4. Udmøntning af 0,7 % effektivisering på Kultur- og Fritidsområdet (B)
4. Udmøntning af 0,7 % effektivisering på Kultur- og Fritidsområdet (B)
Sagsnr.: 330-2020-114854 Dok.nr.: 330-2020-335089 Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal træffe beslutning om udmøntning af 0,7 %
effektivisering i 2021-2023.
Baggrund
Byrådet har ved Budget 2019 besluttet en
effektiviseringsreduktion i driftsbudgetterne på 0,7 % årligt i 2020-2022. I
budgetaftalen for 2020-2023 blev det besluttet at effektiviseringen også skal
gennemføres i 2023. Det betyder at i år 2023 vil den samlede
effektiviseringsreduktion være på 2,8%, og denne effektiviseringsreduktion
fastholdes fremadrettet.
Udvalget har på udvalgsmødet d. 14. januar 2020 udmøntet effektiviseringen
for 2020 og skal træffe beslutning for 2021-2023.
Bilaget Samlet budget og ligelig fordelt effektivisering
0,7%, 2021-2023 viser det samlede budget på udvalgets område i 2021-2023 og en
ligelig fordeling af effektiviseringen. Den ligelige fordeling er ikke udtryk
for forslag til udmøntning, men skal illustrere beløbets størrelse i forhold
til de konkrete budgetter på området i 2021-2023.
Bilaget Forslag til udmøntning af 0,7 % effektivisering,
2021-2023 angiver en række forslag til områder, hvor budgetreduktionen kan
udmøntes. Udvalget kan foretage en prioritering blandt disse forslag.
Retligt
grundlag
Ifølge Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for
Slagelse Kommune har fagudvalget kompetencen vedrørende udvalgets driftsmidler.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget skal træffe beslutning om
udmøntning af 0,7 % effektiviseringen i 2021-2023.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at udvalget træffer beslutning
om udmøntning af effektiviseringen.
De foreslåede budgetreduktioner vil i høj grad ramme enten
serviceniveauet, muligheden for igangsættelse af nye initiativer og projekter
eller omfanget af midler til aktiviteter drevet af både det frivillige og
professionelle kultur- og fritidsliv. Besparelser på driften vurderer Kultur og
Fritid som en udfordring.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.
at Kultur- og Fritidsudvalget træffer beslutning om udmøntningen af 0,7 %
effektiviseringen i 2021-2023.
Beslutning i Kultur- og
Fritidsudvalget den 11. august 2020:
Fraværende:
Sagen udsat til næste møde.
Administrationen fremlægger supplerende beslutningsgrundlag
på baggrund af de faldne bemærkninger og med særligt fokus på
effektiviseringer.
Genoptagelse
Administrativ vurdering af forslag til effektivisering.
Fritidsområdet
-
Selvejende haller
Slagelse Kommune har en drifts- og samarbejdsaftale
med 8 selvejende haller. Hallerne modtager som led i aftalen et årligt
driftstilskud fra kommunen og stiller deres faciliteter til rådighed for
foreninger mv. Formålet med drifts- og samarbejdsaftalen er bl.a., at brugere
af kommunale og selvejende haller skal opleve ens serviceniveau.
Udover driftstilskuddet fra kommunen har de selvejende
haller mulighed for at skaffe sig indtjening gennem udleje af halkapacitet til
fx kommercielle events.
Aftalerne er 1-årige, og den i budgettet fastsatte
ramme udmøntes på baggrund af politisk vedtagne principper.
Hallerne har gennem de senere år oplevet reduktioner i
driftstilskuddet. En yderligere reduktion kan gøre det sværere at drive
hallerne.
-
Budgetaftalens punkt 36
Byrådet tilførte i Budget 2019 pkt. 36 driftsmidler
til fritidsområdet til brug for yderligere indsatser for idrætsområdet, fx
markedsføring, køb af haltimer i Slagelse by samt breddeidræt.
Beløbet, som skal udmøntes i 2021, er 1.532.271 kr.
Dog er der på baggrund af politisk beslutning den 3/9
2019 allerede udmøntet følgende beløb:
·
550.000 kr. – Indgåelse af
driftsaftale med Skælskør Badmintoncenter
·
100.000 kr. - Sikring af
bæredygtig økonomi til Slagelse Guld
Derudover finansieres indkøb af haltimer
på Dyhrs Skole (300.000 kr.) pt. også af budgetaftalens pkt. 36.
En reduktion i de afsatte driftsmidler i pkt. 36 vil
betyde færre midler til fx partnerskaber med specialforbund, store events,
markedsføring samt udvikling af indsatser inden for fx breddeidræt.
-
Markedsføringspuljen
Puljen har til formål at markedsføre kommunen i form
af markedsføringsaftaler med elitesportsudøvere og større events. Puljen har
ikke oplevet reduktioner i de senere år. En reduktion af puljen vil betyde, at
nogle udøvere/hold/events ikke vil kunne få en markedsføringsaftale til samme
værdi som i 2020.
Kulturområdet
- Udvikling
og kommunikation:
Med
udviklingsmidlerne kan udvalget f.eks. understøtte nye tendenser inden for
kultur og understøtte aktører, der gerne vil afprøve nyt. Mindre midler vil
medføre en begrænsning i forhold til omfanget af nye initiativer og projekter,
som udvalget kan vælge at sætte i gang indenfor kulturområdet.
Udvikling
og kommunikation dækker også en række løbende aftaler og udgifter – eksempelvis
kulturbussen, Spil Dansk ugen, kulturtopmøde, Slagelse Kulturråd og
Kulturregion Midt- og Vestsjælland. Derudover finansieres et potentielt
fremtidigt egnsteater delvist, med 250.000 kr. årligt, af midler fra udvikling
og kommunikation.
- Tilskud
til kulturinstitutioner
Dette
tilskud understøtter både den professionelle del af kulturlivet og det
frivillige engagement, hvilket udgør to af kulturstrategiens seks tematikker.
En
række af de kulturinstitutioner, der modtager årligt driftstilskud, er drevet
af frivillige kræfter – det drejer sig bl.a. om By- og Overfartsmuseet,
Busmuseet og Bagerimuseet. Det er det frivillige engagement, der sikrer drift,
bevarelse og udvikling af kulturinstitutionerne. Samtidig gives der tilskud til
kommunens professionelle kulturinstitutioner som Museum Vestsjælland (Slagelse
Museerne), Trelleborg, Slagelse Musikhus, Guldagergaard og Kongegaarden. Disse
institutioner er på forskellig vis kulturelle fyrtårne i kommunen og spiller en
vigtig rolle ift. udvikling af kulturlivet, herunder sikre at kommunens børn og
unge får mulighed for at møde kunst og kultur af høj kvalitet.
- Puljen
til kulturelle formål
Puljen
understøtter de kulturelle aktører og især frivillige foreninger, der står for
at skabe mange af de kulturelle aktiviteter, som borgere og besøgende oplever i
kommunen.
Puljen
er i forvejen reduceret med 228.500 kr. årligt i perioden 2018-2021. I 2020
betød det, at puljen var på 2.123.500 kr. Der var ansøgt for 2.707.598 kr. og
var af Kulturafdelingen indstillet tilskud for 2.442.345 kr. til behandling på
udvalgsmødet i januar 2020. Kultur- og Fritidsudvalget besluttede den 3. marts
2020 at overføre 500.000 kr. årligt i 2021-2023 til Puljen til kulturelle
formål fra mindreforbrug i 2019.
Slagelse Biblioteker og Borgerservice
- Mulighederne
for besparelser på biblioteksområdet knytter sig i al væsentlighed til
åbningstid, idet forkortelse af åbningstiden reducerer personalebehovet
forudsat, at det er fuldt bemandet åbningstid, der reduceres. Det bemærkes, at
Kultur- og Fritidsudvalget i juni 2020 besluttede at udvide åbningstiden i
bibliotekets afdeling i Slagelse, og at den hermed forbundne driftsudgift til
tryghedsskabende bemanding skal findes af virksomheden indenfor den
eksisterende ramme. Det samme gælder for de i den forbindelse påkrævede
anlægsudgifter, med mindre der gives en bevilling i processen om Budget 2021.
Uanset
eventuelle besparelser vil der således i medfør af beslutningen i juni blive
forelagt en sag i andet halvår om de nødvendige tiltag (i form af reduceret
fuldt bemandet åbningstid), der skal finansiere den forøgede adgang for
borgerne i aftentimerne og weekenden.
I
den forbindelse bemærkes dog også, at indretningen til udvidet åbningstid gør
det mere lempeligt at reducere den fuldt bemandede åbningstid, da alternativet
ikke længere er et lukket bibliotekstilbud, men et bibliotekstilbud med adgang
og selvbetjeningsmulighed, men uden mulighed for biblioteksfaglig vejledning.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
2.
at Kultur- og Fritidsudvalget træffer beslutning om udmøntningen af 0,7 %
effektiviseringen i 2021-2023.