Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget (2018-2021) – Referat – 19. januar 2021



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2020-160645             Dok.nr.: 330-2021-8963                                              Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Dagsorden godkendes.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at dagsorden godkendes.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 19. januar 2021:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Kommuneplan 2021 - forslag til retningslinjetemaet NATUR OG LANDSKAB (B)

2.     Kommuneplan 2021 - forslag til retningslinjetemaet NATUR OG LANDSKAB (B)

Sagsnr.: 330-2020-27731               Dok.nr.: 330-2020-446930                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal beslutte, om forslag til retningslinjetemaet ”Natur og landskab” skal godkendes.
Baggrund
Med udviklingsstrategiens endelige vedtagelse den 22. juni 2020 blev det besluttet, at der skal gennemføres en delvis revision af kommuneplanen.
Kommuneplanen er den overordnede plan for kommunens fysiske udvikling og består af tre dele:
-      Hovedstruktur (hvad vil vi?)
-      Retningslinjer (hvordan gør vi?)
-      Rammer (hvor gør vi hvad?)
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkendte på møde den 4. maj 2020 og dernæst på mødet den 31. august 2020 proces og tidsplan for Kommuneplan 2021. Kommuneplan 2021 forventes vedtaget i august 2021. En revideret tidsplan kan ses af bilag 2.
Retningslinjerne, som beskriver principperne for arealanvendelse i kommunen, revideres med udgangspunkt i at opdatere indholdet i forhold til ajourføring, ny lovgivning og internt vedtagne planer og strategier.
Kommuneplanens retningslinjer er inddelt i 12 temaer. Denne sagsfremstilling behandler temaet ”Natur og landskab”. Under temaet ”Natur og landskab” hører retningslinjer for:
-      Geologi
-      Internationale beskyttelsesområder
-      Kystnærhedszone
-      Landskab
-      Lavbundsarealer
-      Naturnetværk og Grønt Danmarkskort
-      Skovrejsning
-      Større uforstyrrede landskaber
-      Naturpark
Ved gennemgang af ovenstående retningslinjer foreslår administrationen følgende ændringer i forhold til Kommuneplan 2017:
Geologi
Der er ikke ændret i udpegningen af nationale eller lokale værdifulde geologiske områder. Redegørelsen er blevet uddybet, så retningslinjerne er nemmere at forstå.
Internationale beskyttelsesområder
Emnet omfatter Natura 2000-områder, som er en samlet betegnelse for Ramsarområder, EF-fuglebeskyttelsesområder og EF-habitatområder. Områderne er udpeget for at beskytte en række sårbare naturtyper, fuglearter og andre dyrearter. Kortbilaget er blevet rettet, jf. de statslige udmeldinger om at reducere i Danmarks Natura 2000-områder, og afsnittet om bilag IV arter er blevet uddybet.
Kystnærhedszonen
Kystnærhedszonen er en zone udlagt i et bånd på 3 km fra kysten og er fastlagt i Planloven. Zonen er udlagt for at sikre, at der ved enhver planlægning inden for denne zone overvejes, at der kun gennemføres nødvendige anlæg og udvidelser. Kystnærhedszonen gælder for alle land- og sommerhusområder.
Der er tilføjet en ny retningslinje, der giver mulighed for, at der i kystnærhedszonen kan etableres virksomheder og tiltag, der er afhængig af en kystnær placering. Dette er i overensstemmelse med retningslinjeemnet ”7.4 sommerhusområder”.
Landskab
Retningslinjetemaet ”Landskab” omfatter det åbne land i Slagelse Kommune. Købstæderne, de større byer og sommerhusområderne er ikke omfattet af udpegningen.
Landskabet er efter landskabskaraktermetoden blevet inddelt i 5 karakteristiske landskabstyper: Ådal, Småbakket landskab, Landbrugsflade, Kystforland og Øer. En uddybning af de enkelte landskabskarakterområder fremgår af baggrundsrapporten ”Landskabet i Slagelse Kommune” (2013).
Hver landskabstype er desuden kategoriseret efter hvilket strategisk mål, der gælder for det pågældende område. Det strategiske mål er enten ”beskyt”, ”vedligehold” eller ”ændre”, hvor ”beskyt” er restriktiv.
Der er ikke ændret i udpegningen, enkelte retningslinjer er skrevet sammen og andre er uddybet. Redegørelsen er blevet præciseret, så det mere tydeligt fremgår, hvad der kan ske inden for beskyttede områder.
Lavbundsarealer
Ingen ændringer.
Naturnetværk og Grønt Danmarkskort
Grønt Danmarkskort består samlet af Naturnetværket og de potentielle kerneområder og korridorer. Grønt Danmarkskort skal på landsplan understøtte en forstærket indsats for større og bedre sammenhængende naturområder.
Grønt Danmarkskort er blevet tilpasset i forhold til ændringerne i udpegningen af Natura 2000-områder, og der er justeret i forhold til overlap med byer, lokalplanlagte områder og erhvervsområder. Langs motorvej, omfartsvej og Fodsporet er spredningskorridoren gjort smallere. Endvidere er en 600 m bred tør potentiel spredningskorridor mellem Korsør og Rude taget ud. Der er lavet et notat (bilag 3), der giver et samlet overblik over alle ændringerne til Grønt Danmarkskort.
I redegørelsen er der tilføjet enkelte nye afsnit, herunder et afsnit der redegør for, hvad der er gjort af indsats siden sidste revision af kommuneplanen.
Skovrejsning
Kommuneplanen udpeger områder uden for byerne til enten negativ eller positiv skovrejsning. Skovrejsningsemnet er blevet gennemgået med henblik på at sikre sammenhæng med Grønt Danmarkskort samt landskabs- og grundvandsinteresser.
Inden for den potentielle spredningskorridor mellem Korsør og Rude, der ved revisionen foreslås udtaget af Grønt Danmarkskort, ændres udpegningen fra negativ til positiv skovrejsning.
Syd for Magleby ligger et større område med høj prioritet for grundvand ikke længere i fuglebeskyttelsesområde (ændret i 2018). Området ændres derfor fra negativ til positiv skovrejsning.
Derudover er der foretaget mindre justeringer i udpegningen, så flere områder inddrages til positiv skovrejsning.
Redegørelsen er blevet uddybet, så der er et større fokus på, hvad skovrejsning kan bidrage med, herunder særligt i forhold til kommunens bæredygtighedsstrategi.
Større uforstyrrede landskaber
Ingen ændringer.
Naturpark
Kystområdet fra Bisserup og til Agersø er udpeget med potentiale som regional naturpark. Under temaet Naturpark er både afgrænsning, retningslinjer og redegørelse blevet ændret. Ændringerne sker på baggrund af erfaringer fra bl.a. afholdte borgermøder og dialoger med andre interessenter.
Afgrænsningen af naturparken er ændret, således at interesseområdet for naturparken udvides til at omfatte et større område end Natura 2000 udpegningen.
Retningslinjerne er ændret, og der er tilføjet flere retningslinjer. Det præciseres, at deltagelse i projektet sker på frivillig basis, samt at vi stadig sigter efter at opnå certificering som Dansk Naturpark. Retningslinjen om at oprette et naturparkråd er fjernet.
Redegørelsen er blevet uddybet og justeret, så den stemmer overens med retningslinjerne. Det er især grundlaget for naturparken og formålet med naturparken, som er uddybet. I redegørelsen er tilføjet, at udpegningen til interesseområde for naturpark betyder, at kommunen inden for udpegningen vil prioritere indsatser, der fremmer områdets naturværdier og formidling af natur- og kulturhistorie i området med afsæt i de stedbundne potentialer.
De foreslåede rettelser til ovenstående retningslinjer kan ses i bilag 1.
Retligt grundlag
Planlovens bestemmelser om kommuneplanlægning (kapitel 4) samt oversigt over de statslige interesser i kommuneplanlægningen.
Handlemuligheder
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at godkende forslag til retningslinjetemaet ”Natur og landskab”.
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at komme med ændringer til forslag til retningslinjetemaet ”Natur og landskab”.
Vurdering
Slagelse har en kyststrækning på ca. 180 km. Store dele af den vestlige kyststrækning består af sommerhusområder. Vandet er derfor et aktiv, som mange drager nytte af. Administrationen foreslår derfor, at kommuneplanen åbner op for at understøtte flere muligheder for aktiviteter på vandet. Der er derfor tilføjet retningslinjer, som giver mulighed for tiltag, der er afhængig af en kystnær placering. Denne mulighed gælder i alle kommunens sommerhusområder. Ved ansøgning om konkrete tiltag vil kommunen tage stilling til en række forhold, herunder infrastruktur, kapacitet og offentlighedens adgang til kysten.
Administrationen anbefaler, at landskabsudpegningen fastholdes, da udpegningen sikrer, at der tages hensyn til de områder, der er særligt vigtige at passe på. Landskabet er en del af det åbne land, hvorfor ny bebyggelse og anlæg i forvejen bør begrænses.
Ved revisionen har det været et mål, at Grønt Danmarkskort fremstår intakt og brugbart ved prioriteringer inden for naturindsatsen samt at sikre en enkel og smidig sagsbehandling i for eksempel byggesager og ved lokalplanlægning, hvor eksisterende byzoner og sommerhusområder støder op til eller har overlappet med udpegninger i Grønt Danmarkskort. Den potentielle korridor mellem Korsør og Rude, der tages ud, rummer en høj tæthed af sten- og jorddiger. Idet sten- og jorddigerne i forvejen er beskyttede af museumsloven, er udpegningen ikke hensigtsmæssig, da bredden af den tørre potentielle korridor er 600 m og den er formet som en lige linje henover landskabet uden hensyntagen til arrondering af landbrugsejendomme.
Endvidere har det vist sig, at en del af området har høj prioriteret i forhold til beskyttelse af grundvandet.
Der er således en synergi med at fjerne den potentielle spredningskorridor og omdanne tracéet til positiv skovrejsningsområde, så skovrejsning vil blive et virkemiddel for den lokale grundvandsbeskyttelse.
Staten ønsker at fremme skovrejsning, således at skovarealet på landsplan øges til 20-25 % inden udgangen af det 21. århundrede. I dag er Danmarks skovareal på 14,5 %. Vestsjælland er en forholdsvis skovfattig egn i Danmark. Den samlede skovprocent for Slagelse kommune er ca. 10 %. Slagelse Kommune ønsker at støtte op om den nationale målsætning og øge andelen af offentlig og privat skov i kommunen, hvorfor skovrejsning også er et vigtigt indsatsområde i kommunens Bæredygtighedsstrategi. Med udgangspunkt i også at kunne bruge skovrejsning som virkemiddel til sikring af grundvand er 2.250 ha ændret fra negativ til positiv skovrejsning.
På udvalgsmødet i august 2020 blev det besluttet, at der fortsat skal arbejdes hen imod at opnå status som Dansk Naturpark. Udvidelsen af naturparkens afgrænsning muliggør, at der kan skabes forbindelser til eksisterende stier og dermed sikre bedre tilgængelighed og en mere sammenhængende stiinfrastruktur. Der medtages områder, som rummer attraktive natur-og friluftsoplevelser, kulturhistoriske værdier og lokale attraktioner, der med fordel kan indgå i naturparken.
Ændringerne i retningslinjerne for naturparken betyder, at det mere tydeligt fremgår, at det primære formål med naturparken er at skabe bedre natur og naturoplevelser.
Administrationen vurderer, at revisionen af de enkelte retningslinjeemner ikke er så væsentlige, at de skal miljøvurderes i forbindelse med miljøvurderingen af Kommuneplan 2021.
På baggrund af ovenstående anbefaler administrationen, at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender forslag til retningslinjetemaet ”Natur og Landskab”.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at forslag til retningslinjetemaet ”Natur og landskab” godkendes.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 19. januar 2021:
Fraværende: 
Godkendt med de faldne bemærkninger.
Det grønne danmarkskort og naturværk genoptages med henblik på, at det sammentænkes med skovområder, lavbundsområder og grundvandindsats mv.
De særlige lempelige planforhold for øerne indarbejdes i retningslinjerne.

3. Kommuneplan 2021 - forslag til retningslinjetemaet KLIMATILPASNING (B)

3.     Kommuneplan 2021 - forslag til retningslinjetemaet KLIMATILPASNING (B)

Sagsnr.: 330-2020-27731               Dok.nr.: 330-2020-500930                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal beslutte, om forslag til retningslinjetemaet ”Klimatilpasning” skal godkendes.
Baggrund
Med udviklingsstrategiens endelige vedtagelse den 22. juni 2020 blev det besluttet, at der skal gennemføres en delvis revision af kommuneplanen.
Kommuneplanen er den overordnede plan for kommunens fysiske udvikling og består af tre dele:
-      Hovedstruktur (hvad vil vi?)
-      Retningslinjer (hvordan gør vi?)
-      Rammer (hvor gør vi hvad?)
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkendte på møde den 4. maj 2020 og dernæst på mødet den 31. august 2020 proces og tidsplan for Kommuneplan 2021. Kommuneplan 2021 forventes vedtaget i august 2021. En revideret tidsplan kan ses af bilag 2.
Retningslinjerne, som beskriver principperne for arealanvendelse i kommunen, revideres med udgangspunkt i at opdatere indholdet i forhold til ajourføring, ny lovgivning og internt vedtagne planer og strategier.
Kommuneplanens retningslinjer er inddelt i 12 temaer. Denne sagsfremstilling behandler temaet ”Klimatilpasning”. Under temaet ”Klimatilpasning” hører retningslinjer for:
-      Klimatilpasning langs kysten
-      Klimatilpasning i byerne
-      Klimatilpasning i det åbne land
-      Klimatilpasning grundvand
I 2018 blev Planloven ændret således, at det blev gjort til et krav, at kommuneplanen skal:
-      Udpege områder, der er i risiko for oversvømmelse og erosion
-      Indeholde retningslinjer for afværgeforanstaltninger mod oversvømmelse eller erosion ved planlægning af byudvikling mv. i de udpegede områder
-      Indeholde en redegørelse for udpegningen af områder, der kan blive udsat for oversvøm­melse eller erosion
-      Indeholde en redegørelse for, hvad der ligger til grund for retnings­linjerne om afværgeforanstaltninger
-      Indeholde en redegørelse for sammenhængen med kommuneplanlægningen i andre kommuner, for så vidt angår afværgeforanstaltninger.
Ved gennemgang af ovenstående retningslinjer foreslår administrationen følgende ændringer i forhold til Kommuneplan 2017:
Indledningen er blevet strammet op, og emnet om risikobilledet er udgået.
Klimatilpasning langs kysten
Revisionen fastholder den oprindelige ide om en klimazone for oversvømmelse, der dækker arealer under kote +3 m (DVR90). Kommuneplanen tydeliggør med nye retningslinjer, at der ved planlægning skal sikres til kote +2 m (DVR90). Der er metodefrihed, og sikring kan også ske ved gennemførsel af kommunale fællesprojekter.
Revisionen indeholder en ny klimazone for erosion, som dækker en 100 meter zone langs hele kysten. Klimazonen for erosion er en screeningszone. Den fremtidige erosion vil blive øget grundet klimaforandringerne og vil variere meget fra område til område. Ved fremtidig planlægning skal der derfor screenes for risikoen for erosion gennem en levetidsbetragtning i forhold til kystudviklingen. Kortbilaget er opdateret.
Klimatilpasning i byerne
Revisionen fastholder den oprindelige ide om, at regnvandet så vidt muligt skal håndteres lokalt, gerne på overfladen, og gerne som et rekreativt element. Kommuneplanen tydeliggør med nye retningslinjer, at regnvand skal være en naturlig del af planlægningen og arbejdet med bygge- og anlægsvirksomhed.
Revisionen tager udgangspunkt i, at regnvand ikke respekterer en lokalplangrænse eller et matrikelskel. Planlægningen skal derfor sikre, at regnvandet håndteres uden at give problemer. Regnvandets transportveje til de lavtliggende områder skal sikres. De lave områder skal friholdes for bygge- og anlægsaktivitet eller på anden måde sikres, så oplandets regnvand kan håndteres betryggende, indtil det kan ledes til slutrecipient f.eks. via vandløb eller en regnvandsledning.
Kortbilaget er opdateret, så det for hver enkelt købstad er synligt, hvor der vil ske oversvømmelser. Der er foretaget beregning af 10, 20, 50 og 100 års hændelse i 2010 og 100 års hændelse i år 2110.
Klimatilpasning i det åbne land
Revisionen har som afsæt, at vi som udgangspunkt skal undgå at planlægge for byggeri inden for områder med risiko for oversvømmelse, og at lavtliggende arealer og terrænfordybninger, som alligevel vil være oversvømmelsestruede, først og fremmest skal reserveres til regnvandshåndtering og –forsinkelse.
I det opdaterede kort, der viser oversvømmede områder i det åbne land (lavet i programmet Scalgo), er der taget udgangspunkt i en døgnhændelse fremskrevet til år 2100 og med en gentagelsesperiode på 100 år. Det er en meget voldsom hændelse, som måske bedst kan sammenlignes med det skybrud, som faldt over københavnsområdet i juli 2011. Scalgo forholder sig ikke til kloakerede områder.
Hele emnet er blevet uddybet væsentligt med nye retningslinjer, der sætter fokus på håndtering af regnvand, strømningsveje, synergi med naturområder og miljømæssige målsætninger. Redegørelsen er uddybet, så det fremgår, hvad der ligger til grund for oversvømmelseskortet. Endvidere er hensigterne med de enkelte retningslinjer forklaret.
Klimatilpasning grundvand
Retningslinjerne er blevet ændret, så det gøres til et krav, at man ved ny planlægning skal forholde sig til grundvandsforholdene. I forlængelse af det er der tilføjet en ny retningslinje, der præciserer, at der i Slagelse by, grundet den høje grundvandsstand, ikke må nedsives via faskiner. Redegørelsen er uddybet, så grundlaget for retningslinjerne er nemmere at forstå.
De foreslåede rettelser til ovenstående retningslinjer kan ses i bilag 1.
Retligt grundlag
Planlovens bestemmelser om kommuneplanlægning (kapitel 4) samt oversigt over de statslige interesser i kommuneplanlægningen.
Handlemuligheder
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at godkende forslag til retningslinjetemaet ”Klimatilpasning”.
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at komme med ændringer til forslag til retningslinjetemaet ”Klimatilpasning”.
Vurdering
De nye retningslinjer for klimatilpasning langs kysten strammer op på retningslinjerne indenfor den eksisterende klimazone for oversvømmelse for at sikre, at der ved planlægning tages højde for risikoen for oversvømmelse i overensstemmelse med planlovsændringen fra 2018.
Den nye klimazone for erosion skal sikre, at der ved nye planlægning tages hensyn til den langsigtede kystudvikling og det øgede erosionspres. Ved erosionsscreening i forbindelse med ny planlægning skal det sikres, at nye bygge- og anlægsaktiviteter ikke placeres, hvor erosion på sigt vil blive et problem.
De nye retningslinjer for klimatilpasning i byerne strammer op på forståelsen af, hvorfor det er vigtigt at se regnvandshåndteringen som en helhed. Retningslinjer og kortgrundlag gør behovet for regnvandshåndtering tydelig og anviser, hvor det er fornuftigt at sikre strømningsveje og friholdelse af områder for bygge- og anlægsaktivitet. Kortbilaget forholder sig til oversvømmelse fra nedbør i forhold til kloakledningernes kapacitet.
Der er flere andre, kloakerede byer i Slagelse Kommune. Der er ikke udarbejdet oversvømmelseskort for disse byer, da det er vurderet, at byerne og regnvandsmængder herfra er så små, at der ikke vil være risiko for oversvømmelse.
Grundtanken bag den gennemgribende revision af klimatilpasning i det åbne land er at gøre opmærksom på, hvordan planlægning i det åbne land også skal forholde sig til de nuværende og kommende klimaforandringer. Emnet er blevet revideret ud fra et forsigtighedsprincip, da det er nemmere at forebygge fejltagelser end at rette op på dem senere.
Det fremlagte kort med oversvømmelsestruede arealer i det åbne land er baseret på en højdemodel, som ikke er ufejlbarlig. Det vil sige at der kan være områder, hvor modellen, ud fra en nærmere vurdering, ikke er helt retvisende. Eksempelvis fordi der er lokale forhold, som måske ikke er indbygget i modellen. Derfor er der givet mulighed for, at der ud fra en konkret vurdering kan gøres undtagelser fra kortlægningen.
Administrationen vurderer, at revisionen af de enkelte retningslinjeemner ikke er så væsentlige, at de skal miljøvurderes i forbindelse med miljøvurderingen af Kommuneplan 2021.
På baggrund af ovenstående anbefaler administrationen, at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender forslag til retningslinjetemaet ”Klimatilpasning”.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at forslag til retningslinjetemaet ”Klimatilpasning” godkendes.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 19. januar 2021:
Fraværende: 
Godkendt med de faldne bemærkninger.

4. Genoptaget - Kommuneplan 2021 - forslag til retningslinjetemaet TURISME (B)

4.     Genoptaget - Kommuneplan 2021 - forslag til retningslinjetemaet TURISME (B)

Sagsnr.: 330-2020-27731               Dok.nr.: 330-2020-482322                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal beslutte, om forslag til retningslinjetemaet ”Turisme” skal godkendes.
Baggrund
Med udviklingsstrategiens endelige vedtagelse den 22. juni 2020 blev det besluttet, at der skal gennemføres en delvis revision af kommuneplanen.
Kommuneplanen er den overordnede plan for kommunens fysiske udvikling og består af tre dele:
-      Hovedstruktur (hvad vil vi?)
-      Retningslinjer (hvordan gør vi?)
-      Rammer (hvor gør vi hvad?)
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkendte på møde den 4. maj 2020 og dernæst på mødet den 31. august 2020 proces og tidsplan for Kommuneplan 2021. Kommuneplan 2021 forventes vedtaget i august 2021.
Retningslinjerne, som beskriver principperne for arealanvendelse i kommunen, revideres med udgangspunkt i at opdatere indholdet i forhold til ajourføring, ny lovgivning og internt vedtagne planer og strategier.
Kommuneplanens retningslinjer er inddelt i 12 temaer. Denne sagsfremstilling behandler temaet ”Turisme”. Under temaet ”Turisme” hører retningslinjer for:
-      Generelle retningslinjer
-      Det åbne land
-      Kysten
-      Købstæderne
-      Øerne
Endvidere indeholder retningslinjetemaet dokumentet ”Turistpolitiske overvejelser”, som skal fremgå som en del af kommuneplanen, idet ferie- og fritidsanlæg inden for kystnærhedszonen skal lokaliseres efter sammenhængende turistpolitiske overvejelser. Dokumentet er vedhæftet som bilag 2. Det giver et overblik over muligheder for overnatninger og oplevelser i det åbne land, i købstæderne, ved kysten og på øerne ud fra et turistmæssigt perspektiv. For hver af de geografiske afgrænsninger er der kort beskrevet, hvad fokus er i kommende planperiode. Endvidere er de største igangværende og kommende projekter kort beskrevet.
Ved gennemgang af ovenstående retningslinjer foreslår administrationen følgende ændringer i forhold til Kommuneplan 2017:
11.0 Generelle retningslinjer
Mindre sproglige tilretninger samt præcisering af fokus i retningslinje 11.0.3 så det fremgår, at turismen i Slagelse Kommune skal bygge videre på de eksisterende kvaliteter og potentialer.
11.1 Det åbne land
Mindre sproglig tilretning og præcisering. Retningslinje 11.1.4 er ikke aktuel og udgår. I redegørelsen opdateres tekst om Vikingeborgen Trelleborg.
Retningslinjekortet med udpegningen af turismeinstitutioner med mulighed for overnatning er opdateret.
11.2 Kysten
Mindre sproglige tilretning og præcisering. Der tilføjes to nye retningslinjer, hhv. 11.2.5 og 11.2.6, der forholder sig til mulighederne i forlængelse af sommerhusområderne. Retningslinje 11.2.5 vedrører sommerhusområder generelt og retningslinje 11.2.6 omhandler specifikt Stillinge Strand og Kobæk Strand. Eksisterende retningslinje 11.2.5 ændres til 11.2.7.
Det tilføjes i redegørelsen under afsnittet ”Overnatning”, at såfremt der i planperioden åbnes op for en ny ansøgningsrunde for udlægning af nye sommerhusområder inden for kystnærhedszonen, vil Slagelse Kommune arbejde for at kunne udlægge nye sommerhusområder eller udvide eksisterende.
I redegørelsen under afsnittet ”Kyst- og naturturisme” tilføjes, at Slagelse Kommune ønsker at styrke turismen og koncentrere udviklingen i de centre, hvor der vurderes at være potentiale og kapacitet. Kommuneplanen åbner derfor op for muligheden for etablering af mindre virksomheder og tiltag i Stillinge Strand og Kobæk Strand, der kan give mulighed for at udbygge de eksisterende servicefunktioner og turismeaktiviteter.
11.3 Købstæderne
Retningslinje 11.3.4, 11.3.5 og 11.3.6 er ikke længere aktuelle og udgår.
Retningslinjekortet med udpegningen af turismeinstitutioner med mulighed for overnatning er opdateret.
I redegørelsen under afsnittet ”Oplevelser” opdateres tekst om Slagelse som den største detailhandelsby på Vestsjælland med cafémiljø, kulturtilbud, krogede gadeforløb og pladser i forskellig størrelse. I forhold til Korsør, tilføjes tekst om det nye vandsportscenter i Halsskov Færgehavn som skal være stort og nytænkende og være med til at tiltrække mange flere besøgende til Korsør ikke mindst efter erhvervelsen af den gamle Storebæltsfærge M/F Broen som fælles ”Kulturfærge”.
11.4 Øerne
Mindre sproglig tilretning og præcisering.
I redegørelsen under ”Overnatning” tilføjes, at det skal undersøges om der er grundlag for at lave en sommerhusudstykning på Agersø.
I redegørelsen under afsnittet ”Oplevelser” opdateres teksten om øernes stedbundne potentialer for oplevelser. Herunder, at oplevelsen af at være på besøg i de autentiske lokalsamfund på øerne bliver understøttet af en samlet indsats for at udvikle turismen på øerne med fokus på formidling, understøttelse af større events samt muligheder for at skabe erhverv og flere overnatningsmuligheder.
Retligt grundlag
Planlovens bestemmelser om kommuneplanlægning (kapitel 4) samt oversigt over de statslige interesser i kommuneplanlægningen.
Handlemuligheder
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at godkende forslag til retningslinjetemaet ”Turisme”.
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at komme med ændringer til forslag til retningslinjetemaet ”Turisme”.
Vurdering
Der er tilføjet to nye retningslinjer i forhold til udviklingen af eksisterende sommerhusområder. Derudover udgår en række retningslinjer da de ikke længere er aktuelle. Der er foretaget mindre sproglige tilretninger og præciseringer i redegørelserne ud fra, hvad der er sket, siden Kommuneplan 2017 blev vedtaget.
Udpegning af turismeinstitutioner med mulighed for overnatning i det åbne land og i købstæderne er opdateret ud fra, hvad der er sket, siden Kommuneplan 2017 blev vedtaget. For det åbne land er udpegningen suppleret med Vikingeborgen Trelleborg, Arena Cirkusland, Gerlev Legepark og Panzermuseum East.
Dokumentet ”Turistpolitiske overvejelser” er udarbejdet og skal indgå som en del af retningslinjerne for turisme i Kommuneplan 2021. De turistpolitiske overvejelser skal som udgangspunkt udarbejdes for kystnærhedszonen. For at beskrive og fremhæve muligheder på tværs af kommunen, omfatter de turistpolitiske overvejelser imidlertid hele kommunen for derved at skabe sammenhæng mellem aktiviteterne i alle dele af kommunen.
Administrationen vurderer, at revisionen af de enkelte retningslinjetemaer ikke er så væ-sentlige, at de skal miljøvurderes i forbindelse med miljøvurderingen af Kommuneplan 2021.
På baggrund af ovenstående anbefaler administrationen, at Miljø-, Plan- og Landdistrikts-udvalget godkender forslag til retningslinjetemaet ”Turisme”.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at forslag til retningslinjetemaet ”Turisme” godkendes.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 2. november 2020:
Fraværende: 
Sagen genoptages efter behandling i Erhvervs- og Teknikudvalget.
Steen Olsen (A) fandt ikke afsnittet om fiskeri i overensstemmelse med faktiske forhold og bør derfor revideres. Destination Sjælland orienteres.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 30. november 2020:
Fraværende: 
Godkendt.
Der skal være mere opmærksomhed omkring stier.
Ø-turisme skal samtænkes med turisme i den sydlige del af området/ kommunen.
Genoptaget:
Administrationens bemærkninger:
Stier behandles særskilt som sit eget emne under retningslinjetemaet ”3 Fritid”. Her vil det fremgå, hvordan kommunen vil arbejde med transportstier (cykelstier) og oplevelsesstier (rekreative stier) på tværs af kommunen. Retningslinjetemaet behandles i marts 2021 – se revideret tidsplan i bilag 3. Administrationen anbefaler, at mulighederne, hvad angår stier, uddybes i Turistpolitiske overvejelser, når sti-emnet er blevet behandlet i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget i marts 2021.
I Turistpolitiske overvejelser og under ”11.4 Øer” tilføjes, at Ø-turisme skal sammentænkes med turisme i den sydlige del af kommunen.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
2.    at forslag til retningslinjetemaet ”Turisme” godkendes.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 19. januar 2021:
Fraværende: 
Godkendt med de faldne bemærkninger.

5. Genoptaget - Kommuneplan 2021 - forslag til retningslinjetemaet TRAFIK OG VEJE (B)

5.     Genoptaget - Kommuneplan 2021 - forslag til retningslinjetemaet TRAFIK OG VEJE (B)

Sagsnr.: 330-2020-27731               Dok.nr.: 330-2020-482314                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal beslutte, om forslag til retningslinjetemaet ”Trafik og veje” skal godkendes.
Baggrund
Med udviklingsstrategiens endelige vedtagelse den 22. juni 2020 blev det besluttet, at der skal gennemføres en delvis revision af kommuneplanen.
Kommuneplanen er den overordnede plan for kommunens fysiske udvikling og består af tre dele:
-      Hovedstruktur (hvad vil vi?)
-      Retningslinjer (hvordan gør vi?)
-      Rammer (hvor gør vi hvad?)
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkendte på møde den 4. maj 2020 og dernæst på mødet den 31. august 2020 proces og tidsplan for Kommuneplan 2021. Kommuneplan 2021 forventes vedtaget i august 2021.
Retningslinjerne, som beskriver principperne for arealanvendelse i kommunen, revideres med udgangspunkt i at opdatere indholdet i forhold til ajourføring, ny lovgivning og internt vedtagne planer og strategier.
Kommuneplanens retningslinjer er inddelt i 12 temaer. Denne sagsfremstilling behandler temaet ”Trafik og veje”. Under temaet ”Trafik og veje” hører retningslinjer for:
-      Havne
-      Kollektiv trafik
-      Parkering
-      Regionale forbindelser
-      Veje
-      Trafiksikkerhed og tryghed
Ved gennemgang af ovenstående retningslinjer foreslår administrationen følgende ændringer i forhold til Kommuneplan 2017:
I indledningen er der foretaget en præcisering og en opdatering i forhold til mobiltet.
Havne
Mindre sproglig tilretning. Der tilføjes en tekst i redegørelsen om, at der i planperioden arbejdes for, at en mindre del af havnearealet for Korsør Havn omkring Norvangen/Teilmanns Allé ændrer anvendelse til andre byformål.
Kollektiv trafik
Mindre sproglig tilretning af indledningen. Der tilføjes tre nye retningslinjer der har fokus på
-      at sikre effektiv kollektiv trafik til hele geografien i Slagelse Kommune under hensyntagen til den demografiske udvikling og borgernes behov.
-      lokale transportløsninger der understøtter kommunens målsætninger indenfor landdistriktsudvikling.
-      at der arbejdes for, at den kollektive bustrafik understøtter muligheden for ikke-fossile drivmidler.
Parkering
Mindre sproglig tilretning af redegørelsen i forhold til parkeringsstrategien for Slagelse Kommune, så det fremgår at det er formålet med strategien, at fastsætte krav til de forskellige parkeringsformer samt at understøtte muligheder for el-ladestandere på offentlige parkeringspladser.
Regionale forbindelser
Mindre præcisering i indledningen så Fodsporet, 3 nationale cykelruter og Sjællandsleden fremgår.
Det fremgår af redegørelsen (markeret med grøn i bilag 1), at Slagelse Kommune i samarbejde med erhvervsvirksomheder på Vestsjælland, i Region Sjælland, i Kalundborg Kommune og i Næstved kommune arbejder på, at der i Transportministeriet afsættes midler til etablering af en motorvejsforbindelse på strækningen Kalundborg – Slagelse – Næstved.
Administrationen ønsker afklaring på om der stadig pågår et politisk understøttet arbejde med at få ”Tværforbindelsen” på en kommende finanslov.
Veje
Mindre sproglig præcisering samt indarbejdelse af supplerende mål i forhold til trafiksikkerhedsrevision på større vejprojekter for at understøtte klimaindsatsen og sikre sammenhængende stisystemer til institutioner, skoler og centerområder.
Retningslinjekortet er opdateret så de enkelte vejtyper er angivet med forskellig farve.
Trafiksikkerhed og tryghed
Indledningen suppleres med tekst om at der i planperioden udarbejdes to nye sektorplaner hhv. Trafiksikkerhedsplan 2021- og en ny Cykelplan for Slagelse Kommune. Derudover foretages mindre tilretninger samt præcisering i forhold til udpegning af tryghedsfremmende tiltag.
Der tilføjes en ny retningslinje om kampagner til skoler med fokus på samarbejde om, at flere børn skal være selvtransporterende. Derudover er der mindre sproglig tilretning og præcisering af redegørelsen.
Retligt grundlag
Planlovens bestemmelser om kommuneplanlægning (kapitel 4) samt oversigt over de statslige interesser i kommuneplanlægningen.
Handlemuligheder
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at godkende forslag til retningslinjetemaet ”Trafik og veje”.
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at komme med ændringer til forslag til retningslinjetemaet ”Trafik og veje”.
Vurdering
Der er tilføjet 3 nye retningslinjer vedr. kollektiv trafik samt en ny retningslinje vedr. trafiksikkerhed og tryghed, som handler om at der lægges vægt på samarbejde med skolerne om, at flere børn skal være selvtransporterende. Derudover er der foretaget mindre sproglige tilretninger og præciseringer af retningslinjer og redegørelse ud fra, hvad der er sket, siden kommuneplan 2017 blev vedtaget.
Pågår der fortsat et politisk understøttet arbejde med at få ”Tværforbindelsen” med på en kommende finanslov er det administrationens vurdering, at teksten i redegørelsen under regionale forbindelser angående ”Tværforbindelsen” Kalundborg – Slagelse – Næstved fastholdes.
Der er foretaget en opdatering af retningslinjekortet for ”Veje” så de enkelte vejtyper angives med forskellig farve. Denne justering vurderes at give et bedre overblik over de forskellige vejtyper.
Administrationen vurderer, at revisionen af de enkelte retningslinjetemaer ikke er så væsentlige, at de skal miljøvurderes i forbindelse med miljøvurderingen af Kommuneplan 2021.
På baggrund af ovenstående anbefaler administrationen, at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender forslag til retningslinjetemaet ”Trafik og veje”.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at forslag til retningslinjetemaet ”Trafik og veje” godkendes.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 2. november 2020:
Fraværende: 
Sagen genoptages efter behandling i Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 30. november 2020:
Fraværende: 
Godkendt.
Der skal arbejdes for en rundkørsel på rute 22 ved krydset i Sørby mod Dalmose.
Genoptaget:
Administrationens bemærkninger:
Slagelse Landevej mellem Sørbymagle og Dalmose er statsvej, hvilket vil sige, at det er Vejdirektoratet, der ejer vejen. Slagelse Kommune kan anmode Vejdirektoratet om, at der afsættes midler i deres anlægsbudget til at etablere en rundkørsel mellem Sørbymagle og Dalmose, hvorefter det er Vejdirektoratet, der afgør, om de ønsker at prioritere anlæg af en ny rundkørsel. Hvis Vejdirektoratet ikke ønsker at prioritere anlæg af en ny rundkørsel, har Slagelse Kommune mulighed for, efter aftale med Vejdirektoratet, selv at anlægge og finansiere en ny rundkørsel mellem Sørbymagle og Dalmose.
Administrationen anbefaler, at der i redegørelsen under emnet ”10.4 Regionale forbindelser” skrives ind, at Slagelse Kommune i planperioden vil indlede dialog med Vejdirektoratet om etablering af en rundkørsel på rute 22 ved krydset mellem Sørbymagle og Dalmose.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
2.    at forslag til retningslinjetemaet ”Trafik og veje” godkendes.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 19. januar 2021:
Fraværende: 
Godkendt med de faldne bemærkninger.

6. Kommuneplan 2021 - forslag til emnet Store solenergianlæg under retningslinjetemaet Energi og teknik (B)

6.     Kommuneplan 2021 - forslag til emnet Store solenergianlæg under retningslinjetemaet Energi og teknik (B)

Sagsnr.: 330-2020-27731               Dok.nr.: 330-2020-477248                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal beslutte, om forslag til emnet ”Store solenergianlæg” under retningslinjetemaet ”Energi og teknik” skal godkendes.
Baggrund
Med udviklingsstrategiens endelige vedtagelse den 22. juni 2020 blev det besluttet, at der skal gennemføres en delvis revision af kommuneplanen.
Kommuneplanen er den overordnede plan for kommunens fysiske udvikling og består af tre dele:
·         Hovedstruktur (hvad vil vi?)
·         Retningslinjer (hvordan gør vi?)
·         Rammer (hvor gør vi hvad?)
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkendte på mødet den 4. maj 2020 proces og tidsplan for Kommuneplan 2021. Kommuneplan 2021 forventes vedtaget i august 2021.
Retningslinjerne, som beskriver principperne for arealanvendelse i kommunen, revideres med udgangspunkt i at opdatere indholdet i forhold til ajourføring, ny lovgivning og internt vedtagne planer og strategier.
Kommuneplanens retningslinjer er inddelt i 12 temaer. Denne sagsfremstilling behandler emnet ”Store solenergianlæg”, som hører under temaet ”Energi og teknik”. Temaet ”Energi og Teknik har tidligere været behandlet af Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 31. august 2020. Som følge af byrådets beslutning den 22. juni 2020 behandles emnet ”Store solenergianlæg” særskilt efter inddragelse af lokale interessenter i forbindelse med udpegningen af områder til store solenergianlæg.
I forbindelse med inddragelse af lokale interessenter har der været planlagt 8 workshops om solenergi i lokalområder geografisk fordelt i kommunen. De lokale interessenter har i den forbindelse været afgrænset til lokalråd/landsbyråd, lokale menighedsråd og lokale vandværker. Alle interessenter er ligeledes blevet opfordret til at inddrage andre fra deres respektive netværk. Af de 8 workshops blev 3 gennemført med repræsentation fra 5 af de 8 lokalområder. 5 af de planlagte workshops blev aflyst grundet manglende tilmeldinger.
Det er administrationens oplevelse, at deltagerne, på de afholdte workshops, har bidraget positivt og konstruktivt med input, forslag og idéer til positivudpegningen for store solenergianlæg. Ud fra en tilgang om situationsbestemt planlægning har input fra de forskellige workshops ført til lokale justeringer i positivudpegningen for store solenergianlæg. En opsamling på de afholdte workshops fremgår af bilag 2.
Administrationen foreslår følgende ændringer i forhold til Kommuneplan 2017:
·         Overskriften på retningslinjeemne 2.6 ændres til ”Store solenergianlæg”.
·         Indledningen opdateres.
·         Eksisterende to retningslinjer erstattes af 12 nye retningslinjer.
·         Retningslinjerne suppleres af et retningslinjekort med en positivudpegning til lokalisering af store solenergianlæg.
·         Retningslinjerne ledsages af en ny redegørelse.
Retningslinjekortet udpeger områder, hvor der, på baggrund af konkrete ansøgninger og efter nærmere konkret vurdering, besigtigelse og politisk beslutning, kan planlægges for store solenergianlæg på terræn. Denne positivudpegning viser samtidig, hvor der ikke bør placeres store solenergianlæg i Slagelse Kommune (arealer uden for positivudpegningen).
Positivudpegningen er opdelt i hhv. ”Positivområder” og ”Primær positivområder”. Der er således foretaget en prioritering inden for positivudpegningen, hvor indsatsområder til grundvandsbeskyttelse udgør ”Primær positivområder”. Inden for primær positivområderne bør el-producerende solenergianlæg primært lokaliseres under forudsætning af, at disse anlæg ikke udgør en risiko for grundvandet.
Retligt grundlag
Planlovens bestemmelser om kommuneplanlægning (kapitel 4) samt oversigt over de statslige interesser i kommuneplanlægningen.
Handlemuligheder
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at godkende forslag til emnet ”Store solenergianlæg”.
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at komme med ændringer til forslag til emnet ”Store solenergianlæg”.
Vurdering
Positivudpegningen til lokalisering af store solenergianlæg er foretaget, hvor andre planlægningsmæssige hensyn ikke bliver tilsidesat. Udpegningen omfatter eksempelvis ikke udpegningen af naturnetværk, beskyttede landskabsinteresser, fredninger, fortidsminder, kulturmiljøer, kirkebyggelinjer og fredskov. Tekniske anlæg, som store solenergi er, bør som udgangspunkt ikke placeres inden for disse udpegninger, da sådanne anlæg ikke vurderes at være forenelige med de interesser, disse udpegninger skal varetage.
På baggrund af de input administrationen har modtaget fra de afholdte workshops, samt den forudgående planproces for solenergi, er der udarbejdet et forslag til retningslinjer for ”Store solenergianlæg” samt udpegning af ”Positivområder” og ”Primær positivområder” til lokalisering af store solenergianlæg (over 1 Ha).
Et input fra workshoppen i Eggeslevmagle vedrører et ønske om at friholde et areal omkring landsbyen svarende til 1.500 meter fra Sorø Landevej af hensyn til Eggeslevmagle som kulturmiljø. Det er administrationens vurdering, at forholdet til kulturmiljøer bør vurderes konkret i forbindelse med konkrete projekter. Ønsket om en buffer på 1.500 meter afviger væsentligt fra øvrige input fra de afholdte workshops. Administrationen afventer derfor en politisk drøftelse og tilkendegivelse på om det konkrete ønske om en afstand på 1.500 meter til Eggeslevmagle fra Sorø Landevej skal indarbejdes i retningslinjeudpegningen. På vedlagte kortbilag fremgår en buffer på 1.500 meter omkring Eggeslevmagle målt fra Sorø Landevej.
De lokale input har resulteret i følgende konkrete tiltag i forhold til retningslinjeudpegningen for store solenergianlæg:
·         En lineær bufferafstand på 150 meter syd om landsbyerne Årslev, Sønderup, Hallelev, Nordrup og Lille Nordrup friholdes af udpegningen til solenergi af hensyn til den landskabelige oplevelse af landsbyerne, der ligger som ”perler på en snor” mellem Vestermose å og Tude å.
·         En buffer på 850 m til sommerhusområder langs Storebæltskysten (svarende til den buffer der friholder arealer vest for Omfartsvejen ved Slagelse) friholdes af udpegningen til solenergi. En buffer på 850 m vurderes at varetage hensynet til den rekreative oplevelse af sommerhusområderne ved Storebæltskysten.
·         En buffer på 150 m fra rammeområderne der omfatter Kirke Stillinge friholdes af udpegningen til solenergi. Arealet syd for rammeområde 8.B6 og 8.D1 friholdes ligeledes frem til vandløbet Støvlebæk af hensyn til evt. fremtidig byudvikling.
·         En buffer på 150 m fra rammeområde 21.BE1 Eggeslevmagle friholdes af udpegningen til solenergi således at særligt arealer øst for- men også vest for Eggeslevmagle langs Korsørvej friholdes.
·         Området øst for Magleby, i en afstand af 150 m fra rammeområderne 46.BE1 og 46.BE2, friholdes af udpegningen.
·         Arealet syd for Boeslunde mellem Sønderupvej og Rennebjergvej friholdes af udpegningen af hensyn til en potentiel fremtidig byudvikling i Boeslunde og det småbakkede terræn.
Der er tilføjet et helt nyt sæt retningslinjer for store solenergianlæg samt udarbejdet et retningslinjekort med en positivudpegning til lokalisering af store solenergianlæg. Revisionen af retningslinjerne for store solenergianlæg har afsæt i, at administrationen har modtaget en del henvendelser om etablering af store solenergianlæg. Det er administrationens vurdering, at de nye retningslinjer med retningslinjekort udgør et mere solidt grundlag for administrationens efterfølgende sagsbehandling af konkrete solenergiprojekter. Samtidig er det synligt for potentielle opstillere af store solenergianlæg, hvad der, gennem retningslinjerne, lægges vægt på, når der skal planlægges for konkrete anlæg.
Administrationen vurderer, at revisionen af emnet ”Store solenergianlæg” er så væsentlig, at det skal miljøvurderes i forbindelse med miljøvurderingen af Kommuneplan 2021.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at forslag til emnet ”Store solenergianlæg” under retningslinjetemaet ”Energi og teknik” godkendes.
2.    at emnet ”Store solenergianlæg” miljøvurderes i forbindelse med miljøvurderingen af Kommuneplan 2021.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 19. januar 2021:
Fraværende: 
Genoptages med de faldne bemærkninger.
Udvalget ønsker angivet størrelsen af arealudlæggene og forventet behov.
Særligt afstand til landsbyer genoptages med henblik på, at der tages hensyn til de enkelte landsbyer.
Knud Vincents (V) og Pernille Ivalo Frandsen (V) kunne tilslutte sig administrationens oplæg, da de evt. efterfølgende lokalplaner kan medtage de efterfølgende lokale hensyn.

7. Opfølgning på temamøde den 26.11.20 - Kommuneplan (D)

7.     Opfølgning på temamøde den 26.11.20 - Kommuneplan (D)

Sagsnr.: 330-2020-160645             Dok.nr.: 330-2021-9006                                              Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Materiale eftersendes.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 19. januar 2021:
Fraværende: 
Sagen drøftet.

8. Godkendelse af referat (B)

8.     Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2020-160645             Dok.nr.: 330-2021-9021                                              Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af referat.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at referatet godkendes.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 19. januar 2021:
Fraværende: 
Godkendt.