Kultur- og Fritidsudvalget (2018-2021) – Referat – 5. november 2019



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-89787               Dok.nr.: 330-2018-583638                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Dagsordenen godkendes
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. november 2019:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Udpegning af indsatsområder i udviklingsstrategien for Slagelse Kommune (B)

2.     Udpegning af indsatsområder i udviklingsstrategien for Slagelse Kommune (B)

Sagsnr.: 330-2019-3264                 Dok.nr.: 330-2019-411945                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte, hvilke 2 indsatsområder inden for boligudvikling, erhvervsudvikling og uddannelse, der skal arbejdes videre med i udviklingsstrategien for Slagelse Kommune.
Baggrund
Slagelse Kommune skal, som alle andre kommuner, fremlægge en udviklingsstrategi inden udgangen af 2019. Udviklingsstrategien skal udarbejdes hvert fjerde år og er en overordnet strategisk retningsgiver for, hvad vej kommunen skal udvikle sig de kommende år. Udviklingsstrategien skal skabe retning og stille skarpt på de indsatsområder, der skal prioriteres.
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkendte på mødet den 4. februar 2019 igangsætning af udviklingsstrategi for Slagelse Kommune. Som følge af den beslutning blev der afholdt et temamøde i Byrådet den 19. marts 2019, hvor Byrådet drøftede mulige fokusområder i den kommende udviklingsstrategi.
Ud fra spørgsmålet ”Året er 2025 – hvad er Slagelse kendt for?” kom Byrådet frem til følgende, overordnede emner: Uddannelse, boliger, events, natur og kyst, erhverv, infrastruktur, velfærd samt kultur og fritid.
Med henblik på at indskærpe fokus valgte Byrådet på mødet den 26. august 2019, at boligudvikling, erhvervsudvikling og uddannelse skal være de tre centrale emner i udviklingsstrategien for Slagelse Kommune.
I udviklingsstrategien skal det konkretiseres, hvilke indsatsområder der er de væsentligste inden for boligudvikling, erhvervsudvikling og uddannelse.
De valgte indsatsområder fremhæver det, som Slagelse Kommune ser som værende vigtigst at have fokus på. Indsatsområderne skal være overligger for administrationens arbejde og sende et klart signal om, hvad der prioriteres.
Med andre ord; Kultur- og Fritidsudvalget skal inden for udvalgets fokusområde, og gerne med henblik på tværgående indsatser, tage stilling til, hvad der fremadrettet i udviklingsstrategien er det vigtigste inden for boligudvikling, erhvervsudvikling og uddannelse.
Outdooridrætsfaciliteter prioriteres i plansammenhænge, så der indtænkes bevægelses- og idrætsmuligheder ved planudarbejdelser. Både i naturen og i bymæssige projekter. Potentialet for her at gøre endnu flere borgere aktive er stort, og væksten af aktive i outdooridrætter er stigende nationalt.  
På baggrund af Kultur- og Fritidsudvalgets, og de øvrige udvalgs, udpegninger af indsatsområder vil administrationen sammenfatte og præcisere indsatserne med henblik på at præsentere et udkast til en samlet udviklingsstrategi for Byrådet i december 2019. I udkastet vil det også fremgå, hvordan FN’s Verdensmål er tænkt ind i udviklingsstrategien.
Retligt grundlag
Planlovens § 23a.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan vælge at pege på 2 indsatsområder inden for hver af de tre emner; boligudvikling, erhvervsudvikling og uddannelse.
Vurdering
Byrådet har valgt, at boligudvikling, erhvervsudvikling og uddannelse skal være de centrale emner i Slagelse Kommunes udviklingsstrategi. Inden for de tre valgte emner skal det uddybes, hvilke indsatsområder Slagelse Kommune vil prioritere, så det er klart for administrationen, for kommunens borgere og for folk udefra, hvad der har særligt fokus i Slagelse Kommune.
Forudsætningen for at skabe vækst er, at kommunen kan tilbyde boliger og arbejdspladser. Det er essentielt i forhold til bosætning, hvorfor det også er fremhævet i budgetforliget som et særligt fokusområde. Bolig- og erhvervsudvikling er derfor fokusemner i udviklingsstrategien. Med de seneste års fokus på at udvikle Campus Slagelse og med henvisning til budgetforliget og Slagelses eliteidrætsprofil er og skal uddannelse være et omdrejningspunkt for kommunens videre udvikling. Dette emne kan også oplagt kobles på kommunens by-, bolig- og erhvervsudvikling. Endvidere kan en særlig indsats inden for uddannelse tage hånd om nogle af de udfordringer, Slagelse Kommune har på velfærdsområdet, herunder børn- og unge- samt beskæftigelsesområdet. Uddannelse er fundamentet for at skabe en kommune med ressourcestærke borgere.
De valgte indsatser inden for boligudvikling, erhvervsudvikling og uddannelse skal skærpe arbejdet og gøre det muligt for alle at vide, i hvilken retning Slagelse Kommune vil arbejde. Udgangspunktet er at udarbejde en strategi, der er til at forstå, og som der kan arbejdes ud fra.
Administrationen anbefaler, at Kultur- og Fritidsudvalget vælger 2 overordnede indsatser for hver af de tre emner; boligudvikling, erhvervsudvikling og uddannelse. Indsatserne kan enten være meget konkrete eller være formuleret som visioner, der angiver en tydelig retning.
Med udpegede fælles indsatsområder, der skal gennemsyre kommunens strategiske arbejde, er det hensigten at skabe en klar retning for udviklingen af Slagelse Kommune.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Alle fagudvalg behandler samme sag med henblik på at komme med input fra deres respektive områder.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget beslutter, hvilke 2 indsatsområder inden for boligudvikling, erhvervsudvikling og uddannelse, der skal arbejdes videre med i udviklingsstrategien for Slagelse Kommune.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. november 2019:
Fraværende: 
Udvalget indstiller, at der arbejdes videre med:
Boliger:
*Kultur og Fritid indtænkes i alle former for byggeri/boliger, fx i form af bevægelsesmuligheder, fx outdoorfaciliteter, og kunst. I nye kommunale bygninger skal en vis %-del af byggesummen anvendes til kultur i bred forstand. Private bygherrer opfordres til det samme.
Uddannelse:
*Studerende i Slagelse skal være med til at udvikle kultur- og fritidslivet i kommunen for at involvere og forankre unge i lokalsamfundene på kort og lang sigt.
*I Slagelse Kommune vil vi udvikle talenter inden for forskellige grene | herunder gerne kultur | og det skal understøttes af et tæt samarbejde med uddannelserne.

3. Regnskaber for kulturinstitutioner, der modtog tilskud over 500.000 kr. i 2018 (O)

3.     Regnskaber for kulturinstitutioner, der modtog tilskud over 500.000 kr. i 2018 (O)

Sagsnr.: 330-2017-54702               Dok.nr.: 330-2019-406695                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal orienteres om administrationens godkendelse af regnskaber for institutioner, der har fået tilskud på over 500.000 kr. af midler på udvalgets område i 2018.
Baggrund
Kommunalfuldmagtens principper for god forvaltning angiver, at kommunen skal føre tilsyn med foreningers anvendelse af kommunal støtte. På kulturområdet, hvor der udbetales tilskud til diverse kulturaktiviteter, ledsages bevillingen af tilskud med krav om, at foreninger og andre tilskudsmodtagere skal indsende regnskab med dokumentation for anvendelsen af tilskuddet.
Administrationen godkender regnskaberne, og for tilskud over 300.000 kr. til foreninger og tilskud over 500.000 kr. til selvejende institutioner skal udvalget orienteres om denne godkendelse.
I denne sag orienteres udvalget om godkendelsen af regnskab for kulturinstitutionerne Slagelse Musikhus, Vikingeborgen Trelleborg, Museum Vestsjælland, Guldagergaard og Kongegaardsfonden, der alle har modtaget tilskud over 500.000 kr. i 2018.
De øvrige kulturinstitutioner har modtaget tilskud på mellem ca. 24.000 kr. og 205.000 kr.
Udvalget bevilger løbende tilskud til foreninger m.fl. fra Puljen til kulturelle formål. Det største tilskud i 2018 var på 240.000 kr., og alle regnskaber godkendes således rent administrativt. Evt. bemærkninger til foreningernes regnskaber vil fremgå ved udvalgets behandling af ansøgninger om tilskud fra Puljen til kulturelle formål for 2020.
Bevilling af driftstilskud til institutionerne for 2020 forelægges for udvalget i en anden sag på dette møde.
Retligt grundlag
Byrådet skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
Kommunens regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn beskriver, at fagudvalget skal orienteres om administrationens godkendelse af regnskaber for foreninger, der får tilskud over 300.000 kr., og selvejende institutioner, der får tilskud over 500.000 kr.
Handlemuligheder
Udvalget kan tage orienteringen til efterretning eller bede om yderligere specifikation af oplysningerne.
Vurdering
Administrationen har gennemgået regnskaberne fra de fem institutioner, der har modtaget tilskud over 500.000 kr. – de konkrete tilskud i 2018 udgør:
Slagelse Musikhus                               3.760.000  kr.
Vikingeborgen Trelleborg                      2.480.253  kr.
Museum Vestsjælland                          2.398.896  kr.
Guldagergaard                                   1.312.996  kr.
Kongegaardsfonden, inkl. Isensteinsaml. 1.127.562  kr.
Administrationens kommentarer til de enkelte regnskaber fremgår af bilaget.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. november 2019:
Fraværende: 
Taget til efterretning.
Tre aftaler mellem Slagelse Kommune og Fonden Slagelse Musikhus sendes til udvalgets medlemmer.

4. Faste driftstilskud til kulturinstitutioner i 2020 (B)

4.     Faste driftstilskud til kulturinstitutioner i 2020 (B)

Sagsnr.: 330-2019-62341               Dok.nr.: 330-2019-358416                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
I forlængelse af godkendelse af Budget 2020 skal Kultur- og Fritidsudvalget godkende driftstilskud til kulturinstitutioner i 2020.
Baggrund
Kultur- og Fritidsudvalget yder driftstilskud til en række institutioner på kulturområdet. Tilskud til
·         Slagelse Musikhus og Badeanstalten
·         Guldagergaard
·         Museumssamarbejdet Museum Vestsjælland samt
·         Nationalmuseet, der varetager driften af Vikingeborgen Trelleborg,
er vedtaget separat ved behandling i udvalget og i Byrådet. I denne sag behandles faste driftstilskud til øvrige kulturinstitutioner.
I Budget 2020 er der afsat 1.775.379 kr. til driftstilskud til de nedenstående institutioner.
Forslag til tilskud i 2020:
Institution
Tilskud
Kongegaardsfonden inkl. varetagelse af Isensteinsamlingen
1.161.402,01 kr.
Korsør By- og Overfartsmuseum
202.340,00 kr.
Danmarks Busmuseum
250.00,00 kr.
Skovsgaard Mølle- og Bagerimuseum
94.000,00 kr.
Det Gamle Trykkeri/Grafisk Støtteforening
24.250,06 kr.
I alt
1.731.992,07 kr.
Af de vedhæftede bilag fremgår indhold og vilkår for de bevilgede tilskud.
Retligt grundlag
Kompetenceplanen for Slagelse Kommune angiver, at fagudvalgene har kompetencen ift. fagområdets økonomiske ramme. Kommunalfuldmagtens principper giver mulighed for at yde tilskud til kulturelle aktiviteter til gavn for borgerne og med henblik på at fremme den lokale turistudvikling.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan
a)    godkende de fremlagte forslag til tilskud til kulturinstitutioner
b)    bevilge tilskud af en anden størrelse eller på andre vilkår til enkelte eller samtlige institutioner.
Vurdering
Baggrund for aftaler og indstilling af tilskud:
Kongegaarden
Kongegaardsfonden varetager arbejde med bevaring og formidling af Isensteinsamlingen, og tilskuddet til fonden indeholder tilskud hertil.
Forenings- og fondsdrevne museer
Der ydes faste driftstilskud til Korsør By- og Overfartsmuseum, Skovsgaard Mølle- og Bagerimuseum samt Det Gamle Trykkeri/Grafisk Museum. Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget har i 2015 besluttet at harmonisere tilskud til foreningsdrevne museer, herunder ydes der som udgangspunkt ikke tilskud til lønudgifter. Tilskuddene justeres årligt ud fra en vurdering af foreningernes budgetter og planlagte aktiviteter.
Der er i 2019 indgået aftale med Danmarks Busmuseum, der tidligere har søgt aktivitets- og driftstilskud. Museet på Fabriksvej i Skælskør åbnede i 2016, hvor museet drives af Danmarks Busmuseums Fond på grundlag af de foregående års aktiviteter i Bushistorisk Selskab. Museet er nu veletableret og indgår derfor naturligt i den gruppe af aktører, der er omfattet af driftsaftale.
I aftalerne indgår, at bestyrelsesformand eller direktør for institutioner, der modtager tilskud på 500.000 kr. eller derover, stiller sig til rådighed for dialogmøde med Kultur- og Fritidsudvalget. Der er planlagt dialogmøde i februar 2020, hvortil bestyrelsesformænd/direktører er indbudt.
Administrationen anbefaler, at udvalget godkender de fremlagte aftaler og tilskud.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Tilskuddene finansieres af udvalgets ramme til driftsudgifter. I Budget 2019 var der afsat 1.744.000 kr. i budgettet til disse driftstilskud.
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget har i 2017 besluttet, at foreningen Korsør Miniby får lejede lokaler stillet vederlagsfrit til rådighed. Udgiften på ca. 80.000 kr. afholdes af det samlede budget til driftstilskud.
De resterende midler til driftstilskud reserveres til udgifter til udstillingslokaler samt samarbejder og nye initiativer på tværs mellem kulturinstitutionerne.
Konsekvenser for andre udvalg
Enkelte institutioner får indirekte tilskud i form af at få kommunale bygninger stillet vederlagsfrit til rådighed. Erhvervs- og Teknikudvalget afholder driftsudgifterne hertil.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget godkender driftstilskud for kulturinstitutioner i 2020.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. november 2019:
Fraværende: 
At 1: Godkendt.

5. Guldagergaard - Samarbejdsaftale 2020-2022 (B)

5.     Guldagergaard - Samarbejdsaftale 2020-2022 (B)

Sagsnr.: 330-2019-70380               Dok.nr.: 330-2019-414571                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Guldagergaard søger om treårig samarbejdsaftale med Slagelse Kommune for 2020-2022.
Baggrund
Guldagergaard arbejder på at ændre juridisk status til ejerskab via erhvervsdrivende fond. Slagelse Byråd har tidligere principgodkendt ændringen i juridisk status og har i juni 2019 godkendt, at der indgås aftale med en erhvervsdrivende fond om tilskud, når denne er oprettet. Byrådet har på mødet den 24. juni 2019 ikke ønsket at indgå en treårig aftale, men har godkendt aftale om tilskud på 1,4 mio. kr. for 2020.
Guldagergaard oplyser, at fonden tidligst forventes etableret medio 2020, og at driften derfor fortsætter uændret indtil videre. Guldagergaard søger derfor om driftstilskud som tidligere år samt en treårig samarbejdsaftale. Ansøgning er vedlagt som bilag.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens principper for støtte til kultur.
Handlemuligheder
Udvalget kan beslutte, at
a.    indgå samarbejdsaftale med Guldagergaard for en treårig periode for årene 2020-2022. Aftalen ophører, hvis institutionen ændrer juridisk konstruktion, og Slagelse Kommune skal derefter indgå aftale med den erhvervsdrivende fond.
b.    indgå driftsaftale med Guldagergaard for 2020.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at kommunen indgår driftsaftale med den selvejende institution Guldagergaard i lighed med tidligere år. Når fondskonstruktionen falder på plads, skal Slagelse Kommune indgå ny aftale med Fonden for Guldagergaard.
Administrationen indstiller, at udvalget træffer beslutning om varigheden af driftsaftalen. Udkast til driftsaftale er vedlagt.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget indgår driftsaftale med Guldagergaard.
2.    at Udvalget træffer beslutning om varigheden af driftsaftalen.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. november 2019:
Fraværende: 
Troels Brandt (B) deltog ikke i punktet, da han blev erklæret inhabil.
At 1: Driftsaftalen godkendt, idet aftalen ophører, hvis institutionen Guldagergaard ændrer juridisk konstruktion, og Slagelse Kommune skal derefter indgå aftale med den erhvervsdrivende fond.
At 2: Aftalen indgås for en 3-årig periode, idet aftalen ophører, hvis institutionen Guldagergaard ændrer juridisk konstruktion, og Slagelse Kommune skal derefter indgå aftale med den erhvervsdrivende fond.

6. Unge som (med)skabere (B)

6.     Unge som (med)skabere (B)

Sagsnr.: 330-2019-63399               Dok.nr.: 330-2019-426305                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte, om indsatsen ”Unge som (med)skabere” skal igangsættes og pege på finansiering.
Baggrund
Som opfølgning på Kulturstrategi 2020 har Kultur- og Fritidsafdelingen udarbejdet et forslag til en fælles indsats, ”Unge som (med)skabere”, der vil aktivere og understøtte unge til selv at skabe ungekultur i Slagelse Kommune.
Indsatsen er en videreudvikling af de tanker, som Kultur- og Fritidsafdelingen præsenterede på udvalgets temamøde om unge som (med)skabere i august 2018, hvor et bredt sammensat ungepanel fortalte om at være en ung med idéer i Slagelse Kommune.
Indsatsens omdrejningspunkt er et ”projektmagerforløb”, som giver unge værktøjer til at udvikle idéer til handling, netværk med kommunens kultur- og fritidsaktører og sammenhold med andre engagerede unge.
For at understøtte unges idéer til ungekulturprojekter oprettes en pulje målrettet ungekultur, hvor unge kan søge midler til at realisere deres idéer til kulturprojekter. Derudover arbejdes der på at etablere mødested og netværk for unge kulturskabere.
Indsatsen vil i første omgang være 3-årig.
Indsatsen, herunder tidsplan og budget, er beskrevet i vedlagte bilag.
Forslag til indsats bygger på erfaringer
Indsatsen ”Unge som (med)skabere” bygger på Kultur- og Fritidsafdelingens erfaringer med tidligere projekter for og med unge.
Blandt andet har Kulturafdelingen fra 2012-2018 drevet projektet Ungedreven Udvikling/Kulturcyklen, mens Fritidsafdelingen fra 2016-2017 har drevet gadeidrætsinitiativet Streetmoves i samarbejde med unge streetambassadører. Erfaringerne herfra understreger, at der er behov for facilitering, sparring og understøttelse af unges idéer og projekter, men at der også skal være mulighed for, at unge kan mødes på tværs og udvikle idéer sammen.
Kulturstrategi 2020 peger under tematikken ”ungekultur” på, at unge selv skal have mulighed for at igangsætte initiativer på tværs af kultur- og fritidsområdet, så den afspejler unges interesser og ønsker. Konkrete erfaringer fra innovationsprojektet Bright Over Night i 2018 understøtter, at unge i gymnasiealderen har særlige interesser og ønsker til, hvordan kultur- og fritidslivet i højere grad kan understøtte ungekulturen.
I Idrættens Analyseinstituts undersøgelse af motionsvaner i Slagelse Kommune fra 2018 fremgår det, at unge bevæger sig fra det traditionelle foreningsliv, og i højere grad foretrækker selvorganiserede aktiviteter og dermed friere rammer og større fleksibilitet.
Eksempler på lignende indsats
Den aarhusianske projektplatform Frontløberne er et godt eksempel på et initiativ, som understøtter unge kulturskabere ved at hjælpe dem med at tilegne sig kompetencer indenfor bl.a. idéudvikling og projektstyring. Frontløberne har en fysisk facilitet, driver netværk og arrangerer inspirationsevents for unge. I Albertslund Kommune har de startet initiativet Kulturmetropolen i samarbejde med 13 andre kommuner. Her er fokus på at styrke unges identitet som kulturaktive medborgere gennem forløb inden for eventmageri, samarbejde med kulturinstitutioner, netværk mv.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens princip om almennyttekriteriet, der indebærer, at en kommune kan gennemføre foranstaltninger, der kommer en sagligt afgrænset kreds af kommunens borgere, f.eks. unge, til gode.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan
a.    afsætte 500.000 kr. årligt i en 3-årig periode.
b.    vælge ikke at igangsætte indsatsen ”Unge som (med)skabere”.
Vurdering
Kultur- og Fritidsafdelingen vurderer, at indsatsen ”Unge som (med)skabere” vil bidrage til, at flere unge inddrages i at skabe det ungekulturliv, de selv ønsker, da de gennem indsatsen får både værktøjer og netværk til dette.
Et ungekulturliv, der i højere grad tilpasses unges interesser og idéer, kan føre til, at kommunen opleves mere attraktiv for unge at blive boende i, studere i eller flytte til.
Indsatsen søger samtidig at gøre det lettere for engagerede unge og interesserede kultur- og fritidsaktører at ”finde” hinanden og sammen udvikle aktiviteter – på tværs af uddannelsesniveau og erfaringer. Et ønske, kultur- og fritidsaktører længe har haft. De unge kan medvirke til at udvikle kultur- og fritidsaktørernes tilbud og aktiviteter. Samtidig kan aktørerne med deres erfaringer og kompetencer hjælpe de unge med at udvikle deres idéer og opnå nye kompetencer.
Hvis Kultur- og Fritidsudvalget vælger at afsætte midler til indsatsen, vil Kultur- og Fritidsafdelingen tage kontakt til mulige samarbejdspartnere og unge, der kan fungere som det unge advisory board, der er beskrevet i projektbeskrivelsen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Det samlede budget for indsatsen ”Unge som (med)skabere” udgør i alt 1.500.000 kr., hvor der er budgetteret med 500.000 kr. årligt i tre år med start i 2020.
Kultur- og Fritidsudvalget skal pege på finansiering.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget afsætter 500.000 kr. årligt til indsatsen ”Unge som (med)skabere” i en 3-årig periode med start 2020. Kultur- og Fritidsudvalget peger på finansiering.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. november 2019:
Fraværende: 
Udsat til næste møde. Indtænkes i finansiering af Egnsteater (pkt. 6).

7. Egnsteater - etablering i Slagelse Kommune (B)

7.     Egnsteater - etablering i Slagelse Kommune (B)

Sagsnr.: 330-2018-39693               Dok.nr.: 330-2019-444587                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte, i hvilken form der skal arbejdes videre med etablering af egnsteater i Slagelse Kommune, og hvordan dette skal finansieres.
Baggrund
Kultur- og Fritidsudvalget og Kulturafdelingen har gennem 2019 arbejdet på at udpege en kandidat, der kan ansøge Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst om godkendelse som egnsteater i Slagelse Kommune.
Efter en længere proces, hvor 17 kandidater i første omgang viste interesse for projektet, pegede Kultur- og Fritidsudvalget ved udvalgsmødet d. 1. oktober på Peter Thieme og Holbæk Teaters fælles forslag til egnsteater – Sjællands Teater. Samtidig besluttede Kultur- og Fritidsudvalget at oversende drøftelsen til budgetforhandlingerne som led i den videre proces.
Proces
Der kan indgås nye fireårige egnsteateraftaler med start fra 1. januar 2021. Ansøgning om godkendelse af nye fireårige egnsteateraftaler skal indsendes til Slots- og Kulturstyrelsen senest den 1. april 2020.
Ansøgningen, der skal indsendes, er i form af en samarbejdsaftale mellem teateret og den eller de deltagende kommuner. Kultur- og Fritidsudvalget vil få fremlagt en eventuel samarbejdsaftale til endelig godkendelse i starten af 2020.
Derudover kan der løbende søges om støtte til opstartsprojekter med henblik på, at teateret kan opnå status som egnsteater i aftaleperioden fra 2025.  
Økonomi
Staten yder delvis refusion af kommunernes driftstilskud til egnsteatre, såfremt der er indgået en godkendt fireårig egnsteateraftale mellem egnsteatret og kommunen.
Refusionen kan maksimalt udgøre 50 % af de kommunale udgifter og varierer fra år til år ift. størrelsen på finanslovsbevillingen til egnsteatre, og hvor mange teatre der indgår i ordningen. I 2018 er refusionsprocenten 36,7%, mens den i 2017 var 36,3%.
Der ydes kun refusion af udgifter forbundet med egnsteatrenes primære aktiviteter – at producere og opføre scenekunstforestillinger og aktiviteter i umiddelbar tilknytning hertil.
Det årlige kommunale driftstilskud til det enkelte egnsteater skal ligge indenfor et minimums- og maksimumbeløb, som fastsættes på finansloven. Driftstilskuddet til teatret skal i dag ligge mellem 2.777.787 kr. og 9.525.894 kr. Ved samarbejde mellem flere kommuner er maksimumbeløbet højere pr. kommune, mens begge kommuners samlede tilskud blot skal være højere en minimumsbeløbet.
Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst kan medfinansiere et opstartsprojekt mellem et teater og én eller flere kommuner. Beslutning om evt. tilskud og størrelsen på dette træffes af Projektstøtteudvalget på baggrund af en ansøgning.
Historik
I 2015 ansøgte Slagelse Kommune Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst om at etablere et egnsteater i kommunen, lokaliseret på Borreby Teater, men fik afslag med den begrundelse, at ansøger ikke levede op til det generelle niveau hos landets øvrige egnsteatre. Et højt, professionelt niveau er essentielt for godkendelse af et egnsteater.
Hvad er et egnsteater?
Egnsteatre er professionelt producerende teatre uden for København, Frederiksberg, Odense, Aarhus og Aalborg Kommuner. Kommuner og teatre indgår fireårige egnsteateraftaler, som godkendes af Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst og af Slots- og Kulturstyrelsen. Flere kommuner kan gå sammen om at støtte et egnsteater. Projektstøtteudvalget vurderer ansøgers faglige og kunstneriske niveau og de økonomiske, organisatoriske og fysiske rammer.
Et egnsteaters primære opgave er at producere og opføre minimum to årlige teaterforestillinger. Egnsteatrene skal endvidere bidrage til at udvikle den lokale scenekunst.
Retligt grundlag
Lov om scenekunst - LBK 30 af 14/01/2014
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan
a.    Beslutte, i hvilken form der skal arbejdes videre med egnsteater i Slagelse Kommune.
b.    Beslutte hvordan dette finansieres.
Vurdering
Slagelse Kommune har et rigt og alsidigt teaterliv, men de eksisterende producerende teatre drives af frivillige foreninger, hovedsageligt med ikke-professionelle. Et professionelt, lokalt forankret egnsteater vil potentielt kunne understøtte det nuværende teaterliv og bidrage til at udvikle kulturlivet generelt i kommunen. Et egnsteater vil også kunne udvikle tilbud, der er centreret om teatrets kvaliteter, men bidrager til udviklingen på f.eks. børne- og ungeområdet eller skoleområdet.
Et egnsteater kan både være et supplement og en konkurrent til de eksisterende tilbud på teaterområdet. Kulturafdelingen vurderer, at det er vanskeligt at forudsige, om et egnsteater vil øge den samlede publikumsinteresse for teater i Slagelse Kommune, eller om publikumsantallet i mindre grad afhænger af det konkrete tilbud, men er en forholdsvis fast størrelse.
Etablering af et egnsteater i Slagelse Kommune vil være i nøje overensstemmelse med kommunens vision med fokus på erhverv, oplevelser og uddannelse, og et egnsteater vil kunne være medvirkende til at markedsføre Slagelse Kommune i kraft af et fyrtårn med kulturtilbud på højt fagligt niveau.
Kulturafdelingen vurderer, at muligheden for at indgå en egnsteater-aftale med den valgte kandidat, men med et mindre tilskud end det tidligere foreslåede, vil betyde, at der igangsættes en udvikling af konceptet bag et egnsteater i Slagelse Kommune. Idéer kan afprøves samtidig med, at samarbejde og netværk opbygges. Det betyder dog samtidig, at der skal tages valg om, hvilke tiltag teateret har mulighed for at igangsætte ift. det ydede tilskud. Samarbejdet vil dog i langt højere grad være formaliseret og sikre stabil drift for teatret i 4 år, fremfor opstartsprojekter, der kan have en mere varierende karakter. Valg af opstartsprojekter frem for at søge om godkendelse af egnsteater med start 1. januar 2021 vil samtidig betyde, at der først kan søges om etablering igen i 2025.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Udvalget skal pege på finansiering fra 2021.
Den valgte kandidat har stillet forslag om et tilskud på 5 millioner kroner til et egnsteater.
Hvis Slagelse Kommune indgår egnsteateraftale med den valgte kandidat, vil teateret være finansieret af både Holbæk og Slagelse Kommuner. Dette betyder, at minimumstilskuddet for det samlede tilskud fra begge kommuner blot skal overstige minimumsbeløbet, som i dag er på 2.777.787 kr. Da dette minimumstilskud allerede dækkes af Holbæk Kommunes tilskud, betyder det, at Slagelse Kommune kan indgå i et egnsteatersamarbejde med et mindre tilskud. Det vil dog selvfølgelig have stor betydning for, hvilken form samarbejdet vil have, og hvilke aktiviteter teateret kan lave.
Der er derudover mulighed for at igangsætte opstartsprojekter, hvor finansieringen løbende forhandles.
Når projektet bliver mere konkret, skal der tages stilling til muligt behov for omdannelse af Det lille teater, gymnastiksal og tilhørende lokaler.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget beslutter, i hvilken form der skal arbejdes videre med egnsteater i Slagelse Kommune.
2.    at Kultur- og Fritidsudvalget beslutter, hvordan dette finansieres.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. november 2019:
Fraværende: 
Drøftet.
Sagen genoptages på næste møde, hvor udvalget har haft mulighed for at vurdere finansieringsmuligheder bl.a. i lyset af budgetgennemgangen. Der opstilles et 4-årigt scenarie for finansiering, der udsendes hurtigst muligt.

8. Pulje til markedsføring og synliggørelse af kommunen gennem events 2020 - kulturområdet (B)

8.     Pulje til markedsføring og synliggørelse af kommunen gennem events 2020 - kulturområdet (B)

Sagsnr.: 330-2018-31426               Dok.nr.: 330-2019-371353                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal tage stilling til fortsættelse af en pulje i 2020 til markedsføring og synliggørelse af kommunen gennem events på kulturområdet.
Baggrund
Kultur- og Fritidsudvalget etablerede for 2019 en pulje til markedsføring af events på kulturområdet.
På kulturområdet afvikles flere aktiviteter og events, der ikke falder direkte ind under fokusområderne i Puljen til kulturelle aktiviteter, men som i høj grad er medvirkende til at markedsføre og sætte fokus på Slagelse Kommune samt giver borgere, besøgende og turister forskelligartede oplevelser.
Som grundlag for behandling af ansøgninger indhentes en uvildig vurdering af arrangementets markedsføringsværdi fra et rådgivningsfirma med kendskab til kulturaktører og kulturarrangementer.
Midlerne i puljen er reserveret til aktører, der ikke har søgt/fået bevilget andre tilskud fra Slagelse Kommune til deres arrangement/event.
I 2019 har følgende aktører fået tilskud fra puljen:
·         Sørby IFs Venner: 20.000 kr. til Sørby Marked
·         Skælskør Erhvervsforening: 30.000 kr. til Drengerøvsaften (plus yderligere 30.000 kr. finansieret af Puljen til kulturelle formål).
Forslag til retningslinjer for puljen er vedlagt.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens principper giver adgang til at yde støtte til arrangementer af generel kulturel karakter samt almindelige folkeforlystelser.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan
a.    Beslutte at etablere en ”markedsføringspulje” med de retningslinjer, der fremgår af bilaget
b.    Beslutte at etablere en ”markedsføringspulje” med andre retningslinjer
c.    Beslutte ikke at etablere en ”markedsføringspulje”.
Vurdering
Administrationen vurderer, at der er behov for at kunne støtte enkelte af denne type af arrangementer i løbet af året. Arrangementerne har oftest ikke mulighed for at få tilskud fra andre af kommunens puljer, da der i så fald ville være tale om erhvervsstøtte eller konkurrenceforvridende forhold.
Ud fra erfaringerne fra 2019 foreslås puljen forhøjet fra 50.000 kr. til 100.000 kr. i 2020 finansieret af midler til Udvikling.
Udgiften til vurdering af arrangementet afholdes af midlerne i puljen.
Beløbsgrænsen for behandling i Kultur- og Fritidsudvalget eller administrativ afgørelse harmoniseres med øvrige puljer, hvor udvalget på dette møde skal tage stilling til en forhøjelse af beløbsgrænsen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget etablerer en pulje i 2020 til markedsføring og synliggørelse af kommunen gennem events på kulturområdet
2.    at Udvalget vedtager de udarbejdede retningslinjer for puljen.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. november 2019:
Fraværende: 
At 1 til 2: Godkendt.

9. Fremtidig anvendelse af Skælskør Rådhus - efter møde med forslagsstillere (B)

9.     Fremtidig anvendelse af Skælskør Rådhus - efter møde med forslagsstillere (B)

Sagsnr.: 330-2019-42725               Dok.nr.: 330-2019-426772                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal på baggrund af indkomne forslag til fremtidig anvendelse af Skælskør Rådhus beslutte, hvilken retning administrationen skal arbejde videre med.
Baggrund
I budgetaftale 2019-2022 er der afsat samlet 5 millioner kroner til udvikling og omdannelse af Skælskør Rådhus, så huset i fremtiden kan rumme kulturelle aktiviteter.
Tirsdag d. 21. maj 2019 afholdt Kulturafdelingen åbent hus i Skælskør Rådhus for alle interesserede. Efterfølgende var det muligt at indsende idéer til Kulturafdelingen.
Kulturafdelingen har modtaget 9 bud på den fremtidige anvendelse, der alle er vedlagt sagen som bilag. Forslagene spænder vidt, bl.a. er der indsendt forslag til forskellige former for udstillingsbygning, lokaler til events, børnekulturcenter og ler-eksperimentarium. Flere af forslagene peger på muligheden for at etablere vandrehjem eller café som supplement til andre aktiviteter. De 9 forslagsstillere blev efterfølgende indbudt til at fortælle om deres forslag på et åbent møde med Kultur- og Fritidsudvalget d. 30. oktober 2019.
Skælskør Rådhus består både af et råd-, ting- og arresthus fra 1896. Hele komplekset, inklusiv de tre indre gårde og de omsluttende mure, blev fredet i 2001. Fredningen betyder, at alle ændringer skal godkendes af Slots- og Kulturstyrelsen. Bygningsændringer med forkerte materialer eller forkert udførelse kan nemlig medføre, at en bygning mister de værdier og det særpræg, der gjorde den fredningsværdig. Det betyder også, at ændringer, der kan gøre det sværere at aflæse bygningens historie, ofte ikke godkendes. I tilfældet med Skælskør Rådhus kunne det eksempelvis være tilladelse til at indsætte større vinduer i arrestbygningen, hvilket ville være nødvendigt, hvis bygningen skulle bruges til kontorer pga. arbejdsmiljølovgivning. Dette ville højest sandsynligt blive afvist af styrelsen, da de nuværende små vinduer netop er med til at tydeliggøre bygningens historie som arrest. Kommunale Ejendomme uddyber i det vedhæftede notat betydningen af fredningen ift. ændringer.
Masterplan for Skælskør by fra december 2017 peger på, at Skælskørs rige kulturliv er en vigtig faktor for både bosætning og turisme, og at de mange arrangementer, hvor kunst og kultur er omdrejningspunkt, medvirker til at skærpe Skælskørs identitet og særpræg indenfor kunstner- og kulturliv. Masterplanen pointerer, at denne udvikling skal understøttes og forsøges forstærket yderligere til gavn for kommune, borgere og besøgende. Masterplanen er vedlagt sagen som bilag.
En foreløbig procesplan for udvikling af Skælskør Rådhus er vedlagt som bilag.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens principper beskriver, at
·         Kommunen kan stille lokaler gratis til rådighed til aktiviteter, som kommunen selv lovligt kunne stå for, fx kunstudstillinger, koncerter, teaterforestillinger m.m., der er åbne for alle, evt. mod betaling af entré.
·         Kommunen kan leje faciliteterne ud til en række aktiviteter, der falder uden for kommunale formål, fx velgørende eller kommercielle arrangementer. Dog udlejes de indendørs faciliteter ikke til private fester eller lignende.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a.    Beslutte, hvilken retning administrationen skal arbejde videre med i forhold til udvikling af Skælskør Rådhus.
Vurdering
Kulturafdelingen oplever en stor interesse i udviklingen af Skælskør Rådhus. Det kommer både til udtryk gennem de gode forslag, men også i en løbende, generel interesse fra borgere, foreninger og organisationer i byen.
En stor del af de indsendte forslag understøtter på forskellig vis udviklingen af Skælskørs identitet som kunst- og kulturby. Forslagene indeholder i varierende grad tanker omkring, hvordan de foreslåede aktiviteter skal drives. Kulturafdelingen vil arbejde for, at de aktiviteter, der skal foregå i huset, ikke varetages af kommunen. For at dette kan lade sig gøre, forudsætter det, at dem, der står for aktiviteterne, er organiseret i en form, eller at der udvikles en organisering, der kan varetage denne opgave.
Med de erfaringer, der er opnået fra f.eks. Ny Trelleborg-projektet, er det Kulturafdelingens vurdering, at muligheden for at søge eksterne fondsmidler blandt andet afhænger af, at projektet er skarpt defineret, adskiller sig fra lignende tiltag, er solidt organiseret, har en plan for bæredygtig, fremtidig drift og bidrager med en betydelig egenfinansiering.
Kulturafdelingen vurderer, set i sammenhæng med Masterplanen for Skælskør By, overvejelser ift. fredningen af bygningen, behov for organisering omkring aktiviteter og drift af bygningen samt mulighederne for at søge fondsmidler, at Kunstnerlavet KIT’s idé om et Ler-eksperimentarium med tilhørende café er det af de indsendte forslag, der er mest relevant at arbejde videre med. Forslaget kan eventuelt kombineres med etablering af vandrehjem i dele af rådhuset. Et vandrehjem, der kan supplere økonomien i huset.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
De 5 millioner kroner afsat i budgetaftale 2019-2022 som anlægsmidler skal ”frigives”, inden renoveringen kan igangsættes.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget drøfter de indkomne forslag og vælger, hvilken retning udvalget ønsker, at administrationen skal arbejde videre med i forhold til udviklingen af Skælskør Rådhus.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. november 2019:
Fraværende: 
Drøftet. Konkrete forslag fremlægges efterfølgende for udvalget.

10. Afregning af tilskud for 2018 - aftenskolerne (B)

10.   Afregning af tilskud for 2018 - aftenskolerne (B)

Sagsnr.: 330-2019-5660                 Dok.nr.: 330-2019-411532                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal godkende de aflagte regnskaber for tilskud til den folkeoplysende voksenundervisning for 2018 samt træffe beslutning om, hvordan de tilbagebetalte, uforbrugte midler skal anvendes.
Baggrund
Aftenskolerne har aflagt regnskab for modtagne tilskud til voksenundervisning i 2018.
Tilskuddet er ydet til aftenskolerne til aflønning af lærere og ledere inden for den folkeoplysende voksenundervisning. Af det samlede tilskud skal der afsættes 10% til debatskabende aktiviteter, der kan afregnes på andre udgiftstyper end leder- og lærerløn.
Ved aflæggelse af regnskab for tilskuddet skal der ske en tilbagebetaling af uforbrugte midler.
Af de udarbejdede bilag fremgår det, at der skal ske en tilbagebetaling på 23.011,96 kr. af uforbrugte tilskud til aflønning af lærere og ledere samt 7.148,00 kr. af uforbrugte tilskud til debatskabende aktiviteter (10%-midler), i alt 30.159,96 kr.
Der har i 2018 været ydet et tilskud på sammenlagt 5,1 mio. kr. til aftenskolerne til aflønning af lærere og ledere.
Retligt grundlag
Folkeoplysningslovens § 8.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
A)   Godkende aflæggelsen af de modtagne regnskaber fra aftenskolerne for 2018.
B)   Beslutte ikke at godkende de modtagne regnskaber for 2018.
C)   Beslutte, at det tilbagebetalte mindreforbrug på 30.159,96 kr. for 2018 skal anvendes til f.eks. ”Udviklingspuljen” eller ”Tilskud til særlige lokaler” på aftenskoleområdet.
D)   Beslutte at mindreforbruget på 30.159,96 kr. for 2018 skal henstå uforbrugte på kontoområdet i 2019.
Vurdering
Administrationen vurderer, at aftenskolernes brug af tilskud til ledere og lærere for 2018 er anvendt i overensstemmelse med retningslinjerne og bestemmelserne i Folkeoplysningsloven.
Administrationen anbefaler, at mindreforbruget anvendes på andre områder indenfor den folkeoplysende virksomhed. F.eks. Udviklingspuljen, hvor der i 2019 er afsat 157.333 kr. Et andet sted kunne være lokaletilskud til særlige lokaler under aftenskolevirksomheden, hvor der i 2019 har været ansøgt om tilskud til lokaleudgifter på 959.825,15 kr., og hvor der har været afsat 381.785 kr.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Udvalget godkender aflæggelsen af de modtagne regnskaber for 2018.
2.    at  Udvalget træffer beslutning om anvendelse af mindreforbruget for 2018.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. november 2019:
Fraværende: 
At 1: Godkendt.
At 2: Godkendt at mindreforbruget overføres til Udviklingspuljen.

11. Prioritering af indsatser fra Facilitetsplanen (E)

11.   Prioritering af indsatser fra Facilitetsplanen (E)

Sagsnr.: 330-2016-72553               Dok.nr.: 330-2019-424777                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget 
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget orienteres om prioritering af indsatser fra Facilitetsplanen for Slagelse Kommune. 
Baggrund
Facilitetsplanen tager sit udgangspunkt i idrætspolitikken og er blevet til på baggrund af erfaringsudveksling på tre forskellige workshops, der blev faciliteret af Danmarks Idræts Forbund. Her deltog interne fagpersoner i kommunen og medlemmer af Slagelse Idræts Råd.
Facilitetsplanen har efterfølgende været sendt i høring og blev endeligt godkendt den 4. juni 2019.
Facilitetsplanens funktion er at være et dialogværktøj for politikere til borgere i Slagelse Kommune. Planen skal også bruges til at skabe dialog mellem kommunen og foreningslivet samt de selvorganiserede brugere af kommunens idrætsfaciliteter.
Facilitetsplanen skal overskueliggøre de behov og tiltag, som er nødvendige for at kunne følge med tidens udvikling inden for idrætslivet. Planen skal skabe synergi mellem forskellige initiativer og indsatser på tværs af afdelingerne i kommunen i det strategiske arbejde vedrørende idrætsfaciliteterne og med en målrettet plan for renovering, drift og større kapacitetsudnyttelse, så der i sidste ende vil komme mere idræt for samme penge. Den 5. september 2019 blev der på tværs af afdelinger afholdt en workshop, som skal ende ud med en prioritering af indsatserne for årene 2020, 2021 og længere frem. Danmarks Idrætsforbund deltog ligeledes i workshoppen for at kvalificere prioriteringerne yderligere. En oversigt over de prioriterede indsatser for 2020 og 2021 er vedlagt.
De prioriterede indsatser har forskellige indsatsejere og vil blive planlagt og koordineret ved hjælp af en task force. Task forcen etableres med personer fra de forskellige afdelinger, som har aktier i facilitetsplanen.
Retligt grundlag
Idrætspolitikken og Kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a)    Tage orienteringen til efterretning
Vurdering
Administrationen vurderer, at facilitetsplanen er i god tråd med Idrætspolitikken og derfor er med til at understøtte den fælles vision om, at i år 2025 skal 50 % af danskerne dyrke idræt i en idrætsforening, og 75 % af danskerne skal være fysisk aktive.
Administrationen vurderer, at facilitetsplanen vil være et værdifuldt værktøj til at overskueliggøre og prioritere behov og valg i forbindelse med udviklingen på facilitetsområdet. Planen vil desuden være et værdifuldt dialogværktøj.
Den skal samtidig bruges som et arbejdsværktøj af medarbejdere internt i kommunen. Den skal skabe en bedre dialog og udnyttelse af de forskellige centres ressourcer, så der kommer de bedste resultater for foreningslivet og brugernes idrætsfaciliteter.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Facilitetsplanen indeholder indsatser og prioriteringer, som kan bevirke økonomiske muligheder og konsekvenser. Indsatserne er derfor prioriteret på kort og på langt sigt ift. ressourcer og prioriteringer.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. november 2019:
Fraværende: 
At 1: Taget til efterretning.

12. Syd-Vestsjællands Jagtforening - Ansøgning om tilskud til ny sportingbane (B)

12.   Syd-Vestsjællands Jagtforening - Ansøgning om tilskud til ny sportingbane (B)

Sagsnr.: 330-2019-55057               Dok.nr.: 330-2019-335906                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte, om der skal ydes et tilskud på 100.000 kr. til Syd-Vestsjællands Jagtforening til ny sportingbane.
Baggrund
Syd-Vestsjællands Jagtforening (SVJ) har ansøgt om tilskud til udbygning og modernisering af eksisterende flugtskydningsbane med ny sportingbane.
Baggrunden for ansøgningen er, at der efter indgåelse af en ny 30-årig lejeaftale for arealet mellem Danmarks Jægerforbund og Slagelse Kommune nu er mulighed for fremtidssikring af foreningen og nye muligheder for aktiviteter. Det var der ikke tidligere ved 1-årige aftaler.
En sportingbane er en flugtskydningsbane, som er meget nær skydning på en rigtig jagt. Lerduerne kastes, så skytten får duer både forfra, bagfra, fra siden, langs jorden og lodret op, uden at vide hvor de kommer fra.
Ved etablering af en ny sportingbane kan SVJ tilbyde undervisning af jagttegnsaspiranter for at bestå jagtprøven. Udover træning i bedre træfsikkerhed og dermed mindre anskydninger, når jægerne er på jagt, forventes sportingbanen også at give mulighed for større arrangementer f.eks. DM. Se ansøgning med bilag, som er vedhæftet sagen.
SVJ oplyser, at anlægget skal stå færdigt 1. marts 2020. Foreningens egenkapital udgjorde, primo 2019 337.377 kr.
Etape 1 er udført og finansieret via tilskud på 171.437 kr. fra jægerforbundets skydebanepulje, og SVJ har bidraget med 252.248 kr. fra foreningens egenkapital.
Etape 2 forventes at koste 200.000 kr. og forventes finansieret ved tilskud fra f.eks. Danmarks Jægerforbund eller fonde (100.000 kr.), tilsagn fra privat sponsor (25.000 kr.) samt 75.000 kr. fra foreningens egenkapital, som herefter vil udgøre 10.130 kr., hvilket er årsagen til ansøgningen.
SVJ har p.t. 219 medlemmer, hvoraf 2 er under 25 år.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten og retningslinjerne for Idræts- og Fritidspuljen.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
1.    Bevilge de ansøgte 100.000 kr. til det videre arbejde med ny sportingbane
2.    Bevilge de ansøgte 100.000 kr. til sportingbanen, under forudsætning af tilladelse til støjvolden
3.    Bevilge et andet beløb i tilskud til projektet
4.    Afvise af give tilskud
Vurdering
Administrationen vurderer, at ansøgningen kan støttes af Idræts- og Fritidspuljen, idet denne pulje giver tilskud til etablering af nye eller renovering af eksisterende faciliteter. Sportingbanen vil være et aktiv for kommunen, da der kun er få af disse baner i landet, og banen vil dermed kunne tiltrække flere medlemmer og brugere samt give mulighed for afholdelse af DM. På sigt er der også mulighed for, at andre foreninger kan benytte faciliteterne, da SVJ påtænker at benytte faciliteterne til bueskydning, hundetræning m.m.
Bærende principper
Ansøgningen er desuden i fin tråd med følgende bærende principper for puljen: Nytænkning, i forhold til at kunne undervise og uddanne til jagtprøver, Inddragelse af borgere/frivillige, da medlemmerne selv udfører det arbejde, som ikke kræver autorisationer, ligesom arbejdet omkring støjvolden udføres vederlagsfrit af RGS-Nordic, Medfinansiering, SVJ’s egenkapital indgår med i alt 327.248 kr. og Idrætspolitikken, ift. optimering af brugen af faciliteter, prioritere gode idrætstilbud i lokalområderne/profilering af Slagelse Kommune samt tiltrække nye brugere/medlemmer.
Center for Miljø, Plan og Teknik (CMPT) oplyser, at støjvolden kræver en ny miljøgodkendelse, hvilket de umiddelbart ikke ser nogen problemer i, men de har afventet, at Center for Kommunale Ejendomme (CKE) gav tilladelse til støjvolden.
CKE har afventet en politisk stillingtagen om, hvorvidt områdets fremtidige udnyttelse kunne være til hinder for, om SVJ kunne få tilladelse til at opføre støjvolden. Der har nu været en drøftelse, og på den baggrund oplyser CKE, at der kan gives tilladelse til, at det videre arbejde med miljøgodkendelse af støjvolden kan fortsætte.
På den baggrund oplyser CMPT, at de forventer at have en miljøgodkendelse klar før jul.
Administrationen anbefaler, at der gives tilladelse til ansøgningen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Siden SVJ’s ansøgning er der givet tilskud til andre ansøgninger. Der er derfor kun 19.000 kr. tilbage i Idræts- og Fritidspuljen. Det har derfor været nødvendigt at se på andre muligheder. Kontoen for vanding af udendørs baner er, på grund af meget vand hen over sommeren, ikke brugt helt op. Da der ikke forventes høje temperaturer resten af året, forventes midlerne ikke at blive brugt. Det skal derfor rent undtagelsesvist foreslås, at resten af ansøgningen finansieres med 81.000 kr. fra denne konto.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget bevilger 19.000 kr. fra Idræts- og Fritidspuljen.
2.    at Kultur- og Fritidsudvalget bevilger 81.000 kr. fra kontoen for vanding af baner.
3.    at Tilskuddet ydes under forudsætning af tilladelse til støjvolden.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. november 2019:
Fraværende: 
At 1 til 3: Godkendt.

13. Ændring af retningslinjer for puljer (B)

13.   Ændring af retningslinjer for puljer (B)

Sagsnr.: 330-2019-65930               Dok.nr.: 330-2019-422434                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal tage stilling til forslag om ændring af retningslinjerne for puljer, herunder sammenlægning af Puljen til selvorganiserede og Gadeidrætspuljen, forhøjelse af det administrative loft, justering af passus om tilskud til honorar samt ændring af Partnerskabspuljens navn.
Baggrund
Udvalget blev på mødet den 1. oktober 2019 orienteret om eksisterende puljer på fritidsområdet (baggrund, formål og forslag til evt. nye tiltag). Udvalget besluttede, at administrationen på mødet den 5/11 2019 skulle fremlægge konkret forslag til sammenlægning af puljer og revision af grænsen for det administrative råderum.
Administrationen har på denne baggrund udarbejdet følgende forslag til justering af retningslinjerne for puljerne:
Sammenlægning af puljerne ”Puljen til selvorganiserede” og ”Gadeidrætspuljen”
De to puljer støtter i stor udstrækning samme målgruppe og samme typer af projekter og initiativer. For at gøre udbuddet af puljer, og hvad de støtter, mere tydeligt for borgere mv. kan det give god mening (igen) at sammenlægge de to puljer til én pulje.
Administrationen foreslår, at den nye pulje kaldes ”Puljen til selvorganiseret idræt og bevægelse”. Forslag til retningslinjer for den nye pulje er vedlagt. Disse bygger i høj grad på de eksisterende retningslinjer for at sikre synergi med disse.
Forhøjelse af det administrative loft for behandling af ansøgninger
Administrationen foreslår, at det administrative loft for behandling af ansøgninger til puljer på kultur- og fritidsområdet forhøjes fra 25.000 kr. til 50.000 kr. Dette vil dels sikre, at udvalget får mere tid til at drøfte store projekter, indsatser, temaer, visioner mv. Og derudover vil foreninger mv. opleve en kortere sagsbehandlingstid, da ansøgninger på max 50.000 kr. ikke længere vil skulle afvente behandling på et udvalgsmøde. Administrationen vil i punktet ”Centerets orientering” orientere udvalget om ansøgninger, der er behandlet administrativt.
Justering af passus om tilskud til honorar i retningslinjerne for puljerne på fritidsområdet
Pt. yder de fleste puljer på fritidsområdet ikke tilskud til honorar. For at sikre ens muligheder for henholdsvis foreninger på kultur- og fritidsområdet foreslår administrationen, at der sker en tilpasning af passus/punkt om tilskud til honorar i retningslinjerne for puljerne på fritidsområdet, så det svarer til teksten i retningslinjerne for Puljen til kulturelle formål. Det vil konkret betyde, at følgende passus indarbejdes i retningslinjerne for puljerne på fritidsområdet: Vi giver som udgangspunkt ikke støtte til honorar, medmindre vi vurderer, at honoraret er en væsentlig forudsætning for, at aktiviteten kan gennemføres”
Dette vil sikre, at der i særlige tilfælde kan ydes tilskud til honorar, fx tilskud til en oplægsholder. Dog vil der, i tråd med retningslinjerne for Puljen til kulturelle formål, stadig ikke kunne ydes tilskud til løn/honorar til frivillige.
Ændring af Partnerskabspuljens navn
Administrationen foreslår, at Partnerskabspuljen ændrer navn til Åben Skole Partnerskabspulje for at gøre puljen mere genkendelig for foreninger og skoler. Der oprettes en fane/side på slagelse.dk med info om, hvem man skal kontakte, hvis man har konkrete idéer til samarbejdsaktiviteter i regi af Åben Skole.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten, retningslinjerne for fritidsområdet samt retningslinjerne for Puljen til kulturelle formål.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a)    Godkende forslaget til ændring af puljeretningslinjerne
b)    Godkende forslaget med konkrete bemærkninger/justeringer
c)    Afvise at godkende forslaget.
Vurdering
Administrationen vurderer, at de foreslåede justeringer vil være til gavn for ansøgerne.
Da Puljen til selvorganiserede og Gadeidrætspuljen i stor udstrækning har samme formål og målgruppe samt støtter samme typer af projekter og tiltag, kan en sammenlægning af de to puljer gøre udbuddet af puljer på fritidsområdet mere tydeligt for eksisterende og potentielle ansøgere samt gøre det lettere af udbrede kendskabet til puljerne og forskellene mellem dem.
Administrationen vurderer, at en forhøjelse af det administrative loft for behandling af ansøgninger fra 25.000 til 50.000 kr. vil gøre det muligt for udvalget i højere grad at bruge tid på de større projekter, indsatser, temaer og visioner fremfor sagsbehandling. Derudover vil ansøgere opleve kortere sagsbehandlingstider, ligesom administrationen vil skulle bruge mindre tid på udarbejdelse af sagsfremstillinger om ansøgninger.
Administrationen vurderer, at justeringen af passus om tilskud til honorar i retningslinjerne for puljerne på fritidsområdet, så den kommer på linje med retningslinjerne for Puljen til kulturelle formål, vil bidrage til, at foreninger mv. på henholdsvis kultur- og fritidsområdet oplever ens støttemuligheder. Og at det også på fritidsområdet i særlige tilfælde er muligt at yde tilskud til honorar, hvis det vurderes, at honoraret er en væsentlig forudsætning for, at aktiviteten kan gennemføres.
Endelig vurderer administrationen, at en ændring af partnerskabspuljens navn vil gøre puljen mere genkendelig for foreninger og skoler. Derudover gør navneændringen det mere tydeligt, hvilke partnerskaber puljen støtter.
På baggrund af ovennævnte anbefaler administrationen, at de foreslåede ændringer af puljeretningslinjerne vedtages.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Udvalget godkender sammenlægningen af Gadeidrætspuljen og Puljen til selvorganiserede til en pulje med navnet Puljen til selvorganiseret idræt og bevægelse samt godkender retningslinjerne for den nye pulje.
2.    at Udvalget godkender en forhøjelse af det administrative loft for behandling af ansøgninger til puljer på kultur- og fritidsområdet (fra 25.000 kr. til 50.000 kr.).
3.    at Udvalget godkender, at passus om tilskud til honorar fra retningslinjerne for Puljen til kulturelle formål overføres til retningslinjerne for fritidsområdet.
4.    at Udvalget godkender, at Partnerskabspuljen ændrer navn til Åben Skole Partnerskabspulje.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. november 2019:
Fraværende:  Anders Nielsen (A)
At 1 til 4: Godkendt.

14. Udmøntning af budgetaftalens punkt 36 - 2020 (B)

14.   Udmøntning af budgetaftalens punkt 36 - 2020 (B)

Sagsnr.: 330-2019-66790               Dok.nr.: 330-2019-385910                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal tage stilling til administrationens forslag til udmøntning af budgetaftalens punkt 36 for 2020.
Baggrund
Kultur- og Fritidsudvalget besluttede den 7. maj 2019, i forbindelse med udmøntningen af midlerne for 2019, at sagen skulle forelægges udvalget på møde i november 2019 med henblik på udmøntning af midlerne for 2020. Udvalget ønskede bl.a. drøftelse af mulighed for øget fokus på tilskud til breddeidrætten som alternativ til markedsføringstilskud, som var fokus i 2019.
Udmøntning af 1,0 mio. kr. i 2019:
·         Selvejende haller (breddeidræt) 375.000 kr.
·         Markedsføring (talenter, OL-talenter/rollemodeller, e-sport) 250.000 kr.
·         Markedsføring gennem aftaler med foreninger og forbund inden for de prioriterede idrætter 375.000 kr.
Administrationen har udarbejdet følgende forslag til udmøntning af driftsmidler på 1,5 mio. kr. for 2020:
1.    Slagelse Guld – sikring af bæredygtig økonomi: 100.000 kr. (Er besluttet 3/9-19)
2.    Køb af haltimer - Dyhrs Skole: 300.000 kr. (Breddeidræt) Udmøntes efter fordelingsmøde.
3.    Skælskør Badmintoncenter - indgåelse af driftsaftale: 550.000 kr. (Breddeidræt) (Er besluttet 3/9-19)
4.    Partnerskaber specialforbund: 400.000 kr.
(Aftaler med prioriterede idrætters specialforbund (DBU, Volleyball DK m.fl.)
5.    Hel Fritid – flere kontingenter: 50.000 kr. (Breddeidræt)
(Mulighed for at give kontingentstøtte til flere børn, så de kan blive en del af foreningslivet)
6.    Sørby E-Sport, Tårnborg eSport og Korsør Gokart Klub: 100.000 kr. (Partnerskabsaftale) og (SimRacing online simulator Race) (Breddeidræt)
Punkt 1 og 3 er besluttet af Kultur- og Fritidsudvalget den 3. september 2019, i alt 650.000 kr. Der skal derfor ikke tages stilling til disse punkter, og de behandles derfor ikke yderligere i denne sag.
Punkt 2, 4, 5 og 6, i alt 850.000 kr. skal derfor udmøntes yderligere i 2020.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a.    Godkende administrationens forslag til udmøntning af de i budgetaftalen tilførte driftsmidler i 2020.
b.    Godkende administrationens forslag til udmøntning med konkrete ændringer/bemærkninger.
c.    Afvise at godkende administrationens forslag til udmøntning.
Vurdering
Administrationen vurderer, at forslaget til udmøntning af budgetaftalens punkt 36 vil bidrage til opfyldelse af både 25-50-75-visionen og flere af målene i kommunens idrætspolitik, f.eks.:
·         Styrke idræt og bevægelse hos ikke-idrætsvante borgere, så størstedelen af borgerne får et aktivt fritidsliv.
·         Skabe attraktive og fleksible muligheder for idræt og understøtte, at så mange som muligt kan dyrke idræt og bevæge sig både i foreninger og på egen hånd
·         Understøtte og videreudvikle idrætsforeningerne i at tilbyde attraktive idrætstilbud for alle uanset alder og niveau.
Køb af haltimer på Dyhrs Skole i Slagelse er med til at understøtte, at så mange børn og unge som muligt får adgang til at dyrke idræt og bevæge sig, da der nu er flere haltimer at gøre godt med. Netop ønsket om flere haltimer i Slagelse By var tydeligt på temamødet om livet i og omkring hallerne, der blev afviklet i september 2018.
Partnerskaber med specialforbund kan motivere børn og unge til at være aktive i foreningslivet, så de fortsætter den aktive livsstil, også efter de går ud af skole. Indgåelse af partnerskaber er også i tråd med det politisk vedtagne administrationsgrundlag for tiltrækning af sportsevents.
De afsatte midler til Hel Fritid giver mulighed for at støtte flere børn og unge, så de kan blive en del af foreningslivet.
E-Sport, Partnerskabsaftale understøtter den fortsatte prioritering af partnerskaber mellem institutioner, skoler og idrætsforeninger, som kan motivere børn og unge til at være aktive i foreningslivet.
Forslagene er fint i tråd med anbefalingerne fra IDAN’s (Idrættens Analyseinstitut) undersøgelse af borgernes motions- og idrætsvaner, som blev foretaget og præsenteret sidste år.
Nedenfor skal blot nævnes enkelte eksempler relateret til ovenstående forslag om breddeidræt:
       Sociale mødesteder for børn, unge og voksne som rammen om forskellige typer af aktiviteter.
       Fokus på samarbejde mellem foreninger og andre lokale aktører.
       Fleksible muligheder for især de travle børnefamilier.
       Borgernes egne input til idræt og faciliteter i fremtiden
Administrationen vurderer, at forslagene til udmøntning af budgetaftalens punkt 36 i høj grad er med til at understøtte breddeidrætten i kommunen. Administrationen anbefaler derfor, at forslaget til udmøntning godkendes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget godkender administrationens forslag til udmøntning af de i budgetaftalen tilførte driftsmidler i 2020.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. november 2019:
Fraværende:  Anders Nielsen (A)
At 1: Forslag 2, 4, 5 og 6 godkendt.

15. Orientering fra udvalget samt inspirationsopsamling fra konferencer mv. (O)

15.   Orientering fra udvalget samt inspirationsopsamling fra konferencer mv. (O)

Sagsnr.: 330-2017-89794               Dok.nr.: 330-2018-583648                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Orientering fra formanden og udvalgets øvrige medlemmer samt inspirationsopsamling fra deltagelse i konferencer mv.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. november 2019:
Fraværende:  Anders Nielsen (A)
Taget til efterretning.

16. Centerets orientering til Udvalget (O)

16.   Centerets orientering til Udvalget (O)

Sagsnr.: 330-2017-89818               Dok.nr.: 330-2018-583658                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Udvalget informeres hermed om alle puljer på kultur- og fritidsområdet. Bilagene over forbrug på de konkrete puljer er ajourført op til deadline for udsendelse af dagsorden.
KULTUR:
Pulje
Forbrug
Restbudget
Puljen til kulturelle formål
2.559.000
2.559.000
0
FRITID:
 
 
 
Idræts- og Fritidspuljen
699.215
679.221
19.994
Markedsføringspuljen
1.048.812
 1.033.500
15.312
Puljen til selvorganiserede
158.426
102.160
56.266
Gadeidrætspuljen
76.222
37.015
39.207
Udviklingspuljen (FOU)
157.333
78.500
78.833
Kulturområdet:
Kulturregionen – nyt om kulturaftalen
Kulturminister Joy Mogensen har i et brev til de politiske styregrupper i kulturregionerne meldt ud om den videre proces for arbejdet med indgåelse af nye kulturaftaler.
Kulturministeren har besluttet at forlænge de regionale kulturaftaler, der udløber i år, med et år. Det giver hende tid til at sætte sig ind i sagen, inden aftalekonceptet evt. revideres.
Kulturaftalerne kan forlænges, eller der kan arbejdes med nye indsatser. For så vidt angår de kulturaftaler, hvor man ønsker at arbejde med udvikling i forhold til nye indsatser i stedet for at fortsætte de hidtidige aftaler, vil de pågældende kulturregioner i året 2020 kunne modtage et beløb svarende til det, som de fik i 2019.
Sekretariatet for Kulturregion Midt- og Vestsjælland har spurgt Slots- og Kulturstyrelsen, om Kulturregionen fortsat kan forvente, at følgende bevillinger knyttet til den nuværende kulturaftale (kulturel rammebevilling til børneteaterrefusion og de tidligere amtslige tilskud uden for lov som kulturel rammebevilling) også vil indgå i en aftale for 2020. Slots- og Kulturstyrelsen har bekræftet, at det fortsat er muligt.
Kulturministeren har lagt op til, at der arbejdes med et eller flere af følgende 4 temaer:
1. Kultur for, med og af unge – fokus på unges egne initiativer og fællesskaber
2. Samarbejder mellem skole og kultur- og fritidssektoren
3. Kultur og velfærd - fokus på livskvalitet og sundhed
4. Kultur og grøn omstilling
De pågældende Kulturregioner skal den 1. november 2019 tilkendegive, om man ønsker tillægsaftale og derefter senest 15. november 2019 indsende en redegørelse for, hvordan man vil anvende midlerne, til Slots- og Kulturstyrelsens godkendelse.
Den politiske styregruppe har tilkendegivet at ville arbejde videre med en børne og unge kultursatsning samt en litteratursatsning. Styregruppen mødes den 7. november 2019 for at aftale yderligere om de to spor i en ny kulturaftale.
Lokalradio
Nærradio Korsør modtager i 2019 tilskud fra Puljen til kulturelle formål til kulturelle aktiviteter, hovedsageligt i form af den kulturelle del af sendefladen. Ifølge den konkrete aftale er lokalradioen forpligtet til løbende at indsende dokumentation i form af oversigt over den kulturelle del af sendefladen. Radioens rapportering for 3. kvartal 2019 er vedlagt som bilag.
Fritidsområdet:
Bright Over Night 2019
Innovationssamarbejdet med Slagelse Gymnasium og Syddansk Universitet om ”Bright Over Night” afvikles den 12.-13. december 2019. Slagelse Kommune skal igen i år bidrage med tre cases, som er under udarbejdelse. De vil overordnet omhandle unges idrætsdeltagelse, unges trivsel og mentale sundhed samt aktivitetsudvikling ved Halsskov Færgehavn.
Puljen til selvorganiserede støtter initiativ med fokus på Magic-spil for børn og unge
En selvorganiseret aktør har taget initiativ til Slagelse Magic Spille- og Bytteklub og rettet henvendelse til Fritidsafdelingen vedr. hjælp til opstart af aktiviteten. Efter administrativ vurdering modtager aktøren et tilskud på 5.000 kr. målrettet det nødvendige indkøb af Magic spil-materialer til opstart af aktiviteten for børn og unge i Slagelse.
Nyt Åben Skole og Dagtilbud Partnerskab med yogafællesskabet Yoga Tribe
Der har fra både idrætslærere og pædagoger været efterspørgsel på yoga i skole og dagtilbud, og nu hvor der er indgået Åben Skole og Dagtilbud Partnerskabsaftaler med yogafællesskabet Yoga Tribe, bliver det en realitet. Yoga Tribe er en sammenslutning af yogainstruktører, som holder til ved Klingenberg i Slagelse, hvor de ugentligt tilbyder mange forskellige yoga-hold. I perioden fra oktober 2019 til og med december 2020 vil Yoga Tribe afvikle 20 forløb i dagtilbud og 10 forløb i skole.
Nyt Åben Skole Partnerskab med The Padel Club
Efter at The Padel Club har haft flere forskellige skoler igennem gratis forløb med fokus på padel-sporten, er der indgået en Åben Skole Pilot-Partnerskabsaftale. I perioden fra oktober 2019 til og med juni 2020 skal The Padel Club afvikle minimum to partnerskabsforløb for kommunale folkeskoler.
Åben Skole Partnerskab med Trelleborg Golfklub
Fritidsafdelingen har evalueret og genforhandlet partnerskabsaftalen med Trelleborg Golfklub, som indbefatter, at foreningen i perioden fra januar 2020 til og med december 2020 vil bidrage med 6 partnerskabsforløb til kommunens folkeskoler. I løbet af 2019 har klubben oplevet en mindre tilgang af medlemmer, og i 2020 iværksættes flere nye tiltag med henblik på yderligere medlemsrekruttering.
Korsør Ny Skatepark – Projektorganisering og fundraising
De frivillige kræfter bag Korsør Ny Skatepark har organiseret sig som foreningen Korsør Skatepark, der har til formål at rejse kapital til skatepark-projektet samt at fremme gadeidræt og herunder særligt skatekørsel i Slagelse Kommune. Foreningen samarbejder fortsat med Fritidsafdelingen om fundraising til projektet, hvor kommunen har det formelle projektejerskab.
Projektbudgettet er estimeret til at være 2.300.000 kr. ekskl. fondsmoms, hvoraf Kultur og Fritid har bevilget 666.666 kr., Trelleborg Fonden 100.000 kr. og Den Nationale Platform for Gadeidræt 50.000 kr., under forudsætning af at projektet realiseres. Endvidere har Landudvikling Slagelse indstillet projektansøgningen på 220.000 kr. til Erhvervsstyrelsens LAG-sekretariat, hvor behandlingen er undervejs. Foreningen Korsør Skatepark og Fritidsafdelingen afventer svar på andre fondsansøgninger og er bl.a. i positiv dialog med Nordea Fonden.
Foreningen Korsør Skatepark har på egen hånd indgået en aftale med Føtex Korsør om, at alt doneret pant i perioden fra september 2019 til og med september 2020 går ubeskåret til foreningens aktiviteter. Dette samarbejde vidner om stærk lokal opbakning og engagement til foreningen og projektet.
Der arbejdes målrettet mod etablering i sommeren 2020, således at den nye skatepark kan indvies i efterårsferien 2020.
Retningslinjer for overnatning på skolerne
På baggrund af beslutningen i Kultur- og Fritidsudvalget den 13. august 2019 har administrationen orienteret de relevante udvalg; Børne- og Ungeudvalget samt Erhvervs- og Teknikudvalget om, at retningslinjerne nu vil træde i kraft ift. det fastsatte depositum ved udlejning af skolerne til overnatning (til eksterne aktører og foreninger, der er bosat udenfor Slagelse Kommune) i forbindelse med større arrangementer (>200 pers.) i en nærliggende idrætshal/facilitet.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. november 2019:
Fraværende:  Anders Nielsen (A)
Taget til efterretning.

17. Emner til pressen (B)

17.   Emner til pressen (B)

Sagsnr.: 330-2017-89840               Dok.nr.: 330-2018-583729                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte hvilket/hvilke af mødets punkter, der skal laves presseomtale på.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. november 2019:
Fraværende:  Anders Nielsen (A)
Drøftet.