Kompetence
Byrådet
Beslutningstema
Byrådet orienteres om det
samlede resultat af Budgetstatus for 2023, samt forventninger til forventet
resultat og budgetudfordringer for 2023.
Byrådet godkender på baggrund af indstillinger fra Økonomiudvalget handlemuligheder til
beslutning med henblik på at imødegå forventede budgetoverskridelser og
yderligere faldende likviditet.
Byrådet skal på baggrund af indstillinger fra Økonomiudvalget godkende bevillingsansøgninger, samt justering af takst.
Indstilling
Økonomi- og Digitaliseringschefen indstiller,
1. at Byrådet på baggrund af indstilling fra
Økonomiudvalget tager orientering om forventet regnskab til orientering.
2. at Byrådet på baggrund af indstilling fra
Økonomiudvalget godkender bevillingsansøgninger i 2023 jf. sagens pkt. 1.1 til 6.1 , samt at bevillinger vedr. 2024-2026 indarbejdes i
forslagsbudgettet for 2024-2027.
3. at tillægsbevillinger i 2023 på -10,0 mio.kr. tilføres kassen
4. at Byrådet
godkender en korrektion af alle servicerammer på 0,5 % med
henblik på etablering af regnskabsværn til forventede
servicerammeoverskridelser.
5. at Byrådet godkender, at anlægsrammen gennemgås til Budgetopfølgning 1. med henblik
på en vurdering af hvad der kan udskydes og indgå i 2024 og prioritering
heraf.
6. at
Byrådet på baggrund af indstilling fra Økonomiudvalget godkender, at
taksten på Skolen
på Julemærkehjemmet for 2023 hæves fra 230 kr. pr. dag til 250
kr. dag
7. at Byrådet på baggrund af indstilling fra Økonomiudvalget
godkender anlægsbevilling på 100.000 kr. vedr. anlægsprojekt Skæve
boliger.
8. at Byrådet på baggrund af indstilling fra Økonomiudvalget
godkender udgifts- og anlægsbevilling på henholdsvis 5,1 mio.kr. og -5,1
mio.kr. på anlægsprojektet Jordpulje
Sagens indhold
Konklusion
Resultatet af det skattefinansierede område
viser et forventet underskud på 69,6 mio.kr. – sammenholdt med det vedtagne
budget har resultatet udviklet sig negativt med 97,9 mio.kr. Resultatet
betyder også at servicerammen forventes overskredet med 27,3 mio.kr.
Indregnes finansieringsoversigten i
resultatet forventes et kassetræk på 104,7 mio.kr. - en ændring på 134,1
mio.kr. i forhold til de forudsætninger som lå til grund for budget 2023.
For at imødegå det forventede
driftsunderskud, overskridelse af serviceramme og yderligere fald i kommunens
likviditet anbefaler Direktionen følgende tiltag:
- Der afsættes et regnskabsværn
på 0,5 % af servicerammen på de enkelte fagudvalg til
imødegåelse af afrapporteres merforbrug
- Anlægsrammen gennemgås med
henblik at anlægsprojekter kan udskydes til 2024 til politisk
prioritering, samt indgå i budgetopfølgning 1.
Den negative udvikling skyldes særligt
følgende faktorer:
- Tillægsbevillinger på anlæg og grundtilskud for
netto 66,5 mio.kr.
- Tillægsbevillinger på drift for
netto 23,1 mio.kr.
- Afrapporteret forventet merforbrug på
driften på netto 16,5 mio.kr.
Resultatopgørelse
og finansieringsoversigt
(mio. kr.) | Oprindeligt budget | Korrigeret budget | Forventet
resultat
BS | Afvigelse
Budget-status |
Resultatopgørelse |
Indtægter
| -5.941,7 | -5.941,7 | -5.940,7 | 1,0 |
Driftsudgifter
| 5.823,7 | 5.846,4 | 5.862,9 | 16,5 |
Heraf:
serviceudgifter | 3.994,7 | 4.020,8 | 4.022,5 | 1,7 |
Øvrige
driftsudgifter | 1.829,0 | 1.825,6 | 1.840,4 | 14,8 |
Renter
m.v. | 5,9 | 5,9 | 7,1 | 1,2 |
Anlæg | 83,8 | 146,0 | 140,3 | -5,7 |
Renovation
(brugerfinansieret) | -3,1 | -3,1 | -3,1 | 0,0 |
Resultat
i alt | -31,5 | 53,5 | 66,5 | 13,0 |
Finansieringsoversigt
|
Resultat
efter renter | -31,5 | 53,5 | 66,5 | 13,0 |
Optagne
lån | -63,0 | -63,0 | -72,3 | -9,3 |
Afdrag
på lån | 103,2 | 103,2 | 103,2 | 0,0 |
Finansforskydninger | -38,1 | -31,7 | 7,3 | 39,0 |
Ændring
af kassebeholdning | -29,4 | 62,0 | 104,7 | 42,7 |
*
positive tal = udgifter eller kasseforbrug |
Udgangspunktet for budgetstatus
Alle fagudvalg har i marts behandlet
Budgetstatus for 2023 med vurdering af forventet regnskabsresultat for 2023.
Fokus har været på, hvorvidt der er væsentlige ændringer i de forudsætninger,
som Budget 2023-2026 bygger på – herunder implementering af besparelsesforslag.
Der er således ikke tale om en traditionel
budgetopfølgning med baggrund i forbrug og disponeringer, men alene fokus på de
områder, hvor der som følge af udviklingen siden budgettets vedtagelse
forventes væsentlige budgetafvigelser, som kræver særlig handling. Handleplaner
fra tidligere år, der fordrer indsats i 2023, er ligeledes forelagt
fagudvalgene.
De overordnede beløb i budgetopfølgningen er
vist i ovenstående opstilling. Opfølgningen er baseret på korrigeret budget pr.
ultimo januar 2023 på drift og anlæg. Det skal understreges, at der i de
anførte beløb ikke indgår overførsel af mer-/mindreforbrug
fra 2022. Disse overførsler behandles af Byrådet på mødet i marts.
Resultatet af Budgetstatus er beskrevet
nærmere i bilag 1
Resultat drift
Økonomiudvalget
Der forventes et
samlet mindreforbrug
på 30,6 mio.kr. som dækker over følgende forhold:
- Neutralisering af
regnskabsværnet betyder, at der ifht. det
korrigerede budget er mindreforbrug
på 39 mio.kr.-som søges nulstillet i denne
budgetopfølgning.
- På kommunale ejendomme
forventes et merforbrug
på 10,2 mio.kr. som følge af de stigende priser på energi. Ved budgetopfølgning 1. forelægges opdaterede skøn og evt. handleplan.
- Merindtægter huslejeindtægter
på kommunens ældre- og handicapboliger på 2,5 mio.kr.
Erhvervs-, Beskæftigelses- og uddannelsesudvalget
- Der forventes et merforbrug på
overførelsesudgifter netto på 26,5 mio. kr. Afvigelsen dækker over
forskelle områder – hvor den primære årsag til afvigelsen skyldes
forventninger til højere ledighed end budgetlagt og dermed stigende
udgifter.
Klima- og Miljøudvalget
- Der forventes et mindreforbrug på
Skovrejsning til grundvandsbeskyttelse på 1,8 mio.kr. – da forhandlinger med
Naturstyrelsen ikke faldet på plads.
Socialudvalget
Der forventes et
samlet merforbrug
9,3 mio.kr. som fordeler sig således
- Lukning af Rosenkildevej 87-89
forventes at medfører en merudgift på 15 mio.kr. i 2023
- Merforbrug på midlertidige boliger
og Kvindekrisecenter på 1,9 mio.kr.
- Mindreforbrug på
førtidspensioner og boligstøtte på 7,6 mio.kr.
- Med udgangspunkt i virksomhedernes resultat for 2022 er det usikkert om virksomhederne kan overholde budgettet for 2023 – især Specialcenter Slagelse.
- Myndighedsområderne på begge specialiserede socialområder arbejder med implementering af indlagte besparelser og venter på nuværende tidspunkt at de vil kunne holde budgettet for 2023
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget
- På busdrift forventes på nuværende tidspunkt merudgift til busdrift på ca. 5,5 mio.kr. Området afventer økonomital fra Movia.
Seniorudvalget
- Der forventes et merforbrug på hjemmesygeplejen på 8,0 mio.kr.
- På Hjemmesygeplejen er på nuværende tidspunkt usikkerhed om budgettet kan
overholdes.
Børne- og ungeudvalget
- Det forventes som udgangspunkt at budgettet kan overholdes – men med forbehold for hvorvidt besparelserne og omlægningerne skoleområder vil kunne implementeres fuldt ud.
Sundhedsudvalget
- Der forventes et mindreforbrug på 1,8 mio.kr. vedr. Kommunal Medfinansiering
Anlægsudgifter
Det forventes på anlæg at 5,8 mio.kr. af det afsatte anlægsbudget ikke vil kunne nå, at blive anvendt i 2023. Det drejer især om følgende anlægsprojekter
- Etablering af Stillinge børnehave 2,7 mio.kr.
- Tude å projekter 2,1 mio.kr.
- Etablering af skæve boliger Holbækvej 0,9 mio.kr.
Serviceramme
Servicerammen er i det vedtagne budget fastsat til 3.994,7 mio.kr. Med de givne tillægsbevillinger, og forventede merforbrug forventes et forbrug på serviceudgifter på 4.022,0 mio. kr. svarende til en forventet overskridelse af servicerammen på 27,3 mio.kr.
I overskridelsen er indregnet effekten af afsat ”budgetreserve” i form af regnskabsværn på 39 mio.kr.
Overholdelse af servicerammen vil i vid udstrækning være afhængig af om det lykkedes at implementere de vedtagne besparelsesforslag indlagt i budget 2023.
Likviditet
Budgetopfølgningen estimerer en gennemsnitlig kassebeholdning ved årets udgang på 138 mio.kr.
Prognosen tager udgangspunkt i en gennemsnitlig kassebeholdning på 215 mio.kr. ved starten af 2023 og forventes med et fald på omkring 77 mio.kr. i løbet af 2023 - blandt andet som følge af tidligere kassetræk i 2021 og 2022, samt et fortsat kassetræk i 2023. (bilag 1. afsnit 3)
Langfristet gæld
Den langfristede gæld er fortsat faldende og forventes, inkl. forventet optagelse af lån på 72,3 mio.kr. at falde fra 1,466 mia.kr. til 1,412 mia.kr. (bilag 1. afsnit 4.)
Ansøgning om
bevillinger
1. Økonomiudvalget
1.1 Huslejeindtægter på
kommunens ældre- og handicapboliger (ikke serviceudgift) forventes 2,5 mio.kr. højere end
oprindeligt budgetlagt.
1.2 Regnskabsværn på 39
mio.kr. afsat til reservation af ekstra serviceudgifter inden for servicerammen
skal nulstilles. Dvs. afsat budget under Økonomiudvalget 39 mio.kr. nulstilles
- det samme gælder modposten som er afsat under finansforskydninger med – 39
mio.kr.
1.3 På Jordpuljen skal der
afsættes rådighedsbeløb til både køb af jord for 5,1 mio.kr. og forventes salg
af jord på -5,1 mio.kr. Der søges i samme forbindelse udgifts- og
indtægtsbevillinger på samme beløb.
2. Socialudvalget
2.1. Der søges indtægts- og
udgiftsbevilling til projekt "Den unges fremtid - den unges
stemme" med -0,741/0,741 mio.kr. i 2023 og -0,8/0,8 mio.kr. i
2024.
2.2. På området
førtidspensioner, seniorpension, og boligstøtte søges en tillægsbevilling på
-7,6 mio.kr. som følge af forventet mindreforbrug.
3. Kultur- Fritids- og
Turismeudvalget
3.1. Der søges om
tillægsbevilling på 1,3 mio. kr. til finansiering af fald i indtægter på drift
af svømmehallerne.
4. Seniorudvalget
4.1 Der skal
budgetomplaceres 500.000 kr. vedr. besparelse vedr. ”På vej med nye
fællesskaber” til Sundhedsudvalget. Beløbet har ikke været placeret korrekt.
5. Børne- og Ungeudvalget
5.1. Der søges indtægts- og
udgiftsbevilling til projekt ”God trivsel – bedre adfærd – bedste betingelser”
med -0,7 mio.kr. / -0,7 mio.kr. i 2023, -1,1 mio. kr. /1,1 mio.kr. i 2024 og
2025.
5.2. Der søges indtægts- og
udgiftsbevilling til projekt ” Tidlig opsporing og handlevej” med -1,6 mio.kr.
/1,6 mio.kr i 2023,2024 og 2025
5.3 Takstændring på ”Skolen
ved julemærkehjemmet” giver højere indtægts- og udgiftsramme -250.000 kr. /
250.000 kr. i 2023 og overslagsår.
5.4. Der søges indtægts- og
udgiftsbevilling til projekt ”Mere udeliv i Korsør Junior- og Ungdomsklub” på
-150.000 kr./150.000 kr. i 2023.
6. Sundhedsudvalget
6.1 Der søges
indtægtsbevilling på 1,2 mio.kr. på mellemkommunale betalinger ,
som følge af ændrede regler for opkrævning af færdigbehandlede
patienter fra andre kommuner.
Takstændring
På grund af ændrede
forudsætninger på ”Skolen ved Julemærkehjemmet” er der behov for at
opjustere taksten fra 230 kr. pr. dag til 250 kr. pr. dag.
Anlægsbevillinger
I denne sag søges
følgende anlægsbevillinger
- Der
søges anlægsbevilling på 100.000 kr. til anlægsprojekt "Etablering
af Skæve boliger" til udmatrikulerings- og
rådgivningsudgifter. (bilag 2.)
- Der
søges udgifts- og indtægtsbevilling på 5,1 mio. kr./-5,1 mio.kr. til
anlægsprojekt Jordpulje (bilag 3.)
Opfølgning på aktivitet
Økonomiudvalget besluttede i forbindelse med budgetopfølgning 4. i november 2022 følgende:
”Økonomiudvalget ønsker at følge udviklingen tæt på områderne: Det specialiserede socialområde, specialundervisning og ældreplejen og få fremlagt en status til budgetopfølgning 1 i marts 2023.
For specialundervisningsområdet fremlægges desuden konkrete bud på handlinger i 2023 for Børn og Ungeudvalget.”
- På socialudvalgsmødet i marts 2023 er der redegjort for udviklingen på de 2 specialiserede socialområder. (Socialudvalgsmøde d. 8. marts 2023 sag nr. 2 bilag 1+2)
- På ældreplejen er det på grund af skift til nyt omsorgssystem vanskeligt at fremskaffe valide data. Det forventes at der til budgetopfølgning 1.vil foreligge beskrivelse på udviklingen.
- Udvikling og håndtering af budgetudfordringer behandles på Børne- og Ungeudvalget
”Dertil ønskes beskrivelser af mulige initiativer for beskæftigelsesområdet, hvis beskæftigelsen
begynder at falde.”
- ·Økonomiudvalget forelægges sag på mødet i april.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen
skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan
kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
Styrelseslovens § 40 fastsætter, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger
som ikke er en del af
det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden
kommunalbestyrelses bevilling.
I Kasse- og Regnskabsregulativet for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat
regler om,
at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts,
juni, og september.
Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til
Økonomiudvalget og Byrådet
Handlemuligheder
I denne budgetstatus
indgår der følgende handlemuligheder som skal imødegå forventede
merforbrug:
Direktionen har
foreslået følgende tiltag for at nedbringe det forventede driftsunderskud og
dermed undgå yderligere fald i kommunens likviditet.
- Der
afsættes et regnskabsværn på 0,5 % af servicerammen på de enkelte
fagudvalg til imødegåelse af
afrapporteres merforbrug
- Anlægsrammen
gennemgås med henblik at anlægsprojekter kan udskydes til 2024 til
politisk prioritering, og indgå i budgetopfølgning 1.
Derudover der på flere områder igangsat eller vil blive igangsat handleplaner med henblik på, at nedbringe eller imødegå afrapporteret forventet merforbrug.
Virksomheder under Center for handicap og psykiatri
Enkelte af virksomhederne under CHP kommer ud af 2022 med et større underskud. Det gælder for Specialcenter Slagelse og ACV. Umiddelbart er vurderingen, at underskuddet kan indeholdes i budget 2023, men særligt i SPS er der en betydelig usikkerhed om budgetoverholdelse. Der vil blive fremlagt konkrete handleplaner til Budgetopfølgning 1.
Busdriften
Et foreløbig skøn for busdriften i 2023 er et forventet merforbrug på ca. 5-6 mio. kr. Men det er meget usikkert skøn, da Movia endnu ikke har fremsendt de nødvendige økonomioplysninger for Slagelse kommune for 2023.Baggrunden for de manglende økonomital er, at kommunens trafikbestilling hos Movia blev afgivet med én måneds forsinkelse. Der vil derfor først kunne udarbejdes en konkret handleplan til budgetopfølgning 1.
Ældreområder
I forhold til handleplanerne er det administrationens vurdering, at de medtagne prioriterings-blokke fra BDO's råderumsanalyse er realistiske at effektuere. Der er i disse medtagne økonomiske effekter taget højde for, at indsatserne tager tid at gennemføre samt at beslutning om igangsætning først sker i marts 2023, hvorefter der ikke vil være helårseffekt i 2023. De konkrete økonomiske effekter kendes ikke på nuværende tidspunkt før alle sager er gennemgået, så den samlede effekt er behæftet med usikkerbed.
Enkelte af virksomhederne under
CHP kommer ud af 2022 med et større underskud. Det gælder for
Specialcenter Slagelse og ACV. Umiddelbart er vurderingen, at underskuddet
kan indeholdes i budget 2023, men særligt i SPS er der en betydelig
usikkerhed om budgetoverholdelse. Der vil blive fremlagt konkrete
handleplaner til Budgetopfølgning 1.
Byrådet har følgende
handlemuligheder:
1. Byrådet kan tage orientering om forventet
regnskabsresultat til efterretning, godkende foreslåede tiltag for at nedbringe
driftsunderskuddet, samt ansøgninger om bevillinger, samt igangsatte
handleplaner m.m.
2. Byrådet kan vælge at godkende denne
budgetstatus inkl. ansøgning om tillægsbevillinger ,
forslåede handlemuligheder, samt allerede igangsatte handleplaner m.m. - men
samtidig beslutte yderligere initiativer med henblik på at nedbringe forventet
merforbrug.
3. Byrådet kan vælge ikke at godkende denne
budgetstatus og komme med alternative forslag og beslutninger omkring den
økonomiske styring for 2023.
Vurdering
Budgetstatus viser allerede nu at budgetrammerne for 2023 forventes overskredet væsentlig.
Samtidig indeholder budgetstatus på mange af velfærdsområderne en række usikkerheder, hvor effekten af de foretagne tiltag ved implementering af de indlagte besparelser først vil kunne ses i forbindelse med budgetopfølgning 1. i maj 2023.
Direktionen vurderer derfor at økonomien fortsat er under stort pres og der er behov for at iværksætte yderligere tiltag for at få skabt økonomisk balance og anbefaler Byrådet at godkende direktionens forslag til yderligere tiltag.
Det skal også bemærkes, at budgetstatus ikke indeholder overførelser fra 2022 på drift og anlæg. Omfanget af overførelser vil også kunne medvirke til at udfordre den økonomiske styring og budgetoverholdelse af servicerammen.
Økonomiske og personalemæssige
konsekvenser
Til denne budgetstatus er der følgende
ansøgning om tillægsbevillinger.
I hele 1.000 kr. | Politik-område | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Bevillingsønske | | | | | |
Drift | | | | | |
1.1 Merindtægter
husleje | ØU 1.6 | -2.500 | | | |
1.2 Nulstilling
regnskabsværn | ØU 1.3 ØU 1.4 | -39.000 39.000 | | | |
2.1 Projekt -Unges
fremtid | Social 4.2 | 741 -741 | 801 -801 | | |
2.2 Førtidspensioner
m.m. | SOU 4.3 | -7.600 | | | |
3.1 Svømmehaller | KFTU 5.1 | 1.300 | | | |
4.1 Flytning af
besparelse | SE 7.1 SU 9.1 | -500 500 | | | |
5.1 Projekt God
trivsel | BUU 8.1 | 772 -772 | 1.108 -1.108 | 1.133 -1.133 | |
5.2 Projekt tidlig
opsporing | BUU 8.1 | 1.565 -1.565 | 1.565 -1.565 | 1.575 -1.575 | |
5.3 Takstændring | BUU 8.1 | 252 -252 | 261 -261 | 261 -261 | 261 -261 |
5.4 Projekt – mere
udeliv | BUU 8.1 | 150 -150 | | | |
6.1 Mellemkom.
betalinger | SU 9.1 | -1.200 | | | |
Anlæg | | | | | |
1.3 Jordpulje | ØU 1.5 | -5.100 5.100 | | | |
Finansiering | | | | | |
Styrkelse af Kassen | | 10.000 | 0 | 0 | 0 |
Tværgående konsekvenser
Såfremt Byrådet godkender direktionens forslag eller kommer med supplerende forslag for at skabe budgetbalance i 2023 vil beslutningerne få betydning for fagudvalgenes budgetrammer og serviceniveau på drift og anlæg, samt de økonomiske prioriteringer.
Sagens videre forløb
Ingen bemærkninger