4. Budget 2017 -2020, Budgetoplæg til byrådets budgetforhandlinger (B)
4. Budget 2017 -2020, Budgetoplæg til byrådets budgetforhandlinger (B)
Sagsnr.: 330-2016-54915 Dok.nr.: 330-2016-438564 Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget (B)
Beslutningstema
Økonomiudvalget skal godkende den foreløbige
resultatopgørelse og finansieringsoversigt og beslutte, hvad der skal overgå
til nærmere drøftelse i budgetforhandlingerne.
Baggrund
Byrådet besluttede i marts 2016 en budgetprocessen for
Budget 2017-2020, hvor fagudvalgene i modsætning til de foregående år ikke er
blevet involveret i at frembringe budgetforslag. I stedet fremlægger
Borgmesteren et budgetforslag.
Beslutningen om ændret proces blev truffet, fordi byrådet
indgik et 2-årige budgetforlig i forbindelse med forhandlingerne om Budget
2016-19. Borgmesterens oplæg skal derfor alene adressere væsentlige ændringer i
forudsætningerne siden budgetforliget blev indgået, samt sikre et
råderumskatalog på 2% af serviceudgifterne.
Det teknisk fremskrevne budgetoplæg (bilag 1 og 2)
Budgetoplæg tager udgangspunkt i overslagsårene 2017-19 i
Budget 2016-19, og er herefter (som besluttet i byrådet) fremskrevet med KL’s
seneste pris og lønskøn. Endvidere reguleres for demografi i henhold til de
gældende retningslinjer, statens lov- og cirkulæreprogram samt eventuelle
tillægsbevillinger godkendt efter budgetvedtagelsen i oktober 2015.
Derudover er følgende områder fremskrevet og forudsat
indarbejdet i resultatopgørelsen:
- Overførselsudgifter
er budgetlagt på grundlag af nyeste nationale og lokale skøn for forventede
antal modtagere af de forskellige ydelser for såvel budgetåret 2017 som
budgetoverslagsårene 2018-2020.
- Tilsvarende
er den kommunale medfinansiering på sundhedsområdet budgetlagt på grundlag af
nyeste nationale og lokale skøn.
- På
det brugerfinansierede område er budgetgrundlaget justeret i form af lavere
takster med henblik på at sikre, at Slagelse Kommune får nedbragt et oparbejdet
mindreforbrug, jf. revisionens anbefaling i revisionsberetningen for regnskab
2015.
Den foreløbige resultatopgørelse viser, inkl. reguleringerne
som beskrevet i bilag 1 og 2, en kassestyrkelse på 20,6 mio. kr. i 2017, og
inkl. overslagsårene 2018-2020 er resultatet en samlet kassestyrkelse på godt 32,5 mio. kr.
Der er i den foreløbige resultatopgørelse ikke indarbejdet
evt. ændringer som vurderes at kræve en nærmere politisk drøftelse. Disse fremgår
af bilag 3-5.
Emner til politisk forhandling (bilag 3, 4 og bilag 5)
Der er forsat et stort udgiftspres på det specialiserede
børne- og familieområde. Budgetoplægget indeholder derfor et forslag til ny
budgetramme, baseret på fremskrivning af de nuværende aktivitetsniveau.
I kommuneaftalen gives kommunerne ekstra finansiering til
forebyggelse og øvrige sundhedsindsatser. Byrådet skal på den baggrund drøfte
om bevillingerne hertil skal øges i Slagelse Kommune.
Derudover forelægger anlægsforslag på de områder, hvor det
politisk er besluttet, at det skal drøftes ved budgetforhandlingerne.
Endelig er der udarbejdet et råderumskatalog på minimum 2%
af serviceudgifterne, jf. byrådets beslutning i marts, med henblik på at give
byrådet mulighed for at omprioritere og fremme nye politiske ønsker.
På indtægtssiden træffer Byrådet beslutning om skatter,
særtilskud og lån i forbindelse med budgetforhandlingerne, herunder også om
valg mellem selvbudgetteret eller statsgaranteret udskrivningsgrundlag. Budgetoplægget
er udarbejdet med udgangspunkt i statsgaranterede udskrivningsgrundlag, idet
det vurderes at være mest fordelagtigt. Dette er uddybet i bilag 5.
Særlige budgetudfordringer 2017-2020 (bilag 6)
På baggrund af ovenstående er der udarbejdet et kort notat
som samler op på de væsentligste udfordringer, som Byrådet skal drøfte i
forbindelse med budgetforhandlingerne. Notatet sætter særligt fokus på:
- Serviceudgifter
o Rammereduktion på 1% fra 2018
o Det specialiserede børne- og familieområde
o Øvrige serviceudgifter
- Overførselsudgifter
- Anlægsudgifter
og investeringsmuligheder
- Likviditet
og indtægtsgrundlag
Retligt
grundlag
Lov om kommunernes styrelse samt vedtaget budgetproces.
Handlemuligheder
Jævnfør ovenstående medfører budget 2017-2020 som
udgangspunkt en kassestyrkelse. Byrådet har i forlængelse heraf forskellige
handlemuligheder.
Med henblik at styrke kassen yderligere eller øge råderummet
for investeringer, nye driftsønsker m.m. Kan byrådet aktivere de forslag som
fremgår af råderumskataloget i bilag 3. Derudover kan byrådet selv fremsætte
nye forslag til effektivisering og besparelser.
Endvidere følger det af økonomiaftalen mellem KL og
Regeringen, at kommunerne har mulighed for at ansøge Social- og
Indenrigsministeriet om at øge skatten uden at blive sanktioneret herfor. Kommunerne
kan også søge om tilskud til at sænke skatten. Ansøgning skal i givet fald indsendes
til ministeriet senest den 2. september. Rammerne for at hæve og sænke skatten
er beskrevet nærmere i bilag 5.
Vurdering
Det teknisk fremskrevet oplæg til Budget 2017-2020 er
økonomisk i balance. Som det dog også fremgår af bilag 6, ”Særlige udfordringer
til Budget 2017-2020”, er der en række udfordringer og opmærksomhedspunkter,
som byrådet bør forholde sig til i forbindelse med budgetforhandlingerne.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
De økonomiske og personalemæssige konsekvenser afhænger af
de beslutninger der træffes med vedtagelsen af budget 2017-2020.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Økonomi- og Vicekommunaldirektøren indstiller,
1.
at den foreløbige resultatopgørelse og finansieringsoversigt godkendes
(bilag 1), således at den indeholder de justeringer, der er beskrevet i bilag 1
og bilag 2.
2.
at budgetforudsætningerne (bilag 4) på de enkelte politikområder tages til
efterretning.
3.
at drift- og anlægsforslag, samt råderumskataloget (bilag 3) tages til
efterretning med henblik på videre drøftelse i budgetforhandlingerne.
4.
at det statsgaranterede udskrivningsgrundlag lægges til grund for
budgetteringen af indtægter fra skatter samt tilskud og udligning (bilag 5).
5.
at notatet om Særlige udfordringer til budget 2017-2020 (bilag 6) tages til
efterretning med henblik på videre drøftelse i budgetforhandlingerne.
Beslutning i Økonomiudvalget
den 15. august 2016:
Fraværende:
At 1 - Godkendt, med de korrektioner der fremgår af bilag 1,
pkt. A, B og C for så vidt angår 4,5 mio. kr. årligt til det specialiserede
børneområde - ansættelse af sagsbehandlere.
At 2 - Taget tilefterretning.
At 3 - Taget til efterretning med henblik på videre
drøftelse ved budgetforhandlingerne.
At 4 - Godkendt.
At 5 - Taget til efterretning med henblik på videre
drøftelse ved budgetforhandlingerne.
Michael Gram kunne ikke tilslutte sig formuleringerne
vedrørende anlægsforslag under at 3.
Økonomiudvalget bemærker sig udfordringen i forhold til det
lave niveau for anlægsinvesteringer i 2019-2020.