Kultur- og Fritidsudvalget (2018-2021) – Referat – 13. august 2019



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-89787               Dok.nr.: 330-2018-583635                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Dagsordenen godkendes
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13. august 2019:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Budgetopfølgning 3 for 2019 - Kultur- og Fritidsudvalget (B)

2.     Budgetopfølgning 3 for 2019 - Kultur- og Fritidsudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2019-35752               Dok.nr.: 330-2019-245775                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget

Beslutningstema
Alle fagudvalg gennemfører Budgetopfølgning 3 for 2019 med rapportering og godkendelse af den økonomiske status på udvalgets område.
Kultur- og Fritidsudvalget godkender budgetopfølgning, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.

Baggrund
I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2019 at have et mindreforbrug for driftsudgifterne på 2,5 mio. kr. og et mindreforbrug for anlægsudgifterne på 1,3 mio. kr. Bilag 1 angiver nærmere specifikation af forbruget.
Forventningen til mindreforbruget for drift er opjusteret med 0,2 mio. kr. i forhold til Budgetopfølgning 2. Ændringen vedrører hovedsageligt Kulturafdelingen, hvor projekter under Dansk Kulturarv strækker sig ind i 2020, og en række udviklingsprojekter forventes at strække sig ind i 2020 og 2021, bl.a.:
·         Projektet "Liv i forsamlingshusene” gennemføres i efteråret 2019 og foråret 2020.
·         Projekt om børne- og ungekultur i samarbejde med Kulturregionen er udsat til start i skoleåret 2021/22, og pilotprojekt hertil, der omfatter projektledertimer, forventes derfor først gennemført i skoleåret 2020/21.
·         Udvalget arbejder derudover på etablering af egnsteater i 2021, og der er reserveret midler til forprojekt samt fysisk etablering af egnsteater.   
Anlægsbudgetterne er tilrettet efter Byrådsbeslutning pr. 24. juni i forhold til, hvilket budget det er realistisk at forbruge i budgetåret såvel som overslagsår i henhold til udbudsregler mm. Derfor forventes mindreforbruget på anlæg nu at være kraftigt reduceret fra 23,4 mio. kr. i Budgetopfølgning 2 til 1,3 mio. kr. i denne budgetopfølgning.
Yderligere en årsag til det lavere forventede mindreforbrug er anlægsarbejdet med etablering af parkeringsplads ved Ny Trelleborg, hvor der forbruges 0,9 mio. kr. mere end forventet i Budgetopfølgning 2. Arbejdet er forløbet planmæssigt og er afsluttet den 30. juni.
Omplacering af midler vedrørende PostNord Danmark Rundt
Den 10. december 2018 besluttede Økonomiudvalget at afsætte samlet 0,19 mio. kr. af Økonomiudvalgets pulje i 2019 til afvikling af 4. etape af PostNord Danmark Rundt i 2019. Beløbet består af 0,14 mio. kr. i tilskud til start af 4. etape af PostNord Danmark Rundt i kommunen og 0,05 mio. kr. til dækning af udgifter til praktisk afvikling af løbet. Det er efterfølgende besluttet, at Fritidsafdelingen skal stå for den praktiske afvikling af løbet, hvorfor det indstilles, at der omplaceres 0,05 mio. kr. fra Økonomiudvalgets pulje til Fritidsbudgettet.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: Primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.

Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at budgetopfølgning 3 for 2019 godkendes og videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet.
Herudover anbefaler administrationen, at der omplaceres 0,05 mio. kr. fra Økonomiudvalgets pulje, politikområde 1.02 til Fritid, politikområde 5.01 til dækning af udgifter til praktisk afvikling af PostNord Danmark Rundt i 2019.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2019
2020
2021
2022
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
5.01
   0,05
 
 
 
Drift
1.02
  -0,05
 
 
 
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.   at  Budgetopfølgning 3 for 2019 godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalget og Byrådet.
2.   at  Kultur- og Fritidsudvalget anbefaler over for Økonomiudvalget, at der omplaceres 0,05 mio. kr. fra Økonomiudvalgets pulje, politikområde 1.02 til Fritid, politikområde 5.01 i 2019.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13. august 2019:
Fraværende: 
At 1: Godkendt og videresendes til orientering for Økonomiudvalget og Byrådet.
At 2: Anbefales til Økonomiudvalgets godkendelse.

3. Takster 2020 (B)

3.     Takster 2020 (B)

Sagsnr.: 330-2019-10725               Dok.nr.: 330-2019-254724                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal tage stilling til forslag om nye takster på udvalgets område.
Baggrund
Byrådet skal i forbindelse med vedtagelsen af Budget 2020 godkende takster for det kommende år.
Forud for Byrådets behandling forelægges forslag til nye takster på Kultur- og Fritidsudvalgets område i denne sag. Eksisterende takster foreslås fremskrevet med løn- og pristalsreguleringen og indgår i det samlede budgetmateriale.
Forslag til taksterne fremgår af bilaget.
Kultur
Udvalget har på mødet i juni vedtaget retningslinjer for lån og leje af kommunale faciliteter til kulturelle aktiviteter. I forlængelse heraf skal Byrådet godkende takster for leje af faciliteterne.
Fritid
Overnatninger på skolerne: Ved større arrangementer (>200 pers.), hvor eksterne aktører ønsker at overnatte på skolerne ifm. et arrangement i en nærliggende idrætshal/facilitet, ønsker skolerne og Kommunale Ejendomme en sikkerhed for evt. skader på bygninger og skoleudstyr. Kommunale Ejendomme har en selvrisiko på kr. 100.000 for skader på ejendomme, og skolerne har en selvrisiko på kr. 10.000 for skader på løsøre.
Administrationen ønsker, at der fastsættes et depositum i lejekontrakterne på kr. 20.000, som lejer indbetaler forud for lejeperioden, og hvori omkostninger til selvrisiko, udbedring af skader eller andre ekstraarbejder kan modregnes, således at det tilbageholdte beløb tilfalder den enhed i kommunen, der afholder omkostningen til udbedring mv.
Svømmehallerne: Takst for enkeltbillet og 10-turskort til svømmehallerne vurderes ikke at afspejle markedsprisen. Administrationen foreslår derfor, at taksterne forhøjes med yderligere hhv. 1 kr. og 10 kr. i forhold til den generelle fremskrivning.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens principper samt Forvaltningsloven, der beskriver, at kommunen har en forpligtelse til at handle økonomisk forsvarligt og ikke handle konkurrenceforvridende.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan
a.    godkende de fremlagte forslag til nye takster, der efterfølgende forelægges til Byrådets godkendelse
b.    godkende takster på et andet niveau, der efterfølgende forelægges til Byrådets godkendelse.
Vurdering
Administrationen indstiller, at udvalget godkender taksterne og videresender dem til Byrådets godkendelse i forbindelse med behandlingen af budget 2020-2023.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Indtægterne fra de nye takster på Kulturområdet tilgår Ejendomsservice, der afholder driftsudgifterne vedr. lokalerne og udefaciliteterne. Indtægtsbudget hertil flyttes fra Korsør Kulturhus til Ejendomsservice i forbindelse med budgetprocessen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget godkender de fremlagte takster, der efterfølgende forelægges til Byrådets godkendelse i forbindelse med behandlingen af budget 2020-2023.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13. august 2019:
Fraværende: 
At 1: Godkendt og anbefales til Byrådets godkendelse i forbindelse med behandling af budget 2020-2023. I forhold til opkrævning af depositum ved udleje reduceres beløbet til 10.000 kr. pr. arrangement.

4. Samarbejdsaftale Samrådet (aftenskoler) 2019-2020 (B)

4.     Samarbejdsaftale Samrådet (aftenskoler) 2019-2020 (B)

Sagsnr.: 330-2019-48545               Dok.nr.: 330-2019-270652                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal tage stilling til samarbejdsaftale med Samrådet med virkning fra den 1. september 2019 til 31. december 2020.
Baggrund
Samrådet har fremsendt ansøgning og forslag til samarbejdsaftale mellem Samrådet og Slagelse Kommune. Samrådet har ikke tidligere haft en aftale med Kultur- og Fritidsudvalget om et samarbejde, men ønsker i forlængelse af Folkeoplysningsudvalgets nedlæggelse et tættere samarbejde, og at fremstå med mere tydelighed på den politiske dagsorden.
Administrationen har udarbejdet et skema hvor Samrådets og administrationens forslag til aftale er opsat. I en 3. kolonne er administrationens kommentarer tilføjet.
Foruden sammenligningsskemaet er Samrådets forslag og administrationens forslag til samarbejdsaftale vedhæftet sagsfremstillingen.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
A.    Godkende den af Samrådet udarbejdede samarbejdsaftale med virkning til den 31. december 2020.
B.    Godkende den af forvaltningen tilrettede samarbejdsaftale med virkning fra den 1. september 2019 til den 31. december 2020.
C.    Fremkomme med ændringer til den af Samrådet udarbejdede aftale og derefter godkende aftalen.
D.   Undlade at indgå en samarbejdsaftale med Samrådet.
Vurdering
Administrationen vurderer, at det af Samrådet udarbejdede forslag til aftale er meget detaljeret og i nogle punkter gentages flere gange.
Administrationen vurderer, at mange af de fremsatte punkter vil kræve yderligere af administrationen, hvilket for nærværende ikke er muligt. Samrådet må selv opsøge evt. kommunale centre og interessenter for et samarbejde, der kan understøttes af samarbejdsaftalen.
Der er i administrationen ikke afsat økonomiske midler eller personalemæssige ressourcer til administrativ bistand til Samrådet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Administrationen forventer, at der efterfølgende vil blive søgt om driftstilskud til Samrådets virke. Administrationen udleder endvidere af Samrådets forslag at det vil have personalemæssige konsekvenser hvis administrationen skal forestå alle de foreslåede opgaver/samarbejder jfr. Samrådets forslag.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Kultur- og Fritidsudvalget beslutter, at godkende den af administrationen tilrettede samarbejdsaftale med virkning fra den 1. september 2019 til den 31. december 2020.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13. august 2019:
Fraværende: 
Godkendt.

5. Kulturbus Midt- og Vestsjælland - fortsættelse i 2020 og 2021 (B)

5.     Kulturbus Midt- og Vestsjælland - fortsættelse i 2020 og 2021 (B)

Sagsnr.: 330-2019-44263               Dok.nr.: 330-2019-244146                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal tage stilling til fremtidig drift af Kulturbus Midt- og Vestsjælland, når det nuværende projekt udløber ved udgangen af 2019.
Baggrund
Museum Vestsjælland har henvendt sig til de kommuner, der på nuværende tidspunkt indgår i projektet Kulturbus Midt- og Vestsjælland med forslag om forlængelse af projektet i 2020 og 2021. Det drejer sig om Holbæk, Kalundborg, Odsherred, Ringsted, Slagelse og Sorø Kommuner.
Kulturbussen har kørt siden efteråret 2014 og har givet skoleklasser fra Midt- og Vestsjælland nem, sikker og gratis transport til undervisningstilbud på en række museer. Kørslen indgår i videst muligt omfang som en del af undervisningsforløbet i form af indslag i selve bussen eller besøg på kulturinstitutioner eller fortidsminder på vej til målet for turen. Ordningen sikrer bedre ressourceudnyttelse af regionens kulturinstitutioner og bedre tilbud til skolerne.
Ordningen har været en stor succes, og de seneste år har Slagelse Kommune hvert år købt ”ekstra klip” til kulturbussen ud over de aftalte 31 ”klip”. Kulturaktørerne bag projektet er også begejstrede for samarbejdet og ønsker at fortsætte ordningen.
I Slagelse Kommune indgår følgende destinationer: Vikingeborgen Trelleborg samt Slagelse Museum, Skælskør Bymuseum og Flakkebjerg Skolemuseum. De deltagende klasser fra Slagelse Kommune har tilbud om besøg på en række destinationer i hele Midt- og Vestsjælland.
Et ”klip” til kulturbussen beløber sig til ca. 3.100 kr. Under forudsætning af at de seks kommuner deltager, samt at den øvrige eksterne finansiering falder på plads, vil der for Slagelse Kommunes vedkommende være tale om en udgift på knap 140.000 kr. årligt til 40 ”klip” årligt.
Kulturbussen har oprindeligt været finansieret af Nordea-fonden og fra midten af 2017 via kommunalt tilskud, medfinansiering fra kulturinstitutionerne samt sponsorater.
Yderligere beskrivelse af Kulturbussen samt budget er vedlagt som bilag.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtsreglerne, der giver adgang til at støtte kulturelle aktiviteter, herunder aktiviteter, der tilbydes en afgrænset kreds af borgere, hvor afgrænsningen er foretaget efter saglige kriterier. I dette tilfælde henvender aktiviteten sig til skoleelever.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan beslutte
a)    at forlænge projekt Kulturbussen i to år, i 2020 og 2021, og bevilge midlerne til projektet af midler til udvikling. Herved vil skolerne få udvidet mulighed for at benytte mulighederne for læring og oplevelser uden for klasselokalerne.
b)    at Slagelse Kommune ikke skal deltage i en forlængelse af projektet. Denne beslutning vil medføre, at de enkelte skoler selv skal afholde udgiften til undervisningsforløb og besøg på de kulturinstitutioner, som Kulturbussen tilbyder.
Vurdering
Administrationen vurderer, at Kulturbussen er et vigtigt tilbud, der i høj grad medvirker til at give elever en god og lærerig oplevelse i forhold til kultur, historie og kulturarv, og at projektet derigennem bidrager til elevernes generelle dannelse og selvforståelse. Samtidig bidrager projektet til udvikling og samarbejde på de deltagende kulturinstitutioner.
Projektets målgruppe er skoleelever i såvel folkeskole som privatskole og bidrager til at opfylde folkeskolelovens mål om undervisning uden for skolen.
Administrationen anbefaler derfor, at projektet forlænges, og at finansieringen deles mellem Kultur- og Fritidsudvalget og Børne- og Ungeudvalget.
Administrationen anbefaler, at Kultur- og Fritidsudvalgets andel af projektet finansieres af midler til udvikling.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Center for Børn og Unge har besluttet at bevilge halvdelen af beløbet under forudsætning af, at Kultur- og Fritidsudvalget beslutter at finansiere den anden halvdel, og at de øvrige deltagende kommuner bakker op om finansiering til forlængelse af projektet.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget – under forudsætning af deltagelse af alle seks kommuner og den beskrevne finansieringsmodel - beslutter at forlænge projektet Kulturbussen i 2020 og 2021.
2.    at Kultur- og Fritidsudvalget bevilger 70.000 kr. i 2020 og 2021, da udgiften deles med Børne- og Ungeudvalget. Beløbet bevilges af midler til udvikling.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13. august 2019:
Fraværende: 
At 1 til 2: Godkendt, idet det undersøges, hvordan Busmuseet, By- og Overfartsmuseet i Korsør og Bagerimuseet kan tilføjes listen over destinationer.

6. Aftale om børneteater 2020-2021 (B)

6.     Aftale om børneteater 2020-2021 (B)

Sagsnr.: 330-2019-43802               Dok.nr.: 330-2019-242583                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte, hvorvidt der skal afsættes midler til børneteater i Sla-gelse Kommune i 2020-2021.
Baggrund
Den nuværende børneteateraftale med Vestsjællands Teaterkreds udløber ved udgangen af 2019. En ny aftale med Vestsjællands Teaterkreds, eller en anden arrangør, skal derfor forhandles på plads i løbet af sensommeren 2019, hvis udvalget beslutter, at der fortsat skal afsættes midler til børneteater i kommunen.
Siden 2010 har Slagelse Kommune tilbudt to årlige forestillinger til kommunens institutionsbørn i alderen 3-6 år. Kommunen har indgået 1-3-årige aftaler med Vestsjællands Teaterkreds om på vegne af kommunen at arrangere teaterforestillingerne – herunder udvælge forestillinger, aftale med teatre, stå for kommunikationen til institutioner samt koordinere tilmeldinger, praktik ved forestillinger o.l.
Aftalens formål
Børneteateraftalen skal sikre, at alle daginstitutioner i Slagelse Kommune med børn i alderen 3-6 år tilbydes børneteater af høj kunstnerisk kvalitet, således at så mange børn som muligt får en kulturel oplevelse. Der tilbydes forestillinger til både kommunale børnehaver, selvejende institutioner og private børnehaver.
Der skal arrangeres 2 årlige forestillinger, der skal være refusionsberettigede børneteaterforestillinger.
Der skal spilles børneteaterforestillinger i byerne Slagelse, Korsør og Skælskør.
Institutionerne skal ikke betale for forestillingerne, men afholder selv transportudgifter til spillestederne.
I 2017 blev der afholdt forestillinger for 2.650 børn, mens der i 2018 blev afholdt forestillinger for 2.513 børn.
Udkast til børneteateraftale for 2020-2021 er vedlagt som bilag.
Ændring i en ny børneteateraftale
I udkast til ny børneteateraftale forhøjes beløbet til administration fra 50.000 kr. til 60.000 kr.
Økonomi
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget har siden 2012 afsat en årlig ramme på 450.000 kr. til udgifter forbundet med børneteaterforestillingerne.
Siden 2015 er 400.000 kr. afsat alene til indkøb af forestillinger, mens 50.000 kr. er afsat til administration forbundet med at arrangere og afholde forestillinger, såsom udgifter til klargøring af spillestederne til forestillingerne, tilsyn, rengøring, lokaleleje og udgifter til deltagelse i en årlig børneteaterfestival. Beløbet til administration forhøjes til 60.000 kr. i udkastet til ny børneteateraftale.
Der aflægges regnskab for de samlede udgifter til børneteater. Hovedposterne til udgifter til administration skal fremgå af regnskabet.
Hvis der ikke bruges 400.000 kr. til indkøb af forestillinger, betales det overskydende beløb tilbage.
Eventuelt uforbrugte midler til administration skal enten tilbagebetales til Slagelse Kommune eller, i dialog med Center for Kultur, Fritid og Borgerservice, planlægges brugt på anden vis.
Slagelse Kommune indhenter efterfølgende refusion på børneteaterforestillinger, hvilket udgør 50% af omkostningerne til selve teaterforestillingerne.
Retligt grundlag
Principperne i kommunalfuldmagtsreglerne.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan
a.    Vælge, at der skal indgås en børneteateraftale med de foreslåede ændringer og afsætte en ramme på 460.000 kr. i 2020 og 2021 til aftalen.
b.    Vælge, at der ikke skal indgås en ny børneteateraftale.
Vurdering
Børneteateraftalen sikrer, at alle institutionsbørn i alderen 3-6 år tilbydes børneteater af høj, professionel, kunstnerisk kvalitet, således at så mange børn som muligt får en kulturel oplevelse.
Kulturafdelingen vurderer derfor, at børneteateraftalen understøtter Slagelse Kommunes kulturstrategi i forhold til temaerne Børnekultur og Det professionelle kulturliv. Kulturstrategien har som ambition, at så mange børn som muligt møder kultur og kunst. Dette gøres blandt andet gennem kommunens dagtilbud. Kulturstrategien peger samtidig på, at det er vigtigt, at dette møde med kultur og kunst ofte er et møde med det professionelle kulturliv, da det sikrer en høj kvalitet i tilbuddet.
Et levende kulturliv, også for børn, bidrager derudover til Slagelse Kommunes vision om at være en attraktiv bosætningskommune, bl.a. for børnefamilier.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Udgiften kan afholdes inden for udvalgets budgetramme.
Slagelse Kommune indhenter refusion på forestillingerne, hvilket udgør 50% af omkostningerne til selve teaterforestillingerne.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget afsætter en årlig ramme på 460.000 kr. i 2020 og 2021 til indkøb af børneteaterforestillinger i Slagelse Kommune fordelt med 400.000 kr. til indkøb af forestillinger og 60.000 kr. til administration og afholdelse af forestillinger.
2.    at Center for Kultur, Fritid og Borgerservice, inden for den afsatte økonomiske ramme, bemyndiges til at indgå aftalen med de foreslåede ændringer.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13. august 2019:
Fraværende: 
At 1 til 2: Godkendt

7. Dansk Kulturarv (B)

7.     Dansk Kulturarv (B)

Sagsnr.: 330-2018-24579               Dok.nr.: 330-2019-236982                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal tage stilling til projekter inden for Dansk Kulturarv.
Baggrund
Udvalget råder over ca. 2 mio. kr. til Dansk Kulturarv i 2019 inkl. midler fra 2018. En lille del af midlerne anvendes til løbende vedligehold på Antvorskov Klosterruin og Korsør Fæstning.
Administrationen fremlægger forslagene nedenfor:
Frederikshøj
Mulighederne for at aktivere området til flere større kulturelle aktiviteter og til brug i dagligdagen for fx selvorganiserede grupper af fritidsbrugere eller daginstitutioner m.fl. begrænses af, at anlægget trænger til renovering.
Forslag fra Entreprenørservice til renovering er vedhæftet. Projektet omfatter ændring og udvidelse af den eksisterende grusbelagte scene i midten af pladsen, renovering af siddepladserne og trapperne samt adgang for køretøjer til scenen, fx kørsel af mobilscene.
Projektet er opdelt i elementer og kan derfor udføres samlet eller i etaper. Hvis opgaven ønskes sendt i udbud til eksterne aktører, skal der påregnes udgifter til udbudsproces m.m.
Udgift til det samlede projekt: 691.013 kr.
Sabel til Rytterstatuen på Schweizerpladsen, Slagelse
Statuen mangler sablen på kongens venstre side og hestens seletøj er itu. Nationalmuseet har i forbindelse med tidligere restaurering af statuen fremstillet en ekstra kopi af sablen.
Udgift til køb af sabel, montering og restaurering af seletøj beløber sig til ca. 42.000 kr. Herudover kommer mindre udgift til lift m.m.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens principper, der giver kommunen mulighed for at stille bygninger og kulturmiljøer til rådighed for kulturelle aktiviteter, der kommer borgerne til gavn.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan beslutte, at
a)    bevilge midler til et eller flere af projekterne
b)    at administrationen skal arbejde med yderligere projekter
Vurdering
Frederikshøj
Administrationen vurderer, at Frederikshøj har potentiale til yderligere anvendelse til større musik- eller teaterarrangementer samt til fx idrætsaktiviteter for selvorganiserede grupper og etablerede foreninger samt aktiviteter for diverse institutioner m.fl.
Administrationen anbefaler, at der ved reetableringen lægges vægt på at optimere vilkårene for den løbende vedligeholdelse af området.
Da fx græsklipning, vedligehold af grusbelægning, ukrudtsbekæmpelse m.m. er forholdsvis omfattende på området, anbefaler administrationen alternativet med omlægning af trapperne til betonelementer fremfor trapper med græsbelægning.
Rytterstatuen
Administrationen vurderer, at statuen med sin markante placering på et af de største torve i Slagelse bør fremstå komplet og anbefaler derfor, at den manglende sabel reetableres og seletøjet repareres.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget bevilger 691.000 kr. til renovering af Frederikshøj.
2.    at Kultur- og Fritidsudvalget bevilger 42.000 kr. til renovering af Rytterstatuen.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13. august 2019:
Fraværende: 
At 1: Udsat til næste møde med henblik på, at udvalget får forelagt kriterier for tilskud til kulturarven samt bruttoliste over mulige anvendelsesmuligheder.
At 2: Godkendt.

8. Kulturstrategi 2020 efter endt høringsperiode (B)

8.     Kulturstrategi 2020 efter endt høringsperiode (B)

Sagsnr.: 330-2019-11589               Dok.nr.: 330-2019-292805                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte, om den fremlagte Kulturstrategi 2020 efter endt høringsperiode kan godkendes.
Baggrund
Kultur- og Fritidsudvalget besluttede på udvalgsmødet d. 7. maj 2019 at sende et udkast til Kulturstrategi 2020, som er en revideret udgave af kulturstrategien fra 2017, i høring hos Slagelse Kulturråd. Kulturrådet havde ingen kommentarer til udkastet.
Det daværende Kultur-, Fritids- og Turismeudvalg godkendte i december 2016 en ny kulturstrategi for Slagelse Kommune. Strategien skulle understøtte turisme og bosætning.
Strategien blev udviklet i samarbejde med Slagelse Kulturråd og, gennem en længere inddragelsesproces, interesserede kulturaktører.
Det blev samtidig besluttet, at der i 2019 skulle arbejdes med udformning af en ny strategi, der byggede på den nuværende. Kulturafdelingen har været i dialog med både Slagelse Kulturråd og Kultur- og Fritidsudvalget, som begge pegede på, at der var behov for en revidering af strategien, ikke udarbejdelse af en ny strategi.
Udkastet til Kulturstrategi 2020 adskiller sig især på følgende punkter fra den nuværende strategi:
-      Tematikken Børne- og Ungekultur i den nuværende kulturstrategi deles op i en tematik om børnekultur og en om ungekultur.
Tematikken om børnekultur har fokus på, at børn ikke blot skal opleve kunst og kultur, men selv skal undersøge, sanse og eksperimentere med kunst og kultur.
Ungekulturen sætter fokus på, at unge skal have mulighed for selv at skabe det kulturliv, de ønsker – og at der skal skabes rammer gennem facilitering og faciliteter, for at de unge får denne mulighed.
For både børn og unge tror vi på, at kunst og kultur har en vigtig rolle at spille i forhold til dannelse og dermed til at udvikle kompetente medborgere i fremtidens demokratiske fællesskab.
-      Tematikken Autentiske events i den nuværende kulturstrategi ændrer titel til Kulturelle arrangementer med lokalt særpræg. Derudover præciseres det i Kulturstrategi 2020, hvad der forstås ved lokalt særpræg for arrangementer i de tre købstæder.
-      Under tematikken Kultur i det offentlige rum præciseres forståelsen af det offentlige rum til byrum eller offentligt tilgængelige rum, hvor man ellers ikke forventer at møde kunst eller kultur. Derudover fokuseres der fremover i endnu højere grad på samarbejde på tværs af Slagelse Kommunes organisation.
-      Tematikken Frivillighed har været i fokus efter vedtagelse af den nuværende kulturstrategi, blandt andet på Kulturtopmøde 2018. Kulturafdelingen vil fortsat have fokus på at styrke frivilligheden, da kommunens kulturliv, også det professionelle, er afhængig af frivilliges indsats. Det frivillige engagement er ikke en selvfølge, og derfor skal også foreningslivet have fokus på nye frivilliges motivation.
-      Under tematikken Det professionelle kulturliv påpeges vigtigheden af et professionelt kulturliv, der kan fungere som rollemodel for børn og unge, hvilket er vigtigt i forhold til udvikling af talenter på kunst- og kulturområdet. Derudover medvirker de professionelle kulturinstitutioner til at sikre, at børn og unges møde med kunsten og kulturen er af høj kvalitet.
Udkast til Kulturstrategi 2020 er vedlagt som bilag.
Retligt grundlag
Styrelsesvedtægt 2018 for Slagelse Kommune.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan vælge
a)    At godkende udkast til Kulturstrategi 2020 i sin nuværende form.
b)    Ikke at godkende udkast til Kulturstrategi 2020 i sin nuværende form.
Vurdering
Kulturafdelingen vurderer, at en revidering af kulturstrategien vil styrke Slagelse Kommunes fremadrettede arbejde med kunst og kultur i kommunen.
Kulturstrategi 2020 præciserer indholdet af de valgte tematikker, som strategien indeholder. En præcisering, der både vil skabe større forståelse af, hvilken vej Slagelse Kommune vil med kulturen, og af hvor der er udviklings- og samarbejdsmuligheder på tværs af Byråd, forvaltning, foreninger, institutioner, erhvervsliv og alle andre interesserede kulturaktører.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget godkender udkast til Kulturstrategi 2020 i sin nuværende form.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13. august 2019:
Fraværende: 
Godkendt.

9. Nye retningslinjer Puljen til kulturelle formål 2020 efter endt høringsperiode (B)

9.     Nye retningslinjer Puljen til kulturelle formål 2020 efter endt høringsperiode (B)

Sagsnr.: 330-2019-7235                 Dok.nr.: 330-2019-270212                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte, om de fremlagte udkast til retningslinjer for Puljen til kulturelle formål for 2020 efter endt høringsperiode kan godkendes.
Baggrund
Puljen til kulturelle formål kan søges af foreninger og private til kulturaktiviteter. Kultur- og Fritidsudvalget besluttede på udvalgsmødet d. 7. maj 2019 at sende udkast til nye retningslinjer for puljen i høring hos Slagelse Kulturråd, som ikke havde kommentarer til udkastet.
Retningslinjerne for Puljen til kulturelle formål er både Kultur- og Fritidsudvalgets samt Kulturafdelingens værktøj til vurdering af ansøgninger, og ansøgernes mulighed for at forstå baggrunden for tildeling af midler.
Retningslinjerne tager udgangspunkt i udkast til Kulturstrategi 2020, som også fremlægges til udvalgets godkendelse på dette udvalgsmøde. En evt. ændring af retningslinjerne kan føre til, at puljen ikke i samme grad understøtter arbejdet med strategien.
Ved vurdering af ansøgningerne lægges der vægt på, om foreningen eller arrangementet bidrager til at udvikle og berige Slagelse Kommunes kulturliv indenfor et eller flere af fokusområderne, og dermed kommunens kulturstrategi. Enkelte aktiviteter eller foreninger falder ikke ind under fokusområderne og får derfor ikke bevilget tilskud.
Ved ansøgninger, der falder uden for Puljen til kulturelle formål, inddrager Kulturafdelingen altid øvrige afdelinger i kommunen for at afklare andre tilskudsmuligheder.
Udkastet til nye retningslinjer adskiller sig fra de nuværende på følgende områder:
·         Retningslinjerne deles op i to separate retningslinjer. En for driftstilskud og en for aktivitetstilskud, da dette vil tydeliggøre forskellen på de to former for tilskud.
·         En præcisering af ”det offentlige rum” i fokusområdet Kultur i det offentlige rum.
·         Præcisering af, at Kulturafdelingen vil være i dialog med ansøger, hvis ansøgningen ikke er fyldestgørende.
·         Fokusområdet events i de nuværende retningslinjer ændrer navn til Arrangementer med lokalt særpræg, og det præciseres, hvad der forstås ved lokalt særpræg.
·         Et overskud på 10% eller derunder af det bevilgede tilskud kan modtager beholde, hvis der fremlægges en plan for, hvorledes overskuddet skal benyttes. Kulturafdelingen vurderer, planen i forhold til retningslinjerne for Puljen til kulturelle formål. Vurderer Kulturafdelingen, at planen ikke er i overensstemmelse med retningslinjerne, skal hele overskuddet betales tilbage. Hvis overskuddet overstiger 10% af det bevilgede tilskud, skal overskuddet betales tilbage. Hvis det er et overskud fra et tilskud til en privatperson, skal overskuddet altid betales tilbage.
Udkast til retningslinjer for henholdsvis driftstilskud og aktivitetstilskud er vedlagt som bilag.
Puljens størrelse
I 2020 vil puljen udgøre 1.723.500 kr.
I forlængelse af tidligere beslutning i Byrådet reduceres puljen i 2021 til 1.495.000 kr.
Da midlerne i puljen reduceres i de kommende år, er det nødvendigt med en endnu skarpere prioritering af aktiviteter, der kan støttes. Udvalget har løbende haft fokus på, at foreninger og aktiviteter i videst muligt omfang arbejder på at udvikle en forretningsmodel, så egenfinansieringen øges, og behovet for kommunalt tilskud reduceres. Derudover har udvalget prioriteret nye aktiviteter, indsatser rettet mod nye målgrupper og nye samarbejdspartnere samt nye vinkler i nuværende tiltag. Foreninger og aktører, der afvikler en tilbagevendende aktivitet i uændret form, eller som oplever økonomisk fremgang via ekstern finansiering, vil således kunne opleve at få reduceret deres kommunale tilskud.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens principper, der giver mulighed for støtte til kulturelle aktiviteter.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan vælge
a)    At godkende udkast til retningslinjer i sin nuværende form.
b)    At godkende udkast til retningslinjer med ønskede tilføjelser fra Kultur- og Fritidsudvalget.
c)    Ikke at godkende udkast til retningslinjer og dermed bibeholde retningslinjerne fra 2019.
Vurdering
Kulturafdelingen vurderer, at de reviderede retningslinjer for Puljen til kulturelle formål vil understøtte arbejdet med Kulturstrategien, understøtte nuværende foreninger og aktiviteter på kulturområdet samt fortsætte udviklingen af nye tiltag.
Kulturafdelingen vurderer dog samtidig, at en ændring af retningslinjerne omkring tilbagebetaling af et eventuelt overskud fra et tilskud med en fast procentgrænse vil føre til, at tilskudsproceduren opleves mere rigid af ansøgere end tidligere. I dag kan foreninger/aktører blive pålagt at betale overskud tilbage fra tilskud, eller overskuddet kan blive modregnet i kommende tilskud. Kulturafdelingen vurderer i hvert tilfælde de enkelte foreningers regnskabsresultat over en årrække, aktiviteter, evt. fokus på opsparing til et formål, der ligger under puljens fokusområder og evt. nye tiltag. Dette har længe været praksis. 
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget godkender udkast til retningslinjer for Puljen til kulturelle formål for 2020 i sin nuværende form.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13. august 2019:
Fraværende: 
At 1: Godkendt. Retningslinjerne evalueres efter et år.

10. Orientering om status på Guldagergaard (O)

10.   Orientering om status på Guldagergaard (O)

Sagsnr.: 330-2019-12047               Dok.nr.: 330-2019-288247                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet holdes i denne sag orienteret om de kommende sager og beslutninger, der er truffet i forbindelse med Guldagergaards ønske om at blive drevet som en erhvervsdrivende fond.
Baggrund
Byrådet principgodkendte den 27. maj 2019, at den selvejende institution Guldagergaard nedlægges og overgår til en erhvervsdrivende fond
Der arbejdes i kommunalt regi på flere fronter i bestræbelsen på at understøtte Byrådets beslutning. Denne sag samler op på beslutninger truffet i Byrådet samt giver overblik over processen i forhold til salg af bygninger og kulturministerens holdning til studiesamlingen.
Salg af bygninger og parken
Økonomiudvalget godkendte den 17. juni 2019 at sælge bygningerne og den offentlige park. Der er den 27. juni 2019 ansøgt Ankestyrelsen om samtykke til salg uden offentligt udbud, og der kan forventes at foreligge et svar indenfor 2-3 måneder. Den 5. august 2019 er der ikke modtaget svar fra Ankestyrelsen.
Der er udarbejdet en lukket orienteringssag til Økonomiudvalgets møde den 19. august 2019, som orienterer om sagens stade.
Studiesamlingen
Det fremgår af vedtægterne for den selvejende institution Guldagergaard, at ved ophør overgår den keramiske studiesamling til Slagelse Kommune, hvis kommunen overtager driften af Guldagergaard. Hvis kommunen ikke overtager driften, skal kulturministeren beslutte, hvad der skal ske med den keramiske studiesamling, faciliteter, ovne, værktøjer mv.
Byrådet godkendte den 24. juni 2019 at anbefale overfor kulturministeren, at inventar og studiesamling overføres til fonden Guldagergaard, såfremt den selvejende institution Guldagergaard ophører, og dennes aktiviteter videreføres til fonden Guldagergaard.
Kulturministeriet har kvitteret for Byrådets anbefaling og er opmærksom på, at der er behov for, at sagen afklares hurtigt efter sommerferien.
Aktivitetstilskud til fonden
Byrådet godkendte den 24. juni 2019 det fremlagte forslag til aftale om aktivitetstilskud i 2020. Der vil derfor ikke være behov for yderligere sagsbehandling af tilskuddet i Kultur- og Fritidsudvalget. Dog har udvalget ansvaret for opfølgning på aftalen. Da fonden for Guldagergaard først forventes oprettet 1. januar 2020, får Guldagergaard tilskud som tidligere besluttet af Kultur- og Fritidsudvalget.
Hovedtrækkene i aftalen er:
Der ydes et tilskud på 1.400.000 kr.
Aktiviteterne, der afvikles helt eller delvist via tilskud fra Slagelse Kommune, skal opfylde kommunalfuldmagtens principper. Ifølge principperne kan kommunen støtte private aktørers varetagelse af kulturelle opgaver. Aktiviteterne skal være til rådighed for alle borgere i kommunen eller for en kreds af borgere, der er afgrænset efter saglige kriterier, fx børn eller ældre. Aktiviteterne kan enten have gratis adgang, eller der kan opkræves entré.
Kommunen kan ikke yde tilskud til lukkede eller private arrangementer, hvortil der ikke er offentlig adgang.
Følgende aktiviteter skal leveres for at opnå det aftalte tilskud:
·         Afholdelse af kulturelle og kunstneriske aktiviteter med leret som primært materiale.
·         Guldagergaard støtter op om Skælskør Billedskole samt Kunsttalentlinjen på Skælskør Skole, hvor Guldagergaard bidrager med kunstnerisk kompetence og vision for den videre udvikling af kreative uddannelsestiltag i Slagelse Kommune.
·         Branding af Skælskør som kunstnerisk og kulturelt centrum med organisering af to årlige udstillinger eller events, som involverer Guldagergaards kunstnere, og som sætter fokus på Skælskør som kunstnerisk og kulturelt centrum.
·         En til to årlige udstillinger i parken som supplement til den permanente udstilling i skulpturparken, hvortil der er offentlig adgang året rundt.
·         Markedsføring og branding af Guldagergaard og Slagelse Kommune via samarbejder – både nationalt og internationalt
Arrangementer og aktiviteter annonceres og markedsføres bredt både kommunalt og regionalt.
Priser på entré skal fastsættes ud fra et hensyn til aftaler med kunstnerne samt det generelle prisniveau på sammenlignelige udstillingssteder.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtsreglerne vedrørende støtte til kultur.
Handlemuligheder
Byrådet kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Økonomiudvalget behandler sag vedr. salg af bygninger.
Kultur- og Fritidsudvalget følger op på aftalen vedr. aktivitetstilskud.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Økonomiudvalget den 19. august 2019:
Fraværende: 
Økonomiudvalget godkendte at Troels Brandt (B) var inhabil på dette punkt.
Orienteringen taget til efterretning og oversendes til Byrådets orientering.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13. august 2019:
Fraværende: 
Udvalget godkendte, at Troels Brandt (B) var inhabil, og han deltog ikke i behandling af punktet.
Orienteringen blev taget til efterretning.

11. Initiativsag - Arbejdsgruppen for udvikling af Antvorskov (B)

11.   Initiativsag - Arbejdsgruppen for udvikling af Antvorskov (B)

Sagsnr.: 330-2019-45587               Dok.nr.: 330-2019-251431                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådsmedlem Pernille Ivalo Frandsen (V) har den 16. juni 2019 via sin initiativret ønsket, at Byrådet tager stilling til sagen etablering af arbejdsgruppe for Antvorskov.
Baggrund
Erhvervs- og Teknikudvalget har på mødet den 3. juni 2019 besluttet følgende:
·         Udvalget ønsker, at der hurtigst muligt nedsættes en arbejdsgruppe i henhold til budgetaftalen. Administrationen kommer med oplæg til sammensætningen af arbejdsgruppen.
·         Der ønskes en opdatering af skitseprojektet ift. parkering og beplantning, som kan indgå i arbejdet.
Beslutningen tager afsæt i budgetaftalens punkt 54 f. med følgende tekst:
·         Der etableres en arbejdsgruppe med politisk deltagelse, der skal se på mulighederne omkring Antvorskov Slotsruin.
Hensigten bag budgetaftalens tekst er at danne en arbejdsgruppe, der skal komme med oplæg til hvordan Antvorskov Kloster og det tilhørende areal kan anvendes.
Der har tidligere været etableret et udvalg, der skulle indsamle ideer til projekter. Disse projekter har dog haft som betingelse, at der skulle indgå et væsentligt økonomisk grundlag i løsningen. Projekterne har hidtil ikke kunnet realiseres.
I dagsordenspunktet fra Erhvervs- og Teknikudvalget fremgår som bilag skitser til etablering af parkeringspladser på arealet. Dette er i direkte modstrid mod hensigten bag hensigten i budgetaftalen.  
For at sikre, at det oprindelige formål med punktet om Antvorskov i budgetaftalen foreslås udgangspunktet for den nye arbejdsgruppe, at tage udgangspunkt stedets unikke historiske grundlag.
Etablering af parkeringspladser på nuværende tidspunkt vil være i modstrid med budgettets punkt 54 f. Det forekommer besynderligt, at der foreligger skitser allerede inden arbejdsgruppen er etableret. Der bør ikke afsættes knappe medarbejderressourcer til at arbejde med parkeringspladser, med mindre arbejdsgruppen foreslår dette eller ikke fremkommer med forslag.
Arbejdsgruppen skal arbejde efter følgende overordnede procesplan:
·         Sammensætning af arbejdsgruppen og vedtagelse af kommissorie
·         Ideudvikling
·         Udarbejde visionsoplæg på 1-2 udvalgte ideer
·         Kvalificering og udarbejdelse af præsentation
·         Præsentation for Byrådet
·         Afsøgning af mulighederne for finansiering hos relevante fonde
Arbejdsgruppen skal bestå af 5-7 medlemmer og sammensættes således, at der er politisk repræsentation, medlemmer med historisk kompetence samt medlemmer med turisme og erhverv som kompetence. Eksempelvis kan Museum Vestsjælland, Lokalhistorisk Arkiv og Visitvestsjælland inviteres til deltage eller foreslå relevante medlemmer.
Retligt grundlag
Byrådsmedlemmernes ret til at indbringe en sag for Byrådet følger af § 11 i styrelsesloven.
Handlemuligheder
Byrådet kan vælge at nedsætte en arbejdsgruppe.
Byrådet kan vælge at vedtage procesplan for udvalget som skitseret.
Byrådet kan vælge at bestemme sammensætningen af arbejdsgruppen, således at den underbygger hensigten i budgetaftalen.
Byrådet kan vælge ikke at sammensætte en arbejdsgruppe. Dermed fastholdes alene beslutningen fra ET udvalget, og forvaltningen sammensætter en arbejdsgruppe.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Pernille Ivalo Frandsen (V) indstiller,
1.       at Byrådet vedtager at etablere arbejdsgruppe til varetagelse af ideprocessen for udviklingen af Antvorskov.
2.       at Byrådet vedtager skitse til procesplan for udvalget
at Byrådet beslutter en sammensætning af udvalget eller lader forvaltningen sammensætte udvalget som foreslået i sagen
Beslutning i Byrådet den 24. juni 2019:
Fraværende: 
Sagen oversendes til Kultur- og Fritidsudvalget med henblik på nedsættes af en arbejdsgruppe med udgangspunkt i stedets historiske grundlag.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13. august 2019:
Fraværende: 
Forvaltningen udarbejder til næste møde forslag til kommissorium for en arbejdsgruppe inkl. forslag til sammensætning og involvering af eksterne interessenter.
Fra udvalget indgår Jørgen Andersen (A) og Troels Brandt (B) i arbejdsgruppen. Fra Byrådet inddrages Pernille Ivalo Frandsen (V).

12. Orientering fra udvalget samt inspirationsopsamling fra konferencer mv. (O)

12.   Orientering fra udvalget samt inspirationsopsamling fra konferencer mv. (O)

Sagsnr.: 330-2017-89794               Dok.nr.: 330-2018-583645                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Orientering fra formanden og udvalgets øvrige medlemmer samt inspirationsopsamling fra deltagelse i konferencer mv.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13. august 2019:
Fraværende: 
Ebbe Ahlgren (V) spurgte til procedurer i forbindelse med serviceaftaler og vedligeholdelse af hjertestartere i kommunens ejendomme. Udvalget orienteres af forvaltningen.
Troels Brandt (B) orienterede om møde med Biblioteket om etablering af Folkeuniversitet.
Orienteringen taget til efterretning.

13. Centerets orientering til Udvalget (O)

13.   Centerets orientering til Udvalget (O)

Sagsnr.: 330-2017-89818               Dok.nr.: 330-2018-583655                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Udvalget informeres hermed om alle puljer på kultur- og fritidsområdet. Bilagene over forbrug på de konkrete puljer er ajourført op til deadline for udsendelse af dagsorden.
KULTUR:
Pulje
Forbrug
Restbudget
Puljen til kulturelle formål
2.559.000
2.559.000
0
FRITID:
 
 
 
Idræts- og Fritidspuljen
699.215
565.221
133.994
Markedsføringspuljen
1.048.812
 1.033.500
15.312
Puljen til selvorganiserede
158.426
97.160
61.266
Gadeidrætspuljen
76.222
37.015,02
39.206,98
Udviklingspuljen (FOU)
157.333
78.500
78.833
Kulturområdet:
Scene på Korsør Fæstning
Slots- og Kulturstyrelsen har givet fornyet dispensation fra Museumsloven til opstilling af scene m.m. i ”Gryden” på Korsør Fæstning. Dispensationen dækker aktiviteter som Korsør Picnickoncerter, Korsør Maritime Kulturdage, Korsør Havnemede m.fl. i en femårig periode indtil udgangen af 2024.
Officiel åbning af den nye parkeringsplads ved Trelleborg
Udvalget besluttede tidligere på året at bruge projektmidler til nye og fremsynede parkeringsforhold ved Trelleborg. Den nye parkeringsplads stod færdig den 1. juli, og der er officiel åbning den 28. august kl. 15.00-16.30. Udvalget er inviteret. Invitation er vedlagt som bilag.
Liv i forsamlingshusene
Udvalget besluttede i marts 2019 at afsætte 300.000 kr. af udvalgets midler til udvikling til at skabe liv i forsamlingshusene. I første omgang i perioden 2019 – 2020, hvorefter der skal ske en evaluering af erfaringerne i dialog med udvalget.
Konkret er det Slagelse Biblioteker og Borgerservice, der står for udviklingen af programmet (”menuen”) til forsamlingshusene. Første katalog er udkommet denne sommer og er vedhæftet til udvalgets orientering.
Nogle forsamlingshuse er allerede i gang med at booke, andre har bedt om udsættelse af den lidt vanskelige frist (1. august) og har fået det. Atter andre har meddelt, at de først forventer at gøre brug af mulighederne lidt senere.
Vikingefestival – publikums succes
Som følge af parkeringssituationen sidste år, har Ny Trelleborg projektet hjulpet med at skabe rammer for en langsigtet løsning. Slagelse Cykle Ring varetog derfor betalingsparkering under hele festivalen. Det kostede 20 kr. at parkere og der har ikke været nogen utilfredshed på baggrund af dette. I år deltog over XX.000 gæster i festivalen.
Lokalradio
Nærradio Korsør modtager i 2019 tilskud fra Puljen til kulturelle formål til kulturelle aktiviteter, hovedsageligt i form af den kulturelle del af sendefladen. Ifølge den konkrete aftale er lokalradioen forpligtet til løbende at indsende dokumentation i form af oversigt over den kulturelle del af sendefladen. Radioens rapportering for 2. kvartal 2019 er vedlagt som bilag.
Fritidsområdet:
Slagelse Talent & Elites STE CAMP
Afholdt med 27 deltagende børn og med 6 forskellige idrætter på 5 dage. Klubberne og atleterne på ordningen giver deres passion for deres sport videre til børn mellem 8-12 år. Campen gik over al forventning. Der arbejdes på, om konceptet kan udvikles yderligere.
Høringssvar til Team Danmarks hovedlinjer 2021-2024
Slagelse Talent & Elite har i samarbejde med Eliteboardet udformet et høringssvar til Team Danmark om deres hovedlinjer for strategien fra 2021. SIR er repræsenteret i Eliteboardet og er blevet hørt via boardet. Høringssvaret er vedlagt som bilag til orientering.
Slagelse Talent & Elite støtter atleter i transition mellem junior og senior
Slagelse Talent & Elite støtter i dag kun atleter, som er i gang med en uddannelse. Det er typisk i årene efter deres ungdomsuddannelse, at det er sværest for atleterne rent sportsligt at slå igennem på senior eliteniveau. På baggrund af dette har Eliteboardet godkendt en ny støttemulighed for atleter, der har gennemført en ungdomsuddannelse, men ikke søger direkte ind på en videregående uddannelse. Der er selvfølgelig tydeligt beskrevne rammer for udøverens niveau og fremtidsplan. Disse er vedlagt som bilag. Konceptet kaldes STE – Uddannelsesfrit år.
Tilskud fra Udviklingspuljen
Puljen yder tilskud til udviklingsarbejde, rekvisitter, arrangementer og nye initiativer med et folkeoplysende sigte. De modtagne ansøgninger for 1. halvår 2019 er behandlet, og følgende har modtaget tilskud fra puljen: * Biavlerforeningen Trelleborg: 5.000 kr. til honningslynge m.v., * Boeslunde Gymnastikforening: 13.000 kr. til air-track, * DDS Solskinstroppen: 5.000 kr. til borde og bænke, * Korsør Selvforsvarsakademi: 5.000 kr. til sikkerhedsmåtter, * Nordbyens Badmintonklub: 10.000 kr. til træningsredskaber m.m., * Skelskør Roklub: 1.000 kr. til juniorkajak, * Slagelse Badminton Klub: 8.000 kr. til  låneketchere m.v., * Slagelse Håndboldklub: 1.500 kr. til rekvisitter, * Sørby IF, Hockey: 8.000 kr. til målmandsudstyr, * Tårnborg IF, Gymnastik: 20.000 kr. til air-track m.v. og * Vandreforeningen Fodslaw: 2.000 kr. til ny forening.
Puljen til selvorganiserede støtter vandaktiviteter ved Korsør Aqtive Days 2019
Halsskov Lokalråd og Styregruppen bag Korsør Aqtive Days har efter administrativ vurdering modtaget et tilskud på 18.000 kr. fra Puljen til selvorganiserede. Tilskuddet er målrettet forskellige vandaktiviteter i form af udspring, kitesurf og SUP. Korsør Aqtive Days er et godt eksempel på et arrangement, hvor selvorganiserede ildsjæle og frivillige foreninger samarbejder om at sætte fokus på idræts- og bevægelsesaktiviteter til vands og til lands.
Puljen til selvorganiserede støtter wakeboard-aktivitet ved Halsskov Færgehavn
I juli 2019 er der opsat en wakeboard-bane ved Halsskov Færgehavn, som alle borgere kan prøve i løbet af sommeren. Wakeboard-banen bidrager til at udnytte kyststrækningen som idrætsfacilitet. Efter administrativ vurdering har Fritidsafdelingen bevilget 23.040 kr. til Halsskov Lokalråd for at skabe aktivitet og sikkerhed på og omkring wakeboard-banen. 
Puljen til selvorganiserede støtter anlæg af snorkelsti ved Næsby Strand
Foreningen Strand Festival har efter administrativ vurdering modtaget et tilskud på 25.000 kr. til anlæg af en snorkelsti ved Næsby Strand. Snorkelstien vil formidle viden om dyrelivet i Storebælt samt give alle brugere gode undervandsoplevelser. I henhold til idrætspolitikken bidrager snorkelstien til at styrke rammerne for udøvelse af selvorganiseret idræt og bevægelse.
Gadeidrætspuljen støtter løbehjulscamp ved Slagelse Skateboard Forening
Slagelse Skateboard Forening har efter administrativ vurdering modtaget et tilskud på 19.665,02 kr. til leje af en bad- og beboelsesvogn i forbindelse med en sommercamp for løbehjulskørere den 22.-24. juli. På campen vil der være undervisning i løbehjul, hvor der bl.a. kommer en professionel løbehjulskører fra Østrig. For at åbne arrangementet op har Sk8-Laden arrangeret ”meet and greet” den 24. juli fra kl. 12-17, hvor alle kan være med.
Åben Skole/Dagtilbud Partnerskabsaftale med Slagelse Boldklub & Idrætsforening
Slagelse Kommune har indgået en partnerskabsaftale med Slagelse Boldklub & Idrætsforening, som i perioden fra sommeren 2019 og frem til og med december 2020 skal afvikle 10 fodboldforløb for skoler samt 15 fodbold og leg-forløb for dagtilbud.
Repræsentation i Forum for Folkeoplysning
Samrådet (for aftenskolerne) har anmodet om at aftenskolernes ungerepræsentant mellem 15 og 25 år i Forum for Folkeoplysning kunne være repræsenteret af en kursist/et medlem uden en bestemt alder. Dette er imødekommet, men kun indtil ordningen skal evalueres jfr. den politiske beslutning af 28. maj 2018.
Tilskud til leder- og instruktøruddannelse, 1. halvår 2019
Fritidsafdelingen har behandlet ansøgninger vedr. tilskud til leder- og instruktøruddannelse, 1. halvår 2019. Der er et mindre overskud, som overføres til 2. halvår 2019.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13. august 2019:
Fraværende: 
Forvaltningen orienterede om indgået samarbejde med Kunstakademiet om renovering af Trelleborg, museumsbygningen.
Orientering om Liv i Forsamlingshusene blev suppleret med, at der følges op efter 1/2 år.
Der har været afholdt borgermøde vedrørende Skælskør gamle rådhus. Der er indkommet 8 forslag. Der forelægges sag herom på næste udvalgsmøde.
Udvalget fik en mundtlig orientering om processen for renovering af Kabeldepotet. Tidsplan sendes til udvalget.

14. Emner til pressen (B)

14.   Emner til pressen (B)

Sagsnr.: 330-2017-89840               Dok.nr.: 330-2018-583726                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte hvilket/hvilke af mødets punkter, der skal laves presseomtale på.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 13. august 2019:
Fraværende: 
Drøftet.
15. Lukket: Stillingtagen til scenarier for fremtidig drift af facilitet (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
16. Lukket: Ansøgning om støtte til filmproduktion (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.