Kultur- og Fritidsudvalget (2018-2021) – Referat – 5. oktober 2021



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-89787               Dok.nr.: 330-2020-422264                                          Åbent

Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget

Beslutningstema

Kultur- og Fritidsudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Kultur og Fritid indstiller,

1.    at  Kultur- og Fritidsudvalget godkender dagsordenen.

Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. oktober 2021:

Fraværende: 

At 1: Punkt 7 udsættes til senere behandling med yderligere belysning. Formanden indhenter hos udvalgets medlemmer spørgsmål m.v. til besvarelse.

Herudover blev dagsordenen godkendt.

2. Initiativsag: Anmodning om forvaltningens vurdering af budget (B)

2.     Initiativsag: Anmodning om forvaltningens vurdering af budget (B)

Sagsnr.: 330-2021-77945               Dok.nr.: 330-2021-357150                                          Åbent

Kompetence:

Kultur- og Fritidsudvalget

Beslutningstema

Ebbe Ahlgren (Venstre) har den 27. september 2021 via sin initiativret ønsket forvaltningens vurdering af konsekvenserne for Kultur- og Fritidsudvalget med det vedtagne budget fra 1. behandling samt de to ændringsforslag ved 2. behandling i Økonomiudvalget.

Sagens indhold

Ingen bemærkninger.

Retligt grundlag

Lov om kommunernes styrelse § 11 stk. 3.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Ebbe Ahlgren (Venstre) indstiller,

1.    at  At forvaltningen vurderer konsekvenserne for KFU med det vedtagne budget fra 1. behandling samt de to ændringsforslag ved 2. behandling i Økonomiudvalget.

Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. oktober 2021:

Fraværende: 

At 1: Forslaget blev ikke godkendt.

For stemte 3: (V) og (B).

Imod stemte 4: (A).

Forvaltningen fremlægger på førstkommende udvalgsmøde, jfr. sædvanlig praksis, en orientering om konsekvenserne af det vedtagne budget for 2022-25.

3. Skælskør Marinegarde - Tilskud til lokaleleje (B)

3.     Skælskør Marinegarde - Tilskud til lokaleleje (B)

Sagsnr.: 330-2021-75132               Dok.nr.: 330-2021-339811                                          Åbent

Kompetence:

Kultur- og Fritidsudvalget

Beslutningstema

Kultur- og Fritidsudvalget kan beslutte at give tilskud til lokaleleje til Skælskør Marinegarde.

Sagens indhold

Skælskør Marinegarde har henvendt sig, da de ønsker at søge om tilskud til dækning af lokaleleje – et lokale a la det Skælskør Marinegarde havde i sommerferien 2021 på gågaden i Skælskør, hvor også andre foreninger havde lokalet til rådighed. Sagen blev behandlet på Kultur- og Fritidsudvalgets møde den 8. juni 2021 og tilskuddet blev bevilliget.

Skælskør Marinegarde ønsker at leje et lokale Nytorv 6, Skælskør pr. 1. november 2021 i en perioden på 6 måneder som et forsøg på at være mere synlige i bybilledet og på den måde at se om dette kan trække flere medlemmer til foreningen og give foreningen flere indtægter i form af arrangementer. Derudover vil Skælskør Marinegarde stille lokalet gratis til rådighed for andre foreninger herunder bl.a. Dance, Jump and Fitness, Billedskolen, Spejderne, Musicalscenen og andre interesseret.

Lokalelejen er 5.000 kr. ex moms og forbrug.

Bilag 1 - Lejekontrakt

Retligt grundlag

Kommunalfuldmagtens principper om støtte til kulturelle aktiviteter.

Handlemuligheder

Kultur- og Fritidsudvalget har følgende handlemuligheder:

A.    Bevillige Skælskør Marinegarde tilskud til lokaleleje jf. kontrakt – Bilag 1

B.    Give afslag på bevilling om tilskud til lokaleleje

Vurdering

Såfremt Kultur- og Fritidsudvalget bevilliger Skælskør Marinegarde tilskud anbefaler Kulturafdelingen at midlerne finansieres fra Markedsføringspuljen jf. mødet i Kultur- og Fritidsudvalget 10. august 2021, pkt. 6, i beslutningen: �Hvis der opstår behov til kulturelle formål, forelægges det for udvalget�.

Der er på nuværende tidspunkt 42.209 kr. i Markedsføringspuljen.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Indstilling

Social- og Projektchef indstiller,

1.    at Kultur- og fritidsudvalget træffer beslutning om der skal ydes tilskud til lokaleleje til Skælskør Marinegarde

Bilag

330-2021-347653

Bilag 1 - Kontrakt Lokaleleje Skælskør Marinegarde

Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. oktober 2021:

Fraværende: 

At 1: Godkendt.

Udvalget ønsker at følge sagen tæt. Udvalget afventer at få en melding om effekten efter 6 mdr., herunder i hvilken udstrækning andre foreninger inddrages.

4. Ansøgning om tilskud til Kongegaarden - Isenstein-samlingen (B)

4.     Ansøgning om tilskud til Kongegaarden - Isenstein-samlingen (B)

Sagsnr.: 330-2021-38170               Dok.nr.: 330-2021-186169                                          Åbent

Kompetence:

Kultur- og Fritidsudvalget

Beslutningstema

Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte om Kongegaardens ansøgning om reaktivering, formidling og udstilling af Isenstein Samlingen skal imødekommes.

Sagens indhold

Baggrund

Isenstein Samlingen fik det tidligere Korsør Kommune overdraget af kunstneren Harald Isensteins efterladte værker af hans enke jeg forstår ikke lige sætningen. Samlingen, som rummer over 7000 værker, overgik til Slagelse Kommune ved kommunesammenlægningen. I 2017 besluttede Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget, at Kongegaarden, hvor samlingen har til huse, skulle varetage samlingen for kommunen.

Kongegaarden ansøgte om midler til to projekter gennem udviklingspuljen i efteråret 2020.

1.    Ansøgning om tilskud til registrering, opdatering og professionalisering af Isenstein Samlingen = 275.000 kr. Kultur- og Fritidsudvalget godkendte af bevillige 275.000 kr. 6. oktober 2020

2.    Ansøgning om tilskud til reaktivering, formidling og udstilling af Isenstein Samlingen = 225.000 kr. Kultur- og Fritidsudvalget valgte at udskyde beslutningen. Det er denne sag, der skal tages beslutning om nu. Se bilag 1.

Isenstein-samlingen er hovedsamlingen i Kongegaarden, som er kunsthal med fokus på samtidskunst. Derfor arbejder Kongegaarden med, at Isenstein-samlingen i langt højere grad end i dag skal formidles professionelt og internationalt, og få særligt udvalgte dele af samlingen organiseret i mindre enheder og udstillet som ’to go’ udstillinger på museer og udstillingssteder i andre dele af landet og evt. i Tyskland. For at reaktivere samlingen, og gøre den aktuel og vedkommende i dag, skal den videreudvikles i samspil med den helt aktuelle kunst. Relevante samtidskunstnere skal inviteres til at indgå i dialogudstillinger med Isensteins værker og pædagogiske virke, der samtidig bør dyrkes og udfoldes meget mere. Der er allerede taget skridt imod dette med udstillingen �Isenstein i farver // Harald Isenstein� i sommeren 2021.

Et tilskud til reaktivering, formidling og udstilling bygger videre på den indsats omkring registrering, opdatering og professionalisering, som der er blevet ydet tilskud til i efteråret 2020.

Det skal bemærkes, at der i driftsaftalen med Kongegaarden indgår tilskud til varetagelsen af Isenstein-samlingen. Denne ansøgning handler om initiativer, der kan skabe flere muligheder for brugen af Isenstein-samlingen.

Tilskuddet på 225.000 kr. kan finansieres med midler til udvikling. Der er på nuværende tidspunkt XXXXX ikke-disponerede udviklingsmidler i 2021.

Retligt grundlag

Kommunalfuldmagten

Handlemuligheder

Kultur- og fritidsudvalget har følgende handlemuligheder:kan vælge at:

A.    Bevilge 225.000 kr. til reaktivering af Isenstein-samlingen, som vil gøre Isensteinsamlingen og Kongegaarden mere synlig ved mulighed for bredere formidling.

B.    At bevilge et andet beløb til reaktivering af Isenstein-samlingen

C.    Ikke at bevilge midler til reaktivering af Isenstein-samlingen, hvilket vil drosle ned på initiativerne omkring Isenstein-samlingen.

Vurdering

Kulturafdelingen vurderer, at det vil styrke Isenstein-samlingen, og derved også Kongegaarden, at blive reaktiveret. Det vil skabe muligheder for at kunne udlåne samlingen og dermed også gøre den mere synlig i hele landet og evt. også uden for landets grænser. En velformidlet, fast samling er med til at skabe og fastholde kendskabet og relationen til Kongegaarden i Slagelse Kommune og besøgende udefra. Desuden kan Isenstein-samlingen og tilhørsforholdet til denne også fungere som døråbner for den til tider sværere tilgængelige samtidskunst.

Derfor anbefaler Kulturafdelingen anbefaler administrationen at bevillige 225.000 kr. til reaktivring af Isensteinsamlingen handlemulighed A; at imødekomme det fulde beløb til at reaktivere samlingen for at kunne udnytte Isenstein-samlingen formidlingspotentiale.

Kulturafdelingen anbefaler at midlerne finansieres fra budgettet �udviklingsprojekter�.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Social- og Projektchef indstiller,

1.    at Kultur- og Fritidsudvalget bevilger 225.000 kr. til reaktivering, formidling og udstilling af Isenstein-Samlingen

Bilag

330-2021-349773

Bilag 1 -ansøgning om tilskud

Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. oktober 2021:

Fraværende: 

At 1: Godkendt med finansiering fra Udviklingspuljen i 2021.

5. Forpagtningsaftale Slagelse Teater 2022 - 2024 (B)

5.     Forpagtningsaftale Slagelse Teater 2022 - 2024 (B)

Sagsnr.: 330-2021-73984               Dok.nr.: 330-2021-332811                                          Åbent

Kompetence:

Kultur- og Fritidsudvalget

Beslutningstema

Kultur- og Fritidsudvalget kan beslutte forpagtningsaftale vedrørende Slagelse Teater.

Sagens indhold

Baggrund

Forpagtningsaftalen mellem Den Erhvervsdrivende Fond Slagelse Musikhus og Slagelse Kommune ophører 31. december 2021. Den Erhvervsdrivende Fond Slagelse Musikhus ønsker ikke at forlænge den nuværende forpagtningsaftale, og der skal derfor findes en anden forpagter til Slagelse Teater.

På Kultur- og Fritidsudvalgets møde den 6. oktober 2020 godkendte udvalget Kulturafdelingens forslag til processen for arbejdet med en ny forpagter og forpagtningsaftale. Udvalget godkendte, at der skulle nedsættes en arbejdsgruppe bestående af aktører, der i dag bruger teateret og andre interessenter, der bruger teateret med det formål at få afklaret hvilke ønsker, der er til en ny forpagter.

Pga. Corona blev processen udsat.

Kulturafdelingen har afholdt to workshops hhv. den 10. juni og 2. september 2021, hvor aktører fra Slagelse Teater og interessenter, der bruger teateret var inviteret. På disse workshops blev den fremtidige profil for Slagelse Teater og ønsker til en kommende forpagter drøftet mellem de fremmødte. Der blev særligt fremhævet, at man ønsker en fælles administrativ indgang til Slagelse Teater med en fælles hjemmeside. Dette blev også understøttet af ønsket om samlet rådgivende gruppe – f.eks. et brugerråd, som der også er indarbejdet i den nye forpagtningsaftale. Bilag 1

Til en administrativ fælles indgang til Slagelse Teater forslår Kulturafdelingen et engangsbeløb til forpagter i 2022 på 100.000 kr. til denne opgaven. Kulturafdelingen forslår, at midlerne finansieres af Udviklingspuljen. 

Udkast til ny forpagtningsaftale – Bilag 1

Kulturafdelingen havde udarbejdet to forslag til en forpagtningsaftale, hvor forskellen var om der skulle være tilknyttet et brugerråd på Slagelse Teater eller ej. Udkastene til forpagtningsaftalen er blevet rundsendt til de involverede teateraktører, som har haft mulighed for at kommentere på de to udkast. Tilbagemeldingerne har bl.a. drejet sig om økonomien i forbindelse med forpagtningen og den daglige drift af teateret.

I udarbejdelsen af den nye forpagtningsaftale er der taget udgangspunkt i den nuværende forpagtningsaftale + tillæg med Slagelse Musikhus og de emner der blev drøftet på de to workshops. I den nye forpagtningsaftale er der bl.a. udspecificeret, at forpagter er ansvarlig for: udarbejdelse af en fælles administrativ indgang, samarbejde aktørerne imellem omkring en fælles profil for Slagelse Teater og nedsættelse af et brugerråd. Der er yderligere udarbejdet en detaljeret oversigt over de praktiske opgaver, forpagter forpligter sig til.

Økonomi

I forhold til de økonomiske rammer har Musikhuset modtaget et tilskud på 60.000 kr. pr år for forpagtningen, som har været en del af Musikhusets kommunale driftstilskud og har derudover skulle dele et eventuelt overskud i fordelingen 25% Slagelse Kommune og 75% til Slagelse Musikhus.

Regnskabet for Slagelse Teater viser indtægter via forpagtningsafgift, udlejninger, garderobe på 389.759 kr. i 2019 og 301.230 kr. i 2020.

De samlede udgifter er 658.849 kr. i 2019 og 656.898 kr. i 2020. Udgifterne dækker hovedsageligt lønninger til teknisk servicemedarbejder, administrativ medarbejder og ledelse.

Årets resultatet for 2019 viser et underskud på 269.090 kr. og i 2020 et underskud på 355.668 kr.

Set i lyset af Musikhusets regnskaber anbefaler Kulturafdelingen, at en ny forpagter modtager et årligt tilskud på 100.000 kr. og at overskud af Årets resultat på over 500.000 kr. deles mellem Slagelse Kommune og forpagter med 25 % til Slagelse Kommune og 75 % til forpagter i år 1 af forpagtningsaftalen.

I år 2 og 3 af forpagtningsaftalen deles overskud af Årets resultat på over 600.000 kr. mellem Slagelse Kommune og forpagter med 25 % til Slagelse Kommune og 75 % til forpagter, som incitament for øget aktiviteter på teateret.

Kulturafdelingen forslår at midlerne finansieres fra Puljen til kulturinstitutioner.

Derudover foreslår Kulturafdelingen, at der ydes et årligt tilskud på 100.000 kr. til investering og vedligeholdelse af småinventar. Evt. overskud skal tilbagebetales. Tilskuddet PL-reguleres årligt.

Kulturafdelingen foreslår, at midlerne finansieres af overskud pga. refusionsmoms fra tilskud.

Som tidligere nævnt i sagen forslår Kulturafdelingen, at der ydes et engangsbeløb til forpagter i 2022 på 100.000 kr. til en fælles administrativ indgang til Slagelse Teater.

Kulturafdelingen forslår, at midlerne finansieres af Udviklingspuljen.

Retligt grundlag

Principperne i Kommunalfuldmagten, der giver kommunen mulighed for at iværksætte initiativer og projekter på kulturområdet til gavn for borgere og turister.

Handlemuligheder

Kultur- Fritidsudvalget har følgende handlemuligheder:

A.    Kultur- og Fritidsudvalget kan vælge at godkende Kulturafdelingens udkast til forpagtningsaftale af Slagelse Teater

B.    Kultur- og fritidsudvalget kan vælge at tilføje ændringer til Kulturafdelingens udkast til forpagtningsaftale af Slagelse Teater

Vurdering

Såfremt Kultur- og Fritidsudvalget godkender Kulturafdelingens udkast til forpagtningsaftale af Slagelse Teater, vil Kulturafdelingen umiddelbart herefter igangsætte ansøgningsprocessen for en ny forpagter.

Efter ansøgningsfristens udløb træffer Kultur- og Fritidsudvalget beslutning om valg af forpagter.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

På baggrund af det ovenstående indeholder sagen følgende økonomi:

100.000 kr. årligt til driften af Slagelse Teater.

Beløbet finansieres fra Puljen til kulturinstitutioner.

100.000 kr. årligt til investering og vedligeholdelse af småinventar. Evt. overskud skal tilbagebetales. Tilskuddet PL-reguleres årligt.

Beløbet finansieres af overskud pga. refusionsmoms fra tilskud.

100.000 kr. udbetales kun i 2022 til en fælles administrativ indgang til Slagelse Teater.

Beløbet finansieres af midler fra Udviklingspuljen. 

Derudover modtaget Slagelse kommune 25 % af overskud af Årets resultat over 500.000 kr. i år 1 og 25 % af overskud af Årets resultat over 600.000 kr. i år 2 og 3.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Indstilling

Social- og Projektchef indstiller,

1.    at Kultur- og Fritidsudvalget træffer beslutning om forpagtningsaftale mellem Slagelse Kommune og Slagelse Teater.

Bilag

330-2021-356404

Bilag 1 - Forpagtningsaftale 2022 - 2024

Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. oktober 2021:

Fraværende: 

At 1: Forpagtningsaftalen godkendt som udgangspunkt for annoncering efter forpagter.

Ekstraordinært møde holdes i KFU i sidste halvdel af november 2021 med henblik på valg af forpagter.

6. Fremtidig tildelingsmodel til Skælskør Marinegarde og Slagelse Garden (O)

6.     Fremtidig tildelingsmodel til Skælskør Marinegarde og Slagelse Garden (O)

Sagsnr.: 330-2021-75819               Dok.nr.: 330-2021-347696                                          Åbent

Kompetence:

Kultur- og Fritidsudvalget

Beslutningstema

Kultur- og Fritidsudvalget orienteres om Kulturafdelingens tidligere forslag til tildelingsmodel af drift-/aktivitetstilskud til Skælskør Marinegarde og Slagelse Garden.

Sagens indhold

På Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget møde den 5. december 2016 blev det besluttet � I 2017 skal det undersøges, om udgift pr. garder fremover kan bruges som fremtidig tilskudsmodel�.

I 2017 undersøgte Kulturafdelingen muligheder for fremtidig tilskudsmodel for garderne.

PÃ¥ Kultur- og Fritidsudvalget den 9. januar 2018 havde Kulturafdelingen denne konklusion:

�Kulturafdelingen har sammenlignet de to garders budgetter og arbejde og vurderer, at disse ikke kan benyttes direkte som udgangspunkt for en tilskudsmodel, da gardernes virke og indtjeningsmuligheder er vidt forskellige. Kulturafdelingen har derimod taget udgangspunkt i tilskudsmodellen for medlemstilskud på fritidsområdet og ud fra denne opstillet en tilskudsmodel for garderne, der indeholder et grundtilskud per medlem og et tilskud til gardernes aktiviteter herudover.

Dette vil betyde, at hver garde modtager 325 kr. i tilskud per garder, og at udvalget derudover bevilger tilskud til aktiviteter. Det betyder, at tilskuddet til garderne delvist sidestilles, men at der tages individuelt stilling til de to garders aktiviteter�.

I 2021 er medlemstilskud på Fritidsområdet max 350 kr. pr medlem 0-18 år og max 165 kr. pr. medlem 19-25 år. Det er Forum for Folkeoplysning der hvert år indstiller tilskuddets størrelse inden for den ramme, som er afsat til medlemstilskud.

Retligt grundlag

Kommunalfuldmagtens principper om støtte til kulturelle aktiviteter.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger

Vurdering

Ingen bemærkninger

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Indstilling

Social- og Projektchef indstiller,

1.    at Orienteringen tages til efterretning

Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. oktober 2021:

Fraværende: 

At 1: Orienteringen taget til efterretning.

Udvalget gentager opfordring til, at foreningerne reklamerer med mulighederne for at bestille garderne til forskellige lejligheder, herunder overfor de kommunale enheder.

7. Sørby eSport - ansøgning om huslejeudsættelse (B)

7.     Sørby eSport - ansøgning om huslejeudsættelse (B)

Sagsnr.: 330-2017-75351               Dok.nr.: 330-2021-341328                                          Åbent

Kompetence:

Kultur- og Fritidsudvalget

Beslutningstema

Kultur- og Fritidsudvalget skal tage stilling til Sørby eSports ønske om udsættelse af huslejen for brug af 1. sal på Ny tribune til medio 2023.

Sagens indhold

Kultur- og Fritidsudvalget besluttede den 8. maj 2018, at der skulle etableres et Center for E-sport på Ny tribune, og at der i aftaleperioden 2019-2021 skulle bevilges 105.000 kr. om året til foreningen fra Fritids driftsbudget til dækning af husleje.

På baggrund af beslutningen blev der efterfølgende indgået en lejeaftale med Sørby eSport og etableret et Center for eSport på en del af 1. salen på Ny Tribune.

Det blev aftalt, at Sørby eSport selv skulle dække forbrugsomkostningerne (blev anslået til 60.000 kr. om året), mens kommunen skulle dække etableringsomkostningerne på 255.000 kr. Da Sørby eSport også har aktiviteter/arrangementer for 3. part, som kommunen ikke kan støtte, blev det aftalt, at foreningen skulle betale særskilt leje for disse arrangementer/aktiviteter (750 kr. pr. time), samt at klubben skulle oplyse om disse arrangementer.

I tråd med den politiske beslutning mv. skal aftalen fra 1/1 2022 overgå til markedsvilkår, og Sørby eSport skal dermed betale leje for deres brug af lokaler på 1. salen på Ny Tribune.

Kvadratmeterpriserne er steget lidt siden 2018 (fra 550 kr. pr. m2 til 575 kr. pr. m2, således at den beregnede markedsleje i dag udgør 169.970 kr. (i 2018 var den forventede markedsleje 162.580 kr.). Kvadratmeterpriserne er baseret på en vurdering fra en ejendomsmægler og afspejler dermed markedsprisen. Prisen er eksklusiv moms og forbrug.

Bemærk at det er indlagt i den beregnede leje, at Sørby eSport selv skal stå for rengøring af trappeopgangen på Ny Tribune, som alene benyttes af klubben. Såfremt Sørby eSport ikke ønsker at stå for rengøring af trappeopgangen, er den beregnede markedsleje 189.750 kr.

Sørby eSport ønsker huslejeudsættelse

Sørby eSport har via brev til Kultur- og Fritidsudvalget og Fritidsafdelingen anmodet om en huslejeudsættelse til medio 2023, således at klubben det næste 1,5 år fortsat kun skal betale for forbrug.

Årsagen er ifølge Sørby eSport, at Covid19/nedlukninger har påvirket klubbens indtjeningsmuligheder og tilbud, ligesom opstart af flere samarbejdsaftaler er blevet udskudt 1,5 år. Det betyder ifølge klubben mindre likviditet til betaling af husleje pr. 1/1 2022.

Sørby eSport har via mail til Fritidsafdelingen den 27. september 2021 oplyst, at klubbens aktiviteter, herunder de udsatte samarbejdsaftaler, nu er kommet i gang igen.

Klubbens økonomi

Sørby eSport kom ud af 2020 med et underskud på 10.208 kr. Året før var underskuddet 259.288 kr. Regnskabsresultatet i 2020 var således bedre end i 2019.

Klubben har på trods af Corona præsteret en stigning i indtægter fra 2019 til 2020 på 232.558 kr. (fra 1.710.385 kr. til 1.942.943 kr.). Klubben modtog 82.565 kr. i Corona-tilskud fra DIF/DGI i 2020.

2020-udgifterne var på niveau med 2019 (ca. 1.950.000 kr.). Klubbens største udgiftspost er personaleomkostninger, der i 2020 udgjorde 918.303 kr.

Klubben havde pr. 31/12 2020 likvide beholdninger på 185.376 kr., mens omsætningsaktiverne udgjorde 304.704 kr. Klubben har dog både kort- og langfristede gældsforpligtelser. Klubbens 2020-regnskab er vedlagt som bilag.

Hvordan understøtter kommunen Sørby eSport/eSports-centeret? 

Udover at støtte etableringen af eSports-centeret økonomisk og give huslejefritagelse til Sørby eSport i perioden 2018-2021 har kommunen indgået markedsføringsaftaler med Sørby eSport til en værdi af 125.000 kr. i 2021, 125.000 kr. i 2020, 105.000 i 2019 og 75.000 kr. i 2018. Markedsføringsaftaler for 2022 besluttes på udvalgsmødet i januar 2022. Derudover køber kommunale institutioner undervisningsforløb af klubben.

Klubben kan desuden få folkeoplysende tilskud, fx medlemstilskud, samt søge om puljemidler.

Økonomiudvalget tildelte i marts 2020 Sørby eSport 500.000 kr. til etablering af lokalafdeling under eSport Danmark.

Anden lejer på 1. salen på Ny Tribune:

Fodboldklubben SBI lejer 3 lokaler på 1. salen på Ny tribune. SBI er flyttet ind på Ny Tribune ca. 1 år efter Sørby eSport. Den 7. maj 2019 bevilgede Kultur- og Fritidsudvalget et opstartstilskud til SBI til brug for indflytningen på Ny Tribune.

Opstartstilskuddet betød, at SBI ikke skulle betale leje i 2019. I 2020 skulle SBI betale 19.337 kr., og i 2021 skulle klubben betale 37.500 kr. i leje. Fra 2022 skal SBI selv betale den fulde markedsleje (77.500 kr.). At SBI’s markedsleje er lavere end Sørby eSports skyldes, at SBI lejer færre m2.

Praksis i kommunen

Center for Kommunale Ejendomme har ikke givet huslejeudsættelse til andre foreninger/lejere i kommunen, der er blevet påvirket af Corona. Kommunen må jf. lighedsprincippet ikke gøre forskel på lejere. Som nævnt ovenfor betaler en anden forening allerede leje for deres brug af 1. salen på Ny Tribune.

En huslejeudsættelse vil betyde, at det fortsat vil være kommunen, der vil dække alle omkostninger til lokalerne, på nær forbrugsomkostningerne.

Retligt grundlag

Kommunalfuldmagten og kommunens retningslinjer for fritidsområdet.

Handlemuligheder

Kultur- og Fritidsudvalget har følgende handlemuligheder:

a)    Godkende Sørby eSports ønske om huslejeudsættelse frem til medio 2023.

b)    Godkende en huslejeudsættelse til Sørby eSport på andre vilkår.

c)    Fastholde, at Sørby eSport skal betale den beregnede markedsleje fra 1/1 2022.

d)    Beslutte, at Sørby eSport skal betale delvis leje i 2022 og fuld leje fra 2023.

Vurdering

Administrationen vurderer, at Sørby eSport har bidraget til at skabe liv og øget aktivitet på Ny Tribune samt har tiltrukket mange børn og unge, som ellers ikke ville være en del af foreningslivet. Og både klubben og eSports-centeret har givet kommunen god omtale.

Administrationen vurderer, at det vil sende et forkert signal til kommunens andre lejere/aftalepartnere, herunder fodboldklubben SBI som betaler leje for brug af lokaler på 1. salen på Ny Tribune, såfremt Sørby eSport får huslejeudsættelse i yderligere 1,5 år og dermed ikke skal leve op til den politiske beslutning fra 2018 og den indgåede aftale.

Andre lejere af kommunale lokaler og bygninger, fx SBI, vil med henvisning til ligebehandlingsprincippet have en begrundet forventning om, at de også kan få huslejeudsættelse, hvis deres aktiviteter er blevet påvirket i større eller mindre grad af Corona. Det vil betyde, at kommunen potentielt vil gå glip af mange indtægter.

Sørby eSport er ligesom andre foreninger mv. i kommunen blevet påvirket af Corona. Men administrationen har noteret sig, at Sørby eSports indtægter faktisk er steget fra 2019 til 2020, ligesom klubbens regnskabsresultat er forbedret i forhold til 2019.

Sørby eSport har endvidere en høj indtjening sammenlignet med de fleste andre foreninger i kommunen, ligesom klubben går med tanker om at udvide aktiviteterne og fx overtage eSport Danmarks lokaler i stueetagen på Ny Tribune. Klubben har desuden skriftligt bekræftet, at de udsatte samarbejdsaftaler nu er kommet i gang igen.

Endelig er det værd at bemærke, at Sørby eSport har valgt at have lokaler i kommunens topfacilitet på idrætsområdet, der jf. de politisk vedtagne retningslinjer for fritidsområdet ikke lånes ud gratis pga. høje driftsomkostninger. Sørby eSport ville i princippet kunne have deres aktiviteter i andre lokaler i kommunen.

På baggrund af ovennævnte anbefaler administrationen, at udvalget fastholder, at Sørby eSport skal betale beregnet markedsleje fra 1/1 2022.  

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Såfremt udvalget beslutter, at Sørby eSport ikke skal betale den beregnede markedsleje fra 1/1 2022, vil beløbet skulle finansieres af Fritids driftsbudget.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Fritidschefen indstiller,

1.    at Udvalget fastholder, at Sørby eSport skal betale beregnet markedsleje fra 1/1 2022.

Bilag

330-2021-347581

Bilag 1: Henvendelse fra Sørby eSport om huslejeudsættelse

330-2021-357598

Bilag 2. Sørby Esport regnskab 2020

Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. oktober 2021:

Fraværende: 

Udsat.

8. Igangsættelse af bevægelsesindsatser på dagtilbuds- og skoleområdet (B, E)

8.     Igangsættelse af bevægelsesindsatser på dagtilbuds- og skoleområdet (B, E)

Sagsnr.: 330-2020-132542             Dok.nr.: 330-2021-223382                                          Åbent

Kompetence:

Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget kan beslutte, hvilke bevægelsesindsatser der skal igangsættes på dagtilbuds- og skoleområdet for de 5 mio. kr. fra pkt. 7 i budgetaftalen 2021-2024, samt hvordan der skal følges op på arbejdet med bevægelse. Kultur- og Fritidsudvalget og Forebyggelses- og Seniorudvalget kan tage sagen til efterretning.

Sagens indhold

Efter initiativsagen vedr. bevægelse i folkeskolen og drøftelsessagen vedr. bevægelse i dagtilbud og skoler (sag 346, den 2. marts 2020) godkendte Børne- og Ungeudvalget i august 2020 procesplan for BiDS – bevægelse i dagtilbud og skoler (sag 413, den 10. august 2020). På baggrund af en bred involvering af aktører fra dagtilbuds- og skoleområdet blev Børne- og Ungeudvalget i juni 2021 orienteret om status på arbejdet med bevægelse i dagtilbud og skoler gennem BiDS baseline (sag 562, den 6. juni 2021).

I pkt. 7 i budgetaftalen for 2021–2024 har Byrådet afsat 5 mio. kr. til implementering af bevægelse i dagtilbud og skoler med fokus på at sikre processen samt understøtte lærere og pædagoger i arbejdet med bevægelse og leg. Byrådets ambition er endvidere, at arbejdet med bevægelse skal bidrage til at sænke skolefraværet med 2 %-point over de næste 3 år.

I forhold til skolefravær, så er det med afsæt i BiDS baseline vigtigt at understrege, at der ikke er en direkte sammenlignelighed mellem bevægelse og skolefravær. Fraværsproblematikker er komplekse, og der er ofte flere faktorer, som kræver et løft for at få eleverne i trivsel. På den baggrund vil bevægelse ikke alene kunne bidrage til at sænke fraværet, men bevægelse vil sammen med øvrige faktorer kunne bidrage positivt til problematikken.

Med afsæt i de tværgående opmærksomhedspunkter fra BiDS baseline (se side 5 i pixiudgaven i bilag 1), prioriteringen jf. pkt. 7 i budgetaftalen og opmærksomheden på kommunens fraværsproblematikker har administrationen udarbejdet en række forslag til bevægelsesindsatser samt til opfølgning på arbejdet med bevægelse i dagtilbud og skoler.

Forslag til bevægelsesindsatser:

I nedenstående tabel er bevægelsesindsatserne præsenteret overordnet (se uddybende beskrivelser i bilag 2).

Bevægelsesindsats

Overordnet beskrivelse

Økonomi

Pulje til krop, sanser og bevægelse på       dagtilbudsområdet

 

Puljen giver dagtilbuddene mulighed for at tage ejerskab og igangsætte lokale, matrikelnære og meningsfulde bevægelsesinitiativer.

500.000 kr.

Pulje til bevægelse på       skoleområdet

Puljen giver skolerne mulighed for at tage ejerskab og igangsætte lokale, matrikelnære og meningsfulde bevægelsesinitiativer.

500.000 kr.

Pulje til fremme af krop, bevægelse og fællesskab

Gennem puljen kan idræts- fritidslivet i samarbejde med dagtilbud og skoler søge støtte til at igangsætte bevægelsesinitiativer, som styrker samarbejdet.

200.000 kr.

Kompetenceudviklingsindsats for dagtilbudsområdet

Indsatsen består af løbende kompetenceudviklingsmuligheder baseret på temaer efterspurgt af aktørerne i bevægelsesnetværket og ledernetværk, lokale og matrikelnære udviklingsforløb med fokus på sparring til ledere og medarbejdere, videndeling og erfaringsudveksling gennem bevægelsesnetværk på dagtilbudsområdet og inspirationsforum på Aula.

950.000 kr.

Kompetenceudviklingsindsats for skoleområdet

Indsatsen består af løbende kompetenceudviklingsmuligheder baseret på temaer efterspurgt af aktørerne i bevægelsesnetværket og ledernetværk, lokale og matrikelnære udviklingsforløb med fokus på sparring til ledere og medarbejdere, bevægelsesnetværk for skoleområdet og inspirationsforum på Aula.

950.000 kr.

Frikvartersindsats med fokus på skoletrivsel og bevægelse

Indsatsen består af styrkelse af arbejdet med lege- og trivselsagenter samt lokale udviklingsforløb, hvor der arbejdes med frikvartererne som arena for at højne skoletrivsel og bevægelse.

150.000 kr.

Bevægelsesindsats i udskolingen

Indsatsen udvikles, konkretiseres og eksekveres af Slagelse Kommunale Elevråd ud fra formålet om mere bevægelse i skoledagen for udskolingen.

150.000 kr.

Bevægelsesindsats på klubområdet

Indsatsen består af bevægelsesevents på klubområdet samt en struktureret ’Åben Hal’ indsats på tværs af klubber og idræts- og fritidslivet.

150.000 kr.

Tidlig forebyggende indsats på almenområdet med fokus på leg, bevægelse og motorik

Indsatsen består af kompetencegivende forløb for vuggestuer og senere børnehaver med fokus på motorik, leg og bevægelse, styrket samarbejde om forebyggelse på tværs af motorikkonsulenter, sundhedsplejersker og pædagogisk personale, oplysnings- og vejledningsmateriale bl.a. målrettet forældre, styrket brobygning fra hjem til dagtilbud og fra dagtilbud til skole.

1.200.000 kr.

Strategiforløb med Dansk Skoleidræt

Indsatsen består af et forløb med Dansk Skoleidræt, som munder ud i en kommunal strategi og retning for arbejdet med bevægelse i dagtilbud og skoler. Strategien og retningen skal understøtte dagtilbud og skoler i forhold til at handle og agere meningsfuldt lokale og matrikelnært.

100.000 kr.

Kommunikation, markedsføring og kampagnemateriale

Indsatsen har fokus på videndeling på tværs gennem bevægelseskonferencer, og på at skabe en narrativ fortælling og et overordnet visuelt udtryk for arbejdet med bevægelse i dagtilbud og skoler. Dette skal bidrage til at understøtte et kontinuerligt fokus på bevægelse lokalt samt nationalt.

150.000 kr.

I alt

 

5.000.000 kr.

Det gør sig gældende for alle indsatser, at de løbende vil blive tilpasset, så de bliver ved med at give mening for aktørerne på dagtilbuds- og skoleområdet. Dette sker bl.a. gennem kontinuerlig dialog med bevægelsesnetværk og ledernetværk på dagtilbuds- og skoleområdet.

Forslag til opfølgning på arbejdet med bevægelse i dagtilbud og skoler

Overordnet vil opfølgningen på arbejdet med bevægelse på dagtilbuds- og skoleområdet blive tænkt ind i den eksisterende opfølgning.

På dagtilbudsområdet vil fokus på bevægelse så vidt som muligt følges gennem arbejdet med læreplanstemaet ’krop, sanser og bevægelse’ og de eksisterende pædagogiske tilsyn. På skoleområdet vil fokus på bevægelse blive tænkt ind i den fremadrettede opfølgning og sparring med skolerne.

Der vil blive udarbejdet en årlig status på bevægelsesindsatserne til det politiske niveau.

For at skabe en markedsplads for deling af viden, erfaringer og inspiration på tværs vil administrationen igennem løbende dialog og sparring med relevant fagligt personale vurdere behovet for en eller flere bevægelseskonferencer i perioden 2021-2024.

Effekten af bevægelsesindsatserne vil sidst følges gennem eksisterende undersøgelser af motorik, overvægt, trivsel, skolefravær samt idræts- og fritidsaktivitet. Her må det dog tages i betragtning, at flere faktorer spiller ind, hvorfor udviklingen ikke alene vil kunne tilskrives arbejdet med bevægelse. Der vil ligeledes gå nogle år, før effekten af bevægelsesindsatserne fx med fokus på tidlig, forebyggende indsats vil kunne ses.

Retligt grundlag

Folkeskoleloven, §40, stk. 2, pkt. 1 vedr. at kommunalbestyrelsen fastlægger mål og rammer for skolernes virksomhed og §15 vedr. at undervisningstiden skal tilrettelægges så eleverne får motion og bevægelse i gennemsnitligt 45 minutter om dagen.

Dagtilbudsloven, §8, stk. 3 og 4 vedr. dagtilbuddenes arbejde med den styrkede pædagogiske læreplan, hvor det skal fremgå, hvordan det pædagogiske læringsmiljø understøtter børns brede læring herunder nysgerrighed, gåpåmod, selvværd og bevægelse.

Handlemuligheder

Børne- og Ungeudvalget kan beslutte, hvorvidt forslagene til bevægelsesindsatser og opfølgningen heraf skal igangsættes på dagtilbuds- og skoleområdet.

Fordelene ved de foreslåede bevægelsesindsatser er, at de tager afsæt i dagtilbuds- og skoleaktørernes ønsker og behov. Derudover tager indsatserne højde for de tværgående opmærksomhedspunkter for arbejdet med bevægelse præsenteret i BiDS baseline på sag 562 den 6. juni 2021. Indsatserne tager endvidere højde for, at dagtilbud og skoler kan arbejde med bevægelse på den måde, som giver mening lokalt og matrikelnært. Fokus på det decentrale arbejde med indsatserne og forankringen heraf understøtter organisationens arbejde med �Kommune på ny måde�. Opfølgningen af bevægelsesindsatserne er endvidere tænkt ind i den eksisterende opfølgning. Konsekvenserne ved at godkende igangsættelsen og opfølgningen af de foreslåede bevægelsesindsatser er, at det efter budgetaftaleperioden må overvejes, hvordan de gode erfaringer og initiativer bedst muligt sættes i drift.

Kultur- og Fritidsudvalget kan tage sagen til efterretning.

Forebyggelses- og Seniorudvalget kan tage sagen til efterretning.

Vurdering

Administrationen vurderer, at en struktureret og helhedsorienteret indsats er afgørende for at øge bevægelsesniveaet og trivslen blandt børn og unge. Der er behov for en tidlig og forebyggende indsats, da flere børn allerede er udfordret af overvægt og manglende motoriske kompetencer ved skolestart. Ligeledes vurderer administrationen, at inddragelse af fagligt personale i beslutninger omkring eksempelvis en bevægelseskonference eller lignende tiltag er afgørende for, at skabe relevans, aktualitet og ejerskab for arbejdet med bevægelse.

Forslagene til bevægelsesindsatser tager højde for kommunens udfordringer i forhold til bl.a. motorik og overvægt, ønsker og behov fra dagtilbuds- og skoleområdet, de tværgående opmærksomhedspunkter for arbejdet med bevægelse fra BiDS baseline og sammenhængen til eksisterende indsatser. Derudover understøtter indsatserne budgetaftalens fokus på at understøtte processen og medarbejderne i forhold til arbejdet med bevægelse og leg.

Administrationen anbefaler, at Børne- og Ungeudvalget godkender igangsættelsen af de foreslåede bevægelsesindsatser samt forslaget til, hvordan der skal følges op på arbejdet med bevægelse.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

I budgetskemaet nedenfor ses en oversigt over det forventede økonomiske forbrug i perioden fra 2021-2023.

Indsats

I alt 2021-2023

2021

2022

2023

Pulje til dagtilbudsområdet

500.000

100.000

200.000

200.000

Pulje til skoleområdet

500.000

100.000

200.000

200.000

Pulje til fremme af krop, bevægelse og fællesskab

 

200.000

 

50.000

 

75.000

 

75.000

Kompetenceudviklingsindsats på dagtilbudsområdet

 

950.000

 

100.000

 

450.000

 

400.000

Kompetenceudviklingsindsats på skoleområdet

 

950.000

 

100.000

 

450.000

 

400.000

Frikvartersindsats med fokus på skoletrivsel og bevægelse

 

150.000

 

20.000

 

65.000

 

65.000

Bevægelsesindsats i udskolingen

150.000

25.000

75.000

50.000

Bevægelsesindsats på

klubområdet

 

150.000

 

20.000

 

65.000

 

65.000

Tidlig forebyggende indsats på almenområdet med fokus på leg, bevægelse og motorik

 

 

1.200.000

 

 

100.000

 

 

550.000

 

 

550.000

Strategiforløb

100.000

25.000

75.000

0

Kommunikation, markedsføring og kampagnemateriale

 

150.000

 

0

 

75.000

 

75.000

Forbrug

5.000.000

670.000

2.265.000

2.065.000

Restbudget

 

4.330.000

2.065.000

0

Tværgående konsekvenser

Det fremadrettede arbejde med bevægelse på dagtilbuds- og skoleområdet tager afsæt i Børne- og Ungepolitikken, Sundhedspolitikken og Idrætspolitikken, og koordineres løbende med andre tværgående indsatser som fx arbejdet med at forbedre sundhedsprofilen.

Indstilling

Dagtilbudschefen og Skolechefen indstiller,

1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender igangsættelse af de foreslåede bevægelsesindsatser på dagtilbuds- og skoleområdet for de 5 mio. kr. fra pkt. 7 i budgetaftalen 2021-2024 samt forslaget til, hvordan der skal følges op på arbejdet med bevægelse.

2.    at Kultur- og Fritidsudvalget tager sagen til efterretning.

3.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget tager sagen til efterretning.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 20. september 2021:

Fraværende:  Søren Lund Hansen (O)

At 1 - Godkendt.

Udvalget anbefaler en vedvarende, praksisorienteret kompetenceudvikling med afsæt i lokale behov og bred deltagelse fra hver enkelt virksomhed. Udvalget følger løbende indsatserne og resultaterne heraf.

Der planlægges endvidere en bevægelseskonference med fokus på videndeling.

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 5. oktober 2021:

Fraværende:  Ali Yavuz (A)

At 1 - Taget til efterretning.

Bilag

330-2021-187248

Bilag 1 - BiDS baseline pixiudgave

330-2021-324214

Bilag 2 - Uddybende beskrivelser af bevægelsesindsatser

Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. oktober 2021:

Fraværende: 

At 1: Taget til efterretning. Udvalget orienteres om de løbende statusser for indsatsen.

9. Anlægsregnskaber Kultur- og Fritidsudvalget (B)

9.     Anlægsregnskaber Kultur- og Fritidsudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2021-74797               Dok.nr.: 330-2021-337331                                          Åbent

Kompetence:

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Kultur- og Fritidsudvalget og Økonomiudvalget godkende nedenstående anlægsregnskaber.

Byrådet kan i forbindelse med aflæggelse af regnskaberne godkende, at det samlede mindreforbrug på afsluttede anlæg på 4,734 mio. kr. tilføres kassen.

Sagens indhold

Når et anlægsprojekt er afsluttet, skal der aflægges et særskilt anlægsregnskab. Regnskabet skal redegøre for anlægsbevillingens anvendelse, herunder eventuelle afvigelser i økonomi og projektforudsætninger. I forbindelse med aflæggelse af regnskabet skal der tages stilling til finansiering af mindre- eller merforbrug.

Mindreforbrug tilføres som hovedregel kassen eller overføres til andre anlægsprojekter med forventet merforbrug.

Merforbrug finansieres som hovedregel af øvrige bevillinger inden for udvalgets egen budgetramme (serviceudgifter) eller andre anlægsprojekter, hvor der forventes mindreforbrug.

Anlægsregnskaber

Der aflægges anlægsregnskab på nedenstående anlægsprojekter.

Pkt.

Nr.

Anlæg

Anlægsbudget

Forbrug

Afvigelse

 

 

A

123

Etablering af Volleyarena

2.140

2.133

7

B

148

Motocross mv. ved Stigsnæs

5.000

273

4.727

Beløb i 1.000 kr.

I sagens bilag kan ses en nærmere beskrivelse ift. anlægsregnskab for hver er de nævnte anlæg.

Pkt. A: 123 Etablering af Volleyarena

Halgulvet er blevet renoveret, og der er lagt en gulvspånplade over det eksisterende gulv, hvorpå der er påmonteret et elastisk sportsgulv. Sportsgulvet er leveret i to farver, så volleyballs kampbaner træder frem. Der er blevet etableret publikumstribuner ved den primære kampbane, og belysningen i hallen er skiftet til en belysning, der er godkendt til tv-dækning.

Der er et mindreforbrug på 7.000 kr.

Se bilag A.

Pkt. B: 148 Motocross mv. ved Stigsnæs

Byrådet har ved vedtagelsen af Budget 2019-2022 afsat et rådighedsbeløb på 5 mio. kr. til Motocross m.v. ved Stigsnæs. Den 23. marts 2020 godkendte Byrådet en anlægsbevilling på 1. mio. kr. til forundersøgelser i forhold til at afklare, om der kan skabes grundlag for særlige aktiviteter på Stigsnæs. Forundersøgelserne omfatter bl.a. støjkortlægning som grundlag for miljøgodkendelse samt afklaring af behov og muligheder for anlæg.

Anlægsregnskabet indeholder udgifter til at kortlægge de støjmæssige forhold ved et evt. motorsportsanlæg i Stigsnæs. Derudover er der udarbejdet et scenarie (en arealfordeling), der bl.a. tager hensyn til klubbernes behov og ønsker, gældende støjkrav samt det samlede areals størrelse.

Støjrapport, støjmålinger og arealfordeling foreligger nu og kan tages i brug, hvis projektet startes op igen.

Der er et mindreforbrug på 4,727 mio. kr.

Se bilag B.

Retligt grundlag

Når anlægsprojektet er afsluttet, skal der umiddelbart efter aflægges et særskilt anlægsregnskab til udvalgets godkendelse. Overstiger de samlede udgifter eller indtægter 2 mio. kr., skal anlægsregnskabet godkendes af Økonomiudvalget og Byrådet. Jf. Slagelse Kommunes Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn.

Handlemuligheder

Kultur- og Fritidsudvalget og Økonomiudvalget har følgende handlemuligheder:

a)    at videresende anlægsregnskab pkt. A og pkt. B. til Byrådet på det foreliggende grundlag

b)    at bede om supplerende oplysninger til anlægsregnskaberne pkt. A og pkt. B.

Byrådet har følgende handlemuligheder:

a)    at godkende anlægsregnskab pkt. A. og pkt. B. på det foreliggende grundlag

b)    at bede om supplerende oplysninger til anlægsregnskaberne pkt. A. og pkt. B.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at anlægsregnskaberne pkt. A. og pkt. B. godkendes.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Nedenstående økonomiskema viser finansiering ift. de aflagte mindreforbrug fordelt på projekter.

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2021

Bevillingsønske

 

 

Anlæg

 

 

Pkt. A. Anlæg 123. Etablering af Volleyarena 

5.1

-7

Pkt. B. Anlæg 148. Motocross mv. ved Stigsnæs

5.1

-4.727

Finansiering

 

 

Kassen

 

 4.734

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Fritidschefen indstiller,

1.    at Byrådet på baggrund af indstilling fra Kultur- og Fritidsudvalget og Økonomiudvalget godkender anlægsregnskaberne Pkt. A og Pkt. B.

2.    at det samlede mindreforbrug på 4,734 mio. kr. tilføres kassen.

Bilag

330-2021-337583

Bilag A Anlægsregnskab 123 Etablering af volleyarena

330-2021-337636

Bilag B 148 Motocross mv. ved Stigsnæs

Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. oktober 2021:

Fraværende: 

At 1 til 2: Anbefales til Økonomiudvalgets og Byrådets godkendelse.

10. Anmodning om opstart af lokalplan for boliger, vandsportscenter og færgen M/F Broen ved Halsskov Havn (B), (O)

10.   Anmodning om opstart af lokalplan for boliger, vandsportscenter og færgen M/F Broen ved Halsskov Havn (B), (O)

Sagsnr.: 330-2021-72537               Dok.nr.: 330-2021-338999                                          Åbent

Kompetence:

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Beslutningstema

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal tage stilling til, om en lokalplan med tilhørende kommuneplantillæg for et område til boliger, vandsportscenter og færgen M/F Broen ved Halsskov Havn skal sættes i gang.

Erhvervs- og Teknikudvalget orienteres om lokalplananmodningen, da lokalplanen vil danne grundlag for evt. fremtidige kommunale anlægsprojekter og/eller byggemodning.

Kultur- og Fritidsudvalget orienteres som lokalplananmodningen, da lokalplanen vil fastlægge de fysiske rammer for vandsportscenteret og færgen M/F Broen.

Sagens indhold

Anmodningen om ny lokalplan fremsættes af administrationen i forlængelse af den udvikling for boliger, der i marts 2021 er igangsat i Økonomiudvalget for arealet mellem vandsportscenter og eksisterende parcelhuse ved Skovbrynet. Samtidigt er der brug for et nyt plangrundlag, som understøtter aktiviteterne i og omkring vandsportscenteret og den landsatte Storebæltsfærge M/F Broen, f.eks. ved at sikre gode adgangs- og parkeringsforhold.

Alle arealer inden for lokalplanen er ejet af Slagelse Kommune. Lokalplanområdet inddeles i flere delområder efter arealanvendelse: Boliger, vandsportscenter og færgen M/F Broen. Se kort med foreløbig lokalplanafgrænsning og delområder i bilag 1.

Boliger

Arealet til boliger ligger mellem vandsportscenteret ved de gamle færgelejer og det eksisterende parcelhuskvarter ved Skovbrynet og grænser desuden op til sommerhusområdet Granskoven ved Revvej. Arealet er omfattet af eksisterende lokalplan 131, Halsskov Havn – Kanalbyen (2006). Den igangværende udvikling tager dog udgangspunkt i en ændret arealdisponering og et udtryk, der er inspireret af visionsplanen �Strandengen� (2018). Der arbejdes med tre forskellige bebyggelsestyper, som hver især forholder sig til deres nære omgivelser: Parcelhuse/villaer overfor det eksisterende parcelhuskvarter ved Skovbrynet, en tæt småhusbebyggelse i forlængelse af Granskoven og nærmest vandsportscenteret samt etageboliger i op til 3 etager længst mod nord og mod motorvejen. Lokalplanen vil fastlægge nye rammer for placering, omfang og udseende af adgangsveje, stier, boliger og ubebyggede arealer. Boligområdet vil i den forbindelse blive inddelt i mindre delområder. Det forventes, at lokalplanen kan danne grundlag for 85-105 boliger (samlet etageareal maks. ca. 12.750 m²). Se også foreløbig skitse til disponering af boligareal i bilag 2.

På grund af den tidligere anvendelse til færgehavn og beliggenheden ved motorvejen er der flere forhold, som skal afklares nærmere forud for endelig disponering af boligarealet. Dette omfatter bl.a. håndtering af jordforurening, placering af boliger i forhold til støj fra motorvejen samt mulighederne for at bevare træer og anden bevoksning i området.

Vandsportscenter

Lokalplanen vil omfatte landarealerne ved de gamle færgelejer og sikre den fortsatte anvendelse og udvikling af fritidsaktiviteterne i vandsportscenteret. Arealet mellem vandsportscenter og Storebæltsvej (�Baglandet�) tages med som rammeområde, dvs. at der fastlægges en overordnet anvendelse, men ikke specifikke bebyggelsesregulerende rammer. Hele området med og omkring vandsportscenter udlægges til rekreative formål.

Arealerne for vandsportscenteret er i dag omfattet af lokalplanerne 132, Halsskov Havn – Husbådsbyen, og 133/133A, Halsskov Havn – Udsigtsbyen. Begge lokalplaner forudsætter en anvendelse til boligformål, hvilket tiden og udviklingen må siges at være løbet fra.

Et fokus i lokalplanen er dels at sikre den nødvendige fleksibilitet for, at vandsportscenteret fortsat kan udvikle sig på baggrund af de aktiviteter, som de forskellige brugergrupper, aktører og foreninger har i området, dels at sikre hensynet til sikkerhed/redning, gode adgangs- og parkeringsforhold mm. Lokalplanen vil for arealerne nærmest færgelejerne og stranden desuden fastlægge retningslinjer for placering, omfang og udseende af bebyggelse.

M/F Broen

Et særligt delområde vil være den tidligere Storebæltsfærge M/F Broen, som efter landsætning er at betragte som en bygning. Lokalplanen vil danne grundlag for færgens fremtidige anvendelse og sætte rammer for evt. fysiske tiltag i tilknytning til anvendelsen. Udgangspunktet er, at færgen skal anvendes til kulturformål, herunder museum, men der er mulighed for i planprocessen at præcisere dette.

Veje, stier og parkering

Adgangsveje til både boligområde og vandsportscenter/færge udlægges med udgangspunkt i den eksisterede vejstruktur. Boligområdet forventes at få vejadgang primært via overkørsler fra Skovbrynet og evt. fra nuværende adgangsvej til færgelejerne/vandsportscenteret (Halsskov Havn). Revvej fastholdes som adgangsvej til sommerhusområdet Granskoven og som stiforbindelse. Stiforløbet Revsporet forlænges fra Skovbrynet og videre ud til vandsportscenteret. Herudover udlægges interne stier i boligområdet.

Parkering til boligerne skal løses inden for boligområdet, mens der er behov for at samle og fastlægge areal til parkering til vandsportscenteret inkl. M/F Broen. I den forbindelse vil det indgå i planlægningen, at der er ønske om at kunne benytte friarealerne ved vandsportscenteret i forbindelse med større events, herunder f.eks. Broløbet, DM i udspring mv.

Ubebyggede arealer, natur og højvandssikring

Hele lokalplanområdet bærer præg af den tidligere anvendelse som færgehavn og beliggenheden ved kysten, men også nærheden til Storebæltsbroen og motorvejen. Især arealet til boligudvikling har desuden naturmæssige kvaliteter, herunder eksisterende skov og strandeng, som så vidt muligt ønskes bevaret og/eller genetableret. Derfor er det en vigtig del af lokalplanarbejdet at undersøge og afgrænse mulighederne for at bevare de enkelte delområders forskellige karakter i samspil med de øvrige hensyn og interesser i området – herunder både naturbeskyttelse (beskyttede arter), miljøhensyn (jordforurening og vejstøj), klimatilpasning (højvandssikring), trafiksikkerhed/tilgængelighed mm.

Vedrørende højvandssikring arbejdes der som udgangspunkt med en løsning, hvor den eksisterende sti mellem Revvej og vandsportscenteret hæves på et dige. Det undersøges i planprocessen, hvorvidt det er nødvendigt at omlægge stiens forløb, og hvordan diget kan danne en god overgang mellem boligområde og det rekreative miljø ved strand og vandsportscenter.

Tillæg til Kommuneplan 2021

Lokalplanområdet er beliggende i kommuneplanens rammeområder 2.3B2, 2.3B3 og 2.3BE5. Den overordnede arealanvendelse er fastlagt til boliger, herunder husbåde i færgehavnen, samt boliger og erhverv, herunder sports- og idrætscenter. Rammerne er kun delvist i overensstemmelse med den udvikling, der ønskes for området. En ny lokalplan vil derfor blive ledsaget af et kommuneplantillæg, som justerer kommuneplanrammernes afgrænsning og indhold, herunder maks. bebyggelsesprocent, etageantal/bygningshøjde samt øvrige specifikke bestemmelser f.eks. for vandsportscenteret.

Kommunikation og inddragelse

På grund af den særlige beliggenhed og processen for etablering af vandsportscenteret har områdets udvikling en særlig bevågenhed blandt naboer, brugere/aktører i vandsportscenteret samt offentligheden generelt. Det vil derfor være et fokus i planprocessen at informere og inddrage udover de lovbestemte høringer og at gøre planlægningen konkret for naboer m.fl.

Retligt grundlag

Lokalplaner tilvejebringes efter planlovens kapitel 5. Tillæg til kommuneplanen tilvejebringes efter planlovens § 23c.

Handlemuligheder

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget har følgende handlemuligheder:

A.    At imødekomme lokalplananmodningen. Det vil betyde, at udarbejdelse af forslag til lokalplan og tilhørende kommuneplantillæg sættes i gang.

B.    At afvise lokalplananmodningen. Det vil betyde, at eksisterende lokalplaner fortsat vil gælde, og at der ikke vil være planmæssigt grundlag for hverken den ønskede boligudvikling eller de fysiske rammer for vandsportscenteret og kulturfærgen M/F Broen.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at planlægningen sættes i gang. Der er i mange år arbejdet med flere forskellige visioner og planer for arealerne ved færgehavnen, og det er administrationens vurdering, at tiden er moden til at �samle trådene� i en ny lokalplan.

Området som helhed rummer et stort potentiale i kraft af sin særegne karakter og beliggenheden og synligheden fra Storebæltsbroen. Udspringsfaciliteterne i vandsportscenteret har vakt positiv opmærksomhed både i Danmark og ude i verden, ligesom Storebæltsfærgen M/F Broen også sætter Halsskov og Korsør på kortet. Lokalplanen vil medvirke til at sikre nuværende og fremtidige rammer for vandsportscenteret og færgen. Den skitserede udvikling med boliger af forskellig karakter vil desuden bidrage til at sammenbinde vandsportscenteret med byen og gøre det meget synligt, hvordan det i Halsskov og Korsør er muligt at bo helt tæt på vandet i en by, der har alt til hverdagen plus gode pendlerforhold.

Den igangsatte proces for boligudvikling har som muligt scenarie, at kommunen selv udfører byggemodning. Samtidigt ønskes en så kompakt tidsplan som muligt. Lokalplanen skal derfor – så vidt som det er muligt – afklare og sammenbinde de forskellige forudsætninger for realisering. Dette omfatter bl.a. strukturer for områdets forsyning, afledning af overfladevand, grønne arealer og vej- og stiforløb. Målet er at skabe større sikkerhed i planlægningen og øge muligheden for hurtig opstart af eventuel kommunal byggemodning. Planlægningen er dog ikke afhængig af, om der udføres kommunal byggemodning eller ej, men vil uanset videre proces øge områdets �parathed� og attraktivitet for fremtidige beboere, udviklere mv.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Lokalplanen skal afklare og stille krav, der kan håndtere problemstillingerne omkring især vejstøj, jordforurening og afledning af overfladevand. Det forudsætter, at der afsættes midler til at indhente beregninger og anbefalinger hos ekstern rådgiver. Administrationen vil fremlægge dette for Økonomiudvalget efter vedtagelsen af Budget 2022.

Tværgående konsekvenser

På grund af områdets kompleksitet vil lokalplanprocessen indeholde en høj grad af inddragelse og samarbejde på tværs af organisationen. Der sørges for politisk inddragelse og orientering af de relevante udvalg løbende og efter behov.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1.    at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutter, at lokalplan med tilhørende kommuneplantillæg sættes i gang

2.    at Erhvervs- og Teknikudvalget orienteres om lokalplananmodningen

3.    at Kultur- og Fritidsudvalget orienteres om lokalplananmodningen.

Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 4. oktober 2021:

Fraværende:  Flemming Erichsen (A), Henrik Brodersen (O)

Orienteringen taget til efterretning.

Udvalget ønsker, at der fortsat skal være mulighed for husbåde.

Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 4. oktober 2021:

Fraværende: 

Ad 1; Godkendt.

Udvalget ønsker en udvidelse af lokalplanområdet op til Storebæltsvej, med henblik på at tage højde for støjgener fra motorvejen.

Der udarbejdes en plan for involvering af brugere og interessegrupper.

Investorer og udviklere skal involveres i processen med henblik på at gøre området attraktivt.

Bilag

330-2021-338395

Bilag 1 - Lokalplanområde

330-2021-338396

Bilag 2 - Disponering af boligareal

Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. oktober 2021:

Fraværende: 

At 3: Orienteringen taget til orientering.

Udvalget understreger, at der er tale om en "kulturfærge" inden for delområdet, og ønsker, at den ikke har status som en bygning med kulturhistorisk betydning.

Udvalget udtrykker bekymring for forureningen på en stor del af området.

11. Midlertidig arealanvendelse til dykkerformål i Halsskov Færgehavn (B) (O)

11.   Midlertidig arealanvendelse til dykkerformål i Halsskov Færgehavn (B) (O)

Sagsnr.: 330-2021-75743               Dok.nr.: 330-2021-346779                                          Åbent

Kompetence:

Erhvervs- og Teknikudvalget (B), Kultur- og Fritidsudvalget (O)

Beslutningstema

Erhvervs- og Teknikudvalget skal beslutte, om der skal gives en midlertidig tilladelse til arealanvendelse af et område i Halsskov Færgehavn til dykkerformål.

Sagens indhold

Dansk Sportsdykkerforbund og de lokale dykkerklubber i Korsør og Slagelse ønsker at etablere en dykkerplatform og et dykkermiljø i Halsskov Færgehavn i området tættest på Storebælt Camping (se Bilag 1). I den forbindelse er de i gang med fondsansøgninger og har før behandlingen af særligt ansøgning til LAG behov for at få bekræftet, at de kan benytte det angivne areal i en minimumsperiode på 5,5 år.

Området har de seneste 3 år været under udvikling, og der er opstået rigtig mange nye aktiviteter i området så som Udspring, Wakeboard og åbent vand-svømning.

Dykkerne er i den forbindelse blevet påvirket i deres hidtidige brug af området, idet deres dykkerruter går under Wakeboard-banen og udspringsområdet, og dette giver en sikkerhedsmæssig udfordring for primært dykkerne.

Halsskov Færgehavn er særligt attraktiv for dykkersporten, og området besøges årligt af et stort antal udefrakommende dykkere, da forholdene, både med hensyn til dybde og strømforhold, er ideelle for undervisningsforløb. Dette antal har ifølge dykkerne selv været nedadgående grundet de sikkerhedsmæssige udfordringer. Det er estimeret, at der årligt er 2.000 – 3.000 dykkere, der benytter sig af Halsskov Færgehavn.

Denne ansøgning om midlertidig arealanvendelse er sendt til Kultur- og Fritidsudvalget til orientering på mødet den 5. oktober 2021.

Retligt grundlag

Udvalget kan jf. Kommunalfuldmagten træffe beslutning om brugen af kommunale arealer.

Handlemuligheder

Erhvervs- og Teknikudvalget har følgende handlemuligheder:

A.    at godkende en midlertidig arealanvendelse til dykkerformål i 5,5 år.

B.    at afvise ansøgningen om midlertidig arealanvendelse til dykkerformål i 5,5 år.

Vurdering

For at området, både for de lokale dykkere og for de mange gæster, der kommer til området, kan benyttes sikkert, er placeringen af dykkerfaciliteten rigtig god.

Det er sandsynligt, at områdets fokus på dykning kan bibringe nye arbejdspladser på sigt i et turismeperspektiv.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen kommentarer.

Konsekvenser

Beslutningen vil have indflydelse på arbejdet med lokalplanen, som Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget behandler igangsættelsen af på mødet den 4. oktober.

Indstilling

Ejendomschefen indstiller,

1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget godkender en midlertidig arealanvendelse i 5,5 år af det udvalgte område i Halsskov Færgehavn til dykkerformål.

2.    at Kultur- og Fritidsudvalget tager sagen til orientering.

Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 4. oktober 2021:

Fraværende:  Flemming Erichsen (A), Henrik Brodersen (O)

Godkendt.

Bilag

330-2021-355992

Bilag 1 Placering af dykkerplatform

Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. oktober 2021:

Fraværende: 

At 2: Orienteringen taget til orientering.

12. Gensidig orientering (O)

12.   Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2021-11882               Dok.nr.: 330-2021-50844                                            Åbent

Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget

Beslutningstema

Kultur- og Fritidsudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

Sagens indhold

1.    Orientering fra udvalgsformand

2.    Orientering fra udvalgsmedlemmer

3.    Orientering fra administrationen:

Puljer på kultur- og fritidsområdet:

Udvalget informeres hermed om alle puljer på kultur- og fritidsområdet. Bilagene over forbrug på de konkrete puljer er ajourført op til deadline for udsendelse af dagsorden.

KULTUR:

Pulje

Forbrug

Restbudget

Puljen til kulturelle formål

2.374.574

2.374.574

0

Markedsføringspuljen

96.770

54.561

42.209

FRITID:

 

 

 

Idræts- og Fritidspuljen

710.647

534.250

176.397

Markedsføringspuljen

1.396.378

1.390.895

5.483

Puljen til selvorganiseret idræt og bevægelse

239.311

192.500

46.811

Udviklingspuljen

157.362

78.600

78.762

Fritidsområdet:

Stærekasser til bekæmpelse af stankelbenlarver på boldbaner

I forbindelse med bæredygtig bekæmpelse af stankelbenlarver på boldbanerne ved Kirkeskovsskolen er der opstartet et projekt mellem skolen, Naturafdelingen, Fritid og Entreprenørservice, hvor skolens elever producerer stærekasser, som opsættes i sæson til biologisk bekæmpelse af larverne på banerne for en bæredygtig drift.

Nyt fra svømmehallerne

Saunagus og Aqua Fitness er startet op igen efter Corona til stor glæde for deltagerne. Der afholdes sodavandsdiskotek i Slagelse i samarbejde med ungdomsskolen.

Nye redskaber i værktøjskassen sikrer de bedste boldbaner i fremtiden

Tidligere har eksterne varetaget topskrælning af vores fodboldbaner rundt om i kommunen. Henover sommeren 2021 var bane 4 ved Slagelse Stadion og SBI udvalgt som den første bane, der skulle gennemgå en topskrælning foretaget af Entreprenørservice selv. Efter bare 6 uger, og dermed hurtigere end lovet, stod en flot, grøn og jævn bane klar til SBI’s spillere. En bane med sundere græsplanter, perfekt rullemodstand og jævnhed til boldtrylleriet. Det er planen, at Entreprenørservice fremover varetager alle topskrælninger af baner for en bedre og hurtigere service samt en højere standard.

Kursus for foreninger og fritidstilbud om børn og unge med autisme

D. 11. oktober 2021 har Fritidsafdelingen planlagt at afholde kursus for foreninger, fritidstilbud og frivillige om børn og unge med autisme. Formålet er at give aktørerne viden om diagnosen samt værktøjer til at organisere fritidstilbud for målgruppen. Aktørerne vil også få værktøjer til konflikthåndtering. Målet med kurset er, at frivillige og andre fritidsaktører får bedre mulighed for at rumme børn og unge med autisme i deres tilbud. Underviseren er Pia Jennet, der er leder af bl.a. Vennely Autisme Center i Haslev. Læs mere om kurset på kommunens hjemmeside: https://www.slagelse.dk/tag-del/foreningsliv/for-foreninger/kursus-for-foreninger-om-boern-med-autisme

Slagelse Guld afviklet med succes

På grund af Corona-restriktioner blev en stor del af Slagelse Guld i år afviklet via foreningsbesøg, hvor guldvinderne blev fejret af klubmedlemmer, venner og familie samt repræsentanter fra Kultur- og Fritidsudvalget og Fritidsafdelingen, og hvor mange af guldvinderne ligeledes viste deres aktiviteter og forening frem.

Foreningsbesøgene gik over al forventning, og Fritidsafdelingen har fået mange positive tilbagemeldinger fra foreningerne under besøgene. Foreningerne var glade for at få besøg af Kultur- og Fritidsudvalget og Fritidsafdelingen, og mange var glade for den mere personlige og uformelle honorering og den øgede tid til dialog, som besøgene gav mulighed for. Besøgene fik også god omtale i lokalmedierne, og de producerede videoindslag fra hvert besøg opnåede god rækkevidde på Facebook.

I 2022 bliver det formentlig igen muligt at holde en stor fest. Men erfaringerne fra i år vil blive taget med videre og vil også kunne bruges, hvis der er ønske om/behov for at veksle mellem forskellige honoreringsformer.

Kulturområdet:

Puljen til kulturelle formål og Puljen til børn og unges møde med kunsten

I 2021 har Kulturafdelingen modtaget 13 ansøgninger om driftstilskud fra Puljen til kulturelle formål. Alle ansøgere modtog tilskud. Der er udbetalt tilskud på mellem 11.000 og 321.000 kr.

I 2021 har Kulturafdelingen modtaget 29 ansøgninger om aktivitetstilskud fra Puljen til kulturelle formål. To ansøgere har fået afslag på deres ansøgning, da de ikke opfyldte kriterierne for puljen. Der er udbetalt tilskud på mellem 6.000 og 317.000 kr.

I 2021 har Kulturafdelingen modtaget 4 ansøgninger om tilskud fra Puljen til børn og unges møde med kunsten. Alle ansøgere modtog tilskud. Der er udbetalt tilskud på mellem 500 og 31.000 kr.

Udvidelse af tidsrammen for Kongegaardens projekt om registrering, opdatering og professionalisering af Isensteinsamlingen

Kultur- og Fritidsudvalget besluttede i oktober 2020 at tildele 275.000 kr. til et projekt omkring registrering, opdatering og professionalisering af Isensteinsamlingen. Grundet Corona-restriktioner, og deraf også et ret komprimeret udstillings- og koncertprogram, er Kongegaarden først fra 1. maj 2021 for alvor kommet i gang med opgaven. Kongegaardens anmodning om udvidelse af tidsrammen fra 1. januar 2022 til 1. juli 2022 er godkendt af Kulturafdelingen.

Fjernelse af graffiti fra kunsttunneller i Skælskør

Skælskør Kunstforening har rettet henvendelse til Kulturafdelingen, fordi de to kunsttunneller i Skælskør var blevet overmalet med graffiti. Skælskør Kunstforening har efter aftale igangsat en afrensning og efterfølgende �coating� af tunnellerne, så kommende graffiti kan skylles af. Kulturafdelingen betaler udgiften på 9.000 kr.

Slagelse Biblioteker og Borgerservice

Partnerskab med Hashøjskolen

Som det har fremgået af lokalpressen, har Slagelse Biblioteker og Borgerservice indgået et partnerskab med Hashøjskolen om biblioteksaktiviteter. Formålet med partnerskabet er:

·         at bidrage til at etablere Livshuset som omdrejningspunkt for kultur (litteratur), fællesskaber og samvær i området,

·         at skabe et attraktivt biblioteks-/PLC-tilbud for skolens og dagtilbuddets børn,

·         at samarbejde tæt om konkrete aktiviteter for børnene som et laboratorium for det læringsrettede samarbejde mellem skole- og dagtilbud og bibliotek på mere generelt niveau.

Partnerskabet etableres som en prøvehandling. Heri ligger, at det kan gøres permanent og eventuelt udbredes, hvis det bliver en succes. Omvendt kendetegner det også prøvehandlingen, at tiltaget (efter forudgående dialog mellem parterne) kan afsluttes, hvis det udvikler sig mindre godt, herunder hvis bibliotekstilbuddet benyttes i et utilstrækkeligt omfang.

Samarbejdet indebærer også, at der nu er et bibliotekstilbud for de voksne borgere i området. De voksne kan tilgå biblioteket i tidsrummet kl. 7 – 17 på hverdage og har udover det mindre lokale udvalg mulighed for at bestille materialer hjem til afhentning lokalt. Det sidste svarer til de eksisterende muligheder i Vemmelev, Dalmose samt på Omø og Agersø.

Nyt læsesamarbejde med HHX

Slagelse Bibliotekerne indgår i et nyt samarbejde med HHX i Slagelse om et lystlæsningsforløb i efteråret 2021 og foråret 2022 for alle 1.g-klasserne, hvor der er fokus på, at eleverne får styrket deres læselyst, opbygget gode læsevaner og bliver klædt på til at blive �læsere for livet� – dette også i et alment dannende perspektiv. Samtidig trænes eleverne i koncentration, fokus og vedholdenhed under læsning af længere sammenhængende tekster, hvilket styrker elevernes dybdelæsningskompetence.

Undervisningen bliver en vekselvirkning mellem oplæg på biblioteket og undervisning på gymnasiet, hvor bibliotekarerne/ kulturformidlerne er ansvarlige for bl.a. præsentation af bøger. Hvert forløb i den enkelte klasse afsluttes med fernisering af deres produkter på biblioteket.

Efter projektperioden evalueres forløbet, og der tages stilling til det fortsatte samarbejde. HHX ønsker potentielt, at læselystforløbet kunne tilbydes alle elever på alle årgange.

Indstilling

Kultur og Fritid indstiller,

1.    at  Kultur- og Fritidsudvalget orienteres.

Bilag

330-2021-272687

Oversigt over Idræts- og Fritidspuljen oktober 2021

330-2021-272689

Oversigt over Puljen til selvorganiseret idræt og bevægelse oktober 2021

330-2021-347461

Oversigt over Puljen til kulturelle formål og Markedsføringspuljen september 2021

330-2021-352495

Overblik over markedsføringspuljen september 2021

Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. oktober 2021:

Fraværende: 

At 1: Orienteringen taget til orientering.

Jørgen Andersen (A) orienterede om bygningspræmiering af Kabeldepotet.

Britta Huntley (A) orienterede om møde i bestyrelsen for Sjællands Teater samt aktiviteter på biblioteket til Sct. Michaels Nat.

Ebbe Ahlgren (V) orienterede om møde med Unesco på Trelleborg om nomineringen til verdenskulturarv. Stor ros til leder, medarbejdere, naboer og øvrige aktører for program, afvikling og indsats.

Anne Bjergvang (A) opfordrede til at udvikle aktivitetsuger på Trelleborg med forskelligt indhold med vikingeinspiration samt at samle vores kulturelle aktører til gensidig inspiration.

13. Pressemeddelelser (B)

13.   Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2017-89840               Dok.nr.: 330-2020-422298                                          Åbent

Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget

Beslutningstema

Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

Indstilling

Kultur- og Fritid indstiller,

1.    at Kultur- og Fritidsudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. oktober 2021:

Fraværende: 

M/F Broen samt sag om dykkerne - opfølgning på beslutningerne i udvalgene. Jørgen Andersen (A) og Anders Nielsen (A) udtaler sig.

Forlængelse af forsøget med Marinegarden. Anne Bjergvang (A) og Troels Brandt (B) udtaler sig (B)

Kongegaarden. Ebbe Ahlgren (V) og Britta Huntley (A) udtaler sig.

14. Godkendelse af referat (B)

14.   Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2021-2990                 Dok.nr.: 330-2021-10128                                            Åbent

Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget

Beslutningstema

Kultur- og Fritidsudvalget skal godkende referatet.

Indstilling

Kultur og Fritid indstiller,

1.    at Kultur- og Fritidsudvalget godkender referatet.

Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. oktober 2021:

Fraværende: 

Godkendt.