Økonomiudvalget – Referat – 17. august 2020



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2020-1487                 Dok.nr.: 330-2020-315226                                          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Borgmesteren indstiller,
1.    at dagsordenen godkendes.
Beslutning i Økonomiudvalget den 17. august 2020:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Budget 2021-2024 - Administrativt budgetforslag (B)

2.     Budget 2021-2024 - Administrativt budgetforslag (B)

Sagsnr.: 330-2020-124346             Dok.nr.: 330-2020-314466                                          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Økonomiudvalget skal godkende, at det administrative budgetforslag og bilag danner grundlag for byrådets kommende budgetseminar og budgetforhandlinger.
Baggrund
Det administrative budgetoplæg tager udgangspunkt i det vedtagne budget for 2020-2023 og gældende budgetoverslagsår 2021-2023 korrigeret for nedenstående justeringer i budgetbehov m.m.
I forhold til udgangspunktet for budgetlægningen af budget 2021-2023 har ny udligningsreform og Cornakrisen haft stor indvirkning på de forudsætninger, som har ligget til grund for beregning af både indtægter og udgifter i budgetoverslagsår 2021-2023.
I økonomiaftalen for 2021 er der blandt andet tilført ekstra finansiering til stigning i overførelsesudgifter og udgifter til forsikrede ledige, som følge af flere ledige.  
Administrationens forslag til ændringer er opdelt i følgende 2 kategorier:
A. Korrektioner efter godkendte principper samt finans- og indtægtsprognose m.v.
Budgetoplægget indeholder følgende korrektioner (bilag 1+ 2) på det skattefinansierede område:
1.    Bevillinger - som Byrådet har godkendt siden oktober 2019 med konsekvens for 2021-2024
2.    Tekniske korrektioner
3.    Demografiregulering
4.     Pris- og lønudvikling (Kl´s skøn pr. juni 2020)
5.    Korrektioner vedr. finansforhold (Renter, afdrag m.m.)
6.    Indtægtsprognose (Skat og tilskud/udligning)
7.    Overførselsudgifter
8.    Lov- og Cirkulæreprogram
9.    a. Budgetreserve – serviceudgifter
b. Budgetreserve - finansforskydninger
10.  Renovation (Brugerfinansieret område)
11. Øvrige driftsmæssige tilpasninger
12.  Kalkulatoriske konsekvenser
a. Social og beskæftigelsesudvalget
b. Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
c. Forebyggelses- og Seniorudvalget
d. Børne- og Ungeudvalget (Specialiserede børne- og ungeområde)
Den foreløbige resultatopgørelse (bilag 1) viser efter disse korrektioner et ordinært driftsresultat på -179,3 mio. kr. i 2021, og set over hele perioden 2021-2024 et samlet ordinært driftsresultat på -190,5 mio. kr.
Korrigeres der for anlæg og finansposter viser den foreløbige resultatopgørelse et kasseforbrug i 2021 på 77,8 mio.kr. og set over hele perioden 2021-2024 et samlet kasseforbrug på -779,2 mio. kr.
Det administrative budgetforslag er udarbejdet med udgangspunkt i uændrede skatteprocenter og valg af statsgaranteret udskrivningsgrundlag.   
B. Forslag til prioriteringsdrøftelse
Som udgangspunkt er der ikke indarbejdet nye drifts- eller anlægsforslag. Der er således i resultatopgørelsen alene indeholdt anlæg i henhold til gældende budgetoverslag. Disse fremgår af bilag 3.
Nye drifts- og anlægsønsker pr. ultimo juli 2020, som udvalgene har besluttet fremsendt til budgetforhandlingerne fremgår af bilag 4.
Der vedlægges endvidere Finansieringsnotat (bilag 5), herunder vurdering af det statsgaranterede udskrivningsgrundlag i forhold til selvbudgettering, samt bilag 6. som indeholder udvalgenes budgetgrundlag.
Økonomisk politik
Økonomiudvalget har på møde i februar 2020 drøftet en ajourføring af den økonomiske politik, så politikken er i overensstemmelse med de ændringer, som blev besluttet i forbindelse med vedtagelse af budget 2020-2023. 
Administrationen har på baggrund af økonomiudvalgets drøftelser tilpasset indhold og måltal for ordinær drift. (bilag 7.) 
Retligt grundlag
Lov om kommunernes styrelse, samt vedtaget budgetproces.
Handlemuligheder
Det administrative budgetoplæg er udgangspunkt for de kommende politiske forhandlinger om budget 2021-2024.
De særligt udfordrede områder og overførselsområdet kan være særlige fokusområder for yderligere tiltag og omstillinger, der kan imødegå den forventede udgiftsstigning i overslagsårene.
Øvrige tiltag, der sikre budgetbalance kan indgå i de politiske forhandlinger. Forvaltningen har i bilag 1, pkt. C peget på generelle handlemuligheder og håndtag, der kan medgå til at opnå driftsbalance i 2021-2024.
I overensstemmelse med de udmeldte tidsfrister er der endvidere indsendt ansøgninger til Social- og Indenrigsministeriet vedr. tilskuds- og lånepuljer. Der forventes svar ultimo august 2020.
Byrådet har mulighed for, at ansøge om tilskud til skattenedsættelse i 2021-2025 inden for den afsatte ramme inden 4. september 2020. 
Vurdering
Coronakrisen har medført en stor stigning i borgere som har mistet deres arbejde og indtægtsgrundlag, hvilket øger presset på kommunens udgifter til overførelsesudgifter og udgifter til forsikrede ledige. Administrationens første bud på budgethov 2021-2024 blev udarbejdet ultimo juni 2020. Udviklingen i beskæftigelsen i juli og første uge af august har været mere positiv end forventet hvorfor administrationen arbejder på et nyt opdateret skøn hurtigst muligt.  
I basisbudgettet for 2021-24 indgår forvaltningens umiddelbare basisfremskrivning på arbejdsmarkedsområdet, som forventer en stor stigning i udgifterne i overslagsårene.
Fremskrivningen i 2020-2023 på voksenområdet, det specialiserede børneområde, og fremskrivning på ældreområdet til budget 2021-2024 har alle en stigende profil i overslagsårene og er medvirkende årsag til stigning i budgetubalancen.
Der er derfor behov for, at drøfte nye tiltag og omstillingsmuligheder med langsigtet effekt på netop disse områder, så udviklingen kan vendes og udgifterne reduceres i de kommende år.   
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen yderligere bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Økonomi- og Digitaliseringschefen indstiller,
1.    at den foreløbige resultatopgørelse og finansieringsoversigt godkendes som udgangspunkt for de videre budgetforhandlinger, dvs. at Kategori A indarbejdes
2.    at bilag 1-6 indgår i materiale til Byrådets budgetdag d. 21.august og budgetseminar den 4. og 5. september 2020
3.    at revideret Økonomisk politik godkendes
Beslutning i Økonomiudvalget den 17. august 2020:
Fraværende: 
At 1 - Oversendes til de videre budgetforhandlinger.
At 2 - Godkendt. Administrationen kvalificerer grundlaget på baggrund af nærmere vurderinger af det seneste ajourførte datagrundlag og fremlægger i muligt omfang alternative beregningsmodeller.
Det drejer sig b.la. om områderne
* demografigrundlaget for beskæftigelsesområdet og børneområdet
* beskæftigelsesområdets forskellige forsørgelsesydelser, herunder refusioner
* ældreområdet, særligt i forhold til de seneste skøn vedrørende 2020 og
* busdrift.
Der udsendes en oversigt over effektueringen af reduktioner/besparelser besluttet i budgetter frem til og med budget 2020.
Økonomicenteret udarbejder en samlet oversigt over Økonomiudvalgets ønsker til supplerende materialer til de kommende budgetforhandlinger.
Oversigt over budgetønsker ajourføres, bl.a. i forhold til de to fagudvalg, der har holdt møder i uge 33.
O foreslår at den nuværende budgetaftale 2020-2023, der ligger til grund for det administrative budgetforslag, kan optages til forhandling.
Borgmesteren tilkendegav at konkrete forslag til ændring af nuværende budgetaftale 2020-2023 kan drøftes.
At 3 - Godkendt.

3. Gensidig orientering (O)

3.     Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2020-1487                 Dok.nr.: 330-2020-315227                                          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Gensidig orientering.
Indstilling
Borgmesteren indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Økonomiudvalget den 17. august 2020:
Fraværende: 
Knud Vincents (V) efterlyste notat om svartider på byrådsmedlemmers spørgsmål.
Knud Vincents (V) henledte opmærksomheden på konsekvenserne af Økonomiudvalgets beslutning på sag nr. 32 på udvalgets møde den 15. juni 2020. Administrationen anmodes om at vurdere handlemulighederne i forhold til de berørte.
Ann Sibbern (O) spurgte til ændringer i forhold til busruter 901 og 902 og konsekvenserne for borgerne. Undersøges og der vendes tilbage til Økonomiudvalget.
Ann Sibbern (O) spurgte til samarbejdet med politiet. Tidligere har Økonomiudvalget haft møder med politiets ledelse og tilsvarende ønskes gentaget. Det årlige møde mellem politiet og borgmesteren kan for det kommende møde blive mellem politiet og Økonomiudvalget.
Borgmesteren orienterede om møde i § 17 stk. 4 udvalget for parallelindsatser, med deltagelse af politiet og BoligKorsør den 20.8.2020. Der udarbejdes notat på baggrund heraf, der udsendes til Økonomiudvalget.
Stén Knuth (V) efterlyste tidligere bestilt notat om, hvordan medarbejdere kan løftes op i stillinger med højere charge. Kommunaldirektøren henviste til igangværende dialog med medorganisationen.
Knud Vincents (V) spurgte til sag nr. 27 på Økonomiudvalgets møde den 20. april 2020. Sagen kommer på udvalgets dagsorden den 24.8.2020.
4. Lukket: Godkendelse af referat (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.