Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget (2014-2018) – Referat – 5. september 2016



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2015-95261               Dok.nr.: 330-2016-466193                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at dagsordenen godkendes.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 5. september 2016:
Fraværende:  Ole Drost (V)
Godkendt.

2. Orienteringssag (O)

2.     Orienteringssag (O)

Sagsnr.: 330-2015-95264               Dok.nr.: 330-2016-466190                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Her er mulighed for orientering om aktuelle tiltag, sager, projekter m.m.
1. Orientering fra udvalgsformanden.
2. Orientering fra Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalgets medlemmer.
3.   Orientering fra centercheferne/udviklingsdirektøren.
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 5. september 2016:
Fraværende:  Ole Drost (V)
Henrik Brodersen (O) orienterede om Henvendelse vedrørende Omø - sygeplejebolig.
Henrik Brodersen (O) spurgte ind til Flakkebjerg skole - status fodgængerfelt.
Administrationen orienterede om den store efterspørgsel på Bredbåndspuljen.
Administrationen orienterede om Pavilloner Blomstergården.
Administrationen orienterede om Pavilloner Toften.
Jørn-Ole Didriksen (V) orienterede om færgetrafik og ønsket om ekstra 10 afgange - Agersø. Der udarbejdes en kort mail om behovet til udvalget, idet beslutningen overdrages til administrationen.
Ensretningen i Algade som forsøgsordning fortsætter, til Solens Plads er etableret. Der gives besked til de erhvervsdrivende.

3. Anlægsregnskab over 2 mio. kr. Projekt Elena (REEEZ) og anlægsbevilling for Energibesparende foranstaltninger (B)

3.     Anlægsregnskab over 2 mio. kr. Projekt Elena (REEEZ) og anlægsbevilling for Energibesparende foranstaltninger (B)

Sagsnr.: 330-2016-34850               Dok.nr.: 330-2016-353571                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
For anlægsregnskaber, hvor bruttoudgifter er 2 mio. kr. eller mere, skal der udfærdiges særskilte anlægsregnskaber. Anlægsregnskabet her er det endelige regnskab for projekt ELENA, hvor der i 2014 er aflagt delanlægsregnskab.
Yderligere søges her anlægsbevilling til anlægsprojektet Energibesparende Foranstaltninger på 3,959 mio. kr.
Baggrund
Anlægsregnskab Projekt Elena
Center for Kommunale Ejendomme har udarbejdet endeligt anlægsregnskab for anlægsprojektet Projekt Elena, sted 010530 samt delanlægsregnskab for 2012, 2013 og 2015, idet der kun har været aflagt delanlægsregnskab for 2014.
Delregnskaberne for 2012, 2013 og 2015 udgør følgende:
(1.000 kr.)                       2012           2013         2015
Bevilling                           7.000         7.000        15.402
Overført fra forrige år              0         1.415               86
Forbrug                          -5.585        -8.684       -14.907
Mindre-/merforbrug          1.415          -269             581 
Mindre-/merforbrug vedrørende 2012 og 2013 er overført til efterfølgende regnskabsår. Mindreforbruget på 0,581 mio. kr. vedrørende 2015 er afsat til udskiftning af vinduer på Rådhuspladsen i Slagelse. Dette projekt blev efter aftale udskudt til 2016, og er nu i gang. De 0,581 mio. kr. anbefales derfor overført til sted 010520 Energibesparende foranstaltninger for gennemførelse af vinduesudskiftningen.
For 2015 blev 6 mio. kr. i driftsmidler samt midlerne for sted 010520 Energibesparende foranstaltninger overført til sted 010530 Projekt Elena, hvorfor anlægsregnskab for 2015 for dette stednr. også er indeholdt i ovenstående.  
For hele Projekt Elena har der været bevillinger på 43,9 mio. kr., som til dels har bestået af et oprindeligt rådighedsbeløb på 7 mio. kr./årligt i 4 år. Herudover er der blevet tillagt rådighedsbeløb fra andre anlægsprojekter samt fra driften, ligesom der også er flyttet rådighedsbeløb til andre anlægsprojekter i forbindelse med større renoveringer.
Projekt Elena har haft den effekt, at mange af kommunens bygninger er blevet mere energibesparende, og det har derfor været muligt fremadrettet at spare på driftsudgifterne på de enkelte bygninger.
Økonomien for hele anlægsprojektet fremgår af bilag 1-3.
Anlægsbevilling Energibesparende Foranstaltninger
Fremadrettet er anlægsprojektet Energibesparende Foranstaltninger fortsat aktivt, og der ansøges derfor om anlægsbevilling på 3,959 mio. kr., som er finansieret af afsat rådighedsbeløb på 3,378 mio. kr. samt overførsel fra anlægsprojekt 010530 Projekt Elena på 0,581 mio. kr. Økonomien for anlægsbevillingen fremgår af bilag 4.
Retligt grundlag
Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn i Slagelse Kommune foreskriver, at der skal aflægges anlægsregnskab samt at Byrådet skal godkende anlægsbevilling.
Handlemuligheder
Udvalget kan anbefale overfor Økonomiudvalget og Byrådet, at de resterende 0,581 mio. kr. overføres til anlægsprojekt 010520 Energibesparende foranstaltninger.
Udvalget kan anbefale overfor Økonomiudvalget og Byrådet, at de resterende 0,581 mio. kr. skal tilfalde kassen, hvilket vil betyde, at den igangværende udskiftning af vinduer på Rådhuspladsen, Slagelse skal finde alternativ finansiering.
Vurdering
Det anbefales, at anlægsregnskabet godkendes og sted 010530 efterfølgende lukkes.
Det anbefales ligeledes, at de resterende 0,581 mio. kr. overføres til sted 010520 Energibesparende Foranstaltninger.
Det anbefales, at der gives en anlægsbevilling til sted 010520 Energibesparende Foranstaltninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Det indstilles, at der gives anlægsbevilling på 3,959 mio. kr., som finansieres af det afsatte rådighedsbeløb på 3,378 mio. kr. samt af overførsel fra sted 010530 på 0,581 mio. kr.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2016
2017
2018
2019
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg, 010520
06.03
3.959
 
 
 
Anlæg, 010530
06.03
-581
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
-3.378
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at det endelige anlægsregnskab for sted 010530 Projekt Elena anbefales godkendt overfor Byrådet,
2.    at det anbefales overfor Byrådet, at der gives anlægsbevilling på sted 010520 Energibesparende foranstaltninger på 3,959 mio. kr.,
3.    at anlægsbevillingen finansieres af afsat rådighedsbeløb på 3,378 mio. kr. på sted 010520 Energibesparende foranstaltninger,
4.    at anlægsbevillingen finansieres at de resterende 0,581 mio. kr. på stednr. 010530 Projekt Elena,
5.    at sagen sendes videre til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 5. september 2016:
Fraværende:  Ole Drost (V)
Anbefales.

4. EU-udbud af grønne områder i Center for Kommunale Ejendomme (B)

4.     EU-udbud af grønne områder i Center for Kommunale Ejendomme (B)

Sagsnr.: 330-2016-49015               Dok.nr.: 330-2016-464083                                          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal træffe beslutning om principperne for udbud af vedligeholdelsen af de grønne områder, der er i tilknytning til de kommunale ejendomme. Altså ikke offentlige parker, fritidsarealer mm.
Baggrund
På Økonomiudvalgsmødet den 20. april 2015 blev det besluttet, at udearealerne skal:
1. Samles og driftes i en central enhed
2. Området opmåles og beskrives
3. Områderne udbydes.
4. Der udarbejdes en særskilt politisk sag for selve udbuddet.
Punkt 1 og 2 er opnået, idet Ejendomsservice har samlet alle arealer og drifter dem nu og Entreprenørservice har opmålt og beskrevet arealerne.
Opmålingen og beskrivelse har afdækket en række udfordringer, som der skal tages højde for i det fremadrettede arbejde med drift og udbud af de grønne arealer. Eksempler på udfordringer, der skal håndteres:
- at mange områder allerede er udbudt og derfor skal kontrakten først udløbe, inden man kan lave ny.
- at en del områder varetages af sociale virksomheder fx VASAC, jobcentrets Nyttetjenste m.fl.
- at udearealer i forbindelse med almene boliger (handicap- og ældreboliger) pålægges moms, hvis de udbydes.
- En del af arealerne ligger i naturlig sammenhæng med sportsgræs – som Entreprenørservice vedligeholder, og det vil være uheldigt at have flere aktører på samme arealer.
Retligt grundlag
Lov nr. 1564 af 15/12/2015 (Udbudsloven).
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/24/EF.
LBK nr. 710 af 20. august 2002 om lønmodtagernes retsstilling ved virksomhedsoversdragelse. (Kan blive aktuel).
Slagelse Kommunes kompetenceplan.
Slagelse Kommunes indkøbspolitik.
Slagelse Kommunes sociale klausuler.
Handlemuligheder
Administrationen finder følgende handlemuligheder:
Handlemulighed 1:
Udvalget kan beslutte at udbyde samtlige af de kommunale ejendommes grønne arealer. Opgaven kan udbydes som en stor kontrakt eller opdeles i flere mindre kontrakter, så også mindre firmaer kan byde på opgaverne. Det er også muligt, at Entreprenørservice kan give kontrolbud på hele eller dele af udbuddet.
Handlemulighed 2:
Udvalget kan beslutte, at de kommunale ejendommes grønne arealer udbydes, som et strategisk udbud (samme princip som ved rengøringen). Administrationen udarbejder et oplæg til, hvilke områder der med fordel kan udbydes og hvilke der med fordel kan udføres af Entreprenørservice.
Kriterierne for hvad der ikke udbydes vil være således:
· Opgaver der naturligt udføres i geografisk og planlægningsmæssig sammenhæng med Entreprenørservice og Ejendomsservices nuværende driftsopgaver.
· Opgaver der naturligt udføres sammen med sportsgræs og andre lignende opgaver.
· Udearealer ved almene boliger (handicap og ældreboliger, der pålægges moms, hvis de udbydes).
· Opgaver som udføres af socialøkonomiske virksomheder, eksempelvis Vasac m.fl.
· Opgaver hvor kommunen eksempelvis er medlem af en grundejerforening med flere forskellige andre grundejere.
De opgaver, som skal udbydes, vil kunne udbydes i flere geografiske områder, så også mindre firmaer kan byde på opgaverne.
Uanset hvilken af de 2 handlemuligheder udvalget vælger, skal udbuddet køres som et EU-udbud.
Vurdering
Administrationen vurderer følgende:
Handlemulighed 1:
Det er administrationens vurdering, at den ikke til fulde løser ovennævnte udfordringer og med stor sandsynlighed, samlet set, vil blive dyrere end handlemulighed 2.
Handlemulighed 2:
Det er administrationens vurdering, at denne løsning praktisk og økonomisk er den bedste løsning, da de fleste af de praktiske udfordringer, vi har afdækket i den indledende fase, ville kunne løses.
Det er dog ikke på nuværende grundlag muligt at sige, hvor stort forholdet vil blive mellem den del der udbydes og den del Entreprenørservice udfører. Det skal den kommende periode afdække.
Forventet tidsplan er gældende for begge handlemuligheder:

September 2016
Beslutning om udbud
Oktober 2016–marts 2017
Indsamling af oplysninger, analyse, udvikling af udbudsstrategi, udbudsmaterialer og opstilling af mål.
Nødvendig omplacering af medarbejdere.
April–juni 2017
Politisk proces, herunder beslutning om eventuel virksomhedsoverdragelse.
August 2017
Annoncering i TED
Medio 2017-ultimo 2017
Udbudsproces
Ultimo 2017
Kontraktunderskrift
April 2018
Opstart
Det bemærkes, at tidsplanen kan ændre sig alt efter resultaterne af dataindsamlingen. Tidspunktet for opstart forventes dog ikke at ændre sig, da dette er sæsonbetinget.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Udbuddet af de grønne områder er en del af det indregnede effektiviseringspotentiale i forbindelse med omlægning af bygningsdriften. Det er en forudsætning, at driften af de grønne områder, de fleste steder, skilles fra den almindelige bygningsdrift, og driftes på den økonomisk mest optimale måde.
Konsekvenser for andre udvalg
Det kan have store konsekvenser for andre udvalg, hvis løsningen eksempelvis ikke tager højde for socialøkonomiske virksomheder og lign.
Indstilling
Centerchef for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.   at  udvalget beslutter handlemulighed 2,
2.   at  administrationen udarbejder et oplæg til, hvilket omfang der i fremtiden skal udbydes, ud fra de nævnte principper,
3.   at  medarbejderne i SektorMED for hhv. Kommunale Ejendomme og Teknik og Miljø (Entreprenørservice) høres i forhold til opgavedelingen, og af SektorMED’s kommentar indgår i den efterfølgende sag,
4.   at  sagen sendes videre til behandling i Økonomiudvalget.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 5. september 2016:
Fraværende:  Ole Drost (V)
Anbefales.
Kurt Rasmussen (A) er imod at udlicitere udearealer og ønsker opgaverne løst af kommunen.
Der ønskes en udtalelse fra SektorMED om kontrolbud fra Entreprenørservice (for så vidt angår den udbudte del).

5. Udmøntning af besparelse på rengøringsområdet (O)

5.     Udmøntning af besparelse på rengøringsområdet (O)

Sagsnr.: 330-2014-82986               Dok.nr.: 330-2016-472859                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Der orienteres her om udmøntningen af Byrådets budgetbeslutninger på rengøringsområdet.
Baggrund
Der er ved budgetbeslutningerne til budget 2011, 2015 og 2016 vedtaget en række besparelser på rengøringsområdet.
Først på 8,0 mio. kr. med start i 2014, en yderligere besparelse på 6,5 mio. kr. startende i 2015, og ved den seneste budgetbeslutning en besparelse på rengøringsområdet på 2,0 mio. kr. startende i 2016. Dertil kommer en række puljebesparelser på samlet set 0,5 mio. kr. årligt.
Alle besparelser har fuldt gennemslag i 2018, hvor den samlede besparelse på rengøringsområdet samlet set vil være på over 18 mio. kr.
Der er allerede igangsat en række initiativer, heriblandt udlicitering og effektivisering indenfor området, og derved udmøntet en stor del af besparelsen indtil nu. Dette er udvalget tidligere blevet orienteret om.
Retligt grundlag
Byrådets budgetbeslutninger til budget 2011, 2015 og 2016.
Handlemuligheder
Det fremadrettede effektiviseringspotentiale forventes realiseret blandt andet ved at gennemgå følgende områder:
· Det forventes, at der kan indhentes besparelser på rengøringsmidler og maskindrift. Processen er allerede sat i gang - indkøb af doseringsflasker, lagerlister, egen vedligeholdelse af maskinpark - årlig besparelse 400.000 kr.
· Gennemgang af alle rengøringsplaner med henblik på at tilrette rengøringskoder i forhold til rummenes faktiske anvendelse. Eksempelvis tilrettet depotrum og administrative arealer til de rigtige koder. Det vil betyde, at den samlede rengøringstid for en del institutioner kan reduceres og det forventes at kunne hjemtage en betydelig del af besparelsespotentialet af den vej.
· Ved nye kunder udbydes arbejdet, hvis det er muligt og der samtidig ikke skal virksomhedsoverdrages medarbejdere. Dette forventes ikke at give en serviceforringelse, da alle pladser skal efterleve kravene til Insta 800 kvalitetstjek.
· Endelig er der fokus på at nedbringe sygefraværet blandt rengøringspersonalet.
Vurdering
Sideløbende med de nye tiltag beskrevet ovenfor, implementeres for tiden den tidligere beskrevne etape II. Dette indebærer, at en række af kommunens bygninger, der ikke tidligere har været opmålt, nu undersøges for effektiviseringspotentiale. Disse bygninger svarer til de sidste 100.000 bruttokvadratmeter.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
De økonomiske konsekvenser af udmøntningen er indregnet i budgetbeslutningen for 2017-2020.
Som et led i udmøntningen af besparelserne må det forventes, at enkelte medarbejdere afskediges eller får ændret arbejdstid.
Konsekvenser for andre udvalg
De fleste områder af kommunen kan blive berørt, da udmøntningen omfatter en lang række af kommunens ejendomme.
Indstilling
Centerchef for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 5. september 2016:
Fraværende:  Ole Drost (V)
Taget til efterretning.

6. Del-anlægsregnskaber over 2 mio. kr. - Drift og Teknik (B)

6.     Del-anlægsregnskaber over 2 mio. kr. - Drift og Teknik (B)

Sagsnr.: 330-2016-53147               Dok.nr.: 330-2016-424282                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
For anlægsprojekter, hvor bruttoudgift er større end 2 mio. kr., skal der udfærdiges særskilt anlægsregnskab. Anlægsregnskabet skal ledsages af en regnskabsforklaring og forelægges Byrådet.
Baggrund
Center for Teknik og Miljø har udarbejdet del-anlægsregnskaber (regnskaber, som løber over en længere årrække) for:
222739 Trafiksikkerhedsfremmende foranstaltninger (2015)
Bevilling                                                                          5.000.000 kr.
Ovf. fra 2014                                                                   3.447.000 kr.
Ovf. til 2016                                                                   -3.792.000 kr.
Reguleret bevilling 2015                                                      4.655.000 kr.
Afholdt udgift                                                                   4.655.614 kr.
Merudgift                                                                                 614 kr.
Der er tidligere aflagt del-anlægsregnskaber for udgifter afholdt i 2008–2014
Med i alt                                                                        29.697.763 kr.
Regnskab 2015                                                                 4.655.614 kr.
Med dette del-regnskab er i alt aflagt for netto                     34.353.377 kr.
I 2015 er afholdt udgifter til Venstresvingsbaner på Ndr. Ringgade ved Nordvej, Ny trafiksikkerhedsplan, Mindre trafiksikkerhedstiltag, Pulje til fartdisplays, Valbygårdsvej Slagelse – etablering af cykelbane og støtteheller, Signalstrategi/Signaloptimering, Projektansættelse.
222845 Anlæg af cykelstier (2015)
Bevilling                                                                          2.500.000 kr.
Ovf. fra 2014                                                                   3.127.000 kr.
Ovf. til 2016                                                                      -521.000 kr.
Reguleret bevilling 2015                                                      5.106.000 kr.
Afholdt udgift                                                                   5.106.758 kr.
Merudgift                                                                                 758 kr.
Der er tidligere aflagt del-anlægsregnskaber for udgifter afholdt i 2012-2014
Med i alt                                                                        28.372.790 kr.
Regnskab 2015                                                                 5.106.758 kr.
Med dette del-regnskab er i alt aflagt for                             33.479.548 kr.
Der er afholdt udgifter til afsluttende arbejder på følgende cykelstier; ”Rude–Bøgelunde”, ”Næstved Landevej fra rundingen–Ll. Egede Friskole”, ”Cykelsti Skælskør Landevej–Hashøjvej til Gerlevvej”, ”Bildsøvej Næsby Strand til Kelstrup” og ”Næstved Landevej, Rude mellem Holsteinborg og Østervej”.
På cykelstierne har følgende entreprenører udført anlægsarbejderne:
Slagelse Kommunes Entreprenørservice Rude–Bøgelunde
MJ Eriksson A/S                                Næstved Landevej fra rundingen–Ll. Egede Friskole
Møller og Co.                                    Cykelsti Skælskør Landevej–Hashøjvej til Gerlevvej
Skælskør Anlægsgartnere                   Bildsøvej Næsby Strand til Kelstrup
Slagelse Kommunes Entreprenørservice Næstved Landevej, Rude mellem Holsteinborg og Østervej
Derudover er der afholdt udgifter til planlægning og projektering af ”Cykelsti Skælskør Landevej–Gerlevvej til Lundforlund”. Anlægsarbejdet på denne cykelsti er planlagt til udførelse 2. halvår 2016.
667190 Shared Space – trafikdæmpning ved sygehus (2014–2015)
Bevilling                                                                          8.200.000 kr.
Ovf. til 2016                                                                   -2.691.000 kr.
Reguleret bevilling                                                             5.509.000 kr.
Afholdt udgift                                                                   5.508.988 kr.
Mindreudgift                                                                               12 kr.
I 2014 og 2015 er afholdt udgifter til rådgivning og ombygning af Fælledvej/Grønningen. Arbejdet er udført af Skælskør anlægsgartnere under tilsyn af Rådgivende Ingeniørfirma Andersen & Grønlund.
Slutarbejderne vedrørende anlægsarbejdet – slidlag og vejafmærkning - udføres i perioden august–september 2016. I samme periode vil der blive etableret støttehelle på Grønningen på det sted, hvor personale fra Psykiatrien og Sikringen krydser kørebanen. Dermed vil anlægsarbejdet være afsluttet.
Retligt grundlag
Slagelse Kommunes Kasse- og Regnskabsregulativ foreskriver, at der skal aflægges anlægsregnskab.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Centerchef for Teknik og Miljø anbefaler, at del-anlægsregnskaberne godkendes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Jf. Slagelse Kommunes Kasse- og Regnskabsregulativ skal overskridelse af en anlægsbevilling finansieres inden for fagudvalgets egen budgetramme 1 (løn samt øvrige driftsudgifter/-indtægter). Mindreudgift tilføres kassen.
Da der er tale om del-anlægsregnskaber, er afvigelserne beskedne, idet uforbrugte beløb overføres til det følgende år.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at del-anlægsregnskaberne anbefales godkendt over for Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 5. september 2016:
Fraværende:  Ole Drost (V)
Anbefales.

7. Disponering af anlægsmidler til Rekreativt areal ved Gl. Stadion, Slagelse (B)

7.     Disponering af anlægsmidler til Rekreativt areal ved Gl. Stadion, Slagelse (B)

Sagsnr.: 330-2016-53147               Dok.nr.: 330-2016-461707                                          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Der skal tages stilling til tillægsbevilling til ”Rekreativt areal ved Gl. Stadion, Slagelse”. Tillægsbevillingen foreslås finansieret af mindreudgift på ”Olieforurening ved Slagelse Materielgård”.
Baggrund
Byrådet har den 28. april 2014 givet anlægsbevilling på 1,28 mio. kr. til anlæg af ”Rekreativt areal ved Gl. Stadion, Slagelse”. Ændring af Gl. Stadion til klimabassin er en del af klimasikringen af Slagelse by.
Gl. Stadion indgår som en integreret del af de grønne områder ved Parkvej i Slagelse og skal i den forbindelse ses i sammenhæng med Lystanlægget og de grønne områder foran stadion og sportscollege. 
Gl. Stadions front mod Parkvej og Lystanlægget ønskes med tillægsbevillingen ændret til et mere indbydende udtryk og med større sammenhæng til de tilstødende arealer.
Tiltagene vil være renovering af krat/beplantning mod Parkvej samt renovering af det gamle indgangsparti fra 1927.
Hvis det gamle indgangsparti ikke renoveres, vil det skulle afspærres eller senere rives ned.
Udgift til de foreslåede tiltag anslås til 325.000 kr.
Retligt grundlag
I Slagelse Kommunes Kasse- og Regnskabsregulativ er det bestemt, at Økonomiudvalget skal godkende ansøgning om tillægsbevilling.
Handlemuligheder
Det bevilgede beløb vil være med til at få området mellem Gl. Stadion og Lystanlægget til at fremstå mere sammenhængende og mere indbydende. Det vil endvidere medvirke til, at historien om Gl. Stadion, ved renovering af gammelt indgangsparti, bevares.
Ved fravalg vil det betyde, at nuværende tilstand bibeholdes og at indgangspartiet i nærmere fremtid vil skulle afspærres i forhold sikkerhed.
Vurdering
Center for Teknik og Miljø vurderer, at sammenhængen og samspillet mellem arealerne bør fremmes ved oprydning i beplantning mod Parkvej samt renovering af det gamle indgangsparti af historisk hensyn.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der søges tillægsbevilling på 325.000 kr. til sted 020545 Rekreativt areal ved Gl. Stadion, Slagelse. Udgift finansieres af mindreudgift på sted 203510 Olieforurening ved Slagelse Materielgård.
Nærværende tiltag vil ikke medføre afledte driftsomkostninger.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2016
2017
2018
2019
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Anlæg –sted 020545
6.02
325
 
 
 
Anlæg –sted 203510
6.02
-325
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
0
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at der til sted 020545 Rekreativt areal ved Gl. Stadion, Slagelse gives tillægsbevilling og rådighedsbeløb på 325.000 kr.,
2.    at merudgift finansieres af mindreudgift på sted 203510 Olieforurening ved Slagelse Materielgård,
3.    at sagen sendes videre til behandling i Økonomiudvalget.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 5. september 2016:
Fraværende:  Ole Drost (V)
Udsat med henblik på Kultur-, Fritids- og Turismeudvalgets holdning til bevarelse af Porten, herunder også muligheden for medfinansiering fra Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget.

8. Del-anlægsregnskaber under 2 mio. kr. - Drift og Teknik (B)

8.     Del-anlægsregnskaber under 2 mio. kr. - Drift og Teknik (B)

Sagsnr.: 330-2016-53147               Dok.nr.: 330-2016-421188                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
For anlægsprojekter, hvor bruttoudgift er under 2 mio. kr., skal der udfærdiges anlægsregnskab til fagudvalgets godkendelse. Regnskabet indgår herefter i en samlet anlægsoversigt over afsluttede anlægsregnskaber til Økonomiudvalg og Byråd i forbindelse med regnskabsafslutningen.
Baggrund
Center for Teknik og Miljø har udarbejdet del-anlægsregnskaber for:
222510 Hovedistandsættelse af broer (2015)
Bevilling                                                                          1.000.000 kr.
Overført fra 2014                                                                503.000 kr.
Overført til 2016                                                                -438.000 kr.
Reguleret bevilling 2015                                                      1.065.000 kr.
Afholdt udgift                                                                   1.065.280 kr.
Merudgift                                                                                 280 kr.
Der er tidligere aflagt del-anlægsregnskaber for udgifter
afholdt i 2009-2014 med i alt                                               6.730.175 kr.
Regnskab 2015                                                                 1.065.280 kr.
Med dette del-anlægsregnskab er i alt aflagt for                     7.795.455 kr.
Der er i 2015 afholdt udgifter til diverse reparationer på broer, drift og vedligehold af Halsskovbroen incl. belægning på broklap, renovering af tunnel og pumpestation ved Antvorskov, jernbanebro Hejninge/Brovej, kantbjælker Drøsselbjergvej, bro på Ørslevvej samt bro på Tårnborgvej. Arbejderne er udført af dels Slagelse Kommunes Entreprenørafdeling, og dels eksterne entreprenører.
222520 Støjvold langs motorvejen Slagelse (2015)
Bevilling                                                                            -250.000 kr.
Ovf. Fra 2014                                                                  2.319.000 kr.
Ovf. Til 2016                                                                   -1.317.000 kr.
Reguleret bevilling 2015                                                        752.000 kr.
Afholdt udgift 2015                                 1.054.677 kr.
Indtægt 2015                                          -303.155 kr.           751.522 kr.
Netto-mindreudgift                                                                    478 kr.
Der er tidligere aflagt del-anlægsregnskaber for nettoindtægt i
Ny Slagelse Kommune for årene 2007 – 2014 med                -7.082.065 kr.
Regnskab 2015                                                                   751.522 kr.
Med dette del-anlægsregnskab er i alt aflagt for netto            -6.330.543 kr.
Der etableres støjvold langs motorvejen i Slagelse østby. Støjvolden etableres af overskudsjord, hvorfor der modtages penge for aflæsning af jorden. Oprindelig var det beregnet, at støjvolden kunne etableres i perioden 2005-2015, men på grund af afmatning i byggebranchen og ændrede krav til støjvolden, forventes etablering først afsluttet i 2020.
Samarbejdet med den tidligere entreprenør er ophørt, og der er, efter forudgående udbud og licitation indgået aftale primo 2016 med ny entreprenør Frede Andersen & Søn A/S. Med genudbuddet af arbejdet er det givet, at entreprenør Frede Andersen & Søn A/S ved afleveringen af støjvolden i 2020 indbetaler ca. 2,1 mio. kr. til Slagelse Kommune.
Af større udgifter er i 2015 afholdt til nyt udbud, advokatsalær, køb af areal samt ekstraordinær drift af græs, beplantning og stier på de første etaper af støjvolden.
Det skal bemærkes, at der i henhold til investeringsoversigten er budgetlagt med indtægt på 0,25 mio. kr. i 2016 og 2017.
Jf. aftale med ny entreprenør vil indtægt først komme ind ved afleveringen i 2020.
222740 Tilgængelighedsfremmende tiltag (2015)
Bevilling                                                                          1.500.000 kr.
Ovf. fra 2014                                                                   1.766.000 kr.
Ovf. til 2016                                                                   -1.481.000 kr.
Reguleret bevilling 2015                                                      1.785.000 kr.
Afholdt udgift                                                                   1.785.505 kr.
Merudgift                                                                                 505 kr.
Der er tidligere aflagt del-anlægsregnskaber for udgifter afholdt i 2008-2014
Med i alt                                                                          8.585.317 kr.
Regnskab 2015                                                                 1.785.505 kr.
Med dette del-regnskab er i alt aflagt for                             10.370.822 kr.
Der er afholdt udgifter i henhold til kommunens tilgængelighedsplan 2009, hvor der er foretaget en del tilpasninger i form af taktile markeringer (ledelinjer og opmærksomhedsfelter) og regulering af overkørsler. Disse arbejder er udført af Vækst og Miljø A/S, Slagelse. Yderligere er der etableret perron ved busstoppestedet på Casper Brands Plads, et arbejde som er udført af HJ Gruppen.
I 2015 blev der udarbejdet en revision af kommunens tilgængelighedsplan. Dette skete i et samarbejde med interne og eksterne interessenter – Handicaprådet, Ældrerådet, Danske Handicaporganisationer, Center for Kommunale Ejendomme, Center for Sundhed og Omsorg, Center for Handicap og Psykiatri, Center for Teknik og Miljø samt rådgiverbistand fra Via Trafik Rådgivning A/S.
Retligt grundlag
Slagelse Kommunes Kasse- og Regnskabsregulativ foreskriver, at der skal aflægges anlægsregnskab.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Centerchef for Teknik og Miljø anbefaler, at anlægsregnskaberne godkendes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Jf. Slagelse Kommunes Kasse- og Regnskabsregulativ skal overskridelse af en anlægsbevilling finansieres inden for fagudvalgets egen budgetramme 1 (løn samt øvrige driftsudgifter/-indtægter). Mindreudgift tilføres kassen.
Da der er tale om del-anlægsregnskaber, er afvigelserne beskedne, idet uforbrugte beløb overføres til det følgende år.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at del-anlægsregnskaberne godkendes, og herefter i forbindelse med regnskabsafslutningen indgår i en samlet anlægsoversigt over afsluttede del-anlægsregnskaber til Økonomiudvalg og Byråd.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 5. september 2016:
Fraværende:  Ole Drost (V)
Godkendt.

9. Anlægsregnskaber under 2 mio. kr. - Drift og Teknik (B)

9.     Anlægsregnskaber under 2 mio. kr. - Drift og Teknik (B)

Sagsnr.: 330-2016-53147               Dok.nr.: 330-2016-424720                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
For anlægsprojekter, hvor bruttoudgift er under 2 mio. kr., skal der udfærdiges anlægsregnskab til fagudvalgets godkendelse. Regnskabet indgår herefter i en samlet anlægsoversigt over afsluttede anlægsregnskaber til Økonomiudvalg og Byråd i forbindelse med regnskabsafslutningen.
Baggrund
Center for Teknik og Miljø har udarbejdet del-anlægsregnskaber for:
222737 Færdselssikkerhedsudvalg (2007-2015)
Bevilling                                                                             379.000 kr.
Afholdt udgift 2007-2014 (del-anlægsregnskab godkendt)            363.763 kr.
Mindreudgift                                                                         15.237 kr.
Heraf er overført til 2016                                                       15.000 kr.
Der er tidligere aflagt del-anregnskaber for udgifter afholdt i 2007-2014 med samlet udgift på 363.763 kr., og der er ikke afholdt yderligere udgifter.
Arbejdet er afsluttet i 2014. Mindreforbrug 15.000 kr. tilføres kassebeholdningen.
222825 Infrastrukturændringer ifm. sygehusudbygning (2012-2015)
Bevilling                                                                          1.000.000 kr.
Afholdt udgift                                                                      963.501 kr.
Mindreudgift                                                                         36.493 kr.
Heraf er overført til 2016                                                       36.000 kr.
Der er afholdt udgifter til landinspektør, arkitekt og Via Trafik. Arbejdet gennemføres på sted 667190 Shared Space (2015) – Fælledvej og Grønningen.
Der afholdes ikke flere udgifter her. Mindreforbrug 36.000 kr. tilføres kassebeholdningen.
Retligt grundlag
Slagelse Kommunes Kasse- og Regnskabsregulativ foreskriver, at der skal aflægges anlægsregnskab.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Centerchef for Teknik og Miljø anbefaler, at anlægsregnskaberne godkendes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Jf. Slagelse Kommunes Kasse- og Regnskabsregulativ skal overskridelse af en anlægsbevilling finansieres inden for fagudvalgets egen budgetramme 1 (løn samt øvrige driftsudgifter/-indtægter). Mindreudgift tilføres kassen.
Ved ovenstående anlægsregnskaber vil kassen blive tilført i alt 51.000 kr.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2016
2017
2018
2019
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
6.02
-51
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
51
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at anlægsregnskaberne godkendes, og herefter i forbindelse med regnskabsafslutningen indgår i en samlet anlægsoversigt over afsluttede anlægsregnskaber til Økonomiudvalg og Byråd,
2.    at mindreforbrug 51.000 kr. tilføres kassebeholdningen.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 5. september 2016:
Fraværende:  Ole Drost (V)
Godkendt.

10. Vinter- og Renholdelsesregulativ 2015 - Justeringer (B)

10.   Vinter- og Renholdelsesregulativ 2015 - Justeringer (B)

Sagsnr.: 330-2015-77901               Dok.nr.: 330-2016-462532                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Landdistrikts-, Teknik – og Ejendomsudvalget skal beslutte ændringer i det nugældende Regulativ for vintervedligeholdelse og renholdelse af veje, stier og pladser.
Baggrund
Slagelse Kommunes Regulativ for vintervedligeholdelse og renholdelse af veje, stier og pladser blev godkendt i Byrådet den 30. november 2015. I vinterperioden 2015-2016 har Center for Teknik og Miljø modtaget enkelte henvendelser fra borgere og erhvervsdrivende, med ønsker om ændret praksis.
Det nuværende serviceniveau er fastlagt ud fra princippet om, at regionale forbindelser og trafikveje med kollektiv trafik samt gang- og cykelstier, som fungerer som adgangsveje for skoleelever, har det højeste serviceniveau. Boligveje og veje generelt, som har få trafikanter, er tildelt laveste serviceniveau.
Ved en gennemgang af registreringerne af vinterklasser i det nugældende Vinter- og Renholdelsesregulativ 2015 har Center for Teknik og Miljø en række forslag til justeringer i regulativet. Disse justeringer er samlet i bilaget ”Ændringer til Vinter- og Renholdelsesregulativet 2015”.
Center for Teknik og Miljø har modtaget henvendelser om følgende ændringer til vintertjenesten på følgende kommuneveje: Bag Klostret, Slagelse og Nøddebovej, Slagelse.
Ønsker om ændring af vinterklasse samt Center for Teknik og Miljøs anbefalinger er beskrevet i bilaget ”Ønsker til ændringer af vintervedligeholdelsesniveau”.
Grundejerforpligtelse om vintervedligeholdelse på fortove
Center for Teknik og Miljø har modtaget en hel del henvendelser fra borgere, som meddeler, at de ikke magter at varetage deres grundejerforpligtelser vedrørende renholdelse, snerydning og saltning af fortovet ud for deres ejendom. Kommunen har ikke hjemmel til at påtage sig grundejerens forpligtelser.
Med hjemmel i Vejloven pålægges grundejere at foretage vintervedligeholdelse og renholdelse af fortove ud for deres ejendom efter princippet omkring den ”sænkede skovl”. Et princip som betyder, at en grundejer har forpligtelser på fortove, hvortil der er adgang. Nærmere beskrivelse af dette princip er beskrevet i regulativet.
Retligt grundlag
Lov om offentlige veje – LOV nr. 1520 af 27. december 2014.
Privatvejsloven – LBK nr. 1234 af 4. november 2015.
Handlemuligheder
Udvalget kan beslutte, at der foretages justeringer af kommunens Vinter- og Renholdelsesregulativ, som foreslået i bilaget ”Ændringer til Vinter- og Renholdelsesregulativet 2015”, eller vælge at komme med ændringsforslag.
Vurdering
Center for Teknik og Miljø foreslår, at der foretages justeringer af kommunens Vinter- og Renholdelsesregulativ som beskrevet i bilaget ”Ændringer til Vinter- og Renholdelsesregulativet 2015”, samt at der ikke foretages ændringer i forhold til vinterklassificeringen på vejene; Bag Klostret og Nøddebovej, som beskrevet i bilaget ”Ønsker til ændringer af vintervedligeholdelsesniveau”.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Justeringerne, som er anført i bilaget ”Ændringer til Vinter- og Renholdelsesregulativet 2015”, vil ikke have konsekvenser i forhold til det afsatte budget til vintertjenesten.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at kommunens Vinter- og Renholdelsesregulativ justeres i henhold til de foreslåede ændringer.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 5. september 2016:
Fraværende:  Ole Drost (V)
Godkendt.
Der blev spurgt ind til vintervedligeholdelse Skovsø.

11. Drift og ejerskab af Halsskovbroen (B)

11.   Drift og ejerskab af Halsskovbroen (B)

Sagsnr.: 330-2016-46685               Dok.nr.: 330-2016-364887                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal tage stilling til håndtering af en øget udgift, der følger af, at Slagelse Kommune overtager forpligtigelsen med at betjene Halsskovbroen (klapbroen) fra Korsør Havn.
Baggrund
Halsskovbroen ejes og vedligeholdes i dag af Slagelse Kommune.
Betjeningen (åbne og lukke) af broen gøres for at sikre den frie sejlads mellem Korsør Nor og Inderhavnen ud til eksempelvis Yderhavn og Fiskerihavn samt Storebælt.
Regler og praksis for sejlads gennem Halsskovbroen er i dag reguleret ved ”Ordensreglement for benyttelse af Korsør Havn” udstedt og senest godkendt af Korsør Havn i 2014.
Da broen og vejen over havnen ejes af Slagelse Kommune, er det også Slagelse Kommune, jf. gældende lov og bekendtgørelse, der skal sikre den frie sejlads.
Udgifter til betjening af broen har hidtil været afholdt af Korsør Havn.
Korsør Havn har indvilget i at betjene broen indenfor deres almindelige arbejdstid, hvilket betyder, at Slagelse Kommune skal afholde omkostningerne til at betjene broen udenfor normal arbejdstid. En omkostning der skønsmæssigt forventes i størrelsesordenen 225.000 kr. årligt (afhænger af antal åbninger) baseret på vilkårene i det nuværende ordensreglement for benyttelse af Korsør Havn.
Retligt grundlag
Lov om sikkerhed til søs – bekendtgørelse nr. 72 af 17. januar 2014.
Bekendtgørelse nr. 124 af 6. februar 2015 om broreglementer for broer i danske farvande.
Handlemuligheder
Udvalget skal beslutte finansieringen af overtagelsen af betjeningsopgaven.
Udvalget kan vælge:
At udgiften dækkes af den nuværende anlægsbevilling til ”Hovedistandsættelse af broer og bygværker”, hvor der årligt er afsat 1 mio. kr., hvilket vil betyde, at planlagte driftsaktiviteter ikke længere kan udføres.
At udgiften dækkes af andre driftskonti, som f.eks. kontoen ”asfalt og øvrige belægninger”.
Økonomiudvalget besluttede på sit møde den 22. august 2016, at der ikke gives flere kassefinansierede tillægsbevillinger. Det er derfor ikke muligt for administrationen at pege på en kassefinansiering, selv om udgiften ikke tidligere har været afholdt af Slagelse Kommune.
Vurdering
Center for Teknik og Miljø vurderer, set i lyset af Økonomiudvalgets beslutning, at udgiften foreløbig finansieres indenfor den nuværende ramme til vedligeholdelse af broer mv., selvom det betyder et reduceret budget til vedligeholdelsesopgaver.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der er ikke personalemæssige konsekvenser forbundet med sagen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ved en fortsat betjening/åbning af Halsskovbroen vurderes sagen ikke at have konsekvenser for andre udvalg, politikker m.v.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at udgiften til betjening af Halsskovbroen finansieres indenfor den nuværende ramme til vedligeholdelse af broer mv.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 5. september 2016:
Fraværende:  Ole Drost (V)
Godkendt.
Jørn Melchior Nielsen (Ø) kunne ikke tilslutte sig indstillingen.
Jørn Melchior Nielsen (Ø) ønsker muligheden for at afhænde Halsskovbroen samt ejerforholdet underlagt en juridisk vurdering.

12. Trafikbestilling 2018 for MOVIA buskørsel (O)

12.   Trafikbestilling 2018 for MOVIA buskørsel (O)

Sagsnr.: 330-2016-11887               Dok.nr.: 330-2016-462537                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget orienteres om processen for kommunens Trafikbestilling 2018 for den kollektive trafik, som varetages af MOVIA.
Baggrund
Slagelse Kommune skal én gang årligt sende en trafikbestilling vedrørende den kollektive bustrafik til MOVIA. Næste gang er den 1. maj 2017. Trafikbestillingen skal indeholde ændringer af den kollektive bustrafik for perioden fra december 2017 til december 2018.
Udgangspunktet for udarbejdelse af oplæg til Trafikbestilling 2018 er uændret økonomi for Kommunens andel af kollektiv trafik i 2018.
Processen frem mod endelig beslutning om Trafikbestilling 2018
Beslutning om ændringer af den kollektive trafik i Slagelse Kommune sker over 3 udvalgsmøder:
1. Den 5. september 2016 orienteres udvalget om processen og administrationens forventninger til indholdet i trafikbestillingsoplægget.
2. Den 5. december 2016 skal udvalget på baggrund af Center for Teknik og Miljøs oplæg til Trafikbestilling 2018 træffe beslutning om de tiltag og forslag til ændringer, som administrationen skal arbejde videre med.
3. Primo april 2017 træffer udvalget den endelige beslutning om Trafikbestilling 2018.
I intervallerne mellem udvalgets møder udarbejder Center for Teknik og Miljø beslutningsoplæg i dialog med Busborgergruppen og andre relevante parter. Hertil kommer, at et trafikbestillingsoplæg vil blive sendt i offentlig høring umiddelbart efter udvalgets møde i december 2016.
Udvalget traf på mødet den 6. juni 2016 beslutning om, at der skal udarbejdes en ny busplan for Slagelse-Dalmose-Skælskør-korridoren og en justering af busplanen for Slagelse by. Begge busplaner skal udmunde i et oplæg til Trafikbestilling 2018. Status på begge busplaner er nærmere beskrevet i bilaget ”Nye busplaner for Slagelse-Dalmose-Skælskør-korridoren og Slagelse by”.
I forbindelse med kommunens annoncering om besluttede ændringer på den kollektive bustrafik, der implementeres med køreplanskiftet den 11. december 2016, har kommunens borgere i perioden fra 28. juli 2016 og frem til den 7. august 2016 kunne indsende forslag til ændring af MOVIA buskørsel. De indkomne bemærkninger/forslag vil sammen med de høringssvar, centret modtog i forbindelse med trafikbestilling 2017, indgå i det videre arbejde i forbindelse med kommende trafikbestillinger.
Center for Teknik og Miljø vurderer, at der frem til udvalgsmødet i december 2016 vil kunne udarbejdes et velbelyst trafikbestillingsgrundlag i dialog med MOVIA, Busborgergruppen og repræsentanter fra Slagelse-Dalmose-Skælskør-korridoren.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget tager orienteringen til efterretning.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 5. september 2016:
Fraværende:  Ole Drost (V)
Taget til efterretning.
Kurt Rasmussen (A) spurgte ind til, om Uddannelsesudvalgets forudsætning om busdrift i forbindelse med lukning af Nørrevangskolen stadig var gældende.

13. Byforskønnelse, Korsør - projektforslag (B)

13.   Byforskønnelse, Korsør - projektforslag (B)

Sagsnr.: 330-2016-59139               Dok.nr.: 330-2016-466719                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget skal behandle projektforslag for byforskønnelsesprojektet på Solens Plads i Korsør med henblik på godkendelse.
Baggrund
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget besluttede på mødet den 11. august 2014, at byforskønnelsesprojektet i Korsør skal gennemføres i et område ved Cityparkeringen – der i mellemtiden, efter forslag fra borgerne, er omdøbt til Solens Plads.
Efter en længere idéfase med en høj grad af deltagelse fra borgere og andre interessenter godkendte udvalget den 7. april 2015 et idékatalog, der formulerede en række ønsker til projektet. På udvalgsmøde den 10. august 2015 blev det besluttet at udsende dispositionsforslaget i en offentlig høring i 4 uger. Høringen bidrog kun med få bemærkninger.
På udvalgsmøde den 28. september 2015 blev høringsfasens hvidbog fremlagt. Den indeholdt kun få bemærkninger, og det blev besluttet at tage kommentarerne til efterretning, og projekteringsfasen blev igangsat.
Der er derfor nu udarbejdet et projektforslag, der er vedhæftet som bilag.
Forslaget bygger på hovedtankerne fra dispositionsplanen og respekterer dets hovedgreb. Bl.a. finder man flere maritime citater i byrummet, som dermed vil understrege havnebyens karakter. Som altid, når et projekt bearbejdes i detaljen, vil der opstå behov for ændringer, der enten skyldes tekniske forhold, fysiske hindringer eller økonomiske begrænsninger. Sådan er det også i dette tilfælde. Det har bl.a. medført, at tanken om at skulle bruge en del af pladsen som opstuvningsbassin ved kraftige regnskyl, har vist sig ikke at være nødvendigt, efter nærmere ingeniørtekniske beregninger, hvorfor den funktion er taget ud.
Økonomien har begrænset projektet i forhold til dets udstrækning, så det ikke vil være muligt at få selve koblingen mellem Havnegade og Solens Plads med, og dermed heller ikke overgangen mellem Solens Plads og Havnearkaderne. Til gengæld er det lykkedes at fastholde idéen om en lang række aktivitetsskabende elementer for alle byens borgere, fra de mindste børn, der får et separat legeområde, hvor også vand indgår, over større børn, der har brug for mere fysisk udfordring og til de ældre, der får adgang til at kombinere motion og socialt samvær i en særlig zone med ældreegnede fitness-redskaber.
På multipladsen kan alle aldre samles om et fællesskab, hvor man både kan være aktiv og passiv: Boldspil i en panna-bane, udformet som redningskrans, rulleskøjter, løbehjul og skateboards på fladen og kanterne og om vinteren skøjteløb på en mindre del af pladsen, der kan overrisles. Eller man kan sidde på nogle af de forskellige sidde-møbler under træerne eller på trinene i solsiden – og hvis der på et tidspunkt kan etableres en pop-up café (indgår ikke i kommunens del af projektet), vil det også være et godt sted at betragte bylivet fra.
Multipladsen bruges også som publikumsområde ved store og små lejligheder – f.eks. hvis nogen får lyst til at optræde fra den lille scene i hverdagen, eller fra den store mobilscene, der tænkes ind som en del af projektet, når der skal være fest.
Torveområdet ud imod Havnegade vil fortsat fungere som byens markedsplads. Nu bliver en del af den bare overdækket, så både handel og andre aktiviteter vil kunne foregå nogenlunde tørskoet. Der bliver plads til et nyt vand/lys/kunstelement, der udgør en kompasrose. Det er nu også indbygget i projektet, at der afsættes midler til en række udsmykninger, der tænkes udført af lokale kunstnere på baggrund af en idéworkshop.
Projektforslaget vil blive tilgængelighedsrevideret med henblik på at sikre størst mulig tilgængelighed for alle. Både dette og den efterfølgende projekterings-proces kan medføre mindre ændringer og tilpasninger af detaljer i projektet. Desuden vil der, når selve projekteringen gennemføres, blive bearbejdet forhold omkring endeligt farvevalg, valg af inventar mv. Derfor er det væsentligt, at udvalget udtrykker særlige ønsker eller betragtninger herom i forbindelse med denne sagsfremstilling.

Større ændringer i projektet kan ikke længere finde sted, hvis økonomisk ramme og tidsplan skal overholdes.
Udvalget bedes om, som en naturlig følge af omdannelsen fra P-plads til et aktivt byrum, at tage stilling til den afledte meromkostning, der må forventes på drift. Forhold vedrørende afledt drift er beskrevet under ”Økonomiske og personalemæssige konsekvenser”.
Opgørelsen over den øgede afledte drift fremgår af bilag ”Afledt drift på baggrund af projektforslag for Solens Plads – Korsør”.
Retligt grundlag
Det følger af kommunalfuldmagten, at kommunen kan skabe grundlag for byudvikling til gavn for alle.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at godkende projektforslaget. I den forbindelse kan udvalget tilføje ændringsforslag af forslagets detaljer, der noteres i beslutningen. Herved må det forventes, at projektets tidsplan og økonomiske ramme kan overholdes, som beskrevet i projektforslaget.
Udvalget kan også vælge at afvise projektforslaget og sende det tilbage til Center for Teknik og Miljø for fornyet behandling. I så fald kan tidsplanen ikke overholdes.
Med en politisk godkendelse af projektet til udførelse, skal Center for Teknik og Miljø henlede opmærksomheden på, at Økonomiudvalgets den 22. august 2016 besluttede, at der ikke kan meddeles tillægsbevillinger, hvilket medfører, at øgede afledt drift med afsæt i anlægsprojekter skal findes indenfor det enkelte fagudvalgs eget driftsbudget.
Udvalget skal således også tage stilling til finansiering af den afledte drift inden for eget politikområde.
Vurdering
Center for Teknik og Miljø vurderer, at projektforslaget i høj grad lever op til de forventninger, der har været udtrykt undervejs i processen, og at en meget stor del af borgernes og politikernes ønsker er blevet imødekommet.
Den maritime stemning er fastholdt i projektet, og en lang række elementer i projektet skaber rammen for nye måder at bruge bymidten på. Solens Plads vil være et byrum, der ikke tidligere er set i Slagelse Kommune – og som vi i øvrigt heller ikke finder tilsvarende ret mange andre steder i landet.
Den økonomiske ramme begrænser muligheden for at inddrage overgangen over Havnegade, og kommunens råderum ift. privat erhvervsudvikling gør det ikke umiddelbart muligt at sikre realisering af et cafémiljø på pladsen; begge dele må anses som mangler i projektet, som bør tilstræbes gennemført på anden vis snarest muligt.
Projektet indeholder bæredygtige løsninger på flere niveauer. Blandt andet gennem genanvendelse af nogle af de nuværende byrumselementer, når det er muligt og relevant, og der arbejdes med at mindske rørføring til tag- og overfladevand i området, så vandet i videst mulig udstrækning bortledes i synlige render på overfladen.
Projektets tidsplan og overslagsøkonomi ligger begge dele, på nuværende tidspunkt, inden for projektets oprindelige ramme.
Der er ikke lagt yderligere offentlighedsfaser ind i projektet, der allerede har været i offentlig høring to gange. Center for Teknik og Miljø vil dog tage skridt til, at borgerne f.eks. gennem pressen og sociale medier får information om projektets udformning og fremdrift.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Med afsæt i det udarbejdede projektforslag har Center for Teknik og Miljø foretaget en vurdering i forhold til øgede afledte driftsudgifter på Solens Plads i Korsør.
Opgørelsen over den øgede afledte drift fremgår af bilag ”Afledt drift på baggrund af projektforslag for Solens Plads – Korsør”.
I henhold til tidsplanen for projektet forventes anlægget at være færdigt til ibrugtagning medio 2017. Den øgede afledte drift vil derfor kun være med halv virkning i 2017.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2016
2017
2018
2019
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
6.02
 
286
573
573
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget godkender projektforslaget, hvorefter detailprojekteringen går i gang,
2.    at Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget drøfter finansiering vedrørende afledt drift med afsæt i Økonomiudvalgets beslutning af 22. august 2016.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 5. september 2016:
Fraværende:  Ole Drost (V)
Godkendt.
Administrationen kommer med forslag til finansiering inden for egen drift.

14. Politisk årshjul 2016 (B)

14.   Politisk årshjul 2016 (B)

Sagsnr.: 330-2015-95267               Dok.nr.: 330-2016-466188                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Center for Teknik og Miljø, Center for Kommunale Ejendomme og Center for Vækst og Plan har udarbejdet årshjul/masterplan for den kommende tids aktiviteter.
Baggrund
På mødet i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. januar 2014 blev det besluttet, at årshjul/masterplan fremadrettet fremlægges som et fast punkt på dagsordenen til møderne i udvalget.
Retligt grundlag
I henhold til kommunens styrelsesvedtægt.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at der tages stilling til kommende ekskursioner,
2.    at årshjul/masterplan tages til efterretning.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 5. september 2016:
Fraværende:  Ole Drost (V)
Sag om Kolonihaver udskydes til udvalgsmødet i november.

15. Pressemeddelelser (B)

15.   Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2015-95269               Dok.nr.: 330-2016-466186                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget ønsker, at følgende sager offentliggøres ved udarbejdelse af pressemeddelelse.
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at pressemeddelelser udarbejdes.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 5. september 2016:
Fraværende:  Ole Drost (V)
Der udarbejdes pressemeddelelse om Solens Plads.

16. Eventuelt (O)

16.   Eventuelt (O)

Sagsnr.: 330-2015-95271               Dok.nr.: 330-2016-466177                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Løbende orientering.
Baggrund
Udvalget orienteres om sager, som ikke kræver udvalgsbehandling.
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 5. september 2016:
Fraværende:  Ole Drost (V)
Jørn Melchior Nielsen (Ø) orienterede om Elbus-konference den 29. september 2016 på Christiansborg.