Kompetence
Økonomiudvalget
Beslutningstema
Forud for en beslutning om indførsel af røgfri arbejdstid i Slagelse Kommune kan Økonomiudvalget, på baggrund af indstilling fra Sundhedsudvalget, sende forslag om indførsel af røgfri arbejdstid i høring i MED-organisationen.
Indstilling
Sundheds- og Ældrechefen indstiller,
1. at Økonomiudvalget på baggrund af indstilling fra Sundhedsudvalget sender forslag om indførsel af røgfri arbejdstid i høring i MED-organisationen.
Sagens indhold
Sundhedsudvalget har på baggrund af deres drøftelse om røgfri arbejdstid på udvalgsmødet den 2. maj 2022 ønsket en sag med beskrivelse af principper, forskellige modeller og proces for indførelse af røgfri arbejdstid.
Baggrund for røgfri arbejdstid
Rygning er den enkeltstående faktor, som har størst negativ indflydelse på danskernes helbred. Hvert år dør ca. 13.000 danskere pga. rygning. Hertil kommer at rygning øger risikoen for en lang række sygdomme som eksempelvis hjertekarsygdomme, Kronisk Obstruktiv Lungesygdom (KOL) og kræft. Rygning er ligeledes den væsentligste årsag til den stigende sociale ulighed i sundhed.
Tal fra Sundhedsprofilen 2021 viser, at 17,4 % af borgerne i Slagelse Kommune ryger dagligt. I følge Region Sjæland ønsker ca. 73 % af dagligrygerne, at holde op med at ryge. Andelen af daglige rygere var i 2010 23,6 % i Slagelse Kommune. Udviklingen på tobaksområdet går derfor den rigtige vej, hvilket er et resultat af nationale, regionale og lokale tiltag.
I Sundhedsstyrelsens Forebyggelsespakke om Tobak anbefales det, at der indføres røgfri arbejdstid, det vil sige at ingen kommunale medarbejdere må ryge i arbejdstiden. Det anbefales, at røgfri arbejdstid kombineres med tilbud om hjælp til rygestop for dem, der ønsker at stoppe. KL anbefaler ligeledes, som en del af udspillet ’Forebyggelse for fremtiden’, at kommunerne tager stilling til at indføre røgfri arbejdstid for alle kommunens medarbejdere (KL, 2018).
Gældende personalepolitisk retningslinje om rygning
I Slagelse Kommunes personalepolitiske retningslinje omkring rygning, besluttet i HovedMED, fremgår det at der ikke må ryges indendørs på arbejdspladsen. Dette gælder både almindelig rygning og rygning af E-cigaretter med og uden nikotin, og lignende. Dette gælder også i kommunens biler.
Ovenstående er minimums-bestemmelser. Hvis ikke andet besluttes, er dette automatisk gældende på alle arbejdspladser i Slagelse Kommune. Eventuelt supplerende rammer og vilkår skal beskrives i en lokal retningslinje.
Enkelte steder i Slagelse Kommune, er der udarbejdet lokale retningslinjer for rygning fx i Sundhed og Ældre, hvor Sektor-MED i 2014 besluttede, at indføre røgfri arbejdstid og på Autisme Center Vestsjælland, som indførte røgfri arbejdstid i 2017. Medarbejdere på skoleområdet har ligeledes røgfri arbejdstid, som følge af den politiske beslutning om indførsel af røgfri skoletid.
Tidligere proces vedrørende røgfri arbejdstid i Slagelse Kommune
Røgfri arbejdstid blev behandlet i Forebyggelses- og Seniorudvalget samt Økonomiudvalget i efteråret 2018. Her igangsatte man en involverende proces, hvor røgfri arbejdstid skulle drøftes i Hoved-MED, Sektor-MED og alle lokale MED-udvalg.
73 MED-udvalg bidrog i den involverende proces. Nogle MED-udvalg syntes de nuværende retningslinjer fungerer fint, mens andre anbefalede en stramning af rygereglerne og indførslen af røgfri arbejdstid.
Røgfri arbejdstid blev senest behandlet i januar 2019, hvor Økonomiudvalget udsatte en drøftelse af røgfri arbejdstid og en beslutning om de fremtidige rammer for at fremme røgfri arbejdspladser i Slagelse Kommune.
Erfaringer og opbakning til røgfri arbejdstid
På nuværende tidspunkt har 69 ud af 98 kommuner indført røgfri arbejdstid og flere er på vej.
Erfaringer fra andre kommuner viser, at røgfri arbejdstid kan bidrage til at skabe et bedre arbejdsmiljø, forebygge rygestart og støtte dem, som ønsker at stoppe med at ryge. I Aarhus Kommune blev 3.600 ansatte spurgt om rygestatus to år efter indførelsen af røgfri arbejdstid. Af de ansatte, der røg, var en fjerdedel stoppet og en tredjedel røg mindre. Strammere rygeregler kan derfor ændre rygeadfærd, fordi det giver den enkelte anledning til at overveje et rygestop eller reflektere over forbruget.
I en undersøgelse foretaget af Gallup for Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen og Trygfonden (2020), angiver mere end seks ud af ti kommunalt ansatte, at de syntes meget godt om eller godt om at forbyde rygning i arbejdstiden.
Gevinster ved røgfri arbejdstid
Formålet med røgfri arbejdstid er ikke at afskaffe pauser eller at få de ansatte til at stoppe med at ryge i deres fritid. Argumenterne for at indføre røgfri arbejdstid er:
- At skabe et sundere arbejdsmiljø og beskytte medarbejdere mod tobaksrøg.
- At forebygge at medarbejdere begynder at ryge.
- At støtte medarbejdere, som ønsker at stoppe med at ryge.
- At styrke medarbejdernes status som rollemodel og sundhedsautoritet.
- At skabe lige pausevilkår og styrke fællesskabet på arbejdspladsen.
- At styrke kommunens image over for kunder og borgere.
- At gavne kommunens økonomi fx ved færre sygedage relateret til rygning.
Principper for røgfri arbejdstid
Røgfri arbejdstid defineres af Kræftens Bekæmpelse som: Et regelsæt der beskriver, at medarbejdere og ledere ikke må ryge, dampe eller snuse i arbejdstiden - hverken på eller uden for matriklen. Ved røgfri arbejdstid gælder det, at alle kommunens ansatte har samme rygepolitik.
Folkesundhed har opstillet to forslag til røgfri arbejdstid, med afsæt i ovenstående definition:
1. Røgfri arbejdstid uden undtagelser
Der indføres røgfri arbejdstid uden undtagelser for alle medarbejdere i Slagelse Kommune. Det betyder at røgfri arbejdstid omfatter alle tobaksrelaterede produkter dvs. alle produkter med tobak og nikotin, der ikke er godkendt som lægemidler fx snus, tyggetobak, e-cigaretter, nikotinposer m.fl.
Røgfri arbejdstid gælder alle medarbejdere, i hele arbejdstiden. Det betyder, at der ikke må flekses ud for at ryge, dampe eller snuse samt at røgfri arbejdstid også er gældende ved deltagelse i konferencer, møder hos eksterne, transport mellem møder/arbejdspladser og ved hjemmearbejde.
2. Røgfri arbejdstid med undtagelser
Der indføres røgfri arbejdstid med undtagelser i Slagelse Kommune. Eksempler fra andre kommuner på undtagelser fra røgfri arbejdstid er:
- Røgfri arbejdstid omfatter kun tobaks- og nikotinprodukter, som udleder røg.
- Røgfri arbejdstid er ikke gældende, hvis man flekser ud for at ryge.
- Røgfri arbejdstid er ikke gældende ved deltagelse i konferencer, når man er til møde hos eksterne eller ved transport mellem borgere/arbejdspladser.
- Røgfri arbejdstid er ikke gældende ved hjemmearbejde, da det kan være svært at håndhæve.
- Der laves lokale aftaler iht. røgfri arbejdstid for medarbejdere på døgnvagt, eller på weekend eller ugeophold med elever/borgere.
Forslag til proces for indførelse af røgfri arbejdstid
Såfremt det ønskes, at indføre røgfri arbejdstid, kan processen opdeles i fire faser, baseret på erfaringer fra andre kommuner:
- Beslutningsfase
- Forberedelsesfase
- Implementeringsfase
- Forankringsfase
Beslutningsfasen er den fase, hvor røgfri arbejdstid drøftes og besluttes. MED-organisationen høres forud for en eventuel beslutning. Derefter formuleres i samarbejde med HR en tobaksfri politik og en personalepolitisk retningslinje for røgfri arbejdstid. Det kan også overvejes at lave en FAQ med de hyppigste spørgsmål og svar, som medarbejderne har brug for og som har til formål at afklare tvivlsspørgsmål.
I forberedelsesfasen inddrages ledere, medarbejdere og MED-organisationen. Lederne skal kende de gode argumenter for røgfri arbejdstid og vide, hvordan de skal håndtere eventuel modstand og overtrædelse af rygepolitikken hos medarbejderne. Medarbejderne og MED-organisationen inddrages ift. at forstå og sikre ejerskab til røgfri arbejdstid. I denne fase kan der med fordel nedsættes en arbejdsgruppe, som har til formål, at sikre implementering af røgfri arbejdstid. Herunder intern kommunikation, at understøtte inspirerende røgfrie miljøer, sikre dialog med medarbejderne, sikre støtte til håndtering af røgfri arbejdstid samt evaluering.
I implementeringsfasen synliggøres den nye tobakspolitik og der sikres fortsat støtte til de medarbejdere som ryger. Der følges op på implementeringen og evalueres på indsatsen.
Når røgfri arbejdstid er implementeret, skal der sikres forankring af indsatsen ved løbende at gøre opmærksom på røgfri arbejdstid og have fokus på håndhævelse af tobakspolitikken.
Forslag til tids- og procesplan med de fire faser for indførelse af røgfri arbejdstid i Slagelse Kommune kan ses i bilag 1.
Støtte i forbindelse med røgfri arbejdstid
Størstedelen af de kommuner, der har indført røgfri arbejdstid tilbyder rygestopkurser i arbejdstiden til deres medarbejdere. Således kan medarbejdere, som ønsker det, få støtte og hjælp til at stoppe med at ryge. På nuværende tidspunkt er det kun borgere i Slagelse Kommune, som kan deltage i kommunens rygestoptilbud. Derved vil medarbejdere, som er bosat udenfor kommunegrænsen, som det er nu, ikke have mulighed for at deltage i de eksisterende rygestoptilbud.
Sagens videre forløb
Hvis Økonomiudvalget beslutter, at sende forslagene til røgfri arbejdstid i høring i MED-organisationen, vil Økonomiudvalget få forelagt en sag til endelig beslutning efter endt høring.
Retligt grundlag
Lov om røgfrie miljøer, Lov nr. 581 af 26. marts 2021.
Lov om elektroniske cigaretetter m.v., Lov nr. 426 af 18. maj 2016.
Personalepolitisk retningslinje om rygning (Slagelse Kommunes personalepolitik).
MED-aftalen: Forud for beslutning om indførelse af røgfri arbejdstid, skal MED-organisationen have mulighed for at komme med bemærkninger jf. MED-aftalen.
Handlemuligheder
Økonomiudvalget har følgende handlemuligheder:
A. At sende forslag til indførsel af røgfri arbejdstid i høring i MED-organisationen
B. At vælge ikke, at sende forslag til indførsel af røgfri arbejdstid i høring i MED-organisationen.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at røgfri arbejdstid vil understøtte den nuværende tobaksindsats, forbedring af Sundhedsprofilen for Slagelse Kommune og dermed potentielt set være med til at indfri målene i Sundhedspolitikken 2015-2025.
Administrationen vurderer, at en realistisk skæringsdato for indførelse af røgfri arbejdstid vil være 1. april 2023. Hermed gives der tid til både beslutnings- og forberedelsesfase, som er vigtig i for hold til en succesfuld implementering. Kræftens Bekæmpelse anbefaler som minimum at afsætte 6 måneder fra beslutningen om indførelse af røgfri arbejdstid til tiltaget træder i kraft.
Det er administrationens vurdering, at rygestoptilbud til ansatte kan understøtte implementeringen af røgfri arbejdstid.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Hvis det besluttes at indføre røgfri arbejdstid, kan det overvejes, i hvilken udstrækning røgfri arbejdstid skal understøttes af rygestophold for medarbejdere i Slagelse Kommune. På nuværende tidspunkt er der følgende udgifter forbundet med afholdelse af ét rygestophold:
1 rygestophold v/Rygestopkonsulenterne - max. 12 deltagere: 12.000 kr. inkl. moms
Tværgående konsekvenser
Røgfri arbejdstid understøtter indsatsen med at forbedre Sundhedsprofilen jf. budgetaftalen 2021-2024 pkt. 9.
Indførelse af røgfri arbejdstid understøtter arbejdet med at nå målene på tobaksområdet i Sundhedspolitikken 2015-2025.