10. Anmodning om opstart af lokalplan for boliger, vandsportscenter og færgen M/F Broen ved Halsskov Havn (B), (O)
10.  Anmodning om opstart af lokalplan for boliger, vandsportscenter og
færgen M/F Broen ved Halsskov Havn (B), (O)
Sagsnr.: 330-2021-72537Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Dok.nr.: 330-2021-338999Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Ã…bent
Kompetence: | Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget |
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal tage stilling
til, om en lokalplan med tilhørende kommuneplantillæg for et område til
boliger, vandsportscenter og færgen M/F Broen ved Halsskov Havn skal sættes i
gang.
Erhvervs- og Teknikudvalget orienteres om
lokalplananmodningen, da lokalplanen vil danne grundlag for evt. fremtidige
kommunale anlægsprojekter og/eller byggemodning.
Kultur- og Fritidsudvalget orienteres som
lokalplananmodningen, da lokalplanen vil fastlægge de fysiske rammer for
vandsportscenteret og færgen M/F Broen.
Sagens indhold
Anmodningen om ny lokalplan fremsættes af administrationen i
forlængelse af den udvikling for boliger, der i marts 2021 er igangsat i
Økonomiudvalget for arealet mellem vandsportscenter og eksisterende parcelhuse
ved Skovbrynet. Samtidigt er der brug for et nyt plangrundlag, som understøtter
aktiviteterne i og omkring vandsportscenteret og den landsatte Storebæltsfærge
M/F Broen, f.eks. ved at sikre gode adgangs- og parkeringsforhold.
Alle arealer inden for lokalplanen er ejet af Slagelse
Kommune. Lokalplanområdet inddeles i flere delområder efter arealanvendelse:
Boliger, vandsportscenter og færgen M/F Broen. Se kort med foreløbig
lokalplanafgrænsning og delområder i bilag 1.
Boliger
Arealet til boliger ligger mellem vandsportscenteret ved de
gamle færgelejer og det eksisterende parcelhuskvarter ved Skovbrynet og grænser
desuden op til sommerhusområdet Granskoven ved Revvej. Arealet er omfattet af
eksisterende lokalplan 131, Halsskov Havn – Kanalbyen (2006). Den igangværende
udvikling tager dog udgangspunkt i en ændret arealdisponering og et udtryk, der
er inspireret af visionsplanen �Strandengen� (2018). Der arbejdes med tre
forskellige bebyggelsestyper, som hver især forholder sig til deres nære
omgivelser: Parcelhuse/villaer overfor det eksisterende parcelhuskvarter ved
Skovbrynet, en tæt småhusbebyggelse i forlængelse af Granskoven og nærmest
vandsportscenteret samt etageboliger i op til 3 etager længst mod nord og mod
motorvejen. Lokalplanen vil fastlægge nye rammer for placering, omfang og
udseende af adgangsveje, stier, boliger og ubebyggede arealer. Boligområdet vil
i den forbindelse blive inddelt i mindre delområder. Det forventes, at
lokalplanen kan danne grundlag for 85-105 boliger (samlet etageareal maks. ca.
12.750 m²). Se også foreløbig skitse til disponering af boligareal i bilag 2.
PÃ¥ grund af den tidligere
anvendelse til færgehavn og beliggenheden ved motorvejen er der flere forhold,
som skal afklares nærmere forud for endelig disponering af boligarealet. Dette
omfatter bl.a. håndtering af jordforurening, placering af boliger i forhold til
støj fra motorvejen samt mulighederne for at bevare træer og anden bevoksning i
området.
Vandsportscenter
Lokalplanen vil omfatte
landarealerne ved de gamle færgelejer og sikre den fortsatte anvendelse og
udvikling af fritidsaktiviteterne i vandsportscenteret. Arealet mellem vandsportscenter
og Storebæltsvej (�Baglandet�) tages med som rammeområde, dvs. at der
fastlægges en overordnet anvendelse, men ikke specifikke bebyggelsesregulerende
rammer. Hele området med og omkring vandsportscenter udlægges til rekreative
formål.
Arealerne for vandsportscenteret
er i dag omfattet af lokalplanerne 132, Halsskov Havn – Husbådsbyen, og
133/133A, Halsskov Havn – Udsigtsbyen. Begge lokalplaner forudsætter en anvendelse
til boligformål, hvilket tiden og udviklingen må siges at være løbet fra.
Et fokus i lokalplanen er dels at
sikre den nødvendige fleksibilitet for, at vandsportscenteret fortsat kan
udvikle sig på baggrund af de aktiviteter, som de forskellige brugergrupper,
aktører og foreninger har i området, dels at sikre hensynet til
sikkerhed/redning, gode adgangs- og parkeringsforhold mm. Lokalplanen vil for
arealerne nærmest færgelejerne og stranden desuden fastlægge retningslinjer for
placering, omfang og udseende af bebyggelse.
M/F Broen
Et særligt delområde vil være den
tidligere Storebæltsfærge M/F Broen, som efter landsætning er at betragte som
en bygning. Lokalplanen vil danne grundlag for færgens fremtidige anvendelse og
sætte rammer for evt. fysiske tiltag i tilknytning til anvendelsen.
Udgangspunktet er, at færgen skal anvendes til kulturformål, herunder museum,
men der er mulighed for i planprocessen at præcisere dette.
Veje, stier og parkering
Adgangsveje til både boligområde
og vandsportscenter/færge udlægges med udgangspunkt i den eksisterede
vejstruktur. Boligområdet forventes at få vejadgang primært via overkørsler fra
Skovbrynet og evt. fra nuværende adgangsvej til færgelejerne/vandsportscenteret
(Halsskov Havn). Revvej fastholdes som adgangsvej til sommerhusområdet
Granskoven og som stiforbindelse. Stiforløbet Revsporet forlænges fra Skovbrynet
og videre ud til vandsportscenteret. Herudover udlægges interne stier i
boligområdet.
Parkering til boligerne skal
løses inden for boligområdet, mens der er behov for at samle og fastlægge areal
til parkering til vandsportscenteret inkl. M/F Broen. I den forbindelse vil det
indgå i planlægningen, at der er ønske om at kunne benytte friarealerne ved
vandsportscenteret i forbindelse med større events, herunder f.eks. Broløbet,
DM i udspring mv.
Ubebyggede arealer, natur og
højvandssikring
Hele lokalplanområdet bærer præg
af den tidligere anvendelse som færgehavn og beliggenheden ved kysten, men også
nærheden til Storebæltsbroen og motorvejen. Især arealet til boligudvikling har
desuden naturmæssige kvaliteter, herunder eksisterende skov og strandeng, som
så vidt muligt ønskes bevaret og/eller genetableret. Derfor er det en vigtig
del af lokalplanarbejdet at undersøge og afgrænse mulighederne for at bevare de
enkelte delområders forskellige karakter i samspil med de øvrige hensyn og
interesser i området – herunder både naturbeskyttelse (beskyttede arter),
miljøhensyn (jordforurening og vejstøj), klimatilpasning (højvandssikring),
trafiksikkerhed/tilgængelighed mm.
Vedrørende højvandssikring
arbejdes der som udgangspunkt med en løsning, hvor den eksisterende sti mellem
Revvej og vandsportscenteret hæves på et dige. Det undersøges i planprocessen,
hvorvidt det er nødvendigt at omlægge stiens forløb, og hvordan diget kan danne
en god overgang mellem boligområde og det rekreative miljø ved strand og
vandsportscenter.
Tillæg til Kommuneplan 2021
Lokalplanområdet er beliggende i
kommuneplanens rammeområder 2.3B2, 2.3B3 og 2.3BE5. Den overordnede
arealanvendelse er fastlagt til boliger, herunder husbåde i færgehavnen, samt
boliger og erhverv, herunder sports- og idrætscenter. Rammerne er kun delvist i
overensstemmelse med den udvikling, der ønskes for området. En ny lokalplan vil
derfor blive ledsaget af et kommuneplantillæg, som justerer
kommuneplanrammernes afgrænsning og indhold, herunder maks. bebyggelsesprocent,
etageantal/bygningshøjde samt øvrige specifikke bestemmelser f.eks. for
vandsportscenteret.
Kommunikation og inddragelse
På grund af den særlige
beliggenhed og processen for etablering af vandsportscenteret har områdets
udvikling en særlig bevågenhed blandt naboer, brugere/aktører i vandsportscenteret
samt offentligheden generelt. Det vil derfor være et fokus i planprocessen at
informere og inddrage udover de lovbestemte høringer og at gøre planlægningen
konkret for naboer m.fl.
Retligt grundlag
Lokalplaner tilvejebringes efter planlovens kapitel 5.
Tillæg til kommuneplanen tilvejebringes efter planlovens § 23c.
Handlemuligheder
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget har følgende
handlemuligheder:
A.   At imødekomme
lokalplananmodningen. Det vil betyde, at udarbejdelse af forslag til lokalplan
og tilhørende kommuneplantillæg sættes i gang.
B.   At afvise
lokalplananmodningen. Det vil betyde, at eksisterende lokalplaner fortsat vil
gælde, og at der ikke vil være planmæssigt grundlag for hverken den ønskede
boligudvikling eller de fysiske rammer for vandsportscenteret og kulturfærgen
M/F Broen.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at planlægningen sættes i gang.
Der er i mange år arbejdet med flere forskellige visioner og planer for
arealerne ved færgehavnen, og det er administrationens vurdering, at tiden er
moden til at �samle trådene� i en ny lokalplan.
Området som helhed rummer et stort potentiale i kraft af sin
særegne karakter og beliggenheden og synligheden fra Storebæltsbroen.
Udspringsfaciliteterne i vandsportscenteret har vakt positiv opmærksomhed både
i Danmark og ude i verden, ligesom Storebæltsfærgen M/F Broen også sætter
Halsskov og Korsør på kortet. Lokalplanen vil medvirke til at sikre nuværende
og fremtidige rammer for vandsportscenteret og færgen. Den skitserede udvikling
med boliger af forskellig karakter vil desuden bidrage til at sammenbinde
vandsportscenteret med byen og gøre det meget synligt, hvordan det i Halsskov
og Korsør er muligt at bo helt tæt på vandet i en by, der har alt til hverdagen
plus gode pendlerforhold.
Den igangsatte proces for boligudvikling har som muligt
scenarie, at kommunen selv udfører byggemodning. Samtidigt ønskes en så kompakt
tidsplan som muligt. Lokalplanen skal derfor – så vidt som det er muligt –
afklare og sammenbinde de forskellige forudsætninger for realisering. Dette
omfatter bl.a. strukturer for områdets forsyning, afledning af overfladevand,
grønne arealer og vej- og stiforløb. Målet er at skabe større sikkerhed i
planlægningen og øge muligheden for hurtig opstart af eventuel kommunal
byggemodning. Planlægningen er dog ikke afhængig af, om der udføres kommunal
byggemodning eller ej, men vil uanset videre proces øge områdets �parathed� og
attraktivitet for fremtidige beboere, udviklere mv.
Økonomiske og
personalemæssige konsekvenser
Lokalplanen skal afklare og stille krav, der kan håndtere
problemstillingerne omkring især vejstøj, jordforurening og afledning af
overfladevand. Det forudsætter, at der afsættes midler til at indhente
beregninger og anbefalinger hos ekstern rådgiver. Administrationen vil
fremlægge dette for Økonomiudvalget efter vedtagelsen af Budget 2022.
Tværgående konsekvenser
På grund af områdets kompleksitet vil lokalplanprocessen
indeholde en høj grad af inddragelse og samarbejde på tværs af organisationen.
Der sørges for politisk inddragelse og orientering af de relevante udvalg løbende
og efter behov.
Indstilling
Miljø, Plan og Teknik chefen
indstiller,
1.  Â
at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutter, at lokalplan med
tilhørende kommuneplantillæg sættes i gang
2.  Â
at Erhvervs- og Teknikudvalget orienteres om lokalplananmodningen
3.  Â
at Kultur- og Fritidsudvalget orienteres om lokalplananmodningen.
Beslutning i Erhvervs- og
Teknikudvalget den 4. oktober 2021:
Fraværende:Â
Flemming Erichsen (A), Henrik Brodersen (O)
Orienteringen taget til efterretning.
Udvalget ønsker, at der fortsat skal være mulighed for
husbåde.
Beslutning i Miljø-, Plan-
og Landdistriktsudvalget den 4. oktober 2021:
Fraværende:Â
Ad 1; Godkendt.
Udvalget ønsker en udvidelse af lokalplanområdet op til
Storebæltsvej, med henblik på at tage højde for støjgener fra motorvejen.
Der udarbejdes en plan for involvering af brugere og
interessegrupper.
Investorer og udviklere skal involveres i processen med
henblik på at gøre området attraktivt.
Bilag
330-2021-338395 | Bilag 1 - Lokalplanområde |
330-2021-338396 | Bilag 2 - Disponering af boligareal |
Beslutning i Kultur- og
Fritidsudvalget den 5. oktober 2021:
Fraværende:Â
At 3: Orienteringen taget til orientering.
Udvalget understreger, at der er tale om en
"kulturfærge" inden for delområdet, og ønsker, at den ikke har status
som en bygning med kulturhistorisk betydning.
Udvalget udtrykker bekymring for forureningen på en stor del
af området.