6. Genoptaget. Skovrejsningsprojekt (B)
6. Genoptaget. Skovrejsningsprojekt (B)
Sagsnr.: 330-2015-15164 Dok.nr.: 330-2016-519659 Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte en placering af erstatningsskov på 2,9
hektar.
Baggrund
I samarbejde med Vejdirektoratet er der anlagt en støjvold
mellem motorvejen og Amerika/ Afrikavej. For at kunne anlægge støjvolden, har
det været nødvendigt at fjerne eksisterende fredsskov, som til gengæld skal reetableres
samt erstattes med yderligere 2,9 hektar skov andetsteds.
Retligt
grundlag
Skovloven.
Bekendtgørelse om erstatningsskov.
Planloven om VVM-pligt i forhold til skovtilplantning.
Handlemuligheder
Skalsbjerg:
Erstatningsskoven kan plantes på et kommunalt areal ved
Skalsbjerg, hvor ca. 9 hektar er bortforpagtet til almindelig landbrugsdrift.
Kommuneplanen har ikke en realistisk alternativ anvendelse til området, som fx
ny bebyggelse. På sigt skal kommunen kunne anvise arealet til kommunale formål
eller alternativt afhænde det. I forbindelse hospitalsbyggeriet i Slagelse er
et tilsvarende stykke erstatningsskov allerede plantet ved Skalsbjerg. Området
ligger lige op af toilet-, shelter- og bålpladser på Fodsporet, hvor Slagelse
Kommune og Naturstyrelsen samarbejder om naturformidling.
For at sikre en fornuftig markstruktur på det resterende
areal ved Skalsbjerg og holde strækninger med hoveddræn fri af træbebeplantning
foreslås det, at der inddrages ca. 4,2 hektar til den nye erstatningsskov
(indrammet med gult på kortbilaget).
Bynær skov ved Hesselbyvej i Skælskør:
Der kan også peges på en bynær placering ved Hesselbyvej i
Skælskør, hvor kommunen bortforpagter et landbrugsareal på ca. 20 hektar.
Området er i kommuneplanens rammeområde udlagt til boligbebyggelse. Her kan
skoven indgå i et område med eksisterende våde områder og beplantning. Hvis man
binder de eksisterende naturområder og vandhuller sammen med den nye
skovtilplantning, vil det være muligt at skabe et samlet rekreativt område på
ca. 5 hektar (indrammet med gult på kortbilaget). Hvis dette område vælges,
bliver afgrænsningen bearbejdet i forhold til fremtidig byplanlægning. Området
nord for (trekanten ud mod Trestensvej) kunne også være en mulighed. Dette
område er netop udpeget til rekreative formål og boligområde. Man kan også
arbejde med en kombination af de to forslag, så den eksisterende sø i området
så vidt muligt indarbejdes i skoven.
Opfyldelse af vilkår om erstatningsskov ved betaling for
etableringen:
Det er også muligt at betale sig ud af forpligtigelsen.
Hermed skal Slagelse Kommune ikke lægge areal til, men blot betale for
etablering af skoven et andet sted. fx på et areal udlagt med ”puljeskov” (se
nedenfor).
Puljeskov:
Slagelse Kommune kan søge om at udlægge et større
fredsskovareal, end der stilles vilkår om. Den yderligere beplantning kan indgå
som puljeskov, der kan bringes i spil ved eventuelt senere vilkår om at
etablere erstatningsskov enten i Slagelse Kommune eller i andre kommuner.
Puljeskoven skal dog være udnyttet inden for en nærmere afgrænset periode på
ca. 10 år. Puljeskov kan være interessant, hvis kommunen i nær fremtid skal finde
plads til flere erstatningsarealer for fredsskov, eller hvis man har planer om,
at et areal alligevel skal overgå til skov. Udlæg af et større areal kan gøre
anlægsfasen mere effektiv mht. plantning, hegning og vedligehold, og i det hele
taget disponering af arealet.
Vurdering
Skalsbjerg:
Udvidelse af skoven ved Skalsbjerg understøtter
faciliteterne på Fodsporet ved siden af. Den eksisterende nye skov gøres
større, ligesom der er driftsmæssige fordele ved at have de nye
skovtilplantninger et sted rent geografisk. En ulempe kan være, at der er mere
areal til rådighed end der er brug for til erstatningsskoven, og at restarealet
bliver mindre attraktivt for en forpagter af landbrugsjorden.
Bynær skov ved Hesselbyvej i Skælskør:
Denne side af Skælskør er i forvejen skovfattig og et nyt
skovparti vil kunne gøre nuværende og kommende boligområder mere attraktive, og
binde eksisterende naturområder sammen. Skoven ville kunne blive et aktiv for
de eksisterende kommunale institutioner og idrætsanlæg i området. Ulempen er,
at det pågældende areal bindes med skovtilplantning, så det ikke fremadrettet
kan udnyttes til boligbebyggelse.
Opfyldelse ved betaling for etablering:
Når kommunen betaler sig ud af sin forpligtigelse, undgås
det at afgive jord til den nye skov. Til gengæld bliver det andre borgere i
Danmark, der får glæde af de penge, som kommunen alligevel skal afsætte til at
plante skoven.
Puljeskov:
Ved Skalsbjerg er det tilgængelige areal på i alt ca. 9
hektar. Hele området kunne eventuelt udlægges til skov, hvoraf en del til
puljeskov. Det vurderes dog ikke umiddelbart at være en fordel. Der er ikke
udsigt til, at Slagelse Kommune får brug for større erstatningsarealer til
fredsskov, så der vil derfor være risiko for, at man ikke når at udnytte
arealet til vilkårsopfyldelse af fredsskov. Fordelen vurderes derfor ikke at
kunne modsvare tabet af forpagtningsindtægt eller en eventuel salgsindtægt.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
En skovmæssig udnyttelse af jorden vil afskære kommunen fra
anden anvendelse fx bortforpagtning, bolig- eller erhvervsmæssig bebyggelse
eller salg, samt de indtægter der er forbundet hermed.
Forpagtningen ved Skalsbjerg indbringer ca. 3.900 kr./ha/år
og forpagtningen i Skælskør ca. 4.900 kr./ha/år.
Med udlæg af ca. 4 ha., skal der derfor påregnes en tabt
forpagtningsindtægt på 15-20.000 kroner om året.
Omkostningen til plantning, hegning og første 3 års
vedligeholdelse af den nye skov er forudsat inden for økonomien til
støjvoldprojektet. Herefter overgår området til almindelig drift, der i de
første 10-15 år efter etablering af skoven er relativ beskeden.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ved Skalsbjerg vil skovrejsning kunne understøtte
planstrategiens mål inden for naturturisme, og i Skælskør vil en ny skov kunne
understøtte målene om bynær skov og Skælskør som et dejligt sted at bosætte
sig.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1. at der
anvendes ca. 4,2 hektar på det kommunalt ejede areal ved Skalsbjerg til
opfyldelse af vilkår om plantning af 2,9 hektar erstatningsskov,
2. at sagen
sendes videre til behandling i Økonomiudvalget.
Beslutning i Økonomiudvalget
den 22. august 2016:
Fraværende:
Udsat, med henblik på indhentelse af yderligere oplysninger.
Beslutning i Landdistrikts-,
Teknik- og Ejendomsudvalget den 8. august 2016:
Fraværende:
Anbefales.
Genoptaget
Økonomiudvalget har behandlet sagen på mødet den 22. august 2016
og udsat sagen med henblik på indhentelse af yderligere oplysninger. Der
er udarbejdet notat, som vedlægges sagen.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1. at der anvendes ca. 4,2 hektar på
det kommunalt ejede areal ved Skalsbjerg til opfyldelse af vilkår om plantning
af 2,9 hektar erstatningsskov.
Beslutning i Økonomiudvalget
den 3. oktober 2016:
Fraværende:
Godkendt.