Økonomiudvalget – Referat – 30. september 2019



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2019-2104                 Dok.nr.: 330-2019-387552                                          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Borgmesteren indstiller,
1.    at Dagsordenen godkendes
Beslutning i Økonomiudvalget den 30. september 2019:
Fraværende:  Ann Sibbern (O)
Godkendt, idet sag nr. 7 udsættes.

2. Siden sidst fra udvalgets medlemmer (O)

2.     Siden sidst fra udvalgets medlemmer (O)

Sagsnr.: 330-2019-2104                 Dok.nr.: 330-2019-387561                                          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Orientering fra udvalgets medlemmer.
Indstilling
Borgmesteren indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Økonomiudvalget den 30. september 2019:
Fraværende:  Ann Sibbern (O)
Sten Knuth (V) spurgte til nyt vedrørende Guldaggergaard. Kommunaldirektøren orienterede om brev fra Kulturministeren, der godkender overdragelse af studiesamlingen til en erhvervsdrivende fond.
Sten Knuth (V) spurgte til evalueringen af Ledelsen på Jobcenteret. Kommunaldirektøren vender tilbage.
Sten Knuth (V) spurgte til borgmesterens møde med Ungdomsskolens bestyrelsesformand. Borgmesteren orienterede under næste punkt.
Sten Knuth (V) spurgte til notat vedrørende politisk beslutning om solcelleanlæg. Økonomidirektør Ole Kristensen oplyste at notatet er på vej.
Sten Knuth (V) spurgte til udfordringer for Slagelse Håndboldklub. Opfordrede til møde med foreningen.
Knud Vincents (V) udtrykte bekymring for, at en centerchef forlader kommunen. Efterlyste drøftelse af fremtidig organisering og tilkendegav bekymring for den hidtidige politiske inddragelse i organisationsprojektet.
Troels Brandt (B) stillede spørgsmål til, hvor dygtige vi i organisationen er til at fundraise, i første omgang at skabe indsigt i, hvor vi har kompetencer i organisationen.
Sten Knuth (V) spurgte til nyt sundhedshus på Ingemannsvej, herunder overvejelser om at trække privat investor ind som alternativ til kommunale investeringer. Borgmesteren oplyste, at der tages en drøftelse med den intereserede private investor. Sag forventes forelagt Forebyggelses- og Seniorudvalget. Rundsendes til Økonomiudvalget.

3. Orientering fra borgmester og kommunaldirektør (O)

3.     Orientering fra borgmester og kommunaldirektør (O)

Sagsnr.: 330-2019-2104                 Dok.nr.: 330-2019-387568                                          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Orientering fra borgmesteren og kommunaldirektøren.
Indstilling
Borgmesteren indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Økonomiudvalget den 30. september 2019:
Fraværende:  Ann Sibbern (O)
Kommunaldirektøren orienterede om kommende oplæg i oktober vedrørende justering af opgaveportefølgen for direktører og centerchefer. Vakancen i forhold til Børne- og Ungechefen giver anledning til overvejelser om den fremtidige opgavefordeling og nye måder at løse opgaverne på. I november kommer oplæg om organisationsudvikling/justeringer.
Ole Kristensen orienterede om KØF den 9.-10. januar 2020. Nærmere information udsendes.
Kommunaldirektøren orienterede om håndteringen af anmodninger af sagsindsigt m.v. fra byrådets medlemmer, herunder ressourcetrækket. I forbindelse med organisationsprojektet er det en prioriteret indsats at skaffe bedre datagrundlag. Drøftet.
Rådhusprojektet forelægges Økonomiudvalget til beslutning i november.
Borgmesteren orienterede om møde med formanden for bestyrelsen for UngSlagelse Michael Dyrhave på baggrund af henvendelse om oplevet cikane fra Ungdomsskolen. Borgmesteren opfordrede på mødet til, at bestyrelsen inviterer interesserede til møde til besvarelse af spørgsmål m.v.
Borgmesteren orienterede om plejesag fra 2006/2007, hvor der er rejst sigtelse om mishandling m.v. Thomas Clausen spurgte til fagudvalgets opfølgning af den pågældende sag. Økonomiudvalget orienteres.
Borgmesteren orienterede om politianmeldelse mod kantinen. Nærmere information udsendes til Økonomiudvalget.

4. Budget 2020-2023 - 1.behandling af budget (B)

4.     Budget 2020-2023 -  1.behandling af budget (B)

Sagsnr.: 330-2019-66365               Dok.nr.: 330-2019-383515                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Økonomiudvalget skal godkende, at det administrative budgetforslag danner grundlag for Byrådets 1. behandling.
Samtidig skal Økonomiudvalget godkende, at sagens bilag indgår i byrådets kommende budgetseminar, samt efterfølgende høringsrunde.
Baggrund
Som følge af den sene Økonomiaftale for budget 2020 er budgetprocessen kort og sammenpresset. Derfor danner det administrative budgetoplæg både grundlag for budgetforhandlingerne på det kommende budgetseminar 4. og 5. oktober 2019, og økonomiudvalgets forslag til 1. behandling af kommunens budget.
Det administrative budgetoplæg tager udgangspunkt i statusnotat af 15. august 2019 omkring budget 2020-2023 korrigeret for justeringer i budgetbehov, samt i gældende budgetoverslag for årene 2020 – 2022. Administrationens forslag til ændringer er opdelt i følgende 2 kategorier:
A. Korrektioner efter godkendte principper samt finans- og indtægtsprognose m.v.
Budgetoplægget indeholder følgende korrektioner (bilag 1+ 2) på det skattefinansierede område:
1.    Bevillinger, som Byrådet har godkendt siden oktober 2018, og som har konsekvens for 2020-2023
2.    Tekniske korrektioner
3.    Demografiregulering
4.    Pris- og lønudvikling (seneste vurdering pr. september 2019 fra KL)
5.    Tekniske korrektioner vedr. lån, renter og afdrag samt finansforskydninger
6.    Indtægtsprognose udarbejdet september 2019
7.    Overførselsudgifter
8.    Aktivitetsbestemt medfinansiering af sygehusvæsen
9.    Lov- og Cirkulæreprogram samt øvrige tiltag i aktstykke
10. Regnskabsværn i 2020 på 1 % af serviceudgifterne
11. Det brugerfinansierede område
12. Fremrykning af tilbageførelse af 0,7 % besparelse (BUU og FSU)
13. De budgetudfordrede områder
Den foreløbige resultatopgørelse (bilag 1) viser efter disse korrektioner et kasseforbrug på 169 mio. kr. i 2020, og set over hele perioden 2020-2023 en samlet kasseforbrug på ca. 687 mio. kr.
Omkring ændringer foranlediget af Lov- og cirkulæreprogrammet er der meget kort tid til at kvalificere beløbene, og derfor kan der frem mod budgetseminaret og 2.behandlingen ske justeringer i både beløb og fordeling på udvalg.
Det administrative budgetforslag er udarbejdet med udgangspunkt i uændrede skatteprocenter.   
B. Forslag til prioriteringsdrøftelse
Som udgangspunkt er der ikke indarbejdet nye drifts- eller anlægsforslag. Der er således i resultatopgørelsen alene indeholdt anlæg i henhold til gældende budgetoverslag. Disse fremgår af bilag 3.
Nye drifts- og anlægsønsker, som udvalg/Byråd og administration har besluttet at fremsende til budgetforhandlingerne, er oplistet i bilag 4.
I økonomiaftalen er værdighedsmilliarden omlagt, så tilskuddet nu indgår i bloktilskuddet, og i den forbindelse skal der træffes beslutning omkring anvendelse af det ekstra tilskud, samt pulje til bekæmpelse af ensomhed (bilag 5.)     
Der vedlægges endvidere Finansieringsnotat (bilag 6), herunder vurdering af det statsgaranterede udskrivningsgrundlag i forhold til selvbudgettering, samt bilag 7. med beskrivelse af udvalgenes budgetgrundlag.
Budgetseminar
Byrådet skal på budgetseminar den 4. og 5. oktober 2019 drøfte budgetgrundlaget, og de politiske grupper har mulighed for at indlede forhandlinger om en Budgetaftale for 2020-2023. Såfremt der inden Byrådets 1. behandling d.7. oktober 2019 foreligger en budgetaftale vil denne kunne indgå, som en del af økonomiudvalgets indstilling om budget til Byrådets 1. behandling.
Det kan derfor blive nødvendigt, at indkalde til ekstraordinært økonomiudvalgsmøde forud for Byrådsmødet den 7. oktober 2019.
Service- og anlægsudgifter
KL har udmeldt en vejledende serviceramme på 3.601 mio. kr. I administrationens budget til 1. behandling udgør serviceudgifterne 3.659 mio. kr. inklusiv regnskabsværn på 1% point.  I den faseopdelte budgetproces for kommunerne under et skal kommunerne samlet set holde sig inden for en ramme på 261,8 mia. kr.
På anlæg er der aftalt en anlægsramme på 19,1 mia.kr. Kommunens bruttoanlægsudgifter udgør i anlægsoversigten 221 mio.kr. 
KL vil frem mod den endelig vedtagelse af kommunernes budgetter koordinere, at kommunerne under et holder sig inden for de aftalte rammer på drift og anlæg.  
Videre proces
Byrådet har på møde d.26. august 2019 godkendt følgende budgetproces.
Budgetseminar
Byrådet afholder budgetseminar 4. og 5. oktober 2019 med henblik drøftelse Økonomiudvalgets budgetoplæg til 1.behandling. Der vil også være mulighed for, at indgå budgetaftale.    
Budgetbehandling
Byrådet har 1. behandling af budgettet d. 7.oktober 2019. Der er 2. behandling af budgettet d. 28. oktober 2019, hvor justerede takster også skal godkendes.
Høringsrunde
I forbindelse med godkendelse af ny tids- og procesplan er der indlagt en høringsperiode efter byrådet budgetseminar og Byrådet 1. behandling d. 7. oktober 2019. Høringen starter som udgangspunkt 8.oktober (forudsætter at økonomiaftale foreligger) med en svarfrist den 16. oktober kl. 9.00, således at svarene kan indgå i evt. ændringsforslag. Høringssvar udsendes til Byrådet umiddelbart efter høringsfristens udløb.
Ændringsforslag 
Mulighed for at fremsende ændringsforslag til budgettet fastsættes jf. nedenstående tidsfrister:
ü  Frist for ændringsforslag er fredag d. 18. oktober 2019 kl. 12
ü  Frist for under-ændringsforslag er mandag d. 21. oktober 2019 kl. 12
Retligt grundlag
Lov om kommunernes styrelse samt vedtaget budgetproces.
Økonomiudvalget skal, jfr. Styrelseslovens § 37, over for Byrådet fremsende sit forslag til kommunens årsbudget for det kommende regnskabsår, samt budgetoverslagsårene inden den 15. september. Denne frist er på grund af de sene økonomiforhandlinger rykket til d. 8. oktober.     
Økonomiudvalgets forslag til årsbudget og flerårige budgetoverslag skal undergives 2 behandlinger i kommunalbestyrelsen med mindst 3 ugers mellemrum.
Handlemuligheder
Det administrative budgetoplæg er udgangspunkt for de kommende politiske forhandlinger om budget 2020-2023.
De særligt udfordrede områder og overførselsområdet er særlige fokusområder for yderligere tiltag og omstillinger, der kan reducere den forventede udgiftsstigning.
Øvrige tiltag, der vil være nødvendige for at sikre budgetbalance, vil indgå i de politiske forhandlinger. Forvaltningen har i bilag 1, pkt. C peget på generelle handlemuligheder og håndtag, der kan medgå til at opnå driftsbalance i 2020-23.
I overensstemmelse med de udmeldte tidsfrister er der endvidere indsendt ansøgninger til Social- og Indenrigsministeriet vedr. tilskuds- og lånepuljer. Svar fra ministeriet kan forventes 7. oktober 2019.
Vurdering
Mange kommuner oplever budgetudfordringer på handicap- og psykiatriområdet, det specialiserede børneområder og overførelsesudgifterne på arbejdsmarkedsområdet.  Det gælder i høj grad også for Slagelse kommune.
I basisbudgettet for 2020-23 indgår forvaltningens umiddelbare basisfremskrivning på de udfordrede områder. Fremskrivningen på voksenområdet og det specialiserede børneområde tager afsæt i, at de senere års høje stigningstakter fortsætter uændret, men på trods af de senere års tiltag forventes lige nu en yderligere tilgang af borgere med behov for støtte, og dermed stigende udgifter i årene fremover. Dette scenarie presser Slagelse Kommunes budget i 2020-23, og er stærkt medvirkende til den aktuelle ubalance.
Der er derfor behov for hurtigt at drøfte nye tiltag og omstillingsmuligheder med langsigtet effekt på netop disse områder, så udviklingen kan vendes og udgifterne reduceres i de kommende år.   
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen yderligere bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Økonomi- og teknikdirektøren indstiller,
1.    at den foreløbige resultatopgørelse og finansieringsoversigt godkendes som udgangspunkt for de videre budgetforhandlinger, dvs. at Kategori A indarbejdes
2.    at bilag 1-7 indgår i materiale til Byrådets budgetseminar den 4. og 5. oktober 2019
3.    at bilag 1-7 udsendes til høring hos høringsberettigede (brugerbestyrelser, MED-udvalg og andre interessenter) ligesom borgerne via kommunens hjemmeside får mulighed for at afgive kommentarer
4.    at den foreløbige resultatopgørelse og finansieringsoversigt incl. Bilag 1-7 godkendes som Økonomiudvalgets budgetforslag til Byrådets 1. behandling af Budget 2020-2023
5.    at statsgaranti på udskrivningsgrundlag og generelle tilskud indgår som grundlag for 1.behandlingen af budget 2020-2023
Beslutning i Økonomiudvalget den 30. september 2019:
Fraværende:  Ann Sibbern (O)
At 1 - Drøftet og oversendes til Byrådets 1. behandling af Budget 2020-2023
At 2 - Drøftet og oversendes til Byrådets 1. behandling af Budget 2020-2023
At 3 - Drøftet og oversendes til Byrådets 1. behandling af Budget 2020-2023
At 4 - Drøftes og oversendes til Byrådets 1. behandling af Budget 2020-2023
At 5 - Drøftet og oversendes til Byrådets 1. behandling af Budget 2020-2023.
Venstre finder det stærkt utilfredsstillende at modtage økonomiske oplysninger fredag, når vi kan høre at vores nabokommuner har deres tal på plads tidligere. Venstre er dybt bekymret over, at vi driftsmæssigt står i den værste situation i de sidste 7-8 år.
Venstre påpegede i maj måned på byrådsmødet, at vi burde se langt alvorligere på den driftsmæssige negative udvikling, hvilket blev tiltrådt af alle. Det har dog ikke afstedkommet nogen handlinger, og dermed har vi mistet et halvt år, hvilket vil forringe servicen overfor borgerne og forringe medarbejdernes vilkår.

5. Rådighedsbeløb og anlægsbevilling vedr. etablering af vejadgang i erhvervsområdet ved Industrivænget i Vemmelev (B)

5.     Rådighedsbeløb og anlægsbevilling vedr. etablering af vejadgang i erhvervsområdet ved Industrivænget i Vemmelev (B)

Sagsnr.: 330-2019-65965               Dok.nr.: 330-2019-381117                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Ansøgning om rådighedsbeløb og anlægsbevilling til etablering af vejadgang fra Industrivænget i Vemmelev og ind i erhvervsområdet for at forbedre salgsmulighederne.
Baggrund
Økonomiudvalget vedtog den 17. juni 2019 at godkende, at der arbejdes videre på bevilling og etablering af ny vej fra stamvejen Industrivænget og ind på erhvervsområdet med evt. ændring af salgsvilkår.
Baggrunden for beslutningen er et ønske om køb af arealer, som kræver etablering af vejadgang, jf. kortbilag.
Der er kun muligheder for vejadgang til arealerne fra den anlagte stamvej ”Industrivænget”. Der er således ikke mulighed for at give vejadgang til erhvervsområdet fra Borgergade.
Erhvervsarealet ved Industrivænget er prisfastsat til 130 kr. pr. m2 + moms, og er inklusiv tilslutningsafgift til kloak, men eksklusiv øvrige tilslutningsafgifter og handelsomkostninger.
Den samlede udgift til etablering af det nye vejstykke skønnes at beløbe sig til 1,1 mio. kr., som foreslås dækket af indtægter ved salg af arealer i erhvervsområdet.
Der må endvidere forventes en afledt årlig drift på ca. 25.000 kr. til betaling til SK Gadelys A/S for tillægsaftale på ny vejbelysning og almindelig drift og vedligeholdelse af vejanlægget i fremtiden. Denne udgift foreslås finansieret af kassen.
Retligt grundlag
Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn i Slagelse Kommune fastsætter, at ansøgning om rådighedsbeløb og anlægsbevillinger skal fremlægges til godkendelse i Byrådet. Ligeledes skal Byrådet godkende bevillinger med kassevirkning.
Handlemuligheder
Økonomiudvalget kan vælge at:
1.    Godkende rådighedsbeløb, anlægsbevilling med finansiering af salgsindtægterne fra Industrivænget, eller foreslå en anden finansiering, samt tillægsbevilling til afledte årlige driftsudgifter på 25.000 kr. finansieret af kassen.
2.    Afvise ansøgning om rådighedsbeløb og anlægsbevilling.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at der bevilges rådighedsbeløb og anlægsbevilling på 1,1 mio. kr. til etablering af ny vejadgang, samt tillægsbevilling til afledte driftsudgifter på 0,025 mio. kr. til ny vejbelysning og almindelig drift og vedligeholdelse af vejstykket.
Det kan vælges, at etablering af vejadgang igangsættes med det samme, hvor kommende indtægter ved salg af arealer i erhvervsområdet tilføres kassen.
Alternativt kan det vælges, at etableringen af den nye vejadgang først igangsættes, når der er opnået salgsindtægter i erhvervsområdet, som kan dække anlægsudgifterne til vejadgangen. Købere skal i givet fald gøres opmærksom på dette via salgsmaterialet. Købere skal samtidig have mulighed for at vælge selv at etablere vejadgang, hvis der ikke kan opnås tilstrækkelige salgsindtægter.
Administrationen anbefaler, at det vælges, at etableringen af vejadgangen igangsættes straks, da det giver et mere overskueligt forløb for de potentielle købere samt sikkerhed for, hvornår køberne kan forvente at påbegynde byggeri.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der søges om rådighedsbeløb og anlægsbevilling til etablering af nyt vejstykke fra stamvejen Industrivænget og ind på erhvervsområdet, ligesom der søges tillægsbevilling til afledte årlige driftsudgifter på 25.000 kr.
Anlægsudgifterne finansieres af salgsindtægterne for området, mens de afledte årlige driftsudgifter finansieres af kassen.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2019
2020
2021
2022
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg (etablering vej)
01.05
1.100
 
 
 
Afledt drift
06.02
 
0,025
0,025
0,025
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Salgsindtægter PSP XA-30
01.05
-1.100
 
 
 
Kassen
 
 
-0,025
-0,025
-0,025
Konsekvenser for andre udvalg
Erhvervs- og Teknikudvalgets driftsbudget vil blive forøget med 0,025 mio. kr. i 2020 og årene fremover.
Indstilling
Centerchefen for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at Der gives et rådighedsbeløb og en anlægsbevilling til etablering af ny vejadgang på 1,1 mio. kr.

2.    at Der gives en tillægsbevilling til løbende drifts- og vedligeholdelsesudgifter på 0,025 mio. kr. i 2020 og årene fremover.

3.    at Anlægsudgifterne finansieres af salgsindtægter på PSP XA-30, mens de løbende driftsudgifter finansieres af kassen

4.    at Etablering af den nye vejadgang igangsættes straks, når projekt og projektudgifter er godkendt.
Beslutning i Økonomiudvalget den 30. september 2019:
Fraværende:  Ann Sibbern (O)
At 1 til 4 anbefales til Byrådets godkendelse.
6. Lukket: Købstilbud på ejendom i Korsør (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
7. Lukket: Salg af areal i Slagelse (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
8. Lukket: Godkendelse af referat (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.