6. Bygningshøjder i Slagelse - rapport som afsæt for administrationsgrundlag (B)
6. Bygningshøjder i Slagelse - rapport som afsæt for
administrationsgrundlag (B)
Sagsnr.: 330-2018-81087 Dok.nr.: 330-2020-305795 Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal drøfte indholdet
i vedlagte rapport om bygningshøjder i Slagelse og efterfølgende beslutte, om
rapportens principper skal anvendes som administrationsgrundlag gennem
indarbejdelse i den kommende kommuneplan.
Baggrund
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget besluttede den 7.
januar 2019, at fortætning af boligmassen i Slagelse bymidte skal søges
fremmet, bl.a. ved hjælp af øget bygningshøjde, beroende på en konkret
vurdering i hvert enkelt tilfælde. Både før og efter har der været fremlagt
sager, der har skabt både politisk og offentlig diskussion om de konkrete
projekters højde (Sverigesvej, Ingemannsvej, Kløverhuset på Østerbro og den gamle
brandstation på Rytterstaldstræde). Udvalget har derfor på mødet den 30. marts
2020 ønsket en kvalificering af drøftelserne om bygningshøjder.
På den baggrund har Center for Miljø, Plan og Teknik
udarbejdet en rapport om bygningshøjder og fortætning i Slagelse. Rapporten er
vedlagt sagen.
Rapporten bygger på en analyse af Slagelses topografi og
nuværende bygningshøjder. Herefter er områder med sammenfaldende
bygningshøjdeprofil blevet grupperet. Dernæst er der udpeget dels en definition
af bymidten i forhold til bebyggelsesstrukturen, og dels nogle særlige
nedslagsområder i byen. Bagest i rapporten er der beskrevet en række
anbefalinger, hhv. som generelle principper og som konkrete forslag til
bygningshøjder.
Rapporten og et eventuelt efterfølgende
administrationsgrundlag skal i høj grad ses som et værktøj til
forventningsafstemning mellem developere/bygherrer (der ofte gerne vil bygge
højt for at øge sit afkast), borgerne (der udtrykker bekymring for
genevirkninger ved nye, høje nabobyggerier) og kommunen (der som myndighed,
skal sikre en objektiv behandling af begge parter). Med
administrationsgrundlaget skal det være nemmere for bygherren at forudse, hvor
højt han kan bygge.
Rapporten har som overordnet formål at skabe en fælles
rammesætning for, hvordan der kan opnås en balanceret højdetilvækst i Slagelse.
Det er et faktum, at byen kan fortættes gennem en øget bygningshøjde, og det er
et faktum, at det allerede sker i disse år. Med balanceret højdetilvækst menes
grundlæggende, at væksten ikke må ske uproportionalt i forhold til
omgivelserne, men at det enkelte byggeri forholder sig til naboerne og ikke
’stikker af’ – med mindre det ligger et sted, der på forhånd er udpeget som
positivområde for højere byggeri.
Rapporten italesætter således, at Slagelse kan vokse i
højden – men at det sker ud fra en bevidst holdning til byens topografi,
historie, bebyggelsesstruktur og arkitektur. Forenklet sagt anbefaler
rapporten, at hele byen kan vokse lidt, bymidten kan vokse lidt mere, og
enkelte steder kan den vokse endnu mere. Der hvor bebyggelsesstrukturen i
forvejen er lav, anbefales en begrænset højdetilvækst, mens den kan vokse mere,
hvor byen i dag er lidt højere. Derved opnås en tydeligere definition af
bymidten, der over tid vil få lov til at markere sig tydeligere i byens
skyline.
Rapporten slår fast, at Slagelse – set udefra – er en flad
by, der er gemt lidt af vejen i en lavning og ligger godt skjult bag skove,
bevoksninger, støjvolde og lignende. Bortset fra et par kirketårne, der bryder
byens profil, karakteriseres Slagelses skyline af enkelte siloer og et stort
antal skorstene.
Sct. Mikkels Kirke har altid været og er reelt stadig det
mest markante bygning i byens profil. Med rapporten lægges op til en
fastholdelse af det billede:
GRUNDREGEL: Forenklet beskrevet, så må ingen bygning i
Slagelse komme til at kæmpe med Sct. Mikkels Kirke som det dominerende element
i byens skyline. Det betyder, at der ikke må bygges højere end til foden af
kirkens spir, svarende til en højde på omtrent 95 meter over havet. Som et
tænkt eksempel betyder det, at der f.eks. omkring Kvægtorvsvej, der ligger i
kote 27, vil kunne bygges op til 21 etager, før grundreglen brydes.
Dertil kommer tre principper, der skal sikre en balanceret
højdetilvækst:
PRINCIP NR. 1: I hele Slagelse by gælder, at udnyttelse af
eksisterende tagetage kan forventes godkendt, hvis byggelov og gældende
planlægning overholdes. I dette ligger en reel opfordring til at overveje
fortætning ved at bygge inden for ejendommens eksisterende volumen frem for at
bygge til.
PRINCIP NR. 2: I hele Slagelse by – uden for bymidten –
gælder, at en højdeforøgelse af ejendommen op til det for området
toneangivende, vandrette højdegrænseplan kan forventes tilladt, forudsat at
byggelov og gældende planlægning overholdes. Dog kræves, at bygningshøjden
derved ikke bliver højere end den højeste naboejendom beliggende inden for en
afstand af 20 meter fra ansøgerens matrikelskel. Områdets toneangivende,
vandrette højdegrænseplan og bymidtens afgrænsning defineres i kortbilag i
rapporten. Herved sikres, at Slagelses generelt flade bebyggelsesstruktur uden
for bymidten fastholdes, men med en vis rummelighed for en samlet fortætning.
PRINCIP NR. 3: I bymidten gælder, at en højdeforøgelse af
ejendommen op til det for området toneangivende, vandrette højdegrænseplan tillagt
1 etage (eller max. 3,5 meter) kan forventes tilladt, forudsat at byggelov og
gældende planlægning overholdes. Dog kræves, at bygningshøjden derved ikke
bliver mere end 1 etage højere end den højeste naboejendom beliggende inden for
en afstand af 20 meter fra ansøgerens matrikelskel. Områdets toneangivende,
vandrette højdegrænseplan og bymidtens afgrænsning defineres i kortbilag i
rapporten. Herved sikres, at der i den allerede tættere og højere bymidte kan
ske en balanceret højdetilvækst, hvor bygningernes generelle højde forøges i
forhold til deres nærmeste omgivelser – og aldrig til mere end 6 etager (det
maksimale højdegrænseplan er defineret som 5 etager). Det betyder, at de
enkelte bygninger, der ’ekstraordinært’ tillades opført med en større højde,
faktisk får lov til at markere sig i byens skyline.
For at åbne for muligheden for at bryde det generelt flade
højdeprofil og dermed skabe en mere dynamisk skyline, udpeges en række
’positivområder’, hvor der kan bygges højere end principperne gør muligt:
POSITIVOMRÅDE 1: Kvægtorvskvarteret, området omkring
Kvægtorvsvej også kaldet Slagelse Bypark, ligger lavt men med en relativ høj
boligbebyggelse mod syd, langs Ndr. Stationsvej og med endnu højere bebyggelse
på den anden side af baneterrænet. Området er omfattet af en lokalplan, der i
dag gør det muligt at bygge op til 7 etager. Hvis der senere sker ny
planlægning i området bør det overvejes at gøre det muligt at bygge op til 12
etager, gerne i en punkthusbebyggelse med varierende højder placeret centralt i
området med de lidt lavere bebyggelser rundt om. Det forudsættes at
indvirkningen på nærmiljøet i så fald undersøges nærmere. Det vil styrke
områdets samlede højdeprofil og bidrage til en særlig byarkitektonisk identitet
for området.
POSITIVOMRÅDE 2: Stadionpark-kvarteret er et udtryk for et
ønske om at byudvikle området omkring Slagelse Stadion med bl.a. forbedrede
stadionfaciliteter og kontor- og boligbebyggelse. Projektet benævnes indtil
videre ’Slagelse Park’. På nuværende tidspunkt hindrer Forsvarets tolkning af
reglerne om støjkonsekvenszonen, at der kan bygges boliger. Men hvis de bliver
lempet, kan der åbnes for en ny planlægning i området. I så fald foreslås især
den højere liggende del af området bebygget i op til 12 etager, hvilket er
grænsen i forhold til den formulerede grundregel – men ud fra et
byarkitektonisk synspunkt formodentlig også en maksimal højde i forhold til de
omkringliggende sygehusbygninger.
Ud over udpegningen af de to positivområder beskriver
rapporten en række konkrete projektområder, hvor der anbefales undtagelser fra
principperne:
TIDSELBJERGET, ETAPE 2: I forbindelse med igangværende
lokalplan for området udpeges et delområde højt beliggende, hvor der foreslås punkthuse
i op til 6 etager.
SVERIGESVEJ, TEGLKUBERNE: I den igangværende lokalplan åbnes
mulighed for at bygge op til 6 etager, hvilket i praksis kun betyder en
højdeforøgelse på ca. 0,5 meter i forhold til nabobebyggelsen. Der er
udarbejdet skyggediagrammer, der påviser ingen eller meget minimal påvirkning
af de lavere naboejendomme.
INGEMANNSVEJ, TIDL. ABSALON: Her er ansøgt om boligbyggeri
på 6 etager, der umiddelbart møder væsentlig modstand fra naboerne. Den
foreslåede bebyggelsesplan synes ud fra et byarkitektonisk synspunkt da også at
være noget ude af områdets proportioner med villaer og byhuse i 1-2 etager, og
rapporten anbefaler derfor, at der arbejdes for at opnå et kompromis omkring
både bygningshøjde, volumen og placering.
DEN GAMLE BRANDSTATION: Her er ligeledes ansøgt om
boligbyggeri på 6 etager, hvilket er et stykke fra de oprindelige anbefalinger
for området (max. 4 etager centralt på grunden). Rapporten anbefaler, at
princippet om maksimalt 1 etage eller 3,5 meter mere end højere nabobebyggelse
overholdes og derved muliggør 4½ etage – i hvert fald for en mindre del af
bebyggelsen og derefter 2-4 etager for resten.
HJØRNET AF ØSTERBRO/STORMBROEN, KLØVERHUSET: Her er der
vedtaget en lokalplan, der gør det muligt at bygge et punkthus på 8 etager,
hvilket dermed bliver Slagelses højeste boligejendom. Placeringen på
hjørnegrunden er markant og synlig fra flere veje i området. Det virker derfor
som et arkitektonisk, visuelt fokuspunkt, og rapporten anbefaler, at
Kløverhuset fastholdes som den mest markante og højeste bygning i området. Det
betyder, at der lægges en højdebegrænsning på eventuelt nye nabobebyggelser på
Østerbro og Jernbanegade.
RÅDHUSPLADSEN OG NYTORV: Rapporten beskriver, at princippet
om en højdeudvidelse i bymidten styrer fremtidige bygningshøjder i dette
område, inklusiv Torvegade og Gørtlergade. Det skal på dette sted tolkes sådan,
at alle bygningerne kan få tillagt 1 etage eller 3,5 meter. Dog foreslås, at
den vestlige side af Rådhuspladsen undtages af hensyn til skyggekastning, og at
hele Nytorv undtages af hensyn til pladsens nuværende arkitektoniske karakter
og nærheden til kirken.
Det skal understreges, at rapportens anbefalinger formelt
ikke kan styre bygningshøjderne. De bruges alene som et dialogredskab, og at
det vil være den politiske beslutning omkring det enkelte projekt, der er
gældende. Dertil kommer selvfølgelig krav i byggeloven og den gældende
planlægning for det enkelte område. Bestemmelser om bygningshøjder i vedtagne
lokalplaner ændres ikke af et eventuelt nyt administrationsgrundlag.
Retligt
grundlag
Kommunalfuldmagten bemyndiger byrådet til at træffe
beslutninger om kommunens generelle udvikling.
Handlemuligheder
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan beslutte, at den
fremlagte rapport bruges som afsæt for et egentligt administrationsgrundlag,
der indarbejdes i kommende kommuneplan. I dette tilfælde vil processen blive
fortsat, og der gennemføres undervejs en høring af relevante parter.
Udvalget kan også foreslå ændringer til rapporten og bede om
fornyet behandling. Administrationen vil derefter arbejde videre med projektet
og fremlægge det på et senere tidspunkt.
Og endelig kan udvalget vælge helt at forkaste rapporten og
forslaget om et administrationsgrundlag. Det betyder, at spørgsmål om
bygningshøjder håndteres fra sag til sag som hidtil.
Vurdering
Administrationen vurderer, at Slagelse bys nuværende
bebyggelsesstruktur og højdegrænseprofil gør det muligt at skabe fortætning
gennem en balanceret højdetilvækst med et særligt fokus på tilvækst i bymidten.
De nævnte principper og særlige indsatser vil kunne fungere som dialogværktøj
og i bearbejdet form (optaget i kommuneplanen) som et formelt
administrationsgrundlag.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.
at udvalget drøfter rapportens indhold og beslutter, at rapporten kan
bruges som afsæt for et egentligt administrationsgrundlag, der indarbejdes i
kommende kommuneplan. Hvis udvalget har ønsker til ændringsforslag, beskrives
disse og protokolleres.
Beslutning i Miljø-, Plan-
og Landdistriktsudvalget den 31. august 2020:
Fraværende:
Drøftet.
Sagen videresendes til drøftelse i Byrådet.