Kultur- og Fritidsudvalget (2018-2021) – Referat – 1. oktober 2019



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-89787               Dok.nr.: 330-2018-583637                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Dagsordenen godkendes
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 1. oktober 2019:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Overblik over og baggrund for puljer på fritidsområdet (D)

2.     Overblik over og baggrund for puljer på fritidsområdet (D)

Sagsnr.: 330-2019-65930               Dok.nr.: 330-2019-380878                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Med udgangspunkt i administrationens orientering skal udvalget drøfte puljer på fritidsområdet og evt. tiltag, som administrationen skal arbejde videre med.
Baggrund
På mødet den 3. september 2019 opfordrede udvalget til, at der blev fremlagt en sag med overblik over de eksisterende puljer og forklaring på baggrunden for de enkelte puljer.
Der findes pt. 7 forskellige puljer på fritidsområdet, nemlig Idræts- og Fritidspuljen, Markedsføringspuljen, Udviklingspuljen, Puljen til selvorganiserede, Gadeidrætspuljen, Partnerskabspuljen og Handicappuljen.
Kun en af disse puljer er lovbestemt, nemlig Udviklingspuljen (er et krav jf. Folkeoplysningsloven). De øvrige puljer er oprettet gennem beslutninger af tidligere fagudvalg.
Puljer som Idræts- og Fritidspuljen og Markedsføringspuljen er ”gamle” puljer, som også fandtes under de to foregående fagudvalg, mens Gadeidrætspuljen, Handicappuljen og Partnerskabspuljen (i sin nuværende form) er oprettet inden for de senere år.
Tidligere har der også fandtes puljer som Oprydningspuljen, Partnerskabspuljen (i sin gamle form) og Rekvisitpuljen, som er nedlagt af forskellige årsager.
Retningslinjerne for puljerne på fritidsområdet blev revideret tidligere på året (vedtaget på mødet den 5/2 2019). De politisk vedtagne retningslinjer for puljerne er vedlagt som bilag. Nedenfor beskrives de enkelte puljer ultrakort.
Idræts- og Fritidspuljen
Kan søges af foreninger, haller og lokalt forankrede frivillige organisationer mv. til fx nye initiativer, der ikke er folkeoplysende, renovering/etablering af faciliteter, afholdelse af mesterskaber samt afholdelse af arrangementer, der ikke er folkeoplysende.
Markedsføringspuljen
Pulje, hvor foreninger, udøvere og events kan afgive tilbud til kommunen om markedsføring. Puljen skal synliggøre Slagelse Kommune som en attraktiv kommune og ikke mindst som en attraktiv idrætskommune.
Udviklingspuljen (lovbestemt pulje)
Kan søges af fx folkeoplysende foreninger, frivillige organisationer, selvorganiserede grupper og enkeltpersoner til bl.a. udviklingsarbejde, rekvisitter samt arrangementer og nye initiativer med et folkeoplysende sigte.
Puljen til selvorganiserede
Kan søges af personer, grupper eller foreninger, der ønsker at igangsætte motions-, bevægelses- eller idrætsaktiviteter eller skabe bedre fysiske rammer for den selvorganiserede idræt.
Gadeidrætspuljen (oprettet i 2016)
Kan søges af personer, fællesskaber og foreninger, som ønsker at igangsætte aktiviteter eller skabe gode fysiske rammer, der understøtter gadeidræt og gadekultur i kommunen.
Partnerskabspuljen (oprettet i 2017)
Folkeskoler, etablerede idrætsforeninger og andre lokalt forankrede aktører kan søge om tilskud til opstart af Åben Skole Partnerskaber. Der kan ydes tilskud til fx dækning af undervisningshonorar og nødvendigt indkøb af rekvisitter til afvikling af undervisningen.
Handicappuljen (oprettet i 2017)
Kan søges af bl.a. foreninger, frivillige organisationer, enkeltpersoner samt institutioner hjemmehørende i kommunen til bl.a. nye aktiviteter for handicappede, handicaprelaterede rekvisitter, arrangementer for og med handicappede og oprettelse af ny forening med handicappede medlemmer.
Forslag til evt. nye tiltag ift. puljer
Da puljerne er revideret tidligere på året, er der ifølge administrationen ikke behov for en større ændring af puljerne. Dog kunne følgende være værd at arbejde videre med i forbindelse med næste revidering af retningslinjerne for puljerne:
·         Sammenlægning af Puljen til selvorganiserede og Gadeidrætspuljen. Alternativt nyt navn til Puljen til selvorganiserede.
·         Forhøjelse af det administrative loft for behandling af ansøgninger til puljer
·         Øremærkning af midler fra eksisterende puljer til evt. oprettelse af ny pulje, der kan søges til tiltag, som er i tråd med anbefalinger i IDAN-rapport (hvis behov herfor).
·         Præcisering ift. tilskud til honorar (så det kommer på linje med kulturpulje)
·         Evt. kigge på tilskud til indkøb af rekvisitter (lige nu behandles ansøgninger kun 2 gange om året, da rekvisitter kun hører under Udviklingspuljen).
·         Evt. kigge på, hvordan FN’s Verdensmål kan integreres i bærende principper.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten, Folkeoplysningsloven og retningslinjerne for fritidsområdet.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a)    Med udgangspunkt i orienteringen ovenfor drøfte puljer på fritidsområdet og evt. tiltag, som administrationen skal arbejde videre med.
Vurdering
Administrationen vurderer, at puljerne på fritidsområdet giver foreninger mv. gode muligheder for at søge om tilskud til projekter, faciliteter, afholdelse af arrangementer mv.
Da retningslinjerne for puljerne er revideret tidligere i 2019, vurderer administrationen ikke, at der på nuværende tidspunkt er behov for større ændringer af disse.
Dog kan der som nævnt ovenfor være tiltag, som det kunne være relevant at arbejde videre med i forbindelse med næste revidering af puljerne, som forventes at finde sted i løbet af 2020.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Udvalget med udgangspunkt i orienteringen drøfter puljer på fritidsområdet og evt. tiltag, som administrationen skal arbejde videre med.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 1. oktober 2019:
Fraværende: 
Udvalget ønskede et konkret forslag til sammenlægning af puljer og revision af grænsen for det administrative råderum. Beslutningsforslag forelægges på næste møde under indflydelse af de faldne bemærkninger.

3. Vedligeholdelsesplaner i selvejende haller (O)

3.     Vedligeholdelsesplaner i selvejende haller (O)

Sagsnr.: 330-2019-65881               Dok.nr.: 330-2019-380616                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget orienteres om vedligeholdelsesplaner i de selvejende haller, herunder større vedligeholdelsesarbejder i hallerne i de kommende år.
Baggrund
Kultur- og Fritidsudvalget efterspurgte på mødet den 3. september 2019 en status for større vedligeholdelsesarbejder i de kommende år for kommunens selvejende idrætshaller.
Historik
Kultur- og Fritidsudvalget bad tilbage i august 2018 de selvejende haller om at ajourføre de udarbejdede rapporter fra det reviderede bygningssyn i 2012.
De selvejende haller ajourførte og kommenterede efterfølgende rapporterne fra det reviderede bygningssyn i 2012. Hallerne anførte, hvilke vedligeholdelsesopgaver/-projekter fra 2012-rapporten, som er udført og dermed ikke længere aktuelle. De opdaterede rapporter viste, at hallerne var nået langt ift. udbedring af de ting, der blev nævnt i 2012-rapporterne.
Hallerne indskrev desuden i rapporterne, hvad de hver især ser af behov for vedligehold i de kommende år.
Kultur- og Fritidsudvalget fik på mødet den 2. oktober 2018 forelagt de af hallerne opdaterede rapporter og besluttede ved den lejlighed, at formandskabet for udvalget skulle tage en drøftelse med formandskabet for Erhvervs- og Teknikudvalget om sammenhængen mellem krav til vedligeholdelse af selvejende og kommunale haller. Sagen skulle efterfølgende genoptages.
Opdatering af rapporter i 2019
Fritidsafdelingen har på baggrund af udvalgets ønske om at få en status for større vedligeholdelsesarbejder i de kommende år for kommunens selvejende idrætshaller bedt hallerne om dels at opdatere de ovennævnte rapporter og dels at indskrive i rapporterne, hvad de forventer af større vedligeholdelsesarbejder i deres hal i de kommende år, og hvor meget det forventes at koste. De opdaterede rapporter fra hallerne er vedlagt som bilag.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten giver hjemmel til drift og vedligehold af idrætsfaciliteter.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a)    Tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Administrationen vurderer, at planerne generelt giver et godt overblik over bygningernes stand, samt hvad der kan forventes af vedligehold i de kommende år.
Administrationen anbefaler, at udarbejdelse og opdatering af vedligeholdelsesplaner indskrives som en årlig leverance i driftsaftalen med hallerne, og at vedligeholdelsesplanerne også bør indeholde overvejelser om finansiering af udbedringer.
Det kan overvejes, om der på et tidspunkt skal foretages et bygningssyn, ligesom det der blev foretaget tilbage i 2012. Dette for at få en samlet vurdering fra fagfolk.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
De selvejende haller har ligesom foreninger mv. mulighed for at søge Idræts- og Fritidspuljen om tilskud til fx renovering af faciliteter. Puljen var i 2019 på 699.215 kr.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 1. oktober 2019:
Fraværende: 
Tages til efterretning og genoptages som beslutningssag, når der har været afholdt møde mellem udvalgets formandskab og tilsvarende for Erhvervs- og Teknikudvalget som aftalt på udvalgsmødet den 2.10.2018.

4. Unge som (med)skabere (B)

4.     Unge som (med)skabere (B)

Sagsnr.: 330-2019-63399               Dok.nr.: 330-2019-365927                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte, om indsatsen ”Unge som (med)skabere” skal igangsættes og finansieres af udviklingsmidler på kulturområdet.
Baggrund
Som opfølgning på Kulturstrategi 2020 har Kultur- og Fritidsafdelingen udarbejdet et forslag til en fælles indsats, ”Unge som (med)skabere”, der vil aktivere og understøtte unge til selv at skabe ungekultur i Slagelse Kommune.
Indsatsen er en videreudvikling af de tanker, Kultur- og Fritidsafdelingen præsenterede på udvalgets temamøde om unge som (med)skabere i august 2018, hvor et bredt sammensat ungepanel fortalte om at være en ung med idéer i Slagelse Kommune.
Indsatsens omdrejningspunkt er et ”projektmagerforløb”, som giver unge værktøjer til at udvikle idéer til handling, netværk med kommunens kultur- og fritidsaktører og sammenhold med andre engagerede unge.
For at understøtte unges idéer til ungekulturprojekter oprettes en pulje målrettet ungekultur, hvor unge kan søge midler til at realisere deres idéer til kulturprojekter. Derudover arbejdes der på at etablere mødested og netværk for unge kulturskabere.
Indsatsen vil i første omgang være 3-årig.
Indsatsen, herunder tidsplan og budget, er beskrevet i vedlagte bilag.
Forslag til indsats bygger på erfaringer
Indsatsen ”Unge som (med)skabere” bygger på Kultur- og Fritidsafdelingens erfaringer med tidligere projekter for og med unge.
Blandt andet har Kulturafdelingen fra 2012-2018 drevet projektet Ungedreven Udvikling/Kulturcyklen, mens Fritidsafdelingen fra 2016-2017 har drevet gadeidrætsinitiativet Streetmoves i samarbejde med unge streetambassadører. Erfaringerne herfra understreger, at der er behov for facilitering, sparring og understøttelse af unges idéer og projekter, men at der også skal være mulighed for, at unge kan mødes på tværs og udvikle idéer sammen.
Kulturstrategi 2020 peger under tematikken ”ungekultur” på, at unge selv skal have mulighed for at igangsætte initiativer på tværs af kultur- og fritidsområdet, så den afspejler unges interesser og ønsker. Konkrete erfaringer fra innovationsprojektet Bright Over Night i 2018 understøtter, at unge i gymnasiealderen har særlige interesser og ønsker til, hvordan kultur- og fritidslivet i højere grad kan understøtte ungekulturen.
I Idrættens Analyseinstituts undersøgelse af motionsvaner i Slagelse Kommune fra 2018 fremgår det, at unge bevæger sig fra det traditionelle foreningsliv, og i højere grad foretrækker selvorganiserede aktiviteter og dermed friere rammer og større fleksibilitet.
Eksempler på lignende indsats
Den aarhusianske projektplatform Frontløberne er et godt eksempel på et initiativ, som understøtter unge kulturskabere ved at hjælpe dem med at tilegne sig kompetencer indenfor bl.a. idéudvikling og projektstyring. Frontløberne har en fysisk facilitet, driver netværk og arrangerer inspirationsevents for unge. I Albertslund Kommune har de startet initiativet Kulturmetropolen i samarbejde med 13 andre kommuner. Her er fokus på at styrke unges identitet som kulturaktive medborgere gennem forløb inden for eventmageri, samarbejde med kulturinstitutioner, netværk mv.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens princip om almennyttekriteriet, der indebærer, at en kommune kan gennemføre foranstaltninger, der kommer en sagligt afgrænset kreds af kommunens borgere, f.eks. unge, til gode.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan
1.    afsætte 500.000 kr. årligt til indsatsen af udviklingsmidlerne på kulturområdet i en 3-årig periode.
2.    vælge ikke at igangsætte indsatsen ”Unge som (med)skabere”.
Vurdering
Kultur- og Fritidsafdelingen vurderer, at indsatsen ”Unge som (med)skabere” vil bidrage til, at flere unge inddrages i at skabe det ungekulturliv, de selv ønsker, da de gennem indsatsen får både værktøjer og netværk til dette.
Et ungekulturliv, der i højere grad tilpasses unges interesser og idéer, kan føre til, at kommunen opleves mere attraktiv for unge at blive boende i, studere i eller flytte til.
Indsatsen søger samtidig at gøre det lettere for engagerede unge og interesserede kultur- og fritidsaktører at ”finde” hinanden og sammen udvikle aktiviteter – på tværs af uddannelsesniveau og erfaringer. Et ønske, kultur- og fritidsaktører længe har haft. De unge kan medvirke til at udvikle kultur- og fritidsaktørernes tilbud og aktiviteter. Samtidig kan aktørerne med deres erfaringer og kompetencer hjælpe de unge med at udvikle deres idéer og opnå nye kompetencer.
Hvis Kultur- og Fritidsudvalget vælger at afsætte midler til indsatsen, vil Kultur- og Fritidsafdelingen tage kontakt til mulige samarbejdspartnere og unge, der kan fungere som det unge advisory board, der er beskrevet i projektbeskrivelsen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Det samlede budget for indsatsen ”Unge som (med)skabere” udgør i alt 1.500.000 kr., hvor der er budgetteret med 500.000 kr. årligt.
Leverancerne er på nuværende tidspunkt beskrevet på et intentionelt plan, og derfor er udgiftsposterne uddybet uden prisoverslag i oversigten i bilaget.
Udvalget orienteres løbende om indsatsens udvikling og fremdrift.
Midlerne tages fra udviklingsmidlerne på kulturområdet: 1.000.000 kr. fra udviklingsmidlerne i 2019 (uforbrugte midler, der forventes overført til 2020), 250.000 kr. fra udviklingsmidlerne i 2021 og 250.000 kr. fra udviklingsmidlerne i 2022, så fordelingen bliver som følger:
-      2020: Finansiering af 500.000 kr. fra overførte midler fra 2019
-      2021: Finansiering af 250.000 kr. fra overførte midler fra 2019 + 250.000 kr. fra nye udviklingsmidler.
-      2022: Som 2021
Udgifterne til projektet påvirker ikke Puljen til kulturelle formål.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget afsætter 500.000 kr. årligt til indsatsen ”Unge som (med)skabere” fra udviklingsmidlerne på kulturområdet i en 3-årig periode med start 2020. Midlerne fordeles med 1.000.000. kr. fra de uforbrugte udviklingsmidler og 250.000 kr. fra udviklingsmidlerne i 2021 og 250.000 kr. fra udviklingsmidlerne i 2022.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 1. oktober 2019:
Fraværende: 
Udsat til næste møde.

5. Initiativsag - Enhedslistens dagsordensforslag om folkebibliotekernes betydning (B)

5.     Initiativsag - Enhedslistens dagsordensforslag om folkebibliotekernes betydning (B)

Sagsnr.: 330-2019-60091               Dok.nr.: 330-2019-340190                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådsmedlem Thomas Clausen, Enhedslisten, har den 18. august 2019 via sin initiativret ønsket, at Byrådet tager stilling til sagen om folkebibliotekernes betydning i Slagelse kommunes kulturpolitik.
Baggrund
Folkebibliotekerne udgør en vigtig del af en kommunes kulturpolitik. Bibliotekerne giver borgerne i alle aldersklasser direkte og gratis adgang til diverse materialer fra de lokaler biblioteker og med kyndig vejledning fra personalet samt brug af databasen bibliotek.dk også gratis adgang til materialer fra andre biblioteker.

Biblioteket er med dets bogbestand en kilde til dannelse, uddannelse, oplysning og fornøjelse. Derfor er det sølle, at man i mange kommuner, også i Slagelse kommune, i det seneste årti har reduceret bogbestanden voldsomt, hvilket er paradoksalt, eftersom der fortsat er et stort antal bogudgivelser.

Man behøvede dog ikke at have fortaget så drastiske reduktioner, som det er sket i Slagelse kommune, jævnfør nedenstående oversigt.

Bogbestand 2009-2018

Kommune           Antal bøger
          Slagelse      Gentofte       Ærø         Ikast-Brande
2009   204.118       416.028       43.358       154.403

2012   164.844      400.204      42.246       133.324

2015    143.073      383.946       37.967      119.958

2018    136.352       389.526      37.977      145.456

Kilde: statistikbanken.dk/BIB1
Enhedslisten opfordrer til, at biblioteket fylder mere i det uddannelsesmæssige og sociokulturelle løft, som er nødvendigt for at udjævne den voksende ulighed i samfundet.
Retligt grundlag
Byrådsmedlemmers ret til at indbringe en sag for Byrådet følger af § 11 i styrelsesloven.
Indstilling
Byrådsmedlem Thomas Clausen, Enhedslisten, indstiller,
1.    at Slagelse byråd satser aktivt på folkebibliotekerne som en del af kommunens kulturpolitik ved i budget for 2020 at tilføre flere midler til bibliotekerne, så bogbestanden øges.
Beslutning i Byrådet den 26. august 2019:
Fraværende:  Ali Yavuz (A), Flemming Erichsen (A)
At 1 - Sagen oversendes til Kultur- og Fritidsudvalget til videre behandling.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 1. oktober 2019:
Fraværende: 
Drøftet.
Bibliotekernes fremtid drøftes på temamøde den 9. oktober 2019, hvor forslagsstiller og det øvrige Byråd indbydes.

6. Antvorskovudvalget - Udvikling og formidling af Antvorskov Klosterruin - Kommissorium (B)

6.     Antvorskovudvalget - Udvikling og formidling af Antvorskov Klosterruin - Kommissorium (B)

Sagsnr.: 330-2019-45587               Dok.nr.: 330-2019-375891                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal godkende kommissorium for ”Antvorskovudvalget”.
Baggrund
Byrådet har ved vedtagelsen af Budget 2019 besluttet, at der skal arbejdes med udvikling og formidling af Antvorskov Klosterruin.
Kultur- og Fritidsudvalget pegede på sit seneste møde på tre byråds- og udvalgsmedlemmer, der skal arbejde videre med projektet i en arbejdsgruppe. I gruppen deltager også eksterne interessenter samt repræsentanter fra administrationen.
Arbejdsgruppens forslag til kommissorium, herunder medlemmer af Antvorskovudvalget og procesplan, er vedhæftet som bilag.
I tilknytning til arbejdsgruppen etableres en følgegruppe med deltagelse af tre politikere med særlig interesse for arbejdet.
Kommissoriet beskriver, at Antvorskovudvalget udarbejder 3-5 forslag til projekter, som præsenteres for Kultur- og Fritidsudvalget i sommeren 2020. Det indledende arbejde i udvalget finansieres af midler til kulturarv på Kultur- og Fritidsudvalgets område. Det videre arbejde med de konkrete projekter kan ikke rummes inden for udvalgets driftsmidler og vil skulle indgå i budgetprocessen vedr. Budget 2021. Derudover skal mulighederne for ekstern støtte afsøges.
Retligt grundlag
Vedligeholdelsen og driften af den fredede, byggede kulturarv i kommunen samt kulturarvsmiljøer er Slagelse Kommunes ansvar jf. Lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer.
Handlemuligheder
Udvalget kan godkende kommissoriet eller bede arbejdsgruppen arbejde videre med forslaget i en anden retning.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Kultur- og Fritidsudvalget godkender kommissoriet for Antvorskovudvalget.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Finansiering af projektet skal medtages i Budget 2021.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget godkender kommissoriet for Antvorskovudvalget
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 1. oktober 2019:
Fraværende: 
Sagen oversendes til Byrådets behandling.

7. Åbningstid på Skælskør Bibliotek (B)

7.     Åbningstid på Skælskør Bibliotek (B)

Sagsnr.: 330-2019-38824               Dok.nr.: 330-2019-386820                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Som følge af uro og uhensigtsmæssig adfærd i den ubemandede del af åbningstiden på Skælskør Bibliotek besluttede Kultur- og Fritidsudvalget i juni måned 2019, at bibliotekets ubemandede åbningstid i weekenden skulle reduceres midlertidigt.
Formålet var at begrænse udfordringerne på de tre weekenddage (fredag, lørdag og søndag) og forbedre forudsætningerne for en fokuseret indsats ugens øvrige dage, hvor biblioteket fortsat har været til rådighed for brugerne indtil kl. 21.
Konkret besluttede udvalget at afkorte den ubemandede åbningstid i weekenden, så biblioteket i tre måneder var ubemandet åbent kl. 7 – 18 mod normalt kl. 7 – 21. Ordningen er siden mellem administrationen og udvalgets formandskab aftalt forlænget med en måned, således at den politiske genvurdering med denne sag sker primo oktober mod oprindeligt forudsat primo september.
Tiltaget har i perioden juni – september sikret, at der ikke opstod problemer på Skælskør Bibliotek de tre weekendaftener. Derimod har den hidtidige indsats, der involverer SSP og Oliemøllen ikke været tilstrækkelig til at overvinde de mere generelle udfordringer.
På baggrund af erfaringerne har Slagelse Biblioteker og Borgerservice besluttet at rekruttere to – tre ”biblioteksværter” på timelønsvilkår og dermed foranstalte en let bemanding i den ubemandede åbningstid. Rekrutteringen er igangsat, og løsningen forventes etableret allerede i oktober måned. Finansieringen sker via virksomhedens driftsbudget.
Slagelse Biblioteker og Borgerservice har ikke på forhånd lagt sig fast på, om tiltaget er blivende. Dette vil bero på en nøjere vurdering og prioritering alt efter, om det viser sig virksomt i forhold til udfordringerne. 
For at give bemandingstiltaget gode forudsætninger fra start foreslås det, at reduktionen af den ubemandede åbningstid i weekenden fastholdes en tid endnu, indtil den forventede stabilisering på biblioteket indfinder sig, jf. nedenfor.
Til forslaget bemærkes, at der bedømt på data fra foråret er ca. 20 biblioteksbrugere, der forhindres i at besøge biblioteket kl. 18 – 21 hver af de tre weekenddage (dvs. ca. 60 set over en hel weekend). Dette tal er inklusive de unge mennesker, der for nogles vedkommende bidrager til uroen. Der er ikke indgået klager over åbningstidsreduktionen i de forgangne måneder.
Retligt grundlag
Biblioteksloven stiller ikke krav til åbningstiden, så forslaget må alene holdes op mod det politiske blik på ønskværdig service / åbningstid.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a)    Beslutte, at den nuværende, midlertidige ordning med reduceret, ubemandet åbningstid i weekenden (kl. 7 – 18) fortsætter indtil videre, så det nye bemandingstiltag gives gode forudsætninger fra start. Virksomhedens bemandingstiltag (let bemanding i den ellers ubemandede åbningstid) vil her kunne omfatte alle eller stort set alle ubemandede åbningstimer.
b)    Beslutte, at den ordinære, ubemandede åbningstid i weekenden (kl. 7 – 21) genindføres. Bemandingstiltaget vil her skulle indsættes mere selektivt, men vil dog kunne omfatte de fleste ubemandede åbningstimer.
Vurdering
Administrationen anbefaler model a, der vurderes at give de bedste udsigter til en snarlig stabilisering til gavn for brugerne.
Uanset modelvalg vil administrationen fortsat holde udvalget løbende orienteret om situationen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen indvirkning, da kun den ubemandede åbningstid er til overvejelse, og da bemandingstiltaget afholdes indenfor virksomhedens eksisterende økonomiske ramme.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget godkender model a, der indebærer, at den afkortede ubemandede åbningstid i weekenden (kl. 7 – 18) fastholdes, indtil det beskrevne bemandingstiltag og den forventede stabilisering er godt i vej.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 1. oktober 2019:
Fraværende: 
Godkendt.

8. Egnsteater - principbeslutning om etablering af egnsteater i Slagelse Kommune (B)

8.     Egnsteater - principbeslutning om etablering af egnsteater i Slagelse Kommune (B)

Sagsnr.: 330-2018-39693               Dok.nr.: 330-2019-384379                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte, om det ønsker, at der skal arbejdes videre med etablering af egnsteater sammen med den udvalgte kandidat.
Baggrund
Kultur- og Fritidsudvalget og Kulturafdelingen har gennem 2019 arbejdet på at udpege en kandidat, der kan ansøge Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst om godkendelse som egnsteater i Slagelse Kommune.
Efter en længere proces, hvor 17 kandidater i første omgang viste interesse for projektet, pegede Kultur- og Fritidsudvalget før sommeren på, at de ønskede, at to af de oprindelige kandidater, Peter Thieme og Holbæk Teater, afsøgte muligheden for et samarbejde. De to kandidater har over sommeren haft en god dialog, der har ført til, at de nu er klar til sammen at søge om godkendelse som egnsteater. Egnsteateret vil være et samarbejde mellem Slagelse og Holbæk Kommune og kaldes Sjællands Teater.
Proces
Der kan indgås nye fireårige egnsteateraftaler med start fra 1. januar 2021. Ansøgning om godkendelse af nye fireårige egnsteateraftaler skal indsendes til Slots- og Kulturstyrelsen senest den 1. april 2020.
Ansøgningen der skal indsendes, er i form af en samarbejdsaftale mellem teateret og den eller de deltagende kommuner. Kultur- og Fritidsudvalget vil få fremlagt samarbejdsaftalen til endelig godkendelse i starten af 2020.
Derudover kan der søges om støtte til opstartsprojekter med henblik på, at teateret kan opnå status som egnsteater i den kommende aftaleperiode.
Økonomi
Staten yder delvis refusion af kommunernes driftstilskud til egnsteatre, såfremt der er indgået en godkendt fireårig egnsteateraftale mellem egnsteatret og kommunen.
Refusionen kan maksimalt udgøre 50 % af de kommunale udgifter og varierer fra år til år ift. størrelsen på finanslovsbevillingen til egnsteatre, og hvor mange teatre der indgår i ordningen. I 2018 er refusionsprocenten 36,7%, mens den i 2017 var 36,3%.
Der ydes kun refusion af udgifter forbundet med egnsteatrenes primære aktiviteter – at producere og opføre scenekunstforestillinger og aktiviteter i umiddelbar tilknytning hertil.
Det årlige kommunale driftstilskud til det enkelte egnsteater skal ligge indenfor et minimums- og maksimumbeløb, som fastsættes på finansloven. Driftstilskuddet til teatret skal i dag ligge mellem 2.777.787 kr. og 9.525.894 kr. Ved samarbejde mellem flere kommuner er maksimumbeløbet højere.
Egnsteatres udgifter til husleje må maksimalt udgøre 15 pct. af teatrets samlede offentlige tilskud.
Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst kan medfinansiere et opstartsprojekt mellem et teater og én eller flere kommuner. Beslutning om evt. tilskud træffes af Projektstøtteudvalget på baggrund af en ansøgning.
Historik
I 2015 ansøgte Slagelse Kommune Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst om at etablere et egnsteater i kommunen, lokaliseret på Borreby Teater. Projektstøtteudvalget valgte at give afslag på ansøgningen med den begrundelse, at ansøger ikke levede op til det generelle niveau hos landets øvrige egnsteatre. Et højt, professionelt niveau er essentielt for godkendelse af et egnsteater.
Hvad er et egnsteater?
Egnsteatre er professionelt producerende teatre uden for København, Frederiksberg, Odense, Aarhus og Aalborg Kommune. Kommuner og teatre indgår fireårige egnsteateraftaler, som godkendes af Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst og af Slots- og Kulturstyrelsen. Flere kommuner kan gå sammen om at støtte et egnsteater. Projektstøtteudvalget vurderer ansøgers faglige og kunstneriske niveau og de økonomiske, organisatoriske og fysiske rammer.
Et egnsteaters primære opgave er at producere og opføre teaterforestillinger. Turnévirksomhed kan indgå i egnsteatrenes aktiviteter, men en del af virksomheden skal være stationær. Egnsteatrene skal endvidere bidrage til at udvikle scenekunsten i det lokalmiljø, de er forankret i.
Et egnsteater skal bl.a. have minimum to produktioner årligt, et fast spillested, lokal forankring og være finansieret helt eller delvist af en eller flere kommuner.
Retligt grundlag
Lov om scenekunst - LBK 30 af 14/01/2014
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan
a.    Beslutte, at der skal etableres et egnsteater sammen med den udvalgte kandidat, under forudsætning af at Byrådet afsætter midler til driften af egnsteateret.
b.    Udvalget skal tage stilling til finansiering af et egnsteater i Slagelse Kommune i forbindelse med budgetprocessen for kommende år, hvor forslaget allerede er indarbejdet i budgetmaterialet.
c.    Beslutte, at der ikke skal etableres egnsteater i Slagelse Kommune.
Vurdering
Slagelse Kommune har et rigt og alsidigt teaterliv, men de eksisterende producerende teatre drives af frivillige foreninger, hovedsageligt med ikke-professionelle. Et professionelt, lokalt forankret egnsteater vil potentielt kunne understøtte det nuværende teaterliv og bidrage til at udvikle kulturlivet generelt i kommunen. Et egnsteater vil også kunne udvikle tilbud, der er centreret om teatrets kvaliteter, men bidrager til udviklingen på f.eks. børne- og ungeområdet eller skoleområdet.
Kulturafdelingen vurderer, at den udvalgte kandidat har en kombination af både lokalt kendskab, erfaring med egnsteaterdrift og professionalisme.
Et egnsteater kan både være et supplement og en konkurrent til de eksisterende tilbud på teaterområdet. Kulturafdelingen vurderer, at det er vanskeligt at forudsige, om et egnsteater vil øge den samlede publikumsinteresse for teater i Slagelse Kommune, eller om publikumsantallet i mindre grad afhænger af det konkrete tilbud, men er en forholdsvis fast størrelse.
Etablering af et egnsteater i Slagelse Kommune vil være i nøje overensstemmelse med kommunens vision med fokus på erhverv, oplevelser og uddannelse, og et egnsteater vil kunne være medvirkende til at markedsføre Slagelse Kommune i kraft af et fyrtårn med kulturtilbud på højt fagligt niveau.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der skal tages stilling til finansiering af egnsteateret i forbindelse med budgetforhandlingerne for 2020 og frem. Midlerne skal først afsættes fra 2021 og frem. Forslaget er indarbejdet i budgetmaterialet.
Når projektet bliver mere konkret, skal der tages stilling til muligt behov for omdannelse af Det lille teater, gymnastiksal og tilhørende lokaler.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget beslutter, hvorvidt der skal etableres egnsteater sammen med den udvalgte kandidat, under forudsætning af at Byrådet afsætter midler til driften af egnsteateret.
2.    at Kultur- og Fritidsudvalget på baggrund af ovenstående drøftelse oversender sagen til drøftelse på budgetseminaret.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 1. oktober 2019:
Fraværende: 
At 1: Udvalget er positive i forhold til den udvalgte kandidat, men udsætter den endelige beslutning til efter budgetforhandlingerne.
At 2: Sagen oversendes til drøftelse ved budgetforhandlingerne som led i den videre proces.

9. Orientering fra udvalget samt inspirationsopsamling fra konferencer mv. (O)

9.     Orientering fra udvalget samt inspirationsopsamling fra konferencer mv. (O)

Sagsnr.: 330-2017-89794               Dok.nr.: 330-2018-583647                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Orientering fra formanden og udvalgets øvrige medlemmer samt inspirationsopsamling fra deltagelse i konferencer mv.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 1. oktober 2019:
Fraværende:  Anders Nielsen (A)
Taget til efterretning.
Ebbe Ahlgren (V) henledte opmærksomheden på Slagelse Håndboldklubs problemer i forhold til Antvorskovhallen. Der er fra administrationen taget kontakt til klubben.
Ebbe Ahlgren (V) finder det problematisk, at det opleves, at aftaler om pressekontakt ikke overholdes tilsvarende for § 17.4-udvalg vedrørende kulturen i Korsør.
Troels Brandt (B) opfordrede til, at udvalgets parter fortsat udtaler sig i fællesskab i udvalgssager.
Der udarbejdes pressemeddelelse om Skælskør Rådhus, jfr. behandling på seneste møde. Dato for møde kan komme med. Anne Bjergvang (A) og Troels Brandt (B) udtaler sig i denne.
Anne Bjergvang (A) ønskede en orientering om tilskud til Skælskørfotograferne. Denne udsendes fra administrationen.
Troels Brandt (B) nævnte henvendelse fra spejdergruppen Sct. Michael. Udvalget orienteres.

10. Centerets orientering til Udvalget (O)

10.   Centerets orientering til Udvalget (O)

Sagsnr.: 330-2017-89818               Dok.nr.: 330-2018-583657                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Udvalget informeres hermed om alle puljer på kultur- og fritidsområdet. Bilagene over forbrug på de konkrete puljer er ajourført op til deadline for udsendelse af dagsorden.
KULTUR:
Pulje
Forbrug
Restbudget
Puljen til kulturelle formål
2.559.000
2.559.000
0
FRITID:
 
 
 
Idræts- og Fritidspuljen
699.215
668.221
30.994
Markedsføringspuljen
1.048.812
 1.033.500
15.312
Puljen til selvorganiserede
158.426
97.160
61.266
Gadeidrætspuljen
76.222
37.015
39.207
Udviklingspuljen (FOU)
157.333
78.500
78.833
Kulturområdet:
Kulturhus og biblioteker
Når den nye højskolesangbog udgives i 2020, anskaffes et antal sangbøger til brug for forskellige sangaktiviteter i både de tre biblioteker + Kulturhuset i Korsør.
Den forestående 19. udgave af højskolesangbogen ventes på gaden i 2020. Indkøbet bliver dermed fremtidssikret, da der er ganske mange sange, der udskiftes med den nye udgave. Siden 1970’erne har praksis været, at sangbogens livscyklus er cirka 15 år for hver udgave (1974, 1989, 2006, 2020).
Der vil blive indkøbt både et pænt antal almindelige eksemplarer og et antal eksemplarer i magnaprint (dvs. stor skrift).
Fritidsområdet:
Get2Sport:
På baggrund af sommerferieaktiviteter i Ringparken, der blev afviklet i samarbejde med Nordhuset (beboerhuset), Rosenkildegården (ungdomsklubben) og B73 (fodboldklub, Ny Get2Sport-forening), er hele 12 børn startet til fodbold. Desuden er der nu underskrevet kontrakter med i alt 4 foreningsguider fordelt på 2 Get2Sport-foreninger (Korsør Amatør Bokseklub og Volleyklubben Vestsjælland). Dette er i samarbejde med Helhedsplanen, En fælles indsats.
Markedsføringspuljen:
I alle aftaler indgået som led i Markedsføringspuljen i 2020 vil der være en leverance relateret til Tour de France den 3. juli i 2021 og/eller optakten til denne. Det betyder, at alle, der indgår en markedsføringsaftale, efter aftalens tyngde, skal bidrage med en aktivitet i forbindelse med denne event. Punktet erstatter de allerede eksisterende foredrag i aftalerne.
Politisk beslutning om udvidelse af Fun2Move:
Forebyggelses- og Seniorudvalget besluttede på deres udvalgsmøde d. 3. september 2019 at afsætte midler fra Budgetaftalens punkt 18 til løbende udvidelse af indsatsen Fun2Move. Udvidelsen skal dels imødekomme den stigende efterspørgsel på tilbuddet samt udbrede tilbuddet til både Korsør og Skælskør.
Udvalget har afsat følgende til indsatsen: 30.000 kr. i 2020, 60.000 kr. i 2021 og 90.000 kr. i 2022. Indsatsen koordineres fortsat af Fritidsafdelingen.
Åben Skole Partnerskab med Slagelse Tennis Klub
Slagelse Tennis Klub har med stor succes afviklet de aftalte forløb med fokus på tennis i skolen, og blandt skolerne er der efterspørgsel på flere. På den baggrund har Fritidsafdelingen og Slagelse Tennis Klub indgået en ny partnerskabsaftale, hvormed klubben i perioden frem mod december 2020 vil afvikle yderligere 15 partnerskabsforløb med fokus på tennis i kommunens folkeskoler.
OCR står for Obstacle Course Racing og er en ny og hastigt voksende sportsgren, som i daglig tale kan beskrives som løb med forhindringer. Frivillige kræfter har organiseret sig i foreningen OCR Korsør med henblik på at udbrede OCR i Korsør og omegn. Konkret arbejder foreningen OCR Korsør på at etablere en OCRø-bane ved Halsskov Færgehavn, som kan danne mødested og ramme for OCR-løb i Vestsjælland. Foreningen har netop indsendt en ansøgning til Realdanias Underværker-pulje, hvor Slagelse Kommune bakker op om projektet ved bl.a. at stille det angivne område til rådighed for OCR-banen.
VIFO (Videncenter for Folkeoplysning) - landsdækkende undersøgelser
Fritidsafdelingen deltager i to landsdækkende undersøgelser, som VIFO gennemfører for Kulturministeriet, nemlig:
·         Indsamling af kommunale nøgletal på folkeoplysningsområdet
          Formålet er at indsamle detaljerede oplysninger om tilskud, aktiviteter og deltagere i den folkeoplysende voksenundervisning og det frivillige, folkeoplysende foreningsarbejde i kommunen. Undersøgelsen foretages på baggrund af aktiviteter og afsluttet regnskab for 2018.
         Fritidsafdelingen afventer spændt resultatet af undersøgelsen, og hvor kommunen ligger i forhold til øvrige kommuner. Fritidsafdelingen vil efterfølgende se på, om det giver anledning til justeringer internt.
         Resultaterne vil derudover blive præsenteret på VIFO’s næste konference, Folkeoplysning i forandring IV, som forventes afholdt i efteråret 2020.
·         Evaluering af ændringen af folkeoplysningsloven
1. januar 2017 trådte en ændring af folkeoplysningsloven i kraft med titlen ”Indsats mod foreninger, som modarbejder eller underminerer demokrati eller grundlæggende friheds- og menneskerettigheder”.  Spørgeskemaet vedrører kommunens implementering af denne lovændring samt erfaringerne med lovændringens konsekvenser for kommunens praksis og muligheder på området.
         Evalueringen vil også omfatte kvalitative casestudier i fire udvalgte kommuner, som kan give en dybere indsigt i de kommunale procedurer på området og kommunernes oplevede udfordringer og muligheder ved lovændringen. Når evalueringen er afsluttet i foråret 2020, vil resultaterne blive offentliggjort i en rapport på VIFO’s hjemmeside
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 1. oktober 2019:
Fraværende:  Anders Nielsen (A), Ebbe Jens Ahlgren (V)
Taget til efterretning.

11. Emner til pressen (B)

11.   Emner til pressen (B)

Sagsnr.: 330-2017-89840               Dok.nr.: 330-2018-583728                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte hvilket/hvilke af mødets punkter, der skal laves presseomtale på.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 1. oktober 2019:
Fraværende:  Anders Nielsen (A), Ebbe Jens Ahlgren (V)
Drøftet.