3. Opfølgning på bygningsdrift - november 2017 (E)
3. Opfølgning på bygningsdrift - november 2017 (E)
Sagsnr.: 330-2016-74406 Dok.nr.: 330-2017-520701 Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Der orienteres om 4. opfølgning på omlægning af
bygningsdriften og etablering af Ejendomsservice.
Baggrund
I forbindelse med omlægning af bygningsdriften og etablering
af Ejendomsservice besluttede Byrådet, at der skulle laves 3 opfølgninger. De
blev forelagt udvalget i juni 2016, november 2016 og forår 2017. Ved opfølgning
i foråret 2017, besluttede Byrådet, at der skal foretages endnu en evaluering i
2017. Dette er således den 4. og foreløbigt sidste evaluering.
Opfølgning har, som den forrige opfølgning, haft fokus på de
decentrale virksomhedslederes oplevelse af Ejendomsservice.
Undersøgelse af serviceoplevelsen i de decentrale
virksomheder
Der er endnu engang lavet en
spørgeskemaundersøgelse, der er sendt elektronisk ud til alle decentrale
virksomhedsledere i Slagelse Kommune. Spørgeskemaundersøgelsen er identisk med
den forrige undersøgelse, så der kan foretages sammenligninger mellem svar i
april og svar i november.
Ud fra svarene på undersøgelsen er
der udarbejdet en samlet rapport med alle svarprocenter, samt rapporter for de
enkelte fagområder. Disse er vedhæftet sagen som bilag.
Der er igen fokuseret på 3 emner:
Indberetninger af opgaver til Ejendomsservice, oplevelsen af
servicemedarbejderne og oplevelsen af dialogen med ledelsen i Ejendomsservice.
Derudover er der spurgt til, om den enkelte har indberettet en opgave via den
digitale portal indenfor de sidste 3 måneder. Der har været en svarprocent på
76.
Virksomhedernes oplevelse af servicemedarbejderne:
· 87% af virksomhederne er tilfredse eller meget tilfredse med
medarbejdernes imødekommenhed. 4% er utilfredse.
· 89% af virksomhederne er tilfredse eller meget tilfredse med
medarbejderes faglighed. 4% er utilfredse.
· 84% af virksomhederne føler (tilfreds eller meget tilfreds), at
de bliver mødt med forståelse af medarbejderne. 3% er utilfredse.
Set i forhold til
undersøgelsen i april, er der kun mindre variation i besvarelsen på parametre
på disse spørgsmål. Variationen er på +/-2 % i diverse spørgsmål, så det kan
ikke siges at være signifikant.
Konklusionen må
derfor være, at virksomhederne er altovervejende tilfredse med samarbejdet med
servicemedarbejderne.
Virksomhedernes oplevelse af dialogen med ledelsen i Ejendomsservice:
· 78% af virksomhederne er tilfredse eller meget tilfredse med
ledelsens imødekommenhed. 9% er utilfredse.
· 85% af virksomhederne er tilfredse eller meget tilfredse med
ledelsens faglighed.
6% er utilfredse.
· 78% af virksomhederne føler (tilfreds eller meget tilfreds), at
de bliver mødt med forståelse af ledelsen. 9% er utilfredse.
Igen er der i forhold til undersøgelsen i april, kun meget
små ikke-signifikante forskydninger på +/- 2-3 procentpoint.
Konklusionen må
derfor være, at virksomhederne stadig er ganske tilfredse med samarbejdet med ledelsen
i Ejendomsservice.
Hvor mange har indberettet en opgave via den digitale
portal indenfor de sidste 3 måneder:
· 54% svarer, at det har de.
· 46% svarer, at det har de ikke.
Samme procentfordeling som i sidste undersøgelse.
Generelt viser undersøgelse i november sammen billede som
undersøgelsen i april. Der er stadig stor tilfredshed med servicemedarbejderen
og med ledelsen af Ejendomsservice.
Retligt
grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Byrådet kan med udgangspunkt i denne 4. opfølgning pege på
tilpasninger i forhold til Ejendomsservice eller på fokuspunkter til det
fremadrettede arbejde.
Vurdering
De første 2 år med en samlet bygningsdrift er nu gået, og
det overordnede indtryk er, at organisationen i høj grad har tilpasset sig til
de nye forhold. Det har været en lang proces, men stille og roligt er der ved
at indfinde sig en hverdag for alle berørte medarbejdere.
Erfaringerne indtil nu viser, at den elektroniske
indberetning stille og roligt er blevet godt implementeret. For nogen typer
opgaver virker det stadig som en meget omstændig og bureaukratisk proces, men
for andre, der tidligere kunne tage en del tid, ses det som en klar forbedring.
Der er stadig løbende tilretninger.
Dialog er også stadig et nøgleord. Det er fortsat et område,
hvor der er stor fokus på, og et område hvor der er plads til forbedringer, men
der er ingen tvivl om, at den indsats, der indtil nu er lagt i at få forbedret
dialogen mellem Ejendomsservice og den enkelte virksomhed, både med konkrete
opgaver, men også med en generel forventningsafstemning - det har virket, og
det vil være et område, der vil være fokus på at forbedre fremadrettet også.
Der er også stadig mindre tvister mellem Ejendomsservice og
de enkelte virksomheder, men disse er nu i et fornuftigt leje, hvor der
samarbejdes om at finde en løsning. At der kun er mindre tvister, ses som et
tegn på, at alle har vænnet sig til de niveauer, der er lagt i SLA’erne.
Tvisterne løses almindeligvis i en god dialog parterne
imellem.
SLA’erne er i november 2017 blevet opdateret i dialog med
referencegrupperne. På baggrund af det første års erfaringer, og de rettelser
og justeringer, der er lavet undervejs, er SLA’erne nu blevet opdateret, og
tilpasset endnu engang. Dette sker i samarbejde med brugerne, så begge siders
synspunkter bliver tilgodeset, og dermed sikrer, at fremtidige tvister
forbliver minimale samt, at begge parter kender retningslinjerne.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Der er ved etableringen af Ejendomsservice indlagt en
besparelse på 10 mio. kr. fra 2019 på omlægning af bygningsdriften. Hertil
kommer den netop vedtagne yderligere besparelse på bygningsvedligehold på 1,5
mio. kr., samt en besparelse på 0,75 mio. til administration, fra og med 2018.
I alt en besparelse på 12,25 mio. kr. fra og med 2019.
Konsekvenser
for andre udvalg
Omlægning af bygningsdriften har betydning for stort set
alle fagudvalg. Opfølgningen har derfor også forsøgt at inddrage alle
decentrale virksomheder og brugergrupper
Indstilling
Centerchefen for Kommunale Ejendomme indstiller på
forvaltningens vegne,
1. at opfølgningen
tages til efterretning,
2. at sagen
sendes videre til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Landdistrikts-,
Teknik- og Ejendomsudvalget den 4. december 2017:
Fraværende:
Jørn Melchior Nielsen (Ø)
Taget til efterretning.