Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget (2014-2018) – Referat – 4. december 2017



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2016-82151               Dok.nr.: 330-2017-714513                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Centerchefen for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at dagsordenen godkendes.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 4. december 2017:
Fraværende:  Jørn Melchior Nielsen (Ø)
Godkendt.

2. Orienteringssag (B)

2.     Orienteringssag (B)

Sagsnr.: 330-2016-82153               Dok.nr.: 330-2017-714434                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Her er mulighed for orientering af aktuelle tiltag, sager, projekter m.m.
1. Orientering fra udvalgsformanden.
2. Orientering fra Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget’s medlemmer.
3. Orientering fra centercheferne/Økonomi- og Teknikdirektøren.
Indstilling
Centerchefen for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at orienteringerne tages til efterretning.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 4. december 2017:
Fraværende:  Jørn Melchior Nielsen (Ø)
Der blev orienteret om status badebro, Kobæk Strand.
På baggrund af henvendelser fra kolonihaverne til Kurt Rasmussen (A), afholdes møde inden for kort tid med kolonihaverne.

3. Opfølgning på bygningsdrift - november 2017 (E)

3.     Opfølgning på bygningsdrift - november 2017 (E)

Sagsnr.: 330-2016-74406               Dok.nr.: 330-2017-520701                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Der orienteres om 4. opfølgning på omlægning af bygningsdriften og etablering af Ejendomsservice.
Baggrund
I forbindelse med omlægning af bygningsdriften og etablering af Ejendomsservice besluttede Byrådet, at der skulle laves 3 opfølgninger. De blev forelagt udvalget i juni 2016, november 2016 og forår 2017. Ved opfølgning i foråret 2017, besluttede Byrådet, at der skal foretages endnu en evaluering i 2017. Dette er således den 4. og foreløbigt sidste evaluering.
Opfølgning har, som den forrige opfølgning, haft fokus på de decentrale virksomhedslederes oplevelse af Ejendomsservice.
Undersøgelse af serviceoplevelsen i de decentrale virksomheder
Der er endnu engang lavet en spørgeskemaundersøgelse, der er sendt elektronisk ud til alle decentrale virksomhedsledere i Slagelse Kommune. Spørgeskemaundersøgelsen er identisk med den forrige undersøgelse, så der kan foretages sammenligninger mellem svar i april og svar i november.
Ud fra svarene på undersøgelsen er der udarbejdet en samlet rapport med alle svarprocenter, samt rapporter for de enkelte fagområder. Disse er vedhæftet sagen som bilag.  
Der er igen fokuseret på 3 emner: Indberetninger af opgaver til Ejendomsservice, oplevelsen af servicemedarbejderne og oplevelsen af dialogen med ledelsen i Ejendomsservice. Derudover er der spurgt til, om den enkelte har indberettet en opgave via den digitale portal indenfor de sidste 3 måneder. Der har været en svarprocent på 76.
Virksomhedernes oplevelse af servicemedarbejderne:
· 87% af virksomhederne er tilfredse eller meget tilfredse med medarbejdernes imødekommenhed. 4% er utilfredse.
· 89% af virksomhederne er tilfredse eller meget tilfredse med medarbejderes faglighed. 4% er utilfredse.
· 84% af virksomhederne føler (tilfreds eller meget tilfreds), at de bliver mødt med forståelse af medarbejderne. 3% er utilfredse.
Set i forhold til undersøgelsen i april, er der kun mindre variation i besvarelsen på parametre på disse spørgsmål. Variationen er på +/-2 % i diverse spørgsmål, så det kan ikke siges at være signifikant.
Konklusionen må derfor være, at virksomhederne er altovervejende tilfredse med samarbejdet med servicemedarbejderne.
Virksomhedernes oplevelse af dialogen med ledelsen i Ejendomsservice:
· 78% af virksomhederne er tilfredse eller meget tilfredse med ledelsens imødekommenhed. 9% er utilfredse.
· 85% af virksomhederne er tilfredse eller meget tilfredse med ledelsens faglighed.
6% er utilfredse.
· 78% af virksomhederne føler (tilfreds eller meget tilfreds), at de bliver mødt med forståelse af ledelsen. 9% er utilfredse.
Igen er der i forhold til undersøgelsen i april, kun meget små ikke-signifikante forskydninger på +/- 2-3 procentpoint. 
Konklusionen må derfor være, at virksomhederne stadig er ganske tilfredse med samarbejdet med ledelsen i Ejendomsservice.
Hvor mange har indberettet en opgave via den digitale portal indenfor de sidste 3 måneder:
· 54% svarer, at det har de.
· 46% svarer, at det har de ikke.
Samme procentfordeling som i sidste undersøgelse.
Generelt viser undersøgelse i november sammen billede som undersøgelsen i april. Der er stadig stor tilfredshed med servicemedarbejderen og med ledelsen af Ejendomsservice.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Byrådet kan med udgangspunkt i denne 4. opfølgning pege på tilpasninger i forhold til Ejendomsservice eller på fokuspunkter til det fremadrettede arbejde.
Vurdering
De første 2 år med en samlet bygningsdrift er nu gået, og det overordnede indtryk er, at organisationen i høj grad har tilpasset sig til de nye forhold. Det har været en lang proces, men stille og roligt er der ved at indfinde sig en hverdag for alle berørte medarbejdere.
Erfaringerne indtil nu viser, at den elektroniske indberetning stille og roligt er blevet godt implementeret. For nogen typer opgaver virker det stadig som en meget omstændig og bureaukratisk proces, men for andre, der tidligere kunne tage en del tid, ses det som en klar forbedring. Der er stadig løbende tilretninger.
Dialog er også stadig et nøgleord. Det er fortsat et område, hvor der er stor fokus på, og et område hvor der er plads til forbedringer, men der er ingen tvivl om, at den indsats, der indtil nu er lagt i at få forbedret dialogen mellem Ejendomsservice og den enkelte virksomhed, både med konkrete opgaver, men også med en generel forventningsafstemning - det har virket, og det vil være et område, der vil være fokus på at forbedre fremadrettet også.
Der er også stadig mindre tvister mellem Ejendomsservice og de enkelte virksomheder, men disse er nu i et fornuftigt leje, hvor der samarbejdes om at finde en løsning. At der kun er mindre tvister, ses som et tegn på, at alle har vænnet sig til de niveauer, der er lagt i SLA’erne.
Tvisterne løses almindeligvis i en god dialog parterne imellem.
SLA’erne er i november 2017 blevet opdateret i dialog med referencegrupperne. På baggrund af det første års erfaringer, og de rettelser og justeringer, der er lavet undervejs, er SLA’erne nu blevet opdateret, og tilpasset endnu engang. Dette sker i samarbejde med brugerne, så begge siders synspunkter bliver tilgodeset, og dermed sikrer, at fremtidige tvister forbliver minimale samt, at begge parter kender retningslinjerne.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der er ved etableringen af Ejendomsservice indlagt en besparelse på 10 mio. kr. fra 2019 på omlægning af bygningsdriften. Hertil kommer den netop vedtagne yderligere besparelse på bygningsvedligehold på 1,5 mio. kr., samt en besparelse på 0,75 mio. til administration, fra og med 2018. I alt en besparelse på 12,25 mio. kr. fra og med 2019.
Konsekvenser for andre udvalg
Omlægning af bygningsdriften har betydning for stort set alle fagudvalg. Opfølgningen har derfor også forsøgt at inddrage alle decentrale virksomheder og brugergrupper
Indstilling
Centerchefen for Kommunale Ejendomme indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at opfølgningen tages til efterretning,
2.    at sagen sendes videre til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 4. december 2017:
Fraværende:  Jørn Melchior Nielsen (Ø)
Taget til efterretning.

4. Status over salg af ejendomme i 2014-2017 (O)

4.     Status over salg af ejendomme i 2014-2017 (O)

Sagsnr.: 330-2013-85840               Dok.nr.: 330-2017-736729                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om status i salg af ejendomme i årene 2014-2017 samt hvilke ejendomme, som er ved at blive gjort klar til salg.
Baggrund
Udvalget har indenfor de seneste år besluttet at sælge flere ejendomme. For at give et overblik over status, er der udarbejdet en statusopgørelse for årene 2014-2017 – se bilag 1.
Der er samlet solgt 20 ejendomme i årene 2014-2017 og der er løbende gang i klargøringen af salg af flere ejendomme.
Der er i 2017 været en stigning på efterspørgsel efter arealer til både boliger og erhverv.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 4. december 2017:
Fraværende:  Jørn Melchior Nielsen (Ø)
Taget til efterretning.

5. Teknik og Miljø - Frigivelse af anlægsbevillinger 2018 (B)

5.     Teknik og Miljø - Frigivelse af anlægsbevillinger 2018 (B)

Sagsnr.: 330-2017-82577               Dok.nr.: 330-2017-713258                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
På budget 2018 er afsat rådighedsbeløb til projekter, som skal udføres af Teknik og Miljø, Entreprenørservice. Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget skal anbefale over for Byrådet, at der gives anlægsbevillinger, således at arbejderne kan igangsættes.
Baggrund
Center for Teknik og Miljø søger anlægsbevilling og frigivelse af rådighedsbeløb til følgende projekter.
010580 Strand, broer og toiletter
Der er afsat 1,5 mio. kr. årligt til at forbedre faciliteterne langs kysten herunder ved de kommunale badestrande. Dette for at understøtte turisme/kystturisme samt oplevelsesmulighederne i almindelighed. Endvidere er der i beløbet afsat 2-400.000 kr. til mindre istandsættelser og renoveringer af de offentlige toiletter jf. beslutning på LTE-udvalget d. 9/1 2017.
Frigivelsen nu sikre mulighed for at igangsætte arbejdet med toiletterne. Der vil primo 2018 blive fremlagt beslutningssag vedr. disponeringen om øvrige aktiviteter/anlæg indenfor anlægsrammen.
211500 Istandsættelse af fortovsbelægninger
Der er afsat 3 mio. kr. årligt til fornyelse af fortovsbelægninger. Det sker typisk ved omlægning af sammenhængende del-strækninger. En væsentlig andel bruges hvert år i projekter, hvor eksempelvis forsyningsselskaber graver i vejarealet med betydning for kantsten og fortovsbelægninger.
Budget til udskiftning af fortovsbelægninger kan ikke følge nedslidningen, og den årlige indsats sker derfor ud fra en prioritering i forhold til bedst mulige kapitalbevarelse, farlighed ved færdsel, nedslidning og krakelering m.v. samt hvor der kan sikres mest værdi i forhold til indsats.
212500 Asfalt- og samt øvrige belægninger
I 2018 er der afsat 25,8 mio. kr. I de følgende år er beløbet 25,4 mio. kr. årligt.
Funktionskontrakterne udløber med udgangen af 2018. Hvorefter der er besluttet en besparelse på 5 millioner årligt. Området dækker hovedeftersyn af vejnettet samt udgifter til funktionskontrakterne indenfor asfaltområdet.
Herudover dækker anlægsbudgettet over arbejder, som ligger uden for funktionskontrakternes indhold, (den gamle rute 22 gennem Slagelse by, cykelstier etableret de seneste år m.v.). Desuden afholdes udgifter i forbindelse med større opgravninger fra f.eks. SK Forsyning, efter konkret vurdering, i forhold til at få mere slidlag med end det graveprojektet ellers vil give. Dette for at øge komfort, bedre m2-pris og mindre gene for borgerne.
Der udestår aktuelt en udfordring i 2018, hvor der mangler 5 millioner grundet kontrakterne ikke er udløbet.
214500 Vintermateriel
I 2018 er afsat 4,6 mio. kr. I de følgende år er beløbet 2,3 mio. kr. årligt. Det materiel, som der rådes over er nedslidt og der har igennem flere år været behov for en væsentlig udskiftning i materiellet.
Der er udarbejdet investerings- /udskiftningsplan og kravsspecifikation med henblik på udbud i 2018.
Dette vil blive iværksat hurtigst muligt.
222510 Hovedistandsættelse af broer
Der er afsat 1 mio. kr. årligt til at dække udgifter til de årlige driftstiltag, der skal beskytte og vedligeholde kommunens broer og bygværker.
Beløbet går til drift af Halsskovbroen og herudover til gennemførsel af general- og hovedeftersyn på en andel af kommunens broer og bygværker. Her vurderes tilstand og et eventuelt indsatsbehov klarlægges. Indsatser prioriteres og igangsættes på baggrund heraf.
240605 Renovering af Halsskovbroen, Korsør Havn
Der er afsat 3,5 mio. kr. i 2018 til renovering af Halsskovbroen. Sagen blev drøftet og tiltag besluttet ved sag på LTE-udvalget d. 7/8 2017. Her blev indstilling om udskiftning af belægning samt udskiftning af cylindre ved ”model 3” valgt og videregivet til budgetproces vedr. 2018-2021.
Der er iværksat projektering og teknisk beskrivelse, som pågår aktuelt som forløber til tilbudsindhentning og effektuering ind over 2018.
Retligt grundlag
Jf. kommunens Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn skal Byrådet give anlægsbevilling, før arbejderne igangsættes.
Handlemuligheder
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget kan vælge at anbefale over for Byrådet, at der gives anlægsbevilling til projekterne, og arbejderne sættes således i gang.
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget kan vælge ikke at anbefale over for Byrådet, at der gives anlægsbevilling til projekterne, og arbejderne sættes således ikke i gang.
Vurdering
Center for Teknik og Miljø anbefaler, at der gives anlægsbevillinger til udførelse af projekterne.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2018
2019
2020
2021
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Anlæg
01.06
3.500
 
 
 
Anlæg
06.02
35.891
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
39.391
 
 
 
Kassen
 
0
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Teknik og Miljø indstiller, at det anbefales over for Byrådet
1.    at der meddeles anlægsbevilling 3.500.000 kr. til det på sted 240605 Renovering af Halsskovbroen, Korsør Havn afsatte rådighedsbeløb i 2018,
2.    at der meddeles anlægsbevilling 1.500.000 kr. til det på sted 010580 Strand, broer og toiletter afsatte rådighedsbeløb i 2018,
3.    at der meddeles anlægsbevilling 3.000.000 kr. til det på sted 211500 Istandsættelse af fortovsbelægninger afsatte rådighedsbeløb i 2018,
4.    at der meddeles anlægsbevilling 25.791.000 kr. til det på sted 212500 Asfalt- samt øvrige belægninger afsatte rådighedsbeløb i 2018,
5.    at der meddeles anlægsbevilling 4.600.000 kr. til det på sted 214500 Vintermateriel afsatte rådighedsbeløb i 2018,
6.    at der meddeles anlægsbevilling 1.000.000 kr. til det på sted 222510 Hovedistandsættelse af broer afsatte rådighedsbeløb i 2018,
7.    at arbejderne igangsættes.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 4. december 2017:
Fraværende:  Jørn Melchior Nielsen (Ø)
Anbefales.

6. Slagelse Kommune - Endelig godkendelse af parkeringsstrategi(B)

6.     Slagelse Kommune -  Endelig godkendelse af parkeringsstrategi(B)

Sagsnr.: 330-2016-14283               Dok.nr.: 330-2017-712437                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget skal på baggrund af den offentlige høring af kommunens parkeringsstrategi overfor Byrådet anbefale ændringer og tilføjelser til strategien.
Baggrund
Med afsæt i Byrådets behandling af Slagelse Kommunes Parkeringsstrategi den 28. august 2017, blev det besluttet, at udsende strategien i offentlig høring, samt at der udarbejdes en parkerings-app for Slagelse Kommune. Høringen blev foretaget i perioden fra den 25. september 2017 til den 29. oktober 2017.
Høringen omkring parkeringsstrategien blev fremsendt direkte til Handicaprådet og Ældrerådet, derudover blev Korsør Erhvervsforening, Skælskør Erhvervsforening og Business Slagelse tilbudt et dialogmøde om strategien. Kun Business Slagelse tog imod tilbuddet om at deltage i et dialogmøde.
I høringsperioden indkom der 2 høringssvar:
1. Underskriftindsamling fra ”Butikkerne i City”, Slagelse.
2. Handicaprådet for Slagelse Kommune.
Ad 1:
Butikkerne i City, Slagelse har under temaet: ”Synes du ligesom os ”Butikkerne i City”, at vi har ALT for få parkeringspladser til vores kunder. Din underskrift kan forhåbentlig hjælpe”.
Der er i alt indsamlet 1.246 underskrifter.
Den samlede underskriftsindsamlingen er ikke vedlagt men kun det første underskriftsark af i alt 51.
Ad 2:
Handicaprådet meddeler, at rådet på det kraftigste anbefale Slagelse Kommune IKKE, at vedtage fremsendte udkast til parkeringsstrategi.
Nogle af de argumenter som fremføres er, at strategien ikke indeholder analyser i forhold til mængde, omfang og placering af handicapparkering, samt at den heller ikke forholder sig til sammenhængen mellem handicapparkering og tilgængelighed.
Det er Handicaprådets sammenfatning, at alle relevant forhold vedrørende handicapparkering bør indarbejdet i analysen og efterfølgende indgå i udkast til strategi.
Handicaprådet ser frem til, at få revidere udkast til parkeringsstrategi i Slagelse Kommune i høring.
Det fulde høringssvar er vedlagt som bilag.
Retligt grundlag
Lov om offentlige veje, Lov om private fællesveje, Færdselsloven og Byggeloven.
Handlemuligheder
Landdistrikts- Teknik- og Ejendomsudvalget kan vælge at det overfor Byrådet anbefales;
at Parkeringsstrategien for Slagelse Kommune godkendes som den er fremlagt med mindre redaktionelle rettelser, og med krav om, at der i et samarbejde mellem Handicaprådet for Slagelse Kommune og Center for Teknik og Miljø udarbejdes en retningslinje for handicapparkering inden udgangen af 2018 eller,
at Parkeringsstrategien ikke fremsendes til godkendelse i Byrådet før der er udarbejdet en retningslinje for handicapparkering.
Vurdering
Center for Teknik og Miljø har følgende kommentarer til de fremsendte høringssvar:
Ad 1
Vedrørende høringssvaret fra Butikkerne i City skal det bemærkes, at der med en godkendelsen af en parkeringsstrategi for kommunen og dennes tre købstæder, er der sat fokus på parkering, og at parkering er væsentlig for en aktiv bymidte.
Ad 2
Center for Teknik og Miljøs anerkender, at parkeringsstrategien ikke konkret forholder sig til problematikkerne vedrørende handicapparkering, det anbefales derfor, at parkeringsstrategien suppleres med en retningslinjer for handicapparkering, og at denne retningslinje udarbejdes i et samarbejde mellem Handicaprådet for Slagelse Kommune og Center for Teknik og Miljø. Retningslinjen foreslås udarbejdet inden udgangen af 2018.
Sammenfatning:
Slagelse Kommunes Parkeringsstrategi skal sætte rammerne for de kommende 10 års arbejde med parkering i kommunen. Det er afgørende for strategien, at synliggøre de udfordringer på parkeringsområdet som Slagelse Kommune vil komme til at stå overfor i den angivet periode.
Da parkeringsstrategien sætter rammen, er der parkeringselementer som ikke er beskrevet i detaljer, her kan der blandt andet peges på; parkeringspladser forbeholdt el-biler, handicapparkering, langtidsparkering for lastbiler og lignende.
Center for Teknik og Miljø vurdering, at de indkomne høringssvar ikke giver anledning til at udsætte godkendelsen af strategien, og at parkeringsstrategien anbefales godkendt i udgaven som den har været i høring, dog med mindre redaktionelle rettelser. Det er også Center for Teknik og Miljøs anbefaling, at parkeringsstrategien suppleres med parkeringsrelevante retningslinjer der underbygger strategien.
Center for Teknik og Miljø anbefaler, at der inden udgangen af 2018 er udarbejdet en retningslinje for handicapparkering, og at denne retningslinje indgår som en underbyggende retningslinje i den samlede strategi for parkering.
Med afsæt i Byrådets beslutning igangsættes undersøgelser vedrørende anskaffelse af en parkeringsapp, for Slagelse Kommune. Der tages her afsæt i de erfaringer som andre kommuner har erfaret.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Afhængigt af ambitionsniveauet for Slagelse Kommunes Parkeringsapp, kan dette medføre en endnu ukendt udgift til indkøb/udvikling samt eventuel implementering af overvågning af parkeringspladser, hvis appen skal kunne give svar om ”ledige pladser”.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalg over for Byrådet anbefaler, at Slagelse Kommunes Parkeringsstrategi godkendes som den har været fremlagt i offentlig høring, dog med mindre redaktionelle rettelser,
2.    at Center for Teknik og Miljø i et samarbejde med Handicaprådet for Slagelse Kommune inden udgangen af 2018 har udarbejdet en retningslinje for handicapparkering.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 4. december 2017:
Fraværende:  Jørn Melchior Nielsen (Ø)
Anbefales med bemærkning om at der i parkeringsstrategien tilføjes, at der skal tages hensyn til handicappolitikken og at der udarbejdes retningslinier for handicapparkering.

7. Trafiksikkerhedsplan 2016-2020 - status (O)

7.     Trafiksikkerhedsplan 2016-2020 - status (O)

Sagsnr.: 330-2014-87475               Dok.nr.: 330-2017-723089                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Der gives en status over Trafiksikkerhedsplan 2016-2020.
Baggrund
Den 30. maj 2016 blev Slagelse Kommunes Trafiksikkerhedsplan 2016-2020 endelig besluttet af Byrådet. Med denne sag gives en status på, hvad der er sket på trafiksikkerhedsområdet siden planens godkendelse.
På landsplan er antallet af registreret færdselsuheld (personskadeuheld og materielskadeuheld) steget markant i årene 2015 og 2016. Med dette som afsæt, har Center for Teknik og Miljø bedt Cowi om at udarbejde et statusnotat for færdselsuheld for perioden 2012-2016, suppleret med de tal der foreligger for 2017 på nuværende tidspunkt.
Konsekvensen for Slagelse Kommune er den, at kurven for udviklingen i færdselsulykkerne ikke følger målsætningen, der er indskrevet i kommunens Trafiksikkerhedsplan. Ulykkeskurven for det samlede antal af personskade- og materielskadeulykker er stigende både fra 2014 til 2015 og igen fra 2015 til 2016. Udviklingen for det øgede uheldsbillede kan delvist tilskrives, at politiet pr. 1. januar 2015 har ændret registreringsmetode for færdselsuheld og enkelte kan skyldes, at det har trukket ud med en godkendelse af de pudebump, som der er planer om, at etablere i meget trafikerede rundkørsler i byzone.
Målsætningen i den oprindelig Trafiksikkerhedsplan var i 2020 en halvering af personskaderne på kommunevejene i Slagelse Kommune set i forhold til 2010. Dette svarer til maksimalt 18 tilskadekomne personer i 2020. Med Politiets ændrede registreringsform primo 2015 steg det samlede antal af registrerede ulykker med 30%, de flere registrerede ulykker figurerede tidligere kun i politiets døgnrapport, derfor betyder ikke, at der sker flere ulykker end før men, at alle ulykker der kommer til Politiets kendskab registreres som færdselulykker.
Vedlagt sagen er en status på trafiksikkerhedsplanens handleplan for 2016-2020, af statussen fremgår det, hvilke projekter der er udført og hvilke der er udsat. Det skal bemærkes, at det i foråret 2017 blev besluttet at udsætte ”ikke igangsatte” trafiksikkerhedsprojekter til 2018.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger. 
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 4. december 2017:
Fraværende:  Jørn Melchior Nielsen (Ø)
Taget til efterretning.

8. Industrivej 4230 - Nedlæggelse af del af offentlig vej (B)

8.     Industrivej 4230 - Nedlæggelse af del af offentlig vej (B)

Sagsnr.: 330-2017-81971               Dok.nr.: 330-2017-712271                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte om ansøgning om nedlæggelse af del af offentlig vej, Industrivej, Skælskør (matr. nr. 7000 ab Smidstrup By, Eggeslevmagle) kan godkendes, for efterfølgende at sælge det nedlagte vejareal til virksomheden Dahls Metalopkøb Aps.
Baggrund
Virksomheden Dahls Metalopkøb Aps har udvidelsesplaner for deres aktiviteter i Skælskør, hvilket blandt andet omfatter køb af erhvervsgrunde i Skælskør. Der er overfor Center for Kommunale Ejendomme fremført ønske om, at erhverve følgende erhvervsgrunde; matr. nr. 4d, 11.022 m2 af 4t samt tilhørende vejstykke 7000ab. Se kortbilag
Virksomheden har orienteret administrationen om, at der er indgået købsaftale på matr. nr. 4m.
Med de anførte arealerhvervelser vil Dahls Metalopkøb Aps eje det samlede erhvervsareal, som i dag vejbetjenes af den del af Industrivej, der er anlagt som sidevej til den overordnede del af Industrivej.
Retligt grundlag
Lov om offentlige veje §15, §124 og §127
Handlemuligheder
Der er følgende handlemuligheder i sagen:
· Godkende anmodningen om at ca. 140 m offentlig vej incl. vendeplads nedlægges for efterfølgende at blive solgt til virksomheden Dahls Metalopkøb Aps eller
· afvise anmodningen.
Vurdering
Den aktuelle del af Industivej som Dahls Metalopkøb Aps ønsker at overtage, vurderes ikke at have interesse for Slagelse Kommune i den situation, hvor virksomheden ejer det samlede erhvervsareal, som vejbetjenes af vejen.
Med en nedlæggelse af vejdelen som offentlig vej til privat vej vil det være nødvendigt, at ledningsejere som har forsyningsledninger i vejen og som i fremtiden ønsker deres placering bibeholdt, skal sikre ledningerne ved deklaration. Vedrørende vejbelysningsanlægget stiller Center for Teknik og Miljø som betingelse, at anlægget udgår af det vejbelysningsanlæg som Slagelse Kommune afholder udgifter til.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Værdisættelsen af arealet fastsættes af Økonomiudvalget efter indstilling fra Center for Kommunale Ejendomme.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at Udvalget beslutter, at ca. 140 m offentligt vejareal matr. nr. 7000ab Smidstrup By, Eggeslevmagle – Industrivej - nedlæggelse som offentlig vej,
2.    at der udarbejdes beslutningsgrundlag for salg af kommunal jord til behandling i Økonomiudvalget.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 4. december 2017:
Fraværende:  Jørn Melchior Nielsen (Ø)
Godkendt.

9. Vejbelysning - Drift- og vedligeholdelsesaftale med SEAS-NVE (B)

9.     Vejbelysning - Drift- og vedligeholdelsesaftale med SEAS-NVE (B)

Sagsnr.: 330-2015-77902               Dok.nr.: 330-2017-712337                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
I henhold til Byrådets godkendelse af sag nr. 10 den 28. august 2017 skal driftsaftaler vedrørende vejbelysning forelægges Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget til endelig godkendelse. Denne sag vedrører vejbelysningsanlægget som driftes af SEAS-NVE.
Baggrund
Administrationen har med afsæt i den af Byrådet godkendte Vejbelysningspolitik drøftet aftalegrundlag med SEAS-NVE. Oplægget til en aftale mellem Slagelse Kommune og SEAS-NVE er vedhæftet som bilag.
Vejbelysningsanlægget som er angivet i bilag ” Hashøj renovering 6.nov” vil være omfattet af aftalen. Aftalen vil være uopsigelig i 6 år fra ikrafttrædelsesdatoen.
Aftalen der omfatter i alt 1.163 vejbelysningsenheder, indeholder også udskiftning af eksisterende indsatser i 265 Københavnerlamper, så lyskilden i fremtiden vil være LED, yderligere udskiftes 40 eksisterende traditionelle armaturer til LED-armaturer og der vil blive foretaget omprogrammering af 271 eksisterende LED-armaturer, så disse også følger det tændingsprofil, som er beskrevet i vejbelysningspolitikken.
Med denne aftale vil 50% af armaturerne i SEAS-NVEs i område være LED-armaturer i løbet af 2018.
En ny aftale med SEAS-NVE skal være gældende fra 1. januar 2018.
I foråret 2018 vil der blive fremlagt en aftale for vejbelysningen i SK Gadelys A/S’ område. Denne aftale skal have virkning fra og med 1. juli 2018.
Retligt grundlag
Den nugældende driftsaftale med SEAS-NVE er opsagt pr. 31.12.2017.
Handlemuligheder
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget skal enten godkende eller afslå aftalen med SEAS-NVE om drift og vedligeholdelse af vejbelysning som den er fremlagt.
Vurdering
Det er Center for Teknik og Miljøs anbefaling, at den fremlagte aftale med SEAS-NVE accepteres da aftalen indeholder en modernisering af 305 armaturer, samt tilpasning af 271 eksisterende LED-armaturer.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
På den nuværende aftale med SEAS-NVE vil Slagelse Kommunes udgift til drift og vedligeholdelse i 2017 ligge på 1.459.392 kr. Med indgåelse af en aftale som den er fremlagt med denne sag har SEAS-NVE beregnet, at kommunens årlige udgift vil blive reduceret med ca. 411.000 kr. pr. år. Der kan forventes halv virkning for 2018, og fuld virkning fra 1. januar 2019.
Med beslutningen af budget 2018(-21) er der indlagt en reduktion på vejbelysningen i budgetperioden som følger; 1,165 mio. kr. i 2018, 2,330 mio. kr. i 2019, 2,330 mio. kr. i 2020 og 2,330 mio. kr. i 2021.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at der indgås drift og vedligeholdelsesaftale med SEAS-NVE som den er fremlagt med denne sag.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 4. december 2017:
Fraværende:  Jørn Melchior Nielsen (Ø)
Godkendt.

10. Slagelse Kommune - ønsker om ny vej- og sti-belysning (B)

10.   Slagelse Kommune - ønsker om ny vej- og sti-belysning (B)

Sagsnr.: 330-2015-3582                 Dok.nr.: 330-2017-721822                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget har i 2016 disponeret 200.000 kr. til etablering af ny vejbelysning. Udvalget skal træffe beslutning om, hvordan anlægsrammen skal bringes i anvendelse.
Baggrund
Slagelse Kommune har igennem en årrække modtaget en del henvendelser på ønsker om etablering af vejbelysning på veje og stier. Listen over de indkomne ønsker er vedhæftet som bilag.
Center for Teknik og Miljø har i oktober afholdt møde med formanden for Vemmelev lokalråd, som i regi af lokalrådet arbejder på at etablere stibelysning i Enghaveparken, Vemmelev. Lokalrådsformanden har overfor administrationen oplyser, at der er indhentet et tilbud hos SK Forsyning på etableringen af stibelysningen for en samlet sum på 189.000 kr. (inkl. moms). Borgerne i Vemmelev besluttet, at 68.000 kr. fra puljen ”Borgerne Bestemmer” skal være med til at finansiere sti-belysningen. Lokalrådet mangler i dag så at finansiere ca. 121.000 kr. (inkl. moms), som svarer til ca. 97.000 kr. excl. moms.
Udvalget behandlede på mødet den 3. oktober 2016 et ønske fra lokalrådet om etablering stibelysning. Det blev på mødet besluttet ikke at imødekomme ønsket om, at kommunen skulle finansiere og etablere belysning i parken. Lokalrådet har med afsæt i udvalgets beslutning om ikke at forestå etableringen af stibelysningen, taget initiativ til i at forsøge at tilvejebringe sponsorater fra lokalområdet, så der kan etableres belysning i regi af lokalrådet.
Vemmelev Lokalråd har meddelt, at de i en periode kan afholde udgiften til drift af sti-belysningen, en udgift som er skønnet til ca. 4.000 kr. om året. Denne udgift dækker el-forbrug. Den løbende værdiforringelse på belysningsanlægget er ikke medregnet.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget kan vælge alene at fordele anlægsrammen til projekter fra den vedhæftede liste over ønsker om vej- og stibelysning, eller vælge at en del af rammen gives som tilskud til belysning på stianlægget i Enghaveparken.
Hvis lokalrådets engagement og initiativ ønskes imødekommet, kunne en løsning være, at Center for Teknik og Miljø forestod etablering af sti-belysningen indenfor en ramme som besluttes af Udvalget.
Vurdering
Center for Teknik og Miljø synes at det er et positivt initiativ der udvises af lokalrådet, men skal samtidig henlede udvalgets opmærksomhed på listen over ønsker til sti- og vej-belysning, og skal i den forbindelse pege på ét af følgende to projekter, som kan prioriteres indenfor den økonomiske ramme; belysning af krydset på Sdr. Ringgade ved Charlottedal Allé (Antvorskov Kaserne) – overslag 200.000 kr. og belysning på Industrikrogen, Vemmelev – overslag 75.000 kr. – en belysning som ikke blev etableret i forbindelse med byggemodningen.
Med en beslutning om, at Slagelse Kommune indenfor en årrække overtager drift og vedligeholdelse af belysningsanlægget i Enghaveparken, vil udgiften for kommunen også skulle indeholde afskrivninger på belysningsanlægget.
Center for Teknik og Miljø skal foreslå, at det efter fire års samlet drift i regi af Vemmelev Lokalråd drøftes, om kommunen skal overtage den samlede drift og vedligeholdelse af stibelysningen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
På sted 222895-02 er der afsat 200.000 kr. til etablering af ny vejbelysning.
Økonomi i forbindelse med en eventuel kommunal overtager stibelysningen vil blive forelagt fagudvalget før der tages endelig beslutning.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at Udvalget vælger hvilke vejbelysningsprojekter som skal fremmes indenfor rammen af 200.000 kr.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 4. december 2017:
Fraværende:  Jørn Melchior Nielsen (Ø)
Udvalget bevilger de manglende midler til Lokalrådet i Vemmelev, idet Center for Teknik og Miljø forestår etablering af anlægget, og at kommunen - efter 4 år samlet drift i regi af Lokalrådet - drøfter, om der herefter skal ske en overtagelse af anlægget.
De resterende midler tilfalder belysning på Industrikrogen i Vemmelev.

11. Rådighedsbeløb, anlægsbevilling og anlægsregnskab for udmøntning af regaranti byfornyelseslån (B)

11.   Rådighedsbeløb, anlægsbevilling og anlægsregnskab for udmøntning af regaranti byfornyelseslån (B)

Sagsnr.: 330-2017-80323               Dok.nr.: 330-2017-695010                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal bevilge et rådighedsbeløb og en anlægsbevilling i forbindelse med udmøntning af regarantier stillet overfor Staten i forbindelse med byfornyelseslån i to ejendomme, en driftsbevilling ved sparede ydelsesstøtte, tage stilling til finansieringen af rådighedsbeløbet samt godkende anlægsregnskabet.
Baggrund
Slagelse Kommune har stillet garanti og regaranti for byfornyelseslån i ejendommene Tårnborgvej 6 og 8, Korsør.  Ejendommene er solgt på tvangsauktion den 13. maj 2015 hvor Staten har 4 lån, der lå udenfor budsummen, hvilket har udmøntet en samlet omkostning på 7,6 mio. kr. Slagelse kommune har stillet regaranti for de 4 lån og medfører en udgift på 3,8 mio. kr. Fordelt således:
Tårnborgvej 6, Korsør er solgt for 3,9 mio. kr. Den samlede gæld til Staten, der ikke opnåede dækning ved auktionen udgør 3,8 mio. kr., og hvor Slagelse kommune hæfter for halvdelen 1,9 mio. kr.
Tårnborgvej 8, Korsør er solgt for 3,3 mio. kr. Den samlede gæld til Staten, der ikke opnåede dækning ved auktionen udgør 3,8 mio. kr., og hvor Slagelse kommune hæfter for halvdelen 1,9 mio. kr.
En indfrielse af en regaranti ved Byfornyelse er omfattet af kommunens automatiske låneadgang, men det kræver, at omkostningen afholdes som en anlægsudgift. Lånebekendtgørelsen rummer mulighed for, at der enten kan optages lån svarende til indfrielsesbeløbet på 3,8 mio. kr., eller kommunens deponerede midler nedbringes med 3,8 mio. kr.
Anlægsudgiften og anlægsregnskabet svarer til den afholdte udgift til Staten, hvorfor Byrådet samtidig med anlægsbevillingen bedes godkende anlægsregnskabet på 3,8 mio. kr. Anlægsregnskabet er specificeret i bilag 1 – Anlægsregnskab for regaranti byfornyelseslån Tårnborgvej 6 og 8, Korsør.
Retligt grundlag
Bekendtgørelse om kommunernes budget- og regnskabsvæsen, revision m.v. § 1 bilag 1 om ”Budget- og regnskabssystem for kommuner” kapitel 4, afsnit 4.0 side 5.
Bekendtgørelse om kommunernes låntagning og meddelelse af garantier m.v. § 2 stk. 1 nr. 8 og § 6 stk. 3.
Handlemuligheder
At udgiften til Staten på 3,8 mio. kr. finansieres ved optagelse af et lån eller
At de deponerede midler frigives med 3,8 mio. kr.
Finansiering via lån vil betyde en årlig merudgift på 0,210 mio. kr. i renter og afdrag. Ydelserne på et nyt lån kan delvis finansieres ved sparede ydelser på 0,181 mio. kr., det vil dog betyde en merudgift på 29.000 kr. i år 2. Lån vil ifølge kommunens finansielle strategi blive optaget næste gang i april 2018, hvilket vil betyde en likviditetsforskydning på 5 måneder.
Finansiering via frigivelse af deponerede midler vil betyde et mindre afkast af depotet med ca. 0,114 mio. kr. og vil på den korte bane betyde en mindreudgift på udgift på 0,67 mio. kr.
Vurdering
Center for Økonomi anbefaler, at det indfriede beløb til Staten finansieres ved optagelse af lån, da de deponerede midler primært er øremærket tilbagekøb af skolerne i Skælskør og gadelys.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ejendommen er solgt på tvangsauktion den 13. maj 2015
Ved lånoptagelse med maksimal løbetid og optaget i fastforrentet serielån ved Kommunekredit:
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Renter
01.04
 
30
59
58
Anlæg
06.01
3.800
 
 
 
Afledt drift
06.01
-91
-181
-182
-183
Finansiering
01.04
 
-3.800
 
 
Afdrag på lån
01.04
 
76
152
152
Kassen
01.04
-3.709
3.875
-29
-27
Konsekvenser for andre udvalg
Afsættelse af rådighedsbeløb og anlægsbevilling vil betyde, at Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalgets anlægsramme på politikområde 06.01 vil blive opskrevet med 3,8 mio. kr. i 2017, og at byfornyelseskontoen for ydelsesstøtte reduceres med 0,181 mio. kr. (årligt).
Indstilling
Konstitueret kommunaldirektør indstiller,
1.    at der bevilges et rådighedsbeløb og en anlægsbevilling på 3,8 mio. kr.
2.    at omkostningen til Staten finansieres ved lånoptagelse med 3,8 mio. kr. i 2018
3.    at anlægsregnskab på 3,8 mio. kr. godkendes
4.    at budget på konto 0.25.15 Byfornyelse reduceres med 0,091 mio. kr. i 2017 og jf. økonomiskema for overslagsårene.
5.    at Der til afvikling af lånet bevilges renteudgifter på 0,03 mio. kr. og afdrag med 0,076 mio. kr. for 2018 og jf. økonomiskema for overslagsårene.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 4. december 2017:
Fraværende:  Jørn Melchior Nielsen (Ø)
Anbefales.

12. Anlægsregnskab under 2 mio. kr. - Midlertidige boliger til integrationsflygtninge (B)

12.   Anlægsregnskab under 2 mio. kr. - Midlertidige boliger til integrationsflygtninge (B)

Sagsnr.: 330-2016-46950               Dok.nr.: 330-2017-533711                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Anlægsregnskabet for Midlertidige boliger til integrationsflygtninge søges godkendt. Anlægsregnskabet skal indgå i en samlet oversigt over afsluttede anlægsregnskaber til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
Der skal aflægges afsluttende anlægsregnskab for alle anlægsprojekter.
Økonomiudvalget vedtog den 25. april 2016 at etablere midlertidige boliger til integrationsflygtninge på Østergården i Rude. Efter vedtagelsen blev der søgt og bevilget et tilskud til etableringen, og der er derfor ikke søgt om indtægtsbevilling til tilskuddet.
Projektet blev færdiggjort i foråret 2017, idet projektet efter færdiggørelsen af den oprindelige ombygning blev pålagt at installere alarmer pga. forsikringsmæssige og brandmæssige hensyn.
De midlertidige boliger er nu etableret, og der kan konstateres følgende mindreforbrug:
Nettoudgiftsbevilling     1.060
Nettoudgifter                   484
Mindreforbrug                 576
Mindreforbruget foreslås tilført kassen.
Det samlede anlægsregnskab er specificeret i bilag 1 – Anlægsregnskab for midlertidige flygtningeboliger.
Retligt grundlag
Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn i Slagelse Kommune fastsætter, at anlægsregnskaber, hvor bruttoudgifterne er under 2 mio. kr., skal fremlægges til godkendelse i fagudvalget.
Handlemuligheder
Økonomiudvalget kan vælge at:
1. Godkende anlægsregnskabet og at kassen får tilført mindreforbruget.
2. Godkende anlægsregnskabet, men foreslå en anden anvendelse af mindreforbruget.
Vurdering
Det anbefales, at anlægsregnskabet godkendes, og at mindreforbruget tilføres kassen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I forbindelse med aflæggelse af anlægsregnskaber skal der aflægges regnskab pr. anlægsprojekt, hvor et evt. merforbrug finansieres af udvalgets driftsbudget og et evt. mindreforbrug tilføres kassen.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
06.03
-576
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
576
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Anlægsregnskab for midlertidige boliger til integrationsflygtninge godkendes
2.    at Mindreforbruget tilføres kassen
3.    at Anlægsregnskabet indgår i oversigten over afsluttede anlægsregnskaber under 2 mio. kr.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 4. december 2017:
Fraværende:  Jørn Melchior Nielsen (Ø)
Godkendt.

13. Pressemeddelelser (B)

13.   Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2016-82156               Dok.nr.: 330-2017-714390                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget ønsker, at følgende sager offentliggøres ved udarbejdelse af pressemeddelelse.
Indstilling
Centerchefen for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at pressemeddelelser udarbejdes for følgende sager.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 4. december 2017:
Fraværende:  Jørn Melchior Nielsen (Ø)
Intet.

14. Eventuelt (O)

14.   Eventuelt (O)

Sagsnr.: 330-2016-82157               Dok.nr.: 330-2017-714380                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Løbende orientering.
Indstilling
Centerchefen for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 4. december 2017:
Fraværende:  Jørn Melchior Nielsen (Ø)
Intet.