Kultur- og Fritidsudvalget (2018-2021) – Dagsorden – 1. september 2020



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-89787               Dok.nr.: 330-2020-325849                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.    at  Dagsordenen godkendes

2. Budget 2021, Takster (B)

2.     Budget 2021, Takster (B)

Sagsnr.: 330-2020-19263               Dok.nr.: 330-2020-326974                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal godkende udvalgets takster for budget 2021, inden de videresendes til 2. behandlingen af budget 2021-2024 i Økonomiudvalget og Byrådet.
Baggrund
Kultur og Fritid har takster vedr. Idrætsfaciliteter, Svømmehallerne, Kulturhuset, Bibliotekerne mv.
Taksterne omfatter kommercielle såvel som ikke-kommercielle brugere. Der er siden sidste år tilføjet nye takster for Svømmehallerne (bilag 1, s. 12).
Taksterne fastsættes ud fra en vurdering af markedsvilkår og PL-fremskrives årligt med enkelte undtagelser.
Undtagelser
Taksterne vedrørende gebyrer ved for sen aflevering af materialer på bibliotekerne er bestemt i Bibliotekslovens §21, hvorfor disse takster ikke PL-fremskrives.
Taksterne for nyt lånerkort, fotokopier/print og telefax på bibliotekerne PL-fremskrives ikke pga. taksternes størrelse.
Det skal bemærkes, at den teknologiske udvikling har presset ”produktionsprisen” nedad vedrørende nogle takster, hvilket også taler imod en PL-regulering for fotokopi/print. Telefax er under udfasning.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten, herunder at kommunen har forpligtelse til at handle økonomisk forsvarligt og ikke handle konkurrenceforvridende.
Bibliotekslovens §21 i henhold til takster for opkrævning af gebyrer ved for sen aflevering af materialer.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan godkende taksterne og sende dem til 2. behandling i Økonomiudvalget og Byrådet eller komme med ændringsforslag.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at taksterne godkendes og sendes til 2. behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget godkender taksterne for budget 2021 og videresender dem til 2. behandling af budget 2021-2024 i Økonomiudvalget og Byrådet.

3. Kompetenceplan 2020 (B)

3.     Kompetenceplan 2020 (B)

Sagsnr.: 330-2020-115020             Dok.nr.: 330-2020-329580                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal godkende den reviderede kompetenceplan, hvor kommunens opgaver er uddelegeret.
Baggrund
Alle udvalg har drøftet forslag til revidering af kompetenceplanen ved møderne i august 2020.
I forbindelse med møderne er der udtrykt ønske om at ændringerne skal fremgå tydeligere. Det er indarbejdet i det nye forslag til kompetenceplan (bilag 1) som følger:
·         Teksten i den oprindelige kompetenceplans punkter, som administrationen foreslår rettet, er overstreget med gul.
·         De nye ændringer er markeret med rød.
·         Forslag der er fremsat ved august-møderne er markeret med grøn.
Fra udvalgsmøderne er der kommet følgende forslag:
·         Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget ønsker en mere detaljeret behandling af kompetenceplanen.
·         Erhvervs- og Teknikudvalget ønsker, at transportområdet skal samles under Erhvervs- og Teknikudvalget jf. budgetaftalen 2020: ”Slagelse kommune vil i budgetperioden arbejde for en reorganisering af den kollektive transport med det formål at opnå dels en bedre og billigere service, dels en mere skånsom belastning af hhv. veje og miljø. Det forudsættes, at kommunen hjemtager de dårligst udnyttede busruter, og at der sker en skarpere styring og koordinering af den visiterede kørsel. ETU varetager den politiske inddragelse på tværs af de mange brugergrupper, og udarbejder forslag til ny struktur på området i samarbejde med brugergrupper mv.”
Forslaget er ikke indskrevet i forslaget til kompetenceplanen, da det berører flere slags kørsel og flere udvalgs kompetencer og udvalgene ønsker mere tid til behandlingen.
Retligt grundlag
Beslutning om kompetenceændringer er byrådets kompetence med hjemmel i Slagelse Kommunes styrelsesvedtægt.
Handlemuligheder
Vedr. ændringer i vedhæftede kompetenceplan:
1.    Fagudvalgene kan vælge at komme med yderligere forslag til ændringer.
2.    Byrådet kan vælge helt eller delvist at godkende de ændringer, som er indskrevet i vedhæftede kompetenceplan.
3.    Byrådet kan vælge ikke at godkende de ændringer, som er indskrevet i vedhæftede kompetenceplan.  
Vedr. forslagene fra Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Erhvervs- og Teknikudvalget:
1.    Byrådet kan anmode udvalgene om at arbejde videre med deres respektive kompetenceplaner med henblik på en senere godkendelse i byrådet.
2.    Byrådet kan afvise at lade udvalgene arbejde videre med de respektive kompetenceplaner.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at de foreslåede ændringer i den vedlagte kompetenceplan godkendes.
Administrationen vurderer, at forslagene fra Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Erhvervs- og Teknikudvalget kræver en nærmere bearbejdning bl.a. fordi det er et område, der går på tværs af flere udvalg.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Forslaget fra Erhvervs- og Teknikudvalget vil påvirke Børne- og Ungeudvalget, Forebyggelses- og Seniorudvalget, Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser og Social- og Beskæftigelsesudvalget.  
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Fagudvalgene indstiller til byrådet, at byrådet godkender de foreslåede ændringer i den vedlagte kompetenceplan. 
2.    at Byrådet godkender den vedhæftede kompetenceplan med de foreslåede ændringer fra fagudvalgene og administrationen.
3.    at Byrådet godkender, at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Erhvervs- og Teknikudvalget arbejder videre med deres kompetenceplan, som senere godkendes af byrådet.   

4. Udmøntning af 0,7 % effektivisering på Kultur- og Fritidsområdet (B)

4.     Udmøntning af 0,7 % effektivisering på Kultur- og Fritidsområdet (B)

Sagsnr.: 330-2020-114854             Dok.nr.: 330-2020-335089                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal træffe beslutning om udmøntning af 0,7 % effektivisering i 2021-2023.
Baggrund
Byrådet har ved Budget 2019 besluttet en effektiviseringsreduktion i driftsbudgetterne på 0,7 % årligt i 2020-2022. I budgetaftalen for 2020-2023 blev det besluttet at effektiviseringen også skal gennemføres i 2023. Det betyder at i år 2023 vil den samlede effektiviseringsreduktion være på 2,8%, og denne effektiviseringsreduktion fastholdes fremadrettet.
Udvalget har på udvalgsmødet d. 14. januar 2020 udmøntet effektiviseringen for 2020 og skal træffe beslutning for 2021-2023.
Bilaget Samlet budget og ligelig fordelt effektivisering 0,7%, 2021-2023 viser det samlede budget på udvalgets område i 2021-2023 og en ligelig fordeling af effektiviseringen. Den ligelige fordeling er ikke udtryk for forslag til udmøntning, men skal illustrere beløbets størrelse i forhold til de konkrete budgetter på området i 2021-2023.
Bilaget Forslag til udmøntning af 0,7 % effektivisering, 2021-2023 angiver en række forslag til områder, hvor budgetreduktionen kan udmøntes. Udvalget kan foretage en prioritering blandt disse forslag.
Retligt grundlag
Ifølge Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har fagudvalget kompetencen vedrørende udvalgets driftsmidler.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget skal træffe beslutning om udmøntning af 0,7 % effektiviseringen i 2021-2023.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at udvalget træffer beslutning om udmøntning af effektiviseringen.
De foreslåede budgetreduktioner vil i høj grad ramme enten serviceniveauet, muligheden for igangsættelse af nye initiativer og projekter eller omfanget af midler til aktiviteter drevet af både det frivillige og professionelle kultur- og fritidsliv. Besparelser på driften vurderer Kultur og Fritid som en udfordring.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget træffer beslutning om udmøntningen af 0,7 % effektiviseringen i 2021-2023.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 11. august 2020:
Fraværende: 
Sagen udsat til næste møde.
Administrationen fremlægger supplerende beslutningsgrundlag på baggrund af de faldne bemærkninger og med særligt fokus på effektiviseringer.
Genoptagelse
Administrativ vurdering af forslag til effektivisering.
Fritidsområdet
-      Selvejende haller
Slagelse Kommune har en drifts- og samarbejdsaftale med 8 selvejende haller. Hallerne modtager som led i aftalen et årligt driftstilskud fra kommunen og stiller deres faciliteter til rådighed for foreninger mv. Formålet med drifts- og samarbejdsaftalen er bl.a., at brugere af kommunale og selvejende haller skal opleve ens serviceniveau.
Udover driftstilskuddet fra kommunen har de selvejende haller mulighed for at skaffe sig indtjening gennem udleje af halkapacitet til fx kommercielle events.
Aftalerne er 1-årige, og den i budgettet fastsatte ramme udmøntes på baggrund af politisk vedtagne principper.
Hallerne har gennem de senere år oplevet reduktioner i driftstilskuddet. En yderligere reduktion kan gøre det sværere at drive hallerne.
-      Budgetaftalens punkt 36
Byrådet tilførte i Budget 2019 pkt. 36 driftsmidler til fritidsområdet til brug for yderligere indsatser for idrætsområdet, fx markedsføring, køb af haltimer i Slagelse by samt breddeidræt.
Beløbet, som skal udmøntes i 2021, er 1.532.271 kr.
Dog er der på baggrund af politisk beslutning den 3/9 2019 allerede udmøntet følgende beløb:
·         550.000 kr. – Indgåelse af driftsaftale med Skælskør Badmintoncenter
·         100.000 kr. - Sikring af bæredygtig økonomi til Slagelse Guld
Derudover finansieres indkøb af haltimer på Dyhrs Skole (300.000 kr.) pt. også af budgetaftalens pkt. 36.
En reduktion i de afsatte driftsmidler i pkt. 36 vil betyde færre midler til fx partnerskaber med specialforbund, store events, markedsføring samt udvikling af indsatser inden for fx breddeidræt.
-      Markedsføringspuljen
Puljen har til formål at markedsføre kommunen i form af markedsføringsaftaler med elitesportsudøvere og større events. Puljen har ikke oplevet reduktioner i de senere år. En reduktion af puljen vil betyde, at nogle udøvere/hold/events ikke vil kunne få en markedsføringsaftale til samme værdi som i 2020.
Kulturområdet
-      Udvikling og kommunikation:
Med udviklingsmidlerne kan udvalget f.eks. understøtte nye tendenser inden for kultur og understøtte aktører, der gerne vil afprøve nyt. Mindre midler vil medføre en begrænsning i forhold til omfanget af nye initiativer og projekter, som udvalget kan vælge at sætte i gang indenfor kulturområdet.
Udvikling og kommunikation dækker også en række løbende aftaler og udgifter – eksempelvis kulturbussen, Spil Dansk ugen, kulturtopmøde, Slagelse Kulturråd og Kulturregion Midt- og Vestsjælland. Derudover finansieres et potentielt fremtidigt egnsteater delvist, med 250.000 kr. årligt, af midler fra udvikling og kommunikation.
-      Tilskud til kulturinstitutioner
Dette tilskud understøtter både den professionelle del af kulturlivet og det frivillige engagement, hvilket udgør to af kulturstrategiens seks tematikker.
En række af de kulturinstitutioner, der modtager årligt driftstilskud, er drevet af frivillige kræfter – det drejer sig bl.a. om By- og Overfartsmuseet, Busmuseet og Bagerimuseet. Det er det frivillige engagement, der sikrer drift, bevarelse og udvikling af kulturinstitutionerne. Samtidig gives der tilskud til kommunens professionelle kulturinstitutioner som Museum Vestsjælland (Slagelse Museerne), Trelleborg, Slagelse Musikhus, Guldagergaard og Kongegaarden. Disse institutioner er på forskellig vis kulturelle fyrtårne i kommunen og spiller en vigtig rolle ift. udvikling af kulturlivet, herunder sikre at kommunens børn og unge får mulighed for at møde kunst og kultur af høj kvalitet.
-      Puljen til kulturelle formål
Puljen understøtter de kulturelle aktører og især frivillige foreninger, der står for at skabe mange af de kulturelle aktiviteter, som borgere og besøgende oplever i kommunen.
Puljen er i forvejen reduceret med 228.500 kr. årligt i perioden 2018-2021. I 2020 betød det, at puljen var på 2.123.500 kr. Der var ansøgt for 2.707.598 kr. og var af Kulturafdelingen indstillet tilskud for 2.442.345 kr. til behandling på udvalgsmødet i januar 2020. Kultur- og Fritidsudvalget besluttede den 3. marts 2020 at overføre 500.000 kr. årligt i 2021-2023 til Puljen til kulturelle formål fra mindreforbrug i 2019.
Slagelse Biblioteker og Borgerservice
-      Mulighederne for besparelser på biblioteksområdet knytter sig i al væsentlighed til åbningstid, idet forkortelse af åbningstiden reducerer personalebehovet forudsat, at det er fuldt bemandet åbningstid, der reduceres. Det bemærkes, at Kultur- og Fritidsudvalget i juni 2020 besluttede at udvide åbningstiden i bibliotekets afdeling i Slagelse, og at den hermed forbundne driftsudgift til tryghedsskabende bemanding skal findes af virksomheden indenfor den eksisterende ramme. Det samme gælder for de i den forbindelse påkrævede anlægsudgifter, med mindre der gives en bevilling i processen om Budget 2021.
Uanset eventuelle besparelser vil der således i medfør af beslutningen i juni blive forelagt en sag i andet halvår om de nødvendige tiltag (i form af reduceret fuldt bemandet åbningstid), der skal finansiere den forøgede adgang for borgerne i aftentimerne og weekenden.
I den forbindelse bemærkes dog også, at indretningen til udvidet åbningstid gør det mere lempeligt at reducere den fuldt bemandede åbningstid, da alternativet ikke længere er et lukket bibliotekstilbud, men et bibliotekstilbud med adgang og selvbetjeningsmulighed, men uden mulighed for biblioteksfaglig vejledning.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
2.    at Kultur- og Fritidsudvalget træffer beslutning om udmøntningen af 0,7 % effektiviseringen i 2021-2023.

5. Revideret plan for ordinære udvalgsmøder og tema- og dialogmøder i KFU - resten af 2020 og 2021 (B)

5.     Revideret plan for ordinære udvalgsmøder og tema- og dialogmøder i KFU - resten af 2020 og 2021 (B)

Sagsnr.: 330-2017-91413               Dok.nr.: 330-2020-337249                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte plan for udvalgets udvalgs-, tema- og dialogmøder i resten af 2020 og i hele 2021.
Baggrund
Kultur- og Fritidsudvalgets møder i 2020 har som noget nyt været delt op i ordinære udvalgsmøder og i tema-/dialogmøder som drøftet på udvalgsmødet den 3/12 2019. Ud af årets 11 planlagte møder er 4 planlagt som tema-/dialogmøder.
Erfaringen fra 1. halvår med denne løsning viser, at der kan opstå udfordringer, da der går længere tid mellem udvalgsmøderne, og der har derfor også været afholdt to ekstraordinære udvalgsmøder i halvåret.
På udvalgsmødet d. 11. august 2020 drøftede udvalget tre forslag til plan for møder resten af 2020 og i hele 2021. Udvalget besluttede, at udvalgsmøderne fremover skal afholdes i tidsrummet 15.00-17.00 første tirsdag i måneden af hensyn til andre udvalgsmøder senere på dagen. Udvalget besluttede derudover, at formandskabet og administrationen skulle drøfte et nyt forslag til plan for møder og fremlægge forslaget på nærværende udvalgsmøde. Forslag til plan for møder i resten af 2020 og i hele 2021 er vedlagt som bilag.
Planen indeholder ordinære udvalgsmøder den 1. tirsdag i hver måned (med få undtagelser pga. af ferie og helligdage). Forud for udvalgsmøder kan der indkaldes til formøder kl. 14.30-15.00, hvor relevante gæster inviteres.
Derudover indeholder planen fire årlige temamøder omkring det folkeoplysende område. Møderne afholdes fremover den 2. onsdag i måneden med temamøde (undtaget temamødet d. 1. september 2020). Temamøderne vil oftest foregå sen eftermiddag/aften, for at frivillige fra foreningslivet har mulighed for at deltage efter arbejde. Planen indeholder også et årligt dialogmøde med kulturinstitutioner, der modtager over 500.000 kr. i kommunalt tilskud.
Retligt grundlag
Styrelsesloven.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte forløb for udvalgets møder i resten af 2020 og i hele 2021.
Vurdering
Administrationen vurderer, at den foreslåede plan tilgodeser behov for både at afholde månedlige udvalgsmøder og temamøder på det folkeoplysende område som besluttet på Byrådets møde den 28. maj 2018.
De planlagte tema-/dialogmøder giver mulighed for drøftelse af tematikker indenfor kultur- og fritidsområdet sammen med foreninger, frivillige, institutioner o.l. Ændringen af tidspunktet for temamøderne fra 1. tirsdag i måneden til 2. onsdag i måneden muliggør alle udvalgsmedlemmers deltagelse, da der ikke ligger andre udvalgsmøder denne dag.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Koordinering vedr. økonomisager skal sikres med Økonomiafdelingen og kan udsendes til Kultur- og Fritidsudvalget, såfremt der ikke afholdes månedlige ordinære møder.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget beslutter plan for udvalgets møder i resten af 2020 og i hele 2021.

6. Kunstgræsbane B73 (O)

6.     Kunstgræsbane B73 (O)

Sagsnr.: 330-2020-1664                 Dok.nr.: 330-2020-341180                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget orienteres om processen for etablering af ny kunstgræsbane hos fodboldklubben B73.
Baggrund
Med udgangspunkt i budget 2020 besluttede Kultur- og Fritidsudvalget på udvalgsmødet den 5. maj 2020 at godkende dispositionsforslaget for en ny kunstgræsbane ved fodboldklubben B73.
Den nye kunstgræsbane vil bestå af en 11-mands kunstgræsbane med fuldt opmærkede 5-mands- og 8-mandsbaner, der vil tilgodese klubbens mere end 600 medlemmer. Klubbens ønske er, udover muligheden for flere timer på græs i vinterperioden, mest muligt græsareal generelt. Dette indebærer, at projektforslaget viser en kunstgræsbane, som er placeret således, at der udover kunstgræsbanen vil være så meget græsareal som muligt. Tidsplanen fra udvalgsbehandlingen var, at banen var klar til brug i slutningen af oktober.
Det er et stærkt ønske fra Entreprenørservice, at der vælges en løsning med et underlag for banen, hvor masserne udskiftes, og banen bygges op fra bunden, hvilket Entreprenørservice har gode erfaringer med at drifte. Tilpasning af udbuddet til dette har haft konsekvenser for fremdriften, da det ikke er muligt at lave toplag på kunstgræsbaner i vinterhalvåret.
Bygherrerådgivningen har derfor justeret tidsplanen med den konsekvens, at banen er klar til brug maj 2021.
Der er samtidig foretaget en supplering af udbudsmaterialet med sideordnede tilbud på toplag af henholdsvis gummigranulat og kork.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens principper, der giver kommunen hjemmel til drift, vedligehold og udvikling af idrætsfaciliteter.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a)    tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Administrationen vurderer, at forsinkelsen giver anledning til en politisk stillingtagen til toplaget på den nye kunstgræsbane. Dette fremlægges efter endt udbud til Kultur- og Fritidsudvalgsmødet på mødet i oktober.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget tager orienteringen til efterretning.

7. Ansøgning om tilskud til foreningen "Kunst og Kirker" (B)

7.     Ansøgning om tilskud til foreningen "Kunst og Kirker" (B)

Sagsnr.:                                           Dok.nr.: 330-2020-252537                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal beslutte, om Slagelse Turistforenings ansøgning på vegne af foreningen Kunst og Kirker om et aktivitetstilskud til deres udstillingsaktiviteter i kirker i Slagelse Kommune skal imødekommes. Der søges om et årligt beløb i en 3-årig periode med henblik på, at disse udstillinger på sigt kan blive selvfinansierede.
Baggrund
Slagelse Turistforening har i samarbejde med Slagelse Provsti og lokale frivillige menighedsråd afholdt udstillinger i kirker i Slagelse Kommune siden 2018. Der er tale om udstillinger af professionel kunst i kirkerne med deltagelse af kunstnere fra ind- og udland. I juni 2020 er arbejdet flyttet over i en selvstændig forening Kunst og Kirker under Slagelse Turistforening. Kunst og Kirker holdt stiftende generalforsamling 15. juni og har egne vedtægter, CVR-nummer m.v.
Foreningen har fremsendt ansøgning (bilag: Beskrivelse af fremtidig økonomi for Kunst og Kirker 2020), og der ansøges om et tilskud på 80.000 kr. årligt i en 3-årig periode. Planen med en 3-årig ansøgning er at sikre et økonomisk selvbærende arrangement, ved at deltagende kunstnere pålægges at betale en procentandel ved salg af udstillede kunstværker. Det søgte tilskud skal derfor dække en overgangsfase, indtil dette er opnået.
Der er udarbejdet budget for arrangementet ”Kunst og Kirker” for årene 2020-2022. Udgifterne er fordelt på
·         Markedsføring
·         Åbningsceremoni
·         Social aften
·         Møder og kontorhold
Indtægterne kommer fra:
·         Slagelse Turistforening
·         Eksterne fonde
·         Business Slagelse
·         Deltagende kunstnere (fra 2021)
·         Slagelse Kommune – hvis det besluttes at give et tilskud
Budgettet fremgår af bilag Budget 2020-2923 Kunst og Kirker
Formålet med udstillingerne er at give borgere i Slagelse Kommune samt andre gæster og turister fra ind- og udland en unik chance for, over en weekend, at besøge lokale kirker og få en fortælling om kirken og lokalområde, samtidig med at de besøgende gæster kan tale og se på professionel kunst udført af danske og udenlandske kunstnere, som i øvrigt er til stede i kirkerne under hele udstillingen.
Slagelse Turistforening oplyser, at i 2018 blev udstillingen gennemført i perioden 10. – 11. november på en meget tilfredsstillende måde og med ca. 3.000 besøgende gæster i de forskellige kirker. I 2018 deltog der 21 professionelle billede- og skulpturkunstnere, hvoraf en kunstner kom fra Holland.
I 2019 blev udstillingen gennemført i perioden 09. – 10. november og udbygget til at omfatte 14 kirker og frivillige menighedsråd i hele kommunen. Besøgstallet var i 2019 steget til 6.295 besøgende i de deltagende kirker og med deltagelse af 29 professionelle billede- og skulpturkunstnere, hvoraf 11 kunstnere kom fra udlandet.
Det er planen også fremadrettet at lægge udstillingerne i en weekend i november måned.
Der er gratis adgang for besøgende gæster under udstillingerne. Hverken Slagelse Turistforening eller Slagelse Provsti har i 2018 og 2019 haft økonomiske indtægter fra salg af kunst under udstillingen, hvorfor de økonomiske udgifter forbundet med planlægningen, tilrettelæggelsen og gennemførelsen af udstillingen hidtil er tilvejebragt ved økonomisk støtte fra Slagelse Turistforening, institutioner og fonde.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten
Handlemuligheder
Byrådet kan
1)    bevilge de ansøgte 80.000 kr. i aktivitetstilskud i en treårig periode fra 2020 og som følge her.
2)    bevilge et andet beløb i aktivitetstilskud for en 3-årig periode.
3)    give afslag på ansøgningen.
Vurdering
Administrationen vurderer, at det er relevant at undersøge muligheden for en sådan selvfinansieret kultur- og turismebegivenhed.
Det er administrationens vurdering, at der er tale om arrangementer, der har vundet stigende opmærksomhed, ligesom det også er et arrangement, der dækker hele Slagelse Kommune.  Det vurderes at kunne sætte Slagelse Kommune på landkortet og styrke Slagelse Kommunes profil på turisme og kulturfronten.
Administrationen anbefaler derfor handlemulighed 1.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Det foreslås, at der bevilges 80.000 kr. pr. år over en 3-årig periode, i alt 240.000 kr. At bevillingen gives til politikområde Kultur, Fritid og Borgerservice under Kultur- og Fritidsudvalget, hvorfra midlerne vil blive udbetalt, og at finansieringen sker via kassen.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2020
2021
2022
2023
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
5.1 Kultur- og Fritid
80
80
80
 
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
1.4 finansiering
-80
-80
-80
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.    at Byrådet beslutter at imødekomme ansøgningen om tilskud til aktiviteten Kunst og Kirker som beskrevet i handlemulighed 1
2.    at der gives en kassefinansieret tillægsbevilling på 80.000 kr. pr. år i 3 år, i alt 240.000 kr., til politikområde Kultur, Fritid og Borgerservice.

8. Slagelse Musikhus - evaluering af driftsaftale for 2018-20 (B)

8.     Slagelse Musikhus - evaluering af driftsaftale for 2018-20 (B)

Sagsnr.: 330-2020-111421             Dok.nr.: 330-2020-329770                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget indstiller til Byrådet, at evaluering af driftsaftale med Slagelse Musikhus og Badeanstalten tages til efterretning.
Baggrund
1. januar 2018 overgik Slagelse Musikhus og Badeanstalten fra at være en kommunal institution til at være selvejende og drevet som erhvervsdrivende fond.
Overgangen udsprang af beslutning fra Budget 2016, hvor Byrådet ønskede, at der skulle ske en professionalisering af Musikhuset, herunder udpegning af en professionel bestyrelse med kulturfaglige og virksomhedsdriftsfaglige kompetencer.
Slagelse Kommune indgik en treårig aftale om tilskud til Musikhuset for perioden 2018-2020. Medio 2020 skal aftalen om driftstilskud og de foregående års aktiviteter evalueres af Slagelse Kommune. Evalueringen skal forelægges for Slagelse Byråd og bestyrelsen for fonden for Musikhuset. Evalueringen er vedlagt sagen som bilag.
Den treårige aftale (vedlagt) med Musikhuset beskriver de aktiviteter, der er grundlag for aftalen. Aktiviteterne spænder fra konkrete mål om min. 50 koncerter og arrangementer om året, arrangementer målrettet børn og unge, samarbejder med Musikskolen og øvrige kommunale og regionale kulturaktører. Alle aktiviteter understøtter Musikhusets rolle som musikalsk kraftcenter, der medvirker til at markedsføre Slagelse Kommune.
Evalueringen tager udgangspunkt i årsberetningerne for 2018 og 2019 fra Slagelse Musikhus (vedlagt).
Inden aftalens udløb skal der indgås ny aftale for 2021 og frem. Udkast hertil behandles i Kultur- og Fritidsudvalget i løbet af efteråret 2020.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens principper for tilskud til kulturinstitutioner. Kompetenceplanen for Slagelse Kommune angiver, at det relevante fagudvalg har kompetencen for indgåelse af driftsaftaler med selvejende institutioner.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a)    indstille til Byrådet, at evaluering af driftsaftale med Slagelse Musikhus og Badeanstalten tages til efterretning
b)    bede administrationen uddybe evalueringen.
Vurdering
Aktiviteter:
Det er administrationens vurdering, at aktiviteterne i Musikhuset, som fremgår af de to årsberetninger, fuldt ud opfylder aftalens mål og krav. Musikhuset er en aktiv og markant kulturaktør, der - i kraft af et stort og varieret udbud af koncerter, shows m.m. - bidrager til at opfylde kommunens vision om oplevelser, der gør kommunen attraktiv at bo i og bidrager til øget bosætning.
Som professionel kulturinstitution understøtter Musikhuset det lokale musikliv, hvor især unge talenter og lokale bands kan prøve kræfter med det professionelle miljø.
Administrationen vurderer, at Musikhuset er et kulturelt fyrtårn for kommunen, hvor et engageret samarbejde med aktører i hele landet bidrager til at sætte kommunen ”på landkortet”. I forlængelse af overgangen til selveje har Fonden Slagelse Musikhus udviklet den kommercielle del af driften og udvidet samarbejdet med en række erhvervsaktører. Lukkede arrangementer falder uden for driftsaftalen med Slagelse Kommune, men bidrager positivt til driften og udviklingen af Musikhuset.
Musikhuset har løbende arbejdet på at blive regionalt spillested; en titel, der yderligere vil styrke Musikhusets position som betydningsfuld aktør såvel i regionen som i hele landet. Musikhusets ansøgning for perioden 2021-2024 blev ikke imødekommet, og institutionen har mulighed for at søge igen for perioden fra og med 2025.
Derudover bidrager Slagelse Musikhus til udviklingen af kulturlivet generelt i kommunen gennem bl.a. deltagelse i kulturlederforum, gennemførelse af arrangementer som De Dødes Nat og Skt. Michaels Nat, og samarbejde med bl.a. Slagelse Musikskole, SDU og EASJ.
Økonomi:
Musikhuset opnåede et overskud i 2018 på ca. 200.000 kr. og i 2019 var overskuddet ca. 145.000 kr.
Årets resultat i 2020 er vanskeligt at estimere pga. lukkeperioden som følge af Covid19.
Musikhuset er stærkt udfordret af usikkerheden om mulighederne for afvikling af efterårets koncerter og arrangementer samt de betingelser, der vil gælde for det. Musikhuset har foreløbig refunderet over 24 % af billetsalget på de arrangementer, der er aflyst eller flyttet. Alt øvrigt billetsalg gik stort set i stå 11. marts, og Musikhuset vurderer, at gæsterne afventer udmelding om nye betingelser for forsamlinger, koncertsale og spillesteder.
Flere koncerter er flyttet frem til foråret 2021; derfor vil konsekvenserne for billetsalget og eventuelle kapacitetsrestriktioner også kunne mærkes i 2021.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Tilskuddet udgjorde i 2018 3.760.000 kr. Beløbet reduceres med 50.000 kr. årligt.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget indstiller til Byrådet, at evaluering af driftsaftale med Slagelse Musikhus og Badeanstalten tages til efterretning.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 11. august 2020:
Fraværende: 
Sagen udsat med henblik på indhentning af yderligere oplysninger, herunder regnskaber for 2018-19.
Genoptaget
Regnskab for 2018 og 2019 samt overblik over takster for både Slagelse Musikhus, Badeanstalten og Slagelse Teater for 2020 er vedhæftet som yderligere bilag.
Jf. vedtægterne for Fonden Slagelse Musikhus består bestyrelsen af 6 medlemmer, det ene medlem er den til enhver tid værende kulturchef, eller tilsvarende stillingsbeskrivelse i Slagelse Kommune. Den tidligere chef for Kultur, Fritid og Borgerservice Mette Mandrup har siden januar fungeret som kommunens repræsentant i bestyrelsen, efter godkendelse af borgmesteren, da der pga. pågående organisations-udviklingsprojekt ikke er udpeget en afløser for Mette Mandrup. Slagelse Musikhus er som erhvervsdrivende fond ikke forpligtet til at have kommunal repræsentation i bestyrelsen, men kan vælge dette i kraft af det store kommunale tilskud. Ligeledes kan Slagelse Kommune stille som vilkår for et kommunalt tilskud, at kommunen er repræsenteret i bestyrelsen ved enten byrådspolitiker eller medarbejder.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
2.    at Kultur- og Fritidsudvalget indstiller til Byrådet, at evaluering af driftsaftale med Slagelse Musikhus og Badeanstalten tages til efterretning.

9. Orientering fra udvalget samt inspirationsopsamling fra konferencer mv. (O)

9.     Orientering fra udvalget samt inspirationsopsamling fra konferencer mv. (O)

Sagsnr.: 330-2017-89794               Dok.nr.: 330-2020-325864                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Orientering fra formanden og udvalgets øvrige medlemmer samt inspirationsopsamling fra deltagelse i konferencer mv.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.    at  Orienteringen tages til efterretning

10. Centerets orientering til Udvalget (O)

10.   Centerets orientering til Udvalget (O)

Sagsnr.: 330-2017-89818               Dok.nr.: 330-2020-325872                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Udvalget informeres hermed om alle puljer på kultur- og fritidsområdet. Bilagene over forbrug på de konkrete puljer er ajourført op til deadline for udsendelse af dagsorden.
KULTUR:
Pulje
Forbrug
Restbudget
Puljen til kulturelle formål
2.450.064
2.443.432
6.632*
FRITID:
 
 
 
Idræts- og Fritidspuljen
708.516
638.465
70.051
Markedsføringspuljen
1.063.297
1.019.500
43.797
Puljen til selvorganiseret idræt og bevægelse
237.506
237.506
0
Udviklingspuljen (FOU)
158.789
48.000
110.789
* Kultur- og Fritidsudvalget valgte på udvalgets møde den 9. juni 2020 at benytte restbudgettet til en akutpulje/særpulje på kulturområdet.
I vedlagte bilag kan udvalget få et overblik over modtagne ansøgninger til den af Økonomiudvalget nedsatte Corona-hjælpepulje, herunder hvad der er bevilget af tilskud fra puljen indtil videre.
Fritidsområdet:
Fribilletter til Korsør Svømmehal
Som led i Puljen til sommeraktiviteter 2020 frigav vi én elektronisk fribillet til alle skolebørn i Slagelse Kommune samt 500 fysiske fribilletter til de tre boligområder, Parkvej (Skælskør), Ringparken (Slagelse) og Motalavej (Korsør) til svømmehallen i Korsør (Slagelse Svømmehal er under renovering)
Besøgende i sommeren 2019: 1009 personer
Besøgende i sommeren 2020: 2320 personer
Antal benyttede elektroniske fribilletter: 444 stk.
Antal benyttede fysiske fribilletter (boligområder): 37 stk.
Overvejelser, fysiske fribilletter: Alle børn og unge fra boligområderne har ligeledes fået en elektronisk billet fra deres skole, så muligvis har flere besøgt svømmehallerne, end vi kender til. Derudover er familierne fra de tre boligområder mindre bemidlet, og det kan derfor forekomme uoverskueligt at komme fra Skælskør eller Slagelse til Korsør for en tur i svømmehallen. De 37 benyttede fysiske billetter må derfor forventes overvejende at vedrøre børn/unge fra Motalavej. På Motalavej bor der ca. 260 børn/unge i skolealderen, hvilket vil sige, at knap 1/7 har benyttet sig af de fysiske fribilletter, såfremt det antages, at brugerne overvejende har været fra Motalavej.
Overvejelser, elektroniske fribilletter: Trækkes de 444 elektroniske fribilletter samt de 37 fysiske fribilletter fra antallet af besøgende i sommeren 2020, og kigges der på differencen mellem de to sommerferier, så har der været 830 flere besøgende i Korsør Svømmehal denne sommer sammenlignet med sommeren 2019. Det vil sige, at gennemsnitligt har hver barn/ung med fribillet været ledsaget af 1,7 betalende personer. En indgangsbillet koster 30 kr. Altså har der været en indkomst på (830 x 30 kr.) 24.900 kr. Udgifterne til fribilletterne har været ((444+37) x 30 kr.) 14.430 kr. – altså har der været en ekstra indkomst på 10.470 kr. for sommerperioden. Dertil må det forventes, at der ydermere har været en ekstra indtjening på mad/drikke og så videre. Det har derfor været en økonomisk fordel at frigive fribilletterne til børn og unge i skolealderen.
Slagelse Talent & Elite genforhandling
Grundet Corona-perioden, blev nogle af evalueringsmøderne udskudt. For at sikre at evalueringer og planer for en ny 4-årig Team Danmark-aftale går ordentlig for sig, justeres der i genforhandlingsprocessen. Dette betyder, at beslutningssagen for en ny Team Danmark-aftale rykkes fra oktober til november. Aftalen vil efterfølgende kunne være på dagsordenen hos Team Danmarks bestyrelse i december. En ny Team Danmark-aftale vil være gældende fra 2021–2024.
Slagelse Talent & Elite opstart
Slagelse Talent & Elites morgentræning er startet igen efter sommerferie og Corona-pause. Træningen starter med 3 fællestræninger med fokus på samarbejde og introduktion af de nye atleter. Pr. 1/9 vil morgentræningen blive sportsspecifik igen.
Der er ligeledes afholdt intromøde for de nye atleter samt deres forældre. Dette blev afholdt med stor succes i loungen på Ny Tribune.   
Ved Halsskov Færgehavn findes en større mængde lerholdig jord, som ikke kan komprimeres omkring færgen. Jorden bliver dog liggende på færgehavnen, hvor den over de næste måneder rettes til, så den kan bruges til en OCR-bane. Intentionen er at etablere et track, som både kan bruges til OCR-løb, BMX, mountainbike mv. Frivillige ildsjæle arbejder på at søge midler til forhindringer til banen.
Korsør Aqtive Day afholdt med stor succes
Lørdag den 22. august var der over 100 deltagende ved Aqtive Day, hvor frivillige ildsjæle fra Korsør Cable Park, High Diving Denmark, Korsør Sejlklub, SVØM Slagelse Korsør, Volleyklubben Vestsjælland, Korsør Holder Sammen og Korsør Bykontor havde godt gang i vandaktiviteterne. Flere fik prøvet kræfter med bl.a. udspring, wakeboard og stand up paddle (SUP), og når blæsten blev for kold, kunne man få varmen i saunaen fra Butchers Heat. Dagen bar præg af et stærkt samarbejde på tværs af aktører, som i høj grad er motiverede for den videre udvikling af færgehavnen og aktiviteterne omkring.
Podcast om børns motorik med Slagelse Badminton Klub
DGI har udgivet en række podcasts om børns motorik, som skal inspirere trænere og forældre til at understøtte udviklingen af børns motorik. Ungdomsformand Jeppe Jørgensen fra Slagelse Badminton Klub medvirker i den fjerde podcast omhandlende muskel-/ledsansen, hvor han deler ud af sine erfaringer med miniton-konceptet (badminton tilpasset yngre børn), som klubben bruger på forældre/barn-holdet og til dagtilbuddene i forbindelse med Åben Dagtilbud Partnerskabsaftalen med Slagelse Kommune.
Uddannelsesinstitutionen Zealand Erhvervsakademi vil fremme bevægelse med henblik på at øge trivslen og mindske frafaldet på uddannelserne. For at få nogle erfaringer og kickstarte denne indsats er der indgået et samarbejde mellem Erhvervsakademiet, DGI og Slagelse Kommune. Overordnet indbefatter projektet et kompetenceudviklingsforløb for udvalgte undervisere med fokus på bevægelse i undervisningen. Forløbet foregår i efteråret 2020, hvorefter der evalueres, og den videre udvikling planlægges.
Slagelse Guld afholdt med stor succes og tilfredshed
Den 20. august afholdt Fritidsafdelingen en Corona-venlig udgave af Slagelse Guld. Programmet bød på fejring af udøvere og hold, som havde vundet DIF DM eller NM på seniorniveau i 2019, samt overrækkelse af kommunens 5 idrætspriser samt 1 af SIR’s idrætspriser. Derudover var der spisning efter arrangementet.
Arrangementet havde ca. 75 deltagere og var en stor succes. Fritidsafdelingen har således efterfølgende modtaget mange positive tilkendegivelser fra deltagerne.
Der er lavet en video fra arrangementet, som kan findes her: https://www.facebook.com/SlagelseKommune
Udover arrangementet den 20. august blev der afholdt en gaveafhentning den 17. august med ca. 50-60 deltagere.
Status på Stigsnæs Motorsport
Den 25. august afholdt administrationen et statusmøde med deltagelse af motorsportsforeningerne. På mødet fik foreningerne fremlagt den udarbejdede støjberegning. Denne viser, at det med konkrete modifikationer i den vedtagne arealanvendelsesplan vil være muligt at overholde gældende støjkrav. Dialogen med foreningerne om resultaterne af støjberegningen og de foreslåede modifikationer i arealanvendelsesplanen fortsætter efter mødet.
Derudover blev der på mødet fremlagt en opdateret tidsplan for projektet i lyset af Corona. Denne tidsplan bliver efter aftale på mødet yderligere opdateret, således at den politiske behandling af næste trin i processen udspecificeres.
Udvalget vil få tilsendt både støjrapport og den vejledende tidsplan.
Næste møde med foreningerne finder sted forud for den politiske behandling af sag vedr. næste trin i projektet.
Kulturområdet:
Pilotprojekt
Den børnekulturelle indsats under Kulturregion Midt- og Vestsjælland ”Børnenes Kulturregion”, som Kultur- og Fritidsudvalget blev orienteret om på udvalgsmødet d. 9. juni, igangsættes med gennemførelsen af et pilotprojekt – et billedkunstforløb – i ca. 85 2. klasser fordelt i de seks deltagende kommuner. I Slagelse Kommune deltager 10 klasser. Forløbene gennemføres i Slagelse Kommune fra slutningen af august til midten af november.
I pilotprojektet skal eleverne arbejde med selvportrætter inspireret af tre værker fra kommunens kunstsamling sammen med billedkunstneren Heidi Hove. Første dag i forløbet møder de enkelte klasser Heidi på en af kommunens biblioteker, hvor de ser værkerne og taler sammen om dem. Derefter skal eleverne på forskellig vis udarbejde skitser til et selvportræt. På anden dagen mødes Heidi med klasserne i deres egne billedkunstlokaler, hvor der arbejdes videre med skitserne. Den enkelte klasses selvportrætter sættes sammen til en frise, der udstilles på skolerne.
Slagelse Biblioteker og Borgerservice:
God respons på sommeravisen og sommeraktiviteterne
Sommeravisen målrettet børn og familier blev godt modtaget. Den blev uddelt til alle skolerne inden sommerferien og har efterfølgende givet god respons fra både brugerne og bibliotekets samarbejdspartnere.
Det samme gælder sommerferieaktiviteterne for samme målgruppe samt bibliotekets udgående virksomhed til kommunens strande.
Normal drift
Skælskør Bibliotek åbnede primo august for selvbetjening udenfor betjeningstid, og dermed er driften i hele virksomheden igen så normal, som den nu kan være, givet de gældende retningslinjer. I den kommende tid vil det vise sig, i hvilket omfang brugerne er trygge ved at deltage i arrangementerne i bibliotekerne og i Korsør Kulturhus.
Folkeuniversitet i Slagelse Kommune?
Torsdag den 17. september afholdes fyraftensmøde (kl. 17 – senest 19.30) på Slagelse Bibliotek for alle, der har interesse i en mulig etablering af en lokalafdeling af Folkeuniversitetet.
Formålet med mødet er at afklare, om / under hvilke forudsætninger der er grundlag for en lokalkomité, gerne under deltagelse af fx uddannelsesinstitutioner og oplysningsforbund, jf. KFU’s beslutning om en sådan afsøgning, da udvalget drøftede sagen den 3. marts 2020.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.    at  Orienteringen tages til efterretning.

11. Emner til pressen (B)

11.   Emner til pressen (B)

Sagsnr.: 330-2017-89840               Dok.nr.: 330-2020-325886                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte hvilket/hvilke af mødets punkter, der skal laves presseomtale på.
12. Lukket: Driftsaftale med kulturinstitution (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.