4. 1. Budgetopfølgning 2017 - Økonomiudvalget (B)
4. 1. Budgetopfølgning 2017 - Økonomiudvalget (B)
Sagsnr.: 330-2017-7463 Dok.nr.: 330-2017-58579 Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Alle fagudvalg vurderer i 1. budgetopfølgning 2017, hvorvidt
der frem til ultimo januar 2017 er sket væsentlige forskydninger i
budgetgrundlaget i forhold til budgetvedtagelsen i oktober 2016.
Økonomiudvalget godkender budgetopfølgningen, som derefter indgår i samlet
budgetopfølgning for alle udvalg til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
I årets første fælles
budgetopfølgning gennemgår alle fagudvalg, om der siden budgetvedtagelsen er
sket væsentlige forskydninger i de forudsætninger, som budget 2017 bygger på.
Det kan bl.a. være:
· Tillægsbevillinger, der er bevilget siden budgetvedtagelsen
· Forventet regnskab 2016, herunder overførsel af mer- og
mindreforbrug
· Ændringer i forudsætninger vedr. mængder og priser
· Konsekvenser af finanslov og anden ny lovgivning
· Befolkningsudvikling
· Udmøntning af budgetaftalen
Administrationen har med udgangspunktet i ovenstående gennemgået budgettet på
økonomiudvalgets områder. Det vurderes ikke, at der er væsentlige ændringer, og
derfor forventes Økonomiudvalgets budgetramme overholdt i 2017.
For så vidt angår Slagelse
Kommunes finansiering (skatter, tilskud m.m.) er det på nuværende tidspunkt
ikke muligt at vurdere midtvejsreguleringen fra statens side (kommunernes
finansieringstilskud vedr. forsikrede ledige, kommunal medfinansiering af
sundhedsudgifter samt de budgetgaranterede overførselsudgifter reguleres på
baggrund af den faktisk aktivitet). Der følges derfor først op på dette til
næste budgetopfølgning.
Bevillinger og
omplaceringer
I forbindelse med
budgetopfølgningen er der behov for ansøgninger om følgende omplaceringer:
1. Lejeindtægter
haller i forbindelse med valg
I forbindelse med
vedtagelsen af takster for udlejning af kommunens idrætsfaciliteter blev det
vedtaget, at centraladministration kan afholde valg i kommunens haller uden at
der skal ske særskilt afregning af dette, som ellers har været hidtidig
praksis. Det vil betyde, at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget ikke vil få de
indtægter, som der er budgetteret med, ligesom Økonomiudvalget heller ikke vil
få de udgifter, som der er budgetteret med.
Det foreslås derfor, at
der budgetomplaceres 0,130 mio. kr. i 2017 fra Byrådets valgkonti under
Økonomiudvalget til Arrangementer, Aktiviteter Fritid under Kultur-, Fritids-
og Turismeudvalget.
2. Tilskud
til nedsættelse af periodetakster
Tilskud
vedr. nedsættelse af færgetakster skal ifølge Økonomi- og Indenrigsministeriet vejledning
pr. december 2016 konteres under drift på Hovedkonto 2 og ikke som
hidtil på en finanskonto. Indtægtsbevilling på 1.644 mio. kr. søges derfor
omplaceret fra Økonomiudvalg (1.04) til Landdistrikts- Teknik- og
Ejendomsudvalget (6.02)
3. Udmøntning
af budgetreduktion vedr. IT-abonnementer og indkøb
I
forbindelse med budgetforliget for Budget 2017-2020 blev der indarbejdet en
række reduktioner for overslagsårene 2018-20, herunder 1 mio. kr. vedr.
IT-abonnementer og 1 mio. kr. vedr. indkøbsaftaler.
Der er
gennem opsagte abonnementer og nye indkøbsaftaler opnået de tilsigtede
omkostningsreduktioner allerede med virkning fra 2017. Da besparelserne
allerede er opnået fra 2017 foreslås det opnåede provenu i 2017 placeres under
Økonomiudvalget vedr. ikke-udmøntede besparelser.
For
IT-abonnementer foreslås omplacering til de relevante politikområder ud fra
andel af lønsum og for indkøbsaftalerne foreslås fordeling på grundlag af de
kalkulerede besparelser på de respektive aftaler, som beskrevet i skema fra
budgetseminar den 1.9.2016, jfr. bilag 1.
Pkt. 1 og 2 kan inden for
Økonomiudvalgets kompetence (udgiftsneutrale omplaceringer) godkendes af
Økonomiudvalget, men pkt. 3 skal besluttes af Byrådet, idet det ændrer på de
forudsætninger, der er lagt ind i budgettet (besparelsen ikke er budgetteret i
2017, men realiseret). Dette punkt indgår i sag 330-2017-11398 (nr. 5 på
dagsordenen).
Beredskabet som èn budgetenhed
Efter
beslutning om at bibeholde Beredskabet i Slagelse Kommune har administrationen
gennemgået området med henblik på at opnå optimal økonomistyring for
beredskabet.
For
at udnytte synergi og overskudskapacitet bedst muligt, er det konklusionen, at
beredskabet organisatorisk bør samles i én budgetenhed fremfor en opdeling i de
to nuværende budgetenheder 001 Brand- og Redningsskolen og 002
Redningsberedskabet. Det vil fortsat være muligt at opgøre økonomien separat
for henholdsvis Redningsberedskabet og Brand- og Redningsskolen, selvom
beredskabet samles til én budgetenhed.
Økonomiudvalget
skal formelt godkende at de to budgetenheder organisatorisk samles til én
budgetenhed.
Frivillige
beboerindskudslån
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget besluttede den 4.
oktober 2016, at kommunen, udover de lovbestemte beboerindskudslån (til indskud
ved indflytning i bolig), fremover også skal kunne bevillige frivillige
beboerindskudslån.
Baggrunden herfor var boligorganisationernes henvendelse ved
indførelsen af kontanthjælpsloftet pr. 1. oktober 2016. Boligorganisationerne vil gerne imødegå, at der oparbejdes store
huslejerestancer og efterfølgende udsættelser grundet indkomstnedgang i
forbindelse med indførslen af kontanthjælpsloftet.
Boligorganisationerne foreslog derfor bl.a., at Slagelse
kommune ændrer den nuværende praksis, således at der for denne gruppe borgere
kan bevilliges et nyt beboerindskudslån, uanset at personen/familien i forvejen
har fået bevilget et indskudslån via Slagelse Kommune, som ikke er
tilbagebetalt.
Sagen forelægges for Økonomiudvalget og efterfølgende
Byrådet i sag 330-2017-11398 (nr. 5 på dagsordenen) da bevilling af indskudslån
økonomisk hører til under Økonomiudvalget, mens Sammenlægningsudvalget i 6.
december 2006 besluttede, at der ikke skal kunne bevilges frivillige
indskudslån.
Det forventes, at den budgetfastlagt ramme til indskudslån
vil kunne rumme behovet for frivillige indskudslån. Det vurderes, dog, at der
vil opstå et vist tab for kommunen i form af gældsafskrivning, da der er risiko
for, at nogle af de bevilligede lån ikke kan tilbagebetales af borgerne.
Retligt
grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf.
styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens
kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og
Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der
gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni,
og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende
samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Administrationen vurderer at budget 2017, for så vidt angår
økonomiudvalget budgetrammer, overholdes.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Der indstilles følgende
bevillingsmæssige ændringer:
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
Bevillingsønske | | | | | |
Pkt. 1: Drift | 01.02 (ØU) | -130 | -130 | -130 | -130 |
Pkt. 1: Drift | 05.01 (KFT) | 130 | 130 | 130 | 130 |
Pkt. 2: Drift | 06.02 (LTE) | -1.644 | | | |
Pkt. 2: Indtægter | 01.04 (ØU) | 1.644 | | | |
Pkt. 3: Drift | 1.03 (ØU) | 1.913 | 1.913 | 1.913 | 1.913 |
Pkt. 3: Drift | Jfr. bilag 1 | -1.913 | -1.913 | -1.913 | -1.913 |
| | | | | |
Kassen | | 0 | 0 | 0 | 0 |
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Teknik- og Økonomidirektøren indstiller på forvaltningens
vegne,
1. at
Budgetopfølgning 1 for 2017 godkendes
2. at
Omplaceringer som angivet i pkt. 1-2 godkendes
3.
at Økonomiudvalget godkender, at de to budgetenheder 001 Brand- og
Redningsskolen og 002 Redningsberedskabet samles til én budgetenhed
Beslutning i Økonomiudvalget
den 20. februar 2017:
Fraværende:
1. at) Godkendt.
2. at) Omplaceringer under punkt 1 (lejeindtægter haller)
ikke godkendt. Troels Christensen (I) ønskede punkt 1 (lejeindtægter haller)
godkendt. Omplacering under punkt 2 (tilskud til nedsættelse af periodetakster)
godkendt.
3. at) Godkendt.