Økonomiudvalget – Referat – 20. januar 2020



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2020-1487                 Dok.nr.: 330-2020-6826                                              Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Borgmesteren indstiller,
1.    at dagsorden godkendes
Beslutning i Økonomiudvalget den 20. januar 2020:
Fraværende: 
Godkendt.
Stén Knuth (V) foreslog, at der på den lukkede del af udvalgets møde optages orienteringssag om organisationsændringen.
Et mindretal kunne ikke tilslutte sig, at sagen sættes på dagsordenen.
Borgmesteren orienterede om, at der kommer et punkt på dagsordenen vedr. organisationsprojektet på Økonomiudvalgets møde i februar 2020.
Stén Knuth (V) bemærkede at der var fremsendt initiativsag vedrørende FGU Syd- og Vestsjælland, og ikke som tilfældet er, en orienteringssag.

2. Opfølgning på Budgetaftale 2019/2020 - Økonomiudvalget (D)

2.     Opfølgning på Budgetaftale 2019/2020 - Økonomiudvalget (D)

Sagsnr.: 330-2019-84539               Dok.nr.: 330-2020-19825                                            Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Økonomiudvalget orienteres om budgetaftaler og status på indsatser, samt drøfter og prioriterer indsatserne i Budgetaftalen 2020-2023 og 2019-2022 på udvalgets eget område.
Baggrund
Opfølgningen tager udgangspunkt i Budgetaftale 2019-2022, og Økonomiudvalgets beslutning om, at Budgetaftalens elementer og indsatser løbende forelægges og drøftes på fagudvalgene.
Økonomiudvalget besluttede på møde i december 2019, at opfølgning og styringsark forelægges på hvert møde. 
Styringsarket indeholder elementer fra dels ny budgetaftale 2020-2023 og dels fra budgetaftale 2019-2022, og skal bl.a. tjene som orientering til og overblik for fagudvalget, og anvendes som styringsdokument i forhold til aftalepunkterne i budgetaftalerne. 
Bilag 1. indeholder ajourført oversigt over de punkter i budgetaftalerne, som økonomiudvalget skal vurdere.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Udvalget har mulighed for at foretage en prioritering af indsatserne i Budgetaftalerne
Vurdering
Ingen bemærkninger

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektøren indstiller,
1.    at oversigt i bilag 1.drøftes og tages til efterretning
Beslutning i Økonomiudvalget den 20. januar 2020:
Fraværende: 
At 1 - Drøftet og taget til efterretning.
(V), (O) og (B) kunne alene tage indholdet vedrørende budget 2019 til efterretning.

3. Opfølgning på budgetaftale 2019-2022 og 2020-2023 (O)

3.     Opfølgning på budgetaftale 2019-2022 og 2020-2023 (O)

Sagsnr.: 330-2020-3826                 Dok.nr.: 330-2020-20493                                            Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Økonomiudvalget orienteres om status for budgetaftale 2019-2022 og budgetaftale 2020-2023.
Baggrund
Orientering om fremdrift og opfølgning på budgetaftalerne som helhed, er i budgetaftalen 2020 aftalt til at ske i økonomiudvalget hver måned.
Administrationen har udarbejdet en revideret og forenklet skabelon for styringsark for både budgetaftale 2019 og budgetaftale 2020.
Styringsarket vises i LIM, hvor både politikere og ansatte har adgang. Opdateringer sker fortløbende.
På grund af skift i kadence for orientering om fremdrift, er styringsark for budgetaftale 2020-2023 ikke 100 % opdateret.
Retligt grundlag
Budgetaftalen 2020-2023.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Økonomidirektøren indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Økonomiudvalget den 20. januar 2020:
Fraværende: 
At 1 - Taget til efterretning.
(V), (O) og (B) tog opfølgningen vedrørende budgetaftale 2019-2022 til efterretning.

4. Ansøgning om lån fra foreningen Storebælt vinterbadere (B)

4.     Ansøgning om lån fra foreningen Storebælt vinterbadere (B)

Sagsnr.: 330-2020-534                   Dok.nr.: 330-2020-1936                                              Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal beslutte om ansøgning om lån fra foreningen ”Storebælt Vinterbadere” skal imødekommes.
Baggrund
Foreningen ”Storebælt Vinterbadere” har søgt forskellige institutioner og fonde om tilskud til udvidelse af eksisterende omklædningsfaciliteter og opførelse af møde/kursuslokale og fået tilsagn fra LAG (landudvikling), Lokale og anlægsfonden, Veluxfonden, DGI, og Slagelse kommune for i alt 570.000 kr., Århus vinterbadere har ydet et lån på 50.000 kr., derudover har foreningen en egenfinansiering på 300.000 kr. fra henholdsvis foreningen og donationer fra foreningens medlemmer. Det samlede projekt er budgetteret til 920.000 kr.
LAG har via Erhvervsstyrelsen bevilget et tilskud på 200.000 kr., dog på den betingelse, at tilskuddet først kan udbetales når projektet er færdigt og der foreligger et godkendt projektregnskab. Foreningen har derfor behov for et lån til mellemfinansiering af projektet på 200.000 kr.
Byggeriet blev påbegyndt 1. maj 2019 og håndværkerne er i fuld gang og foreningen forventer, at projektet står færdigt medio februar 2020. Tilsagnet fra Erhvervsstyrelsen udløber 31. maj 2021 og anmodning om udbetaling skal ske senest 2 måneder efter denne dato.
Byrådet besluttede den 27. maj 2013, at stille lån til rådighed for foreninger, der har fået tilsagn om EU- og Statsstøtte, og hvor tilskuddet først afregnes når projektet er færdigt. Den samlede ramme, der stilles til rådighed udgør 2 mio. kr. og på følgende vilkår:
·         Kommunen skal have lovhjemmel til at yde støtte til foreningen.
·         Foreningen skal være hjemmehørende i Slagelse kommune
·         Lånet kan maksimalt udgøre 250.000 kr., og kan aldrig udgøre mere en tilsagnet.
·         Der udstedes gældsbrev på lånets størrelse.
·         Der udarbejdes likviditetsbudget og lånet udbetales i rater efter behov.
·         Tilbagebetalingen sker når projektet er afsluttet og tilskuddet udbetalt.
Foreningen Storebælt Vinterbadere har tidligere fået bevilget et lån på 185.000 kr. i forbindelse med etablering af sauna i 2016. Lånet er tilbagebetalt.
Status på den økonomiske ramme på 2 mio. kr. er, at der p.t. er ydet lån til Skælskør Turisme til projektet Stigsnæs Skanse med 197.281,88 kr. Lånet forventes tilbagebetalt i 2020.
Retligt grundlag
Lov om udvikling af landdistrikterne (Landdistriktsloven) hvoraf det fremgår af § 4, at kommuner og andre offentlige myndigheder kan finansiere forskellige støtteforanstaltninger som beskrevet i § 2, 6) herunder foranstaltninger til forbedring af livskvaliteten i landdistrikterne, som omfatter c) fornyelse og udvikling i landsbyer og dermed er del af et kommunalt formål.
Retningslinjer ved lån i forbindelse med likviditetsforskydning ved bevilling af EU og/eller Statsstøtte som godkendt af Byrådet den 27. maj 2013.
Handlemuligheder
Der er to handlemuligheder:
1.    at give afslag på lån
2.    at give tilsagn på lån på de anførte betingelser.
Vurdering
Finans, Betaling og Revision anbefaler, at foreningen ydes et lån på 200.000 kr., så projektet kan gennemføres og den bevilgede støtte kan hjemtages.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Lånet vil få en likviditetsmæssig betydning – derudover vil der være altid være en risiko for, at tilskuddet af forskellige årsager ikke udbetales. Denne vurderes dog til at være minimal.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2020
2021
2022
2023
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
1.04
200
200
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
-200
200
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Kultur- og fritidsudvalget har bevilget et tilskud på 50.000 kr.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektøren indstiller,
1.    at der gives tilsagn om lån på 200.000 kr. på de godkendte vilkår.
Beslutning i Økonomiudvalget den 20. januar 2020:
Fraværende: 
At 1 - Anbefales til Byrådets godkendelse.

5. Lejeudgifter til samarbejdsaftale med HeadSpace Danmark (B)

5.     Lejeudgifter til samarbejdsaftale med HeadSpace Danmark (B)

Sagsnr.: 330-2019-55673               Dok.nr.: 330-2020-16988                                            Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte hvorvidt der kan bevilliges et driftstilskud til Headspace Danmark, til dækning af lokaleomkostninger.
Baggrund
Byrådet besluttede d. 16. september at der kunne indgås samarbejdsaftale med Foreningen Det Sociale Netværk / Headspace Danmark. Der blev på Byrådsmødet ikke truffet beslutning vedrørende drift af et konkret lejemål. I løbet af efteråret har været en proces sammen med Headspace Danmark, med henblik på at finde egnede lokaler.
Center for Kommunale Ejendomme har afsøgt mulighederne sammen med Headspace Danmark, med henblik på at finde lokaler, der ligger centralt i Slagelse og som har en lav driftsudgift. Ud fra de fremviste ejendomme, anbefales det HeadSpace Danmark indgår lejeaftale vedr. Klingeberg 2. 2. tv.
Lejemålet er 166 m² og den årlige leje er på 66.400 kr. og driftsudgifterne a’conto er 43.120 kr. Lejemålet har en lav husleje i forhold til sammenlignelige lejemål i centrum, men kræver etablering af 3 mindre samtalerum. Der vil være en etableringsomkostning på 102.000 kr.
Årlig driftsudgift   :        109.520 kr.
Etableringsudgift :       102.000 kr.
Det anbefales at Headspace Danmark tilbydes ovenstående beløb i en driftsaftale. Hvis kommunen indgår lejeaftalen til foreningens brug, vil der være krav om deponering.
Lejemålet er for lejer uopsigeligt indtil 1.2.2022 og opsigelsesvarslet herefter er 6 måneder. Lejemålet er for udlejer uopsigeligt indtil 1.2.2024 og opsigelsesvarslet herefter er 6 måneder. Udlejer skal godkende ombygningen og har til gengæld frafaldet krav om genetablering ved fraflytning.
Retligt grundlag
Servicelovens § 11 stk. 2.
Handlemuligheder
Økonomiudvalget kan godkende indgåelse af en driftsaftale med Foreningen Det Sociale Netværk/Headspace Danmark.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Eftersom Headspace Danmark indgår lejemålet, stilles der ikke krav om kommunal deponering. Såfremt samarbejdsaftalen med Det Sociale Netværk/Headspace Danmark opsiges før lejemålets uopsigelige periode ophører, kan Slagelse Kommune vælge at fortsætte betaling af tilskuddet til lejemålet eller at indtræde i lejeaftalen og anvende lokalerne til kommunale funktioner.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at udgifterne til lejemålets drift og etablering indskrives i samarbejdsaftale med Foreningen Det Sociale Netværk/Headspace Danmark.
2.    at udgifterne hertil afholdes af igangsætningspulje afsat under Økonomiudvalget i Budgetaftale 2019-22.
Beslutning i Økonomiudvalget den 20. januar 2020:
Fraværende: 
At 1 til 2 - Godkendt.
(V) og (O) stemte imod.

6. Endelig vedtagelse af ændringer af lokalplan 48 - Rude Lokalcenter med tilhørende kommuneplantillæg nr. 32 (B)

6.     Endelig vedtagelse af ændringer af lokalplan 48 - Rude Lokalcenter med tilhørende kommuneplantillæg nr. 32 (B)

Sagsnr.: 330-2019-23950               Dok.nr.: 330-2019-489600                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til, om lokalplan 48 - Rude lokalcenter samt kommuneplantillæg nr. 32 til Kommuneplan 2017 skal vedtages endeligt.
Baggrund
Byrådet besluttede på mødet den 16. september 2019 at sende forslaget til ændringer af lokalplan 48 i offentlig høring fra den 20. september 2019 til den 15 november 2019.
Lokalplanen og kommuneplantillægget skal give mulighed for, at det gamle hospital på Tingstien 1b kan omdannes til boligformål i form af tre lejeboliger. Lokalplanen sikrer også bedre adskillelse af det private parkeringsareal fra det kommunale vejareal i krydset mellem Tingstien og Østervej. Endvidere indeholder lokalplanforslaget nye bevaringsbestemmelser for den oprindelige del af hospitalet fra 1902, der har høj arkitektonisk værdi og samtidig er vigtig for landsbyens historie.
I høringsperioden er der modtaget 1 høringssvar fra Banedanmark, som gør opmærksom på, at de ikke har bemærkninger til planforslaget. Der er fortaget administrative rettelser af lokalplanen, som omfatter: mindre korrektur, rettelser af matrikelnavn for matrikel 5r samt indskrivning af delområde B2 i paragraf 2.0.2, der oplister delområderne.
Retligt grundlag
Lokalplaner tilvejebringes efter planlovens kapitel 5.
Kommuneplantillæg tilvejebringes efter paragraf 23c.
Handlemuligheder
Byrådet har generelt mulighed for at foretage mindre justeringer af planen, som en del af den endelige vedtagelse.
Byrådet kan vælge at vedtage lokalplan 48 endeligt. Derved skabes det nødvendige plangrundlag for opførelse af nye boliger i det gamle hospital.
Byrådet kan vælge ikke at vedtage lokalplan 48 endeligt. Dette vil betyde, at boligerne ikke kan etableres.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at lokalplanen vedtages endeligt, da det vil styrke landsbyen at have flere lejeboliger. Derudover vil en restaurering af hospitalet forskønne landsbyen og bidrage til at bevare og formilde kulturmiljøet i Rude.
Vedtages den endelige lokalplan ikke vil brugsmulighederne for det gamle hospital forsat være begrænset til offentlige formål, og bygningen må derfor forventes fortsat at stå tom og gradvist forfalde.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det overfor Byrådet anbefales,
1.    at ændringerne af lokalplan 48 med tilhørende kommuneplantillæg nr. 32 vedtages endeligt.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 13. januar 2020:
Fraværende: 
Anbefales.
Beslutning i Økonomiudvalget den 20. januar 2020:
Fraværende: 
At 1 - Anbefales til Byrådets godkendelse.

7. Endelig vedtagelse af lokalplan 1222, Boliger og kontorer ved Østerbro i Slagelse, samt kommuneplantillæg 29 til Kommuneplan 2017 (B)

7.     Endelig vedtagelse af lokalplan 1222, Boliger og kontorer ved Østerbro i Slagelse, samt kommuneplantillæg 29 til Kommuneplan 2017 (B)

Sagsnr.: 330-2018-60032               Dok.nr.: 330-2019-489645                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til, om lokalplan 1222, Boliger og kontorer ved Østerbro i Slagelse, med tilhørende kommuneplantillæg 29 til Kommuneplan 2017 skal vedtages endeligt med de ændringer, der fremgår af hvidbogen.
Baggrund
Lokalplan 1222 med kommuneplantillæg 29 blev igangsat i april 2019 for at skabe plangrundlag for opførelse af en bebyggelse i 8 etager til ungdomsboliger og kontorer på hjørnegrunden ved Østerbro og Jernbanegade i Slagelse. Endelig vedtagelse af lokalplan 1222 vil aflyse en del af lokalplan 158, Område ved Vestsjællandscenteret.
Lokalplan og kommuneplantillæg er vedtaget som forslag af Byrådet den 16. september 2019 og fremlagt i offentlig høring i perioden 20. september til 15. november 2019. Slagelse Kommune har i offentlighedsfasen modtaget 9 høringssvar. Blandt høringssvarene er en bemærkning fra Banedanmark, som gør opmærksom på, at de som infrastrukturforvalter skal inddrages i den videre projektudvikling. De øvrige høringssvar omhandler:
·         Bebyggelsens omfang
·         Parkeringsforhold
·         Opholdsareal på tagterrasser, herunder adgangsforhold og komfort
·         Facadernes udseende, herunder muligheden for at opsætte solcellepaneler på facader
·         Anvendelsen til ungdomsboliger og kontorer i relation til den konkrete placering i Slagelses bymidte
·         Områdets omdannelse fra grønt areal til bebygget areal
·         Lokalplanens betydning for Vestsjællandscenterets udviklingsmuligheder
·         Trafikforhold
Høringssvarene fra den offentlige høring samt Slagelse Kommunes kommentarer ses i hvidbogen (vedlagt som bilag). Høringssvarene giver anledning til følgende ændring i lokalplanen:
·         Tilføjelse af mulighed for solcellepaneler i syd- og vestvendte facader
Herudover er der foretaget mindre sproglige rettelser.
Retligt grundlag
Lokalplaner tilvejebringes i henhold til planlovens kapitel 5. Kommuneplantillæg tilvejebringes i henhold til planlovens § 23c.
Handlemuligheder
Byrådet har generelt mulighed for at foretage mindre justeringer af planerne som en del af den endelige vedtagelse.
Byrådet kan vælge at vedtage lokalplan 1222 og tilhørende kommuneplantillæg 29 med de foreslåede ændringer. Vedtagelsen vil gøre det muligt at opføre en ny etagebebyggelse til ungdomsboliger og kontorer på hjørnet af Østerbro og Jernbanegade i Slagelse.
Byrådet kan vælge ikke at vedtage lokalplan 1222 og kommuneplantillæg 29. Dermed vil plangrundlaget fortsat være lokalplan 158 og den gældende kommuneplanramme, og det vil ikke være muligt at opføre ny etagebebyggelse.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at lokalplan 1222 og kommuneplantillæg 29 vedtages endeligt. Dette vil gøre det muligt at opføre nye, centralt beliggende ungdomsboliger i en etagebebyggelse, som i kraft af dens højde og arkitektur vil tilføre bymidten et nyt og markant udtryk. Udviklingen af området kan desuden ses i sammenhæng med udbygning af campusområdet ved Slagelse Station, hvor der også fortættes med ny, høj bebyggelse mod jernbanen.
Flere høringssvar fra den offentlige høring kommenterer på, at der gives mulighed for en ny etagebebyggelse, som i omfang og udseende afviger fra omgivelserne, herunder at udnyttelsesgraden af området vil være højere end i de øvrige centerområder i bymidten. Der er også flere bemærkninger angående mulighederne for at etablere tilstrækkeligt med p-pladser.
Lokalplan og kommuneplantillæg fastlægger en maks. bebyggelsesprocent på 265 og en maks. bygningshøjde på 27 m (maks. 8 etager). I de øvrige centerområder i bymidten ligger bebyggelsesprocenten mellem 60 og 185 og maks. etagehøjder er mellem 2 ½ og 6 etager (rådhuset). Det er administrationens vurdering, at netop området ved jernbanen og Vestsjællandscenteret kan bære den høje udnyttelsesgrad og et nyt højt byggeri. I vurderingen indgår den store skala, der ses i lokalplanområdets omgivelser (bebyggelse, anlæg, byrum) og den høje aktivitet med bl.a. jernbanen og biltrafik til og fra Vestsjællandscenteret. I den forbindelse kan også nævnes, at uddannelsesbyggeriet i campusområdet opføres efter en maks. bebyggelsesprocent på 200 og en maks. bygningshøjde på 22 m.
Lokalplanen reserverer de ubebyggede arealer til parkering og færdsel. Det begrænsede grundareal betyder, at bygherre skal finde plads til parkering på andre måder end på terræn ved etagebebyggelsen, f.eks. i kælder/konstruktion eller på anden grund i nærheden. Lokalplanområdet ligger desuden inden for det område i bymidten, hvor parkeringsfonden kan finde anvendelse. Det er i bymidten generelt en udfordring at finde ledigt areal til parkering ved nybyggeri eller ændret anvendelse i eksisterende bygninger. Det er administrationens vurdering, at lokalplanen ikke i sig selv gør udfordringen væsentligt større. Administrationen bemærker i øvrigt, at der administrativt og politisk netop nu er stort fokus på at finde løsninger, som mest hensigtsmæssigt for bylivet kan skabe flere p-pladser både på terræn og på sigt i parkeringshuse.
Der gøres i flere af høringssvarene bemærkninger til nedlæggelsen af det nuværende grønne areal, og Slagelse Kommune opfordres til at forny den strategiske planlægning for grønne områder generelt. Administrationen henviser i den forbindelse til, at der arbejdes med de grønne arealer og elementer i den igangværende proces for en helhedsplan for bymidtens byrum (under titlen ”De 12 Torve”). Administrationen anbefaler desuden, at emnet tages op strategisk/politisk i forbindelse med næste kommuneplanrevision.
Endelig gøres der også bemærkninger vedrørende Vestsjællandscenterets udvidelsesmuligheder, da endelig vedtagelse af lokalplanen vil aflyse en del af lokalplanen for Vestsjællandscenteret og dermed reducere centerets byggeret. Da eksisterende lovlige forhold fortsætter uanset den nye lokalplan, er det administrationens vurdering, at reduktionen ikke har betydning for Vestsjællandscenterets nuværende bebyggelse. Evt. fremtidige udvidelser af Vestsjællandscenteret forudsætter ny lokalplan.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Hjørnegrunden (matr. nr. 467h, Slagelse Bygrunde) er solgt på betingelse af, at lokalplan og kommuneplantillæg vedtages endeligt.
Hvis parkeringsfonden bringes i anvendelse, vil de pladser, der indbetales for, være offentligt tilgængelige. Ansøger indbetaler den halve udgift til etablering af parkeringspladserne, og Slagelse Kommune forpligter sig til at afholde den anden halvdel af udgiften. Parkeringspladserne skal etableres indenfor en periode af 5 år, ellers skal indbetalingen betales tilbage til indbetaleren.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det overfor Byrådet anbefales,
1.    at lokalplan 1222, Boliger og kontorer ved Østerbro i Slagelse med tilhørende kommuneplantillæg 29 vedtages endeligt med de ændringer, som fremgår af hvidbogen.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 13. januar 2020:
Fraværende: 
Anbefales.
Steen Olsen (A) beder forvaltningen om en redegørelse indenfor det kommende år om hvordan parkeringspladserne skal anvises.
Beslutning i Økonomiudvalget den 20. januar 2020:
Fraværende: 
At 1 - Anbefales til Byrådets godkendelse.
(O) stemte imod.
(Ø) opretholdt bemærkning fra byrådsmødet, hvor sagen blev sendt i høring, med opfordring til træbeklædning på facaden.

8. Forslag til Lokalplan 1213 Landsbyen Næsby ved Stranden (B)

8.     Forslag til Lokalplan 1213 Landsbyen Næsby ved Stranden (B)

Sagsnr.: 330-2018-73339               Dok.nr.: 330-2019-502970                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til om Forslag til Lokalplan 1213, for Landsbyen Næsby ved Stranden samt miljøvurderingsscreening skal vedtages og fremlægges i 8 ugers offentlig høring.
Baggrund
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget besluttede på møde den 3. december 2018 at igangsætte en bevarende lokalplanlægning for Landsbyen Næsby ved Stranden. I forbindelse med beslutningen ønskede udvalget, at lokalplanen tager hensyn til beplantning, og at sagen tages op i Kulturmiljørådet.
Lokalplanlægningen er igangsat på baggrund af en ansøgning fra arkitekt m.a.a. Torben Wissing der på vegne af bygherre Willy Jensen anmoder om en bevarende lokalplan for den samlede landsby der samtidig sikre, at matr. nr. 32, kan udstykkes som tre selvstændige boligejendomme. Anmodningen er i tråd med beslutning i det tidligere Plan-, Erhverv- og Udviklingsudvalg den 3. december 2007, at udstykning af ejendommen forudsætter udarbejdelse en bevarende lokalplan for landsbyen. Af ansøgningen dengang blev det oplyst, at der fra landsbyens beboere gennem mange år havde været et ønske om en bevarende lokalplan for landsbyen, som er særlig bevaringsværdig.
Forslag til lokalplanen giver mulighed for tre nye selvstændige boligejendomme, der skal opføres som traditionelle længehuse, herunder murede huse uden tagudhæng, belagt med teglstenstag af ler eller strå. Desuden sikres det, at de nye boliger placeres 5 meter fra landsbyvejen (Smedevej) og at facaden placeres parallelt med Smedevej.
Lokalplanen registrerer to af landsbyens eksisterende huse med høj bevaringsværdi, herunder den gamle Rytterskole (Smedevej 2) og den firelængede Ågård (Næsbyvej 24).
Øvrige eksisterende boligejendomme samt enkelte udhuse- og driftsbygninger er vigtige, særligt på grund af deres placering og sammenhæng i landsbyen. Ejendommene er dele af landsbyens oprindelige bebyggelsesstruktur. Lokalplanen lægger op til, at såfremt bygningerne skal fornys, skal ny bolig placeres hvor det oprindelige stuehus ligger.
Lokalplanen stiller desuden krav til nye og eksisterende ejendommes udformning fremadrettet. Dette ved at fremtidige ændringer sker i en form, der er tilpasset bygningernes oprindelige stil og udformning samt landsbyen som helhed.
Lokalplanen sikre desuden større træer mod fældning og beskæring. Træerne klassificeres som bevaringsværdige af landskabelige, naturmæssige hensyn. Enkelte huser desuden bilag IV arter og har på den baggrund ”fredningsstatus”.
Endelig sikre lokalplanforslaget sikre, at hver ejendom kan bebygges med op til 30 %, opføres i 1½ etage med maksimalt 8,5 m højde. Dog kan drifts- og udhusbygninger over 50 m2 opføres i op til 12 m, såfremt ejendommens drift er afhængig af dette.
Under udarbejdelsen af lokalplanforslaget har administrationen modtaget en indsigelse der er underskrevet af landsbyens boligejere. Af indsigelsen fremgår det, at boligejerne imødeser en sikring af landsbyens bevaringsværdier men, at man ikke ønsker, at der kan ske udstykning med efterfølgende mulighed for bebyggelse på matr. nr. 32, da en friholdelse og sikring af at ejendommen kan fremstå som en åben plads er vigtig for landsbyens kulturhistoriske værdi som forte-landsby. Matriklen består i dag ubebygget i form af en tæt skov med rødgran der oprindeligt blev plantet med henblik på en juletræskultur. I dag er træerne mindst 20 meter høje. Indsigelsen fra boligejerne er vedlagt.
Der er gennemført en miljøscreening af lokalplanforslaget, hvor det konkluderes, at planlægningen ikke udløser en miljøvurdering.
Retligt grundlag
Lokalplaner tilvejebringes efter Planlovens kapitel 5.
Handlemuligheder
Byrådet kan vælge at vedtage Forslag til Lokalplan 1213 og dermed sende det i 8 ugers offentlig høring. Derved opfyldes planlovens formål om at skabe debat omkring planforslaget, hvilket er en forudsætning for at kunne vedtage lokalplanen endeligt.
Byrådet kan vælge at forkaste planforslaget. I dette tilfælde vil konsekvensen være, at der ikke bliver etableret et plangrundlag. Dette vil betyde, at matr. nr. 32 ikke vil kunne udstykkes og, at landsbyen som helhed ikke vil få sikret og forstærket sine bevaringsværdier.
Byrådet har også mulighed for at vedtage justeringer af planforslaget inden vedtagelsen om at fremlægge planforslagene i 8 ugers offentlig høring.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Byrådet vedtager lokalplanforslaget og sender det i 8 ugers offentlig høring, da lokalplanen vil sikre at landsbyens eksisterende huse fremadrettet om- og tilbygges i en form og med et materiale der sikre, at såfremt der sker ændringer på en ejendom, vil dette ske i et mere oprindeligt udseende men dog under forudsætning af at placeringen af landsbyhusene fastholdes også selvom der sker en fornyelse i form at et nyt hus.
Endelig vil forslaget til lokalplanen muliggøre en udstykning, herunder en indpasning af tre selvstændige boliger i den eksisterende landsby. Placeringen for de nye huse bliver hvor forten (den åbne plads) oprindelig lå. I mange år har pladsen dog været tætgroet skov (rødgran) De nye huse vil derfor ligge midt i landsbyen med en udformning der indordner sig de eksisterende huses byggestil og karakter.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det overfor Byrådet anbefales,
1.    at forslag til Lokalplan 1213, Lokalplan for Landsbyen Næsby ved Stranden vedtages til fremlæggelse i 8 ugers offentlig høring,
2.    at afgørelsen om ikke at miljøvurdere planforslaget vedtages,
3.    at borgermøde afholdes på Slagelse Rådhus, d. 13. eller 18. februar 2020 i tidsrummet mellem 18.30 og 20.00.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 13. januar 2020:
Fraværende: 
At 1-3; anbefales med borgermøde den 18. februar fra 17.00-18.30
Udvalget er opmærksom på de modtagne indsigelser og Kulturmiljørådet.
Beslutning i Økonomiudvalget den 20. januar 2020:
Fraværende: 
At 1 - Anbefales til Byrådets godkendelse.
At 2 - Anbefales til Byrådets godkendelse.
At 3 - Anbefales til Byrådets godkendelse med borgermøde den 18. februar fra 17.00 til 18.30.
Økonomiudvalget henleder opmærksomheden på de modtagne indsigelser fra Kulturmiljøudvalget.

9. Forslag til Lokalplan 1227, Daginstitution mellem Ndr. Ringgade og Bakkevej, Slagelse, med kommuneplantillæg nr. 38 (B)

9.     Forslag til Lokalplan 1227, Daginstitution mellem Ndr. Ringgade og Bakkevej, Slagelse, med kommuneplantillæg nr. 38 (B)

Sagsnr.: 330-2019-53297               Dok.nr.: 330-2019-512497                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til, om forslag til lokalplan 1227, Daginstitution mellem Ndr. Ringgade og Bakkevej, Slagelse, med forslag til kommuneplantillæg nr. 38 og tilhørende miljøvurderingsscreening, skal vedtages og fremlægges i 8 ugers offentlig høring.
Baggrund
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget besluttede på møde den 3. juni 2019 at igangsætte en lokalplan for en daginstitution med op til 200 institutionspladser i området mellem Ndr. Ringgade og Bakkevej. Planlægningen er igangsat på baggrund af et behov for at udvide daginstitutionskapaciteten i Slagelse by.
·         Lokalplanforslaget giver mulighed for opførelse af en daginstitution med tilhørende udearealer, parkering osv. indenfor et delområde på 20.000 m².
·         Der gives mulighed for en bebyggelsesprocent på 15%, svarende til at der kan bygges op til 3000 m²
·         Der må bygges i én etage og en højde på max. 8,5 m.
·         Udearealet i daginstitutionens område vil være op til 17.000 m²
·         Der gives mulighed for at en del af parkeringsarealet til daginstitutionen gøres multifunktionel, idet det kan anvendes til leg udenfor hente-/bringe-tiderne.
·         Udenfor daginstitutionens område er planlagt et offentligt grønt areal
Lokalplanområdets placering er valgt ud fra flere forskellige faktorer.
·         Det har været et ønske, at placeringen er central for både Tidselbjerget og Skovbrynet.
·         En analyse af vej- og togtrafikstøj viser, at der ud mod Ndr. Ringgade er for meget støj til placering af en daginstitution. Man ønskede desuden en rolig placering.
·         Bakkevej som adgangsvej til daginstitutionen er ikke mulig af trafiksikkerhedshensyn. Placeringen af ny vej er afhængig af hvor terræn møder Ndr. Ringgade. Adgang til daginstitutionen for bløde trafikanter kan ske ad Bakkevej, der ikke belastes af biler til og fra daginstitutionen.
·         Området er en del af et perspektivområde for boligudvikling, hvorfor det skal sikres, at en placering af vej og daginstitution kan understøtte en eventuel fremtidig boligudvikling. Der er i lokalplanens kortbilag 3 et bud på en byudvikling af området op mellem Ndr. Ringgade og Bakkevej.
·         Områdets kuperede terræn.
Håndteringen af regnvand sker så vidt muligt indenfor lokalplanområdet og begrænser den mængde af regnvand, der ledes videre til Skovsø Å. Løsningen til regnvandshåndteringen er blevet udarbejdet i samarbejde med konsulenter. Det har vist sig ikke muligt at håndtere al regnvandet indenfor lokalplanområdet, men med forskellige tiltag er det muligt at nedbringe mængden af regnvand, der skal håndteres udenfor lokalplanområdet væsentligt. Samtidig gives der mulighed for at regnvandshåndteringen kan indgå som et rekreativt element.
Arealet er i dag ikke kommuneplanlagt, men beliggende indenfor byzonen og udpeget som perspektivområde for byudvikling. Der er derfor udarbejdet et forslag til et tillæg til Kommuneplan 2017 der udpeger området til offentlige formål.
Arealet er i dag omfattet af lokalplan 1085 Erhvervsområde, Nordre Ringgade – Bakkevej. Ved vedtagelsen af lokalplan 1227 aflyses den tidligere lokalplan i sin helhed.
Der har i forbindelse med udarbejdelsen af Kommuneplantillægget været afholdt en lovpligtig foroffentlighedsfase i perioden fra den 24. oktober 2019 til den 7. november 2019. Kommunen modtog ingen ideer, forslag eller kommentarer.
Der er i forbindelse med udarbejdelsen af lokalplanen og Kommuneplantillægget blevet udarbejdet en miljøvurderingsscreening. Samlet set vurderes der ikke at forekomme en væsentlig påvirkning af miljøet, hvorfor der ikke skal udarbejdes en miljøvurdering og miljørapport.
Retligt grundlag
Lokalplaner tilvejebringes efter planlovens kapitel 5. Kommuneplantillæg tilvejebringes efter planlovens § 23c.
Handlemuligheder
Byrådet kan vælge at vedtage forslag til lokalplan 1227 og kommuneplantillæg 38 og dermed sende planforslagene i 8 ugers offentlig høring. Derved opfyldes planlovens formål om at skabe debat omkring planforslagene, hvilket er en forudsætning for endelig vedtagelse.
Byrådet kan vælge at afvise planforslagene. I dette tilfælde vil konsekvensen være, at der ikke bliver etableret et nyt plangrundlag for opførelsen af en daginstitution i det pågældende område.
Byrådet har mulighed for at vedtage justeringer af planforslagene sammen med beslutningen om at fremlægge planforslagene i 8 ugers offentlig høring.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at den foreslåede lokalplan kan danne grundlag for realiseringen af en daginstitution af god kvalitet. Beliggenheden i rolige omgivelser med et grønt areal lige udenfor daginstitutionen, kan give mulighed for mange gode aktiviteter.
Placeringen imellem Tidselbjerget og Skovbrynet vil opfylde et nuværende og kommende behov for flere institutionspladser.
Det vurderes samtidig at vejens placering og det grønne område er et godt afsæt til en eventuel fremtidig byudvikling af områderne nord og syd for Bakkevej.
Administrationen anbefaler, at forslag til lokalplan 1227, Daginstitution mellem Ndr. Ringgade og Bakkevej Slagelse, med tilhørende kommuneplantillæg nr. 38 til Slagelse Kommuneplan 2017 vedtages til fremlæggelse i 8 ugers offentlig høring.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
De økonomiske konsekvenser af etablering af vej vil blive afklaret i en projektering af dette.
De økonomiske konsekvenser af etablering af LAR-løsning vil blive afklaret i en projektering af dette.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det overfor Byrådet anbefales,
1.    at forslag til lokalplan 1227 og kommuneplantillæg nr. 38 vedtages til fremlæggelse i 8 ugers offentlig høring
2.    at afgørelsen om ikke at miljøvurdere planforslaget vedtages,
3.    at borgermøde afholdes tirsdag den 10. februar 2020 eller torsdag den 12. februar 2020 i tidsrummet mellem 18.30 og 20.00 på Slagelse Bibliotek.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 13. januar 2020:
Fraværende: 
At 1-3; anbefales med borgermøde d. 18. februar fra kl. 19.00 til 20.30.
Steen Olsen (A) ønsker:
- At der inden det offentlige møde redegøres for hvordan håndtering af regnvand påvirker målopfyldelse og robusthed i Gudum/Skovsø Å, under henvisning til udviklingen fra 2013 til 2019.
- At belysning af skilte (8.8) ikke finder sted, og at højde på belysning (9.10) nedsættes.
Beslutning i Økonomiudvalget den 20. januar 2020:
Fraværende: 
At 1 til 3 - Anbefales til Byrådets godkendelse med borgermøde den 18. februar 2020 fra kl. 19.00 til 20.30.
Økonomiudvalget opfordrede til at der med det samme sættes gang i proces for udlægning af yderligere arealer til institutionsbyggeri m.v. i området ved Bakkevej.
Økonomiudvalget opfordrede til at tankerne fra projektet Bæredygtigt Byggeri medtænkes ved anlæg af daginstitutionen.
Thomas Clausen (Ø) bemærkede at byggeriet skal være klimaneutralt.

10. Forslag til ophævelse af lokalplan 1085 Erhvervsområde Nordre Ringgade - Bakkevej, Slagelse Øst (B)

10.   Forslag til ophævelse af lokalplan 1085 Erhvervsområde Nordre Ringgade - Bakkevej, Slagelse Øst (B)

Sagsnr.: 330-2019-53297               Dok.nr.: 330-2019-541828                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til om lokalplan 1085, Erhvervsområde Nordre Ringgade - Bakkevej, Slagelse Øst skal ophæves, og fremlægges som forslag i 4 ugers offentlig høring.
Baggrund
Med sidste revision af kommuneplan blev erhvervsområdet ved Bakkevej i Slagelse udtaget af kommuneplanens rammer. Området blev udpeget som et fremtidigt boligområde (et perspektivareal), der på sigt skal binde de to byudviklingsområder Tidselbjerget og Skovbrynet sammen (se kortbilag).
Indenfor området ligger lokalplan 1085 for et erhvervsområde; et levn fra den nu udgåede ramme, der dengang gav mulighed for erhverv.
Med forslag til lokalplan 1227 for en børnehave som midtpunkt i området er det aktuelt at aflyse lokalplan 1085 i sin helhed.
Hele arealet indenfor lokalplan 1085 er kommunalt ejet og ligger indenfor byzonen.
Retligt grundlag
Lokalplaner ophæves efter planlovens kapitel 6.
Handlemuligheder
Byrådet kan vælge at vedtage forslag til ophævelse af lokalplan 1085 og offentliggøre dette i mindst 4 ugers offentlig høring. Derved opfyldes planlovens formål om at skabe debat omkring planforslagene, hvilket er en forudsætning for endelig vedtagelse.
Byrådet kan vælge at afvise at ophæve lokalplanen. I dette tilfælde vil konsekvensen være, at planlægning for området vil være i konflikt med opførelsen af en daginstitution.
Vurdering
Administration anbefaler at lokalplan 1085 for et erhvervsområde ophæves, idet den er blevet overhalet af udviklingen i en sådan grad, at det fører til en uhensigtsmæssig administration. Området er udpeget som et kommende boligområde. En daginstitution skal ikke ligge som nabo til erhverv.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det overfor Byrådet anbefales,
1.    at forslag til ophævelse af lokalplan 1085 vedtages til fremlæggelse i 4 ugers offentlig høring.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 13. januar 2020:
Fraværende: 
Anbefales.
Beslutning i Økonomiudvalget den 20. januar 2020:
Fraværende: 
At 1 - Anbefales til Byrådets godkendelse.

11. Næsby Strand digeprojekt - ekspropriationsbeslutning (B)

11.   Næsby Strand digeprojekt - ekspropriationsbeslutning (B)

Sagsnr.: 330-2019-72505               Dok.nr.: 330-2019-504023                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal overfor Byrådet anbefale, at der træffes beslutning om ekspropriation på 11 ejendomme i forbindelse med digeprojektet i Næsby Strand.
Baggrund
I forbindelse med digeprojektet i Næsby Strand er det nødvendigt at gennemføre ekspropriation på 11 ejendomme. Ekspropriationen giver digelaget ret til at anlægge og vedligeholde diget på de berørte ejendomme.
Åstedsforretningerne blev, efter forudgående informationsmøde, gennemført den 29. november 2019. Der var fremmøde på ti ejendomme.
Knus Vincent (V) deltog som politisk repræsentant i åstedsforretningerne.
De fremmødte blev oplyst om projektet, anlægsarbejdets omfang, konsekvensen af den påtænkte ekspropriation og om erstatningsregler. Ved den almindelige erstatningsret skal der ved ekspropriation alene gives erstatning for de dokumenterede tab, der er forårsaget af ekspropriationen.
Herefter blev særlige forhold for den enkelte ejendom drøftet og der blev fremlagt et erstatningstilbud.
På otte ejendomme har ekspropriationskommissionen skønnet, at der opnås en fordel, der er større end tabet, som måtte kunne henføres til digeprojektet og dets arealrestriktioner. Der tilbydes derfor ingen erstatning til de otte berørte grundejere. To grundejere, som ikke har nytte af diget, er tilbudt erstatning. På en ejendom eksproprieres et mindre arbejdsareal og arealet reetableres efterfølgende, der gives ingen økonomisk erstatning.
Aftaler som blev indgået i forbindelse med åstedsforretningerne fremgår af protokolbilag og forligstilbud, bilag 1.
Efter åstedsforretningerne har der været en lovpligtige høringsperioden, som har været fra den 29. november – 31. december 2019. I høringsperioden er der indkommet 3 høringssvar, som alle omhandler forligstilbuddet og erstatningen, bilag 2.
Der er ikke indkommet indsigelser imod projektet eller anlægsarbejdet.
På de ejendomme, hvor der ikke er indgået aftale om erstatning (forligstilbud), skal sagen indbringes for Taksationskommissionen.
Resultatet af åstedsforretningen, se bilag 3, fordeler sig således:
·         5 har accepteret både ekspropriationen og forligstilbud
·         2 har accepteret ekspropriationen men ikke forligstilbud
·         3 har hverken accepteret ekspropriationen eller forligstilbud
·         1 har ikke meldt tilbage
Servitut om digeprojektet tinglyses på de aktuelle ejendomme.
Retligt grundlag
Ekspropriationen foretages med hjemmel i kystbeskyttelseslovens § 6.
Handlemuligheder
Byrådet kan beslutte om, der skal eksproprieres eller om der ikke skal eksproprieres. Hvis der træffes beslutning om ikke at gennemføre ekspropriationen kan digeprojektet ikke gennemføres.
Afgørelsen offentliggøres og sendes til de berørte grundejere. Afgørelsen kan indenfor 4 uger påklages til Miljø- og Fødevareklagenævnet.
Vurdering
Center for Miljø, Plan og Teknik anbefaler, at ekspropriationen godkendes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Næsby Strand Digelag afholder alle udgifter, ca. kr. 150.000.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen konsekvenser for andre udvalg.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det overfor Byrådet anbefales,
1.    at ekspropriationen godkendes.
2.    at de under åstedsforretningerne indtrufne aftaler tages til efterretning.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 13. januar 2020:
Fraværende: 
At 1-2; anbefales.
Et kortbilag er vedhæftet.
Beslutning i Økonomiudvalget den 20. januar 2020:
Fraværende: 
At 1 til 2 - Anbefales til Byrådets godkendelse.

12. Ændringer af bådpladsvilkår i Korsør Lystbådehavn (B)

12.   Ændringer af bådpladsvilkår i Korsør Lystbådehavn (B)

Sagsnr.: 330-2019-83026               Dok.nr.: 330-2019-490245                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal anbefale overfor Byrådet, at bådpladsvilkårene i Korsør Lystbådehavn ændres, så op til 25 % af pladserne kan udlejes til andre end andelshavere.
Baggrund
Ifølge vedtægternes pgf. 12 for Korsør Lystbådehavn har havnens bestyrelse mulighed for at foretage udlejning af ledige bådpladser til andre end andelshavere efter almene retningslinjer, der godkendes af Slagelse Kommune.
Jf. beslutning fra Økonomiudvalget i Slagelse Kommune af den 24. oktober 2016 blev den af havnens bestyrelse foreslåede retningslinjer for udlejning af ledige havnepladser mulig for en periode af maksimalt 3 år for de enkelte lejere, som foreslået af bestyrelsen i havnen.
Selvom der er en naturlig prisforskel på at leje en andelsplads af havnen som andelshaver og ikke andelshaver, er der relativ stor efterspørgsel for at leje pladser som ikke-andelshaver, og Korsør Lystbådehavn har fortsat mange ledige bådpladser og dermed mange andele, der ikke er solgt.
Med henblik på at understøtte havnens økonomi bedst mulig og samtidig sikre, at havnen bliver anvendt af flest mulige anmoder bestyrelsen for Korsør Lystbådehavn om godkendelse til, at den anførte tidsbegrænsning på 3 år må fjernes. For at opretholde en god balance i forhold havnens fundering som A.m.b.A. foreslår bestyrelsen, at der i stedet fastsættes et maksimum på 25% af antal bådpladser, der må udlejes til ikke-andelshavere.
Retligt grundlag
Det fremgår af gældende kompetenceplan for Slagelse Kommune, at kompetencen til at godkende dette forhold ligger hos Byrådet.
Handlemuligheder
Byrådet kan vælge ikke at godkende den af Korsør Lystbådehavn foreslåede ændring og i stedet fastholde den gældende begrænsning på 3 år, hvis det vurderes, at udlejning af op til 25 % af bådpladserne ikke er i Slagelse Kommunes interesse.
Vurdering
Borger- og Udviklingsdirektøren anbefaler, at den af bestyrelsen for Korsør Lystbådehavns foreslåede retningslinje godkendes, idet der sker en økonomisk understøttelse af Korsør Lystbådehavn, hvilket samtidigt understøtter foreningslivet og turismen i Slagelse Kommune.
Den maksimale udlejning på 25 % til ikke-andelshavere sikrer, at havnens bådpladser fortsat primært udlejes til andelshavere.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Byrådet godkender den af Korsør Lystbådehavns bestyrelse foreslåede ændring af bådpladsvilkår, således at optil 25 % af bådpladserne kan udlejes til ikke-andelshavere.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 13. januar 2020:
Fraværende: 
Anbefales.
Beslutning i Økonomiudvalget den 20. januar 2020:
Fraværende: 
Lis Tribler (A) deltog ikke i behandling af punktet på grund af inhabilitet.
At 1 - Anbefales til Byrådets godkendelse.

13. Indkøbspolitik 2020 (B)

13.   Indkøbspolitik 2020 (B)

Sagsnr.: 330-2019-80650               Dok.nr.: 330-2019-479640                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Slagelse Kommunes politikker skal genbesøges i hver valgperiode, således også Indkøbspolitikken. Denne sag handler om at sætte gang i en proces med henblik på udarbejdelse af en ny indkøbspolitik 2020.
Baggrund
Den gældende Indkøbspolitik blev godkendt i 2014. Politikken er efterfølgende korrigeret/tilpasset. Første gang i 2016 som følge af ny Udbudslov. Ved denne lejlighed blev to af de tilhørende retningslinjer om køb af varer og tjenester ændret i samarbejde med samarbejdsudvalget for Bygge og Anlæg. I 2017 vedtog Byrådet at indsætte et afsnit om mikroplast i Indkøbspolitikken, og senest i 2018 vedtog Byrådet, at der ved næste revision/udarbejdelse af ny Indkøbspolitik skulle indtænkes elementer omkring skattely.
Udviklingen på indkøbsområdet i Danmark viser, at der udover fokus på de økonomiske gevinster og sikring af kvalitet ved gennemførelse af udbud, er et stigende fokus på bæredygtighed og FN’s Verdensmål.
Det er derfor helt naturligt, at Indkøbspolitikken også skal have fokus rettet mod denne dagsorden. Det er også ligeså naturligt, at Indkøbspolitikken og den igangværende proces omkring en bæredygtighedsstrategi, helst skal have samme retning for denne del.
En yderligere tendens er øget åbenhed. Der skal derfor være fokus på sikre gennemsigtighed i vores indkøb og herunder at indkøb foretages på et sundt, ansvarligt og etisk grundlag.
Udarbejdelse af en ny indkøbspolitik er forankret i Indkøb- og forsikringsafdelingen.
Retligt grundlag
Udbudsloven, Tilbudsloven, Konkurrencelovgivning, Lov om Erhvervsstøtte/Erhvervsfremme osv.
Handlemuligheder
Byrådet kan bestemme, at nuværende Indkøbspolitik fastholdes. Det skal anføres, at den nuværende Indkøbspolitik reelt kan videreføres, idet der ikke er forhold der er i modstrid med gældende lovgivning.
Byrådet kan bestemme, at igangsætte en proces med henblik på, at der udarbejdes en ny Indkøbspolitik 2020, med bl.a. de betragtninger som er anført ovenfor.
Vurdering
Det anbefales at igangsætte en proces med henblik på udarbejdelse af en ny indkøbspolitik hvor bæredygtighedsdagsordenen mv. tænkes ind. I arbejdet inddrages Bæredygtighedsstrategien, ligesom samarbejdsudvalget for bygge og anlæg inddrages i forhold til udarbejdelse af retningslinjer om køb af varer og tjenester samt køb af bygge/anlægsydelser som understøttelse til Indkøbspolitikken.
Det anbefales videre, at formen på en ny indkøbspolitik ikke ændres væsentligt. Det vil sige, at der lægges op til en Indkøbspolitik der er holdt i en kort og overordnet form. Det gør politikken mere robust og holdbar overfor eventuelt kommende/nye elementer på indkøbsområdet. Indkøbspolitikken understøttes af retningslinjer som det også er tilfældet i dag. Anvendelse af et sådant koncept, har vist sig at være ’bæredygtigt’ i forhold til håndtering af udviklingen på området.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Økonomiske og/eller personalemæssige konsekvenser afhænger af, i hvor stor en udstrækning der ønskes gennemført kontroller på politikken og de understøttende retningslinjer. I fald der ønskes øgede krav med tilhørende udvidede kontroller på arbejdsklausuler, kontroller på skattely, konkret opfølgning på krav om miljøforhold mv., vil sådanne nye opgaver ikke kunne holdes indenfor bestående ressourcer.
Konsekvenser for andre udvalg
Indkøbspolitikken er gældende for alle områder og dermed alle udvalg i det der er tale en tværgående politik. Egentlig forelæggelse vil alene ske for de udvalg der er direkte involveret.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektøren indstiller,
1.    at Proces for udarbejdelse af ny indkøbspolitik igangsættes
2.    at Relevante parter inddrages i arbejdet, herunder miljøområdet, samarbejdsudvalget for Bygge og anlæg, HovedMED-udvalget, osv.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 13. januar 2020:
Fraværende: 
Anbefales.
Udvalget ønsker et overblik over nuværende kontrolprocedure for faktura og regningsbehandling. Ligesom muligheden for større åbenhed anbefales.
Notat udarbejdet af udvalgsformanden vedlægges.
Beslutning i Økonomiudvalget den 20. januar 2020:
Fraværende: 
At 1 til 2 - Anbefales til Byrådets godkendelse.
Økonomiudvalget tilslutter sig Erhvervs- og Teknikudvalgets anbefaling om større åbenhed.
Thomas Clausen (Ø) bemærkede at der skal være fokus på indkøb af økologiske varer, hvor det er muligt.

14. Beskæftigelsesplan 2020 (B)

14.   Beskæftigelsesplan 2020 (B)

Sagsnr.: 330-2019-80306               Dok.nr.: 330-2020-6734                                              Åbent
Kompetence:
Byrådet.
Beslutningstema
Baggrund
Finansministeriets Økonomiske Redegørelse fra ultimo august 2019 forventer en fortsat vækst i 2020. Det understøtter, at den nuværende retning og prioritering i beskæftigelsesindsatsen fortsættes fra 2019 til 2020. Det understøttes endvidere af Beskæftigelsesministerens nationale mål for 2020, som heller ikke giver anledning til ændring i den strategiske retning. I Beskæftigelsesplan 2019 er allerede gjort de overordnede politiske tanker om den kommende Forenklingsreform, da reformen blev udskudt i 2019 og nu først træder i kraft i 2020.
Det eneste nye krav er, at ændringer i repatrieringsloven i 2019 indebærer, at kommunerne som en fast del af beskæftigelsesplanen skal beskrive, hvordan kommunen arbejder med rådgivning og information om repatriering. Formålet er at skabe større lokalpolitisk og administrativt fokus på kommunens arbejde med repatrieringsindsatsen.
Det er muligt at udarbejde flerårige beskæftigelsesplaner, hvilket har åbnet mulighed for at forlænge den nuværende beskæftigelsesplan, så den også gælder for 2020.
Social- og Beskæftigelsesudvalget har besluttet den 4. november 2019, at Beskæftigelsesplanen tilpasses, så den er i overensstemmelse med Budgetaftale 2020-2023, men ikke ændres grundlæggende. Beskæftigelsesplanen skal endvidere tilpasses ændring af Repatrieringsloven.
Udkast til ændret Beskæftigelsesplan fremlægges for Social- og Beskæftigelsesudvalget på indeværende møde med henblik på beslutning om godkendelse i Byrådet.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal drøfte udkast til Beskæftigelsesplan 2020, som er justeret med baggrund i udvalgets ønsker. Udvalget skal lave en indstilling til Byrådets godkendelse af planen. I referatet fra udvalgets møde, som går videre til Byrådets indstilling, kan tilføjes eventuelle ekstra justeringer. Disse kan dog først indarbejdes i selve planen efter godkendelse i Byrådet.
Vurdering
Administrationen vurderer, at oplægget følger Social- og Beskæftigelsesudvalget ønsker til tilpasninger af planen. Alle tilpasninger er skrevet med rødt, så udvalget nemt kan se tilpasninger. Det handler i hovedtræk om:
·         Årstal er ændret
·         Kort indledning, som beskriver, hvorfor den strategiske retning i vidt omfang fortsættes med de driftsmæssige tilpasninger, der følger af Budget 2020-2023
·         Initiativerne på arbejdsmarkedsområdet fra Budget 2020-2023 indgår i planen, hvor de giver mening i forhold til den øvrige tekst.
·         Afsnittet om den koordinerede ungeindsats er gennemskrevet på ny med udgangspunkt i den model, som Byrådets vedtog medio 2019
·         Der er taget højde for, at det endnu er usikkert, om der etableres frikommuneforsøg i 2020, og om kommunen bliver en del heraf
·         Integration og Netværk har udarbejdet et nyt særskilt afsnit 6, som beskriver, hvordan kommunen arbejder med rådgivning og information om repatriering
·         Rådgivning og Udbetaling har opdateret afsnit 7 om bekæmpelse af socialt bedrageri. I forhold til dette afsnit skal bemærkes, at Lokalt Arbejdsmarkedsråd den 4. november 2019 havde en drøftelse af, om bekæmpelsen af socialt bedrageri hører hjemme i en beskæftigelsesplan. Det har tidligere været et krav fra Beskæftigelsesministeren, at denne indsats skulle beskrives i beskæftigelsesplanen, hvilket ikke er tilfældet længere. Rådets holdning var, at det handler om, hvilket fokus og menneskesyn, som planen kommer til at afspejle. Udvalget har mulighed for at føre til referat, at afsnittet fra beskæftigelsesplanen skal fjernes, hvis det ønskes.
Hvis organisationsprocessen og ekstern gennemgang af potentialer afføder behov for strategiske politiske ændringer, kan Byrådet altid revurdere beskæftigelsesplanen på et senere tidspunkt i 2020. Byrådet skal dog formelt set have en godkendt beskæftigelsesplan for 2020 på plads inden udgangen af 2019.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Beskæftigelsesplan 2020 skal godkendes af Byrådet.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Udvalget indstiller Beskæftigelsesplan 2020 til godkendelse i Byrådet med eventuelle justeringer.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 2. december 2019:
Fraværende:  Morten Hass Augustsen (V)
Beskæftigelsesplan anbefales med bemærkning om, at afsnittet omkring socialt bedrageri fjernes.
Social- og Beskæftigelssudvalget bemærker, at de 17 Verdensmål skal indarbejdes i fremtidig beskæftigelsesplan.
Beskæftigelseplanen fremsendes til Økonomiudvalg og Byråd.
Beslutning i Økonomiudvalget den 20. januar 2020:
Fraværende: 
At 1 - Tilbagesendes til behandling i Social- og Beskæftigelsesudvalget med henblik på tilpasninger i forbindelse med de ændrede muligheder for frikommuneforsøg.
(V) og (O) stemte imod.

15. Fleksibelt ansættelsesstop (O)

15.   Fleksibelt ansættelsesstop (O)

Sagsnr.: 330-2019-83976               Dok.nr.: 330-2020-14345                                            Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Økonomiudvalget skal orienteres om rammerne og processen for fleksibelt ansættelsesstop, som blev vedtaget i forbindelse med budget 2020-2023.
Baggrund
Vi vil lykkes med ambitionen om at være kommunen, hvor vi har fokus på at skabe bedre velfærd for borgeren uanset alder og livssituation. Den ambition forudsætter, at der er mindre traditionelt hierarki og mere samarbejde på tværs. Vi skal bruge mere tid på de opgaver, der giver værdi for borgerne og mindre tid på kontrol og styring.
Vores ambition er centralt (over virksomhedsniveau), at løfte kompetence- og serviceniveauet, samtidig med, at vi reducerer den samlede opgaveportefølje, herunder reducerer ressourceforbruget.
Med afsæt i Kommissoriet for organisationsudviklingsprojektet, vil vi styrke opgaveløsningen tættest på borgeren, ved gradvist og i et passende tempo, at frigøre og flytte ressourcer fra andre dele af organisationen.
Byrådet har med budgetaftalen for 2020, peget på øget decentralisering og et fleksibelt ansættelsesstop i 2020 og 2021, til at understøtte denne udvikling og samtidig frigøre 13 mio. kr., fra 2020, som kan bidrage til budgetudfordringerne.
Ansættelsesstoppet iværksættes med det samme og betyder, at alle vakancer, der opstår over virksomhedsniveau, ikke bliver genbesat, men skal søges løst på anden vis. Hvor alle muligheder er undersøgt uden en tilfredsstillende løsning, kan anmodning om dispensation indstilles til Kommunaldirektøren.
Der igangsættes derfor en dialog om opgaver i de centrale områder, med udgangspunkt i organisationsudviklingsprojektet og hvilken betydning det skal have for opgaveløsningen.
Enhver vakance skal i den forbindelse benyttes som refleksion og som udgangspunkt genbesættes jobbet ikke eksternt. Refleksionen skal:
·         Vurdere muligheden for at reducere opgaveporteføljen eller udnytte den reducerede opgaveportefølje
·         Såfremt vakancens opgaver fortsat vurderes nødvendige:
o    Vurderes muligheden for at besætte med anden kompetence i organisationen
o    Vurderes behovet for at løfte kompetenceniveauet gennem intern besættelse
Dialogerne omkring opgaver skal imødegå en kortsigtet og tilfældig håndtering af vakancer samt sikre et faktabaseret grundlag for at flytte ressourcer og for at etablere nye opgaveskæringer ved vakancer.
MED-udvalg i de berørte områder vil forud for processen skulle drøfte, hvordan den skal tilrettelægges lokalt.
Der nedsættes en gruppe, under ledelse af Økonomidirektøren, som har til opgave at følge fremdriften i det fleksible ansættelsesstop. Gruppen har deltagelse af medarbejdere og ledere fra de berørte områder.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Reduktioner søges gennemført med mindst mulig konsekvenser for den borgernære service og, at såfremt reduktioner vil få betydning for den borgernære service, skal der forinden foretages politisk behandling.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektøren indstiller,
1.    at Økonomiudvalget tager orienteringen om rammer og proces for fleksibelt ansættelsesstop til efterretning.
Beslutning i Økonomiudvalget den 9. december 2019:
Fraværende: 
Udsat.
Administrative bemærkninger:
HovedMED har på møde den 4. december 2019 drøftet fleksibelt ansættelsesstop og besluttede at nedsætte en gruppe, som fik til opgave at arbejde videre med beskrivelsen af rammer og proces.
Gruppens oplæg er drøftet på HovedMEDs møde den 13. januar 2020. Anbefalingen fra gruppen er bl.a., at der skabes tydelighed om udgangspunktet forud for indførsel af fleksibelt ansættelsesstop i de enkelte afdelinger/områder, at der løbende sikres overblik over konsekvenserne af vakancer, som omfattes af ansættelsesstoppet herunder hvordan de enkelte områder og faggrupper berøres af det.
Arbejdet skal ses i sammenhæng med processerne omkring organisations- og kulturudvikling. Vi har derfor behov for at opbygge viden og erfaring med at bruge et fleksibelt ansættelsesstop, som et værktøj til at frigøre og flytte ressourcer og dermed understøtte den organisations- og kulturudvikling, vi ønsker.
De løbende vakancer anvendes til at observere og oparbejde viden omkring muligheder, opmærksomhedspunkter og udfordringer.
Beslutning i Økonomiudvalget den 20. januar 2020:
Fraværende: 
At 1 - orienteringen taget til efterretning og rammer og proces for fleksibelt ansættelsesstop taget til efterretning.
(V), (O) og (B)  stemte imod orienteringen og formoder at der er opgaver som ikke kan varetages.

16. Orientering om styringsdialog med de almene boligorganisationer 2019 (O)

16.   Orientering om styringsdialog med de almene boligorganisationer 2019 (O)

Sagsnr.: 330-2019-61251               Dok.nr.: 330-2019-528253                                          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Orientering til Økonomiudvalget om den årlige styringsdialog med de almene boligorganisationer.
Baggrund
Kommunen og boligorganisationerne har siden 2009 været forpligtet efter almenboligloven til at afholde et årligt styringsdialogmøde, hvor boligorganisationernes virksomhed bliver drøftet.
Styringsdialogen med hvert enkelt boligselskab er blevet gennemført i oktober, november og december 2019.
Styringsdialogen er en afstemning af den løbende drift og den strategiske udvikling hos boligorganisationen – kommunens tilsyn og parternes samarbejde omkring konkrete forhold omkring boligorganisationen, herunder kommunens tilbagemelding i forhold til boligorganisationens tidligere udmeldte behov for økonomisk støtte til planlagte og igangværende projekter.
Fra møderne kan navnlig fremhæves for den enkelte boligorganisation:
Slagelse Boligselskab oplyste, at de er optaget af nybyggeri og renoveringer. Projekterne Kløverhuset og Teglkuberne bliver de store ting i 2020. Derudover skal der laves små minihelhedsplaner i afd. 2 og 25, hvor der bl.a. skal isættes nye vinduer og ventilationsanlæg. Endvidere er opførelsen er Skovlunden seniorboliger godt i gang. Slagelse Boligselskab har derudover fokus på inddragelse af beboere samt ejerskab til boligafdelingerne. Dette hjælpes godt på vej igennem projektet ”Livet mellem Husene”.
VAB oplyste, at afdelingen Bjergvangen i Slots Bjergby er blevet energirenoveret, og der aktuelt ikke er planer om renoveringer, som kræver garantistillelse. VAB har en god dialog med Center for Handicap og Psykiatri vedr. anvendelsen af afdelingen på Århusvej, som forhåbentlig inden længe munder ud i et konkret projekt. Derudover oplyste VAB, at de fusionerer med Boligforeningen Dianalund pr. 1. januar 2010, hvilket giver VAB 474 ekstra boliger.   
FOB oplyste, at alle afdelinger er i gang med at få lavet en 30 års vedligeholdelsesplan. Disse planer har til hensigt at fremlægge, hvor der skal ske vedligeholdelse, så boligselskabet er på forkant. Derudover har effektivisering af driften over de senere år givet mulighed for at øge henlæggelserne. Når flere vedligeholdelsesarbejder/renoveringer kan dækkes af henlæggelser, vil det bevirke, at der bliver mindre lånesager og færre huslejestigninger. I afd. 14 skal kloaknettet totalrenoveres og tag, vinduer og døre har heller ikke så lang levetid tilbage. Derudover oplyste FOB, at de er optaget af udviklingsplanen for Ringparken, som er i proces med at blive en helhedsplan.
Lejerbo, Skælskør oplyste, at fremtidssikringen af afdelingen stadig er udfordret af, at afdelingen er beliggende i en fredet bygning. Bl.a. har Fredningsstyrelsen været involveret i forhold til nye vinduer. Det er dog endnu ikke lykkedes at finde en fornuftig løsning på at få tidssvarende energivenlige vinduer pga. fredningsudfordringen. Ansøgningen til Landsbyggefonden om en kapitaltilførsel er stadig under behandling i Landsbyggefonden. I mellemtiden har Lejerbos hovedbestyrelse givet afdelingen et rente- og afdragsfrit lån, da afdelingens økonomi trænger til en hjælpende hånd.
BoligKorsør oplyste, at udlejningen er stabil, også i de afdelinger, som er blevet renoveret. Helhedsplanen for afd. 3 er ikke gået igennem ved Transport- og Boligministeriet, da ministeriet ikke ville godkende nedrivning af boliger i afdelingen. Der skal derfor godkendes et nyt skema A og B. Derudover oplyste BoligKorsør, at de er optaget af udviklingsplanen for Motalavej. De er i gang med at udfærdige den organisation, som skal være styrende i forhold til udmøntningen af udviklingsplanen og senere helhedsplanen. Endvidere er et infrastrukturprojekt ved Motalavej også i støbeskeen.
Skælskør Boligselskab oplyste, at der er en lille fraflytningsprocent og lang venteliste. Der er færdiggjort en del renoveringssager, så der er umiddelbart ikke nogle aktuelle renoveringssager det næste år. Boligselskabet oplyste derudover, at de er interesseret i at omdanne nogle af de allerede eksisterende boliger men også bygge nye boliger. Endvidere oplyste Skælskør Boligselskab, at de oplever, at unge i Skælskør mangler opholdssteder. Denne udfordring er blevet adresseret over for Center for Børn og Unge.
Slagelse Almennyttige Boligselskab oplyste, at der er nogle store renoveringer i nogle få afdelinger i 2020. Det handler om udskiftning af tag. Derudover er salgssagen vedr. Schackenborgvænge stadig verserende men indsendt til Transport- og Boligministeriets endelige godkendelse. Boligselskabet oplyste endvidere, at de gerne vil bidrage med nybyggeri de kommende år.
Samlet for alle boligorganisationerne må det forventes, at kommunen skal være behjælpelig med lånoptagelse til renoveringer. Udlejningssituationen er generelt er god i kommunen, idet ingen af boligselskaberne oplever lejeledighed.
Retligt grundlag
Det fremgår af den gældende kompetenceplan, at Økonomiudvalget skal orienteres om afholdt styringsdialog.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Fagchef Vini Lindhardt anbefaler, at orienteringen om styringsdialogen tages til efterretning af Økonomiudvalget.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Økonomiudvalget den 20. januar 2020:
Fraværende: 
At 1 - Orienteringen taget til efterretning.
(O) ønskede oversigt over de kommunale garantier givet til boligselskaberne.
Økonomiudvalget ønskede oplysninger om eventuelle behov for grundkapital i forbindelse med forslag til nybyggeri.
Økonomiudvalget ønskede oversigt over forventede renoveringer og nybyggerier for de kommende 2 år fra boligselskaberne.

17. Orientering om FGU Syd- og Vestsjælland (O)

17.   Orientering om FGU Syd- og Vestsjælland (O)

Sagsnr.: 330-2018-61388               Dok.nr.: 330-2020-18648                                            Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om FGU her under om Stén Knuths spørgsmål til FGU og svar på disse.
Baggrund
På økonomiudvalgsmøde 16. juni 2019 blev det besluttet, at referater fra FGU lægges i prepare under økonomiudvalget. Der ligger således referater fra både den første bestyrelse, der havde sit virke frem til den ordinære bestyrelse konstituerede sig den 6/8 2019 samt referater fra den ordinære bestyrelse.
Referater og bilag kan også tilgås fra FGU-Syd- og Vestsjællands hjemmeside via dette link https://fgusv.dk/fgu/#vedtgter (scroll helt ned i bunden af siden). Når politikerportalen er klar, vil link til siden vil kunne findes der.
Stén Knuth har pba. referat fra 6/8 2019 stillet spørgsmål om, at der mangler ca. 100 elever i at nå elevtalsmålsætningen. Hvad betyder det for tilbuddet til de unge og økonomien?
FGU Syd- og Vestsjælland oplyser følgende om elevtallet:
FGU Syd- og Vestsjælland (FGUSV) er en statslig taxameterfinansieret uddannelse, elevtallet er derfor afgørende for driften, men også etableringen, idet der ikke er afsat midler dette.
Udgangspunkt for elevtallet i FGUSV var kommunernes udmelding til KKR på 642 elever, senere i april 2019 reguleret af kommunerne til ca. 648 – 668 elever.
·         Elevtallet var pr. august 2019 549 elever – forelagt FGU Syd-og Vestsjællands bestyrelse (se skema i bilag 1).
·         Elevtallet var pr. 5. december 2019 681 elever – forelagt FGU Syd-og Vestsjællands bestyrelse (se skema i bilag 1).
Retligt grundlag
Økonomiudvalgets Forretningsorden
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning
Beslutning i Økonomiudvalget den 20. januar 2020:
Fraværende: 
At 1 - Orienteringen taget til efterretning.
Økonomiudvalget får på næste møde orientering om, hvordan arbejdet med FGU koordineres mellem udvalgene, kommunens ledelsesmæssige mandat, opfølgning m.v.

18. Drøftelse af orienteringspunkter (D)

18.   Drøftelse af orienteringspunkter (D)

Sagsnr.: 330-2020-1487                 Dok.nr.: 330-2020-15358                                            Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal drøfte orienteringspunkter for økonomiudvalget.
Baggrund
Efter aftale drøftes orienteringspunkter for udvalget
Retligt grundlag
Styrelsesloven § 2 og udvalgets forretningsorden
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Økonomiudvalget drøfter orienteringspunkter for udvalget
Beslutning i Økonomiudvalget den 20. januar 2020:
Fraværende: 
At 1 - Drøftet.
På fremtidige møder i Økonomiudvalget medtages punkt - "Gensidig orientering" - ved afslutningen af åbne punkter.
19. Lukket: Etablering af 6-8 fritliggende skæve boliger(B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
20. Lukket: Spørgsmål om ændring af prisfastsættelse af erhvervsareal (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
21. Lukket: Ansøgning om ophævelse af forkøbsret (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
22. Lukket: Strategisk opkøb af areal i Slagelse (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
23. Lukket: Beredskabssamarbejde med Sorø Kommune (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
24. Lukket: Godkendelse af referat (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.