Økonomiudvalget – Referat – 15. august 2022



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

At 1: Godkendt med den tilføjelse, at der indføjes et punkt med "Gensidig orientering".

 

Kompetence

Økonomiudvalget

Beslutningstema

Økonomiudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Kommunaldirektøren  indstiller,

  1. at Økonomiudvalget godkender dagsordenen

2. Budget 2023-2026 1.behandling (B)

Beslutning

At 1: Indstilles til byrådets godkendelse

(A) noterer sig, at flertallets egne besparelser på kr. 105 mio. ikke er indregnet i det tekniske budget for 2023 og overslagsårene.

At 2: Indstilles til byrådets godkendelse jf. "At 3" er der forslag om en justeret budgetproces, hvor mødet den 27. august erstattes af 2  møder i september. Den 2. og 3. september.

At 3: Godkendt

Kompetence

Byrådet

 

Beslutningstema

Byrådet skal på baggrund af indstilling fra Økonomiudvalget godkende, at det administrative budgetforslag med bilag danner grundlag for Byrådets 1. behandling og budgetforhandlinger. 

 

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1.     at Byrådet godkender det administrative budgetforslag med bilag som grundlag for Byrådets 1. behandling og budgetforhandlinger

2.  at Byrådet godkender, at fagudvalgenes prioriterings-, drifts- og anlægsforslag indgår i materialet til Byrådets budgetdag den 15. august og budgetseminar den 26. og 27. august 2022

3.  at Økonomiudvalget justerer den politiske budgetforhandlingsproces frem mod Byrådets 1. behandling af budgettet, jf. procesforslag i sagen

 

Sagens indhold

Det administrative budgetforslag tager udgangspunkt i det vedtagne budget for 2022-2025 og gældende budgetoverslagsår 2023-2025 tilpasset en række korrektioner.

I forhold til udgangspunktet for budgetlægningen af budget 2023-2026 har udviklingen i serviceudgifterne i 2021 og ind i 2022 haft betydning for de forudsætninger, som ligger til grund for beregningen af udgifterne i 2023-26. 

I Økonomiaftalen for 2023 er der blandt andet tilført ekstra finansiering på 1,3 mia. kr. til det demografiske træk på kommunernes serviceudgifter. 

Korrektioner m.v.

Budgetforslaget indeholder følgende korrektioner på det skattefinansierede område, jf. bilag 1 og 2:

  • Tillægsbevillinger godkendt siden oktober 2021 med konsekvens for 2023-2026
  • Tekniske korrektioner
  • Pris- og lønudvikling
  • Korrektioner vedr. finansforhold (renter, afdrag m.m.)
  • Indtægtsprognose (skat og tilskud/udligning)
  • Overførselsudgifter
  • Lov- og Cirkulæreprogram
  • Renovation (brugerfinansieret område)
  • Demografi- og aktivitetstilpasninger

Derudover er det administrative budgetforslag udarbejdet med udgangspunkt i:

  • uændrede skatteprocenter
  • valg af statsgaranteret udskrivningsgrundlag
  • lånefinansiering med automatisk låneadgang 
  • anlægsoversigten for 2023-26, jf. bilag 3
  • udvalgenes budgetgrundlag, jf. bilag 4

Den foreløbige resultatopgørelse viser efter disse korrektioner m.v. et ordinært driftsresultat på 126,8 mio. kr. i 2023. Set over hele perioden 2023-26 er det samlede ordinære driftsresultat på 704,7 mio. kr., jf. bilag 5.

Når der korrigeres for anlæg og finansposter viser den foreløbige resultatopgørelse et kasseforbrug i 2023 på 313,4 mio.kr. Set over hele perioden 2023-26 er det samlede kasseforbrug på 1.583,6 mio. kr.

Det administrative budgetforslag er således i kraftig ubalance i alle budgetår.

Notat omhandlende skatter samt tilskud og udligning vil indgå i materialet til Byrådets budgetseminar den 26. og 27. august 2022.

 

Fagudvalgenes prioriterings-, drifts og anlægsforslag

Som udgangspunkt er der ikke indarbejdet nye prioriterings-, drifts og anlægsforslag for 2023-26. Resultatopgørelsen indeholder således kun anlæg for 2023-26, svarende til gældende budgetoverslag.

Det betyder, at prioriteringsforslagne fra genåbningen af budget 2022, som har effekt i 2023-26, ikke er indarbejdet. Hvis Byrådet vælger at implementere prioriteringsforslagene fra Genåbningen af Budget 2022 i Budget 2023-26, vil budgetbalancen kunne forbedres med omkring 105,7 mio.kr.  i 2023 stigende til 116,5 mio.kr. i 2026. 

De prioriterings-, drifts- og anlægsønsker, som udvalgene har besluttet fremsendt til budgetforhandlingerne, fremgår af bilagene 6, 7 og 8.

 

Økonomiske styringsmål

De økonomiske styringsmål for 2022-25 bliver besluttet af Byrådet d. 31. august 2022 i forbindelse med vedtagelsen af Ressourcepolitikken for 2022-25. Økonomiudvalget forelægges opdateret  Ressourcepolitik på møde 15. august 2022 samt i høring på HovedMed den 16. august 2022.  

 

Forslag til justering af den politiske budgetforhandlingsproces

Der er planlagt temamøde for Byrådet den 15. august, hvor det administrative budgetforslag bliver gennemgået. Efterfølgende er der budgetforhandlingsseminar den 26. og 27. august 2022. På baggrund af den økonomiske situation vurderes budgetforhandlingerne at kunne blive mere komplekse end forudsat, da processen blev fastlagt. Derfor foreslås følgende justering af processen:

  • 15. august: Temamøde for Byrådet om det administrative budgetforslag
  • 26. august: 1. forhandlingsdag, hvor administrationen kan uddybe de økonomiske forudsætninger og Byrådet gennemgå de fælles forhandlingstemaer
  • 2. september: 2. forhandlingsdag, hvor Byrådet via gruppeformænd kan forhandle om et budgetforlig. Byrådet inddrages i forhandlingerne gennem planlagte orienteringer af forhandlingernes fremdrift samt gruppemøder, hvor de politiske mandater til forhandlerne kan drøftes
  • 3. september: Forhåndsreservation til eventuel 3. forhandlingsdag, hvis der ikke kan indgås budgetforlig den 2. september

Processen vil sikre tid til løbende politisk afstemning internt i de enkelte partigrupper samt tid til grundig gennemgang af de forskellige områder, som skal forhandles på plads. Processen sikrer også, at Byrådet kender til rammerne for særtilskud og lånemuligheder inden de afsluttende forhandlinger, idet ministeriet melder særtilskud og lånemuligheder ud ultimo august 2022.

  

Retligt grundlag

Lov om kommunernes styrelse samt vedtaget budgetproces.

 

Handlemuligheder

Det administrative budgetforslag er udgangspunkt for de kommende politiske forhandlinger om budget 2023-2026.

Budgetubalancen kan imødegås via flere forskellige initiativer og dermed bidrage til at skabe budgetbalance:

  • Vedtagelse af de udarbejdede prioriteringsforslag
  • Udskydelse af anlæg
  • Skattestigning
  • Kassetræk

I overensstemmelse med de udmeldte tidsfrister er der endvidere indsendt ansøgninger til Indenrigs- og Boligministeriet vedr. særtilskuds- og lånepuljer. Der forventes svar ultimo august 2022.

Byrådet har mulighed for at ansøge om tilskud til skatteforhøjelse i 2023-2026 inden for den afsatte ramme senest den 9. september 2022. Kommunen kan forvente svar ultimo september 2022.  

 

Vurdering

Hvis det administrative budget vedtages, vil det have den konsekvens, at kommunens likviditetsmæssige situation fortsat vil være kritisk og risikoen for at blive sat under administration er overhængende. Udviklingen i likviditeten med udgangspunkt i det administrative budgetforslag fremgår af bilag 2.    

Det administrative skøn for ledigheden er foretaget den 10. august 2022 og vil blive korrigeret i forbindelse med et eventuelt nyt nationalt skøn for udviklingen i beskæftigelsen m.m. 

Hertil kommer at budgetopfølgning 3 2022 viser et foreløbigt forventet driftsregnskabsresultat på det skattefinansierede område på 268,4 mio. kr., og som udfordrer økonomien allerede i 2022. Budgetopfølgningen forelægger til økonomiudvalgets behandling den 22. august.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen yderligere kommentarer.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Byrådets 1.behandling af budgettet foregår den 5. september. Økonomiudvalget 2. behandler budgettet den 27. september og byrådet den 10. oktober.   

3. Ressourcepolitik 2022-25 (B)

Beslutning

At 1: Økonomiudvalget anbefaler byrådet at oversende Ressourcepolitikken til høring i HovedMED med følgende bemærkning til de økonomiske styringsmål:

Byrådet står over for en stor opgave med at fastlægge et budget 2023-2026 i balance. Det gør det svært at nå ambitiøse mål i udkast til Ressourcepolitik allerede fra 2023. Derfor vil økonomiudvalget i forbindelse med budgetprocessen tage ansvar for, at der fastlægges en trappemodel for de økonomiske mål, således at byrådet får forpligtet sig på såvel delmål 2023, 2024, 2025 samt fastlagt den varige mål for 2026 og frem.

Kompetence

Byrådet

 

Beslutningstema

Byrådet skal på baggrund af indstilling fra Økonomiudvalget godkende Ressourcepolitik 2022-25.

Indstilling

Økonomi- og Digitaliseringschefen indstiller,

1.     at Byrådet godkender Ressourcepolitik 2022-25

Sagens indhold

Ressourcepolitikken for 2022-25 omhandler ressourcerne økonomi, bygninger samt organisation og medarbejdere. De er alle med til at udvikle Slagelse Kommune og er med til at sikre, at kommunen kan løse de opgaver, som kommunen er sat i verden for.

Kommunen spiller en væsentlig rolle i borgernes liv og er med hele vejen, hvor borgerne har et behov for kommunens ydelser. Samtidig stiller demografiske ændringer, nye opgaver fra Staten, nye teknologiske muligheder og borgernes forventninger store krav til den kommunale organisations robusthed, omstillingsevne og sammenhæng.

Forudsætningerne for udviklingen af fremtidens velfærd hviler på ressourcerne økonomi, bygninger samt organisation og medarbejdere.

Økonomi:

Dette afsnit indeholder seks økonomiske mål, hvis formål samlet set er at sikre en økonomi, hvor der er en fornuftig balance mellem indtægter og udgifter. Målene tydeliggør retningen for kommunens økonomi og opstiller pejlemærker for økonomistyringen. De skal ses i en sammenhæng, da de er internt afhængige af hinanden. Målene er nye og erstatter den hidtidige økonomiske politik.

Målene er:

1. servicerammen skal overholdes

2. anlægsbudgettet skal være på minimum 200 mio. kr.

I 2023 skal anlægsbudgettet være ca. 200 mio. kr.

3. den langfristede gæld bør have en faldende profil

4. overskuddet på ordinær drift fastsættes, så der er rum til at finansiere anlæg, nedbringe den langfristede gæld og sikring af den nødvendige likviditet

I 2023 sigtes mod at overskuddet på ordinær drift er ca. 300 mio. kr.

5. likviditeten skal ligge i intervallet 2.000-2.500 kr. pr. borger. Hvis overskuddet på ordinær drift ikke er tilstrækkelig, skal likviditeten være højere

6. Det sjette mål er relateret til budget- og budgetopfølgningsprocesserne og omhandler, at

- seneste frist for nye politiske initiativer er primo juni

- regler for overførsel mellem årene kan præciseres yderligere i forbindelse med budgetvedtagelsen, og samtidig vil der være mulighed for at anlægsbevillinger og frigivelse af rådighedsbeløb kan godkendes i forbindelse med budgetvedtagelsen i de tilfælde, hvor der foreligger de nødvendige specifikationer for anvendelse af anlægsbevillingen. 

- de økonomiske mål indarbejdes i budgetmaterialet og budgetopfølgningerne

I 2022 er fristen for nye politiske initiativer den 20. august 2022. 

Herefter følger tre mål omhandlende udviklingen af fremtidens velfærd i Slagelse Kommune:

7. at data anvendes for at opnå en større faglig indsigt og et bedre beslutningsgrundlag. Den øgede dataanvendelse skal sikre en bedre service over for borgerne

8. at organisationen løbende optimerer driften og at der er fokus på effekten af det, vi får for pengene

9. at vi automatiserer og digitaliserer arbejdsgange og bruger de teknologiske muligheder, der er for at optimere driften

Bygninger:

Ejendomsstrategien er grundlaget for det fremtidige arbejde med bygninger og opstiller de strategiske pejlemærker: Bæredygtighed, arealstrategi og samarbejde. De tre pejlemærker er understøttende i forhold til at sikre den rette ejendomsportefølje, sikre optimal arealudnyttelse og brugeranvendelse, højne bygningskvaliteten samt bæredygtighed i byggeri og eksisterende bygninger. Afsnittet om bygninger indeholder fire mål (mål 10-13).

Målene er:

10. kommunen råder over den rette ejendomsportefølje

11. udarbejdelse af vision for bygningsmassen

12. effektiv driftsoptimering, dvs. at der arbejdes med potentialer for energi- og ressourcebesparelser

13. bæredygtighed på bygningsområdet, dvs. at nybygge mindre og i højere grad ombygge eller nyindrette eksisterende bygninger  

Organisation og medarbejdere:

Afsnittet om organisation og medarbejdere skal understøtte, at vi har en driftssikker, kompetent og hurtigt reagerende organisation med et højt medarbejderengagement. Denne del af Ressourcepolitikken har seks mål (mål 14-19), hvor de tre første indikerer stabilitet og kontinuitet i medarbejderstyrken. De tre øvrige mål adresserer nødvendige indsatser for at fremtidssikre en effektiv organisation, som vil styrke muligheden for at rekruttere og fastholde dygtige medarbejdere.

Målene er:

14. flere skal vælge at blive, dvs. at medarbejderomsætningen skal reduceres

15. reduceret sygefravær, med fokus på særlige områder

16. en fremtid på fuldtid, dvs. en højere beskæftigelsesgrad for dem som vil

17. organisationsudviklingen skal udbredes og forankres bedre. så medledelse integreres blandt flere

18. velfungerende arbejdsfællesskaber skal have større fokus

19. medarbejdernes sundhed skal prioriteres

Ressourcepolitik 2022-25 findes i bilaget.

Sagens videre forløb

Ressourcepolitik 2022-25 behandles på Økonomiudvalgets møde den 15. juni og på Byrådets møde den 20. juni 2022.

Retligt grundlag

Slagelse Kommunes styrelsesvedtægt §14, stk. 2 om Økonomiudvalgets ansvar for udarbejdelse af en økonomisk politik. 

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

  1. at godkende Ressourcepolitik 2022-25

  2. at bede administrationen om at udforme andre mål for Ressourcepolitik 2022-25

Vurdering

Administrationen vurderer, at Byrådet bør godkende Ressourcepolitikken, således at de økonomiske mål kan anvendes i forbindelse med vedtagelse af Budget 2023-26.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Administrative bemærkninger pr. 4. august 2022:

Bilaget med Ressourcepolitikken er ændret som følge af Økonomiudvalgets beslutning den 15. juni 2022.

Ressourcepolitikken er i høring i HovedMed den 16. august. 

Sagens forløb

15-06-2022 Økonomiudvalget

At 1: Sagen udsættes.  

Udvalget bemærker, at de ønsker særligt fokus på følgende 3 punkter:

  • Personalepolitik der styrker godt arbejdsmiljø og attraktive arbejdspladser
  • Økonomi i balance
  • Bygninger effektiviseres
Udvalget ønskede at politikken sendes i høring HovedMed.

4. M/F Broen - Ekstern vurdering af handlemuligheder i forbindelse md budget 2023-2026

Beslutning

At 1: Økonomiudvalget sender sagen videre til budgetforhandlingerne.

Økonomiudvalget ønsker:

  • En redegørelse for, hvordan det ledelsesmæssige niveau og andre aktører har været inddraget i sagens forløb.
  • En beskrivelse af, hvordan den formelle procedure er i forbindelse med anlægssager.

Sagen forelægges til mødet den 24. oktober.

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Økonomiudvalget har på deres møde den 23. maj 2022 besluttet at der blev igangsat en ekstern vurdering af tilstanden på M/F Broen, samt prisfastsættelsen af nødvendige tiltag. Den eksterne vurdering ses i bilag 1.

Økonomiudvalget skal på baggrund af den eksterne vurdering, beslutte hvilke tiltag de ønsker at anbefale overfor byrådet, i den videre budgetproces for årene 2023 - 2026.

Indstilling

Ejendomschefen indstiller,

1.     at økonomiudvalget anbefaler en af de i bilag 1 foreslåede løsninger oversendes til budgetproces 2023-2026

Sagens indhold

Økonomiudvalget har på mødet den 19. april 2022 besluttet at få foretaget ekstern vurdering af hvilke muligheder der er for den fremtidige brug af M/F Broen.

Økonomiudvalget er ligeledes den 19. april 2022 blevet orienteret vedr. tidsplan for M/F Broen. Som en del af sagen blev der bestilt en redegørelse for forløbet op til købet, hvilke rapporter der er udarbejdet for at belyse sagen samt hvad Slagelse Kommune har bestilt. Bilag 1 redegør for forløb samt de rapporter og bestillinger der foreligger journaliseret.

Administrationen har fået foretaget eksterne vurderinger af miljøtilstanden af færgen, prisoverslag på rådgivning i forbindelse med certificeret statik og brand, samt vurdering af hvad det i overslagspriser vil koste, at renovere færgen i følge de nedenstående scenarier. 

Udvalget har endvidere på mødet den 23. maj 2022 besluttet at følgende scenarier skal undersøges:

  1. M/F Broen lægges som dykkervrag
  2. M/F Broen Skrottes
  3. M/F Broen forbliver som vartegn
  4. M/F Broen sikres som vartegn og at dele af færgen klargøres til brug for kulturelle formål
  5. M/F Broen istandsættes fuldstændigt

Herunder beskrives de enkelte scenarier yderligere.

Scenarie 1:

M/F Broen lægges som dykkervrag - der laves hul i spunsen og færgen trækkes fri og sænkes - spunsen retableres. Følgende undersøges og prissættes i denne forbindelse:

  • Hvad koster det at få skibet ud at flyde. Nedtagning af spuns samt efterfølgende retablering / evt. m. stensætning i stedet for spuns.
  • Hvad koster det at gøre færgen klar til sænkning, herunder den nødvendige asbest- og miljøsanering, der vil kræves for at M/F Broen forsvarligt kan sænkes.

Særligt opmærksomhed skal der være på en mulig lang og omfattende godkendelsesproces fra kystdirektoratet og miljøstyrelsen. Denne proces kan resultere i et afslag.

Samlet overslagsvurdering: 24.732.401 kr.

Scenarie 2:

M/F Broen skrottes - der laves hul i spunsen og færgen trækkes til skrotning - spunsen retableres. Følgende undersøges og prissættes i denne forbindelse:

  • Hvad koster det at få M/F Broen ud at flyde. Nedtagning af spuns samt efterfølgende retablering / evt. m. stensætning i stedet for spuns.
  • Hvad kan Slagelse Kommune få i skrotpris (forsvarlig skrotning).

I dette scenarie vil Asbest- og miljøsanering overgår til skrotfirma, der vil overtage M/F Broen som beset.

Der er endnu ikke fremkommet pris på selve skrotningen af færgen. Pris er med en vurdering af at skrotning og salg af metaller og andet fra færgen går op mod hinanden, derved er prisen for selve skrotningen sat til en udgift på 0 kr.

Samlet overslagsvurdering: 9.315.041 kr.

Scenarie 3:

M/F Broen forbliver som vartegn og vartegnet sikres mod forfald ved overfladebehandling og permanent og vedvarende udtørring - for at hindre korrosion indefra grundet kondens. Følgende undersøges og prissættes i denne forbindelse:

  • Fastlæggelse af hvilke arbejder der skal udføres, samt budgetlægning af disse arbejder.
  • Udgift til indbygning af affugtningsanlæg, inkl. fastlæggelse af størrelse af anlæg.
  • Udarbejdelse af vedligeholdelsesbudget pr. år i 50 år.
I dette scenarie udføres ingen asbest- og miljøsanering, da der ikke vil være adgang til M/F Broens indre. Dog skal affugtningsanlægget monteres med HEPA filter for at sikre at miljøskadelige partikler fra færgens indre ikke spredes til omgivelserne anlæggets udblæsningsluft.
 
Samlet overslagsvurdering: 19.091.381 kr.

Scenarie 4:

M/F Broen klargøres delvist til brug for kulturelle formål og andre events. De lokaler der tænkes klargjort til kulturelle formål er bildækket samt rygesalonen på promenadedækket. Der ud over klargøres agterdækker til brug som flugtvej fra rygesalonen. Der etableres toiletter på færgen og den tilsluttes el, vand og kloak, i nødvendigt omfang for at kunne afholde arrangementer. Følgende undersøges og prissættes i denne forbindelse:

  • Fastlæggelse af hvilke udvendige arbejder der skal udføres.
  • Fastlæggelse af hvilke indvendige arbejder der skal udføres.
  • Udgift til indbygning af affugtningsanlæg, inkl. fastlæggelse af størrelse af anlæg.
  • Tilslutningsafgifter klarlægges.
  • Etablering af toiletforhold for op til 150 personer, evt. på promenadedækket (eksisterende toiletrum)
  • Udarbejdelse af vedligeholdelses budget pr. år i 50 år.
Særligt opmærksomhed skal der være på at M/F Broen i dette scenarie henstår uden egentlig opvarmning og isolering.

Samlet overslagsvurdering: 66.280.600 kr.

Scenarie 5:

M/F Broen renoveres fuldstændigt således at den fremstår i tæt på original stand.

  • Fastlæggelse af hvilke udvendige arbejder der skal udføres
  • Fastlæggelse af hvilke indvendige arbejder der skal udføres
  • Udgift til indbygning af affugtningsanlæg, inkl. fastlæggelse af størrelse af anlæg.
  • Tilslutningsafgifter klarlægges
  • Udarbejdelse af vedligeholdelses budget pr. år i 50 år.

Samlet overslagsvurdering: 242.804.903 kr.

Alle overslagspriserne er tillagt et usikkerhedstillæg på 20 %.

Retligt grundlag

Styrelseslovens §2, samt Slagelse Kommunes kasse-, og regnskabsregulativ.

Handlemuligheder

Økonomiudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. At vælge at anbefale en af scenarierne til Byrådets budgetproces
  2. At oversende sagen til Byrådets budgetproces uden at anbefale en af scenarierne
  3. At vælge en alternativ mulighed

Vurdering

Administrationen anbefaler at økonomiudvalget oversender sagen til byrådets budgetproces 2023-2026.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

De økonomiske konsekvenser afklares i forbindelse med budgetforhandlingerne.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Sagen videregives til Byrådets budgetproces 2023-2026.

5. Gensidig orientering (O)

Beslutning

At 1:

Borgmesteren orienterede om:

Der er afsendt brev til indenrigs- og boligminister Christian Rabjerg Madsen vedr. vedrørende Slagelse Kommunes særlige udfordringer på økonomien og det specialiserede børne- og voksenområde. Brevet sendes ud til byrådet til orientering.

Lis Tribler (A) efterspurgte information om gennemstrømning af medarbejdere. Notat foreligger til økonomiudvalgets møde mandag den 22. august.

Kompetence

Økonomiudvalget

Beslutningstema

Økonomiudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

 

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1.     at orienteringen tages til efterretning.

6. Lukket: Genoptagelse af sag om salg af boligområde i Skælskør (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
7. Lukket: Godkendelse af referat (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.