4. Budget 2020-2023 - 1.behandling af budget (B)
4. Budget 2020-2023 - 1.behandling af budget (B)
Sagsnr.: 330-2019-66365 Dok.nr.: 330-2019-383515 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Økonomiudvalget skal godkende, at det administrative
budgetforslag danner grundlag for Byrådets 1. behandling.
Samtidig skal Økonomiudvalget godkende, at sagens bilag
indgår i byrådets kommende budgetseminar, samt efterfølgende høringsrunde.
Baggrund
Som følge af den sene Økonomiaftale for budget 2020 er
budgetprocessen kort og sammenpresset. Derfor danner det administrative
budgetoplæg både grundlag for budgetforhandlingerne på det kommende
budgetseminar 4. og 5. oktober 2019, og økonomiudvalgets forslag til 1.
behandling af kommunens budget.
Det administrative budgetoplæg tager udgangspunkt i
statusnotat af 15. august 2019 omkring budget 2020-2023 korrigeret for
justeringer i budgetbehov, samt i gældende budgetoverslag for årene 2020 –
2022. Administrationens forslag til ændringer er opdelt i følgende 2
kategorier:
A. Korrektioner efter godkendte principper samt finans-
og indtægtsprognose m.v.
Budgetoplægget indeholder følgende korrektioner (bilag 1+ 2)
på det skattefinansierede område:
1. Bevillinger, som
Byrådet har godkendt siden oktober 2018, og som har konsekvens for 2020-2023
2. Tekniske
korrektioner
3. Demografiregulering
4. Pris- og
lønudvikling (seneste vurdering pr. september 2019 fra KL)
5. Tekniske
korrektioner vedr. lån, renter og afdrag samt finansforskydninger
6. Indtægtsprognose
udarbejdet september 2019
7. Overførselsudgifter
8. Aktivitetsbestemt
medfinansiering af sygehusvæsen
9. Lov- og Cirkulæreprogram samt øvrige tiltag i
aktstykke
10. Regnskabsværn i 2020 på 1 % af
serviceudgifterne
11. Det brugerfinansierede område
12. Fremrykning af tilbageførelse af 0,7
% besparelse (BUU og FSU)
13. De budgetudfordrede områder
Den foreløbige resultatopgørelse (bilag 1) viser efter disse
korrektioner et kasseforbrug på 169 mio. kr. i 2020, og set over hele perioden
2020-2023 en samlet kasseforbrug på ca. 687 mio. kr.
Omkring ændringer foranlediget af Lov- og
cirkulæreprogrammet er der meget kort tid til at kvalificere beløbene, og
derfor kan der frem mod budgetseminaret og 2.behandlingen ske justeringer i
både beløb og fordeling på udvalg.
Det administrative budgetforslag er udarbejdet med
udgangspunkt i uændrede skatteprocenter.
B. Forslag til prioriteringsdrøftelse
Som udgangspunkt er der ikke indarbejdet nye drifts- eller
anlægsforslag. Der er således i resultatopgørelsen alene indeholdt anlæg i
henhold til gældende budgetoverslag. Disse fremgår af bilag 3.
Nye drifts- og anlægsønsker, som udvalg/Byråd og administration
har besluttet at fremsende til budgetforhandlingerne, er oplistet i bilag 4.
I økonomiaftalen er værdighedsmilliarden omlagt, så
tilskuddet nu indgår i bloktilskuddet, og i den forbindelse skal der træffes
beslutning omkring anvendelse af det ekstra tilskud, samt pulje til bekæmpelse
af ensomhed (bilag 5.)
Der vedlægges endvidere Finansieringsnotat (bilag 6),
herunder vurdering af det statsgaranterede udskrivningsgrundlag i forhold til
selvbudgettering, samt bilag 7. med beskrivelse af udvalgenes budgetgrundlag.
Budgetseminar
Byrådet skal på budgetseminar den 4. og 5. oktober 2019
drøfte budgetgrundlaget, og de politiske grupper har mulighed for at indlede
forhandlinger om en Budgetaftale for 2020-2023. Såfremt der inden Byrådets 1.
behandling d.7. oktober 2019 foreligger en budgetaftale vil denne kunne indgå,
som en del af økonomiudvalgets indstilling om budget til Byrådets 1.
behandling.
Det kan derfor blive nødvendigt, at indkalde til
ekstraordinært økonomiudvalgsmøde forud for Byrådsmødet den 7. oktober 2019.
Service- og anlægsudgifter
KL har udmeldt en vejledende serviceramme på 3.601
mio. kr. I administrationens budget til 1. behandling udgør serviceudgifterne
3.659 mio. kr. inklusiv regnskabsværn på 1% point. I den faseopdelte
budgetproces for kommunerne under et skal kommunerne samlet set holde sig inden
for en ramme på 261,8 mia. kr.
På anlæg er der aftalt en anlægsramme på 19,1 mia.kr. Kommunens
bruttoanlægsudgifter udgør i anlægsoversigten 221 mio.kr.
KL vil frem mod den endelig vedtagelse af kommunernes
budgetter koordinere, at kommunerne under et holder sig inden for de aftalte
rammer på drift og anlæg.
Videre proces
Byrådet har på møde d.26. august 2019 godkendt følgende
budgetproces.
Budgetseminar
Byrådet afholder budgetseminar 4. og 5. oktober 2019 med
henblik drøftelse Økonomiudvalgets budgetoplæg til 1.behandling. Der vil også
være mulighed for, at indgå budgetaftale.
Budgetbehandling
Byrådet har 1. behandling af budgettet d. 7.oktober 2019.
Der er 2. behandling af budgettet d. 28. oktober 2019, hvor justerede takster
også skal godkendes.
Høringsrunde
I forbindelse med godkendelse af ny tids- og procesplan er
der indlagt en høringsperiode efter byrådet budgetseminar og Byrådet 1.
behandling d. 7. oktober 2019. Høringen starter som udgangspunkt 8.oktober
(forudsætter at økonomiaftale foreligger) med en svarfrist den 16. oktober kl.
9.00, således at svarene kan indgå i evt. ændringsforslag. Høringssvar udsendes
til Byrådet umiddelbart efter høringsfristens udløb.
Ændringsforslag
Mulighed for at fremsende ændringsforslag til budgettet
fastsættes jf. nedenstående tidsfrister:
ü
Frist for ændringsforslag er fredag d. 18. oktober 2019 kl. 12
ü
Frist for under-ændringsforslag er mandag d. 21. oktober 2019 kl.
12
Retligt
grundlag
Lov om kommunernes styrelse samt vedtaget budgetproces.
Økonomiudvalget skal, jfr. Styrelseslovens § 37, over for
Byrådet fremsende sit forslag til kommunens årsbudget for det kommende
regnskabsår, samt budgetoverslagsårene inden den 15. september. Denne frist er
på grund af de sene økonomiforhandlinger rykket til d. 8. oktober.
Økonomiudvalgets forslag til årsbudget og flerårige
budgetoverslag skal undergives 2 behandlinger i kommunalbestyrelsen med mindst
3 ugers mellemrum.
Handlemuligheder
Det administrative budgetoplæg
er udgangspunkt for de kommende politiske forhandlinger om budget 2020-2023.
De særligt udfordrede områder og
overførselsområdet er særlige fokusområder for yderligere tiltag og
omstillinger, der kan reducere den forventede udgiftsstigning.
Øvrige tiltag, der vil være
nødvendige for at sikre budgetbalance, vil indgå i de politiske forhandlinger.
Forvaltningen har i bilag 1, pkt. C peget på generelle handlemuligheder og
håndtag, der kan medgå til at opnå driftsbalance i 2020-23.
I overensstemmelse med de
udmeldte tidsfrister er der endvidere indsendt ansøgninger til Social- og
Indenrigsministeriet vedr. tilskuds- og lånepuljer. Svar fra ministeriet kan
forventes 7. oktober 2019.
Vurdering
Mange kommuner oplever
budgetudfordringer på handicap- og psykiatriområdet, det specialiserede
børneområder og overførelsesudgifterne på arbejdsmarkedsområdet. Det
gælder i høj grad også for Slagelse kommune.
I basisbudgettet for 2020-23
indgår forvaltningens umiddelbare basisfremskrivning på de udfordrede områder.
Fremskrivningen på voksenområdet og det specialiserede børneområde tager afsæt
i, at de senere års høje stigningstakter fortsætter uændret, men på trods af de
senere års tiltag forventes lige nu en yderligere tilgang af borgere med behov
for støtte, og dermed stigende udgifter i årene fremover. Dette scenarie
presser Slagelse Kommunes budget i 2020-23, og er stærkt medvirkende til den
aktuelle ubalance.
Der er derfor behov for hurtigt
at drøfte nye tiltag og omstillingsmuligheder med langsigtet effekt på netop
disse områder, så udviklingen kan vendes og udgifterne reduceres i de kommende
år.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen yderligere bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Økonomi- og teknikdirektøren indstiller,
1.
at den foreløbige resultatopgørelse og finansieringsoversigt godkendes som
udgangspunkt for de videre budgetforhandlinger, dvs. at Kategori A indarbejdes
2.
at bilag 1-7 indgår i materiale til Byrådets budgetseminar den 4. og 5.
oktober 2019
3.
at bilag 1-7 udsendes til høring hos høringsberettigede (brugerbestyrelser,
MED-udvalg og andre interessenter) ligesom borgerne via kommunens hjemmeside
får mulighed for at afgive kommentarer
4.
at den foreløbige resultatopgørelse og finansieringsoversigt incl. Bilag 1-7
godkendes som Økonomiudvalgets budgetforslag til Byrådets 1. behandling af
Budget 2020-2023
5. at statsgaranti på udskrivningsgrundlag og
generelle tilskud indgår som grundlag for 1.behandlingen af budget 2020-2023
Beslutning i Økonomiudvalget
den 30. september 2019:
Fraværende:
Ann Sibbern (O)
At 1 - Drøftet og oversendes til Byrådets 1. behandling af
Budget 2020-2023
At 2 - Drøftet og oversendes til Byrådets 1. behandling af
Budget 2020-2023
At 3 - Drøftet og oversendes til Byrådets 1. behandling af
Budget 2020-2023
At 4 - Drøftes og oversendes til Byrådets 1. behandling af
Budget 2020-2023
At 5 - Drøftet og oversendes til Byrådets 1. behandling af
Budget 2020-2023.
Venstre finder det stærkt utilfredsstillende at modtage
økonomiske oplysninger fredag, når vi kan høre at vores nabokommuner har deres
tal på plads tidligere. Venstre er dybt bekymret over, at vi driftsmæssigt står
i den værste situation i de sidste 7-8 år.
Venstre påpegede i maj måned på byrådsmødet, at vi burde se
langt alvorligere på den driftsmæssige negative udvikling, hvilket blev
tiltrådt af alle. Det har dog ikke afstedkommet nogen handlinger, og dermed har
vi mistet et halvt år, hvilket vil forringe servicen overfor borgerne og
forringe medarbejdernes vilkår.