2. Genoptaget - Tude Ådal - valg af løsning (B)
2.    Genoptaget - Tude Ådal - valg af løsning (B)
Sagsnr.: 330-2020-140881Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Dok.nr.: 330-2021-337780Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Ã…bent
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal tage stilling
til om Byrådet kan anbefales at godkende projektændring i Tude Å projektet,
samt at der kan forhandles en kompensation til berørte lodsejere opstrøms i
Tude Ã….
Sagens indhold
Miljø-, Plan- og
Landdistriktsudvalget havde sagen til orientering den 6. april 2021 og har
siden modtaget en mundtlig orientering på mødet den 17. maj. Sagen har desuden
været behandlet på Byrådets møde hhv. den 26. oktober 2015, hvor det
oprindelige projekt blev vedtaget til gennemførelse og igen den 27. august
2018, hvor et forslag til alternativ løsning, fremsat af Sportsfiskerne blev
afvist.
Tude-Å projektet er primært et
projekt der skal nedbringe kvælstofudvaskningen til Musholm Bugt og sekundært
et naturgenopretningsprojekt, hvor Tude Å føres tilbage i sit oprindelige løb,
inden det ender i vejlerne. Omsætning af kvælstof sker i vejlerne, inden
å-vandet passerer et højtvandslukke i Tjokholmdæmningen og løber videre ud i
havet. Højtvandslukket skal sikre sommerhusene i Frølunde mod oversvømmelse. I
det oprindelige projekt kunne højtvandslukket desuden sikre en generelt lavere
middelvandstand opstrøms i Tude Å.
Oprindeligt har Byrådet godkendt,
at Tude Å projektet kunne gennemføres, men projektet mødte store protester fra
sportsfiskerne særligt fordi ørredyngel nu skulle gennem et stillestående
brakvandsområde, og endda kunne blive standset af et højtvandslukke.
Sportsfiskerne oplyste, at de med stor sandsynlighed ville påklage afgørelsen.
Situationen blev yderligere skærpet, da der i mellemtiden blev indført bindende
fiskemålsætninger for Tude Å, som gør, at kommunen ikke kan gennemføre
projekter, der forringer vilkårene for fisk, herunder ørred.
Parterne har derfor været gennem
forskellige løsningsmodeller, så projektet kan gennemføres under hensyn til fiskemålsætningen
i Tude Å, og herunder også de bekymringer som sportsfiskerne har givet udtryk
for.
Det projekt der nu foreligger, er
tæt på det oprindelige projekt med det planlagte højtvandslukke i Tjokholmsdæmningen,
se kortbilag 7, men nu indarbejdes en permanent åbning på ca. ½ meter.
Langt det meste af tiden er højtvandslukket endda helt åbent. Løsningen
udnytter den �bufferkapacitet� der er mellem Tude Å’s udløb i vejlen og
højtvandslukket i Tjokholmsdæmningen.
Selv om der er tale om en
�permanent åbning� på ca. ½ meter, vil der fortsat være en mulighed for at
lukke helt for højtvandslukket ved ekstremt højvande, som det fx blev oplevet i
2006.
Den permanente åbning i
højtvandslukket holdes i et omfang, så opstrøms dyrkningsinteresser sikres på
et acceptabelt niveau, og så det ikke bliver nødvendigt med højere diger ind
mod sommerhusområdet, som OF-Frølunde var imod.
Fordelen med den permanente
åbning er, at der sikres en fri passage til ørredfisken, som kommunen skal
sikre iht. de gældende miljømålskrav.
Ulempen er, at den �buffer�, som
vejlen udgjorde i forhold til afstrømningen fra de ånære arealer, ikke længere
vil være der i samme grad som i det oprindelige projekt. Den generelle
vandstand i Tude Å ville i højere grad være styret af havet, og derfor øges
middelvandstanden i Tude Ã… med 6-10 cm.
Den generelt højere vandstand i
åen kan påvirke den landbrugsmæssige værdi af ca. 5 ha i omdrift og ca. 46 ha
afgræssede arealer uden for omdrift. Se evt. bilag 2,3,4.
Ud fra erfaringer med
kompensation til lodsejere for forringede dyrkningsmuligheder, skal der
forventes omkostninger til kompensation på 300.000 til 500.000 kr., hvis
projektet med permanent åbning i højtvandslukket gennemføres. Beregningerne er
sket ud fra kendt viden om arealanvendelsen og beregninger af konsekvenserne af
den højere vandstand i åen. Se eventuelt kort i bilag 1.
Projekt og erstatningsvurdering
er drøftet med Gefion/ ålauget/ VKST (landbrugets rådgiver) den 11. august, og
her kunne det anbefales, at forhandlinger om kompensation på lodsejerniveau kan
ske på det foreliggende grundlag, og ud fra de gængse retningslinjer på området.
Referat ses af bilag 5 med bemærkninger fra Gefion i bilag 6
Vandløbslauget til Tude Å har
efterfølgende sendt bemærkninger om, at projektet genovervejes, så lodsejerne
langs Tude Å holdes �skadefri� se bilag 9. Også ålaugene vægter, �at evt.
erstatninger tilpasses individuelt med de enkelte lodsejere�.
Endelig er der afholdt møde med
Sportsfiskerne og DTU aqua, som grundlæggende kan bakke op om det videre
arbejde som anbefalet i denne indstilling. Referat ses af bilag 8.
Ud over ovenstående parter er
formanden for OF-Frølunde (sommerhusene) samt formanden for DN i Slagelse
mundtligt orienteret. Begge forholder sig positivt til udviklingen i projektet.
Retligt grundlag
Tude Å projektet gennemføres som en del af Lov om
Vandplanlægning og herunder vandområdeplanernes krav om at reducere
kvælstofudledningen til Storebælt.
Uanset valg af løsning skal vandløbsmyndigheden give en
tilladelse efter vandløbslovgivningen.
Handlemuligheder
Det kan vælges at:
A.   At Tude Å
projektet gennemføres som planlagt, men med en permanent åbning i
højtvandslukket ved Tjokholmsdæmningen, samt at der forhandles de fornødne
kompensationer på plads med berørte lodsejere opstrøms Tude Å, som følge af en
øget middelvandsstand i Tude Å
Model A vil imødekomme alle
interessenter i Tude Ã… projektet og samtidig tilgodese hensynet til
vandrammedirektivets fiskemålsætninger, som gælder for Tude Å. Teknisk er
projektet ikke meget langt fra det oprindelige projekt, og ændringerne
forventes også, at kunne holdes inden for det udbud, der er afholdt. Til
gengæld må kommunen kompensere berørte lodsejere opstrøms i Tude Å økonomisk,
og der skal også gennemføres yderligere projektering ift. højtvandslukket og
revurderinger ifm. §3-tilladelser mv.
B.   At Tude Å
projektet gennemføres som oprindeligt planlagt
Model B er allerede vedtaget, og
det er den mest simple løsning. Projektet forventes i givet fald påklaget, og
vil formentlig blive hjemsendt til kommunens fornyede behandling
C.   At Tude Å
projektet droppes helt
Muligheden for kvælstoffjernelse
og naturgenopretning forpasses, og 10 års arbejde med projektet er tabt. Kravet
til en tilsvarende kvælstofreduktion til Storebælt skal herefter løses på anden
vis i samarbejde med nabokommunerne. Staten har opkøbt en række arealer, som
skal sælges igen, fordi de ikke længere opfylder det formål, de var opkøbt til.
Vurdering
Administrationen vurderer, at der bør arbejdes videre med
model A. modellen tilgodeser flest mulige interesser, og ligger inden for de
rammer, der allerede er for Tude Ã… projektet, herunder udbuddet af
anlægsentreprisen. Gennem det lange projektforløb er kravet til opfyldelse af
fiskemålsætningen kommet til, og administrationen må erkende, at det næppe er
mulig, at komme igennem med projektet som det oprindeligt blev fremlagt,
særligt ikke nu, hvor model A kan præsentere en løsning, der i højere grad
tager hensyn til fiskemålsætningerne i Tude Å.
Økonomiske og
personalemæssige konsekvenser
Der forventes en udgift til kompensationer på ca. ½ mio. kr.
til de å-nære arealer opstrøms i Tude Å. Arbejdet med de å-nære arealer flugter
de opgaver, som vandløbsområdet allerede ser ind i de kommende år.
Hele målet med projektændringen er, at sikre kommunens
forpligtigelser ift. opfyldelse af fiskemålsætningen. Administrationen foreslår
derfor, at en del af de afsatte midler til vandløbsrestaurering anvendes til
kompensation af lodsejere langs Tude Ã….
Projektet forventes foreløbigt gennemført inden for den
forudsatte projektøkonomi.
Tværgående
konsekvenser
Intet at bemærke.
Indstilling
Miljø, Plan og Teknik chefen
indstiller, at Byrådet på baggrund af indstilling fra Miljø-, Plan- og
Landdistriktsudvalget og Økonomiudvalget beslutter,
1.  Â
at Tude Å projektet gennemføres som beskrevet i model A under
handlemuligheder.
Beslutning i Miljø-, Plan-
og Landdistriktsudvalget den 30. august 2021:
Fraværende:Â
Steen Olsen (Udenfor parti)
Der udarbejdes en tids-/og handleplan samt risikovurdering
for implementering af projektet.
Sagen genoptages den 14. september.
Genoptaget:
Administrationens bemærkninger:
Tids- og handleplan for Projekt Tude Ã…
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget har anmodet om en
tids- og handleplan for Projekt Tude Ã….
Aktivitet/periode | Oktober-januar 2021 | Januar-maj 2022 | Juni 2022 til november 2023 |
Niras gør materiale klar til
myndighedsbehandling | x | Â | Â |
Forhandling om kompensation
til lodsejere opstrøms projektområdet | x | (x) |  |
Myndighedsbehandling
(VVM-screening, screening for konsekvensvurdering, Tilladelse til
Kystbeskyttelse, tilladelse efter vandløbsloven, §3 dispensation iht.
Naturbeskyttelsesloven, Fredningsinteresser) | Â | x | Â |
Anlægsperiode |  |  | x |
Tids- og handleplan for
gennemførelsen af Projekt Tude Å
Høringssvar i forbindelse med myndighedsbehandlingen kan
udfordre tidsplanen, alt efter kompleksiteten i tilbagemeldingerne, men der er
indregnet tid til tilbagemeldinger på høringssvar.
Der er ikke indeholdt yderligere politiske behandlinger i tidsplanen. Det
foreslås i stedet, at der kan ske en orientering til det politiske niveau efter
behov fx i form af et nyhedsbrev el. lign.
Flere af myndighedssagerne kan køre parallelt. Høringsperioder og
høringsberettigede varierer, alt efter myndighedsområdet.
Der kan ikke træffes en endelig afgørelse efter
vandløbsloven, med mindre der er enighed omkring kompensation til lodsejerne
opstrøms projektområdet. Dette arbejde sættes derfor i gang hurtigst muligt
efter en politisk beslutning.
Tidsplanen forudsætter en nogenlunde gnidningsløs proces, og
først og fremmest at diverse myndighedsafgørelser ikke påklages. Hvis
projektgodkendelsen påklages, må der regnes med et års forsinkelse, så
anlægsstart først kan forventes i juni 2023. Det forudsætter, at klagenævnet er
hurtig ude med en positiv afgørelse.
Anlægsfasen skal indpasses, så Tour de France kan komme
sikkert gennem projektområdet. Vejrlig og blød bund m.v. kan være en joker i
anlægsfasen. Derfor er det vigtigt, at komme i gang med anlægsfasen så hurtigt
som muligt.
Landbrugsstyrelsen forventer, at Slagelse Kommune står med
et færdigt projekt i december 2023, så hvis det viser sig, at anlægsstart må
udskydes til foråret 2023, er det tvivlsomt, at projektet kan nå at blive
færdigt til tiden. Så længe der er gode argumenter for det, forventes det ikke
at være et problem at få en fristforlængelse til færdiggørelse hos
Landbrugsstyrelsen.
Hvis myndighedsgodkendelserne bliver påklaget, må det komme an på en dialog med
klagenævnet, om projektet skal fortsætte helt eller delvist, eller om det helt
lukkes ned. Den situation vil naturligvis blive genstand for en politisk
behandling.
Bilag
330-2021-262368 | Bilag 1 - Arealfordeling ORTO - farve |
330-2021-262367 | Bilag 2 - drændybde - forskel |
330-2021-262366 | Bilag 3 - drændybde - projekt |
330-2021-262365 | Bilag 4 - drændybde - status |
330-2021-261183 | Bilag 5 - Referat fra møde med Gefion 11. august 2021 |
330-2021-274641 | Bilag 6 - Bemærkninger til referat fra Gefion |
330-2021-267985 | Bilag 7 - kortbilag over projektområde |
330-2021-272679 | Bilag 8 - Referat møde DTU DSF 23 August 2021 |
330-2021-274244 | Bilag 9 - Kommentarer fra Ålav til referat af Gefionmøde
d. 11-08-2021 |
Beslutning i Miljø-, Plan-
og Landdistriktsudvalget den 14. september 2021:
Fraværende:Â
Udvalget anbefaler model A.
Steen Olsen (UFP) havde følgende bemærkninger/præciseringer
om Tude å og valg af løsning:
Da der i det forelagte projekt af 13. august stadig kan være
risici for at det ikke kan gennemføres når alle detaljer foreligger, ønskes
følgende præciseringer og dokumentationer sikret før endelig godkendelse i
udvalg/byråd.
- En permanent åbning i højtvandslukket ved
Tjokholmsdæmningen skal præciseres og defineres yderligere blandt andet om en
eventuel mulig øget bredde efter de biologiske behov. Blandt andet ved at
slusen kan lukkes helt ved stormflod.
- Ã…bne og lukke tiderne skal inden projektets endelige
godkendelse, godkendes af DTU Aqua blandt andet med det formål, at være
fremtids- og klimasikret med fuld respekt for gældende vandrammedirektiv hvad
angår fiskemålsætninger.
- Der foretages de af DTU Aqua foreslåede beregninger jf.
referatet fra mødet d. 23. august 2021 om vandgennemstrømningen gennem den
permanente åbning.
- Der foretages de af DTU Aqua foreslåede analyser jf.
referatet fra mødet d. 23. august af ind- og ud strømmende vand på de våd lagte
enge, samt behov for smoltdiger i projektet.
- Der anvendes sidehængte klapper i slusen, som foreslået af
DTU Aqua og som angivet i referatet fra mødet d. 23. august.
- Der iværksættes hurtigst muligt forhandlinger om de
fornødne kompensationer med de berørte lodsejere opstrøms i Tude Å, som følge
af en øget middelvandsstand i Tude Å.
- Der udfærdiges en "best and worst case" tidsplan
i forhold til effekter af ny økonomi og eventuelle klager til forelæggelse over
for udvalgets medlemmer og inden byrådsbehandling. Det gælder:
Kvælstofberegningen, tilskud, VVM screening, Fredningsnævns kendelsen,
nødvendige dispensationer og tilladelser i forhold til Naturbeskyttelses og
Vandløbsloven, samt et økonomisk overslag over ny pris for projektet.
- Inden forelæggelse i Byrådet ønskes skriftlig bekræftelse
fra staten på, at de er sindet at opretholde den økonomiske støtte til
projektet trods seneste ændringer i det oprindelige godkendte projekt.