leje af faciliteterne på kulturområdet. Faciliteterne understøtter Kulturstrategiens tematikker: Børn og unges møde med kulturen, frivilligt engagement, det professionelle og inddragende kulturliv, autentiske events og kulturliv i det offentlige rum.
Med udgangspunkt heri anbefaler Kulturafdelingen, at brugen af faciliteterne målrettes kulturelle arrangementer. Ved kommercielle, kulturelle arrangementer betales leje, øvrige kulturelle arrangementer benytter lokalerne vederlagsfrit.
Kommercielle erhvervsarrangementer o. lign. kan afvikles i lokalerne mod betaling af leje, hvis faciliteterne ikke er optaget af kulturelle arrangementer.
Det Røde Pakhus stilles udelukkende gratis til rådighed og kan ikke lejes til kommercielle arrangementer o. lign.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget træffer beslutning om anvendelse af kommunens faciliteter på kulturområdet som beskrevet i handlemulighed a.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 2. april 2019:
Fraværende: 
Udvalget godkendte at sende handlemulighed a) i høring hos potentielt berørte kulturelle aktører med henblik på efterfølgende behandling i udvalget.
Udvalget har fokus på, at der ikke med oplægget er lagt op til forringelser for de kulturelle aktører.

3. Obligatorisk tidsbestilling i Borgerservice (B)

3.     Obligatorisk tidsbestilling i Borgerservice (B)

Sagsnr.: 330-2019-20845               Dok.nr.: 330-2019-121340                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal træffe beslutning om overgang til obligatorisk tidsbestilling til borgerservice.
Baggrund
Slagelse Byråd besluttede i oktober 2016 at fusionere biblioteker og borgerservice til virksomheden Slagelse Biblioteker og Borgerservice. Fusionen er kommet godt på plads, og borgerne har taget godt imod, at ydelser omkring Pas, Kørekort, NemID, Boligindskudslån m.v. nu håndteres i bibliotekerne i Korsør, Skælskør og Slagelse.
Fusionen indebar, at åbningstiden i Borgerservice blev tilpasset til Bibliotekets og dermed steg markant. Alene i Slagelse med 14 timer ugentligt. Desuden indebar fusionen en besparelse på Borgerservice på 400.000 kr. årligt. Erfaringer viser, at der i dele af åbningstiden er travlt og serviceres mange borgere (med deraf følgende ventetid), mens der på andre tidspunkter møder ganske få borgere op, hvorved medarbejdernes tid er mindre effektivt anvendt, selv om der arbejdes med baglandsopgaver i muligt omfang. Samtidigt medfører den øgede åbningstid, at driftssituationen er presset.
På den baggrund foreslår administrationen, at Borgerservice overgår til obligatorisk tidsbestilling, efter at der hidtil har været mulighed for (men ikke krav om) tidsbestilling til pas og kørekort. Dette vil forbedre servicen og reducere ventetiden for borgerne, og det vil forbedre ressourceudnyttelsen i driften betydeligt. I den forbindelse bemærkes, at en overgang til obligatorisk tidsbestilling vil bringe Slagelse Kommune på linje med en række kommuner landet over, herunder Næstved, Roskilde og Ringsted, der har gode erfaringer med obligatorisk tidsbestilling. Borgerne er glade for ordningen.
Hvad indebærer forslaget om overgang til obligatorisk tidsbestilling?
Forslaget indebærer, at borgerne fremover skal bestille tid til ydelserne i borgerservice. Det kan ske via nettet, telefon eller ved personlig henvendelse. Ved tidsbestilling skal det angives, hvilken ydelse det drejer sig om. På den måde sikres, at borgeren kommer til hos en medarbejder med netop de kompetencer, som opgaven kræver.
Tidsbestillingen gør, at borgeren kan planlægge sit ærinde, som det fx sker med tandlægebesøg, optiker, frisørbesøg m.v. Dermed undgår borgeren ventetid, idet der er afsat tid til ydelsen. Den obligatoriske tidsbestilling vil omfatte kategorierne: NemID, Pas, Kørekort, Legitimationskort, Lægeskift, Flytning, Vielser, Beboerindskudslån, Hjælp til digital selvbetjening samt Andre henvendelser. Ad hoc-henvendelser af anden art ekspederes uden tidsbestilling. Det kan fx være vedrørende gebyrer, billetsalg, hjælp til print/kopi o.lign.
Den borger, der møder op uden at have bestilt tid, kan få hjælp til at bestille en tid, eller han/hun kan afvente, om der opstår en mulighed for en akut-tid, omtrent svarende til hvis man træder ind hos en frisør eller optiker uden tidsbestilling. Det er en tilgang, der efter erfaringerne møder forståelse hos borgerne, idet de kender den fra andre sammenhænge.
En overgang til obligatorisk tidsbestilling indebærer, at tiderne i øget omfang orienteres mod efterspørgslen. Hvor der erfaringsmæssigt kommer få borgere, skrues der ned for antallet af tider. Personaleressourcerne anvendes i stedet til at øge kapaciteten af tidsbestillingsmulighederne på de mere populære tidspunkter (se bilagte baggrundsnotat). Der vil alle dage (mandag – torsdag) være mindst ét betjeningssted (Korsør, Skælskør eller Slagelse), hvor der kan bestilles tid frem til kl. 17. Der vil med forslaget fremover tilbydes tider til pas om lørdagen på fast basis mod hidtil kun på udvalgte lørdage i højsæsonen.
Torsdag afkortes telefontiden, så den fremover afsluttes kl. 15 mod nu kl. 17. Det skal ses i lyset af, at kun 253 personer gennem det seneste år har ringet i den del af telefontiden, hvorfor ressourcen kan indsættes langt bedre, når den fokuseres mod efterspørgslen.
Det foreslås, at der fastlægges et servicemål om, at borgerne altid skal have mulighed for at få tid inden for maksimalt 7 hverdage. De 7 dage foreslås med inspiration fra Roskilde. Her er erfaringen, at det realiserede mål er væsentligt lavere, hvorfor de 7 dage skal ses som et værstefaldsscenarie i en spidsbelastningsperiode. I mange tilfælde vil borgeren kunne få tid indenfor 1-3 dage.
Tidsplan:
Implementering i Slagelse i juni 2019
Implementering i Korsør og Skælskør i 3. kvartal 2019.
Retligt grundlag
Styrelsesvedtægten og den gældende kompetenceplan, der beskriver, at byrådet har beslutningskompetencen vedrørende serviceniveau for borgerne.
Handlemuligheder
Byrådet kan vælge:
a)    At tiltræde det beskrevne forslag om overgang til obligatorisk tidsbestilling, samt at telefontiden i Borgerservice torsdag afkortes i tidsrummet kl. 15 – 17, at der indføres mulighed for pas om lørdagen, at der fastlægges et servicemål om maksimalt 7 dage til førstkommende ledige tid, og at den nye servicemodel evalueres efter et års drift.
b)    At forkaste forslaget.
Vurdering
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice vurderer, at forslaget skaber værdi for alle parter: Bedre service til borgerne, bedre ressourcestyring til organisationen og bedre forhold for personalet. Erfaringerne med tidsbestillinger er gode, idet borgerne oplever, at der ingen ventetid er. Borgere, der ikke kan bestille tid via nettet, vil fortsat blive hjulpet ved fysisk fremmøde til at bestille tid eller blive hjulpet med det samme, hvis der er mulighed for det.
Derfor anbefaler centret, at forslaget tiltrædes, jf. indstillingen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Forslaget vil stabilisere driftssituationen i Borgerservice til gavn for borgerne, økonomistyringen samt personalet. Forslaget medfører ingen ændringer i den eksisterende økonomiske ramme, men bidrager mod budgetoverholdelse. I 2018 sås et beskedent merforbrug. I 2020 – 2022 skal der realiseres en effektivisering i medfør af Budget 2019 – 2022.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget anbefaler overfor Økonomiudvalget, at det indstilles til Byrådet, at der indføres obligatorisk tidsbestilling i borgerservice, hvor betjeningstiden orienteres mod efterspørgslen, som beskrevet i handlemulighed a.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 2. april 2019:
Fraværende: 
At 1: Anbefales til Økonomiudvalgets og Byrådets godkendelse.
Udvalget understregede vigtigheden af, at der vil være mulighed for at behandle akutte, særlige henvendelser fra borgere, der ikke er vant til selvbetjening, og at der lægges vægt på, at borgerne oplever sig personligt betjent ved fremmøde.

4. Kongegaarden - Tilskud til fremtidssikring og forretningsudvikling (B)

4.     Kongegaarden - Tilskud til fremtidssikring og forretningsudvikling (B)

Sagsnr.: 330-2017-8451                 Dok.nr.: 330-2019-113604                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kongegaardsfonden søger engangstilskud på 200.000 kr. i 2019 til forretningsudvikling og fremtidssikring af Kongegaarden.
Baggrund
Ved de seneste års bevilling af tilskud til driften af Kongegaarden har Kultur- og Fritidsudvalget haft stort fokus på Kongegaardsfondens planer for fremtidssikring af institutionen og for udvikling af stedets aktiviteter og initiativer.
Bestyrelsen for Kongegaardsfonden har i det seneste halve år gennemarbejdet Kongegaardens koncept, indhold, struktur og organisation med sparring fra ekstern virksomhedskonsulent. På baggrund heraf arbejder Kongegaarden målrettet på at skærpe profilen som regionalt center for kunst og musik.
Kongegaarden arbejder på at kunne øge egenindtægten ved at udvikle flere og bredere kulturtilbud af høj kvalitet samt skabe oplevelser, der åbner stedet for flere målgrupper. Herudover arbejdes der på at udvide gruppen af frivillige, som støtter op om arrangementer og er vagter i åbningstiden. Aktuelt står Kongegaarden over for at skulle ansætte ny leder og påtænker i den forbindelse at ændre organiseringen. Som en væsentlig kilde til øgede indtægter via fondsmidler ønsker Kongegaarden at ansætte en fundraiser, som på sigt kan tjene sin egen løn via tilskud fra fonde m.m.
Til at igangsætte dette udviklingsarbejde søger Kongegaarden et engangsbeløb på 200.000 kr. til de initiativer og aktiviteter, der skal fremtidssikre Kongegaarden og skabe mulighed for den ønskede forretningsudvikling.
Retligt grundlag
Kompetenceplanen for Slagelse Kommune angiver, at fagudvalgene har kompetencen ift. fagområdets økonomiske ramme. Kommunalfuldmagtens principper giver mulighed for at yde tilskud til kulturelle aktiviteter til gavn for borgerne og med henblik på at fremme den lokale turistudvikling.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan beslutte at
a.    Imødekomme Kongegaardsfondens ansøgning om 200.000 kr. i 2019 til at igangsætte initiativer og aktiviteter til forretningsudvikling og fremtidssikring af Kongegaarden
b.    Imødekomme ansøgningen med et andet beløb i engangstilskud
c.    Give afslag på ansøgningen, hvorefter Kongegaarden må udskyde initiativer og aktiviteter og forsøge at finde andre måder at finansiere udgifterne til igangsætning af forretningsudviklingen.
Vurdering
Administrationen vurderer, at Kongegaardsfondens bestyrelse har igangsat en række væsentlige initiativer til udvikling og fremtidssikring af Kongegaarden ud fra de drøftelser, som institutionen har haft med Kultur- og Fritidsudvalget.
Initiativerne hænger tæt sammen med processen omkring ansættelse af ny leder samt øget fokus på fundraising som baggrund for udvikling af initiativerne og sikring af Kongegaardens rolle som regionalt center for kunst og musik. Kongegaarden arbejder målrettet på at udvide aktiviteterne og tilbyde flere kunst- og musikarrangementer inkl. formidling af Isensteinsamlingen. Administrationen anbefaler på den baggrund, at udvalget bevilger de ansøgte 200.000 kr. til fortsat udvikling og fremtidssikring af Kongegaarden. Tilskuddet finansieres af udvalgets midler til udvikling.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget bevilger 200.000 kr. i tilskud i 2019 til fremtidssikring og udvikling af Kongegaarden.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 2. april 2019:
Fraværende: 
At 1: Godkendt.

5. Guldagergaard - tilskud til fremtidssikring og forretningsudvikling 2019 (B)

5.     Guldagergaard - tilskud til fremtidssikring og forretningsudvikling 2019 (B)

Sagsnr.: 330-2018-60590               Dok.nr.: 330-2019-128684                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal tage stilling til bevilling af 200.000 kr. til Guldagergaard som et engangsbeløb i 2019 til fremtidssikring og forretningsudvikling.
Baggrund
Udvalget har på mødet i januar 2019 bevilget 1,2 mio. kr. i driftstilskud til Guldagergaard i 2019. Bevilling af yderligere 200.000 kr. til Guldagergaard har afventet budgetaftaleparternes drøftelser om udmøntning af beslutningerne fra vedtagelsen af budget 2019.
Retligt grundlag
Kompetenceplanen for Slagelse Kommune angiver, at fagudvalgene har kompetencen ift. fagområdets økonomiske ramme. Kommunalfuldmagtens principper giver mulighed for at yde tilskud til kulturelle aktiviteter til gavn for borgerne og med henblik på at fremme den lokale turistudvikling.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan beslutte at
a.    Bevilge 200.000 kr. til Guldagergaard som et engangsbeløb i 2019 til fremtidssikring og forretningsudvikling.
b.    Bevilge et tilskud af en anden størrelse.
Vurdering
Guldagergaard er en af kommunens professionelle kulturaktører, og Kulturafdelingen vurderer, at Guldagergaard bidrager til det lokale kulturliv via formidling og kulturmøder. Det forhøjede tilskud kan bidrage til at fastholde og udvikle disse aktiviteter. Tilskuddet finansieres af de ekstraordinære midler til driftstilskud, der er afsat i Budget 2019.
Midlerne kan bevilges til enten aktiviteter i skulpturparken eller til udvikling og fondssøgning til fremtidssikring af Guldagergaard.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget beslutter bevillingsformål med det nævnte beløb 200.000 kr. til Guldagergaard i 2019.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 2. april 2019:
Fraværende:  Troels Brandt (B)
Udvalget erklærede Troels Brandt (B) inhabil.
Godkendt at bevilge 200.000 kr. til fremtidssikring og forretningsudvikling.
Sten Knuth (V) efterlyste notat vedrørende omtalt tilskud på 400.000 kr.  Anders Nielsen (A) ønskede en samlet oversigt over samtlige tilskudsmidler til Guldagergaard i 2019.

6. Ny Trelleborg - Udvidelse af parkeringsareal (B)

6.     Ny Trelleborg - Udvidelse af parkeringsareal (B)

Sagsnr.: 330-2018-59152               Dok.nr.: 330-2019-112570                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal tage stilling til et endeligt forslag om udvidelse af planlagt parkerings- og ankomstplads ved Trelleborg. Hvis pladsen skal udvides, skal Kultur- og Fritidsudvalget over for Byrådet anbefale, at der gives anlægsbevilling på 820.000 kr. vedr. Trelleborgprojektet i 2019.
Baggrund
Den 2. oktober godkendte udvalget at igangsætte en udvidelse af parkeringsfeltet ved Trelleborg. Projektet var estimeret af intern rådgiver til at koste 2,1 mio. kr., finansieret af Ny Trelleborg-projektet.
Ud fra de ønsker, projektet har haft, fondenes anbefalinger og nødvendige justeringer i forhold til den tidligere politiske sag, har en ekstern rådgiver udarbejdet et konkret forslag ud fra de givne forhold. Dette forslag er der indhentet tilbud på til en samlet pris på 2,92 mio.
Forslaget indeholder de ønsker, der har været til parkeringsarealet mht. markant forøget antal pladser, mere simpel logistik, busholdepladser, adgang for de frivillige, arbejdsvej til Ny Trelleborg-projektet og sikker adgang for gæsterne.
Den endelige pris for pladsen overstiger det først afsatte beløb på 2,1 mio. med 820.000 kr. Denne forskel fra estimat til tilbud er aktuel, da det har vist sig, at opgaven er mere kompliceret end estimeret. Dertil kommer en generel prisstigning i markedet det seneste halve år. Det faktum, at de seneste måneders fondsdialog har bekræftet vigtigheden af, at området bliver gearet til besøgstallet, og at gæstens generelle oplevelse af mødet med Trelleborg også har vigtighed i arealets udtryk.
Projektet kan opdeles i 2 etaper. Første etape koster 2,1 mio. kr., og anden etape koster 820.000 kr. Denne pris er den konkrete pris for hele parkeringsarealet, såfremt det etableres på en gang.
Såfremt projektet skal udføres i to etaper, bliver udgiften højere end i det nuværende tilbud, da maskinel skal køre ud to gange. Desuden skal der også beregnes en udgift til at plane og tilså området med græs, da det ikke kan efterlades råt.
Etape 1 består af 150 markerede parkeringspladser
Etape 2 består yderligere af 54 markerede pladser og 40 græsparkeringspladser. De 40 græsparkeringspladser giver mulighed for, at området i ydertidspunkterne har en mere fleksibel brugsmulighed i forhold til gæsterne og andre brugere.
Reelt antal pladser: 244 pladser, som er 26 færre pladser end estimeret i det tidligere projekt.
Der er afsat et smalt areal midt på pladsen af både praktiske og æstetiske hensyn for at skabe symmetri i pladsen i forhold til udstillingsbygningen og dermed understøtte gæsternes oplevelse og modtagelse på Trelleborg. Denne er tænkt som aktivitetsplads i forhold til evt. madmarked eller lign. Dette svarer til ca. 26 pladser, men er vurderet vigtig i forhold til publikumsoplevelsen, muligheden for relaterede aktiviteter i området og trafiksikkerhed samt det samlede udtryk.
Forslaget fremgår af det vedhæftede bilag. Ved igangsættelse omkring 1. april er første etape klar 1. maj og 2. etape senest til sommerferien.
I påsken, hvor der erfaringsmæssigt er mange gæster på Trelleborg, står Trelleborg for at etablere midlertidig parkering.
Retligt grundlag
I henhold til Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn skal anlægsbudgettet frigives af Byrådet.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan beslutte at
a.    Godkende og igangsætte det fulde projekt. Udvalget skal over for Byrådet anbefale, at der gives anlægsbevilling på 820.000 kr. i 2019 af det afsatte rådighedsbeløb.
b.    Igangsætte etape 1 af udvidelsen af parkerings- og ankomstpladsen for det allerede afsatte beløb og afvente evt. etablering af etape 2 på et senere tidspunkt.
Vurdering
Administrationen vurderer, at det endelige forslag til parkerings- og ankomstpladsen ved Trelleborg vil give gæsterne en komplet oplevelse af stedet allerede inden entréen på selve museet og på vikingeborgen. Dette både i forhold til det anbefalede antal parkeringspladser (min. 200) samt ophold, sikker trafik mv.
Forslaget er ikke tynget af unødvendige detaljer eller ekstra materiel, men er tænkt med praktiske løsninger, hvor eks. belysning genanvendes, og hvor afvanding er tænkt ind i udseende med volde og grøfter, så det harmonerer med Trelleborgs dna. Desuden tager tilbuddet højde for UNESCO-nomineringen omkring udsyn til monumentet i ankomstsituationen.
I drøftelserne med fondene de seneste måneder er det blevet bekræftet, at netop denne faktor i ankomstzonen er af stor betydning i forhold til seriøsiteten omkring attraktionen og dermed deres velvilje for projektet.
Administrationen anbefaler, at det fulde projekt udføres inden maj/juni i år, således at gæsterne på Trelleborg kan få glæde af faciliteterne allerede fra den kommende sommersæson. Dermed er arealet også klar til den kommende udvidelse af Trelleborg med elementerne fra den Genskabte Borg.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2019
2020
2021
2022
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
 
820
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
-820
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget beslutter at godkende den planlagte parkerings- og ankomstplads ved Trelleborg efter konkret tilbud.
2.    at Kultur- og Fritidsudvalget over for Byrådet anbefaler, at der gives anlægsbevilling på 820.000 kr. vedr. Trelleborgprojektet i 2019.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 2. april 2019:
Fraværende: 
At 1: Godkendt.
At 2: Anbefales til Byrådets godkendelse.

7. Aktivitetstilskud 2019: Metal i Byen (B)

7.     Aktivitetstilskud 2019: Metal i Byen (B)

Sagsnr.: 330-2018-72703               Dok.nr.: 330-2019-117169                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Metal i Byen søger om 150.000 kr. i aktivitetstilskud i 2019 til 1 open air-festival, 2 minifestivaler og 8 mindre koncerter.
Baggrund
Metal i Byen har siden 2017 arbejdet for at skabe flere musikoplevelser i Slagelse Kommune. Metal i Byen skaber arrangementer omkring metalmusik til glæde for både borgere med denne musikinteresse og besøgende. Metalmusik tiltrækker et publikum i alle aldre, som brænder for netop denne genre. 
Musikken leveres af både lokale, nationale og internationale kunstnere. Der sættes både fokus på ny dansk undergrundsmusik og større udenlandske navne, der kan tiltrække flere folk. Metal i Byen håber herved også på at trække turister til byen.
Foreningen har fra start haft en ambition om, at være selvfinansierende, men det kræver, at den først bliver mere etableret og derigennem får flere medlemmer.
Metal i Byen drives af frivillige kræfter både i bestyrelsen og under arrangementerne.
I 2019 planlægger Metal i Byen følgende aktiviteter:
- 2 x 1-dags minifestivaler i henholdsvis april og oktober
- 8 mindre koncerter
- 1 Open-air-festival, gerne over 2 dage
Foreningen søgte i 2018 om 100.000 kr. i støtte fra Puljen til kulturelle formål til samme række af aktiviteter. Foreningen fik sammenlagt 94.400 kr. i tilskud fra Puljen til kulturelle formål og Turismepuljen – reduceringen ift. det ansøgte beløb skyldtes et budgetteret overskud. Det er især udgifter til honorar til musikere og indhegning, der er steget siden 2018.
Foreningens målsætning er at blive selvfinansierende.
Metal i Byens budget for 2019 er vedlagt som bilag. Der budgetteres med et overskud på 3.000 kr., hvis det ansøgte aktivitetstilskud fra Puljen til kulturelle formål bevilges.
Metal i Byens regnskab for 2017 viste et underskud på 6.605 kr.
Metal i Byen havde ved regnskabets afslutning i 2017 en egenkapital på 1.078 kr.
Retligt grundlag
Retningslinjerne for Puljen til kulturelle formål 2019, der bygger på kommunalfuldmagtens principper for støtte til kulturelle aktiviteter.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan
a)    bevilge de ansøgte 150.000 kr. i aktivitetstilskud for 2019.
b)    bevilge et andet beløb i aktivitetstilskud for 2019.
c)    give afslag på ansøgningen.
Vurdering
Kulturafdelingen vurderer, at Metal i Byen understøtter fokusområdet events i retningslinjerne for Puljen til kulturelle formål. Metal i Byens events bidrager til et alsidigt musiktilbud i Slagelse, der i forvejen er kendt som en god musikby. Et alsidigt musikliv bidrager til Slagelses ambition om at være en attraktiv by for studerende.
Den særlige, mere nicheprægede musikgenre, som Metal i Byen har fokus på, trækker både besøgende til byen, men sikrer også, at de af kommunens borgere, der gerne vil opleve koncerter inden for denne genre, ikke altid behøver at søge andre steder hen.
Foreningens aktiviteter understøtter derfor også kommunens vision om øget bosætning og vækst ved at bidrage til alsidige, attraktive oplevelser for borgerne. Foreningens aktiviteter understøtter derudover Slagelse Kommunes ambition om at trække turister til området.
Metal i Byen er et relativt nystartet initiativ, der også har en grad af egenfinansiering i form af både kontingenter, billetindtægter og salg af drikkevarer, hvilket er en generel prioritering i vurderingen af ansøgninger til Puljen til kulturelle formål. Metal i Byen har fra start haft en ambition om at blive selvfinansierende, og Kulturafdelingen opfordrede sidste år foreningen til at udvikle på disse aspekter og måske tage kontakt til kommunens erhvervscenter for sparring. Kulturafdelingen har forståelse for, at det kan tage tid at blive etableret som forening og øge egenfinansieringen. Men det er beklageligt, at foreningen i 2019 søger om 50.000 kr. mere end i 2018 til de samme aktiviteter, hvilket er en forøgelse på 50 % i ansøgte tilskudsmidler. Andre indtægter øges ikke tilsvarende fra 2018 til 2019.
Kulturafdelingen indstiller på den baggrund, at Metal i Byen bevilges et aktivitetstilskud på 100.000 kr. for 2019, svarende til tilskuddet i 2018. Men da restbeløbet i puljen er herunder, kan ansøgningen kun imødekommes med restbeløbet i puljen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget bevilger restbeløbet i Puljen til kulturelle formål i aktivitetstilskud til Metal i Byen i 2019 til 1 open air-festival, 2 minifestivaler og 8 mindre koncerter.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 2. april 2019:
Fraværende:  Ebbe Jens Ahlgren (V)
At 1: Godkendt.

8. Aktivitetstilskud 2019: Historic Viking Rally (B)

8.     Aktivitetstilskud 2019: Historic Viking Rally (B)

Sagsnr.: 330-2019-20896               Dok.nr.: 330-2019-119605                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Historic Viking Rally søger om 25.000 kr. i aktivitetstilskud i 2019 til afholdelse af Historic Viking Rally 2019.
Baggrund
Da Historic Viking Rallys ansøgninger om tilskud tidligere har givet anledning til drøftelse i både nuværende og forrige kulturudvalg, vurderer Kulturafdelingen, at ansøgningen skal fremlægges for Kultur- og Fritidsudvalget, selv om ansøgningen ikke er over 25.000 kr.
Foreningen Historic Viking Rally ønsker, at afholde rally for historiske biler med start og mål på Nytorv i Slagelse og frokostpause i Skælskør.
Eventen afholdes i samarbejde med Business Slagelse, Bilbyen Slagelse, som udstiller nye biler på pladsen, TV Øst og Sjællandske Medier v/Ugenyt, som står for kommunikationen i forbindelse med eventen.
Historic Viking Rallys budget for 2019 er vedlagt som bilag.
Historic Viking Rallys regnskab for 2017/18 (forskudt regnskab) viser et overskud på 9.779 kr.
Historic Viking Rally havde ved regnskabets afslutning en egenkapital på 11.556,85 kr.
Historic Viking Rally blev i 2018 tildelt 12.000 kr. i tilskud til telte. Tilskuddet var fordelt med 6.000 kr. fra Puljen til kulturelle formål og 6.000 kr. fra Turismepuljen.
Retligt grundlag
Dels retningslinjerne for Puljen til kulturelle formål 2019, der bygger på kommunalfuldmagtens principper for støtte til kulturelle aktiviteter.
Og dels retningslinjerne for Markedsføringspuljen for events på kulturområdet, der bygger på kommunalfuldmagtens principper om støtte til arrangementer af generel kulturel karakter samt almindelige folkeforlystelser.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan
a)    bevilge de ansøgte 25.000 kr. i aktivitetstilskud i 2019.
b)    bevilge et andet beløb i aktivitetstilskud i 2019.
c)    give afslag på ansøgningen.
Vurdering
Kulturafdelingen vurderer, at Historic Viking Rally ikke understøtter de fire fokusområder i principperne for Puljen til kulturelle formål.
Fokusområdet Frivillighed/ikke-professionelle og professionalisme understøttes ikke, da der ikke skabes rammer for et møde mellem frivillige/ikke-professionelle og professionelle, hvor deltagerne udvikler deres færdigheder og får ny viden.
Fokusområdet Børn og unge understøttes ikke, da børn og/eller unge ikke inddrages aktivt i aktiviteten.
Fokusområderne Kultur i det offentlige rum samt Events vurderer Kulturafdelingen ikke understøttes, da arrangementet i højere grad har karakter af et rallyløb, hvor de kulturelle elementer i arrangementet er minimale.
Kulturafdelingen indstiller på den baggrund, at Historic Viking Rally gives afslag på tilskud fra Puljen til kulturelle formål.
Da Kulturafdelingen vurderer, at arrangementet i højere grad har karakter af at være et erhvervs- og turismerettet arrangement, indstiller afdelingen derfor, at Kultur- og Fritidsudvalget sender ansøgningen til behandling i Erhvervs- og Teknikudvalget. Erhvervs- og Teknikudvalget administrerer de på Budget 2019 afsatte 1,5 millioner kroner pr. år i en treårig forsøgsperiode til at skabe større arrangementer og oplevelser i Slagelse, Korsør og Skælskør.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget sender ansøgningen til Erhvervs- og Teknikudvalget for at vurdere, om puljen til at skabe større arrangementer og oplevelser i købstæderne kan imødekomme ansøgningen.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 2. april 2019:
Fraværende: 
At 1: Udvalget godkendte ekstraordinært at imødekomme ansøgningen via Puljen til selvorganiseret idræt.

9. Brugerrådet for Korsør Kulturhus: Ansøgning om støtte til forberedelse til kunst foran Korsør Kulturhus (B)

9.     Brugerrådet for Korsør Kulturhus: Ansøgning om støtte til forberedelse til kunst foran Korsør Kulturhus (B)

Sagsnr.: 330-2019-18721               Dok.nr.: 330-2019-106156                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Brugerrådet i Korsør Kulturhus, i samarbejde med Halsskov Lokalråd og Venneforeningen i Korsør Kulturhus, søger om 225.200 kr. til forberedelse af område foran Korsør Kulturhus til opstilling af kunst.
Baggrund
Brugerrådet i Korsør Kulturhus samarbejder med Halsskov Lokalråd og Venneforeningen i Korsør Kulturhus om et ønske om opstilling af kunst foran Korsør Kulturhus. Forud for opstillingen ønskes området forberedt og reetableret, således at hækken fjernes, og der etableres en belægning af granitsten. Herudover omlægges lyskassen til lavere højde. Projektets detaljer samt budget fremgår af de vedhæftede bilag.
Gruppen oplever, at fonde og øvrige sponsorer udelukkende er interesserede i at give tilskud til selve kunsten på området og ikke ønsker at dække udgifter til forberedelse af arealet. Kommunens vedligeholdelsesplaner for grønne områder og arealer omkring kommunale bygninger indeholder ikke pt. en prioritering af det pågældende område ud over den løbende drift med fx klipning af hæk.
Arealet er på ca. 100 m2, og gruppen søger om 225.200 kr. til projektet.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens principper for tilskud til kulturelle formål.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan beslutte at
a.    Imødekomme ansøgningen på 225.200 kr. til forberedelse af område foran Korsør Kulturhus til opstilling af kunst.
b.    Imødekomme ansøgningen med et beløb af en anden størrelse.
c.    Give afslag på ansøgningen. Projektet med opstilling af kunst foran Korsør Kulturhus må udskydes, til der kan findes finansiering til forberedelse af pladsen foran bygningen.
Vurdering
Kulturafdelingen vurderer, at der er tale om et ambitiøst projekt, som ikke umiddelbart falder ind under puljer på Kultur- og Fritidsudvalgets område, da omlægningen af arealet vedrører bygningsmæssige forhold og pleje af grønne områder.
Udvalget behandler i en anden sag på dette møde forslag om samlokalisering af Korsør Kulturhus og Korsør Bibliotek. Hvis det besluttes at arbejde videre med dét forslag, anbefaler Kulturafdelingen, at ønsker om ændring af udendørsarealerne tages med i planerne for ændret anvendelse og indretning af faciliteterne i og omkring Korsør Kulturhus. Mulighederne for at indrette bevægelses- og opholdsrum udendørs, evt. i kombination med skiltning til aktiviteterne i huse, kan dermed indgå i en samlet og fleksibel løsning.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Erhvervs- og Teknikudvalget har ikke puljemidler eller tilsvarende til projektet. Der er ikke tale om en opgave, der pt. er prioriteret i Entreprenørservices driftsopgaver.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget tager stilling til ansøgningen fra Brugerrådet i Korsør Kulturhus i samarbejde med Halsskov Lokalråd og Venneforeningen i Korsør Kulturhus om tilskud til forberedelse af område foran Korsør Kulturhus til opstilling af kunst.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 2. april 2019:
Fraværende: 
At 1: Udvalget godkendte ikke ansøgningen.

10. Markering af 100 års jubilæum for nordisk samarbejde (B)

10.   Markering af 100 års jubilæum for nordisk samarbejde (B)

Sagsnr.: 330-2018-6810                 Dok.nr.: 330-2019-88580                                            Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Økonomiudvalget skal tage stilling til forslag om lokal markering af 100-året for etableringen af Foreningen Norden.
Baggrund
Foreningen Norden blev startet som en fredsbevægelse i Danmark, Sverige og Norge efter afslutningen af 1. verdenskrig i 1914. I Danmark blev Foreningen Norden officielt stiftet den 15. april 1919. Lokalforeningerne i Slagelse og Korsør er stiftet i 1940’erne under 2. verdenskrig.
100-års jubilæet for landsforeningen fejres i de tre nordiske lande med en række arrangementer. De to lokalafdelinger i Slagelse Kommune foreslår etablering af to værker som symbol på det nordiske samarbejde:
·         En skulptur udført af en lokal kunstner, der symboliserer det nordiske samarbejde.
·         Otte træer plantet i en klynge som symbol på samarbejdet mellem Danmark, Norge, Sverige, Island, Finland, Færøerne, Åland og Grønland. Entreprenørservice udpeger en placering til træerne.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens principper giver adgang til at give tilskud til kunst og kultur.
Handlemuligheder
Økonomiudvalget kan beslutte at
a.    Afsætte 200.000 kr. til at købe et kunstværk af en lokal kunstner. Værket skal symbolisere det nordiske samarbejde.
b.    Afsætte 80.000 kr. til at plante otte træer i en klynge.
c.    Give afslag på ønsket om permanent markering af 100-året for etableringen af Foreningen Norden.
Vurdering
Foreningen Nordens arbejde er rettet mod fortid såvel som fremtid. Foreningen medvirker til at fastholde interessen og fokus på de seneste 100 års nordiske samarbejde og de historiske begivenheder forud for etableringen. Samtidig arbejder foreningen på et fortsat stærkt fælles nordisk samarbejde, herunder målet om fredelig sameksistens.
Markeringen af 100-året for etableringen af landsforeningen og efterfølgende etablering af lokalforeningerne, er et nationalt anliggende som kommunen og lokalforeningerne kan vælge at støtte op om.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Udgiften til kunstværk og træer finansieres af Økonomiudvalgets puljemidler. Det er ligeledes Økonomiudvalget, der finansierer øvrige tilskud til Foreningen Norden.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Økonomiudvalget træffer beslutning om lokal markering af 100-året for etableringen af Foreningen Norden.
Beslutning i Økonomiudvalget den 18. marts 2019:
Fraværende: 
At 1 - Økonomiudvalget besluttede at oversende sagen til Kultur og Fritidsudvalget med anbefaling om, at der plantes 8 træer i en klynge.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 2. april 2019:
Fraværende: 
At 1: Anbefales til Økonomiudvalget, der har midlerne til understøttelse af det nordiske samarbejde.

11. Facilitetsplan for Slagelse Kommune (B)

11.   Facilitetsplan for Slagelse Kommune (B)

Sagsnr.: 330-2016-72553               Dok.nr.: 330-2019-105683                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte, om man vil tiltræde en ny facilitetsplan.
Baggrund
Nye befolkningssammensætninger og nye idrætsvaner kræver nye løsninger. Derfor skal en samlet facilitetsplan overskueliggøre de behov og tiltag, som er nødvendige for at kunne følge med tidens udvikling inden for idrætslivet.
Facilitetsplanen skal bruges som et dialogværktøj for politikere til borgere i Slagelse Kommune. Planen skal også bruges til at skabe dialog mellem kommunen og foreningslivet samt de selvorganiserede brugere af kommunens idrætsfaciliteter.
Den skal samtidig bruges som et arbejdsværktøj af medarbejdere internt i kommunen. Den skal skabe en bedre dialog og udnyttelse af de forskellige centres ressourcer, så der kommer de bedste resultater for foreningslivet og brugernes idrætsfaciliteter.
Administrationen vil bruge facilitetsplanen til at prioritere indkomne ansøgninger fra foreningerne eller andre brugere i forhold til renovering, modernisering og nyetableringer.     
Facilitetsplanen skal overskueliggøre og skabe synergi mellem forskellige initiativer og indsatser på tværs af afdelingerne i kommunen i det strategiske arbejde vedrørende idrætsfaciliteterne. Den skal være med til at sikre en større fleksibilitet, større kapacitetsudnyttelse og en mere flerfunktionel anvendelse af de eksisterende faciliteter gennem en målrettet plan for renovering, drift og større kapacitetsudnyttelse, så der i sidste ende vil komme mere idræt for samme penge.   
Planen har til formål at præsentere forskellige anbefalinger i form af indsatser for de forskellige facilitetsområder. Målgruppen er både de organiserede og selvorganiserede udøvere og vil omhandle de traditionelle idrætsfaciliteter og dem i naturen og gaderummet.
Proces
Facilitetsplanen tager sit udgangspunkt i idrætspolitikken og er blevet til på baggrund af erfaringsudveksling på tre forskellige workshops, der blev faciliteret af Danmarks Idræts Forbund. Her deltog interne fagpersoner i kommunen og medlemmer fra Slagelse Idræts Råd.
Alle deltagere til de tre forskellige workshops har bidraget med forskellige forslag til målsætninger og tilhørende indsatsområder. De forskellige forslag er derefter blevet samlet og sammenskrevet til den facilitetsplan, der er vedhæftet sagsfremstillingen som bilag.
Retligt grundlag
Idrætspolitikken og Kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a)    Godkende facilitetsplanen
b)    Afvise facilitetsplanen
c)   Sende facilitetsplanen i høring
Vurdering
Administrationen vurderer, at facilitetsplanen er i god tråd med Idrætspolitikken og derfor er med til at understøtte den fælles vision om, at i år 2025 skal 50 % af danskerne dyrke idræt i en idrætsforening, og 75 % af danskerne skal være fysisk aktive.
Administrationen vurderer, at facilitetsplanen vil være et værdifuldt værktøj til at overskueliggøre og prioritere behov og valg i forbindelse med udviklingen på facilitetsområdet. Planen vil desuden være et værdifuldt dialogværktøj.
Administrationen vurderer, at det vil være hensigtsmæssigt som et led i processen at sætte facilitetsplanen i høring for herved at sikre, at processen for så omfangsrig en plan bliver udført med mulighed for, at foreninger, selvorganiserede og gadeidrætsudøvere, samt andre borgere i Slagelse Kommune, får mulighed for at tilføje svar til planen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Facilitetsplanen indeholder indsatser og prioriteringer, som kan have økonomiske muligheder og konsekvenser. Indsatserne er derfor prioriteret på kort og på langt sigt ift. ressourcer og prioriteringer.
Konsekvenser for andre udvalg
Efter at facilitetsplan for Slagelse kommune er blevet behandlet i Kultur- og Fritidsudvalget, vil sagen blive sendt til orientering på følgende udvalg: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Erhvervs- og Teknikudvalget.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Facilitetsplanen sendes i høring.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 2. april 2019:
Fraværende: 
At 1: Udvalget godkendte at sende planen i høring.
Der udarbejdes et resume, der medsendes.

12. Slagelse Svømmehaller - retvisende budget (B)

12.   Slagelse Svømmehaller - retvisende budget (B)

Sagsnr.: 330-2019-11455               Dok.nr.: 330-2019-106324                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal tage stilling til, hvordan der skabes et retvisende budget for Slagelse Svømmehaller.
Baggrund
Slagelse Svømmehaller har i 2019 et netto-driftsbudget på 1.821.451 kr.
Driften af svømmehallerne finansieres hovedsageligt via indtægter fra billetsalg og aktiviteter. Udgifternes hovedpost er løn til livreddere, hvor sikkerhedskravene sætter rammerne for minimumsbemanding. Indtægterne er varierende fra år til år og er afhængige af fx sommervejret samt aktiviteter i klubber og foreninger.
Renoveringer, hvor svømmehallerne er lukkede, er ligeledes kostbare, idet der ikke skabes indtægter.
I 2018 har det varme sommervejr givet udfordringer i forhold til lavere billetsalg, og derudover giver lukkeperioder pga. renovering af bassiner m.m. lavere indtægter end forventet. I 2018 beløb de samlede indtægter sig til 3.967.020 kr., og i 2018 er det forventede underskud i svømmehallerne dækket af 800.000 kr. af driftsmidler fra Fritidsafdelingen.
Administrationen forudser, at der fortsat vil være væsentlige udsving i indtægterne i svømmehallerne samt større investeringer i udstyr.
Retligt grundlag
Det retlige grundlag for budgettet fremgår af Den kommunale Styrelseslov §§ 37-40. I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler for den økonomiske styring af bevillinger mv. Heraf fremgår det, at sammenlægning af budgetter skal godkendes af Byrådet. Omplaceringer godkendes af fagudvalget.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan beslutte at
a.    Sammenlægge budgettet for Fritid og Svømmehallerne fra og med 2019. Dette vil give større fleksibilitet i forhold til udsving i økonomien for svømmehallerne, hvor udgifter til indkøb af større udstyr og lavere indtægter fra billetsalg og aktiviteter løbende dækkes af Fritids driftsmidler.
b.    Omplacere et fast budget på 500.000 kr. fra Fritid til Svømmehallerne i 2019 og efterfølgende år. En fast overførsel årligt vil give svømmehallerne råderum til år med lave entréindtægter samt mulighed for investeringer i nyt udstyr og aktiviteter i år med højere entréindtægter.
c.    Budgettet fortsat er opdelt i to separate enheder.
Handlemulighed a og b medfører en nedprioritering af øvrige faciliteter på Fritidsområdet.
Vurdering
Administrationen vurderer, at der er et permanent behov for at opjustere driftsbudgettet for svømmehallerne, da driften af svømmehallerne primært er finansieret af entréindtægterne. Økonomien er derfor sårbar over for især vejrforhold, og årets resultat svinger fra år til år.
Den foreslåede sammenlægning af budgetterne betyder, at en virksomhed lægges ind under et myndighedsområde. Derved vil Fritids- og Svømmehalsbudgetterne fremover disponeres under ét, hvorved der frit kan flyttes budget mellem Fritidsområdet og Svømmehallerne.  
Administrationen betragter svømmehallerne som en facilitet i lighed med kommunens andre haller, hvor Fritids driftsbudget afholder udgiften til drift, indkøb og udskiftning af udstyr. I svømmehallerne er der løbende behov for renovering af fx handicaplift og lignende større udstyr, som ikke kan rummes i svømmehallernes nuværende budget, men falder naturligt ind under Fritids midler til faciliteter.
Administrationen anbefaler derfor, at budgettet for Svømmehallerne og Fritid lægges sammen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2019
2020
2021
2022
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift, Fritid
5.01
 1.800
 1.800
 1.800
 1.800
Drift, Svømmehaller
5.01
-1.800
-1.800
-1.800
-1.800
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget indstiller til Byrådet at sammenlægge budgetterne for Svømmehallerne og Fritid.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. marts 2019:
Fraværende: 
At 1: Udsat.
Ved næste møde fremlægges supplerende oplysninger i forlængelse af de på mødet rejste spørgsmål.
Genoptagelse på udvalgets møde i april:
Regnskaberne for svømmehallerne i de seneste år giver ikke et entydigt billede af ét retvisende budget, da ikke to år er ens. Indtægterne svinger afhængigt af især sommervejret samt det øvrige aktivitetsniveau ved udlejninger. Bilaget viser et overblik over perioden 2015-2018.
I forhold til udskiftning og opgradering af inventar er der et efterslæb fra tidligere, hvor svømmehallernes budget ikke giver råderum til udskiftning af fx skabe i omklædningsrum, billetautomater og indgangssystemer samt øvrigt udstyr til billetsystemer og udstyr i selve svømmehallerne. Disse udgifter afholdes i høj grad af driftsmidler på Fritidsområdet til faciliteter.
Ud fra en vurdering af regnskabstallene for de seneste år vurderer administrationen, at der er behov for at øge nettobudgettet for svømmehallerne med et beløb på mellem 400.000 og 700.000 kr. årligt. Hvis budgetterne for Svømmehallerne og Fritid lægges sammen, vil der være mulighed for at tage højde for den nødvendige fleksibilitet i forhold til udsving i indtægter og behov for indkøb af udstyr, hvorimod omplacering af et fast budgetbeløb i nogle år vil være for højt og i andre for lavt. Fleksibiliteten vil yderligere give mulighed for at anvende midlerne til andre faciliteter i de år, hvor indtægterne i svømmehallerne er højere end gennemsnittet.
Organisatorisk vil en sammenlægning ikke ændre på de nuværende forhold. Svømmehallerne vil fortsætte som selvstændige virksomheder under den nuværende ledelse.
Administrationen anbefaler på den baggrund, at budgetterne for Svømmehallerne og Fritid lægges sammen af hensyn til fleksibiliteten i forhold til den daglige drift og optimale vilkår for øvrige faciliteter.
Antal brugere i svømmehallerne:
Brugerne består af en bred vifte af personer: Brugere i den offentlige åbningstid, elever fra skoler og daginstitutioner, medlemmer af svømmeklubber og øvrige foreninger samt brugere ved udlejninger til fx fødselsdag, polterabend m.m.
I Korsør er antallet af brugere uden for den offentlige åbningstid ca. 70.000 om året, i Slagelse er antallet ca. 105.000.
Antallet af brugere i den offentlige åbningstid har været stigende i de seneste år: i Korsør fra 17.409 i 2016 til 22.010 i 2018. I Slagelse er tallet steget fra 46.517 i 2016 til 60.791 i 2018.
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
2.    at Kultur- og Fritidsudvalget indstiller til Byrådet at sammenlægge budgetterne for Svømmehallerne og Fritid.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 2. april 2019:
Fraværende: 
At 2: Anbefales til Økonomiudvalget og Byrådets godkendelse.

13. Orientering fra udvalget samt inspirationsopsamling fra konferencer mv. (O)

13.   Orientering fra udvalget samt inspirationsopsamling fra konferencer mv. (O)

Sagsnr.: 330-2017-89794               Dok.nr.: 330-2018-583642                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Orientering fra formanden og udvalgets øvrige medlemmer samt inspirationsopsamling fra deltagelse i konferencer mv.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 2. april 2019:
Fraværende: 
Afvikling af Slagelse Guld blev drøftet, og de faldne bemærkninger indgår i arbejdet næste år.
Sten Knuth (V) tilkendegav undren over bemærkninger faldet i Byrådssalen om Venstres holdninger til sag vedrørende Kabeldepotet.
Troels Brandt (B) orienterede om deltagelse i Historiske dage i Øksnehallen, hvor Trelleborg og Museum Vestsjælland var repræsenteret.
Anders Nielsen (A) udtrykte undren over, at udvalget ikke involveres i sag om biblioteket i Korsør, når der holdes møder med forskellige interessentgrupper. Han spurgte, om der ikke skal holdes et egentligt borgermøde.
Administrationen har holdt møde med lokalråd, Handicaprådet og Ældrerådet for at samle input til sagens videre behandling. Borgermøde holdes, når udvalget anmoder herom.
Ebbe Ahlgren (V) spurgte til cafeteriadrift i hallerne. Administrationen orienterede om pågående forhandlinger og aftaler på vej.
Troels Brandt (B) orienterede om besøg fra det belgiske U21-fodboldlandshold. Men efterlyste aftaler om, hvordan Slagelse Kommune og DBU varetager værtsrollen.
Administrationen orienterede om opstart af halfordelingsmøder sammen med SIR.
Information om anlægsprojekt om svømmehal kommer på Økonomiudvalget i april.
Skælskør Gl. Rådhus - der planlægges borgermøde i maj. Invitationen sendes til udvalget.

14. Centerets orientering til Udvalget (O)

14.   Centerets orientering til Udvalget (O)

Sagsnr.: 330-2017-89818               Dok.nr.: 330-2018-583652                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Udvalget informeres hermed om alle puljer på kultur- og fritidsområdet. Bilagene over forbrug på de konkrete puljer er ajourført op til deadline for udsendelse af dagsorden.
KULTUR:
Pulje
Forbrug
Restbudget
Puljen til kulturelle formål
2.559.000
2.478.650
80.350
FRITID:
 
 
 
Idræts- og Fritidspuljen
699.215
125.509
573.509
Markedsføringspuljen
1.048.812
1.000.000
48.812
Puljen til selvorganiserede
158.426
4.400
154.026
Gadeidrætspuljen
76.222
0
76.222
Udviklingspuljen (FOU)
157.333
0
157.333
Kulturområdet:
Eksperter på Trelleborg:
I forbindelse med Ny Trelleborg-projektet var ca. 15 eksperter samlet på Trelleborg den 26. februar for at vurdere, hvordan Trelleborg med den nyeste viden om Ringborgene ville se ud. Arbejdet munder ud med en arkæologisk rapport, som skal danne grundlag for det videre arbejde med ”Den genskabte borg”.

Spil Dansk
Styregruppen bag Spil Dansk i Slagelse Kommune mødtes i marts måned for at begynde planlægningen af årets aktiviteter, som afvikles i løbet af uge 44. I 2020 er det 75 års jubilæum for Danmarks befrielse, hvor Spil Dansk vil have fokus på Alsang. Som optakt til det vil styregruppen i år arbejde på at udvikle og afprøve nye aktiviteter, hvor fællessang er i fokus. Derudover vil de udvide aktiviteterne ved at forsøge at inddrage nye samarbejdspartnere som fx varmestuer og afdelinger på Slagelse Sygehus, hvor mange kan få glæde af initiativerne.

Kulturtopmøde
Kulturtopmødet bliver i år afholdt den 9. maj i Korsør Kulturhus. Årets tema er ’Dannelse’.
Der vil være oplæg og paneldebat om temaet samt involvering af borgerne ift. budget 2020 på kulturområdet. Invitation sendes ud primo april.
Fritidsområdet:
Mermaid Bowl
Slagelse American Football Club har annonceret, at de ikke kommer til at afholde Mermaid Bowl i Slagelse i 2019 grundet manglende personlige og økonomiske ressourcer. Tildelt beløb på 20.000 kr. fra Markedsføringspuljen er ført tilbage til puljen.
Fritidsguider (i samarbejdet mellem Slagelse Kommune, DIF Get2Sport og Helhedsplanen)
Bestyrelsen i Helhedsplanen har vedtaget tiltaget ’Fritidsguider’. Slagelse Kommune, DIF Get2Sport og Helhedsplanen samarbejder om at få unge i fritidsjob i nogle af de DIF Get2Sport-støttede foreninger med henblik på at bidrage til DIF Get2Sport-indsatsen og sikre, at flere børn og unge fra boligområderne bliver en del af fællesskaberne i de lokale idrætsforeninger samt får erfaring med foreningsledelse.
Åben Dagtilbud Partnerskabsaftaler med Slagelse Gymnastikforening og Slagelse Hockey Klub
Fritidsafdelingen har indgået et partnerskab med Slagelse Gymnastikforening og Slagelse Hockey Klub, som i løbet af 2019 laver partnerskabsforløb bestående af hver fire aktivitetsgange i forskellige dagtilbud med fokus på hhv. gymnastik, motorik og leg samt hockey og leg. Slagelse Gymnastikforening bidrager med seks partnerskabsforløb, og Slagelse Hockey Klub bidrager med et partnerskabsforløb til kommunens dagtilbud.
Succesfuldt Åben Skole og Åben Dagtilbud Partnerskab med Slagelse Badminton Klub
Partnerskabssamarbejdet med Slagelse Badminton Klub er et godt eksempel på, hvordan indsatsen bidrager til at få flere aktive i foreningsregi. Siden efteråret 2018 har klubben fået 64 nye medlemmer som følge af partnerskabsarbejdet i skole og dagtilbud.
Indvielse af Boeslundes skate- og løbehjulsområde
Boeslunde Boldklub er nu færdige med det skate- og løbehjulsområde, som de har fået støtte til fra Landdistriktspuljen og Gadeidrætspuljen. Den 4. maj afholder Lokalrådet og idrætsforeningen en indvielsesevent, hvor de forventer 150-200 besøgende.
Unge gadeidrætsaktører med i ’Bevæg dig for livet’ gadenetværk  
Lørdag den 9. marts deltog to unge løbehjulsaktører fra Sk8-Laden til ’Bevæg dig for livet’ gadenetværk i Roskilde. Aktørerne fik en masse god viden hjem om det gode projekt, den gode facilitet, fundraising og samarbejde med kommuner. Konkret vil de to aktører arbejde videre med fokus på at skabe rammer for gadeidræt i Slagelse.
Bookingsystem
I tråd med idrætspolitikken og de nationale krav til, at lån af faciliteter skal ske ved digital løsning har administrationen undersøgt muligheden for at styrke den digitale understøttelse af foreningslivet ved et eventuelt skifte til et nyt bookingsystem og herunder en ny portal for tilskudsansøgning. Afsættet har været en grundig markedsanalyse med inddragelse af udbydere, foreninger og administrativt personale. Hertil en intern, nedsat styregruppe med projektleder.
Administrationen vurderer, at det vil være den bedste løsning for nuværende at forblive med nuværende leverandør af bookingsystem og indgå forpligtende udviklingsaftale. Dette er en vurdering ud fra både et ressourcemæssigt og kvalitets-/servicemæssigt perspektiv. Det vurderes, at et skifte til en ny leverandør ikke vil give et markant serviceløft og samtidig vil indebære en mærkbar forandringsproces og en markant forhøjet pris både ved anlæg og drift.
Samtidig vil denne tilgang (forblive med nuværende leverandør) ikke risikere at ”skuffe” brugerne med et nyt system, der ikke reelt forbedrer, samtidig med at der for få midler vil kunne opnås positive og mærkbare forandringer ved udviklingstiltag og undervisning gennem 2019 med nuværende leverandør.
Der er opstillet 25 udviklingspunkter, der alle har deadline fordelt på de resterende tre kvartaler i 2019. Punkterne er prioriteret ift. at kunne give et serviceløft og en forbedret brugsoplevelse for brugerne af systemet. Som eksempler på udviklingspunkter kan eksempelvis nævnes: Lovpligtig krav om Nem-login, forbedret brugeroplevelse ved booking, forbedret proces for administrativt personale m.fl. Udviklingsprocessen indeholder en løbende undervisningsindsats overfor foreningslivet.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 2. april 2019:
Fraværende: 
Taget til efterretning.

15. Emner til pressen (B)

15.   Emner til pressen (B)

Sagsnr.: 330-2017-89840               Dok.nr.: 330-2018-583723                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte hvilket/hvilke af mødets punkter, der skal laves presseomtale på.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 2. april 2019:
Fraværende: 
Drøftet.

16. Orientering om udvikling af udstillingsfaciliteter for Isbådhuset ved Halsskov Rev (O)

16.   Orientering om udvikling af udstillingsfaciliteter for Isbådhuset ved Halsskov Rev (O)

Sagsnr.: 330-2019-18279               Dok.nr.: 330-2019-104766                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget samt Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget samt Kultur- og Fritidsudvalget orienteres om igangsætning af etableringen af udstillingsfaciliteter for Isbådshuset ved Halsskov Rev.
Baggrund
Baggrunden for at etablere udstillingsfaciliteter for Isbådhuset skyldes en stor opbakning fra alle interessenter omkring Isbådhuset.
Der indestår ca. 4,2 mio. kr. hos Fonden Storebælts Udstillingscenter, når Erhvervsstyrelsen godkender fondens opløsning og overdrager provenuet til Slagelse Kommune.
Udstillings- og formidlingstiltagene i Isbådshuset er første trin i en samlet løsning.
Andet trin vil være Halsskov Færgehavn og den tilhørende færgerampe, som også skal indgå i formidlingsprojektet.
Endelig udgør tredje trin etablering af en Memory Lane, der forbinder de to formidlingsområder/indsatser.
På et møde i Slagelse Byråd den 26. april 2010, blev det besluttet, at kommunen skulle overtage bygherrerettighederne, styring og opførsel af udstillingsfaciliteterne.
På vegne af byrådet i Slagelse Kommune er det byrådsmedlem Flemming Erichsens opgave, at sikre at Slagelse Kommune indestår for, at provenu fra udlodning fra Fonden Storebælts Udstillingscenter under likvidation, anvendes til opførelse, etablering af en udstilling om Storebæltsforbindelsen opførelse og anvendelse. Herunder også en tydeliggørelse af forbindelsens betydning set i historisk og aktuelt samfundsmæssigt perspektiv, således at provenuet anvendes til opfyldelse af Fondens formål.
Medarbejderne fra Slagelse Kommune, der deltager i projektet, skal således understøtte ovennævnte og sikre, at der etableres den rigtige totalentreprise, der kan efterleve de meget krævende og specialiserede krav som projektet stiller jf. bilag 1 (projektbeskrivelse).
På nuværende tidspunkt er der på baggrund af ansøgning, givet tilladelse fra Slots- og Kulturstyrelsen til at igangsætte arbejdet. Dernæst afventes Erhvervsstyrelsen formelle likvidation af fonden, hvilket forventes at ske inden for de nærmeste måneder.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at projektbeskrivelsen for etablering af udstillingsfaciliteter for Isbådshuset efterleve kravene fra Fonden Storebælts Udstillingscenter.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 1. april 2019:
Fraværende: 
Orientering taget til efterretning.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 2. april 2019:
Fraværende: 
Taget til efterretning.
Administrationen orienterer om tidligere beslutninger i sagen.